Een maand geleden heb ik opnieuw kennis gemaakt met het vinyl (zie ook
deze post). Inmiddels ben ik weer wat platen rijker en heb ik het idee dat het vinyl luisteren wel een blijvend iets is voor mij.
De platenspeler van akai had voor mij twee dingen waar ik over twijfelde: geen anti-skating en hij draait iets te langzaam. Het anti skaten is jammer, want is niet goed voor de duurzaamheid van het vinyl. En het zou opzich wel fijn zijn als de muziek qua snelheid klinkt "zoals je het kent".
Daarom heb ik marktplaats in de gaten gehouden en kwam er op een gegeven moment een Dual CS 435 langs, voor 25 euro. Na wat google was mijn conclusie: niet al te bekende platenspeler van Dual. Ook niet heel lang (relatief gezien) op de markt. Wel redelijk degelijk uitgevoerd, anti skating, mogelijkheid tot vervangen van naald. Moet kunnen dacht ik, ik kan er geen buil aan vallen.
Inmiddels staat de speler hier 2 dagen en de eerste indrukken zijn goed. De hoge tonen zijn een stuk helderder, de platenspeler komt degelijk over en ziet er ook goed uit. Wel merkte ik dat de platen een stuk sneller waren.. duhhh
Alleen nu wilde ik vanavond eens lekker het album van Daft Punk aanzetten en helaas bij het 3e nummer was de zang merkbaar hoger. Te hoog. Wellicht draait de Dual dus niet alleen sneller, nee hij draait waarschijnlijk té snel. Na het uitprinten van testpapier en het aansluiten van een led op wisselstroom was mijn vermoeden duidelijk: hij draait te snel. Ongeveer zo te snel als dat de akai te langzaam draait
En ja, dit is dus net een model waar de snelheid niet bij aan te passen is. Iemand van jullie suggesties? De ingangsspanning is 12V, met een losse adapter. Wellicht een variabele voeding er op aansluiten en kalibreren...
Of is dit wellicht het signaal van een nieuwe verslaving? ik weet het niet

typte ik net niet dat ik er geen buil aan kon vallen?
Hierbij wat foto's: