Mooi topic! erg mooi om te lezen dat het Vinyl nog steeds leeft. Ik denk dat ook voor mij vinyl een leuke toekomst kan krijgen. Hier even kort een uitleg hoe ik hier terecht ben gekomen.
Z'n 10 jaar geleden (ik was een jaar of 13) had ik een mooie geluidsinstallatie op mijn kamer. Echter nam het allemaal veel ruimte in, en kwamen de mini 5.1 setjes op de markt. Voor mij ideaal. Er komt een mooi geluid uit (dacht ik), een "dikke" subwoofer. Prima dus. Zo heb ik denk ik tot een jaar geleden mezelf eigenlijk te kort gedaan. Op dat moment heeft iets me doen realizeren dat er meer is dan het aantal watt in de subwoofer en het luisteren van gedownloade mp3-tjes. Gelukkig had ik mijn oude "grote" boxen nog bewaard en nemen ze ondanks het lastig plaatsen nu een mooie in plek op mijn kamer. (ik woon nog steeds thuis) Ook koop ik zo nu en dan weer eens wat CD'tjes.

Het zijn echte hollandse BNS luidsprekers, wel zelf opnieuw gelakt.
Omdat ik de laatste tijd niet veel zin en tijd meer heb om muziek te downloaden, heb ik een half jaar geleden Spotify genomen. Na een tijd begon het me toch tegen te vallen. Het aanbod is eigenlijk zo groot dat ik niet echt meer weet wat ik nou aan moet zetten. Ook is de charme van de muziek er een beetje af. Ik merkte dat ik met 3 albums best een paar weken vooruit kon. Ook had ik het gevoel dat er "meer" in het geluid zou moeten kunnen zitten. Niet lang daarna was het moment dat ik het vinyl topic tegen ben gekomen.
Ik werd enthousiast en zo kon ik via via een oude platenspeler overnemen, een Akai AP-X1
Pic 2 Pic 3
Met een paar oude LP's van mijn vader heb ik wat geluisterd, het is echter niet echt muziek van mijn smaak, dus de reactie was "mwua". Dus ben ik vandaag langs "cdtheek" in Eindhoven langs gegaan. Voor een normale dinsdag was het er nog best druk. Na wat zoeken kwam ik echt een favoriet van mij tegen: Discovery van Daft Punk, nieuw in verpakking.

En
deze
Ook een 2e hands best of LP van Santana, niet geheel mijn smaak maar opzich prima
De verkoper adviseerde me op eerst Santana eens af te spelen, omdat ik aangaf nieuw te zijn met het vinyl, en ik ook niet zeker wist of de naald nog goed genoeg was. Als dat "goed" zou klinken zou het wel in orde moeten zijn. Eenmaal thuis Santana aangezet. Vanaf het eerste nummer realiseerde ik dat de naald wel goed zou moeten zijn... wat een geluid! Ik heb mijn squeezebox met spotify er naast gezet en per couplet afwisselend geluisterd. Het vinyl laat voor mij duidelijk ieder instrument in zijn waarde. De basgitaar is helder en warm aanwezig, maar gaat niet ten koste van de vocalen. Wel vond ik de sound een beetje "ouderwets" klinken, ook niet erg met een plaat uit de jaren 70(??). Hoe zou een "recentere" plaat dan klinken?
De nieuwsschierigheid werd groter, hoe zou mijn nieuwe aanschaf gaan klinken? Helaas heb ik geen borstel om de platen schoon te vegen, dus begon ik te twijfelen of het wel "goed" was om door te gaan. Uiteindelijk de poging dan toch maar gewaagd en de plaat aangezet. (met
dit nummer) Vanaf de eerst 10 seconden was het meteen duidelijk... wat een geluid! zo veel voller, zo veel meer detail. En ook het "ouderwetse" geluid wat ik eerder ervaarde kon ik hier niet horen. Wat grappig dat elektronische muziek op een analoog medium voor mij het best tot zijn recht komt! Het zal wel komen door het masteren wat op de digitale media gebeurd... wat een sonde.
Al met al een bijzondere ervaring dus, en die wilde ik graag met jullie delen. Ik ben een wat verlegen GOT'er, maar ik denk dat dit topic wel een belangrijke plek binnen mijn bookmarks gaat krijgen.
Nog een paar vragen:
Wie kent deze Akai platenspeler? hoe is de kwaliteit? (ik weet immers niet of het "beter" kan)
Ik merk dat anti-skating niet werkt (middels: deze plaat kunnen testen
Foto1,
Foto2), haal ik hier nog veel voordeel uit?
In ieder geval eerst gaan zorgen voor goede schoonmaakmiddelen...