Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 18:34
Verwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 19:27:
Ik wil het inderdaad gebruiken voor het testen en afstellen van de antiskating op een aantal verschillende platenspelers. Ik heb dus aan een enkele plaat voldoende. Een idee waar ik zo'n testplaat zou kunnen vinden?
U heeft een DM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 14:02
Heeft een van jullie ervaring met een van de drie Denon Platenspelers? Hoe liggen die qua prijs/kwaliteit verhouding? Het is puur zo nu en dan een plaat spelen :). Ze zijn namelijk niet duur (vooral niet in vergelijking met wat ik hier allemaal tegenkom!).

Edit; één van deze drie dus :).

[ Voor 22% gewijzigd door Bloemstukje op 19-11-2012 17:22 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
àls ik voor 1 van deze modellen zou moeten kiezen, dan zou het de dp-300f zijn. De andere zijn ronduit prullen (een ander woord kan ik er niet voor verzinnen).

Maar voor datzelfde geld heb je ook een pro-ject debut carbon met een ortofon 2m red element, en dat is wèl een waardige speler:
http://hificorner.nl/hifi...s/debut-carbon-2mred.html
Een gewone debut III heb ik ook al meer vertrouwen in en die kost 'slechts' 200 euro:
http://www.pixmania.nl/nl...-iii-platenspeler-ma.html
Maar van die laatste verdient het element eigenlijk een upgrade, maar dat geldt ook voor die denon dp-300f
Ik zou dus de denon's laten staan ;)

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 19-11-2012 17:54 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 14:02
mr_petit schreef op maandag 19 november 2012 @ 17:40:
àls ik voor 1 van deze modellen zou moeten kiezen, dan zou het de dp-300f zijn. De andere zijn ronduit prullen (een ander woord kan ik er niet voor verzinnen).

Maar voor datzelfde geld heb je ook een pro-ject debut carbon met een ortofon 2m red element, en dat is wèl een waardige speler:
http://hificorner.nl/hifi...s/debut-carbon-2mred.html
Een gewone debut III heb ik ook al meer vertrouwen in en die kost 'slechts' 200 euro:
http://www.pixmania.nl/nl...-iii-platenspeler-ma.html
Maar van die laatste verdient het element eigenlijk een upgrade, maar dat geldt ook voor die denon dp-300f
Ik zou dus de denon's laten staan ;)
Interessant, dankjewel voor je antwoord :). Dat ga ik even rustig bekijken, want als je het zo noemt dan is het inderdaad beter om de Denon links te laten liggen. Een ander element kan eventueel altijd nog, het gaat mij in eerste instantie erom dat ik kwalitatief goed "bang for buck" krijg! En ik krijg het idee dat ik bij Denon iets teveel voor het merk zelf neertel!

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/23jg6x5.jpg

Mijn nieuwste aanwinst. Uiteraard erg vrolijk geweest vandaag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SanderPS3 schreef op maandag 19 november 2012 @ 18:27:
[...]
het gaat mij in eerste instantie erom dat ik kwalitatief goed "bang for buck" krijg! En ik krijg het idee dat ik bij Denon iets teveel voor het merk zelf neertel!
Probleem met denon is dat ze in het verleden een fabrikant van naam geweest zijn waarbij ze een aktieve rol gespeeld hebben in de ontwikkeling van draaitafeltechniek in het algemeen, maar dat ze nu een paar modellen voeren die door een externe goedkope chinese fabrikant gemaakt worden waar een denon plakkertje opkomt.
Dus even meeliften op de hype maar niet meer serieus aan de gang gaan.
En dat geldt min of meer ook tegenwoordig voor thorens, dual en lenco. Namen van weleer die je nu voor een groot gedeelte niet meer serieus kan nemen.

De draaitafelnamen van nu zijn (voor de kleinere beurs) Rega en Pro-ject (en gelieerde merken zoals music hall, goldring etc), en in de high end sfeer (vanaf ca. 800 euro) Clearaudio, Transrotor, VPI en een hoop andere...

Als je een hele mooie basis wilt hebben, dan kan je ook voor een project debut esprit (€359) of debut carbon esprit (€449) gaan; die hebben een acryl plateau wat er gelikt uitziet.

Maar ja, je kan ook een 2e hands dual 505 oid kopen voor 75 euro en daarin een element van 250 euro monteren. Dan heb je een combinatie die veel beter klinkt omdat het element verreweg de grootste factor voor de kwaliteit van de klank is.
Maar een gebruikte tafel zit dikwijls wat werk aan, het zijn vaak apparaten van 30+ jaar oud, dus een snaar oid kan wel eens wat vergaan zijn. Een oude japanse directdrive zijn wat dat betreft het meest onderhoudsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Van het weekend weer eens wat op de gok gekocht.
The Jon Spencer Blues Explosion..
Letterlijk een ´blues explosion´.
Eerst keer luisteren: hmmmm wel erg noisy..
Tweede keer: eigenlijk vette shit. Lekker ruig.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/65604087/IMG_20121119_100736.jpg

Klinkt als: Heavy Trash, Boss Hog, Pussy Galore, The Jesus Lizard, Bob Log III, The Dirtbombs, Girls Against Boys, Dub Narcotic Sound System

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Mijn eerste LP sinds enkele maanden, maar helaas ook terug mijn laatste. Het geld is alweer op. ;)
Afbeeldingslocatie: http://oi46.tinypic.com/xc13e0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://oi45.tinypic.com/w0kl10.jpg
Afbeeldingslocatie: http://oi49.tinypic.com/35natqd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:44

Polycom

Poes van goud

Heren, wat ik mij afvraag is het volgende. Een platenspeler hoeft toch eigenlijk alleen maar perfect op een aantal toeren draaien + een goed element/naald te hebben? Ik heb momenteel een Technics SL2000 te leen van een vriend van mij en het geluid klinkt echt top (terwijl het element die erop zit niet eens zo bijzonder is).

Ik wil eigenlijk zelf ook zo'n systeem maar dan met een goed element/naald. Zo'n Thorens ziet er top uit maar zijn ontzettend duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een platenspeler hoeft toch eigenlijk alleen maar perfect op een aantal toeren draaien + een goed element/naald te hebben?
Als je het zo stelt wel ja. Het zit alleen iets complexer in elkaar. Een draaitafel kan op 0.001% nauwkeurig op 33 1/3 toeren draaien en een geweldig element hebben en toch beroerd klinken.
Het is net als met die Thorens op de foto en die Linn. Het lijkt wel op elkaar maar is totaal verschillend. Het gaat ook om toleranties en stabiliteit. Als een lager rammelt of de arm speling heeft ga je dat horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Perfect op een aantal toeren draaien is inderdaad fijn. Maar vooral een goed element+naald kan een enorm verschil maken.
Als je daarna verder gaat luisteren en vergelijken ga je ook letten op zoiets als brom van de motor. Bij direct drive over algemeen beter hoorbaar omdat de motor onder het plateau zit en door resoneert in het plateau-->plaat-->naald.
Maar een SL1200 is in mijn ogen een topding, prima audiofiele platenspeler als je er een goed element op zet.

Echter: voor de prijs waarvoor SL1200's op marktplaats staan, zou ik liever een pro-ject kopen en tweaken of een goede Thorens TD160 met wat mods. SL1200 lijkt me vooral handig voor de hoge torque om mee te mixen ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2012 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:44

Polycom

Poes van goud

Momenteel heb ik B&W Matrix 2 speakers staan (op marmeren voet) deze wil ik eigenlijk wel houden, zijn top speakers. Ik heb een oude pioneer versterker die piept en kraakt maar werkt eigenlijk nog wel.. Had een Dual platenspeler maar helaas laten vallen tijdens een verhuizing en nu is de snaar kapot (geen zin om te repareren, ook niet de moeite)

Wil het eigenlijk in een keer goed doen en een direct drive platenspeler kopen (technics) + goed element samen met een nieuwe versterker. Ben wel een audiofiel maar niet zo een dat ik wil gaan sleutelen aan een platenspeler en kabels kopen die zijn gesmeed door elfen bij maanlicht etc.
Wat voor soort element zou mijn speakers goed recht doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:45

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

veel mensen hierboven lezen SL1200 i.p.v. SL2000 ;)
wat betreft elementen zeggen vakkundige mensen op VE dat een AT95e of een shure M97XE een goede match is met deze DT. ik heb deze DT zelf (nou jou bij m'n ouders destijds dan) gehad met een shure M91ED en dat was ook prima.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Nu online
Momenteel gebruik ik de Shure M97xE als naald en die vind ik echt prima klinken. Ook de Denon DL-110 kan ik aanraden, maar die is dan ook een stuk duurder (140 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je audiofiel bent zou ik geen at95e of m97xe nemen. De at95e is een budgetelement (sterker nog: zo ongeveer het goedkoopste element), en een m97xe matcht eigenlijk niet met de arm van een DD technics. Er zit dan wel zo'n stabiliteitsborsteltje op wat de eigenresonantie dempt, maar in weze is de compliantie toch nog te hoog. Beter in een iets lichtere arm zoals een rega rb300 of een sme met vaste headshell.

Zelf zou ik een dl-110, of (vooral) de audio technica 440mla (met fantastische naaldtip ;)) nemen in de budgetrange tot 200 euro, en daarboven... is er zoveel moois :)
Het hangt er natuurlijk ook vanaf naar wat voor klank je zoekt cq. wat voor muziek je luistert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

Neem je als 'audiofiel' wel een budget-platenspeler dan? Een dl-110 of AT440mla lijkt dan een vlag op een modderschuit te zijn.
Met het oog op de toekomst begrijp ik de keuze voor deze elementen dan weer wel.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Nu online
mr_petit schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 18:23:
Als je audiofiel bent zou ik geen at95e of m97xe nemen. De at95e is een budgetelement (sterker nog: zo ongeveer het goedkoopste element), en een m97xe matcht eigenlijk niet met de arm van een DD technics. Er zit dan wel zo'n stabiliteitsborsteltje op wat de eigenresonantie dempt, maar in weze is de compliantie toch nog te hoog. Beter in een iets lichtere arm zoals een rega rb300 of een sme met vaste headshell.

Zelf zou ik een dl-110, of (vooral) de audio technica 440mla (met fantastische naaldtip ;)) nemen in de budgetrange tot 200 euro, en daarboven... is er zoveel moois :)
Het hangt er natuurlijk ook vanaf naar wat voor klank je zoekt cq. wat voor muziek je luistert.
Ik heb een Technics SL1200 MKII en heb zelf geen problemen met de Shure M97xE. Ook is er niets mis met het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Le Enfant! schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 19:44:
[...]
Ik heb een Technics SL1200 MKII en heb zelf geen problemen met de Shure M97xE. Ook is er niets mis met het geluid.
Heb je de eigenresonantie gemeten met een testplaat?
Nerpissad schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 18:52:
Neem je als 'audiofiel' wel een budget-platenspeler dan? Een dl-110 of AT440mla lijkt dan een vlag op een modderschuit te zijn.
Hangt er een beetje vanaf wat voor speler het betreft. Zolang het niet zo'n plastic fantastic jaren 80 prul betreft van 5kg oid zijn heel veel spelers gebaat bij een goed element.
Ik bedoel, een dl-110 of at440mla zijn altijd nog instappers cq mainstream elementen. Goedkopere elementen hebben geeneens een nude tip. De weergave wordt voor het grootste gedeelte door het element bepaald, en de speler speelt hier vaker een ondergeschikte rol in dan men denkt. Het element kan je dan ook analoog zien aan luidsprekers in de installatieketen. Die bepalen doorgaans ook voor 90% de kwaliteit van de weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nerpissad schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 17:55:
veel mensen hierboven lezen SL1200 i.p.v. SL2000 ;)
Hee inderdaad, slordig :)
Vandaag deze binnen, even posen ;) :
Afbeeldingslocatie: http://www.deathwaltzrecordingcompany.com/wp-content/uploads/2012/03/ZFE.jpg

Zombi 2 Soundtrack – Double sided numbered lithograph print . Red and Clear splatter vinyl. Art by Graham Humphrey’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:16
^^ VET!

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PuDy schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 17:44:
Wil het eigenlijk in een keer goed doen en een direct drive platenspeler kopen (technics) + goed element samen met een nieuwe versterker.
In 1x goed? :? Met een DD?

Ik ben helemaal voorstander van een goed element maar je kunt beter een een eenvoudige maar goede draaitafel nemen met een goedkoop element dan andersom. Dat is al vaak aangetoond (al ben ik het er maar tot op zekere hoogte mee eens). Pas als je draaitafel een goed genoeg basisniveau heeft heeft het zin om een beter element in te bouwen. Met basisniveau bedoel ik vgl een Rega of Pro-ject met snaaraandrijving en een beetje meer massa in het (massief acryl of alu) plateau en een goede arm (Rega >RB250 of Pro-ject 9 carbon oid) . Pas daarna kun je met de prijs van het element over die van de draaitafel heengaan.
Ben wel een audiofiel maar niet zo een dat ik wil gaan sleutelen aan een platenspeler en kabels kopen die zijn gesmeed door elfen bij maanlicht etc.
Juist bij een draaitafel moet er goed afgesteld worden. En juist bij een draaitafel heeft een juiste kabel het meeste effect door de lage spanning en gevoeligheid voor capaciteit.
Wat voor soort element zou mijn speakers goed recht doen?
Een die een minder geknepen geluid geeft?

Vergeet niet dat als je een nieuwe versterker koopt (hoeft niet duur te zijn als je maar weet welke en waar te kopen) dat daar meestal geen phonotrap in zit. Die is net zo veel van invloed en moet dus ook een redeljik budget krijgen (> €100).

Hiermee zou je denk ik wel in 1x klaar zijn (Pro-ject Expression met Grado gold voor €350).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-09 15:50
loewie1984 schreef op maandag 19 november 2012 @ 13:37:
Iemand die nog iets gaat kopen voor de aankomende record store day "black friday" ?

Ik heb 3 singeltjes van the White Stripes op rood vinyl te pakken :)
Bedankt voor de tip. *O*

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
7inch singles right? ze staan ook op MP :)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-09 15:50
loewie1984 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 15:11:
[...]

7inch singles right? ze staan ook op MP :)
Nee gewoon bij 7inch singles, ze hebben daar leuk spul, kende het nog niet.

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 23:12:
[...]

In 1x goed? :? Met een DD?

Ik ben helemaal voorstander van een goed element maar je kunt beter een een eenvoudige maar goede draaitafel nemen met een goedkoop element dan andersom. Dat is al vaak aangetoond (al ben ik het er maar tot op zekere hoogte mee eens). Pas als je draaitafel een goed genoeg basisniveau heeft heeft het zin om een beter element in te bouwen. Met basisniveau bedoel ik vgl een Rega of Pro-ject met snaaraandrijving en een beetje meer massa in het (massief acryl of alu) plateau en een goede arm (Rega >RB250 of Pro-ject 9 carbon oid) . Pas daarna kun je met de prijs van het element over die van de draaitafel heengaan.

[...]

Juist bij een draaitafel moet er goed afgesteld worden. En juist bij een draaitafel heeft een juiste kabel het meeste effect door de lage spanning en gevoeligheid voor capaciteit.

[...]

Een die een minder geknepen geluid geeft?

Vergeet niet dat als je een nieuwe versterker koopt (hoeft niet duur te zijn als je maar weet welke en waar te kopen) dat daar meestal geen phonotrap in zit. Die is net zo veel van invloed en moet dus ook een redeljik budget krijgen (> €100).

Hiermee zou je denk ik wel in 1x klaar zijn (Pro-ject Expression met Grado gold voor €350).
Wat mij dan als techneut weer interesseert: Wat maakt de belt drive beter dan de direct drive? Is het de ophanging van de motor+de snaar die beter de trillingen dempen?
Want de motor van een direct drive is in feite een magneetring aan de onderkant van het plateau, waardoor er eigenlijk helemaal geen mechanische koppeling is. (zouden er eigenlijk ook plateaus zijn die volledig zweven door afstotende magneten? :P ) Een gelijkstroommotor van een DD kun je nauwkeuriger laten lopen dan een normale asynchroonmotor vanwege het hoge aantal stators dat je er in kunt plaatsen. En de frequentigenerator op basis van een kristal IPV een slordige netfrequentie. Bij bijvoorbeeld draaibanken en kolomboormachines zie je dat veelal de duurdere modellen brushless motoren hebben, wat hetzelfde principe is als DD.

Overigens merkte ik wel duidelijk dat als ik op de bovenkant van de technics tik je dat terug hoort uit de speakers. Tenslotte zit alles vast aan de behuizing zelf. Als ik straks de nieuwe naald en wat platen heb ga ik eerst eens lekker luisteren, en dan wellicht wat tweaken. De plastic bovenkant wat verzwaren met metalen plaatjes aan de binnenkant ofzo. En wat mij ook opviel is dat het plateau aan de voorkant wat verder uitsteekt dan aan de achterkant. Het scheelt +/-3mm. Misschien is dat ook nog bij te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_ferry_ schreef op woensdag 21 november 2012 @ 17:37:
[...]

Wat mij dan als techneut weer interesseert: Wat maakt de belt drive beter dan de direct drive? Is het de ophanging van de motor+de snaar die beter de trillingen dempen?
Er is geen kwestie van beter of slechter; het ligt allemaal aan de uitvoering ervan.
Een DD kan je _onbetwist_ nauwkeuriger laten lopen (dus nauwkeurig op toerental), maar elke keer dat een statorfacet aangestuurd wordt, zou je dat kunnen zien in een tijdelijke afwijking van het toerental. De manier van het aansturen (dus sinusvorm, timing etc) is van belang, net als de inertia van het plateau.
Snaaraangedreven spelers hebben slip, en een snaar die kan klapperen, maar een snaar op een alu plateau beperkt weer 'ring'; een alu plateau werkt als een (kerk)klok. De rubberen mat moet de inwendige trilling dempen, maar een snaar wat om het plateau ligt doet dat natuurlijk ook.
Ook het type motor is van belang. Zo heb je snaaraangedreven spelers met borstelmotors en zonder borstelmotors, verschillende hoeveelheid ankerpolen (zelfde effect als dd met meer of minder polen) etc.
Overigens merkte ik wel duidelijk dat als ik op de bovenkant van de technics tik je dat terug hoort uit de speakers. Tenslotte zit alles vast aan de behuizing zelf.
Demping van de tafel, plateau en arm is altijd van belang. Ook de arm zelf is een resonator, waarbij de staande golven weer feedback geven aan het element. Zet maar eens een testplaat op met harde sinustonen: je zal de armbasis als een gek voelen trillen en wellicht zelfs de dekplaat.
Verzwaren doe je het beste met buigslappe materialen; die hebben een hoge inwendige demping en zijn dus vrijwel niet onderhevig aan staande golven.

Verwijderd

[...]
Een gelijkstroommotor van een DD kun je nauwkeuriger laten lopen dan een normale asynchroonmotor vanwege het hoge aantal stators dat je er in kunt plaatsen. En de frequentigenerator op basis van een kristal IPV een slordige netfrequentie.
Klopt. Maar ook daar is een oplossing voor :) . Mijn Pro-Ject draait bijvoorbeeld op basis van een quartz gestuurde speed box.
Afbeeldingslocatie: http://www.project-audio.com/inhalt/bilder/speedbox_1.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2012 09:46 ]

• loewie1984
Mannen, vrouwen, vinyl liefhebbers.. wat is jullie favo album van 2012?
Laat het weten hier >> Het beste Muziek album(s) van het jaar 2012

discogs

Verwijderd

Een snaaraandrijving ontkoppelt de motor van het plateau zodat je geen contactgeluid naar je LP hebt. De snaar geeft wel wat trillingen door maar met een beperkt spectrum en sterk gedempt. Een direct drive is alleen geschikt als je een hoog koppel nodig hebt om het plateau snel op te starten zoals bij DJ gebruik. En dan liefst met een licht plateau (wat minder stabiel is). Dus eigenlijk gericht op een heel ander doel.
(zouden er eigenlijk ook plateaus zijn die volledig zweven door afstotende magneten? :P )
Ja, van Clearaudio zoals die van mij. Een zgn. CMB lager (ceramic magnetic bearing).
Een gelijkstroommotor van een DD kun je nauwkeuriger laten lopen dan een normale asynchroonmotor vanwege het hoge aantal stators dat je er in kunt plaatsen. En de frequentigenerator op basis van een kristal IPV een slordige netfrequentie. Bij bijvoorbeeld draaibanken en kolomboormachines zie je dat veelal de duurdere modellen brushless motoren hebben, wat hetzelfde principe is als DD.
Dan kan toch ook met een externe motor met een snaar? Het enige wat de snaar hoeft te doen is het plateau op toeren houden dus de lagerwrijving en de naaldweerstand compenseren. Als een snaar daar al van gaat slippen dan is er echt iets niet goed.
Overigens merkte ik wel duidelijk dat als ik op de bovenkant van de technics tik je dat terug hoort uit de speakers. Tenslotte zit alles vast aan de behuizing zelf. Als ik straks de nieuwe naald en wat platen heb ga ik eerst eens lekker luisteren, en dan wellicht wat tweaken. De plastic bovenkant wat verzwaren met metalen plaatjes aan de binnenkant ofzo. En wat mij ook opviel is dat het plateau aan de voorkant wat verder uitsteekt dan aan de achterkant. Het scheelt +/-3mm. Misschien is dat ook nog bij te stellen.
Je kunt tweaken wat je wilt maar het blijft een draaitafel voor een ander doel (DJ).
mr_petit schreef op woensdag 21 november 2012 @ 18:38:
Er is geen kwestie van beter of slechter; het ligt allemaal aan de uitvoering ervan.
Eh? :? Kwam jij niet met een foto van Thorens en Linn alsof het bijna het zelfde is? En nu is uitvoering ineens wel belangrijk. Ik snap je even niet meer. De Linn is superieur aan de Thorens omdat de uitvoering juist zoveel beter is. En er is beter dan Linn omdat andere fabrikanten de gebaande paden wel durven verlaten (zoals het klote vilten matje op een alu klok) en met innovaties komen die later ook weer verder uitgewerkt kunnen worden.

Het wel degelijk een kwestie van beter of slechter. Je hebt namelijk altijd met budget en technische mogelijkheden te maken. Net zoals een helikopter anders is dan een straaljager. Het is met een helikopter onmogelijk om door de geluidsbarrière te gaan. En met een straaljager is het onmogelijk om op de cm te landen (kan wel maar voor de prijs van 100x een helikopter).
Een DD kan je _onbetwist_ nauwkeuriger laten lopen (dus nauwkeurig op toerental),
Ook hier ben ik het weer niet met je eens (sorry). Ik denk dat je door de techniek het zicht verliest op het doel: het gaat er niet om hoe stabiel de motor loopt maar het plateau. Een snaaraangedreven zwaar plateau draait gelijkmatiger niet alleen in de rotatierichting maar ook alle andere richtingen (hoogte) en bovendien dempt het veel beter (neemt meer energie op).
maar elke keer dat een statorfacet aangestuurd wordt, zou je dat kunnen zien in een tijdelijke afwijking van het toerental. De manier van het aansturen (dus sinusvorm, timing etc) is van belang, net als de inertia van het plateau.
Als de snaar elastisch is geeft ie dat nauwelijks door.
Snaaraangedreven spelers hebben slip en een snaar kan klapperen
alleen met opstarten
maar een snaar op een alu plateau beperkt weer 'ring'; een alu plateau werkt als een (kerk)klok. De rubberen mat moet de inwendige trilling dempen, maar een snaar wat om het plateau ligt doet dat natuurlijk ook.
Ook het type motor is van belang. Zo heb je snaaraangedreven spelers met borstelmotors en zonder borstelmotors, verschillende hoeveelheid ankerpolen (zelfde effect als dd met meer of minder polen) etc.
Allemaal technische specificaties maar als je de juiste afwegingen maakt amper van belang. Wie slim is hoeft niet perse sterk te zijn en wie sterk is niet perse slim. Hoe groter het weerstandsmoment van het plateau hoe minder van belang het type motor wordt.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2012 15:58 ]

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2012 @ 14:52:
[...]

Een snaaraandrijving ontkoppelt de motor van het plateau zodat je geen contactgeluid naar je LP hebt. De snaar geeft wel wat trillingen door maar met een beperkt spectrum en sterk gedempt. Een direct drive is alleen geschikt als je een hoog koppel nodig hebt om het plateau snel op te starten zoals bij DJ gebruik. En dan liefst met een licht plateau (wat minder stabiel is). Dus eigenlijk gericht op een heel ander doel.

[...]

Ja, van Clearaudio zoals die van mij.

[...]

Dan kan toch ook met een externe motor met een snaar? Het enige wat de snaar hoeft te doen is het plateau op toeren houden dus de lagerwrijving en de naaldweerstand compenseren. Als een snaar daar al van gaat slippen dan is er echt iets niet goed.

[...]

Je kunt tweaken wat je wilt maar het blijft een draaitafel voor een ander doel (DJ).
Duidelijk :) Maar ach, als eerste tafel ben ik er wel blij mee. Eerst maar eens een platencollectie samenstellen voordat ik naar wat anders kijk. Een Pro-ject vind ik erg mooi door de eenvoud+hoogglan+acryl plateau. he staat tenslotte tamelijk in het zicht in de woonkamer.

Overigens zag ik pas een filmpje van how its made:

Draaitafel ziet er nogal exclusief uit (ben er niet genoeg in thuis om te zien welk merk het is)
Daarin laten ze ook een foto zien van de motor, en dat is gewoon een standaard RS components motortje a 50€. Vond ik wel leuk om te zien :)

Verwijderd

Duidelijk :) Maar ach, als eerste tafel ben ik er wel blij mee. Eerst maar eens een platencollectie samenstellen voordat ik naar wat anders kijk. Een Pro-ject vind ik erg mooi door de eenvoud+hoogglan+acryl plateau. he staat tenslotte tamelijk in het zicht in de woonkamer.

[video]
Draaitafel ziet er nogal exclusief uit (ben er niet genoeg in thuis om te zien welk merk het is)
Daarin laten ze ook een foto zien van de motor, en dat is gewoon een standaard RS components motortje a 50€. Vond ik wel leuk om te zien :)
gaaf filmpje! maar waarom legt die koekenbakker nou een vilt mat op dat mooie acryl plateau, hoeft ook helemaal niet

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 09:53
_ferry_ schreef op donderdag 22 november 2012 @ 15:26:
[...]

[video]
Wilson Benesch full circle. Prijs is +/- € 4000
[...]

Een snaaraandrijving ontkoppelt de motor van het plateau zodat je geen contactgeluid naar je LP hebt.
Een DD motor geeft nog minder contactgeluid door omdat er geen fysiek contact is (definitie hall motor), dus dat kan natuurlijk geen sluitend argument zijn. Er spelen echter wel andere zaken waar ik in mijn vorige post al op wees.
Eh? :? Kwam jij niet met een foto van Thorens en Linn alsof het bijna het zelfde is? En nu is uitvoering ineens wel belangrijk. Ik snap je even niet meer.
Ik zeg nergens dat uitvoering niet belangrijk zou zijn. Als je mij niet snapt, dan komt het omdat je niet goed leest.
De Linn is superieur aan de Thorens omdat de uitvoering juist zoveel beter is.
Ja dat ene gebogen stukkie blik is zoveel beter dan het andere. Bij beide is ook vergeten demping aan te brengen... Een linn sp12 is in de basis gewoon een overpriced gekopieerde thorens.
Ze brengen niet voor niets zelf allerlei verbeterde onderdelen uit (tegen belachelijke prijzen mag ik wel zeggen: 3000 euro voor een aluminium plaatje van 1cm dik....).
Ook hier ben ik het weer niet met je eens (sorry). Ik denk dat je door de techniek het zicht verliest op het doel: het gaat er niet om hoe stabiel de motor loopt maar het plateau.
Als je mijn posts gewoon leest zie je dat ik dit helemaal nergens beweer. Je moet mij geen uitspraken in de mond leggen die ik helemaal niet heb gedaan.
Een snaaraangedreven zwaar plateau draait gelijkmatiger niet alleen in de rotatierichting maar ook alle andere richtingen (hoogte)
Zolang je geen zwevend lager hebt is er helemaal geen issue van hoogte. Wie verliest hier nou zicht op wat :?
Wie slim is hoeft niet perse sterk te zijn en wie sterk is niet perse slim.
Ja, en wie mooi wil zijn moet pijn lijden, de appel valt niet ver van de boom en zoals het klokje thuis tikt tikt het nergens.
Hoe groter het weerstandsmoment van het plateau hoe minder van belang het type motor wordt.
Klopt; dat is dan ook hèt argument waarom een snaaraandrijving op een (kleiner) subplateau beter zou zijn dan een systeem waarbij de aandrijfsnaar om het hele plateau heenloopt. Het weerstandsmoment wordt daardoor (dus bij gebruik van een kleiner subplateau) aanzienlijk verhoogd.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 22-11-2012 17:20 ]

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
_ferry_ schreef op donderdag 22 november 2012 @ 15:26:
[...]

[video]
Mooi filmpje. CNC is fantastisch :) Wel jammer dat ze een klassieke plaat opzetten ipv een moderne en zo aan te tonen dat inderdaad de tand des tijd is doorstaan.

en @bovenstaande discussieleden: Laat dit niet ontsporen in een discussie over wat men wel of niet schrijft. Bij audiofielen is techniek een heikel punt en erg smaakafhankelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Jelte op 22-11-2012 16:56 ]

Verwijderd

mr_petit schreef op donderdag 22 november 2012 @ 16:49:
Ik zeg nergens dat uitvoering niet belangrijk zou zijn. Als je mij niet snapt, dan komt het omdat je niet goed leest.
Ik had hetzelfde kunnen zeggen. Ik ga er alleen vanuit dat je het iig probeert. Je zegt het namelijk wèl. Een Linn is misschien wel gebaseerd op een Thorens maar onderscheid zich doordat Ivor Tiefenbrunn vond dat de precisie van de armlagers, lager en het draaiwerk van het plateau onder de maat was, het plateau naklonk en de rubberen mat.
Over de ontstaansgeschiedenis van de Linn LP12:
The Sondek LP12 turntable, introduced in 1972, utilises a suspended sub-chassis design and a patented single-point bearing machined to extremely tight tolerances. The LP12 has evolved since its introduction, but its basic suspended sub-chassis design has remained.[1] At the time, the design was similar to the Thorens TD150, the AR.[2] The thinking at the time was that the most important component of a high-end audio system is the loudspeakers. Linn presented an important challenge to that by claiming that the source (i.e. the turntable) was the most important part of the system.
Ja dat ene gebogen stukkie blik is zoveel beter dan het andere. Bij beide is ook vergeten demping aan te brengen... Een linn sp12 is in de basis gewoon een overpriced gekopieerde thorens.
Ze brengen niet voor niets zelf allerlei verbeterde onderdelen uit (tegen belachelijke prijzen mag ik wel zeggen: 3000 euro voor een aluminium plaatje van 1cm dik....).
Ik ga het huidige prijsbeleid van Linn niet verdedigen, ik vind het ook belachelijk. Je kunt daarmee echter niet 40 jaar ervaring en recordaantallen verkopen en huidige cultstatus van tafel vegen met een paar cynische verkleinwoorden.
Als je mijn posts gewoon leest zie je dat ik dit helemaal nergens beweer. Je moet mij geen uitspraken in de mond leggen die ik helemaal niet heb gedaan.
Ik kan je ook gewoon quoten hoor (inclusief spelfouten).
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2012 @ 00:57:
Ja dat is ook wel zo maar de 16x etc komen uit een tijd waar ze vooral de beste waren omdat de concurrentie gewoon beroerd was; vooral massaproductie. Toen de eerste Linn LP12 kwam was dat ineens een heel ander verhaal en waren die Thorensen ineens achterhaald en ingehaald. Ineens ging het om precisie werktuigbouw en niet meer massaproduktie (TD124 etc even buiten beschouwing). Dat is mijn referentiekader.
mr_petit schreef op maandag 19 november 2012 @ 09:07:
Dat zal nooit iemand over een Linn beweren :D, die weer een jaar na de thorens kwam, en alles leuk 1:1 gekopieerd had ;). En het linn subchassis was toen ook gewoon een geperst stuk blik (massaproductie), net als thorens.
Niks nieuws wat dat betreft.
Alleen werd het blik bij thorens verzinkt, en bij linn geverft. Verzinken is duurder, maar bespaart je aardingsproblemen. Slim hè.
Kijk en vergelijk: thorens Linn
Wat dat betreft is het grappig dat je de linn aanhaalt als voorbeeld, want als er wel 1 tafel veel op de thorens lijkt...
Heb je op de foto's misschien ook de spaanplaten sokkel gezien van de Thorens en de massief hardhouten van de Linn?
even daarna schreef mr_petit op woensdag 21 november 2012 @ 18:38:
waarop ]eep verbaasd schreef:
Eh? :? Kwam jij niet met een foto van Thorens en Linn alsof het bijna het zelfde is? En nu is uitvoering ineens wel belangrijk. Ik snap je even niet meer.
Voor de duidelijkheid: ik ben niet gecharmeerd van Linn noch Thorens. Ik vind ze allebei achterhaald. Maar ze hebben beide ruimschoots hun sporen verdiend.

ik zei: Een snaaraangedreven zwaar plateau draait gelijkmatiger niet alleen in de rotatierichting maar ook alle andere richtingen (hoogte)
mr petit zei
Zolang je geen zwevend lager hebt is er helemaal geen issue van hoogte. Wie verliest hier nou zicht op wat :?
En wat is wobble dan?
Een licht plateau vervormd eerder en wiebelt dus eerder. Stabiliteit geldt niet alleen voor rotatierichting maar ook tangentiaal en radiaal (dus zijwaarts en in de hoogte wiebelen). Dat heeft niets met een zwevend lager te maken.
Allemaal technische specificaties maar als je de juiste afwegingen maakt amper van belang. Wie slim is hoeft niet perse sterk te zijn en wie sterk is niet perse slim. Hoe groter het weerstandsmoment van het plateau hoe minder van belang het type motor wordt.
Ja, en wie mooi wil zijn moet pijn lijden, de appel valt niet ver van de boom en zoals het klokje thuis tikt tikt het nergens.
offtopic:
Moeilijk he? Spreekwoorden. Als je niet weet wat ze betekenen. Wel eens van vrije associatie gehoord. Het is een teken van inteligentie. Ik zal het even voor je uiteenzetten wat ik bedoel
mr_petit schreef op donderdag 22 november 2012 @ 23:26:Ik weet prima wat de spreekwoorden betekenen, maar jij wilt een spreekwoord aanhalen als inhoudelijk argument, en dat is altijd kul.
Nee, ik gebruik alleen een retorisch stijlelement. Je kunt alleen scoren als je de bal hebt.

Nogmaals: als je een dik plateau hebt met veel traagheidsmoment heb je geen intelligente elektronica nodig voor de aandrijving. Als je een flutplateau (of arm) hebt moet je veel moeite doen om de naald stabiel over de plaat te leiden (direct drive, modulatie van voedingssignaal, servo-elektronica).
Klopt; dat is dan ook hèt argument waarom een snaaraandrijving op een (kleiner) subplateau beter zou zijn dan een systeem waarbij de aandrijfsnaar om het hele plateau heenloopt. Het weerstandsmoment wordt daardoor (dus bij gebruik van een kleiner subplateau) aanzienlijk verhoogd.
Het traagheidsmoment is zowel afhankelijk van de totale massa als van de verdeling van deze massa; hoe verder een deel van de massa verwijderd is van de rotatie-as, hoe groter de bijdrage van dat deel aan het traagheidsmoment.
Het weerstandsmoment van een roterende massa is het product van massa x afstand tot het rotatiepunt in het kwadraat (I=1/2mr² bij een schijf, sigma delta m r²). Dat heeft niets te maken met op welk punt een plateau aangedreven wordt. Het is puur een eigenschap van een roterende massa. Niet met hoekversnelling of kracht.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2012 23:58 ]

Nee, ik zeg het nìet! Ik zeg dat de standaarduitvoering van een Linn niet beter is dan dat van een thorens.
Ik zeg niet dat de uitvoering van een draaitafel niet belangrijk zou zijn.
Je moet lezen wat ik schrijf, en niet uitspraken van mij toebedelen aan zaken waaraan ikzelf ze niet heb toebedeeld.
maar onderscheid zich doordat Ivor Tiefenbrunn vond dat de precisie van de armlagers, lager en het draaiwerk van het plateau onder de maat was, het plateau naklonk en de rubberen mat.
Dat kon hij wel vinden, maar toon jij dan maar eens aan dat die lagers etc beter zijn.....
Zo vind iedere fabrikant z'n eigen produkt beter.... wij van WC eend.....
Je kunt daarmee echter niet 40 jaar ervaring en recordaantallen verkopen en huidige cultstatus van tafel vegen met een paar cynische verkleinwoorden.
Och ja, alsof je dààr in draaitafelland onder de indruk van moet zijn. Moet ik toelichten hoe lang thorens draaitafels heeft gemaakt en hoeveel ze er hebben gemaakt?
En wat is wobble dan?
Een licht plateau vervormd eerder en wiebelt dus eerder. Stabiliteit geldt niet alleen voor rotatierichting maar ook tangentiaal en radiaal (dus zijwaarts en in de hoogte wiebelen). Dat heeft niets met een zwevend lager te maken.
Een plateau gaat echt niet buigen door de kracht die een motortje er op uitoefend hoor 7(8)7
Of je moet een plateau van karton maken.....
Moeilijk he? Spreekwoorden. Als je niet weet wat ze betekenen. Wel eens van vrije associatie gehoord. Het is een teken van inteligentie. Ik zal het even voor je uiteenzetten wat ik bedoel
Ik weet prima wat de spreekwoorden betekenen, maar jij wilt een spreekwoord aanhalen als inhoudelijk argument, en dat is altijd kul.

Verwijderd

Goed, Ik ga niet in discussie. Ik vraag me sterk af wie er hier nu net kan lezen en mensen woorden in de mond legt die ze niet gezegd hebben. Als jij offtopic opmerkingen gaat quoten als serieus on-topic...

Je hebt gelijk.

Ik ben even klaar met dit kinderachtige gedoe. Ik ben zeer wel in staat tot begrijpend lezen. Ik kan zelfs tussen de regels lezen. En wat daar staat is niet mooi.

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2012 00:04 ]

Verwijderd

]eep wijzigde dit bericht 22-11-2012 23:37 (87%)
respect (met sterk dalende tendens)
]eep wijzigde dit bericht 22-11-2012 15:58 (37%)
of gebruik ik nu vreemde woorden?
]eep wijzigde dit bericht 22-11-2012 23:28 (54%)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2012 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nou, om dan hopelijk een einde te breien aan bovenstaande discussie... Mijn bestelde platen zijn onderweg, en zaterdag ga ik waarschijnlijk met een vriend naar de platen en cd beurs toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Via Discogs binnen gekregen.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/86/Gong_You_1974.jpg

Hoes in EX , plaat NM

Voor 25 euro incl verzending d:)b Ik ken dit album sinds de mid 80er jaren, en nu eindelijk in bezit op vinyl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 19:14

NvM

Zijn er mensen met een Pro-Ject Speedbox hier? Ik heb recent een Pro-Ject Debut III gekocht met acryl-platter, maar twijfel nu over de aanschaf van een Speedbox. Ik heb soms een plaat die in lange aanhoudende tonen wat vals klinkt en krijg de indruk dat dit opgelost kan worden door de stabielere snelheid van een Speedbox. Iemand die dit kan beamen of ontkrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_ferry_ schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 07:52:
Nou, om dan hopelijk een einde te breien aan bovenstaande discussie... Mijn bestelde platen zijn onderweg, en zaterdag ga ik waarschijnlijk met een vriend naar de platen en cd beurs toe.
Dat zijn de 'music on vinyl' LP's die je besteld had? En waar is die platenbeurs?

Ik verwacht vandaag of morgen mijn bestellling te ontvangen:
Afbeeldingslocatie: https://www.burningshed.com/covers/large3318.jpg
Genesis - Seconds Out (35th anniversary limited edition) (double lp)

Kan niet wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:02:
[...]

Dat zijn de 'music on vinyl' LP's die je besteld had? En waar is die platenbeurs?

[afbeelding]

Jaarbeurs Utrecht - Mega Platen & CD Beurs 24 & 25 november 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op donderdag 22 november 2012 @ 23:43:
Betreft dat laatste: dan las je zeker ook je eigen posts?
Eens, behoorlijke snob, meneer ]eep. Heeft ook immer gelijk en staat overal boven, dus laat maar gaan. Bij tegengas wordt er meteen ontkend en afgeschoven onder het motto 'kinderachtig' of 'dat heb ik niet gezegd'.
NvM schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 08:19:
Zijn er mensen met een Pro-Ject Speedbox hier? Ik heb recent een Pro-Ject Debut III gekocht met acryl-platter, maar twijfel nu over de aanschaf van een Speedbox. Ik heb soms een plaat die in lange aanhoudende tonen wat vals klinkt en krijg de indruk dat dit opgelost kan worden door de stabielere snelheid van een Speedbox. Iemand die dit kan beamen of ontkrachten?
Yep, ik. Lees even wat posts terug ajb. Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
NvM schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 08:19:
Ik heb wel een pro-ject pre phono nog wat dinges, die speedbox staat nog op mijn verlanglijstje. Heb een music hall mmf-2.2 en daar kan ie ook op. Dus gaat er nog eens komen.

Mijn aanwinst van vandaag:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8481/8211161612_2b086d8001_z.jpg
The Deaf – Toot Whistle Plunk Boom! by loewie1984, on Flickr

En morgen hopelijk mijn Jack White singeltjes van RSD Black Friday, spannend!

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Hmm lees nu pas RSD Black Friday. Jammer dat de rest van de wereld weer eens niet mee doet.

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 21:13:
Eens, behoorlijke snob, meneer ]eep. Heeft ook immer gelijk en staat overal boven, dus laat maar gaan. Bij tegengas wordt er meteen ontkend en afgeschoven onder het motto 'kinderachtig' of 'dat heb ik niet gezegd'.
Kan het misschien ook zonder de persoonlijke aanvallen? En weet je zeker dat je niet mr petit bedoelt?

offtopic:
Als je mij zou kennen zou je wel beter weten. Dat ik een dure vinyl setup heb is alleen omdat ik er al 30 jaar mee bezig ben en mijn moeder onlangs overleden is. Anders had ik het ook niet gehad. Het is geen vergelijk maar wel een beetje afleiding na alle ellende.
Ik kan er niet tegen als ik als nieuwkomer in deze draad neergezet wordt als noob door mr betweter terwijl ik minstens zo goed onderlegd ben en al een echte draaitafel had toen jullie nog geboren moesten worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2012 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zei de hardste schreeuwer op de aperots
Je mag helemaal de alfa-aap uithangen. Ik ga wel ergens anders heen.

[ Voor 133% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2012 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Beta schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 23:56:
Hmm lees nu pas RSD Black Friday. Jammer dat de rest van de wereld weer eens niet mee doet.
Enverlin, bij 7 inch singles moet je wezen, maar ben er snel bij aangezien het e.e.a. beperkt is.

@gedoe hierboven

2 invalshoeken, 2 meningen 2 totaal andere ervaringen.. iedereen heeft zo zijn eigen overtuigingen. No need 2 call anybody names.

Ik draai mijn LP'tjes op mijn manier en iemand anders weer anders. De discussie over goede tafels en al die shit is net zo subjectief als de draadjes hier op GoT over kabels gesmeed door elfen bij maanlicht en goedkope HDMI kabels. De ene zweert bij OFC koper, de ander claimt dat kabels van 100 eu het beter doen dan 10 eu.

Het zal mij mijn r33t roesten, als je toch gelukkig bent met dat gene wat je hebt is het toch prima. En zo'n discussie over wat draaitafels en geüpgrade componenten is het toch allemaal niet waard man, respecteer elkaars setup en mening gewoon, zodat we weer verder kunnen met het delen van onze passie _/-\o_

[ Voor 56% gewijzigd door loewie1984 op 24-11-2012 01:29 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
loewie1984 schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 01:24:
[...]

Enverlin, bij 7 inch singles moet je wezen, maar ben er snel bij aangezien het e.e.a. beperkt is.

@gedoe hierboven

2 invalshoeken, 2 meningen 2 totaal andere ervaringen.. iedereen heeft zo zijn eigen overtuigingen. No need 2 call anybody names.

Ik draai mijn LP'tjes op mijn manier en iemand anders weer anders. De discussie over goede tafels en al die shit is net zo subjectief als de draadjes hier op GoT over kabels gesmeed door elfen bij maanlicht en goedkope HDMI kabels. De ene zweert bij OFC koper, de ander claimt dat kabels van 100 eu het beter doen dan 10 eu.

Het zal mij mijn r33t roesten, als je toch gelukkig bent met dat gene wat je hebt is het toch prima. En zo'n discussie over wat draaitafels en geüpgrade componenten is het toch allemaal niet waard man, respecteer elkaars setup en mening gewoon, zodat we weer verder kunnen met het delen van onze passie _/-\o_
Ik Henk 'm

Ik ben heel gelukkig met mijn SL1210Mk2. Mooi spul allemaal hoor van 1000 euro en meer. Maar ik steek dat geld liever in mijn collectie.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vrijdag kreeg ik het nieuwe naaldje binnen voor mijn element, aftermarklet en geen OEM stanton.
Klinkt echt heuuuuuulemaal nergens naar, hoge tonen is 1 groot vervormingsfestijn. Las wat over inspelen, maar met een plaat 2 uur op repeat was er IIG nog geen verbetering waarneembaar. De ophanging is ook voelbaar stugger, en met 1,75 ipv 1,25 gram klonk het wel iets beter. Dus ik hou de oude naald nog maar effe :P

Gisteren naar de platenbeurs geweest, best leuk, maar het is natuurlijk veel al 60,70,80-er jaren. Mijn muziekervaring begint in de jaren 90, dus een hoop wat er te krijgen was boeit mij niet zo. Wel een stand vol met dance platen, maar dat zijn dan vaak singels met wat remixen ervan, meer voor DJ's dus.

Maar wel 6 platen gekocht:
Beatles - blauwe album (heb ik ook op CD, gewoon goeie muziek)
Beatles - rode album (idem)
Dire straits - communique
Nirvana - unplugged (volgens mij grijsgedraaid, klonk echt heul slecht :+ )
Sting - nothing like the sun (wat nummers die ik niet op CD heb van hem)
Deep purlple - deepest purple (vanwege smoke on the water en child in time)
Prijzen voor bovenstaande was 10€ gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemorgen heren,

Heerlijk aan het plaatjes draaien.... Stapel lp's gekregen waaronder Pink Floyd, klinkt toch best gaaf zo op een winderige zondagochtend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_ferry_ schreef op zondag 25 november 2012 @ 11:32:
Vrijdag kreeg ik het nieuwe naaldje binnen voor mijn element, aftermarklet en geen OEM stanton.
Klinkt echt heuuuuuulemaal nergens naar, hoge tonen is 1 groot vervormingsfestijn. Las wat over inspelen, maar met een plaat 2 uur op repeat was er IIG nog geen verbetering waarneembaar. De ophanging is ook voelbaar stugger, en met 1,75 ipv 1,25 gram klonk het wel iets beter. Dus ik hou de oude naald nog maar effe :P

Gisteren naar de platenbeurs geweest, best leuk, maar het is natuurlijk veel al 60,70,80-er jaren. Mijn muziekervaring begint in de jaren 90, dus een hoop wat er te krijgen was boeit mij niet zo. Wel een stand vol met dance platen, maar dat zijn dan vaak singels met wat remixen ervan, meer voor DJ's dus.

Maar wel 6 platen gekocht:
Beatles - blauwe album (heb ik ook op CD, gewoon goeie muziek)
Beatles - rode album (idem)
Dire straits - communique
Nirvana - unplugged (volgens mij grijsgedraaid, klonk echt heul slecht :+ )
Sting - nothing like the sun (wat nummers die ik niet op CD heb van hem)
Deep purlple - deepest purple (vanwege smoke on the water en child in time)
Prijzen voor bovenstaande was 10€ gemiddeld.
Hebben ze daar ook naalden en elementen voor een leuk prijsje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nee, het was eigenlijk alleen platen en cd's. Op het verzamelgedeelte wel wat jukeboxen en platenspelers, maar dat was minimaal, en echt voor de verzamelaar zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:27
Leuk lijstje! Maar ongeveer 10 euro voor de rode of blauwe van the Beatles is wel fors :P
Die liggen vaak voor een knaak in nieuwstaat bij de kringloop.
MTV Unplugged staat hier ook op het verlanglijstje! Denk alleen dat ik 'm nieuw haal voor 20 euro :)
Heb In Utero op geel vinyl liggen, franse uitgave. Kleurtje past wel bij de hoes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_ferry_ schreef op zondag 25 november 2012 @ 11:32:
De ophanging is ook voelbaar stugger, en met 1,75 ipv 1,25 gram klonk het wel iets beter. Dus ik hou de oude naald nog maar effe :P
Je zal die namaaknaald nooit zo goed kunnen laten klinken als de originele naald. Eigenlijk alle namaaknaalden hebben een hele simpele konische bonded tip (dus een konische diamant gelijmd op een metalen houder die weer in de cantilever zit). Ook de cantilever van zo'n namaaknaald zelf is vaak zwaar, en soms niet recht etc. En de naaldtip is imho voor 99% verantwoordelijk voor de kwaliteit van het signaal wat je zelf nu ook ondervindt ;) (de rest doet dus het element, arm en tafel ;), terwijl de rest van het element juist weer de klankkleur bepaald.
Dus zoek je een ander type klank (dus zeg maar meer bas, of meer dynamiek whatever), dan zal je het vooral moeten zoeken in een ander element; en ben je niet tevreden met de kwaliteit van het signaal (vervorming etc) dan is de naaldtip (en ophanging) een grote peiler daarin.

Wil je per sé het element houden, en tòch een goede klank met nieuwe naald (dus als je vdh naald ècht versleten is), dan heb je 2 opties: retippen (kosten ca 90 euro (konische tip) tot vul maar in (600 euro plus) voor een dure vdh met andere cantilever etc. Of je kan kijken bij de firma Jico; dat is de enige fabriant van namaaknaalden die goede tips monteert. voor de 681 hebben ze in het verleden een shibata versie gemaakt, maar ik weet niet of ze die nog hebben. En ook dat heeft natuurlijk z'n prijs ;)

Maar meestal als mensen zitten te dubben over een namaaknaaldje dan raad ik ze eigenlijk gelijk een at-95e aan. Die is zelfs dikwijls goedkoper dan het namaaknaaldje (ong. 25 euro op ebay) en heeft zeker voor dat geld een aardige naaldtip en klinkt dus eigenlijk altijd beter dan welk namaaknaaldje dan ook.

Maar stanton bestaat toch nog? kunnen die geen originele (stereohedron) naalden leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik kwam de originele nergens tegen helaas, maar de oude klinkt op zich niet slecht, soms wat kaakjes in het hoog. Maar had graag een nieuwe er in gehad, ook omdat ik niet weet hoeveel uur hij er al op heeft zitten. Net iig een paar platen geluisterd en het was genieten, vooral met Dire Straits. Als ik over ga op een ander element, dan zit er wel meteen een pro-ject debut of iets in die trend er aan vast :+

De blauwe en rooie van de Beatles had ik inderdaad voor minder dan 10e, maar nirvana was wel 15e. En laat dat nou juist degene zijn die is grijsgedraaid :/ klinkt echt vreselijk. Vriend waarmee ik er naartoe was had ook een plaat die echt op was. Tja, die pech kun je hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_ferry_ schreef op zondag 25 november 2012 @ 21:22:
maar de oude klinkt op zich niet slecht, soms wat kaakjes in het hoog.
Dat kan natuurlijk ook aan de plaat liggen. Als je naald teveel slijt krijg je 2 effecten: de S klanken gaan overstuurd klinken (vooral bij de binnenste groeven van de plaat; daar is de golflengte het kortst), en je kan groefruis krijgen (maar dan is ie al behoorlijk versleten). Ik snap dat je natuurlijk liever een nieuwe
naald hebt (ease of mind), maar een kwalitatief goede naald (zoals een vdh) gaat vaak ook veel meer uren mee vanwege de afwijkende slijping/vorm.
Een goede schone, antistatische plaat is het begin van goede weergave. Zeker bij gebruikte lp's ->altijd wassen en een nieuwe binnenhoes met antistatisch folie (is mijn ervaring).
Bedrukte binnenhoezen (van papier) stop ik ernaast in, maar de lp zelf gaat daar dus nooit meer in (papier geeft stof af). Oude witte binnenhoezen gooi ik weg.
En laat dat nou juist degene zijn die is grijsgedraaid :/ klinkt echt vreselijk.
Dat kan natuurlijk ook aan de persing liggen. Echt grijsdraaien van een lp komt niet zo heel vaak voor. Ook de populaire jaren 80 lp's die ik heb zijn eigenlijk allemaal nog goed, terwijl je er toch vanuit kan gaan dat die toen veel gedraaid zijn. En -voor de toen tiener muziek- waarschijnlijk ook niet op al te beste installaties.
De meeste lp's die ik heb en slecht klinken, dat zijn gewoon slechte persingen/mixen. Bij een LP komt dat wat nauwer als bij cd

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 25-11-2012 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hallo,

Op voornoemde Platen & CD Beurs was ik ook en wat ik eigenlijk al een paar jaar roep als ik daar loop moet nu maar een keer waarheid worden: ik moét een draaitafel ;). Over het hoe en waarom hoef ik niet uit te weiden hier denk ik maar het is voornamelijk het idee van 'plaatjes draaien' zoals ik dat vroeger deed wat me aantrekt. En weer een keer albums luisteren ipv door je mp3 collectie heen te flitsen als een kip zonder kop. Een audiofiel ben ik echter niet, verre van zelfs. Maar goed er is nog steeds ruime keus als ik dat zo eens zie. Had als budget iets van 200 - 250 euro in gedachten maar dat is aan de krappe kant merk ik. Hebben jullie nog aanraders op dat vlak? Wat kan 2e hands interessant zijn? Op zich vind ik het niet erg om met 'minder' te beginnen, wat platen te verzamelen en dan 'ooit' een upgrade te gaan doen. Het geheel zal ook aangesloten worden op een relatief simpel Philips stereo setje dus ach. Een koptelefoon aansluiting is wel handig!

Wat wel belangrijk is, is dat het een compacte draaitafel is. We hebben weinig ruimte thuis en sommige van die mega kasten kan ik slecht kwijt vrees ik. Iemand een idee/richting om eens over na te denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als het niet zo audiofiel hoeft te zijn, dan zou ik gewoon wat van marktplaats af halen, genoeg keus voor een euro of 30 a 50. En dan kun je altijd nog upgraden wanneer de behoefte er is :)Koptelefoonuitgang op een platenspeler zul je denk ik niet snel zien, omdat er maar weinig platenspelers zijn met ingebouwde versterker/koptelefoon. Alhoewel ze er ongetwijfeld zullen zijn. Zo zag ik op de platenbeurs ook een aantal mensen met een compacte vestax tafel lopen, met koptelefoonaansluiting en op batterijen. Daarmee konden ze daar ter plekke even luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Nu online
De Pro-Ject Debut III kost net 250 euro en kan toch ook wel worden gezien als een compacte draaitafel. Het enige nadeel is dat je dingen als een Phono voorversterker en Speed Box (om de snelheid te kunnen wijzigen tussen 33 en 45 rpm) los moet kopen en die dingen zijn ook niet echt goedkoop. 'Echt' verplicht ben je trouwens niet, maar het is wel handiger om dat elektronisch te kunnen doen. Het is namelijk een helse job als je dat manueel moet doet. Ik denk trouwens dat bijna iedere voorversterker (wat meestal wel nodig is, aangezien phono minder en minder ondersteund wordt) een koptelefoon aansluiting heeft.

De mogelijkheid om tweedehands te zoeken is ook een mogelijkheid die ik aanraad. Mijn huidige platenspeler komt ook van een tweedehands site en die werd volledig gerenoveerd. En het beste ervan was dat de verkoper de platenspeler nog steeds wou verkopen voor een aanzienlijk mindere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM

NvM

Le Enfant! schreef op maandag 26 november 2012 @ 12:28:
De Pro-Ject Debut III kost net 250 euro en kan toch ook wel worden gezien als een compacte draaitafel. Het enige nadeel is dat je dingen als een Phono voorversterker en Speed Box (om de snelheid te kunnen wijzigen tussen 33 en 45 rpm) los moet kopen en die dingen zijn ook niet echt goedkoop. 'Echt' verplicht ben je trouwens niet, maar het is wel handiger om dat elektronisch te kunnen doen. Het is namelijk een helse job als je dat manueel moet doet. Ik denk trouwens dat bijna iedere voorversterker (wat meestal wel nodig is, aangezien phono minder en minder ondersteund wordt) een koptelefoon aansluiting heeft.

De mogelijkheid om tweedehands te zoeken is ook een mogelijkheid die ik aanraad. Mijn huidige platenspeler komt ook van een tweedehands site en die werd volledig gerenoveerd. En het beste ervan was dat de verkoper de platenspeler nog steeds wou verkopen voor een aanzienlijk mindere prijs.
De snelheid wijzigen tussen 33 en 45 rpm is niet een 'helse job'. Het is alleen iets minder makkelijk dan het indrukken van een knopje: draaiplateau eraf halen, drive belt omhoog of omlaag plaatsen. Vijf seconden werk. Toegeven: minder handig, maar niet hels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Nu online
Het een helse job noemen was misschien overdreven, maar het is en blijft nog steeds het grootste hekelpunt aan een Pro-Ject Debut.

[ Voor 3% gewijzigd door Le Enfant! op 26-11-2012 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Heb ik net een nieuwe plaat binnen (British Theatre) en nog 3 vette op komst, doet het rechterkanaal van mijn thorens het niet :( En eigenlijk ook geen tijd om te kijken wat er aan de hand is.

Zo te zien zijn de contactjes van het element op de draadjes in de arm nog in tact. En mijn versterker en voorversterker trek ik ook niet echt in twijfel.

Balen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM

NvM

Le Enfant! schreef op maandag 26 november 2012 @ 18:34:
Het een helse job noemen was misschien overdreven, maar het is en blijft nog steeds het grootste hekelpunt aan een Pro-Ject Debut.
Het is zeker een minpunt, al vind ik het gebrek aan een automatische afslag vervelender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor dat laatste bestaan een soort van automatische liftjes die je op je tafel kan monteren.
Niet geheel een automatische afslag, maar het verhinderd wel dat je naald in de uitloopgroef opdraait.

Of die dingen lekker werken weet ik niet; ik heb ze nooit gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 26-11-2012 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
yoehoe.. ben ik weer, onder het motto "Keep the vinyl alive!!!!"

Afgelopen vrijdag al verblijd met deze:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8481/8211161612_2b086d8001_z.jpg
The Deaf – Toot Whistle Plunk Boom! by loewie1984, on Flickr

En vandaag, het volgende ontvangen, lang leve RSD Black Friday... hier zijn mijn pareltjes, toch wel heel erg blij mee:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8198/8221916664_7ab2664067_z.jpg
White Stripes - Three in a Row by loewie1984, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8210/8221915768_9f67a79122_z.jpg
White Stripes - Hotel Yorba by loewie1984, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8068/8220838219_51f48546c0_z.jpg
White Stripes - Fell in Love with a Girl by loewie1984, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8485/8221918270_e808fa8436_z.jpg
White Stripes - Dead Leaves and the Dirty Ground by loewie1984, on Flickr

Ben er echt super super blij mee *O* :)F

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
mr_petit schreef op maandag 26 november 2012 @ 20:02:
Voor dat laatste bestaan een soort van automatische liftjes die je op je tafel kan monteren.
Niet geheel een automatische afslag, maar het verhinderd wel dat je naald in de uitloopgroef opdraait.

Of die dingen lekker werken weet ik niet; ik heb ze nooit gebruikt.
Stylift heet het en ze zijn duur. De vorige eigenaar van mijn thorens heeft zo'n ding toegevoegd en het werkt: http://youtu.be/u9RHXI_xKzU

Heb net de Thorens doorgemeten en 1 kabeltje blijkt van voor tot achter kapot. Zowel in de arm als in de kabel naar de (voor)versterker. En dat is wel wat lastig voor me. Zo te zien moet de hele arm dan uit elkaar en dat gaat me toch te ver. Iemand een adres waar ik de Thorens kan laten fixen in de buurt van Nijmegen/Armhem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

Die stylift ziet er leuk uit! Ik heb zelf zo'n Q-up van thorens. Tegenwoordig worden ze door www.thequp.com gemaakt. Veel te duur voor een stukje plastic, maar wel erg handig.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:09
vind ik net op youtube:

Geen idee of het een slimme constructie is, maar übergaaf is het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-07-2024
Jelte schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:02:
[...]
Iemand een adres waar ik de Thorens kan laten fixen in de buurt van Nijmegen/Armhem?
Probeer East-West Audio in Wijchen eens. Ze hebben daar mijn Thorens TD145 ook opgeknapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 14:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangezien ik een TD160 heb en mijn schoonouders in de regio Nijmegen wonen, ben ik ook even naar hen op zoek gegaan. Helaas:
De winkel aan de Graafseweg 578 te Wijchen is per direct gesloten. Eastwestaudio gaat door als webwinkel. Meer nieuwsbinnenkort.
Denk dat die dus voor revisie oid weining meer kunnen gaan betekenen voor ons ;)

Overigens is dit dan wel weer een heel mooi tafeltje :9~

Afbeeldingslocatie: http://www.eastwestaudioshop.nl/uploads/products/analog-one-mkiii_1.jpg
Acoustic Signature Analog One MKIII
Mooi prijsje ook helaas: 6900,- :X

[ Voor 25% gewijzigd door The Eagle op 26-11-2012 23:08 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jelte schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:02:
[...]

Stylift heet het en ze zijn duur.
Je hebt er meerdere, ook uit het verleden.
Audio technica maakte de safety raiser en zo zijn er wel meerdere geweest.
YouTube: Audio Technica AT6006a Tonearm Lift

Ik weet niet wat er vandaag de dag allemaal nog gemaakt wordt, maar die safety raisers zie je zo nu en dan wel op MP/ebay

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 27-11-2012 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Bedankt voor de tips tot nu toe. Ik twijfel nog alle kanten op en heb besloten dat ik eerst de zolderkamer maar weer eens ga fatsoeneren en opruimen om er een mooie mancave van te maken ;). De iMac staat er al, evenals een old-school CRT met Megadrive en SNES. Alleen wordt het er elke keer zo'n puinhoop. Ff terugclaimen dus en er een mooi plaatjesdraai hoekje bij maken. Staat -ie gelijk dicht bij de PC voor eventuele digitaliseer acties.

Aangezien ik dan toch nog even de tijd heb ga ik denk ik voor zo'n Project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
mr_petit schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 01:46:
[...]

Je hebt er meerdere, ook uit het verleden.
Audio technica maakte de safety raiser en zo zijn er wel meerdere geweest.
YouTube: Audio Technica AT6006a Tonearm Lift

Ik weet niet wat er vandaag de dag allemaal nog gemaakt wordt, maar die safety raisers zie je zo nu en dan wel op MP/ebay
Dat ziet er wel ingewikkelder uit dan een Stylift. Alhoewel een Stylift waarschijnlijk lastiger goed te krijgen is, want het komt best nauw. Er zijn enkele platen die de eindgroef net iets te vroeg hebben, waardoor de arm niet gelift wordt.

En voor de reparatie kwam ik op Dr. Thorens die toevallig in Nijmegen zit. Ben benieuwd wat hij voor het geheel vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Servor schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 08:53:

Aangezien ik dan toch nog even de tijd heb ga ik denk ik voor zo'n Project.
Staat nu een Pro-ject debut III met acryl platter (twv 100 euro) op marktplaats voor € 150. Ik zou het wel weten
-Edit- Zal je net zien, advertentie is net weggehaald..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2012 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolla
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-08 12:40
Ik ben sinds kort in het bezit van een Denon DP-300F met standaard element. Nu zit ik te overwegen om in de nabije toekomst het element te vervangen voor een Ortofon 2M red.

Welke ik dan zou willen combineren met een Ortofon SH4-Black headshell

Voor zover ik kan beoordelen zal de headshell op de arm van mijn platenspeler passen, maar is dat ook zo of zie ik iets over het hoofd en kan ik beter een originele Denon headshell bestellen?

Voor wat betreft het element lees ik positieve reacties op internet, maar hoe is het 2M Red element t.o.v. het standaard element? Een hele verbetering of doe ik verstandig aan iets meer uit te geven voor bijv. een 2M blue?

Helaas heb ik geen mogelijkheid om het 2M Red element te proberen vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrous
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ook ik ben geïnteresseerd geraakt in vinyl. Heb gistermiddag op zolder een aantal oude platen gevonden van mijn ouders (Pink Floyd, Rolling Stones, Bob Marley, Phil Collins) en ben maar eens wat gaan draaien op een oude Philips platenspeler die ernaast lag. Leuk! :) Heb gisterenavond dit topic een beetje doorgelezen, leuk om te zien dat er echt nog wel markt voor is en er ook veel nieuwe muziek op LP verschijnt. Heb net El Camino van The Black Keys gekocht :9.

Die Philips platenspeler is volgens de opdruk 'Full Automatic'. Een soort mechanisme waarmee de arm automatisch op de plaat wordt gezet. Dat mechanisme werkt niet helemaal meer, de helft van de keren dat ik 'm probeer te starten tilt het apparaat de naald (met een paar luide tikken) automatisch weer op en stopt het ermee.. Niet handig.. De naald zelf heeft volgens mij ook z'n beste tijd gehad.

Goed, er moet dus een nieuwe platenspeler komen, maar wat is handig? Er bij de kringloop één oppikken of op Marktplaats? Waar moet ik dan op letten? Of een nieuwe low-end speler kopen? Alvast bedankt!

[ Voor 1% gewijzigd door Nitrous op 28-11-2012 12:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Nu online
Waarom niet die Philips platenspeler repareren? De kans dat je een andere 'Full Automatic' vindt is tegenwoordig klein geworden. Als het dan toch te duur is om hem te kunnen repareren, dan kun je oftewel een tweedehands platenspeler kopen of een Pro-Ject Debut III voor 250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nitrous schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:03:
Ook ik ben geïnteresseerd geraakt in vinyl. Heb gistermiddag op zolder een aantal oude platen gevonden van mijn ouders (Pink Floyd, Rolling Stones, Bob Marley, Phil Collins) en ben maar eens wat gaan draaien op een oude Philips platenspeler die ernaast lag. Leuk! :) Heb gisterenavond dit topic een beetje doorgelezen, leuk om te zien dat er echt nog wel markt voor is en er ook veel nieuwe muziek op LP verschijnt. Heb net El Camino van The Black Keys gekocht :9.

Die Philips platenspeler is volgens de opdruk 'Full Automatic'. Een soort mechanisme waarmee de arm automatisch op de plaat wordt gezet. Dat mechanisme werkt niet helemaal meer, de helft van de keren dat ik 'm probeer te starten tilt het apparaat de naald (met een paar luide tikken) automatisch weer op en stopt het ermee.. Niet handig.. De naald zelf heeft volgens mij ook z'n beste tijd gehad.

Goed, er moet dus een nieuwe platenspeler komen, maar wat is handig? Er bij de kringloop één oppikken of op Marktplaats? Waar moet ik dan op letten? Of een nieuwe low-end speler kopen? Alvast bedankt!
Leuk man!! Welkom bij de 'club' :) Platenspeler, tja, hangt helemaal van je budget af denk ik. Ik heb online nieuw een Pro-Ject debut III gekocht voor € 199 met gratis verzending. Prima platenspeler en er zijn ook leuke upgrades voor te krijgen als je dat op termijn wil. Als je nu niet honderden euro's hebt, kan je hem dus pimpen along the way.
Anders een Thorens TD160 in nette staat van Marktplaats? Persoonlijk zou ik in ieder geval een audiofielen tafel kopen en geen direct drive dj ding. Dat heb ik dus gedaan (Reloop RP 2000 MK3) en dat was zonde van het geld. Klonk niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrous
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:55:
[...]

Leuk man!! Welkom bij de 'club' :) Platenspeler, tja, hangt helemaal van je budget af denk ik. Ik heb online nieuw een Pro-Ject debut III gekocht voor € 199 met gratis verzending. Prima platenspeler en er zijn ook leuke upgrades voor te krijgen als je dat op termijn wil. Als je nu niet honderden euro's hebt, kan je hem dus pimpen along the way.
Anders een Thorens TD160 in nette staat van Marktplaats? Persoonlijk zou ik in ieder geval een audiofielen tafel kopen en geen direct drive dj ding. Dat heb ik dus gedaan (Reloop RP 2000 MK3) en dat was zonde van het geld. Klonk niet echt.
Le Enfant! schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:54:
Waarom niet die Philips platenspeler repareren? De kans dat je een andere 'Full Automatic' vindt is tegenwoordig klein geworden. Als het dan toch te duur is om hem te kunnen repareren, dan kun je oftewel een tweedehands platenspeler kopen of een Pro-Ject Debut III voor 250 euro.
Bedankt voor jullie reacties! Het gaat om een F7212 Synchro Drive. Weten jullie misschien nog een goede zaak om de speler te laten repareren? En, puur uit nieuwsgierigheid, waarom een Thorens TD160? :) Zag al dat die speler veel gebruikt en gemodificeerd wordt, maar waarom juist die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Na het herondekken van de oude platen van m'n ouders heb ik zelf Coexist van the XX aangeschaft, leuk album (http://www.platomania.eu/album/2170207/coexist-deluxe-/xx) Afbeeldingslocatie: http://img32.imageshack.us/img32/2946/imag1882111.jpg. De speler is ook aangesloten op oude speakers, alleen bij één van de twee lijkt het erop dat ik de aansluiting niet goed krijg, hij doet het af en toe als ik er mee zit te porren, maar vaak doet hij het niet... Weet iemand hoe je zoiets goed aansluit? Gaat overigens om AR18EJ speakers. Zal even een foto posten van de aansluiting van beide speakers.

E:Maf. Volgens mij heb ik hem goed aangesloten, maar soms werkt hij gewoon niet. Het ene moment werkt hij nu wel, een nummer lang o.i.d., dan niet meer. Achja voorlopig vind ik het prima.

Heb trouwens een Dual 502 speler die blijkbaar uit de 70's stamt :'). Hij werkt in ieder geval prima, dus ik ben tevreden.

[ Voor 27% gewijzigd door Thomas op 28-11-2012 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor jullie reacties! Het gaat om een F7212 Synchro Drive. Weten jullie misschien nog een goede zaak om de speler te laten repareren? En, puur uit nieuwsgierigheid, waarom een Thorens TD160? :) Zag al dat die speler veel gebruikt en gemodificeerd wordt, maar waarom juist die?
Omdat daar goede kwaliteit materialen en techniek in zit. Standaard (met het juiste element+naald) klinken ze al super. Ik heb er ook een, een witte, stond altijd aan bij mijn ouders vroeger. Nog steeds top, maar begint toch wel een beetje gaar te worden. Ding komt uit eerste helft jaren '70. Daarom een nieuwe pro-ject erbij gekocht (en ge-upgrade met acryl plateau tegen brom en trillingen, speed box en Ortofon OM10 die ik wil vervangen voor Ortofon 2m blue).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrous
  • Niet online
Ok, duidelijk, dankje!

Heb de Philips zelf maar losgedraaid om te kijken. Redelijk fragiel plastic mechanisme zit er in.. Heb goed gekeken hoe het in elkaar zat. Het bleek dat een plastic tandje dat bij het starten op zn plek moest blijven zitten een beetje versleten was, het lijkt erop dat ie daarom steeds weer terugschoot in de beginstand. Heb het veertje iets strakker gespannen en nu functioneert het geheel wel redelijk maar niet perfect.. Ik vind 't maar een goedkoop aanvoelend apparaat eerlijk gezegd.

Verder zit er een flinke ruis op maar dat komt denk ik omdat mijn Philips FW26 mini stereo apparaat (op de zolder gevonden :+) geen pre-amp heeft en ik daardoor het volume flink hoog moet zetten om een normaal geluidsniveau te krijgen..

Aangezien er waarschijnlijk toch een nieuwe naald op moet ga ik maar eens een beetje speuren naar een Thorens voor een leuk prijsje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad

Nerpissad

Nitrous schreef op woensdag 28 november 2012 @ 14:38:

Verder zit er een flinke ruis op maar dat komt denk ik omdat mijn Philips FW26 mini stereo apparaat (op de zolder gevonden :+) geen pre-amp heeft en ik daardoor het volume flink hoog moet zetten om een normaal geluidsniveau te krijgen..

Aangezien er waarschijnlijk toch een nieuwe naald op moet ga ik maar eens een beetje speuren naar een Thorens voor een leuk prijsje..
in dat geval heb je ook nog een voorversterker nodig die het signaal van je platenspeler goed kan versterken.
of een andere versterker die wel een aparte phono-ingang heeft ;)

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrous
  • Niet online
Nerpissad schreef op woensdag 28 november 2012 @ 15:18:
[...]

in dat geval heb je ook nog een voorversterker nodig die het signaal van je platenspeler goed kan versterken.
of een andere versterker die wel een aparte phono-ingang heeft ;)
Wat adviseer je mij in dat geval? Is een simpele voorversterker van €20 voldoende? Zoiets als dit? Het hoeft echt geen high-end spul te zijn, heb namelijk geen high-end budget.. :P Neem dan ook wel genoegen met een minder high-end geluid.

[ Voor 0% gewijzigd door Nitrous op 28-11-2012 18:21 . Reden: Link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolla
Als je budget het toelaat zou je ook een Denon DP300-F kunnen overwegen. Deze wordt namelijk geleverd incl. element/naald en is voorzien van een ingebouwde voorversterker.

Mocht je op den duur meer willen dan kun je het element altijd nog vervangen voor een betere. Voor versterker is uit te schakelen, zodat je hem aan kunt sluiten op een phono ingang of losse voorversterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rolla schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 21:15:
Ik ben sinds kort in het bezit van een Denon DP-300F met standaard element. Nu zit ik te overwegen om in de nabije toekomst het element te vervangen voor een Ortofon 2M red.

Welke ik dan zou willen combineren met een Ortofon SH4-Black headshell

Voor zover ik kan beoordelen zal de headshell op de arm van mijn platenspeler passen, maar is dat ook zo of zie ik iets over het hoofd en kan ik beter een originele Denon headshell bestellen?
Volgens mij gaat die ortofon headshell niet passen: de denon heeft een rechte arm, en de offsethoek zit in de headshell verwerkt (die heeft dus ook een hoek). De ortofon headshell is een SME type headshell, en die is recht (dus geschikt voor armen waarbij de armbuis de offsethoek heeft).
Je zal dus waarschijnlijk de denon headshell moeten nemen. Rechte armen hebben vrijwel altijd een merkgebonden headshell nodig.

Qua elementkeuze kan ik niets zeggen. Van dat denon element kan ik ook helemaal geen specs oid vinden (dus wat voor naaldtip er opzit). Maar meestal zijn standaard meegeleverde elementen goedkoop van opzet (en dito klank) en valt er het meeste te behalen met een ander element. En zo zal de ortofon blue denk ik een beter gedefinieerd klankbeeld neerzetten dan een 2m red (die op zijn beurt beter zal zijn dan het meegeleverde element).
Je kan natuurlijk ook naar andere elementfabrikanten kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nitrous schreef op woensdag 28 november 2012 @ 14:38:
. Ik vind 't maar een goedkoop aanvoelend apparaat eerlijk gezegd.
Ik zou er inderdaad zeker geen 'reparatie geld' in investeren. Dat geld kan je beter in een andere speler stoppen.
Nitrous schreef op woensdag 28 november 2012 @ 13:12:
[...]
Zag al dat die speler veel gebruikt en gemodificeerd wordt, maar waarom juist die?
De thorens td16x/14x is vooral heel makkelijk te modificeren.
Het zijn simpele spelers (geen automaat of halfautomaat afslagmechaniek etc), dus het dempen van het subchassis, een mooie nieuwe plint maken, eventueel een andere arm plaatsen: dat is allemaal te doen als je handig bent.
Maar een thorens in mooie staat vinden voor een leuk prijsje is vaak best lastig. scharnieren van de stofkap zijn vaak stuk omdat dat een notoir zwak punt is etc.
Ga je voor een thorens; neem eentje met een zamak binnenplateau (sommige zijn van plastic), en een 10mm lagerpen (sommige hebben 7mm). Qua arm heb je ook nog diverse variaties.

Je kan natuurlijk ook een andere speler nemen; sansui sr222 is een aardige speler die je vaak ziet voor een lage prijs (50-125 euro), of soms zie je een dual 701/704/721 voor dat geld (wel werking checken het zijn halfautomaten). Vooral die duals vind ik (ongemodificeerd) wel beter dan een thorens 16x/14x. Alleen vind 'men' ze kennelijk optisch niet zo mooi aangezien ze vaak weinig opbrengen terwijl het echt toppers van weleer waren (vooral een 721 was duur).

Ach er is vaak zoveel leuks 2e hands te vinden voor een habbekrats :)

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 28-11-2012 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Vandaag mooi 3 vette platen binnengekregen:

Godspeed You! Black Emperor - Don't bent! Ascend!
Maserati - VII
Isis - Temporal

Helaas doet mijn Thorens het dus even niet. Heb gelukkig wel contact met Dr. Thorens, maar heb het idee dat voor de meeste dingen die hij doet ik hem niet nodig heb. Maar ach een goede onderhoudsbeurt en afstelling doet vast wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Nu online
Nitrous schreef op woensdag 28 november 2012 @ 18:19:
[...]

Wat adviseer je mij in dat geval? Is een simpele voorversterker van €20 voldoende? Zoiets als dit? Het hoeft echt geen high-end spul te zijn, heb namelijk geen high-end budget.. :P Neem dan ook wel genoegen met een minder high-end geluid.
Als je voor de Pro-Ject Debut III gaat, dan is de Phono Box de beste keus. Je betaalt er wel wat voor, maar dan heb je enige zekerheid. En dan moet je geen versterker kopen die geen Phono-ingang heeft, als je dat tenminste nog niet hebt. Wel even kijken of de Phono Box versie compatibel is met jouw Debut, want met al die versies is het soms verwarrend.

[ Voor 7% gewijzigd door Le Enfant! op 28-11-2012 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolla
mr_petit schreef op woensdag 28 november 2012 @ 19:05:
[...]

Volgens mij gaat die ortofon headshell niet passen: de denon heeft een rechte arm, en de offsethoek zit in de headshell verwerkt (die heeft dus ook een hoek). De ortofon headshell is een SME type headshell, en die is recht (dus geschikt voor armen waarbij de armbuis de offsethoek heeft).
Je zal dus waarschijnlijk de denon headshell moeten nemen. Rechte armen hebben vrijwel altijd een merkgebonden headshell nodig.
De Denon headshell is inderdaad anders.....
Qua elementkeuze kan ik niets zeggen. Van dat denon element kan ik ook helemaal geen specs oid vinden (dus wat voor naaldtip er opzit). Maar meestal zijn standaard meegeleverde elementen goedkoop van opzet (en dito klank) en valt er het meeste te behalen met een ander element. En zo zal de ortofon blue denk ik een beter gedefinieerd klankbeeld neerzetten dan een 2m red (die op zijn beurt beter zal zijn dan het meegeleverde element).
Je kan natuurlijk ook naar andere elementfabrikanten kijken :)
Dat Denon element wordt niet los verkocht, maar standaard meegeleverd met de platenspelers. Daarom zal er ook weinig info over te vinden zijn.

Dat Ortofon 2M red element is voor een bedrag van 94,95 euro [url=http://winkel.recordfriend.com/index.php?cPath=24&osCsid=f212kq38ndgdq5037g5h87mqe1]verkrijgbaar[/url[. Een 2M blue is met 184,95 euro gelijk al een flink stuk duurder.

Daarbij heb ik gelezen dat de naalden uit de 2M serie uitwisselbaar zijn.

Als ik bijv. in de prjisklasse van een Ortofon blue ga kijken is de ingebouwde voorversterker dan nog wel toereikend? Of zou het advies zijn om dan een losse voorversterker te nemen om het maximale uit het element te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Qua naalden: mensen die echt naalden gaan swappen zijn zeldzaam :).
Naast dat een losse naald qua prijs vaak gaat richting een element gaan naalden vaak langer mee dan je denkt. Tegen die tijd wil men vaak weer wat nieuws proberen (of is het budget groter of wat dan ook).

Anticiperend kopen dmv naaldwisselen heeft imho dan ook niet zoveel nut. Koop gelijk het element wat je wil ;)

Voorversterkers zijn altijd een lastig punt. Naast dat voorversterkers de weergave van het element aktief beinvloeden (door andere afsluitweerstand etc) varieert de kwaliteit van ingebouwde voorversterkers enorm. De ene versterker/reciever heeft een prachtvoorversterker, de ander een prul. Maar (phono)voorversterkers zijn wel erg bepalend voor het geluid van de hele keten, ten eerste omdat ze verreweg de grootste versterkingsfactor van de hele keten hebben (een phonovoorversterker versterkt ca 40dB, terwijl een normale versterker vaak maar de helft doet), en ze versterken ook nog eens de zwakste signalen, waardoor ze heel gevoelig zijn voor stoorsignalen van buitenaf (een zwak stoorsignaal is al snel net zo sterk als het muzieksignaal ;))

Als je voor een losse phonopre gaat; de Azur 640P van cambridge audio heeft geloof ik wel een goede naam voor de prijs. Maar er bestaan ook eindeloos veel diy kits in alle vormen en maten (ik meld het maar ff, we zitten hier immers op GoT ;) )

Bij sommige phono voorversterkers kan je de afsluitweerstand en afsluitcapaciteit instellen en zo de hoogweergave van je mm of mc element afstemmen.
Wat ik bijvoorbeeld elegant ontworpen voorversterkers vind zijn de versterkers van http://www.hormann-audio.de/ (dan heb ik het over elegant ontworpen electronica, niet hoe het kast eruit ziet).
Hoe het klinkt weet ik niet; nooit gehoord. Wel een keer iemand gesproken die er eentje had en 'm goed vond klinken (voor wat dat waard is... ;) )

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 28-11-2012 22:37 ]

• newbreed
Jelte schreef op woensdag 28 november 2012 @ 20:35:
Vandaag mooi 3 vette platen binnengekregen:

Godspeed You! Black Emperor - Don't bent! Ascend!
Maserati - VII
Isis - Temporal

Helaas doet mijn Thorens het dus even niet. Heb gelukkig wel contact met Dr. Thorens, maar heb het idee dat voor de meeste dingen die hij doet ik hem niet nodig heb. Maar ach een goede onderhoudsbeurt en afstelling doet vast wonderen.
Hulde _/-\o_

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 10:02:
[...]

[afbeelding]

Wat grappig, heb net exact die plaat tussen mijn pa's oude collectie gevonden :'). Zal hem maar eens luisteren dan :)

Verwijderd

Thomasthomas schreef op donderdag 29 november 2012 @ 15:23:
[...]

Wat grappig, heb net exact die plaat tussen mijn pa's oude collectie gevonden :'). Zal hem maar eens luisteren dan :)
Ik wou dat mijn pa zo'n collectie had :D Vindt namelijk sinds een half jaar het oude werk van Genesis helemaal fantastisch, vooral de nummers die uitgebracht zijn toen Peter Gabriel nog de zanger was. Daarvan staan er ook een aantal op Seconds Out, zoals Firth of Fifth en Supper's Ready.

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2012 @ 15:32:
[...]

Ik wou dat mijn pa zo'n collectie had :D Vindt namelijk sinds een half jaar het oude Genesis helemaal fantastisch, vooral de nummers die uitgebracht zijn toen Peter Gabriel nog de zanger was. Daarvan staan er ook een aantal op Seconds Out, zoals Firth of Fifth en Supper's Ready.
Ja m'n vader heeft wel een aardige collectie LP's (stuk of 200), denk dat de helft ongeveer klassiek is (beethoven, vivaldi, etc.) een kwart "rock/pop" (David Bowie, The Police, The Beatles, Michael Jackson, U2, etc), en een kwart afschuwelijke muziek (althans, ik vind het afschuwelijk) (Hot Chocolate, Queen, Madonna, etc.). Toch leuk om af en toe door z'n platen heen te gaan en wat op te zetten. Ik pakte Genesis er uit en dacht "hee deze komt me bekend voor", zag toen dat jij hem had gepost :).
Pagina: 1 ... 30 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic