Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Oeh, gisteren mijn eerste vinyl binnen gekregen, alleen nog geen platenspeler :+
Maar wel mijn oom gebeld, van de week ga ik langs, en het betreft een Technics, met een vd hul element. Meer wist ie er niet echt van, en er stond ook nog een kenwood oid, maar die had geen verwisselbare naald. Technics tafel+vd hul element klinkt IIG niet als rommel, dus vast een mooie 1e platenspeler voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 18:34
Klinkt goed, als het een direct drive is moet de snelheid wel in gaten gehouden worden.

Nieuwe aanwinst Gong - Zero 2 Infinity.
Afbeeldingslocatie: http://www.progarchives.com/progressive_rock_discography_covers/848/cover_1410523112010.jpg

20 Oktober stonden ze in de Boerderij te Zoetermeer. Na afloop heb ik nog met de zanger Deavid Allen (dik in de 70's) staan kletsen.
Ze waren zelfs in de jaren 70 niet zo bekend. Typerend is de spacewhisper van Gilli Smyth die Gong ten alle tijden bijstond.
Album You uit 1974
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=V9knIlUc5Cs&feature=player_detailpage]

[ Voor 22% gewijzigd door Bestla op 03-11-2012 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 19:14

NvM

Hier staat sinds twee weken een witte Project debut III met acryl platter. Een behoorlijke upgrade ten opzichte van een cheap-ass Coca-Cola platenspelertje en sindsdien nóg meer verslingerd aan vinyl! Van verjaardagsgeld deze week Kid A en Amnesiac van Radiohead gekocht, Veckatimest van Grizzly bear en There's no leaving now van Tallest man on earth. Volgende week komt Lonerism van Tame impala nog binnen. Zit inmiddels op zo'n 40-50 platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 21-09 18:34
>3000 singles , en 150 LP's

Cd's Afbeeldingslocatie: http://www.amerikaanseautopagina.com/forum/images/smilies/confused4.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Vandaag all the way from Duitsland binnen gekregen: Chairlift - Does Inspire You.
Stond al ruim 5 maanden in me watchlist bij Discogs en vorige week was ie er ineens.
Direct besteld :P

Vanmiddag nog even langs de plaatboef :-)

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo hallo,
nieuw hier maar een vraag,
steeds als ik een plaat wil draaien, en ik doe de arm met het naaldje boven de plaat en ik wil m op de plaat zetten dan gaat hij automatisch terug.. heel af en toe kan ik wel gewoon een plaat draaien maar het grootste gedeelte van de tijd gaat de arm automatisch terug en kan ik mijn platen dus niet draaien..
weet iemand hoe dit komt, en wat ik hier aan kan doen?

liefs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-09 20:44

bonzz.netninja

Niente baffi

Kan je instellen. Is de zijwaartse druk die dan niet goed staat. Wat voor speler heb je?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een prutding geloof ik;) van q-media heb m van mijn opa gekregen, hoe stel je die zijwaartste druk in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

Beta

v0.86b5

Volgens mij is dit wat je zoekt en anders begrijp ik de vraag niet.
Je moet aan het einde van de tone arm het gewicht richting de arm draaien.

Video: YouTube: How to adjust your turntable's tone arm

EDIT: Tenzij je een vol automatisch apparaat hebt, dan weet ik het ook niet.

Gaat het om deze: Qmedia qe-e010-b? Kan er maar slecht plaatjes van vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door Beta op 04-11-2012 19:05 ]

Hyundai SX2 N-Line (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb me even geregistreerd voor dit leuke topic. Nu een jaartje met vinyl bezig en net mijn Reloop rp2000 vervangen voor een Pro-Ject Debut III met acryl plateau, Speed Box en Orfofon OM10 upgrades. De Debut zelf online gekocht voor 199 euro nieuw :)
Heerlijke sound! 3 x beter dan zo'n dj ding.

Zit nu op 100 platen en goudzoeken bij de kringloop blijft leuk. Vooral soundtracks, 80's pop en New Wave. Happy digging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NvM
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-09 19:14

NvM

Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:28:
Heb me even geregistreerd voor dit leuke topic. Nu een jaartje met vinyl bezig en net mijn Reloop rp2000 vervangen voor een Pro-Ject Debut III met acryl plateau, Speed Box en Orfofon OM10 upgrades. De Debut zelf online gekocht voor 199 euro nieuw :)
Heerlijke sound! 3 x beter dan zo'n dj ding.

Zit nu op 100 platen en goudzoeken bij de kringloop blijft leuk. Vooral soundtracks, 80's pop en New Wave. Happy digging!
Heb je de Debut III in stappen geüpgrade of in een keer? Zou je me kunnen vertellen wat de betere naald en de Speedbox II voor verbeteringen met zich meebrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de Debut III in stappen geüpgrade of in een keer? Zou je me kunnen vertellen wat de betere naald en de Speedbox II voor verbeteringen met zich meebrengen?
Ik heb hem gespreid over een paar weken ge-upgrade. Speed Box zorgt voor skippen tussen 33 en 45 rpm middels 1 knop (in plaats van elke keer plateau verwijderen en de riem om de andere pulley te verleggen). Maar vooral zorgt hij voor een stabielere afspeelsnelheid. Ik hoorde bij het luisteren naar ambient en electronische muziek met lange noten, dat de pitch af en toe wat fluctueerde/zwabberde. Met de speed box is dat nu ook weg.
Naald hoor ik eigenlijk weinig verschil met de upgrade naar de OM10. Misschien iets meer dynamiek. De OM 5 is gewoon een prima middenmoter.

Acryl plateau zorgt ook voor hoorbaar beter resultaat. De brom van het motortje was klein, maar hoorbaar bij stillere stukken in je LP, door het plateau hoor je de brom vrijwel helemaal niet meer.

Het zijn kleine verschillen, maar zeker hoorbaar.
Afbeeldingslocatie: http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/552352_135738509906947_1573332618_n.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2012 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

_ferry_ schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 12:55:
Oeh, gisteren mijn eerste vinyl binnen gekregen, alleen nog geen platenspeler :+
Maar wel mijn oom gebeld, van de week ga ik langs, en het betreft een Technics, met een vd hul element. Meer wist ie er niet echt van, en er stond ook nog een kenwood oid, maar die had geen verwisselbare naald. Technics tafel+vd hul element klinkt IIG niet als rommel, dus vast een mooie 1e platenspeler voor mij :)
Weet je al of het een belt of direct drive is ?

Mijn nieuwste aanwinst...
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/97503852/2012-11-06%2015.46.54.jpg
Michael Jackson's Bad 25th anniversary picture disc...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De OM 5 is gewoon een prima middenmoter.
Ahum... :X

Zo snel mogelijk upgraden voor een echt element. Liefst een HO-MC. De draaitafel zoals je hem nu hebt kun je een element op zetten die minstens even duur is als de hele draaitafel (zelfs een Dynavector 10X5 à €375) en dan ga je met het geluid echt iets héél anders beleven.
_ferry_ schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 12:55:
... het betreft een Technics, met een vd hul element. Meer wist ie er niet echt van, en er stond ook nog een kenwood oid, maar die had geen verwisselbare naald. Technics tafel+vd hul element klinkt IIG niet als rommel, dus vast een mooie 1e platenspeler voor mij :)
Klinkt als een hele vreemde cq onwaarschijnlijke combinatie. Vlag op een modderschuit zeg maar. Een van den Hul element is >€1200 tot een veelvoud daarvan. Die zou op de Debut van Wehmut beter op zijn plek zijn IMHO.

En wat is er mis met een 'niet verwisselbare naald'? Alle 'echte' elementen (MC) hebben een niet verwisselbare naald.

Sorry als ik wat elitair overkom maar er valt zoveel meer uit vinyl te halen als je net even iets meer geld uitgeeft (wat misschien niet iedereen heeft) dan die oude meuk.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2012 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

My bad. Ik bedoelde een niet verwisselbaar element, die zat gewoon vast, of in de toonarm geschoven. Op de technics zat hij vast met 2 schroefjes volgens mijn oom. Heeft van den hul niet "vroegah" goedkoper spul gemaakt, want als ik die prijzen zie lijkt mij dat ook onwaarschijnlijk :P Maargoed, hij zou mij nog bellen wanneer ik langs kan komen. Ben benieuwd :P

Edit, misschien stond er wel groot vd hul op de kabel ofzo en pas hij dat voor.

[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 06-11-2012 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 17:05:
[...]

Ahum... :X

Zo snel mogelijk upgraden voor een echt element. Liefst een HO-MC. De draaitafel zoals je hem nu hebt kun je een element op zetten die minstens even duur is als de hele draaitafel (zelfs een Dynavector 10X5 à €375) en dan ga je met het geluid echt iets héél anders beleven.
Gaaf ding, net wat reviews gelezen over die Dynavector. Als je een MC element neemt, moet je dan iets aanpassen in voor/eindversterking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 17:05:
[...]

Klinkt als een hele vreemde cq onwaarschijnlijke combinatie. Vlag op een modderschuit zeg maar. Een van den Hul element is >€1200 tot een veelvoud daarvan. Die zou op de Debut van Wehmut beter op zijn plek zijn IMHO.
Och ik weet niet. SP-10, obsidian base, epa 100 arm met robijn lagering....
Speelt elke clearaudio, transrotor of linn combinatie tot 5000 euro imho van tafel. Zeker die arm daar kunnen nog heel veel fabrikanten iets leren.
Het is dus maar net welke technics er boven tafel komt.
Maar als het een vd hul van vroegah is, dan is de kans natuurlijk groot dat het een mc cartridge is met een vd hul tip. Zo lang maakt vd hul volgens mij nog geen elementen (25 jaar ofzo?) daarvoor was hij volgens mij voornamelijk aan het retippen. Adcom HC is bijvoorbeeld zo'n element waar hij dan z'n eigen tip op zette. Die vallen nu een beetje in dezelfde klasse als de moderne instap mc elementen van nu. Of de betere mm elementen (AT-440mla etc)

Eerst maar eens zien wat Ferry voor pics plaatst en typenummers van z'n nieuwe aanwinsten gaat geven, dan pas kan je daar een waardeoordeel aan geven, en of die combinatie -financieel en audiofiel- in balans is. Maar bovengenoemde technics combi (dus die sp-10 met plint en arm) is al snel 2500 euro waard als ie in goede staat is, en dat is voor een tafel van 30 jaar oud natuurlijk niet slecht. Een gebruikte transrotor fatbob met dikke sme arm heb je voor minder en daar staat een nieuwe vd hul ook niet slecht op. Heck, een nieuwe fatbob is zelfs goedkoper :D

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Woehoe *O*

Vandaag eindelijk eens tijd gehad om mijn Thorens TD160 aan te sluiten en te beluisteren. Eerste LP die ik pakte (John Denver, dont ask :P ) tikte nogal, maar daar bleek iets meer stof op te zitten als ik dacht.
Vervolgens Toto 4 aan de beurt...en wat een geluid! Genieten gewoon :D

Merk nu echt wel dat die Thorens een hifi speler is. Ding zit even tijdelijk (bij gebrek aan een voorversterker) via een mengpaneeltje aangesloten, maar klinkt echt fantastisch. Mijn vriendin hoorde het verschil tussen een LP en een CD vrijwel niet, en ik ook nauwelijks. En dat terwijl ik een installatie heb (Klipsch F3 fronts met een Denon AVR2311) waar je dankzij die klipsch hoorntweeter toch echt wel goed details op hoort.

Nu staat Face Value van Phil Collins te spelen...heerlijk rustig op de achtergrond zo :)

* The Eagle happy camper is

Voor dat tientje dat ik er voor gegeven heb ga ik daar heel veel plezier aan beleven, dat weet ik zeker. Morgen mijn collega eens bedanken dat ik hem over mocht nemen :)

Nou alleen nog die lijmresten en alle stof enzo er af...beetje opkalefateren. Beestje heeft inmiddels al lang bewezen dat ie dat meer dan waard is _/-\o_

En meteen even een vraag er achteraan: de slipmat die er op zit is volgens mij van vilt (kan dat :?). Ding zit echt onder de stof, dus mag vervangen worden. Nou lees ik verschillende dingen, vilt zou goed zijn, maar kurk beter...wat zijn jullie ervaringen? :)

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 06-11-2012 21:59 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net bij de Kringloop om de hoek van mijn werk gescoord :P :
Afbeeldingslocatie: http://imheavyduty.heavydutyincorporated.com/blog/wp-content/uploads/2008/04/fadgadgetundertheflag.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2012 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

The Eagle schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 21:52:

...

En meteen even een vraag er achteraan: de slipmat die er op zit is volgens mij van vilt (kan dat :?). Ding zit echt onder de stof, dus mag vervangen worden. Nou lees ik verschillende dingen, vilt zou goed zijn, maar kurk beter...wat zijn jullie ervaringen? :)
Bij mij ligt er gewoon de standaard rubberen mat op...die vilt matten zijn bedoeld voor dj's om de wrijving tussen plaat en basis zo klein mogelijk te maken zodat je de plaat makkelijk stil kunt houden...

zou gewoon rubber of kurk nemen...

[ Voor 48% gewijzigd door Mike2k op 07-11-2012 14:31 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 21:52:
Woehoe *O*

Vandaag eindelijk eens tijd gehad om mijn Thorens TD160 aan te sluiten en te beluisteren.
..
Op mijn platenspeler heb ik sinds een paar maand een mat van kurk. Echt veel geluidsverschil is er niet, maar het lijkt alsof de lage tonen beter hoorbaar zijn. Ook is kurk makkelijk afneembaar en bij mij wordt deze minder statisch dan de vilten mat (die plakte vaak aan de plaat vast).

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2012 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2012 @ 14:43:
[...]

Op mijn platenspeler heb ik sinds een paar maand een mat van kurk. Echt veel geluidsverschil is er niet, maar het lijkt alsof de lage tonen beter hoorbaar zijn. Ook is kurk makkelijk afneembaar en bij mij wordt deze minder statisch dan de vilten mat (die plakte vaak aan de plaat vast).
zelfgemaakt die kurkmat of gewoon ergens gekocht? indien gekocht, welke dan?

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 16:45

Blonde Tux

<advertisement>

Sinds gisteren de gelukkige eigenaar van een in perfecte staat verkerende:

Iron Butterfly - In a Gadda Da Vida

Afbeeldingslocatie: http://pokingsmot.net/wp-content/uploads/2011/12/Iron-Butterfly-In-A-Gadda-Da-Vida-Album-Art-468x468.jpg

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blonde Tux schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:08:
Sinds gisteren de gelukkige eigenaar van een in perfecte staat verkerende:

Iron Butterfly - In a Gadda Da Vida

[afbeelding]
Superplaat! Nice! Ik heb dat nummer ook op de soundtrack van Manhunter uit 1986:
Afbeeldingslocatie: http://www.popsike.eu/pix/20110208/260734620189.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nerpissad schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:07:
[...]

hier ook een van Pro-ject voor 16,95
http://www.vinylvinyl.nl/pro-ject_3974.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nerpissad schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:07:
[...]

Ik heb de Pro-ject Cork-it, volgensmij is die wel iets aan de dure kant voor een stukje kurk.
Je kan hem op ook via vinylvinyl.nl zoals hier boven genoemd, maar misschien is er nog een goedkoper adresje.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2012 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die matten zijn een goede optie als je een alu plateau hebt of hout of glas. Die matten isoleren de trillingen in de LP.
Dik leer kan ook. En Funk Firm achromat. Dat is allemaal vrij duur. Ik heb trouwens ook nog een Ringmat: dunne ringen van kurk (op papier) op precies de juiste afstand van de as voor het optimaal dempen van trillingen.

Mijn voorkeur is een dik plateau van acryl of POM met een klem. Dat matched veel beter met vinyl. Je kunt die ook als een dikke mat er op leggen van 3 of 5 mm dik. Zo voer je de trillingen af en dempt het veel beter ipv ze te isoleren in de LP. Let er wel op dat je vertikale aftasthoek verandert als je een hele dikke mat gebruikt.
Hier hebben ze een aantal soorten matten voor redelijke prijzen.
Ik bedoelde een niet verwisselbaar element, die zat gewoon vast, of in de toonarm geschoven.
Dat hoeft ook niet perse slecht te zijn. Bij een Technics zou het ook goed een T4P vatting kunnen zijn (je drukt het element dan op de 4 pennetjes). En anders kun je de headshell er ws. met een ringbout af draaien. Mechanisch niet de beste verbinding maar met die headshells kun je wel eenvoudig wisselen van element. En ze zijn los te koop.
Als je een MC element neemt, moet je dan iets aanpassen in voor/eindversterking?
Voor een high output MC niet perse. Je kunt de capaciteit (µF) voor MM er af laten als je dat in kunt stellen. Voor een low output MC (een 'gewone') kun je ook de impedantie laten zakken (tot soms 30 Ohm) maar vooral heb je echt meer versterkingsfactor nodig.

Ik kocht deze week Anastasis van Dead Can Dance. Bleek een verrassing te zijn: 2x180 grams helder vinyl en perfecte persing.
Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/586Urushi_on_Satisfy_DCD__tn.jpg
Klikbaar voor 1920 voor als je hem als wallpaper wilt.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2012 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2012 @ 21:18:
Die matten zijn een goede optie als je een alu plateau hebt of hout of glas. Die matten isoleren de trillingen in de LP.
Dik leer kan ook. En Funk Firm achromat. Dat is allemaal vrij duur. Ik heb trouwens ook nog een Ringmat: dunne ringen van kurk (op papier) op precies de juiste afstand van de as voor het optimaal dempen van trillingen.

Mijn voorkeur is een dik plateau van acryl of POM met een klem. Dat matched veel beter met vinyl. Je kunt die ook als een dikke mat er op leggen van 3 of 5 mm dik. Zo voer je de trillingen af en dempt het veel beter ipv ze te isoleren in de LP. Let er wel op dat je vertikale aftasthoek verandert als je een hele dikke mat gebruikt.
Hier hebben ze een aantal soorten matten voor redelijke prijzen.

[...]

Dat hoeft ook niet perse slecht te zijn. Bij een Technics zou het ook goed een T4P vatting kunnen zijn (je drukt het element dan op de 4 pennetjes). En anders kun je de headshell er ws. met een ringbout af draaien. Mechanisch niet de beste verbinding maar met die headshells kun je wel eenvoudig wisselen van element. En ze zijn los te koop.

[...]

Voor een high output MC niet perse. Je kunt de capaciteit (µF) voor MM er af laten als je dat in kunt stellen. Voor een low output MC (een 'gewone') kun je ook de impedantie laten zakken (tot soms 30 Ohm) maar vooral heb je echt meer versterkingsfactor nodig.

Ik kocht deze week Anastasis van Dead Can Dance. Bleek een verrassing te zijn: 2x180 grams helder vinyl en perfecte persing.
[afbeelding]
Klikbaar voor 1920 voor als je hem als wallpaper wilt.
Is zo'n acryl platter aan te bevelen boven een kurken mat? Het staat natuurlijjk wel veel mooier dan een zwarte met een kurken mat. Ik kwam deze tegen. Zou dat een mooie upgrade zijn? Dan wil ik hem zonder mat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je je platen netjes schoonhoud is een dik acryl plateau veel beter ja. Die acrylteller was precies wat ik bedoelde. :) Ik wilde die eigenlijk voor mijn Perspective bestellen maar die wijkt nou net nogal af in de maatvoering vgl met andere Pro-ject modellen.

Als je een compleet dik plateau van doorzichtig acryl heb je ook echt iets wat er goed uitziet en een redelijke massa ook nog. Meer massa betekend betere gelijkloop en 'steviger' geluid. Je moet het alleen niet te gek maken anders wordt je pin (as) te kort, je arm moet omhoog (VTA) en het lager slijt harder. Ik zou daarom ook een klemmende puck aanbevelen ipv een zware puck die het van zijn gewicht moet hebben (die doet toch niks voor het traagheidsmoment van het plateau).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit is een acryl plateau speciaal voor Pro-Ject tafels, heb ik ook. Misschien iets duurder, maar dan past het wel mooi. Vrijwel even zwaar als het originele debut III plateau: http://www.vinylvinyl.nl/pro-ject-debut-xpression_3556.html

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2012 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2012 15:34 . Reden: . ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2012 15:35 . Reden: . ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 15:28:
dit is een acryl plateau speciaal voor Pro-Ject tafels, heb ik ook. Misschien iets duurder, maar dan past het wel mooi. Vrijwel even zwaar als het originele debut III plateau: http://www.vinylvinyl.nl/pro-ject-debut-xpression_3556.html
Die ben ik ook tegen gekomen, maar heb een pro-ject RPM 1.3. Denk niet dat die van een debut gaat passen. Maar acryl bevalt jou ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist een nieuw element incl. naald besteld op eBay namelijk de AT95e. Heb er veel goede verhalen over gelezen en het schijnt een uitstekende keuze te zijn als je met een klein budget zit. Gebruikt nu nog een Ortofon F20 welke standaard bij mijn platenspeler kwam (CEC BD-7000) maar die is inmiddels wel aan vervanging toe.

Normaal kost het element en naald samen ergens tussen de 40-50 euro maar ik vond hem op eBay voor 25 incl verzending. Mocht iemand anders ook op zoek zijn naar dezelfde cartridge. Hier kun je hem vinden http://www.ebay.nl/itm/Au...bnehmer-NEU-/260300058961

Zijn er nog dingen waar ik goed op moet letten tijdens het monteren? Nooit eerder gedaan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, voor uitlijnen heb je een protractor nodig:
http://www.vinylengine.co...ignment-protractors.shtml

AT95e is idd ook naar mijn mening het beste element voor een laag budget (zeg maar tot pak m beet 65 euro)

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 08-11-2012 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kunt zo'n protractor gewoon downloaden en uitprinten. Bij vinylengine bv

Het gaat erom dat de naald om 3 assen loodrecht op de groef staat op 2 referentiepunten, en dat de naald op de juiste afstand van de as van de arm staat (anders gaat het 1e niet lukken nml).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 18:52:
[...]

Die ben ik ook tegen gekomen, maar heb een pro-ject RPM 1.3. Denk niet dat die van een debut gaat passen. Maar acryl bevalt jou ook goed?
Bevalt mij prima. Ik hoor in ieder geval minder brom van de motor in stillere stukken van een LP (was al redelijk weinig, nu bijna niks meer). Verder ziet het erg vooral gaaf uit. Heb vrijwel gelijk een acryl plateau gekocht, dus niet echt veel vergeleken met de oroginele. Maar dus minder brom zowieso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 18:52:Die ben ik ook tegen gekomen, maar heb een pro-ject RPM 1.3. Denk niet dat die van een debut gaat passen. Maar acryl bevalt jou ook goed?
Ok hij is wat duurder maar dan heb je ook wel een ECHT plateau van 33mm dik! Tizo Acryl €136,50
Afbeeldingslocatie: http://www.acrylteller.com/WebRoot/Store2/Shops/es122814_acrylteller/4AFE/DD3B/22C8/7832/461B/50ED/8961/A0D6/163340180_Plattenspieler_pro-ject_rpm1.3_genie2.jpg
Aus dem original Teller wird die Lagerglocke mit dem mitgelieferten Werkzeug entfernt
und in den neuen PLEXIGLAS®-Teller eingesetzt.
Es sind keine weiteren Veränderungen notwendig !!!

Die Schallplatte wird direkt auf den neuen PLEXIGLAS®-Teller gelegt.
Es wird keine zusätzliche Matte benötigt.

kostenloser Service:
Sie senden mir den Originalteller zu und die Lagerglocke wird von mir
in den PLEXIGLAS®-Teller eingesetzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 13:16:
[...]

Bevalt mij prima. Ik hoor in ieder geval minder brom van de motor in stillere stukken van een LP (was al redelijk weinig, nu bijna niks meer).
Daar stoor ik mij inderdaad ook al aan als ik met koptelefoon luister.
Verder ziet het erg vooral gaaf uit. Heb vrijwel gelijk een acryl plateau gekocht, dus niet echt veel vergeleken met de oroginele. Maar dus minder brom zowieso.
Dat natuurlijk ook :) ik ga er ook een bestellen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2012 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 20:23:
Zojuist een nieuw element incl. naald besteld op eBay namelijk de AT95e. Heb er veel goede verhalen over gelezen en het schijnt een uitstekende keuze te zijn als je met een klein budget zit.
...
Zijn er nog dingen waar ik goed op moet letten tijdens het monteren? Nooit eerder gedaan namelijk.
Ik heb dezelfde gemonteerd op mijn Thorens 166; bevalt prima voor mij als n00b. Monteren is vrij plug en play, alleen het element op de goede plek krijgen met een protractor is nog even priegelen. Ik had ook nieuwe headshell cables nodig, die er origineel in zaten vielen echt in brokjes uiteen.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@dekkelkamp
Had je ook ergens een foto van hoe het er nu uitziet? Ik was al aan het zoeken maar kon niks vinden. Ga je het plateau bij Tizo bestellen? Ik denk dat dat 33mm plateau een forse upgrade is.
/me=nieuwsgierig. :)

Ik heb van de week wat LP's bij North End Haarlem besteld. Ik begreep dat hij dezelfde dag nog verzond en ik kreeg maar niks. Ik dus maar ff gebeld (nu net) en hij was er gewoon nog. Toffe gast ook. Bleek dat net de ene LP waar het me om ging niet op voorraad was (Janelle Monáe - Archandroid LP). Die moest nog uit AMerika komen. Dus hij maakt er gewoon een splitorder van. :)

Pulp - Different Class
The XX -- Coexist LP + CD (was goedkoper dan ergens anders alleen lp)
Janelle Monáe - Archandroid
Basement Jaxx - Remedy
Norah Jones - The Fall
John Mellencamp - No Better Than This

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Score van vandaag

Met de post binnen, nieuw:
Model Man - Forever Strangers
Hard Corps - Clean tables have to be burnt
Linea Aspera - Linea Aspera

Kringloop:
Simple Minds - Once upon a Time (mint)
Grace Jones - Island life (mint)
Culture Club - Color by Numbers (voor de heb)
Culture Club - Kissing to be Clever (voor de heb)
Echo & The Bunnymen - Ocean Rain
Bryan Ferry - Let's stick together
Frank SInatra - Twenty Golden Greats

Kringloop meuk even nat gereinigd met de Disco Antistat, speelt allemaal weer bijna als nieuw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 17:28:
@dekkelkamp
Had je ook ergens een foto van hoe het er nu uitziet? Ik was al aan het zoeken maar kon niks vinden. Ga je het plateau bij Tizo bestellen? Ik denk dat dat 33mm plateau een forse upgrade is.
/me=nieuwsgierig. :)
Hier een foto van hoe hij er nu bij staat:
Afbeeldingslocatie: http://ekkelkamp.net/uploads/GatheringEP01-thumb.jpg

Hier ben ik The Gathering - Afterlights aan het opnemen, die is namelijk alleen op vinyl te krijgen :). Ik ga hem straks met het nieuwe plateau ook nog eens opnemen, kan ik het mooi vergelijken. Ik heb het plateau inderdaad van Titzo besteld, kwamen nog wel onverwachte extra kosten bij.. blijkt dat bij de 1.3 de lagers van grootte verschillen en moest mijne opsturen of 40 euro extra betalen... toch maar voor de laatste optie gegaan.

En nog een foto met de rest van mijn setup erbij:
Afbeeldingslocatie: http://ekkelkamp.net/uploads/GatheringEP02-thumb.jpg

Wat is er te zien:
  • Audioengine A5 speakers
  • Pro-Ject RPM 1.3 platenspeler met Ortofon 2M red element (en doe-het-zelf tonearm bekabeling, ziet er niet zo heel mooi uit, maar het geluid is goed)
  • HTPC met Streacom FC5 fanless chassis en blu-ray speler (fanless omdat ik me aan ventilatoren stoor tijdens het luisteren van muziek)
  • Onkyo TX-8030
  • Sony CDP-CE345 5cd wisselaar (wordt niet vaak meer gebruikt sinds ik een platenspeler en htpc heb)
  • The Gathering - Afterlights LP en hoes
Edit:
Nu ik toch bezig ben, een foto van mijn groeiende LP verzameling:
Afbeeldingslocatie: http://ekkelkamp.net/uploads/lps-nov2012-thumb.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2012 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Streacom heb ik ook! :) (net als Culture Club trouwens, toen was dat hot, en ja ik ben al zo oud)
Heb alleen wat moeite om de extra 3.5" (naast de SSD) onder te brengen. En de dvd-drive inbouwen is toch wat lastiger dan zou moeten. Mijn AMD mobo is wat groter omdat er een volledige cpu/apu in zit.
offtopic:
ik wil weer teveel O-)
of 40 euro extra betalen
Ach, alles is relatief. Moet je eens kijken wat een lullige stofkap voor een Clearaudio of VPI kost. Voor €200 kan ik wel zonder hoor. Zijn ook andere opties voor gelukkig.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2012 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 09:53
Oh de verslaving!!!
Weer 2 lp's die ergens in een tnt busje liggen, op weg naar mij:

Balmorhea - All is Wild, All is Silent
Afbeeldingslocatie: http://www.bricode.com/wp-content/uploads/2011/02/02282010_balmorhea_alliswild_allissilent-300x300.jpg

Rosetta - Wake/Lift
Afbeeldingslocatie: http://d2a2wjuuf1c30f.cloudfront.net/product_photos/535059/rosetta_wakelift_01_medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net binnen gekregen:
Afbeeldingslocatie: http://www.vinileshop.it/vinili/images/jethro-tull-thick-as-a-brick-2012-Vinile-lp4.jpg
Thick as a Brick - 40th anniversary vinyl edition:
  • TAAB - gemixed van originele tapes door Steven Wilson, op 180gr
  • TAAB2, 180gr
  • Hardcover boek op LP formaat
TAAB klinkt heel goed; er zijn veel meer details te horen in vergelijking met de originele LP die hier ook staat (kan ook zijn dat die plaat een beetje grijs is gedraaid). Deeltje 2 moet ik nog luisteren, maar die kan natuurlijk nooit zo goed zijn als het origineel :)

De Aqualung verjaardagseditie had ik al, jammer dat ik toen nog niet zo into vinyl was en ik die op CD heb.. Maar die klinkt ook erg goed.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2012 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Halfkakkende

Vandring

newbreed schreef op maandag 12 november 2012 @ 11:11:
Oh de verslaving!!!

Rosetta - Wake/Lift
[afbeelding]
Mooie aanvulling voor je verzameling! :)

MUZIEK!

Verwijderd

Halfkakkende schreef op woensdag 14 november 2012 @ 21:25:
[...]

Mooie aanvulling voor je verzameling! :)
Mooi user icoon :) is dat van de Sparowes? Moet ik ook nog op vinyl zien te bemachtigen, met name het laatste album vindt ik er goed.

Verwijderd

Zijn er hier mensen die wel eens wat bij 45toeren (Mango-Records) hebben besteld?
De website ziet er wat simpel en standaard uit. verder als ik het goed lees hebben ze geen LP's op voorraad maar worden deze op bestelling geleverd. De prijzen zijn echter wel zeer goed en ze hebben een flink aantal LP's die ik nergens anders heb kunnen vinden. Dus mocht je de lange levertijden niet zo'n probleem vinden lijkt me dit toch een uitstekend plek om wat nieuw vinyl te bestelen.

Iemand ervaring met 45toeren?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2012 @ 10:15:
Zijn er hier mensen die wel eens wat bij 45toeren (Mango-Records) hebben besteld?
De website ziet er wat simpel en standaard uit. verder als ik het goed lees hebben ze geen LP's op voorraad maar worden deze op bestelling geleverd. De prijzen zijn echter wel zeer goed en ze hebben een flink aantal LP's die ik nergens anders heb kunnen vinden. Dus mocht je de lange levertijden niet zo'n probleem vinden lijkt me dit toch een uitstekend plek om wat nieuw vinyl te bestelen.

Iemand ervaring met 45toeren?
Ik heb er een tijdje geleden 100 beschermhoezen besteld. Keurige service en snelle levering. prima aanrader

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:00
Ik gisteravond nog besteld bij 45toeren.nl, het klopt wat je zegt dat er niet veel uit voorraad komt of bijna niets, maar ze leveren wel. Ik heb laatst wel iets van 3 a 4 weken moeten wachten maar dat kwam ook overeen met de aangegeven leverdatum.

Heb gisteravond zelfs iets besteld wat eigenlijk niet meer te koop zou moeten zijn, dus ik ben benieuwd hoe ze dat gaan leveren. En als ze leveren koop ik er meteen nog 5 en dan slinger ik ze een voor een op discog's in de verkoop. Ik merk dat hetgeen ik koop aan vinyl langzaamaan exclusiever begint te worden, en als je er op tijd bij bent is er niets aan het handje en betaal je 20eu ofzo, maar als het niet meer te koop is in de winkel gaat het pas echt pijn doen.

Maar 45toeren ja dus! zo kwam ik een site tegen gisteren waar ik nog nooit van gehoord had nl. kroese-online.nl die hebben ook wel scherpe prijzen en ietwat exclusieve vinyl in hun assortiment zitten.

discogs

Verwijderd

En als ze leveren koop ik er meteen nog 5 en dan slinger ik ze een voor een op discog's in de verkoop.
Fijne muziekvriend ben jij. :F
Doet me denken aan die 'bureautjes' die concertkaarten opkopen die je je dan voor de hoofdprijs kunt kopen als iets al na een uur uitverkocht is.

• loewie1984
Nee al die anderen wel en ik niet, waarom niet? Ik zie dat wel zitten beetje vinyl verhandelen, is toch ook hobby. Beetje VOC mentaliteit kan wel :P Bijv. ik zou graag een oplage van The Smashing Pumpkins - Melancholie Infite Sadness willen hebben, die doet op discogs ongeveer zon 250 tot 500 eu. Vind je dat fair? Als je er vroeger op tijd bij was geweest betaalde je misschien 40 gulden. Nu moet je zoveel betalen omdat het schaars is, daar kan ik toch ook niets aan doen.

Zelfde als de singletjes van Jack White, weet je wat ze daar voor neer leggen? Dus waarom niet, gewoon kwestie van er op tijd bij zijn, dan hoef je je nergens zorgen over te maken. En je moet het geld hebben natuurlijk op het bewuste moment. Maarja als je anno 2012 erachter komt dat je de eerste pressings van Led Zep persé wilt hebben, dan gaat dat pijn doen is toch normaal, gewoon kwestie van vraag en aanbod!

discogs

Verwijderd

Beetje handelsmentaliteit is niks mis mee. Maar die prijzen van honderden euro's is niet echt eerlijke handel meer, dat is iemand een poot uittrekken.
Nee al die anderen wel en ik niet, waarom niet?
Ik antwoord nu even voor mezelf: omdat ik eerlijk ben en de eer aan mezelf hou. Ik vind het ook een kinderachtige manier van redeneren om te zeggen van "maar hij doet het ook". Ik heb geleerd "je zult de meerderheid in het kwaad niet volgen".
Neem het niet te zwaar: jij mag zelf bedenken waar de grens ligt.

Aan de andere kant: als iemand €500 voor een album neer kan leggen heeft hij daar waarschijnlijk ook niet voor krom gelegen. Zo ja zou dat erg zuur zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2012 @ 14:11:
Beetje handelsmentaliteit is niks mis mee. Maar die prijzen van honderden euro's is niet echt eerlijke handel meer, dat is iemand een poot uittrekken.

[...]

Ik antwoord nu even voor mezelf: omdat ik eerlijk ben en de eer aan mezelf hou. Ik vind het ook een kinderachtige manier van redeneren om te zeggen van "maar hij doet het ook". Ik heb geleerd "je zult de meerderheid in het kwaad niet volgen".
Neem het niet te zwaar: jij mag zelf bedenken waar de grens ligt.

Aan de andere kant: als iemand €500 voor een album neer kan leggen heeft hij daar waarschijnlijk ook niet voor krom gelegen. Zo ja zou dat erg zuur zijn.
Sorry, wat een onzin en wat een veroordelende toon. Zoiets noem je marktwerking. Termen als ''niet eerlijk'' zijn pas kinderachtig. Als iemand bereid is zo'n bedrag te betalen voor iets wat een luxe goed is (geen primaire levensvoorwaarde) dan moet diegene dat zelf weten en zal hij/zij het er wel voor over hebben.

Verwijderd

Als je even goed leest veroordeel ik niet Loewie maar de fictieve personen uit zijn voorbeeld. Verder geef ik alleen maar aan wat ik zelf zou doen. Daar mag jij dan weer van vinden wat jij wilt maar ga mij er niet om veroordelen dat ik nou toevallig de ethische lat wat hoger leg.

Verwijderd

Ah, fictieve personen. Verder vond ik deze wel tekenend ''jij mag zelf bedenken waar de grens ligt.''
*moraalriddermodus uit* Terug naar vinyl

• loewie1984
Tja ethiek, dat ik vergeleken wordt met een ticketbureau vind ik ook wat kort door de bocht. Maar ik zal je even vertellen waar het om gaat, ik zie een LP die ik graag wil hebben op discogs, die wordt daar aangeboden voor 110 eu. Terwijl ik hem gisteravond besteld heb voor 16 eu, nu is even de vraag of 45toeren.nl daadwerkelijk kan leveren, omdat de EP nergens meer te koop is schijnbaar. De oplage is beperkt en daarom kan ik me goed indenken waarom de prijs op discogs zo hoog is.

Vervolgens kwam het besef dat ik de laatste tijd redelijk exclusieve dingetjes aan het kopen ben, niet noemenswaardig verder maar allerlei beperkte oplages. Ik heb het geld niet op de rug groeien, maar als ik het kon kocht ik er van elk 2. Een voor mezelf, en een om eens iemand anders een keer voor een leuk bedrag een plezier mee te doen. Ik ben ook niet iemand die erop uit is om over de rug van anderen veel geld te harken, maarja als je gewoon wat slimmer bent dan de rest, er op tijd bent dan kun je daar toch gewoon wat leuks aan verdienen.

Zo is die knakker van worlds largest record collection ook begonnen, hij kocht van elke LP 2 stuks, zodoende heeft hij het 'grootste vinyl archief vd wereld' aan kunnen leggen, en die is toevallig heel wat waard.

Dus stel ik zou die benadering er op na kunnen houden, wat geld verdienen aan het verhandelen ervan en zelf daarvan mijn collectie kunnen uitbreiden, heb ik een self-funding hobby. Ik blij, mijn vrouw blij, en de koper van die LP's ook blij.

En je hebt handel en mensen die ergens een slaatje uit willen slaan, maar dat is in elke sector.

discogs

• Nerpissad
  • Nu online

Nerpissad

ik ben het in deze wel met ]eep eens. niet dat ik vind dat loewie iets 'verkeerds' doet per sé, maar het verkopen van platen voor discogs/ebay prijzen staat aan de ene kant haaks op mijn persoonlijke instelling dat het verzamelen van platen voor iedereen zou moeten zijn, niet voor de mensen die het zich kunnen permitteren zulke dure platen te kopen. hiermee hou je precies in stand waar je eigenlijk tegen bent: een veel te hoge prijs voor een plaat die je altijd al hebt willen hebben. plus de realiteit dat zich niet alleen muziekliefhebbers met deze handel zijn gaan bemoeien.
uiteraard kunnen we ons allemaal verschuilen achter het fenomeen marktwerking en iedereen doet het dus waarom ik niet.
ik wil ook zeker niet de moraalridder uithangen en ik vind ook dat er wat nuance aan te brengen is als het gaat om wat nu precies ebay-prijzen zijn.

Discogs

Verwijderd

Nerpissad schreef op donderdag 15 november 2012 @ 16:04:
ik ben het in deze wel met ]eep eens. niet dat ik vind dat loewie iets 'verkeerds' doet per sé, maar het verkopen van platen voor discogs/ebay prijzen staat aan de ene kant haaks op mijn persoonlijke instelling dat het verzamelen van platen voor iedereen zou moeten zijn, niet voor de mensen die het zich kunnen permitteren zulke dure platen te kopen. hiermee hou je precies in stand waar je eigenlijk tegen bent: een veel te hoge prijs voor een plaat die je altijd al hebt willen hebben. plus de realiteit dat zich niet alleen muziekliefhebbers met deze handel zijn gaan bemoeien.
uiteraard kunnen we ons allemaal verschuilen achter het fenomeen marktwerking en iedereen doet het dus waarom ik niet.
ik wil ook zeker niet de moraalridder uithangen en ik vind ook dat er wat nuance aan te brengen is als het gaat om wat nu precies ebay-prijzen zijn.
Ik snap wat je zegt en ook ]eep. Platen verzamelen is ook voor iedereen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat elke plaat betaalbaar moet zijn, dat is niet realistisch. Schaars=duurder en dat zal altijd zo zijn. Ik wil ook wel in een villa met zwembad wonen voor € 150.000 maar dat kan nou eenmaal niet. Er moet ook altijd wat te wensen over blijven toch? Ik hoop ook ooit Kirlian Camera op vinyl tegen te komen bij de kringloop, ook al is de kans klein. Heb ik ook geen € 120 voor over (Discogs).

• loewie1984
Ik kan me ook wel in jouw stelling vinden Nerpissad, maar ongeacht hoe wij het zouden willen, is er nog een andere partij die een lepel in de pap heeft die deze toestanden in de hand werkt. De artiest / platenfirma/maatschappij zelf.

Men kweekt exclusiviteit, getuige alleen al de verzamelboxen die tegenwoordig op vinyl uitkomen (the Beatles, Blur, Johnny Cash noem maar op en die kosten helaas ook geen 20 eu, maar gewoon 300 en 400 eu) en als paddestoelen uit de grond schieten. En dan is er nog zo iets als CD's van een jaar oud koop je bij de FRS in de grabbelbak, 3 voor 25. Wat doen ze met LP's? Die behouden hun waarde, Vinyl is gewoon de nieuwe melkkoe van de muziekindustrie. Even een gouden lintje eromheen want Vinyl is toch al exclusief. Oplage certificaat erop plakken en de marktwerking erop los laten.

Als ik naar een concert toe ga en heb een ticket over, ben ik al lang blij dat ik het kwijt raak of er iemand anders een plezier mee kan doen. Maar als je het in en verkopen van vinyl gewoon behandelt als handel (iets wat ik nog niet en niet doe), voor niets gaat de zon op. En ik zeg, voor mij is het hobby en als je die hobby kan uitbouwen en gewoon een kleine geste kan vragen voor je moeite lijkt me dat niet verkeerd.

Zouden jullie je LP in de jullie verzameling verkopen als jullie er plots achter kwamen dat ie 500 eu waard was? Laat staan dat je gewild had dat je er vroeger 2 gekocht had, want dan had je nu 500 eu verdient. Moet je toch sterk in je schoenen staan dan.

[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 15-11-2012 16:19 ]

discogs

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vinyl koop ik voor mijzelf en niet voor iemand anders. Dus kan ik die verleiding gerust weerstaan. Ik ben dan blij dat ik zo'n exemplaar heb!

• Nerpissad
  • Nu online

Nerpissad

loewie1984 schreef op donderdag 15 november 2012 @ 16:18:

Als ik naar een concert toe ga en heb een ticket over, ben ik al lang blij dat ik het kwijt raak of er iemand anders een plezier mee kan doen. Maar als je het in en verkopen van vinyl gewoon behandelt als handel (iets wat ik nog niet en niet doe), voor niets gaat de zon op. En ik zeg, voor mij is het hobby en als je die hobby kan uitbouwen en gewoon een kleine geste kan vragen voor je moeite lijkt me dat niet verkeerd.

Zouden jullie je LP in de jullie verzameling verkopen als jullie er plots achter kwamen dat ie 500 eu waard was? Laat staan dat je gewild had dat je er vroeger 2 gekocht had, want dan had je nu 500 eu verdient. Moet je toch sterk in je schoenen staan dan.
wat je hier schrijft klopt voor mij precies. normaal gesproken verkoop ik geen platen, je bent verzamelaar of niet ;)
maar ik kwam er laatst achter dat een plaat in mijn collectie ongeveer €60 waard was. een plaat waar ik echt niks aan vond (eerste refused plaat). die heb ik uiteraard via discogs aan een blij persoon verkocht. ik wil hier alleen maar duidelijk maken dat ik niet per definitie tegen de verkoop van platen tegen 'hoge' priijzen ben. als de hoge prijzen maar binnen de perken blijven. (rekbaar begrip-alert)
uiteindelijk komt het denk ik hier op neer: door deze marktwerking gaan mensen zich met deze handel bemoeien die platen voornamelijk als investering zien waardoor 'echte liefhebbers' vaak achter het net vissen. niet eens de rijkere platenliefhebber maar vooral de handelaar heeft hier profijt van. dat is iets waar ik me persoonlijk aan kan storen.
Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2012 @ 16:16:
[...]

Ik snap wat je zegt en ook ]eep. Platen verzamelen is ook voor iedereen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat elke plaat betaalbaar moet zijn, dat is niet realistisch. Schaars=duurder en dat zal altijd zo zijn. Ik wil ook wel in een villa met zwembad wonen voor € 150.000 maar dat kan nou eenmaal niet. Er moet ook altijd wat te wensen over blijven toch? Ik hoop ook ooit Kirlian Camera op vinyl tegen te komen bij de kringloop, ook al is de kans klein. Heb ik ook geen € 120 voor over (Discogs).
o ja, er zijn nog zoveel platen out of my league die ik graag zou willen hebben. alleen daar kun je al een topic aan wijden ;)
het vinden van een verborgen schat in de kringloop zou zelfs minder leuk zijn als platen helemaal niks waard zouden zijn. dat is onderdeel van de charme van het zoeken naar vinyl.

Discogs

• newbreed
Iconische albums die ik dolgraag op vinyl zou willen hebben:

Smashing pumpkins - Mellon Collie and the Infinite Sadness
Refused - the shape of punk to come
Nine Inch Nails - the Fragile

Ja, die kosten wat. Vooral omdat niemand vinyl kocht in die tijd.
Nu hoop ik natuurlijk stiekem dat er reissues komen.

Verwijderd

newbreed schreef op donderdag 15 november 2012 @ 17:18:

Er komt toevallig binnenkort een Re-issue van Mellon Collie _/-\o_

• newbreed
Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2012 @ 17:21:
[...]

Er komt toevallig binnenkort een Re-issue van Mellon Collie _/-\o_
Dat is heel goed nieuws. Waar is dat spul te preorderen? :p

edit:
Staat op bol.com voor € 140 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door newbreed op 15-11-2012 17:24 ]

Verwijderd

Hij is wel aardig aan de prijs, is een Limited Edition op 4LP's 180gr incl 2 boeken.
Is o.a. hier te pre-orderen: http://www.45toeren.nl/vi...n-collie-%26----ltd-.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
newbreed schreef op donderdag 15 november 2012 @ 17:18:

Die Refused plaat is enkele jaren terug al gereissued en dit jaar nogmaals uitgebracht vanwege de korte reunie-toer van Refused. Kun je dus gewoon kopen. Ik zie hem nu ook nergens meer, blijkbaar al uitverkocht ofzo. Gemiste kans dus helaas.
Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2012 @ 17:24:
Hij is wel aardig aan de prijs, is een Limited Edition op 4LP's 180gr incl 2 boeken.
Is o.a. hier te pre-orderen: http://www.45toeren.nl/vi...n-collie-%26----ltd-.html
Het zou jammer zijn als ze hem dan niet in een gewone 3/4LP box verkopen zonder al die fratsen. Sommige mensen willen gewoon de muziek hebben zonder al die frutsels.

[ Voor 26% gewijzigd door Jelte op 16-11-2012 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
Jelte schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 08:41:
[...]
Die Refused plaat is enkele jaren terug al gereissued en dit jaar nogmaals uitgebracht vanwege de korte reunie-toer van Refused. Kun je dus gewoon kopen. Ik zie hem nu ook nergens meer, blijkbaar al uitverkocht ofzo. Gemiste kans dus helaas.

[...]
Stond er 1 te koop op Discogs voor € 30, gesealed. "Stond", want de order is zojuist geplaatst. thnx voor de tip. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen, een goede discussie heren! Compliment. We zijn het met elkaar eens en we krijgen toch flink wat nuances boven water.
nu is even de vraag of 45toeren.nl daadwerkelijk kan leveren,
Dat is maar de vraag. Zij bestellen ook maar gewoon bij de groothandel. En 'leverbaar' wil zeggen dat ze er 1 kunnen leveren, niet perse 5. Dan is hij op voorraad bij de groothandel maar hoeveel weet je niet. De kans dat 45toeren hem heeft is kleiner dan bij anderen die dezelfde distributie hebben maar ook eigen voorraad.
uiteindelijk komt het denk ik hier op neer: door deze marktwerking gaan mensen zich met deze handel bemoeien die platen voornamelijk als investering zien waardoor 'echte liefhebbers' vaak achter het net vissen. niet eens de rijkere platenliefhebber maar vooral de handelaar heeft hier profijt van. dat is iets waar ik me persoonlijk aan kan storen.
So say we all. (8>
Vinyl is gewoon de nieuwe melkkoe van de muziekindustrie. Even een gouden lintje eromheen want Vinyl is toch al exclusief. Oplage certificaat erop plakken en de marktwerking erop los laten.
Amen O-)
Ik heb net RHCP Stadium Arcadium besteld in de US voor $50. De originele prijs was gewoon belachelijk hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asphyxion
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:18

Asphyxion

I am, therefor I think

Jelte schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 08:41:
[...]
http://www.discogs.com/se...ter_id=77278&format=Vinyl

Genoeg te koop lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hou het vwb dat album ff bij flac. O-)
Die op discogs zijn wel allemaal 2eH, toch? Uit de US komt er ook nog eens flink porto bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 13:54:
Ik moet zeggen, een goede discussie heren! Compliment.
Vind ik ook, het hoeft niet altijd op de man te zijn

Ik heb net RHCP Stadium Arcadium besteld in de US voor $50. De originele prijs was gewoon belachelijk hoog.
Ik hoop voor je dat je dan goedkoper uit bent, alles boven de 32 eu betaal je nl. nog BTW en invoerrechten over, ik kan het weten.. had me vergist in de vinyl box van The Girl With the Dragon Tattoo. Box was 300 USD, totale schade net geen 400 eu met invoerrechten en al die shit -O-

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik heb m ff ged/l om te luisteren. In de film vond ik de muziek vet maar op lp zou ik m niet kopen. Voor die prijs? Maar ik snap je wel hoor.

tring... Fedex
- zoef-

Edit: levering Elusive Disc.
Geen BTW moeten betalen. Ik zie ook geen tekenen van openmaken door de douane. Komt de rekening achteraf? Ik denk het niet in dit geval. Ik heb het wel eens gehad hoor, maar dan met DHL.
LP's: $186
S&H $80

Het is weer een hele stapel! oOo Net een grote grabbelton met van die groene fluppies! *O*
Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/374lp_s_elusive_disc_tn.jpg
THE RED HOT CHILI PEPPERS STADIUM ARCADIUM 180g 4LP BOX
JOHN MELLENCAMP LIFE, DEATH, LOVE AND FREEDOM LP
RADIOHEAD PABLO HONEY 180g LP
LITTLE BOOTS HANDS LP
JOHNNY CASH AMERICAN VI: AIN'T NO GRAVE LP (CLEAR VINYL)
SUFJAN STEVENS ILLINOISE 2LP
RADIOHEAD THE KING OF LIMBS 180g LP`
PULP THIS IS HARDCORE 180g 2LP
HIFITESTLPSD Price : $35.99 'beschadigde hoes' :) Zie je die scheur daar bovenop?
Ondertussen zitten hier dus ook 3 limited editions bij!

sorry voor de allcaps: is copy/paste.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2012 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek de verschillen:
Afbeeldingslocatie: http://ekkelkamp.net/uploads/GatheringEP01-thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://ekkelkamp.net/uploads/GatheringEP01acryl-thumb.jpg

En ik ben ondertussen het verschil in geluid aan het zoeken :) heb met originele platter deze EP opgenomen, en nu nog een keer.

't Ziet er alvast een stuk beter uit.

Edit:
Wat me in ieder geval al opvalt is dat mijn platenspeler met een acryl plateau sneller draait.. Niet zichtbaar of hoorbaar uiteraard, maar als je de opnames van de EP vergelijkt is het duidelijk:
Afbeeldingslocatie: http://ekkelkamp.net/uploads/acryl-tijdverschil1-thumb.png
Hierboven een stukje van het begin, dat loopt aardig gelijk.

Hieronder het einde van de EP, en deze is 0,5 seconden eerder afgelopen dan toen mijn mdf plateau er nog opzat :o
Afbeeldingslocatie: http://ekkelkamp.net/uploads/acryl-tijdverschil2-thumb.png

Iemand een verklaring hiervoor?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2012 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:21

Osxy

Holy crap on a cracker

Gewicht, minder belasting voor de motor.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Osxy schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 19:55:
Gewicht, minder belasting voor de motor.
Het nieuwe plateau is juist zwaarder, daarom vindt ik het ook zo vreemd :|. Misschien dat de EP eerst iets slipte omdat ik geen clamp gebruikte en een mat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 19:09:
Zoek de verschillen:
[afbeelding]
[afbeelding]

Edit:
Wat me in ieder geval al opvalt is dat mijn platenspeler met een acryl plateau sneller draait.. Niet zichtbaar of hoorbaar uiteraard, maar als je de opnames van de EP vergelijkt is het duidelijk:
Iemand een verklaring hiervoor?
Ik kan van deze afstand zien dat je nieuwe plateau 0.37mm kleiner is. :z
2 vragen 1 antwoord. ;)
offtopic:
door de snaaraandrijving is de rotatiesnelheid gerelateerd aan de omtrek. Een kleine maatafwijking zorgt dus voor een kleine snelheidsafwijking. Je nieuwe perspex-plateau is dus iets kleiner dan het oude mdf

Het staat wel enorm vet!

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2012 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:50

Blaasvis

Cidora \o/

Afgelopen weekend was ik even bij Hanze hifi hier in Zwolle.
Hier lieten ze me een modificatie voor thorens platenspelers horen.
Dit is de modificatie: http://www.hanzehifi.nl/7-home/64-td-160-modificatiekitje

Op zich had ik het idee dat het idd rustiger was dezelfde plaat. Hoe denken jullie hier over ?

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Tijdens onze vinyldagen introduceren we het kitje aan voor € 100,= inclusief montage. De normale prijs zal zo rond de € 125,= gaan liggen. Uiteraard rekenen we op een warme belanstelling (het is per slot van rekening vinyl!). Daarom moet de draaitafel bij ons achterblijven. Dus NIET klaar terwijl u wacht!!!
100 eu voor een "voedingssupplement" is wel erg veel. Zeker als je dus een van de tafels hebt zoals de heren aangeven "TD-150, 160, 165, 166, 145.146, 147" ben je beter af als je de boel verkoopt en een betere tafel koopt. En die slotzin is toch wel erg fout:

Het is per slot van rekening vinyl
Omdat het vinyl is kloppen we je nog wat meer geld uit de tas!

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben het er helemaal mee eens. Je gaat toch ook niet een Daf 33 tunen? Die Thorensen zijn gewoon niet de moeite waard vergeleken met de modernere. Kijk nou eens naar Dekkelkamp zijn nieuwe plateau en dan nog eens naar dat printje...
Op zich had ik het idee dat het idd rustiger was dezelfde plaat. Hoe denken jullie hier over ?
Zelfde prijs waard? Zelfde uitwerking? Je kunt een licht plateau met een rubber matje wel gaan tunen via de motor maar dat weegt bij lange na niet op tegen de massatraagheid van een zwaar plateau. Dat geeft echte stabiliteit en bovendien dempt het ook nog alle andere trillingen.

Ik heb er ook nog 1 in de kelder staan (een 160?) maar daar moet je alles aan verbouwen voordat je iets fatsoenlijks hebt en dan nog heb je een lelijk oud ding staan dat nooit goed is geweest. Het rammelt aan alle kanten, letterlijk. Voor €125 kun je er toch ook gewoon een goede nieuwe motor inzetten ipv een tweefase tunen?
Leuk dat het kan maar ze zijn daar echt op het verkeerde paard aan het wedden/ladder tegen de verkeerde muur gezet/barking up the wrong tree.

Loewie, je moet het wel even in context lezen natuurlijk.
Uiteraard rekenen we op een warme belangstelling (het is per slot van rekening vinyl!). Daarom moet de draaitafel bij ons achterblijven. Dus NIET klaar terwijl u wacht!!!
Ze willen alleen maar zeggen dat het niet ter plekke klaar is. Het is geen verkoop slogan maar een waarschuwing.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2012 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:50

Blaasvis

Cidora \o/

Dat is dus een van de redenen waarom ik het kwam vragen.
Ik heb dus een td165, die me maar liefst 30 euro gekost heeft oorspronkelijk.
Hierbij moest een phone trap komen die +/- 100 euro koste

2x een nieuwe element.
Eerst een at95 om te kijken of ik uberhaupt plaatjes draaien leuk zou vinden. a 50 euro
Niet veel later is hier een at440mla op gekomen. Deze is veel beter als het vorige element.

Als ik het met een 100 euro na nog een hoger plan zou kunnen tillen vind ik het wel waard.

@loewie1984
Maar wat je zegt over een andere tafel voor hetzelfde geld of 100 euro meer waar moet ik dan aan denken ?

[ Voor 3% gewijzigd door Blaasvis op 17-11-2012 12:15 ]

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nerpissad
  • Nu online

Nerpissad

Blaasvis schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 12:14:
Dat is dus een van de redenen waarom ik het kwam vragen.
Ik heb dus een td165, die me maar liefst 30 euro gekost heeft oorspronkelijk.
Hierbij moest een phone trap komen die +/- 100 euro koste

2x een nieuwe element.
Eerst een at95 om te kijken of ik uberhaupt plaatjes draaien leuk zou vinden. a 50 euro
Niet veel later is hier een at440mla op gekomen. Deze is veel beter als het vorige element.

Als ik het met een 100 euro na nog een hoger plan zou kunnen tillen vind ik het wel waard.

@loewie1984
Maar wat je zegt over een andere tafel voor hetzelfde geld of 100 euro meer waar moet ik dan aan denken ?
€30 is een goeie prijs voor een TD165 ;)
als je het idee hebt dat de motor in je DT luidruchtig is en dat je de resonanties kunt horen, dan zou het de moeite waard kunnen zijn zo'n upgrade uit te laten voeren.
ik denk dat wat loewie bedoelt is dat je voor €100 ook een hele andere platenspeler die ook nog een goeie motor heeft kunt kopen.
ik zou persoonlijk in eerste instantie hier naar kijken. mocht je dan alsnog problemen ervaren en de DT is je erg lief, dan is zo'n upgrade misschien wel iets voor jou.
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 11:48:
Ik ben het er helemaal mee eens. Je gaat toch ook niet een Daf 33 tunen? Die Thorensen zijn gewoon niet de moeite waard vergeleken met de modernere. Kijk nou eens naar Dekkelkamp zijn nieuwe plateau en dan nog eens naar dat printje...

[...]

Zelfde prijs waard? Zelfde uitwerking? Je kunt een licht plateau met een rubber matje wel gaan tunen via de motor maar dat weegt bij lange na niet op tegen de massatraagheid van een zwaar plateau. Dat geeft echte stabiliteit en bovendien dempt het ook nog alle andere trillingen.

Ik heb er ook nog 1 in de kelder staan (een 160?) maar daar moet je alles aan verbouwen voordat je iets fatsoenlijks hebt en dan nog heb je een lelijk oud ding staan dat nooit goed is geweest. Het rammelt aan alle kanten, letterlijk. Voor €125 kun je er toch ook gewoon een goede nieuwe motor inzetten ipv een tweefase tunen?
Leuk dat het kan maar ze zijn daar echt op het verkeerde paard aan het wedden/ladder tegen de verkeerde muur gezet/barking up the wrong tree.
ik denk dat persoonlijke mening hier een grote rol speelt. er zijn legio mensen die thorens platenspelers (ook TD14x / TD16x) op waarde weten te schatten en het niet eens zullen zijn met de vergelijking met een daf 33 ;)
die 'lelijke oude dingen' doen het nl. nog erg goed na 40+ jaar.

[ Voor 33% gewijzigd door Nerpissad op 17-11-2012 12:29 ]

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Voor 100 eu koop je best een goede draaitafel, maar als je nog eens 100 eu moet investeren in je TD1xx en je overweegt dat serieus. Zou ik zeggen verkoop de thorens en leg die 100 eu bij aan een nog betere tafel. Voor 200 eu heb je en leuke pro-ject en zelfs de direct drive OEM bakken koop je 2de hands aan zo'n prijs en dan weet je dat het motorisch helemaal goed zit.

Niet dat ik er nou zo veel verstand van heb, maar 100 eu voor een printje leek mij veel voor wat je er voor krijgt.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat een onzin wordt hier weer gespuid over thorensen zeg....
Hebben jullie nou echt niet door dat een instap project of rega gewoon hetzelfde motorprincipe heeft?
Als die thorens motor volgens jullie nou zo'n issue is, dan heeft het 'upgraden' naar een (instap) rega of project toch helemaal geen zin?
Sowieso denk ik dat een aantal van jullie maar eens goed een oude thorens uit elkaar moeten halen en kijken wat voor systemen daarin zitten, hoe die systemen werken, en nazoeken waarom die systemen erin zitten. Wil je dergelijke techniek in 'die modernere' krijgen, dan betaal je je scheel.
Subchassis waar je de frequentie van af kan stellen? magnetische antiskating?(tp16) etc etc

En precies daarom is een thorens zo'n geliefde tafel bij veel fanatici die wèl begrijpen wat erin zit. Met een aantal simpele tweaks kan je de tekortkomingen die er wel in zitten teniet doen (steviger kastje en wat demping op het subchassis; je bent letterlijk voor een tientje klaar). Maar ja, dan moet je wel je mouwen opstropen en je misschien wat inlezen. Niets mis mee toch? We zitten hier toch op tweakers? of zijn we de betekenis van dat woord ook al vergeten?
Als je een thorens 14x/16x niet goed klinkend krijgt, dan moet je echt de oorzaak bij jezelf zoeken.
In ieder geval kan je aan een thorens 14x/16x heel veel meer afstellen dan menig andere (moderne) tafel, vanwege het simpele feit dat dat er bij modernere tafels niet op zit. Te duur om de ontwikkelen en produceren.

Niet dat ik het printje van hanzehifi wil aanprijzen, want 100 euro is achterlijk veel geld voor een paar componentjes die bij elkaar nog geen 5 euro kosten, maar was het printje van clearaudio of linn geweest, dan was die 2x zo duur geweest.

Betreffende het snelheidsprobleem van dekkelkamp: als de plateau's even groot zijn dan zit het in de slip van de riem op het loopvlak van het plateau. Is de speelduur met het nieuwe plateau korter, dan heeft de riem minder slip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Eindelijk mijn platenspeler opgehaald :D Technics SL-D303

Staat net 1 track te spelen van mijn enigste LP (a balladeer - i can't keep track of each fallen robin) En het klinkt erg mooi :D Mooie diepe bas, wat op de CD versie minder naar voren komt. Al moet ik nog goed gaan luisteren en afstellen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/x3q4pS3tTT2wvntgKGa4BZNH/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0ESpXNK5btFG0NEiS2ArUvjp/full.jpg

Geen slechte koop toch? voor 0 euro, en nog wat oude cd's erbij uit mijn jeugd :P

Edit: hoe zit het eigenlijk met "music on vinyl" label? Ik zie dat ze een hoop albums op vinyl hebben, maar 1 van mijn favoriete albums, live - throwing copper schijnt dan gewoon de CD op vinyl te zijn geperst, niet echt een meerwaarde IMHO. Omdat je die platen juist koopt vanwege de betere mastering.

[ Voor 21% gewijzigd door _ferry_ op 18-11-2012 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_ferry_ schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 17:29:
Eindelijk mijn platenspeler opgehaald :D Technics SL-D303

Staat net 1 track te spelen van mijn enigste LP (a balladeer - i can't keep track of each fallen robin) En het klinkt erg mooi :D Mooie diepe bas, wat op de CD versie minder naar voren komt. Al moet ik nog goed gaan luisteren en afstellen.

[afbeelding]

[afbeelding]

Geen slechte koop toch? voor 0 euro, en nog wat oude cd's erbij uit mijn jeugd :P
Zeker geen slechte koop, zeker niet voor 0 euro :). Past ook mooi bij de rest van je componenten.

_ferry_ schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 17:29:
Edit: hoe zit het eigenlijk met "music on vinyl" label? Ik zie dat ze een hoop albums op vinyl hebben, maar 1 van mijn favoriete albums, live - throwing copper schijnt dan gewoon de CD op vinyl te zijn geperst, niet echt een meerwaarde IMHO. Omdat je die platen juist koopt vanwege de betere mastering.
Ik heb nog niet eerder van het 'music on vinyl' label gehoord. Maar het lijkt me dat de artiesten/platenlabels de opnames slechts 1 keer mixen en masteren, en uitbrengen op zowel vinyl als cd. Er zit dan wel verschil tussen de LP en CD omdat de ene analoog is en de andere digitaal.
De vraag is dus hoe 'music on vinyl' de muziek op vinyl krijgt; rechtstreeks van de master - of van een digitaal bestandsformaat?

Afgaande op volgende uitspraak lijkt het vinyl van 'music on vinyl' van een analoge master te komen. Als dit daadwerkelijk zo is zit het wel goed met de geluidskwaliteit.
http://www.soundstagedirect.com/music-on-vinyl-records.shtml
As for sources, Music On Vinyl is provided with the best possible masters (analogue) available. In addition, their primary sound engineer has over 35 years of experience in cutting and mastering records for major labels.

Maar word muziek tegenwoordig nog wel analoog gemasterd? Of is dat ook allemaal digitaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig iemand die een plek weet waar je Blank Vinyl kan kopen? Hiermee bedoel ik dus een LP waar geen muziek op staat en welke dus ook geen groeven heeft maar helemaal glad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen idee, maar probeer deze jongens eens, misschien hebben ze nog wat voor je liggen: http://www.recordindustry.com/index.php

Just curious: waarom zou je zoiets willen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De recordindustry kan denk ik alleen maar pucks en pellets leveren ;) (dat is immers een perserij)

wil je vinyl blanks (bijv voor een cutter), dan kan je hier kijken:
http://www.vinylrecorder.com/blanc.html

Als je je antiskating wil afstellen, gebruik dan een testplaat. Die is (iig min of meer) uit hetzelfde materiaal als een normale plaat, terwijl blank vinyl wel eens wat zachter zou kunnen zijn om de beitel te sparen.

[ Voor 43% gewijzigd door mr_petit op 18-11-2012 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil het inderdaad gebruiken voor het testen en afstellen van de antiskating op een aantal verschillende platenspelers. Ik heb dus aan een enkele plaat voldoende. Een idee waar ik zo'n testplaat zou kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op mp zie je vaak diverse testplaten langskomen voor een habbekrats. Een aantal/veel daarvan hebben een blank gedeelte in het midden van de plaat.
Overigens is afstellen van antiskating dmv een blank stuk vinyl 1 van de methoden.
Je zou ook op mp een goedkope oscilloscoop en een testplaat kunnen gebruiken. Die methode is dikwijls preciezer, maar ook meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 15:08:
[...]

Zeker geen slechte koop, zeker niet voor 0 euro :). Past ook mooi bij de rest van je componenten.

Ja, wel prettig dat ie er gewoon bovenop past, en bijna zilverkleurig. Heb hem vanmiddag schoongemaakt, het plateau en arm opnieuw gepolijst, her en der een druppeltje olie, en er zat een tikje speling op de arm, dus schroefje een klein stukje aangedraaid, en toen was dat ook weg :)
[...]

Ik heb nog niet eerder van het 'music on vinyl' label gehoord. Maar het lijkt me dat de artiesten/platenlabels de opnames slechts 1 keer mixen en masteren, en uitbrengen op zowel vinyl als cd. Er zit dan wel verschil tussen de LP en CD omdat de ene analoog is en de andere digitaal.
De vraag is dus hoe 'music on vinyl' de muziek op vinyl krijgt; rechtstreeks van de master - of van een digitaal bestandsformaat?

Afgaande op volgende uitspraak lijkt het vinyl van 'music on vinyl' van een analoge master te komen. Als dit daadwerkelijk zo is zit het wel goed met de geluidskwaliteit.

[...]

Maar word muziek tegenwoordig nog wel analoog gemasterd? Of is dat ook allemaal digitaal?
Ik las dat bij het album van live geen mastertapes ofzo waren toen ik wat zocht op google. Maar dat kan natuurlijk per album verschillen. Bij DVD's had je bijvoorbeeld van die RCV releases die vaak ook minder waren qua beeld etc.
Heb 6 LP's besteld, 1 daarvan, van Keane, is volledig analoog gemasterd en opgenomen op tape. Athans, dat zeiden ze, dus daar ben ik wel benieuwd naar :P

Net wel wat zitten kijken naar een ander element of vervangende naald, die er nu op zit schijnt niet slecht te zijn, maar ik mis wat sprankelend hoog. Klinkt minder gedetaillieerd en eerder overstuurd dan de CD versie :P En hij zal al de nodige jaren oud zijn, als ik zo naar de roestige pootjes en behuizing kijk, en de viezige naald.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 18-11-2012 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als de naald vies is kan je die voorzichtig schoonmaken met een klein penseeltje en wat isopropylalcohol.
Als je sprankelender hoog wilt dan kan je m.i. het beste overstappen naar een mc element of iig een moderner mm element met een nude naaldtip. Daarvan is de dynamische massa lager, en dat komt de hoogweergave ten goede.

Er is overigens een behoorlijke schare liefhebbers van de 681eee dus echt slecht kan het niet zijn ;)
Als je naald overstuurt klinkt kan dat trouwens wel betekenen dat je tip versleten is. S klanken gaan daardoor namelijk als eerste vervormd klinken. Maar vuil heeft dikwijls hetzelfde effect.
Een vervormde s klank is namelijk het gevolg van de tonen met kortste golflengte die de naald als 1e niet meer goed kan volgen in de groef.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 18-11-2012 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja, er waren genoeg reviews en ervaringen van te vinden. En NOS kun je ze ook nog kopen voor veel geld. Zojuist op ebay even nieuwe aftermarket tip besteld, meteen een nieuw element was me wat te gortig. Eerst maar eens ervaring opdoen en genieten. En voor 25€ voor de tip kan ik wel een poging wagen, kan ik later altijd nog van speler of element switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nerpissad schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 12:23:ik denk dat persoonlijke mening hier een grote rol speelt. er zijn legio mensen die thorens platenspelers (ook TD14x / TD16x) op waarde weten te schatten en het niet eens zullen zijn met de vergelijking met een daf 33 ;)
die 'lelijke oude dingen' doen het nl. nog erg goed na 40+ jaar.
Ja dat is ook wel zo maar de 16x etc komen uit een tijd waar ze vooral de beste waren omdat de concurrentie gewoon beroerd was; vooral massaproductie. Toen de eerste Linn LP12 kwam was dat ineens een heel ander verhaal en waren die Thorensen ineens achterhaald en ingehaald. Ineens ging het om precisie werktuigbouw en niet meer massaproduktie (TD124 etc even buiten beschouwing). Dat is mijn referentiekader. Mijn eerste draaitafel was een Dual 505-II en bewust geen Thorens. Ik heb m trouwens nog ergens in beetje vervallen en gedemonteerde staat. Die heb ik zelf flink gemod (ik was toen al een tweaker :P) en die speelde behoorlijk goed. Later heb ik een Linn Axis gekocht en dat was heel andere koek. En 15 jaar later was ik blij dat ik m kwijt was en een Pro-ject Perspective had. Wat een saaie draaitafel in vergelijking. Terwijl hij er fantastisch goed gemaakt uitziet hoor. En dan heb ik die ouwe Thorens TD165 in de kelder staan en dan denk ik: wat een ouwe meuk. Al die overbodige resonerende blikken mechaniekjes van binnen en dat rottige rubber matje. En dan die arm. ;(
Als ie er netjes uitziet dan heb je voor €30 een mooi ding maar niet om voor €125 tegen aan te gooien voor een motor tweak. Zonde van de moeite.

Onderschat trouwens de DAFjes niet. Dat waren best leuke karretjes met die continue variabele transmissie. Maar ook een BMW uit die tijd wil je niet! Een Mercedes wel. De TD124 is die Mercedes, dat is uit nostalgisch en technisch oogpunt de moeite waard. Maar die BMW's zijn gewoon ouwe barrels. Als ze al niet totaal verroest zijn zien ze er niet uit.

Over vieze naald gesproken: ik heb net een 60x microscoopje binnen gekregen om de naald te kunnen checken. Kostte maar €2,20.
Afbeeldingslocatie: http://www.betterdeals255.com/betterdeals255/1233-2.jpg
Mijn Dynavector zag en knap funky uit. Maar 1 wasbeurtje met naaldreiniger was hij weer helemaal schoon en briljant doorschijnend. Om de naald op slijtage te kunnen checken is het eigenlijk net iets te weinig vergroting maar het is wel een grappig hebbedingetje.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2012 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Concurrentie beroerd tijdens de introductie van de td-16x?
Toen was de dual 701 net een jaar op de markt. Je weet wel, die tafel die bekend staat als de stilste tafel ooit. Dat zal nooit iemand over een linn beweren :D, die weer een jaar na de thorens kwam, en alles leuk 1:1 gekopieerd had ;). En het linn subchassis was toen ook gewoon een geperst stuk blik (massaproductie), net als thorens.
Niks nieuws wat dat betreft.
Alleen werd het blik bij thorens verzinkt, en bij linn geverft. Verzinken is duurder, maar bespaart je aardingsproblemen. Slim hè.
Kijk en vergelijk:
thorens (vergeet de electronica voor de afslag ff, dit is de 145):
Afbeeldingslocatie: http://www.theanalogdept.com/images/spp6_pics/Thorens_Gallery/Bill_Morrison/inside.JPG

Linn :
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2677/4189005176_26d2874181_o.jpg

Wat dat betreft is het grappig dat je de linn aanhaalt als voorbeeld, want als er wel 1 tafel veel op de thorens lijkt....

[ Voor 71% gewijzigd door mr_petit op 19-11-2012 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Iemand die nog iets gaat kopen voor de aankomende record store day "black friday" ?

Ik heb 3 singeltjes van the White Stripes op rood vinyl te pakken :)

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Volgens mij kun je die in Europa niet te pakken krijgen. Er was te weinig releases ofzo:
http://www.recordstoreday.nl/nieuws.php?id=134

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
True, toch krijg ik ze woensdag of donderdag op de deurmat. Er zijn nl. gewoon websites die hier wel aan mee doen. 7inchsingles bijv. Ik had er een mailing van en direct op gereageerd :)

discogs

Pagina: 1 ... 29 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic