Klopt, in de war met de SL-BD2....Ricvdp schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 21:41:
D2 is een direct drive tafel toch?

Ik heb 'm! Ik vertrouw alleen de pitch control knop niet helemaal, op 33 1/3rpm is hij prima stabiel maar op 45rpm verschiet hij wel eens van snelheid, als ik de knop enorm zacht aanraak en niet verdraai verschiet hij ook even enorm.
Gewoon even contactspray inspuiten van buiten of even openen om beter bij de potmeter te komen, wat zeggen jullie?
Staat er op VinylEngine geen service manual?
http://www.vinylengine.com/library/technics.shtml
http://www.vinylengine.com/library/technics.shtml
Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
In de service manual wordt niets vermeld over dit fenomeen
.
[ Voor 3% gewijzigd door Ricvdp op 23-09-2012 19:59 ]
Niet direct nee, wel de instructies om hem open te maken
(..en dan na het service-beurtje de snelheid "dead-on" te regelen). Vergeet niet na het gebruik van contact-spray de potmeter terug in te smeren met het juiste product. (Ik dacht Kontakt Chemie 600 als reiniger en 61 om te smeren).
Verder is het ook een goed idee om ook de motor te smeren, dan kan je nog lang genieten van je draaitafel
Verder is het ook een goed idee om ook de motor te smeren, dan kan je nog lang genieten van je draaitafel
Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
Probleem lijkt toch in de speed switch te zitten. Als ik hem met kracht in 45 houd is hij wel netjes stabiel, wanneer ik dit niet doe zitten er weleens wat dipjes in waarbij de tafel wel wordt aangedreven (wat ik vreemd vind gezien de naastliggende stand de nulstand is) maar niet hard genoeg. Even uit elkaar draaien dus!
Gister als impuls aankoop deze plaat gekocht:

Ik had er nooit van gehoord maar de cover sprak me wel aan..
Het is afrikaanse muziek en je zweeft er lekker bij weg.
Je vergeet even dat het regent buiten

Ik had er nooit van gehoord maar de cover sprak me wel aan..
Het is afrikaanse muziek en je zweeft er lekker bij weg.
Je vergeet even dat het regent buiten
Hyundai SX2 N-Line (2024)
Ga maar eens met Albantar praten
Hij is groot Fatou-fan.. weet alleen niet of dat vanwege de muziek is
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Verwijderd
Dit weekend in Hengelo op de platenbeurs nog een aantal klassiekers kunnen krijgen 
- Kansas - Point of Know Return
- Kansas - Leftoverture
- Genesis Live (1973)
- Deep purple - Made in Japan
- Marillion - Clutching at Straws
- Supertramp - Even in the Quietest Moments...
- Dire Straits - Love Over Gold
Weer wat nieuws:
Bright Eyes
Two Gallants

Die van Two Gallants heb ik 21 euro voor betaald terwijl de goedkoopste op Discogs 38 euro is. Hah
Bright Eyes
Two Gallants

Die van Two Gallants heb ik 21 euro voor betaald terwijl de goedkoopste op Discogs 38 euro is. Hah
Hyundai SX2 N-Line (2024)
Vandaag post : Dinosaur JR - I bet on sky

Was een twittertip van Nico Dijkshoorn.

[ Voor 8% gewijzigd door Bestla op 28-09-2012 17:14 ]
Begrijp ik goed dat je je pitch net naast de nulstand hebt staan? Bij Technics DD's is dit een bekend probleem omdat het nulpunt een trapje heeft. Als je net minimaal tegen dat trapje aanhangt met de fader dan kan die inderdaad verspringen.Ricvdp schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:55:
Probleem lijkt toch in de speed switch te zitten. Als ik hem met kracht in 45 houd is hij wel netjes stabiel, wanneer ik dit niet doe zitten er weleens wat dipjes in waarbij de tafel wel wordt aangedreven (wat ik vreemd vind gezien de naastliggende stand de nulstand is) maar niet hard genoeg. Even uit elkaar draaien dus!
Oplossingen;
- de pitch gewoon op 0 zetten of juist wat verder van de 0 af.
- je kan de fader vervangen voor een traploze centerpitch, Kijk even naar de eerste 3 minuten van dit filpmje voor de waarom; YouTube: How to Modify the Pitch Faders on a Technics SL-1200 Turntable
let op, de pitch control is niet voor het calibreren van de plattersnelheid. Dat moet je zo doen; YouTube: Technics SL MKII Pitch calibration part #1 how to calibrate 0 position.
Mocht je niet zo handig zijn met elektronica dan raad ik aan om het te laten doen.
Hij heeft volgens mij geen SL 1200 , maar een SL D3
Hij heeft geen pitchschuif zoals de 1200, en 2 pitchcontrol potmeters voor 33 en 45 toeren, maar een schuif voor 33 of 45. Met een 0 stand.
Als hij druk geeft tegen de schuif van de snelheidsregeling , dan doet hij het wel goed.
Het gaat om deze

Het gaat dus om 1 van die grijze schuifblokjes.
Ik heb zelf nog 2 simpelere SL D2's , die heeft alleen keuzeschuif 33/45 en een pitchcontrolwieltje. En ze hebben alletwee problemen met constante snelheid houden. En dat komt zowel in 33 als bij 45 toeren voor.
Nu gebruik ik die dingen niet meer, want ik heb een 1210mk2, en een 1810, die het prima doen.
Hij heeft geen pitchschuif zoals de 1200, en 2 pitchcontrol potmeters voor 33 en 45 toeren, maar een schuif voor 33 of 45. Met een 0 stand.
Als hij druk geeft tegen de schuif van de snelheidsregeling , dan doet hij het wel goed.
Het gaat om deze

Het gaat dus om 1 van die grijze schuifblokjes.
Ik heb zelf nog 2 simpelere SL D2's , die heeft alleen keuzeschuif 33/45 en een pitchcontrolwieltje. En ze hebben alletwee problemen met constante snelheid houden. En dat komt zowel in 33 als bij 45 toeren voor.
Nu gebruik ik die dingen niet meer, want ik heb een 1210mk2, en een 1810, die het prima doen.
[ Voor 118% gewijzigd door Bestla op 29-09-2012 16:33 ]
Dat is inderdaad een leuk album.Bestla schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 17:13:
Vandaag post : Dinosaur JR - I bet on sky
[afbeelding]
* The Eagle meldt zich als platenspelert 
Van een collega voor een appel en een ei een witte Thorens TD160 over kunnen nemen. Staat onbekend, maar moest vermoedelijk alleen een nieuwe snaar in en had een redelijk recent vervangen Ortofon naald. Ga ik van de week even ophalen. Ongezien gekocht, dat wel, dus benieuwd naar de staat. Maar staat al jaren stof te trekken en het boekje heb ik al - dat was iig als nieuw, collega was er zuinig op geweest zei ie. Alleen de stofkap schijnt te missen. Maar voor een tientje mag ik sowieso niet klagen denk ik
Question:
Nou moet dat ding aan een Denon AVR2311 met Klipsch speakers komen te hangen, dus ik heb een voorversterkertje nodig. Hoeft niet audiofiel te zijn ofzo, maar ik wil me er ook geen buil aan vallen. Waar moet ik ongeveer op rekenen qua voorversterker, en wat is een beetje goed spul?
Van een collega voor een appel en een ei een witte Thorens TD160 over kunnen nemen. Staat onbekend, maar moest vermoedelijk alleen een nieuwe snaar in en had een redelijk recent vervangen Ortofon naald. Ga ik van de week even ophalen. Ongezien gekocht, dat wel, dus benieuwd naar de staat. Maar staat al jaren stof te trekken en het boekje heb ik al - dat was iig als nieuw, collega was er zuinig op geweest zei ie. Alleen de stofkap schijnt te missen. Maar voor een tientje mag ik sowieso niet klagen denk ik
Question:
Nou moet dat ding aan een Denon AVR2311 met Klipsch speakers komen te hangen, dus ik heb een voorversterkertje nodig. Hoeft niet audiofiel te zijn ofzo, maar ik wil me er ook geen buil aan vallen. Waar moet ik ongeveer op rekenen qua voorversterker, en wat is een beetje goed spul?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Verwijderd
Zondag op de Xfi beurs geweest. Leuke dingen gezien en gehoord. En natuurlijk weer wat van vinyl² meegenomen:
The XX, Adele, Radiohead en op aanraden van een gozer die daar über-relaxed met een trappist in zijn hand rondliep: Elbow - biuild a rocket boys. Ik kende de hele band niet maar op ons korte gesprek af had ik er wel vertrouwen in dat zijn smaak in orde was. Dus gewoon blind gekocht. Geen spijt van
En nog iets leuks; ik ben weer een element rijker.

Deze lag in een grote pot met 'raad hoeveel er in zitten'. Ik heb dit element ook gehad en was heel erg teleurgesteld toen hij kapot bleek. Omdat bij mij het spoeltje kapot was zou hij niet de moeite zijn om te repareren en heb ik hem weggegooid (met dank aan het 'advies' van Wilbert Hifi
). Dit element kost nog wel €600 nieuw (versie -MLIII). Maar... deze heeft een afgebroken naalddrager. En dat is wèl te repareren. Als je maar weet waar.
Dus ik heb de verantwoordelijke dit vriendelijk uitgelegd en gevraagd of ik hem mee mocht nemen. En dat mocht. Ik heb vandaag al een mail naar expert stylus gestuurd.
Op Xfi heb ik ook nog gekeken naar de gereviseerde Thorens TD124 modellen. Het zijn absoluut mooie draaitafels en hebben een soort van jaren '60 oostblok charme. Ik stond naast een tukker die nogal veel indringende vragen had en kon zo een hoop opsteken. En zo werden we naar een demonstratieopstelling geleid van 2 aandrijfmotoren naast elkaar; een oude ongereviseerde en een nieuwe. Het verschil was duidelijk zichtbaar: de gereviseerde glom veel meer en als je hem een draai gaf duurde het heel lang voor hij uitgedraaid was. De oude stond bijna direct weer stil. Prachtige demonstratie.
Alleen ik moest natuurlijk weer ff het slimste jongetje van de klas spelen dus ik heb ze om en om aangezet terwijl ik mijn vinger op de testopstelling hield (de plank waar ze aan hingen). 1x raden welke de plank flink in trilling bracht en welke amper voelbaar was. Juist ja, de oude ongereviseerde met de dikke olie draaide onmerkbaar zijn rondjes. Ik dacht toch dat het er bij een draaitafel om ging trillingen te weren?
Dat reviseren zal ongetwijfeld louter positieve uitwerkingen hebben alleen ik geloof er niet zo in. Geef mij maar een moderne tafel met een zwaar plateau.
En als antwoord op eagle^
Ik heb sinds gisteren een Yaqin MS22B buizen phonotrap. Was niet heel duur (€160 incl douane). Hij moet alleen nog wel gemod worden voor het beste resultaat. Voor vorderingen moet je even deze thread in de gaten houden: china hifi topic.
The XX, Adele, Radiohead en op aanraden van een gozer die daar über-relaxed met een trappist in zijn hand rondliep: Elbow - biuild a rocket boys. Ik kende de hele band niet maar op ons korte gesprek af had ik er wel vertrouwen in dat zijn smaak in orde was. Dus gewoon blind gekocht. Geen spijt van
En nog iets leuks; ik ben weer een element rijker.

Deze lag in een grote pot met 'raad hoeveel er in zitten'. Ik heb dit element ook gehad en was heel erg teleurgesteld toen hij kapot bleek. Omdat bij mij het spoeltje kapot was zou hij niet de moeite zijn om te repareren en heb ik hem weggegooid (met dank aan het 'advies' van Wilbert Hifi
Op Xfi heb ik ook nog gekeken naar de gereviseerde Thorens TD124 modellen. Het zijn absoluut mooie draaitafels en hebben een soort van jaren '60 oostblok charme. Ik stond naast een tukker die nogal veel indringende vragen had en kon zo een hoop opsteken. En zo werden we naar een demonstratieopstelling geleid van 2 aandrijfmotoren naast elkaar; een oude ongereviseerde en een nieuwe. Het verschil was duidelijk zichtbaar: de gereviseerde glom veel meer en als je hem een draai gaf duurde het heel lang voor hij uitgedraaid was. De oude stond bijna direct weer stil. Prachtige demonstratie.
Alleen ik moest natuurlijk weer ff het slimste jongetje van de klas spelen dus ik heb ze om en om aangezet terwijl ik mijn vinger op de testopstelling hield (de plank waar ze aan hingen). 1x raden welke de plank flink in trilling bracht en welke amper voelbaar was. Juist ja, de oude ongereviseerde met de dikke olie draaide onmerkbaar zijn rondjes. Ik dacht toch dat het er bij een draaitafel om ging trillingen te weren?
Dat reviseren zal ongetwijfeld louter positieve uitwerkingen hebben alleen ik geloof er niet zo in. Geef mij maar een moderne tafel met een zwaar plateau.
En als antwoord op eagle^
Ik heb sinds gisteren een Yaqin MS22B buizen phonotrap. Was niet heel duur (€160 incl douane). Hij moet alleen nog wel gemod worden voor het beste resultaat. Voor vorderingen moet je even deze thread in de gaten houden: china hifi topic.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2012 17:04 ]
Er is hier weer veel moois voorbij gekomen.
Ik ben helaas de afgelopen 2 dagen ziek geweest, maar thuis in bedje liggen heeft ook zijn voordelen. Zoals wél thuis zijn als de postbode langskomt!
Aanwinsten van vandaag:
Maxïmo Park - The National Health
Killing the Dream - Fractures
Radiohead - King of Limbs is ook zeer recent

Wall of Vinyl 2012-10-03 by loewie1984, on Flickr
Waaronder iets waar ik al een maand op aan het wachten was:

Killing the Dream - Fractures by loewie1984, on Flickr
En het staat er dan zo bij:

Living Room 2012-10-03 by loewie1984, on Flickr
Ca. 1,5 week is deze op mijn mat gevallen:

Moest 75 eu kosten op discogs, en toen ie voor 25 voorbij kwam meteen toegehapt. Nu is het een kwestie van bijhouden
Dus die kan mooi in de verzameling erbij, maar niet voordat:

kleine wasjes, grote wasjes en mooie IKEA opbergdozen
Ik ben helaas de afgelopen 2 dagen ziek geweest, maar thuis in bedje liggen heeft ook zijn voordelen. Zoals wél thuis zijn als de postbode langskomt!
Aanwinsten van vandaag:

Wall of Vinyl 2012-10-03 by loewie1984, on Flickr
Waaronder iets waar ik al een maand op aan het wachten was:

Killing the Dream - Fractures by loewie1984, on Flickr
En het staat er dan zo bij:

Living Room 2012-10-03 by loewie1984, on Flickr
Ca. 1,5 week is deze op mijn mat gevallen:

Moest 75 eu kosten op discogs, en toen ie voor 25 voorbij kwam meteen toegehapt. Nu is het een kwestie van bijhouden
Dus die kan mooi in de verzameling erbij, maar niet voordat:

kleine wasjes, grote wasjes en mooie IKEA opbergdozen
Verwijderd
Ikea kasten zijn da bomb voor vinyl.
Mooi artwork. Ik ga altijd voor de inhoud. Net The XX gekocht; zat ook een mooie poster bij. Echt. Totaal kansloos: een groot zwart vlak met een witte x erop. Minimalisme ok maar WTF...
Mooi artwork. Ik ga altijd voor de inhoud. Net The XX gekocht; zat ook een mooie poster bij. Echt. Totaal kansloos: een groot zwart vlak met een witte x erop. Minimalisme ok maar WTF...
Lol @ lieflijkebabybadjesblauwe en met bloemen op het label voorziene LP met snoeiharde gitaarmuziek er op.loewie1984 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 19:22:
Er is hier weer veel moois voorbij gekomen.
Aanwinsten van vandaag:

* Bestla heeft Led Zeppelin - Stairway to Heaven op vinylsingle ook in die kleur.
Zaterdag ook maar weer eens langs de vinylboer in winkelcentrum de Ridderhof te Alphen a/d Rijn . Die zou Airbag All rights removed bestellen, maar ik hoor maar niets. Als hij dat nog niet gedaan heeft, dan bestel ik die plaat wel op Bol.com
[ Voor 8% gewijzigd door Bestla op 04-10-2012 09:44 ]
@ Led Zep...Hij besteld altijd in batches...moest ook een tijdje wachten op mijn Lenny Kravitz plaat...Bestla schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 09:41:
[...]
Lol @ lieflijkebabybadjesblauwe en met bloemen op het label voorziene LP met snoeiharde gitaarmuziek er op.![]()
* Mike2k heeft Led Zeppelin - Stairway to Heaven op vinylsingle ook in die kleur.
Zaterdag ook maar weer eens langs de vinylboer in winkelcentrum de Ridderhof te Alphen a/d Rijn . Die zou Airbag All rights removed bestellen, maar ik hoor maar niets. Als hij dat nog niet gedaan heeft, dan bestel ik die plaat wel op Bol.com
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
Maand geleden besteld, en Bol heeft hem al dik 3 weken leverbaar op vinyl.
Alleen ga ik nu de deur niet uit, hetzij lopend, want autorijden gaat niet in die geestelijke toestand (duf van de oxazepam)
Alleen ga ik nu de deur niet uit, hetzij lopend, want autorijden gaat niet in die geestelijke toestand (duf van de oxazepam)
[ Voor 46% gewijzigd door Bestla op 04-10-2012 10:32 ]
Ja kek kleurtje, de muziek daarin tegenBestla schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 09:41:
[...]
Lol @ lieflijkebabybadjesblauwe en met bloemen op het label voorziene LP met snoeiharde gitaarmuziek er op.![]()
* loewie1984 heeft Led Zeppelin - Stairway to Heaven op vinylsingle ook in die kleur.
Dan is deze wat liever, kwam ik ook pas gisteravond achter toen ik hem uit de hoes trok; ik dacht.. zal wel zwart zijn:

Maxïmo Park - The National Health by loewie1984, on Flickr
Lief rose!
Volgende week naar Amerika voor mijn werk.
Ik heb in het weekend twee dagen voor mezelf, dus al even uitgezocht waar ik de record stores vind. Ze hebben al wat dingen op voorraad die interessant zijn en het is nog schappelijk geprijsd ook.
Wat ze op voorraad hebben en op mijn verlanglijstje staat:
Killing the dream - Fractures en Lucky Me
Baroness - Blue Album
Arcade Fire - The Suburbs
Cave In - Antenna
Deftones - White Pony
The Sword - Warp Riders
Ik heb in het weekend twee dagen voor mezelf, dus al even uitgezocht waar ik de record stores vind. Ze hebben al wat dingen op voorraad die interessant zijn en het is nog schappelijk geprijsd ook.
Wat ze op voorraad hebben en op mijn verlanglijstje staat:
Killing the dream - Fractures en Lucky Me
Baroness - Blue Album
Arcade Fire - The Suburbs
Cave In - Antenna
Deftones - White Pony
The Sword - Warp Riders
[ Voor 5% gewijzigd door newbreed op 04-10-2012 14:22 ]
Alhoewel ik ook wel van kleurige vinyl hou, blijf ik daar toch ver weg van. Qua geluidskwaliteit is het niet om van naar huis te schrijven en het is ook niet zo duurzaam voor zowel de plaat als de naald. Ik sta niet echt te springen om ieder vijf jaar dezelfde plaat te kopen of om ieder halfjaar een naald van zeventig euro te kopen.
Oh, nog eventjes en dan kan ik weer genieten van mijn vinyl collectie. Het heeft al te lang geduurd en ik wil nu wel eens aandacht besteden aan mijn platenspeler die nu stof staat te happen.
Oh, nog eventjes en dan kan ik weer genieten van mijn vinyl collectie. Het heeft al te lang geduurd en ik wil nu wel eens aandacht besteden aan mijn platenspeler die nu stof staat te happen.
Dat is idd een vette hoes
"man is not truly one, but truly two,"
Is het echt zo dat gekleurd vinyl inferieur aan zwart vinyl is?Le Enfant! schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 00:34:
Alhoewel ik ook wel van kleurige vinyl hou, blijf ik daar toch ver weg van. Qua geluidskwaliteit is het niet om van naar huis te schrijven en het is ook niet zo duurzaam voor zowel de plaat als de naald. Ik sta niet echt te springen om ieder vijf jaar dezelfde plaat te kopen of om ieder halfjaar een naald van zeventig euro te kopen.
Ik heb het tot nu toe altijd gezien als een broodje aap -verhaal. Wat is dan precies het verschil tussen de eigenschappen van het pigment dat zwart vinyl slijtvaster maakt? Of is het iets in het productieproces dat tot deze verschillen zou leiden?
enlighten me.
dat dacht ik eerlijk gezegd ook, maar ik heb eventjes gegoogled voor m'n gemoedsrust:newbreed schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 09:40:
[...]
Is het echt zo dat gekleurd vinyl inferieur aan zwart vinyl is?
Ik heb het tot nu toe altijd gezien als een broodje aap -verhaal. Wat is dan precies het verschil tussen de eigenschappen van het pigment dat zwart vinyl slijtvaster maakt? Of is het iets in het productieproces dat tot deze verschillen zou leiden?
enlighten me.
en van recordindustry.com (pressing plant):"Carbon black" is the pigmenting compound added to PVC (which is generally a translucent clear color before any pigment added) that makes it look black. It is a homogenizing agent which helps reduce surface noise to a good extent. Other colored pigments generally aren't nearly as good as carbon black in doing this. Colored vinyl runs are a p.i.t.a. for any pressing plant, as it requires cleaning out the extruder of the press before and after the run, meaning more downtime.
dus blijkbaar heeft dat wel een invloed. persoonlijk heb ik er i.i.g. nooit iets van gemerkt. en ik heb redelijk wat gekleurd vinyl en dezelfde versie in gewoon zwart.Note: Although our colored vinyl has a very high quality standard, audio pressed on non-black vinyl is more susceptible to higher noise levels and/or clicks in the lead-in and lead-out grooves or on quiet parts of the recording.
om even op de opmerking terug te komen, elke 5 jaar dezelfde plaat te kopen, hoe had je dat voorgesteld? Niet overal wordt een reissue van gemaakt. Dus dan koop je elke 5 jaar een plaat die al de jaren daarvoor bij de platenboer heeft gelegen, daar schiet je dan toch niets mee op?
En dat verschil in geluidskwaliteit, ik ga een plaat niet laten liggen omdat ie gekleurd is. Sowieso voor mijzelf is het verzamelen van platen tweeledig of misschien wel drieledig.
En dat verschil in geluidskwaliteit, ik ga een plaat niet laten liggen omdat ie gekleurd is. Sowieso voor mijzelf is het verzamelen van platen tweeledig of misschien wel drieledig.
- ik koop ze als waardering voor de artiest
- ik koop ze omdat ik ze graag verzamel
- ik koop ze omdat ik een lp veel meer charme vind hebben dan een cd/mp3, dan is het juist vet als ie gekleurd is!
Dat van die slijtvastheid is in theorie afaik best wel een verschil, maar je kan je afvragen of dat voor een particulier nou zo belangrijk is. Ga maar eens 5 jaar lang tellen hoe vaak je je meest beluisterde album draait; dan kom je nog lang niet op 250x, en dat kan elke kleur vinyl makkelijk aan.
Daarvoor hoef je het dus niet te laten liggen.
Sowieso zijn er heel veel verschillende soorten vinyl kwa kwaliteit, ook (met name?) in zwart, en ook nog eens heel veel verschillende persen met hun eigen kwaliteitsstandaards. Dat maakt veel meer verschil in de geluidskwaliteit.
Zo had je vroeger labels die in bepaalde perioden echt slechte platen afleverden. Dun, en ruw vinyl, slecht geperst (teveel stamps per platter?) etc etc. Dat is waar het verschil wordt gemaakt.
Die slijtvastheid is/was vooral belangrijk voor radiostations etc waar de laatste hits 20x per dag worden gedraaid.
Vuil op de plaat, een versleten naald of verkeerde naalddruk zijn bepalender voor de levensduur.
Daarvoor hoef je het dus niet te laten liggen.
Sowieso zijn er heel veel verschillende soorten vinyl kwa kwaliteit, ook (met name?) in zwart, en ook nog eens heel veel verschillende persen met hun eigen kwaliteitsstandaards. Dat maakt veel meer verschil in de geluidskwaliteit.
Zo had je vroeger labels die in bepaalde perioden echt slechte platen afleverden. Dun, en ruw vinyl, slecht geperst (teveel stamps per platter?) etc etc. Dat is waar het verschil wordt gemaakt.
Die slijtvastheid is/was vooral belangrijk voor radiostations etc waar de laatste hits 20x per dag worden gedraaid.
Vuil op de plaat, een versleten naald of verkeerde naalddruk zijn bepalender voor de levensduur.
Ik geloofde er in het begin er ook niets van, maar ik wou toch de proef op de som nemen. Vaak wordt er bij zo een discussie vaak deze plaat aangehaald en heb ik die eens geleend van iemand. En het is inderdaad zo dat de plaat bij iedere halve draai verschilt. De gekleurde kant kent veel meer ruis dan de zwarte kant. Dat heeft iets te maken dat het grafiet er voor zorgt dat er minder wrijvingsweerstand is en de plaat slijtvaster is. Het stukje wat Nerpissad heeft geciteerd zegt dit min of meer ook.newbreed schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 09:40:
[...]
Is het echt zo dat gekleurd vinyl inferieur aan zwart vinyl is?
enlighten me.
Dat van om de vijf jaar dezelfde plaat kopen was een beetje overdreven, maar ik wil zo duurzaam mogelijk zijn met mijn platen. Ik heb heel veel 'first pressings' en hier en daar een collector editie en die wil ik toch wel houden met enige waarde op. Dat heeft deels ook te maken met mijn verzamelwoede waar ik zowel platen als platenspelers hou.loewie1984 schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 10:52:
om even op de opmerking terug te komen, elke 5 jaar dezelfde plaat te kopen, hoe had je dat voorgesteld? Niet overal wordt een reissue van gemaakt. Dus dan koop je elke 5 jaar een plaat die al de jaren daarvoor bij de platenboer heeft gelegen, daar schiet je dan toch niets mee op?
[ Voor 12% gewijzigd door Le Enfant! op 05-10-2012 11:56 ]
Daarom zit die blauwe Led Zeppelin lekker in de jukebox en heb ik 2 zwarte exemplaren die gewoon gedraaid mogen worden, en 2 die never gedraaid mogen worden, omdat dat er 2 zijn van die beroemde batch van 150 stuks. met een waarde van 100 British Pounds a piece.
Airbag - All Rights Removed is binnen, en wat is het toch een heerlijke plaat.
Verwijderd
Helemaal met je eensBestla schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 15:05:
Airbag - All Rights Removed is binnen, en wat is het toch een heerlijke plaat.
Zoiets maakt natuurlijk altijd nieuwsgierig. Net ook maar even geluisterd, kan me wel bekoren 
Misschien komt het er nog van.
Mijn oogst van gisteravond, was naar Clock Opera geweest in de AB in Brussel, ik denk zaaltje van ongeveer 8 meter bij 25 hooguit. Nog geen 200 man voor een britse band die op het punt staat door te breken.
Enfin.
Voorprogramma: Believo

Believo - BELIEVO 7" 2010 by loewie1984, on Flickr
Hoofdact: Clock Opera

Clock Opera - Ways to Forget by loewie1984, on Flickr
Tezamen:

Clock Opera & Believo by loewie1984, on Flickr
Verder is nog onderweg op dit moment (dus niet mijn foto's):
Bombay Show Pig - Vulture / Provider

Bombay Show Pig!.. #vinyl + #cd by rajscheijen, on Flickr
Evenals...
The Book of Eli by Atticus Ross, 2 x 140 grams

THE BOOK OF ELI by NURETTIN MERT AYDIN, on Flickr
Mijn discogs wantlist is dus alweer een beetje uitgedunt
Misschien komt het er nog van.
Mijn oogst van gisteravond, was naar Clock Opera geweest in de AB in Brussel, ik denk zaaltje van ongeveer 8 meter bij 25 hooguit. Nog geen 200 man voor een britse band die op het punt staat door te breken.
Enfin.
Voorprogramma: Believo

Believo - BELIEVO 7" 2010 by loewie1984, on Flickr
Hoofdact: Clock Opera

Clock Opera - Ways to Forget by loewie1984, on Flickr
Tezamen:

Clock Opera & Believo by loewie1984, on Flickr
Verder is nog onderweg op dit moment (dus niet mijn foto's):
Bombay Show Pig - Vulture / Provider

Bombay Show Pig!.. #vinyl + #cd by rajscheijen, on Flickr
Evenals...
The Book of Eli by Atticus Ross, 2 x 140 grams

THE BOOK OF ELI by NURETTIN MERT AYDIN, on Flickr
Mijn discogs wantlist is dus alweer een beetje uitgedunt
Ik heb Identity al gedownload, en die moet ik zeker ook op vinyl hebben. All Rights Removed is eigenlijk het vervolg van Identity. Zelfde sfeer , prima dus.Verwijderd schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 20:34:
[...]
Helemaal met je eensmooi artwork ook. Ik was gelijk verkocht toen ik op youtube een nummer had geluisterd. Is het geld zeker waard! Denk dat ik Identity ook nog wel ga halen.
Arr T-Shirt heb ik al
http://www.airbagsound.com/
[ Voor 7% gewijzigd door Bestla op 11-10-2012 06:50 ]
Voor de vinylliefhebbers laat ik dit toch even zien.
Vintage replica AMI Continental 2 jukebox.
Projectje waar ik al een tijdje mee bezig ben.
Testopstelling met een pick-up even aangesloten op de amp en speakers die uit JVC speakerboxen komen.
De sound valt nog ietwat tegen omdat er totaal geen dempingsmateriaal zit en de speakers een open achterzijde hebben die nog dicht moet. Maar het Technics versterkertje van de kringloop doet het nog best.

Deze ongeverfde kant en de schuine bovenkant worden nog bekleed metzwart skaileer. Morgen verder met alu strips op maat maken en polijsten.
Testopstelling met een pick-up even aangesloten op de amp en speakers die uit JVC speakerboxen komen.
De sound valt nog ietwat tegen omdat er totaal geen dempingsmateriaal zit en de speakers een open achterzijde hebben die nog dicht moet. Maar het Technics versterkertje van de kringloop doet het nog best.

Deze ongeverfde kant en de schuine bovenkant worden nog bekleed metzwart skaileer. Morgen verder met alu strips op maat maken en polijsten.
[ Voor 55% gewijzigd door Bestla op 11-10-2012 14:20 ]
Discogs liep voor geen meter, waarschijnlijk omdat het vrij onbekend/underground spul is dat ik aanbied. En als ik 50 vinylgeschikte pakketen moet regelen wordt het een hell.loewie1984 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 15:07:
Je kan natuurlijk beginnen in V&A
Op marktplaats worden best veel LP's verkocht, alleen als je voor elke LP 1 advertentie gaat maken ben je vrees ik veel tijd kwijt. Discogs als je ze er toch al in hebt staan is dan het makkelijkste.
Maar je wat je eigenlijk vraagt is alles behalve het logische. Je wilt je lp's slijten dan is discogs en marktplaats imho gewoon the place to be
Ik zal daar eens kijken binnenkort.Bierkameel schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 15:41:
Op Fok! worden ook weleens platen collecties verkocht, hardcore/trance kom je makkelijker vanaf dan Abba, BZN, Corrie Konings
Die 50 trance platen had ik in nieuwstaat gekocht voor 50 euro, die vent spoorde echt niet want er zit een first press bij van Rank1 die al 40 euro waard is
Very nice. Ik heb ze er nu een week op staan.
Heel vet. Zijn er ook 12" vinyl jukeboxen? Een snelle google search kon ik dat niet uit op maken.Bestla schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 13:48:
Voor de vinylliefhebbers laat ik dit toch even zien.![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[ Voor 27% gewijzigd door Saturnus op 14-10-2012 01:08 ]
* The Eagle cries for help 
Even vooraf: ik heb mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic" gelezen.
Heb voor een tientje een witte Thorens TD160 op de kop kunne tikken. Ik helemaal blij, eindelijk weer een mooie vinylspelert in huis
Voor ik mijn goede platen aan dat ding waag vraag ik me af wat ik allemaal zou moeten controleren om er zeker van te zijn dat ie goed is. Waar kijk je naar bij zo'n ding? Is er een checklist ofzo, dingen die ik af kan lopen?
Zal hem vast wel gewoon aan kunnen zetten, maar ik heb een aantal redelijk zelfdzame LP's die ik liever niet aan een speler waag waarvan ik niet weet of ie 100% goed is. Hebben jullie tipc / trucs?
Verder: D'r zit een Goldring G900 element met bijbehorende naald in. Wat voor element is dat en is dat een beetje goed spul?
* The Eagle best verstand van hifi, maar ben dus echt een noob op het gebied van platenspelerts.
Even vooraf: ik heb mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic" gelezen.
Heb voor een tientje een witte Thorens TD160 op de kop kunne tikken. Ik helemaal blij, eindelijk weer een mooie vinylspelert in huis
Voor ik mijn goede platen aan dat ding waag vraag ik me af wat ik allemaal zou moeten controleren om er zeker van te zijn dat ie goed is. Waar kijk je naar bij zo'n ding? Is er een checklist ofzo, dingen die ik af kan lopen?
Zal hem vast wel gewoon aan kunnen zetten, maar ik heb een aantal redelijk zelfdzame LP's die ik liever niet aan een speler waag waarvan ik niet weet of ie 100% goed is. Hebben jullie tipc / trucs?
Verder: D'r zit een Goldring G900 element met bijbehorende naald in. Wat voor element is dat en is dat een beetje goed spul?
* The Eagle best verstand van hifi, maar ben dus echt een noob op het gebied van platenspelerts.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
De naald raakt de plaat, dus check of de naald goed is en de druk van het element niet te hoog is. Leg er gewoon een normale LP op je platenspeler en enjoy.
Inderdaad, zorg dat je weet hoe je de arm moet instellen. Dus naalddruk, antiskating en evt. armhoogte. Lees de gebruiksaanwijzing! (te downloaden op vinylengine.com).
Voel voorzichtig aan de arm (arm heen en weer en op en neer bewegen) of dat de lagers niet zwaar gaan (verkeerd afgesteld of vuil), en trek zachtjes aan de arm om te voelen of je speling op de lagers voelt.
Maar ik gok dat dat wel snor zit.
Stel voor je goldring naald de naalddruk in 1e instantie in op ca. 1,25 gram
Voorts moet je ervoor zorgen dat je naald schoon is. Je kan 'm grondig schoonmaken met een heel klein kwastje met wat isopropylalcohol, of uit nood met spiritus. Ik zou de naald niet al te vaak reinigen met alcohol of andere schoonmaakvloeistof, dus alleen als hij echt hardnekkig vuil is.
En voorts spelen. Of je naald en riem goed zijn zal later blijken. Daarna kan je met een protractor controleren of je element goed uitgelijnd staat in je arm.
Ook dan kan je denken aan het upgraden van je element; dat element is m.i. niet helemaal geschikt voor de arm (arm is te zwaar; ik neem aan dat je de 'taartschep' arm hebt), maar die conclusie kan je pas nemen als je geluisterd hebt en een idee van budget hebt.
Voel voorzichtig aan de arm (arm heen en weer en op en neer bewegen) of dat de lagers niet zwaar gaan (verkeerd afgesteld of vuil), en trek zachtjes aan de arm om te voelen of je speling op de lagers voelt.
Maar ik gok dat dat wel snor zit.
Stel voor je goldring naald de naalddruk in 1e instantie in op ca. 1,25 gram
Voorts moet je ervoor zorgen dat je naald schoon is. Je kan 'm grondig schoonmaken met een heel klein kwastje met wat isopropylalcohol, of uit nood met spiritus. Ik zou de naald niet al te vaak reinigen met alcohol of andere schoonmaakvloeistof, dus alleen als hij echt hardnekkig vuil is.
En voorts spelen. Of je naald en riem goed zijn zal later blijken. Daarna kan je met een protractor controleren of je element goed uitgelijnd staat in je arm.
Ook dan kan je denken aan het upgraden van je element; dat element is m.i. niet helemaal geschikt voor de arm (arm is te zwaar; ik neem aan dat je de 'taartschep' arm hebt), maar die conclusie kan je pas nemen als je geluisterd hebt en een idee van budget hebt.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 15-10-2012 00:09 ]
Niiiice.The Eagle schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 22:23:
* The Eagle cries for help
Heb voor een tientje een witte Thorens TD160 op de kop kunne tikken.
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
the analog department heeft ook nog een leuke sectie over de td160, incl een "Setting Up My First TD160" sectie met tips over olie in het lager etc:
http://www.theanalogdept.com/thorens_td_160_dept_.htm
http://www.theanalogdept.com/thorens_td_160_dept_.htm
Dat vond ik eigenlijk nog steeds dusdanig onduidelijk daar dat ik nooit aan die stap ben toegekomen op mijn TD166.mr_petit schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 00:34:
met tips over olie in het lager
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Het is een TD 160 MK1 overigens. Boekje downloaden hoef ik niet, zat er namelijk bij (in mint staat, altijd in een la gelegen)
[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 15-10-2012 01:16 ]
MK1 is idd met de zwaardere arm. In theorie te zwaar voor het element (armresonantie wordt te laag), maar -afhankelijk van welke naald erop zit- is/was het wel een kwaliteitselement (is ook met hele speciale naaldtips geleverd, dus het kan een doorsnee element zijn (zelfs met sferische naald), maar ook een superspeciaaltje met speciale vdh tip). G900, G900/e, G900/igc.
Naalddruk kan soms zelfs op 1 gram lees ik net.
Naalddruk kan soms zelfs op 1 gram lees ik net.
[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 15-10-2012 01:44 ]
12" niet , maar ik heb wel eens een systeem gezien die 10" platen aankon. Snel denkwerk leverd nog iets op. Die oude 78 toeren jukeboxen van voor 1945 werkten met 10" achtige 78 toeren platen. Die geschikt maken voor 12" @ 45 toeren en gaan met dat ding.Saturnus schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 00:49:
Heel vet. Zijn er ook 12" vinyl jukeboxen? Een snelle google search kon ik dat niet uit op maken.
10" wisselaars die met een adapter ook net nieuwe 7" konden afspelen. In de jaren 40/50 is men uiteindelijk overgegaan naar 7" 45 rpm, Zoek maar eens op RCA Victor en je staat versteld wat er allemaal is gebeurd.
Op youtube staat dit aparaat die 12 en 10" platen aankan , maar wel op 78 toeren. Maar dat lijkt me makkelijk aan te passen. :
[ Voor 29% gewijzigd door Bestla op 15-10-2012 16:15 ]
Nu het vinyl weer helemaal terug is, twijfel ik om een paar platen aan te schaffen. Er zijn een paar van die geniet albums die ik heb die dan ook op vinyl beschikbaar zijn.
Maar dan komt er natuurlijk ook een draaitafel bij. Er staat dan nog wel een draaitafel van mijn ouders op zolder, van Akai ofzo, maar ik vraag mij af of ik daar de platen wel eer mee aandoe
Ook zonde om een aantal platen te kopen die ik in mogelijk al op CD heb, ze beluister, en het niets vind, alleen maar omdat de platenspeler matig scoort. Of zie ik dat verkeerd?
(Alhoewel ik mij wel net bedenk dat een maat van mij ook een platenspeler heeft, en ik die misschien kan lenen, incl. wat platen. Bied mij een mooie kans om te luisteren alvorens te investeren.)
Maar dan komt er natuurlijk ook een draaitafel bij. Er staat dan nog wel een draaitafel van mijn ouders op zolder, van Akai ofzo, maar ik vraag mij af of ik daar de platen wel eer mee aandoe
(Alhoewel ik mij wel net bedenk dat een maat van mij ook een platenspeler heeft, en ik die misschien kan lenen, incl. wat platen. Bied mij een mooie kans om te luisteren alvorens te investeren.)
[ Voor 6% gewijzigd door _ferry_ op 15-10-2012 19:03 ]
Een heel groot gedeelte van de performance van een draaitafel hangt af van de volgende zaken:
- hoe schoon zijn je platen, en wat is de staat daarvan (koop je nieuw is dat minder een issue, maar 2e hands speelt het natuurlijk wel, dus dan is een vorm van wassen echt een must)
- welk element gebruik je en wat is de staat van de naald. (een element van 200 euro klinkt heel veel beter dan een element van 25 euro, vergelijk het met standaardspeakers van een midisetje tov een degelijk stel van B&W etc)
-hoe is je platenspeler/element afgesteld.
De draaitafel zelf speelt in beginsel een ondergeschikte rol in de geluidskwaliteit.
Voor de rest klinkt een plaat àltijd anders dan een cd, omdat bij geluid op plaat de aspecten van het geluidsignaal veel meer gebonden zijn aan fysieke parameters die ook veranderen met de plek op de plaat.
Dat houdt ook in dat geluid goed op plaat zetten veel moeilijker is dan op cd, dus veel platen klinken in beginsel al slechter omdat de geluidtechnicus niet capabel was (speelt natuurlijk ook bij cd, maar bij plaat meer).
Aan de andere kant krijg je daar een hele speciale sound voor terug: op CD (zeker de laatste 10 jaar) wordt heel veel muziek helemaal plat gecompresseerd (dus heel weinig dynamiek) omdat een sterk signaal kennelijk beter verkoopt. Op plaat kan dat simpelweg niet, dus krijg je daar ook een ander (in mijn ogen beter, maar in ieder geval natuurlijker en realistischer) geluid door.
Dus het hele vergelijk wat je tussen bijvoorbeeld mp3 en cd wel hebt, waarbij sommige compressies van mp3 worden gesteld 'even goed te zijn als cd' speelt bij plaat helemaal niet. De vergelijking tussen mp3 en cd richt zich namelijk op zoveel mogelijk hetzelfde klinken (geen verschil horen), en dat zal bij een plaat nooit het geval zijn. Bij een dubbelblindtest zal je altijd de plaat herkennen en de cd herkennen als zijnde verschillend. Wat dan mooier klinkt is een heel ander verhaal (in een dergelijke rating bestaat er geen 'beter' omdat dit een objectief vergelijk suggereert; er bestaat alleen 'mooier' omdat het een subjectieve beoordeling is.)
En een plaat opzetten is wezenlijk iets anders: je bent een tijdje bezig. Uit de hoes halen, op de speler leggen, met carbon fiber stofborsteltje het stof weghalen, en in de vorm van een manuele of handautomaat de arm boven de inloopgroef plaatsen etc etc.
En na 15 tot 20 minuten moet je 'm omdraaien.
Erg omslachtig, maar barbecueën is ook een omslachtige manier van koken en dat doen we ook graag
En als draaitafel lijkt mij voor jou een thorens (td16x / td14x) wel iets. Daarmee kan je dagenlang plezier hebben zonder ook maar 1 plaatje gedraaid te hebben omdat dat de tafel is die je waarschijnlijk het meest kan modden (vooral in technische zin).
- hoe schoon zijn je platen, en wat is de staat daarvan (koop je nieuw is dat minder een issue, maar 2e hands speelt het natuurlijk wel, dus dan is een vorm van wassen echt een must)
- welk element gebruik je en wat is de staat van de naald. (een element van 200 euro klinkt heel veel beter dan een element van 25 euro, vergelijk het met standaardspeakers van een midisetje tov een degelijk stel van B&W etc)
De draaitafel zelf speelt in beginsel een ondergeschikte rol in de geluidskwaliteit.
Voor de rest klinkt een plaat àltijd anders dan een cd, omdat bij geluid op plaat de aspecten van het geluidsignaal veel meer gebonden zijn aan fysieke parameters die ook veranderen met de plek op de plaat.
Dat houdt ook in dat geluid goed op plaat zetten veel moeilijker is dan op cd, dus veel platen klinken in beginsel al slechter omdat de geluidtechnicus niet capabel was (speelt natuurlijk ook bij cd, maar bij plaat meer).
Aan de andere kant krijg je daar een hele speciale sound voor terug: op CD (zeker de laatste 10 jaar) wordt heel veel muziek helemaal plat gecompresseerd (dus heel weinig dynamiek) omdat een sterk signaal kennelijk beter verkoopt. Op plaat kan dat simpelweg niet, dus krijg je daar ook een ander (in mijn ogen beter, maar in ieder geval natuurlijker en realistischer) geluid door.
Dus het hele vergelijk wat je tussen bijvoorbeeld mp3 en cd wel hebt, waarbij sommige compressies van mp3 worden gesteld 'even goed te zijn als cd' speelt bij plaat helemaal niet. De vergelijking tussen mp3 en cd richt zich namelijk op zoveel mogelijk hetzelfde klinken (geen verschil horen), en dat zal bij een plaat nooit het geval zijn. Bij een dubbelblindtest zal je altijd de plaat herkennen en de cd herkennen als zijnde verschillend. Wat dan mooier klinkt is een heel ander verhaal (in een dergelijke rating bestaat er geen 'beter' omdat dit een objectief vergelijk suggereert; er bestaat alleen 'mooier' omdat het een subjectieve beoordeling is.)
En een plaat opzetten is wezenlijk iets anders: je bent een tijdje bezig. Uit de hoes halen, op de speler leggen, met carbon fiber stofborsteltje het stof weghalen, en in de vorm van een manuele of handautomaat de arm boven de inloopgroef plaatsen etc etc.
Erg omslachtig, maar barbecueën is ook een omslachtige manier van koken en dat doen we ook graag
En als draaitafel lijkt mij voor jou een thorens (td16x / td14x) wel iets. Daarmee kan je dagenlang plezier hebben zonder ook maar 1 plaatje gedraaid te hebben omdat dat de tafel is die je waarschijnlijk het meest kan modden (vooral in technische zin).
QFT, het heeft zijn charme, en daarnaast kun je je ook zelf een beetje verplichten natuurlijk om vinyl af te spelen. Ik heb wel eens luisteravonden en dan moet je je echt dwingen niet de ipad te pakken en met spotify aan de slag te gaan. Maarja zoveel muziek te ontdekken en te luisteren... keuzes keuzesmr_petit schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 21:46:
Thnksmr_petit schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 21:46:
Een heel groot gedeelte van de performance van een draaitafel hangt af van de volgende zaken:
Makkelijke keuze wat mij betreft; ik koop tegenwoordig echt nooit meer CD's, die worden toch meteen geript, kan ik ze net zo goed meteen als mp3 kopen. Als ik dus nog een fysieke drager koop is het vinyl.
Helemaal juist.
Krijg ik een tip, dan ga ik eerst luisteren op youtube. Is het wa,t dan downloaden, en bevalt het na tijdje zo goed, dan ga ik het album kopen. Ik ben dan blij dat een hoop op vinyl te krijgen is.
Tot een jaar geleden kon je nog de vraag stellen in de mediamarkt alwaar het vinyl stond, en dan werd je toch appelig aangekeken.
Krijg ik een tip, dan ga ik eerst luisteren op youtube. Is het wa,t dan downloaden, en bevalt het na tijdje zo goed, dan ga ik het album kopen. Ik ben dan blij dat een hoop op vinyl te krijgen is.
Tot een jaar geleden kon je nog de vraag stellen in de mediamarkt alwaar het vinyl stond, en dan werd je toch appelig aangekeken.
Zo werkt het soms wel ja. Als je open staat voor nieuwe muziek, zeker van artiesten (of stromingen) waar je normaal niet naar luistert dan speelt soms ook mee dat je er naar moet leren luisteren om er van te genieten.Bestla schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 07:05:
Het vluchtig 'scannen' van muziek; bijv. je download (

Bij een plaat moèt je er wel voor gaan zitten. Skippen kàn wel, maar is zo omslachtig dat je dat vaak niet doet. Je speelt albums dus altijd helemaal af, en je loopt er ook niet snel bij weg etc, zeker als er geen automatische afslag is. Een plaat is dus ook minder geschikt als bron voor achtergrondmuziek.
Op live muziek na ben je bij het afspelen van een plaat dus het meest verbonden met de artiest zelf is mijn mening, al is dat een verbondenheid door de muziekdrager en verpakking. Meer dan bijv. clipjes op youtube kijken, ook al zie je daar de artiest/band. Live dvd's kijk ik eigenlijk nooit dus daar kan ik in dit aspect niet zoveel over zeggen.
En modern vinyl wordt nu heel vaak gebracht als speciaalproduct met goodies, dus wordt dat effect alleen maar versterkt (maar daar betaal je dan natuurlijk ook voor)
[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 16-10-2012 17:55 ]
Extra goodie is nooit weg.
Toevallig nog Dark side of the Moon aangeschaft op 180 gr. met alle posters en stickers erbij.
Maar het klopt wat je zegt, als ik een plaat opzet/afspeel dan ben ik er bij en blijf erbij, want het zijn vaak 7" plaatjes
En mijn Technics 1210 heeft inderdaad geen auto stop
Complete discografieen luister ik wel helemaal, alles lekker in Winamp Banshee (linux), en dan lekker je ding gaan doen. Hoor ik dan iets wat echt de aandacht trekt, dan schrijf ik op over wie en wat en waar.
Zoals vandaag weer verder werken aan de jukeboxreplica, met de laptop die muziek afspeelt via het mengpaneel over de huiskamerinstallatie
Toevallig nog Dark side of the Moon aangeschaft op 180 gr. met alle posters en stickers erbij.
Maar het klopt wat je zegt, als ik een plaat opzet/afspeel dan ben ik er bij en blijf erbij, want het zijn vaak 7" plaatjes
En mijn Technics 1210 heeft inderdaad geen auto stop
Complete discografieen luister ik wel helemaal, alles lekker in Winamp Banshee (linux), en dan lekker je ding gaan doen. Hoor ik dan iets wat echt de aandacht trekt, dan schrijf ik op over wie en wat en waar.
Zoals vandaag weer verder werken aan de jukeboxreplica, met de laptop die muziek afspeelt via het mengpaneel over de huiskamerinstallatie
Iemand toevallig al een van de volgende albums op vinyl?
Ed Sheeran - plus
Milow - North and South
Zit die albums die al weken op me telefoon te luisteren in de bus. Voldoende reden om over te gaan tot aanschaf lijkt me:) Ik vraag me alleen af hoe ze op vinyl klinken. En op de cd van ed sheeran staan wat erg vette bonustracks die niet op de plaat staan helaas:S
Als iemand btw nog een goedkoop adresje weet hoor ik het graag. Nu is bol.com de goedkoopste supplier:S
Ed Sheeran - plus
Milow - North and South
Zit die albums die al weken op me telefoon te luisteren in de bus. Voldoende reden om over te gaan tot aanschaf lijkt me:) Ik vraag me alleen af hoe ze op vinyl klinken. En op de cd van ed sheeran staan wat erg vette bonustracks die niet op de plaat staan helaas:S
Als iemand btw nog een goedkoop adresje weet hoor ik het graag. Nu is bol.com de goedkoopste supplier:S
[ Voor 12% gewijzigd door boomr op 17-10-2012 09:16 ]
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Als je die bonustracks op vinyl wilt hebben http://www.vinyltracks.nllj_tree schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 09:15:
Iemand toevallig al een van de volgende albums op vinyl?
Ed Sheeran - plus
Milow - North and South
En Bol.com ja, erg goedkoper zal je het waarschijnlijk niet vinden, en als je het koopt is verzenden gratis. (is nu vanaf 20 euro geloof ik, ja dat klopt ) Dus ik zou het wel weten.
Even een vraagje t.a.v. het goed krijgen van die TD160 van me: de vorige eigenaar heeft op de aluminium plaat zo'n stanton borstel-arm-ding vastgelijmd. Dat heeft losgelaten en ik wil dat ding ook niet meer gaan gebruiken, maar die lijmresten zitten er nog op. Hoe haal ik dat het veiligste weg
Lijmrestverwijderaar voor stickers is rotzooi. Probeer WD40 eens. De een zegt kut ,, de ander zegt Prima
[ Voor 23% gewijzigd door Bestla op 17-10-2012 12:25 ]
WD40
Daar heb ik mijn sloten soepel mee gemaakt, maar of dat ook tegen lijmresten werkt
Zolang het het aluminium niet aantast kan ik het wel proberen.
Ik zat zelf aan alcohol of spiritus ofzo te denken, alleen ben ik bang dat het geborstelde alu dat niet zo leuk gaat vinden... Wasbenzine idem...
Ik zat zelf aan alcohol of spiritus ofzo te denken, alleen ben ik bang dat het geborstelde alu dat niet zo leuk gaat vinden... Wasbenzine idem...
[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 17-10-2012 18:58 ]
Geborsteld alu? Gewoon thinner/terpentine/wasbenzine etc gebruiken en in de lengterichting van het geborstelde boenen.
Zolang je niet met extreme zuren gaat boenen is er niets aan de hand met aluminium
Begin met het minst sterke middeltje , alcohol noemde je al. Werkt dat niet, dan iets sterker middel nemen. Zo heb ik dat geleerd bij de graffiti verwijderencursus.
Zolang je niet met extreme zuren gaat boenen is er niets aan de hand met aluminium
Begin met het minst sterke middeltje , alcohol noemde je al. Werkt dat niet, dan iets sterker middel nemen. Zo heb ik dat geleerd bij de graffiti verwijderencursus.
[ Voor 55% gewijzigd door Bestla op 18-10-2012 06:51 ]
Verwijderd
Je kan alu in de parafineolie zetten, omdat het poreus is heeft het af en toe een veegje van die olie nodig
En? is die lijm weg? ben wel benieuwd naar het resultaat eigenlijk.The Eagle schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 18:58:
WD40Daar heb ik mijn sloten soepel mee gemaakt, maar of dat ook tegen lijmresten werkt
Zolang het het aluminium niet aantast kan ik het wel proberen.
Beste allemaal,
Ik ben totaal niet thuis in de wereld van het vinyl, maar ik wil voor kerst (ja het is nog vroeg) een platenspeler cadeau doen aan mijn vader. Heeft heeft nog een heeeele grote verzameling platen van vroeger die nu maar op zijn zoldertje niks staan te doen. Ik heb echter 0,0 idee waar ik op moet letten bij het kopen van... Is er een mooi populair instap modelletje ofzo? Ik wil het niet té gek maken kwa prijs. Eerst maar eens zien of hij het ook daadwerkelijk gaat gebruiken, mocht dat zo zijn kijken we daarna wel weer verder.
Hoop dat jullie me een trap in de goede richting kunnen geven of al concrete adviezen hebben!
Hoor het graag en alvast bedank!
Miezjell
Ik ben totaal niet thuis in de wereld van het vinyl, maar ik wil voor kerst (ja het is nog vroeg) een platenspeler cadeau doen aan mijn vader. Heeft heeft nog een heeeele grote verzameling platen van vroeger die nu maar op zijn zoldertje niks staan te doen. Ik heb echter 0,0 idee waar ik op moet letten bij het kopen van... Is er een mooi populair instap modelletje ofzo? Ik wil het niet té gek maken kwa prijs. Eerst maar eens zien of hij het ook daadwerkelijk gaat gebruiken, mocht dat zo zijn kijken we daarna wel weer verder.
Hoop dat jullie me een trap in de goede richting kunnen geven of al concrete adviezen hebben!
Hoor het graag en alvast bedank!
Miezjell
Ik verbaas mij ook nog ietswat over de 2e hands prijzen, zie dat de thorens al gauw voor 150 a 200€ op marktplaat staan, terwijl je nieuw voor 220€ een Dual / CS 435 hebt, of voor 350€ een nieuwe Thorens TD158 bijv. Pro-ject debut 3 vind ik ook cool er uit zien
Misschien nog ander element, maar dat heb je met 2e hands waarschijnlijk ook. Oud kan natuurlijk ook goed of zelfs beter zijn. Maar zo'n nieuwe heeft toch weer betere technieken in huis qua lagers, balancering, elektronica etc. Tenzij je natuurlijk voor 50€ ofzo tegen een goeie ouwe aanloopt. Maar de 2e hands winkels hadden helaas niets staan.
Anywaaai, we hebben thuis nog een mooie oldtimer, even een filmpje gemaakt voor dit topic:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=q1HeI0rKGYA&feature=youtu.be]
Wat ik alleen niet snap
- de arm links, heeft verder geen functie, of zou die ook nog de heen en weer moeten gaan tijdens het wisselen?
- De 7" hebben een grote opening, dus die kun je niet automatisch laten wisselen, maar ze maken er wel speciaal een rekje voor links.
En de afstelling/naald zal wel gaar zijn, want het hoog kraakt echt enorm. potmeters voor bass en treble zijn dan ook wel slecht.
Anywaaai, we hebben thuis nog een mooie oldtimer, even een filmpje gemaakt voor dit topic:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=q1HeI0rKGYA&feature=youtu.be]
Wat ik alleen niet snap
- de arm links, heeft verder geen functie, of zou die ook nog de heen en weer moeten gaan tijdens het wisselen?
- De 7" hebben een grote opening, dus die kun je niet automatisch laten wisselen, maar ze maken er wel speciaal een rekje voor links.
En de afstelling/naald zal wel gaar zijn, want het hoog kraakt echt enorm. potmeters voor bass en treble zijn dan ook wel slecht.
[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 20-10-2012 19:16 ]
Volgens mij is die bedoeld om de platen recht te houden. Je kan, als ik het goed heb, een stapeltje platen op de spil leggen, en die arm houdt ze dan recht. Mijn opa had een pickup van Philips met een vergelijkbaar systeem.
Ik vraag me alleen af of het wel zo lekker voor je platen is, als ze met een noodvaart op een andere plaat knallen
Ik vraag me alleen af of het wel zo lekker voor je platen is, als ze met een noodvaart op een andere plaat knallen
[ Voor 21% gewijzigd door tiguan op 20-10-2012 17:51 ]
Blijkbaar inderdaad, dankzij de related video's zag ik dit en dit voorbij komen.tiguan schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 17:50:
Volgens mij is die bedoeld om de platen recht te houden. Je kan, als ik het goed heb, een stapeltje platen op de spil leggen, en die arm houdt ze dan recht. Mijn opa had een pickup van Philips met een vergelijkbaar systeem.
En daar zit dus ook een adapter op zeg maar waarmee je de kleine platen automatisch kunt laten wisselen.
[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 20-10-2012 17:56 ]
Wow wat een gaaf meubel zit er om die platenspeler heen haha. Echt zo uit de jaren 60.
Deze is ook onwijs vet trouwens:
Deze is ook onwijs vet trouwens:
[ Voor 36% gewijzigd door tiguan op 20-10-2012 17:59 ]
Dat zou ik niet al te snel beweren. Electronica zit er nauwelijks in; de gelijkloop van een moderne instap project of dual (die komen nu uit china, evenals die thorens) is ook niet denderend. Balanceren? Een goedkope project is misschien nog gebalanceerd, maar een instap rega volgens mij niet. En qua lagers stelt het ook niet zo veel voor hoor. En zo'n instap thorens of dual zou ik helemaal overslaan. Die thorens heeft een plateau van 0,4kg....._ferry_ schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 17:47:
Oud kan natuurlijk ook goed of zelfs beter zijn. Maar zo'n nieuwe heeft toch weer betere technieken in huis qua lagers, balancering, elektronica etc. Tenzij je natuurlijk voor 50€ ofzo tegen een goeie ouwe aanloopt. Maar de 2e hands winkels hadden helaas niets staan.
De duurdere tafels zijn wat dat betreft vaak beter, maar je ziet vaak ook dat daar een enorm prijsverschil tussen zit. Een goedkope project of rega kost iets van 350 euro oid, maar wil je wat leuks met goede lagering van bijv. transrotor of clearaudio, dan zie je gelijk dat de prijzen daar vaak bij 1000 euro+ beginnen.
Onder de 500 euro zijn alleen de instap rega en project (en hun afgeleiden van andere merken zoals goldring) aanbevelenswaardig. Dat zijn tafels die door slim (kostenbesparend) materiaalgebruik een goede prijs/performance weten te geven. Of wellicht een superOEM (kwalitatief hoogwaardige kloon van de sl1200).
En nieuwe tafels zijn vaak zeer eenvoudig van opzet. Automatische afslag mist vaak.
Waar nu vaak een kwaliteitsverschil gemaakt probeert te worden is bij de duurdere tafels het materiaal. Ooit was er een tijd dat fabrikanten (vooral japanse) zelfs met electronica de fysieke aspecten van arm en plateau probeerde te beinvloeden/onder controle te houden. (sony biotracer, nakamichi etc). Dat zou nu ondenkbaar zijn vanwege de complexiteit. Wat dat betreft is hier alleen maar achteruitgang te zien.
[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 21-10-2012 00:02 ]
De opzet van de pro-ject zag er ook heel simpel uit op hun website, de "behuizing" was geloof ik van mdf, mooi glanzend lakje doet een hoop goed. Krijg bijna kriebels om gewoon zelf even een draaitafel te maken, zo'n mooie eenvoud dat het is. Maar wat ik bedoelde qua techniek, het staat niet stil, dus kan men ongetwijfeld voor minder geld betere lagers en dat soort dingen fabriceren. En dan de vele jaren ervaring.
En dan 70 euro extra voor een plateau van acryl... Dat kan ik zelf denk ik ook wel maken op de draaibank. Maar goed, 2e hands hou ik in de gaten, oom van mij heeft nog wat staan, maar zo'n pro-ject vind ik er iig erg mooi uit zien, past mooi bij het audio meubel.
En dan 70 euro extra voor een plateau van acryl... Dat kan ik zelf denk ik ook wel maken op de draaibank. Maar goed, 2e hands hou ik in de gaten, oom van mij heeft nog wat staan, maar zo'n pro-ject vind ik er iig erg mooi uit zien, past mooi bij het audio meubel.
[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 21-10-2012 00:43 ]
Eén van mijn vorige platenspelers was een Pro-Ject Debut III en dat was absoluut geen miskoop. Moesten alle Technics SL1200-MKII en Thorens bij wijze van spreken niet meer verkrijgbaar zijn, dan zou je nog steeds een geweldige koop doen met een Pro-Ject. Je moet weliswaar een speedbox kopen en een nieuw element zou ook handig zijn, maar dan heb je wel iets en kom je nog steeds goedkoper uit dan de gemiddelde nieuwkoop.
Ik heb het gevoel dat die prijzen ook aan het stijgen zijn door de hervonden populariteit van vinyl. Aangezien de Thorens modellen vrij lang werden aangeraden als goede beginnerstafels zijn dat diegene die ook gaan stijgen, als resultaat daarvan._ferry_ schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 17:47:
Ik verbaas mij ook nog ietswat over de 2e hands prijzen, zie dat de thorens al gauw voor 150 a 200€ op marktplaat staan
Ik denk dat dat nu alleen maar duurder is. Ten eerste is de oplage veel lager (denk aan een factor 10.000), en ten tweede zijn materialen waar koper in zit veel duurder geworden. Ook op het moment dat er manuele arbeid aan te pas komt (wat sneller gebeurt als de oplage laag is) zijn de kosten gestegen in vergelijk met 30 jaar geleden. Vooral dat laatste is een bepalende factor voor de prijs._ferry_ schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 00:16:
Maar wat ik bedoelde qua techniek, het staat niet stil, dus kan men ongetwijfeld voor minder geld betere lagers en dat soort dingen fabriceren. En dan de vele jaren ervaring.
Dat is heel goed te doen, en er zijn velen die de meest mooie tafels maken. De uitdaging zit dan ook bij de armKrijg bijna kriebels om gewoon zelf even een draaitafel te maken, zo'n mooie eenvoud dat het is.
Die wordt meestal los gekocht.
Qua gebruikte prijsen zijn vooral bepaalde merken en uitvoeringen gehyped. Denk aan micro seiki of een thorens td-124. Een normale thorens td-160 kan je nog regelmatig kopen voor 60 euro.
Koopjes zijn er ook nog genoeg te vinden; regelmatig zie ik op mp bijv. een dual 721 staan voor onder de 100 euro, en dat was destijds een dure tafel.
[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 21-10-2012 07:47 ]
Daarom gaan ze ook voor de productie over naar China. Goedkope personeelskosten. Maar 30 jaar terug was CNC bewerking bijvoorbeeld nog nauwelijks toegepast, wat nu de fabricage van de aluminium onderdelen veel makkelijker maakt.
Ach, het is IIG vraag <-> aanbod, want als er een leuke Thorens op marktplaats wordt gezet door iemand en er 50€ voor vraagt, zie je dat er al snel tegen elkaar wordt opgeboden en de prijs flink stijgt.
Ach, het is IIG vraag <-> aanbod, want als er een leuke Thorens op marktplaats wordt gezet door iemand en er 50€ voor vraagt, zie je dat er al snel tegen elkaar wordt opgeboden en de prijs flink stijgt.
Dat is alleen thorens/dual met hun goedkopere spul (en superOEM's). Merken als rega, pro-ject en duurdere merken als clearaudio en transrotor maken volgens mij alles in europa._ferry_ schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 10:59:
Daarom gaan ze ook voor de productie over naar China.
Maar goed, ook al komt het uit china, de armen op de goedkope duals en thorensen (150/170) zijn ver onder de maat vergelijke met een gelijkgeprijsde pro-ject.
Als je een thorens 190-2 neemt, dan heb je een draaitafel van 500 euro, waarop een arm zit die zo ongeveer een regelrechte kopie is van een dual 6xx serie uit eind 70 begin 80, en die heeft dan een plateautje van 700 gram. Voor 25 euro koop je die dual met een 2x zo zwaar plateau. Dus moderne thorensen kan ik absoluut niet aanraden (niet de instapmodellen, de €2500+ modellen zullen wel OK zijn), zowel qua prijs/kwaliteit, maar ook uit principe (rechtzaak tussen Rolf Kelch en Heinz Rohrer)
Dus imho zijn er maar 3 mogelijkheden om onder de pak-m-beet 700 euro een fatsoenlijke draaitafel te krijgen:
1. Rega-project-en aanverwandten (goldring, music hall etc)
2. SuperOEM of Technics sl-1200
3. Gebruikt; zowel instap clearaudio/transrotor etc als oude modellen van weleer die nu nog steeds top of the line kunnen zijn.
Daarom ben ik zeer blij met mijn SL 1210 mk2. (zwarte uitvoering van de 1200 ) Hij is absoluut niet vrij van gebruikersporen maar speelt nog als een nieuwe.
Nieuwe stofkap moet er trouwens nog wel komen. Dat is toch het eerste aanzicht, en die oude zit vol met vlekken van foute schoonmaakspullen en ontelbare krassen en krasjes.
Ik kocht hem 2 jaar geleden voor 300 euro incl verzenden.
Nieuwe stofkap moet er trouwens nog wel komen. Dat is toch het eerste aanzicht, en die oude zit vol met vlekken van foute schoonmaakspullen en ontelbare krassen en krasjes.
Ik kocht hem 2 jaar geleden voor 300 euro incl verzenden.
[ Voor 5% gewijzigd door Bestla op 23-10-2012 09:02 ]
Helaas nog niet aan toegekomenBestla schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 09:57:
[...]
En? is die lijm weg? ben wel benieuwd naar het resultaat eigenlijk.
Momenteel erg druk op werk (project go live afgelopen weekend, net achter de rug dus), vakantie + verjaardagen in de planning, bezig met een huis wat we eigenlijk voor 1-1 afgerond willen hebben en moet ook nog ergens de tijd vinden om mijn zelfstudie af te maken dit jaar

Gelukkig is die Thorens vooralsnog gewend om stof te trekken, dus dat scheelt
Btw, als iemand nog een goedkoop adresje weet voor een stofkap: graag
Of als tweaker zijnde er eentje maken van plexiglas . Moet je even buurten in casemodding.

Ik moet zoals ik zelf al aangaf ook een nieuwe stofkap hebben voor die 1210 , maar die worden toch al gekloond, dus die kap mag geen probleem zijn.
Ik moet zoals ik zelf al aangaf ook een nieuwe stofkap hebben voor die 1210 , maar die worden toch al gekloond, dus die kap mag geen probleem zijn.
[ Voor 43% gewijzigd door Bestla op 23-10-2012 13:26 ]
6 platen gescoord bij criminal records in Atlanta.
Black Mountain - Wilderness Heart
Bloc Party - four
Minus the bear - Menos el Oso
The Sword - Warp Riders
Warpaint - Exquisite corpse
Warpaint - the Fool
Plus een Grado sr80i
Bloc Party - four
Minus the bear - Menos el Oso
The Sword - Warp Riders
Warpaint - Exquisite corpse
Warpaint - the Fool
Plus een Grado sr80i
Dag allemaal!
Ik heb me sinds kort ook wat verdiept in het vinyl gebeuren, en zou graag beginnen met mijn eerste platenspeler. Dit vooral om de platen van mijn vader (die hij ondertussen al langer dan 10 jaar niet meer gebruikt heeft) te spelen.
Ik zat wat te kijken op 2dehands.be en zag wel veel de revue passeren, het meeste echter boven mijn huidig budget. Ook wil ik er nog niet te veel geld aan uitgeven als ik niet weet of het echt iets voor mij is.
Van familie zou ik een Technics SL-QD22 kunnen krijgen, gratis en voor niets. Deze heeft nog niet zo vaak gespeeld, en het laatste jaar niet gespeeld, maar daarvoor werkte hij nog perfect (naar de normen van een niet audiofiel gezin). Ik veronderstel dat deze nog in relatief 'goeie' staat is.
Weet er iemand meer van deze speler, en zou dit een mooie beginner zijn om de smaak te pakken te krijgen en intussen te sparen voor een betere 2dehands + nieuw element/naald?
& Is het de moeite/uberhaupt mogelijk om voor deze speler een nieuw element met naald te kopen?
Alvast bedankt
Ik heb me sinds kort ook wat verdiept in het vinyl gebeuren, en zou graag beginnen met mijn eerste platenspeler. Dit vooral om de platen van mijn vader (die hij ondertussen al langer dan 10 jaar niet meer gebruikt heeft) te spelen.
Ik zat wat te kijken op 2dehands.be en zag wel veel de revue passeren, het meeste echter boven mijn huidig budget. Ook wil ik er nog niet te veel geld aan uitgeven als ik niet weet of het echt iets voor mij is.
Van familie zou ik een Technics SL-QD22 kunnen krijgen, gratis en voor niets. Deze heeft nog niet zo vaak gespeeld, en het laatste jaar niet gespeeld, maar daarvoor werkte hij nog perfect (naar de normen van een niet audiofiel gezin). Ik veronderstel dat deze nog in relatief 'goeie' staat is.
Weet er iemand meer van deze speler, en zou dit een mooie beginner zijn om de smaak te pakken te krijgen en intussen te sparen voor een betere 2dehands + nieuw element/naald?
& Is het de moeite/uberhaupt mogelijk om voor deze speler een nieuw element met naald te kopen?
Alvast bedankt
Je kan er altijd mee beginnen, maar als de naald van die tafel niet goed meer is, heeft het imho geen zin om te investeren in een nieuwe naald.
In de arm op die tafel moet namelijk een tp4 elemen (bepaald type aansluiting), en dat systeem wordt bijna niet gebruikt.
M.a.w. dat element wat je dan koopt kan je vrijwel zeker niet in een andere tafel gebruiken.
Dus je kan 'm neerzetten en ermee spelen (mits tafel en element dus goed zijn), en de smaak te pakken krijgen. En dan sparen voor een betere/mooiere tafel waar een goed element tot z'n recht komt.
In de arm op die tafel moet namelijk een tp4 elemen (bepaald type aansluiting), en dat systeem wordt bijna niet gebruikt.
M.a.w. dat element wat je dan koopt kan je vrijwel zeker niet in een andere tafel gebruiken.
Dus je kan 'm neerzetten en ermee spelen (mits tafel en element dus goed zijn), en de smaak te pakken krijgen. En dan sparen voor een betere/mooiere tafel waar een goed element tot z'n recht komt.
lekker plaatjenewbreed schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 02:23:
laatste tijd aangeschaft:
opeth - heritage
wovenhand - the laughing stalk
om - advaitic songs
godspeed you! black emperor - allelujah! don't bend! ascend!
ik heb een vraagje over het gebruik van mijn mengpaneel: korg km-202.
mijn setup bestaat uit 2 thorens platenspelers, een buizenvoorversterker en een buizeneindversterker. nu gaat het signaal van beide platenspelers via het mengpaneel (line in & phono) naar de eindversterker.
ik vermoed dat het signaal in het mengpaneel niet meer analoog blijft aangezien het mengpaneel een zog. kaoss-pad heeft (soort van effectregelaar).
nu heb ik het plan opgevat om mijn signaal volledig analoog te houden en het lijkt me dat ik op zoek moet naar een ander mengpaneel (al heb ik alleen crossfaderfunctionaliteit nodig).
kan iemand me in eerste instantie duidelijk maken of mijn verhaal hierboven een beetje klopt en ten tweede: naar wat voor mengpaneel ik zou moeten uitkijken. dat het een beetje in de stijl van mijn thorens DT's past zou helemaal mooi zijn.
mijn setup bestaat uit 2 thorens platenspelers, een buizenvoorversterker en een buizeneindversterker. nu gaat het signaal van beide platenspelers via het mengpaneel (line in & phono) naar de eindversterker.
ik vermoed dat het signaal in het mengpaneel niet meer analoog blijft aangezien het mengpaneel een zog. kaoss-pad heeft (soort van effectregelaar).
nu heb ik het plan opgevat om mijn signaal volledig analoog te houden en het lijkt me dat ik op zoek moet naar een ander mengpaneel (al heb ik alleen crossfaderfunctionaliteit nodig).
kan iemand me in eerste instantie duidelijk maken of mijn verhaal hierboven een beetje klopt en ten tweede: naar wat voor mengpaneel ik zou moeten uitkijken. dat het een beetje in de stijl van mijn thorens DT's past zou helemaal mooi zijn.
[ Voor 0% gewijzigd door Nerpissad op 26-10-2012 14:36 . Reden: typo ]
Het plan is gewijzigd!
Ik kreeg net van mijn grootvader een Dual 1215, met Shure M71 element.
Volgens mij is deze toch wat beter dan die Technics SL-QD22.
Ook heb ik gezien dat hij er volgens mij nog meerdere (reserve) elementen/naalden voor heeft liggen ook. (In hoeverre die nog OK zullen zijn na vermoedelijk 20? of meer jaren niet gebruikt te zijn is mij wel een groot vraagteken)
Iemand die mij wat meer over deze speler kan vertellen? Is het een degelijk toestel? Of weer maar een 'tijdelijke' oplossing?
Verder heb ik er net mijn eerste platen op gedraaid, en ik moet zeggen, ik ben verliefd.
Ik was precies 12 jaar wist mijn vriendin mij te zeggen, al die vreugde
De speler werkt naar behoren (althans volgens mij). Verplaatst automatisch de arm, plaatst hem op de plaat, stopt wanneer de plaat eindigt, legt de arm terug op de houder. Stopt wanneer je hem doet stoppen.
& het geluid klinkt (in mijn oren) goed in combinatie met mijn Harman Kardon 3390 (die ik overigens ook gratis heb kunnen bemachtigen
)
Nu nog wat meer lezen, en mijn eigen platen beginnen verzamelen..
Ik kreeg net van mijn grootvader een Dual 1215, met Shure M71 element.
Volgens mij is deze toch wat beter dan die Technics SL-QD22.
Ook heb ik gezien dat hij er volgens mij nog meerdere (reserve) elementen/naalden voor heeft liggen ook. (In hoeverre die nog OK zullen zijn na vermoedelijk 20? of meer jaren niet gebruikt te zijn is mij wel een groot vraagteken)
Iemand die mij wat meer over deze speler kan vertellen? Is het een degelijk toestel? Of weer maar een 'tijdelijke' oplossing?
Verder heb ik er net mijn eerste platen op gedraaid, en ik moet zeggen, ik ben verliefd.
Ik was precies 12 jaar wist mijn vriendin mij te zeggen, al die vreugde
De speler werkt naar behoren (althans volgens mij). Verplaatst automatisch de arm, plaatst hem op de plaat, stopt wanneer de plaat eindigt, legt de arm terug op de houder. Stopt wanneer je hem doet stoppen.
& het geluid klinkt (in mijn oren) goed in combinatie met mijn Harman Kardon 3390 (die ik overigens ook gratis heb kunnen bemachtigen
Nu nog wat meer lezen, en mijn eigen platen beginnen verzamelen..
[ Voor 29% gewijzigd door Ylmn op 27-10-2012 00:31 ]
Dual maakt(e) goed spul van "duitse kwaliteit" en Shure is nog altijd een erg respectabele fabrikant van (onder andere) microfoons. Al met al twee gerenommeerde merken dus.
Ik heb zelf ook een DUAL (CS511) en met een nieuwe snaar er op liep hij weer als nieuw.
Ik heb zelf ook een DUAL (CS511) en met een nieuwe snaar er op liep hij weer als nieuw.
Verwijderd
Ik wilde jullie deze eigen foto niet onthouden:

Voor wie een instap draaitafel zoekt; Rik Stoet heeft net een eigen model van plexiglas geïntroduceerd op de afgelopen X-Fi. Voor €600 heb je dan echt een hele mooie draaitafel waar alles aan klopt; dik perspex plateau, snaar, arm en incl. Ortofon Red element.
Als je echt vinyl wilt draaien zou ik geen jaren '70-'80 stijl oude draaitafel nemen of het moet echt een 'audiofiele' uit die tijd zijn. Bijna alle Technics, Philips, Akai, JVC etc uit die tijd zijn massa productie meuk. Ook de SL1200 ea (ongemod) halen het niet bij een moderne fatsoenlijke draaitafel zoals Pro-ject, Rega en al helemaal niet die nieuwe ^.
Voor wie een stofkap zoekt; ik weet een adres in Duitsland waar ze voor €29 op maat maken. Doe maar een PB want ik heb m zo niet bij de hand.

Voor wie een instap draaitafel zoekt; Rik Stoet heeft net een eigen model van plexiglas geïntroduceerd op de afgelopen X-Fi. Voor €600 heb je dan echt een hele mooie draaitafel waar alles aan klopt; dik perspex plateau, snaar, arm en incl. Ortofon Red element.
Als je echt vinyl wilt draaien zou ik geen jaren '70-'80 stijl oude draaitafel nemen of het moet echt een 'audiofiele' uit die tijd zijn. Bijna alle Technics, Philips, Akai, JVC etc uit die tijd zijn massa productie meuk. Ook de SL1200 ea (ongemod) halen het niet bij een moderne fatsoenlijke draaitafel zoals Pro-ject, Rega en al helemaal niet die nieuwe ^.
Voor wie een stofkap zoekt; ik weet een adres in Duitsland waar ze voor €29 op maat maken. Doe maar een PB want ik heb m zo niet bij de hand.
Nog meer nieuwe aanwinsten:
Isis - Oceanic
Russian Circles - Empros
Isis - Oceanic
Russian Circles - Empros
Het nieuwe albums van Godspeed heb ik nog niet geluisterd. Wovenhand een paar flarden gehoord, maar dat viel een beetje tegen. Misschien moet ik die nog eens een paar keer opzetten.anesthetize schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 13:29:
[...]
lekker plaatje![]()
opeth - heritage
om - advaitic songs
Beste Vinylexperts
Ik heb een vraag, ik wil gaan beginnen met vinyl maar mijn budget is niet echt groot (arme scholier
)
Dus ik vraag me af of hier een redelijke platenspeler tussen zit?
http://audio-tv-foto.mark...QdaYY%2BY&fta_ind=12&fs=1
Ik heb een vraag, ik wil gaan beginnen met vinyl maar mijn budget is niet echt groot (arme scholier
Tsja...de info die de verkoper geeft is wel heel summier...modellen, type elementen ed. zou wel makkelijk zijn...triesvan schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:19:
Beste Vinylexperts
Ik heb een vraag, ik wil gaan beginnen met vinyl maar mijn budget is niet echt groot (arme scholier)
Is zo echt niet te bepalen...
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
Ik heb hem gemaild voor de modellen, als ik dat weet zal ik het hier postenMike2k schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:30:
[...]
Tsja...de info die de verkoper geeft is wel heel summier...modellen, type elementen ed. zou wel makkelijk zijn...
Is zo echt niet te bepalen...
Hmmm... ik heb Opeth, Wovenhand en Godspeed ook recent. Van Om heb ik nog nooit gehoord, maar daar moet ik gezien de verdere overeenkomsten qua muzieksmaak dan toch maar eens naar gaan luisteren!anesthetize schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 13:29:
[...]
lekker plaatje![]()
opeth - heritage
om - advaitic songs
Punctuality is the politeness of kings
Verwijderd
Dat is een mooi ding, en zal ook zeker degelijk zijn. Maar het lijkt me niet echt ontspannend om de hele tijd te moeten draaienVerwijderd schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:40:
Ik denk dat je beter voor degelijk kunt gaan. Deze Pattefoon bijvoorbeeld.
Anyways, mijn nieuwste aanwinst is:

De fantastische boxset Genesis Revisited II van Steve Hackett met zeer goede gastmuzikanten, waaronder een aantal van mijn huidige 'prog helden' in een eerbetoon aan het oude Genesis.
Tracklist:
- The Chamber of 32 Doors - Nad Sylvan
- Horizons
- Supper's Ready - met Mikael Akerfeldt en Simon Collins (zoon van Phil), ook Steve zelf is op zang te horen vanf het stuk 'a flower?!'
- The Lamia - Nik Kershaw
- Dancing with the Moonlit Knight - Francis Dunnery
- Fly on a Windshield - Gary O'Toole
- Broadway Melody of 1974 - Gary O'Toole
- The Musical Box - Nad Sylvan
- Can-Utility and the Coastliners - Steven Wilson
- Please Don't Touch
- Blood on the Rooftops - Gary O'Toole
- The Return of the Giant Hogweed - Neal Morse
- Entangled - Jakko Jakszyk
- Eleventh Earl of Mar - Nad Sylvan
- Ripples - Amanda Lehmann
- Unquiet Slumbers for the Sleepers
- In That Quiet Earth
- Afterglow - John Wetton
- A Tower Struck Down
- Camino Royale
- Shadow of the Hierophant
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2012 19:05 ]
Ander vraagje, mijn Kenwoord KA-660D heeft een Phono ingang, dit is toch voor de platenspeler? hierbij hoef ik geen aparte voorversterker te kopen?
In principe klopt dat. Als die ingang al Phono heet, zit er meestal wel een voorversterker in.triesvan schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 21:07:
Ander vraagje, mijn Kenwoord KA-660D heeft een Phono ingang, dit is toch voor de platenspeler? hierbij hoef ik geen aparte voorversterker te kopen?
Je hoeft inderdaad geen aparte voorversterker te kopen. Afhankelijk van hoe tevreden je bent met het geluid, kan je altijd nog het besluit nemen om toch een externe voorversterker te kopen. In veel gevallen is de ingebouwde voorversterker namelijk niet om over naar huis te schrijven.triesvan schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 21:07:
In geval van Kenwood is de eindversterker misschien ook niet om over naar huis te schrijven. Maar dat was volgens mij niet de vraag
@ dekkelkamp : In That Quiet Earth draait nu als 7" 45 rpm op de Technics SL 1210mk2
Superalbum: Genesis - Wind & Wuthering
Superalbum: Genesis - Wind & Wuthering
[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 30-10-2012 10:40 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic