Dat is wel heel kort door de bocht, genoeg scenario's waarbij men elke dag in de week de hele dag moet werken.begintmeta schreef op maandag 02 mei 2011 @ 12:45:
offtopic:
BeosBeing schreef op maandag 02 mei 2011 @ 06:27:
...is open, ik dacht 4 dagen in de week, van 9 of 10h tot 15:00uur, dus ook alleen toegankelijk voor werklozen en deeltijdwerkenden, tenzij je een dag verlof neemt. ....
Dat is wel wat kort door de bocht, genoeg scenario's waarbij niet-werklozen of -deeltijdwerkenden die winkel zouden kunnen bezoeken zonder een verlofdag nodig te hebben (tenzij voltijd bij jou 168uur/week is natuurlijk)
EcktenBaas schreef op maandag 02 mei 2011 @ 15:27:
[...]
Dat is wel heel kort door de bocht, genoeg scenario's waarbij men elke dag in de week de hele dag moet werken.

Gisteren besteld:

Moet er alleen nog 5 dagen op wachten:S

Moet er alleen nog 5 dagen op wachten:S
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
offtopic:
[quote]begintmeta schreef op maandag 02 mei 2011 @ 12:45:
[ot]BeosBeing schreef op maandag 02 mei 2011 @ 06:27:
...is open, ik dacht 4 dagen in de week, van 9 of 10h tot 15:00uur, dus ook alleen toegankelijk voor werklozen en deeltijdwerkenden, tenzij je een dag verlof neemt. ....
Dat is wel wat kort door de bocht, genoeg scenario's waarbij niet-werklozen of -deeltijdwerkenden die winkel zouden kunnen bezoeken zonder een verlofdag nodig te hebben (tenzij voltijd bij jou 168uur/week is natuurlijk)[/ot]
[/quote]
Open van 10:00 tot 15:00 uur, maar niet op woensdag. Ik werk van 8:30 (is al erg laat) tot 17:00h, 15km van daar, ik snap niet hoe ik die moet bezoeken zonder (een deel van) de dag vrij te nemen, in het weekeinde zijn ze ook dicht.
[quote]begintmeta schreef op maandag 02 mei 2011 @ 12:45:
[ot]BeosBeing schreef op maandag 02 mei 2011 @ 06:27:
Dat is wel wat kort door de bocht, genoeg scenario's waarbij niet-werklozen of -deeltijdwerkenden die winkel zouden kunnen bezoeken zonder een verlofdag nodig te hebben (tenzij voltijd bij jou 168uur/week is natuurlijk)[/ot]
[/quote]
Open van 10:00 tot 15:00 uur, maar niet op woensdag. Ik werk van 8:30 (is al erg laat) tot 17:00h, 15km van daar, ik snap niet hoe ik die moet bezoeken zonder (een deel van) de dag vrij te nemen, in het weekeinde zijn ze ook dicht.
Ik ga eerst maar eens een nieuwe naald bestellen, dan weet ik dat die in ieder geval goed is. Zoals ik ui voorgaande posts begrepen heb moet de elliptische beter zijn. Daarna ga ik nadenken over een NAD PP3i pre-amp (meer voor de USB omdat mijn receiver al een phono-ingang heeft) of de Xitel INport deluxe (http://www.vego.nl/xitel/03/03.htm) al weet ik niet of dat ding een beetje fatsoenlijke AD-conversie doet (ik schat de NAD hoger in) en dan maar hopen dat Edubuntu & Audacty deze herkent.
En mischien kom ik nog wel een keer een mooie Dual tegen
[ Voor 2% gewijzigd door BeosBeing op 19-05-2011 14:56 . Reden: typo ]
Kringloopaanwinsten op zwarte schijven:
The Cure - The Head on the Door
Led Zeppelin - II (repress 1972 NL)
Led Zeppelin - III (Atlantic deluxe 1970 NL)
The Stone Roses - recorded at the Empire Ballroom Blackpool 12.08.89 (bootleg)
The Who - Who Are You
Lou Reed - Berlin
The Who - Who Are You
Lou Reed - Berlin
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
Wow!dreeke schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 18:43:
Kringloopaanwinsten op zwarte schijven:
The Who - Who Are You
Lou Reed - Berlin
Verwijderd

Stealers Wheel - id. (LP)
Ik had alle tracks al, heb 'm eigenlijk gekocht voor de prachtige hoes...
Ik ga mij ook melden in dit topic, aangezien ik sinds enkele tijd ook vinyl draai en luister. De platenspeler heb ik van een kennis gekregen en is een Philips, waarop een element van het zelfde merk zit met daarin een naald van het merk Tonar. Platen voornamelijk gescoord in recordstores die in tweedehands handelen (o.a. de plaatboef in Den Haag), maar ook op het internet via de plaatzolder. Nieuw vinyl o.a. via vinylvinyl (klantenservice +1) en bol.com (klantenservice -1).
Zoals jullie zien ligt het element op de verkeerde plek (op tafel) en zit het niet in de arm. Dit doordat de kabeltjes op mysterieuze wijze niet meer aansloten via de daarvoor bestemde aansluiting met als resultaat 0 geluid uit het linker kanaal. Wat natuurlijk nooit de bedoeling kan zijn van dat zwarte goud.
Bovenstaande connector zorgt dus voor de verbinding tussen het element en de arm. Ik heb alleen zelf geen idee hoe ze heten, dus ik ga vrijdag naar de elektronica shop in Zwolle met de hoop dat ze me daar verder kunnen helpen.
Tevens vind ik de manier waarop het element contact maakt met de speler nogal fragiel. De kopse eindjes van de draden maakten alleen contact doordat ze tegen de connectoren van het element gedrukt worden. Mijns inzien is dat nogal een fragiele verbinding en ik ben dan ook van plan om deze aan te passen door de draadjes te strippen alvorens ze in de connector gaan. Of zijn er hier mensen op tegen? (Hoop dat het verhaal duidelijk is.)
Ik heb me via het topic en andere websites een beetje ingelezen in de platenspelers en hoe het werkt. Nou ben ik zelf tot de conclusie gekomen dat deze platenspeler een vrij standaard aansluiting heeft wat betreft het element (universele 1/2" retma). Nou is de vraag wat ik zou winnen door er een nieuw (ander) element op te zetten en het grote verschil in prijs/kwaliteit. Ik heb zelf namelijk drie elementen op het oog, waarvan er eentje eigenlijk net buiten het nu beschikbare budget valt (aanbieding). Is het verstandig om daarin te investeren of is het verschil tussen de drie nauwelijks hoorbaar/nihil? Of beter weggooien die oude troep en een nieuwe pickup kopen?
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Zoals jullie zien ligt het element op de verkeerde plek (op tafel) en zit het niet in de arm. Dit doordat de kabeltjes op mysterieuze wijze niet meer aansloten via de daarvoor bestemde aansluiting met als resultaat 0 geluid uit het linker kanaal. Wat natuurlijk nooit de bedoeling kan zijn van dat zwarte goud.
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Bovenstaande connector zorgt dus voor de verbinding tussen het element en de arm. Ik heb alleen zelf geen idee hoe ze heten, dus ik ga vrijdag naar de elektronica shop in Zwolle met de hoop dat ze me daar verder kunnen helpen.
Tevens vind ik de manier waarop het element contact maakt met de speler nogal fragiel. De kopse eindjes van de draden maakten alleen contact doordat ze tegen de connectoren van het element gedrukt worden. Mijns inzien is dat nogal een fragiele verbinding en ik ben dan ook van plan om deze aan te passen door de draadjes te strippen alvorens ze in de connector gaan. Of zijn er hier mensen op tegen? (Hoop dat het verhaal duidelijk is.)
Ik heb me via het topic en andere websites een beetje ingelezen in de platenspelers en hoe het werkt. Nou ben ik zelf tot de conclusie gekomen dat deze platenspeler een vrij standaard aansluiting heeft wat betreft het element (universele 1/2" retma). Nou is de vraag wat ik zou winnen door er een nieuw (ander) element op te zetten en het grote verschil in prijs/kwaliteit. Ik heb zelf namelijk drie elementen op het oog, waarvan er eentje eigenlijk net buiten het nu beschikbare budget valt (aanbieding). Is het verstandig om daarin te investeren of is het verschil tussen de drie nauwelijks hoorbaar/nihil? Of beter weggooien die oude troep en een nieuwe pickup kopen?
[ Voor 0% gewijzigd door koffie-junk op 04-05-2011 19:57 . Reden: linkjes aangepast, waren niet goed. Plaatjes zijn aanklikbaar voor groter formaat. ]
De linkjes voor grote pics doen het niet
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Al aangepast, zag het direct ja, dank je
Verwijderd
Dit is een redelijke platenspeler maar ik zou er geen twee tientjes in investeren. Bij de kringloop heb je voor dat bedrag namelijk iets beters.
Vraag is of jij er tevreden mee bent, ik zou hem zelf niet gratis willen hebben. 
Mijn ervaring met de Tonar vervangingsnaalden is ook niet geweldig. Misschien dat er betere exemplaren in omloop zijn, maar in mijn gevallen was het ellendig (veel vervorming).
GP400 elementjes zijn overal te vinden voor een appel en een ei dus je kan ook gewoon een lading van die dingen inslaan totdat je er een paar gevonden hebt waar nog een goede naald in zit.
De GP412 en GP500 zijn er ook nog, passen ook in je speler, moet je alleen het hele elementje vervangen, is qua geluid weer net een stap hoger, zijn ook niet duur. Alles 2de hands.
In deze speler zou ik persoonlijk geen nieuw element zetten, qua geld gaat het geheel dan 10x tot 20x over de kop, maar bepaal zelf wat je wilt en wat het mag kosten.
-------------
Vanmiddag Thorens arc protractor uitgeprint op een stuk karton.
Thorens TD166 mkII had ik van de week al uit het stof gehaald, maar toen kwam ik tot de ontdekking dat ik helemaal geen passende schroefjes meer had om een element te kunnen monteren.
Op Ebay besteld en vanavond een Ortofon VMS20-S eronder gehangen en afgesteld. Staat nu wat plaatjes te draaien. Had het element met wat extra naaldjes (waaronder een goede originele gelukkig) gekocht voor een paar Euro. Bepaald geen highend geluid maar het speelt best leuk, net ff wat leuker dan de FF15xe die er van oorsprong onder heeft gezeten.
Vind dat mijn ERA mk6 met Rega Elys het beter doet, maar denk dat dat element ook wat hoger ligt, appel/peer vergelijk.
Heb ook nog een ADC XLM mkII liggen, daar ben ik ook wel benieuwd naar hoe die klinkt onder de Thorens.
En dan nog een nieuwe originele snaar bestellen, want er ligt nu een nepperd op en die loopt net naast de snelheid en schakelt niet goed naar 45 rpm.
Mijn ervaring met de Tonar vervangingsnaalden is ook niet geweldig. Misschien dat er betere exemplaren in omloop zijn, maar in mijn gevallen was het ellendig (veel vervorming).
GP400 elementjes zijn overal te vinden voor een appel en een ei dus je kan ook gewoon een lading van die dingen inslaan totdat je er een paar gevonden hebt waar nog een goede naald in zit.
De GP412 en GP500 zijn er ook nog, passen ook in je speler, moet je alleen het hele elementje vervangen, is qua geluid weer net een stap hoger, zijn ook niet duur. Alles 2de hands.
In deze speler zou ik persoonlijk geen nieuw element zetten, qua geld gaat het geheel dan 10x tot 20x over de kop, maar bepaal zelf wat je wilt en wat het mag kosten.
-------------
Vanmiddag Thorens arc protractor uitgeprint op een stuk karton.
Thorens TD166 mkII had ik van de week al uit het stof gehaald, maar toen kwam ik tot de ontdekking dat ik helemaal geen passende schroefjes meer had om een element te kunnen monteren.
Op Ebay besteld en vanavond een Ortofon VMS20-S eronder gehangen en afgesteld. Staat nu wat plaatjes te draaien. Had het element met wat extra naaldjes (waaronder een goede originele gelukkig) gekocht voor een paar Euro. Bepaald geen highend geluid maar het speelt best leuk, net ff wat leuker dan de FF15xe die er van oorsprong onder heeft gezeten.
Vind dat mijn ERA mk6 met Rega Elys het beter doet, maar denk dat dat element ook wat hoger ligt, appel/peer vergelijk.
Heb ook nog een ADC XLM mkII liggen, daar ben ik ook wel benieuwd naar hoe die klinkt onder de Thorens.
En dan nog een nieuwe originele snaar bestellen, want er ligt nu een nepperd op en die loopt net naast de snelheid en schakelt niet goed naar 45 rpm.
[ Voor 25% gewijzigd door dreeke op 04-05-2011 23:33 ]
Die "connector" van je is volgens mij gewoon een knijpschoentje dat om de kabel heen zit. Je zou het doel van dat ding dus ook kunnen overnemen door zelf de kabel op de juiste plaats vast te solderen.koffie-junk schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 19:54:
EDIT: Nog een vraag over mijn eigen stylus:
Ik heb een Shure DM103-ME element, gemaakt voor dual, en ik vraag me de laatste tijd af of de naald niet versleten kan zijn. Ik hoor vaak, ook bij oudere platen, dat de /s/ en de /f/ redelijk beginnen te slissen / overdriven op bepaalde momenten. Ik heb alleen geen zin om 50 dollar uit te geven aan een nieuwe naald als ik niet met redelijke zekerheid weet of de huidige versleten is of niet. Is er ook een test voor of iets dergelijks?
On another note: is het uberhaupt verstandig om voor dit element een nieuwe naald aan te schaffen, of zeggen jullie dat het beter is om nog even door te sparen en er een Grado aan te hangen?
Het gaat om de Dual 1249, en ik ben met de speler wel blij, zit een mooie lange arm aan, stevig plateau op veren etc..
[ Voor 42% gewijzigd door Struikrover op 05-05-2011 08:14 ]
Ik zit even te kijken op internet of ik een vervangende stylus voor de DM103-ME kan vinden, en kwam dit topic tegen. De tweede reactie zegt dat de SAS styli van Jico hem erg goed bevallen, wellicht beter zijn dan het origineel. Nu ben ik even gaan kijken hiernaar maar ik kan, naast de productpagina, niks vinden over het wel of niet passen van zo'n stylus op mijn element. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Hehe, ik mag me eindelijk ook hier melden. Sinds vandaag een mooie Rega P1 met een Grado element staan.
Platen collectie is niet zo heel groot maar dat komt nog wel.
Gelijk even een klein vraagje, ik heb vaak gezien dat mensen die een plaat afspelen deze eerst schoonmaken met een doek, waarschijnlijk om alle dingetje zoals stof er af te halen. Zijn hier speciale doeken voor of gewoon een ouderwedse stofdoek pakken?
Platen collectie is niet zo heel groot maar dat komt nog wel.
Gelijk even een klein vraagje, ik heb vaak gezien dat mensen die een plaat afspelen deze eerst schoonmaken met een doek, waarschijnlijk om alle dingetje zoals stof er af te halen. Zijn hier speciale doeken voor of gewoon een ouderwedse stofdoek pakken?
Je moet daarvoor een carbon borsteltje kopen; die zijn imho het beste.
zie ook de must-haves:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic"
zie ook de must-haves:
mr_petit in "Het Grote Vinyl Topic"
"man is not truly one, but truly two,"
Ik gebruik een carbon borsteltje en voor de gore kringloopplaten een teiltje lauw water en een zachte doek en een piepklein scheutje Dreft
.
Blijft er dan geen residu (kalk, mineralen) achter?Mandera schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 19:17:
Ik gebruik een carbon borsteltje en voor de gore kringloopplaten een teiltje lauw water en een zachte doek en een piepklein scheutje Dreft.
Singles (7inch)
Genesis - I Can't Dance
Dr. Alban - It's My Life
LP
Rolling Stones - Same Girls
Meat Loaf - Stoney & Meatloaf
Madness - Sweetest Girl
Genesis - Tonight, Tonight, Tonight
Ik heb dit gekocht bij Digid in Zwolle (kwam er bij toeval langs)
.
Ze organiseren ook een platenbeurs in Zwolle, zie onderstaande poster voor meer info:
Genesis - I Can't Dance
Dr. Alban - It's My Life
LP
Rolling Stones - Same Girls
Meat Loaf - Stoney & Meatloaf
Madness - Sweetest Girl
Genesis - Tonight, Tonight, Tonight
Ik heb dit gekocht bij Digid in Zwolle (kwam er bij toeval langs)
Ze organiseren ook een platenbeurs in Zwolle, zie onderstaande poster voor meer info:

Verwijderd

Net deze leuke draaitafel aan de stapel toegevoegd. Door de lade-constructie hoeft deze niet bovenop te staan, handig als je in de hoogte geen ruimte meer hebt zoals in mijn slaapkamer-systeem. Bovendien wilde ik in de jaren '80 al een tangentiale tafel hebben...
Deze heb ik ook, geweldig dingVerwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 17:18:
[afbeelding]
Net deze leuke draaitafel aan de stapel toegevoegd. Door de lade-constructie hoeft deze niet bovenop te staan, handig als je in de hoogte geen ruimte meer hebt zoals in mijn slaapkamer-systeem. Bovendien wilde ik in de jaren '80 al een tangentiale tafel hebben...
Toen m'n opa hem kocht, deed het lampje achterin het niet. Hij kon dus niet de grootte van de plaat detecteren. Dit hebben we samen gefixed. Het was best een flinke klus om daarbij te komen.
[ Voor 23% gewijzigd door tiguan op 07-05-2011 17:43 ]
@gewoonmaf Erg stoer ding, ook die knoppen aan de voorkant!
Vraagje, zit nu een paar dagen met mn Rega P1 te spelen en het valt me op dat ik bij hoge tonen een knisperende kraak door mn speakers hoor, bij een nieuwe LP! Het gaat hier om het laatste album van de Editors en die zanger kan nog al lekker slissen. Ik heb het ook al vaker gehoord bij andere platen.
Wat kan dit veroorzaken? Er zit een NAD PP-1 versterker tussen en die gaat verder naar een EMU 1212m geluidskaart waar vervolgens weer KRK RP5 speakers aan vast hangen
Vraagje, zit nu een paar dagen met mn Rega P1 te spelen en het valt me op dat ik bij hoge tonen een knisperende kraak door mn speakers hoor, bij een nieuwe LP! Het gaat hier om het laatste album van de Editors en die zanger kan nog al lekker slissen. Ik heb het ook al vaker gehoord bij andere platen.
Wat kan dit veroorzaken? Er zit een NAD PP-1 versterker tussen en die gaat verder naar een EMU 1212m geluidskaart waar vervolgens weer KRK RP5 speakers aan vast hangen
Editors - In This Light And On This Evening?Mavvie schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 17:37:
@gewoonmaf Erg stoer ding, ook die knoppen aan de voorkant!
Dat album klinkt aardig beroerd met de slis klanken ja. Eerste nummer gaat wel, maar bij Bricks And Mortar is het vrij treurig. Ook het nummer Papillon met o.a. "it kicks like a sleep twitch". En You Don't Know Love klinkt ook vrij beroerd. Zo beroerd dat ik niet eens zin heb om de 2e kant te luisteren.
Ik speel het album af op een Music Hall MMF-2.2 aangesloten op een Harman/Kardon HK3480 en een Sennheiser HD650 hoofdtelefoon.
Verwijderd
Als het bij alle platen zo is, zou ik me er zorgen over maken... dan zit het misschien in de afstelling van het element.
Verwijderd
gisteren dit gescoord op een rommelmarkt met een hoop leuke apparatuur en cassettebandjes (zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1226020/90

er stonden nog veel meer erg leuke albums in dit genre, maar allen te bekrast

er stonden nog veel meer erg leuke albums in dit genre, maar allen te bekrast
Verwijderd
en dit afgelopen vrijdag nog bij de kringloop meegenomen:

Blue Note album van Eric Doplhy! klinkt erg goed!!! 1e persing uit 1964

gave 10 inch plaatjes!

deze hoes is zo mooi, die verdiende een eigen foto

Blue Note album van Eric Doplhy! klinkt erg goed!!! 1e persing uit 1964

gave 10 inch plaatjes!

deze hoes is zo mooi, die verdiende een eigen foto

Heeft iemand dat album van Caro Emerald al op LP? Deleted scenes from the cutting floor....2 red wax LP's. KLinken die een beetje lekker?
Vindt dat ze goeie muziek maakt en denk dak deze wel aan me (kleine, langzaam groeiende) collectie toe wil voegen als t lekker klinkt tenminste:)
Vindt dat ze goeie muziek maakt en denk dak deze wel aan me (kleine, langzaam groeiende) collectie toe wil voegen als t lekker klinkt tenminste:)
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Die heb ik, klinken naar mijn oren zeker lekker. Overigens heb ik nooit klachten over coloured lp's in tegenstelling tot picture lp's :(:(lj_tree schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 11:27:
Heeft iemand dat album van Caro Emerald al op LP? Deleted scenes from the cutting floor....2 red wax LP's. KLinken die een beetje lekker?
Gewoon kopen dus
Thanks. Even naar je post geschiedenis geloerd en ik zie dat je radio DJ bent bij de lokale omroep...moet goedkomen dus;)Mandera schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 12:48:
[...]
Die heb ik, klinken naar mijn oren zeker lekker. Overigens heb ik nooit klachten over coloured lp's in tegenstelling tot picture lp's :(:(
Gewoon kopen dusJe krijgt de CD versie er ook bij.
Ik zal de bestelling bij bol.com zo es de deur uit doen. Heb t album in MP3 binnen getrokken en da klinkt lekker. De singles die ze uitgebracht heeft zijn wat mij betreft zoiezo al toppers! Vooral de nieuwe...wat klinkt riviera life HEERLIJK zeg:)
Mensen die naar je achtergrond kijken, altijd +1lj_tree schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:17:
[...]
Thanks. Even naar je post geschiedenis geloerd en ik zie dat je radio DJ bent bij de lokale omroep...moet goedkomen dus;)
Ik zal de bestelling bij bol.com zo es de deur uit doen. Heb t album in MP3 binnen getrokken en da klinkt lekker. De singles die ze uitgebracht heeft zijn wat mij betreft zoiezo al toppers! Vooral de nieuwe...wat klinkt riviera life HEERLIJK zeg:)
Ik heb een nieuwe! Zal van de week een foto posten.Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 20:07:
Dit is een redelijke platenspeler maar ik zou er geen twee tientjes in investeren. Bij de kringloop heb je voor dat bedrag namelijk iets beters.
Dat heb ik gister gedaan en ben erg tevreden over het resultaatStruikrover schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 08:10:
[...]
Die "connector" van je is volgens mij gewoon een knijpschoentje dat om de kabel heen zit. Je zou het doel van dat ding dus ook kunnen overnemen door zelf de kabel op de juiste plaats vast te solderen.
[...]
Vandaag hier in huis verschenen en ligt op dit moment op de speler, klinkt erg fijn.lj_tree schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 11:27:
Verwijderd
Ik vind de opnames niet bijzonder klinken, weinig dynamiek. Dat lees ik ook overal dus ik ben niet de enige.
Jammer, want de muziek is leuk en verdient beter.
Jammer, want de muziek is leuk en verdient beter.
Mijn ouders hadden nog een oude platenspeler staan, een Technics SL-J110R, waarvan de naald kapot was. Ik heb toen een nieuwe naald besteld op eBay, welke gisteren is aangekomen. Direct de platenspeler stofvrij gemaakt, naald gemonteerd een gaan!
Ik heb nooit eerder dat analoge geluid gehoord en ondanks die kraakjes die er in zitten, moet ik zeggen: wat klinkt dat lekker. Staat nu nog aangesloten op goedkope stereo speakertjes, maar vrijdag staat er wat degelijks en misschien klinkt het dan wel nog beter.
Valt er uit vinyl eigenlijk een "superieur" geluid te halen, wat boven de computer (flac) kwaliteit gaat? En dan zonder kraakjes, etc? Want het geluid bevalt mij wel erg en als het dan "vlekkeloos" (dus zonder kraakjes) kan spelen wil ik hier wel in gaan investeren. Het geeft op het moment al wel een lekker geluid met wat kraakjes, er draait nu een tweede hands lp van Hotel California.
Nog een laatste vraagje: is die platenspeler nog wat? (Technics SL-J110R) Er zit op het moment een P24 element op met een naald van eBay (niet origineel dan denk ik)
Vooralsnog ben ik zeer tevreden over mijn eerste ervaringen met vinyl!
Ik heb nooit eerder dat analoge geluid gehoord en ondanks die kraakjes die er in zitten, moet ik zeggen: wat klinkt dat lekker. Staat nu nog aangesloten op goedkope stereo speakertjes, maar vrijdag staat er wat degelijks en misschien klinkt het dan wel nog beter.
Valt er uit vinyl eigenlijk een "superieur" geluid te halen, wat boven de computer (flac) kwaliteit gaat? En dan zonder kraakjes, etc? Want het geluid bevalt mij wel erg en als het dan "vlekkeloos" (dus zonder kraakjes) kan spelen wil ik hier wel in gaan investeren. Het geeft op het moment al wel een lekker geluid met wat kraakjes, er draait nu een tweede hands lp van Hotel California.
Nog een laatste vraagje: is die platenspeler nog wat? (Technics SL-J110R) Er zit op het moment een P24 element op met een naald van eBay (niet origineel dan denk ik)
Vooralsnog ben ik zeer tevreden over mijn eerste ervaringen met vinyl!
Ach, superieur... Sommigen zullen dat vinden en sommigen niet. Het is zo dat het op vinyl analoog is, en je dus niet aan een sample rate vast zit, maar om nou te zeggen dat je dat nog kunt horen...EcktenBaas schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 18:32:
Het is vooral zo dat er bij vinyl heel wat meer factoren zijn die het geluid beter of slechter maken. De naald, arm, tafel, snelheid, preamp etc. Bij CD heb je een DAC en dat is het wel zo'n beetje. En als je jouw platenspeler goed vindt klinken, kun je die beter vinden klinken dan de CD.
Voor mij is het vooral leuk om het fysieke. Je ziet wat er gebeurt: de naald door de groef heen gaan wat het geluid geeft (als er een stofje op zit hoor je die), je hebt een grote hoes en het idee dat wat jij hoort volledig analoog vanuit die groef komt, alleen maar wat (analoog) versterkt. Geeft toch een soort romantischer gevoel dan een CD erin duwen of een MP3 aanklikken waarbij bitjes door een DAC gaan.
Verwijderd
Zonder kraakjes gaat lastig worden denk ik, want wil je echt alles uit de lp halen wat erin zit heb je toch wel een goed element nodig, en dat hoeft geen honderden € te kosten. Maar dan heb je ook meteen een element wat veel meer surface noise (dus ook krasjes) weergeeft.
Als je echt zonder kraakjes wil, beperk je jezelf wel erg in de muziek, platen uit de jaren 60 en eerder kun je dan wel vergeten, tenzij je redelijk diep in de buidel tast. Vanaf de jaren 70 wordt het dan beter...
Er zijn wel een aantal hele goede herpersingen/nieuwe uitgaven van "music on vinyl" te koop voor rond de 20€, die zijn gegarandeerd goed geperst.
Als je echt zonder kraakjes wil, beperk je jezelf wel erg in de muziek, platen uit de jaren 60 en eerder kun je dan wel vergeten, tenzij je redelijk diep in de buidel tast. Vanaf de jaren 70 wordt het dan beter...
Er zijn wel een aantal hele goede herpersingen/nieuwe uitgaven van "music on vinyl" te koop voor rond de 20€, die zijn gegarandeerd goed geperst.
Geen enkele lp is kraakvrij, ook geen nieuwe lp. Meeste kraakjes kan je wel voorkomen door de lp's goed te wassen (en alleen goede exemplaren te hebben), en als je het echt wilt reduceren: nat afspelen.
Met een LP heb je altijd meer ruis, minder kanaalscheiding en een beperkter frequentiespectrum.
Dat maakt het allemaal echter niet minder. Vergelijk het met een luidspreker: de luidspreker met het grootste frequentiebereik, of die het hardst kan, of waar de meeste drivers in zitten is niet altijd de best klinkende speaker. Met een draaitafel en element kan je de klankweergave heel erg sturen, net alsof je een andere set luidsprekers neemt. In dit aspect bestaat er ook geen beter en slechter, alleen 'anders' (in de zin van smaken verschillen)
Met een LP heb je altijd meer ruis, minder kanaalscheiding en een beperkter frequentiespectrum.
Dat maakt het allemaal echter niet minder. Vergelijk het met een luidspreker: de luidspreker met het grootste frequentiebereik, of die het hardst kan, of waar de meeste drivers in zitten is niet altijd de best klinkende speaker. Met een draaitafel en element kan je de klankweergave heel erg sturen, net alsof je een andere set luidsprekers neemt. In dit aspect bestaat er ook geen beter en slechter, alleen 'anders' (in de zin van smaken verschillen)
Nu wil ik geen bij-de-handje gaan spelen maar doe t toch ff:) Afgelopen week Symhpnicities binnen gekregen van bol.com. Splinternieuw dus! Klinkt HEERLIJK en er was geen stofje op te bekennen! Ik heb t geluid lekker hard gezet en heb 2 platen lang geen enkel tikje of kraakje gehoord!mr_petit schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 23:42:
Geen enkele lp is kraakvrij, ook geen nieuwe lp. Meeste kraakjes kan je wel voorkomen door de lp's goed te wassen (en alleen goede exemplaren te hebben), en als je het echt wilt reduceren: nat afspelen.
Ben bang dat dat over 2 weken wel anders gaat zijn gezien de plaat nu nog op de speler ligt maar moest t toch even kwijt:)
*edit* daarnaast vind ik dat een paar kraakjes niet storend zijn en alleen maar meewerken aan het gevoel van vinyl. t hoort erbij:)
[ Voor 5% gewijzigd door boomr op 19-05-2011 07:53 ]
Bedankt voor jullie reacties!
Maar het is dus wel zo dat het geluid van vinyl dat van computer kan overtreffen, als ik dat goed begrijp?
Het is echter wel subjectief natuurlijk, het is maar net wat je lekker vind klinken.
Maar het is dus wel zo dat het geluid van vinyl dat van computer kan overtreffen, als ik dat goed begrijp?
Het is echter wel subjectief natuurlijk, het is maar net wat je lekker vind klinken.
Dan moet je het maar eens opnemen en stukje voor stukje analyseren. Dan kom je ze wel tegen. Neemt niet weg dat kraakjes geen probleem hoeven te worden. Zolang ze niet de overhand krijgen hoeven ze niet storend te zijn (en iedereen hanteert daar z'n eigen maatstaven voor).lj_tree schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 07:52:
[...]
Nu wil ik geen bij-de-handje gaan spelen maar doe t toch ff:) Afgelopen week Symhpnicities binnen gekregen van bol.com. Splinternieuw dus! Klinkt HEERLIJK en er was geen stofje op te bekennen!
Niet beter, maar anders. Beter is een compleet ongedefinieerd begrip.EcktenBaas schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 15:27:
Bedankt voor jullie reacties!
En de ene platenspeler (of element) klinkt totaal anders dan de andere setup.
Die verschillen zijn vele malen groter dan wat je aantreft tussen cd spelers of versterkers.
Verwijderd
Afhankelijk van de phono-voorversterker en het element van je draaitafel geeft een goed opgenomen LP een wat 'warmer' geluidsbeeld dan de CD. Frequentiebereik, kanaalscheiding, signaal/ruisverhouding en gelijkloop zijn duidelijk in het voordeel van CD, maar dat levert niet altijd een subjectief beter eindresultaat op.
Jaren geleden heb ik met een aantal collega's een luisteravond gehad waarbij we onder andere deze vergelijking maakten. Het viel toen uit in het voordeel van de LP, inderdaad door het warmere en vollere geluid. Tikken zijn duidelijk het nadeel.
Ik koop LPs eigenlijk niet vanwege de vermeende superioriteit maar vanwege de enorme hoeveelheid muziek die lastig of niet op CD te krijgen is en goedkoop op LP te vinden, de prachtige hoezen en de belevenis, ik zit veel geconcentreerder te luisteren als ik een LP opzet en weglopen bij een LP doe ik ook minder snel omdat mijn draaitafel niet afslaat aan het einde. Het heeft ook wat om de naald omlaag te zetten op de LP, meer dan op een Play-knop drukken.
Jaren geleden heb ik met een aantal collega's een luisteravond gehad waarbij we onder andere deze vergelijking maakten. Het viel toen uit in het voordeel van de LP, inderdaad door het warmere en vollere geluid. Tikken zijn duidelijk het nadeel.
Ik koop LPs eigenlijk niet vanwege de vermeende superioriteit maar vanwege de enorme hoeveelheid muziek die lastig of niet op CD te krijgen is en goedkoop op LP te vinden, de prachtige hoezen en de belevenis, ik zit veel geconcentreerder te luisteren als ik een LP opzet en weglopen bij een LP doe ik ook minder snel omdat mijn draaitafel niet afslaat aan het einde. Het heeft ook wat om de naald omlaag te zetten op de LP, meer dan op een Play-knop drukken.
Bedankt! Dit is waar ik naar zocht!Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 15:39:
Afhankelijk van de phono-voorversterker en het element van je draaitafel geeft een goed opgenomen LP een wat 'warmer' geluidsbeeld dan de CD. Frequentiebereik, kanaalscheiding, signaal/ruisverhouding en gelijkloop zijn duidelijk in het voordeel van CD, maar dat levert niet altijd een subjectief beter eindresultaat op.
Verwijderd
Was al een tijdje opzoek naar een platenspeler.
Vanmiddag een Dual CS-415 II gekocht. Het was een demo model van een winkel, welke slechts 3 maanden heeft gestaan. Ziet er verder helemaal nieuw uit, geen gebruikerssporen kunnen vinden. Uiteindelijk gekocht voor 120,- inclusief 12 maanden garantie.

Eigen foto's komen nog.
Vanmiddag een Dual CS-415 II gekocht. Het was een demo model van een winkel, welke slechts 3 maanden heeft gestaan. Ziet er verder helemaal nieuw uit, geen gebruikerssporen kunnen vinden. Uiteindelijk gekocht voor 120,- inclusief 12 maanden garantie.

Eigen foto's komen nog.
Verwijderd
Strakke tafel om te zien! Ik weet niet hoe-ie technisch is, maar het uiterlijk is dik in orde.
Mijn kringloopaankopen:
Godley & Creme - The history mix vol.1
Chi Coltrane - The best of
Electric Light Orchestra - Out of the blue (beter exemplaar)
Alan Parsons Project - The turn of a friendly card
Mike Oldfield - Ommadawn
Mike Oldfield - Islands
Howard Jones - The 12" album
The Style Council - Live!
Mathilde Santing - mini album
Mijn kringloopaankopen:
Godley & Creme - The history mix vol.1
Chi Coltrane - The best of
Electric Light Orchestra - Out of the blue (beter exemplaar)
Alan Parsons Project - The turn of a friendly card
Mike Oldfield - Ommadawn
Mike Oldfield - Islands
Howard Jones - The 12" album
The Style Council - Live!
Mathilde Santing - mini album
Vandaag in de brievenbus:

Verder nog mijn speler een Phillips GA-222 met Phillips 401 element, al enige tijd erg blij mee

Verder nog mijn speler een Phillips GA-222 met Phillips 401 element, al enige tijd erg blij mee

He grappig, ik had hem vanochtend ook binnen (postbode had hem afgegeven aan de bouwvakkers in de bouwkeet die voor mijn huis staat

Verwijderd
Het werd toch eens tijd om ook eens op dit topic te gaan reageren.
Ik bouw regelmatig kratradio's (zie kratradio topic) Waaronder ook modellen met een ingebouwde platenspeler. Op evenementen als o.a. bevrijdingsfestival jazz-festivals en koninginnendag daar ik regelmatig plaatjes in verschillende parken.
Ondertussen is de collectie uitgegroeid tot een stuk of 60, variërend van de gouden ouden als rolling stones, beatles, santana, jj cale, booker T, Bob marley, Dire Straits en vele verzamelalbums 40's 50's 60's 70's die het altijd goed doen in de parkjes.
De meeste platen vind ik bij verschillende kringlopen, een aantal grotere namen bij de Sounds in Tilburg. Onlangs een stuk of 20 platen gevonden op de meimarkt (grote rommelmarkt in het centrum van tilburg. Waar vinden jullie zoal jullie platen? (ik heb de beginpost doorgelezen, maar ben benieuwd naar jullie eigen adresjes!)
Naarmate ik me wat meer verdiepte in de wereld van het vinyl ging ik steeds meer op zoek naar wat specialer spul. Nu ben ik op zoek naar een aantal funk platen, die ik tot op heden in nederland niet heb kunnen vinden. Kennen jullie websites of grote platenwinkels waar ik kans zou maken?
Het gaat om de volgende platen:
* The J.B.'s – Funky Good Times: The Anthology Volume 1
* The J.B.'s – Funky Good Times: The Anthology Volume 2
* The Meters – Let's Party With The Meters
* Maceo - Us
Ik bouw regelmatig kratradio's (zie kratradio topic) Waaronder ook modellen met een ingebouwde platenspeler. Op evenementen als o.a. bevrijdingsfestival jazz-festivals en koninginnendag daar ik regelmatig plaatjes in verschillende parken.
Ondertussen is de collectie uitgegroeid tot een stuk of 60, variërend van de gouden ouden als rolling stones, beatles, santana, jj cale, booker T, Bob marley, Dire Straits en vele verzamelalbums 40's 50's 60's 70's die het altijd goed doen in de parkjes.
De meeste platen vind ik bij verschillende kringlopen, een aantal grotere namen bij de Sounds in Tilburg. Onlangs een stuk of 20 platen gevonden op de meimarkt (grote rommelmarkt in het centrum van tilburg. Waar vinden jullie zoal jullie platen? (ik heb de beginpost doorgelezen, maar ben benieuwd naar jullie eigen adresjes!)
Naarmate ik me wat meer verdiepte in de wereld van het vinyl ging ik steeds meer op zoek naar wat specialer spul. Nu ben ik op zoek naar een aantal funk platen, die ik tot op heden in nederland niet heb kunnen vinden. Kennen jullie websites of grote platenwinkels waar ik kans zou maken?
Het gaat om de volgende platen:
* The J.B.'s – Funky Good Times: The Anthology Volume 1
* The J.B.'s – Funky Good Times: The Anthology Volume 2
* The Meters – Let's Party With The Meters
* Maceo - Us
Dat zijn wel de betere pareltjes uit het segment die je zoekt.
Je zou exemplaren van ebay kunnen halen
als je dat doet.
Ik haal eigenlijk alleen spul van MP, maar dan moet je voor deze exemplaren lang zoeken (of geluk hebben)
Post eens wat foto's van je kratdraaitafels!
Je zou exemplaren van ebay kunnen halen
Ik haal eigenlijk alleen spul van MP, maar dan moet je voor deze exemplaren lang zoeken (of geluk hebben)
Post eens wat foto's van je kratdraaitafels!
Verwijderd
Spec's:
* Tripath class d versterker TA2024 modded
* 2x yuasa 12 volt accu 7 ah.
* Lcd voltage meter om de accu spanning in de gaten te houden
*MP3-module (fm radio, afspelen vanaf usb en sd-kaart)
* Pioneer platenspeler, loopt ook op 12 volt.
Bedieningspaneelstje, inclusief potmeter als volumeknop, aan-uit knoppen, en een aansluitpunt voor de acculader.
*Boxen: wharfedale delta 30.
Ik heb ervoor gekozen om de versterking , accu's en platenspeler samen in 1 koffer te bouwen. Helaas konden de boxen daar dus niet meer bij, voornamelijk omdat een platenspeler deze trillingen niet aan kan. De boxen zijn dus los, maar omdat het hifi speakers zijn klinkt het geheel wel erg strak.
Hier wat pix:
Overzicht foto:

Hier wordt het in vervoerd:

En een filmpke
[YouTube: http://youtu.be/-GOGv3h7Nw0]
* Tripath class d versterker TA2024 modded
* 2x yuasa 12 volt accu 7 ah.
* Lcd voltage meter om de accu spanning in de gaten te houden
*MP3-module (fm radio, afspelen vanaf usb en sd-kaart)
* Pioneer platenspeler, loopt ook op 12 volt.
Bedieningspaneelstje, inclusief potmeter als volumeknop, aan-uit knoppen, en een aansluitpunt voor de acculader.
*Boxen: wharfedale delta 30.
Ik heb ervoor gekozen om de versterking , accu's en platenspeler samen in 1 koffer te bouwen. Helaas konden de boxen daar dus niet meer bij, voornamelijk omdat een platenspeler deze trillingen niet aan kan. De boxen zijn dus los, maar omdat het hifi speakers zijn klinkt het geheel wel erg strak.
Hier wat pix:
Overzicht foto:
Hier wordt het in vervoerd:
En een filmpke
[YouTube: http://youtu.be/-GOGv3h7Nw0]
Aha, het is een koffergrammofoon 
Wel mooi gemaakt met accu en voltmetertje.
Luidsprekers in de behuizing is idd uit den boze; de oude koffergrammofoons hadden ook al de speaker in de deksel oid zodat deze als losse luidpreker te gebruiken was.
Wel mooi gemaakt met accu en voltmetertje.
Luidsprekers in de behuizing is idd uit den boze; de oude koffergrammofoons hadden ook al de speaker in de deksel oid zodat deze als losse luidpreker te gebruiken was.
The King of Limbs van Radiohead draait inmiddels ook zijn (wel wat korte) rondjes op mijn Thorens TD-145

Ik hou van deze platenspeler, en inmiddels ook van het album, al is het een album wat wel even moet "groeien"

Ik hou van deze platenspeler, en inmiddels ook van het album, al is het een album wat wel even moet "groeien"
Ik vind vooral de laatste 4 nummers erg goed, de eerste 4 kunnen mij weinig boeien als Radiohead fan. Niet zo'n sterk album als In Rainbows. Maargoed, de vinyl is leuk transparant enzo.Sailorman schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 09:48:
Yes, net op Ebay gekocht voor GBp 9,90 Genesis - Your own special way / In that quiet Earth. Op 45 rpm
Ikke blij
En vooral omdat de B kant zo'n super nummer is.
[YouTube: http://youtu.be/REoaCmdgecI]
Ikke blij

[YouTube: http://youtu.be/REoaCmdgecI]
[ Voor 4% gewijzigd door Bestla op 28-05-2011 13:52 ]
Gister nog wat nieuwe schijven gehaald bij de platenzaak:
Grizzly Bear - Veckatimest
The Morning Benders - Big Echo
Tame Impala - Innerspeaker
Absynthe Minded - idem
Broken Bells - idem
Broken Bells klinkt niet geweldig maar kostte dan ook slechts 8,50 nieuw. Tame Impala is snoeihard, voor mijn elementje soms iets té hard. Over de rest ben ik erg te spreken.
Grizzly Bear - Veckatimest
The Morning Benders - Big Echo
Tame Impala - Innerspeaker
Absynthe Minded - idem
Broken Bells - idem
Broken Bells klinkt niet geweldig maar kostte dan ook slechts 8,50 nieuw. Tame Impala is snoeihard, voor mijn elementje soms iets té hard. Over de rest ben ik erg te spreken.
Ik ook. 7" & 10" van de nieuwe Arctic Monkeys single. Eindelijk Velvet Underground & Nico gekocht. Klinkt erg goed op 180gr!
Ik heb afgelopen weekend (via MP) een paar singles besteld en zijn zojuist binnengekomen. Het betreft:
- Led Zeppelin -- Whole lotta love
- Black Sabbath -- Paranoid
- Bad Company -- Rock 'n' roll fantasy
- Buddy Holly -- It doen't matter anymore EP
- Bill Withers -- Lovely day
Verwijderd
Iemand bekend met deze tafel?
(plaatje van internet geplukt)
Ben al een tijdje op zoek naar een platenspeler en kwam vandaag deze tegen, hij is geserviced, nieuwe kabels enz. Er komt nog een nieuw element op (Ortofon mm Red, Stanton 681 EEE of Audio Technica AT95E). Lees op andere fora niet al te veel jubelverhalen over de Marantz, maar verder dan hij ziet er leuk uit en klonk goed (met het Stanton element) kom ik helaas niet dus alle advies is welkom
Hij zou rond de 200 moeten gaan kosten dan, afhankelijk van het element.
Zelf heb ik geen audiofiele neigingen, wil gewoon een fatsoenlijke platenspeler waar ik mee vooruit kan en die beter klinkt dan mijn Sony spelertje van dit moment.

(plaatje van internet geplukt)
Ben al een tijdje op zoek naar een platenspeler en kwam vandaag deze tegen, hij is geserviced, nieuwe kabels enz. Er komt nog een nieuw element op (Ortofon mm Red, Stanton 681 EEE of Audio Technica AT95E). Lees op andere fora niet al te veel jubelverhalen over de Marantz, maar verder dan hij ziet er leuk uit en klonk goed (met het Stanton element) kom ik helaas niet dus alle advies is welkom
Hij zou rond de 200 moeten gaan kosten dan, afhankelijk van het element.
Zelf heb ik geen audiofiele neigingen, wil gewoon een fatsoenlijke platenspeler waar ik mee vooruit kan en die beter klinkt dan mijn Sony spelertje van dit moment.
Als ik eerlijk ben vind ik die marantz aan de prijs.
Als die 200 euro incl die ortofon is (die ong 90 euro kost) valt het nog mee als dat ding inderdaad geserviced is en het element goed uitgelijnd wordt geplaatst.
Eigenlijk de enige (gangbare) vintage marantz die populair is (en ook goed om te zien) is de 6300, en die gaat op MP vaak tussen de 90 en 150 euro weg (meestal als zoldervonst), en dat is een leuke speler vind ik. Deze zit dus in dat vaarwater.
Maar goed, de staat van de speler en wat er allemaal 'geserviced' is is allemaal heel rekbaar.
Welke sony heb je nu dan?
Als die 200 euro incl die ortofon is (die ong 90 euro kost) valt het nog mee als dat ding inderdaad geserviced is en het element goed uitgelijnd wordt geplaatst.
Eigenlijk de enige (gangbare) vintage marantz die populair is (en ook goed om te zien) is de 6300, en die gaat op MP vaak tussen de 90 en 150 euro weg (meestal als zoldervonst), en dat is een leuke speler vind ik. Deze zit dus in dat vaarwater.
Maar goed, de staat van de speler en wat er allemaal 'geserviced' is is allemaal heel rekbaar.
Sommige mensen hebben 'm ook geserviced als er nieuwe tulpstekkers aan hangen en er een lapje met schoonmaakmiddel overheen is gegaan, dus inderdaad even op letten wat eraan gedaan is.
Straks eindelijk een nieuwe naald voor m'n element kopen. Je voelt je toch wel onthand wanneer je je mooie plaatjes niet kunt afspelen
. Ben van plan zo'n 50 euro aan de nieuwe naald uit te geven, eens zien waar de winkel mee op de proppen komt (gerenommeerde verkoper die je graag wil helpen, aan zo iemand vertrouw ik het wel toe
).
Verwijderd
Dank voor je reactie. Het bedrag is dan inderdaad incl. het element. Verder zorgt hij ervoor dat alles ermee in orde is, hij lijnt hem uit en loopt het helemaal na, dus het is niet alleen het oppoetsen en ander kabeltje. Het is zelf een liefhebber die dit meer hobby-matig doet, en ook na de verkoop van deze platenspeler zal ik hem regelmatig zien dus ik verwacht niet dat hij me een poot probeert uit te draaienmr_petit schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 21:47:
Als ik eerlijk ben vind ik die marantz aan de prijs.
Je geeft aan dat eigenlijk alleen de 6300 van Marantz populair is, komt dat omdat de rest crap kwaliteit is of heeft dat een andere reden?
Heb nu trouwens een Sony PS-LX60, die zat standaard bij mijn set.

En voor zover dat relevant is, deze set:

Al heb ik een andere cd-speler in vergelijking met deze.
Verwijderd
Gisteren weer wat kringloopvinyl gescoord:
Malcolm McLaren - Carmen 12"
Al DiMeola - Casino
Mo - Mo
Joan Armatrading - Track record
Malcolm McLaren - Carmen 12"
Al DiMeola - Casino
Mo - Mo
Joan Armatrading - Track record
Met name de tafels van marantz uit de jaren 80 zijn crap. Die zijn voornamelijk van dun hard plastic zoals veel tafels uit die tijd.Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 09:57:
[...]
Je geeft aan dat eigenlijk alleen de 6300 van Marantz populair is, komt dat omdat de rest crap kwaliteit is of heeft dat een andere reden?
Als je de 6300 tegen de 6150 uitzet heeft de 6300 een zwaarder plateau (1,6kg vs 1,3kg) en een zwaardere plint (totale massa 10kg vs. 7,1kg). De motor is denk ik gelijk.
Ook heeft de arm van de 6300 een lateraal compensatiegewicht en is ie iets langer.
Dat zijn zaken die een tafel doorgaans technisch beter laten presteren. En de 6300 ziet er beter uit (volgens vele). Niet dat deze lelijk is overigens. Maar dat maakt de 6300 begeerlijker en dus duurder.
Hij staat echter wel op thevintageknob genoemd, dus heeft ie wel enigzins appeal:
http://www.thevintageknob.org/marantz-Model_6150.html
Maar als je zeker weet dat deze technisch gezien goed is, is dat veel waard. Zeker als je het zelf niet ziet zitten om een tafel te servicen. Als je een 'zoldervonst' van MP afhaalt weet je bijna zeker dat niet alles meer 100% functioneert. Deze machines zijn vaak 30-40 jaar oud en hebben vaak meer dan 20 jaar stilgestaan wat resulteert in vastgekoekt vet (in lager en arm) wat het mechaniek belemmert, en soms zijn er electronische probleempjes door te oude elco's en potmeters.
Als deze de laatste jaren regelmatig speelt zijn eventuele problemen dus ook bekend of verholpen.
Is die ortofon red nieuw of is het aantal speeluren betrouwbaar bekend? (naald is een slijtageonderdeel; levensduur is ca. 1000 uur en een nieuwe naald is doorgaans bijna net zo duur als een nieuw element).
Hoe dan ook zal deze tafel een grote sprong voorwaarts zijn tov je huidige speler
[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 05-06-2011 01:31 ]
Mijn opa kwam aanzetten met een hele mooie Thorens TD 160 met een ortofoon element (of naald?). Hij wil hem graag verkopen.

Werkt goed en zit er nog als nieuw uit.
Wat moet deze platenspeler opbrengen?

Werkt goed en zit er nog als nieuw uit.
Wat moet deze platenspeler opbrengen?
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Het bod van Jonathan is redelijk marktconform.
Wellicht 125 euro omdat hij er idd heel netjes uitziet, maar dat is imho wel zo'n beetje de max.
Met draaitafels is er vaak een hele scherpe scheidslijn qua verkoopbedrag tussen een snelle verkoop en eeuwig ermee lopen leuren.
Er zijn er heel veel van gemaakt, dus het aanbod is heel erg groot.
Wellicht 125 euro omdat hij er idd heel netjes uitziet, maar dat is imho wel zo'n beetje de max.
Met draaitafels is er vaak een hele scherpe scheidslijn qua verkoopbedrag tussen een snelle verkoop en eeuwig ermee lopen leuren.
Er zijn er heel veel van gemaakt, dus het aanbod is heel erg groot.
Mooi dan ben ik er wel uit.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Verwijderd
De 6300 is inderdaad mooier, die heeft die ook staan maar wil hij niet verkopenmr_petit schreef op zondag 05 juni 2011 @ 01:30:
Als je de 6300 tegen de 6150 uitzet heeft de 6300 een zwaarder plateau (1,6kg vs 1,3kg) en een zwaardere plint (totale massa 10kg vs. 7,1kg). De motor is denk ik gelijk.
Ook heeft de arm van de 6300 een lateraal compensatiegewicht en is ie iets langer.
Dat zijn zaken die een tafel doorgaans technisch beter laten presteren. En de 6300 ziet er beter uit (volgens vele). Niet dat deze lelijk is overigens. Maar dat maakt de 6300 begeerlijker en dus duurder.
Hij staat echter wel op thevintageknob genoemd, dus heeft ie wel enigzins appeal:
http://www.thevintageknob.org/marantz-Model_6150.html
Deze heeft hij geserviced en speelt vrijwel dagelijks nog dus dat is geen probleem denk. Het element is nieuw en zal hij bestellen en plaatsen zodra ik aangeef deze tafel te willen hebben. Uit je reactie begrijp ik dat het Ortofon element de beste keuze is van de 3 die hij aangaf? (Stanton en Audio Technica).Als deze de laatste jaren regelmatig speelt zijn eventuele problemen dus ook bekend of verholpen.
Is die ortofon red nieuw of is het aantal speeluren betrouwbaar bekend? (naald is een slijtageonderdeel; levensduur is ca. 1000 uur en een nieuwe naald is doorgaans bijna net zo duur als een nieuw element).
Hoe dan ook zal deze tafel een grote sprong voorwaarts zijn tov je huidige speler
Dat ik met deze Marantz erop vooruit ga betwijfel ik niet trouwens
Die stanton heeft imho een te hoge compliantie voor die arm; de ortofon is wellicht ook al aan de hoge kant.
De audio technica is een prima element, vooral doordat ie zo ontzettend goedkoop is (25 euro op ebay) en toch heel goed klinkt, maar als ik uit deze 3 elementen moest kiezen koos ik denk ik voor de ortofon.
De audio technica is een prima element, vooral doordat ie zo ontzettend goedkoop is (25 euro op ebay) en toch heel goed klinkt, maar als ik uit deze 3 elementen moest kiezen koos ik denk ik voor de ortofon.
Verwijderd
Onlangs een nieuwe draaitafel gekocht: Pro-ject RPM 1.3 met Ortofon Red 2M MM-element. Als herinstapper in de vinyl wereld ben ik zeker te spreken over de sound van deze tafel.
Alleen, die flut vilten mat die erbij zit, vind ik niets. Iemand een aanbeveling voor een goede mat tegen een betaalbare prijs (EUR 40-70)?
Ik lees het e.a. over kurk en leer en hoe de klank bepaald wordt daar de mat. Wat is wijsheid?
Alleen, die flut vilten mat die erbij zit, vind ik niets. Iemand een aanbeveling voor een goede mat tegen een betaalbare prijs (EUR 40-70)?
Ik lees het e.a. over kurk en leer en hoe de klank bepaald wordt daar de mat. Wat is wijsheid?
2 vondsten beide uit 1985..
Edit: 2 en 2,50 euro

Edit: 2 en 2,50 euro

[ Voor 9% gewijzigd door silitek op 07-06-2011 09:00 ]
Tubes....It's what make music music!
Heb je al in de catalogus van Pro-ject gekeken?Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2011 @ 16:00:
Onlangs een nieuwe draaitafel gekocht: Pro-ject RPM 1.3 met Ortofon Red 2M MM-element. Als herinstapper in de vinyl wereld ben ik zeker te spreken over de sound van deze tafel.
Ik heb er ook naar gekeken maar wis het ook niet zo 1,2,3 maar na kort navragen bleek ik er geen nodig te hebben
Klank wordt idd mede bepaald door de mat (materiaal daarvan). Je hebt daarom ook diverse matten van Pro-ject. Welke nu beter geschikt is in welke situatie weet ik niet. Dat wordt denk ik proberen of naar een dealer gaan. Of wellicht dat een van de gebruikers wat meer ervaring heeft op dit gebied.
[ Voor 17% gewijzigd door noodel1988 op 06-06-2011 20:52 ]
Die bovenste is erg leuk! Was hij duur?silitek schreef op maandag 06 juni 2011 @ 20:19:
2 vondsten beide uit 1985..
[afbeelding]
[afbeelding]
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik ben zelf van mening dat rubber het beste materiaal voor een mat is.Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2011 @ 16:00:
Naar mijn mening moet een mat vooral dempen en voor een stabiele basis zorgen (recht, horizontaal, evenwichting), en ik denk dat rubber daar het meest geschikt voor is. Plooibaar, extreem hoge dempingsfactor, zwaar etc.
Het ziet er wellicht wat gezapig uit op zo'n moderne project, maar misschien kan je op MP oid voor een prikkie een mat van een technics sl-1200 scoren. Alle huisdj's willen een viltmatje (slipmat) en hebben die mooie dikke slab rubber dus ergens in de kast liggen. Dan kan je het voor weinig iig proberen.
Het bepalen van de klank door een mat zie ik dan ook hoofdzakelijk als het beperken van bijgeluiden afkomstig van tafel/plateau of interactie tussen plaat en plateau. En dat is theoretisch gezien allemaal vervorming.
Ver#$$! Alle MP bieder willen die prachtige Thorens TD 160 opgestuurd hebben! Ga toch geen platenspeler verzenden...
Het is dat je bij Rotterdam woont, anders was ik zeker geïnteresseerd. Ben nog steeds (rustig) op zoek naar een mooie platenspeler.
Why not, kan prima heb ik destijds ook met de mijne gedaan. Platter netjes inpakken, transportschroefjes aandraaien. Kapje netjes inpakken in kranten en alles volstouwen met kranten, oude stof/kleding/lakens of foam/bubbeltjes plastic. En als je dat dwingt tot extra kosten geef je dat aan, dan kan een koper aangeven hiermee akkoord te gaan of niet.Cobb schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 15:51:
Ver#$$! Alle MP bieder willen die prachtige Thorens TD 160 opgestuurd hebben! Ga toch geen platenspeler verzenden...
En het risico is voor de koper, dan moet ie maar kiezen voor verzekerde verzending. Jij doet jouw ding en zet netjes op de doos "ERRUG BREEKBAAR"
Kost je beetje moeite, als je dit allemaal te veel werk is ben je gewoon lui
[ Voor 16% gewijzigd door loewie1984 op 08-06-2011 16:12 ]
Ik kom ook nog wel eens in Groningen.Jelte schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 15:56:
Het is dat je bij Rotterdam woont, anders was ik zeker geïnteresseerd. Ben nog steeds (rustig) op zoek naar een mooie platenspeler.
Verwijderd
Volgens mij is 'breekbaar' op een pakketje meer een uitdaging voor de werknemers van de pakketdienst...
Ik zeg altijd maar zo:
Stel je hebt ambitie, je wilt echt wat van je functie maken. Je bezit over een goed stel hersenen, bovengemiddeld iq, hebt een gedegen opleiding en beschikt over een uitzonderlijk organisatietalent.
Zou jij dan pakjes gaan rondbrengen?
Als het voor jezelf is altijd een draaitafel ophalen, nooit verzenden.
Verzenden kan, maar dan moet je het heel goed inpakken, en sowieso kap, plateau en plint altijd in gescheiden dozen!
Stel je hebt ambitie, je wilt echt wat van je functie maken. Je bezit over een goed stel hersenen, bovengemiddeld iq, hebt een gedegen opleiding en beschikt over een uitzonderlijk organisatietalent.
Zou jij dan pakjes gaan rondbrengen?
Als het voor jezelf is altijd een draaitafel ophalen, nooit verzenden.
Verzenden kan, maar dan moet je het heel goed inpakken, en sowieso kap, plateau en plint altijd in gescheiden dozen!
Ik kom voor mijn werk wel eens in Dordrecht. Ach ik kom nog wel eens kijken als ik weer die kant op moet.
Goed inpakken in een oversized doos moet kunnen. Niet te "strak" inpakken. Het verpakkingsmateriaal moet genoeg kunnen meegeven bij een val, anders doet de platenspeler dat wel. Natuurlijk wel zorgen dat het plateau en de arm niet alle kanten op kunnen gaan. (losjes gekreukelde kranteproppen)
Ik heb eens een Technics SL 3210 van Groningen naar Rotterdam verstuurd, en dat ging prima.
Ik heb eens een Technics SL 3210 van Groningen naar Rotterdam verstuurd, en dat ging prima.
Atari portfolio Dos 2.11
Ik heb ook ooit een Thorens TD166 mkII op laten sturen en dat is goed gegaan. Echter ook wel eens een speler op laten sturen en die kwam totaal uit elkaar gevallen aan. Nog wel kunnen fixen.
Beste het plateau apart verpakken en dan bij de rest in de doos doen zodat het weer 1 pakket wordt.
Arm goed vast zetten bijv. met tiewraps of van die dingen om je vuilniszak dicht te binden.
Eventuele stofkap ook los verpakken met extreem veel bubbeltjesplastic. En zorgen voor een stevige bovenkant van de je doos, want daar gaat die pakjesmeneer natuurlijk andere pakjes bovenop zetten.
Het blijft altijd een risico, dus ook aan een koper vermelden dat je je best doet, maar dat het risico voor hem/haar is....
Beste het plateau apart verpakken en dan bij de rest in de doos doen zodat het weer 1 pakket wordt.
Arm goed vast zetten bijv. met tiewraps of van die dingen om je vuilniszak dicht te binden.
Eventuele stofkap ook los verpakken met extreem veel bubbeltjesplastic. En zorgen voor een stevige bovenkant van de je doos, want daar gaat die pakjesmeneer natuurlijk andere pakjes bovenop zetten.
Het blijft altijd een risico, dus ook aan een koper vermelden dat je je best doet, maar dat het risico voor hem/haar is....
[ Voor 5% gewijzigd door dreeke op 10-06-2011 20:10 ]
Ook van die rood/witte richtingsstickers erop plakken
Verwijderd
Beste mede vinyl fanaten. Onlangs kwam ik in de plaatselijke kringloop een paar draaitafels tegen, heb er zelf ook al wat liggen, maar was benieuwd welke in jullie ogen een goede keuze zou zijn. (goed geluid, lief voor de platen).
Wat ik zelf heb liggen:
Sansui P-D10 direct drive.

Sansui FR-D35 direct drive,

Wat ik in de kringloop tegen kwam:
Dual CS-1219 belt drive, met shure element

Dual CS-1225-1 belt drive, DMS-210/DN-22 element

Garrard SP25 MKIV shure M44-7 element
Wat ik zelf heb liggen:
Sansui P-D10 direct drive.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2011 13:30 ]
Welke de beste is, geen idee
. Maar de beide Duals zijn geen belt drives, maar Idler wheel drives. Ik heb zelf een Dual 1009, ook een idler wheel, en die bevalt mij uitstekend.
Grootste probleem met idler wheel van dual is dat de Rubber wieltjes niet meer gemaakt worden, dus lastig te verkrijgen. Al kan je je oude wiel wel laten restaureren. Voordeel is dat als je wiel goed is hij ontzettend lang mee gaat en je dus geen gezeur hebt met riemen die harder slijten en oprekken e.d.
Ik heb zelf een Dual DMS 200 element er op, en in mijn oren klinkt die ook prima.
Grootste probleem met idler wheel van dual is dat de Rubber wieltjes niet meer gemaakt worden, dus lastig te verkrijgen. Al kan je je oude wiel wel laten restaureren. Voordeel is dat als je wiel goed is hij ontzettend lang mee gaat en je dus geen gezeur hebt met riemen die harder slijten en oprekken e.d.
Ik heb zelf een Dual DMS 200 element er op, en in mijn oren klinkt die ook prima.
[ Voor 8% gewijzigd door Minneyar op 11-06-2011 14:20 ]
Nou toppers zou ik het niet willen noemen, maar uit deze selectie zou ik voor de Dual 1225 of 1219 gaan.
"Een Shure element" zegt verder niet zoveel, dat is net zoiets als een auto met "een set wielen".
De Shure M44 is niet spannend.
Lief voor de platen zijn ze allemaal, mits de naald en de afstelling goed zijn.
"Een Shure element" zegt verder niet zoveel, dat is net zoiets als een auto met "een set wielen".
De Shure M44 is niet spannend.
Lief voor de platen zijn ze allemaal, mits de naald en de afstelling goed zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door dreeke op 14-06-2011 00:24 ]
Een vraagje, misschien hebben mensen hier meer ervaring mee. Ik ben van plan om bepaalde platen op te nemen. Kort gezegd: via de draaitafel via de receiver naar de computer. Alle kwaliteitsinstellingen staan goed (24 bit, 96 kHz), ook op de receiver voor een neutraal geluid. Ik gebruik de phono ingang van de receiver en het signaal gaat via de headphone uitgang naar Audacity. Ik moet alleen wel steeds het volume in de gaten houden met de volume knop.
Nu is mijn vraag: is dit een goede manier voor kwalitatieve rips?
Nu is mijn vraag: is dit een goede manier voor kwalitatieve rips?
Ik denk het wel, als je maar een goede geluidskaart in je PC hebt zitten. Als je de standaard geluidskaart van je moederbord gebruikt, zo'n Realtek chipset, heb je natuurlijk kans dat de A/D converter weliswaar oke is, maar dat de componenten daar weer omheen flink goedkoop zijn, waardoor je naast een slechtere geluidskwaliteit ook de kans hebt dat je het geluid van je hardeschijf er doorheen hoort. Puur theoretisch verder, want ik heb het zelf ook eens op die manier geprobeerd en dat klonk voor zover ik kon beoordelen vrijwel hetzelfde als de LP...
Verwijderd
Deze heb ik ook aangeschaft om aan te sluiten in de huiskamer aan mijn Harman/Kardon setje. maar als ik deze aansluit en inschakel dan hoor ik een hevige brom toon mijn sub gaat er van over zijn nek?Raven schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 18:17:
http://www.vego.nl/xitel/06/preamp_220.htm , doet wat het moet doen voor weinig geld
Weet iemand waar dit aan licht? ook zonder Lp speler is dit het geval...
Ja dat zit wel snor. Via Audio/MIDI-configuratie (heb een MBP) en het menu van Audacity heb ik de boel op 24 bit 96 kHz gezet dus die kwaliteit is perfect.Struikrover schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 20:06:
Ik denk het wel, als je maar een goede geluidskaart in je PC hebt zitten. Als je de standaard geluidskaart van je moederbord gebruikt, zo'n Realtek chipset, heb je natuurlijk kans dat de A/D converter weliswaar oke is, maar dat de componenten daar weer omheen flink goedkoop zijn, waardoor je naast een slechtere geluidskwaliteit ook de kans hebt dat je het geluid van je hardeschijf er doorheen hoort. Puur theoretisch verder, want ik heb het zelf ook eens op die manier geprobeerd en dat klonk voor zover ik kon beoordelen vrijwel hetzelfde als de LP...
Verwijderd
Ook ik ben ondertussen in de ban van het zwarte goud, destijds heeft mijn broer me aangestoken. Samen draaiden we regenmatig plaatjes in verschillende parken in nederland. Hij met een philips koffergrammofoon, ik met een zelfgebouwde versie.
Tegenwoordig struin ik de rommelmarkten en kringlopen af voor verzamelalbums (leuk voor in het park) en andere in mijn ogen leuke artiesten. Het zoeken naar platen blijft leuk tijdverdrijf!
Afgelopen drie weken ook wat leuke vondsten gedaan.
Kringlopen omgeving Tilburg:
Singles

LP's

Rommelmarkten omgeving Tilburg:
Singles

LP's

Nu rest mij alleen nog de vraag: Ik draai tegenwoordig mijn platen met een oude sansui direct drive platenspeler. Omdat ik echt een leek ben op het gebied van platenspelers vroeg ik me af of jullie voor mij een lijstje aan zou kunnen leveren met platenspelers die het zwarte goud echt tot hun recht doen laten komen. Welke merken zijn aan te raden? Welke types zijn in jullie ogen altijd fijne platenspelers? Misschien een linkje naar marktplaats oid?
Mijn budget ligt tot max 100 euro.
Thanks!
Tegenwoordig struin ik de rommelmarkten en kringlopen af voor verzamelalbums (leuk voor in het park) en andere in mijn ogen leuke artiesten. Het zoeken naar platen blijft leuk tijdverdrijf!
Afgelopen drie weken ook wat leuke vondsten gedaan.
Kringlopen omgeving Tilburg:
Singles
LP's
Rommelmarkten omgeving Tilburg:
Singles
LP's
Nu rest mij alleen nog de vraag: Ik draai tegenwoordig mijn platen met een oude sansui direct drive platenspeler. Omdat ik echt een leek ben op het gebied van platenspelers vroeg ik me af of jullie voor mij een lijstje aan zou kunnen leveren met platenspelers die het zwarte goud echt tot hun recht doen laten komen. Welke merken zijn aan te raden? Welke types zijn in jullie ogen altijd fijne platenspelers? Misschien een linkje naar marktplaats oid?
Mijn budget ligt tot max 100 euro.
Thanks!
Nav de bovenstaande foto's vd Duals heb ik een vraag over de metaalkleurige schroef linksboven op de spelers. Mijn recent aangeschafte Dual heeft deze schroef ook naast de 3 transportschroeven en het lijkt wel of deze schroef de bovenkant vd speler vast draait aan de kast. Maar dat is toch juist de functie vd transportschroeven, de boel moet toch enkel op de veren rusten als de speler klaar voor gebruik is?Sansui P-D10 direct drive.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Bij mijn Dual 1009, heb ik twee transportschroeven, en die links boven is er een van, maar misschien is dat bij andere types anders geregeld. Kan je anders een fotootje posten van hoe die er bij jou uitziet?
Verwijderd
Waarschijnlijk iets met lekstroom of aarding o.i.d. Niet dat ik een expert ben hoorVerwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 21:45:
[...]
Deze heb ik ook aangeschaft om aan te sluiten in de huiskamer aan mijn Harman/Kardon setje. maar als ik deze aansluit en inschakel dan hoor ik een hevige brom toon mijn sub gaat er van over zijn nek?
Weet iemand waar dit aan licht? ook zonder Lp speler is dit het geval...
Verwijderd
Hallo Doerak,
Alhoewel ik Micro Seiki verslaafd ben begrijp ik dat jouw budget misschien iets te klein zal zijn. Ik zou in jouw plaats kiezen voor een Dual 701 (Direct Drive) met een fatsoenlijk element, naar mijn mening beste platenspeler van Dual en onverslijtbaar. Succes..
Alhoewel ik Micro Seiki verslaafd ben begrijp ik dat jouw budget misschien iets te klein zal zijn. Ik zou in jouw plaats kiezen voor een Dual 701 (Direct Drive) met een fatsoenlijk element, naar mijn mening beste platenspeler van Dual en onverslijtbaar. Succes..
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2011 12:12 . Reden: quote ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic