Goedemiddag allemaal.
De afgelopen dagen/weken heb ik de 72 pagina's met berichtjes doorgelezen, en ik heb daar al aardig wat van opgestoken.Ter introductie van mezelf een beknopte geschiedenis van mijn ervaringen met audio-apparauur.
1) Mijn eerste muziek-apparatuur was een Phillips mono radiocassetterecorder die ik in 1980 voor mijn 10e verjaardag kreeg. Ik heb dat ding nog steeds, al kraakt de volumeknop en valt soms het geluid helemaal weg.
2) In die tijd hadden mijn ouders een B&O radio (eigenlijk een receiver maar dat woord werd toen nog niet gebruikt) en een B&O platenspeler. Een groot deel van hun platencollectie kwam echter van mijn opa af, die de echte muziekliefhebber was. Dat was voornamelijk klassiek.
3) Later erfde ik een radio-meubel, met ingebouwde platenspeler en ingebouwde speakers.Vanaf toen ben ik ook zelf LP's en singles gaan kopen.Naar hoe oud dat spul was kan ik nu nog enkel raden, maar het was in ieder geval niet van de kwaliteit van de hier besproken spelers (zoals o.a.Thorens) uit de jaren 70 en 60. Het meubel was waarschijnlijk nog een stuk ouder en HIFI was het zeker niet.
4) Gezien de toch wel beperkte geluidskwaliteit van het meubel wilde ik toch wel iets beters en dus kocht ik ergens tussen 1985 en 1988
(bonnetje toch eens opzoeken) een Phillips midi (32cm) HIFI-set. Die set was een aanbieding
(eigenlijk boven mijn geplande budget) met een dubbel-cassette-receiver FS365 met digitale tuner en 5 bands equalizer. Bij die set zat een CD-speler, type CD160
(de 360 was 100 gulden duurder en vond ik echt te ver boven mijn budget) wat als extra beschouwd werd, want CD's waren zo duur, daarvan zou ik er toch geen kopen tenzij het iets was dat ik toch wel mooi zou blijven vinden.
Tenslotte, en dat is één van de twee redenen dat ik nu hier post op dit forum, een platenspeler type FP365.
5) Van deze set heb ik jaren plezier gehad. Echter op den duur begon het geluid op één kanaal weg te vallen, dit bij meerdere bronnen(o.a. cassette, platenspeler, maar niet bij de CD-speler). Ook had het ding geen afstandsbediening. Uiteindelijk is er een andere receiver voor in de plaats gekomen, een Kenwood KRF/V8090, met phono/ingang, en is het aangevuld met een dvd-audio-capable dvd/speler.
6) Voor de FP365 platenspeler had ik indertijd al eens een andere naald gekocht, niet zozeer omdat die versleten was, maar omdat ik dat niet kon controleren. De oude naald heb ik echter toen wel bewaard. Echter in 2004 werd mijn zoontje geboren en die heeft in de tussentijd beide naalden weten te molesteren. Ik heb daarna zeker twee jaar geen platen kunnen draaien.
Inmiddels waren platenspeler, zoals mr_petit eerder zo treffend heeft omschreven veranderd in aanvullingen bij een hifi-set voor oude zakken die nog platen speelden, en daarna helemaal verdwenen, en dus ook de degelijke hifi-zaak die deze dingen en naalden verkocht.
7) Ik ben toen wezen informeren wat een nieuwe naald kostte, maar aangezien de hoofdprijs die daarvoor gevraagd werd leek het me zinvoller om te investeren in een nieuwe speler, die als bijkomend voordeel bood dat deze gelijk voorzien was van een USB-aansluiting. (Inmiddels zijn er zelfs met SD-card-slot, heb je zelfs geen computer meer nodig) Hoe ontnuchterend was dat toen ik het ding aansloot op mijn receiver, het klonk nergens naar, was om hoofdpijn van te krijgen. Had ik toen dit forum maar al gelezen, maar nee, dat was er toen nog niet.
Het ding heeft in die tijd dus geen 3 keer gespeeld, en nooit meer dan 5 minuten.

Vorig jaar koninginnedag vond ik op de plaatselijke vrijmarkt een identieke FP365 met naald. Ik heb die toen op mijn speler gezet en toen viel gelijk het betere geluid op, en bij een directe vergelijking nog meer. Sindsdien staan de twee spelers naast elkaar, maar heb ik de Zolid (Aldi) slechts één keer geprobeerd, slechts een paar seconden lang. Sterker nog, volgens mij overstuurt hij de ingang van de versterker, ook de TAPE of de CD-ingang.
9) Nu zit ik met de volgende vragen:
- hoe goed is de naald nog die ik van de rommelmarkt-€5-speler heb gehaald, inmiddels heb ik wel op internet goedkopere adressen gevonden.Één site vroeg €17 excl verzendkosten en pickupnaalden.nl heeft er één voor €21
(in ieder geval een diamanten naald) en één van €31(diamant en elliptisch)
- wat moet ik met die Zolid doen, is er een betere geluidskwaliteit uit te krijgen (al was het maar om de boel een keer te kunnen digitaliseren) en zoniet, is er iemand anders mee blij te maken, of is het resultaat slechts dat hij (vanwege het slopen van je platen, zoals hier geschreven is dat ze doen) diegene alleen maar ongelukkig maakt.
- in ieder geval kan ik nog steeds niet digitaliseren, de geluidskaart in mijn PC is in ieder geval niet zo geweldig.
- Een NAD PP3i kost in ieder geval al €150 en een dag reizen heen en weer (we wonen nogal in een uithoek, als je niet voor dag-en-dauw op staat loop je het risico bij de winkel aan te komen tegen sluitingstijd) met de nodige benzine.
- Ook, en dat is iets heel anders, heb ik hier iets voorbij zien komen over speciale hoofdtelefoonversterkers, ik dacht van Bravo (met een buis). Nu weet ik niet hoeveel mW die afgeven en op wat voor impedantie ze afgestemd zijn, maar ik zat zo eens te denken dat dat ook wel handig zou kunnen zijn om een speaker aan te sturen die niet te hard mag klinken. Bij 1W en een gevoeligheid van gemiddeld 80db/W is dat al hard genoeg om je buren op stang te jagen, en als je dat nu net niet wilt.
Tenslotte
Deze koninginnedag ben ik ook weer de plaatselijke rommelmarkt afgestruind. Wat me opviel was dat er, afgezien van een verdwaalde no-name of
budgetonduidelijke kwaliteit-sony vooral platenspelers lagen van Akai.
Naar platen heb ik niet zo gekeken, had ik te weinig tijd, en het merendeel was op een grote stapel gepleurd en men vroeg er dan nog best wel veel voor.