Net terug van de Hobo Hifi in Den Bosch.
Nog even staan kwijlen bij de Denon AVC-A1HDA, damn wat een apparaat is dat. Al las ik in het magazine dat
Pioneer de SC-LX90 Susano heeft, een receiver van dik 35kg!
Moet zeggen dat ik echt goed geholpen ben. Sta ik daar als 23-jarige met een budget van ergens tegen de €1.500,-. De persoon die na mij binnen kwam was geïntereseerd in de KEF Reference die er stonden voor €2.999,- de stuk. Maar die meneer moest gewoon op zijn beurt wachten.
Maar die KEF Reference was wel de enige KEF die ze hadden staan. Hobo is gestopt met KEF. De reden: je kan KEF ook via de Wehkamp bestellen en de doelgroep/status is dus nu anders...
Maar de kans dat KEF het voor mij zou worden werd toch al met de dag kleiner aangezien ik iets anders wil dan de gemiddelde Denon eigenaar
De Klipsch RF 62-serie was helaas niet aanwezig bij de Hobo, dus waar ik voor ging ging niet door. Maar wel een andere Klipsch, dus toen die maar beluisterd.
Op advies van de verkoper ook toch maar eens een Focal aan laten sluiten. En dan wel de Focal Chorus 716V. Die is met nog €490,- per stuk toch wat leuker geprijsd dan de Chorus 826V van €825,-. En volgens de verkoper zouden die 826V's toch wel wat overkill zijn op mijn kamer. Dingen zijn meer bedoeld voor een wat grotere ruimte. Dus dat komt mooi uit, want dan kan ik toch naar Focal kijken met mijn budget. Wellicht is de 726V ook een optie, maar dat beslis ik pas als ik echt verschil hoor en dat verschil ook €100,- waard vindt.
Echt een heel lekker en zuiver geluid die Focals en veel meer laag dan de KEF's die ik bij een andere winkel heb gehoord. Focal is niet zo zuiver op de hoge tonen als KEF, dat toegegeven maar verder klinkt Focal mij beter. Ook nog naar de Dali Ikon 6 en Lector 6 geluisterd, maar kon daar zo 1-2-3 niet echt heel veel verschil tussen ontdekken. Maar ook Dali heeft zeker mijn interesse weten te trekken. Voor de grap ook eens een Elac aan laten sluiten omdat die dingen zo goed in het laag zijn. Het was een boekenplank-speaker, maar ik heb nog nooit zo veel geluid uit zo'n kleine speaker horen komen. En qua laag was het helemaal niet normaal, leek wel of er ergens een subwoofer verstopt stond.
Maar dan hier even dus qua looks waar ik nu tussen ga kiezen:
Focal Chorus 716V
Dali Lektor 6
Dali Ikon 6
Klipsch staat er dus niet tussen, want die heb ik niet kunnen beluisteren.
Qua looks vind ik de Focal wel echt apart, maar dat komt voor 99% gewoon door de puntige stofkap. De Dali Lektor 6 spreekt me ook zeer erg aan en dan wel zonder de stofkap...
Maar dit was maar even "snel" wat informatie vragen en luisteren met cd's van de winkel zelf. Nu even wat verder informatie zoeken op het internet en dan volgende week een keer langs met mijn muziek-collectie. Eens zien hoe lang ze muziek als Slipknot en dergelijke volhouden in de winkel
Viel me wel op hoe weinig speakers opties hadden om ze te bi-wiren. Zelfs de Focals van over de€800,- hadden die optie niet. Toch wel apart als je nagaat dat zelfs KEF dat al heeft vanaf de iQ-5. De KEF Reference had trouwens zes aansluitingen voor speakerdraad
En dan voel ik me aan de ene kant goed geholpen door mensen die er verstand van hebben, maar in dat Hobo Magazine lees je dan weer alles over kabels van €36,75 de meter en dergelijke. Dus van die dingen waar ik niet in geloof.... En wat nog wel de ergste was: een apparaat van het merk Monster die het inkomende 230 Volt netspanning reinigt, want de netspanning die zo je huis in komt is vies. En daar betaal je dan €1.195,- voor
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.