Ik zal ook even mijn ervaring delen. Ik gebruikte de afgelopen jaren een Popcorn Hour A-110 als mediaspeler. Twee weken geleden heb ik een Mac Mini 2011 gekocht met de volgende doelen in het achterhoofd (in volgorde van prioriteit):
1- Media Center voor muziek, foto & video
2- Gitaar leren spelen
3- iPhone app ontwikkeling
De Mac Mini overtreft de PCH in alles:
- Gebruiksgemak (de 'vrouw-check' doorstaat de Mac met glans)
- Looks (De hele Plex interface is heel mooi, net als de Mac Mini zelf)
- Snelheid (reactiesnelheid van menu's)
- Stabiliteit (Plex speelt tot nu toe alle formaten af, behalve een probleem met .ISO & VIDEO_TS, zie onder)
- Gitaar spelen (dat kan de PCH niet

... ik overigens ook nog niet

)
Ik gebruikte eerst de iPad om muziek te streamen naar mijn versterker (via Airplay en een AppleTV2). Airplay werkt niet altijd storingsvrij. Met de Mac draait er ook altijd een iTunes bibliotheek en kun je dus de iPad of iPhone/iPod als ideale afstandsbediening gebruiken.
Daarnaast is de Mac heel stil (je hoort alleen de harde schijf af en toe - niet hinderlijk), energiezuinig.
Wat het helemaal mooi maakt is de integratie met de Logitech Harmony (universele afstandsbediening). Mijn vrouw drukt op de activiteit 'Mac Mini Video' en de TV gaat aan (juiste ingang), de versterker gaat aan (juiste ingang) en Plex wordt fullscreen opgestart. Ze kan dan zelf een filmpje kiezen en starten en de boel weer afsluiten als ze klaar is. Ze heeft niet eens door dat ze op een computer werkt. Ideaal en heel gebruiksvriendelijk.
Om in de woonkamer gitaar te leren spelen is de Mac in combinatie met Garageband ook heel geschikt.
De AppleTV 2 staat nu in de slaapkamer onder een TV. Die heeft daar nu een veel mooier leven dan eerst. De AppleTV draait nu (na een jailbreak) Plex en dat betekent dat we ook boven films kunnen kijken. Je begint beneden. Zijn we moe, dan stoppen we de film en kijken hem boven af.
De bestanden staan allemaal op de Mac en op mijn NAS (bestanden op de NAS werkt via Plex ook prima). Je bent dus niet gebonden aan het Apple file formaat (en gedoe met het omzetten van films via Handbrake enzo - argh).
Door de PMS (Plex Media Server) kun je zelfs onderweg films kijken of op de iPad. Het is echt briljant. Ik durf bijna te zeggen dat de combinatie Mac Mini, Plex, AppleTV en Harmony de perfecte Media Center oplossing is.
Zijn er problemen? Het enige dat niet goed werkt is het kijken van .ISO en VIDEO_TS files (vaak DVD's). Op de Mac Mini leidt dat in Plex tot schokkerige beelden en de Plex app (op iPhone/iPad & AppleTV2) kan helemaal niet overweg met VIDEO_TS folders. Maar goed, aangezien het leeuwendeel MKV of WMV is, is dat niet zo'n probleem.
De Mac Mini is even een investering, maar voor mij dubbel en dwars zijn geld waard. Het is voor mij de best denkbare media center oplossing op dit moment.
[
Voor 3% gewijzigd door
J.apiooo op 10-08-2011 16:39
. Reden: Woongitaar -> Woonkamer :) ]