Sowieso schrijf je zo!
Ik mount m'n NAS (Synology DS410) namelijk als volgt ,via Finder en dan "Go > Connect to server".
Vervolgens sleep ik die gemounte drives naar m'n login items in m'n account, zodat de drives automatisch worden gemount als ik de Mini reboot.
Verder schakel ik m'n Mini nooit geheel uit maar zet ik hem altijd in sleep. M'n NAS schakelt overigens ook iedere avond uit en s'ochtends weer in. Heel soms (eens in de 2 weken) komt het helaas wel eens voor dat m'n mounts zijn verdwenen als ik m'n Mini wek.
Iemand een idee hoe dit komt?
Of wellicht een betere, meer error proof manier om de NAS te mounten?
Ja daar heb ik ook al mee geëxperimenteerd, inderdaad ook met behulp van die thread.Nerpissad schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 22:10:
@DyStiC:
had je deze thread al eens gezien?
volgens mij is dat zo'n beetje exact wat je zoekt.
Helaas kreeg ik dat ook niet lekker draaiend, regelmatig na een reboot was m'n alias stuk, als ik dan op de mount point folder klikte kreeg ik het venstertje te zien om de alias opnieuw te verbinden.
Gebruik je deze methode zelf ook?
http://www.xbmcfreak.nl/
Ik verbaas me alleen een beetje over de prijzen die ik tegenkom rond de 125 euro op ebay.
Waar ik over twijfel is hoe lang ik nog plezier zal hebben van deze upgrade of dat ik beter kan doorsparen voor een nieuwere Mini.
Of iets heel anders te kopen als HTC met als eis dat uitzending gemist ook werkt...
Heeft iemand wat goede ideeën die mij kunnen helpen in de keuze?
[ Voor 6% gewijzigd door Prutsky op 29-11-2010 15:12 ]
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
Als ik jou was zou ik even enkele reviews lezen van andere die hun Core Solo ook hebben voorzien van een update's. De bottleneck van dit model is namelijk de GMA950 videokaart.Erwinh schreef op maandag 29 november 2010 @ 15:10:
Ik zit een beetje in dubio. Ik heb momenteel een Mac mini (versie 1.1) Core Solo 1.5GHz met 2GB RAM en 500GB HD. Ik zit te dubben of ik de processor nog wil upgraden, zodat ik naast SD ook HD films kan afpelen. Ik neig naar een T7400 C2D (zit ook in mijn 24" witte iMac en trekt HD mkv's net).
Ik verbaas me alleen een beetje over de prijzen die ik tegenkom rond de 125 euro op ebay.
Waar ik over twijfel is hoe lang ik nog plezier zal hebben van deze upgrade of dat ik beter kan doorsparen voor een nieuwere Mini.
Of iets heel anders te kopen als HTC met als eis dat uitzending gemist ook werkt...
Heeft iemand wat goede ideeën die mij kunnen helpen in de keuze?
Persoonlijk zou ik gaan voor een tweedehands 1,8 of 2GHz C2D (25 à 30euro) i.c.m. Plex of XBMC. Dan moet je een heel eind komen.
Ik begrijp namelijk dat vanaf 10.6.3 VDA kan worden gebruikt, maar ik wil graag een mediacenter waar ik alles in kan mieteren en zonder problemen kan afspelen. Dat, en een home server ineen.
Peace is not simply the absence of war.
ik heb dezelfde mini en het antwoord is ja, als je tenminste VDA gebruikt.KroeT schreef op woensdag 08 december 2010 @ 10:21:
Korte vraag: een Mac Mini 2.0 GHz met NVidia 9400M, kan die al het 1080p-materiaal afspelen (en dus niet alleen x264) met behulp van bijvoorbeeld XBMC of Plex of loop je tegen problemen aan bij hogere bitrates of bepaalde codecs?
Ik begrijp namelijk dat vanaf 10.6.3 VDA kan worden gebruikt, maar ik wil graag een mediacenter waar ik alles in kan mieteren en zonder problemen kan afspelen. Dat, en een home server ineen.
het enige wat nog wel eens problemen oplevert zijn WMV-HD bestanden. voor de rest kan ik prima uncompressed blu ray rips afspelen. dit geldt zowel voor XBMC als plex.
ik gebruik daarvoor een mini-displayport --> HDMI verloopstuk. maar had 'm eerst wel via mini-DVI --> HDMI aangesloten. werkt voor mij allebei exact hetzelfde. audio gaat via optische kabel naar de receiver.KroeT schreef op woensdag 08 december 2010 @ 10:54:
Goed om te horen, dankjewel voor je reactie. Heb je 'm aangesloten met mini-dvi -> dvi -> tv?
daar heb ik helemaal geen last van. ik gebruik de televisie waarop m'n mini is aangesloten ook wel eens voor OS gerelateerde zaken, maar merk niks van een slechtere beeldkwaliteit.KroeT schreef op woensdag 08 december 2010 @ 12:25:
Duidelijk, dat zou ook mijn opstelling worden. Hoe is de beeldkwaliteit van het OS? Ik twijfel niet aan de kwaliteit van de films, maar ik heb een paar berichten gelezen over slecht leesbare tekst. Lijkt me inherent aan televisieschermen eigenlijk.
Voor mij is de kwaliteit haarscherp van het OS, ook Mac mini 2.0Ghz met 9400mKroeT schreef op woensdag 08 december 2010 @ 12:25:
Duidelijk, dat zou ook mijn opstelling worden. Hoe is de beeldkwaliteit van het OS? Ik twijfel niet aan de kwaliteit van de films, maar ik heb een paar berichten gelezen over slecht leesbare tekst. Lijkt me inherent aan televisieschermen eigenlijk.
Heb een LG TV met justscan (overscan) functie op 1920x1080
Denk dat dit wel een aardig verschil maakt, aangezien alles dan 1:1 staat.
Waarschijnlijk gaan sommigen hierin de mist in, en ja dat resulteert in slecht leesbare text in veel gevallen.
Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!
ik heb trouwens ook een LG, maar volgens mij geen overscanfunctie. ik kan de verschillende inputs wel labels geven, dus als ik de mac mini ingang het label 'computer' geef heb ik ook 1:1 pixelmapping.Turismo schreef op woensdag 08 december 2010 @ 19:47:
[...]
Voor mij is de kwaliteit haarscherp van het OS, ook Mac mini 2.0Ghz met 9400m
Heb een LG TV met justscan (overscan) functie op 1920x1080
Denk dat dit wel een aardig verschil maakt, aangezien alles dan 1:1 staat.
Waarschijnlijk gaan sommigen hierin de mist in, en ja dat resulteert in slecht leesbare text in veel gevallen.
naar het schijnt is dat bij samsung TV's ook het geval als ik me niet vergis.
voor zover ik weet geldt dit alleen voor nieuwe (2010) mini's met de 320M/330M chipsets.Erhnam schreef op donderdag 09 december 2010 @ 10:44:
Op welke versie zitten jullie? Ik hoorde dat in 10.6.3 VDA nog goed werkt, maar dat 10.6.4 en 10.6.5 roet in het eten gooit voor bijvooreeld XBMC. Ervaren jullie dit ook?
Ik ga uit van 10.6.5, werk m altijd bij met auto-update.Erhnam schreef op donderdag 09 december 2010 @ 10:44:
Op welke versie zitten jullie? Ik hoorde dat in 10.6.3 VDA nog goed werkt, maar dat 10.6.4 en 10.6.5 roet in het eten gooit voor bijvooreeld XBMC. Ervaren jullie dit ook?
Nergens last van, alles werkt als een zonnetje.
Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!
Verwijderd
Waarom een externe schijf??
Common.Sense: Als je (zoals ik) een niet zo'n grote schijf in je mini hebt zitten, moet je wel naar een externe schijf toe (of een NAS, maar dan streef je je doel weer een beetje voorbij).
edit: het is waar dat die externe schijf meer herrie maakt. Maar die wordt door de mini wel redelijk snel uitgezet.
[ Voor 12% gewijzigd door Verdicampo op 11-12-2010 10:23 ]
Verwijderd
2,4 ghz proc, 4 gb ram, 500 gb => € 880,- (met 2,66 ghz is het dan iets meer dan €1.000,-)
Maar je kunt ook kiezen voor de server variant, dan heb je:
2,66 ghz, 4gb ram, 2x 500gb (raid) => € 999,-.
De server variant heeft dus veel meer opslag als je de raid config niet gebruikt (en volgens mij zijn die disks sneller (7200rpm) en je krijg de serversoftware er bij, je mist wel de dvd speler maar dat is voor mij geen bezwaar.
Hoewel het een bak geld is overweeg ik dus de servervariant... maar zie ik iets over het hoofd?
Ik wil 'm dus thuis als mediacenter inzetten (en als fileserver).
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gaat je voorkeur uit naar een snellere chip, of meer HDD capaciteit. In ieder geval is die 2,4 Ghz voldoende om HD content af te spelen (Plex). Genoeg geheugen is wel erg handig!Verwijderd schreef op zondag 12 december 2010 @ 17:10:
Graag zou ik jullie mening vernemen: ik zit een beetje te spelen met de verschillende configuraties van de mac mini, en kom op het volgende:
2,4 ghz proc, 4 gb ram, 500 gb => € 880,- (met 2,66 ghz is het dan iets meer dan €1.000,-)
Maar je kunt ook kiezen voor de server variant, dan heb je:
2,66 ghz, 4gb ram, 2x 500gb (raid) => € 999,-.
De server variant heeft dus veel meer opslag als je de raid config niet gebruikt (en volgens mij zijn die disks sneller (7200rpm) en je krijg de serversoftware er bij, je mist wel de dvd speler maar dat is voor mij geen bezwaar.
Hoewel het een bak geld is overweeg ik dus de servervariant... maar zie ik iets over het hoofd?
Ik wil 'm dus thuis als mediacenter inzetten (en als fileserver).
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Maar wat betreft meer HDD space... Ik zou die 120 Euro in m'n zak houden en er een externe HDD voor kopen. Dan krijg je meer gig's voor je geld.
Of nog beter, investeer die 120 Euro in een NAS en prop daar een paar harde schijven is. Works for me!
Ik heb een Mac mini aangeschaft, en aangesloten op mijn Samsung LE37B650. Met een mini-dvi -> VGA-adapter is het beeld goed, erg goed zelfs. Met een mini-displayport -> hdmi-adapter is het beeld uitermate slecht, ik krijg de tekst maar niet goed, uitzonderlijk rafelig. Wel zijn de kleuren veel beter dan met de VGA-kabel. Het is een elcheapo hdmi-adapter, dus wellicht ligt het daaraan, maar ik begrijp dat het bij jou wel goed werkt. Welke adapter heb je?Nerpissad schreef op woensdag 08 december 2010 @ 21:41:
[...]
ik heb trouwens ook een LG, maar volgens mij geen overscanfunctie. ik kan de verschillende inputs wel labels geven, dus als ik de mac mini ingang het label 'computer' geef heb ik ook 1:1 pixelmapping.
naar het schijnt is dat bij samsung TV's ook het geval als ik me niet vergis.
Verwijderd
Ik denk vooral aan HD ruimte en stille performance. Externe disks hebben niet meteen mij voorkeur maarja. Als je puur kijkt naar de 2,66 GHz versies dan is de server iets goedkoper. Zijn er dan nog argumenten om het niet te doen? Ga ik de DVD missen?Noxa schreef op zondag 12 december 2010 @ 18:58:
[...]
Gaat je voorkeur uit naar een snellere chip, of meer HDD capaciteit. In ieder geval is die 2,4 Ghz voldoende om HD content af te spelen (Plex). Genoeg geheugen is wel erg handig!
Maar wat betreft meer HDD space... Ik zou die 120 Euro in m'n zak houden en er een externe HDD voor kopen. Dan krijg je meer gig's voor je geld.
Of nog beter, investeer die 120 Euro in een NAS en prop daar een paar harde schijven is. Works for me!
In navolging op mijn eigen bericht: naast de displayport-hdmikabel heb ik een dvi-hdmikabel geprobeerd: zelfde effect, tekst is uitzonderlijk slecht. Ik lees dat ik mijn Samsung televisie op hdmi2 moet zetten en bij de schermopties voor 'Just Scan' moet kiezen. Hdmi2 heb ik uiteraardKroeT schreef op zondag 12 december 2010 @ 19:18:
[...]
Ik heb een Mac mini aangeschaft, en aangesloten op mijn Samsung LE37B650. Met een mini-dvi -> VGA-adapter is het beeld goed, erg goed zelfs. Met een mini-displayport -> hdmi-adapter is het beeld uitermate slecht, ik krijg de tekst maar niet goed, uitzonderlijk rafelig. Wel zijn de kleuren veel beter dan met de VGA-kabel. Het is een elcheapo hdmi-adapter, dus wellicht ligt het daaraan, maar ik begrijp dat het bij jou wel goed werkt. Welke adapter heb je?
Tekst is kartelig en omlijnd met een witte gloed, videobeelden zijn haarscherp. Heel gek. Een uitzonderlijk veel voorkomend probleem, zo meldt het intarwebs me, maar de oplossingen zijn schaars. Wandelt hier misschien iemand rond met eenzelfde combinatie danwel probleem (en bij voorkeur een oplossing)?
[ Voor 12% gewijzigd door Trunksmd op 15-12-2010 09:49 ]
Verwijderd
Mark9876: Wat voor instellingen gebruik jij verder op tv (beeldverhoudingen) en Mini (resolutie etc)? Heb je ook een Mini met een GeForce 9400M?
Poe... had die tv maar een dvi-aansluiting...
[ Voor 3% gewijzigd door KroeT op 16-12-2010 13:27 ]
Verwijderd
Tegenwoordig heb ik echter de Mini Model 2010 die ook perfect werkt. Ik zit nu niet achter de MacMini, maar het lijkt mij dat je in OS-X in ieder geval Overscan niet moet aankruisen. Het blijkt dat je instellingen niet goed zijn als je grote zwarte balken links, recht, boven en onder ziet.
Eerst maar eens het standaard meegeleverde kabeltje proberen.
Is het niet mogelijk om in plaats van 1080p gewoon een resolutie te kiezen, in dit geval 1920x1080? Of krijg je dan nog steeds de mogelijkheid om overscan aan of uit te zetten?KroeT schreef op donderdag 16 december 2010 @ 13:26:
Trunksmd en mark9876: Dank voor de info. Ik heb de Mini ook op HDMI2 aangesloten, en ik heb in de bronnenlijst HDMI2 benoemd als poort waarop een PC is aangesloten. Ik gebruik in 1080p-instelling van OSX. Wanneer ik daarbij het vakje 'Overscan' niet aankruis is het beeld kleiner dan het scherm (met andere woorden: grote zwarte balken links, rechts, boven en onder). Wanneer ik dat wel doe is het beeld schermvullend. In beide gevallen is alle tekst van uitzonderlijk slechte kwaliteit.
Mark9876: Wat voor instellingen gebruik jij verder op tv (beeldverhoudingen) en Mini (resolutie etc)? Heb je ook een Mini met een GeForce 9400M?
Poe... had die tv maar een dvi-aansluiting...
Hier stond achterhaalde informatie…
Jouw kabelsetup heb ik ook geprobeerd, het resultaat was helaas hetzelfde. Ik heb ook een kabel geprobeerd die van miniDVI naar HDMI ging (een stap overslaand dus), ook hetzelfde resultaat.Verwijderd schreef op donderdag 16 december 2010 @ 14:01:
@KroeT: ik heb een Mac Mini met GeForce 9400M gehad en had er geen enkel probleem mee. Ik werkte overigens toen met de standaard meegeleverde miniDVI naar DVI adapter. Vandaaruit gebruikte ik een DVI-naar-HDMI kabel. Als ik jou was zou ik dit eerst maar eens proberen in plaats van een elcheopo miniDisplayPort naar HDMI adapter.
Tegenwoordig heb ik echter de Mini Model 2010 die ook perfect werkt. Ik zit nu niet achter de MacMini, maar het lijkt mij dat je in OS-X in ieder geval Overscan niet moet aankruisen. Het blijkt dat je instellingen niet goed zijn als je grote zwarte balken links, recht, boven en onder ziet.
Eerst maar eens het standaard meegeleverde kabeltje proberen.
@DigiStorm: ik kan een hoop resoluties kiezen, maar geen 1920x1080 - alleen 1080p.
Ik heb een tweetal SwitchResX-achtigen geprobeerd waarmee ik de resolutie wel op 1920x1080 heb gezet, maar dat is hetzelfde als de 1080p-instelling.
Mijn tv geeft ook aan dat hij een 1920x1080-resolutie binnenkrijgt, maar hij geeft alsnog zwarte balken weer wanneer Overscan uit staat.
Ik heb mijn kabels uitgeleend aan mijn vader zodat hij zijn MacBook Pro kon proberen aan te sluiten op zijn Samsung-tv. Bij hem werkt dat in elk geval goed, dus het probleem zit 'm niet in de kabels. Het probleem zit dus in de tv (hij heeft een iets ander model) of in de Mac mini. Volgende stap is dus het proberen van mijn Mini op zijn tv en zijn MBP op mijn tv.
Het. Moet. Lukken!
Sowieso schrijf je zo!
- tv op HDMI-3 (ook wel: HDMI/DVI genoemd)
- bij instellingen HDMI-3 als naam geven: PC
- tv op 16:9 instellen
- Mac mini: 1080P, NTSC, 60 Hz, Overscan aan
En tadaa. Probleem opgelost, beeld is haarscherp.
Nogmaals mijn setup voor de duidelijkheid:
Samsung LE37B650, Mac mini late 2009, 9400M, gekoppeld met een mini-DVI naar DVI koppelstukje en een DVI-HDMI kabel. Audio gaat optisch naar de versterker.
Dank voor alle hulp.
Voor films zou ik 'm alleen niet op 60Hz laten staan, maar op 24p, voor normaal gebruik maakt het niet uit.
Sowieso schrijf je zo!
Verwijderd
Of heeft het extra waarde om up te graden naar 2,66 GHz en 4 GB geheugen? (scheelt 225,-).
Al had je het topic maar iets gelezen had je geweten dat het meer dan genoeg is voor Plex.Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 19:13:
Heb je voor gebruik puur als mediacenter (downloaden en alleen afspelen van films, 1080p kwaliteit) genoeg aan 2,4-GHz + 2 GB geheugen?
Of heeft het extra waarde om up te graden naar 2,66 GHz en 4 GB geheugen? (scheelt 225,-).
Voor een paar centen (35 euro) heb je 4 gb geheugen tweedehands, dat zou ik sowieso doen. Die 2,66 GHz is het geld niet waard!!!Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 19:13:
Heb je voor gebruik puur als mediacenter (downloaden en alleen afspelen van films, 1080p kwaliteit) genoeg aan 2,4-GHz + 2 GB geheugen?
Zelf nu in het bezit van een Mac mini 2,4 + 4 gb en draai alles op fullhd probleemloos!!
MacBook Air M2 Apple TV 4 64GB HomeKit iPhone 13 Pro Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130
Verwijderd
zAo schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 19:45:
[...]
Al had je het topic maar iets gelezen had je geweten dat het meer dan genoeg is voor Plex.
Thanks! ik heb de basis versie besteld.Hokkie schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 22:10:
[...]
Voor een paar centen (35 euro) heb je 4 gb geheugen tweedehands, dat zou ik sowieso doen. Die 2,66 GHz is het geld niet waard!!!
Zelf nu in het bezit van een Mac mini 2,4 + 4 gb en draai alles op fullhd probleemloos!!
Extra HD en geheugen kan er altijd nog bij.
Mac mini via HDMI naar een Onkyo 508 versterker (werkt als HDMI hub) en door naar m'n TV. Multimedia bestanden op m'n QNAP TS410 NAS en multimedia besturen via Plex en de iPad/iPhone.
Wat ik nog zou willen is dat als ik een CD in de superdrive doe, deze automatisch geript als MP3 op m'n NAS gezet worden en dat de CD vervolgens weer uitgespuugd wordt.
Nu heb ik wat problemen met iTunes (ik heb dat programma nooit helemaal begrepen) en zou het liefst een (lightweight) applicatie hiervoor hebben. Switch of Max kan werken, maar heeft volgens mij niet de vereiste automation. Eventueel zou ik dit kunnen aanslingeren via een automation task in Hazel, die ze dan ook gelijk op de correct plek kan zetten.
Ik zou graag willen weten of iemand een werkende methode heeft, of eventueel tips?
Vanavond ga ik er verder mee knutselen dus ik hou jullie op de hoogte.
de maximale bitrate voor bluray is 40 Mbps. een mini met de GMA950 chipset krijgt dat niet goed voor elkaar..vgroenewold schreef op woensdag 22 december 2010 @ 15:52:
Het gaat meer om de bitrate. 1080p draai ik uitstekend af op een mini uit 2006 (met GMA950), alleen is de bitrate dan 4000-5000 kbps. Wat mijn vraag zou zijn, kan de nieuwe mini met 9400m iets van 14000 kbps zonder probleem afspelen? Dat is ongeveer in de buurt van de Blu-Ray bitrate geloof ik.
uit eigen ervaring weet ik dat de vorige generatie (met 9400M) dit wel aankan, al helemaal als VDA wordt gebruikt. de huidige mini's zouden dit zelfs zonder VDA moeten kunnen afspelen.
[ Voor 0% gewijzigd door Nerpissad op 22-12-2010 16:44 . Reden: typfout ]
2 GB mem SL geinstalleerd.
Via VLC kan ik nog steeds geen mooie vloeiende beelden afspelen op 1080P
Misschien ligt dit aan mijn instellingen. App SABnzbd draaid, verder eigenlijk niets.
Als ik SAB monitor dan zie ik geen hoge CPU load.
iemand een idee wat ik mis? VLC is de laatste versie. Deze heeft hardware acc.
A Soldiers manual and a pair of boots.
wat gebruik je als monitor/TV? als je een 1080p film afspeelt, is de refresh rate van je beeldscherm 24Hz?To_Tall schreef op woensdag 22 december 2010 @ 17:05:
ik heb een early-09 mac mini met de Nvidia GPU.
2 GB mem SL geinstalleerd.
Via VLC kan ik nog steeds geen mooie vloeiende beelden afspelen op 1080P
Misschien ligt dit aan mijn instellingen. App SABnzbd draaid, verder eigenlijk niets.
Als ik SAB monitor dan zie ik geen hoge CPU load.
iemand een idee wat ik mis? VLC is de laatste versie. Deze heeft hardware acc.
Daarnaast zou ik het eens in Plex proberen.Nerpissad schreef op woensdag 22 december 2010 @ 17:09:
[...]
wat gebruik je als monitor/TV? als je een 1080p film afspeelt, is de refresh rate van je beeldscherm 24Hz?
Ik op 1080p, 60hz. Ik merk echter dat ik nu met XBMC (10) erg veel last heb van dropped frames bij PAL-DVD's, gevolg is een onkijkbaar beeld. Volgens mij is het minder bij NTSC DVD's en met mkv's heb ik het nog helemaal niet gezien.
Plex (0.9.nogwat) heeft hier totaal geen last van. Je zou verwachten dat XBMC ondertussen hier toch ook mee om zou moeten kunnen gaan??
Ik heb sinds een aantal maanden een nieuwe mac mini 2.4 met 4 GB geheugen.
Ik heb alle updates geinstalleerd maar heb de grootste moeite om fatsoenlijk films te kijken, alles maar dan ook alles loopt schokkerig of ik nu speel in Plex, XBMC, Movist, VLC en noem maar op.
Ik heb zowel 720 - 1080 en allerlei andere formaten gespeeld maar het blijft dramatisch met afspelen.
De macmini is aangesloten op een Samsung 55-8700-3D TV ik heb inmiddels uit ellende ook nog een Boxee gekocht welke alles prima afspeelt.
Graag jullie advies of dit normaal is en of jullie nieuwe mac mini wel alles goed kan afspelen.
Alvast bedankt !!
You can't control the wind, but you can adjust your sails.
Ik neem aan dat je je mini met een hdmi kabel hebt aangesloten op je tv en op je mini 1080p 24Hz hebt ingesteld voor het kijken van films?
Sowieso schrijf je zo!
Klopt inderdaad, ik lees dat in OS X 10.6.5 dat de hardware-decoding via de GPU niet correct werkt en dat bij 10.6.3 het wel correct werkt. Ik ben dus ook met name benieuwd naar de ervaring van Tweakers met een nieuwe mac-mini.
Ik heb verschillende instellingen geprobeerd 1080p heb ik hem nu op ingesteld.
You can't control the wind, but you can adjust your sails.
-edit-
Op het Apple discussion forum lees ik meer problemen over de nieuwe Mac Mini icm HD tv's. Ik wacht dus nog even af.
[ Voor 33% gewijzigd door nadroJ op 27-12-2010 19:36 ]
Sowieso schrijf je zo!
Zou ook graag wat andere ervaringen willen weten.... dus de refresh rate settings en welke vinkjes gezet zijn in de XBMC video settings.
voor muziek gooi ik front row ff snel aan
Sowieso schrijf je zo!
Plex lijkt hier een stuk soepeler mee om te gaan. Heb met XBMC uberhaupt veel meer frame-dropping issues dan Plex/Boxee. NASCAR races bijvoorbeeld (zelfs non-HD) kan ik niet met XBMC kijken vanwege de framedrops... spelen perfect met Boxee/Plex.
Ik heb een gigabit netwerk, maar m'n kabelmodem annex router is nog 100 Mbit en 54Mbit voor wifi (G).
Deze router gebruik ik nog steeds voor al m'n andere apparaatjes, maar om snel bestanden door de lucht te sturen vanaf m'n NAS naar m'n MBP gebruik ik dus nu als default de mac mini (als deze aan staat, wat vaak gebeurt omdat hij ook al m'n muziek streamt).
De remote access naar de mac mini gaat nu nog sneller, maar ook als m'n vrouw iets netwerk intensiefs doet vanaf haar laptop (bijv. via VMWare naar haar werk), dan heb ik nog steeds de volledige snelheid naar m'n netwerk en een betere snelheid naar het internet.
Ik schop hem ook even omhoog om jouw vraag te beantwoorden.Erhnam schreef op zondag 28 november 2010 @ 18:05:
Sorry dat ik de thread even omhoog schop, maar ik kom er echt niet uit. Ik zou graag het geluid van XBMC, Plex, iTunes via zowel hdmi als optisch willen laten lopen. Via een aggregated device en met behulp van Audio Jack OSX heb ik dit al geprobeerd, maar ik kom er niet uit. Iemand die een idee heeft?
Ja, ik heb het geprobeerd en werkend gekregen, maar het is geen mooie consistente oplossing. JackOSX moet het rerouten van de kanalen altijd op de achtergrond hebben draaien, stop je de server, dan moet je de kanaal mapping opnieuw instellen.
Als een andere applicatie gebruik maakt van je HDMI poort, dan stopt JackOSX server er soms mee, omdat je audio opties veranderen.
Voorbeeld: als ik dit gebruik via iTunes en ik start Plex op, dan stopt JackOSX server omdat Plex m'n HDMI gebruikt met een ander aantal kanalen dan iTunes. Als ik iTunes weer wil gebruiken, dan moet ik JackOSX opnieuw configureren.
Bij (radio) streams gaat soms het geluid haperen, alsof je een slechte internetverbinding hebt. Dit is niet het geval zonder JackOSX.
Ik wilde het gebruiken om zowel geluid over HDMI te krijgen, als geluid via de analoge uitgang. Maar uiteindelijk gebruik ik het dus toch niet.
En nu hoe je het doet:
- Maak een samengesteld apparaat aan (aggregated device) via de midi instellingen (te vinden in de utilities folder in de applicaties folder):
1. Druk op de + voor een nieuw samengesteld apparaat en selecteer standaard invoer, standaard uitvoer en HDMI uitvoer. HDMI uitvoer moet je trouwens even op 2 kanalen zetten.
2. Alle drie de devices moeten dezelfde sample rate hebben, pak gewoon 44100 Hz, daar kan je later nog mee experimenteren.
3. Nu heb je een aggregated device met 2 input en 4 output kanalen.
4. Selecteer Multichannel van dit aggregated device en stel in als Quadrophonic. Wijs vervolgens aan elk van de vier speakers een channel toe (1 t/m 4)
- Start iTunes op en laat iets afspelen. Je hoort gewoon geluid over de default speakers
- Start JackOSX op
- Ga naar het configuratie menu van JackOSX en selecteer: invoer/uitvoer apparaat "Aggregated Device", aantal kanalen invoer "2", uitvoer "4"
- Ga naar het het instellingenmenu van MacOSX (of option+click op het speakertje naast de tijd) en selecteer als uitvoer "Jack Plug".
- Ga terug naar JackOSX server (dat kleine schermpje met de CPU load en aantal kanalen) en druk op de Route(?) knop
- Als het goed is zie in de linker kolom -System staan en -iTunes. Klik op het driehoekje voor -iTunes. Je ziet 2 kanalen (out1 en out2)
- Expand ook de middelste kolom, je ziet hier vier kanalen.
- Wijs out1 toe aan kanaal 1 en 3, out2 aan kanaal 2 en 4. Je moet een beetje klooien met een paar keer (dubbel)klikken, maar uiteindelijk zal moet kanaal 1 en 3 rood worden in de rechter kolom als je op out1 klikt en kanaal 2 en 4 rood als je op out2 klikt.
Done.
Ik heb m'n macmini hier niet bij de hand, dus ik doe dit even uit mijn hoofd, maar ik kan me voorstellen dat het je 1-2-3 niet gelukt was. Vooral de multichannel/quadrophonic stap en gelijke sample rates hebben me wat hoofdbrekens gekost. In dit voorbeeld nam ik iTunes, je kan ook bijv. Plex gebruiken, deze is ook gewoon in het Route lijstje van JackOSX server te zien.
Als er mensen zijn die elegantere en consistentere oplossingen weten om zowel m'n HDMI geluid als mijn analoge geluid af te spelen, dan hoor ik het graag. Ik wil graag mijn muziek over m'n Onkyo 508 receiver afspelen over zowel zone 1 en 2, zonder de geluidsuitvoer op de MacMini elke keer te hoeven selecteren.
Ik ben eens aan het rondkijken of een Anysee of Terratec H7 bevalt.
De Terratec H7 heeft wel drivers voor Osx, de Anysee niet.
Toch zijn er mensen die de Anysee onder Leopard hebben draaien, alleen ben ik er nog niet achter hoe. Niet officieel iniedergeval.
De Terratec ondersteund Cam modules, sommige mensen hebben ervaringen dat CI+ ook werkt (kan het alleen weer eens niet zo snel terug vinden)
[ Voor 49% gewijzigd door Dreamvoid op 19-01-2011 12:08 ]
Verwijderd
Ik heb sinds kort de iMiniMediaCenter in mijn bezit en het is werkelijk een genot om te gebruiken. Meer informatie met een filmpje hoe het werkt kan je SPAM vinden.
Mooie is inderdaad dat je dan Plex (of desgewenst XBMC) en Eyetv met 1 remote kan bedienen.
Kortom de ultieme oplossing voor je woonkamer denk ik.
Groetjes,
Rafael
[ Voor 3% gewijzigd door dusty op 27-10-2012 03:25 . Reden: Spam voor eigen webshop. ]
Edit:
Goh wat toevallig. In het gastenboek is iemand goed geholpen door Rafael, wie zou dat nou zijn? Als ik naar je naam kijk heb ik een donkerbruin vermoeden.
[ Voor 34% gewijzigd door iMick op 30-01-2011 20:17 ]
Hoe dan ook: bedankt, Rafael, voor de tip. De tip is alleen niet zo objectief als hij overkomt. Je bent immers zelf de verkoper van het product dat je aanprijst.
Ik heb hier nog even naar gekeken. Met Audio Hijack Pro zou het ook moeten werken:AutCha schreef op maandag 17 januari 2011 @ 14:10:
[...]
Ik schop hem ook even omhoog om jouw vraag te beantwoorden.
Ja, ik heb het geprobeerd en werkend gekregen, maar het is geen mooie consistente oplossing. JackOSX moet het rerouten van de kanalen altijd op de achtergrond hebben draaien, stop je de server, dan moet je de kanaal mapping opnieuw instellen.
Als een andere applicatie gebruik maakt van je HDMI poort, dan stopt JackOSX server er soms mee, omdat je audio opties veranderen.
Voorbeeld: als ik dit gebruik via iTunes en ik start Plex op, dan stopt JackOSX server omdat Plex m'n HDMI gebruikt met een ander aantal kanalen dan iTunes. Als ik iTunes weer wil gebruiken, dan moet ik JackOSX opnieuw configureren.
Bij (radio) streams gaat soms het geluid haperen, alsof je een slechte internetverbinding hebt. Dit is niet het geval zonder JackOSX.
Ik wilde het gebruiken om zowel geluid over HDMI te krijgen, als geluid via de analoge uitgang. Maar uiteindelijk gebruik ik het dus toch niet.
En nu hoe je het doet:
- Maak een samengesteld apparaat aan (aggregated device) via de midi instellingen (te vinden in de utilities folder in de applicaties folder):
1. Druk op de + voor een nieuw samengesteld apparaat en selecteer standaard invoer, standaard uitvoer en HDMI uitvoer. HDMI uitvoer moet je trouwens even op 2 kanalen zetten.
2. Alle drie de devices moeten dezelfde sample rate hebben, pak gewoon 44100 Hz, daar kan je later nog mee experimenteren.
3. Nu heb je een aggregated device met 2 input en 4 output kanalen.
4. Selecteer Multichannel van dit aggregated device en stel in als Quadrophonic. Wijs vervolgens aan elk van de vier speakers een channel toe (1 t/m 4)
- Start iTunes op en laat iets afspelen. Je hoort gewoon geluid over de default speakers
- Start JackOSX op
- Ga naar het configuratie menu van JackOSX en selecteer: invoer/uitvoer apparaat "Aggregated Device", aantal kanalen invoer "2", uitvoer "4"
- Ga naar het het instellingenmenu van MacOSX (of option+click op het speakertje naast de tijd) en selecteer als uitvoer "Jack Plug".
- Ga terug naar JackOSX server (dat kleine schermpje met de CPU load en aantal kanalen) en druk op de Route(?) knop
- Als het goed is zie in de linker kolom -System staan en -iTunes. Klik op het driehoekje voor -iTunes. Je ziet 2 kanalen (out1 en out2)
- Expand ook de middelste kolom, je ziet hier vier kanalen.
- Wijs out1 toe aan kanaal 1 en 3, out2 aan kanaal 2 en 4. Je moet een beetje klooien met een paar keer (dubbel)klikken, maar uiteindelijk zal moet kanaal 1 en 3 rood worden in de rechter kolom als je op out1 klikt en kanaal 2 en 4 rood als je op out2 klikt.
Done.
Ik heb m'n macmini hier niet bij de hand, dus ik doe dit even uit mijn hoofd, maar ik kan me voorstellen dat het je 1-2-3 niet gelukt was. Vooral de multichannel/quadrophonic stap en gelijke sample rates hebben me wat hoofdbrekens gekost. In dit voorbeeld nam ik iTunes, je kan ook bijv. Plex gebruiken, deze is ook gewoon in het Route lijstje van JackOSX server te zien.
Als er mensen zijn die elegantere en consistentere oplossingen weten om zowel m'n HDMI geluid als mijn analoge geluid af te spelen, dan hoor ik het graag. Ik wil graag mijn muziek over m'n Onkyo 508 receiver afspelen over zowel zone 1 en 2, zonder de geluidsuitvoer op de MacMini elke keer te hoeven selecteren.
New 'Auxiliary Device Output' plugin, lets you output audio to any audio device (so you can output to 2+ devices at the same time, or use Mute and just do a redirection)
Ik laat je weten wanneer ik dit aan de praat heb gekregen!
Interessant.. Heb ook net een Mac Mini maar ben complete iLeek. Werk nu nog met een Asus wl500 maar uiteraard heb ik graag een apparaat minder in huis. Hoe heb je het ingesteld?AutCha schreef op zondag 02 januari 2011 @ 09:31:
Ha, ik heb een nieuwe functie ontdekt voor m'n mediacenter mac mini: 144Mb/s N wifi access point.
Ik heb een gigabit netwerk, maar m'n kabelmodem annex router is nog 100 Mbit en 54Mbit voor wifi (G).
Deze router gebruik ik nog steeds voor al m'n andere apparaatjes, maar om snel bestanden door de lucht te sturen vanaf m'n NAS naar m'n MBP gebruik ik dus nu als default de mac mini (als deze aan staat, wat vaak gebeurt omdat hij ook al m'n muziek streamt).
De remote access naar de mac mini gaat nu nog sneller, maar ook als m'n vrouw iets netwerk intensiefs doet vanaf haar laptop (bijv. via VMWare naar haar werk), dan heb ik nog steeds de volledige snelheid naar m'n netwerk en een betere snelheid naar het internet.
Zoek trouwens ook nog een fraaie manier om films te streamen van Mac Mini (Plex) naar een Windows 7 laptop (kan natuurlijk via bestanden delen over netwerk).
[ Voor 7% gewijzigd door quez op 02-02-2011 16:16 ]
http://www.xbmcfreak.nl/vdadecoder-mac-osx-fixed-package/
Deze werkt prima voor HD spul, maar daar had ik eigenlijk al nooit problemen mee.Erhnam schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 21:17:
Voor alle XBMC gebruikers onder ons met een HDMI Mac Mini. Op mijn website staat een nieuwe versie van XBMC klaar met daarin het VDADecoder probleem opgelost voor OSX versies hoger dan 10.6.3:
http://www.xbmcfreak.nl/vdadecoder-mac-osx-fixed-package/
Ik heb nog altijd issues met XBMC (Plex heeft er geen last van) afspelen van "Nederlandsche" content. Denk aan kinder-DVD's. Die hebben last van dropped frames vanwege het verschil in framerate welke blijkbaar niet goed gecorrigeerd wordt. XBMC heb ik ingesteld op 1080p/60hz.
Iemand enig idee hoe ik dit goed kan krijgen?
Bij deze wil ik even mijn ervaringen toelichten en één vraag stellen, misschien is het wel nuttig voor sommige gebruikers.
Misschien is het achterhaald (ik heb hier zoveel mogelijk (doch niet alles) gelezen).
Ik ben niet zo goed op de hoogte van beelden en video, dus als ik iets dom zeg , laat het mij dan even weten.
Jaren heb ik een gewone Mac mini als mediacenter gebruikt, met composit video uitgang via de DVI.
Alles ging goed, totdat de mini het volledig begaf. Nieuwe Mac mini gekocht (unibody mini , laatste versie)
Toen begonnen de problemen : zie hieronder.
Graag feedback.
Probleem 1 : via HDMI alleen stereo geluid (DIT IS NU OPGELOST)
Configuratie : Mac mini, Yamaha RX-V667 receiver, en Samsung LED TV UN46C6800
Via de HDMI kreeg ik alleen stereo geluid, eender welke bron ik op de Mac mini gebruikte (iTunes, VLC, frontrow...). Via TOSLINK was het prima , dolby surround 5.1 geluid.
Via het hulpprogramma audio/hdmi configuratie kon ik het geluid 'testen' met ruis, en hoorde ik in elke speaker duidelijk het geluid. Dus het kon toch...
Maar eender wat ik instelde in dit hulpprogramma, het hielp niet. Van zodra ik een film afspeelde was het alleen maar stereo.
OPLOSSING die ik heb toegepast :
in het kort : iets met 'Perian', en een aantal handelingen, hier terug te vinden.
Vanaf toen was het geluid via HDMI identiek aan het geluid via TOSLINK.
Probleem 2 : schokjes in beeld.
Er is niets veranderd aan de configuratie. De beelden komen van de airdisk of van een rechtstreeks gekoppelde USB harddisk. Nooit problemen mee gehad.
eyeTV heb ik al uitgeschakeld, dus ik draai nu alleen nog frontrow.
Om de seconde of iets langer (tijd is telkens precies even lang), zie ik een schokje in beeld.
Het zit niet in het beeldmateriaal, want als ik de film naar mijn Macbook Pro kopieer, zie ik die schokjes niet in frontrow.
Wat kan hier de oorzaak zijn?
Probleem 3 : remote van Mac mini werkt stotterend of helemaal niet (ook niet de universele remote)
(OPGELOST)
Dit is een hele goeie : Telkens als het avond werd, werkte de remote van de Mac mini slecht. Alle andere remotes van HD receiver van Telenet, TV en Yamaha, werkten prima.
Uiteindelijk na veel zoekwerk heb ik ontdekt dat het een spaarlamp was, die stoorde.
Er stond een spaarlamp met lampkap (zo'n klassiek ding) in de andere hoek van de kamer. Deze stoorde de remote via infrarood. Sla me dood, ik snap het nog steeds niet. Ik vermoed dat die lamp iets infrarood uitstuurt. 't Was er eentje van Megaman, 14 watt. Nochtans goede lampen.
Ik draai een nieuwe spaarlamp in, van hetzelfde type, en weer hetzelfde probleem.
Ander model van Megaman ingedraaid, en probleem was opgelost.

Inderdaad. Had hij even moeten zeggen. Wel mag vermeld worden dat dit inderdaad de perfecte oplossing is. Heb een zelfde soort configuratie zelf hier bij elkaar gesprokkeld en het werkt perfect. Niet met een terratec maar met een Digital Everywhere. Maar die zijn failliet. Ik wist niet dat de terratec al door Eyetv werd ondersteund. Als dat zo is is er eindelijk weer een oplossing voor Ziggo abonnees. Voor KPN kan je ook de Eyetv One nemen tegenwoordig.iMick schreef op zondag 30 januari 2011 @ 20:14:
Hmm... en jij hebt 'toevallig' geen relatie met dat bedrijf? Vind zo'n dure box maar onzin, terwijl ze eigenlijk alleen maar open source software verkopen...
Edit:
Goh wat toevallig. In het gastenboek is iemand goed geholpen door Rafael, wie zou dat nou zijn? Als ik naar je naam kijk heb ik een donkerbruin vermoeden.
Hier draait hij natuurlijk dikke winst op, aangezien alles bij elkaar opgeteld, het nog niet de eindwaarde is
Ik heb nogal iets vervelends met Plex icm Mac Mini. Ik heb mijn mac mini met een HDMI kabel aangesloten op mijn Philips tv en mijn audio door een optische kabel aangesloten op mijn versterker JVC oudje.
Bij elke film is nu het geluid sneller dan het beeld. Ik kan dit wel telkens handmatig aanpassen maar ik krijg hem nooit precies goed en het is natuurlijk super irritant.
Is dit op te lossen door in plex een aanpassing te doen of wellicht op de mac mini? Zodat ik niet telkens dit handmatig moet doen?
Dying is God's way of telling you, you've been FIRED.
Wat gebeurt er als je (bijvoorbeeld) Boxee gebruikt?maxtz0r schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 13:00:
Hoi Mensen,
Ik heb nogal iets vervelends met Plex icm Mac Mini. Ik heb mijn mac mini met een HDMI kabel aangesloten op mijn Philips tv en mijn audio door een optische kabel aangesloten op mijn versterker JVC oudje.
Bij elke film is nu het geluid sneller dan het beeld. Ik kan dit wel telkens handmatig aanpassen maar ik krijg hem nooit precies goed en het is natuurlijk super irritant.
Is dit op te lossen door in plex een aanpassing te doen of wellicht op de mac mini? Zodat ik niet telkens dit handmatig moet doen?
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Ik ga dat gelijk even testen...coptician schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 13:13:
[...]
Wat gebeurt er als je (bijvoorbeeld) Boxee gebruikt?
Ik heb zelf een Mac Mini met daaraan een aantal usb schijven. Op een van die schijven staat mijn iTunes library. Ik heb in iTunes op mijn MacBook Pro de library op de externe schijf van de Mac Mini als library geselecteerd en dit werkt op zich prima. Ik kan zonder problemen met iPhone en iPad syncen etc. Het enige probleem is dat ik mijn iTunes niet open kan hebben staan op zowel mijn Mini als de MBP. Als ik zaken ga instellen als thuisdeling en/of gewoon library delen krijg ik problemen met het syncen van de iPhone omdat je niet met een gedeelde library kan syncen.
Ik heb nog steeds niet de ideale oplossing gevonden, zijn er hier mensen die hier ook tegenaan lopen?
Maar goed, dan heb je dus dubbele content. Maar is het wel "draagbaar" op mijn MacBook, voor mij een voorwaarde.
Hopelijk kan iCloud, mocht het komen waar het alle schijn van heeft, hier verandering in gaan brengen.
Heb ik nog andere opties?
wat voor refresh rate heb je op je TV ingesteld? 24Hz of 50/60Hz? probeer voor plex de refresh rate op 60Hz te houden als je ook hardware acceleration aan hebt staan.maxtz0r schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 14:59:
Ik heb zojuist een zelfde film met Boxee en plex getest en beide geven een probleem, het geluid is sneller dan het beeld.
Heb ik nog andere opties?
Dat is inderdaad mijn issue ook, ik wil het eigenlijk niet dubbel hebbenMrAcid schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 14:27:
Ik heb dezelfde situatie inderdaad. Ik gebruik de Home Sharing functionaliteit om een deel van de muziek van de Mini naar mijn MacBook Pro te halen. aangezien de Mini onder de TV in een kastje staat sync ik ook met mijn MacBook Pro.
Maar goed, dan heb je dus dubbele content. Maar is het wel "draagbaar" op mijn MacBook, voor mij een voorwaarde.
Hopelijk kan iCloud, mocht het komen waar het alle schijn van heeft, hier verandering in gaan brengen.
Verwijderd
De laatste tijd is de boel erg instabiel geworden.
Plex/xbmc klappen er steeds vaker uit of herkennen bepaalde iso files opeens niet meer.
Ik gebruik mijn mini uitsluitend als mediaserver en er staan verder dan ook geen programma's op.
Doe alleen de updates van de programma's en het OS altijd trouw...
De boel maar eens opnieuw installeren.... zucht dacht dat ik daar nu echt vanaf was......
Sowieso schrijf je zo!
Verwijderd
Maar goed het is wel zo gebeurt dat OSX erop zetten ....
Sowieso schrijf je zo!
Ik heb Plex er sinds oktober 2009 op staan en op de subtitle bug die er nu nog in zit is het echt nog nooit gecrashed bij mij. Wat dat betreft dus een happy camper hierVerwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 17:00:
Was altijd een happy camper met mijn mac mini en plex/xbmc.
De laatste tijd is de boel erg instabiel geworden.
Plex/xbmc klappen er steeds vaker uit of herkennen bepaalde iso files opeens niet meer.
Ik gebruik mijn mini uitsluitend als mediaserver en er staan verder dan ook geen programma's op.
Doe alleen de updates van de programma's en het OS altijd trouw...
De boel maar eens opnieuw installeren.... zucht dacht dat ik daar nu echt vanaf was......
Verwijderd
Wat er steeds vaker gebeurt is dat, of hij herkent een iso niet die voorheen perfect speelde of bij de terugkeerf.h schreef op zaterdag 21 mei 2011 @ 11:59:
[...]
Ik heb Plex er sinds oktober 2009 op staan en op de subtitle bug die er nu nog in zit is het echt nog nooit gecrashed bij mij. Wat dat betreft dus een happy camper hierWat zijn jou problemen dan?
naar het hoofdmenu van een film/serie bevriest alles. Ik kan er dan alleen maar uit met een geforceerde stop.
Dan moet ik echt het systeem opnieuw booten want als bv plex op deze manier hangt dat doet xbmc het ook niet meer (goed).
Het lijkt er dus op of er ergens een "driver" oid hangt...
Mijn mini is van 2009 met 2GB ...
Maar als hij draait (en dat doet hij 95% van de tijd gewoon prima) dan is alles perfect Plex speelt dan 20GB grote mkv's af met 75% cpu load dus prima...
Speelt trouwens alles bedraad af vanaf een NAS (Synology 1010+)
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2011 14:19 ]
ook heb ik me eens laten vertellen dat het uitmaakt of je een joliet 9660 of een UDF iso gebruikt. de laatste zou voor minder problemen zorgen dan joliet.
je kunt joliet .iso's in terminal omzetten naar joliet-9660.
hier kun je zien hoe dat precies moet.
Waar kan ik de refreshrate instellen? Ik heb zelf al even door de instellingen gezocht maar kon niks vinden.Nerpissad schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 15:11:
[...]
wat voor refresh rate heb je op je TV ingesteld? 24Hz of 50/60Hz? probeer voor plex de refresh rate op 60Hz te houden als je ook hardware acceleration aan hebt staan.
Daar kan je instellen je de Hz aanpassen voor je TV.
Ik gebruik op m'n MBP sinds kort weer 24Hz (icm Plex) en dat gaat goed, alleen merk ik dat de audio/video sync vaker uit de pas loopt dan op 50Hz/60Hz. Laatste twee instellingen zou judder opleveren, maar dat merk ik nauwelijks, dus ik denk dat ik weer ga overstappen op 50Hz/60Hz.
Ik heb overigens in Plex de hardware accelaration uitstaan.
Sowieso schrijf je zo!
Helaas hoor ik daar zelf ook bij. Sinds Plex naar versie 0.9 ging is het niet meer bruikbaar.
De films die op mijn TimeCapsule staan (wired verbonden) zijn niet meer vlekkeloos af te spelen.
Ook ingebakken subtitles worden niet goed herkend.
Gelukkig is daar VLC. Eet alles maar is gewoon niet zo mooi als Plex...
Ik wens jullie succes!
Verder ondervind ik verder geen echte problemen. Wat ik in mijn post hierboven beschrijf vind ik zelf geen echt probleem.
Ik vraag me af of er verder nog verschil zit in de werking van plex tussen een MBP en een Mini.
VLC is oké, maar ik vind het zó irritant dat je niet de grootte van de ondertiteling kan aanpassen. Of beter gezegd, in het menu is het aan te passen, maar het heeft geen enkele werking. Dit is al meerdere malen op het VLC forum besproken en zit er echt al een hele tijd in (voordien werkte het altijd prima).
Sowieso schrijf je zo!
Ik hou echt van Plex, maar vind die wel echt bloed irritant om eerlijk te zijn. Als ik op mijn MBP Plex start, die connect met de library op mijn Mini geeft die gewoon geen subs weer, wat ik ook probeer. Op de Mini zelf werken de subs wel (als ik ze zelf aan zet). Hoop wel echt dat deze bug binnenkort helemaal plat gestampt wordtnadroJ schreef op maandag 30 mei 2011 @ 14:42:
Die subtitle bug zit erin ja, dat klopt, maar het is een kleine moeite om die even aan te zetten.
Werkt handmatig aanzetten ook niet (enable subtitle en desnoods browse for subtitle)?f.h schreef op maandag 30 mei 2011 @ 15:18:
[...]
Ik hou echt van Plex, maar vind die wel echt bloed irritant om eerlijk te zijn. Als ik op mijn MBP Plex start, die connect met de library op mijn Mini geeft die gewoon geen subs weer, wat ik ook probeer. Op de Mini zelf werken de subs wel (als ik ze zelf aan zet). Hoop wel echt dat deze bug binnenkort helemaal plat gestampt wordt
Hoop ook dat ze de bug zsm fixen.
Wat hebben die progjes toch met subtitles

Sowieso schrijf je zo!
ik denk dat het voor een groot deel te maken heeft dat de makers/devs engels als moedertaal hebben en niet de noodzaak van subs inzien.
Niemand die hier het gekende HDMI-probleem met de nieuwe Mac mini heeft?
Dit komt alleen voor bij gebruikers die de mini aan laten staan.
Als de HDMI onderbroken wordt door het afzetten van de AV receiver of de TV (waar de mini op aangesloten is), dan loopt de finder vast. Je kan niets meer doen, finder doet raar, frontrow klapt dicht, soms krijg je een zwart scherm, soms blauw....
Dit is blijkbaar een gekend probleem. Zij er hier nog met hetzelfde problemen?
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Jij zegt 'als je eerst de mini aanzet'. Dus jij laat hem niet 24/7 draaien?Superdaantje schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 16:49:
Heb dit probleem niet met de laatste versie van de Mac Mini. Deze draait prima via hdmi rechtstreeks in de tv. Alleen via de reciever een issue als ik eerst mini dan tv aan zet. Geen beeld. Kiest dan verkeerde resolutie. Maar dit zit in de door gifte van signaal van de reciever ;-)
Want dan heb je dat probleem niet.
Het komt alleen voor als je hem constant aan laat, en de TV en/of receiver regelmatig uit zet.
Wat mij toen hielp was de "HDMI reviver". http://blog.1000klub.com/...-hdmi-detection-woes.html
Geen idee of dat ook iets voor jou kan betekenen, ik had geen vastlopers e.d. namelijk, maar gewoon dat de Mini geen signaal kreeg dat het scherm weer aan moest.