Enige tijd geleden hebben we een mail gekregen dat er een starttarief zou worden ingevoerd voor telefonie. In die mail stond dat je om die reden per 1 mei telefonie kon opzeggen (maar niet internet). Ik heb daartegen geprotesteerd en schriftelijk alsnog telefonie en internet per 1 mei opgezegd. Ik kreeg een
bevestiging dat telefonie wel opgezegd kon worden en beëindigd zou worden per 1 mei, maar internet pas per 1 juni.
Toen ik daar per webformulier bezwaar tegen maakte, kreeg ik als antwoord dat het telefoniegedeelte van mijn abonnement gratis was en dat het daarom (ondanks de hierboven genoemde aankondiging per mail en bevestigingen aan mijn adres door Telfort)
toch niet mogelijk zou zijn telefonie per 1 mei op te zeggen en dat daarom de hele overeenkomst pas per 1 juni beëindigd kon worden.
Nadere informatie leert dat er in een bepaalde periode inderdaad door Tiscali een actie was waarbij telefonie gratis in het pakket zat, maar dat was bij het afsluiten van mijn abonnement (april 2005) naar mijn beste weten niet het geval.
Onverminderd blijft dat er slechts
één overeenkomst is (met één document algemene voorwaarden) die opgezegd kan worden bij een prijsverhoging. Al zou de dienst gratis zijn, dan nog blijft het deel uitmaken van die overeenkomst waar artikel 9.3 op van toepassing is:
"Telfort is gerechtigd de prijzen te wijzigen. Telfort stelt de Klant, zo mogelijk vier (4) weken voor het intreden van de prijswijzigingen, via een aankondiging per e-mail op de hoogte van het feit dat de wijzigingen via de website (
www.Telfort.nl) kenbaar worden gemaakt. De Klant heeft in geval van een prijsverhoging 4 weken vanaf de dag van bekendmaking van de prijsverhoging de tijd om de Overeenkomst telefonisch op te zeggen. Na ommekomst van de periode van vier (4) weken wordt de Klant geacht de prijsverhoging te hebben geaccepteerd."
Als het zo zou zijn dat het telefoniegedeelte door een flink aantal abonnees die telefonie gratis in het pakket hebben en als zou kloppen dat die deze abonnees de overeenkomst pas per 1 juni kunnen opzeggen, dan moeten er dus heel wat verkeerde mails verstuurd zijn.
Of is het zo dat ik,
omdat ik in de ogen van Telfort lastig ben, de enige ben die zijn hele overeenkomst pas per 1 juni zou kunnen opzeggen?
Samenvattend:
Volgens Telfort kun je telefonie niet per 1 mei opzeggen, als je een oud Tiscali abonnement hebt met gratis telefonie. Telfort heeft die mensen echter wel een mail gestuurd, waarin staat dat ze telefonie per 1 mei kunnen opzeggen.
Nadat ik bovenstaand op het forum van Telfort had gezet en een reactie uitbleef, heb ik mijn vermoeden geuit dat ik, omdat ik een lastige klant ben, door Telfort persoonlijk een aparte behandeling krijg. Die reactie is snel verwijderd en ik heb nu een ban op dat forum.
Mijn stellingen zijn: Telfort wil klanten zo lang mogelijk laten betalen, hoort liever geen kritiek, geeft lastige klanten een speciale behandeling en censureert zijn eigen forum.
Heb ik hierin gelijk of ligt dit allemaal aan mij?
Intussen heb ik het zesde webformulier gestuurd, met de vraag het te veel betaalde aan mij over te maken. Tot nu toe heb ik nog geen reactie.
Indien ik geen bevredigende reactie krijg, zal ik niet schromen om naar de geschillencommissie te gaan omdat ik nog steeds van mening ben dat ik mijn hele overeenkomst per 1 mei op moet kunnen zeggen, maar ik had gehoopt dat het niet zo ver zou hoeven te komen.
Het conflict gaat nu over zo'n € 50 en dat zijn ook de kosten van de commissie.