En waarom was dat veilig? Omdat er ineens sporadisch mensen te vinden waren die kritisch waren tov geloof, en die daar niet direct de dood voor ingejaagd werden.
dat wil toch niet zeggen dat de mensen die dat doen niet religieus zijn!?.
Heb ik dat gezegd dan? Jij had het over paters en monniken. Geen van de door jou genoemde personen waren paters of monniken.
Je quote jezelf, een interessant stukje vind ik, maar het haalt juist wat kracht van je argument weg!
Een wetenschapper doet onbevooroordeelt onderzoek en verzamelt date, met deze data worden vervolgens hypotheses getest en wel of niet aangenomen als theorie.
Mocht de data huidige theorieen onderuit halen is dat een hele grote stap vooruit...dat kan idd een grote drijfveer zijn! Dat spreek ik ook helemaal niet tegen, al doe jij voor dat dat wel zo is!
Ik begrijp niet wat je hier bedoelt. Wat spreek ik tegen?
Wat ik zeg is dat sommige wetenschappers zo sterk overtuigd zijn van sommige theorieen dat ze blind zijn voor het feit dat het ook anders kan met het huidige bewijs. Als die wetenschapper dus bijvoorbeeld iemand tegenkomt die het bewijs anders interpreteerd als hij (quote mezelf: 'teveel afwijkt') 'is het onwetenschappelijk'. Kijk maar naar wetenschappers die bij hoog en laag beweren dat er absoluut geen God is (genoeg te vinden op youtube/google)....Je kunt zo'n uitpsraak natuurlijk nooit hard maken, en de wetenschappelijke manier op zoiets te zeggen is: Ik geloof niet in theorieen waar een God in voorkomt.
Je zegt zelf: "dan zal het wat wetenschappelijk gedonder opleveren, maar het bewijs zal het winnen." Dat is dus mijn hele punt....bevindingen die theorieen ondersteunen is trouwens beter dan 'bewijs'.
Oh, je hebt even wat dingetjes gemist in deze discussie denk ik.

Dit is al een tijdje terug behandeld, maar ik kan het simpel samenvatten:
1) Wetenschappelijke theorieen geven een complete verklaring voor het ontstaan van de aarde en leven, en de evolutie van dat leven. Er is dus geen noodzaak voor een metafysische verklaring. Occam's Razor zegt dan dat in principe de meest simpele verklaring, zonder toegevoegde complexiteit de meest logische is om te onderzoeken.
2) In natuurwetenschappen is
geen ruimte voor metafysische onderwerpen. Dus hoewel je misschien zou kunnen aantonen dat er gaten in theorieen zitten waar natuurwetenschappen geen antwoord op heeft, dan nog zal wetenschap niet toestaan dat je hier een metafysische verklaring op loslaat om een theorie wel sluitend te krijgen. Waarom niet? Wetenschap gaat uit van kennisvergaring via testbare en controleerbare processen. Een godheid is nooit testbaar of controleerbaar (heet niet voor niets 'bovennatuurlijk' - wat per definitie niet past in natuurwetenschappen), dus zal wetenschap er nooit een uitspraak over doen.
Met een combinatie van natuurwetenschappen en formele wetenschappen kan je overigens makkelijk tot een conclusie komen dat god niet bestaat. Zolang je je maar realiseert dat je dan extrapoleert, en dat je geen testbaar en controleerbaar bewijs kan opvoeren voor die extrapolatie, is daar niets mis mee.
Een atheist kan inderdaad mooie balans hebben gevonden, maar met dezelfde kennis kan een persoon ook gelovig zijn, of het in het midden laten. Als iemand maar geestelijk ontwikkeld genoeg is voor een fundament, veel mensen (gelovig en atheist) baseren hun geloof op de ontwikkeling van anderen, en als die anderen bijvoorbeeld bovengenoemde wetenschapper is, of van mij part de paus.... je snapt wat ik bedoel

Als je nou gewoon zou zeggen dat je geen respect hebt voor iemand die zonder bewust nagedacht te hebben gelooft of juist niet gelooft... Dan kan ik reageren met: gemiddeld genomen neemt het geloof af naarmate het IQ stijgt (dit is wetenschappelijk onderzocht

). Dat betekent dus gemiddeld genomen domme mensen eerder geneigd zijn te geloven dan slimme mensen. Tel daarbij op dat 84% van de wereldbevolking gelooft, dan durf ik te stellen dat er veel meer mensen zijn die zonder kritisch nadenken klakkeloos gelovig zijn, dan dat ze atheist zijn.
Dank je.

Een van mijn kwaliteiten!

Jij komt met argumenten en legt uit waarom je iets vindt...dat is al een heel groot verschil met veel mensen hoor!
Ik begrijp waarom jij iets zo vind, maar ik ben het toch niet met je eens. En hopelijk is dat andersom ook zo.
Stel: zelfde kennis, zelfde denkniveau, zelfde levenservaring, en toch andere opvattingen over dingen.
Minder bevoorrechte mensen hebben het dan vaak moeilijk daarmee en voelen de neiging om andere hun mening op te dringen of te bestempelen als 'dom' 'kortzichtig'.
Aangezien ik die dingen niet van jou hoor, zal dat wel meevallen

Dat doe ik vooral niet omdat het de discussie niet stimuleert (al heb ik wel wat uitbarstingen gehad in dit draadje

). Ik ben iemand die wetenschappelijk en rationeel denken propageert, en ik vind dus ook dat ik met argumenten moet komen als ik een mening ventileer. Iemand dom of kortzichtig noemen zorgt er alleen maar voor dat iemand in de verdediging schiet, en dan is de discussie direct gepolariseerd en op slot.
Hoewel het woord 'sprookjes' wel genuanceerd mag worden in veel situaties. Ik vind het altijd makkelijker om 'sprookjes' te zien als voorbeelden/verhalen waaruit vele geleerd kan worden, dan kan ik er tenminste over spreken met veel gelovigen (die zich sluiten en verdedigen als je het hebt over sprookjes).
Ik bedoel dit als een parallel: ik vind de verhalen die in de bijbel staan net zo goed verzonnen als sprookjes. Sommige verhalen zijn nog wel gebaseerd op ware gebeurtenissen, maar vele ervan zijn verzonnen met een moraliserend doel (zoals je al zegt: net zoals veel sprookjes). Maar de kern ligt dus in het punt dat de bijbel volledig door mensen verzonnen is, in mijn analyse. Daar ga ik even niet verder op in, omdat dat ver off-topic gaat.
Laatste zin is beetje neerbuigend he, ik durf best te zeggen dat mijn denkniveau minstens hetzelfde is als de jouwne...
Hij was niet neerbuigend bedoeld, het is een oprechte vraag.
Wetenschappelijke revolutie is voor een groot deel trouwens wel begonnen door gematigden. De extremisten van de kerk en adel namen af in macht.
En dat is dus pertinent niet waar. Je KAN geen revolutie tot stand brengen met gematigde ideeen, dat is de kern van revolutie. Daarom stelde ik die vraag ook (en blijkbaar terecht). Als je kijkt naar
deze lijst aan wetenschappers, dan hebben die allemaal bijgedragen aan de revolutie van de wetenschap. Dat was omdat ze revolutionaire ideeen hadden, die losbraken van de bestaande concepten over hoe de aarde in elkaar steekt, en dus ook van de kerkelijke ideeen. En ja, sommige van deze mensen waren gelovig, maar
nooit op het het gebied waarop ze baanbrekend onderzoek op deden. Als je de filmpjes van Tyson uit mijn vorige post bekeken hebt, dan zie je dat een hoop van de belangrijke wetenschappers in de geschiedenis inderdaad gelovig waren, maar dat ze god nooit nodig hadden op het moment dat ze iets begrepen. Dus hoe meer wetenschappers begrijpen, hoe minder ze god nodig hebben.
Dat is ook logisch: god was voor velen een verklaring van fenomenen die ze niet konden verklaren. Bliksem, vuur, leven, dood, de ziel, liefde, etc. etc. Maar nu we zoveel meer begrijpen dan 500 jaar geleden moeten we toch nog vasthouden aan allerlei geloofsdenkbeelden? Wat mij betreft wordt het tijd dat we ons realiseren dat die substitutie voor kennis, die ooit nodig en nuttig was, zijn langste tijd gehad heeft, omdat we veel meer weten. Dat moeten we haast wel doen, want in het geval van bijvoorbeeld het christelijke geloof, is het zo 'dichtgetimmerd' tot een geheel, dat je niet zomaar het een er uit kan pakken om te geloven, terwijl je het ander afserveert (ik redeneer zo: de bijbel is god's woord, god is almachtig, alwetend en onfeilbaar, dus de bijbel mag geen fouten bevatten - echter, dat doet hij wel, dus welk deel van de bijbel moeten we dan wel accepteren, en welk deel niet? dat kan je toch niet zomaar kiezen?).
De hele revolutie werd gedreven door het feit dat de kerk zover verwijderd was van gematigdheid...
Als je kijkt naar huidige grote namen, zoals Einstein, Hawkings, Heisenberg zie je dat dezen gematigd zijn en gegronde fundamenten hebben voor wat ze denken.
Einstein, Hawking en Heisenberg kwamen
lang na de wetenschappelijke revolutie, en zij kwamen dus al in een gespreid bedje waarbij geloof niet langer noodzakelijk was. De echte pioniers zijn te vinden in die link van mij, 2 alinea's terug. En aangezien de kerk in de 16e eeuw
de authoriteit was, kan je juist niet stellen dat de kerk ver verwijderd was van gematigdheid: de kerk
definieerde gematigdheid - iedereen geloofde wat de kerk zei!