Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 10:33:
[..] Contact, met Jodie Foster. [..]
In een van de belangrijkste scenes staat Foster tegenover een commissie die moet bepalen wie er in de capsule mag en als vertegenwoordiger van de mensheid de reis zal maken. De argumentatie is dat zij, als atheist geen vertegenwoordiger kan zijn aangezien 95% van de wereldbevolking gelooft in een hogere macht.
Ik denk dat de cijfers intussen veranderd zijn (film is uit 1997), of ze hebben wat vrijheden genomen in die film met het cijferwerk. Een redelijk respectabele bron zegt:
Christians 33.32% (of which Roman Catholics 16.99%, Protestants 5.78%, Orthodox 3.53%, Anglicans 1.25%), Muslims 21.01%, Hindus 13.26%, Buddhists 5.84%, Sikhs 0.35%, Jews 0.23%, Baha'is 0.12%, other religions 11.78%, non-religious 11.77%, atheists 2.32% (2007 est.)
14,1% is dus niet-religieus (agnost + atheist), wat tegen de 86% wel religieus maakt.
Zo'n gegeven zet je wel aan het denken. Zelf ben ik er niet van overtuigt dat er een (of meerdere) god(en) zijn, of dat we hier zijn voor een reden, en het idee dat iemand als vertegenwoordiger van ons ras contact maakt met anderen en vervolgens begint over zijn geloof zou wel eens helemaal verkeerd af kunnen lopen. Tenzij ze hun eigen geloof hebben, of ze begrijpen dat we niet allemaal zo naar de realiteit kijken. Wat iig belangrijk is dat we geen fundamentalist sturen, maar iemand die weet wanneer ie' z'n mond moet houden.

Ik vond dat onderdeel (en het zweverige einde) in die film erg storend. Ten eerste is het volgens mij juist een argument om een atheist te sturen: een gelovige kan alleen maar dat deel van de bevolking vertegenwoordigen dat hetzelfde gelooft als hij/zij. Een atheist kan echter prima rationeel over geloof praten, als hij/zij inderdaad maar wel met respect over geloof spreekt, mocht het ter sprake komen (of zoals je zelf treffend zegt: 'weten wanneer ie z'n mond moet houden').
Ten tweede is 'de zoektocht naar waarheid' (of dat nou een wetenschappelijke of een bovennatuurlijke is) geen populariteitspoll - 86% van de wereldbevolking kan er makkelijk volledig naast zitten. "And Candle in the Wind, by Sir Elton John, is the best-selling song of all time. Popular sure doesn't mean right."
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:58:
[..] ik probeer te verwoorden waarom er ook in de wetenschap geloof in mensen en ideeën nodig is (ook vertel ik waarom ik dat denk/vind). Ik hoef niks lek te prikken. Ze hebben vast 99% gelijk, maar zoals ik al eerder zei, ik vind het nog niet zo makkelijk te snappen. Zoals ik het nu lees ben ik de een van de weinige die er voor uit komt.
Ik denk dat het hier belangrijk is om te bedenken dat 'geloof' in het wetenschappelijke systeem en 'geloof' in een bovennatuurlijk fenomeen niet aan elkaar gelijkgesteld kunnen worden. Het wetenschappelijke systeem is opgezet door mensen, en inderdaad feilbaar. Maar het hele systeem is zo opgezet, dat het zichzelf controleert, en dat status en 'geloof' geen enkele waarde hebben - als je het systeem, en de geboden tools daarbinnen, juist gebruikt, kan je iedere wetenschappelijke theorie onderuit schoppen met het juiste bewijs, mocht dit bestaan.
Dit systeem is te begrijpen, te rationaliseren en te controleren. Niet iedereen heeft de tijd of kunde om dit te doen. Dus moet je inderdaad vertrouwen geven aan de mensen die hier wel de tijd en kunde (en interesse!) voor hebben.
Dan je punt dat je het moeilijk vindt zaken te bevatten: dat is een prima uitgangspunt. Sterker nog, dan ben je verder dan veel andere mensen. Realiseer je dan ook even de volgende zaken:
- Als we het over wetenschap hebben, bedoelen we in deze context meestal natuurwetenschappen
- Wetenschap pretendeert ook niet alles te weten
- Wetenschap probeert slechts de beste beschrijving van de werkelijkheid te geven, gebruikmakend van de tools die beschikbaar zijn, met een aantal vaststaande afspraken en regels
- Natuurwetenschappen zeggen niets over het bovennatuurlijke
- Formele wetenschappen kunnen je tools geven die het mogelijk maken om
theoretische redeneringen te doen die leiden tot uitspraken over bovennatuurlijke zaken, maar deze zijn meestal subjectief, en nooit te gebruiken binnen natuurwetenschappen
- Als je wil, tijd hebt, en slim genoeg bent, kan je de wetenschap altijd controleren en eventueel tegenspreken; dit juicht de wetenschap zelfs toe
- Geen persoon is heilig in de wetenschap; Einstein stierf in Princeton toen hij al redelijk vervreemd was van zijn collega-fysici, omdat hij koppig op zoek bleef naar een
unificatietheorie, maar zijn collega's dit idee al lang niet meer als realistisch beschouwden
Wageffe he...
de missing link? Wat dacht je van enkele miljoenen missing links? Het aantal gaten in het fossiele bestand is vele malen groter dan wat er wel beschikbaar is. Echter, dat geeft gelukkig niet zo heel veel.
In een poging om Intelligent Design (ID) te promoten, kwam Michael Behe met de term 'Irreducable Complexity' (IC), wat zoveel wil zeggen als: micro-evolutie is prima, kleine veranderingen kunnen vast wel voorkomen, maar sommige systemen (denk aan het gehoorsysteem, het stollen van bloed, etc.) zijn zo complex, dat als je een onderdeel uit zo'n systeem weghaalt, dat het systeem niet meer werkt. Om dat concept te ondersteunen, kwam Behe met een aantal voorbeelden van ontwikkelingen die je in het fossiele bestand zou terug moeten kunnen vinden, die nog niet gevonden waren. En binnen een aantal jaren had de wetenschap die gevonden.
Zo zijn er een aantal populaire voorbeelden geweest van 'missing links', waarbij de wetenschap iedere keer kon bewijzen dat er wel tussenvormen bestonden, die precies de veranderingen konden weergeven.
Eerder had je het over het feit dat sommige dingen te groot, te 'ver van mijn bedshow' zijn om te kunnen bevatten. Een wat mij betreft prachtig voorbeeld van evolutie zijn
Nylon-eating bacteria. Deze bacterien hebben zich zo aangepast dat ze een kunstmatig produkt (een bijprodukt dat ontstaat bij het maken van nylon), wat voor het menselijke, industriele proces van nylonvervaardiging nog nooit in de natuur was voorgekomen, als voedsel konden gebruiken. Gezien het feit dat nylon pas voor het eerst gemaakt is in 1935, en de bacterie ontdekt is in 1975, hebben we dus een prachtig voorbeeld van een evolutieproces dat heeft plaatsgevonden binnen een tijdsbestek van een menselijk leven; dan komt het ineens een stuk dichterbij, denk ik.
Let wel: ik spring hier een beetje van de hak op de tak, maar ik heb het gevoel dat dat een klein beetje de trend is in de laatste paar pagina's (no offense verder), dus ik voel me vrij om daar even in mee te gaan.

Ladon schreef op maandag 25 mei 2009 @ 22:59:
Je ziet het aan jouw reacties, maar des te meer aan de reacties van Kryz en Gambieter. Vriendelijk begonnen, maar na de 30ste 'deja-vu' verliest een reply vaak redelijk wat aan vriendelijkheid.
/me is guilty as charged. Voor eenieder: als ik doorsla in onvriendelijkheid, schroom niet om me hierop te wijzen, middels DM of (subtiel) in het topic; ik vind het leuk om de discussie op scherp te voeren, maar ik mag ook best scherp blijven op sociale omgangsvormen.