Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:06

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Gomez12 schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 13:08:
Tja, dus even anders verwoord kom ik tot : Een gelovige accepteert wel wetenschap die hij kan aanraken en zien, maar wetenschap die volgens dezelfde principes werkt accepteert een gelovige niet zolang hij het niet kan zien en dit conflicteert met een opperwezen wat enkel en alleen genoemd is in een 2000 jaar oud boek...
Tja, grappig statement in een geloofsdiscussie, triest hoe waar het is...
Je moet ook niet vergeten dat er een wezenlijk verschil is tussen geloof wat in het Engels "belief" en in het Frans "croyance" genoemd wordt, en geloof wat in het Engels "faith" en in het Frans "foi" wordt genoemd.

En dat verschil hoef je aan een gelovige niet uit te leggen, en kun je aan een ongelovige niet uitleggen...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 16:31:
Je moet ook niet vergeten dat er een wezenlijk verschil is tussen geloof wat in het Engels "belief" en in het Frans "croyance" genoemd wordt, en geloof wat in het Engels "faith" en in het Frans "foi" wordt genoemd.

En dat verschil hoef je aan een gelovige niet uit te leggen, en kun je aan een ongelovige niet uitleggen...
Dit heb je al eerder gezegd. En hiervan heb ik al eerder gezegd: nonsens. To refresh your memory:
Mx. Alba schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 16:52:
Men noemt het wel geloven, maar het woord "geloofsovertuiging" bestaat ook niet voor niets. In het Engels en het Frans bestaat er ook een duidelijk verschil tussen belief / croyance en faith / foi. Faith gaat veel dieper dan belief.

Ik geloof niet dat Jezus mijn redder is, ik wéét het in het diepst van mijn ziel.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 17:03:
Faith / foi = vertrouwen. En per definitie niet weten.
In het Nederlands heb je gewoon 'vertrouwen', als in: ik vertrouw in god. Er is niets 'mystieks' aan de vocabulaire in het Engels of Frans, ook al zou je dat er graag aan toe willen dichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Niet echt. Vertrouwen is namelijk 'confiance' in het Frans, en 'trust/confidence' in het Engels. Niet 'foi' of 'faith'. Daar zit wel degelijk een heel andere dimensie aan die het Nederlandse 'geloven' ook wel kan hebben, maar die afgezwakt wordt door het feit dat het woord eigenlijk voor twee verschillende betekenissen wordt gebruikt.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 20:29:
Niet echt. Vertrouwen is namelijk 'confiance' in het Frans, en 'trust/confidence' in het Engels. Niet 'foi' of 'faith'. Daar zit wel degelijk een heel andere dimensie aan die het Nederlandse 'geloven' ook wel kan hebben, maar die afgezwakt wordt door het feit dat het woord eigenlijk voor twee verschillende betekenissen wordt gebruikt.
En dat verschil kun je aan een gelovige niet uitleggen? Omdat het zo mystiek is, de nuance in de betekenis van die woorden, kan je een niet-gelovige niet uitleggen wat geloof nou eigenlijk inhoudt? Dat is nou typisch een valkuil van een gelovige: een onduidbare, non-definieerbare mystieke waarde toekennen aan het concept geloof, of de ervaring van een gelovige, en die ervaring keihard koppelen aan of je wel of niet gelooft. Daarmee kan je alles wel onderbouwen (en dus, volgens rationele argumenten. per definitie niets).

Vertel me dan maar eens hoe een niet-gelovige ineens gelovig kan worden. Dat moet dan onmogelijk zijn: de niet-gelovige kan het namelijk niet begrijpen. En als je het zo stelt, moet je dus eerst gelovig zijn, voordat je het kan begrijpen. Maar je moet het wel begrijpen, voordat je kan geloven. Which came first, the chicken or the egg?

Wel interessant, zo hebben we in 1 uitspraak een paradox en een cirkelredenering te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 22:18:
Vertel me dan maar eens hoe een niet-gelovige ineens gelovig kan worden.
Door een roeping van God te verstaan en te onderzoeken. Een niet-gelovige wordt meestal niet plots gelovig zoals dat anders om ook niet zal gebeuren. Het is veelal een geleidelijk proces (natuurlijk zullen er altijd uitzonderingen zijn). Men kan niet 's ochtends opstaan en maar gaan besluiten om te geloven/niet te geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 23:14:
Door een roeping van God te verstaan en te onderzoeken. Een niet-gelovige wordt meestal niet plots gelovig zoals dat anders om ook niet zal gebeuren. Het is veelal een geleidelijk proces (natuurlijk zullen er altijd uitzonderingen zijn). Men kan niet 's ochtends opstaan en maar gaan besluiten om te geloven/niet te geloven.
Een ongelovige kan inderdaad wel gelovig worden. Gelukkig maar, anders zou ik nu ook nog steeds ongelovig zijn :)

De omschakeling is bij mij geleidelijk gekomen, maar is eigenlijk geïnitieerd door gesprekken met mijn leraar klassieke talen op het gymnasium, die een fervent Christen was. Door die gesprekken kwam ik erachter dat het Christelijke wereldbeeld vanuit Christelijk oogpunt gewoon sluitend inelkaar zit, hoewel het vanuit ongelovig oogpunt (wat toen ook het mijne was) totaal onlogisch is.

Vanuit dat inzicht ben ik het gelovige gedachtengoed verder gaan onderzoeken en ben zo geleidelijk zelf ook tot geloof gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Sorry Albantar, maar aan de hand van je levensverhaal eerder in dit topic, kan ik niet anders concluderen dan dat jij heel je leven la op zoek bent geweest naar een mystieke invulling van je leven. Je stond er niet alleen voor open, je was er actief naar op zoek.

Je uitleg hoe een niet-gelovige in een gelovige verandert, neem ik dan ook met een schepel zout. Jij was niet ongelovig, je wist alleen nog niet waar je in wilde geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Als ik dat zo hoor, Ed_L, ga je zometeen nog beweren dat geloven genetisch bepaald is :D

Btw, wat is een schepel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 23:14:
Je geeft antwoord op een totaal niet interessante vraag. De vraag is pas interessant met inachtneming van de context waarin ik hem plaats - volgens de redenering van Albantar is het onmogelijk om van ongelovig naar gelovig te gaan.
Mx. Alba schreef op zondag 24 mei 2009 @ 00:21:
Als ik dat zo hoor, Ed_L, ga je zometeen nog beweren dat geloven genetisch bepaald is :D
Hij heeft wel gelijk: jouw uitgangspunt is geweest: volgens mij is er meer, en ik weet niet welk geloof mij
voldoening geeft, maar ik blijf zoeken naar een antwoord in het mystieke. Dat is al totaal irrationeel, en ook geen boeiend uitgangspunt in deze discussie: een aanname doen die je niet kan hardmaken, maar hem hardnekkig blijven volgen tot je een antwoord vindt bij gelijk welke religie, is natuurlijk niet spannend. Als je een religie zoekt, zal je altijd wel iets vinden wat bij je past - er zijn zoveel religies als dat er mensen zijn, en waarschijnlijk nog wel meer.
Btw, wat is een schepel?
Een schepel is een oud-Nederlandse eenheid voor het aangeven van de inhoud van droge waren.

Een schepel komt vaak overeen met 10 liter, maar dit kan van gewest tot gewest afwijken. Zo kan een schepel 1/4 mud zijn en dat komt dan overeen met 43,6 liter.

Een schepel is ook een oppervlaktemaat. Zie Schepel (oppervlaktemaat).
Het is een schep, maar dan veel. Had je zelf ook kunnen vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mx. Alba schreef op zondag 24 mei 2009 @ 00:21:

Btw, wat is een schepel?
Niet genetisch, maar ik ben geen aanhanger van de tabula rasa theorie. Verder sluit de uitleg van Kryz exact aan op wat ik bedoel. Je uitgangspunt is altijd al irrationeel geweest. Je bent een antwoord op jouw theorie gaan zoeken en vond die na omzwervingen in je huidige geloof. Dat doen veel mensen, maar het is de omgekeerde werkelijkheid. De these moet passen bij de werkelijkheid, niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 07:08:
[...]

Je geeft antwoord op een totaal niet interessante vraag.
Ik vond de vraag interessant genoeg om een antwoord op te geven.
De vraag is pas interessant met inachtneming van de context waarin ik hem plaats
Ook buiten de context vond ik de vraag interessant genoeg om te beantwoorden vanuit mijn eigen perspectief. Wie ben jij om de maat te nemen in wat wel en wat niet interessant is?
- volgens de redenering van Albantar is het onmogelijk om van ongelovig naar gelovig te gaan.
Als ik de reactie van Albantar op mijn post lees dan zie ik dat hij bevestigd wat ik geschreven heb. Je observatie is dus schijnbaar onjuist. Wellicht is het makkelijker gedachten uitwisselen als je mensen voor zichzelf laat praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 10:48:
Ik vond de vraag interessant genoeg om een antwoord op te geven.

Ook buiten de context vond ik de vraag interessant genoeg om te beantwoorden vanuit mijn eigen perspectief. Wie ben jij om de maat te nemen in wat wel en wat niet interessant is?
Sorry, maar duh?! Ik vroeg dit:
Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 22:18:
Vertel me dan maar eens hoe een niet-gelovige ineens gelovig kan worden. Dat moet dan onmogelijk zijn: de niet-gelovige kan het namelijk niet begrijpen. En als je het zo stelt, moet je dus eerst gelovig zijn, voordat je het kan begrijpen. Maar je moet het wel begrijpen, voordat je kan geloven. Which came first, the chicken or the egg?
Er staat hier niet: hoe wordt iemand gelovig. Er staat: hoe kan het zijn dat iemand gelovig is, als er dusdanige paradoxale voorwaarden bestaan, gesteld door Albantar, die een dergelijk proces onmogelijk maken? Dat was de vraag. Wat boeit het nou in deze discussie hoe iemand uberhaupt religieus wordt?
Als ik de reactie van Albantar op mijn post lees dan zie ik dat hij bevestigd wat ik geschreven heb.
Als ik de reactie van Albantar lees dan zie ik exact hetzelfde als wat ik in jouw reactie zie: laten we even over de paradox heenlezen, en gewoon een standaard riedeltje opdreunen over hoe iemand gelovig wordt.
Je observatie is dus schijnbaar onjuist.
Dus omdat jullie hem beiden compleet negeren is hij onjuist?
Wellicht is het makkelijker gedachten uitwisselen als je mensen voor zichzelf laat praten.
Misschien is het aardig om te lezen waar het over gaat, in plaats van hier te komen preken over geloof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 12:04:
[...]

Sorry, maar duh?! Ik vroeg dit:

[...]

Er staat hier niet: hoe wordt iemand gelovig. Er staat: hoe kan het zijn dat iemand gelovig is, als er dusdanige paradoxale voorwaarden bestaan, gesteld door Albantar, die een dergelijk proces onmogelijk maken? Dat was de vraag. Wat boeit het nou in deze discussie hoe iemand uberhaupt religieus wordt?
Ik weet wat er staat. Maar dank voor de verduidelijking. Ik heb er echter voor gekozen om een algemene verduidelijking te geven op dat ene punt. Daar kun je ter kennisgeving aannemen of afwijzen, dat is mij om het even.
In deze discussie boeit het inderdaad weinig hoe iemand religieus wordt, maar de discussie is toch al tamelijk offtopic als ik de eerste post in dit topic zo lees. Indien dit van jou een oproep is om weer terug naar het onderwerp te gaan kan ik me daarin prima vinden.
[...]

Als ik de reactie van Albantar lees dan zie ik exact hetzelfde als wat ik in jouw reactie zie: laten we even over de paradox heenlezen, en gewoon een standaard riedeltje opdreunen over hoe iemand gelovig wordt.
Ik heb de discussie niet in het bijzonder gevolgd, slechts de eerste post en de laatste paar post. In mijn reactie is geen paradox verwerkt. Jij mag het een standaard riedeltje vinden, voor een ander is het een vrij intensieve zoektocht en/of een ingrijpende gebeurtenis in zijn/haar leven. Een ieder denkt en praat overigens vanuit zijn eigen paradigma, evengoed doe jij dat.
[...]

Dus omdat jullie hem beiden compleet negeren is hij onjuist?
Nee. Het is onjuist omdat iemand schijnbaar een mening in de mond geschoven krijgt die hij/zij schijnbaar niet deelt. Dat is het enige.
[...]

Misschien is het aardig om te lezen waar het over gaat, in plaats van hier te komen preken over geloof.
Ik preek niet over geloof. Ik geef simpelweg wat verduidelijking hoe een persoon volgens mij tot geloof kan komen. En dat is waar jullie het oa over hadden de laatste paar posts. Ik ben geheel vrij om die verduidelijking te geven en anderen zijn geheel vrij om dat aan te nemen of te verwerpen.

Mij nu in de schoenen schuiven dat ik offtopic ga terwijl je daar zelf al enige tijd mee bezig bent vind ik vrij kinderachtig. Maar wellicht is het aardig als we met zijn alleen terug naar het oorspronkelijke onderwerp gaan zoals gesteld in de openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 13:46:
[...]

Ik weet wat er staat. Maar dank voor de verduidelijking. Ik heb er echter voor gekozen om een algemene verduidelijking te geven op dat ene punt.
Oftewel je hebt ervoor gekozen om een totale offtopic verduidelijking te geven waar nergens om gevraagd werd, er werd om een redelijk specifieke verduidelijking gevraagd...
Indien dit van jou een oproep is om weer terug naar het onderwerp te gaan kan ik me daarin prima vinden.
Ach, ik vind jouw post al redelijk ontopic. Ik vind het namelijk een goed voorbeeld van eerst een stelling dumpen ( niet door jou ) en als er dan om opheldering over die stelling gevraagd wordt gewoon iets totaal anders zeggen, sorry maar dat vind ik geen discussieren meer.
Van dat soort reacties verhard voor mij gewoon de discussie, omdat de andere partij gewoon niet wenst te discussieren...
[...]
Ik heb de discussie niet in het bijzonder gevolgd, slechts de eerste post en de laatste paar post. In mijn reactie is geen paradox verwerkt. Jij mag het een standaard riedeltje vinden, voor een ander is het een vrij intensieve zoektocht en/of een ingrijpende gebeurtenis in zijn/haar leven. Een ieder denkt en praat overigens vanuit zijn eigen paradigma, evengoed doe jij dat.
Oftewel je komt gewoon ergens binnen, plaatst een opmerking die nergens relevant voor is ( niet voor de vraag van kryz, niet voor de topic start ) en je leest gewoon alle voorgaande discussie niet.
Tja, begin je in te zien waarom de discussie verhard? Dit is toch geen manier van discussieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op zondag 24 mei 2009 @ 15:20:
[...]

Oftewel je hebt ervoor gekozen om een totale offtopic verduidelijking te geven waar nergens om gevraagd werd, er werd om een redelijk specifieke verduidelijking gevraagd...
Niet altijd hoeft er gevraagd te worden om verduidelijking maar is het wel fijn als die gegeven wordt. Men had het hier over het tot geloof komen. Ik heb daar een antwoord op gegeven. Dat men blijkbaar helemaal niet op zoek is naar een antwoord is spijtig.
[...]

Ach, ik vind jouw post al redelijk ontopic. Ik vind het namelijk een goed voorbeeld van eerst een stelling dumpen ( niet door jou ) en als er dan om opheldering over die stelling gevraagd wordt gewoon iets totaal anders zeggen, sorry maar dat vind ik geen discussieren meer.
Van dat soort reacties verhard voor mij gewoon de discussie, omdat de andere partij gewoon niet wenst te discussieren...
Ik heb enkel de paar laatste reacties gelezen. En ja daar is er sprake van een verharde discussie. Echter niet omdat Albantar niet bereid is te antwoorden.
[...]

Oftewel je komt gewoon ergens binnen, plaatst een opmerking die nergens relevant voor is ( niet voor de vraag van kryz, niet voor de topic start ) en je leest gewoon alle voorgaande discussie niet.
Tja, begin je in te zien waarom de discussie verhard? Dit is toch geen manier van discussieren?
Het spijt me zeer, maar ik geef een paar regels extra uitleg over hoe iemand tot geloof kan komen. Indien het niet belangrijk zou zijn dan is het vrij makkelijk te negeren. Schijnbaar zijn enkelen helemaal niet uit op discussie, maar willen slechts hun eigen gelijk bevestigd zien. Dat kan hoor, maar ga dan niet klagen dat de ander niet discussieert of niet aan de eisen voldoet. Dit komt op mij over als miereneuken om het miereneuken.

Om dan toch dit topic maar ontopic te trekken:
Mx. Alba schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 09:16:
Alweer een tijdje geleden dat ik in W&L gepost heb. Ondertussen hebben mijn vrouw en ik ons thuis gevonden in het Katholieke geloof maar dat is eigenlijk terzijde. Waar ik het hier over wil hebben is wat ik de verharding van de geloofs-media-oorlog noem, want daar komt het eigenlijk wel op neer wat er tegenwoordig gebeurt.
Een interessant onderwerp.
Een stichting douwt anti-abortus-foetussen door de brievenbus, daarna komt een andere stichting met anti-evolutie-folders, en nu willen de ongelovigen een tegenoffensief starten door middel van posters in de trant van "waarschijnlijk is er geen God".

Ik word hier gewoon triest van, en wel om een aantal redenen:
Ik heb er eigenlijk niet zo snel een probleem mee. Wel met die anti-evolutie-folders overigens want die stond bol van de onzin. Maar goed, ik heb een nee-nee sticker en heb dus nergens wat van gekregen.
- Het effect van dit soort media-offensieven is averechts. Het doel is immers om mensen te winnen voor jouw oogpunt, maar in de praktijk zal je andersdenkenden met dit soort acties alleen maar afstoten. Het minst negatieve wat eruit kan komen is onverschilligheid, waar je ook niets aan hebt. De enigen die positief zullen reageren op dit soort acties zijn zij die sowieso al jouw standpunt aanhingen, zij zullen zich in hun geloof gesterkt voelen, maar dat is niet het doel van dit soort acties...
Ik denk dat dergelijke acties wel nut hebben. Het zet de mensen weer is aan het denken.
- Een gevolg van het bovenstaande is een langzame maar zekere verharding en steeds duidelijker wordende scheiding tussen de verschillende groepen. Was er eerder een grijs gebied tussen A en B, nu zullen zij die in dat grijze gebied zitten steeds meer naar links of naar rechts trekken en er ontstaat een neimandsland. Je zou dus kunnen zeggen dat het doel van dit soort media-acties is om de mensen in het grijze gebied aan je te binden, maar ik denk dat het feit dat mensen die dicht bij A in het grijze gebied liggen meer naar A gaan neigen door de afstotende werking van de media-offensieven van B, dan door de aantrekkende werking van de offensieven van A.
Ik zie niet hoe het verkeerd kan zijn als mensen zich meer bewust worden van hun eigen standpunten.
- Uiteindelijk is er verschrikkelijk veel geld verkwanseld, en het enige effect is dat we weer terechtkomen in een diepe verzuiling.

Wat zijn jullie gevoelens over deze beginnende media-oorlog? Wat zijn jullie ideeën over de uitkomst?
Ik ben niet zo heel onder de indruk van deze media-oorlog.
Bij de term media-oorlog zit ik meer te denken aan de foutieve berichtgeving over religieuze items in de seculiere media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 16:29:
Bij de term media-oorlog zit ik meer te denken aan de foutieve berichtgeving over religieuze items in de seculiere media.
Eenzijdigheid blijft troef. Zolang er creationisten en ID-ers zijn die proberen hun klinkklare onzin in het wetenschappelijk onderwijs te krijgen en net doen alsof kerken en religies alleen goed doen, dan is er heel wat meer om je zorgen om te maken vanuit de religies, religieuze politieke partijen en religieuze media. Geef eens voorbeelden van andersom wat je blijkbaar wel belangrijk vind, maar niet de trieste stroom propaganda vanuit de religies?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:17

Dido

heforshe

offtopic:
laat maar hangen ook, want er wordt de laatste pagina alleen maar geluld over een dom antwoord op een niet-gestelde vraag, waarna we dan maar weer opnieuw gaan beginnen vanaf de f#@$%^&*ing openingspost omdat we te besodemieterd zijn de discussie eerste door te lezen.:|

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op zondag 24 mei 2009 @ 16:53:
[...]

Eenzijdigheid blijft troef.
Dat valt reuze mee. De openingspost is niet eenzijdig en mijn reactie daarop ook niet.
Zolang er creationisten en ID-ers zijn die proberen hun klinkklare onzin in het wetenschappelijk onderwijs te krijgen
Ik ben ook van mening dat dat idd niet nodig is. Tegelijkertijd ben ik van mening dat indien dat wel gaat gebeuren de studenten op de universiteit zelf wel in staat moeten kunnen zijn om het kritisch te bekijken.
en net doen alsof kerken en religies alleen goed doen,
Dat lijkt me erg sterk. Persoonlijk ben ik nog geen gelovigen tegengekomen die vinden dat alles goed is wat kerken en religies doen.
dan is er heel wat meer om je zorgen om te maken vanuit de religies, religieuze politieke partijen en religieuze media.
Gelukkig kun je je over meerdere dingen tegelijk zorgen maken.
Overigens hebben ook religieuze politieke partijen en media bestaansrecht. Net zoals socialistische, atheïstische, liberale enz enz media en politiek.
Geef eens voorbeelden van andersom wat je blijkbaar wel belangrijk vind, maar niet de trieste stroom propaganda vanuit de religies?
Ik zou je best een antwoord willen geven, maar zo te zien sta je totaal niet open voor enige gedachtenuitwisseling op een normale manier. Ik heb weinig zin in een conversatie waarin ik behandeld wordt als een stuk vuil enkel omdat ik gelovig ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dido schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:19:
offtopic:
laat maar hangen ook, want er wordt de laatste pagina alleen maar geluld over een dom antwoord op een niet-gestelde vraag, waarna we dan maar weer opnieuw gaan beginnen vanaf de f#@$%^&*ing openingspost omdat we te besodemieterd zijn de discussie eerste door te lezen.:|
Is het op een forum heel gebruikelijk dat er eerst 33 pagina's reacties doorgeworsteld wordt? Ik vind je reactie weinig begripvol. Desalniettemin ben ik wel bereid om mijzelf te verbeteren, zeg maar hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Thorgrem schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:28:
Is het op een forum heel gebruikelijk dat er eerst 33 pagina's reacties doorgeworsteld wordt?...

Gewoon een ander aantal reacties per pagina instellen. Dit topic is op dit moment slechts 13 pagina's voor mij. Ik weet trouwens niet meer hoe ik dat heb ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 18:40
begintmeta schreef op zondag 24 mei 2009 @ 19:02:
offtopic:
Thorgrem schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:28:
Is het op een forum heel gebruikelijk dat er eerst 33 pagina's reacties doorgeworsteld wordt?...

Gewoon een ander aantal reacties per pagina instellen. Dit topic is op dit moment slechts 13 pagina's voor mij. Ik weet trouwens niet meer hoe ik dat heb ingesteld.
offtopic:
Via Forum -> myReact -> Voorkeuren

En met een beetje moeite hoef je zelfs maar één pagina door te worstelen. :P

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet altijd hoeft er gevraagd te worden om verduidelijking maar is het wel fijn als die gegeven wordt. Men had het hier over het tot geloof komen. Ik heb daar een antwoord op gegeven. Dat men blijkbaar helemaal niet op zoek is naar een antwoord is spijtig.
Spijtig? Er staat hartstikke duidelijk in de vraag om wat voor verduidelijking gevraagd wordt. En dan doe je alsof het een verrassing is als je volledig off-topic antwoord niet gewaardeerd wordt?
Ik heb enkel de paar laatste reacties gelezen. En ja daar is er sprake van een verharde discussie. Echter niet omdat Albantar niet bereid is te antwoorden.
Nee, de discussie verhardt omdat jij ervoor kiest om een vraag compleet uit zijn context te halen en daar religieuze prietpraat op los te laten. En als je denkt dat dat niet is wat je gedaan hebt, dan heb je de laatste paar reacties helemaal niet gelezen.
Het spijt me zeer, maar ik geef een paar regels extra uitleg over hoe iemand tot geloof kan komen.
Je geeft een antwoord op een vraag die niet gesteld wordt.
Indien het niet belangrijk zou zijn dan is het vrij makkelijk te negeren. Schijnbaar zijn enkelen helemaal niet uit op discussie, maar willen slechts hun eigen gelijk bevestigd zien.
Hohoho, wacht eens eventjes! Je discussieert met mij tot nu toe, afgezien van deze reactie op Gomez12. Dus effectief beschuldig je mij van het feit dat ik niet wil discussieren. Moet je voor de gein even kijken hoeveel posts ik in dit topic gemaakt heb, en hoeveel tijd en energie ik gestoken heb in het lezen van anderman's posts en het uitgebreid toelichten van mijn eigen standpunten. En dan kom jij het topic binnenstormen met een off-topic out-of-context post, en je beschuldigt mij van het feit dat ik niet zou willen discussieren? Verbijsterend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Modbreak:En weer aardig tegen elkaar doen.

@Thorgrem; je hoeft niet alle posts door te lezen van een topic, maar om niet binnen een topic meermaals dezelfde zetten van argumenten te hebben, wordt wel verwacht dat je een groot aantal recente posts doorneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Edmin schreef op zondag 24 mei 2009 @ 10:45:
Niet genetisch, maar ik ben geen aanhanger van de tabula rasa theorie. Verder sluit de uitleg van Kryz exact aan op wat ik bedoel. Je uitgangspunt is altijd al irrationeel geweest. Je bent een antwoord op jouw theorie gaan zoeken en vond die na omzwervingen in je huidige geloof. Dat doen veel mensen, maar het is de omgekeerde werkelijkheid. De these moet passen bij de werkelijkheid, niet andersom.
In de wetenschap is het zo dat als je iets waarneemt, je dan theorieën en modellen gaat verzinnen die die waarneming kunnen verklaren. Zo ben ik ook te werk gegaan. Ik nam bepaalde zaken waar die niet volgens de overheersende wetenschappelijke modellen te verklaren zijn en ben op zoek gegaan naar een sluitende verklaring daarvoor.

Op het moment dat ik met mijn leraar klassieke talen in discussie ging was ik trouwens wel degelijk een overtuigd atheïst. Ik was er 100% van overtuigd dat alles wetenschappelijk te verklaren is en dat geloof pure onzin is, maar ondanks dat respecteerde ik het geloof wel; immers, iedereen heeft het recht om zichzelf voor de gek te houden, zo lang hij daarmee geen anderen schaadt, toch? Maar wat ik wilde weten is hoe iemand zo stellig kan vasthouden aan denkbeelden die overduidelijk fout zijn.

Tijdens mijn gesprekken met die man kwam ik er dus echter dat die gelovige denkbeelden, vanuit het standpunt van een gelovige, helemaal niet "overduidelijk fout" zijn, maar juist ook logisch inelkaarsteken.

@ Kryz: ah, dus dat is een schepel. Ik dacht dat het een onfortuinlijke kruising tussen een schep en een lepel was :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 15:19

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik heb er eigenlijk niet zo snel een probleem mee. Wel met die anti-evolutie-folders overigens want die stond bol van de onzin. Maar goed, ik heb een nee-nee sticker en heb dus nergens wat van gekregen.
Dat is ook mijn grootste probleem met dit soort 'actieve' uitdragers van religie. Het zijn aartsleugenaars. (on)bewuste misleiding om mensen voor zich te winnen. Nu is het evolutie, maar over een 20 jaar is dat een verloren zaak en zal men alle pijlen richten op abiogenese of de big bang. Zolang het maar een voor de leek lastig te begrijpen onderwerp is, wat die leek niet direct kan controleren en waar het wetenschappelijke model nog enkele kleine gaatjes openlaat.

Dat religieuzen hard te keer gaan tegen abortus, kan ik me op zich nog wel wat bij voorstellen. Zij zien het immers als moord. En dat moet je zien te voorkomen. Als een gek iemand onthoofden niet als moord ziet, dan is het voor de meerderheid wel degelijk nog steeds moord immers. Daar hoeven ze ook niet voor te liegen.

Maar evolutie? Je voorouder is een aap-achtige en de voorvoorvoorouder daarvan is een eencellig organisme. Accepteer het, vat nog een paar Bijbelverzen op als metafoor en ga verder met het leven zou'k zegen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Religie kan heel logisch zijn - het uitgangspunt is alleen onlogisch... En reversed bewijs werkt niet... "Kijk eens hoe mooi en ingewikkeld de natuur is, dat is toch bewijs dat er een god moet zijn?" Of: "er is een god want de bijbel zegt dat - waarom neem je aan wat er in de bijbel staat? - omdat dat het woord van god is" Tsja...

Als je uitgangspunt is "er is een god, de bijbel is zijn woord en jezus is zijn zoon" dan is de rest ook logisch. Echter zijn er nog geen aanwijzigen dat er een god is, laat staan onomstotelijk bewijst.

Geloof... is een kwestie van geloof, geloof ik...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanteb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 15:03
Mx. Alba schreef op maandag 25 mei 2009 @ 09:46:
[...]

In de wetenschap is het zo dat als je iets waarneemt, je dan theorieën en modellen gaat verzinnen die die waarneming kunnen verklaren. Zo ben ik ook te werk gegaan. Ik nam bepaalde zaken waar die niet volgens de overheersende wetenschappelijke modellen te verklaren zijn en ben op zoek gegaan naar een sluitende verklaring daarvoor.

Op het moment dat ik met mijn leraar klassieke talen in discussie ging was ik trouwens wel degelijk een overtuigd atheïst. Ik was er 100% van overtuigd dat alles wetenschappelijk te verklaren is en dat geloof pure onzin is, maar ondanks dat respecteerde ik het geloof wel; immers, iedereen heeft het recht om zichzelf voor de gek te houden, zo lang hij daarmee geen anderen schaadt, toch? Maar wat ik wilde weten is hoe iemand zo stellig kan vasthouden aan denkbeelden die overduidelijk fout zijn.

Tijdens mijn gesprekken met die man kwam ik er dus echter dat die gelovige denkbeelden, vanuit het standpunt van een gelovige, helemaal niet "overduidelijk fout" zijn, maar juist ook logisch inelkaarsteken.
Interessant, op welk punt dacht je: "ja, nu geloof ik"?

En wat je je misschien moet afvragen, geloof ik omdat die man het zo mooi weet te brengen of omdat het Christendom zo mooi bij me past. (Misschien zijn die 2 dingen wel gelijk!)

“I may forgive, but I never forget ... and I never forgive.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteravond zat ik toevallig naar mijn favoriete film te kijken; Contact, met Jodie Foster. Ze speelt er een atheistische wetenschapper. Een van de hoofdzaken in de film is religie vs. wetenschap.

In een van de belangrijkste scenes staat Foster tegenover een commissie die moet bepalen wie er in de capsule mag en als vertegenwoordiger van de mensheid de reis zal maken. De argumentatie is dat zij, als atheist geen vertegenwoordiger kan zijn aangezien 95% van de wereldbevolking gelooft in een hogere macht. De andere kandidaat is een gelovige. De argumentatie is dat zij er dus van overtuigt is dat 95% van de wereldbevolking psychisch niet helemaal okay is omdat ze geloven in iets wat niet te bewijzen valt.

Zo'n gegeven zet je wel aan het denken. Zelf ben ik er niet van overtuigt dat er een (of meerdere) god(en) zijn, of dat we hier zijn voor een reden, en het idee dat iemand als vertegenwoordiger van ons ras contact maakt met anderen en vervolgens begint over zijn geloof zou wel eens helemaal verkeerd af kunnen lopen. Tenzij ze hun eigen geloof hebben, of ze begrijpen dat we niet allemaal zo naar de realiteit kijken. Wat iig belangrijk is dat we geen fundamentalist sturen, maar iemand die weet wanneer ie' z'n mond moet houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Ardana schreef op maandag 25 mei 2009 @ 10:13:
Religie kan heel logisch zijn - het uitgangspunt is alleen onlogisch... En reversed bewijs werkt niet... "Kijk eens hoe mooi en ingewikkeld de natuur is, dat is toch bewijs dat er een god moet zijn?" Of: "er is een god want de bijbel zegt dat - waarom neem je aan wat er in de bijbel staat? - omdat dat het woord van god is" Tsja...

Als je uitgangspunt is "er is een god, de bijbel is zijn woord en jezus is zijn zoon" dan is de rest ook logisch. Echter zijn er nog geen aanwijzigen dat er een god is, laat staan onomstotelijk bewijst.

Geloof... is een kwestie van geloof, geloof ik...
Ik ben het met je eens dat de uitgangspunten van het (katholieke) geloof onlogisch zijn. Of in ieder geval niet logisch te verklaren. Daarom is het ook een geloof, omdat er geen bewijs voor is.

In de Bijbel zijn trouwens meerdere voorbeelden van mensen die zelfs bij het zien van de tekenen die Jezus gaf nog steeds niet geloofden. Ik kan het dus ook aan niemand kwalijk nemen dat men vandaag de dag niet gelooft, bijna 2000 jaar na dato. We leven nu eenmaal in een wereld waar zien == geloven, en meten == weten.
daanteb schreef op maandag 25 mei 2009 @ 10:33:
Interessant, op welk punt dacht je: "ja, nu geloof ik"?

En wat je je misschien moet afvragen, geloof ik omdat die man het zo mooi weet te brengen of omdat het Christendom zo mooi bij me past. (Misschien zijn die 2 dingen wel gelijk!)
Het is een continu proces dat nog niet afgerond is. Mijn vrouw en ik volgen op het moment een catechesatie; elke maand komen we met een groepje nieuwe Katholieken bijeen onder leiding van een pastoor, die ons de grondbeginselen van het Katholicisme uitlegt zodat we over een jaar een gedegen beslissing kunnen nemen of we wel of niet door de doop in de Kerk willen worden opgenomen.

Geloof ik? Ja, ik denk het wel. Twijfel ik? Ongetwijfeld. Wil ik groeien in het geloof? Ja. Waarom dan? Omdat het geloof me kracht geeft, en omdat ik me thuis voel in de katholieke gemeenschap. Kan ik me vinden in het Katholieke geloof? Ja, meer en meer.
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 10:33:
Zo'n gegeven zet je wel aan het denken. Zelf ben ik er niet van overtuigt dat er een (of meerdere) god(en) zijn, of dat we hier zijn voor een reden, en het idee dat iemand als vertegenwoordiger van ons ras contact maakt met anderen en vervolgens begint over zijn geloof zou wel eens helemaal verkeerd af kunnen lopen. Tenzij ze hun eigen geloof hebben, of ze begrijpen dat we niet allemaal zo naar de realiteit kijken. Wat iig belangrijk is dat we geen fundamentalist sturen, maar iemand die weet wanneer ie' z'n mond moet houden. :)
Tsja. Ruwweg 1/3 van de wereldbevolking is Christen, 1/4 is Moslim, en 1/6 is atheïst, 1/7 is Hindu, en de rest is ook religieus. Eigenlijk zou je dus een Christen, een Moslim, een atheïst en een Hindu moeten sturen om de wereldbevolking het best te vertegenwoordigen. Je zou dan een Christen uit (Zuid-)Amerika, een Moslim uit Afrika, een atheïst uit Europa en (uiteraard) een Hindu uit Azië kunnen sturen om de boel helemaal compleet te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:58

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Gisteravond zat ik toevallig naar mijn favoriete film te kijken; Contact, met Jodie Foster. Ze speelt er een atheistische wetenschapper. Een van de hoofdzaken in de film is religie vs. wetenschap.

In een van de belangrijkste scenes staat Foster tegenover een commissie die moet bepalen wie er in de capsule mag en als vertegenwoordiger van de mensheid de reis zal maken. De argumentatie is dat zij, als atheist geen vertegenwoordiger kan zijn aangezien 95% van de wereldbevolking gelooft in een hogere macht. De andere kandidaat is een gelovige. De argumentatie is dat zij er dus van overtuigt is dat 95% van de wereldbevolking psychisch niet helemaal okay is omdat ze geloven in iets wat niet te bewijzen valt.

eerlijk gezegd vind ik dat een beetje vreemde en eerder irrationele gedachtegang ... hollywood-geloofwaardigheid.

Sowieso is het al een zwaktepunt om 'wetenschap en religie' te vergelijken omdat dat juist twee verschillende richtingen zijn die verder weinig met elkaar gemeen hebben ik heb echter veelal de indruk dat juist religieuzen graag de 'vergelijking' opzoeken, maar juist op een verkeerde en gekunstelde wijze, alsof je in wetenschap 'zou moeten geloven om het waar te laten zijn'.. dat is nu juist een eigenschap van religie, maar niet van wetenschap, met 'geloven-erin' heeft het weinig te maken.
Waar religie gewoon altijd iets persoonlijks en individueels is (hooguit beleefd in sociaal groepsverband), hoe en wat iemand van 'mening' is, heeft wetenschap verder weinig te maken met een persoonlijke 'mening' of levensbeschouwing...
Dat is juist zo onafhankelijk mogelijk van de subjectieve opvattingen, maar poogt zich duidelijk aan analytische en empirische bevindingen te koppelen.

Verder is het vooral een belachelijk idee dat men een 'persoon' gaat uitzoeken voor contact met buitenaardsen en dat de vraag 'wie die persoon precies is' veel uit zou maken: Juist die denkwijze heeft eerder iets op met bepaalde religieuze concepten die gaan over 'rechtschapen' mensen of 'uitverkorenen'... Terwijl juist wetenschap eerder objectief zal blijven, los van een moreel oordeel van iemands persoonlijke belevingswereld en de rationele instelling zou zij het geheel onafhankelijk te maken 'wie' precies het contact legt en eventuele subjectieve persoonlijke belevingen bewust buiten zulk een 'first contact' te houden.

Overigens, het is zeer waarschijnlijk dat een intelligent buitenaards ras ook gewoon concepten als religie en levensbeschouwing best kan begrijpen hoor, mogelijk zijn juist zulke dingen ook overeenkomsten waarmee je bepaalde culturen kunt begrijpen en contacten kunt aanknopen...
Religie en het zoeken naar bepaalde vormen van 'zinsgeving' en 'verklarende normen en waarden' zijn essentieel gekoppeld aan iedere vorm van intelligent en bewust leven. Tevens is het een wijze de normen en waarden van een cultuur mee 'over te dragen'.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RM-rf schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:11:

Sowieso is het al een zwaktepunt om 'wetenschap en religie' te vergelijken omdat dat juist twee verschillende richtingen zijn die verder weinig met elkaar gemeen hebben ik heb echter veelal de indruk dat juist religieuzen graag de 'vergelijking' opzoeken, maar juist op een verkeerde en gekunstelde wijze, alsof je in wetenschap 'zou moeten geloven om het waar te laten zijn'.. dat is nu juist een eigenschap van religie, maar niet van wetenschap, met 'geloven-erin' heeft het weinig te maken.
Waar religie gewoon altijd iets persoonlijks en individueels is (hooguit beleefd in sociaal groepsverband), hoe en wat iemand van 'mening' is, heeft wetenschap verder weinig te maken met een persoonlijke 'mening' of levensbeschouwing...
Dat is juist zo onafhankelijk mogelijk van de subjectieve opvattingen, maar poogt zich duidelijk aan analytische en empirische bevindingen te koppelen.
Maar zover zijn we al wel hoor, dat wetenschap ook van geloof af hangt. Als je kijkt naar bijvoorbeeld wetenschappers in What the Bleep do we know?, zie je dat er al gesproken word van resultaten die we kunnen zien, en resultaten die we niet kunnen zien. Zoals het voorbeeld van het experiment met de deeltjes "schieter", kijk je wel, gaat het 1 kant op, kijk je niet, ontstaat er een golf patroon.

Ook als je kijkt naar schrijvers als Hawkings, die praten over zaken welke ons verstand te boven gaan. Hij zet het er ook in onmenselijke taal neer, en dan schrijft hij dat een zwart gat zo reageert of anders reageert omdat.

Ook als je kijkt naar methodes in de wetenschap, zoals carbon dating (weet even het Nederlandse woord niet) - Wat ik niet begrijp is hoe ze weten dat iets miljoenen jaren oud is. Omdat wij pas 2000 jaar de tijd bijhouden, (Maya en Azteken even niet meegerekend, deze hadden ook een aflopende kalender, daarom niet geheel nauwkeurig) kun je mij heel moeilijk uitleggen dat wanneer je iets dateert als zijnde "65 miljoen jaar geleden", dat daar geen foutmarge in zit van zeg 20 of zelfs 40 miljoen jaar.

Ook in wetenschap is geloof belangrijk, want iets word aangenomen voor waar, wanneer het tegendeel niet bewezen kan worden, en dus is de theorie net zo sterk als de hersenen van de persoon die de experimenten verzint om die theorie te weerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:50:
Ook als je kijkt naar methodes in de wetenschap, zoals carbon dating (weet even het Nederlandse woord niet) - Wat ik niet begrijp is hoe ze weten dat iets miljoenen jaren oud is. Omdat wij pas 2000 jaar de tijd bijhouden, (Maya en Azteken even niet meegerekend, deze hadden ook een aflopende kalender, daarom niet geheel nauwkeurig) kun je mij heel moeilijk uitleggen dat wanneer je iets dateert als zijnde "65 miljoen jaar geleden", dat daar geen foutmarge in zit van zeg 20 of zelfs 40 miljoen jaar.
Que?

Je zal die "65 miljoen jaar geleden" vast niet zomaar uitgepikt hebben; dat is namelijk het moment waarop de dinosaurussen uitstierven. Waar haal je de informatie vandaan dat in de bepaling van die "datum" een foutmarge van 20 à 40 miljoen jaar zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

In het Nederlands: C14 datering.

Lees gerust die link even door, dan zie je ook dat C14-datering niet gebruikt wordt (kan worden) voor zaken van miljoenen jaren oud. C14-datering gaat tot ongeveer 60.000 jaar.

Als we het over tientallen miljoenen jaren hebben dan praten we over andere afgeleide dateringen, zoals stratigrafie.

Als je die methodes niet gelooft, dan staat het je volledig vrij om er gaten in te prikken en het helemaal lek te schieten. Zolang je maar met overtuigende bewijzen komt waarom het niet klopt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:10
Mx. Alba schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:09:
[...]
Je zal die "65 miljoen jaar geleden" vast niet zomaar uitgepikt hebben; dat is namelijk het moment waarop de dinosaurussen uitstierven.
Herstel, zoals jij als gelovige ongetwijfeld weet, is de aarde slechts 6000 jaar oud en heeft God fossielen van dino's voor ons verstopt, zodat we wat te doen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Dat jij het niet begrijpt wil niet zeggen dat het niet kan of onwaar is, en al helemaal niet dat mensen die het wel begrijpen dus ergens in moeten geloven.

Carbon dating (koolstofdatering dus) komt er gewoon op neer dat we een natuurlijke klok gevonden hebben die begint te lopen op het moment dat een organisme sterft. Die klok trekt zich logischerwijze geen ruk aan van het al dan niet bijhouden van tijd door een toevallige primaat, die klok loopt gewoon. En wel een tikkie langer dan menselijke kalenders. Het enige wat je doet om een datering te krijgen is die klok aflezen - ingewikkelder is het niet.
Overigens houden we al wel wat langer dan 2000 jaar de tijd bij, hoor. Het klinkt een beetje als misplaatst christelijk ego om te veronderstellen dat er voor de komst van Jezus geen klokken, kalenders, tijdwaarneming of geschiedschrijving was. De 24-uurs dag is rond 3300 jaar geleden verzonnen door Egyptenaren!
Ook in wetenschap is geloof belangrijk, want iets word aangenomen voor waar, wanneer het tegendeel niet bewezen kan worden, en dus is de theorie net zo sterk als de hersenen van de persoon die de experimenten verzint om die theorie te weerleggen.
Je houdt er een verwrongen beeld van falsificatie op na.
Een theorie wordt pas geacepteerd als aangetoond is dat bewezen kan worden dat ie niet klopt. Het is dus niet zo dat iemand iets verzint, en dat dat waar is totdat iemand zo slim is om te verzinnen hoe het tegendeel bewezen wordt.
In wetenschap hoef je helemaal niets te geloven, de gein is nou net dat er geen enkel geloof nodig is om wetenschap te bedrijven of te begrijpen. Er is wel begrip en inzicht nodig om sommige zaken volledig te doorgronden, als je dat niet hebt dan kun je alsnog accepteren dat degenen die dat inzicht wel hebben het bij het rechte eind hebben. Daar zou je met een hoop fantasie het label "geloof" aan kunnen hangen, maar dat is dan wel een geloof in mensen die ook nog eens constant door hun collega's gecontroleerd worden. Een wetenschapper zal het immers niet snel achterwege laten om een andere wetenschappers ongelijk aan te tonen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee het was inderdaad mijn bedoeling de Dino's te pakken, ook omdat ik dat grappig vond, want volgens mij was er iets tussen god en de dino's. Een grapje van mijn kant, maar de kans is groot dat ik er alleen om kan lachen, mijn excuses. Ik haal het nergens vandaan, het is alleen iets wat ik niet kan geloven. - Ik ben niet actief kerkganger, maar mn ouders hebben er wel voor gezorgd dat ik Katholiek ben begonnen aan mijn leven. Ik geloof in wat Darwin beweerd, in die zin dat ik de twee theorieën (creationisme, de tweede) nog niet genoeg heb gehoord/ gelezen om te zeggen 100% Darwin, maar 95% is het al wel.

Als je mensen laat gokken, is het hetzelfde, zet je een tientje in en weet je dat een totaal hebt van 1 miljoen in te zetten geld, is dat een schijntje, maar wanneer word het veel? Ik heb nog nooit 1 miljoen aan biljetten ofzo gezien - Ik geloof dat het veel is. Heel simpel voorbeeld, dat is zeker. Maar wel een vorm van; als je er niks bij kan verzinnen, gaat het toch om geloof.

Penn & Teller hebben het er ook al eens over gehad. Met m&m's. Dertig m&m's zijn twee handen vol, maar 3 schalen doen we af als "een hele boel". Met andere woorden, je ergens een voorstelling bij maken is lastig wanneer het niet meer voor jou persoon te overzien is.

Algoed, 60.000 jaar. Vind ik nog veel - omdat (zoals ik al zelf vond) in vergelijking met de 2000 die we meten is dat nog een vrij hoog aantal jaren. Nu zeg ik niet dat ik ze niet geloof...ik zeg dat ik het moeilijk kan bevatten.
Maasluip schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:15:

Als je die methodes niet gelooft, dan staat het je volledig vrij om er gaten in te prikken en het helemaal lek te schieten. Zolang je maar met overtuigende bewijzen komt waarom het niet klopt.
Sorry dat ik ook wat probeer bij te dragen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2009 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dido schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:23:
[...]

Dat jij het niet begrijpt wil niet zeggen dat het niet kan of onwaar is, en al helemaal niet dat mensen die het wel begrijpen dus ergens in moeten geloven.
Ik geloof niet in god. Ik zeg ook niet dat het onwaar is omdat ik het niet geloof. Ik zeg ook dat het voor mij een ver van mijn bed show is, juist omdat het mij moeite kost.
Carbon dating (koolstofdatering dus) komt er gewoon op neer dat we een natuurlijke klok gevonden hebben die begint te lopen op het moment dat een organisme sterft. Die klok trekt zich logischerwijze geen ruk aan van het al dan niet bijhouden van tijd door een toevallige primaat, die klok loopt gewoon. En wel een tikkie langer dan menselijke kalenders. Het enige wat je doet om een datering te krijgen is die klok aflezen - ingewikkelder is het niet.
Ingewikkelder is het niet? Ja blijkbaar wel, want de mens weet blijkbaar dus aan een looptijd van ok, pakweg 4000 jaar, dat tientallen duizenden jaren in dezelfde pas lopen als die we reeds gemeten hebben? Dat vind ik raar (dat vind ik niet onwaar ofzo, dat vind _ik_ ff moeilijk te snappen)
Overigens houden we al wel wat langer dan 2000 jaar de tijd bij, hoor. Het klinkt een beetje als misplaatst christelijk ego om te veronderstellen dat er voor de komst van Jezus geen klokken, kalenders, tijdwaarneming of geschiedschrijving was. De 24-uurs dag is rond 3300 jaar geleden verzonnen door Egyptenaren!
Ok, afgezien van Azteken, Maya's en Egyptenaren dan. Feit blijft dat we in het jaar 2009 wonen :) je snapt toch waar ik heen wil(de)? Ik wou even de vraag stellen hoe we zomaar kunnen stellen dat miljoenen jaren in dezelfde pas lopen als de 2000-4000 jaren die we nu gemeten hebben.
Je houdt er een verwrongen beeld van falsificatie op na.
Een theorie wordt pas geacepteerd als aangetoond is dat bewezen kan worden dat ie niet klopt.
Volgens mij heb je het mis. Iets dat aangetoond niet klopt word uiteraard niet geaccepteerd. Maar ik snap wat je wilde zeggen. Maar hoezo zit ik fout? Als je een theorie hebt ga je die bewijzen, door vanalles te meten en op te schrijven waardoor ie eventueel fout zou kunnen zijn. Dus - De theorie is zo sterk als jou sterkste experiment om het tegendeel te bewijzen.

sorry dubbelpost maar lang stukje tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:15

Rannasha

Does not compute.

[...]

Maar zover zijn we al wel hoor, dat wetenschap ook van geloof af hangt. Als je kijkt naar bijvoorbeeld wetenschappers in What the Bleep do we know?, zie je dat er al gesproken word van resultaten die we kunnen zien, en resultaten die we niet kunnen zien. Zoals het voorbeeld van het experiment met de deeltjes "schieter", kijk je wel, gaat het 1 kant op, kijk je niet, ontstaat er een golf patroon.
"What the Bleep do we know?" kun je ook niet echt serieus nemen als wetenschappelijke film. Het probeert dingen als kwantummechanica een soort spirituele invulling te geven, iets wat natuurlijk loodrecht staat op de heldere wiskundige formulering van de theorie.
Ook als je kijkt naar schrijvers als Hawkings, die praten over zaken welke ons verstand te boven gaan. Hij zet het er ook in onmenselijke taal neer, en dan schrijft hij dat een zwart gat zo reageert of anders reageert omdat.
De taal lijkt alleen maar onmenselijk omdat je geen/weinig kennis hebt over het gebied. Het is net zo als een supermarktmederwerker de code voor een QuickSort implementatie laten zien. Het ziet er voor deze persoon uit als onleesbare onzin, terwijl iedere programmeur/informaticus het herkent en snapt. Idem met de populair-wetenschappelijke boeken van Hawking, iedereen met voldoende natuurkunde-achtergrond zal deze teksten moeiteloos kunnen volgen.
Mensen zijn een van de minst betrouwbare bronnen voor geschiedenis. Het feit dat de moderne samenleving slechts 2000 jaar geleden begonnen is, betekent niet dat er niet tal van andere, veel nauwkeurigere bronnen zijn (zoals koolstof-datering, alleen niet voor de tijdschaal van tientallen miljoenen jaren).
Geen enkele natuurwetenschappelijke theorie is waar. Een theorie kan een nauwkeurige beschrijving geven voor de tot nu toe gedane waarnemingen. In dat geval zal de theorie worden gebruikt om voorspellingen te doen over nieuwe waarnemingen. Wanneer er een inconsistentie wordt gevonden tussen de door de theorie gemaakte voorspellingen en de waarnemingen, wordt de theorie verworpen of aangepast.

Je zult geen enkele serieuze wetenschapper vinden die zal beweren dat de huidige theorien nooit verworpen zullen worden. Je kunt namelijk niet bewijzen dat een natuurwetenschappelijke theorie waar is, je kunt alleen falsificeren.

Ik krijg de indruk dat je de wetenschap een spirituele component wil aanpraten die er in de werkelijkheid helemaal niet is.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:28:

[...]

Sorry dat ik ook wat probeer bij te dragen.
Kom, zo is het niet bedoeld. Ik geef je netjes linkjes naar hoe dateringsmethodes in elkaar zitten en zeg alleen dat als je dat niet gelooft dan staat het je vrij om het ongelijk aan te tonen.
Dat we dingen pas sinds een paar duizend jaar opschrijven wil niet zeggen dat het onmogelijk is om iets wat ouder is te dateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afijn goed, de film heeft wat zweverigs, maar quantummechanica is wel een wetenschap. En het waren voor zover ik kon volgen allen professoren, behalve dan die blonde in dat star wars pakje volgens mij (lang geleden gezien...)

Ik ben helemaal niet spiritueel. Maar er zijn genoeg dingen die ik niet kan bevatten. wellicht inderdaad vanwege gebrek aan kennis. Maargoed, mag ik dan niet zeggen dat ik dingen niet helemaal volg? Dat gepraat over zwarte gaten is leuk, en rete interessant (a brief history of time heb ik ook in de boekenkast) maar dat ik nu: Ja ik geef hawkings gelijk, want het is zo. Nee, hij weet meer dan ik, zoveel is duidelijk. maar hij weet het, en ik moet het snappen. Alleen dat snappen duurt bij mij wat langer.

Je doet nu ook een beetje net alsof het gesneden koek is, en dat is het niet. Dat mag ik wel vinden vind ik.

@ Maasluip
Snap ik, maar ik wilde even melden dat die hard aan kwam, want ik probeer te verwoorden waarom er ook in de wetenschap geloof in mensen en ideeën nodig is (ook vertel ik waarom ik dat denk/vind). Ik hoef niks lek te prikken. Ze hebben vast 99% gelijk, maar zoals ik al eerder zei, ik vind het nog niet zo makkelijk te snappen. Zoals ik het nu lees ben ik de een van de weinige die er voor uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:39:
Ingewikkelder is het niet? Ja blijkbaar wel, want de mens weet blijkbaar dus aan een looptijd van ok, pakweg 4000 jaar, dat tientallen duizenden jaren in dezelfde pas lopen als die we reeds gemeten hebben? Dat vind ik raar (dat vind ik niet onwaar ofzo, dat vind _ik_ ff moeilijk te snappen)
Dat komt alleen maar omdat je twee zaken die helemaal niets met elkaar te maken hebben met elkaar in verband probeert te brengen.

Ik observeer bomen, en ik zie dat een boom elk jaar een ring erbij krijgt. Nu vind ik een boom met 300 jaarringen en ik concludeer dat die boom 300 jaar oud was op het moment van kappen.

Nu zeg jij dat dat onbegrijpelijk is, omdat ik nog helemaal geen 300 jaar oud ben ;)

Koolstofdatering is niet veel anders, en het principe heeft niets met 2000 of 4000 jaar tijdwaarneming te maken, maar dan ook echt helemaal niets.
Levende wezens bouwen een hoeveelheid C14 op, en als ze doodgaan dan wordt die hoeveelheid langzaam minder. Zie het als een beker die leegdruppelt vanaf je dood.
Je meet hoe snel die beker leegdruppelt (dat kan in een relatief korte tijd, natuurlijk. Je hoeft niet te wachten tot de beker leeg is, als er 3 druppels uit zijn weet je al hoe lang het gaat duren!)
Vervolgens vind je een halflege beker. Dan weet je hoe lang geleden die beker is begonnen met leeglopen. Daar is weinig aan te geloven. Het heeft ook helemaal niets te maken met hoelang je al een kalender bijhoudt.
Ok, afgezien van Azteken, Maya's en Egyptenaren dan. Feit blijft dat we in het jaar 2009 wonen :) je snapt toch waar ik heen wil(de)?
Ja, impliciete verheffing van christelijke gebruiken tot wereldwijde standaard ;)
Ik wou even de vraag stellen hoe we zomaar kunnen stellen dat miljoenen jaren in dezelfde pas lopen als de 2000-4000 jaren die we nu gemeten hebben.
Heel simpel: die paar duizend gemeten jaren hebben helemaal geen ruk te maken met de methoden die we gebruiken om de ouderdom van de aarde en dergelijke vast te stellen.
De aanname dat natuurwetten constant zijn gebleven gedurende een hele lange tijd in essentie ongewijzigd zijn gebleven is wel een belangrijke, maar voorlopig is er geen enkele reden om aan te nemen dat die wetten geregeld wijzigen.
Mocht je aantonen dat ze wel wijzigen, dan staat inderdaad elke leeftijdsbepaling op losse schroeven. Ook die 2000 jaar sinds Jezus, of die 3300 jaar sinds de 24-uurs dag. Maar ook de 34 jaar sinds mijn geboorte en de 2 uur sinds mijn lunch ;)
Volgens mij heb je het mis. Iets dat aangetoond niet klopt word uiteraard niet geaccepteerd. Maar ik snap wat je wilde zeggen. Maar hoezo zit ik fout? Als je een theorie hebt ga je die bewijzen, door vanalles te meten en op te schrijven waardoor ie eventueel fout zou kunnen zijn. Dus - De theorie is zo sterk als jou sterkste experiment om het tegendeel te bewijzen.
Nee. Je slaat een stap over: voordat een theorie geaccepteerd wordt is al bewezen dat je het tegendeel kunt aantonen!

Voorbeeldje: ik stel dat er geen kabouters zijn.
Dat is wetenschappelijk uitstekend acceptabel, niet zozeer omdat er waarnemingen zijn waarin geen kabouters voorkomen, maar omdat het kinderlijk eenvoudig is om het tegendeel aan te tonen: je hoeft maar 1 enkele kabouter aan te tonen, en mijn theorie is opgeblazen.
Het enige is natuurlijk dat we misschien niet slim genoeg zijn om te verzinnen waar we die kabouter vandaan halen, maar iemand die er belang bij heeft mijn theorie aan te vallen zal daar weinig moeite mee hebben, denk ik.

Nu stel ik dat er wel kabouters zijn.
Dat is wetenschappelijk niet acceptabel, want het tegendeel is niet aan te tonen! Dat heeft niets te maken met de intelligentie van iemand of met de kracht van een experiment wat je verzint om het niet-bestaan aan te tonen, het ligt er simpelweg aan dat het bewijzen dat iets niet bestaat onmogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Anakha schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:19:
Herstel, zoals jij als gelovige ongetwijfeld weet, is de aarde slechts 6000 jaar oud en heeft God fossielen van dino's voor ons verstopt, zodat we wat te doen hebben.
Slechts enkele vrij fundamentalistische Christenen beweren dat de Aarde slechts 6000 jaar oud is. Ik moet de eerste Katholiek die dat gelooft nog tegenkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee nog niet helemaal mijn punt hoor. 300 jaar vind ik prima te snappen, dat was de 17e -18e eeuw en dat is ook gewoon bij te houden. Een boom heeft ook _oneven_ ringen want soms groeit ie hard en soms zacht. Maar als je het dan (voor mij) over een abstract iets hebt, als een jaar. Hoe wij dat tellen (maand voor maand) snap ik, en nu ga je dus iets een leeftijd geven (geen verjaardag, want je weet niet vanwaar ie komt). En dat het kan, geloof ik meteen. Maar dat je (als je met miljoenen meet) geen enorme fout marge hebt, snap ik even niet.

Het gaat me niet zozeer om de methode, maar om de conclusie. Als je het er over eens bent dat 1 jaar een jaar is, en 20 jaar 20 jaar is, Oké. 100 jaar ook nog wel. maar zeggen dat (bijvoorbeeld) de dino's op een gezette tijd leefden, en op een gezette tijd uitgestorven raakten. Dat is dan net het aantal wat mij doet zeggen, ja het zijn jaren en het zijn er rete veel, maar ik kan me er geen voorstelling bij maken. (bij miljoenen jaren dus). Ik zeg absoluut niet dat het volgens mij _niet_ waar is, ik vind het alleen moeilijk te bevatten. Darwin eindigt zijn boek ook met de steen in het water, en dat hij eb en vloed mee maakt en dat hij concludeert dat het rots landschap (zo gevormd) wel heel lang in de maak moet zijn geweest.

In die zin, is het moeilijk te bevatten voor me. Goed voorbeeld wel die kabouters, je hebt een punt. Maar jij geeft dat voorbeeld denk ik, omdat andere voorbeelden lastiger zijn ;) Maar je hebt inderdaad gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Dido schreef op maandag 25 mei 2009 @ 14:21:
Nu stel ik dat er wel kabouters zijn.
Dat is wetenschappelijk niet acceptabel, want het tegendeel is niet aan te tonen! Dat heeft niets te maken met de intelligentie van iemand of met de kracht van een experiment wat je verzint om het niet-bestaan aan te tonen, het ligt er simpelweg aan dat het bewijzen dat iets niet bestaat onmogelijk is.
Als je zo redeneert bestaat niets, omdat bewijzen dat iets niet bestaat pertinent onmogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Dido schreef op maandag 25 mei 2009 @ 14:21:
...
Ik observeer bomen, en ik zie dat een boom elk jaar een ring erbij krijgt. Nu vind ik een boom met 300 jaarringen en ik concludeer dat die boom 300 jaar oud was op het moment van kappen.
...

Hoeveel jaar wil je bomen observeren voordat je vindt dat je mag concluderen dat een boom elk jaar een ring erbij krijgt? Er zit altijd wat 'geloof' in wetenschappelijke voor(of na-)spellingen en observaties, maar je 'moet' het werkbaar houden zijn... over de manier wat het werkbaarst is gaat de wetenschap(sfilosofie), in ieder geval op wetenschappelijk gebied.

Wat betreft de kabouters: dat je het er over kunt hebben toont aan dat ze bestaan ;)

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 25-05-2009 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 14:47:
Het gaat me niet zozeer om de methode, maar om de conclusie. Als je het er over eens bent dat 1 jaar een jaar is, en 20 jaar 20 jaar is, Oké. 100 jaar ook nog wel. maar zeggen dat (bijvoorbeeld) de dino's op een gezette tijd leefden, en op een gezette tijd uitgestorven raakten. Dat is dan net het aantal wat mij doet zeggen, ja het zijn jaren en het zijn er rete veel, maar ik kan me er geen voorstelling bij maken. (bij miljoenen jaren dus). Ik zeg absoluut niet dat het volgens mij _niet_ waar is, ik vind het alleen moeilijk te bevatten.
Het probleem is inderdaad ook dat het moeilijk te bevatten is, van die tijdschalen van miljoenen jaren, omdat het totaal niet overeenkomt met onze dagelijkse realiteit.

Kijk eens naar het tabelletje rechts op deze pagina:
Wikipedia: Timeline of evolution

Als het leven van de Aarde tot nu toe als een jaar ziet (en wij dus nu op 31 december om 23:59:59'99999 leven), zijn veelcellige levensvormen pas in de eerste helft van september ontstaan, dieren pas midden november, dinosaurussen ontstonden rond 10 december (en ze zijn rond 25 december weer uitgestorven). Mensen zijn er pas een minuut of 5, en Jezus is nog niet eens een halve seconde geleden geboren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
begintmeta schreef op maandag 25 mei 2009 @ 14:55:
Wat betreft de kabouters: dat je het er over kunt hebben toont aan dat ze bestaan ;)
Ik kan het ook hebben over tienogige geelgerande rose gevleugelde eenhoorns... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Mx. Alba schreef op maandag 25 mei 2009 @ 14:46:
Slechts enkele vrij fundamentalistische Christenen beweren dat de Aarde slechts 6000 jaar oud is. Ik moet de eerste Katholiek die dat gelooft nog tegenkomen...
Ten eerste zijn er best Katholieken te vinden die het geloven (althans, er zijn mensen op inetrnet actief die claimen Katholiek te zijn en in en jonge aarde te geloven), ten tweede lijk je hier te insinueren dat Katholieken geen Christenen zijn.
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 14:47:
Dat is dan net het aantal wat mij doet zeggen, ja het zijn jaren en het zijn er rete veel, maar ik kan me er geen voorstelling bij maken.
Mja, ok. Maar om het dan onder "geloof" te schuiven gaat me wel heel ver. Ik kan me er weinig bij voorstellen wat het betekent om een paar miljard te hebben, maar er komt weinig "geloof" bij kijken als ik weet dat het kan bestaan.
In die zin, is het moeilijk te bevatten voor me. Goed voorbeeld wel die kabouters, je hebt een punt. Maar jij geeft dat voorbeeld denk ik, omdat andere voorbeelden lastiger zijn ;) Maar je hebt inderdaad gelijk.
Ik doe uiteraard mijn best een eenvoudig voorbeeld te kiezen, een ingewikkeld voorbeeld mist zijn doel meestal :D
Mx. Alba schreef op maandag 25 mei 2009 @ 14:50:
Als je zo redeneert bestaat niets, omdat bewijzen dat iets niet bestaat pertinent onmogelijk is.
Uitgaande van het niet-bestaan van alles wat je verzint, wordt het niet-bestaan gefalsifeerd op het moment dat je het waarneemt. Op het moment dat "A bestaat niet" wordt gefalsifieerd, geldt dus kennelijk "A bestaat". Vandaar dat wetenschap nogal leunt op het fenomeen "waarneming".

Zodra je het bestaan van iets poneert zul je dat bestaan dus met waarnemingen moeten onderbouwen. Wetenschappelijk gesproken kun je inderdaad stellen dat niet-waargenomen zaken niet bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Mx. Alba schreef op maandag 25 mei 2009 @ 14:46:
Katholieken geloven in anti-euthanasie-standpunten en zijn dus net zo fundamentalistisch als christenen die geloven dat de aarde 6000 jaar oud is.
Dido schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:10:
Wetenschappelijk gesproken kun je inderdaad stellen dat niet-waargenomen zaken niet bestaan.
Dus buitenaards leven bestaat volgens jou wetenschappelijk gesproken niet.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Albantar schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:08:
Ik kan het ook hebben over tienogige geelgerande rose gevleugelde eenhoorns... ;)

Die bestaan inderdaad (nu) ook, al zijn de jouwe vermoedelijk anders dan de mijne ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Spruit 11 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:14:
Dus buitenaards leven bestaat volgens jou wetenschappelijk gesproken niet.
Inderdaad.
Maar leven bestaat wel (waargenomen) en er is weinig reden om aan te nemen dat de aarde uniek is.

Het bestaan van exoplaneten werd lange tijd vermoed, maar pas nu ze zijn waargemomen weten we zeker dat ze bestaan. We hebben voorlopig nog geen buitenaards leven gevonden - maar omdat er redenen zijn om het bestaan ervan te vermoeden wordt er naarstig naar gezocht.
Je kunt dus gerust stellen dat SETI e.d. proberen om de these "er is geen buitenaards leven" te falsifieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik zeg dat we moeten geloven in de wetenschap, bedoel ik dat helemaal niet zo zwaar. Maar in mijn ogen, moeten ook de wetenschappers op een gegeven ogenblik zeggen: (voorbeeld) Goh, die Darwin heeft t bij t rechte eind. En dit deden ze in 18--zoveel al (of wanneer kwam dat boek). Toen was de theorie nog niet eens af. In de kopie die ik heb staat gewoon dat ie haast had, omdat er 3-4 anderen dezelfde theorie hadden. Nog niet alles was uitgedacht. En je kan zeggen dat ie het zichzelf makkelijk maakt, want de opbouw, van 1cellig naar 2 cellig naar.... krokodil (ik chargeer) beschrijft hij niet. Hij beschrijft familiare connecties. Hij koppelt bij wijze van de aap aan de mens. Hij gaat niet verder terug dan de dieren zelf. Maar - In the beginning there was nothing :) En de missing link, heet niet voor niets, missing link. Om het heel hard te maken hebben ze er altijd een van die nodig. De theorie was helemaal niet sluitend, maar wel geaccepteerd.

Maargoed, misschien zit ik er naast en willen we de discussie deze kant niet op hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:03
Spruit 11 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:14:
[...]
Katholieken geloven in anti-euthanasie-standpunten en zijn dus net zo fundamentalistisch als christenen die geloven dat de aarde 6000 jaar oud is.
Ik ken veel katholieken en ik ben katholiek opgevoed maar verrweg de meeste die ik ken zijn niet anti-euthanasie hoor. Natuurlijk zijn er ook fundamentalistische katholieken maar verreweg de meeste katholieken in Nederland zijn een stuk liberaler dan de paus en ook een stuk liberaler dan de gemiddelde Christen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Dido schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:10:
Ten eerste zijn er best Katholieken te vinden die het geloven (althans, er zijn mensen op inetrnet actief die claimen Katholiek te zijn en in en jonge aarde te geloven), ten tweede lijk je hier te insinueren dat Katholieken geen Christenen zijn.
Ik beweer slechts dat Katholieken geen fundamentalistische Christenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

RM-rf schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:11:
Religie en het zoeken naar bepaalde vormen van 'zinsgeving' en 'verklarende normen en waarden' zijn essentieel gekoppeld aan iedere vorm van intelligent en bewust leven.
Waar baseer je dat op? Slechts op N=1: de mens vertoont deze neiging, de mens is intelligent en bewust, dus intelligentie en bewustzijn leidt naar het zoeken naar zingeving en religie?

Juist sinds dat onderzoek wat hier ook al ter sprake is gekomen, geloof ik daar niet meer in. Hadden onze hersenen ons iets anders ontwikkeld, dan hadden wij geen behoefte gehad aan religie. Ik acht de kans dan ook groot dat juist buitenaardsen zich anders hebben ontwikkeld en geen religie hebben bedacht.
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:58:
Ze hebben vast 99% gelijk, maar zoals ik al eerder zei, ik vind het nog niet zo makkelijk te snappen. Zoals ik het nu lees ben ik de een van de weinige die er voor uit komt.
Met jou hoor: ik "snap" het ook maar voor een klein deel. Voor het overgrote restant is het vertrouwen, gebaseerd op vertrouwen in mensen, in grote getallen en in eigen onderzoek. Voordeel is dat ik niet geloof in conspiracy-theory's ;)

* Vertrouwen in mensen: ik ga ervan uit dat iemand de waarheid vertelt tot het tegendeel bewezen is;
* Vertrouwen in grote getallen: ik ga ervan uit dat als het merendeel van de wetenschappers op basis van gedegenwetenschappelijk onderzoek tot een bepaalde theorie komen, dat die theorie betrouwbaar is;
* Vertrouwen in eigen onderzoek: vooralsnog heb ik bij niets van wat ik tot op heden onderzocht heb, enige aanwijzig gekregen dat "algemene kennis en algemeen aanvaarde theorieën" niet correct zouden zijn. Ik heb dus geen reden om aan te nemen dat de rest wel incorrect is.

Ja, dat komt wellicht in de buurt van geloof, maar goed, dan kun je ook stellen dat ik geloof in de auto-monteur omdat hij dingen doet die ik niet snap. (Ik heb i.i.g. wel respect voor hem, zijn werk is tastbaar ;) )

Gewoon open staan voor wat je tegenkomt, en bedenken dat de mens daar erg goed in is... het bedenken van dingen. Maar dat die daarmee nog geen waarheid zijn (bijv. kalender, of het maken van een eenheid (een jaar is niet altijd 365 dagen geweest bijv.)) maar soms niet meer zijn dan nuttige bepalingen om duidelijk te maken waar je het over hebt.
Mx. Alba schreef op maandag 25 mei 2009 @ 14:50:
Tuurlijk wel: als ik jou een kabouter laat zien, je kunt hem meten, foto's van maken, mee praten, hij neemt z'n rode mutsje af etc. etc., dan heb ik toch aangetoond dat kabouters bestaan?

Je kan geen theorie hebben over het wel bestaan van iets, je kan het wel bestaan nl. gewoon bewijzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:23:
de missing link, heet niet voor niets, missing link. Om het heel hard te maken hebben ze er altijd een van die nodig. De theorie was helemaal niet sluitend, maar wel geaccepteerd.
Die missing link is nou net een van die uit zijn verband getrokken onzinnigheden ;)
Als je tussen A en C een "missing link" zoekt, en je vindt die (noemen we B), dan heb je opeens twee "missing links", namelijk tussen A en B en B en C.
Er zijn eenvoudigweg enorm veel stapjes gemaakt vanaf soorten om tot andere soorten te komen, die stapjes zijn niet samen te vatten in 1 "missing link". Soms vinden we het resultaat van een aantal van die stapjes - zoals laatst weer eens. Maar om dat beest dan tot "missing link" te bombarderen is onzin.
Maargoed, misschien zit ik er naast en willen we de discussie deze kant niet op hebben :)
De inhoudelijke discussie over wat evolutie inhoudt kan inderdaad beter in een eigen topic :)
Mx. Alba schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:30:
Ik beweer slechts dat Katholieken geen fundamentalistische Christenen zijn.
Dat is een opmerkelijke uitspraak. Zeker voor een Katholiek met het credo in zijn signature.
Als we het nou hebben over fundamentalisme dan komt de Katholieke kerk met zijn credo, zijn dogma's en zijn gesloten hiearchie toch redelijk hoog op de ranglijst, lijkt me ;)

Dat er (tegenwoordig) een hoop Katholieken zijn die zich een stuk minder van il Papa aantrekken dan hij leuk vindt betekent natuurlijk niet dat de Katholieke kerk aartsfundamenteel is en dat er zat Katholieken zijn die wel fundamentalistisch Christen zijn (zo denk ik dat de paus bijna per definitie een een fundamentalist is - en het zou een Katholiek moeten zijn, dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ardana schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:34:
[...]

Waar baseer je dat op? Slechts op N=1: de mens vertoont deze neiging, de mens is intelligent en bewust, dus intelligentie en bewustzijn leidt naar het zoeken naar zingeving en religie?
Precies daarom.... er bestaan geen andere intelligente wezens dan de mens en de mens is dus de norm hiervan.
En bij de mens is het zo dat iedere cultuur en ieder verschillend ras een vorm van religie praktiseert en ook sociale groepen zodra ze afgesloten raken waar makkelijk een vorm van religie ontwikkelen om hun sociale en machtsverhoudingen te legitimeren onderling...
juist _omdat_ de mens een sociaal en intelligent wezen is dat op basis van intellectuele gedragingen de rangorde in groepen kon bepalen... waardoor bv niet zoals in veel dierenkolonieen enkel een 'alfa-mannetje' op basis van kracht, potentie of toegang tot voeding de macht kon nemen, maar juist sjamanen en creatieve vertellers

Hierbij moet je goed realiseren dat ik 'religie' zelf breder zie dan enkel 'theisme' (theisme is slechts één typische en veelvoorkomende vorm van religieus gedachtegoed, waarbij de zin beschreven wordt via een al dan niet persoonlijke 'entiteit'... er zijn ook religies die zonder specifiek godsbeeld toekomen, confuscianisme of boedhisme).

Juist kenmerken van intelligentie (vooral het gegeven van intellect vooral ook een sociale eigenschap is, het kunnen bevatten en interpreteren van taal, maar mogelijk ook bv het kunnen leggen van verbanden) hebben een direkt verband tot religie, wat namelijk opo gebaseerd is op een natuurlijke bheoefte van mesnen om verbanden te zoeken, zn fantasie te benutten en deze fantasie tot een realiteit an sich te maken:
Het vermogen tot abstract denken en leggeen van brede verbanden.
Hadden onze hersenen ons iets anders ontwikkeld, dan hadden wij geen behoefte gehad aan religie.
Juist op basis van de evolutietheorie kun je zulk een stelling ontkrachten... de ontwikkeling van een bepaalde diersoort is, over langere termijn bekeken, niet enkel gebaseerd op 'toevalligheden' (hooguit het onstaan van initiele genetische mutaties is an sich nog niet geheel duidelijk, en hierover bestaan een aantal verschillende theorieen, wat betreft sturing of juist een randomisatie), maar waar bepaalde eigenschappen zich sterk voortplanten, heeft dit een duidelijke overlevings-nut...

Op dat niveau kun je volgens mij religie ook zien, groepen die een religieuze basis konden ontwikkelen, hadden een betere overlevingskans (waarschijnlijk omdat dit, net als bv taal leidde tot een betere groepshechting en sociale structuur) ...

de neiging van de mens tot religieuze gedachtes is dus niet zomaar 'nutteloos', maar haad een direkte nut in haar evolutie en kan mogelijk zelfs in direkte relatie gezien worden tot de ontwikkeling van haar steeds grotere intellectuele capaciteiten, die deels juist groeiden om de religieuze behoeftes te faciliteren van de menssoort.

[ Voor 23% gewijzigd door RM-rf op 25-05-2009 16:41 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Dido schreef op maandag 25 mei 2009 @ 16:26:
Die missing link is nou net een van die uit zijn verband getrokken onzinnigheden ;)
Als je tussen A en C een "missing link" zoekt, en je vindt die (noemen we B), dan heb je opeens twee "missing links", namelijk tussen A en B en B en C.
Er zijn eenvoudigweg enorm veel stapjes gemaakt vanaf soorten om tot andere soorten te komen, die stapjes zijn niet samen te vatten in 1 "missing link". Soms vinden we het resultaat van een aantal van die stapjes - zoals laatst weer eens. Maar om dat beest dan tot "missing link" te bombarderen is onzin.
Met "missing link" wordt bedoeld dat er nog behoefte is aan een vondst die tussen 2 soorten in zit. Dat is zeker geen onzin.
Als we het nou hebben over fundamentalisme dan komt de Katholieke kerk met zijn credo, zijn dogma's en zijn gesloten hiearchie toch redelijk hoog op de ranglijst, lijkt me ;)
Dat zou ik denken ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:03
[...]
Dat er (tegenwoordig) een hoop Katholieken zijn die zich een stuk minder van il Papa aantrekken dan hij leuk vindt betekent natuurlijk niet dat de Katholieke kerk aartsfundamenteel is en dat er zat Katholieken zijn die wel fundamentalistisch Christen zijn (zo denk ik dat de paus bijna per definitie een een fundamentalist is - en het zou een Katholiek moeten zijn, dacht ik)
Elke kerk is in wezen aartsfundamenteel. Maar elke kerk heeft "lichte varianten" die door een grote meerderheid worden gevolgd. Het is hetzelfde als met de discussie rondom de Islam. Je kan blijven beweren dat de ware Islam fundamentalistisch is maar vele moslims beleven dat in de praktijk ook anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Spruit 11 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 17:04:
Met "missing link" wordt bedoeld dat er nog behoefte is aan een vondst die tussen 2 soorten in zit. Dat is zeker geen onzin.
En dan? Dan heb je drie soorten, en dan heb je twee missing links. Onzin dus, want er wordt gevraagd om een missing link, en als die geleverd wordt, wordt er om twee missing links gevraagd.
Elke levende soort is een missing link, elk fossiel is een missing link.
De behoefte bestaat alleen maar vanuit het "evolutie is eng dus maken we het belachelijk"-kamp.

Natuurlijk is elke paleontoloog op zoek naar fossielen die verder licht schijnen op de ontwikkeling van de huidige soorten, maar er zullen er heel weinig zijn die dat als missing link bestempelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

D-e-n schreef op maandag 25 mei 2009 @ 17:04:
[...]

Elke kerk is in wezen aartsfundamenteel. Maar elke kerk heeft "lichte varianten" die door een grote meerderheid worden gevolgd. Het is hetzelfde als met de discussie rondom de Islam. Je kan blijven beweren dat de ware Islam fundamentalistisch is maar vele moslims beleven dat in de praktijk ook anders.
letterlijk 'fundamentalisme' is een oorspronkelijk amerikaanse term die vooral sloeg op christelijke groeperingen die zich in de 19e eeuw afzetten tegen 'modernistische' opvattingen en daarop als reactie zich sterk inzetten voor erkenning een aantal 'fundamentals'.. geloofsdogma's die zij boven iedere twijfel verheven zagen:
(onfeilbaarheid van de bijbel, goddelijkheid van jezus, opstanding van jezus en het letterlijk nemen van wonderen).

Deze fundamentalisten verwerpen ook samenwerking met iedere andere geloofsgroep en stellen zelf het 'ware Geloof' te hebben en als enige de juiste weg te bieden..
het slaat grotendeels ook op de neiging to afscheiding en separatisme bij zulke protestantse groepen (iets dat men eerder ook in nederland zag, bij bv gereformeerden en de daaruitvolgende steeds radicalere afscheidingen en kerksplitsingen).

Hoezeer je ook kunt stellen dat de katholieke kerk zeer radicaal is, is het echter officieel ook zo dat ze nu niet meer claimed de 'Enige ware Kerk' te zijn ("Extra ecclesiam nulla salus")..
sinds het tweede Vaticaanse Concilie werd dat begrip zo geformuleerd dat ze erkenden dat ook vormen van heiliging via andere kerken of geloven kon optreden, 'god' was immers alomtegenwoordig...
wel beweert de katholieke kerk dat zij als 'moederkerk' het beste zicht op de Openbaring biedt, maar ze stellen zich ook open naar andere kerken op en gaan ook samenwerking aan.

Er zijn echter ook wel binnen de Katholieke kerk die bv die stelling afwijzen en stellen dat de katholieke kerk wél de 'Enige ware kerk is'... dat zijn dus idd fundamentalistische groepen, die ook voldoen aan de eigenschap dat ze samenwerking tussen geloven of een open en constructieve houding jegens andere geloven afwijzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb niet gezegd dat er slechts 1 missing link was. Het gaat mij juist daarom, we blijven maar missing links vinden. In dat opzicht (de link was er immers niet) hadden ze behoorlijk wat vertrouwen nodig (laat ik dan vertrouwen zeggen ipv geloof) om de theorie aan te nemen voor waar. Dat is eigenlijk wat ik daar mee bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Dido schreef op maandag 25 mei 2009 @ 17:20:
En dan? Dan heb je drie soorten, en dan heb je twee missing links. Onzin dus, want er wordt gevraagd om een missing link, en als die geleverd wordt, wordt er om twee missing links gevraagd.
Elke levende soort is een missing link, elk fossiel is een missing link.
De behoefte bestaat alleen maar vanuit het "evolutie is eng dus maken we het belachelijk"-kamp.

Natuurlijk is elke paleontoloog op zoek naar fossielen die verder licht schijnen op de ontwikkeling van de huidige soorten, maar er zullen er heel weinig zijn die dat als missing link bestempelen.
Of paleontologen ontbrekende fossielen als missing link bestempelen weet ik niet, maar wat wel zo is, is dat men soms behoefte heeft om tussenvormen te vinden. Om die tussenvormen missing links te noemen vind ik niet vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

RM-rf schreef op maandag 25 mei 2009 @ 16:35:
Precies daarom.... er bestaan geen andere intelligente wezens dan de mens en de mens is dus de norm hiervan.
En bij de mens is het zo dat iedere cultuur en ieder verschillend ras een vorm van religie praktiseert en ook sociale groepen zodra ze afgesloten raken waar makkelijk een vorm van religie ontwikkelen om hun sociale en machtsverhoudingen te legitimeren onderling...
juist _omdat_ de mens een sociaal en intelligent wezen is dat op basis van intellectuele gedragingen de rangorde in groepen kon bepalen... waardoor bv niet zoals in veel dierenkolonieen enkel een 'alfa-mannetje' op basis van kracht, potentie of toegang tot voeding de macht kon nemen, maar juist sjamanen en creatieve vertellers
Je blijft niet verder komen dan N=1. Kom met nog een x-aantal intelligente rassen die ook religie hebben ontdekt, en ik vind je stelling al wat aannemelijker. Vind één intelligent ras die niet zoiets als religie kent, en je stelling is ontkracht.
Juist kenmerken van intelligentie (vooral het gegeven van intellect vooral ook een sociale eigenschap is, het kunnen bevatten en interpreteren van taal, maar mogelijk ook bv het kunnen leggen van verbanden) hebben een direkt verband tot religie, wat namelijk opo gebaseerd is op een natuurlijke bheoefte van mesnen om verbanden te zoeken, zn fantasie te benutten en deze fantasie tot een realiteit an sich te maken:
Het vermogen tot abstract denken en leggeen van brede verbanden.
Er zijn genoeg onderzoeken die aantonen dat een aantal diersoorten middels bepaalde vormen van intelligentie ook verbanden kunnen leggen en taalgebruik hebben. Van enige vorm van religie bij hen is nog niet gebleken. Wat is je punt hiermee dan?
Juist op basis van de evolutietheorie kun je zulk een stelling ontkrachten... de ontwikkeling van een bepaalde diersoort is, over langere termijn bekeken, niet enkel gebaseerd op 'toevalligheden' (hooguit het onstaan van initiele genetische mutaties is an sich nog niet geheel duidelijk, en hierover bestaan een aantal verschillende theorieen, wat betreft sturing of juist een randomisatie), maar waar bepaalde eigenschappen zich sterk voortplanten, heeft dit een duidelijke overlevings-nut...
Ik ontken niet dat religie een duidelijke overlevings-nut heeft. Maar is dat omdat er een god is? Of is dat omdat religie met al z'n dogma's en regels en zondes er juist op gericht is om zoveel mogelijk kindjes voor god te maken? Oftewel, is dat oorzaak? Of gevolg?
En wat betreft het nut op lange termijn: ik vind twee, of zelfs vierduizend jaar nog geen termijn waarop je kunt spreken van evolutionair-nut van religie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Spruit 11 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 18:08:
Om die tussenvormen missing links te noemen vind ik niet vreemd
Ik wel, aangezien met dat woord nou net een stroman wordt aangeduid die door evolutie-bashers wordt gebruikt. De woordkeuze is dus hoogst ongelukkig.
Sowieso is de implicatie dat evolutie alle mogelijke tussenvormen nodig heeft om waar te zijn een absurde. Evolutie is aangetoond, het enige dat nog opheldering kan gebruiken is de invulling van sommige specifieke delen van onze stamboom. Maar zonder die invulling is evolutie niet meer of minder waar - terwijl dat net is wat het hele "missing link"-verhaal insinueert.
offtopic:
waarom heb ik een deja-vu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Spruit 11 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 18:08:
Om die tussenvormen missing links te noemen vind ik niet vreemd.
Het komt de evolutie-bashers inderdaad meestal goed uit. Het is echter geen teken van begrip.
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:25:
Dat valt reuze mee. De openingspost is niet eenzijdig en mijn reactie daarop ook niet.
Je maakte je alleen zorgen over de "foutieve" berichtgeving over religieuze items (Bij de term media-oorlog zit ik meer te denken aan de foutieve berichtgeving over religieuze items in de seculiere media). Al neem ik aan dat je bedoelt "negatieve" berichtgeving, goed of fout is namelijk een waardeoordeel.
Ik zou je best een antwoord willen geven, maar zo te zien sta je totaal niet open voor enige gedachtenuitwisseling op een normale manier. Ik heb weinig zin in een conversatie waarin ik behandeld wordt als een stuk vuil enkel omdat ik gelovig ben.
Ik kan je met de hand op het hart beloven dat ik je alleen behandel op de kracht van je onderbouwing en argumenten :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Dido schreef op maandag 25 mei 2009 @ 18:46:
Ik wel, aangezien met dat woord nou net een stroman wordt aangeduid die door evolutie-bashers wordt gebruikt. De woordkeuze is dus hoogst ongelukkig.
Sowieso is de implicatie dat evolutie alle mogelijke tussenvormen nodig heeft om waar te zijn een absurde. Evolutie is aangetoond, het enige dat nog opheldering kan gebruiken is de invulling van sommige specifieke delen van onze stamboom. Maar zonder die invulling is evolutie niet meer of minder waar - terwijl dat net is wat het hele "missing link"-verhaal insinueert.
offtopic:
Het is vaak voorgekomen dat men behoefte had aan tussenvormen. Dat heeft geen ruk te maken met het standpunt dat perse alle mogelijke tussenvormen gevonden zouden moeten worden. Wel met het fatsoenlijk in kaart kunnen brengen van stamboomrelaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ardana schreef op maandag 25 mei 2009 @ 18:34:
[...]
Je blijft niet verder komen dan N=1. Kom met nog een x-aantal intelligente rassen die ook religie hebben ontdekt, en ik vind je stelling al wat aannemelijker. Vind één intelligent ras die niet zoiets als religie kent, en je stelling is ontkracht.
ga je gang en vind dat ene wezen dat kennelijk volgens jou bestaat, maar in de huidige reele feitelijke wereld dus niet aangetoond kan worden...

het zou een beetje belachelijk zijn als je mij nu gaat vertellen dat ik een vaststelling over een koppeling tussen de ontwikkeling van intelligentie en religieuze uitingen, die herkenbaar zijn over verschillende hele menselijke rassen en binnen alle culturen, ook waar deze zich geheel onafhankelijk ontwikkelden... gedurende zo`n 35000 jaar (juist de tijd dat de mens ook zich ontwikkelde als een intelligent wezen met een eigen bewustzijn) ... opeens ontkracht zou zien omdat jij er een fantasiewezen bijsleept :)
Er zijn genoeg onderzoeken die aantonen dat een aantal diersoorten middels bepaalde vormen van intelligentie ook verbanden kunnen leggen en taalgebruik hebben. Van enige vorm van religie bij hen is nog niet gebleken. Wat is je punt hiermee dan?
En waarom kan er wel gesteld worden dat er geen diersoort is die qua intelligentie en bewustzijn het niveau van de mens haalt?

Juist het aspect dat dieren misschien wel communicatie via geluiden kennen, maar geen daadwerkelijke taal en bv wél eigenschappen die als intelligent aan te merken zijn (bv orietentatievermgens, aanpassingsvermogens) maar geen handelwijze die van eenn zelfstandig bewustzijn of bv van een via taal overdraagbare cultuur, doet hen nu juist verschillen van de mens als 'intelligent wezen'.

de menselijke eigenschap om bepaalde normen en waarden via bepaalde 'geloofspatronen over te dragen het uitvoeren van rituele handelingen, welke schijnbaar geen direkt praktisch nut hebben anders dan een vorm van 'bezinning'... is gewoonweg direkt te kopelen aan het gegevn dat de mens een intelligent en bewust wezen is.

Het aantonen van bv een religieus gedrag bij dieren , anders dan conditionering of bv autoriteitsaanhankelijk tov een roedelleider, zou nu juist een sterk bewijs zijn voor een hoog ontwikkelde intelligentie...
Ik ontken niet dat religie een duidelijke overlevings-nut heeft. Maar is dat omdat er een god is? Of is dat omdat religie met al z'n dogma's en regels en zondes er juist op gericht is om zoveel mogelijk kindjes voor god te maken? Oftewel, is dat oorzaak? Of gevolg?
En wat betreft het nut op lange termijn: ik vind twee, of zelfs vierduizend jaar nog geen termijn waarop je kunt spreken van evolutionair-nut van religie.
sorry, maar nu geef je gewoon blijk van je eigen subjectieve afkeer van bestaande (theistische) religies; waarvan ik eerder al heb aangegeven dat dat me verder koud laat en geen deel is van mn stelling, ik juist bewust moeite doe me te richten op 'religieuze' gevoelens in abstractie an sich, ook waar deze bv breder dan enkel theisme gaan, ook bv het concept van normen en waarden, een 'goed-kwaad'-stelling of gedragsregels en wetten die via religie vermittelt worden.
jouw afkeer van religie is je mening en je hebt er verder het grootste recht toe, maar het zou wel sieren om je persoonlijk opinie te scheiden van een verder wetenschappelijk vraagstuk als de 'evolutionaire rol' die iets speelt.

Ik heb me verder geen moment uitgelaten of het_ juist_ is waarin iemand gelooft.. enkel dat de definitie op basis van wat ons aan intelligentie bekend is, direkt samengaat en erg lastig te koppelen is van de eigenschap die ook sterk religieus georienteerd is...
het zoeken naar iets van 'zingeving' en aanhangen van bepaalde levensbeschouwelijke denkbeelden, vaak ook veelal gekoppeld aan grotere sociale waarden-culturen...

het zou me net zozeer verbazen als er een intelligent wezen ontdekt kan worden dat schijnbaar geen begrip daarvan zou kunnen hebben (van een abstract concept van 'religie') als dat dat wezen bv toe zou kunnen komen zonder enige vorm van 'taal' (wat me voor een intelligente levensvorm met een bewustzijn ook onmisbaar lijkt te zijn)

[ Voor 12% gewijzigd door RM-rf op 25-05-2009 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dido schreef op maandag 25 mei 2009 @ 18:46:
offtopic:
Inherent aan geloofsdicussies (al dan niet versus wetenschap) :) Als de eigen 'bewijzen' al dmv een vicieuze cirkel worden beargumenteerd dan hoef je, helaas te vaak, niet veel meer te verwachte van de weerleggingen op wetenschappelijk houdbare feiten/hypothesen/theorieën.

De hele offtopic evolutie vs creatie/ID discussie is juist één van de redenen voor de verharding van de geloofsdiscussie van de niet-gelovige kant. Je ziet het aan jouw reacties, maar des te meer aan de reacties van Kryz en Gambieter. Vriendelijk begonnen, maar na de 30ste 'deja-vu' verliest een reply vaak redelijk wat aan vriendelijkheid. Niet dat er onfatsoenlijk wordt gereageerd, maar de beleefdheid straalt er niet meer vanaf ;). Ik volg de discussies meer dan dat ik er aan bijdraag. Ik denk dat ik het geduld er niet voor heb en dan juist een ultiem voorbeeld van de genoemde verharding zou zijn (uiteraard aan de kant van de eerder genoemde forum-leden ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-09 23:47

mphilipp

Romanes eunt domus

Ladon schreef op maandag 25 mei 2009 @ 22:59:
[...]
Vriendelijk begonnen, maar na de 30ste 'deja-vu' verliest een reply vaak redelijk wat aan vriendelijkheid. Niet dat er onfatsoenlijk wordt gereageerd, maar de beleefdheid straalt er niet meer vanaf ;)
Yeah! Let's go to war, like in the old days! :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[..] Contact, met Jodie Foster. [..]

In een van de belangrijkste scenes staat Foster tegenover een commissie die moet bepalen wie er in de capsule mag en als vertegenwoordiger van de mensheid de reis zal maken. De argumentatie is dat zij, als atheist geen vertegenwoordiger kan zijn aangezien 95% van de wereldbevolking gelooft in een hogere macht.
Ik denk dat de cijfers intussen veranderd zijn (film is uit 1997), of ze hebben wat vrijheden genomen in die film met het cijferwerk. Een redelijk respectabele bron zegt:
Christians 33.32% (of which Roman Catholics 16.99%, Protestants 5.78%, Orthodox 3.53%, Anglicans 1.25%), Muslims 21.01%, Hindus 13.26%, Buddhists 5.84%, Sikhs 0.35%, Jews 0.23%, Baha'is 0.12%, other religions 11.78%, non-religious 11.77%, atheists 2.32% (2007 est.)
14,1% is dus niet-religieus (agnost + atheist), wat tegen de 86% wel religieus maakt.
Ik vond dat onderdeel (en het zweverige einde) in die film erg storend. Ten eerste is het volgens mij juist een argument om een atheist te sturen: een gelovige kan alleen maar dat deel van de bevolking vertegenwoordigen dat hetzelfde gelooft als hij/zij. Een atheist kan echter prima rationeel over geloof praten, als hij/zij inderdaad maar wel met respect over geloof spreekt, mocht het ter sprake komen (of zoals je zelf treffend zegt: 'weten wanneer ie z'n mond moet houden').

Ten tweede is 'de zoektocht naar waarheid' (of dat nou een wetenschappelijke of een bovennatuurlijke is) geen populariteitspoll - 86% van de wereldbevolking kan er makkelijk volledig naast zitten. "And Candle in the Wind, by Sir Elton John, is the best-selling song of all time. Popular sure doesn't mean right."
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:58:
[..] ik probeer te verwoorden waarom er ook in de wetenschap geloof in mensen en ideeën nodig is (ook vertel ik waarom ik dat denk/vind). Ik hoef niks lek te prikken. Ze hebben vast 99% gelijk, maar zoals ik al eerder zei, ik vind het nog niet zo makkelijk te snappen. Zoals ik het nu lees ben ik de een van de weinige die er voor uit komt.
Ik denk dat het hier belangrijk is om te bedenken dat 'geloof' in het wetenschappelijke systeem en 'geloof' in een bovennatuurlijk fenomeen niet aan elkaar gelijkgesteld kunnen worden. Het wetenschappelijke systeem is opgezet door mensen, en inderdaad feilbaar. Maar het hele systeem is zo opgezet, dat het zichzelf controleert, en dat status en 'geloof' geen enkele waarde hebben - als je het systeem, en de geboden tools daarbinnen, juist gebruikt, kan je iedere wetenschappelijke theorie onderuit schoppen met het juiste bewijs, mocht dit bestaan.

Dit systeem is te begrijpen, te rationaliseren en te controleren. Niet iedereen heeft de tijd of kunde om dit te doen. Dus moet je inderdaad vertrouwen geven aan de mensen die hier wel de tijd en kunde (en interesse!) voor hebben.

Dan je punt dat je het moeilijk vindt zaken te bevatten: dat is een prima uitgangspunt. Sterker nog, dan ben je verder dan veel andere mensen. Realiseer je dan ook even de volgende zaken:

- Als we het over wetenschap hebben, bedoelen we in deze context meestal natuurwetenschappen
- Wetenschap pretendeert ook niet alles te weten
- Wetenschap probeert slechts de beste beschrijving van de werkelijkheid te geven, gebruikmakend van de tools die beschikbaar zijn, met een aantal vaststaande afspraken en regels
- Natuurwetenschappen zeggen niets over het bovennatuurlijke
- Formele wetenschappen kunnen je tools geven die het mogelijk maken om theoretische redeneringen te doen die leiden tot uitspraken over bovennatuurlijke zaken, maar deze zijn meestal subjectief, en nooit te gebruiken binnen natuurwetenschappen
- Als je wil, tijd hebt, en slim genoeg bent, kan je de wetenschap altijd controleren en eventueel tegenspreken; dit juicht de wetenschap zelfs toe
- Geen persoon is heilig in de wetenschap; Einstein stierf in Princeton toen hij al redelijk vervreemd was van zijn collega-fysici, omdat hij koppig op zoek bleef naar een unificatietheorie, maar zijn collega's dit idee al lang niet meer als realistisch beschouwden
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:23:
En de missing link, heet niet voor niets, missing link. Om het heel hard te maken hebben ze er altijd een van die nodig. De theorie was helemaal niet sluitend, maar wel geaccepteerd.
Wageffe he... de missing link? Wat dacht je van enkele miljoenen missing links? Het aantal gaten in het fossiele bestand is vele malen groter dan wat er wel beschikbaar is. Echter, dat geeft gelukkig niet zo heel veel.

In een poging om Intelligent Design (ID) te promoten, kwam Michael Behe met de term 'Irreducable Complexity' (IC), wat zoveel wil zeggen als: micro-evolutie is prima, kleine veranderingen kunnen vast wel voorkomen, maar sommige systemen (denk aan het gehoorsysteem, het stollen van bloed, etc.) zijn zo complex, dat als je een onderdeel uit zo'n systeem weghaalt, dat het systeem niet meer werkt. Om dat concept te ondersteunen, kwam Behe met een aantal voorbeelden van ontwikkelingen die je in het fossiele bestand zou terug moeten kunnen vinden, die nog niet gevonden waren. En binnen een aantal jaren had de wetenschap die gevonden.

Zo zijn er een aantal populaire voorbeelden geweest van 'missing links', waarbij de wetenschap iedere keer kon bewijzen dat er wel tussenvormen bestonden, die precies de veranderingen konden weergeven.

Eerder had je het over het feit dat sommige dingen te groot, te 'ver van mijn bedshow' zijn om te kunnen bevatten. Een wat mij betreft prachtig voorbeeld van evolutie zijn Nylon-eating bacteria. Deze bacterien hebben zich zo aangepast dat ze een kunstmatig produkt (een bijprodukt dat ontstaat bij het maken van nylon), wat voor het menselijke, industriele proces van nylonvervaardiging nog nooit in de natuur was voorgekomen, als voedsel konden gebruiken. Gezien het feit dat nylon pas voor het eerst gemaakt is in 1935, en de bacterie ontdekt is in 1975, hebben we dus een prachtig voorbeeld van een evolutieproces dat heeft plaatsgevonden binnen een tijdsbestek van een menselijk leven; dan komt het ineens een stuk dichterbij, denk ik.

Let wel: ik spring hier een beetje van de hak op de tak, maar ik heb het gevoel dat dat een klein beetje de trend is in de laatste paar pagina's (no offense verder), dus ik voel me vrij om daar even in mee te gaan. ;)
Ladon schreef op maandag 25 mei 2009 @ 22:59:
Je ziet het aan jouw reacties, maar des te meer aan de reacties van Kryz en Gambieter. Vriendelijk begonnen, maar na de 30ste 'deja-vu' verliest een reply vaak redelijk wat aan vriendelijkheid.
/me is guilty as charged. Voor eenieder: als ik doorsla in onvriendelijkheid, schroom niet om me hierop te wijzen, middels DM of (subtiel) in het topic; ik vind het leuk om de discussie op scherp te voeren, maar ik mag ook best scherp blijven op sociale omgangsvormen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een beetje raar om de boeddhisten niet bij de atheïsten te rekenen ;), zoals in een ander topic al werd besproken kunnen de groepen (a-)theïst en (niet-)religieus op alle manieren overlappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Dat is een opmerkelijke uitspraak. Zeker voor een Katholiek met het credo in zijn signature.
Fundamentalisme heeft niets te maken met organisatiestructuur, maar met de leer. Een fundamentalistisch Christen vat alles in de Bijbel letterlijk op (dus bijvoorbeeld ook het Scheppingsverhaal in zes dagen), dat is iets wat de Katholieke Kerk zeker niet doet.
Of je je wel of niet iets van de Paus aantrekt heeft niets met fundamentalisme te maken. Slechts de pauselijke uitspraken ex cathedra (dus gemaakt vanuit zijn hoogste gezag aangaande ethiek en geloof) zijn onfeilbaar. Sinds de definitie van deze pauselijke onfeilbaarheid tijdens Vaticanum I (het Eerste Vaticaanse Concilie) in 1870 is het aantal pauselijke onfeilbare uitspraken op één hand te tellen. Wat de Paus niet ex cathedra zegt valt niet onder de onfeilbaarheid en de Paus als mens is ook niet onfeilbaar. Wij Katholieken gaan er echter van uit dat wanneer de Paus ex cathedra spreekt om iets onomstotelijk vast te leggen voor alle Katholieken van nu en in de toekomst, dat de Heer er dan voor zorg draagt dat deze uitspraak waar is.

"Niemand is het zo oneens met de Paus als een goed Katholiek," zegt men wel eens... En ik ben het ook op meerdere punten niet eens met meningen en standpunten die de Paus niet ex cathedra heeft geuit. De Paus is wat dat betreft ook "slechts" de eerste onder gelijken; de bisschop van Rome temidden van alle andere bisschoppen.
RM-rf schreef op maandag 25 mei 2009 @ 17:28:
letterlijk 'fundamentalisme' is een oorspronkelijk amerikaanse term die vooral sloeg op christelijke groeperingen die zich in de 19e eeuw afzetten tegen 'modernistische' opvattingen en daarop als reactie zich sterk inzetten voor erkenning een aantal 'fundamentals'.. geloofsdogma's die zij boven iedere twijfel verheven zagen:
(onfeilbaarheid van de bijbel, goddelijkheid van jezus, opstanding van jezus en het letterlijk nemen van wonderen).

Deze fundamentalisten verwerpen ook samenwerking met iedere andere geloofsgroep en stellen zelf het 'ware Geloof' te hebben en als enige de juiste weg te bieden..
het slaat grotendeels ook op de neiging to afscheiding en separatisme bij zulke protestantse groepen (iets dat men eerder ook in nederland zag, bij bv gereformeerden en de daaruitvolgende steeds radicalere afscheidingen en kerksplitsingen).

Hoezeer je ook kunt stellen dat de katholieke kerk zeer radicaal is, is het echter officieel ook zo dat ze nu niet meer claimed de 'Enige ware Kerk' te zijn ("Extra ecclesiam nulla salus")..
sinds het tweede Vaticaanse Concilie werd dat begrip zo geformuleerd dat ze erkenden dat ook vormen van heiliging via andere kerken of geloven kon optreden, 'god' was immers alomtegenwoordig...
wel beweert de katholieke kerk dat zij als 'moederkerk' het beste zicht op de Openbaring biedt, maar ze stellen zich ook open naar andere kerken op en gaan ook samenwerking aan.
Precies. Daar waar veel (protestantse) kerken zeer streng in de uitleg van hun leer zijn en geen afwijkingen tolereren (vanwaar de vele afscheidingen), probeert de Katholieke Kerk haar naam waar te maken en een algemene Kerk te zijn. Binnen de Katholieke Kerk zijn van parochie tot parochie, en van gelovige tot gelovige, even veel zo niet nog meer verschillen dan je in het hele spectrum aan protestantse kerken kunt zien. Maar toch vormen al die verschillende gelovigen, al die verschillende parochies, één Kerk.

Ooit zijn de Katholieke en de Orthodoxe Kerken uitelkaargevallen om één woordje in de geloofsbeleidenis... Daarna heeft een deel van de Orthodoxe Kerk zich weer aangesloten bij de Katholieke Kerk, en vaak bij officiële aangelegenheden spreekt de Paus de Orthodoxe geloofsbeleidenis uit om zodoende toenadering te zoeken tot de "verloren broeder". Hoewel veel protestantse kerken vaak slechts bezig lijken met het afstoten van andersdenkenden, zoekt de Katholieke Kerk juist toenadering tot andersdenkenden. Met soms ook negatieve gevolgen, zoals de toenadering tot de ooit afgestoten groepering Pius X...
Er zijn echter ook wel binnen de Katholieke kerk die bv die stelling afwijzen en stellen dat de katholieke kerk wél de 'Enige ware kerk is'... dat zijn dus idd fundamentalistische groepen, die ook voldoen aan de eigenschap dat ze samenwerking tussen geloven of een open en constructieve houding jegens andere geloven afwijzen.
Klopt, er zijn zeker Katholieken die je als fundamentalistisch zou kunnen aanmerken. Maar de Katholieke Kerk als instelling is zeker niet fundamentalistisch, juist het tegenovergestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Mx. Alba schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 09:35:
[...]

Fundamentalisme heeft niets te maken met organisatiestructuur, maar met de leer. Een fundamentalistisch Christen vat alles in de Bijbel letterlijk op (dus bijvoorbeeld ook het Scheppingsverhaal in zes dagen), dat is iets wat de Katholieke Kerk zeker niet doet.
In beginsel staat de 'fundamentalistischheid' los van een biblicistischheid van de geloofsstroming. Ook dat de katholieke kerk de bijbel niet als enige bron ziet van de geloofsboodschap is niet van belang.

Als je kijkt naar de oorsprong van het begrip 'fundamentalisme' dan kan je denk ik zien dat de betekenis van het woord steeds diffuser wordt. In het dagelijks taalgebruik wordt het op van alles en nogwat toegepast. Ik vind zelf het wezenlijke kenmerk van fundamentalisme dat niet getornt mag worden aan de desbetreffende 'fundamenten' en dat alleen al het pogen daarover te discussieren uit den boze is.

Ik ben het trouwens eens met de stelling dat de katholieke kerk niet fundamentalistisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 00:51:

Ik denk dat het hier belangrijk is om te bedenken dat 'geloof' in het wetenschappelijke systeem en 'geloof' in een bovennatuurlijk fenomeen niet aan elkaar gelijkgesteld kunnen worden. Het wetenschappelijke systeem is opgezet door mensen, en inderdaad feilbaar. Maar het hele systeem is zo opgezet, dat het zichzelf controleert, en dat status en 'geloof' geen enkele waarde hebben - als je het systeem, en de geboden tools daarbinnen, juist gebruikt, kan je iedere wetenschappelijke theorie onderuit schoppen met het juiste bewijs, mocht dit bestaan.
Mee eens, ik heb mijn woorden daarna wat genuanceerd tot 'vertrouwen in' ipv 'geloven in'. Ik snap zelf na wat terug lezen dat het anders overkwam als dat ik bedoelde, want ik wil absoluut niet zweverig overkomen en verkies wetenschap boven geloof.
Wageffe he... de missing link? Wat dacht je van enkele miljoenen missing links? Het aantal gaten in het fossiele bestand is vele malen groter dan wat er wel beschikbaar is. Echter, dat geeft gelukkig niet zo heel veel.
Ik bedoelde het meer als 'laten we daar eens over na denken'. De theorie bevatte in den beginne :) best een boel gaten, waar Darwin (en anderen) het over eens was dat daar 'missing links' moesten zijn om het geheel kloppend te maken. En de theorie is nu nog steeds voorzien van gaten, waar steeds missing links worden gevonden. Je kan dus nu al wel zeggen dat het opvullen van diezelfde links, dus de theorie bevestigen.
Maar de twee kampen blijven maar tegen elkaar in gaan (Creatie tegen Evolutie)

Ik zal nooit beweren dat ik alles weet natuurlijk, en ik zal nooit alles tot de letter goed schrijven. :) Maar ik bedoel het goed echt waar.

En die IC is natuurlijk wel (een vorm van) water bij de wijn, wat ook wel knap is, als je zo standvastig bij een geloofsovertuiging blijft.

Maar waar Darwin echt een punt had, waar ik tegen mezelf zei 'ja dat is een goeie', was toen hij (terloops bijna) zich afvroeg waarom het ontwerp dan zo dom was, want bij bijvoorbeeld de mens lopen luchtpijp en slokdarm in elkaar, en ondanks dat 'klepje' is verslikken nog altijd mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 07:34:
Een beetje raar om de boeddhisten niet bij de atheïsten te rekenen ;), zoals in een ander topic al werd besproken kunnen de groepen (a-)theïst en (niet-)religieus op alle manieren overlappen.
Boeddhisme wordt toch over het algemeen als een religie beschouwd hoor. Het heeft natuurlijk een overduidelijke filosofische nadruk, en gaat eigenlijk nergens echt in tegen wetenschap (het is meer complementerend), maar als ik dit lees:
Buddhists recognize [Buddha] as an awakened teacher who shared his insights to help sentient beings end their suffering by understanding the true nature of phenomena, thereby escaping the cycle of suffering and rebirth (saṃsāra), that is, achieving Nirvana.
Wedergeboorte en Nirvana zijn wat mij betreft toch redelijk spirituele / religieuze concepten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

suffering and rebirth, dat soort dingen maken me toch altijd angstig. Waarom zou iemand daar in willen geloven?
'ja ik lijd nu, om het straks beter te hebben'. Je zal het maar tegen je familie zeggen.

Nietzsche had een veel beter idee, Will to Power, en maak van dit leven wat er van te maken valt. Iedereen wil macht, iedereen, ook mensen die zich bezighouden met het geloof. En juist dat delen van de macht maakt ons bang. En daarom krijgt een Pastoor meer aanzien dan zijn volgelingen, omdat alles draait om macht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 11:05:
Boeddhisme wordt toch over het algemeen als een religie beschouwd hoor.
Ik schijf toch niet dat het geen religie is, wat ik schreef is (min of meer) dat atheïsten best religieus kunnen zijn en dat theïsten best niet-religieus kunnen zijn. Maar de genoemde 5,84% boeddhisten zou je (in ieder geval voor een groot deel) bij de 2,32% atheïsten mogen optellen wat mij betreft.

Boeddhisme is overigens IMHO vrij uniek omdat het een niet-dogmatische religie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 11:27:
Ik schijf toch niet dat het geen religie is, wat ik schreef is (min of meer) dat atheïsten best religieus kunnen zijn en dat theïsten best niet-religieus kunnen zijn. Maar de genoemde 5,84% boeddhisten zou je (in ieder geval voor een groot deel) bij de 2,32% atheïsten mogen optellen wat mij betreft.
Wat is 'religieus' dan? Als je toch aanhanger van een religie bent, dan word je als religieus geklassificeerd. Als je atheist bent, hang je geen religie aan, en word je dus als niet-religieus geklassificeerd.
Boeddhisme is overigens IMHO wel vrij uniek omdat het een niet-dogmatische religie is.
Waarom zeg je hier 'wel'? Zeg ik ergens dat het niet uniek is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De categorieen zijn niet juist gekozen, dat iemand religieus is betekent niet dat hij niet atheïst is, dat iemand atheïst is wil niet zeggen dat hij niet religieus is. (wel was inderdaad overbodig)

Je stelling 'Als je atheist bent, hang je geen religie aan' is kortom onjuist. (Wel afhankelijk van hoe je de betekenis van de woorden uitlegt, zo kan het ook van belang worden hoe je 'religie' uitlegt voor de afweging of je boddhisme daaronder vindt vallen. In hoeverre iets dogmatisch of procedureel vastgelegd is kan daarbij een rol spelen)).

[ Voor 53% gewijzigd door begintmeta op 26-05-2009 12:00 . Reden: wat genuanceerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-06 22:10
begintmeta schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 11:42:

Je stelling 'Als je atheist bent, hang je geen religie aan' is kortom onjuist.
Dat is slechts een semantische onjuistheid.

Ja, sommige "religies" noemen de bovennatuurlijke machten geesten, voorouders, enzovoorts. Dat is slechts een andere naam voor een niet-bestaande eenheid die je ook God zou kunnen noemen. Atheisten geloven ook niet in dit soort machten.

Uiteindelijk is voornoemde stelling dus wel juist: Atheisten geloven niet in de doctrines van welke religie dan ook.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zie dat ik mijn vorige post net op tijd (of net niet?) had genuanceerd.

Maar als je zegt: 'Atheisten geloven niet in de doctrines van welke religie dan ook.' dan wordt nog steeds van belang te kijken wat religie is en of die religie doctrines heeft, daar kom je ook niet meteen uit. Verder wordt het gekozen woord dan steeds vreemder, noem ze dan fallibilisten, antidogmatici of gewoon adoctrinisten ;)

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 26-05-2009 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Spheroid schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 12:00:
[...]
Dat is slechts een semantische onjuistheid.

Ja, sommige "religies" noemen de bovennatuurlijke machten geesten, voorouders, enzovoorts. Dat is slechts een andere naam voor een niet-bestaande eenheid die je ook God zou kunnen noemen. Atheisten geloven ook niet in dit soort machten.
nee sorry, maar dan houd je een zeer beperkte definitie van religie aan, die je gelijkstelt met theisme....

bv ook confuscianisme kent geen 'goddelijke' entiteit..
het hele concept van het 'moeten geloven in een God' en de 'bestaansvraag van God is eigenlijk pas een zeer recente ontwikkeling, ontstaan juist doordat de filosofie (humanistische vrijdenkers) zich op een gegeven moment ook in het westen loskoppelde van een te conservatief en restrictief agerende 'kerkelijke' machtsinstantie, die zichzelf en de 'gevestigde macht' bedreigt voelde door deze nieuw ontwikkelende ideeen.

Het is heel specifiek gekoppeld aan een westerse modernistische denkrichting (die hooguit een globaal overheersende denktrand is die zeer veel invloed uitoefent op andere regionen).

Daarom is het ook goed vast te stellen dat de 'fundamentalisten'... amerikaanse christelijke groeperingen die de bijbel letterlijk namen en in hun grondhouding aggressief en afwijzend tegenover andere geloven en religies staan, een 'reactie' is op het onstaan van verlichtte vrijdenkers: niet andersom, dat de verlichting een reactie op fundamentalisme zou zijn en haar waarde ontleend aan het 'afwijzen van geloof' (imho is dat juist voor de verlichting erg belangrijk dat het geen denktrand is die zn waarde ontleent aan de vraag of anderen ergens anders in geloven of zn 'aanhangers oplegt 'ergens in te geloven').
Uiteindelijk is voornoemde stelling dus wel juist: Atheisten geloven niet in de doctrines van welke religie dan ook.
http://www.the-brights.net/

Behalve dan die atheisten die zeggen dat hun wereldbeeld 'naturalistisch' georienteerd is, en zich willen conformeren aan de levensbeschouwelijke ideen van de 'Bright-beweging' ...
deze 'bright' mensen vinden zichzelf 'in sync'.. waarbij me niet helemaal duidelijk wat ze bedoelen met 'in sync' zijn, omdat het m.i. lijkt te wijzen op een mystieke 'gevoels-delen' dat ze zelf zeggen te ontkennen.

Punt is gewoon dat zodra mensen een bepaalde levensbeschouwelijke instelling op groepsbasis gaan 'delen', je het kunt hebben over een religie...
het erkennen van bovennatuurlijke elementen of entitieteiten hoeft daar geen deel van uit te maken, wel de gevoelsbasis van het delen van iets niet direkt 'specificeerbaars'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Eigenlijk is het heel simpel:

monotheïst: gelooft in één God (Christendom, Jodendom, Islam, etc.)
polytheïst: gelooft in meerdere Goden (Hindoeïsme, (neo-)Paganisme, etc.)
pantheïst: gelooft dat alles Goddelijk is (bepaalde vormen van (neo-)Paganisme, e.v.t. Boeddhisme, etc.)
atheïst: gelooft dat er geen Goddelijke macht bestaat
agnost: weet niet of er wel of niet een Goddelijke macht bestaat

Wel of niet religieus zijn staan staat hier min of meer los van. Bepaalde religies zijn ook onder meerdere noemers te vangen. Je zou bijvoorbeeld kunnen redeneren dat het Catholicisme polytheïstisch is, vanwege enerzijds de Heilige Drieëenheid en anderzijds de Gemeenschap van de Heiligen, en veel vormen van Paganisme zijn zowel poly- als pantheïstisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nu we het toch over missing links hebben:
Ophef over fossielenlogo van Google
AMSTERDAM - Zoekmachine Google heeft zich de woede op de hals gehaald van Amerikaanse orthodoxe christenen. Die zijn boos omdat het bedrijf woensdag zijn logo aanpaste om de presentatie van een 47 miljoen jaar oud fossiel luister bij te zetten.
En wat ik erg kansloos vind:
Dag des Oordeels

Op het religieuze discussieforum Rapture Ready gaan veel bezoekers een stuk verder. Een poster zegt van woede bijna zijn laptop te hebben weggegooid, en een andere bezoeker ziet in de logokeuze een van de bewijzen dat de Dag des Oordeels in aantocht is.
Dan moet je toch wel heel erg overtuigd zijn van je eigen geloof (lees: blind voor al het andere) als je zo reageert vanwege een logo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 12:03:
Ik zie dat ik mijn vorige post net op tijd (of net niet?) had genuanceerd.
Ik denk dat je nuance, en de reacties op je stelling, al duidelijk genoeg maken dat de wijze van indeling van 'welk percentage van de bevolking hangt welk geloof aan' niet volledig eenduidig in te vullen is. Echter, ik denk dat de gebruikte indeling wel aardig bruikbaar is, en dat de afwijkingen eerder zitten in het aantal mensen dat zich laat classificeren als aanhanger van een bepaald geloof, maar eigenlijk helemaal niet actief aan geloofsbeleidenis doet, of dat zelfs uberhaupt niet gelooft. Dus: ik ben het met je eens dat er mogelijk overlappingen bestaan die deze indeling schijnbaar niet toestaat, maar ik vermoed dat dat niet van significant belang is.

Overigens:
begintmeta schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 11:27:
[...] wat ik schreef is [...] dat theïsten best niet-religieus kunnen zijn.
Is dat zo? Theisme is toch een vorm van religie, een subset? Ik denk dus niet dat dit waar is.
Dit was de reden dat ik het topic na een tijdje inactiviteit weer een schop gegeven heb:

Verwijderd in "Verharding van de geloofs-media-oorlog."

Vandaag kwam overigens een heel interessant artikeltje langs:
AMSTERDAM – De VVD wil de vrijheid van meningsuiting in Nederland versoepelen. Zo moet godlastering worden toegestaan.

De partij gaat vandaag plannen presenteren die dit mogelijk moeten maken, meldt De Pers.

Aanleiding voor VVD-leider Mark Rutte om het debat onder de aandacht te brengen is de beslissing van het gerechtshof om Geert Wilders dit jaar te vervolgen voor zijn uitspraken.

Discriminerende handelingen en oproepen tot geweld blijven wat betreft de liberalen verboden, maar verder moeten mensen harder en meer met elkaar in debat gaan.

Met advocaat Bram Moszkowicz en regisseur Eddy Terstall wil de partij vanmiddag een maatschappelijk debat beginnen wat uiteindelijk moet leiden tot nieuwe wetgeving.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 10:55:
Maar waar Darwin echt een punt had, waar ik tegen mezelf zei 'ja dat is een goeie', was toen hij (terloops bijna) zich afvroeg waarom het ontwerp dan zo dom was, want bij bijvoorbeeld de mens lopen luchtpijp en slokdarm in elkaar, en ondanks dat 'klepje' is verslikken nog altijd mogelijk.
Dat is een argument dat Neil DeGrasse Tyson erg goed weet uit te buiten in de discussie tegen ID:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=C1cKD93W3yg]

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2009 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 14:17:

Vandaag kwam overigens een heel interessant artikeltje langs:

[Godslastering toestaan]
Tsja, ik ben uiteraard persoonlijk heel erg tegen godslastering, maar ik ben het er mee eens dat de staat er niets mee te maken zou moeten hebben. Wij kennen hier immers een scheiding van kerk en staat, en zulke kerkelijk geïnspireerde wetten hebben dus eigenlijk geen plaats in ons land.
[luchtpijp/slokdarm]

Dat is een argument dat Neil DeGrasse Tyson erg goed weet uit te buiten in de discussie tegen ID:
Advocaat-van-de-duivel-modus: Tsja, elk ontwerp bevat bugs, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja Neil zal Darwin ook hebben gelezen :)

Ja goed, als het design fout is, doe het dan nog een keer over? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 15:01:
Ja Neil zal Darwin ook hebben gelezen :)

Ja goed, als het design fout is, doe het dan nog een keer over? :)
Waarom denk je dat de Dino's uitgestorven zijn? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 00:51:
[...]

14,1% is dus niet-religieus (agnost + atheist), wat tegen de 86% wel religieus maakt.
Dat getal zal nog wel lager zijn hoor. Zat mensen (waaronder ikzelf) zijn op papier nog gelovig (ingeschreven bij hun geboortekerk) maar doen helemaal niets ermee. Heb ook geen zin om mezelf uit te laten schrijven oid.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 10:55:
ik wil absoluut niet zweverig overkomen en verkies wetenschap boven geloof.
Wetenschap en geloof kunnen imo prima naast elkaar bestaan.
Mx. Alba schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 14:47:
Tsja, elk ontwerp bevat bugs, toch? ;)
Onzin, het begrip "perfectie" is een zuiver menselijke vinding. Zo kun je zuurstof in feite ook als voedsel beschouwen, dus is het niet zo vreemd dat luchtpijp en slokdarm in elkaar overgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
Kryz schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 14:17:
Is dat zo? Theisme is toch een vorm van religie, een subset? Ik denk dus niet dat dit waar is.

Ook dat ligt aan de definities, ik zou zeggen dat theisme geen vorm van religie is, maar goed 't is allemaal nogal offtopic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 15:18:
[...]

Waarom denk je dat de Dino's uitgestorven zijn? ;)
Misschien bedoelde je het als grapje, maar dit is een interessante kwestie, zeker waar. Want wat ik me wel eens afvraag is, ontkennen kan niet meer - want ze zijn gevonden. Hoe gaat <welk geloof dan ook> hiermee om?

Als je van Creatie uit gaat, zou je dus - als ik jou opmerking even chargeer (excuses) kunnen zeggen dat het met reden gebeurd is door God voor poging 2?

Dat vraag ik me, of je met een strak gezicht kan zeggen, dat zo gebeurd moet zijn. Wat daar de voor's en tegen's van zijn, om die stelling in te nemen.
Spruit 11 schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 15:31:
[...]

Wetenschap en geloof kunnen imo prima naast elkaar bestaan.
Voor mij was het belangrijk toch even duidelijk te maken dat ik absoluut niet zweverig ben, en daarom dus dat 'geloof in de wetenschap' een heel verkeerde woordkeuze is, dat zie ik in, en ik bedoelde eigenlijk gewoon vertrouwen, en wilde niet zozeer het ietwat geladen woord 'geloof' gebruiken. Ik zie in dat dat in deze discussie kan leiden tot verkeerde conclusies over mijn denkwijze.

Hoe geloof en wetenschap samen gaan zie ik nog steeds niet in.
Zo ben ik eens voor stage in Tanzania geweest bij ziekenhuis, waar in de gemeenschap het geloof heel hoog staat. In een discussie tussen ziekenzusters en broeders en ons, kwam naar voren dat ondanks de opleiding, ze er van overtuigd waren dat god alles heeft gecreëerd, zo ook parasieten en ziektes. Dit kwam bij mij heel hard aan, in een omgeving waar aids en malaria hoogtij vieren, het toch zien als iets dat van hogerhand word opgelegd.

Geloof en wetenschap gaan in die zin niet samen, dat het overal hand in hand loopt. Filosofie, en Psychologie misschien wel, maar Natuurwetenschappen toch niet zeker. Zo denk ik er over.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2009 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
RM-rf schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 12:12:
[...]

Punt is gewoon dat zodra mensen een bepaalde levensbeschouwelijke instelling op groepsbasis gaan 'delen', je het kunt hebben over een religie...
het erkennen van bovennatuurlijke elementen of entitieteiten hoeft daar geen deel van uit te maken, wel de gevoelsbasis van het delen van iets niet direkt 'specificeerbaars'.
De definitie van het woord atheist is "Iemand die niet het theisme aanhangt", m.a.w. iemand die niet in een goddelijke entiteit gelooft.

Religiositeit en theisme zijn geen synoniemen.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 15:59:
Misschien bedoelde je het als grapje, maar dit is een interessante kwestie, zeker waar. Want wat ik me wel eens afvraag is, ontkennen kan niet meer - want ze zijn gevonden. Hoe gaat <welk geloof dan ook> hiermee om?

Als je van Creatie uit gaat, zou je dus - als ik jou opmerking even chargeer (excuses) kunnen zeggen dat het met reden gebeurd is door God voor poging 2?

Dat vraag ik me, of je met een strak gezicht kan zeggen, dat zo gebeurd moet zijn. Wat daar de voor's en tegen's van zijn, om die stelling in te nemen.
Ik bedoelde het inderdaad als grapje.

In de Bijbel staan trouwens twee verschillende scheppingsverhalen naastelkaar.

Het begint met het alombekende verhaal waarin God de Aarde in 7 dagen schept; eerst wordt het licht gecreëerd, dan het water, dan de planten en de dieren en uiteindelijk op de zesde dag schept Hij de Mens naar Zijn evenbeeld.

Direct na dat verhaal komt een ander scheppingsverhaal, waarin God eerst de Hof van Eden schept tussen de drie grote rivieren in het Midden-Oosten. Vervolgens boetseert hij Adam uit aarde en blaast hem de levensadem in, dan schept hij alle dieren om Adam te vergezellen, en Adam geeft de dieren namen. God ziet dan dat Adam ondanks alle dieren om hem heen toch nog alleen is, en schept daarom Eva uit een rib van Adam.

Deze twee verhalen staan naastelkaar in de Bijbel. Hoe kan iemand die de Bijbel letterlijk interpreteert dat met elkaar rijmen?

Mijn pastoor legde uit dat het Oude Testament geschreven is voor en door Rabbijnen, dat zeven-dagen-scheppingsverhaal staat er waarschijnlijk in om de Sabbat vast te leggen. Verder dienen de scheppingsverhalen niet letterlijk gezien te worden, ze zijn immers heel oud en gestoeld op het begrip dat de mensheid duizenden jaren geleden van de wereld had. Bij het lezen van de Bijbel moet dat altijd in het achterhoofd gehouden worden. Bijvoorbeeld wanneer men spreekt van talenten moet je weten dat één talent gelijk staat aan meerdere jaarsalarisen van een gemiddelde arbeider, dus wanneer een schuldeiser een schuld van vijf talenten kwijtscheldt is dat een echt een enorm bedrag...

Anyway, dit geraakt allemaal een beetje off topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja goed off-topic, ik vind dat ook wel weer mee vallen. Naast de pop-christelijken als Arie Boomsma, zie je ook weer dat het hour of power fenomeen, steeds meer aandacht krijgt, dat de zondags missen (op de een of andere manier) steeds langer duren. Dus naast integratie door populaire figuren, is er ook nog (te?)veel plaats voor oude ideeën die gewoon eigenlijk eens een update kunnen gebruiken.

en het debat over Creationisme als een lesvorm bijvoorbeeld is ook weer opgelaaid, dus we mogen dat toch zeker wel meenemen in de kwestie geloof vs media.

En ja goed, voor zover de bijbel. Als je blijft nuanceren, moet je (op een gegeven moment) de belangrijkheid ervan ook in twijfel durven trekken, het is jammer dat dat niet toegestaan word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Mx. Alba schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 14:47:

Advocaat-van-de-duivel-modus: Tsja, elk ontwerp bevat bugs, toch? ;)
Evolutie zegt dat er geen ontwerp is. En daar begint helaas voor velen het onbegrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

noguru schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 23:22:
Evolutie zegt dat er geen ontwerp is. En daar begint helaas voor velen het onbegrip.
Precies, er is geen Intelligent Designer die Onfeilbaar is. De natuur is niet perfect, maar dat is ook niet nodig. Wat evolutie en 'survival of the fittest' zegt, is dat degenen die zich het best kunnen redden overleven. De besten kunnen, als je goed gaat ontleden, nog best bar slecht zijn overall. Maar wat maakt het uit, als ze goed genoeg zijn om te overleven?

En dat sluit mooi aan op een filosofisch vlak: wij mensen zijn ook niet perfect, en beperkt in ons kunnen. Maar zolang we ons dat maar realiseren, en we wel goed genoeg zijn om bepaalde dingen te begrijpen, waarom zouden we daar dan moeilijk over doen? Wetenschap is survival of the fittest op zichzelf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:16

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Schuiven we het toch weer op iets anders af Kryz, de 'natuur', wat dat ook mag zijn.
Die natuur heeft dan ook een doel; we moeten steeds verder evolueren.
Daar onder vallen ook al onze emoties. Ze zorgen ervoor dat we niet stoppen met leven.
Zie het als een straf als we tegen de 'natuur' ingaan. De vrije wil wordt zo ook beperkt.
De natuur bepaald dus hoe ons leven eruit ziet. Met al het leed wat het voortbrengt
Dat laatste kunnen we stoppen door ons gewoon niet meer voort te planten.
Ben toch benieuwd wat de 'natuur' hier tegen in gaat brengen.
De mens ziet zich als de hoogste geëvolueerde natuur vorm maar is gewoon een klein onderdeel van alles.
Welke normen en waarden brengt die natuur ons. Eerbied voor het leven? Nee, het is zomaar ergens ontstaan.
Het zijn maar chemische en elektrische reagerende levens vormen.

Is 'natuur' dan niet een vervanging voor 'God' zonder daar een regelfriek van te gaan maken.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
KroontjesPen schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 08:44:
Schuiven we het toch weer op iets anders af Kryz, de 'natuur', wat dat ook mag zijn.
Die natuur heeft dan ook een doel; we moeten steeds verder evolueren.
Daar onder vallen ook al onze emoties. Ze zorgen ervoor dat we niet stoppen met leven.
Zie het als een straf als we tegen de 'natuur' ingaan. De vrije wil wordt zo ook beperkt.
De natuur bepaald dus hoe ons leven eruit ziet. Met al het leed wat het voortbrengt
Dat laatste kunnen we stoppen door ons gewoon niet meer voort te planten.
Ben toch benieuwd wat de 'natuur' hier tegen in gaat brengen.
De mens ziet zich als de hoogste geëvolueerde natuur vorm maar is gewoon een klein onderdeel van alles.
Welke normen en waarden brengt die natuur ons. Eerbied voor het leven? Nee, het is zomaar ergens ontstaan.
Het zijn maar chemische en elektrische reagerende levens vormen.

Is 'natuur' dan niet een vervanging voor 'God' zonder daar een regelfriek van te gaan maken.
De natuur heeft geen doel. De natuur is noch goed, noch kwaad.

Het probleem is dat de mens de natuur is ontstegen. Waar dieren hun instinct volgen en dus noch goed, noch kwaad doen, heeft de mens intelligentie en vrije wil. De mens kan keuzes maken en daardoor goed of kwaad doen.

Als we puur volgens de natuur zouden leven, dan zouden we geen sociale vangnetten hebben. Immers, als je niet voor jezelf of voor je kinderen kan zorgen, dan ben je niet fit genoeg en moet je sterven om je slechte genen niet door te geven.

De mensheid evolueert al heel lang niet meer wegens gebrek aan selectie. Zelfs mensen met genetische aandoeningen kunnen tegenwoordig dankzij de medische wetenschap lang genoeg overleven om kinderen te verwekken en zo hun defecte genen door te geven.

Tenminste, ik zeg dat nu wel, maar in Afrika is de menselijke evolutie nog steeds gaande. Er zijn daar steeds meer mensen met de genetische aandoening sikkelcelanemie die zort voor misvormde rode bloedcellen waardoor de zuurstofvoorziening van het lichaam minder goed is; maar een bijwerking van deze ziekte is een genetische resistentie tegen malaria. Doordat mensen die resistent zijn tegen malaria in Afrika meer overlevingskansen hebben dan niet resistente mensen, zelfs ondanks het verminderde uithoudingsvermogen dat sikkelcelanemie met zich meebrengt, zorgt natuurlijke selectie ervoor dat deze mutatie steeds vaker voorkomt. En de reden daarvoor is eigenlijk de slechte gezondheidszorg in dat werelddeel, want malaria is goed te behandelen waardoor dat selectie-element niet meer zou bestaan.

De natuur is onpersoonlijk, neutraal en, in onze ogen, wreed en medogenloos. In onze achtertuin hadden we een merelnest met vijf eitjes. Van die vijf eitjes zijn er vier uitgekomen. Uiteindelijk zijn er drie kuikens uitgevlogen; en later vond ik één van die uitgevlogen kuikens stervend onder een struik dus zijn er van de vijf eitjes maar twee volgroeide merels gekomen. Zo zou het ook bij de mensen gaan als de natuur zijn gang zou gaan: massale kindersterfte. Dat komt namelijk de natuurlijke selectie zo efficiënt mogelijk ten goede, want er wordt zo weinig energie gestoken in individuën die de soort verzwakken. Het medogenloze harde recht van de sterkste.

Nee, dan geloof ik liever in de goedheid van de mens, in de goedheid van God.

Pagina: 1 ... 9 ... 19 Laatste