Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 09:29:
[...]

Is dat een "christelijke religieuze" waarde of norm? Ik zie niet dat alleen christelijke mensen elkaar niet vermoorden. Sterker nog: ik zie niet dat christenen elkaar (of anderen) minder vermoorden dan moslims, joden, boeddisten, of niet-religieuzen.

De nadruk op die "christelijk religieuze waarden en normen" stuit mij erg tegen de borst. Alsof christenen beter zijn dan andere mensen. Ik ben die andere mens en ik verzet mij ten stelligste tegen dat christelijke "übermensch" idee.
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. "Sociale evolutie" dicteert dat de waarden van een willekeurige religie die lange tijd dominant is in een samenleving, wel goed moeten zijn voor die samenleving. (anders was die samenleving/religie al lang ten onder gegaan door verdrukking van een concurrerende samenleving/religie met "betere" normen en waarden.) Maar dit geldt dus even goed voor de Christelijke, Joodse, Islamitische, Boedistische, Hindoeistische, Taoistische, (vul je favoriete succesvolle religie in) waarden. Het feit dat de Westerse samenleving redelijk heeft stand gehouden de afgelopen twee millenia met christelijke waarden en al, zegt ons dat ze niet heel slecht zijn voor de samenleving als totaal.

(Nu zou je wat kunnen zeggen over het nog dominanter worden van de westerse samenleving onder meer seculiere humanistische ideeen, maar dat laat ik maar even voor wat het is. Voordat je het weet zit je op het spek gladde ijs van de discussie welke waarde systeem beter is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

deadlock2k schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 07:23:
Ik denk het niet. Sociale evolutie dicteert dat christelijk religieuze waarden en normen goed zijn voor de samenleving en het individu. Als je afspreekt om elkaar niet te vermoorden heb je een grotere kans op overleven.
Daar is helemaal niets exclusiefs christelijks aan. Men was in de middeleeuwen en de latere eeuwen exclusief christelijk in Europa, en er is me toch een hoop gemoord uit naam van het juiste geloof. Zie dit walgelijke plaatje als een voorbeeld van de belachelijke claims op moraliteit gemaakt door bepaalde "christenen"....

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 140% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Naar onze maatstaven was de westerse mens 500 jaar geleden barbaars. Wij zullen voor onze nakomelingen van over 500 jaar net zo barbaars zijn. Abortus, euthanasie, chemotherapie, orgaandonaties, mensen met psychische aandoeningen opsluiten; ik durf te wedden dat dat over 500 jaar allemaal al lang niet meer nodig is en men het dan net zo weerzinwekkend vindt als wij nu vinden van zaken als aderlating, middeleeuwse chirurgie en heksen op de brandstapel gooien.

Zo is het ook met normen en waarden, die evolueren constant, en uiteraard vindt men zijn eigen normen en waarden superieur aan alle andere. Want als je een andere vorm van normen en waarden beter vindt, dan stap je toch daarop over?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

deadlock2k schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 10:22:
Misschien is het een idee om eerst alle nieuwe reply's te lezen die er bijgekomen zijn voor er antwoord gegeven wordt ;)
Don't worry, ik was bezig ;) .
deadlock2k schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 09:40:
Nee dat is het niet, maar ik noemde het bijvoeglijk naamwoord christelijk omdat ze vaak als dusdanig gezien worden.
Je bedoelt omdat ze vaak als dusdanig (onterecht!) geclaimed worden, door de christenen....
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 10:17:
Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. "Sociale evolutie" dicteert dat de waarden van een willekeurige religie die lange tijd dominant is in een samenleving, wel goed moeten zijn voor die samenleving.
Evolutionair zegt niets over goed of slecht, onze ruggegraat is zo geevolueerd maar is helemaal niet geschikt voor tweebenig bewegen. Aangaande sociale evolutie: Het kan ook ondanks die religie zijn (en dat is in dit geval zeer waarschijnlijk); selectie vind alleen plaats als er een bottleneck is. Gezien het aantal christelijke stromingen is er geen bottleneck geweest.
Mx. Alba schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 10:25:
Naar onze maatstaven was de westerse mens 500 jaar geleden barbaars. Wij zullen voor onze nakomelingen van over 500 jaar net zo barbaars zijn. Abortus, euthanasie, chemotherapie, orgaandonaties, mensen met psychische aandoeningen opsluiten; ik durf te wedden dat dat over 500 jaar allemaal al lang niet meer nodig is en men het dan net zo weerzinwekkend vindt als wij nu vinden van zaken als aderlating, middeleeuwse chirurgie en heksen op de brandstapel gooien.
Eh, kun je svp een beetje nadenken voor je combinaties gaat maken? :( Euthanasie en abortus zijn heel andere dingen dan orgaandonaties of opsluiting van mensen met bepaalde psychische aandoeningen. Ik krijg de indruk dat je hiermee een negatieve associatie probeert te maken omdat je zelf tegen abortus/euthanasie bent :N .

Je kunt ook zeggen dat ze de notie dat het leven begint bij conceptie, en het gedwongen doorleven zelfs bij eindeloos lijden, puur vanwege religieuze waandenkbeelden en het vasthouden aan een tweeduizend jaar oud boek.
Zo is het ook met normen en waarden, die evolueren constant, en uiteraard vindt men zijn eigen normen en waarden superieur aan alle andere. Want als je een andere vorm van normen en waarden beter vindt, dan stap je toch daarop over?
Nee, ook dit zie je simpelweg fout. Men stapt niet over omdat de andere normen en waarden beter zijn, meestal vinden die mensen zelf dat hun normen en waarden beter zijn en gaan ze opleggen aan anderen. De religies zijn daar erg sterk in, zoals de pseudo-supeririteit in moraliteit die christenen claimen.

[ Voor 39% gewijzigd door gambieter op 11-03-2009 10:33 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

deadlock2k schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 10:33:
Goed of slecht is "in the eye of the beholder" en daarom kan (sociale) evolutie zeer zeker wel goed of slecht gevonden worden.
Goed en slecht zijn waarde-oordelen, en hebben een context nodig. Het is ook niet relevant als je het over evolutie hebt, sociaal of biologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
deadlock2k schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 23:07:
[...]

Behalve dan dat verkrachting dagelijks heel vaak voorkomt, is het dus niet zo dat stress op het moment suprême er voor zorgt dat er geen conceptie plaatsvindt. Dat is alleen bij langdurige vormen van bepaalde soorten stress.
Ok, ik schrap mijn punt t.a.v. de kans op zwangerschap bij verkrachting. Die zou zelfs groter kunnen zijn. Kijken we echter naar de redenen voor abortus, zoals onderzocht bij klinieken en ziekenhuizen, dan zie je een heel ander beeld. De werkelijkheid is dat de meeste abortussen worden gedaan omdat het niet uitkomt (financiën, huisvesting, vader wil het niet, etc). Desondanks wordt zwangerschap door verkrachting altijd als dé reden voor abortus aangevoerd alsof dat de belangrijkste reden is. Dat is niet zo en trekt het hele beeld scheef.
Achteraf hebben veel vrouwen dan toch weer spijt. Vergeet ook dat punt niet. Genoeg redenen om er op te wijzen dat er ook andere opties zijn behalve abortus. Zoals ook de VBOK doet.

Ook binnen christelijke kring heeft men (helaas) wel dat soort motivaties, dus zo zwart/wit ligt het allemaal niet.
[...]

Er wordt niet goed nagedacht binnen deze kerken en scholen. Zo is een meisje op het Greidanuscollege in Zwolle na een klacht dat ze was aangerand naar huis gestuurd met de mededeling dat ze zich niet moest aanstellen.
Dat zou bij een openbare school nooit gebeuren wil je zeggen? Daar schakelt men altijd meteen de kinderbescherming in bij 1 blauwe plek?

Slachtoffers van zedenmisdrijven worden in het algemeen vaak niet geloofd door hun omgeving. Dat pleit dat college niet vrij, maar het is niet iets typisch voor christelijke scholen ofzo. Dit komt bijv. ook voor, moeten we dan maar alle Turken in Nederland in het verdomhoekje plaatsen?

Mijn stelling blijft dus overeind: er wordt wel degelijk nagedacht binnen de christelijke gezindte. Het probleem is denk ik dat er niet wordt gedacht op een manier die jij zou willen. Als zoals jij denkt is goed. Over betuttelend gesproken. :|
[...]

Gristenen over de hele Veluwe doen exact hetzelfde. Op het station in Zwolle, langs de A28, N35, op talloze plaatsen staan borden dat de enige weg naar verlichting en god is door jezus als verlosser te accepteren. 1 bord vs 100 borden.... Overal word ik lastig gevallen door mensen (stations, aan de deur, op straat) die me willen vertellen dat christelijke god de enige ware god is terwijl ze er onder elkaar nog keihard over aan het bakkeleien zijn over wat voor invulling die god, het geloof en hun religie nou eigenlijk heeft.
Men is misschien wat actiever geworden de laatste tijd. In vergelijking met alle andere reclame, media en WNFlidmaatschapverkopers waarmee je lastig gevallen wordt dagelijks is het percentage niet erg significant.
[...]
En die angst is terecht. Met de CU voor een percentage aan het roer met grote (mildere) broer CDA als grootste partij... Gereformeerde Betutteling viert hoogtij (koopzondag? vooral niet aan de consument overlaten, maar overlaten aan de alwetende bazen in de hemel die tenslotte bepaald hebben dat er stilgezeten moet worden op zondag) en eet onze samenleving van binnenuit op. Dit is geen behouden en nuchter Calvinisme meer en dat is zo intens jammer.
Na jaren van onverschilligheid en laat iedereen z'n gang maar gaan, komt men er wat op terug. Dat is echter meer conservatisme dan dat het allemaal door de CU komt. Feit is dat de kerken nog steeds leeg blijven/leeglopen. Na decennia lang erg naar binnen te zijn gekeerd en mediaschuw wordt men ook in christelijke kring wat assertiever. Dat is reden voor grote zorg bij de rest van assertief Nederland blijkbaar...

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

deadlock2k schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 10:45:
Het kan wel degelijk relevant zijn. Helemaal bij sociale evolutie. Voornamelijk omdat er een kritiek punt komt waarop een gedeelte van de bevolking zich niet neer zal kunnen leggen bij een stap in de sociale evolutie.
Het zijn echter geen stappen, maar zo geleidelijke verschuiving dat het niet opvalt. Dat is ook de aanpak van de CU, langzaam maar zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 10:27:
Eh, kun je svp een beetje nadenken voor je combinaties gaat maken? :( Euthanasie en abortus zijn heel andere dingen dan orgaandonaties of opsluiting van mensen met bepaalde psychische aandoeningen. Ik krijg de indruk dat je hiermee een negatieve associatie probeert te maken omdat je zelf tegen abortus/euthanasie bent :N .
Dat was niet mijn bedoeling. Mijn bedoeling was om zaken op te sommen die nu de normaalste zaak van de wereld zijn, maar die in de toekomst zonder twijfel overbodig worden zodat men dan met walging terug zal kijken op wat we nu allemaal doen.
Je kunt ook zeggen dat ze de notie dat het leven begint bij conceptie, en het gedwongen doorleven zelfs bij eindeloos lijden, puur vanwege religieuze waandenkbeelden en het vasthouden aan een tweeduizend jaar oud boek.
Ik ben principieel tegen euthanasie en abortus, maar hierbij plaats ik twee kanttekeningen:

1) Nood breekt wet. Het komt voor dat ik uit praktische overwegingen mijn principes aan de kant zet.

2) Ik zal mijn principes nooit op iemand anders opdwingen.
Nee, ook dit zie je simpelweg fout. Men stapt niet over omdat de andere normen en waarden beter zijn, meestal vinden die mensen zelf dat hun normen en waarden beter zijn en gaan ze opleggen aan anderen. De religies zijn daar erg sterk in, zoals de pseudo-supeririteit in moraliteit die christenen claimen.
Kijk eens om je heen. Iedereen doet dat. De Nederlandse overheid wil toch ook onze normen en waarden opleggen op immigranten? UNICEF en andere zulke instellingen wil toch ook, vanuit totaal onreligieus oogpunt, westerse normen en waarden opleggen op andere landen?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 10:27:
[...]

Evolutionair zegt niets over goed of slecht, onze ruggegraat is zo geevolueerd maar is helemaal niet geschikt voor tweebenig bewegen. Aangaande sociale evolutie: Het kan ook ondanks die religie zijn (en dat is in dit geval zeer waarschijnlijk); selectie vind alleen plaats als er een bottleneck is. Gezien het aantal christelijke stromingen is er geen bottleneck geweest.
(Met "goed" in deze context bedoelde ik gewoon "fit", dat wil zeggen dat het de succes van de samenleving bevordert.)
Gezien de snelheid waarmee religies zoals het christendom en de islam zich verspeidt hebben in de tijd, moet er op z'n minsten toen der tijd er redelijk sterke "positieve selectie druk" hebben bestaan tov de toen heersende ideologieen. Dit kan waarschijnlijk toebedeeld worden aan het feit dat het christendom hoop gaf aan de arme werkende bevolking, en dat mensen met hoop gemiddeld een stukje productiever zijn. En productievere mensen lijdt typisch tot een succesvollere samenleving.

Nu kan je inderdaad vraagtekens zetten bij of deze ideeen duizend jaar later nog echt heel veel toevoegde aan de samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mx. Alba schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 10:53:
Kijk eens om je heen. Iedereen doet dat. De Nederlandse overheid wil toch ook onze normen en waarden opleggen op immigranten? UNICEF en andere zulke instellingen wil toch ook, vanuit totaal onreligieus oogpunt, westerse normen en waarden opleggen op andere landen?
Die Westerse samenleving is erg beinvloed door christelijke waarden en normen, en die opdringerige zendingsdrang zie je daar inderdaad nog in terug. Die standpunten en aanpak zijn zeker niet onreligieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
gambieter schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 10:59:
Die Westerse samenleving is erg beinvloed door christelijke waarden en normen, en die opdringerige zendingsdrang zie je daar inderdaad nog in terug. Die standpunten en aanpak zijn zeker niet onreligieus.
Dus jij vindt dat men in Iran gewoon hun gang mag gaan met het stenigen van overspelige vrouwen, want dat zijn hun normen en waarden? Je legt de Rechten van de Mens naast je neer omdat het religieus geïnspireerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:20

The Third Man

The Third Jellyfish

Die steniging komt anders wel uit hun geloof voort, in de tijd van de Shah werd zoiets niet getolereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mx. Alba schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 11:09:
Dus jij vindt dat men in Iran gewoon hun gang mag gaan met het stenigen van overspelige vrouwen, want dat zijn hun normen en waarden? Je legt de Rechten van de Mens naast je neer omdat het religieus geïnspireerd is?
Staat steniging genoemd in de Rechten van de Mens? Je realiseert je hopelijk wel dat veel van dat soort straffen ook in het Oude Testament staan? Enne, wie ben jij om de Iraanse wetgeving te bekritiseren, terwijl in Nederland de religieuze partijen ook allerlei uitzonderingen en voordeeltjes voor zichzelf hebben geregeld in de wet? Als het aan de SGP lag, zou hier de bijbelse wetgeving worden geintroduceerd, en daarmee zijn ze net zo erg als de ayatollahs in Iran.

Elk religie-gebaseerd systeem heeft zijn slechte kanten, inclusief de euthanasie-discussie. Daar zie je de slechtste kant van de religies goed boven komen.

Anyway, je voorbeeld is alleen maar bruikbaar om te laten zien waarom religie geen enkele invloed zou moeten hebben op politiek, wet en strafrecht. De heilige boeken zijn namelijk niet van deze tijd, de ideeen die daaruit komen ook niet.

[ Voor 11% gewijzigd door gambieter op 11-03-2009 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-06 22:10
gambieter schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 10:59:
[...]

Een deel van de ideeën is misschien geïnspireerd op onze christelijke geschiedenis, het grootste deel volgens mij echter niet. Ik denk dat lang niet alle dingen waar wij als samenleving aan hechten perse aan onze christelijke roots te wijten zijn. Natuurlijk komt een deel van onze standpunten terug in de christelijke traditie. Die heeft ze echter imho vaak niet bedacht, maar alleen overgenomen.

De 10 geboden bevatten bijv. veel wijsheid, maar de zinvolle (niet stelen, niet doden, enz. in tegenstelling tot dingen over afgoden die ik minder zinvol vind) zijn volgens mij niet door christenen/joden bedacht. Die zijn ouder. Vrijheid van godsdienst en meningsuiting zijn dan weer volkomen onchristelijke ideeën. Tenslotte wordt er gedreigd met hel verdoemenis en excommunicatie als je dingen zegt waar de kerk/bijbel het niet mee eens is.

Dan is de drang om te zenden misschien christelijk te noemen, maar gezien het feit dat vele andere godsdiensten hem ook hebben vermoed ik dat ook zendingsdrang misschien eerder een universele menselijke neiging is dan specifiek christelijk.

Dat betekent niet dat we klakkeloos moeten "zenden" we moeten goed bekijken wanneer dat wel en niet kan. We moeten er echter zeker niet per se mee ophouden. Ik ben het met Albantar eens dat we vast moeten houden aan bijv. de rechten van de mens. Daarbij moeten we proberen dat te "exporteren" naar de rest van de wereld. (Eerst moeten we ons er natuurlijk zelf aan houden, dus geen Guantanamo Bay meer en Nederland moet bijv. de rechten van asielzoekers respecteren http://www.nu.nl/algemeen...senrechten-nederland.html).

Dat exporteren klinkt neo-koloniaal, dat is absoluut waar. Aan de andere kant denk ik dat bepaalde rechten daadwerkelijk universeel zijn, of dat in ieder geval zouden moeten zijn. Om die rechten ook voor anderen veilig te stellen is een neo-koloniaal stigma iets waar we dan maar mee moeten leren leven.

I

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Spheroid schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 11:47:
Dat betekent niet dat we klakkeloos moeten "zenden" we moeten goed bekijken wanneer dat wel en niet kan. We moeten er echter zeker niet per se mee ophouden. Ik ben het met Albantar eens dat we vast moeten houden aan bijv. de rechten van de mens. Daarbij moeten we proberen dat te "exporteren" naar de rest van de wereld. (Eerst moeten we ons er natuurlijk zelf aan houden, dus geen Guantanamo Bay meer en Nederland moet bijv. de rechten van asielzoekers respecteren http://www.nu.nl/algemeen...senrechten-nederland.html).
Klopt, het is nogal hypocriet van de westerse wereld om te verwachten dat andere landen hun voorbeeld volgen. Zeker als die landen eeuwenlang zijn uitgebuit door diezelfde westerse naties, en ze binnenlands alleen maar het westerse voorbeeld volgen om anderen te onderdrukken voor je eigen voordeel...

Laat de Westerse wereld inderdaad maar eens het goede voorbeeld geven, door landen zelf de kans te geven om politieke stabiliteit te bereiken. Dus niet de Taliban bewapenen als het in het eigen belang is, en dan nu klagen over hun macht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hann1BaL schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 16:56:
edit: Excuses voor deze lange tekst :+

Even een opsomming van verschillende meningen over dit onderwerp van mij:

- De discussie tussen religies en niet-religies verscherpt volgens mij helemaal niet. Een halve eeuw geleden ging je als protestant gewoon niet naar een katholieke bakker. En dat in het progressieve Nederland. De discussie zal er altijd blijven, vooral omdat toch niemand naar elkaar luistert.

-Je kunt je sowieso afvragen of er een discussie is in plaats van het lukraak langs elkaar heen praten, want naar argumentatie luisteren is er heel vaak niet bij.

- Ik hekel propaganda van verkeerde informatie. Zo heb ik zelf een keer een goede discussie gehad met een Jehova en begon hij over schepping en schermde ik met de Evolutie. Daar kwamen we dus niet uit, maar het ging met wederzijds respect. Ik kreeg wel een folder van de beste man die de koude trotseerde mij mij wat te vertellen. De folder stond vol met leugens over de evolutie. Gewoon onzin, zodat ze de bijbel met onzin konden vergelijken om zo hun gelijk aan te tonen. Zo kan ik het ook.

- Ik probeer mensen niet wijzer te maken dan nodig is. Als mensen religieus zijn en ze vallen mij daar niet mee lastig, dan moeten ze dat zeker zelf weten. Hoe heerlijk is het als je in mijn ogen de naïviteit bezit dat je na je dood een fantastisch "leven na de dood" krijgt in wat voor jasje dan ook. Ik vind het mooi dat mensen dat geloven en dat ze er kracht uit putten. Dat is absoluut niet iets wat ik zou willen bestrijden, want wat valt er eigenlijk te winnen?

- Mensen hebben geloof altijd gebruikt als antwoord op vragen waar geen antwoorden voor beschikbaar waren. Zo was er vroeger een God voor de bliksem, want hoe kan het anders zo zijn dat zoiets opmerkelijks gebeurt? We zijn nu wat "verder" en kunnen het natuurverschijnsel verklaren. Het geloven in een God wordt gebruikt als opvulling voor onverklaarbare dingen. Dit is ook een reden om te geloven in een leven na de dood, omdat je als mens niet de creatieve competentie hebt om je "niets" voor te stellen. Het idee dat de wereld écht zonder jou door gaat is lastig en niet leuk om te accepteren, dus is hangen velen liever een ander idee aan. Na een opmerking als deze krijg ik vaak vragen als: "Wat is dan het doel van het leven?" Wie zegt dat er een doel is? Het feit dat het zo zou kunnen zijn dat er geen doel is klinkt natuurlijk negatief, maar dat maakt het nog niet onwaar. Soms is de waarheid niet leuk. (Ik zeg dus niet dat het per se de waarheid is, maar dat het wel zo zou kunnen zijn.)

- Religie wordt vaak misbruikt. En nee, dan doel ik niet alleen op terroristen die zeggen dat ze de wil van Allah naleven, maar over veel meer zaken. De terroristen zijn zeker een voorbeeld, maar ook de toch redelijk conservatieve Christenen in de VS hebben nog steeds de doodstraf. Iets wat niet zou moeten kunnen, want dat druist volledig tegen de bijbel in. Is het niet zo dat mensen niet Gods oordeel over iemand mogen vellen en is er niet een gebod dat ons vertelt dat wij niet mogen doden? Het aantal doden door de eeuwen heen en ook in het heden veroorzaakt door religieuze mensen en religies is zo astronomisch hoog dat ik er geen schatting van zou willen maken. Een grof schandaal.

- Waar ik me ook aan stoor is het soms indirect zeggen dat religie en naastenliefde hand in hand gaan en dat dat ontbreekt bij atheïsten. Alsof atheïsten ineens geen normen en waarden hebben en losgeslagen wild zijn. Toch iets wat veel Christenen zo indirect wel eens loslaten. Voel je als Christen je alsjeblieft niet door mij aangevallen als je je hier echt niet mee kunt identificeren, want ik veroordeel hier natuurlijk niet even alle gelovige mensen. Naastenliefde en religie gaat wat mij betreft soms slecht samen. De gevallenen die ik in de alinea hierboven heb genoemd is daar een voorbeeld van. Evenals de veroordeling van bijvoorbeeld homo's. Daarnaast is het nog zo dat de kerk het condoomgebruik in Afrika zoveel mogelijk probeert te ontmoedigen. Met de huidige HIV-besmettingsgraad komt dat in mijn ogen erg in de buurt van bewuste genocide. Ook niet echt een rijkelijk stukje naastenliefde.

- Begrip is een volgend probleem. Ik als atheïst heb begrip voor alle religies en levenswijzen zolang ze een ander daarbij niet veroordelen of lastig vallen of belemmeren te leven zoals hij/zij wil. Dit ontbreekt bij religieuze mensen nog wel eens. Zo zijn er mensen tegen euthanasie en daar heb ik dan weinig begrip voor. Het feit dat mensen in slechte toestand niet uit hun lijden verlost mogen worden, omdat een ANDER vindt dat God dat niet zou willen is de grootste onzin die er is en ik zou het bijna de stempel sadistisch willen geven. Wat is het probleem van de vrijheid die euthanasie mensen geeft (zolang het natuurlijk wel streng gereguleerd blijft)? Als je zelf gelovig bent, dan hoef je absoluut geen gebruik te maken van de voorziening ook al is dat een uitstel van executie, maar waar halen die mensen dan het lef vandaan om voor een ander te willen oordelen? Leven en laten leven is wat ik mensen op het hart wil drukken.

- Als God almachtig is en je gelooft dat, waarom laat je God dan niet zijn eigen boontjes doppen en ga je toch uit zijn woord andere mensen ver- of beoordelen? Dat is helemaal de taak van de kerk niet, want God redt zichzelf wel, als ik de kerk moet geloven. Bemoeizucht is een groot probleem in de maatschappij wat mij betreft.

-Geloof is een mooie steun en ergens had het me mooi geleken als ik nog steeds katholiek zou zijn. Dat betekent niet dat ik denk dat ik alles beter weet en gelijk heb. Het is belangrijk om te beseffen dat niemand zijn gelijk kan bewijzen en dat je daarmee iedereen in zijn/haar waarde moet laten. We denken allemaal dat we gelijk hebben, dus dat komt er op neer dat het gros van de wereld wel ongelijk moet hebben. Dat is simpele wiskunde. :D Dat betekent dat de kans dat je ongelijk hebt, groter is dan de kans dat je gelijkt hebt. Niet leuk, maar wel goed om te beseffen. ;)

DISCLAIMER:

Het is totaal niet mijn doel om mensen op wat voor wijze dan ook te kwetsen. Ik schets een aantal dingen die zeker aan het orde van de dag zijn, maar wat lang niet op iedereen zal slaan. Voel je dus niet per definitie aangesproken door het bovenstaande, want er zullen heel veel religieuze mensen zijn die wel respect hebben voor de ideeën die anderen aanhangen.

Ik ben voor vrijheid , blijheid en respect voor elkaar, al had ik het woord respect liever vermeden omdat onze premier dat ook te pas en te onpas gebruikt. ;)
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

gambieter schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 12:00:
Klopt, het is nogal hypocriet van de westerse wereld om te verwachten dat andere landen hun voorbeeld volgen. Zeker als die landen eeuwenlang zijn uitgebuit door diezelfde westerse naties, en ze binnenlands alleen maar het westerse voorbeeld volgen om anderen te onderdrukken voor je eigen voordeel...

Laat de Westerse wereld inderdaad maar eens het goede voorbeeld geven, door landen zelf de kans te geven om politieke stabiliteit te bereiken. Dus niet de Taliban bewapenen als het in het eigen belang is, en dan nu klagen over hun macht.
Het doet pijn aan de ogen voor de idealisten, maar vaak is interne stabilisatie zonder externe inmenging de beste manier om een land effectief stabiel te maken. Afghanistan kent een geschiedenis van inmenging (de Sovjets, de VS die de mujahedin op hun beurt beginnen sponsoren om de Sovjets buiten te werken, etc.) en ondertussen klasseren we het met gemak als een failed state, maar we vergeten wel even dat het Westen (en de USSR) daar grotendeels voor verantwoordelijk is. Kijk naar staten als China - die zijn ook begonnen als ideologische gedrochten, maar uiteindelijk draait de leidende klasse wel bij.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als verdere toevoeging:

Wat ik mij eerlijk gezegt op is gevallen dat beide kampen(gelovigen VS atheisten) als slachtoffers van elkaar bestempelen. Vind dat eerlijk gezegt zeer vermoeiend. Als men gelooft in zijn eigen "waarheid", leef er dan ook naar zonder dat een ander er last van heeft. Dat zijn een van de fundamenten(als ik die zie) wederzijdse respect. Doe je dat niet, ben je zoiezo fout bezig in mijn optiek.

Dat bekeren ineens zo "hot"is vanuit de Christelijke organisaties, is in mijn optiek A: angst voor Islam(het is hard groeiende), B: Politieke klimaat is ernaar geschept door CU en CDA in de regering en vandaaruit bijvoorbeeld een her-evaluatie bij de wet aangaande abortus, C: Darwin jaar

Ikzelf behoor niet tot de gelovigen omdat ik niet geloof in een boek(bijbel komt voor mij over als een grote musicalscript), of een kruis(Geloof is toch iets wat je in jezelf kan vinden, waarom iets tastbaars gebruiken om het geloof te verzegelen?) e.d. Maar ook niet als atheist omdat ik in bepaalde zaken geloof die niet op wetenschappelijke basis te bewijzen zijn. Dus ik beweeg mijn eigen weg maar ik val er niemand mee lastig.

Graag zou ik willen zien dat iedereen het respect voor ieder ander met wat voor religie(of niet) kan opbrengen.
Want van beide kanten zie ik het liever niet zitten dat ene kamp harder roep dat zij meer gelijk heeft dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:17

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 13:19:
Als men gelooft in zijn eigen "waarheid", leef er dan ook naar zonder dat een ander er last van heeft.
Hoe is dat te rijmen met religieuze zendingsdrang?
En hoe is dat te rijmen met het verbieden van euthenasie?
Graag zou ik willen zien dat iedereen het respect voor ieder ander met wat voor religie(of niet) kan opbrengen.
Leuk dat je dat zou willen zien, maar ik heb geen respect voor, en ga geen respect veinzen voor een levensovertuiging die zich ten doel stelt mij het recht op euthenasie te ontzeggen met geen ander argument dan een verzonnen regel van een verzonnen vriendje.

(En dat is dan 1 specifiek voorbeeldje - maar wel een belangrijke).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dido schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 13:24:

Hoe is dat te rijmen met religieuze zendingsdrang?
zie verhaal onder
En hoe is dat te rijmen met het verbieden van euthenasie?
Het verbieden van euthenasie is ook het gebrek aan respect van wat een ander zou willen met deze vraagstuk tot betrekking van zijn eigen leven. Als jij een kind hebt die alleen maar kan vegateren, en het wordt tegengehouden door een kerk, is die kerk in mijn optiek strafbaar voor marteling.
Leuk dat je dat zou willen zien, maar ik heb geen respect voor, en ga geen respect veinzen voor een levensovertuiging die zich ten doel stelt mij het recht op euthenasie te ontzeggen met geen ander argument dan een verzonnen regel van een verzonnen vriendje.

(En dat is dan 1 specifiek voorbeeldje - maar wel een belangrijke).
Ik heb ook geen respect voor een door een zichzelf benoemde "boodschapper" van God die verkondigt dat condooms niet ziet als een van de oplossingen tegen verdere verspreiding van AIDS. Maar het Geloof wel als een geneesmiddel ziet. Maar dit zijn excessen die het Geloof zoals het christendom en islam meebrengen.
Zo'n paus wordt benoemd om 2 redenen die in mijn optiek redelijk valide zijn en ook getoetst door de geschiedenis: A: voor macht, B: dat de "kudde" zijn verantwoordelijkeheden kan afschuiven op die "boodschapper van God" want ze komen van God

Maar wat ik wil zeggen is dat een levensbeschouwing maar het fatsoen moet opbrengen voor elkaars ideeen ipv zijn eigen.In mijn optiek moet een levensbeschouwing alleen betrekking hebben op jezelf en niet een ander. Religie en Medische wetenschap? Gaan niet samen. Ik ben daarom ook voor nog strictere scheiding van kerk en staat om dat religieuze vermenging in politiek ook niet werkt.
Een paus mag zich niet vermengen in zaken als politieke agenda's aangaande euthenasie en AIDS bestrijding. Dus een CDA en CU dus ook niet over euthenasie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 14:10:
Maar wat ik wil zeggen is dat een levensbeschouwing maar het fatsoen moet opbrengen voor elkaars ideeen ipv zijn eigen.
Mijn vraag is dus hoe dat kan als minimaal sommige levensbeschouwing dat niet doen.

Moet ik doen alsof ik respect heb voor iemand die mij(n ideeën) zo overduidelijk niet respecteert? Dat is wel heel erg hypocriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 15:01
Als verdere toevoeging:

Wat ik mij eerlijk gezegt op is gevallen dat beide kampen(gelovigen VS atheisten) als slachtoffers van elkaar bestempelen. Vind dat eerlijk gezegt zeer vermoeiend. Als men gelooft in zijn eigen "waarheid", leef er dan ook naar zonder dat een ander er last van heeft. Dat zijn een van de fundamenten(als ik die zie) wederzijdse respect. Doe je dat niet, ben je zoiezo fout bezig in mijn optiek.
Geloven betekend ook dat je het wilt laten horen. Waar 't hart van vol is stroomt de mond van over.
Dat bekeren ineens zo "hot"is vanuit de Christelijke organisaties, is in mijn optiek A: angst voor Islam(het is hard groeiende), B: Politieke klimaat is ernaar geschept door CU en CDA in de regering en vandaaruit bijvoorbeeld een her-evaluatie bij de wet aangaande abortus, C: Darwin jaar
Bekeren was al hot sinds de uitstorting van de Heilige geest, niet opeens nu. De meeste Christenen die ik spreek zijn het niet eens met de werkwijze van de CU-CDA. De CU steekst zijn kop in het zand en is de EO een omroep geworden om leden te werven en geen informatieve omroep meer. Het is een beetje het imiteren van bekende andere programma's.
Ikzelf behoor niet tot de gelovigen omdat ik niet geloof in een boek(bijbel komt voor mij over als een grote musicalscript), of een kruis(Geloof is toch iets wat je in jezelf kan vinden, waarom iets tastbaars gebruiken om het geloof te verzegelen?) e.d. Maar ook niet als atheist omdat ik in bepaalde zaken geloof die niet op wetenschappelijke basis te bewijzen zijn. Dus ik beweeg mijn eigen weg maar ik val er niemand mee lastig.
Ik hoor iedereen dat zeggen bij mij in de klas. Maar 5 minuten later hoor ik ze weer GVD zeggen. Tja van welke kant moet het nou eigenlijk komen?
Want van beide kanten zie ik het liever niet zitten dat ene kamp harder roep dat zij meer gelijk heeft dan de ander.
+99!

[ Voor 0% gewijzigd door xzaz op 12-03-2009 11:04 . Reden: d-t ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

xzaz schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 14:25:
Geloven betekend ook dat je het wilt laten horen. Waar 't hardt van vol is stroomt de mond van over.
Sorry, maar dat is incorrect. Dat is precies de zelfopgelegde zendingsdrang die zo vreselijk irriteert, en de oorzaak is van het tegengas dat gegeven wordt. Het interesseert mij totaal niet wat een ander gelooft, zolang deze het op diens "eigen terrein" houdt. Dat verandert op het moment dat men dit gaat opdringen aan een ander :) .

Andersom, waarom zoveel problemen met GVD? Als het hart vol is van ergernis, dan stroomt de mond met een vloek over. Waarom dat dan verbieden? You can't have your cake and eat it, als je het recht wilt je mening te verkondigen, dan moet je accepteren dat iedereen dat heeft, of je die mening nu leuk vind of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dido schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 14:24:
[...]

Mijn vraag is dus hoe dat kan als minimaal sommige levensbeschouwing dat niet doen.

Moet ik doen alsof ik respect heb voor iemand die mij(n ideeën) zo overduidelijk niet respecteert? Dat is wel heel erg hypocriet.
Je kan helaas geen wederzijdse respect hebben zolang men geen grenzen aangeeft in tot hoe verre men kan gaan. Als je gemeende respect hebt voor andermans ideeen, zolang je duidelijk je grenzen aangeeft. Juist dan zijn degene die geen respect hebben verplicht om aan deze grenzen te houden.
Stel die grenzen niet: dan ben je je eigen veroorzaker van diezelfde problemen
Met andere woorden: wil je niet dat die ander zijn gedachtengoed uitstrooit bij jou, moet je dat wel aangeven.

BTW: wat is hypocrieter: net alsof doen als je iemand anders zijn ideeen respecteert maar er uiteindelijk je eigen ideeen niet verkondigt. Of je doet net alsof die ander niet bestaat en je probeert nog harder te roepen met je eigen ideeen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2009 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

[ Voor 99% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:02
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 14:48:
[...]
Met andere woorden: wil je niet dat die ander zijn gedachtengoed uitstrooit bij jou, moet je dat wel aangeven.
Dus als ik in Den Haag door de Grote Marktstraat loop moet ik een grote 'God - NEE'-sticker op mijn voorhoofd plakken zodat die evangelisten met hun 'God saves'-bus begrijpen dat ik niet door hen wil worden aangesproken (en al helemáál niet 'gered' wil worden)? Of moet ik maar gewoon een andere route kiezen, zodat ik ze niet tegenkom? Of is het misschien toch gewoon handiger als zij zich niet zo aan mij opdringen door hun gele bus midden in de voetgangerszone van een druk winkelgebied te parkeren om daar zieltjes te gaan winnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anakha schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 15:09:
[...]

Dus als ik in Den Haag door de Grote Marktstraat loop moet ik een grote 'God - NEE'-sticker op mijn voorhoofd plakken zodat die evangelisten met hun 'God saves'-bus begrijpen dat ik niet door hen wil worden aangesproken (en al helemáál niet 'gered' wil worden)? Of moet ik maar gewoon een andere route kiezen, zodat ik ze niet tegenkom? Of is het misschien toch gewoon handiger als zij zich niet zo aan mij opdringen door hun gele bus midden in de voetgangerszone van een druk winkelgebied te parkeren om daar zieltjes te gaan winnen?
Je hebt over excessen die het gevolg zijn van niet aangeven tot waar het verkondigen van geloof mag.
Met andere woorden: Als jij niet wilt dat er van die bussen staan: ga je naar je favo NIET-gelovige partij om het aan te kaarten of start je een petitie om het bespreekbaar te maken of whatever. Je hoeft er ook niet naar te kijken. Allerlei keuzes heb je. Maar met die keuzes bepaal je de mate van grens. Maar als je niets doet, moet je niet janken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 15:15:
Je hebt over excessen die het gevolg zijn van niet aangeven tot waar het verkondigen van geloof mag.
Nee, het zijn excessen die komen doordat die mensen niet doorhebben hoe vervelend en opdringering ze zijn. Dat is de oorzaak, de ergernis is het gevolg. Wat meer bewustwording bij onze evangelisten zou welkom zijn.

Het is niet zo dat alles mag tot het verboden wordt, ietwat zelfstandig nadenken en inzicht mag je ook wel verwachten :) (maar ik reken er allang niet meer op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]
En ik vraag me nog altijd af waarom dat soort excessen alleen onder gelovigen voorkomt.
Er komen geen atheisten bij mij aan de deur om mij te bekeren, wel Jehova getuigen. Er staat geen bus met atheisten in de winkelstraat om mij te bekeren, wel een met evangelisten.
Waarom? Waarom moet ik nu weer gaan zeggen dat dat niet gewenst is? Waarom kunnen zij niet begrijpen dat dat niet gewenst is. Ofwel het "wat u niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet" geldt voor hun niet, of zij willen ook graag door niet- of andersgelovigen bekeerd worden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Maasluip schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 15:35:
En ik vraag me nog altijd af waarom dat soort excessen alleen onder gelovigen voorkomt.
Als je al ziet hoe geschokt men was door die tamme atheistische reclameborden. Wat was het ook weer met de splinter en de balk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 15:35:
[...]
Er komen geen atheisten bij mij aan de deur om mij te bekeren, wel Jehova getuigen. Er staat geen bus met atheisten in de winkelstraat om mij te bekeren, wel een met evangelisten.
Waarom? Waarom moet ik nu weer gaan zeggen dat dat niet gewenst is? Waarom kunnen zij niet begrijpen dat dat niet gewenst is. Ofwel het "wat u niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet" geldt voor hun niet, of zij willen ook graag door niet- of andersgelovigen bekeerd worden.
Feiten waar atheisten op voeden worden toch via schoolboeken gedaan, dus zij doen het veel minder actief. ;) En ik vind een docent of hoogleraar natuurkunde en biologie de perfecte priesters. :X
Discovery Channel: perfecte EO zender maar dan voor atheisten.

Maar even zonder gein: als ik zeg dat er geen grenzen zijn aangegeven dan wil ik dus zeggen dat er via normale regelgeving fratsen zoals billboards met "Jezus redt" aanbanden gelegd kunnen worden.
En dat aanspreken door evangelisten valt volgens mij onder dezelfde regelgeving als het folderen(Kan het verkeerd hebben). Maar ik maak het zelden tot nooit mee(ondanks dat ik in een grote stad woon) dat ik door Jehova of door een andere organisatie aangesproken word) Maar er zijn wettelijke middelen in Nederland om dit bespreekbaar te stellen. En dit moet voordat de Moslims ook huis aan huis komen.
Plus het natuurlijk ook dat er sprake is van een "bord voor hun kop".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 17:09

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Probleem is alleen dat in het geval van Wetenschap (Darwin!) de atheisten wel degelijk *meer* gelijk hebben dan de ander. Al het tastbare bewijs staat aan de kant van de wetenschap immers. Van mij mag iedereen een religie aanhangen die hij wil en de daarbij behorende normen en waarden. Op gebied van abortus en euthanasie valt voor beide partijen goede argumenten aan te brengen. En een 'juist' antwoord is daar vrijwel onmogelijk juist omdat deze zaken zoveel raakvlakken hebben met cultuur, ethiek, normen, waarden en andere niet-tastbare zaken.

Op wetenschapsgebied moet religie gewoon het bewijs slikken en niet gaan mekkeren. Het is er nu eenmaal. Learn 2 live with it. Pogingen om het bewijs anders te interpreteren mag dan misschien succesvol zijn op lekenforums en in kerken, maar falen hopeloos in een wetenschappelijke omgeving (met peer reviews enzo).

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

xzaz schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 14:25:
Geloven betekend ook dat je het wilt laten horen. Waar 't hard van vol is stroomt de mond van over.
Het ongevraagd anderen lastig vallen met waar het hart van vol is is dus acceptabel...
Ik hoor iedereen dat zeggen bij mij in de klas. Maar 5 minuten later hoor ik ze weer GVD zeggen. Tja van welke kant moet het nou eigenlijk komen?
... maar alleen als je christen bent, kennelijk.
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 14:48:
Stel die grenzen niet: dan ben je je eigen veroorzaker van diezelfde problemen
Die moet ik onthouden als er weer eens een christen reageert die geen Nederlands begrijpt en dus denkt dat ik hem beledig als ik godverdomme roep: "dan moet je maar aangeven dat je niet wilt dat iemand een god verzoekt iets te verdoemen, anders kon ik toch niet weten dat je dat niet wilde".
BTW: wat is hypocrieter: net alsof doen als je iemand anders zijn ideeen respecteert maar er uiteindelijk je eigen ideeen niet verkondigt. Of je doet net alsof die ander niet bestaat en je probeert nog harder te roepen met je eigen ideeen?
Geen idee, ik weet niet zeker of ik je keuze wel begrijp, want de twee mogelijkheden sluiten elkaar niet uit en je doet (heel christelijk!) net of er maar twee mogelijkheden zijn.

How about: je bent eerlijk over wat je van iemands ideeën vindt en je houdt je mond over je eigen ideeën als je er niet om gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 12-09 18:20

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mwoa, je mond houden over je eigen ideeën als er niet om gevraagd wordt, zou ook betekenen dat je je zonder uitnodiging niet in een discussie als deze zou mogen mengen ;)

Maar goed, deadlock2k schreef:
op woensdag 11 maart 2009 @ 15:00:
Waar heb je ook maar iets weerlegd? En inderdaad, vanuit mijn point of view is het zo dat het erg is dat niet iedereen dezelfde mening aanhangt als ik. Waarom zou ik anders deze discussie voeren? Dat doe ik om anderen (niet om jou, maar de omstanders) te overtuigen. Als iedereen in algemene vormen alles zou zien zoals ik (en dan geen klonen met exact dezelfde mening en gedragingen en karakter), zou er geen oorlog meer zijn en absolute tolerantie. Kom jij aan met je middeleeuwse intolerante geloof. En ik leg jou mijn mening niet op, dus is het niet betuttelend. Ik heb niets over jou te zeggen. Jammer genoeg.

Maar dat komt nog wel als de revolutie komt.
Ehm??? Begrijp ik nou goed dat als "de revolutie" komt jij je mening mag/kan opleggen aan Atomsk? En dat je dat nog graag zou willen ook? Eh???

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij heb je een fundamenteel verkeerd idee over het bestaansrecht van geloof in relatie tot zendingsdrang of evangelisme. De sleutel tot het overleven van een geloof is de ingebakken notie dat je een ander moet proberen te overtuigen van het feit dat god bestaat. In het geval van het christendom is het natuurlijk zo dat Jezus redt, en hoe kan je iemand die je het beste toewenst nou dat geluk misgunnen? Deelgenoot maken!

Dat is pertinent geen exces, dat is de basis van een geloof dat zichzelf ook maar een beetje serieus neemt. Als een geloof dat niet propageert (en dus eigenlijk de weg kiest die zegt: "iedereen mag zelf lekker weten wat hij / zij gelooft, geloof lekker wat je wil, en val een ander niet lastig met jouw geloof"), dan sterft het uit. Altijd. Waarom zijn christendom en islam zo groot? Vanwege de enorme zendingsdrang die in de wortels van de stromingen terug te vinden is. Het hele nieuwe testament is een grote aanloop naar het klaarstomen voor het verspreiden van het geloof door eenieder die het leest, dat is het doel van het nieuwe testament.
Ardana schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 18:11:
Mwoa, je mond houden over je eigen ideeën als er niet om gevraagd wordt, zou ook betekenen dat je je zonder uitnodiging niet in een discussie als deze zou mogen mengen ;)
Deze hele discussie is gestart als uitnodiging om hierover te bespreken. Hier is dus expliciet gevraagd om meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 23:30:
Volgens mij heb je een fundamenteel verkeerd idee over het bestaansrecht van geloof in relatie tot zendingsdrang of evangelisme. De sleutel tot het overleven van een geloof is de ingebakken notie dat je een ander moet proberen te overtuigen van het feit dat god bestaat. In het geval van het christendom is het natuurlijk zo dat Jezus redt, en hoe kan je iemand die je het beste toewenst nou dat geluk misgunnen? Deelgenoot maken!
So what? Dat het begrijpelijk is of succesvol maakt het niet beter. De maffia is/was ook succesvol, en toch is die aanpak niet acceptabel.
Dat is pertinent geen exces, dat is de basis van een geloof dat zichzelf ook maar een beetje serieus neemt. Als een geloof dat niet propageert (en dus eigenlijk de weg kiest die zegt: "iedereen mag zelf lekker weten wat hij / zij gelooft, geloof lekker wat je wil, en val een ander niet lastig met jouw geloof"), dan sterft het uit. Altijd.
Atheisme bestaat nog steeds, ondanks het gebrek aan zendingsdrang, net zoals boedhisme. Dat iets succesvol is (of infectieus, zoals religie) maakt het nog niet beter, en het blijft een exces, zelfs al is het te begrijpen. Oftewel: ik ben het pertinent met je oneens dat de opdringerige evangelisatie geen exces is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Dat is pertinent geen exces, dat is de basis van een geloof dat zichzelf ook maar een beetje serieus neemt.
Dat is een wel heel simplistische visie he? En precies de visie waar iedereen zo tegen ageert.

Pas dit even toe op iets wat jij niet wil en vraag je dan af of je het wel zo op prijs stelt dat jij daarmee lastig gevallen wordt.
Homosexualiteit of zo. Of pedofilie. Of Islam. Wil jij graag dat moslims jou actief gaan bekeren? Jou keer op keer duidelijk maken dat wat jij gelooft onzin is maar dat de Islam wel de goede weg is?
Nee he? Dat jij het geen exces vindt vanuit jou (zeer gekleurde) visie betekent nog niet dat het dat niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

gambieter schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 23:41:
So what? Dat het begrijpelijk is of succesvol maakt het niet beter. De maffia is/was ook succesvol, en toch is die aanpak niet acceptabel.
Klopt, maar religie's sluiten net genoeg aan bij de moraal van de tijd, dat ze niet tegen het rechtsgevoel indruisen, zoals de maffia wel doet. Ik vind juist het verhaal over "abortus-moeheid" dat hier gepost is, en de paus die terugkomt op evolutie daar hele grote voorbeelden van. Op die manier blijven ze hun eigen bestaansrecht creeëren.
Atheisme bestaat nog steeds, ondanks het gebrek aan zendingsdrang, net zoals boedhisme. Dat iets succesvol is (of infectieus, zoals religie) maakt het nog niet beter, en het blijft een exces, zelfs al is het te begrijpen. Oftewel: ik ben het pertinent met je oneens dat de opdringerige evangelisatie geen exces is.
Dat atheïsme nog steeds bestaat, is m.i. een kwestie van 2 dingen: 1) geloof steeds minder hard nodig hebben, zowel als steun, als als verklaring voor het onbekende en 2) mensen die steeds meer in staat en bereid zijn om voor zichzelf te denken. Dat heeft niets te maken met het al dan niet hebben van zendingsdrang. Ik ben het wel met je eens dat het voortbestaan van religie i.d.d. niet te maken heeft met zendingsdrang, ik denk dat het meer met "overerfbaarheid" te maken heeft: kinderen uit een religieus gezin zullen zelf ook vaker religeus zijn dan kinderen uit een niet religeus gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Ardana schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 08:03:
Dat atheïsme nog steeds bestaat, is m.i. een kwestie van 2 dingen: 1) geloof steeds minder hard nodig hebben, zowel als steun, als als verklaring voor het onbekende en 2) mensen die steeds meer in staat en bereid zijn om voor zichzelf te denken. Dat heeft niets te maken met het al dan niet hebben van zendingsdrang. Ik ben het wel met je eens dat het voortbestaan van religie i.d.d. niet te maken heeft met zendingsdrang, ik denk dat het meer met "overerfbaarheid" te maken heeft: kinderen uit een religieus gezin zullen zelf ook vaker religeus zijn dan kinderen uit een niet religeus gezin.
Ik vind het jammer dat "geloven" en "zelf denken" zo vaak als mutually exclusive gezien worden. Ik heb namelijk mijn geloof over de jaren heen zelf tot de basis afgebroken en weer vanaf het fundament opgebouwd en heb een bewuste keuze gemaakt voor het katholicisme.

En dat kinderen uit een religieus gezin zelf vaker religieus zijn dat is inderdaad zo, maar het kan ook juist andersom zijn. Mijn ouders komen allebei uit streng religieuze gezinnen (protestants aan mijn moeders kant, katholiek aan mijn vaders kant) maar zij hadden het helemaal gehad met de kerk, en mijn zusje en ik zijn opgevoed met een vrij sterke anti-kerkelijke inslag. En ondanks dat ben ik nu religieus.

Verder wordt er costant door anti-religieuzen op gehamerd dat de Bijbel maar een door mensen geschreven verhaal is dat door de eeuwen heen veel veranderd en vertaald is waardoor er niets meer van zou kloppen. Maar toen ik paganist was heb ik daarvan helemaal niets gehoord over de enkele klassieke werken die er in die hoek bestaan zoals de werken van Gerald Gardner en Aleister Crowley. Beide werken zijn slechts door één persoon geschreven terwijl de Bijbel door velen is geschreven. Gardner heeft Wicca "uitgevonden" gebaseerd op de oude Keltische religie, maar welbeschouwd is het enige wat we weten over de Keltische religie dat wat er door de Romeinse overheersers over geschreven is, en die teksten zijn vergelijkbaar met wat de eerste Europese kolonisten schreven over de Afrikaanse cultuur en religie: vol onbegrip, verwondering en verkettering; zeker geen goede afspiegeling van de werkelijkheid. Crowley heeft zijn Liber Al Vel Legis in een paar nachtelijke sessies onder Goddelijke ingeving opgesteld maar ik heb niemand ooit horen zeggen dat hij onder invloed van weet ik veel welke drugs gewoon puur aan het raaskallen was, noch dat Gerald Gardner maar van alles en nogwat uit zijn duim loopt te zuigen.

Waarom die verbittering tov het Christendom en de Bijbel, maar niet tov andere religies en hun geschriften?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoeveel wiccans komen er bij jouw langs de deur met een zendings drang en hoeveel christenen?

Hoeveel wiccans zijn actief bezig om evolutie uit het onderwijs te halen?

Het maakt mij geen drol uit wat mensen geloven, en ik zal hun ideeen echt niet aanvallen. Echter dat is alleen het geval zolang ik geen last van hun geloof heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Omdat het christenen zijn die keer op keer ID pushen? Omdat het christenen zijn die mij proberen te bekeren? (en Jehova's)
Maar het gaat echt niet alleen tegen christenen hoor. Scientology ligt ook zwaar onder vuur, zo ver zelfs dat het in Duitsland verboden is. En scientology is nu niet bepaald op de bijbel gestoeld. En de islam krijgt ook veel te verduren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
furby-killer schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 09:07:
Hoeveel wiccans komen er bij jouw langs de deur met een zendings drang en hoeveel christenen?
Hoeveel andersoortige Christenen dan Jehova's Getuigen en Mormonen heb je langs je deur zien komen?

Ik heb nog nooit een Katholiek aan mijn deur gehad om mij het Grote Nieuws te komen vertellen...
Hoeveel wiccans zijn actief bezig om evolutie uit het onderwijs te halen?
Got me there. Maar dan nog, zijn het vooral de strengere Christenen die zo vasthouden aan de precisie van het scheppingsverhaal en het is niet eerlijk om dat dan tegen alle Christenen te gebruiken.

En je hebt geen antwoord gegeven op de precieze vraag die ik stelde, namelijk waarom worden de heilige geschriften van Christenen wel aan de lopende band in twijfel getrokken en in diskrediet gebracht, terwijl de geschriften van Wiccans daaraan niet onderworpen worden, hoewel de origine ervan zowaar nog twijfelachtiger is?
Het maakt mij geen drol uit wat mensen geloven, en ik zal hun ideeen echt niet aanvallen. Echter dat is alleen het geval zolang ik geen last van hun geloof heb.
Wanneer heb je ooit last gehad van een Katholiek? En dan bedoel ik niet de Paus die ons een Zaaaalig Pasen wenst op alle zenders en ons "bedankt voor de bloemen". :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Mx. Alba schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 08:38:
Waarom die verbittering tov het Christendom en de Bijbel, maar niet tov andere religies en hun geschriften?
Welke verbittering? Christenen zijn echt niet buijzonder, hoor. Als je er beter van slaapt wil ik best even stellen dat ik de "goddelijke inspiratie" van Crowley niet voor waar aanneem, en dat ik de vertaling van het boek van Mormon door middel van een magisch kledingstuk als volslagen verzinsel beschouw, hoor.
Maar dat is alelmaal niet echt relevant als je door een christen gevraagd wordt waarom je zijn sprookje niet gelooft. Kom je als lid van de kerk van Jezus Christus van de heiligen der laatste dagen aan mijn deur zeuren dat je mij en mijn voorzaten wilt dopen dan zal ik al eerder geneigd zijn mijn ongezouten mening over Joseph Smith met je te delen.

Het is nogal aanmatigend dat je aanneemt dat alleen het christendom interessant genoeg is om een mening over te vormen, en het zou je sieren om dergelijke aannames (namelijk dat iedereen alle sprookejs en verzinsels voor waar aannemt behalve de bijbel) iets beter te overdenken voordat je ze neerpent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan ben je toch ouder dan je schrijfstijl doet laten denken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 15:01
gambieter schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 14:33:
[...]

Sorry, maar dat is incorrect. Dat is precies de zelfopgelegde zendingsdrang die zo vreselijk irriteert, en de oorzaak is van het tegengas dat gegeven wordt. Het interesseert mij totaal niet wat een ander gelooft, zolang deze het op diens "eigen terrein" houdt. Dat verandert op het moment dat men dit gaat opdringen aan een ander :) .
Er is een verschil tussen opdringen en een opmerking dat er nog meer is dan het atheisme of een andere vorm van de vele ism's.
Andersom, waarom zoveel problemen met GVD? Als het hart vol is van ergernis, dan stroomt de mond met een vloek over. Waarom dat dan verbieden? You can't have your cake and eat it, als je het recht wilt je mening te verkondigen, dan moet je accepteren dat iedereen dat heeft, of je die mening nu leuk vind of niet.
Omdat je elkaar moet respecteren om hun mening geloof? Het heeft niks te maken met het opleggen van woorden wat je wel en niet mag zeggen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En je hebt geen antwoord gegeven op de precieze vraag die ik stelde, namelijk waarom worden de heilige geschriften van Christenen wel aan de lopende band in twijfel getrokken en in diskrediet gebracht, terwijl de geschriften van Wiccans daaraan niet onderworpen worden, hoewel de origine ervan zowaar nog twijfelachtiger is?
Ik neem geen enkel 'heilig schrift' echt serieus. Als ik geloofde dat het waar was, dan was ik geen atheist meer.

Echter ik heb over het algemeen geen enkel behoefte om iemands geloof aan te vallen. Dus laat ik ze lekker met rust.

Waarom ik dan wel gvd zeg? Meestal omdat er dan iets behoorlijk fout is gegaan. Het is voor mij niks anders dan 'shit' dan wel 'kut zooi' (trouwens nog nooit een feminist gehoord die daar problemen mee had). Ik ga niet lang nadenken meestal op welke wijze ik zal gaan vloeken, en ook niet of een paar mensen er beledigt door willen worden, als het helemaal niet beledigend bedoelt is.

Waarom ik dan wel christenen op hun heilige boek aanval? Ten eerste doe ik dat over het algemeen niet. Echter er zijn wat uitzonderingen:
Als er een discussie over is. Als jij een topic opent dat wicca de waarheid is, zal ik het heilige schrift (of wat ze dan ook precies hebben) van wiccans aanvallen.

Als de gelovigen mijn rechten willen beperken.
Vb: Geef ons de keuze voor euthenasie. Niemand wil jullie dwingen om euthenasie te plegen als je het niet wil, dus waarom zo nodig ons dwingen geen euthenasie te plegen als we het wel willen.
Koopzondagen ook: Niemand verplicht jullie om op zondag boodschappen te doen, alleen het wordt wel voor ons verboden.

Als ze leugens verspreiden.
Zoals dat foldertje over evolutie. En ID in de biologie les willen stoppen.

Als ze gewoon bijzonder irritant zijn.
Zoals de bond tegen het vloeken, en de zendelingen.

Samengevat: Zolang ik geen last heb van je geloof, laat ik je geloof met rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
deadlock2k schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 11:47:
... Het heeft echter wel gezorgd voor 1000 jaar stilstand en zonder die Katholieke kerk waren we nu de ruimte aan het verkennen geweest.

Daar zou je wel wat meer argumenten voor mogen aandragen (maar niet in dit topic natuurlijk, is misschien wat voor een nieuwe TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dacht het niet betreffend de zendingsdrang. Dat er nog steeds van die christelijke zendelingen naar allerlei gebieden gaan waar pas ontdekte stammen proberen te forceren naar het christelijke geloof vind ik OVERDUIDELIJK een exces. Dan moet je je voostellen dat je in een eeuwen oude stam leeft, je bemoeid je nergens mee, dat alles wat je weet werkt voor jou en jouw stam, komt er zo christelijke ... die jou gaat vertellen dat je hele doen en laten niet DE manier is want de manieren die jezus heeft is DE manier.
Enige reden dat dit kan is omdat er geen wereldwijde verbod erop is. De redenen om op deze manier het "evangelie" te verkondigen zijn allang niet meer geldig. Maar zolang het gedoogd blijft, en zelfs als must beschouwd wordt, gebeurd het nog steeds. Ik hoop dan ook iedere keer dat wanneer er nog een stam gevonden wordt het een zooitje kanibalen zijn. Want met dat zenden haal je iemands geluk geluk gewoon weg. En wtf zijn christenen om op zo'n manier in iemands leven in te breken?
Als jezus inderdaad redt, en inderdaad vergeeft, dan zou hij het helemaal niet erg viden dat jij je eigen weg kiest. En als je naderhand helemaal niet bij hem uitkomt? Durf ik erop te wedden hij het ook niet erg zal vinden. Maar goed: dat komt natuurlijk niet in jullie straatje.
Dat is pertinent geen exces, dat is de basis van een geloof dat zichzelf ook maar een beetje serieus neemt. Als een geloof dat niet propageert (en dus eigenlijk de weg kiest die zegt: "iedereen mag zelf lekker weten wat hij / zij gelooft, geloof lekker wat je wil, en val een ander niet lastig met jouw geloof"), dan sterft het uit. Altijd. Waarom zijn christendom en islam zo groot? Vanwege de enorme zendingsdrang die in de wortels van de stromingen terug te vinden is. Het hele nieuwe testament is een grote aanloop naar het klaarstomen voor het verspreiden van het geloof door eenieder die het leest, dat is het doel van het nieuwe testament.
Een basis wat niet meer van deze tijd is. En tuurlijk vind je het geen exces 8)7 Dat is een van de grote muren waar iedere niet-christen tegen aanloopt als ze duidelijk willen maken dat bekering niet gewenst is. We leven in een "moderne" maatschappij, de regels zijn anders. Laat het individu bepalen of het met een levensbeschouwing geconfronteert wilt worden. Ik durf te wedden dat wanneer je eenmaal niet opdringerig overkomt, dat er meer mensen erover na zullen denken om het te doen om in een bepaalde levensbeschouwing in te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deadlock2k schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 11:47:
[...]

Ik heb een poosje nagedacht of ik die opmerking wel of niet zou maken en wel omdat het natuurlijk niet aan de huidige volgers van de Katholieke kerk te danken is noch dat wij er op dit moment 'last' van hebben. Het heeft echter wel gezorgd voor 1000 jaar stilstand en zonder die Katholieke kerk waren we nu de ruimte aan het verkennen geweest.
Ja want de chinezen zitten al lang op alpha centauri?! Wat lul je nou uit je nek man, duizend jaar stilstand door de katholieke kerk. Ja de katholieke kerk heeft enig sinds de rem op de renaissance gedrukt, zeker waar het om wetenschap gaat, maar het valt nog maar zeer af te vragen hoe effectief de kerk daadwerkelijk was in het remmen van die ontwikkeling. Je gaat echter wel lekker voorbij aan het feit dat die renaissance ondermeer dankzij het bestaan van de kerk. Of liever, dankzij het bestaan van kloosters die een belangrijke rol hebben gespeeld bij het behoud van kennis door de "dark ages".

Sorry maar ik heb enig sinds een allergie voor dit soort onnozelle opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Mx. Alba schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 08:38:
Ik vind het jammer dat "geloven" en "zelf denken" zo vaak als mutually exclusive gezien worden. Ik heb namelijk mijn geloof over de jaren heen zelf tot de basis afgebroken en weer vanaf het fundament opgebouwd en heb een bewuste keuze gemaakt voor het katholicisme.
Het is in zoverre mutual exclusive dat als je atheïst bent, je je niet achter een paar dogma's kunt verstoppen onder het mom van "god/de kerk/de dominee zegt het", maar dat dat wel mogelijk is als gelovige.
En dat kinderen uit een religieus gezin zelf vaker religieus zijn dat is inderdaad zo, maar het kan ook juist andersom zijn. Mijn ouders komen allebei uit streng religieuze gezinnen (protestants aan mijn moeders kant, katholiek aan mijn vaders kant) maar zij hadden het helemaal gehad met de kerk, en mijn zusje en ik zijn opgevoed met een vrij sterke anti-kerkelijke inslag. En ondanks dat ben ik nu religieus.
N=1? Nee, geintje, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Verder wordt er costant door anti-religieuzen op gehamerd dat de Bijbel maar een door mensen geschreven verhaal is dat door de eeuwen heen veel veranderd en vertaald is waardoor er niets meer van zou kloppen. Maar toen ik paganist was heb ik daarvan helemaal niets gehoord over de enkele klassieke werken die er in die hoek bestaan zoals de werken van Gerald Gardner en Aleister Crowley. Beide werken zijn slechts door één persoon geschreven terwijl de Bijbel door velen is geschreven. Gardner heeft Wicca "uitgevonden" gebaseerd op de oude Keltische religie, maar welbeschouwd is het enige wat we weten over de Keltische religie dat wat er door de Romeinse overheersers over geschreven is, en die teksten zijn vergelijkbaar met wat de eerste Europese kolonisten schreven over de Afrikaanse cultuur en religie: vol onbegrip, verwondering en verkettering; zeker geen goede afspiegeling van de werkelijkheid. Crowley heeft zijn Liber Al Vel Legis in een paar nachtelijke sessies onder Goddelijke ingeving opgesteld maar ik heb niemand ooit horen zeggen dat hij onder invloed van weet ik veel welke drugs gewoon puur aan het raaskallen was, noch dat Gerald Gardner maar van alles en nogwat uit zijn duim loopt te zuigen.
Heb je er al eens bij stil gestaan dat "we" weinig dreiging verwachten van een zeer kleine groep die naakt rond een boom dansen (ja, dat is geen weergave van de werkelijkheid, maar wel iets wat de massa kent van wicca) én de regel van 3 aanhangen én de regel "do as you wish, but harm none". Dat zijn niet de mensen die te hoop lopen tijdens een begravenis om de rouwenden te vertellen dat de dode nooit in de hemel zal komen omdat hij homo was, of in een winkelstraat tegenkomt om willekeurige omstandigers te overtuigen dat ze ook wicca moeten gaan worden omdat ze anders gedoemd zijn naar de hel te gaan.

Ook hebben ze nog geen politieke partijen opgericht, waarmee ze beijveren dat de abortuswet wordt afgeschaft, of euthenasie, of het homo-huwelijk, of... of... etc.

En waarom de geschriften van het christendom wel in twijfel wordt getrokken en die van de wicca niet? Deels omdat dat hier de discussie niet is, maar ook vanwege dezelfde reden: de christenen gebruiken de bijbel om anderen hun moraal op te willen leggen, de wiccan niet.
Mx. Alba schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 09:23:
Wanneer heb je ooit last gehad van een Katholiek? En dan bedoel ik niet de Paus die ons een Zaaaalig Pasen wenst op alle zenders en ons "bedankt voor de bloemen". :D
Wat denk je van al die koorknaapjes? Wat denk je van al dat heimelijke katjes knijpen in 't donker? Dat gebeurd OOK bij katholieken (ja, ook bij niet religeuzen, maar die hebben geen goddelijke opdracht om zich goed te gedragen en zie ik dus als 'n stukje minder hypocriet (maar niet minder fout)). Goed, dat heeft minder te maken met zendingsdrang, maar wel met jezelf beter vinden dan de rest vanwege je religie - maar niet beter zijn.
xzaz schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 11:07:
Omdat je elkaar moet respecteren om hun mening geloof? Het heeft niks te maken met het opleggen van woorden wat je wel en niet mag zeggen.
Mijn geloof mening is dat er geen god is. Ik mag dus gewoon gvd zeggen en vind dat een ander daar respect voor moet opbrengen. Of zie ik nou iets verkeerd?

'k Kan 't plaatje niet zo snel vinden, maar 't doet me denken aan de christen die 'n atheïst met een kruis de grond in boord onder de meest nare verwensingen, en als daarna die atheïst z'n kruis afpakt en probeert te breken, de christen verzoekt om een beetje respect.

Wanneer zien religeuzen nou eens in dat respect niets te maken heeft met houding of woorden, maar alles met interpretatie en persoonlijke meningen? Ik vind het vreselijk onrespectvol als een moslim man mij geen hand wil geven: loopt hij zich soms aan mij op te geilen? Is hij bang dat hij zichzelf niet kan bedwingen? (nou kan dat nog als argument gezien worden, maar 't is hier geen HK, dus laat ik dat soort dingen achterwege). Ik vind het pertinent geen teken van respect, terwijl dat wel zijn argument is. Net zo goed vind ik 't vreselijk respectloos als mij, zonder dat ik daarom gevraagd heb, gemeld wordt dat ik verdoemd ben. En dat gebeurd dus aan mijn deur, via mijn brievenbus, via de tv, en via billboards.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Wanneer gaat er nu eindelijke eens iemand uitleggen waarom een christen mij wel met zijn sprookje mag vervelen (oftewel, schijt aan alle respect), maar ik geen godverdomme mag zeggen (want dan is respect opeens belangrijk)?

Is het gek dat dergelijk disrespect van (niet alle, maar [te veel) christenen door mij, en velen met mij, niet langer met respect beantwoord wordt? Ga buiten spelen met je imaginaire vriendje, en ga alsjeblieft een ander lastigvallen met je hypocriete discriminatie onder het mom van "respect".

(En ja, ik illustreer met genoegen de topictitel. Waarbij ik aanteken dat de hypocrisie van de gequote opmerking geen verharding inhoudt, maar meer de al eeuwen bestaande granieten plaat voor de harses van sommige gelovigen illustreert.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Er is een verschil tussen opdringen en een opmerking dat er nog meer is dan het atheisme of een andere vorm van de vele ism's.
Als het bij die ene opmerking zou blijven, dan zou het niet als irritant en opdringering worden gezien. Maar men gaat veeeeeeeeel verder dan een enkele opmerking.
Nee, als je het recht wilt hebben om religieuze symbolen, billboards, uitzendingen etc te maken om je geloof uit te dragen, dan heeft ieder ander automatisch het recht om diens mening uit te dragen. Of je die mening nu leuk vind of niet.

Door eenzijdig ellenlange tenen te hebben en anderzijds compleet onbegrip voor de overlast en ergernis, komt het beeld van struisvogel en de door Ardana genoemde cartoon erg dichtbij:
Afbeeldingslocatie: http://godisamyth.com/images/addiscartoon.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 12-03-2009 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dido schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 13:14:

(En ja, ik illustreer met genoegen de topictitel. Waarbij ik aanteken dat de hypocrisie van de gequote opmerking geen verharding inhoudt, maar meer de al eeuwen bestaande granieten plaat voor de harses van sommige gelovigen illustreert.)
Ik geef je gelijk dat die granieten plaat ervoor blijft zorgen dat een gelovige niet de antwoorden zal geven die jij zoekt of bepaalde handelingen acherwegen laat.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2009 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 23:41:
Que? Waar lees jij dat ik het beter vind? Geen idee waarom je deze reactie plaatst, maar ik zie niet echt hoe hij van toepassing is op mijn verhaal.
Atheisme bestaat nog steeds, ondanks het gebrek aan zendingsdrang
Atheisme is geen geloof, en je komt tot atheisme op een hele andere manier dan tot geloof: er is maar 1 atheisme, en dat is 'het niet geloven'. Dus ja, dat bestaat nog steeds - een gebrek aan geloof zal altijd wel blijven bestaan. Daar is geen zendingsdrang voor nodig. Slecht voorbeeld dus.
net zoals boedhisme.
Beter voorbeeld, maar boeddhisme neemt in dit geval ook een uitzonderlijke positie in: het is meer een levensbeschouwelijke filosofie dan een religie, in dat opzicht. Wikipedia zegt bijvoorbeeld dit: "De Boeddha moedigde een gezonde verhouding tussen geloof en directe empirische waarneming aan." Dat ligt dus veel meer in lijn met atheisme dan enige andere religie.
Dat iets succesvol is (of infectieus, zoals religie) maakt het nog niet beter, en het blijft een exces, zelfs al is het te begrijpen. Oftewel: ik ben het pertinent met je oneens dat de opdringerige evangelisatie geen exces is.
Ik denk dat je twee zaken met elkaar verwart: het fenomeen 'religie opdringen' als in 'de executiefase' van het begrip is een exces. Waarom is dat? Omdat het tegennatuurlijk is voor mensen om ongevraagd anderen te overtuigen. Dat wordt namelijk als irritant beschouwd, en mensen willen niet graag irritant zijn, behalve als ze denken dat het voordeel wat ze eruit halen groter is dan het negatieve effect (zo werkt het ook met spam en deur-aan-deur verkoop).

Binnen geloofsstructuren is dat feit natuurlijk niet onbekend. Maar dat is ook niet erg: niet iedereen hoeft te evangeliseren. In de kerk zal wel iedereen gevraagd worden om anderen te overtuigen, net zoals de bijbel of de koran dat doen. Maar als slechts een klein deel het evangelisatiegevoel oppakt en daar effectief wat mee doet, dan is het doel al bereikt. Het zit dus diepgeworteld in de meest succesvolle religies, en is dus geen exces. Dat niet alle religieuzen evangeliseren maakt het concept nog niet minder basaal en essentieel onderdeel van de religie. Dus: geen exces.
Maasluip schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 08:02:
Dat is een wel heel simplistische visie he? En precies de visie waar iedereen zo tegen ageert.
Sorry, maar jij hebt, gezien je reactie, helemaal niets begrepen van mijn post. Lees nog eens wat andere posts van me, en kijk eens of je het in de juiste context weet te plaatsen.
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 12:26:
Dacht het niet betreffend de zendingsdrang. Dat er nog steeds van die christelijke zendelingen naar allerlei gebieden gaan waar pas ontdekte stammen proberen te forceren naar het christelijke geloof vind ik OVERDUIDELIJK een exces. [...] Want met dat zenden haal je iemands geluk geluk gewoon weg. En wtf zijn christenen om op zo'n manier in iemands leven in te breken?
Huh? Dus omdat het slecht is om te evangeliseren, is het een exces? Ik vind roken ook slecht, maar is het een exces?

Even een wat generiekere reactie: waarom denken mensen, zelfs die volgens mij zouden moeten weten wat mijn standpunt is, dat ik van mening zou zijn dat zendingsdrang goed is?
Ik heb nog nooit een Katholiek aan mijn deur gehad om mij het Grote Nieuws te komen vertellen...
Katholieken pakken het wat groter aan: kruistochten, zendelingen uitsturen naar heidense gebieden, afrikaanse stammen massaal bekeren, etc. ;) Trust me, als zendingsdrang ergens ingebrand zit, is het wel in katholicisme. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2009 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 13:23:
Ik geef je gelijk dat die granieten plaat ervoor blijft zorgen dat een gelovige niet de antwoorden zal geven die jij zoekt of bepaalde handelingen acherwegen laat.
Nou heb ik daar weinig last van - ik hoef van een gelovige geen antwoorden, en die handelingen ga ik hem niet verbieden.

Het gaat me meer om een derde effect van die plaat: het (willen) verbieden dat ik hetzelfde doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dido schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 13:37:
Het gaat me meer om een derde effect van die plaat: het (willen) verbieden dat ik hetzelfde doe.
Noted...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glashio
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-09 15:40

glashio

C64 > AMIGA > PC

Ik respecteer een ieder die van mening is dat je geestelijk geboren (onstaat uit niets) wordt, leeft in goed en kwaad, en weer sterft (weer niets). Maar ik geloof het niet. En als mensen toegedaan zijn van de waarheid (wetenschappelijke zin), dan willen ze dat meestal uit liefde/passie (of uit winst) met hun medemens (mensheid) delen. Ofdat zo'n bericht iemand goed/slecht doet ? Vrijheid voor jezelf om te beoordelen of te negeren is er voor iedereen ;) Vrijheid kan kwetsend zijn.

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 13:33:
Que? Waar lees jij dat ik het beter vind? Geen idee waarom je deze reactie plaatst, maar ik zie niet echt hoe hij van toepassing is op mijn verhaal.
Geen exces is beter dan exces. Door het geen exces te verklaren geef je het een hogere waarde, dwz beter.
Atheisme is geen geloof, en je komt tot atheisme op een hele andere manier dan tot geloof: er is maar 1 atheisme, en dat is 'het niet geloven'. Dus ja, dat bestaat nog steeds - een gebrek aan geloof zal altijd wel blijven bestaan. Daar is geen zendingsdrang voor nodig. Slecht voorbeeld dus.
Atheisme is de actieve en absolute ontkenning van een opperwezen, en heeft wel degelijk aspecten van een geloof. Daarmee zit het dicht bij religie en geloof.
Beter voorbeeld, maar boeddhisme neemt in dit geval ook een uitzonderlijke positie in: het is meer een levensbeschouwelijke filosofie dan een religie, in dat opzicht. Wikipedia zegt bijvoorbeeld dit: "De Boeddha moedigde een gezonde verhouding tussen geloof en directe empirische waarneming aan." Dat ligt dus veel meer in lijn met atheisme dan enige andere religie.
Ik zou het noch atheisme nog theisme noemen ;) .
Ik denk dat je twee zaken met elkaar verwart: het fenomeen 'religie opdringen' als in 'de executiefase' van het begrip is een exces. Waarom is dat? Omdat het tegennatuurlijk is voor mensen om ongevraagd anderen te overtuigen. Dat wordt namelijk als irritant beschouwd, en mensen willen niet graag irritant zijn, behalve als ze denken dat het voordeel wat ze eruit halen groter is dan het negatieve effect (zo werkt het ook met spam en deur-aan-deur verkoop).

Binnen geloofsstructuren is dat feit natuurlijk niet onbekend. Maar dat is ook niet erg: niet iedereen hoeft te evangeliseren. In de kerk zal wel iedereen gevraagd worden om anderen te overtuigen, net zoals de bijbel of de koran dat doen. Maar als slechts een klein deel het evangelisatiegevoel oppakt en daar effectief wat mee doet, dan is het doel al bereikt. Het zit dus diepgeworteld in de meest succesvolle religies, en is dus geen exces. Dat niet alle religieuzen evangeliseren maakt het concept nog niet minder basaal en essentieel onderdeel van de religie. Dus: geen exces.
Diepgeworteld, begrijpelijk, verdedigbaar, etc, dat maakt absoluut niet uit als het gaat om het bepalen of het een exces is. Religie kan heel goed zonder het evangeliseren, zolang het maar de eigen aanwas indoctrineert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 14:25:
Geen exces is beter dan exces. Door het geen exces te verklaren geef je het een hogere waarde, dwz beter.
Absoluut niet. Exces = "buitensporigheid", oftewel een uitzonderlijkheid. Het is geen uitzondering, het is regel. Het voorkomen, dus de uitvoering ervan, is misschien een uitzondering, maar het concept niet.
Atheisme is de actieve en absolute ontkenning van een opperwezen, en heeft wel degelijk aspecten van een geloof. Daarmee zit het dicht bij religie en geloof.
Dat heeft geen enkel invloed op het punt dat ik maak.
Ik zou het noch atheisme nog theisme noemen ;) .
Oh, vandaar dat het een non-theistische religie is. ;)
Diepgeworteld, begrijpelijk, verdedigbaar, etc, dat maakt absoluut niet uit als het gaat om het bepalen of het een exces is. Religie kan heel goed zonder het evangeliseren, zolang het maar de eigen aanwas indoctrineert.
Welke religie is puur op ouderschapsoverlevering groot geworden dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2009 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 14:32:
Absoluut niet. Exces = "buitensporigheid", oftewel een uitzonderlijkheid. Het is geen uitzondering, het is regel. Het voorkomen, dus de uitvoering ervan, is misschien een uitzondering, maar het concept niet.
Daarmee kan je dus elk "exces" downgraden, als het maar vaak genoeg voorkomt? De handeling is het exces, onafhankelijk van de onderliggende redenen.
Dat heeft geen enkel invloed op het punt dat ik maak.
Oh, jawel. Atheisme heeft ook verspreiding nodig, terwijl desinteresse dat niet heeft. Het zal mij werkelijk aan mijn derriere oxideren of er een opperwezen is, zolang het maar niet enige invloed op het dagelijks leven en onderwijs heeft. Omdat het dat wel heeft, is het ergerlijk, of beter gezegd zijn de mensen die het anderen opdringen irritant.
Welke religie is puur op ouderschapsoverlevering groot geworden dan?
Groot worden niet, groot blijven wel. De christenen en islamitische religies zijn al de grootste in de wereld, en hoeven niet groot meer te worden. Maar ze willen nog wel groter worden, ipv de rest van de wereld nu eindelijk eens met rust te laten.

[ Voor 20% gewijzigd door gambieter op 12-03-2009 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 14:40:
Daarmee kan je dus elk "exces" downgraden, als het maar vaak genoeg voorkomt?
Ik snap niet wat je de hele tijd wilt met downgraden. Of het nou uitzondering is of niet doet toch niets af aan het feit of het goed is of niet?
De handeling is het exces, onafhankelijk van de onderliggende redenen.
Niet waar. De handeling is slechts een gevolg van het feit dat zendingsdrang intrinsiek in geloof zit. Om zendingsgedrag dan als een exces te zien, is blind zijn voor het feit dat dit uit de kern van geloof voort komt.
Oh, jawel. Atheisme heeft ook verspreiding nodig, terwijl desinteresse dat niet heeft. Het zal mij werkelijk aan mijn derriere oxideren of er een opperwezen is, zolang het maar niet enige invloed op het dagelijks leven en onderwijs heeft. Omdat het dat wel heeft, is het ergerlijk, of beter gezegd zijn de mensen die het anderen opdringen irritant.
Oneens, je kan geheel zelf, met logisch redeneren, tot deze conclusie komen, daar is geen hulp van overtuigende folderaars voor nodig. Vandaar ook dat het bestaat, ondanks het gebrek aan zendingsdrang van atheisten. Als wat jij zei waar was (atheisme heeft verspreiding nodig), dan zou het in de huidige omstandigheden eerder afsterven dan groeien (wat het nu doet), gezien het chronisch gebrek aan zendingsdrang van atheisten.
Groot worden niet, groot blijven wel. De christenen en islamitische religies zijn al de grootste in de wereld, en hoeven niet groot meer te worden. Maar ze willen nog wel groter worden, ipv de rest van de wereld nu eindelijk eens met rust te laten.
Maar we hebben in deze discussies al een aantal keren vastgesteld dat geloof niet zo veel verandert, en zeker de basisprincipes niet. Dus dat zendingsdrang voor overleving van het christendom en islam niet meer nodig is, omdat groei niet zo hard nodig is, is prima, maar het zit er zo ingebakken, dat krijg je er echt niet uit hoor.

Het is niet zo dat evangelisme bij mensen opgewekt wordt door te stellen: "als wij als groep gelovigen groter willen worden, moeten we zieltjes winnen." Dat werkt niet. Het wordt zo verpakt dat je het als gelovige eigenlijk als een misdaad tov je heidense medemens gaat zien als je niet evangeliseert: "Jezus heeft je lief, als gelovige heb je een geluk en rust gevonden die niet te evenaren is, en je bent daarnaast ook nog uitverkoren tot het eeuwige leven in de hemel in zijn bijzijn, in zijn koninkrijk, dat is toch wel fantastisch. En je buurman dan? Die gelooft niet. Moet je hem dat ontzeggen? Laat je hem zichzelf tot de hel veroordelen? Het eeuwige vagevuur? Je vindt je buurman toch aardig? Dan laat je dat toch niet gebeuren?"

Er staat nergens in de bijbel: als eenmaal een-derde van de wereldbevolking gelooft in de christelijke god, dan kan je stoppen met evangeliseren, want daarna wordt het 'wel een beetje irritant'. Zou ook wat zijn. Al die kersteningen van Karel de Grote (kop d'r af als je niet geloofde) zouden dan nog wel 'okay' zijn, want groei van het christendom was toen nog nodig, maar nu we zo groot zijn, moet je toch echt wel toegeven dat dat flyeren toch echt veel te ver gaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 13:33:
Huh? Dus omdat het slecht is om te evangeliseren, is het een exces? Ik vind roken ook slecht, maar is het een exces?
Omdat evangeliseren een agresieve manier is van het inlijven van een persoon in een geloof. En door dat er nooit een halt is toegeroepen in welke mate en manieren evangeliseren mag bestaan is het een exces.
Met roken leg ik niet de wil op iemand dat ze moeten gaan roken. Met roken zeg ik ook niet dat iemand een goed en rijk leven zal krijgen zolang zij maar blijven roken. En ik zeg met roken ook niet dat wanneer iemand sterft als roker ook een goed hiernamaals heeft. En als je dat allemaal niet doet dat je dan naar een onaangename plek gaat. Dat zegt men met het evangeliseren dus wel. Want het is God's wil(of welke knakker dan ook), en die wil dat jij die boodschap uitbrengt want dat is de enige manier. Want als het Geloof zo sterk is als een gelovige ervanuit gaat, dan is evangeliseren niet nodig.
Even een wat generiekere reactie: waarom denken mensen, zelfs die volgens mij zouden moeten weten wat mijn standpunt is, dat ik van mening zou zijn dat zendingsdrang goed is?
Door de stelling te nemen dat zendingsdrang noodzakelijk te stellen, verklaar je het dus ook goed.
Met andere woorden:zendingsdrang is goed omdat anders een religie niet kan bestaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2009 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Got me there. Maar dan nog, zijn het vooral de strengere Christenen die zo vasthouden aan de precisie van het scheppingsverhaal en het is niet eerlijk om dat dan tegen alle Christenen te gebruiken.
Maar christenen willen wel euthanasie en abortus verbieden, en dat vraagt om natuurlijk een tegenreactie.
Zo erg zie ik de geschriften van christenen niet in twijfel worden getrokken. En de geschriften van de wiccans worden niet in twijfel getrokken omdat vrijwel niemand er van gehoord heeft.
Wanneer katholieken bijv. euthanasie willen verbieden heb je er last van. In afrika schijnen ze ook last te hebben van katholieken omdat ze tegen condooms zijn.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

gambieter schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 14:25:
Je raakt hier precies een van de zwakheden van zovele groeperingen: ze zijn het niet eens over de definitie van hun denominatie. (e.g. "Nee, katholieken zijn geen christenen!")

Als ik kijk naar de betekenis van het voorvoegsel " a(n)", dan denk ik aan het voorbeeld van amoreel versus immoreel. Een amorele actie is niet gebaseerd op enige moraal, een immorele actie is dat wel - en breekt die moraal.
Atheisme is mijns inziens dus niet het stelling nemen tegen (het bestaan van) een opperwezen (dat zou ik antitheisme noemen), maar eerder het volledig ontbreken van enige visie aangaande dat opperwezen. Dat wat jij omschrijft - maar ik noem het wel atheisme :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dido schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 22:39:
Je raakt hier precies een van de zwakheden van zovele groeperingen: ze zijn het niet eens over de definitie van hun denominatie. (e.g. "Nee, katholieken zijn geen christenen!")
Klopt, en dat zaait verwarring, al is het niet vergelijkbaar met je voorbeeld over katholieken; dat is een machtsstrijd, niet een definitiestrijd ;)

Wiki zegt inderdaad:
Atheïsme is
- de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden[1], of
- de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan.[2]
In het eerste geval is atheïsme het tegenovergestelde van theïsme.[3]

Het verschil tussen deze twee definities kan tot verwarring leiden, in het bijzonder als ze door elkaar gebruikt worden.[4] In de filosofie wordt traditioneel meestal de tweede definitie gehanteerd[5], in het dagelijks spraakgebruik wordt vaak de eerste definitie gehanteerd.
Als echte filosoof (zeker na een biertje) hanteer ik de tweede definitie, en zie ik atheisten echt als hen die actief het bestaan van een opperwezen ontkennen; de niet-wetenschappelijke aanpak :P
Als ik kijk naar de betekenis van het voorvoegsel " a(n)", dan denk ik aan het voorbeeld van amoreel versus immoreel. Een amorele actie is niet gebaseerd op enige moraal, een immorele actie is dat wel - en breekt die moraal. Atheisme is mijns inziens dus niet het stelling nemen tegen (het bestaan van) een opperwezen (dat zou ik antitheisme noemen), maar eerder het volledig ontbreken van enige visie aangaande dat opperwezen. Dat wat jij omschrijft - maar ik noem het wel atheisme :P
Daar kan ik me best in vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 18:12:
Omdat evangeliseren een agresieve manier is van het inlijven van een persoon in een geloof. En door dat er nooit een halt is toegeroepen in welke mate en manieren evangeliseren mag bestaan is het een exces.
Oneens, ik weet niet wat voor definitie van exces je hanteert, maar volgens mij klopt dat niet.
Met roken leg ik niet de wil op iemand dat ze moeten gaan roken.
Huh??? Wat heeft DAT er nou weer mee te maken.
Door de stelling te nemen dat zendingsdrang noodzakelijk te stellen, verklaar je het dus ook goed.
Met andere woorden:zendingsdrang is goed omdat anders een religie niet kan bestaan.
Lees nog eens wat je hier schrijft, maar bedenk hierbij dat ik religie hartgrondig verafschuw. Wat klopt er niet aan je redenering?
Dido schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 22:39:
Atheisme is mijns inziens dus niet het stelling nemen tegen (het bestaan van) een opperwezen (dat zou ik antitheisme noemen), maar eerder het volledig ontbreken van enige visie aangaande dat opperwezen. Dat wat jij omschrijft - maar ik noem het wel atheisme :P
En wat is in deze context dan de betekenis van agnosticisme, in jouw optiek?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2009 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helghast.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-03 11:49
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 12:34:
Ja want de chinezen zitten al lang op alpha centauri?! Wat lul je nou uit je nek man, duizend jaar stilstand door de katholieke kerk. Ja de katholieke kerk heeft enig sinds de rem op de renaissance gedrukt, zeker waar het om wetenschap gaat, maar het valt nog maar zeer af te vragen hoe effectief de kerk daadwerkelijk was in het remmen van die ontwikkeling. Je gaat echter wel lekker voorbij aan het feit dat die renaissance ondermeer dankzij het bestaan van de kerk. Of liever, dankzij het bestaan van kloosters die een belangrijke rol hebben gespeeld bij het behoud van kennis door de "dark ages".

Sorry maar ik heb enig sinds een allergie voor dit soort onnozelle opmerkingen.
1. De chinezen zijn de fout in gegaan toen ze de grote muur bouwde en hun contact met het buitenland afsneden. Daar zijn ze ook achter gekomen toen engeland binnen viel.
2. Zonder kerk en hun 'bijbelse' levenswijze was er helemaal geen renaissance nodig.
3. Het behoud van de romeinse kennis heb je te danken aan islam. Helaas hebben hun er niets nuttigs mee kunnen doen.
4. De kerk heeft op ieder punt tegen de wetenschap gevochten, wetenschappers werden levend verbrand in de naam van god.
5. Vrijheid hebben we te danken aan de franse revolutie niet aan de geestelijke uit die tijd die toen omgebracht zijn (met goede reden!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Aan de Romeinen hebben we nou ook weer niet zoveel te danken, de Grieken waren verhoudingsgewijs interessanter vind ik. Ik denk dat de neergang van de Romeinse staat(sstructuren) en later ook het rondrijden van Attila waardoor heel Europa in beweging kwam een grotere invloed heeft gehad op het verval dan de vroegchristelijke kerk. En anders zou je misschien beter de Ecclesiae Orientales de schuld moeten geven in plaats van de lateinse kerken. Het oosten was tenslotte het laatste Romeinse bastion.

Tengri is schuldig!

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 13-03-2009 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 12-09 16:20
Helghast. schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 01:14:
[...]
4. De kerk heeft op ieder punt tegen de wetenschap gevochten, wetenschappers werden levend verbrand in de naam van god.
ik denk dat je daar de kerk toch wel wat selectiever mag definiëren. uit 'de kerk' komen ook grote denkers. martin luther king was ook dominee. geen wetenschapper, wel groot denker.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
En wetenschappers komen (kwamen) ook uit de kerk. Onvermijdelijk. Ik hoop dat gambieter dit niet leest... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

begintmeta schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 01:37:
En wetenschappers komen (kwamen) ook uit de kerk. Onvermijdelijk. Ik hoop dat gambieter dit niet leest... :X
Te laat :P .

Maar dat kwam doordat de kerk de geschriften bewaakte, en niet toestonden dat de gewone man zich daarmee bemoeide. Daarmee kon de kerk de controle bewaren, het was zeker niet uit nieuwsgierigheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
gambieter schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 01:43:
[...]

Te laat :P .

Maar dat kwam doordat de kerk de geschriften bewaakte, en niet toestonden dat de gewone man zich daarmee bemoeide. Daarmee kon de kerk de controle bewaren, het was zeker niet uit nieuwsgierigheid :)
Ik snap wat je bedoelt, maar het klopt denk ik niet helemaal, je kunt best bediscussieren hoe wetenschappelijk (of hoe kerkelijk en in bepaalde gevallen hoe weing geaccepteerd door de kerk) bijvoorbeeld Bacon, Copernicus, Mendel, Erasmus, Kepler, Mersenne of de in dit topic al eerder genoemde Ayala zijn of zijn gebleven, maar 't waren/zijn wel nieuwsgierige mensen vermoed ik. En controle bewaren is in een aantal van mijn voorbeelden duidelijk niet gelukt :P

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 20-06-2015 14:00 . Reden: linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

begintmeta schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 02:00:
Ik snap wat je bedoelt, maar het klopt denk ik niet helemaal, je kunt best bediscussieren hoe wetenschappelijk (of hoe kerkelijk en in bepaalde gevallen hoe weing geaccepteerd door de kerk) bijvoorbeeld Bacon, Copernicus, Mendel, Erasmus, Kepler, Mersenne of de in dit topic al eerder genoemde Ayala zijn of zijn gebleven, maar 't waren/zijn wel nieuwschierige mensen vermoed ik. En controle bewaren is in een aantal van mijn voorbeelden duidelijk niet gelukt :P
Ik had het over het verre verleden natuurlijk ;) . Echter, het al dan niet gelovig zijn van wetenschappers is al afgesplitst naar een ander topic, zoals je weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er zal ongetwijfeld wel wat zijn afgedacht&geexperimenteerd in de kloosters en kerken, ook in het verdere verleden, maar de 'gewone mens' had(&heeft) nog steeds niet veel met wetenschap. Ik denk gewoon dat de stelling: 'de katholieke kerk heeft gezorgd voor 1000 jaar stilstand' wat kort door de bocht was. Echt bevordelijk was ze niet natuurlijk, een veel beter klimaat voor wetenschap is denkbaar natuurlijk. Net als het Griekse klimaat beter zou kunnen zijn geweest dan het Romeinse.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 13-03-2009 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

begintmeta schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 02:12:
Er zal ongetwijfeld wel wat zijn afgedacht&geexperimenteerd in de kloosters en kerken, ook in het verdere verleden, maar de 'gewone mens' had(&heeft) nog steeds niet veel met wetenschap. Ik denk gewoon dat de stelling: 'de katholieke kerk heeft gezorgd voor 1000 jaar stilstand' wat kort door de bocht was. Echt bevordelijk was ze niet natuurlijk, een veel beter klimaat voor wetenschap is denkbaar natuurlijk. Net als het Griekse klimaat beter zou kunnen zijn geweest dan het Romeinse.
Zekers. Maar religies zijn over het algemeen slechte voedingsbodems voor goede wetenschap, omdat de religies de antwoorden al denken te hebben, en nogal slecht kunnen omgaan met afwijkende meningen. Van excommunicatie tot brandstapel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Helemaal mee eens, stugheid en gebrek aan twijfel zijn niet goed (behalve voor religies eventueel).

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 13-03-2009 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 23:59:
En wat is in deze context dan de betekenis van agnosticisme, in jouw optiek?
Het expliciet openhouden van de mogelijkheid op een of meerdere opperwezens gepaar met de realisatie dat het niet mogelijk is (de aard van) dat opperwezen te kennen.

Ik zie het grootste verschil in het idee dat een agnost wel degelijk actief naar (al dan niet metafysische) zingeving zoekt (waarom zijn wij hier), waar een atheist die zingeving niet nodig heeft (we zijn hier, so live with it).

Het lijkt ook d egrootste angst voor sommige religieuzen als ze atheisme aanvallen, getuige ook de bekende anti-evolutie-flyer: ja, maar, als je in Darwin gelooft krijg je geen antwoord op belangrijke vragen als "waarom zijn we op aarde?" Het grappige is dat ik helemaal geen antwoord nodig heb op die vraag.
begintmeta schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 01:37:
En wetenschappers komen (kwamen) ook uit de kerk. Onvermijdelijk.
Zekers. Vooral in een tijd dat iedereen of bij die kerk hoorde of geen enkele toegang tot bronnen van kennis had (en soms zelfs geen toegang tot z'n eigen hoofd :X )

Ik denk dat niemand zal ontkennen dat er geniale wetenschappers kunnen bestaan, of briljante filosofen, of grootse filantropen, ondanks het bestaan van religie of kerk.
De vraag is eerder in hoeverre de bijdrage van een kerk positief, neutraal of negatief was. En in het geval van de middeleeuwen en het christendom is die invloed zwaar negatief geweest. Het voorstellen van kloosters als de plek waar oude kennis overleefde is een beledigende onderschatting van de rol die de Arabische bibliotheken en universiteiten (die ze ook in Europa bouwden) daarin gespeeld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dido schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 09:16:
...
Ik denk dat niemand zal ontkennen dat er geniale wetenschappers kunnen bestaan, of briljante filosofen, of grootse filantropen, ondanks het bestaan van religie of kerk.
...
Dat schrijf ik volgens mij ook, er zijn ook slechtere situaties denkbaar trouwens.
... Het voorstellen van kloosters als de plek waar oude kennis overleefde is een beledigende onderschatting van de rol die de Arabische bibliotheken en universiteiten (die ze ook in Europa bouwden) daarin gespeeld hebben.
Dat eerste doe ik dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het expliciet openhouden van de mogelijkheid op een of meerdere opperwezens gepaar met de realisatie dat het niet mogelijk is (de aard van) dat opperwezen te kennen.

Ik zie het grootste verschil in het idee dat een agnost wel degelijk actief naar (al dan niet metafysische) zingeving zoekt (waarom zijn wij hier), waar een atheist die zingeving niet nodig heeft (we zijn hier, so live with it).
Mkay, ik vat hem. Ik denk overigens dat dat niet klopt. Als bron even wikipedia gebruikend (wetende dat dat ook niet de almachtige waarheid vertegenwoordigt):
Het agnosticisme is een filosofische positie die geen bevestigende of ontkennende uitspraken doet over het bestaan van bovennatuurlijke verschijnselen. Veel agnosten benadrukken de onmogelijkheid om religieuze ideeën over vermeende bovennatuurlijke verschijnselen met een traditionele wetenschappelijke aanpak te bewijzen. Het woord is afgeleid van het Griekse gnosis (weten) met het voorvoegsel a (niet). Letterlijk is dus een agnost "iemand die (het) niet weet", die niet weet of er een God is of niet.

Het ontstaan van het woord "agnosticisme" is precies bekend: het werd voor het eerst gebruikt door de bioloog en voorvechter van het Darwinistisch denken Thomas Henry Huxley (de grootvader van Aldous Huxley, de schrijver) op een bijeenkomst van de Metaphysical Society in 1869 te Londen.

De houding van een agnost staat enigszins tegenover die van de atheïst, die de stelling betrekt dat er geen God is, omdat daar geen geldig bewijs voor is. Een agnost stelt dat het niet mogelijk is om het bestaan van hogere machten aan te tonen (en evenmin het niet-bestaan).

Soms maakt men nog een onderscheid tussen zwakke en sterke agnosten. Een zwakke agnost beweert niet te weten of God bestaat en een sterke agnost beweert dat het onmogelijk is te weten of God bestaat.
In de definitie van agnosticisme zie ik niets dat wijst op het feit dat een agnost actief op zoek is naar een levensbeschouwelijke zingeving. Het zegt alleen: ik weet niet of er een god is, en ik kan ook niet weten (noch ontkennen) dat er een is. Het feit dat er al hard gesteld wordt dat je het niet kan weten, geeft al aan dat er niet perse naar een zingeving gezocht hoeft te worden, hoewel het misschien wel opengelaten kan worden.
Atheïsme is

1. de afwezigheid van geloof in één of meerdere goden[1], of
2. de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan.[2]

In het eerste geval is atheïsme het tegenovergestelde van theïsme.[3]

Het verschil tussen deze twee definities kan tot verwarring leiden, in het bijzonder als ze door elkaar gebruikt worden.[4] In de filosofie wordt traditioneel meestal de tweede definitie gehanteerd[5], in het dagelijks spraakgebruik wordt vaak de eerste definitie gehanteerd.

[...]

Men onderscheidt naast het atheïsme, ook het agnosticisme en het filosofisch materialisme. Een atheïst ontkent het bestaan van goden, maar gaat er niet noodzakelijk van uit dat er 'niets' is tussen hemel en aarde. Een agnost stelt dat het niet mogelijk is om het bestaan van hogere machten aan te tonen (en evenmin het niet-bestaan). Het filosofisch materialisme stelt dat alles tot strikt materiële processen te herleiden is, ook onze denkprocessen. Alle materialisten zijn bij definitie atheïsten, maar niet alle atheïsten zijn materialisten. Zo zijn er mensen die het bestaan van goden verwerpen, maar in telepathie geloven. Zij zijn atheïsten, maar geen materialisten.
Atheisme wijst het bestaan van een godheid af, vanwege het feit dat het niet natuurwetenschappelijk te bewijzen is. Maar er zijn blijkbaar nog wel openingen voor 'iets metafysisch'.
Materialisme is de filosofie die de werkelijkheid, ook emoties en andere processen in het menselijk brein, uiteindelijk herleidt tot materie, dit in tegenstelling tot het idealisme of het spiritualisme. Het 'zijn' brengt uiteindelijk het 'denken' voort. Bij kentheoretisch materialisme worden de objecten vanuit wetenschappelijk perspectief gereduceerd tot materie, zonder dat de filosofische uitspraak wordt gedaan dat deze objecten niets anders zijn dan materie. Met de term materialisme kan ook een antifilosofische grondhouding worden geduid.
Een filosofisch materialist ontkent dus dat er uberhaupt metafysische zaken bestaan.
Antitheïsme (ook anti-theïsme) is het actief bestrijden van theïsme. Antitheïsten zijn van mening dat theïsme schadelijk is voor de theïst zelf, de maatschappij, de politiek, enzovoort en dat theïsme bestreden moet worden om deze schade te beperken.

Antitheïsme wordt ook wel militant atheïsme of atheïstisch evangelisme genoemd, zowel door theïsten als atheïsten.[1]
Antitheisme is dus niet een nog strakkere vorm van atheisme, maar het is atheisme (of filosofisch materialisme!) + zendingsdrang. ;) Dit zijn dus de mensen die die billboards op laten hangen.

Resumerend denk ik het volgende: wat jij atheisme noemt, is eigenlijk agnosticisme. Wat jij antitheisme noemt, is eigenlijk atheisme of filosofisch materialisme. En wat jij agnosticisme noemt, is niet in een definitie vervat, voor zover ik kan zien - maar het lijkt mij een subset van agnosten, namelijk die agnosten die actief op zoek zijn naar een metafysische zingeving (wat niet voor alle agnosten geldt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Kryz, bestaat niet-metafysische zingeving eigenlijk ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 11:27:
Goeie vraag, daar zat ik ook al mee toen ik het schreef, maar ik heb Dido's bewoording hier overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Weet ik, ik doelde ook niet direct op jou met die uitspraak - dat had ik iets duidelijker kunnen neerzetten zie ik nu. Het was Trias die die opmerking plaatste.
deadlock2k schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 10:12:
Ik zou het eerder definiëren als "niet openhouden maar expliciet aangeven het geen flikker te kunnen interesseren en het absoluut niet laten beïnvloeden van je leven door een mogelijke hogere macht".
Dat is dus net wat ik eerder beschreef als atheisme. Lastig, die verschillende definities, maar dat was nou net mijn punt :P
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 10:56:
In de definitie van agnosticisme zie ik niets dat wijst op het feit dat een agnost actief op zoek is naar een levensbeschouwelijke zingeving. Het zegt alleen: ik weet niet of er een god is, en ik kan ook niet weten (noch ontkennen) dat er een is. Het feit dat er al hard gesteld wordt dat je het niet kan weten, geeft al aan dat er niet perse naar een zingeving gezocht hoeft te worden, hoewel het misschien wel opengelaten kan worden.
Mja, ik zie in het feit dat stelling wordt ingenomen betreffende de kenbaarheid van een god al een acceptatie van een metafysische mogelijkheid.
Zingeving an sich zie ik niet in de definitie terugkomen, maar het is de kerntaak van (vrijwel?) alle religies.
Atheisme wijst het bestaan van een godheid af, vanwege het feit dat het niet natuurwetenschappelijk te bewijzen is. Maar er zijn blijkbaar nog wel openingen voor 'iets metafysisch'.
Atheisme hoeft m.i het bestaan van een godheid niet af te wijzen, maar voelt zich niet geroepen tot enige uitspraak erover. Zoals ik eerder ergens betoogde: atheisme ontkent het bestaan van god op dezelfde manier als het bestaan van kabouters.

Waar agnosticisme op zijn minst de vraag naar een opperwezen valide acht (want beantwoordt!) accepteert een atheist de vraag niet als valide - het is even zinnig te vragen of god bestaat als het is om te vragen of er toevallig paarse vliegende koeinen op Mars gevonden gaan worden.
Antitheisme is dus niet een nog strakkere vorm van atheisme, maar het is atheisme (of filosofisch materialisme!) + zendingsdrang. ;) Dit zijn dus de mensen die die billboards op laten hangen.
Antitheisme en atheisme zou ik vergelijken met antipathie en apathie. Als je apatisch bent voel je niet, als je antipatisch bent voel je wel, en sterk, iets tegen iets.
Een antitheist is tegen (het geloven in) god, een atheist doet er gewoon niet aan.
Resumerend denk ik het volgende: wat jij atheisme noemt, is eigenlijk agnosticisme. Wat jij antitheisme noemt, is eigenlijk atheisme of filosofisch materialisme.
De voorvoegsels a- en anti- zijn welhaast elkaars tegengestelden. Het verschil tussen "ik weet niet of hij honger heeft" versus "ik weet dat hij geen honger heeft".
En wat jij agnosticisme noemt, is niet in een definitie vervat, voor zover ik kan zien - maar het lijkt mij een subset van agnosten, namelijk die agnosten die actief op zoek zijn naar een metafysische zingeving (wat niet voor alle agnosten geldt).
Het stellen dat een opperwezen niet gekend kan worden is per definitie een uitspraak over iets metafysisch. Die acceptatie van metafysica als daadwerkelijk fenomeen waarover zinnige uitspraken gedaan kunnen worden lijkt me een essentieel deel van agnosticisme.

Filosofisch materialisme lijkt me prima verenigbaar met atheisme, sterke nog, ik zie niet hoe een materialist geen atheist kan zijn. Een atheist hoeft echter geen materialist te zijn, aangezien een atheist best kan zeggen "god is geen issue" terwijl hij wel specifiek eindcijfer 7 vraagt als ie een staatslot koopt omdat dat geluk brengt.

Ik wil de definitiediscussie hier eigenlijk bij laten - als de wiki-definities je beter bevallen dan die van mij kan ik dat alleen maar toejuichen - waarschijnlijk is daar door meer mensen beter over nagedacht. Het ging mij er met name om dat het woord atheisme vaak gebruikt wordt als verzamelnaam voor alles wat niet in god gelooft.
En ik zie een fundamenteel verschil tussen
• Ik kan nooit weten of er een god is (noem ik agnost)
• Het interesseert me geen ruk of er een god is (noem ik atheist)
• Er is geen god (noem ik antitheist)
• Er kan niets als een god bestaan (noem ik dan filosofisch materialist)
Nu zijn deze uitspraken niet de enige die mensen die zich onder genoemde groepen scharen zullen doen vanuit hun levenbeschouwing, en zullen zat uitspraken te verzinnen zijn waar mensen uit meerdere groepen het mee eens of juist oneens zijn.
begintmeta schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 11:27:
Ik zie wel eens uitspraken over "het evolunionaire doel van eeen diersoort", ik denk dat je die onder niet-metafysische zingeving zou kunnen plaatsen ("tsja, uiteindelijk is het doel van een dier gewoon om zich zo veel en zo goed mogelijk voort te planten")

Let wel: ik ben het niet met die uitspraak eens, ik weet dat het kolder is, en ik haal het alleen ter illustratie aan!

[ Voor 5% gewijzigd door Dido op 13-03-2009 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

De vraag is eerder in hoeverre de bijdrage van een kerk positief, neutraal of negatief was. En in het geval van de middeleeuwen en het christendom is die invloed zwaar negatief geweest. Het voorstellen van kloosters als de plek waar oude kennis overleefde is een beledigende onderschatting van de rol die de Arabische bibliotheken en universiteiten (die ze ook in Europa bouwden) daarin gespeeld hebben.
De scheiding tussen religie en wetenschap is pas gekomen in de 19e eeuw. In de tijd van Copernicus/Newton/Galileï was er nog geen strikte scheiding. Zo hield Newton zich bezig met bijbeltijdrekening. Ook was het zo dat het bedrijven van wetenschap werd gezien tot eer van God omdat je zo meer over Gods schepping te weten komt.
Wetenschap komt tot ontwikkeling als de samenleving daar klaar voor is, en dat is wanneer er concurrentie tussen landen plaatsvindt, wanneer mensen genoeg vrije tijd hebben om wetenschap te bedrijven, en wanneer er investeringen worden gedaan in wetenschap.
Ik denk dat het wel meevalt met de negatieve invloed die de kerk en het christendom op de wetenschap hebben gehad.
• Het interesseert me geen ruk of er een god is (noem ik atheist)
Hiermee geef je dus een mooie verklaring voor het feit dat atheïsten zeggen dat ze niets ervaren wanneer ze zich openstellen voor God. Een theïst pretendeert God te ervaren, een atheïst niet. Maar waarom zou een theïst God dan ervaren en een atheïst niet, terwijl ze beiden op zoek naar God zijn? Omdat het een theïst wel wat interesseert en een atheïst niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Spruit 11 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 14:50:
De scheiding tussen religie en wetenschap is pas gekomen in de 19e eeuw. In de tijd van Copernicus/Newton/Galileï was er nog geen strikte scheiding. Zo hield Newton zich bezig met bijbeltijdrekening. Ook was het zo dat het bedrijven van wetenschap werd gezien tot eer van God omdat je zo meer over Gods schepping te weten komt.
Tenzij je waarnemingen niet overeenkwamen met de van tevoren vastgestelde waarheid. Je gaat me toch niet vertellen dat Galileo lekker ongestoord zijn gang kon gaan omdat hij god zo fantastisch eerde? Dan heb ik namelijk een appeltje te schillen met een stel leraren en schrijvers 8)7
Wetenschap komt tot ontwikkeling als de samenleving daar klaar voor is, en dat is wanneer er concurrentie tussen landen plaatsvindt, wanneer mensen genoeg vrije tijd hebben om wetenschap te bedrijven, en wanneer er investeringen worden gedaan in wetenschap.
Even kijken - in de middeleeuwen was er genoeg concurrentie. Er waren mensen die de hele dag niets anders deden dan boeken overschrijven in kloosters die eigendom waren van een van de rijkste organisaties in de wereldgeschiedenis.[/]
Ik denk dat het wel meevalt met de negatieve invloed die de kerk en het christendom op de wetenschap hebben gehad.[/]
Zonder die kerk was die vrije tijd en dat geld dus misschien wel aan wetenschap besteed in plaats van hersenloos overschrijven ...
Hiermee geef je dus een mooie verklaring voor het feit dat atheïsten zeggen dat ze niets ervaren wanneer ze zich openstellen voor God.
Als iemand stelt dat ie zich openstelt voor god is het in mijn ogen al geen atheist meer.

Waarom zou iemand voor wie god geen vraag is zich in hemelsnaam willen "openstellen" ervoor? Wat voor zinvolle betekenis kan dat openstellen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dido schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 14:12:
[...]

Weet ik, ik doelde ook niet direct op jou met die uitspraak - dat had ik iets duidelijker kunnen neerzetten zie ik nu. Het was Trias die die opmerking plaatste.
Ik heb dat ook niet gezegd :) Ik zei alleen dat kloosters en belangrijke rol gespeeld hebben bij het behouden van geschriften. (en in behoud van algemene geletterdheid). Dit in reactie op de boute veronderstelling dat we zonder de kerk veel geadvanceerder zouden zijn dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Dido schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 15:05:
Tenzij je waarnemingen niet overeenkwamen met de van tevoren vastgestelde waarheid. Je gaat me toch niet vertellen dat Galileo lekker ongestoord zijn gang kon gaan omdat hij god zo fantastisch eerde? Dan heb ik namelijk een appeltje te schillen met een stel leraren en schrijvers 8)7
In de tijd van Galileï was er nog geen strikte scheiding tussen wetenschap en religie, en werd wetenschap ook bedreven vanuit religie. Een uitspraak als "de zon draait om de aarde want dat staat in de bijbel" werd volgens mij in die tijd als wetenschappelijk beschouwd. Elkaar om de oren slaan met bijbelquotes was in de wetenschap indertijd niet abnormaal, omdat men dacht dat in de bijbel de waarheid stond. Twijfel aan de letterlijke waarheid van de bijbel is pas een paar eeuwen later gekomen, rond de tijd van Darwin.
Even kijken - in de middeleeuwen was er genoeg concurrentie. Er waren mensen die de hele dag niets anders deden dan boeken overschrijven in kloosters die eigendom waren van een van de rijkste organisaties in de wereldgeschiedenis.
De investeringen in wetenschap en technologie zijn ontstaan nadat landen met elkaar in economisch en militair opzicht gingen concurreren. Dat is een belangrijk element in de verklaring waarom juist in het westen de wetenschap zo'n sterke ontwikkeling doormaakte, en niet bijv. in China: omdat hier in het westen een sterke concurrentie is tussen landen, en die concurrentie vind je veel minder in China waardoor in China de noodzaak tot wetenschappelijke en technologische ontwikkeling veel minder was. Er worden dus grote investeringen in wetenschap en technologie gedaan omdat er geconcurreerd moet worden met andere landen.

De uitvinding van zaken zoals kunstmest en glastuinbouw hebben een zeer sterke invloed gehad op al die werkertjes die ons land rijk is. Vroeger was het voor de meeste mensen noodzakelijk om agrarisch werk te verrichten omdat het land en de veeteelt niet zoveel opbrachten. 1 boer kon toen 2 mensen van voedsel voorzien. Met de uitvinding van kunstmest/glastuinbouw/pesticiden is er een enorme productieverhoging ontstaan waardoor 1 boer tegenwoordig 100 mensen van voedsel kan voorzien. Hierdoor hoeft nog slechts een klein deel van de bevolking in de agrarische sector te werken. De rest kan zich bezighouden met allerlei andere zaken, onder andere technologie, werken in fabrieken, machines ontwerpen, etcetera.
Zonder die kerk was die vrije tijd en dat geld dus misschien wel aan wetenschap besteed in plaats van hersenloos overschrijven ...
Nee, die vrije tijd ging vroeger op aan het harde werk op het land, omdat het land niet veel voedsel opbracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dido schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 15:05:
[...]

De weerstand tegen Galileo had net zoveel te maken met zijn gebrek aan tact (hij kreeg het voor elkaar om zijn beschermheer, de Paus, voor simplist uit te maken in zijn boek over heliocentrisme), het politieke klimaat van de periode (reformatie->inquisitie), als met het vermeende in strijd zijn met "Het Geschrift" van zijn ideeen.

Ik vind dat hier wat overdreven wordt gedaan over de mate waarin 'de kerk' tegen wetenschap was. Er is een boel wetenschap waar de kerk zich nooit tegen heeft verzet. Revolutionaire ideeen die in strijd waren met de bestaande paradigma, konden op weerstand rekenen uit conservatieve hoek, maar dat is nog steeds zo en heeft an sich weinig met religie te maken. (Het werd Galileo in zeker zin meer aangerekend dat zijn ideeen in strijd waren met het wereldbeeld van Aristoteles, dan dat ze in strijd met wat poetisch geformuleerde passages in een oud geschrift.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-06 22:10
Spruit 11 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 16:04:
[...]

In de tijd van Galileï was er nog geen strikte scheiding tussen wetenschap en religie, en werd wetenschap ook bedreven vanuit religie. Een uitspraak als "de zon draait om de aarde want dat staat in de bijbel" werd volgens mij in die tijd als wetenschappelijk beschouwd. Elkaar om de oren slaan met bijbelquotes was in de wetenschap indertijd niet abnormaal, omdat men dacht dat in de bijbel de waarheid stond. Twijfel aan de letterlijke waarheid van de bijbel is pas een paar eeuwen later gekomen, rond de tijd van Darwin.
Dat wetenschap meer verweven was met religie wil ik van je aannemen, dat getwijfeld werd aan de inhoud en interpretatie van de bijbel absoluut niet. Niet voor niets zijn er met enige regelmaat ketterse bewegingen ontstaan, neem bijvoorbeeld de katharen.

Verder was wetenschap bij de Byzantijnen nog wel mogelijk, terwijl ook die lui christelijk waren: http://en.wikipedia.org/wiki/Byzantine_science
De investeringen in wetenschap en technologie zijn ontstaan nadat landen met elkaar in economisch en militair opzicht gingen concurreren. Dat is een belangrijk element in de verklaring waarom juist in het westen de wetenschap zo'n sterke ontwikkeling doormaakte, en niet bijv. in China: omdat hier in het westen een sterke concurrentie is tussen landen, en die concurrentie vind je veel minder in China waardoor in China de noodzaak tot wetenschappelijke en technologische ontwikkeling veel minder was. Er worden dus grote investeringen in wetenschap en technologie gedaan omdat er geconcurreerd moet worden met andere landen.
Onzin. China concurreerde tijdens de middeleeuwen wel met andere landen, zeker in militair opzicht.
In the 11th century, the Song court set up a national military school Wu Xue (zh:武学). By the early 12th century, in order to combat the Jin, the Song Dynasty established China's first permanent standing navy. They also pioneered the use of gunpowder weapons (early flamethrowers, grenades, firearms, and cannons) in order to fight against the Tanguts, Jurchens, and then the Mongols.

The Song had the best-equipped heavy infantry in Chinese history, their armor is about 29.8 kg, consisted of 1825 iron pieces. Archers, for the needs of defending themselves in close combat, were equipped with the heaviest armor, which is about 28-33 kg. Thick armor gave the Song army the ability to resist Jin cavalry. For the same reason, the Song always used Intensive Lineup in battles.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ming_Dynasty_military_conquests
http://en.wikipedia.org/wiki/Military_history_of_China

Ik vermoed dat je in deze een te zeer eurocentrisch wereldbeeld hebt.
Nee, die vrije tijd ging vroeger op aan het harde werk op het land, omdat het land niet veel voedsel opbracht.
De Romeinen waren al in staat zeer effectieve landbouw te bedrijven, waarmee urbane samenlevingen onderhouden konden worden. Zeker zijn er tijdens de industriele revolutie belangrijke veranderingen doorgevoerd. Dingen als kunstmest zijn echter vooral handig voor het in cultuur brengen van marginale gebieden zoals de brabantse zandgronden (waar je inderdaad tot in de 19e "aardappeleters" had. Vruchtbare gebieden waren al zeer lang in staat om aanzienlijke overschotten te produceren.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Spheroid schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 16:33:
Dat wetenschap meer verweven was met religie wil ik van je aannemen, dat getwijfeld werd aan de inhoud en interpretatie van de bijbel absoluut niet. Niet voor niets zijn er met enige regelmaat ketterse bewegingen ontstaan, neem bijvoorbeeld de katharen.
In wetenschappelijke discussies rond de tijd van Galileï werd af en toe wel eens met bijbelquotes rondgestrooid. Het ging dan om de interpretatie van die quotes maar die quotes werden wel als argumenten aangedragen in wetenschappelijke discussies, wat laat zien dat wetenschappers wetenschappelijke waarde hechtten aan wat er in de bijbel stond.
Onzin. China concurreerde tijdens de middeleeuwen wel met andere landen, zeker in militair opzicht.
China zal gerust geconcurreerd hebben, maar binnen China was veel minder concurrentie, dat in tegenstelling tot europa.
De Romeinen waren al in staat zeer effectieve landbouw te bedrijven, waarmee urbane samenlevingen onderhouden konden worden. Zeker zijn er tijdens de industriele revolutie belangrijke veranderingen doorgevoerd. Dingen als kunstmest zijn echter vooral handig voor het in cultuur brengen van marginale gebieden zoals de brabantse zandgronden (waar je inderdaad tot in de 19e "aardappeleters" had. Vruchtbare gebieden waren al zeer lang in staat om aanzienlijke overschotten te produceren.
Zie bijv. ook de groene revolutie: Wikipedia: Groene revolutie
De reden dat er zo weinig boeren in nederland zijn, is omdat de wijze van produceren zo efficiënt is. Dit komt door kunstmest/pesticiden/machines/kassen/etcetera. De reden dat in Afrika hongersnoden voorkomen is omdat ze daar geen groene revolutie hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Spruit 11 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 16:04:
En waar is dat in tegenspraak met de stelling dat je wetscnschap mocht bedrijven zolang je waarnemingen maar niet in strijd waren met de bijbel? Dat onderschrijf je alleen maar, en het betekent dus daadwerkelijk dat wat wij nu onder wetenschap verstaan afgeremd werd door het accepteren van sprookjes als geldige argumenten.
Echt, ga je eens een beetje verdiepen in de geschiedenis van China. Hoezo geen concurrentie? Dat land is langer in oorlog geweest (in- en extern) dan er op een hoop plekken in de wereld mensen rondliepen.

D'r is ook niks ontwikkeld aan wetenschap en technologie in dat land, natuurlijk. Ik bedoel, papier, buskruit, strategische ontwikkelingen, astronomie, dat valt in het niet met de gigantische technologische vooruitgang van Europa in de middeleeuwen.

Maar dat hele verhaal is redelijk beside the point: wat je dus zegt is dat er in Europa geen grote wetenschappelijk ontwikkeling was omdat er geen concurrentie was (de kerk had alleenheerschappij), geen tijd was (als je tijd had moest je bidden) en geen investeringen (de kerk besteede het geld liever aan andere zaken). Dan is mijn conclusie dat de kerk wetenschappelijke vooruitgang heeft afgeremd toch volledig in lijn met jouw argument? Immers, zonder die kerk wa er meer concurrentie geweest, hadden de kopierende monniken misschien wat nuttigs gedaan en was er geld in wetenschap in plaats van kerkelijke versieringen geinvesteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Dido schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 17:24:
En waar is dat in tegenspraak met de stelling dat je wetscnschap mocht bedrijven zolang je waarnemingen maar niet in strijd waren met de bijbel? Dat onderschrijf je alleen maar, en het betekent dus daadwerkelijk dat wat wij nu onder wetenschap verstaan afgeremd werd door het accepteren van sprookjes als geldige argumenten.
De bijbel werd in die tijd niet als sprookje gezien.
Echt, ga je eens een beetje verdiepen in de geschiedenis van China. Hoezo geen concurrentie? Dat land is langer in oorlog geweest (in- en extern) dan er op een hoop plekken in de wereld mensen rondliepen.
Maar China had weinig interne concurrentie denk ik dan.
D'r is ook niks ontwikkeld aan wetenschap en technologie in dat land, natuurlijk. Ik bedoel, papier, buskruit, strategische ontwikkelingen, astronomie, dat valt in het niet met de gigantische technologische vooruitgang van Europa in de middeleeuwen.
Inderdaad, Europa liep flink achter op China. Je zou dan ook verwachten dan de ontwikkeling van de wetenschap juist in China tot bloei zou komen. Dat is echter niet gebeurd, Europa heeft een inhaalslag gemaakt en juist in Europa is de huidige wetenschap tot bloei gekomen.
Maar dat hele verhaal is redelijk beside the point: wat je dus zegt is dat er in Europa geen grote wetenschappelijk ontwikkeling was omdat er geen concurrentie was (de kerk had alleenheerschappij), geen tijd was (als je tijd had moest je bidden) en geen investeringen (de kerk besteede het geld liever aan andere zaken). Dan is mijn conclusie dat de kerk wetenschappelijke vooruitgang heeft afgeremd toch volledig in lijn met jouw argument? Immers, zonder die kerk wa er meer concurrentie geweest, hadden de kopierende monniken misschien wat nuttigs gedaan en was er geld in wetenschap in plaats van kerkelijke versieringen geinvesteerd.
Nee, als de kerk er niet was geweest was de wetenschap niet sneller ontwikkeld denk ik. De kerk is denk ik niet echt een rem geweest op de wetenschappelijke ontwikkeling.

Pagina: 1 ... 7 ... 19 Laatste