Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
B+W Circulair Polarisatiefilter MRC 58 ES
B+W Slim Circulair Pol MRC 58 ES filter
Is dat puur alleen de grootte (dikte?)? Hoe "slim" is de slim versie dan? Wat raden jullie aan? Ik wil hem graag in NYC gebruiken
| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |
Ik zou (zeker als deze goedkoper is) de gewone nemen. Je hebt op de 18-55 echt geen slim filter nodig en daarbij komt nog eens dat je de bijgeleverde B+w lensdop moet gebruiken omdat de gewone van Canon niet op het slim filter past. En die dop van B+W schijnt irritant te zijn volgens vele
Je weet trouwens dat door je roterend front element het vrij lastig kan zijn om een Pola filter op je kitlens te gebruiken?
Nee, heeft de stand/positie van het filter invloed op de werking? Is het Pola effect niet op de gehele lens aanwezig of zo? Alleen maar een deel van de gehele oppervlakte?
| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |
iig beter dan bij een slim filter, want daar leveren ze zelfs een andere dop bij...ck2000nl schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 10:54:
Dus de originele Canon dop kan wel op de "normal" size filter?
Het effect heeft te maken de hoek tov. de zon en hoever je het filter hebt gedraaid op je lens. Door dat draaien bereik je de hoeveelheid polarisatie die je wilt. Als je het het gewenste effect hebt en je focust opnieuw dan draait je front element en zul je weer opnieuw aan het filter moeten draaien om je gewenste effect terug te krijgen. Niet onmogelijk alleen lastigerNee, heeft de stand/positie van het filter invloed op de werking? Is het Pola effect niet op de gehele lens aanwezig of zo? Alleen maar een deel van de gehele oppervlakte?
Ook daar kan een pola filter je helpen.TranceSetter schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 18:20:
Maarrrrr, je wil vaak juist de reflecties op de gebouwen zien, want anders kijk je door de ramen heen en zie je de tafels en stoelen zo mooi in de kantoren staan.
Als je namelijk naar die auto kijkt, dan zie je dat in de stand waarin je beter door de achterruit kunt kijken, het tegengestelde het geval is met de zijramen. Die zijramen reflecteren met die stand van het pola filter juist veel beter.
Vergeet niet dat je standaard kitlens aan de voorkant meedraait als je scherp stelt. Je zult dan handmatig scherp moeten stellen en vervolgens filter instellen.ck2000nl schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 07:58:
Ik wil graag een Pola filter op mijn 550D met kitlens, alleen weet ik niet wat precies de verschillen zijn tussen de volgende filters:
B+W Circulair Polarisatiefilter MRC 58 ES
B+W Slim Circulair Pol MRC 58 ES filter
Is dat puur alleen de grootte (dikte?)? Hoe "slim" is de slim versie dan? Wat raden jullie aan? Ik wil hem graag in NYC gebruiken
Op de 18-55 heb je geen slim nodig.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Wat is er mis met focussen en draaien, kan prima met de autofocus hoor
Superdaantje schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 18:16:
Vergeet niet dat je standaard kitlens aan de voorkant meedraait als je scherp stelt. Je zult dan handmatig scherp moeten stellen en vervolgens filter instellen.
Je kan gewoon blijven autofocussen. Wat mij wel soms gebeurde was dat tijdens het draaien van de pola ook de focusring meedraaide en je opnieuw scherp moest stellen.
De foto's lijken je gelijk te geven, maar ik vraag me af of dit verschijnsel technisch te onderbouwen is. Een pola voegt immers niets toe, het blokkeert slechts een selectief deel van het licht. Je zou kunnen redeneren dat de omgeving van de reflecties wordt tegengehouden, waardoor de reflecties er meer uit zouden springen, maar als ik naar de foto's kijk, is de zijruitreflectie juist veel intenser.mjtdevries schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 15:58:
Als je namelijk naar die auto kijkt, dan zie je dat in de stand waarin je beter door de achterruit kunt kijken, het tegengestelde het geval is met de zijramen. Die zijramen reflecteren met die stand van het pola filter juist veel beter.
De foto's missen EXIF, maar het zou mij niet verbazen dat de onderste "met pola" ook een veel langere (tot 2 stops) belichting heeft gekregen, zoals niet ongewoon bij gebruik van polarisatiefilters, waardoor de zijruitreflecties helderder zijn weergegeven. Zou je zonder pola langer belichten, dan zou de zijruitreflectie er net zo uitzien als nu "met".
Om kort te gaan: Je dicht polafilters eigenschappen toe waarover ze IMHO niet beschikken (al is het een beetje een appel-ei verhaal).
Hoe kan een langere belichting nou ooit enige invloed hebben op de reflectie in dat zijraam?????
Als je langer belicht dan heeft dat zowel invloed op de reflectie als ook het licht van binnenuit.
Op zich kan ik wel met je theorie mee gaan dat een pola alleen maar filtert en het dus een reflectie niet duidelijker kan maken. Alleen als theorie en praktijk iets tegengestelds laten zien, dan ga ik altijd voor praktijk, want dan is blijkbaar de theorie een te grote versimpeling van de praktijk.
Ik zie 2 mogelijke verklaringen:
1. Polas filteringen geen reflecties. Ze filteren gepolariseerd licht. Het kan best zijn dat het licht dat van binnen in de auto komt ook gepolariseerd is. (immers ook gereflecteerd op niet geleidend materiaal) En dan kan het licht van binnenin anders gepolariseerd zijn dan het licht dat aan de buitenkant tegen het raam reflecteert. Door het licht van binnen te filteren, wordt de reflectie beter zichtbaar.
2. De fotos "zonder" en "met" zijn in werkelijkheid allebei met een pola genomen, waarbij "zonder" is genomen in de stand waarin de pola geen reflectie wegnam van de achterruit.
Ik denk dat de kans best wel groot is dat verklaring 2 hier de juiste is...
Zou goed kunnen idd. Ik keek eigenlijk voornamelijk naar de toegenomen helderheid van de reflectie van en bij de spiegel. Het "ontstaan" van de reflecties in de achterste zijruit had ik over het hoofd gezien. Het helderder zijn van de reflectie van de spiegel blijft nmm wel het gevolg van een langere belichting. Misschien kan de fotograaf uitsluitsel geven kwa polagebruik en exif's?mjtdevries schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 09:03:
Ik denk dat de kans best wel groot is dat verklaring 2 hier de juiste is...
Hier een foto zonder filter:

Wat overbelicht, levendige kleuren en veel contrast
En hier een met:

Fletse kleuren groen, minder contrast in de foto
Kan dit veroorzaakt worden door een automatische instelling van de camera? Ik krijg nu regelmatig het tegenovergestelde resultaat van wat ik verwachtte

Wat jij "levendige kleuren" noemt, lijkt mij aardig oververzadigd. Kan op zich een aardig effect zijn, maar dat is niet zoals ik foto's graag standaard uit de camera zie komen. Die "met filter" is inderdaad dramatisch.MadMarky schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 17:27:
Hier een foto zonder filter:
[afbeelding]
Wat overbelicht, levendige kleuren en veel contrast
Dat heb je toch volledig zelf in de hand??MadMarky schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 19:19:
Daar heb je het al dus. Voordat ik weer ga klagen zal ik eerst dubbelchecken dat ik ook 2 foto's op dezelfde stand heb genomen.
Of schiet je alles op de auto-mode? Dan zal ik daar eerst vanaf stappen, en pas daarna gaan experimenteren met een pola-filter.
Maargoed, ik heb daarnet nog andere foto's gemaakt met handmatige instellingen. Het enige verschil tussen de foto's is de sluitertijd en het al dan niet gebruiken van een filter.
zonder filter:

met filter:

Hoe heb je de sluitertijd "manual" bepaald? Misschien kan je eens "gewoon" automatisch een foto met/zonder maken? Nu lijkt de "met" aardig overbelicht. Ook kan je volgens mij de witbalans beter op automatisch zetten ipv manual. Hoe heb je de juiste witbalans (2x?) bepaald?MadMarky schreef op zondag 06 juni 2010 @ 15:26:
Soms schiet ik handmatig en soms in auto stand, net hoe het me uitkomt. Ik gebruik het polafilter normaal vooral om reflecties weg te werken.
Maargoed, ik heb daarnet nog andere foto's gemaakt met handmatige instellingen. Het enige verschil tussen de foto's is de sluitertijd en het al dan niet gebruiken van een filter.
Heb je de twee foto's niet omgewisseld? Bij mij zijn de bladeren juist verzadigder met een polarizer.
De eerste foto is misschien niet optimaal, dat is het m'n punt ook niet Zoals ik zei gaat het me vooral om het grote verschil tussen de twee foto's. Het gaat me er puur om dat de foto's met filter er regelmatig zo verpest uitzien als de onderste, of dat "normaal" is en wat ik er evt aan kan doen.
@citruspers
Kijk maar eens in de EXIF naar het verschil in belichting
[ Voor 5% gewijzigd door MadMarky op 06-06-2010 22:16 ]
De EXIF spreekt je tegen: "Manual white balance".MadMarky schreef op zondag 06 juni 2010 @ 22:15:
De witbalans heb ik vastgezet op "zonnig" en niet handmatig danwel automatisch bepaald.
Als je hem op zonnig zet, zet je hem op manual?Toff schreef op zondag 06 juni 2010 @ 23:41:
[...]
De EXIF spreekt je tegen: "Manual white balance".
Auto = camera zelf de juiste witbalans laten uitzoeken
Manual = zelf witbalans ingeven
Zonnig = Preset bepaalde kleurtemperatuur
Cloudy = Andere preset.
etc.
De standen zijn niet anders dan voorgedefineerde temperaturen
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Life is not about specs, it is about joy!
Heb ik ergens genoemd dat het een circulair filter was dan?Pjotrik schreef op maandag 07 juni 2010 @ 12:08:
NOFI maar je weet dat je aan het filter moet draaien?
Nee ik weet wel dat je voor het gewenste effect het filter moet verdraaien, zover was ik ook nog wel
Het is een vrijwel wolkenloze hemel, maar door het grote contrast tussen bomen en lucht wel compleet overbelicht. M'n camera heeft (ook mét filter) niet het bereik om zowel de tuin als de hemel fatsoenlijk op de foto te krijgen.Als ik helemaal geen verchil tussen de foto's zag was dat nog te begrijpen, maar het ging me er juist om dat die tweede een soort waas heeft.bartvl schreef op maandag 07 juni 2010 @ 12:44:
En uit die testfoto's lijkt mij het dat een zwaarbewolkte felwitte hemel is in plaats van direct zonlicht, het effect van een polarfilter is dan vrij beperkt.
(ja het is een circulair polarisatiefilter, maar uit wat voor lijn van Hoya komt hij?)
dit ivm eventuele verkoop..

bedankt!
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
ben totaal niet thuis in filters..
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Verkopen, ik zou niet minder dan 25 euro willen vangen en proberen 30 te krijgen
Waarmee maken jullie de filters, en in speciaal de Pola filters, schoon? Lens-schoonmaakvloeistof en een speciale lens-doek?
Ik ben dus nu aan het kijken voor schoonmaakspulletjes, dus als iemand iets mij kan aanraden op dit gebied...
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Inderdaad, jas/overhemd kan ook.Milo. schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 16:02:
Een UV filter maak ik gewoon met mn jas/rits/overhemd/ etc schoon, dat is ook een grote reden waarom ik een uv filter op mn lens heb.
Een pola zou ik gewoon met een brillendoekje doen.
Normaal gebruik ik zelf een zacht gedateerd lensdoekje wat prima op UV-filters werkt.
Maar ik heb gelezen dat het rode doekje van Sigma erg goed werkt, wordt uit praktijkervaring aanbevolen door diverse Fotografen.
Maar voor Pola's volstaat dus de natte brillendoekjes welke je bij de plaatselijke Drogist kan halen.
Zal het eens voorzichtig uitproberen, bedankt voor je tip!
Deze dus:primusz schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 16:53:
Ik maak m'n filters schoon met een lens pen, dat ding werkt echt veel beter dan een doekje vind ik

Erg handig lijkt me dit. Maar wat gebruik je voor de natte reiniging van je lensen/filters?
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Lijkt me wel handig, zo'n lenspen. Als ik eens een fotozaak binnenloop zal ik eens kijken naar zo'n pen en deze dan eens voorzichtig uitproberen.primusz schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 18:05:
Niet, het kwastje gebruik ik voor los vuil zoals stof, haartjes of zand. Het rubberen voetje heeft een laagje koolstof of iets dergelijks wat ideaal is om vet- en andere vlekken te absorberen (met een doekje veeg ik het meestal alleen maar uit).
Maar ik ga voor een compleet setje: kwastje, lens-vloeistof, microfiber doekje & lens-tissue's om de Filters en lenzen te reinigen.
En tevens een extra Sigma Micro Fiber doekje erbij ter vervanging van een MF doekje van 8 jaar oud:

Een lenspen gecombineerd met een blazer is erg handig, dan heb je echt alles in 1. Maar voor een lenspen wil ik eerst een winkel ingaan om deze te zien en uit te proberen of het voor mij echt wat is.citruspers schreef op zondag 13 juni 2010 @ 03:26:
Vanguard heeft een leuke 3in1 lenspen/blazer/kwastje, ik geloof dat oa. topdeals in zeist ze heeft. Ding werkt prima op mijn filters.
Met een MF-doekje met goede lensvloeistof, tissues en een kwastje ben ik al geholpen.
Ik ga voor het bovenstaande Carl Zeiss-setje ivm de juiste lensvloeistof met een extra Sigma MF-doekje. Probeer zuinig te zijn op m'n Pola zodat deze nog lang met plezier gebruikt kan worden.
Bedankt allemaal voor het meedenken.
Bij dealextreme zijn ze ook te koop voor minder dan $5 en geen verzendskosten, daar kun je op zich geen buil aan vallen lijkt me
Klopt, die gebruik ik voor alles. Lenzen en filters. Simpel microvezeldoekje maar hij is erg goed..bitshape schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 17:35:
[...]
Maar ik heb gelezen dat het rode doekje van Sigma erg goed werkt, wordt uit praktijkervaring aanbevolen door diverse Fotografen.
[ Voor 6% gewijzigd door Makkelijk op 13-06-2010 11:00 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Dat is mooi meegenomen, erg leuk om dan gewoon uit te kunnen proberen.primusz schreef op zondag 13 juni 2010 @ 10:25:
Mijn lenspen heb ik een keer gratis gekregen toen ik een filter bij hvstar kocht, anders had ik het waarschijnlijk ook niet geprobeerd
Ik zal eens even kijken, heb nog wel iets PayPal tegoed staan.Bij dealextreme zijn ze ook te koop voor minder dan $5 en geen verzendskosten, daar kun je op zich geen buil aan vallen lijkt me
Inderdaad, dat MF-doekje wil ik wel eens uitproberen. Men is er erg positief over.Makkelijk schreef op zondag 13 juni 2010 @ 11:00:
[...]
Klopt, die gebruik ik voor alles. Lenzen en filters. Simpel microvezeldoekje maar hij is erg goed..
Zal er meteen ook een voor mijn broer bestellen, kijken wat zijn ervaring zal zijn.
Zijn er ook nog vergelijkbare winkels?
En is er trouwens nog voorkeur tussen een B+W MRC UV 010 F-PRO of een HOYA PRO1 D Digital? Ik kan niet veel meer vinden dan dat de B+W iets makkelijker schoon te maken zou zijn..
Voor de vakantie ga ik nog een UWA lens aanschaffen en daarop vooruitlopend heb ik alsvast een bijpassend pola filter besteld (en een ND + remote om wat te experimenteren)
Andere gebruikers melden over het algemeen ook positieve ervaringen dus als je erop kunt wachten zou ik het gewoon doen
Ik geloofde het eerst totaal niet toen ze me het aansmeerde in fotozaak maar ik dacht: toch maar proberen, goed gedachtbitshape schreef op zondag 13 juni 2010 @ 17:31:
[...]
Inderdaad, dat MF-doekje wil ik wel eens uitproberen. Men is er erg positief over.
Zal er meteen ook een voor mijn broer bestellen, kijken wat zijn ervaring zal zijn.
[ Voor 73% gewijzigd door Makkelijk op 21-06-2010 16:52 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Overigens B+W MRC filters in grote mate zijn ook slecht leverbaar bij HV star, ook al een flink tijdje.
Even zonder gekheid: als ik nog eens wat pecunia over heb koopt ik zo'n Lightcraft instelbaar ND filter (1 tot 8 stops) in een beetje forse maat.
Dingen schijnen behoorlijk goed te zijn optisch (en ook nog eens kleurneutraal, wat ik ook wel belangrijk vind).
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Maar goed, zo'n Lightcraft op 58mm kost evenveel als de enige winkel die nog een B+W ND110 heeft liggen. Die Lightcraft is in ieder geval al een mooi alternatief.
En dat van iemand wiens laatste aankoop uit 1968 stamtmennovanw schreef op maandag 21 juni 2010 @ 21:02:
Mensen, "vaste" neutral density-filters zijn zooo 2009..
Iets serieuzer: Ik neem aan dat zo'n variabel ND-filter werkt als twee polafilters, die tegen elkaar gedraaid worden?
In dat geval vraag ik me af of je geen onbedoelde effecten op reflecties krijgt ermee, die je met een vast NDfilter niet hebt.
Een tweede vraag die dan bij me opkomt is, of je, wanneer je al een polafilter hebt, je hetzelfde effect kan bereiken door een extra polafilter aan te schaffen (als je geen polafilter hebt, is het prijstechnisch wel een stuk duurder om er twee te kopen).
TouchéToff schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:13:
En dat van iemand wiens laatste aankoop uit 1968 stamt
Ik heb begrepen dat de glaslagen in het lightcraft-filter dusdanig dicht op elkaar liggen en de coating van dusdanige kwaliteit is dat extra reflecties geen issue zijn.Iets serieuzer: Ik neem aan dat zo'n variabel ND-filter werkt als twee polafilters, die tegen elkaar gedraaid worden?
In dat geval vraag ik me af of je geen onbedoelde effecten op reflecties krijgt ermee, die je met een vast NDfilter niet hebt.
Je kan dit effect inderdaad bereiken door een circulair en een lineair pola filter op elkaar te schroeven (tussen 3 en 6 stops bij mijn beste weten). Het lightcraft filter doet dus 1 stop tot 8 stops (en is een stuk dunner dan 2 pola's, waarvan de lineaire variant verdomd moeilijk te vinden is tegenwoordig).Een tweede vraag die dan bij me opkomt is, of je, wanneer je al een polafilter hebt, je hetzelfde effect kan bereiken door een extra polafilter aan te schaffen (als je geen polafilter hebt, is het prijstechnisch wel een stuk duurder om er twee te kopen).
@Muthas
de Hoya ND 8's zijn 3 stops (2 x 2 x 2 dus een 8 keer langere sluitertijd). De B+W 110's veroorzaken een 10^10e langere sluitertijd (1000 x).
[ Voor 6% gewijzigd door mennovanw op 21-06-2010 22:44 ]
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
Ik heb niet vele uren zweet en arbeid gestoken in echt lichtsterke lenzen om ze vervolgens minder lichtsterk te maken. Ook ben ik geen voorstander voor consequent statief-gebruik (al die grote klerezooi bij je hebben). Ik zal zo'n lightcraft-ding meer als gebbetje aanschaffen als ik eens wat geld over heb (en dat zal de komende maanden niet zo zijn met afstuderen en weinig werken enzo).sapphire schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:44:
Ik zou zeggen, koop er één en schrijf een reviewtje voor ons Menno
Misverstandje. Ik bedoel de reflecties in je onderwerp, waar je normaalgesproken wel of geen pola voor zou gebruiken.mennovanw schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:35:
Ik heb begrepen dat de glaslagen in het lightcraft-filter dusdanig dicht op elkaar liggen en de coating van dusdanige kwaliteit is dat extra reflecties geen issue zijn.
Ik heb begrepen dat de variabele ND's geen hol doen qua polariseren (dus niet zorgen voor het filteren van gepolariseerd licht). Ze lijken qua gebruik en eigenschappen dus gewoon op een normaal ND filter.Toff schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:53:
Misverstandje. Ik bedoel de reflecties in je onderwerp, waar je normaalgesproken wel of geen pola voor zou gebruiken.
Kan je dat ook verklaren (of iemand anders)?mennovanw schreef op maandag 21 juni 2010 @ 23:25:
Ik heb begrepen dat de variabele ND's geen hol doen qua polariseren (dus niet zorgen voor het filteren van gepolariseerd licht). Ze lijken qua gebruik en eigenschappen dus gewoon op een normaal ND filter.
http://lifehacker.com/556...rom-two-polarizer-filters
Hoya Pol circular HD Digital 77 Circulair Polarisatie Filter
Hoya Pol circular Pro 1 Digital 77 Circulair Polarisatie Filter
Ze kosten nagenoeg hetzelfde, maar is de een nou beter dan de ander?
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Dan heb ik geluk gehad: stond eentje in voorraad bij Konijn waar ik vorige week m'n 300 f/4 kocht, dan maar snel mee in bestelling geplaatst. Blijkbaar was dat het enige exemplaar want ondertussen is er geen meer leverbaar.Makkelijk schreef op maandag 21 juni 2010 @ 16:49:
B+W ND... Ik ken het fenomeen, wou er zelf ook 1 aanschaffen (77mm) maar ze zijn nergens te krijgen
... gevolgd door ....sapphire schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:44:
Ik zou zeggen, koop er één en schrijf een reviewtje voor ons Menno
Ik heb een LCW Fader ND II gekocht twee weken geleden (voor werk in Kiev, ding echter niet gebruiktmennovanw schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:46:
[...]
Ik heb niet vele uren zweet en arbeid gestoken in echt lichtsterke lenzen om ze vervolgens minder lichtsterk te maken. Ook ben ik geen voorstander voor consequent statief-gebruik (al die grote klerezooi bij je hebben). Ik zal zo'n lightcraft-ding meer als gebbetje aanschaffen als ik eens wat geld over heb (en dat zal de komende maanden niet zo zijn met afstuderen en weinig werken enzo).

Van mij mag je hem een weekendje lenen hoor, mits de review ergens op Tweakers/je blog komt
EDIT:
En voordat je me gaat opzoeken in het systeem van KE; nee, niet daar gekocht maar bij broer Konijn... zit tegenwoordig "om de hoek"....
[ Voor 7% gewijzigd door GerardHenninger op 23-06-2010 17:09 ]
Vandaag lag de boel op de deurmatprimusz schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 12:52:
Voor de vakantie ga ik nog een UWA lens aanschaffen en daarop vooruitlopend heb ik alsvast een bijpassend pola filter besteld (en een ND + remote om wat te experimenteren)12 juni (zaterdag) heb ik de bestelling geplaatst, 14 juni (maandag) de bevestiging en 15 juni is het opgestuurd. Ik verwacht de boel eind deze maand binnen te hebben dus dan laat ik nog wel even weten hoe lang het heeft geduurd, en of ik nog wat aan de douane moet betalen (met BTW is het echter nog steeds goedkoper dan in NL bestellen).
Verpakking was minimaal, ik had 2 filters (58mm ND en 77mm pola) + een remote control besteld en dit zat allemaal in een (inmiddels vrij gehavende) bubbelenvelop. De filters zaten nog extra in bubbelverpakking en zitten standaard in een vrij stevig plastic doosje, deze waren onbeschadigd. De remote control zat in een kartonnen doosje die behoorlijk plat was gedrukt. Het was echter een ding van $4 en hij werkt gewoon prima, geen probleem dus verder.
Ook zat er net als vorige keer weer een gratis filter-mapje bij van Tiffen, niet heel bijzonder maar toch wel netjes
Hoor het graag dan kan ik m gelijk bestellen.
ThePupD schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 12:37:
Ik heb sinds vorige week de 24-105 L van Canon. Nu nog een filter enkel om het glas te beschermen. iemand een tip welke en waar? Moet gewoon niks anders doen dan het glas beschermen...
Hoor het graag dan kan ik m gelijk bestellen.
1
| http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1337317?data[filter_keywords]=bescherm&data[boolean]=AND |
Is dus een search link : Effe CTRL+A / CTRL+C / CTRL+T / CTRL+V en dan op Enter rammen
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dus als ik goed heb gelezen is dit de beste optie?nero355 schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 12:58:
[...]
code:
1 http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1337317?data[filter_keywords]=bescherm&data[boolean]=AND
Is dus een search link : Effe CTRL+A / CTRL+C / CTRL+T / CTRL+V en dan op Enter rammen
http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=8976
ik moet dus een 77 mm hebben? die past altijd op de 24-105? want weet niet echt wat er precies oppast.
op inernet kan ik het ook niet echt duidelijk vinden, maar dat zal wel aan mij liggen.
Net wel gevonden dat de Hoya Pro-1 de beste zou zijn?
Maar goed, ik zoek eigenlijk gewoon meer het advies van ja deze filter bij deze winkel. Wil gewoon puur bescherming, en dat uv schijnt handig te zijn. That's it...
[ Voor 22% gewijzigd door ThePupD op 08-07-2010 13:08 ]
nero355 schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 12:58:
[...]
code:
1 http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1337317?data[filter_keywords]=bescherm&data[boolean]=AND
[irritante modus aan]doet het hier niet
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
deze moet ik dus hebben? voor die prijs niet al te slecht lijkt mij toch?
In de voorste ring van de lens zelf staat altijd de filterdiameter. De 24-105 is inderdaad 77mm. Nooit kleiner kopen dusThePupD schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 13:03:
[...]
Dus als ik goed heb gelezen is dit de beste optie?
http://www.kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=8976
ik moet dus een 77 mm hebben? die past altijd op de 24-105? want weet niet echt wat er precies oppast.
op inernet kan ik het ook niet echt duidelijk vinden, maar dat zal wel aan mij liggen.
Net wel gevonden dat de Hoya Pro-1 de beste zou zijn?
Maar goed, ik zoek eigenlijk gewoon meer het advies van ja deze filter bij deze winkel. Wil gewoon puur bescherming, en dat uv schijnt handig te zijn. That's it...
Kijk ook even op maxsavers. Deze winkel is betrouwbaar en vaak net zo of goedkoper als e-baai. Je kunt op je lens zien welke grootte je moet hebben. Achter je brandpunt volgens mij op de voorkant/ring.ThePupD schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 13:10:
http://cgi.ebay.com/Hoya-...lters&hash=item27b31c6fb3
deze moet ik dus hebben? voor die prijs niet al te slecht lijkt mij toch?
edit: net te laat dus.
there's no tweak without the tweaker
Zoiets dus
voor er verwarring ontstaat, de Hoya Pro1 D die ThePupD zelf ook linked heeft ook multicoating (Coating: Digital Multi-Coated) en is een prima filter.TranceSetter schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 13:33:
Ik zou echter wel een MRC filter aanraden van Hoya of B+W. Die hebben multi-coating en presteren stukken beter als de single-coated versies.
Zoiets dus
Ik ga zelf ook eens kijken wat het verschil met een zonder filter is, beschikt over een B&W MRC op m'n Canon 70-200mm 4L. Keep you posted!
Excuus. Niet goed gekeken. Hoya is ook goed, al ben ik overgestapt op B+W omdat die wat makkelijker schoon te maken zijn.Prulleman schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 13:51:
[...]
voor er verwarring ontstaat, de Hoya Pro1 D die ThePupD zelf ook linked heeft ook multicoating (Coating: Digital Multi-Coated) en is een prima filter.
Een UV-filter heeft op een digitale camera niet veel zin wat betreft verandering van beeld. UV-filters worden dan ook meestal gebruikt als bescherming van de lens. CP/ND/etc. filters zijn een ander verhaal.GewoonWatSpulle schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 14:21:
Hoeveel verschil maakt zo'n filter nou eigenlijk op het uiteindelijke plaatje? Zijn hier duidelijke test cases van? Kan ze namelijk niet zo gemakkelijk vinden.
Ik ga zelf ook eens kijken wat het verschil met een zonder filter is, beschikt over een B&W MRC op m'n Canon 70-200mm 4L. Keep you posted!
Klopt helemaal. Ding is natuurlijk dat een extra stuk glas een extra breking voor licht oplevert. Dit kan door de kwaliteit van het glas minder scherpe foto's opleveren, of bij felle lichtbronnen extra flares veroorzaken.Prulleman schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 14:26:
Voor de mooiste plaatjes kan je waarschijnlijk beter zonder filter schieten, UV filters worden vooral gebruikt als bescherming, de reden om dan een duur mulitcoated blabla filter te nemen ipv een hama xxx is dat je kwaliteit er het minst onder te lijden heeft
Met een goed filter zoals jouw B+W MRC is er een klein meetbaar verschil maar geen of vrijwel geen zichtbaar verschil.GewoonWatSpulle schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 14:21:
Hoeveel verschil maakt zo'n filter nou eigenlijk op het uiteindelijke plaatje? Zijn hier duidelijke test cases van? Kan ze namelijk niet zo gemakkelijk vinden.
Maar een (goedkoop) slecht filter geeft zeer negatieve effecten. Met name in tegenlicht situaties.
Deze test laat dat duidelijk zien:
http://www.kenandchristin...ilter-Tests/1054387_ucZqa
Het zijn wel erg extreme situaties die hier getest worden.
En gezien de verschillen denk ik dat het niet veel zin heeft om test cases te maken met of zonder MRC filter, al weet ik nu wel dat ik geen 30 euro bespaar voor een mogelijk filter drama! Al is de situatie in de boven genoemde filter test vrij extreem.
Even kort door de bocht, wil gewoon m'n glas beschermen... en thats it
dit is dan de beste koop voor een redelijke prijs toch?
(waardeer wel alle reacties, zo leer ik tenminste ook wat)
[ Voor 18% gewijzigd door ThePupD op 08-07-2010 21:29 ]
Een B+W MRC 77mm UV-filter is in Nederland het goedkoopst hier uit voorraad voor E 62,49 te krijgen.ThePupD schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 21:27:
Oef, veel informatie...
Even kort door de bocht, wil gewoon m'n glas beschermen... en thats it
dit is dan de beste koop voor een redelijke prijs toch?
(waardeer wel alle reacties, zo leer ik tenminste ook wat)
Het is overigens wel het beste filter vergeleken met wat er allemaal op de markt is te verkrijgen.
(met dus de minste nadelen / negatieve bij-effecten)
Heb 'm zelf in gebruik icm een 24-105/f4 L.
Maar wel 2x zo duur als de Hoya lens die ik liet zien... vraag mij of of je dit verschil echt merkt (ik weet het niet is een vraag)bitshape schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 22:09:
[...]
Een B+W MRC 77mm UV-filter is in Nederland het goedkoopst hier uit voorraad voor E 62,49 te krijgen.
Het is overigens wel het beste filter vergeleken met wat er allemaal op de markt is te verkrijgen.
(met dus de minste nadelen / negatieve bij-effecten)
Heb 'm zelf in gebruik icm een 24-105/f4 L.
Oke heb net voor heel veel geld mn lens gekocht dus voor paar tientjes meer doe ik niet moeiljk, behalve als het geen verschil maakt, dan heb ik liegver voor de helft een zelfde kwaliteit lens.
(blijf arme student... met een 5d en een 24-105 hehe)
Nee, het is geen hoya lens, het is een filter. 2 verschillende dingen
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Ja uh duh tikfout...BobF. schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 22:49:
Ja, dat verschil merk je.
Nee, het is geen hoya lens, het is een filter. 2 verschillende dingen
maar goed, ik las juist dat die hoya filter
Is er wat mis mee, ga ik het echt aan de foto's zien?
Want dan is het het dubbele wel waard...
Op het gebied van schoonmaken en dergelijke; hell yeah.
Die hoya filters zijn extreem kut schoon te maken, echt.
63 euro... pffffffff een rib uit mn lijf weer. klinkt stom maarja het blijft een stukje glas, maarja als mn lens beschadigd ben ik verder van huis. maar ik vind t veel geld voor iets wat niks anders doet dan beschermen...
Zoals BobF. een paar berichten hierboven al aangaf, is een B+W MRC filter qua minimale bij-effecten & gebruiksgemak gewoonweg de betere, minder "flare's" en makkelijker in onderhoud.ThePupD schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 22:34:
[...]
Maar wel 2x zo duur als de Hoya lens die ik liet zien... vraag mij of of je dit verschil echt merkt (ik weet het niet is een vraag)
Oke heb net voor heel veel geld mn lens gekocht dus voor paar tientjes meer doe ik niet moeiljk, behalve als het geen verschil maakt, dan heb ik liegver voor de helft een zelfde kwaliteit lens.
(blijf arme student... met een 5d en een 24-105 hehe)
Zoals je uit review's en uit de online-gebruikerservaringen te weten kan komen, heeft het Hoya filter meer last van flare's ten opzichte van een B+W MRC filter, en is volgens de gebruikers ervan lastiger schoon te maken.
Wat ik zelf denk is dat de toegepaste 'filter-coating' (MRC) gewoonweg beter is, en daardoor ook minder flare-effecten / bij-effecten geeft in vergelijking met het Hoya filter.
Naar mijn mening is een B+W MRC filter de betere partij in combinatie met zo'n mooi stukje "L" glas,
al helemaal indien je per se een uv-filter wilt gebruiken.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik heb een 10stops en 6stops ND van BW.
Samen kan ik 16 stops dichtgooien en dus 1 a 2 minuten belichten in vol zonlicht
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Ik vind no.1 ook de mooiste. Al vind ik de tweede ook zeer zeker mooi!
*spuit 11. Is er een diagrammetje voor de stops - sluitertijd verhouding?
[ Voor 24% gewijzigd door virtualJac op 09-07-2010 11:54 ]
there's no tweak without the tweaker
dus een 3 stops ND filter zal 2^3=8x je sluitertijd verlengen.
[ Voor 22% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 09-07-2010 12:12 ]
Hier staat tekst
Dus 2x zo'n filter is echt wel TE warm :-)
Best in RAW en nadien WB rechttrekken.
Overdag kan je op F22 iso 100 aan 1/2de geraken denk ik, in vol zonlicht.
Dus 135uur belichting voor u
Er is zo'n Korean die exposures van 8uur overdag doet, levert mooie beelden op.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Hoorde trouwens vd week dat B&W iig niet de enige is die 10-stops ND filters levert. Schijnt dat Lee ook zo een filter levert, maar dan voor in houders.
De ND filters die hierboven beschreven worden vind ik wel interessant, zeker voor het maken van plaatjes waar je het water als het ware uitsmeert tot 1 geheel.
Waarom een UV-filter doorgaans een onzinnige aankoop is: YouTube: UV Filters - A Waste of Time & Money