Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:34
Of je bij ali het originele merk koopt vraag ik mij ook af
Toch heb ik wel een meike ringflitser gekocht bij ali voor de helft van het geld hier.

Bedankt voor de reacties
Ik zie een hoya cpl hd 82 mm voor 87 op amazone.de, lijkt me een een prima deal
De hd van hoya is misschien iets beter maar ook een heel stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:02

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Waar ga je deze op gebruiken? De HD is stuk dunner. Gebruik deze zelf op de Sony 16-35GM (82mm) geen last van vignetting.

Op onderstaande link staat een foto waarop je goed verschil in dikte kun zien tussen standaard en de HD.. De CPL was afkomstig uit een Hoya Digital Filter Kit II (72mm)
https://wagner.photograph...tal-filter-kit-ii-review/

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 31-07-2018 14:53 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:34
Superdaantje schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:47:
Waar ga je deze op gebruiken? De HD is stuk dunner. Gebruik deze zelf op de Sony 16-35GM (82mm) geen last van vignetting.

Op onderstaande link staat een foto waarop je goed verschil in dikte kun zien tussen standaard en de HD.. De CPL was afkomstig uit een Hoya Digital Filter Kit II (72mm)
https://wagner.photograph...tal-filter-kit-ii-review/
In eerste instantie op een tamron 24 70 op fullframe camera.
Misschien later nog op een 16 mm fullframe.

Daar zit zeker verschil in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
De HD is de moeite zeker waard!

De coating van de Pro1 is een drama om schoon te krijgen. Ooit met vertegenwoordigers van Hoya hierover gesproken en die gaven het ook direct toe. Enige manier om het echt schoon te krijgen is met een lenspen maar zelfs dan poets je je scheel!

De HD heeft een veel betere coating wat heel veel poetsen scheelt. Ze zijn dunner (frame), laten aanzienlijk meer licht door, frame draait soepeler en is gemaakt van chemisch gehard glas dus sterker en krasbestendiger.

Dit afkomstig van eigen ervaring met intensief gebruik van beide een aantal jaar ;)

Imho elke euro waard tov de Pro1.

Ben zelf dan wel weer benieuwd naar de verschillen tussen de HD en Nano/XS :?

Gabriël AM5

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:19
Ik ben op zoek naar wat advies.

Ik wil wat gaan experimenteren met ND-filters (binnenkort een weekje naar west-Kreta, dus daar wat klooien), maar wil er (nog) niet al te veel geld aan uitgeven.

Nu kwam ik via KE op de volgende set uit voor mijn Sony 10-18 F4 E-mount:
https://www.kamera-expres...erhouder-adapterring-62mm

De vraag die ik eigenlijk heb is, is het slim om een goedkope set te pakken? Of kan ik voor het experimenteren beter 1 losse ND8/10-filter kopen op 62mm?

Budget ligt trouwens op max €75 (maar iets meer mag als het kwalitatief echt veel scheelt).

Edit: eigenlijk buiten budget, maar heeft ook gradientfilters en overweeg ik dus mogelijk ook:
https://www.kamera-expres...ack-incl-62mm-adapterring

[ Voor 18% gewijzigd door RobbieB op 16-08-2018 10:10 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Anoniem: 677216

Zo'n goedkoop setje is vaak niet de beste keus: als het bevalt ga je upgraden, en als het tegenvalt is het zonde van het geld. Tweedehands verkoopwaarde is ook minimaal. Beter één goed filter (eventueel tweedehands) dan een stapel matige filters. Betere foto's, als het bevalt kan je hem houden, als je er geen lol in hebt krijg je er nog wat voor terug.

Ik zou sowieso eerder voor een schroeffilter gaan, tenzij je van plan bent een hele set filters te kopen voor gebruik op verschillende lenzen. Is ook nog eens veel makkelijker: geen geklooi met adapterringen, filterhouders en losse filters.
Zelf heb ik een Hoya PRO ND1000 (linkje), weliswaar in een andere maat, en daar ben ik heel blij mee.

Een gradiëntfilter is (naar mijn mening) tegenwoordig niet meer nodig. Met behulp van bracketing kan je net zo goed alle details behouden, en ben je bovendien veel flexibeler (niet gebonden aan 1 grijswaarde + verloop, geen last van gebouwen of bergen die ook onder de gradiënt vallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als je voor een goedkoop setje gaat zou ik eerst voor n schroeffilter gaan inderdaad. ND filters gebruik je maar af en toe maar ze gaan als 't goed is wel eeuwig mee.

Zelf kocht ik een Haida ND3.0 100x100 +/- 85 eurie en een HiTech houder. De houders kan je wellicht goedkoper in ebay varianten vinden. Voor jouw lensen kan je mss al wegkomen met een 75x75 set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Laatst online: 20:19
@Anoniem: 677216 @moozzuzz, thnx voor de tips. Na wat meer research kwam ik er ook achter dat ik met ND8 maar 3 stops winst heb, terwijl ik voor wat ik in gedachten heb (landschappen met van dat dromerigere water) volgens vrijwel alle sites op een ND1024 (1000!?) filter uit kom.

Daarom inderdaad gekozen voor de Hoya Pro. Morgen in huis, dus dan aan het zuiderstrand en Scheveningen wat gaan oefenen voor de vakantie :)

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@RobbieB Goede keus, laat even zien wat de eerste resultaten zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogem
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-11-2023
Hoe bewaren jullie je filters?

Ik heb pas 3 LEE filters gekocht en deze zaten netjes in de (papieren) folie en er zit een zakje/tasje omheen.
Nu is het folie aan het scheuren. Is er een alternatief voor het folie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gebruik zelf voor de 100mm Lee filter set de Lee Field Pouch. En voor de Lee Seven5 set de Lee Seven5 Pouch. De folie nooit gebruikt. De Pouch is meer dan voldoende bescherming ;-)

Paar jaar de Clik Elite gebruikt werkt ook prima voor de 100mm filters.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Laatst online: 21:43
Zojuist de X4 CPL besteld voor mijn 50mm f2 lens van mijn Fujifilm. Prijzig filtertje, maar als ik de reviews mag geloven zijn dit zeer fijne filters. Ben heel benieuwd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
En hij is al binnen! Dat is wel heel snel :D

X4 CPL

X4 CPL

Binnenkort testen op mijn auto (ben nu aan het spelen op mijn Jada toy schaalmodel, maar die heeft geen getint glas etc. :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
PdeBie schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:05:
En hij is al binnen! Dat is wel heel snel :D

[afbeelding]

[afbeelding]

Binnenkort testen op mijn auto (ben nu aan het spelen op mijn Jada toy schaalmodel, maar die heeft geen getint glas etc. :P )
Ben heel erg benieuwd naar je bevindingen! Viel zowat van mijn stoel toen ik de prijs zag dus ....hoor graag waar het verschil in zit...

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ja hij is best prijzig (duurder dan mijn B&W 72mm CPL). Maar deze zou (als ik de reviews mag geloven) kleur neutraal moeten zijn en veel meer licht doorlatend moeten zijn (1 stop verschil met en zonder filter heb ik net getest).

Ik ga binnenkort op mijn eigen auto eens testen en dan zien we het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
@sapphire ik heb zojuist even een snelle test (en edit) gedaan met het filter op mijn auto. Twee foto's even rap samengevoegd tot 1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nhccuFgwWH5ERaf2R2JjVMfq/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6vv0eZBVlmvSylnl6zxSPAjp/full.jpg

De reflecties in de zijramen zijn zo goed als weg. Ook de reflecties in de deuren is bijna niets meer van te zien.

Ik heb niets aan hoeven te passen qua color casting

Let wel: ik heb ze even snel samengevoegd. Als ik wat meer tijd neem voor het masken, krijg je een nog netter resultaat. En mijn ramen zijn rondom getint, dus het is heel donker in de auto, waardoor je de stoelen etc. niet heel goed ziet (tevens ook zwart lederen stoelen en zwarte dakhemel etc.)

[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 28-08-2018 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Maar, maar, maar heel dom waarschijnlijk....dat doet een andere Pola toch ook, reflecties wegwerken?

Voordeel van deze is dan het sterkere effect en geen/veel minder colorcast ?

edit: Ik blijf het vreemd vinden dat zo'n beetje niemand van de mensen in mijn omgeving die wat serieuzer met foto's maken bezig zijn een Pola hebben :? Wel een godsvermogen aan UV/protector filters maar een nette pola is te duur of zien ze het nut niet van. Ik had er standaard één op m'n 17-40, nu bijna standaard één op m'n Samyang 12mm en ga er zeker nog één kopen voor mijn 18-55. Echt één van de beste foto-aankopen ooit.

Word hoogstwaarschijnlijk alleen geen X4 hoor maar een simpele Hoya HD :+

[ Voor 58% gewijzigd door sapphire op 31-08-2018 17:49 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@sapphire Een CPL op een 12mm UWA objectief? :S
Het zal best reflecties wegnemen, maar ook voor heerlijke ;) oneven blauwe luchten zorgen.. (als we praten over landschapsfotografie)

BTW: ik heb, zeker in de Alpen, vrijwel altijd een Rodenstock CPL op m'n 24-70mm zoom objectief zitten. Maar richting de 24mm moet ik toch erg uitkijken met het oneven effect :-( van de gepolariseerde lucht.

Zoals ik hier al eens heb aangegeven:
https://www.dpreview.com/forums/post/59167660
https://www.dpreview.com/forums/post/53639055

Wat ik meestal doe is het CPL filter zodanig draaien dat het effect net niet maximaal is.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
@ehtweak 17mm is nog een mm wijder hoor :+ (FF vs APS-C namelijk).

Vind het in de praktijk meevallen, sowieso is de lucht vaak zat niet egaal gekleurd. En zeker als er wolken zijn zie je het amper maar knalt het blauw er tussen wel lekker :9. Maargoed als ik dat wil kan ik dat ook in post aandikken, gebruik het vaker voor reflecties van ramen, auto's, binnenshuis voor vloeren, wanden/schilderijen, in badkamers is het echt heel fijn en brrrr....hoogglans keukens :+

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 22:18
Heb ik speciaal niet voor gekozen bij m'n nieuwe keuken, veel te veel poetsen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:20
ehtweak schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:39:
@sapphire Een CPL op een 12mm UWA objectief? :S
Het zal best reflecties wegnemen, maar ook voor heerlijke ;) oneven blauwe luchten zorgen.. (als we praten over landschapsfotografie)

BTW: ik heb, zeker in de Alpen, vrijwel altijd een Rodenstock CPL op m'n 24-70mm zoom objectief zitten. Maar richting de 24mm moet ik toch erg uitkijken met het oneven effect :-( van de gepolariseerde lucht.

Zoals ik hier al eens heb aangegeven:
https://www.dpreview.com/forums/post/59167660
https://www.dpreview.com/forums/post/53639055

Wat ik meestal doe is het CPL filter zodanig draaien dat het effect net niet maximaal is.
Bedoel je 12mm op FF of APS-C?
Zat nml net te kijken naar een filter voor mijn 12 mm samyang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 13:55

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Beste,

Ik ben op zoek naar een spacer ring voor 45,5mm om filters van 49 mm of 58 mm te installeren.
Echter 45.5 mm is een zeldzame afmeting dus het is beter om naar 49 mm tezoeken. inb4 propriëtaire formaat van Sony Cyber-shot.
Weet iemand wat het Nederlandse woord voor een spacer is.
Natuurlijk kan ik 1 step up ring 45.5 to 49mm + 5 ringen 49 to 49mm achter elkaar plaatsen. Maar dat is niet mijn doel en ringen zijn niet goedkoop.

Voorbeeld van een 49mm (aangeboden op een Amerikaanse webshop):
Afbeeldingslocatie: https://www.camera-filters.com/images/spacerring.jpg
http://www.camera-filters...05b61c244a57e8de78e62e16d

Echter ik wil er een uit Nederland of EU halen om gedoe rond de bezorging uit de VS te voorkomen.

Dit zijn andere voorbeelden maar geen 45.5 mm
http://www.defotopagina.nl/cam-adapters.php

Ik ben alsnog voor een officiële Sony adapter gegaan. Want naast 45.5 mm heeft de camera ook nog eens een afwijkende thread. Dus...

[ Voor 25% gewijzigd door MedionAkoya op 06-09-2018 19:42 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
sapphire schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 17:43:
Maar, maar, maar heel dom waarschijnlijk....dat doet een andere Pola toch ook, reflecties wegwerken?

Voordeel van deze is dan het sterkere effect en geen/veel minder colorcast ?

edit: Ik blijf het vreemd vinden dat zo'n beetje niemand van de mensen in mijn omgeving die wat serieuzer met foto's maken bezig zijn een Pola hebben :? Wel een godsvermogen aan UV/protector filters maar een nette pola is te duur of zien ze het nut niet van. Ik had er standaard één op m'n 17-40, nu bijna standaard één op m'n Samyang 12mm en ga er zeker nog één kopen voor mijn 18-55. Echt één van de beste foto-aankopen ooit.

Word hoogstwaarschijnlijk alleen geen X4 hoor maar een simpele Hoya HD :+
Ik twijfelde even of je sarcastisch was, tot ik je edit las :P

Hij filtert beter dan mijn B+W en inderdaad geen color casting te zien in de foto's. Bij deze foto's (klik voor groter) heb ik het filter gebruikt om de voorruit helder te krijgen. Zoals je ziet doet hij dat heel netjes. De hele harde highlights in de motorkap etc. krijgt hij niet weg. Maar dat lukt geen enkel polarisatie filter verwacht ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2tV5WhZjCovEky7LqFLNX0tz/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zgX4f2ko9EGzIZ4v1A8iqPHW/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
@PdeBie Sarcasm is my second language O-)

Nee vroeg het me serieus af :$

Tja eigenlijk nooit stil gestaan bij het verschil in effect bij filters, nou ben ik best gek qua aankopen maar €130 voor een filter is me toch iets té op dit moment :X

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-11-2020
Wat is de adviesprijs (tweedehands) voor een Lee filter Holder, 77mm adapter ring, 0.6 hard GND, 3stops ND van Lee Filter, Pouche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Zou zeggen kijk op MP en anders wat je er voor over hebt ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-11-2020
sapphire schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 21:03:
Zou zeggen kijk op MP en anders wat je er voor over hebt ?
150 een oke prijs voor dat setje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 23:03
-knip-

[ Voor 96% gewijzigd door Daan_ op 15-09-2018 04:32 . Reden: Hier is de DM voor ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:04
Zojuist een filtersetje besteld van Benro! De Benro FH100M2 met ND1000 filter (glas) en een goedkopere 2-stop harde gradient filter (resin).

Ben erg benieuwd. Als ik de reviews mag geloven heeft deze 'big stopper' vrijwel geen kleurzweem en kan ik straks een polarisatiefilter bijkopen die heel goed in het filter verwerkt kan worden.

Lees in dit topic vrijwel niets over Benro, dus zal m'n ervaringen delen (met Nikon D750 en 18-35mm groothoek)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-05 13:08
Ik heb een vraagje met betrekking tot een polarizer filter.

Ik heb een opdracht om een aantal huizen te fotograferen waar zwembaden een belangrijk onderdeel in zijn, helaas heb ik met deze situatie geen ervaring en ook geen mogelijkheid iets vergelijkbaars na te bootsen om te testen. Is een polarizer filter hier nuttig voor om de reflecties uit het zwembad te halen? Zo ja hebben jullie een tip welke filter?

Ik ga schieten met: Canon D70 + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Voorbeeld foto van 1 van de huizen:

Afbeeldingslocatie: https://villadiam.com/wp-content/uploads/sites/21/2017/05/H1Diam-11.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
Lijkt me dat een Pola daar zeker wel bij gaat helpen om de reflectie (gedeetelijk) weg te nemen :)

Zelf gebruik ik bij dit soort dingen altijd een polarisatiefilter en bij vloeren (bv. plavuizen, laminaat, parket) scheelt het echt behoorlijk qua reflectie!

Welke te nemen vind ik een lastige, de hierboven genoemde filter van @PdeBie schijnt geniaal goed te zijn maar is ook erg aan de prijs. Zelf goede ervaring met een Hoya HD, de Hoya Pro1 digital kan ik je iig ten zeerste afraden !!

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ik heb inderdaad de X4 CPL. Erg duur, maar ben er heel erg over te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb een B+W MRC pola en een Heliopan, en ik kan niet zeggen dat ze me tegen vallen in het gebruik. Ik zou eens een vergelijk moeten maken voor met en zonder om de kleurzweem echt goed te kunnen beoordelen. Een kleurzweem valt me bij het bekijken van de foto's achteraf in ieder geval niet op met deze filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Deze filter-remove-trick kwam ik vandaag tegen op PP (ok ok ik ben niet trots dat ik op PP terechtkwam :$ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Wat is er zo erg aan Petapixel ?

Maar handige truc :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 11:38
Begin deze week heb ik een Zeiss Batis 25mm f2.0 aangekocht en heb nog steeds de mogelijkheid om op de aanbieding "30% korting" op een Zeiss UV-filter in te gaan.

Publiciteit
Het Zeiss 67mm UV protect T* multicoated filter is een UV-filter waarmee u mooiere beelden kunt maken én uw camera beschermt. U heeft geen last meer van zonlicht dat reflecteert in uw foto's waardoor u verzekerd bent van heldere, scherpe beelden met duidelijke contrasten.

Achteraf gezien was ik eigenlijk wel van plan om voor mijn groothoeklens een beschermfilter te nemen.
Gebruikelijk neem ik uit gewoonte en goede ervaring steeds een filter van het merk Hoya, maar vroeg me toch eens af of de filters van Zeiss dan wel echt de moeite waard zijn

Het prijsverschil tussen beide filters zijn .....
Zeiss 67mm UV protect T* multicoated filter = €79 (- 30% korting)
Hoya Fusion Antistatic 67mm Protector = €40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
@Moris Gefeliciteerd met je zeiss! Wat ik zo lees en hoor een scherpe lens met ook de Zeiss 3d look.
Je wilt gebruik maken van die korting van het uv filter van zeiss, snap ik. Ik wil de discussie wat hoger trekken: waarom wil je eigenlijk een UV filter? Zie ook het roze stuk onder dit topic. Het is eigenlijk niks meer dan een extra stukje glas wat dus weer een extra air-to-surface breking is van het licht, dat theoretisch (en ook in de praktijk) leidt tot extra flaregevoeligheid en mindere lichttransmissie. Bescherming van je front element biedt het niet echt, sterker nog, het kan juist je front element beschadigen mocht er iets tegenaan komen. Je zonnekap is je beste bescherming voor verstrooid licht en incidentele bumps tegen een object aan. Daarnaast is het front element naar wat ik begrijp een gehard stukje glas.
Dus probeer dat even voor jezelf helder te krijgen. Over de kwaliteitsverschillen kan ik weinig zeggen. Ze hebben de welbekende T* coating op hun UV filter maar hoeveel coatings dit daadwerkelijk zijn weet ik niet. Mijn gevoel zegt dat áls je al een filter wilt dat je dan idd een goeie moet nemen zoals een B&W mrc of een hoya idd.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Je hebt me hiermee wel aan het denken gezet en als ik het zo even herbekijk heb ik inderdaad niet altijd een beschermfilter nodig. In de meeste gevallen staat er buiten de zonnekap een Hoya Fusion C-Pola filter op mijn lenzen geschroefd.

Toch stel ik me dan nog de vraag of het niet nuttig is om toch een beschermfilter te gebruiken in die gevallen wanneer je deze lens (WR) ook wil gebruiken op regenachtige momenten. Een degelijke te reinigen beschermfilter zoals een Hoya Fusion met meervoudige coating lijkt me op deze momenten wel zeer handig of wanneer je met je statief thv golfbrekers in de zee staat.

Buiten deze vraag ben ik ook op zoek naar een andere ND-filter om de Hoya ND1000 te vervangen?
Deze laatste heeft helaas geen goede te reinigen coating maar heeft verder beperkte problemen met kleurverschuiving.

• Deathchant
Of je nou water op je frontelement krijgt of op je filter, in beide gevallen moet je ze schoonmaken en in beide gevallen wil je meestal niet fotograferen (druppels in je beeld).
Ik kom al jaren 2x/jaar in Schotland en heb de nodige sjoel regen over me heen gekregen. Zelden heb ik de behoefte gevoeld om midden in de regen te fotograferen. Kost uren cloning werk in Lightroom om die verrekte druppels weg te krijgen. En áls je al (in de) regen wilt fotograferen, dan zorg je dat je setup droog blijft staan door paraplu's etc, maar dat zijn dan ook situaties waarbij je geen druppels op je lens krijgt (en dus ook geen filter "nodig" zou hebben).

Nogmaals, ik hou je absoluut niet tegen om een goeie filter op je lens te draaien. Ik vraag me alleen af of je in de praktijk werkelijk zoveel situaties gaat hebben, waarbij je zo'n ding écht nodig gaat hebben. Maar goed, ik zeg dit dan ook vanuit mijn eigen referentiekader he ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 20-12-2018 10:54 ]

• moozzuzz
  • Niet online
Met betrekking tot die ND filter, ben ik nog steeds enthousiast over mijn Haida ND1000.

Met betrekking tot die Zeiss filter, zou ik me afvragen of niet gewoon een rebranded Hoya oid is? Zeiss kan, branding-gewijs, zich op z'n beurt wel niet permitteren om een slechte filter te kiezen.

Ik voeg het Zeiss merk ook toe aan de OP.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Deathchant schreef op donderdag 20 december 2018 @ 10:52:

Nogmaals, ik hou je absoluut niet tegen om een goeie filter op je lens te draaien. Ik vraag me alleen af of je in de praktijk werkelijk zoveel situaties gaat hebben, waarbij je zo'n ding écht nodig gaat hebben. Maar goed, ik zeg dit dan ook vanuit mijn eigen referentiekader he ;)
Verschilt inderdaad sterk per type fotografie en per fotograaf.

Van de afgelopen 2 jaar kan ik er nu al verschillende situaties noemen waarbij ik blij ben dat ik toch een filter had.
Uitgaande van een objectief waar het front-element niet stof en waterdicht is, tenzij je een filter toevoegd. Bijv 17-40 zie handleiding http://gdlp01.c-wss.com/g...ef17-40f4lusm-im3-eng.pdf
- Strand met stuivend zand
- Wandeling door vochtig hoog gras, dus bij dragen over de schouder, raakt het gras het glas. Zowel kans op krassen (gras kan glas krassen) en vocht.
- Fotograferen van branding, waarbij je net buiten de branding staat, maar waar toch plotseling een windvlaag het water naar je statiefopstelling brengt

• Moris
@Deathchant
I.v.m. het opspattende zeewater heb ik helaas al in het verleden een slechte ervaring opgelopen.
Het kan zijn dat de coatings inmiddels sterk zijn verbeterd, maar het risico wil ik absoluut niet meer nemen. Opspattend water is immers nooit te voorspellen :) Voor de occasionele situaties (zeewater, zand, feestjes, en..) wil ik toch zeer graag een beschermfilter op mijn lens hebben.

In de overige gevallen kan je mits het gebruik van de zonnekap misschien best wel zonder beschermfilter werken. Ik ga het alvast voor een eerste keer maar eens lekker toepassen.

@moozzuzz
Hoe is je ervaring met de Haida ND1000.
Geen last van enige kleurzweem?
Zijn de filters van Haida ook eenvoudig te reinigen en blijft de coating ook goed vast zitten na verloop van tijd i.v.m. smearing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
Get!em schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:04:
[...]

Verschilt inderdaad sterk per type fotografie en per fotograaf.

Van de afgelopen 2 jaar kan ik er nu al verschillende situaties noemen waarbij ik blij ben dat ik toch een filter had.
Uitgaande van een objectief waar het front-element niet stof en waterdicht is, tenzij je een filter toevoegd. Bijv 17-40 zie handleiding http://gdlp01.c-wss.com/g...ef17-40f4lusm-im3-eng.pdf
- Strand met stuivend zand
- Wandeling door vochtig hoog gras, dus bij dragen over de schouder, raakt het gras het glas. Zowel kans op krassen (gras kan glas krassen) en vocht.
- Fotograferen van branding, waarbij je net buiten de branding staat, maar waar toch plotseling een windvlaag het water naar je statiefopstelling brengt
Tja 2 van de drie voorbeelden doe ik al jaren zonder filter met regelmaat. Nooit problemen door gekregen, ontdekte zelfs vrij laat dat mijn 70-200/4 sowieso geen weathersealing heeft :+

Gras wil ik wel eens proberen. Kan vrij makkelijk aan heel scherp gras komen (steelgrass) dus dat lijkt me een interessant experiment (op gewoon glas uiteraard).

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Moris schreef op donderdag 20 december 2018 @ 13:25:
Hoe is je ervaring met de Haida ND1000.
Geen last van enige kleurzweem?
Zijn de filters van Haida ook eenvoudig te reinigen en blijft de coating ook goed vast zitten na verloop van tijd i.v.m. smearing?
Kleurzweem: zeer weinig last van, is een van de meest kleur-neutrale ND filters. Ik zit wel met een "filtersysteem", dus ik spreek niet over een opschroeffilter (wellicht dat Haida dat ook wel heeft, maar daar kan ik geen oordeel over geven).
Qua reiniging doe ik hetzelfde als met mijn bril. Coatings die er af gaan heb ik nog geen last van gehad. Als je het filter laat vallen op asfalt (van 1m hoog) dan ligt ie wel in gruzelementen... ;(

[ Voor 14% gewijzigd door moozzuzz op 20-12-2018 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skidsteer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 11:44
Hi allemaal. Vraagje over mijn Haida 58mm c-pol filter: is het gebruikelijk dat dit soort waarneembare vegen op het filter zitten? Deze zitten aan de binnenkant van de buitenste plaat, dus poetsen heeft geen zin. :*)

https://drive.google.com/...ThCco4X4O4c_Xnq2dZymlTXgQ

Inmiddels ook reactie van m'n verkooppunt gehad en dit is niet normaal aldus hen, dus ruilen.

[ Voor 15% gewijzigd door Skidsteer op 20-04-2019 10:29 . Reden: meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual_T
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-05 21:06
Ik heb een specifieke vraag, waarvan ik niet zeker weet of ik die hier of elders moet stellen. Ik ben op zoek naar een nd-filter voor mijn Sigma 10-20mm f/3,5.

Schijnbaar is 82mm een zeldzame maat en dus vaak wat aan de dure kant. Ik heb al wat rondgekeken, maar weet verder ook niet zo goed waar ik op moet letten. Ik wil hem met name gaan gebruiken voor long-exposure shots overdag. Verder ben ik niet zo thuis nog in ND-filters, dus sta ik open voor tips. Ik moet zo te zien ook rekening houden met het aantal stops, ofwel hoeveel licht een filter kan tegenhouden?

Ik heb deze gevonden als voorbeeldje: https://www.kortingcamera.nl/langwei-nd-filter-82mm. Dit ziet er dan redelijk goedkoop uit, maar dan heb ik ook geen idee of ik hiermee een goede koop doe ...

Advies is zeer welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:54

Hoicks

Techno!

Casual_T schreef op woensdag 24 april 2019 @ 13:20:
Ik heb een specifieke vraag, waarvan ik niet zeker weet of ik die hier of elders moet stellen. Ik ben op zoek naar een nd-filter voor mijn Sigma 10-20mm f/3,5.

Schijnbaar is 82mm een zeldzame maat en dus vaak wat aan de dure kant. Ik heb al wat rondgekeken, maar weet verder ook niet zo goed waar ik op moet letten. Ik wil hem met name gaan gebruiken voor long-exposure shots overdag. Verder ben ik niet zo thuis nog in ND-filters, dus sta ik open voor tips. Ik moet zo te zien ook rekening houden met het aantal stops, ofwel hoeveel licht een filter kan tegenhouden?

Ik heb deze gevonden als voorbeeldje: https://www.kortingcamera.nl/langwei-nd-filter-82mm. Dit ziet er dan redelijk goedkoop uit, maar dan heb ik ook geen idee of ik hiermee een goede koop doe ...

Advies is zeer welkom :)
DIe lens heeft toch een 77mm filter diagonaal? Ik heb de 4.5-5.6 en daar schroef ik nog wel eens een 10x ND filter op (SLIM).

Wat je ook kan doen, is een step up ringset aanschaffen. Zo kan ik mijn 77mm filters ook op 52mm gebruiken. (Moet je natuurlijk wel grotere filters aanschaffen, maar dan ben je voor de toekomst altijd gedekt.Zoiets: https://www.camerafilterw...Xl7aNooTuwIYaAqFLEALw_wcB

[ Voor 16% gewijzigd door Hoicks op 24-04-2019 13:25 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Casual_T dat is meer iets voor Het grote filter topic in plaats van het Nikon topic, bij deze dus op de juiste plek :)

@Hoicks nope, die Sigma die hij noemt heeft een 82mm filtervatting: https://www.sigma-foto.de...-dc-hsm/technische-daten/

Verder is 82mm niet zozeer zeldzaam (volgens mij), maar wel redelijk groot en hoe groter, hoe meer glas en hoe meer oppervlak voorzien moet worden van dure coatings, dus equivalent ook duurder.

[ Voor 59% gewijzigd door Orion84 op 24-04-2019 13:29 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual_T
@Orion84 Thanks, dit topic had ik over het hoofd gezien!

@Hoicks De step-up ring kende ik ook nog niet, maar dan kan je dus bijv. van een 82mm ook een 77mm en niet andersom? Naast de 82mm Sigma heb ik nog een Nikon van 67mm (18-105mm) en een Nikon van 52mm (35mm Prime).

Hoe dan ook, zal ik dus een 82mm moeten hebben voor de Sigma 10-20mm. Ik zal wel is gaan googlen waar ik allemaal op moet letten bij de aanschaf van een ND-filter, welke merken goed zijn etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Casual_T schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:11:
@Orion84 Thanks, dit topic had ik over het hoofd gezien!

@Hoicks De step-up ring kende ik ook nog niet, maar dan kan je dus bijv. van een 82mm ook een 77mm en niet andersom? Naast de 82mm Sigma heb ik nog een Nikon van 67mm (18-105mm) en een Nikon van 52mm (35mm Prime).

Hoe dan ook, zal ik dus een 82mm moeten hebben voor de Sigma 10-20mm. Ik zal wel is gaan googlen waar ik allemaal op moet letten bij de aanschaf van een ND-filter, welke merken goed zijn etc. etc.
Je kunt met een step down ring wel een 77mm op je 82mm objectief schroeven maar dan krijg je vignettering. Andersom werkt wel prima met step-up. Je kunt prima een 82mm filter op een 52mm lensje schroeven.Dan hoef je maar 1x een (iets duurder) filter te kopen, waar je altijd mee weg komt.Buiten de 82mm filtermaat heb je geloof ik nog een grotere maat, maar dat is al erg exotisch volgens mij.

Ik heb 77mm filters omdat ik dacht dat ik nooit groter zou gaan. Nu blijkt dat de filtermaat van de nieuwe Sigma 70-200 Sport die ik wil aanschaffen ook 82mm is, dus dat wordt voor mij ook een dingetje. (Ofwel een grotere CPL aanschaffen)

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hoicks schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:20:
[...]

Je kunt met een step down ring wel een 77mm op je 82mm objectief schroeven maar dan krijg je vignettering. Andersom werkt wel prima met step-up. Je kunt prima een 82mm filter op een 52mm lensje schroeven.Dan hoef je maar 1x een (iets duurder) filter te kopen, waar je altijd mee weg komt.Buiten de 82mm filtermaat heb je geloof ik nog een grotere maat, maar dat is al erg exotisch volgens mij.

Ik heb 77mm filters omdat ik dacht dat ik nooit groter zou gaan. Nu blijkt dat de filtermaat van de nieuwe Sigma 70-200 Sport die ik wil aanschaffen ook 82mm is, dus dat wordt voor mij ook een dingetje. (Ofwel een grotere CPL aanschaffen)
Nadeel is wel dat je zonnekap dan vaak niet meer past zodra je een groter filter monteert op een kleine lens. Maar op zich werkt het verder prima ja. Ik heb ook alleen 67mm ND en CPL filters en gebruik die ook op mijn primes met kleinere filtermaat.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Orion84 schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:25:
[...]

Nadeel is wel dat je zonnekap dan vaak niet meer past zodra je een groter filter monteert op een kleine lens. Maar op zich werkt het verder prima ja. Ik heb ook alleen 67mm ND en CPL filters en gebruik die ook op mijn primes met kleinere filtermaat.
Bij een CPL of een variabel ND filter is een zonnekap toch al niet wenselijk omdat je toch moet draaien aan het filter om het gewenste resultaat te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

True, al lukt dat bij niet al te diepe zonnekappen ook nog wel met de zonnekap er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual_T
Hoicks schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:20:
[...]

Thanks, heldere uitleg! Maar is rond gaan neuzen naar een goede filter dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Casual_T schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:38:
[...]

Thanks, heldere uitleg! Maar is rond gaan neuzen naar een goede filter dan. :)
Zucht, ik heb veel filters in 58mm en 72mm ... 72mm is echt wat te klein... (op zich wel voldoende voor mij op dit moment, maar met het oog op de toekomst)... Maar ik weet nog dat er destijds een dipje in de prijsstijging zat (bij het polarisatiefilter dat ik had gekozen destijds waren 67mm en 77mm toen substantieel duurder dan 72mm)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 24 april 2019 @ 16:22:
Zucht, ik heb veel filters in 58mm en 72mm ... 72mm is echt wat te klein... (op zich wel voldoende voor mij op dit moment, maar met het oog op de toekomst)... Maar ik weet nog dat er destijds een dipje in de prijsstijging zat (bij het polarisatiefilter dat ik had gekozen destijds waren 67mm en 77mm toen substantieel duurder dan 72mm)
Dat is ook waarom ik voorheen besloten heb om zo'n filterhouder te nemen. Dan heb je in één keer alle filters op een maat die groot genoeg is. Nadeel is wel dat het veel ruimte in neemt en dat je een hele ophang aan je lens krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Ben niet helemaal zeker of dit de goede plek is om te vragen, excuus als het niet zo is.

Ik heb een pricewatch: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Canon) waar ik de zonnekap van kwijt ben. Volgens de specs is de zonnekap de LH780-03 884. Maar als ik die los aanschaf mag ik er €35-40 voor neertellen :/

Heb in het verleden voor Canon-lenzen op AliExpress wel eens een zonnekap gekocht. Maar voor Sigma-lenzen lijkt de spoeling veel dunner te zijn. Ook zijn de zonnekappen dan van het type dat je op de filterschroefdraad moet schroeven. Ik heb liever eentje die gewoon met een soort bajonetsluiting op de lens klikt, net als het origineel.

Iemand nog tips?

TL;DR: Goedkope (AliExpress) alternatieven voor Sigma zonnekap?

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 25-04-2019 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10-2024

Toff

FP ProMod
$ 31.08 lijkt me niks teveel voor zo'n stukje high tech:
https://www.amazon.com/Si...ternational/dp/B006GXQ3BA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@ThinkPad Zo te zien is bij deze specifieke uitvoering van het objectief, kiezen of delen:
Of een goedkope standaard schroefbare zonnekap (voor amper een paar euro), of de hele dure (hoegenaamd origineel stukkie plastic) met bajonet vatting.

Ik zou het wel weten... je verliest 'm toch wel weer een keertje... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 26-04-2019 23:33 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Denk dat het dan toch maar een schroefvariant wordt inderdaad. Je hebt ze ook van rubber zie ik, die kun je dan omflappen naar achteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

ThinkPadd schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 06:47:
Denk dat het dan toch maar een schroefvariant wordt inderdaad. Je hebt ze ook van rubber zie ik, die kun je dan omflappen naar achteren.
Ik zou toch kijken of je originele of kopie origineel kan bemachtigen. Heb in het verleden ook wel eens een schroefbare kunststoffen of rubberen kap gehad, maar flink wat van die kappen zorgen voor een flink vignette, omdat ze universeel en daarmee vaak te smal en/of te lang zijn. Doet je foto's geen goed.

Ben momenteel aan het kijken naar het juiste filtersysteem. Ik heb onlangs een Cokin Z-Pro houder op de kop getikt en gisteren is mijn eerste square ND filter binnengekomen, een Zomei Pro ND1000 100mm filter. Dit filter is gemaakt van Schott glas en volgens de reviews zou deze geen colorcast hebben. Ga binnenkort testen. Echter de beperking van de Z-Pro houder is dat een CPL filter vreselijk duur is en dat bevalt me niet. Ik doe regelmatig auto fotografie en dan is een CPL wel heel erg wenselijk. Nu zag ik het NiSi V5 Pro systeem. Goed betaalbaar, bijgeleverd CPL filter met handige externe mogelijkheid deze te draaien terwijl je andere filters op de plek zitten.

Zijn er hier meer mensen die dit systeem hebben en zo ja, wat is jullie ervaring? Ik kan genoeg reviews vinden, maar hoor liever de ervaringen van echte gebruikers die het zelf betaald hebben. ;)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:38
Net mijn nieuwe set Fuji X t-3 met de 18-55 lens binnen gehad , zit eens te kijken voor een polarisatiefilter , zie ze voorbijkomen van €20 tot €120 ... Waar zit hem het verschil nou in en wat merk ik ervan in de praktijk .

Iemand wellicht goede ervaringen met een bepaald polarisatiefilter op de zelfde combo die ik heb ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@ramrodwillem ff terugbladeren in dit topic:
ehtweak in "Het grote filter topic"

Suk6 met zoeken/bepalen wat JIJ belangrijk vindt! ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:23

EXX

EXtended eXchange

Onlangs een lens gekocht op marktplaats en bij aflevering bleek er een filter op te zitten. In eerste instantie dacht ik dat het een normaal UV filter betrof. Maar toen ik het filter van de lens afhaalde en op tafel legde, zag ik dat het filter een kleurverandering veroorzaakte. Op het filter stond de volgende tekst:

B+W 55E kr 1.5 1.1x

Toch maar even opgezocht en het blijkt een zgn. skyfilter te zijn, en wel een versie die voor "warmere" kleuren zorgt. Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.

Heeft zo een filter eigenlijk nog wel zin bij digitale fotografie? Het lijkt me dat je met nabewerking hetzelfde effect kan bereiken.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Werken met filters is een beetje een vraag of je liever aan het pielen bent met de camera op het moment dat je de foto maakt, of dat je het liever later achter de PC doet. Uitzonderingen hierop zijn polarisatie en ND filters, dat soort effecten zijn niet na te bootsen met nabewerkingen. Nou ja, polarisatie filters, niet, de langere sluitertijden die je met ND filters bereikt, zou je na kunnen bootsen door een serie foto's samen te voegen.

Dit soort kleurfilters zijn het minst handig om te gebruiken, beetje warmer kun je vaak al bereiken door de witbalans wat aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:00
Bij analoge fotografie heeft een skylight filter zin als je een iets warmere tint in je foto/dia wilt. Of je het verschil op een digitale camera heel duidelijk ziet weet ik niet, als het goed is wordt het effect op z'n minst gedeeltelijk gecompenseerd door de automatische witbalansregeling. Behalve als je in RAW schiet natuurlijk, dan ben je toch al achteraf aan het pielen om het perfecte plaatje te krijgen.

Aam de andere kant: waarom het filter gebruiken als je het effect niet zoekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:23

EXX

EXtended eXchange

Ik heb zo het vermoeden dat de vorige eigenaar dit filter gebruikte als bescherming voor de lens ipv een standaard UV filter. De verkoper fotografeerde al in het pre-digitale tijdperk, en dit filter zal wel uit die tijd stammen. De lens (Minolta AF 24mm F2.8 RS) waar het filter opzat stamt nl. ook uit het film tijdperk.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@EXX UV en Skylight filters werden in de analoge tijd door elkaar gebruikt, vooral t.b.v. de beweerde bescherming van de frontlens. Een beetje warmere kleur (van het skylightfilter) werd veelal niet als een nadeel beschouwd, al was het maar dat er nog veel in zwart/wit geschoten werd. ;)

Aangezien de oude emulsie mede gevoelig was voor UV licht, kon het gebruik van een filter de scherpte van de opname verhogen, vooral in de bergen. Hedendaagse sensoren zijn UV-ongevoelig en de witbalans kan je, zoals door anderen al is aangegeven, achteraf aanpassen.

Of je een filter wilt gebruiken is aan jou. Die discussie is te vaak gevoerd. Zie ook de link bij de Quickreply hieronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superiscch
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-05 20:15
Heeft iemand hier ervaring met Gobe filters? Ik lees en zie veel lovende dingen over hun vaste ND filters, ook de variabele is niet slecht zo blijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Laatst online: 09-05 06:39

Tripl3 D

Brother in Arms

Crowdfundactie met een wegklapbaar filtersysteem:

https://www.kickstarter.c...alter-rapid-filter-system

Ben benieuwd of dat ook goed in de praktijk gaat werken.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@Tripl3 D Ben vooral benieuwd of dit weer de zoveelste 'failed' kickstarter campagne wordt... :-(

https://www.dpreview.com/...inged-lens-filter-adapter

Vind het nogal prijzig voor een scharnier mechanisme. En ik heb zo m'n bedenkingen bij het uitstekende gedeelte... of dat een lang leven beschoren is, terwijl je een camera in/uit een tas stopt?
Ik betwijfel het...

tip: gewoon wachten totdat een of 't andere Chinese fabrikant er brood inziet en voor een paar $ iets vergelijkbaars op eBay/AE neerzet. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
superiscch schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:19:
Heeft iemand hier ervaring met Gobe filters? Ik lees en zie veel lovende dingen over hun vaste ND filters, ook de variabele is niet slecht zo blijkt
Zelf niet, op diverse fora lijkt het vooral interessant als je gelooft dat ze werkelijk 5 bomen planten per purchase... uiteindelijk lijkt het gewoon een rebrand te zijn van een andere OEM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Pepper92 schreef op zondag 30 september 2018 @ 18:45:
... Lees in dit topic vrijwel niets over Benro, dus zal m'n ervaringen delen ...
Hoe bevalt het?

Ik heb al wat schroeffilters op m.n. 58mm en 72mm (polarisatie, ND, UV, en ook nog wat kleurenfilters uit mijn zwartwitfilmtijd van Hoya, B+W, Zeiss, Gobe (vziw zelfde product als bijvoorbeeld K&F (geen idee uit welke fabriek al die dingen uiteindelijk rollen)) en nog wat merken), maar heb recent een objectief met een filterdiameter van 77mm gekocht, specifiek ook met het idee der af en toe wat mee te filmen (ook buiten). De diameter is dus helaas te groot :/ Ik wil daarom een paar ND-filters op 82mm of een filterhouder met ND- filters kopen, zodat ik de sluitertijd op1/50 s kan houden bij f/≤2.8, en iso 200-800. Daarvoor lijkt me een demping van ongeveer 4-10 stops handig, dus bijvoorbeeld een (combinatie van) ND8 en ND64 filters. Een variabel filter kan eventueel ook, maar eigenlijk liever niet.

Nu zijn grote filters en ook filterhoudersystemen meestal niet goedkoop (zelfs niet van bijvoorbeeld K&F, Gobe en dergelijke labels), maar ik wil tzt toch wel wat kopen denk ik. Maar wat....

Vraag 1:
82mm filter met adapterringen, of een (10cm?) filterhoudersysteem?
- ik neig naar een schroeffilter, omdat die IMHO makkelijker te vervoeren (evt aan de lens bijvoorbeeld) en gebruiken zijn (zeker geen lichtlekken, simpel opschroeven filter...), maar naarmate het formaat van de filters (en de hoeveelheid adapterringen) toeneemt, wordt dat verschil kleiner. Een plaatfiltersysteem maakt het wat makkelijker om filters te combineren, en evt flexibeler gebruik van bepaalde gradatiefilters mogelijk (maar dat is voor video minder van belang, en door digitale beeldbewerking kunnen tegenwoordig ook makkelijker belichtingen worden gecombineerd etc)
Op zich neig ik nu naar een filtersysteem
Vraag 2: wat is goed maar niet te duur?
- een beetje zoeken levert als goede & niet te dure opties o.a. Benro, NiSi, Haida op, maar ik zie door de bomen het bos niet...

Ik ben benieuwd naar de visie op schroeffilters vs plaatfiltersysteem van de mensen hier, en daarnaast ook naar ervaringen met de diverse filterfabrikanten (met name wat betreft ND-filters) en systemen.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 25-10-2019 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Ik ben absolute voorstander van filtersystemen (zie ook start-post), maar je hebt gelijk dat schroeffilters compacter en makkelijker meeneembaar zijn. Voor een dubbeltje kan je niet op de eerste rij zitten (in filterland noch algemener fotografie-land) als ik deze Nederlandse uitdrukking mag gebruiken.

Zelf heb ik een hitech filtersysteem (zeer tevreden van, vroeger nog minder bekend, dus minder duur) en een 3.0 ND filter (Haida, eveneens erg tevreden van - ik herhaal mezelf als je de laatste pagina's zou doorlezen ;)). Bij minder straffe ND's heb je wellicht minder het probleem van niet kunnen focussen met de schroeffilter erop. Dus dan valt dat argument ook wel weer weg =^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het voordeel van filtersystemen is dat je toe kan met één maat, en dus niet allemaal dubbele filters nodig hebt (of adapterringen, maar dat werkt ook alleen maar tot je weer een maat groter nodig hebt). Het neemt wel behoorlijk wat ruimte in om mee te nemen, maar ik heb ook wel een hele dag er mee op m'n camera rond gelopen, was geen probleem, kon daarmee ook makkelijk even snel het pola filter aan m'n vrouw met de andere camera geven.

Met video heb je meestal toch al een boel mee te nemen, afhankelijk van hoe je filmt. Ik weet niet of portabiliteit dan nog een groot issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
henkie196 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 09:20:
Het voordeel van filtersystemen is dat je toe kan met één maat, en dus niet allemaal dubbele filters nodig hebt
Heb je dan bij filtersystemen per (objectief)schroeffiltermaat geen passende adapter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:21

Royz

Kleurenblind!!

Toff schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:01:
[...]

Heb je dan bij filtersystemen per (objectief)schroeffiltermaat geen passende adapter nodig?
Jawel, maar soms zitten die al in het pakket en anders zijn adapters altijd goedkoper dan echte schroeffilters natuurlijk. Je zou inderdaad ook 1 groot schroeffilter kunnen kopen en daarop verschillende adapterringen...

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Inderdaad, je hebt één maat filters, en dan met verschillende adapters voor de verschillende filtermaten. Een adapter is een stuk goedkoper dan een filter zelf.

Je hebt niet meerdere adapterringen nodig, en je bent redelijk future proof (niet dat je alles op 77mm koopt met adapterringen, en dat je dan een 82mm lens koopt, bv.).

Maar een passend schroeffilter heeft ook voordelen, ik gebruik nog wel regelmatig een opschroef polarisatie filter, gewoon omdat ik die erop kan laten zitten als ik de camera in de rugzak doe, stuk compacter dan m'n filtersysteem.
Pagina: 1 ... 31 32 Laatste

Let op:
Waarom een UV-filter doorgaans een onzinnige aankoop is: YouTube: UV Filters - A Waste of Time & Money