Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Harribo
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 09:52
Of je bij ali het originele merk koopt vraag ik mij ook af
Toch heb ik wel een meike ringflitser gekocht bij ali voor de helft van het geld hier.

Bedankt voor de reacties
Ik zie een hoya cpl hd 82 mm voor 87 op amazone.de, lijkt me een een prima deal
De hd van hoya is misschien iets beter maar ook een heel stuk duurder.

www.harrofotografie.nl

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 10:16

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Waar ga je deze op gebruiken? De HD is stuk dunner. Gebruik deze zelf op de Sony 16-35GM (82mm) geen last van vignetting.

Op onderstaande link staat een foto waarop je goed verschil in dikte kun zien tussen standaard en de HD.. De CPL was afkomstig uit een Hoya Digital Filter Kit II (72mm)
https://wagner.photograph...tal-filter-kit-ii-review/

Superdaantje wijzigde deze reactie 31-07-2018 14:53 (8%)

-_- Mijn plekje op het web -_- Workshops fotografie -_-

• Harribo
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 09:52
quote:
Superdaantje schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:47:
Waar ga je deze op gebruiken? De HD is stuk dunner. Gebruik deze zelf op de Sony 16-35GM (82mm) geen last van vignetting.

Op onderstaande link staat een foto waarop je goed verschil in dikte kun zien tussen standaard en de HD.. De CPL was afkomstig uit een Hoya Digital Filter Kit II (72mm)
https://wagner.photograph...tal-filter-kit-ii-review/
In eerste instantie op een tamron 24 70 op fullframe camera.
Misschien later nog op een 16 mm fullframe.

Daar zit zeker verschil in

www.harrofotografie.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:23
De HD is de moeite zeker waard!

De coating van de Pro1 is een drama om schoon te krijgen. Ooit met vertegenwoordigers van Hoya hierover gesproken en die gaven het ook direct toe. Enige manier om het echt schoon te krijgen is met een lenspen maar zelfs dan poets je je scheel!

De HD heeft een veel betere coating wat heel veel poetsen scheelt. Ze zijn dunner (frame), laten aanzienlijk meer licht door, frame draait soepeler en is gemaakt van chemisch gehard glas dus sterker en krasbestendiger.

Dit afkomstig van eigen ervaring met intensief gebruik van beide een aantal jaar ;)

Imho elke euro waard tov de Pro1.

Ben zelf dan wel weer benieuwd naar de verschillen tussen de HD en Nano/XS :?

Gabriël Ryzen

• RobbieB
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16-10 19:56
Ik ben op zoek naar wat advies.

Ik wil wat gaan experimenteren met ND-filters (binnenkort een weekje naar west-Kreta, dus daar wat klooien), maar wil er (nog) niet al te veel geld aan uitgeven.

Nu kwam ik via KE op de volgende set uit voor mijn Sony 10-18 F4 E-mount:
https://www.kamera-expres...erhouder-adapterring-62mm

De vraag die ik eigenlijk heb is, is het slim om een goedkope set te pakken? Of kan ik voor het experimenteren beter 1 losse ND8/10-filter kopen op 62mm?

Budget ligt trouwens op max ¤75 (maar iets meer mag als het kwalitatief echt veel scheelt).

Edit: eigenlijk buiten budget, maar heeft ook gradientfilters en overweeg ik dus mogelijk ook:
https://www.kamera-expres...ack-incl-62mm-adapterring

RobbieB wijzigde deze reactie 16-08-2018 10:10 (18%)

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Zo'n goedkoop setje is vaak niet de beste keus: als het bevalt ga je upgraden, en als het tegenvalt is het zonde van het geld. Tweedehands verkoopwaarde is ook minimaal. Beter één goed filter (eventueel tweedehands) dan een stapel matige filters. Betere foto's, als het bevalt kan je hem houden, als je er geen lol in hebt krijg je er nog wat voor terug.

Ik zou sowieso eerder voor een schroeffilter gaan, tenzij je van plan bent een hele set filters te kopen voor gebruik op verschillende lenzen. Is ook nog eens veel makkelijker: geen geklooi met adapterringen, filterhouders en losse filters.
Zelf heb ik een Hoya PRO ND1000 (linkje), weliswaar in een andere maat, en daar ben ik heel blij mee.

Een gradiëntfilter is (naar mijn mening) tegenwoordig niet meer nodig. Met behulp van bracketing kan je net zo goed alle details behouden, en ben je bovendien veel flexibeler (niet gebonden aan 1 grijswaarde + verloop, geen last van gebouwen of bergen die ook onder de gradiënt vallen).

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 09:44
Als je voor een goedkoop setje gaat zou ik eerst voor n schroeffilter gaan inderdaad. ND filters gebruik je maar af en toe maar ze gaan als 't goed is wel eeuwig mee.

Zelf kocht ik een Haida ND3.0 100x100 +/- 85 eurie en een HiTech houder. De houders kan je wellicht goedkoper in ebay varianten vinden. Voor jouw lensen kan je mss al wegkomen met een 75x75 set.

• RobbieB
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 16-10 19:56
@kpg @moozzuzz, thnx voor de tips. Na wat meer research kwam ik er ook achter dat ik met ND8 maar 3 stops winst heb, terwijl ik voor wat ik in gedachten heb (landschappen met van dat dromerigere water) volgens vrijwel alle sites op een ND1024 (1000!?) filter uit kom.

Daarom inderdaad gekozen voor de Hoya Pro. Morgen in huis, dus dan aan het zuiderstrand en Scheveningen wat gaan oefenen voor de vakantie :)

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
@RobbieB Goede keus, laat even zien wat de eerste resultaten zijn ;)

• Jogem
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 16-10 19:45
Hoe bewaren jullie je filters?

Ik heb pas 3 LEE filters gekocht en deze zaten netjes in de (papieren) folie en er zit een zakje/tasje omheen.
Nu is het folie aan het scheuren. Is er een alternatief voor het folie?

• Superdaantje
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 10:16

Superdaantje

Moderator Foto & Video

Alles op zijn tijd !!

Gebruik zelf voor de 100mm Lee filter set de Lee Field Pouch. En voor de Lee Seven5 set de Lee Seven5 Pouch. De folie nooit gebruikt. De Pouch is meer dan voldoende bescherming ;-)

Paar jaar de Clik Elite gebruikt werkt ook prima voor de 100mm filters.

-_- Mijn plekje op het web -_- Workshops fotografie -_-

Zojuist de X4 CPL besteld voor mijn 50mm f2 lens van mijn Fujifilm. Prijzig filtertje, maar als ik de reviews mag geloven zijn dit zeer fijne filters. Ben heel benieuwd.....

Fujifilm X-T2 || 50mm f/2 || 23mm f/2

En hij is al binnen! Dat is wel heel snel :D

Binnenkort testen op mijn auto (ben nu aan het spelen op mijn Jada toy schaalmodel, maar die heeft geen getint glas etc. :P )

• sapphire
quote:
PdeBie schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:05:
En hij is al binnen! Dat is wel heel snel :D

[afbeelding]

[afbeelding]

Binnenkort testen op mijn auto (ben nu aan het spelen op mijn Jada toy schaalmodel, maar die heeft geen getint glas etc. :P )
Ben heel erg benieuwd naar je bevindingen! Viel zowat van mijn stoel toen ik de prijs zag dus ....hoor graag waar het verschil in zit...

Gabriël Ryzen

Ja hij is best prijzig (duurder dan mijn B&W 72mm CPL). Maar deze zou (als ik de reviews mag geloven) kleur neutraal moeten zijn en veel meer licht doorlatend moeten zijn (1 stop verschil met en zonder filter heb ik net getest).

Ik ga binnenkort op mijn eigen auto eens testen en dan zien we het wel.

@sapphire ik heb zojuist even een snelle test (en edit) gedaan met het filter op mijn auto. Twee foto's even rap samengevoegd tot 1.

De reflecties in de zijramen zijn zo goed als weg. Ook de reflecties in de deuren is bijna niets meer van te zien.

Ik heb niets aan hoeven te passen qua color casting

Let wel: ik heb ze even snel samengevoegd. Als ik wat meer tijd neem voor het masken, krijg je een nog netter resultaat. En mijn ramen zijn rondom getint, dus het is heel donker in de auto, waardoor je de stoelen etc. niet heel goed ziet (tevens ook zwart lederen stoelen en zwarte dakhemel etc.)

PdeBie wijzigde deze reactie 28-08-2018 18:43 (3%)

• sapphire
Maar, maar, maar heel dom waarschijnlijk....dat doet een andere Pola toch ook, reflecties wegwerken?

Voordeel van deze is dan het sterkere effect en geen/veel minder colorcast ?

edit: Ik blijf het vreemd vinden dat zo'n beetje niemand van de mensen in mijn omgeving die wat serieuzer met foto's maken bezig zijn een Pola hebben :? Wel een godsvermogen aan UV/protector filters maar een nette pola is te duur of zien ze het nut niet van. Ik had er standaard één op m'n 17-40, nu bijna standaard één op m'n Samyang 12mm en ga er zeker nog één kopen voor mijn 18-55. Echt één van de beste foto-aankopen ooit.

Word hoogstwaarschijnlijk alleen geen X4 hoor maar een simpele Hoya HD :+

sapphire wijzigde deze reactie 31-08-2018 17:49 (58%)

Gabriël Ryzen

@sapphire Een CPL op een 12mm UWA objectief? :S
Het zal best reflecties wegnemen, maar ook voor heerlijke ;) oneven blauwe luchten zorgen.. (als we praten over landschapsfotografie)

BTW: ik heb, zeker in de Alpen, vrijwel altijd een Rodenstock CPL op m'n 24-70mm zoom objectief zitten. Maar richting de 24mm moet ik toch erg uitkijken met het oneven effect :-( van de gepolariseerde lucht.

Zoals ik hier al eens heb aangegeven:
https://www.dpreview.com/forums/post/59167660
https://www.dpreview.com/forums/post/53639055

Wat ik meestal doe is het CPL filter zodanig draaien dat het effect net niet maximaal is.

Mooie Plaatjes   

• sapphire
@ehtweak 17mm is nog een mm wijder hoor :+ (FF vs APS-C namelijk).

Vind het in de praktijk meevallen, sowieso is de lucht vaak zat niet egaal gekleurd. En zeker als er wolken zijn zie je het amper maar knalt het blauw er tussen wel lekker :9. Maargoed als ik dat wil kan ik dat ook in post aandikken, gebruik het vaker voor reflecties van ramen, auto's, binnenshuis voor vloeren, wanden/schilderijen, in badkamers is het echt heel fijn en brrrr....hoogglans keukens :+

Gabriël Ryzen

• kdbruin
  • Registratie: augustus 2003
  • Nu online
quote:
Heb ik speciaal niet voor gekozen bij m'n nieuwe keuken, veel te veel poetsen 8)

• cedras
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 23:14
quote:
ehtweak schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 19:39:
@sapphire Een CPL op een 12mm UWA objectief? :S
Het zal best reflecties wegnemen, maar ook voor heerlijke ;) oneven blauwe luchten zorgen.. (als we praten over landschapsfotografie)

BTW: ik heb, zeker in de Alpen, vrijwel altijd een Rodenstock CPL op m'n 24-70mm zoom objectief zitten. Maar richting de 24mm moet ik toch erg uitkijken met het oneven effect :-( van de gepolariseerde lucht.

Zoals ik hier al eens heb aangegeven:
https://www.dpreview.com/forums/post/59167660
https://www.dpreview.com/forums/post/53639055

Wat ik meestal doe is het CPL filter zodanig draaien dat het effect net niet maximaal is.
Bedoel je 12mm op FF of APS-C?
Zat nml net te kijken naar een filter voor mijn 12 mm samyang.

• MedionAkoya
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 10:24

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Beste,

Ik ben op zoek naar een spacer ring voor 45,5mm om filters van 49 mm of 58 mm te installeren.
Echter 45.5 mm is een zeldzame afmeting dus het is beter om naar 49 mm tezoeken. inb4 propriëtaire formaat van Sony Cyber-shot.
Weet iemand wat het Nederlandse woord voor een spacer is.
Natuurlijk kan ik 1 step up ring 45.5 to 49mm + 5 ringen 49 to 49mm achter elkaar plaatsen. Maar dat is niet mijn doel en ringen zijn niet goedkoop.

Voorbeeld van een 49mm (aangeboden op een Amerikaanse webshop):

http://www.camera-filters...05b61c244a57e8de78e62e16d

Echter ik wil er een uit Nederland of EU halen om gedoe rond de bezorging uit de VS te voorkomen.

Dit zijn andere voorbeelden maar geen 45.5 mm
http://www.defotopagina.nl/cam-adapters.php

Ik ben alsnog voor een officiële Sony adapter gegaan. Want naast 45.5 mm heeft de camera ook nog eens een afwijkende thread. Dus...

MedionAkoya wijzigde deze reactie 06-09-2018 19:42 (25%)

Civiele Techniek...nog bezig

quote:
sapphire schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 17:43:
Maar, maar, maar heel dom waarschijnlijk....dat doet een andere Pola toch ook, reflecties wegwerken?

Voordeel van deze is dan het sterkere effect en geen/veel minder colorcast ?

edit: Ik blijf het vreemd vinden dat zo'n beetje niemand van de mensen in mijn omgeving die wat serieuzer met foto's maken bezig zijn een Pola hebben :? Wel een godsvermogen aan UV/protector filters maar een nette pola is te duur of zien ze het nut niet van. Ik had er standaard één op m'n 17-40, nu bijna standaard één op m'n Samyang 12mm en ga er zeker nog één kopen voor mijn 18-55. Echt één van de beste foto-aankopen ooit.

Word hoogstwaarschijnlijk alleen geen X4 hoor maar een simpele Hoya HD :+
Ik twijfelde even of je sarcastisch was, tot ik je edit las :P

Hij filtert beter dan mijn B+W en inderdaad geen color casting te zien in de foto's. Bij deze foto's (klik voor groter) heb ik het filter gebruikt om de voorruit helder te krijgen. Zoals je ziet doet hij dat heel netjes. De hele harde highlights in de motorkap etc. krijgt hij niet weg. Maar dat lukt geen enkel polarisatie filter verwacht ik.

• sapphire
@PdeBie Sarcasm is my second language O-)

Nee vroeg het me serieus af :$

Tja eigenlijk nooit stil gestaan bij het verschil in effect bij filters, nou ben ik best gek qua aankopen maar ¤130 voor een filter is me toch iets té op dit moment :X

Gabriël Ryzen

• MDBos
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 15-09 10:57
Wat is de adviesprijs (tweedehands) voor een Lee filter Holder, 77mm adapter ring, 0.6 hard GND, 3stops ND van Lee Filter, Pouche?

• sapphire
Zou zeggen kijk op MP en anders wat je er voor over hebt ?

Gabriël Ryzen

• MDBos
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 15-09 10:57
sapphire schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 21:03:
Zou zeggen kijk op MP en anders wat je er voor over hebt ?
150 een oke prijs voor dat setje?

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:47
-knip-

Superdaantje wijzigde deze reactie 15-09-2018 04:32 (96%)
Reden: Hier is de DM voor

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• Pepper92
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 15-10 15:43
Zojuist een filtersetje besteld van Benro! De Benro FH100M2 met ND1000 filter (glas) en een goedkopere 2-stop harde gradient filter (resin).

Ben erg benieuwd. Als ik de reviews mag geloven heeft deze 'big stopper' vrijwel geen kleurzweem en kan ik straks een polarisatiefilter bijkopen die heel goed in het filter verwerkt kan worden.

Lees in dit topic vrijwel niets over Benro, dus zal m'n ervaringen delen (met Nikon D750 en 18-35mm groothoek)!

• mdoos
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 10:29
Ik heb een vraagje met betrekking tot een polarizer filter.

Ik heb een opdracht om een aantal huizen te fotograferen waar zwembaden een belangrijk onderdeel in zijn, helaas heb ik met deze situatie geen ervaring en ook geen mogelijkheid iets vergelijkbaars na te bootsen om te testen. Is een polarizer filter hier nuttig voor om de reflecties uit het zwembad te halen? Zo ja hebben jullie een tip welke filter?

Ik ga schieten met: Canon D70 + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Voorbeeld foto van 1 van de huizen:

• sapphire
Lijkt me dat een Pola daar zeker wel bij gaat helpen om de reflectie (gedeetelijk) weg te nemen :)

Zelf gebruik ik bij dit soort dingen altijd een polarisatiefilter en bij vloeren (bv. plavuizen, laminaat, parket) scheelt het echt behoorlijk qua reflectie!

Welke te nemen vind ik een lastige, de hierboven genoemde filter van @PdeBie schijnt geniaal goed te zijn maar is ook erg aan de prijs. Zelf goede ervaring met een Hoya HD, de Hoya Pro1 digital kan ik je iig ten zeerste afraden !!

Gabriël Ryzen

Ik heb inderdaad de X4 CPL. Erg duur, maar ben er heel erg over te spreken.

Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True