Hoe bevalt het?
Ik heb al wat schroeffilters op m.n. 58mm en 72mm (polarisatie, ND, UV, en ook nog wat kleurenfilters uit mijn zwartwitfilmtijd van Hoya, B+W, Zeiss, Gobe (vziw zelfde product als bijvoorbeeld K&F (geen idee uit welke fabriek al die dingen uiteindelijk rollen)) en nog wat merken), maar heb recent een objectief met een filterdiameter van 77mm gekocht, specifiek ook met het idee der af en toe wat mee te filmen (ook buiten). De diameter is dus helaas te groot

Ik wil daarom een paar ND-filters op 82mm of een filterhouder met ND- filters kopen, zodat ik de sluitertijd op1/50 s kan houden bij f/≤2.8, en iso 200-800. Daarvoor lijkt me een demping van ongeveer 4-10 stops handig, dus bijvoorbeeld een (combinatie van) ND8 en ND64 filters. Een variabel filter kan eventueel ook, maar eigenlijk liever niet.
Nu zijn grote filters en ook filterhoudersystemen meestal niet goedkoop (zelfs niet van bijvoorbeeld K&F, Gobe en dergelijke labels), maar ik wil tzt toch wel wat kopen denk ik. Maar wat....
Vraag 1:
82mm filter met adapterringen, of een (10cm?) filterhoudersysteem?
- ik neig naar een schroeffilter, omdat die IMHO makkelijker te vervoeren (evt aan de lens bijvoorbeeld) en gebruiken zijn (zeker geen lichtlekken, simpel opschroeven filter...), maar naarmate het formaat van de filters (en de hoeveelheid adapterringen) toeneemt, wordt dat verschil kleiner. Een plaatfiltersysteem maakt het wat makkelijker om filters te combineren, en evt flexibeler gebruik van bepaalde gradatiefilters mogelijk (maar dat is voor video minder van belang, en door digitale beeldbewerking kunnen tegenwoordig ook makkelijker belichtingen worden gecombineerd etc)
Op zich neig ik nu naar een filtersysteem
Vraag 2: wat is goed maar niet te duur?
- een beetje zoeken levert als goede & niet te dure opties o.a. Benro, NiSi, Haida op, maar ik zie door de bomen het bos niet...
Ik ben benieuwd naar de visie op schroeffilters vs plaatfiltersysteem van de mensen hier, en daarnaast ook naar ervaringen met de diverse filterfabrikanten (met name wat betreft ND-filters) en systemen.
[
Voor 3% gewijzigd door
begintmeta op 25-10-2019 16:23
]