Het hangt er een beetje vanaf waar je aan denkt bij long exposure foto's. Waterval, stroomversnellingen, of een beetje de golven op zee zachter maken is een 6 stops opschroeffilter waarschijnlijk het meest bruikbaar.
Voor mensen wazig maken op een foto is het (afhankelijk van de licht condities) misschien ook wel bruikbaar, maar zou ik eerder aan een 10 stops denken. Voor het water op meertjes uitvlakken lukt het misschien ook wel met een 10 stops, maar daarvoor zul je denk ik al bijna een 10 en 6 stops filter moeten gaan combineren. Voor wolken uitsmeren zul je waarschijnlijk ook wel aan een combinatie van filters moeten gaan denken.
Opschroeffilters zijn het makkelijkst om mee te beginnen, denk ik. Je hoeft verder er niet zoveel voor uit te zoeken, alleen aanschaffen op je grootste filtermaat (waarschijnlijk de 10-22), en dan eventueel met een step-down ring(en) er bij om de filters ook op lenzen met een kleinere filtermaat te kunnen gebruiken.
Een filterhoudersysteem is mooi, maar neemt veel ruimte in in je tas, en met houders e.d. zal de initiële investering waarschijnlijk ook groter zijn. Het heeft als voordeel dat het in het werken wat flexibeler is (makkelijker erop en eraf halen, bv.), en als je ooit een lens met een grotere filtermaat koopt, hoef je hiermee alleen maar een extra adapter er bij te halen, ipv alle filters op grotere maten te kopen. Zou je ooit met grads willen werken, kan dat eigenlijk alleen maar met een filterhoudersysteem. Nadeel is dus groter om mee te nemen en meer kans op lichtlek.
cedrix5 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:48:
Let ook op het merk, ik weet niet wat goed is tegenwoordig. Gebruik zelf al lang B+W. Bij veel 10-stop filters krijg je last van kleurzwemen of scherpteverlies. Bij B+W heb ik geen last van beiden, maar het filter werkt wel slecht samen met auto-exposure en witbalans op mijn A7, dat moet ik manueel regelen.
Witbalans en belichting moet je over het algemeen wel manueel instellen met long exposures, de camera kan dat zelf over het algemeen slecht.
Als je meer budget hebt (>200-300 euro) kun je eens kijken naar vierkante 100mm filters. Die bieden meer veelzijdigheid en kun je ook met graduele verloopfilters gebruiken in de toekomst. Nadeel is dat ze meer last hebben van lichtlekken en zeer duur zijn.
De filters voor een filterhoudersysteem hoeven niet persé duurder te zijn dan opschroeffilters. Voor de grotere filtermaten (77-82mm), is een beetje B+W MRC volgens mij net zo duur of zelfs duurder dan een Lee vierkant filter. Of in ieder geval was dat een paar jaar geleden zo toen ik aan het kijken was.