Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:30

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

moozzuzz schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:33:
Ik heb de voorbije dagen de openingspost een beetje bijgevijld. Zijn er (web)winkels die er specifiek uitspringen mbt filters?
Ik heb er zelf geen ervaring mee nog maar ik lees wel goeie dingen over Nisi filters (<-- linkje naar webshop). Vergelijkbaar systeem met o.a. Cokin en Lee en in ieder geval deels uitwisselbaar. Wellicht iets voor in de topic start?

Ik ben wel benieuwd of er hier mensen ervaringen hebben met deze filters want je weet nooit hoe onpartijdig reviews op internet zijn.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

moozzuzz schreef op woensdag 1 februari 2017 @ 15:33:
Ik heb de voorbije dagen de openingspost een beetje bijgevijld. Zijn er (web)winkels die er specifiek uitspringen mbt filters?
Zelf goede ervaringen met de filters van format hitech.

http://www.formatt-hitech.com/signature-edition-artists/

In nederland is cameranu hiervoor altijd mijn leverancier geweest.

https://www.cameranu.nl/n.../hitech-100x100mm-filters

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-06 16:58

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik heb me dit weekend laten informeren naar 100mm bigstoppers. Alleen, nu zie ik ook gewoon 10 stops als ronde filters (zonder de kosten van houders en andere dingen dus).

Wat is het voordeel van die grote vierkante filters t.o.v. ronde filters? Ik heb een budget van zo'n 200 euro voor een 10 stops ND filter. Ik heb nu een rond pola filter, makkelijk te schroeven, dat vind ik niet erg. Qua gebruiksgemak is die schroeffilter gemakkelijker denk ik. Maar stacken gaat met de vierkante weer gemakkelijker..

[ Voor 23% gewijzigd door NeFoRcE op 03-04-2017 08:52 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

NeFoRcE schreef op maandag 3 april 2017 @ 08:47:
Ik heb me dit weekend laten informeren naar 100mm bigstoppers. Alleen, nu zie ik ook gewoon 10 stops als ronde filters (zonder de kosten van houders en andere dingen dus).

Wat is het voordeel van die grote vierkante filters t.o.v. ronde filters? Ik heb een budget van zo'n 200 euro voor een 10 stops ND filter. Ik heb nu een rond pola filter, makkelijk te schroeven, dat vind ik niet erg. Qua gebruiksgemak is die schroeffilter gemakkelijker denk ik. Maar stacken gaat met de vierkante weer gemakkelijker..
Op veel UWA's kan je geen filter draaien omdat het front element bol is. Daarnaast kan je ze op verschillende objectieven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 20:24
NeFoRcE schreef op maandag 3 april 2017 @ 08:47:

Voor een egaal filter zoals jij wilt hebben, is een schroeffilter veel gemakkelijker dan een los filter in combinatie met een houder. Qua budget zit je met 200 euro wel goed. Kijk eens naar de Hitech Firecrest filters, deze zijn erg goed met weinig kleurzweem. Ik weet alleen niet of ze ook als schroeffilter te krijgen zijn. Zelf heb ik een set van Haida (10, 6 en 4 stops) en deze werken ook erg goed.

Het voordeel van losse filters in combinatie met een houder komt wanneer je meerdere filters wilt gaan gebruiken. Het wordt dan gemakkelijker om bijvoorbeeld een polarisatie filter, ND filter en ND-grad filter tegelijkertijd te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het voordeel van een vierkant filter in een houder is dat je het makkelijker eraf kan halen en weer terug er op kan zetten. Afhankelijk van je camera kan het zijn dat je het filter eraf moet halen om de compositie en de focus te kunnen zetten.

Met mijn camera moet dat in ieder geval, ik zie niks meer door de zoeker met een 10-stops filter er op, en de AF is ook de weg kwijt met zo'n filter er op.

Met een schroeffilter moet je die dan iedere keer er op en er af schroeven, met een houder kun je simpel de houder er af klikken of er op klikken.

Maar ik heb begrepen dat er camera's zijn die gewoon in liveview wel betrouwbaar kunnen focusen en het scherm helderder maken zodat je toch de compositie kan bepalen, dus dan zou het eraf halen en er op zetten niet zo nodig meer zijn.

Daarnaast heb je inderdaad, zoals Koeitje zegt, voor een houder alleen een adapter nodig om je hele set op een andere lens (met andere filtermaat) te kunnen zetten. Dit kan in principe met een opschroeffilter ook, maar dan moet je die wel altijd aanschaffen voor de grootste filtermaat die je hebt, en dan met step-up/down ringen werken. Tot je een keer een andere lens met een grotere filtermaat koopt, natuurlijk.

Voor een enkel filter lijkt een houder niet zo handig, het neemt ook weer extra ruimte in in je tas, zeker zo'n 100mm systeem. Alhoewel ik het persoonlijk wel fijner vind werken. Als je later denkt meerdere filters te willen gaan nemen, dan kan het wel meer voordelen bieden, zeker als je naar ND-grads gaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

henkie196 schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:06:
Maar ik heb begrepen dat er camera's zijn die gewoon in liveview wel betrouwbaar kunnen focusen en het scherm helderder maken zodat je toch de compositie kan bepalen, dus dan zou het eraf halen en er op zetten niet zo nodig meer zijn.
Oa Canon 70D/80D kan dit dmv het dualpixel focus systeem prima. Ik had er tot 13 stops op gemonteerd en dat was ongeveer het randje. Tweede voordeel van liveview fotograferen daarmee is dat je niet meer de normale sluiterknop hoeft te gebruiken, maar het schermpje, waardoor je geen onbedoelde beweging hebt, zelfs als je geen afstandsbediening bij je hebt. Nadeel is de de snelslurpende batterij van liveview + lange sluitertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

kdbruin schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:03:
[...]

Voor een egaal filter zoals jij wilt hebben, is een schroeffilter veel gemakkelijker dan een los filter in combinatie met een houder. Qua budget zit je met 200 euro wel goed. Kijk eens naar de Hitech Firecrest filters, deze zijn erg goed met weinig kleurzweem. Ik weet alleen niet of ze ook als schroeffilter te krijgen zijn. Zelf heb ik een set van Haida (10, 6 en 4 stops) en deze werken ook erg goed.

Het voordeel van losse filters in combinatie met een houder komt wanneer je meerdere filters wilt gaan gebruiken. Het wordt dan gemakkelijker om bijvoorbeeld een polarisatie filter, ND filter en ND-grad filter tegelijkertijd te gebruiken.
Anoniem: 159816 schreef op maandag 3 april 2017 @ 08:59:
[...]

Op veel UWA's kan je geen filter draaien omdat het front element bol is. Daarnaast kan je ze op verschillende objectieven gebruiken.
henkie196 schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:06:
Het voordeel van een vierkant filter in een houder is dat je het makkelijker eraf kan halen en weer terug er op kan zetten. Afhankelijk van je camera kan het zijn dat je het filter eraf moet halen om de compositie en de focus te kunnen zetten.

Met mijn camera moet dat in ieder geval, ik zie niks meer door de zoeker met een 10-stops filter er op, en de AF is ook de weg kwijt met zo'n filter er op.

Met een schroeffilter moet je die dan iedere keer er op en er af schroeven, met een houder kun je simpel de houder er af klikken of er op klikken.

Daarnaast heb je inderdaad, zoals Koeitje zegt, voor een houder alleen een adapter nodig om je hele set op een andere lens (met andere filtermaat) te kunnen zetten. Dit kan in principe met een opschroeffilter ook, maar dan moet je die wel altijd aanschaffen voor de grootste filtermaat die je hebt, en dan met step-up/down ringen werken. Tot je een keer een andere lens met een grotere filtermaat koopt, natuurlijk.

Voor een enkel filter lijkt een houder niet zo handig, het neemt ook weer extra ruimte in in je tas, zeker zo'n 100mm systeem. Alhoewel ik het persoonlijk wel fijner vind werken. Als je later denkt meerdere filters te willen gaan nemen, dan kan het wel meer voordelen bieden, zeker als je naar ND-grads gaat kijken.
Dank allen voor de toelichting!

Ik vind het zonde om te investeren in iets als ik met een jaar ofzo denk van; 'shit had ik nu toch maar...'. In het kader daarvan denk ik dat die vierkante filters met houder een toekomstbestendigere oplossing vind. Daarnaast zou het weggegooid geld zijn, mocht er in de toekomst een lens komen met een grotere diameter dan mijn grootste lens nu, dan hang ik ook.

De camera die ik gebruik is een Sony Alpha 58. Een SLT cam. Door de half transparantie spiegel die daar in zit, is een 10stops filter een no-go denk ik voor autofocus, en dan is een houder wel zo prettig. Maar het gemak van gewoon schroeven is ook zeker handig, maar dan maar iets meer tijd erin maar wel toekomstbestendig
8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:37:
Oa Canon 70D/80D kan dit dmv het dualpixel focus systeem prima. Ik had er tot 13 stops op gemonteerd en dat was ongeveer het randje. Tweede voordeel van liveview fotograferen daarmee is dat je niet meer de normale sluiterknop hoeft te gebruiken, maar het schermpje, waardoor je geen onbedoelde beweging hebt, zelfs als je geen afstandsbediening bij je hebt. Nadeel is de de snelslurpende batterij van liveview + lange sluitertijd.
Tot hoeveel stops het goed gaat zal waarschijnlijk ook afhangen van hoe goed het licht is in de omgeving. Het is wel fijn dat de camera's tegenwoordig wel gewoon bruikbaar zijn met een 10-stops er op. Alhoewel ik het gemak van even er snel afhalen en opzetten van een houdersysteem toch wel fijn vind, ik schiet vaak wel wat shots met en zonder filter, soms is de ene mooier dan de ander (en dat kan ook een paar jaar na dato nog veranderen in de smaak :) )
NeFoRcE schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:39:
Ik vind het zonde om te investeren in iets als ik met een jaar ofzo denk van; 'shit had ik nu toch maar...'. In het kader daarvan denk ik dat die vierkante filters met houder een toekomstbestendigere oplossing vind. Daarnaast zou het weggegooid geld zijn, mocht er in de toekomst een lens komen met een grotere diameter dan mijn grootste lens nu, dan hang ik ook.

De camera die ik gebruik is een Sony Alpha 58. Een SLT cam. Door de half transparantie spiegel die daar in zit, is een 10stops filter een no-go denk ik voor autofocus, en dan is een houder wel zo prettig. Maar het gemak van gewoon schroeven is ook zeker handig, maar dan maar iets meer tijd erin maar wel toekomstbestendig
8)
Dat was ook een beetje mijn insteek bij de aanschaf van een houdersysteem. Het is bij het opzetten wel iets bewerkelijker, maar als je het eenmaal hebt staan werkt het sneller, vind ik. Laatste keer in iets als Plitvice liep ik gewoon de hele dag met de houder op de camera, even er op of eraf afhankelijk van de gewenste sluitertijd (of even gauw op de camera van mijn vrouw zodat zij ook de pola kon gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-06 11:01
Gisteren weer met wat ND filters geschoten. Schroef en vierkante, voor allebei valt wat te zeggen.
De schroef filters zijn klein en makkelijk mee te nemen maar toch het telkens op- en afschroeven gaat irriteren.
Met de vierkante filters is het wat meer bulk (helemaal omdat ik met 150mm formaat werk ivm Nikkor 14-24) maar eenmaal de houder erop is het makkelijk wisselen en kan je gemakkelijker stacken en je compositie/focus aanpassen. En je hoeft je filters maar 1x aan te schaffen.

Zelf gebruik ik al een tijdje Haida filters en houder. Top kwaliteit voor een goede prijs. De ND filters doen niet onder voor de duurdere varianten van Lee of Hitech wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 18:26

EXX

EXtended eXchange

NeFoRcE schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:39:
De camera die ik gebruik is een Sony Alpha 58. Een SLT cam. Door de half transparantie spiegel die daar in zit, is een 10stops filter een no-go denk ik voor autofocus, en dan is een houder wel zo prettig.
Een 10 stops filter is ook bij een traditionele DSLR een no-go voor autofocus. :P

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

henkie196 schreef op maandag 3 april 2017 @ 09:56:
[...]

Tot hoeveel stops het goed gaat zal waarschijnlijk ook afhangen van hoe goed het licht is in de omgeving. Het is wel fijn dat de camera's tegenwoordig wel gewoon bruikbaar zijn met een 10-stops er op. Alhoewel ik het gemak van even er snel afhalen en opzetten van een houdersysteem toch wel fijn vind, ik schiet vaak wel wat shots met en zonder filter, soms is de ene mooier dan de ander (en dat kan ook een paar jaar na dato nog veranderen in de smaak :) )

[...]

Dat was ook een beetje mijn insteek bij de aanschaf van een houdersysteem. Het is bij het opzetten wel iets bewerkelijker, maar als je het eenmaal hebt staan werkt het sneller, vind ik. Laatste keer in iets als Plitvice liep ik gewoon de hele dag met de houder op de camera, even er op of eraf afhankelijk van de gewenste sluitertijd (of even gauw op de camera van mijn vrouw zodat zij ook de pola kon gebruiken).
Plitvice? :) Deze 2 foto's heb ik met pola-filter gemaakt:

https://scontent-ams3-1.x...cf613791aac9e&oe=5951CDCC

en:

https://scontent-ams3-1.x...f96d4ebd32d39&oe=594C9BCC

Nu nog ff verdiepen in de merken. De een is wat roder, de ander blauwer (Lee bijv). Maar iig fijn dat ik wel weet dat ik nu vierkant wil. Heb m'n beslissing daaromtrent wel gemaakt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
NeFoRcE schreef op maandag 3 april 2017 @ 11:50:
[...]

Plitvice? :) Deze 2 foto's heb ik met pola-filter gemaakt:

https://scontent-ams3-1.x...cf613791aac9e&oe=5951CDCC

en:

https://scontent-ams3-1.x...f96d4ebd32d39&oe=594C9BCC

Nu nog ff verdiepen in de merken. De een is wat roder, de ander blauwer (Lee bijv). Maar iig fijn dat ik wel weet dat ik nu vierkant wil. Heb m'n beslissing daaromtrent wel gemaakt :)
Haida: niet twijfelen wegens zowat geen zweem+prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik twijfel een beetje over wat ik naast mijn 10 stop filter ga halen. Ik heb maar een kleintje nodig, omdat ik 'm eigenlijk alleen gebruik op m'n 28mm. In de toekomst wil ik wel weer eens voor een UWA gaan kijken (heb een Samyang 14mm met houder, maar ik kan daar geen andere filters voor vinden met veel stops), maar voor nu is 49mm prima.

Nu heb ik een Benro 49 ND1000 filter, en die bevalt wel goed qua zweem (praktisch afwezig) en lijkt prima scherp te zijn. Nu raden veel mensen een 6 stop filter aan als een goede optie om in combinatie met een 10 stop te gebruiken, maar Benro heeft alleen een 5 en 7 stop. Maar 5 lijkt mij misschien weer net te weinig, en 7 is weer behoorlijk heftiger. Dus...wat moet ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Beide opties zijn maar 1 stop verschil met een 6stops, waarbij moet worden aangemerkt dat die aanduiding v xxx stops ook nooit perfect is (maar bvb 6,2 of 5,8). Ik zou zodoende voor een 5stop kiezen (mss goedkoper dan 7 stops + 17stops is wel al heftig - ik heb geen weet van >15 stops filters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

moozzuzz schreef op donderdag 13 april 2017 @ 08:33:
[...]

Beide opties zijn maar 1 stop verschil met een 6stops, waarbij moet worden aangemerkt dat die aanduiding v xxx stops ook nooit perfect is (maar bvb 6,2 of 5,8). Ik zou zodoende voor een 5stop kiezen (mss goedkoper dan 7 stops + 17stops is wel al heftig - ik heb geen weet van >15 stops filters).
Ik heb even wat zitten rekenen en 15 stops totaal is meer dan zat. Nog vier keer langer gaat mij te ver :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 889777

ehtweak schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 17:59:
Aluminium wil vaak vast gaan zitten, die met een messing vatting veelal niet.
Om te voorkomen dat schroefdraad vast gaat zitten kan je (wit) lithiumvet gebruiken op de schroefdraad. Wordt veel toegepast bij fietsonderdelen die de neiging hebben vast te gaan zitten, zoals trapas in het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Mij werd in een camerazaak 't merk; 'Athabasca' aangeraden. Geen/zeer weinig kleurverschil, simpel mount-systeem en eigenlijk alleen maar lof. Ik wil daarvan namelijk een 100mm square ND1000 filter halen. Iemand ervaring met dat merk? Op internet lees ik helaas niet bijzonder veel hierover...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-11-2020
Ik ga deze maand naar Ijsland. Wil daar graag long exposure foto's maken van watervallen, zee en wolken. Daar heb ik geloof ik een ND filter voor nodig.
Ik heb een Canon EOS 600D met een Tokina 11-16 F2.8. Wat voor ND filter kan ik hier het best voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Voor watervallen heb je wel genoeg aan een 6 stops ND filter, voor stroomversnellingen hangt het wat af van de licht condities of je een 6 of 10 stops nodig hebt. Voor de zee hangt het er een beetje vanaf wat voor effect je probeert te bereiken. Een beetje golf splash heb je misschien niet eens een filter voor nodig (afhankelijk van hoe sterk de zon schijnt), om de zee uit te vlakken moet je eerder aan een 10 stops denken.

Voor uitgesmeerde wolken moet je aan sluitertijden van enkele minuten denken, dan zul je eerder een 6 en 10 stops moeten gaan combineren (wat dan wel weer mogelijk meer vignetting geeft, zeker op een UWA).

Zoek anders ook eens op IJsland in dit topic, deze vraag komt jaarlijks wel ongeveer terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:16

Pierre

Van nature lui!

Even beter zoeken dus :9

[ Voor 91% gewijzigd door Pierre op 11-06-2017 09:51 ]

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDBos
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-11-2020
Okay, dankjewel jongens! Ik zal denk ik een 10 stops aanschaffen. Wat voor afmeting zal ik nodig hebben voor een 11-16? En hoe duur gaat zo'n grapje kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:50

Mr Pingu

Professioneel Prutser

MDBos schreef op zondag 11 juni 2017 @ 23:17:
Okay, dankjewel jongens! Ik zal denk ik een 10 stops aanschaffen. Wat voor afmeting zal ik nodig hebben voor een 11-16? En hoe duur gaat zo'n grapje kosten?
Even opzoeken welke filtermaat je 11-16 heeft ;)

Vervolgens kan ik je zeker een haida 10-Stops ND schroeffilter aanraden. Eens op Amazon.de voor de 30eur gekocht en nog steeds plezier van. Iets gevoeliger voor flare dan een MC b+w filter maar wel 2,5x zo goedkoop ;)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Alle Tokina 11-16/2.8 versies die ik heb gevonden hadden een 77mm filtermaat, maar lees dat vooral even op je eigen exemplaar na om er zeker van te zijn.

Verder is 10 stops wel redelijk heftig, ik denk dat ik tijdens mijn reis in IJsland de 6 stops veruit het meest heb gebruikt. Maar ik heb dan ook vooral foto's van watervallen en stroomversnellingen daarmee geschoten, geen wolken of zee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:31
Met zo'n wide angle vang je veel beeld en vaak ook meer licht. Dus een sluitertijd van 1/125e zul je het gros van de tijd wel halen op f/8. Met een 10 stops filter kom je op 8 seconde uit dan. Met een 6 stops op 1/2e seconde. Tis maar wat je wilt. Je kunt een 6 stops kopen waarbij je dan moet accepteren dat je je diafragma nog veel verder dan f/8 zult moeten knijpen om richting de 10 seconde sluitertijd te gaan. Voor watervallen ed is het wel genoeg, maar voor beweging in de lucht of volledig uitgesmeerd water is mijn ervaring dat je toch wat langer nodig hebt.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik zie even niet de correlatie tussen dat UWA lenzen meer licht vangen, dat is puur afhankelijk van het maximale diafragma. Maar buiten dat geef ik je wel gelijk, een 6 stops is meestal wel genoeg voor watervallen (op een bewolkte dag heb je soms ook helemaal geen filter nodig, afhankelijk van hoeveel 'stroming' je in het water wilt hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Let er ook op dat je bij 6 stops wellicht nog net kan autofocussen (met de filter erop) en bij 10stops dit quasi onmogelijk wordt. Heb je een opschroef-filter, kan dat betekenen dat je steeds het filter erop/eraf moet schoeven.

Verwacht je later nog meer te doen met filters, is een systeem met filterhouder zeker aan te raden (zolang je je filter niet kapot laat vallen, gaan die een leven lang mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik zou bij een 6 stops niet meer vertrouwen op de AF, is op mijn 60D wat onbetrouwbaar, en het focus systeem van een 600D zou ik sowieso al alleen het middelste punt echt vertrouwen. Kan wel werken met een 6 stops, op een zonnige dag en een compositie met goed contrast waar de AF op kan focusen, maar ik zou er niet op vertrouwen.

Filterhouder systeem heeft zeker voordelen hierin, maar ik proef een beetje dat hij aan het proberen is of het (fotograferen (met filters)) wat voor hem is, dus kans is dat hij nu eerst niet te veel wil investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Liveview werkt de focus vaak nog wel met 10-stop. Overdag dan, maar gebruik ND eigenlijk alleen op m'n 10-22 en ik kan de hypergocale afstand dromen dus heb het niet echt nodig.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Heb liveview eigenlijk nog nooit gebruikt voor dit soort omstandigheden, kan nooit wennen aan die 3-4s die hij nodig heeft om te focusen in liveview. Plus dat je soms denkt dat hij klaar is met focusen na zo'n 2-3s, en hij dan toch nog wat meer doet als je een even twijfelt of hij nu klaar is of niet. Of dat je onderwerp niet 100% van het vierkantje bedekt, en de camera toch maar vindt dat hij op de achtergrond moet focusen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

henkie196 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 12:02:
Heb liveview eigenlijk nog nooit gebruikt voor dit soort omstandigheden, kan nooit wennen aan die 3-4s die hij nodig heeft om te focusen in liveview. Plus dat je soms denkt dat hij klaar is met focusen na zo'n 2-3s, en hij dan toch nog wat meer doet als je een even twijfelt of hij nu klaar is of niet. Of dat je onderwerp niet 100% van het vierkantje bedekt, en de camera toch maar vindt dat hij op de achtergrond moet focusen.
Lens op MF en dan liveview en inzoomen werkt dan ook het beste. Zoals ik al zei gebruik ik met ND eigenlijk ook geen AF.

Het mooie aan liveview is dat je gewoon wel de compositie kan bepalen ondanks dat je filter erop zit; omdat hij de iso voor liveview omhoog gooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdpolder
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-06 16:45
MDBos schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 23:30:
Ik ga deze maand naar Ijsland. Wil daar graag long exposure foto's maken van watervallen, zee en wolken. Daar heb ik geloof ik een ND filter voor nodig.
Ik heb een Canon EOS 600D met een Tokina 11-16 F2.8. Wat voor ND filter kan ik hier het best voor gebruiken?
als je veel wil experimenteren kan het handig zijn om een set te kopen met verschillende sterktes. Je kunt bijvoorbeeld de haida 3-6-10 stops set voor 77mm al voor €85 euro kopen op amazon.de (https://www.amazon.de/dp/B004IFR2I6?) (komt vgm nog iets bij omdat er in duitsland minder btw is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
@henkie196 wat ik bedoelde is dat door de wijde beeldhoek de sensor vaak licht vangt van behoorlijk lichte delen (lucht). Als je inzoomt is de kans groot dat je minder lucht inkadert dan bij een uwa wat bij een uwa dan uiteindelijk resulteert in een snellere sluitertijd omdat er procentueel gezien meer lucht (en dus meer licht) opgevangen wordt. Ja, tis even een vergezochte verklaring ;)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 15:25

Reneger

Wie? IK?

Ik schiet nu een 3 jaar foto's met een Canon 7D mark 1. Ooit begonnen met de 18-200 van Canon, anderhalf jaar geleden de 10-22 UWA van Canon erbij gekocht.
Die laatste bevalt mij erg goed. Kleuren zijn top, ideale lens voor een stedentripje of wat dan ook, al moet je natuurlijk wel rekening houden als je iemand van iets dichterbij op de foto zet (Al geeft dat soms ook erg leuke effecten).

Nu wil ik graag gaan experimenteren met meer long-exposure shots, en probeer mij hier op in te lezen. De techniek is mij redelijk duidelijk, maar is voor mij de grote vraag: Wat is een beetje geschikt voor iemand die hier mee wil beginnen? Er is een enorme keuze aan filters, van standaard fixed stop filters, tot variabele, tot systemen waar je verschillende filters voor elkaar kan zetten.

Voor de variabele filters lees ik over de cross die het kan veroorzaken, doordat er een 2tal polarisatiefilters gebruikt worden. (Ik heb al reeds een UV filter voor de lens zitten, overigens.)..

Kortom, iets met bomen, bos, en ik zoek een boswachter die mij in de goede richting kan wijzen. En aangezien ik beginnend ben, zie ik nog niet de behoefte om er honderden euro's aan uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:21
De simpelste manier om te beginnen met long exposure is een 10-stop rond vast ND filter.
Hiermee kun je overdag exposures maken van meerdere seconden.

Mocht dat filter te sterk zijn in een bepaalde situatie heb je 2 keuzes:
- Een 5-6-stop filter erbij aanschaffen
- Meerdere frames maken en de foto's stacken in photoshop

Let erop dat je het filter koopt ter grootte van de grootste lens filterdiameter in je bezit. Je kan met step-downrings altijd een groter filter op een kleine lens gebruiken.

Let ook op het merk, ik weet niet wat goed is tegenwoordig. Gebruik zelf al lang B+W. Bij veel 10-stop filters krijg je last van kleurzwemen of scherpteverlies. Bij B+W heb ik geen last van beiden, maar het filter werkt wel slecht samen met auto-exposure en witbalans op mijn A7, dat moet ik manueel regelen.

Als je meer budget hebt (>200-300 euro) kun je eens kijken naar vierkante 100mm filters. Die bieden meer veelzijdigheid en kun je ook met graduele verloopfilters gebruiken in de toekomst. Nadeel is dat ze meer last hebben van lichtlekken en zeer duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het hangt er een beetje vanaf waar je aan denkt bij long exposure foto's. Waterval, stroomversnellingen, of een beetje de golven op zee zachter maken is een 6 stops opschroeffilter waarschijnlijk het meest bruikbaar.

Voor mensen wazig maken op een foto is het (afhankelijk van de licht condities) misschien ook wel bruikbaar, maar zou ik eerder aan een 10 stops denken. Voor het water op meertjes uitvlakken lukt het misschien ook wel met een 10 stops, maar daarvoor zul je denk ik al bijna een 10 en 6 stops filter moeten gaan combineren. Voor wolken uitsmeren zul je waarschijnlijk ook wel aan een combinatie van filters moeten gaan denken.

Opschroeffilters zijn het makkelijkst om mee te beginnen, denk ik. Je hoeft verder er niet zoveel voor uit te zoeken, alleen aanschaffen op je grootste filtermaat (waarschijnlijk de 10-22), en dan eventueel met een step-down ring(en) er bij om de filters ook op lenzen met een kleinere filtermaat te kunnen gebruiken.

Een filterhoudersysteem is mooi, maar neemt veel ruimte in in je tas, en met houders e.d. zal de initiële investering waarschijnlijk ook groter zijn. Het heeft als voordeel dat het in het werken wat flexibeler is (makkelijker erop en eraf halen, bv.), en als je ooit een lens met een grotere filtermaat koopt, hoef je hiermee alleen maar een extra adapter er bij te halen, ipv alle filters op grotere maten te kopen. Zou je ooit met grads willen werken, kan dat eigenlijk alleen maar met een filterhoudersysteem. Nadeel is dus groter om mee te nemen en meer kans op lichtlek.
cedrix5 schreef op woensdag 5 juli 2017 @ 12:48:
Let ook op het merk, ik weet niet wat goed is tegenwoordig. Gebruik zelf al lang B+W. Bij veel 10-stop filters krijg je last van kleurzwemen of scherpteverlies. Bij B+W heb ik geen last van beiden, maar het filter werkt wel slecht samen met auto-exposure en witbalans op mijn A7, dat moet ik manueel regelen.
Witbalans en belichting moet je over het algemeen wel manueel instellen met long exposures, de camera kan dat zelf over het algemeen slecht.
Als je meer budget hebt (>200-300 euro) kun je eens kijken naar vierkante 100mm filters. Die bieden meer veelzijdigheid en kun je ook met graduele verloopfilters gebruiken in de toekomst. Nadeel is dat ze meer last hebben van lichtlekken en zeer duur zijn.
De filters voor een filterhoudersysteem hoeven niet persé duurder te zijn dan opschroeffilters. Voor de grotere filtermaten (77-82mm), is een beetje B+W MRC volgens mij net zo duur of zelfs duurder dan een Lee vierkant filter. Of in ieder geval was dat een paar jaar geleden zo toen ik aan het kijken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:21
Overigens wel goed opletten met vignetting op die 10-22mm.
Ik heb zelf een Voigtlander 15mm op fullframe. Deze heeft last van sterke vignetting bij standaard B+W nd filters. Je kan best het filter online kopen, testen, en desnoods terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik ben niet bekend met hoe de 10-22 daarmee is, maar het vignetting is inderdaad zeker iets om rekening mee te houden. Voor dit soort wijde lenzen zou je ook slim filters kunnen kopen, die een smallere rand hebben, en daarmee minder gauw last zouden moeten hebben van vignetting.

Nadeel daarvan is wel dat je deze niet altijd (vaak niet?) kunt stacken, dus als je langere sluitertijden wilt hebben dan je met één filter kunt bereiken, of je zou een pola en ND filter willen combineren, kan het zijn dat dat niet gaat lukken met een slim filter. Ook geeft stacken eerder kans op vignetting met opschroeffilters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 15:25

Reneger

Wie? IK?

Ik ga, na alles te lezen, een 10-stops B+W filter bestellen. Het kost niet de hoofdprijs. Mocht dit bevallen, kan ik in de toekomst nog voor een filterhoudersysteem gaan. Mocht de schroeffilter vignettering opleveren, kan ik heb altijd nog terug sturen. Onder het mom: Niet geschoten (pun intended) is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 29-06 12:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Op mijn 10-22 heeft altijd een UV filter gezeten (soms een pola) en die geven geen vignetering.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Klopt, 1 filter geen vignet, maar 2 schroeffilters, waarvan de voorste een slim-pola geeft wel vignet.

En dan nog moet je de vraag stellen of je op de 10-22 een pola wilt. Door de uwa krijg je een extreme donkerblauwe wig in je foto, die je er niet kunt uitdraaien (hij zit altijd in beeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het hangt er vanaf hoe je de foto schiet. Ik heb best wel met pola en m'n 10-18 foto's geschoten, en dat gaat over het algemeen wel goed. Het wordt vooral een issue als je richting de 10mm schiet, op zo'n 90 graden van de zon, én met veel lucht in beeld.

Klaarblijkelijk doe ik dat niet zo vaak, want ik ben het probleem zelf eigenlijk nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
:+ Nostalgisch voorbeeld uit de tijd dat Cokin filters nog veelvuldig op analoge SLRs geschroefd werden:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4217/35824101135_1f4f9fae58_c.jpg
GlockturmHike0018 by Erik Haak, on Flickr

Ik zou niet eens meer weten welk filter het nou precies was. >:) Vast iets oranje achtigs...
Sorry, 't is >20 jaar geleden, en toen had je nog geen EXIF metatags die door de camera van zinnige info voorzien werden.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Histamine
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-07-2024
Ik heb de sigma 17-50mm F2.8 welke een filtermaat van 77 mm heeft, nu wilde ik voor mijn vakantie naar Italie toch nog eventjes een CPL bestellen aangezien we de nodige meren zullen gaan zien. Nou die wilde ik bestellen totdat ik prijzen over de 100 euro zag voor die filtermaat :*)

Nu snap ik dat er op ebay voornamelijk troep staat in die <5 euro per filter categorie maar op bijvoorbeeld amazon zie ik er een van polaroid staan van 15 euro. Wat is de betere keuze, geen CPL of een cheape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Waarom geen tweedehandsje? Glas slijt niet, dus als er geen krassen/permanente vlekken op zitten mag het ontbreken van garantie ook geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bij cheap heb je oa meer kans op: kleurverschil, purple-fringe, onscherpte, flare, vervorming (oneffen glas.. of zelfs plastic), in ergste geval een AF die moeilijk(er) gaat doen. Nog afgezien van de fysieke eigenschappen: bij de goedkoopste kan schroefdraad verkeerd zijn (en die van je lens dus kapot maken), sneller breken (met kans op kras op je front element). Zoals je leest: "meer" en "kan(s)", uitsluiten kan toch niet, ook niet bij duur, zie alle reviews. En <100 euro is er prima wat verkrijgbaar.
categorie: Filters

Hoya pro 1 digital is betaalbaar, en redelijk volgens deze http://www.techradar.com/...-tested-and-rated-1320842

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 10-07-2017 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Histamine
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-07-2024
Ik denk dat ik iets geks had gedaan met de pricewatch

die hoya pro 1 zie ik op amazon nu voor 56 euro inc shipping staan, dat is een mooie middenweg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik heb sindskort de fujifilm x-t20 met 18-55 kitlens. Deze heeft een filtermaat van 58mm.
Naar verloop van tijd wil ik uitbreiden met een 10-24 en 55-200 met respectievelijke filtermaat van 72mm en 62mm.

Nu las ik in de topicstart over een step-up adapter, zodat je eigenlijk maar 1 filter hoeft te kopen die op elke lens (met bijbehorende adapter) past. Echter vraag ik me dan af of de zonnekap nog gaat passen.

Deze vraag is al eerder in dit topic gesteld, maar daar is geen antwoord op gekomen. Of is dit eigenlijk gewoon niet te zeggen, omdat het per kap anders zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

LA-384 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 17:39:
Ik heb sindskort de fujifilm x-t20 met 18-55 kitlens. Deze heeft een filtermaat van 58mm.
Naar verloop van tijd wil ik uitbreiden met een 10-24 en 55-200 met respectievelijke filtermaat van 72mm en 62mm.

Nu las ik in de topicstart over een step-up adapter, zodat je eigenlijk maar 1 filter hoeft te kopen die op elke lens (met bijbehorende adapter) past. Echter vraag ik me dan af of de zonnekap nog gaat passen.

Deze vraag is al eerder in dit topic gesteld, maar daar is geen antwoord op gekomen. Of is dit eigenlijk gewoon niet te zeggen, omdat het per kap anders zal zijn.
Met step-up ring zal de zonnekap niet passen. Misschien dat het in een enkel geval wel past, maar dat is zeldzaam.
Sowieso zijn zonnekappen en filters niet echt een goede combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
hmm.. in welk opzicht is een zonnekap en filter geen goede combinatie? Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik ook niet direct een situatie kan bedenken waar beiden echt nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Laatst online: 28-05 22:00
LA-384 schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 19:09:
hmm.. in welk opzicht is een zonnekap en filter geen goede combinatie? Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik ook niet direct een situatie kan bedenken waar beiden echt nodig zijn.
Een CPL filter met zonnekap is niet zo handig zeg maar ;)

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
Er zijn zonnekappen met een opening zodat je ook aan je cpl kan draaien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Zonnekap, in tegenstelling tot z'n naam, heeft nog meer functies hoor. ;)
Ik zie een zonnekap eerder als een impact-limiting-device, met als nevenfunctie het voorkomen van flare.
BTW: in het Engels heten die dingen dan ook vaak lens hood en geen solar hood. :)

En idd, er zijn zowel klembare als schroefbare zonnekappen impact-limiting-devices, al dan niet van metaal, kunststof of rubber. En ja, ook met luikjes, zodat je de CPL een zwieper kunt geven.

voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41Sm0w-x%2BFL.jpg

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
ehtweak schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 21:35:
Ik zie een zonnekap eerder als een impact-limiting-device, met als nevenfunctie het voorkomen van flare.
BTW: in het Engels heten die dingen dan ook vaak lens hood en geen solar hood. :)
Helemaal eensch... Mijn zonnekappen hebben zonder uitzondering zwaar te lijden gehad en zitten vol krassen etc. Mijn objectieven echter, zijn onbeschadigd, ondanks "heavy use". Dat zonnekappen ook werken tegen rare lichtinvallen, is een fijne bijkomstigheid. :*)

edit: Na tips van Erik gruwelijke fouten gecorrigeerd...

[ Voor 4% gewijzigd door Toff op 24-07-2017 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-06 13:42
Ik ben eigenlijk op zoek naar een ND filter voor mijn Sigma 10-20mm F4-5.6 (77mm) en Sigma 35mm art 1.4 (67mm). Ik ga waarschijnlijk dus een 77mm filter kopen, en een stepdown voor mijn Sigma.

Ik schiet voornamelijk urbex/gebouw/architectuur, en ik wil gaan voor glad water en die fijne uitgestreken wolken. Exposures van een paar minuten, en dergelijke. Dus ik denk dat ik voor een 10 stops filter ga.

Ik wil geen bakken met geld uitgeven voor een filter, want dat gaat tegen mijn principes in. Ik wil liever veel bang-for-buck, en fijn spelen met de technieken.

Vooralsnog heb ik een Haida 77mm Slim PRO II MC ND3.0 ND1000 op het oog, heeft er iemand nog meer suggesties? Ik sta ook open voor aliexpress/banggood/etc koopjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@ImmortalSoul Met 10 stops (op F8, ISO 100) kan je zeker mooie long exposures krijgen, mits het niet midden op de dag is en er een felle zon staat.

Heb ooit zo'n opdraai filter gehad van B+W, maar achteraf vond ik het zonde van het geld gezien de lage kwaliteit, scherpte en kleurzweem. Het is leuk om mee te beginnen, maar na 3x schieten ben ik overgestapt naar Format Hitech, ze hebben ook hele leuke (starter) kits.

In mijn ervaring krijg je dus echt waar je voor betaald met dit soort dingen, prima om te oefenen maar verwacht er niet te veel van.

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 10-10-2017 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
@ImmortalSoul Ik heb die Haida die je noemt en die bevalt mij prima. Mooi kleurneutraal. Absoluut waar voor je geld.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattiB
Yahrr schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 19:36:
@ImmortalSoul Ik heb die Haida die je noemt en die bevalt mij prima. Mooi kleurneutraal. Absoluut waar voor je geld.
+1 , Gebruik al een tijdje Haida screw-ons en 150x150mm filters. Kwalitatief gewoon goed, zoals gezegd mooi kleur neutraal en je hoeft niet je hele bankrekening ervoor te legen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Een voorbeeld van dat Haida filter:

Zonder filter:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/5p375x.jpg

Met filter:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2yo4rp1.jpg

Met filter is de foto iets warmer van kleur maar niet zodanig dat dat gecorrigeerd hoeft te worden.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-06 13:56

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@ehtweak
Kan je wat voorbeelden noemen van het nut van de impact-limiting-device of lens hood of de 'zonnekap'? Ben best benieuwd wat voor nut die eigenlijk hebben. Heb er zelf wel een, maar kan geen rede bedenken om hem, anders dan flare, te gebruiken.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 07:11:
@ehtweak
Kan je wat voorbeelden noemen van het nut van de impact-limiting-device of lens hood of de 'zonnekap'?
Het is niet echt ontopic, maar past eigenlijk in de discussie UV-filter of geen UV-filter gebruiken (de belangrijkste reden/excuus om een UV-filter te gebruiken is om een lens te beschermen, gezien het filter geen filter-effect heeft bij digitale sensoren; wel op film in analoge toestellen). De redenering is: liever een filter kapot bij impact, dan het front-element/lens, zeker in geval van duurdere lenzen. Men ziet dan over het hoofd dat het filter wel extra flare kan introduceren en de combinatie optisch er zeker niet beter van wordt (scherpte, contrast). Of met andere woorden, het voordeel van een dure lens :+.

De zonnekap, origineel bedoeld als anti-flare accessoire, beschermt tevens het front-element van je lens tegen 95% van alle impacts/crashes die je lens meemaakt in haar bestaan (daarom heb ik ook enkel plastic lenshoods). De zonnekap maakt je lens niet water/bier/zand-dicht maar wel tegen zaken/mensen stoten/schuren/... of zelfs vallen. Er zijn situaties te bedenken waarbij een lenshood onvoldoende blijkt te zijn, maar zoals gezegd is 95% van de situaties gecovered. En dat met minder flare :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 07:11:
@ehtweak
Kan je wat voorbeelden noemen van het nut van de impact-limiting-device of lens hood of de 'zonnekap'? Ben best benieuwd wat voor nut die eigenlijk hebben. Heb er zelf wel een, maar kan geen rede bedenken om hem, anders dan flare, te gebruiken.
Eigenlijk precies zoals @moozzuzz al zegt. :Y

De omschrijving die ik gebruikte zegt het eigenlijk al ;) impact-limiting-device
En dan het liefst eentje van kunststof, een metalen versie is eigenlijk te stevig. Je hebt ook van die rubberen, opvouwbare uitvoeringen, maar die zijn eigenlijk weer te zacht.

En in het kader van dat dit het filter topic is; dan is een impact-limiting-device een filter tegen klappen/butsen/stoten van je buitenste objectiefrand/frontelement. 8)

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 12-10-2017 09:18 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Yahrr schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:02:
Een voorbeeld van dat Haida filter:

Zonder filter:
[afbeelding]

Met filter:
[afbeelding]

Met filter is de foto iets warmer van kleur maar niet zodanig dat dat gecorrigeerd hoeft te worden.
Dat zijn inderdaad hele nette resultaten, zeker voor een 10 stops filter. Stuk minder kleurzweem dan ik gewend ben van B+W of Lee, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
B+W (rood) en Lee (blauw) hebben elk hun "eigen" typische zweem, opmerkelijk gezien hun prijs-setting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01:21
Eerste probeersel met een Split Field Diopter +2

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/be94dd.jpg

Split Field Diopter +3
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/npqsl2.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door tronmedia op 20-10-2017 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenzeN
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-01 01:13
Heeft iemand tips betreffende hoe ik mijn UV Filters het beste schoon kan maken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@StevenzeN Niet! Kijk maar uit, anders filteren ze geen UV licht meer... >:)

Maar ff sereneus; over wat voor een vuil praten we? Zand, kwijl, zoute lucht, oliespetters?
Gewoon afspoelen met lauw water en een heel klein beetje zeepsop om de ergste harde deeltjes er af te krijgen. En goed laten drogen zodat de schroefdraad goed opdroogt.
Oh ja, en zeepsop zonder allerlei vettige handverzachters erin. Een drupje bierglazen spoelmiddel werkt ook goed. (eigenlijk een ontvetter; beetje opgeloste soda kan ook)
Afdrogen met een goed gewassen (geen wasverzachter!) schone theedoek. Eventueel vettige aanslag met een beetje Isopropyl Alcohol weghalen. En dan maar hopen dat de coating van goede kwaliteit is...

Maar je weet dat een UV filter op zich weinig nut heeft qua filterwerking op een DSLR? :+

Een impact-limiting-device is vaak beter op z'n plek. :Y

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 24-10-2017 11:43 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Idd. UV filter is onzin. Het is alleen maar een extra glaselement dat weer een extra air-to-surface breking toevoegt en dus minder lichttransmissie en extra kans op flare. Bescherming voor je frontelement is ook niet echt aan te tonen. De kans dat er al iets gebeurt dat je frontelement zou beschadigen is vrij klein. Daarnaast is het glas van een frontelement best hard en een filter ervoor kan juist ervoor zorgen dat het glas van het front element kapot gaat door het glas van de filter. Zonnekap is tha way to go :)

Dat gezegd hebbende... Je kunt ook een lenspen kopen. Ik heb goeie ervaringen ermee. Heeft een zacht kwastje om het grove vuil weg te krijgen en dan het pen-gedeelte om vlekken weg te vegen. Ik vind het echt een uitkomst; (microvezel)doekjes worden altijd wel vies/vettig en op een gegeven moment ben je gewoon de viezigheid aant verspreiden op je frontelement/filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 30-06 13:56

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Deathchant schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:15:
Idd. UV filter is onzin. Het is alleen maar een extra glaselement dat weer een extra air-to-
Dat gezegd hebbende... Je kunt ook een lenspen kopen. Ik heb goeie ervaringen ermee. Heeft een zacht kwastje om het grove vuil weg te krijgen en dan het pen-gedeelte om vlekken weg te vegen. Ik vind het echt een uitkomst; (microvezel)doekjes worden altijd wel vies/vettig en op een gegeven moment ben je gewoon de viezigheid aant verspreiden op je frontelement/filter.
Helemaal mee eens. Ik heb een lenspen liggen, die gaat al 20 jaar mee ofzo en maakt nog steeds schoner dan die microvezel doekjes van een paar maanden oud. Al is hij wel aan vervanging toe.

En die impact limiting devices kunnen niet op de Olympus 14-42 pancake. Ik heb inmiddels een 37mm schroefdraad lenshood besteld.

[ Voor 7% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 24-10-2017 12:14 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-06 16:05
Deathchant schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:15:
Idd. UV filter is onzin. Het is alleen maar een extra glaselement dat weer een extra air-to-surface breking toevoegt en dus minder lichttransmissie en extra kans op flare. Bescherming voor je frontelement is ook niet echt aan te tonen. De kans dat er al iets gebeurt dat je frontelement zou beschadigen is vrij klein. Daarnaast is het glas van een frontelement best hard en een filter ervoor kan juist ervoor zorgen dat het glas van het front element kapot gaat door het glas van de filter. Zonnekap is tha way to go :)
Was het daar vroeger helemaal mee eens. Laatste jaren ben ik daar toch wel van terug.

Het is gewoon erg handig zo'n filter. Ik veeg ze met mijn mouw schoon op locatie en hoef verder niet voorzichtig te doen. Thuis maak ik hem weer goed schoon.
Zand/ stof/ water. Allemaal geen probleem.

Qua beeldkwaliteit zie ik bijna geen verschil. Alleen bij mijn 50mm summicron heb je eerder last van flare dus daar haal ik hem er soms vanaf.
Verder altijd een filter erop.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
RobertJRB schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:55:
[...]

Het is gewoon erg handig zo'n filter. Ik veeg ze met mijn mouw schoon op locatie en hoef verder niet voorzichtig te doen.
Idd, heel handig. Tip: als je 'm niet zo heel goed schoonveegt, dan krijg je er gelijk het Leica Thambar effect bij! :+ >:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-06 16:05
ehtweak schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:31:
[...]

Idd, heel handig. Tip: als je 'm niet zo heel goed schoonveegt, dan krijg je er gelijk het Leica Thambar effect bij! :+ >:)
:P ;)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:53

copykat

Good copy isn't bad

ehtweak schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 10:33:
@StevenzeN Niet! Kijk maar uit, anders filteren ze geen UV licht meer... >:)

Maar ....

Een impact-limiting-device is vaak beter op z'n plek. :Y
ligt het aan mij of zit ik in een timeloop als ik op je link klik.....? 😀

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 11:38
Graag zou ik mijn filterarsenaal willen beperken en zit daarom met de volgende vraag.

Helaas zijn niet alle zonnekappen bij me van een schuifje voorzien om aan de pola-filter te draaien, enkel mijn Fuji 50-140mm is hiervan voorzien. Dit betekent dat ik bij gebruik van de pola-filter de zonnekap van de overige lenzen steeds moet verwijderen om er vlot aan te kunnen draaien.

Dan kan ik toch net zo goed de grootste filtermaat voor al mijn lenzen nemen, bv een 72mm op een 67 of 72 op en 58mm enz, toch?

Ik veronderstel dat 1 enkele verloopring op een lens geen probleem zou mogen geven, toch?

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1kRX4LpXXXXbNXVXXq6xXFXXXg/Metal-58mm-72mm-58-72-58-To-72-Step-Up-Filter-Ring-Stepping-Lens-Adapter-font.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-06 19:42

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb dit zelf jaren gelden ook overwogen, maar vond het na week testen niet zo fijn om grote adapter ring te gebruiken op kleiner objectief. Zag er optisch minder uit, maar dat is dan te overzien. Stak toch redelijk uit waardoor ik geregeld bleef haken. Achter de adapter ring. Maar het werkte wel. En het is natuurlijk ook goedkopere optie dan voor alle objectieven filters kopen.

[ Voor 19% gewijzigd door Daan_ op 27-11-2017 09:29 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat de zonnekap bij een grotere schroef-filtermaat dan de lens zelf niet meer kan gebruikt worden. Bedoeling is om dit enkel bij Pola-filters toe te passen.

Ik zie ivm de zonnekap dat je bij het Lee-syteem het zelfde probleem hebt.

Afbeeldingslocatie: https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/12/2016/07/Lee-Filters-ND-grads-on-100mm-filter-system-600x400.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Lee heeft zonnekappen voor haar systeem. Deze zijn kostbaar en groot.
http://www.leefilters.com...t/category/universal-hood

Persoonlijk vind ik een adapter ring voor opschroef filters niet prettig werken. Bleef geregeld achter iets haken. Dit heb ik ook met de adapter ringen van Lee. Gebruik een Lee Seven5 en 100mm filter set. Voorbeide ook de cpl filter. Als ik de (G)ND filters niet gebruik dan gaat er weer een Hoya HD cpl op.

Ieder zal dit anders ervaren. Persoonlijk vind ik het niet zo prettig als er groter adapter ring op een kleine objectief zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Bedankt voor de toelichting ;)
Ik denk dat ik het maar dan houd op enkele Pola-filters extra, dan heb ik alvast geen probleem met de zonnekap.

De ideale zonnekap voor mijn andere lenzen zou het onderstaande voorbeeld zijn.
Waar zijn deze voor de Fujifilm lenzen te vinden :?

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41Sm0w-x%2BFL.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Je zou eens kunnen kijken op DX.com en Amazone. Hier al vaker leuke dingen gevonden voor het Fujifilm x systeem. Al vraag ik me af of ze er al zijn voor het Fujifilm Systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-06 11:22
Ik ga in het voorjaar naar Ijsland en wil graag wat meer gaan doen met long-exposures, omdat ik denk dat het daar wel wat kan toevoegen. Ik heb al een Cokin Z-systeem voor mijn ND-grads en ND8 filter, maar ik zou graag een 10-stops ND filter willen gaan gebruiken voor echt lange exposures, maar ik heb wat vragen.

Prijsverschil Cokin Z ND filter
Er zijn verschillende soorten filters. Er is een ND8 filter (Z154) voor ongeveer €40 en een ND8 filter (Nuances ND8) voor €125. Het 10-stops filter is er alleen in de duurdere Nuances serie. Is dit puur verschil in kwaliteit (minder colorcast)?

EDIT: Het lijkt er inderdaad op dat de Nuances serie van een betere kwaliteit is. Die zijn gemaakt van Schott Glass B270 en zijn sinds 2015 verkrijgbaar (press-release). Het voordeel is dat ze stackable zijn zonder dat er colorcast optreedt.

Combinatie met polarisatiefilter
Ik heb ergens gelezen dat het polarisatiefilter bij plastic ND filters voor het ND filter geplaatst moet worden en dat het bij glazen filters niet uitmaakt. Ik heb alleen threaded-polafilters. Fysiek past het en het is wat onhandig, maar voor incidenteel gebruik vind ik het even prima.

Het polafilter dat geschikt is voor de Cokin Z kost rond de €300 en dat vind ik veel te gek voor incidenteel gebruik. Kan ik het polafilter gewoon op de lens schroeven en daarop mijn Cokin houder?

Een interessante link is trouwens: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/filter-topic.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door BugBoy op 04-01-2018 16:56 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
* moozzuzz fluistert reeds enkele jaren: Haida ND3.0 (=10stops) op amazon.de (of ook via hun NL verdeler; is dezelfde prijs ~85 EUR). ze hebben ook een pola, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
moozzuzz schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:13:
* moozzuzz fluistert reeds enkele jaren: Haida ND3.0 (=10stops) op amazon.de (of ook via hun NL verdeler; is dezelfde prijs ~85 EUR). ze hebben ook een pola, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Fluistert lekker mee, goede kwaliteit filters voor een degelijke prijs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-05 10:12
BugBoy schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 14:13:
[..]
Prijsverschil Cokin Z ND filter
Er zijn verschillende soorten filters. Er is een ND8 filter (Z154) voor ongeveer €40 en een ND8 filter (Nuances ND8) voor €125. Het 10-stops filter is er alleen in de duurdere Nuances serie. Is dit puur verschil in kwaliteit (minder colorcast)?

EDIT: Het lijkt er inderdaad op dat de Nuances serie van een betere kwaliteit is. Die zijn gemaakt van Schott Glass B270 en zijn sinds 2015 verkrijgbaar (press-release). Het voordeel is dat ze stackable zijn zonder dat er colorcast optreedt.
Ik heb zowel gewone als nuances serie ND filters van Cokin en die laatste zijn inderdaad duidelijk van betere kwaliteit. De gewone filters zijn overigens ook prima, alleen moet je opletten tijdens het opzetten dat ze niet te vast schroeft, omdat je dan verbuiging en dus rare effecten krijgt op je foto.

Ik gebruik ook graduated ND filters van Cokin maar heb verder geen ervaring met de polarisatie filters van Cokin (heb destijds op goed geluk met een kickstarter van breakthrough meegedaan en die bevalt prima). Je kunt trouwens prima een opschroef filter gebruiken in combinatie met de houder zolang de filter ook weer schroefdraad heeft waar je de verloopring op zet.

[ Voor 4% gewijzigd door Jur_ op 05-01-2018 13:58 ]

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb een fijne kras op mijn B+W CPOL, wat helaas een wat beter model was (ik meen xs-pro). Nou ja prima, maar ik wil dus een nieuwe.

Nu was maxsaver de plek waar ik vroeger filters bestelde, en die zijn als eBay shop verder gegaan. Ziet er op zich nog wel legit uit, maar zijn er nieuwe goedkope plekken? Iemand nog een tip? :) En is die nieuwe versie van maxsaver nog steeds te vertrouwen?

Heb uiteraard hier even wat rond gekeken maar zie weinig mensen meer op goedkope-filter-jacht gaan.
En ja ik weet vrij zeker dat ik weer een B+W wil, ik heb deze (https://www.ebay.com/itm/...ilter-77-mm-/371250014041) nu op het oog.

offtopic:
Ik weet dat we het in 2015 ook al eens besproken hebben :) Boudewijn in "Het grote filter topic"

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 11-02-2018 17:23 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Van de week de Lee landscape polarisatie filter de verkocht en vervangen voor de NiSi landscape polarisatie met NiSi V5 Pro filterhouder.

De Lee filterhouder (2 slots) + CPL gaf enorm veel vignetting op 16mm op mijn Sony A7R III + 16-35GM combinatie. Deze was in LR niet weg te krijgen. Het werd dus croppen.

De NiSi geeft nauwelijks tot geen vignetting. Zelfs bij gebruik van het derde slot. En de Lee filters als de Big en Little stopper als de GND passen er soepel in de NiSi filterhouder.

Toch wel voordeel dat de CPL in filter ring geplaatst word in plaats voorop de filter houder zoals bij Lee. En kan bestaande set Lee filters blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Superdaantje schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 10:33:
Van de week de Lee landscape polarisatie filter de verkocht en vervangen voor de NiSi landscape polarisatie met NiSi V5 Pro filterhouder.

De Lee filterhouder (2 slots) + CPL gaf enorm veel vignetting op 16mm op mijn Sony A7R III + 16-35GM combinatie. Deze was in LR niet weg te krijgen. Het werd dus croppen.

De NiSi geeft nauwelijks tot geen vignetting. Zelfs bij gebruik van het derde slot. En de Lee filters als de Big en Little stopper als de GND passen er soepel in de NiSi filterhouder.

Toch wel voordeel dat de CPL in filter ring geplaatst word in plaats voorop de filter houder zoals bij Lee. En kan bestaande set Lee filters blijven gebruiken.
Heb een soortgelijke houder van Benro. Werkt met een 82mm CPL en geeft ook veel minder vingettering ten opzichte van m'n oude Formatt Hitech houders, ook met zo'n CPL ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wel naar Benro gekeken, maar er waren aantal punten waar voor mij de NiSi de betere keuze is.

* Als er een filter van een ander merk wordt gebruikt, let er dan op dat deze maximaal 5mm dik is. Als deze dikker is, dan is het niet mogelijk om het eerste slot te gebruiken. je kunt dan slechts twee filters gebruiken. Houd er rekening mee dat de licht-afdichting (voor grijsfilters) alleen bij het eerste slot werkt.
* Als de houder wordt gebruikt op een objectief met filter maat 77mm icm met de step-downring, vindt er een vignettering plaats. Indien er een polaratiefilter wordt gebruikt, is er een vignettering tot 20mm. Indien de houder met een slot wordt gebruikt, is er vignettering tot 19mm. Indien de houder met drie slots wordt gebruikt, is er vignettering tot 21mm.
Uiteraard geldt dit niet indien de houder op een 82mm-lens wordt gebruikt. Deze kan dan op een brandpunt van 16mm worden gebruikt zonder vignettering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FT Twisty
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-02 22:12

FT Twisty

😎🏍️🎮📺📷☕

Sorry voor het oprakelen van dit topic, maar wilde even laten weten dat ik goed geholpen ben door het lezen van de informatie hier

Ik ga volgende week een filtergebruik landschapsfotografie workshop doen waarbij dus uiteraard filters worden toegelicht.
Vooralsnog had ik alleen een ND variabel filter op enkel mijn 70-300mm lens. Maar wilde dus ook de mogelijkheid hebben die filter te gebruiken op mijn 18-55mm kitlens & mijn 50mm plastic fantastic.

Daarnaast wilde ik een grijsverloopfilter aanschaffen, maar wilde dus niet voor elke filtermaat een aparte filter, waardoor ik dus uitkwam op een P houder

Zoals ik het in eerste instantie begreep na lezen van wat informatie hierover, dacht ik zelf dat ik voor zowel die ND filter als P houder aparte adapterringen nodig had. Oftewel, als ik het zelf had besteld had ik zo'n stuk of 6 adapterringen gehad denk ik

Kamera Express heeft mij hierin echter verder geholpen met aanvullende informatie en de juiste (hoeveelheid) adapterringen + een set Cokin grijsverloopfilters met P houder.

Ben benieuwd wat dit gaat brengen voor mijn foto's volgende week :P

AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Santho Veel succes alvast en bookmark het volgende topic zou ik zeggen, waar we natuurlijk graag de resultaten in terug zien [Verzamel] Long exposure fotografie (ND... filters)

Een filterhouder, met een paar adapter ringen is inderdaad de beste optie. Vooral op langere termijn is dit ideaal en gelukkig hebben veel lenzen ook dezelfde filtermaat.

Veel mensen hebben er een stuk of 3 voor hun Holy Trinity en dekken daarmee het gehele zoombereik af van UWA tot Tele werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FT Twisty

FT Twisty

😎🏍️🎮📺📷☕

@Unidentified Dank je, zal ik zeker doen!
Maar hoe enthousiast ik gister was, hoe erg ik baal vandaag

Net een mail gehad dat die workshop niet doorgaat vanwege te weinig inschrijvingen dus moet ik of wachten tot 22 september of kiezen voor een van hun andere workshops

En anders trek ik er zelf wel op uit ;)

AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Santho Gewoon zelf er op uit gaan, zo heel moeilijk is het allemaal niet.

Paar kleine tips voor long exposures:

1) Gebruik een stevig statief en indien mogelijk een intervalometer als afstandsbediening(ook erg handig voor timelapses)
2) Schroef de adapterring en fiterhouder alvast op de lens
3) Schiet een paar test shots in de A mode met ISO 100 en F8 om de compositie te bepalen
4) Schakel dan over naar Manual om handmatig te focussen
5) Maak nog een paar test foto's om de scherpte te controleren
6) Filters er voorzettig op zetten (zorg dat de camera niet meer beweegt)
7) En schieten maar op verschillende shutterspeeds, bij mij varieert dat meestal van 30 sec tot 5 min afhankelijk van welke sterkte qua ND filter je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FT Twisty

FT Twisty

😎🏍️🎮📺📷☕

Bedankt voor die tips _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Laatst online: 31-03 09:25
Goedemorgen,

Ben opzoek naar een goeie pola filter voor mijn 3 lensen, heb al een mooie set ND filters 3,6 en 10 stops, maar met uitzicht naar IJsland is een Pola filter niet zo gek idee.

Zelf al de nodige step up/down ringen, mijn grootste maat is 62mm en daar zoek ik dan ook naar om 1 filter (ronde variant) te halen.

- 62mm 10-18 F4 Sony E-mount UWA (meest vignetting gevoelig)

- 55mm 16-70 F4 Sony Zeis E-mount (stepdown ring)

- 52mm Sigma 30mm F1.4 E-mount (Stepdown ring)

Alvast bedankt.

Brendan

(Edit)
Zit nu te kijken naar de:
- B&W CPOL HTC MRC Nano XS-Pro Digital 62
- Graag jullie mening.

Belangerijk voor mij is:
- Dat het een goede filter is.
- Dat hij zo dun mogelijk is.
- Dit is misschien raar maar zijn sommige filters ook iets gedempt bij het draaien van de polarisatie?

[ Voor 120% gewijzigd door AngelusHD op 14-06-2018 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:49
B+W is eigenlijk altijd wel goed, zelf ben ik wat meer van Hoya maar dat is gewoon persoonlijke voorkeur. Bij Hoya is het overigens wel goed opletten want die hebben een range letterlijk van troep tot top filters.

Qua dunheid zul je zelf even moeten zoeken ;)

Qua 'demping' zit er wel verschil in, zo vond ik mijn Hoya Pro1 digital wat stroef draaien. Een beetje alsof er echt twee metalen delen over elkaar draaide, heel vervelend. De Hoya HD die ik nu gebruik voelt juist iets gedempt en heel smooth :)

In principe geld hier ook gewoon het aloude gezegde, goedkoop is duurkoop. Kwalitatief goede filters kosten nou eenmaal meer. B+W MRC (nano's), Hoya HD (nano's) zijn goed, Rodenstock hoor ik vaak goede dingen over maar ken ik zelf niet zo goed.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Hier ook goede ervaringen met de Hoya HD filters, een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
@AngelusHD
Ik heb ervaring met de 'oude' B+W CPL's, waarbij de vatting nog van messing werd gefabriceerd. Dit veroorzaakt minder vaak problemen met vastzittende filters.

Daarnaast gebruik ik Rodenstock, maar dan de HR Digital CPL uitvoering; die heeft ook een messing vatting.
documentatie: http://www.rodenstock-pho...ock-Filters_2017_DE_w.pdf

Hier een B+W en een Rodenstock gezellig naast elkaar, met hun metalen opbergdoosje:

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5535/12050978553_bc85e1e588_c.jpg

En hier de Rodenstock:
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2940/14064397188_388bd021cf_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5573/14247757241_d00f28b0f7_c.jpg

tip: let goed op de prijzen, want dit kan enorm verschillen per (foto)winkel.
Vaak heeft amazon punt de ook wel nette prijzen. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:15
Is dit een goede aankoop , hoya/kenko cpl 82 mm?

Of koop ik dan rommel en kan ik beter hier in Nederland een hoya cpl kopen?
Kenko en Hoya schijnt hetzelfde te zijn?

Ik zoek een goede cpl voor een 82 lens, slim, omdat ik hem op een full frame 24-70 lens wil zetten.
Ik koop er een adapter ring bij 77-82 zodat hij ook op een lens met filtermaat 77 mm past. (nikon 24-120)

Misschien zie ik wat randen? Beetje maakt niet uit, zoom ik wel een paar mm in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-06 17:26

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoya Pro1 Digital is op zich gewoon prima spul, maar of je bij AliExpress zeker weet dat je een originele Hoya koopt vraag ik me dan altijd een beetje af als je minder dan de helft betaalt van wat ie in NL kost: pricewatch: Hoya Pro1 Digital Circular PL 82mm

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Is al weer paar jaar terug dat ik de Hoya Pro heb gebruikt/vergeleken met de HD. Zelf heb ik gekozen voor de HD. Deze zijn wat dunner. Dit geeft minder vignetting. De HD laat ook wat meer licht door. Scheelde toen +/- 1 stop. Tevens was oppervlak makkelijker te reinigen. Weet alleen niet hoe de door ontwikkeling is geweest afgelopen jaren.... dit was jaar of vier terug.

Orion84 zou ik deze ook kopen in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Ga zeker voor de Hoya HD versie ten opzichte van de Pro. De HD's zijn toch kwalitatief een stukje beter. En ook Amazon in Duitsland heeft de HD's soms tegen schappelijke prijzen.
Pagina: 1 ... 31 32 Laatste

Let op:
Waarom een UV-filter doorgaans een onzinnige aankoop is: YouTube: UV Filters - A Waste of Time & Money