@tweaker2010, ik heb zelf ook alleen maar de MRC filters van B+W, maar Hoya heeft ook multi resistant coatings op hun SMC/HMC filters, ik weet alleen even de benaming niet. Maar wat ik van velen hoor zijn de Hoya's iets minder makkelijk schoon te maken dan B+W.
Bedenk je idd goed dat een UV filter een lens niet beter maakt. Het is en blijft een extra glaslaag dat theoretisch nadeling is voor de lichtinval, zoals al eens eerder uitgelegd was. MRC filters zorgen er meestal voor dat het niet "verslechtert" door meerdere coatings en ontspiegeld glas, maar filters die dit niet hebben zou ik zelf nooit gebruiken.
Ik heb ze zelf als bescherming van het frontelement, alhoewel dat ook nooit garanties biedt. In het ongelukkige geval van een botsing van de lens tegen de grond, kan het goed gaan natuurlijk en alleen je filter kapot gaan, maar het kan ook zijn dat juist dit ervoor zorgt dat je frontelement flink beschadigt/bekrast raakt. Wees je hiervan bewust.
Ik hoop dat als mijn lenzen hoe dan ook zouden vallen dat alleen de filter stuk gaat

Maar goed, tis even kiezen uit 2 kwaden.
Maar ik ben het met voorgangers eens dat juist zonnekappen veel beter zijn voor de bescherming van het front element alsmede het tegengaan van flares, waar een filter eigenlijk niks bijdraagt aan flare-prevention.
Ik gebruik dus ook altijd zonnekappen, dus ik heb eigenlijk geen andere ervaringen met de filters erop dan wanneer ik ze eraf laat, dus laat ik ze erop voor extra bescherming.