Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:23

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Universal Creations schreef op zondag 27 juli 2014 @ 14:48:
In principe als de coating er tegen kan: aceton (of nagelak remover).
Weet niet helemaal of ik aceton en nagellak reomver op mijn lens durf los te laten....de lens kost slechts 2000 euro :S.
Maar ik kan het wel op het UV filter proberen, die heeft ook een set lagen coating als ik de folder mag geloven.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Laatst online: 28-05 22:00
Ik heb alleen UV filters op m'n duurdere lenzen, ook al is het alleen maar vanwege (m'n eigen) vetvingers of om de weathersealing compleet te maken. Als ik daarvoor kwaliteit moet inleveren dan neem ik dat op de koop toe. Maar in praktijk merk ik er weinig van, fotografeer veel in het donker en heb nog een UFO voorbij zien komen....behalve met m'n Sony A7 dan, flare is een speciale feature van de camera zelf }:|

voor de rest gebruik ik altijd de zonnekap vanwege bescherming, ik heb vaak genoeg gehad dat mensen tegen m'n camera aanlopen met hun tas of wat dan ook *klunk* dan ben je blij dat ie erop zit...je kan zelf wel zo voorzichtig zijn, meestal wordt schade veroorzaakt door derden.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Terryb47 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 17:08:
[...]

voor de rest gebruik ik altijd de zonnekap vanwege bescherming, ik heb vaak genoeg gehad dat mensen tegen m'n camera aanlopen met hun tas of wat dan ook *klunk* dan ben je blij dat ie erop zit...je kan zelf wel zo voorzichtig zijn, meestal wordt schade veroorzaakt door derden.
Dan zou je zelf ook wat meer op moeten letten, vaak als mensen dichtbij komen of de beweging maken om voor mij langs te gaan houd ik de body dicht tegen mij aan zodat ze dan tegen mijn arm stoten.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 17:53
Als ik mijn Zeissjes op de camera heb, dan doet het au bij de persoon die er tegenaan stoot. Ik zeg dan meteen sorry ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Nomad schreef op zondag 27 juli 2014 @ 16:46:
[...]

Weet niet helemaal of ik aceton en nagellak reomver op mijn lens durf los te laten....de lens kost slechts 2000 euro :S.
Maar ik kan het wel op het UV filter proberen, die heeft ook een set lagen coating als ik de folder mag geloven.
Water/zeep?

Krijg ik het ook mee van meubels. Uiteraard niet meteen je lens in de vaatwasser zetten, maar een vochtige doek uit een sopje zou moeten werken toch :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op zondag 27 juli 2014 @ 17:47:
Als ik mijn Zeissjes op de camera heb, dan doet het au bij de persoon die er tegenaan stoot. Ik zeg dan meteen sorry ;)
Dat ook ja :+ Mijn 35mm is dan wel niet van metaal maar wel erg stevig gebouwd, samen met de body deel ik vaak toch wel onbedoeld een tikje uit als ik zelf sta te fotograferen over de schouder van iemand bijvoorbeeld. Maar het is gewoon een reflex dat als er iemand aan komt dat ik die er ook netjes langs laat :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:05

copykat

Good copy isn't bad

Nomad schreef op zondag 27 juli 2014 @ 16:46:
[...]

even googlen:

Het is altijd verstandig om een ​​reinigingsmiddel dat is mild genoeg om schade aan de oppervlakte, maar sterk genoeg is om eventuele olieachtige resten haarlak op te lossen te voorkomen gebruiken. In de meeste gevallen zal een zelfgemaakte oplossing van alcohol, afwasmiddel en warm water voldoende.

Volgens mij is dus industriële alcohol of erg sterke wodka... :+ , voldoende om het te verwijderen.
Ik haal wel eens vervelende vlekken van glas werk met een witte "adressticker" er op plakken en die soaken met ethiel-alcohol, en dan na enige minuten als de sticker opgelost is voorzichtig weg krabben met een nagel of plastick scaper.
De stickerglue hecht zich aan de smurrie en de alcohol zorgt er voor dat de sticker loslaat.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Laatst online: 28-05 22:00
Ventieldopje schreef op zondag 27 juli 2014 @ 17:40:
[...]

Dan zou je zelf ook wat meer op moeten letten
onzin, ook al kijk ik uit en mensen ontwijk, er zijn altijd mensen die tegen je aanlopen. dan bedoel ik niet op een drukke beurs ofzo, maar bijvoorbeeld op straat in hongkong. daar lopen mensen als kip zonder kop zigzaggend al botsend door elkaar heen...in tokyo heb ik daar gek genoeg nooit last van gehad terwijl het daar ook verschrikkelijk druk is, ligt echt aan het volk daar heb ik het idee...

[ Voor 11% gewijzigd door Terryb47 op 28-07-2014 07:18 ]

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Terryb47 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 07:17:
[...]

onzin, ook al kijk ik uit en mensen ontwijk, er zijn altijd mensen die tegen je aanlopen. dan bedoel ik niet op een drukke beurs ofzo, maar bijvoorbeeld op straat in hongkong. daar lopen mensen als kip zonder kop zigzaggend al botsend door elkaar heen...in tokyo heb ik daar gek genoeg nooit last van gehad terwijl het daar ook verschrikkelijk druk is, ligt echt aan het volk daar heb ik het idee...
Maar heb je je camera om je nek hangen dan? In drukke gebieden hou ik altijd mijn camera voor mij (niet recht naar voren) of als ik lang moet lopen doe ik hem in mijn tas en heb ik nergens last van. Als je foto's staat te maken kan ik het me voorstellen dat het wel gebeurd maar dat is het punt dat je alert moet zijn, zeker als je gewoon op de stoep staat daar.

Misschien is het daarom populair om een systeemcamera mee te nemen ipv. een full size DSLR naar dat soort gebieden. Ik weet het niet :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 10:01

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Als ik door mensenmassa's loop dan heb ik de strap om mijn nek en hou ik de camera vast (onderkant body / lens in de hand). Nooit last gehad dat er iemand zomaar tegen aanliep.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 22:13:
Ik zoek een leuke polarisatiefilter voor een 18-55 nikon kitlens. Naar welke modelletjes kan ik het beste kijken? Liefst niet al te duur maar de kwaliteit moet natuurlijk zeker wel de moeite waard zijn.
Ik zit met dezelfde situatie hier. :p Ook een 18-55, ook het model waarvan de boel nog leuk meedraait als je focust. :+ Denk zelf dat ik de pricewatch: Hoya HRT Polarisatiefilter + UV-Coating 52mm ga halen, is niet zo heel duur dus ik kan gerust proberen. Dat bijstellen na het focussen neem ik maar voor lief. Andere lens komt later wel. :+

[ Voor 7% gewijzigd door S_Chief op 01-08-2014 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
Ik zou niet voor de meest goedkope gaan, maar hele dure (zoals B+W) is ook niet noodzakelijk. Hoya is een goede keuze, ik gebruik ze zelf ook. Prima scherpte voor een goede prijs over het algemeen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Denk dat ik de Hoya die ik hierboven had geplaatst een prima keuze is(?). Goedkoopste keuze ben ik nooit een fan van, moet wel een beetje fatsoenlijk spul zijn.

Lijkt bij Amazon.de nog iets goedkoper te zijn, helemaal mooi.

EDIT: Hoewel, de pricewatch: Hoya Pro1 Digital Circular PL 52mm is niet heel veel duurder, dus ik kan kiezen. :+

[ Voor 52% gewijzigd door S_Chief op 01-08-2014 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Ik ben van plan om voor mijn D5300 een Hoya UV filter aan te schaffen.
Nu vroeg ik me af of er veel kwaliteitsverschil zit tussen een Hoya HD en een HMC filter?
Ze zijn beide toch ontspiegelend? Qua prijs scheelt het de helft. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Er is maar een tip, koop een zonnekap ter bescherming en geen UV filter. Met tegenlicht en met minder licht al heel snel last van flares.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Zonnekap heb ik al, alleen die zit er niet altijd op. Dit filter wil ik ook ter bescherming van mijn lens gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Mag ik vragen om wat voor lens het gaat en waar je hem zoal wil voor gaan gebruiken? In veel te veel gevallen is het echt overbodig om een UV filter te gebruiken, zoal ik al zei heeft het een hoop nadelen.

Het enige voordeel is dat je kleine krasjes kan voorkomen en het sommige lenzen weather sealed maakt. UV filters zijn lang niet zo sterk als je denkt en als er iets tegen aan tikt dan kan het maar zo zijn dat het er dwars doorheen gaat waardoor alle scherven alsnog krassen op je front element en ben je wellicht verder van huis dan zonder UV filter.

De zonnekap bied in de meeste gevallen goede bescherming en _voorkomt_ flares en andere nare licht invallen. Waar een UV filter vaak alleen maar zorgt voor ghosts en flares.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ik gebruik op al mijn lenzen B+W 007 Clear Filters en daarmee is er niks aan de hand of ik nou buiten in de volle zon sta of regenbui+heel veel wind of gewoon binnen in een donkere omgeving met/zonder flits erbij :)

Daarmee wil ik niet zeggen dat je op een kitlens een filter moet schroeven, maar op laten we zeggen iets van een 15-85/16-85 of de non-Art Sigma 50 mm. f/1.4 is het geen gek idee!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Ik heb pas een samyang 7.5 fisheye gekocht voor m'n MFT cam, vooral als een soort low budget wide angle alternatief, gezien de UWA zooms op MFT naar mijn mening een beetje te duur zijn, en ik al een mooie op m'n 7D heb. Die blijft echter komende vakantie thuis, maar wilde toch wat wijds meenemen. Maar op die fisheye kan niet zomaar een filter. Ik zou toch wel, mocht het nodig zijn, een ND kunnen gebruiken voor evt een timelapse her en der. Nu kwam ik bij wat zoeken dit tegen:

Lijkt me een simpele oplossing, in plaats van een filter systeem a la Cokin te kopen en modden. Dat wordt me iets te duur :+.

Voor een paar dollar zo;n gel filtertje tussen mount en lens plaatsen wil ik best wel proberen. Enig idee waar ik zoiets hier in NL kan kopen?

http://www.amazon.com/Ros...6OGNLNC/?tag=cheesycam-20

Het moeten iig vrij dunne gel filters zijn...

EDIT: nevermind, ik heb voor paar euri bij bax-shop een lee filter sampler kunnen scoren.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjekster op 26-08-2014 21:55 ]

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Ventieldopje schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 17:01:
Mag ik vragen om wat voor lens het gaat en waar je hem zoal wil voor gaan gebruiken? In veel te veel gevallen is het echt overbodig om een UV filter te gebruiken, zoal ik al zei heeft het een hoop nadelen.
Het gaat om een 18-105 Nikkor lens. Bedankt voor je tip over de zonnekap maar ik wil echt een UV filter erop.
Is de B&W UV 010 67 MM MRC trouwens een goede filter? Of zou ik beter voor een Hoya kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Over de MRC hoor ik goede verhalen maar Hoya heeft ook prima filters :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30
@tweaker2010, ik heb zelf ook alleen maar de MRC filters van B+W, maar Hoya heeft ook multi resistant coatings op hun SMC/HMC filters, ik weet alleen even de benaming niet. Maar wat ik van velen hoor zijn de Hoya's iets minder makkelijk schoon te maken dan B+W.

Bedenk je idd goed dat een UV filter een lens niet beter maakt. Het is en blijft een extra glaslaag dat theoretisch nadeling is voor de lichtinval, zoals al eens eerder uitgelegd was. MRC filters zorgen er meestal voor dat het niet "verslechtert" door meerdere coatings en ontspiegeld glas, maar filters die dit niet hebben zou ik zelf nooit gebruiken.
Ik heb ze zelf als bescherming van het frontelement, alhoewel dat ook nooit garanties biedt. In het ongelukkige geval van een botsing van de lens tegen de grond, kan het goed gaan natuurlijk en alleen je filter kapot gaan, maar het kan ook zijn dat juist dit ervoor zorgt dat je frontelement flink beschadigt/bekrast raakt. Wees je hiervan bewust.
Ik hoop dat als mijn lenzen hoe dan ook zouden vallen dat alleen de filter stuk gaat ;) Maar goed, tis even kiezen uit 2 kwaden.

Maar ik ben het met voorgangers eens dat juist zonnekappen veel beter zijn voor de bescherming van het front element alsmede het tegengaan van flares, waar een filter eigenlijk niks bijdraagt aan flare-prevention.
Ik gebruik dus ook altijd zonnekappen, dus ik heb eigenlijk geen andere ervaringen met de filters erop dan wanneer ik ze eraf laat, dus laat ik ze erop voor extra bescherming.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Volgens mij heb je overdag ook veel minder last van rare bij effecten. Ik merkte vooral met nightshots dat ik van die rare spookbeelden / spiegelingen van licht kreeg. Zonder UV was dat niet aanwezig. Sindsdien eigenlijk nooit meer UV gebruikt.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Zeer goede ervaringen met zowel de B+W MRC alsook de Hoya HD (vergelijkbaar met de MRC qua coating, etc). Het voordeel van de Hoya HD is dat deze wat dunner zijn zonder dat je extra moet betalen voor een slim filter. Vooral handig op groothoeklenzen. Ook hebben de Hoya HDs gewoon een filter thread zodat het stacken van filters ook mogelijk is.

Maar veelal gebruik ik de filters alleen in situaties waarbij veel water, stof en/of zand te vinden is. De zonnekap biedt bij normaal gebruik meer dan genoeg bescherming voor het lenselement.

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:02

Royz

Kleurenblind!!

Heb voor het eerst mijn Lee Little Stopper echt in de field gebruikt (waterval overdag). Ik vind 6 stops tot nu toe fijn, ik kan er lekker mee overweg en de colorcast viel wel mee eigenlijk. Happy ermee :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

@Deathchant en anderen hierboven: bedankt voor de tips. Ik heb een MRC van B+W aangeschaft.
De Hoya HD is slecht verkrijgbaar en bovendien een stuk duurder (scheelt 30 euro).

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Deathchant schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 14:23:
[...]
In het ongelukkige geval van een botsing van de lens tegen de grond, kan het goed gaan natuurlijk en alleen je filter kapot gaan, maar het kan ook zijn dat juist dit ervoor zorgt dat je frontelement flink beschadigt/bekrast raakt.
[...]
Je filter kan ook bekneld raken in dergelijke situaties waardoor je het filter niet meer los kan draaien. Maar ook daar is een oplossing voor: http://petapixel.com/2011...er-thats-stuck-on-a-lens/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
tweaker2010 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:35:
@Deathchant en anderen hierboven: bedankt voor de tips. Ik heb een MRC van B+W aangeschaft.
De Hoya HD is slecht verkrijgbaar en bovendien een stuk duurder (scheelt 30 euro).
Voor het geval jij (of anderen) toch nog een Hoya HD willen bestellen, ik heb de mijne via Amazon.de gekocht en dat scheelde echt behoorlijk met de prijzen hier in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:57
Een vraagje over het schoonmaken van een polarisatiefilter.

Volgens een vriend van mij is het namelijk onverstandig om de binnenkant van dit filter schoon te maken. Ik kan me zo geen reden bedenken waarvoor dat zou zijn. Iemand hier dit dit kan bevestigen of ontkrachten?

Ik wil hem overigens schoonmaken met lensdoekjes (duopack met vochtig en droog doekje).

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
VidaR-9 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 11:02:
Een vraagje over het schoonmaken van een polarisatiefilter.

Volgens een vriend van mij is het namelijk onverstandig om de binnenkant van dit filter schoon te maken. Ik kan me zo geen reden bedenken waarvoor dat zou zijn. Iemand hier dit dit kan bevestigen of ontkrachten?

Ik wil hem overigens schoonmaken met lensdoekjes (duopack met vochtig en droog doekje).
Ik maak altijd beide kanten van welk filter dan ook schoon. En met vochtige lensdoekjes moet je ook oppassen. Ik heb daarmee al eens de coating van een wat goedkoper filter compleet verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:57
kdbruin schreef op woensdag 03 september 2014 @ 14:36:
[...]

Ik maak altijd beide kanten van welk filter dan ook schoon. En met vochtige lensdoekjes moet je ook oppassen. Ik heb daarmee al eens de coating van een wat goedkoper filter compleet verwijderd.
Thnx.

Wel apart, want hoorde juist dat zo'n nat + droog doekje handig is om je lenzen schoon te maken, dus zou verwachten dat het voor je filters net zo makkelijk gaat. Zit als het goed is ook geen alcohol in.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasPH
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-07 22:08
Na lang zoeken en overwegen over een ND filter set besloten om voor Hitech 85mm filters te gaan, lijkt mij de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Om te beginnen wil ik het volgende kopen:
- Hitech 85mm plastic holder 3 slot
- 67mm 85mm adapter
- 52mm 85mm adapter
- 77mm 85mm adapter
- Hitech 85x85mm Prostop IRND 10 stop
- Hitech 85x85mm 3 stop
Totale kosten: 165,70€

In de toekomst een wide angle holder en misschien een ND grad.

Heeft iemand een idee waar ik goedkoop een filter tasje (85mm) kan kopen? Op cameratools.nl staat er een voor 34€, dat vind ik toch wat duur voor een simpel tasje...?
Edit: iets gevonden (link)

[ Voor 5% gewijzigd door BasPH op 06-09-2014 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Heb zelf ook Hitech filters (100mm) en ben er erg tevreden mee. Let wel op dat het filter slot niet van Hitech is maar een plastic Cokin geval. Heb ik ook gehad maar ik vond het niet erg stevig aanvoelen. De originele aluminium houders van Hitech bieden toch echt wel meer kwaliteit. En je hebt dan de mogelijkheid om zelf te bepalen hoeveel slots je wilt hebben, zonder dat je dan de houder met een Dremel gaat bewerken (heb ik gedaan met een Cokin houder om een wide-angle versie te maken).

Verder zijn de 85mm filters niet echt geschikt voor groothoek lenzen met een 77mm filter size. Ik had met m'n Nikon 16-35/4 en de aangepaste Cokin houder tot bijna 30mm last van vignettering. Ik gebruik nu 100mm filters en met de originele Hitech houder (2 slots) en de wide-angle adapterring heb ik geen last van vignettering op 16mm. Pas als ik ook m'n CPL erbij plaats (extra ring en filter) dan heb ik tot 24mm last van vignettering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Iemand nog tips voor een goed polarisatiefilter? Het valt me op dat slim filters goedkopers zijn dan gewone filters, hoe komt dat? En is het evt mogelijk om een polarisatiefilter op een uv filter te schroeven of andersom? Of moet je altijd het uv filter verwijderen om het polarisatiefilter te kunnen gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door tweaker2010 op 08-09-2014 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Ik zou het UV filter gewoon verwijderen voordat je de pola erop doet. Wat is het nut van een UV filter als je toch een pola gebruikt dan? Je hebt alleen maar een overbodige laag glas ertussen.
Slimfilters zijn meestal bedoeld voor ultra wide angle lenzen, omdat een UWA i.c.m. een gewone filter soms ergere vignetting kan hebben (of erger nog: de rand van de filter staat misschien op de foto).
Slimfilters hebben als ik me niet vergis ook geen filterdraad aan de voorkant, dus je kunt geen stacking van filters doen dan. Ook is het vaak niet mogelijk om de lensdop erop te doen wegens het ontbreken van die schroefdraad.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Aha, bedankt voor de tip. Ik zag trouwens http://www.camerashop.nl/product/106122/hoya-hrt-polarisatiefilter dit filter. Die heeft ook een soort UV filter, of zit die coating alleen aan de buitenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:30
Deathchant schreef op maandag 08 september 2014 @ 20:13:

...
Slimfilters hebben als ik me niet vergis ook geen filterdraad aan de voorkant, dus je kunt geen stacking van filters doen dan. Ook is het vaak niet mogelijk om de lensdop erop te doen wegens het ontbreken van die schroefdraad.
Van B+W zijn deze er iig wel. Je moet wel even de goede uitzoeken. Ik heb een oude waar het niet op zit en een nieuwere waar het wel op zit.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
tweaker2010 schreef op maandag 08 september 2014 @ 21:01:
Aha, bedankt voor de tip. Ik zag trouwens http://www.camerashop.nl/product/106122/hoya-hrt-polarisatiefilter dit filter. Die heeft ook een soort UV filter, of zit die coating alleen aan de buitenkant?
UV hoeft niet gefilterd te worden, dus of het er nu wel of niet op zit, is niet relevant. UV filters worden gebruikt als fysieke bescherming van de lens. Tegen krasjes, vocht (bij lenzen die enkel weathersealed zijn met filter) en vette vingers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Je moet eigenlijk ook geen filter op een pola willen schroeven. Andersom is dan nog beter (pola op een ander filter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Lee komt met een nieuw "slim" filter: http://leefilters.tumblr....-slimline-105mm-landscape

Deze kan tot 16mm op fullframe zonder vignetting, lijkt me erg fijn. Blijkbaar doet hij meer dan alleen polarisen: "It has a slightly warm bias, so not only is the photographer able to remove glare from shiny surfaces, or increase the contrast between blue sky and white cloud, they can also enhance the greens, browns and golds that are so often associated with photography in the landscape."

Prijs zal weer niet mals zijn ;)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Filters die het beeld warmer maken zijn volgens mij eerder regel dan uitzondering. En zij brengen het nu als een feature... it's not a bug, it's a feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Universal Creations schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 12:07:
Filters die het beeld warmer maken zijn volgens mij eerder regel dan uitzondering. En zij brengen het nu als een feature... it's not a bug, it's a feature.
Power van marketing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
De slimline versie van de Heliopan 105mm pola is net zo duur als de normale Heliopan pola, een slim versie hoeft dus niet perse duurder te zijn.
Universal Creations schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 12:07:
De Lee 6 en 10 stops NDs staan er juist om bekend dat ze een wat blauwige kleuring hebben, dus van Lee zou ik niet direct een gelige kleuring verwachten op een filter (buiten de kleuren filters, uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

De Stopper filters van Lee zijn wel van een ander materiaal gemaakt (vergeleken met de polarisatie filters). Ook is het 'glas' een stuk dikker. Allemaal factiren die voor een andere zweem kunnen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Tja, ik ken geen bigstoppers die het niet hebben. Ik heb een B+W ND110 MRC 77mm en ik heb een zware magenta zweem. Ik moet in LR de slider op -18 zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Deathchant schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:21:
Tja, ik ken geen bigstoppers die het niet hebben. Ik heb een B+W ND110 MRC 77mm en ik heb een zware magenta zweem. Ik moet in LR de slider op -18 zetten....
Na je opmerking heb ik eens even met de magenta en paars schuiven in LR zitten spelen en ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen aan de hoeken wat verschil zie (meer aan de vignettering gerelateerd denk ik). Over het geheel genomen valt het eigenlijk niet eens op. En dan heb ik de big en little stopper nog gestackt.

Ik zal eens wat voorbeelden opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mijn haida bigstopper doet het vrij goed qua zweem al moet ik zeggen dat mijn ND-foto's snel naar ZW omgezet worden, dus heel hard heb ik er niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
BlaTieBla schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:50:
[...]

Na je opmerking heb ik eens even met de magenta en paars schuiven in LR zitten spelen en ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen aan de hoeken wat verschil zie (meer aan de vignettering gerelateerd denk ik). Over het geheel genomen valt het eigenlijk niet eens op. En dan heb ik de big en little stopper nog gestackt.

Paars richting de hoeken doet mij denken aan te dik glas.... (net zoals de Sony A7-serie met groothoeklenzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
BlaTieBla schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 16:50:
[...]

oh nee niet aan de aparte magenta kleurkanaal, sorry, ik bedoel die 2e slider bij de witbalans (magenta-cyaan slider). Soms is -10 genoeg, maar bij de meeste foto's met deze filter moet ik em op minstens -15 of hoger zetten om de magenta-waas enigszins te corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Mijn Haida mag ik toch eigenlijk wel zweemvrij noemen.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-2hLllfbpStc/VC2QhGJt0vI/AAAAAAAABwY/CNqJdYSjfek/s500/PTX10346-500.jpg

Kleur is niet gecorrigeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Yahrr op 02-10-2014 19:51 ]

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:10

Bravo

Second Best

Ik heb vanmiddag aan de hand van de opmerkingen in dit topic nog wat zitten spelen met mijn B+W ND 110. De magentazweem lijkt steeds overheersender te worden bij lagere lichtintensiteiten. Vol open met een relatief korte sluitertijd is de kleurzweem niet direct herkenbaar. In donkere omstandigheden afstoppen zorgt voor een behoorlijk aanwezige gloed.
De zweem lijkt erger te worden met de langere sluitertijd, kan iemand mij dit verklaren?

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dat kleuringen erger worden met langere sluitertijden lees ik wel vaker, maar kan er niet echt een goede verklaring voor bedenken.

@Yahrr, die Haida ziet er inderdaad behoorlijk neutraal uit, stuk beter dan de B+W en Lee 10-stops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
henkie196 schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 07:25:
Dat kleuringen erger worden met langere sluitertijden lees ik wel vaker, maar kan er niet echt een goede verklaring voor bedenken.

@Yahrr, die Haida ziet er inderdaad behoorlijk neutraal uit, stuk beter dan de B+W en Lee 10-stops.
En het leukste: ook een stuk goedkoper. :)

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
SChief schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 20:36:
Denk dat ik de Hoya die ik hierboven had geplaatst een prima keuze is(?). Goedkoopste keuze ben ik nooit een fan van, moet wel een beetje fatsoenlijk spul zijn.

Lijkt bij Amazon.de nog iets goedkoper te zijn, helemaal mooi.

EDIT: Hoewel, de pricewatch: Hoya Pro1 Digital Circular PL 52mm is niet heel veel duurder, dus ik kan kiezen. :+
En toen was ie weer een tijd duurder, en nu weer niet. :p Naast een nieuwe lens overweeg ik dus ook om een pola te kopen (budget is 30/40 euro). Mijn doel is vooral om reflecties op auto's te beperken (alhoewel ik ook al heb gezien dat zo'n filter handig is voor landschappen). Heb al het een en ander gelezen over filters en de Pro1 lijkt mij een prima keuze voor dit geld. Toch vraag ik het stiekem: zou er nog een beter filter zijn voor zo'n prijs?

Denk eraan om trouwens een 72mm te kopen (slechts 40 euro) en dan icm een step-up ring monteren op m'n lens (52mm).

[ Voor 5% gewijzigd door S_Chief op 04-10-2014 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:05

Polariteit

Fietsende fotografeur

Denk eraan om trouwens een 72mm te kopen (slechts 40 euro) en dan icm een step-up ring monteren op m'n lens (52mm).
Doe ik ook altijd, moet je alleen niet je stepupring kwijtraken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:49
Gelukkig zijn die niet zo duur :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Laatst online: 13:05

Polariteit

Fietsende fotografeur

Dat is waar, geloof nog geen 2 dollar op ebay. Maar is wel lullig als je tijdens het fotograferen er achter komt dat dat ding niet meer in je tas zit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Dat B+W filters erg goed zijn is bekend. Hoe zit dat met een 77mm Nikon Circular Polar II? Deze kosten volgens mij meer. Ik ben al een tijdje aan het oriënteren en zoekende naar polarisatiefilter en gezien de verschillende types kwam ik er nog niet uit. Hierbij kom ik vaak de B+W tegen, maar de Nikon filters zeggen mij vrijwel niets.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Luxicon schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 11:31:
Dat B+W filters erg goed zijn is bekend. Hoe zit dat met een 77mm Nikon Circular Polar II?
Ik heb zelf ervaringen met meerdere merken pola filters (Hoya, B+W en Nikon). De Nikon beviel mij absoluut het beste. Uitstekend bouwkwaliteit en een erg goed polarisatie effect. Online zijn best een aantal recensies te vinden. Als ik opnieuw een pola filter zou kopen, wordt dat zeker een Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Een goed polarisatie effect? Zit daar verschil in dan? Het punt bij filters is niet het effect, maar de bij-effecten die je liever niet wil hebben. Denk hierbij aan kleurzweem, vignettering, hotspots en verandering van witbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Ja, en dat heeft mijn B+W Kaesemann dus ook. Foto's worden vaak te blauwig qua witbalans en ik zie dit ook door de zoeker, maar het vreemde is: dat gebeurt niet altijd. Overdag heel vaak, maar als er echt een laagstaande zon is, dan heb ik dit een stuk minder en blijft de witbalans 'echter'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Aha, bedankt voor jullie reacties. In eerste instantie was ik op zoek naar een B+W filter, maar iemand uit de buurt heeft dat Nikon filter te koop. Kost wel € 100,- .... Misschien is het handig om naar wat reviews op zoek te gaan, maar ik ben ook altijd benieuwd naar ervaringen via hier.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:03
Op basis van deze wat oudere test heb ik een paar maand geleden een Marumi Super DHG aangeschaft: http://www.lenstip.com/11...arizing_filters_test.html
Nikon staat er helaas niet tussen.

[ Voor 9% gewijzigd door wappiewappie op 09-10-2014 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Interessant. Dat ga ik in het weekend doorlezen. Die Nikon Circular Polar II schijnt volgens een website (die ik niet via de mobiel beschikbaar heb) vignetting te vertonen onder bij 35mm en minder. Dat is bij een 77mm formaat op een fullframe. Dan zal je dus op een fullframe bij minder dan 35mm een andere polarizer nodig hebben of is dit redelijk standaard? Ik heb geen fullframe, maar ik ben er wel benieuwd naar.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 11:21

mvh

State Governor

Hetzelfde met de Canon 24-105, die vignetteert tot ca. 35 mm ook met een 'normaal' (polarisatie)filter. Je kunt dan een slim-filter overwegen, of een andere lens gebruiken, of de zoomlens vanaf 35 mm gebruiken :p

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Aha bedankt. Dus dan is dat filter geen 'slim' versie. Wat betreft de Nikon lens is nog best lastig om te onderzoeken, omdat er weinig tests over dat filter te vinden zijn. De Polar II zou dunner zijn dan de I, maar misschien is dat nu al wel weer dik vergeleken met nieuwe modellen?

Dat over de 35mm las ik hier. Al kan ik er niet duidelijk uit opmaken of dat voor de I geldt of ook voor de nieuwere II versie.

[url]https://nikoneurope- en.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/21603[/url]

[ Voor 8% gewijzigd door Luxicon op 10-10-2014 12:38 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Het filter heb ik inmiddels afgehaald en zit nu op de lens. Wat me praktisch gezien opvalt is het volgende:

• de zonnekap is zo groot dat je niet makkelijk het filter kan afstellen
• als het filter aangedraaid wordt is dat al snel zo vast dat het filter moeilijk losgedraaid kan worden. Het stuk dat niet draait is denk ik zo'n 4mm. Het stukje rubber aan het eind van de lens maakt het best lastig om grip te krijgen.

Morgen ga ik testen, maar dat zal allemaal wel goed zitten. Daar kan ik verder ook niet veel over vertellen, aangezien ik niet eerder een polarisatiefilter gebruikt heb. Ik al nu iets voorzichtiger met het filter zijn .. :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
Bravo schreef op donderdag 02 oktober 2014 @ 20:04:
Ik heb vanmiddag aan de hand van de opmerkingen in dit topic nog wat zitten spelen met mijn B+W ND 110. De magentazweem lijkt steeds overheersender te worden bij lagere lichtintensiteiten. Vol open met een relatief korte sluitertijd is de kleurzweem niet direct herkenbaar. In donkere omstandigheden afstoppen zorgt voor een behoorlijk aanwezige gloed.
De zweem lijkt erger te worden met de langere sluitertijd, kan iemand mij dit verklaren?
Ik heb wel eens gelezen dat de filters niet de gehele golflengte aan kleur even goed doorlaat. De paarsige kleur wordt vaak veroorzaakt door infrarood licht, dat er beter doorheen komt dan de rest (uit m'n hoofd).

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.olympusmicro.com/primer/lightandcolor/images/lightfiltersfigure8.jpg

Niet iedere golflengte wordt evenredig geblokkeerd, en sterkere filters (lees: langere sluitertijden) benadrukken dat effect op het uiteindelijke beeld dat uit je camera rolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Mijn Lee (Little) Big Stopper kwam in tegenstelling tot wat ik vaak zag niet in een etui/zakje/ofzo, maar in een metalen blik (BlaTieBla in "Show hier je nieuwe en oude apparatuur.").
Op zich een mooi verpakingsmiddel, maar niet echt bijster handig in het veld....

Gezien het feit dat het waarschijnlijk niet bij deze twee filters blijft ben ik op zoek gegaan naar een etui voor die meuk. Uiteindelijk de LowePro S&F Filter Pouch 100 gekocht.
Degelijk en ruimte voor uitbreiding en een stuk goedkoper dan de Lee etuis (die door het gebruikte materiaal minder filter vriendelijk ZOUDEN zijn :? ).
Afbeeldingslocatie: http://dump.redelijkheid.com/GoT/LoweProFilterPouch100_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dump.redelijkheid.com/GoT/LoweProFilterPouch100_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dump.redelijkheid.com/GoT/LoweProFilterPouch100_3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dump.redelijkheid.com/GoT/LoweProFilterPouch100_4.jpg

Het binnenwerk (dat op de laatste foto zichtbaar is) kan er uit (zit met klitteband vast aan de onderkant) waardoor je eenvoudig door je filters heen kan flippen. De houders zijn colour-coded wat het terugvinden makkelijker zou moeten maken (nog geen ervaring mee).

Ik vind het grootste voordeel aan de etui dat je je filterhouder en ringen er ook in kwijt kan. En de opening is groot/wijd genoeg om er makkelijk in te kunnen grijpen om er zaken in en uit te halen. Wat wel handig is als je aan het goochelen bent met filter(houder)s. De doorsnee jas/broekzak is vaak (filter-technisch) iets te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

BlaTieBla schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 12:38:

Degelijk en ruimte voor uitbreiding en een stuk goedkoper dan de Lee etuis (die door het gebruikte materiaal minder filter vriendelijk ZOUDEN zijn :? ).
Ik heb de Lee etui en snap wel dat hij minder handig is in het veld. Je kan bijna onmogelijk met 1 hand de etui openen. De rits loopt namelijk helemaal door naar onderen toe. Mooie filters verder! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Zelf gebruik ik de 3-filter houders van Lee. Ik heb er twee. In één zitten mijn 3 Soft Grad filters en in de andere zit één Hard Grad en de big- en little-stopper. Deze twee zitten ook nog in een soft-filter houder van Lee, die ik in drieën heb geknipt. Dit laatste omdat ik anders deze filters er erg moeilijk uit kan krijgen.

Dit dus:
2x
Afbeeldingslocatie: http://www.leefilters.com/images/40-accessories-tri-pouch.jpg

Big en little stopper in:
Afbeeldingslocatie: http://www.leefilters.com/images/40-accessories-filter-wrap.jpg

Zie nu met dat ze ook een nieuwe pouch hebben:
Afbeeldingslocatie: http://www.leefilters.com/images/field-pouch-black-01.jpg

Stuk beter dan de oude:
Afbeeldingslocatie: http://www.leefilters.com/images/40-accessories-multi-pouch.jpg

Ik heb weer een sinterklaas-cadeeautje gevonden... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
MasterMaceMichu schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 16:20:
Zie nu met dat ze ook een nieuwe pouch hebben:
[afbeelding]
Ik heb een soortgelijke houder maar dan van Clik Elite. Werkt goed met m'n Hitech filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Daar heb ik (gezien de compact-heid) ook nog naar gekeken, maar die kon ik in NL nergens vinden (had hem wel op redelijke korte termijn nodig).

Wel een rare naam trouwens; 'square filter valet'.... en dan afmetingen van 4" x 6" (~10*15cm) hebben 8)7 .

Achteraf ben ik denk ik toch blijer met de LP filterhouder, omdat ik die ook overal aan vast kan maken (tas, rugzak, riem, etc.) en dan dus mijn handen vrij heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

BlaTieBla schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 09:04:
Daar heb ik (gezien de compact-heid) ook nog naar gekeken, maar die kon ik in NL nergens vinden (had hem wel op redelijke korte termijn nodig).
Er zijn zelfs twee kleuren, toe maar ;).

Check deze links

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
BlaTieBla schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 09:04:

Wel een rare naam trouwens; 'square filter valet'.... en dan afmetingen van 4" x 6" (~10*15cm) hebben 8)7 .

Achteraf ben ik denk ik toch blijer met de LP filterhouder, omdat ik die ook overal aan vast kan maken (tas, rugzak, riem, etc.) en dan dus mijn handen vrij heb.
Dat square slaat op de filters die je erin stopt en niet op de houder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Universal Creations schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 10:00:
Dat square slaat op de filters die je erin stopt en niet op de houder.
Behalve dat in de omschrijving staat:
Holds up to seven 4” x 6” square filters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Square slaat mi op het feit dat ze niet rond zijn (zoals de opschroeffilters). Overigens zijn de ND grad (and the like) rechthoekig, maar de little/big stoppers zijn toch echt vierkant :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Royz schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 09:48:
[...]

Er zijn zelfs twee kleuren, toe maar ;).

Check deze links
Die Clik versie heb ik in NL nergens kunnen vinden. Niet dat het uitmaakt. Ik ben blij met de LP uitvoering. En ook nog bijna de helft van de prijs.

* BlaTieBla blijft ook een Hollander :)

[ Voor 6% gewijzigd door BlaTieBla op 23-10-2014 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
BasPH schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 10:37:
Na lang zoeken en overwegen over een ND filter set besloten om voor Hitech 85mm filters te gaan, lijkt mij de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Om te beginnen wil ik het volgende kopen:
- Hitech 85mm plastic holder 3 slot
- 67mm 85mm adapter
- 52mm 85mm adapter
- 77mm 85mm adapter
- Hitech 85x85mm Prostop IRND 10 stop
- Hitech 85x85mm 3 stop
Totale kosten: 165,70€
Hoe bevallen de holder, adapters en ND-filters?

Ik zoek voor een leuk prijsje een adapter-systeem (vierkante filters) en een 10-stops ND filter dus wellicht is dit iets voor mij.
Twijfel nog tussen Cokin, Hitech en 84dot5, ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Wij ook. Meld je ervaringen vooral hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasPH
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-07 22:08
Ik heb uiteindelijk een plastic houder en een set adapterringen van ebay gekocht, zoiets als deze. De prijs van de hele set is minder dan die van 1 adapter-ring in een NL webshop 8)7. Daarbij heb ik een 3 stop Hitech filter gekocht. Ik heb de set helaas nog niet gebruikt wegens afstuderen...

Wat ik wel kan zeggen is dat de kwaliteit van de adapterringen prima is, ze voelen stevig aan en schroeven makkelijk. Een goedkoop setje van ebay of uit china zou ik weer kopen. De plastic houder vind ik iets minder, het kost wat moeite om het filter en de adapterring er op te krijgen. Omdat ik de filters niet heel vaak denk te gaan gebruiken vind ik het prima, ook omdat de houder vrijwel niets kostte :)

Ik ben vorige week afgestudeerd en heb nu vakantie dus hoop snel de set te kunnen testen!

• kdbruin
Ik heb ook de 85mm Cokin-alike filter houder thuis liggen maar ik ben er erg ontevreden mee. Veel te gammel allemaal.

Voor m'n 100mm set heb ik de originele Hitech houders en adapterringen (via Amazon.de een stuk goedkoper dan in NL) en dat is qua degelijkheid en gebruikersgemak een wereld van verschil. Er zijn echter ook nog een aantal andere merken die ook aluminium houders leveren die wat goedkoper zijn dan de Hitech maar nog steeds veel degelijker dan de plastic Cokin-alike houders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
Dank voor de antwoorden. Ik heb nog wat doorgelezen en begin door de bomen bijna het bos te zien!

Het zal een Hitech of Haida filtersysteem worden. Ik ben er alleen nog niet helemaal over uit of 85-mm filterplaten zonder vignetting op full frame sensors gebruikt kunnen worden.

Het gaat in mijn geval om de 6D met 24-105, 24-70 en in de verre toekomst wellicht 16-35mm. Heeft iemand daar ervaring mee?

edit: ik neig nu naar deze 6 85mm hitech filters voor 75 euro

[ Voor 23% gewijzigd door Siparti op 24-12-2014 18:13 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Op full frame schijnen de 100mm filters redelijk vignetting vrij te zijn, maar als je een ring met 105mm pola er op zet (beetje standaard voor een 100mm systeem), dan kun je tot zo'n 19-21mm vignetting verwachten (hangt ook een beetje van de lens af).

Overigens is dit ook zo op crop, het is vooral de beeldhoek die belangrijk is, dus zo'n 105mm pola geeft ook vignetting op mijn 10-18 op 10mm, zelfs met de zeer beperkte 62mm filterthread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Maak gebruik van de wide-angle adapters en dan heb je iets minder last van vignettering. Op m'n D700 (full frame) heb ik met een 16-35 lens, 77mm WA-adapter, 2-slot filter (met extra spacer) en 105mm pola tot ongeveer 20mm last van vignettering. Zelfde combinatie op m'n Fuji X-T1 met 10-24 lens en 72mm WA-adapter geeft tot 13mm (ook ongeveer 2mm equivalent) vignettering. Zonder de pola filter (maar wel met ring) geeft tot 18 resp. 11mm last.

Ik heb dan ook 2 filterhouders in m'n tas. Een geschikt voor de pola met 2 slots en een zonder pola met 3 slots. Het eerste slot gebruikt de spacer zodat de Hitech 4 en 10-stops ND zonder problemen gebruikt kunnen worden. Hier moet je wel rekening mee houden als je er een ander filter in stops; die kan er namelijk gemakkelijk uit glijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ah, de getallen die ik noemde waren ook met de WA adapters in gedachte (zie eigenlijk weinig reden om een gewone adapter te halen als een WA adapter net zoveel kost). Ik heb zelf ook een combinatie 2-slots + pola-ring en een andere met 3 slots. Eventueel zou je ook een vierkant pola filter kunnen halen om de pola-ring niet nodig te hebben, maar dan moet je dus de hele houder draaien om het effect van de pola te regelen, wat met ND grads onwenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik snap ook niet waarom er normale en WA adapters zijn. Vignettering is iets wat je volgens mij ten alle tijde wilt vermijden en je weet ook niet wat voor objectief je in de toekomst nog koopt.
Stel je hebt een 77mm telelens waar je met een normale adapter uit zou kunnen, maar als je een (U)WA objectief koop (Sigma 10-20 ofzo) heb je niets meer aan de normale adapter. Dus dan maar meteen de WA versie kopen (die ook op de telelens past).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Is het niet zo dat het niet bij vignetting blijft maar echt die randen dus zwart zijn en dus niet terug te halen?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heintzer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:37
Sommige WA adapters passen niet op de lens. Zoals bij de 16-35 2.8 II van Canon. Daar zitten de nokjes voor de zonnekap in de weg.

Ik heb overigens mijn adaptering voor mijn canon 16-35 f4 een beetje aangepast. De binnendiameter iets uitgefreesd en de achterkant van een (goedkope namaak) zonnekap er tegen aan geplakt. Voordeel is nu, dat de adaptering past op de bajonetsluiting van de lens en een willekeurige 77mm pola gebruikt kan worden. En met 2slots op mijn hitech holder bij 16mm niet vignetteerd. Met een beetje aanpassing van het 3e slot moet 3slots ook kunnen, maar daar moet ik nog mee bezig.

Edit: Er is overigens een Spanjaard die voor Lee en Cokin systemen een vergelijkbare (nette 3D geprinte) oplossing verkoopt. http://www.3dpideas.net/badpter.html

[ Voor 11% gewijzigd door Heintzer op 28-12-2014 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Heintzer schreef op zondag 28 december 2014 @ 20:54:
Sommige WA adapters passen niet op de lens. Zoals bij de 16-35 2.8 II van Canon. Daar zitten de nokjes voor de zonnekap in de weg.
[...]
Ah oke, dat wist ik niet. De fuji objectieven lijken daar nog geen last van te hebben, maar in ieder geval goed te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ventieldopje schreef op zondag 28 december 2014 @ 20:38:
Is het niet zo dat het niet bij vignetting blijft maar echt die randen dus zwart zijn en dus niet terug te halen?
Afhankelijk van het filter, het systeem, en de lens, ja, dat kan zeker gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
[b]
Edit: Er is overigens een Spanjaard die voor Lee en Cokin systemen een vergelijkbare (nette 3D geprinte) oplossing verkoopt. http://www.3dpideas.net/badpter.html
Dank je voor die edit! Dat lijkt een hele uitkomst te zijn, vanavond weer in de kou staan te hannesen met die Lee adapter....

Helaas is de versie die ik nodig heb OoS, maar ik kan wel even wachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
Ik ben er uit! Het worden filters van Haida omdat die op verschillende plaatsen beter beoordeeld worden dan die van Hitech.

De 100mm-variant omdat ik minimaal risico wil lopen op vignetting (full frame). Kan zo makkelijk niet vinden of dat echt nodig is dus neem maar het zekere voor het onzekere:
Haida Optical Neutral Graufilter 100 mm x 100 mm (ND 3.0) 1000x, €79,90

En de metalen filterhouder van Haida. Niet per se omdat ik hetzelfde merk wil hebben maar vooral omdat ie goedkoper is dan die van Hitech en Cokin:
Haida Metall Filterhalter für 100er Serie Einschubfilter, €44,90

Ik kan alleen zo snel geen WA-adapterring vinden.
Zit nu hier naar te kijken maar da's vooral omdat ik er dan zeker van ben dat 'ie past. Wat raden jullie aan?
Haida Metall Adapterring 77mm für 100er Serie Filterhalter, €15,90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Het lijkt alsof de Haida filter houder en adapter ring een stuk dunner zijn dan de Hitech. Misschien heb je hierdoor geen WA-versie nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb m'n ogen ook gericht op de Haida filters. Zo te zien een goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik wil de filters op een Fuji X-T1 en voornamelijk de 14mm f/2.8 lens gebruiken. Zal ik daarbij voldoende hebben aan de 83x95mm filters, of heb ik 100x100mm nodig? Google is niet echt mijn vriend in deze zoekopdracht :)

http://www.amazon.de/gp/product/B00DF1C5GS/

edit: Deze 83mm filters zijn compatibel met Cokin P houders, en daar vindt je wat meer info over. Zo te zien lukt het op 14mm zonder vignetting, lager moet je niet gaan:

http://www.dpreview.com/forums/post/54217577
http://www.dpreview.com/forums/post/53746650
http://www.amazon.com/For...MH-Aluminum/dp/B0099STQZY

Nu nog de vraag, gaan deze filters in de Hitech 85mm aluminum houder passen? Lijkt mij wel toch?

[ Voor 42% gewijzigd door Nordlys op 31-12-2014 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Cokin P gebruikt net als Hitech 85mm brede filters en dat past zonder problemen. Ik durf niet te zeggen of het zonder vignettering gaat werken, zeker als je eventueel ook nog een polarisatie filter wil gebruiken. Ik zou wel proberen een wide-angle adapter te gebruiken want alle beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 11-09 22:14

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ik heb een grijsfilter gekocht maar na open maken kreeg ik de indruk dat het filter een beetje vies was
geprobeerd met mijn speciale lensdoekje deze schoon te maken maar toen kreeg ik de indruk dat soort van krassen op het filter zitten

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7356/16340460559_d409c50def.jpg
graufilter

als je er norrmaal doorkijkt zie je het niet maar onder een speciale hoek wel
ook het stof dat je hier de foto ziet, ziet je normaal gesproken niet

en dan nu de vraag; kan dit kwaad?
moet ik mij druk maken en deze inruilen of zie je er toch niets van?
voor alle duidelijkheid; het gaat om die dunne strepen, niet om het stof

[ Voor 5% gewijzigd door Vishari Beduk op 14-02-2015 13:58 ]

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:22
Uhm, persoonlijk zou ik geen nieuw product accepteren met krassen op een glasplaat.
Een nieuwe lens met krassen accepteer je toch ook niet neem ik aan?

Of het kwaad kan, dno... maar kun je toch uitproberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

NeutraleTeun schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 14:02:
Uhm, persoonlijk zou ik geen nieuw product accepteren met krassen op een glasplaat.
Een nieuwe lens met krassen accepteer je toch ook niet neem ik aan?
advocaat van de duivel: een filter waar de klant krassen ingepoetst heeft zou ik ook niet meer terugnemen als winkelier.
Of het kwaad kan, dno... maar kun je toch uitproberen?
Dat is natuurlijk wat lastig, want als je er wat van ziet op foto's dan zal dat ook onder specifieke omstandigheden zijn waarbij dat krasje net zo zit dat het een flare veroorzaakt of zo.

Over het algemeen verwacht ik dat je er weinig van gaat zien. Doorgaans moet een frontelement (en datzelfde geld dus ook voor een filter vlak vóór dat frontelement) behoorlijk beschadigd zijn wil je er echt hinder van ondervinden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1 ... 26 ... 32 Laatste

Let op:
Waarom een UV-filter doorgaans een onzinnige aankoop is: YouTube: UV Filters - A Waste of Time & Money