Je wil inderdaad de belichting niet helemaal gelijk trekken tussen lucht en voorgrond, met minder dan een stop of een beetje meer verschil tussen lucht en voorgrond kan het er wat HDR uit gaan zien en dat wil je natuurlijk vermijden.
Het nadeel van een opschroef ND grad is vooral dat de overgang altijd in het midden van je beeld ligt (ik neem aan dat je ze wel kunt draaien zoals een polarisatie filter), wat je vrij ernstig beperkt in de composities die je kunt kiezen. Daarom zou ik eerder een filterhouder systeem aanraden, dan blijf je nog steeds houden dat de overgang een lijn is in je beeld, maar je hebt veel meer vrijheid waar je die lijn neer legt.
Daarnaast heeft een filterhouder systeem m.i. een voordeel met het gebruik van gewone ND filters, omdat je makkelijk de houder eraf kunt halen (tenminste bij een Lee systeem), zodat je makkelijk compositie kunt bepalen en kunt focusen zonder filter (6 stops of meer maakt het beeld al gauw zo donker dat in ieder geval AF niet meer betrouwbaar is), en dan het filter erop kunt klikken voor de foto. Met een opschroef ND filter is het erop schroeven en eraf halen wat minder makkelijk.
Universal Creations schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 15:33:
Maar als je nu ETTR een foto daarvan maakt zonder dat filter en in LR met een gradient aan het werk gaat, ga je dat zien in het eindresultaat? Het zal mij namelijk verbazen als het dat doet. Zeker in deze tijd van de Sony en Nikon sensoren met 82 stops DR

Het hele ND grad verhaal komt tegenwoordig vooral neer op voorkeur. Er zijn mensen die er de voorkeur aangeven om het meteen bij het maken van de foto goed doen, en er zijn mensen die het liever in post doen. Beide methodes hebben zo hun voor- en nadelen.
Ik heb ook enige twijfels of mij camera die DR heeft, maar ik heb ook geen programma's waarin ik dat zo zou kunnen bewerken op de RAWs.