Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nu al een aantal dagen te spitten op internet en in div fora, maar kom er niet uit....

Ik ben in het bezit van een Sony SLT-A57 met een Tamron 18-270 PZD lens. Ik wil hiervoor een polarisatie filter kopen waarvan het filter 'krasbestendig' is, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Is een B+W Polarisatie Circular Filter 62mm MRC een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Al reviews bekeken?

[ Voor 80% gewijzigd door Hahn op 12-05-2013 22:51 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Hahn schreef op zondag 12 mei 2013 @ 22:50:
Aangezien de filterthread van die lens 72mm is, zou ik dat niet aanraden ;)
:)
Verwijderd schreef op zondag 12 mei 2013 @ 22:44:
Ik zit nu al een aantal dagen te spitten op internet en in div fora, maar kom er niet uit....

Ik ben in het bezit van een Sony SLT-A57 met een Tamron 18-270 PZD lens. Ik wil hiervoor een polarisatie filter kopen waarvan het filter 'krasbestendig' is, maar zie door de bomen het bos niet meer.

Is een B+W Polarisatie Circular Filter 62mm MRC een goede keuze?
Zoals de bovenbuurman aangaf, is de eerste stap bepalen welk formaat filter er op je lens geschroeft wordt. Ik ken de Tamron niet, maar als het inderdaad 72mm is dan moet je alleen zoeken naar 72mm filters.

B+W is een goed merk en met een Circulair pola filter van B+W kan er weinig fout gaan. Maar dus wel in 72mm en niet in 62mm!

Voor de weet:
Er zijn 2 soort pola filters. Lineair en Circulair. Lineair pola's geven een sterker effect en zijn goedkoper.
Nadeel aan deze filters is dat de autofocus van je camera er niet goed mee overweg kan, evenals de lichtmeting bij de meeste camera's.

Voor een DSLR met autofocus moet je dus een circulair pola filter hebben.

MRC staat bij B+W voor multicoating. Een extra coating op je filter die zonreflecties extra tegengaat en ook het filter iets makkelijker schoon te maken maakt.
Een MRC filter is dus meestal wat duurder, maar geef wel meer kwaliteit.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertJRB schreef op zondag 12 mei 2013 @ 22:58:
[...]

:)

[...]

Zoals de bovenbuurman aangaf, is de eerste stap bepalen welk formaat filter er op je lens geschroeft wordt. Ik ken de Tamron niet, maar als het inderdaad 72mm is dan moet je alleen zoeken naar 72mm filters.

B+W is een goed merk en met een Circulair pola filter van B+W kan er weinig fout gaan. Maar dus wel in 72mm en niet in 62mm!

Voor de weet:
Er zijn 2 soort pola filters. Lineair en Circulair. Lineair pola's geven een sterker effect en zijn goedkoper.
Nadeel aan deze filters is dat de autofocus van je camera er niet goed mee overweg kan, evenals de lichtmeting bij de meeste camera's.

Voor een DSLR met autofocus moet je dus een circulair pola filter hebben.

MRC staat bij B+W voor multicoating. Een extra coating op je filter die zonreflecties extra tegengaat en ook het filter iets makkelijker schoon te maken maakt.
Een MRC filter is dus meestal wat duurder, maar geef wel meer kwaliteit.
Het zou 62mm moeten zijn, want er zit nu een 62mm UV filter op.

Volgens de Test van Lenstip zou de B+W Slim KSM C-POL MRC 72 mm de beste zijn, maar dan natuurlijk in 62mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Verwijderd schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:02:
[...]

Het zou 62mm moeten zijn, want er zit nu een 62mm UV filter op.

Volgens de Test van Lenstip zou de B+W Slim KSM C-POL MRC 72 mm de beste zijn, maar dan natuurlijk in 62mm.
Oh dan is het wel 62mm. Vaak staat het op de lens vermeld.

KSM staat voor käsemann. De top serie van B+W met het beste glas en de beste coating. Ik heb drie van dat soort filter in verschillende maten, en ze zijn inderdaad best goed. Maar of het het verschil waard is met een gewoon B+W MRC filter zou ik niet snel durven zeggen.
Volgens mij merk je dat alleen met erg goede (en dure) lensen. Voor de tamron lijkt me het een beetje overdreven.

Slim staat voor een dunner filter. Met extreme groothoeklenzen kan je soms het filter in de hoeken van de foto zien als het filter te dik is.
Vaak betekend het dat er aan de voorkant van het filter geen schroefdraad zit waardoor je er dus geen extra filter op kunt schroeven, maar ook dat bijvoorbeeld de lensdop niet meer past.

Waar de grens precies ligt hangt af van de lens zelf. Zo kan mijn 18mm op full frame goed overweg met een gewoon filter en krijg je zelfs met 2 filters op elkaar geen donkere hoeken. Maar sommige 28mm's al een slimfilter nodig.

Op 18mm met 1,6x crop lijkt een slimfilter me niet nodig, maar dat zou je moeten opzoeken of zelf testen of dat ook echt zo is.

Persoonlijk, met de tamron die je gebruikt, zou ik voor een gewoon B+W circulair pola MRC gaan. Of bijvoorbeeld een vergelijkbare Hoya om de prijs nog iets te drukken.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertJRB schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:13:
[...]

Oh dan is het wel 62mm. Vaak staat het op de lens vermeld.

KSM staat voor käsemann. De top serie van B+W met het beste glas en de beste coating. Ik heb drie van dat soort filter in verschillende maten, en ze zijn inderdaad best goed. Maar of het het verschil waard is met een gewoon B+W MRC filter zou ik niet snel durven zeggen.
Volgens mij merk je dat alleen met erg goede (en dure) lensen. Voor de tamron lijkt me het een beetje overdreven.

Slim staat voor een dunner filter. Met extreme groothoeklenzen kan je soms het filter in de hoeken van de foto zien als het filter te dik is.
Vaak betekend het dat er aan de voorkant van het filter geen schroefdraad zit waardoor je er dus geen extra filter op kunt schroeven, maar ook dat bijvoorbeeld de lensdop niet meer past.

Waar de grens precies ligt hangt af van de lens zelf. Zo kan mijn 18mm op full frame goed overweg met een gewoon filter en krijg je zelfs met 2 filters op elkaar geen donkere hoeken. Maar sommige 28mm's al een slimfilter nodig.

Op 18mm met 1,6x crop lijkt een slimfilter me niet nodig, maar dat zou je moeten opzoeken of zelf testen of dat ook echt zo is.

Persoonlijk, met de tamron die je gebruikt, zou ik voor een gewoon B+W circulair pola MRC gaan. Of bijvoorbeeld een vergelijkbare Hoya om de prijs nog iets te drukken.
Top, bedankt voor de info... heb even zitten vergelijken (qua prijs) en ik denk dat het de B+W Circulair Polarisatiefilter MRC 62 E gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Verwijderd schreef op zondag 12 mei 2013 @ 23:17:
[...]

Top, bedankt voor de info... heb even zitten vergelijken (qua prijs) en ik denk dat het de B+W Circulair Polarisatiefilter MRC 62 E gaat worden.
Mooie keus, veel plezier ermee!

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:00
MasterMaceMichu schreef op zondag 12 mei 2013 @ 19:23:
[...]

Eeehhhhmmmm.....Custom WB? Gewoon je filter erop, grijs/wit kaart voor je lens, fototje nemen, CWB instellen op je camera en gaan.

Overigens heb ik tot nog toe altijd mijn ND110 keurig kunnen corrigeren achteraf in PS, ook zonder CWB.
Ja dat dacht ik dus ook, sowieso schiet ik raw dus kan ik ook achteraf nog corrigeren. Maar het lukt bij een hele serie foto's gewoon niet om het er dan nog natuurlijk uit te laten zien, er blijft een zweem over de foto's hangen.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:59

Royz

Kleurenblind!!

En toen heb je ze zeker zwart wit gemaakt om ze alsnog te kunnen gebruiken? ;)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 18:29
Zo, ik heb vandaag m'n Hoya 6-stops en 9-stops ND filters ontvangen :) Ik ga binnenkort dan de wereld van long-exposure fotografie verkennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Ff een vraagje over het opbergen van filters. Wat gebruiken jullie daarvoor? Het originele doosje waar het in geleverd werd of hebben jullie speciale filter cases daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Ik heb een stapeltje doosjes van B+W filters. Die zijn gewoon simpel, plat , wit en vierkant en passen ideaal in een fototas.

En sinds gisteren bij het Hitech setje wat ik heb overgenomen een Cokin filterpouch erbij gekregen, die is alleen wat groot...

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Sakete schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 21:48:
Ff een vraagje over het opbergen van filters. Wat gebruiken jullie daarvoor? Het originele doosje waar het in geleverd werd of hebben jullie speciale filter cases daarvoor?
Ik gebruik filter pouches. Soort van mapje waarin je filters zitten.
Grote voordeel is dat het veel compacter is als je meerdere filter hebt. En dat je in 1 keer een overzicht ziet van je filters. Nooit meer zoeken tussen alle doosjes.
Echt een voordeel als je meerdere filters gebruikt. Heb je alleen een ND en een pola filter dan zijn die doosjes natuurlijk weer veel compacter.

B+W heeft dit soort pouches. De B6 met 6 vakjes voor filters tot maximaal 62mm. En de B4 met 4 vakjes voor filters tot 82mm.

https://www.schneideropti...il.aspx?CID=1160&IID=4126
(dit is de B6)

Kwam daarna deze tegen in een fotowinkel in Utrecht:

Marumi filter case

http://www.techbuy.com.au...ORIES/Marumi/FI_MR08M.asp

Ook 6 filters tot 58mm (er is ook een groot model welke 6 filters tot 72mm kan hebben volgens de website)

Deze is echt ontzettend veel fijner dan die van B+W. Mooier afgewerkt. Kleiner als die opgevouwen is. Gebruikt klitteband in plaats van drukknopjes (B+W) wat veel beter afsluit. En de opening van de insteekvakjes zitten allemaal dezelfde kant op waardoor er geen filters uitvallen als je hem openvouwt. Bij de B+W moet je daar echt op letten.

Ik heb nu dus 1 B+W ongebruikt in het plastic nog liggen. Kom ik nog zo'n marumi tegen in een winkeltje dan gaat de andere B+W ook de kast in.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb enkel een viertal 58mm filters in gebruik (ND UV Pola Pola), en daarbij is dit een uitkomst:
58mm filter stack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:14

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gebruik zelf voor de Lee filters de De Clik Elite Square Filter Valet
YouTube: YouTube

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
RobertJRB schreef op zondag 19 mei 2013 @ 01:19:
[...]

Ik gebruik filter pouches. Soort van mapje waarin je filters zitten.
Grote voordeel is dat het veel compacter is als je meerdere filter hebt. En dat je in 1 keer een overzicht ziet van je filters. Nooit meer zoeken tussen alle doosjes.
Echt een voordeel als je meerdere filters gebruikt. Heb je alleen een ND en een pola filter dan zijn die doosjes natuurlijk weer veel compacter.
Zoeken...pssst een watervaste stift/pen doet wonderen ;)
Ik heb gewoon een kleine "P" of "ND" op de zijkant gezet, zie je in 1 oogopslag welke wat is.
Maar compact is anders als je er meerdere hebt inderdaad.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Ik heb zelf ook zo'n filter pouch gehaald. Ik haalde gisteren m'n ND filter tevoorschijn omdat ik er wat testshots mee wilde maken maar het leek of er een soort van kras op zat (alsof de coating beschadigd was, niet daadwerkelijk een kras op het glas zelf). Ik vraag me dus af hoe goed zo'n pouch je filters zal beschermen. Ik denk dat het kwam doordat een andere filter op m'n ND filter drukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
sapphire schreef op zondag 19 mei 2013 @ 10:05:
[...]

Zoeken...pssst een watervaste stift/pen doet wonderen ;)
Ik heb gewoon een kleine "P" of "ND" op de zijkant gezet, zie je in 1 oogopslag welke wat is.
Maar compact is anders als je er meerdere hebt inderdaad.
Ja dat werkt ook wel :)
Maar met zo'n 12 filters waarvan heel veel ND's is het toch wel makkelijker zoeken :)
Sakete schreef op zondag 19 mei 2013 @ 10:07:
Ik heb zelf ook zo'n filter pouch gehaald. Ik haalde gisteren m'n ND filter tevoorschijn omdat ik er wat testshots mee wilde maken maar het leek of er een soort van kras op zat (alsof de coating beschadigd was, niet daadwerkelijk een kras op het glas zelf). Ik vraag me dus af hoe goed zo'n pouch je filters zal beschermen. Ik denk dat het kwam doordat een andere filter op m'n ND filter drukte.
Ik heb nog nooit problemen gehad met de pouches. Zorg wel dat de filters die tegeover elkaar zitten ongeveer dezelfde grote zijn. Een 72mm filter tegenover een 39mm filter zal makkelijker op het glas gedrukt worden. Bij 2x 72mm beschermt de ring.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 23:09
Kan iemand mij wat aanraden qua ND filters? Ik wil het gaan gebruiken om buiten bij veel zonlicht nog op f1.8 tot 2.8 goed te kunnen schieten. Zat zelf aan een hoya te denken 3 stops, zal dat voldoende zijn? Ik kan max 1/4000 op iso 100 met mijn 550d.

Variabel filter heb ik ook aan zitten denken, of lever je dan veel in op kwaliteit? Is wel wat duurder, maar al mijn lenzen zijn straks 58mm filter threat als ik mijn 50mm 1.8 vervang

[ Voor 36% gewijzigd door hypz op 23-05-2013 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
hypz schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 15:31:
Kan iemand mij wat aanraden qua ND filters? Ik wil het gaan gebruiken om buiten bij veel zonlicht nog op f1.8 tot 2.8 goed te kunnen schieten. Zat zelf aan een hoya te denken 3 stops, zal dat voldoende zijn? Ik kan max 1/4000 op iso 100 met mijn 550d.

Variabel filter heb ik ook aan zitten denken, of lever je dan veel in op kwaliteit? Is wel wat duurder, maar al mijn lenzen zijn straks 58mm filter threat als ik mijn 50mm 1.8 vervang
Je kunt het zelf een beetje uitrekenen gewoon door te kijken wat voor waarden je foto's nu hebben. En bij welke foto je dat open diafragma niet kon gebruiken.

Zit je op 1/4000 met f/5.6 dan kun je naar f/1.8 gaan. Kom je nooit boven de f/2.8 bij 1/4000 dan is de 2 stops ook genoeg.

Mijn lenzen zijn f/2 en minimaal iso is pull 80 (160 normaal). Vaak laat ik hem gewoon op 160 staan.
Ook maximaal 1/4000.

Ik gebruik zelf 2 en 3 stop B+W's (102 en 103). Afwisselend van de situatie. Ik laat het filter vaak zitten waardoor een 2 stops weer net wat fijner is. Hoef je er niet meteen af te schroeven wanneer je opeens in de schaduw staat.
Maar vaak is die 2 stops weer net niet genoeg dus daarom de 3 stops erbij.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Ok bedankt, ik wist hoe ik het kan uitrekenen inderdaad, niet aan gedacht om even exif info van geschoten materiaal terug te kijken :) komt ook niet zo vaak voor, maar binnenkort ga ik wat met een model doen en kan best zijn dat dat overdag word bij behoorlijk wat licht. Denk dat ik een 3 stops ga aanschaffen dan van Hoya, niet een te grote investering direct dan, die zijn 25 euro voor 58mm, en kan ik op mijn 28 en 85 gebruiken dan direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

hypz schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 15:31:
Uitgaande van de Sunny16 regel (wat ook maar een indicatie bij benadering is), kom je met ISO 100 en een sluitertijd van 1/4000 op f/2.8 uit. Dus dat kun je halen zonder ND filter, maar het zit op het randje. Met f/1.8 zit je daar anderhalve stop onder ongeveer, dus zou 2 stops voldoende moeten zijn, maar met 3 zit je ruimer in je jasje.

Bespaar niet op een ND filter, goedkope meuk kan weleens resulteren in ongewenste kleurzweem op je foto omdat het grijs van de filter niet neutraal grijs genoeg is.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
Ok duidelijk ^^ bedankt. Denk dat ik toch niet direct voor een B+W ga, ik lees over de hoya's ook best positief over het algemeen qua IQ. Heb ook nog wat andere dingetjes nodig zoals een groter reflectie scherm enzo dus wil ook niet te veel geld uitgeven voor een TFP shootje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:43

copykat

Good copy isn't bad

ik wil ondanks dat er enorm veel voor en tegens al geventileert zijn over clear protect filters of uv toch nog wat vragen. :$
(ik ben tot aanschaf van een clear protect overgegaan omdat ik merk dat de lenscap (aan een touwtje) af en toe spontaan loskomt in de tas en er af en toe korreltjesvuil/stof op de lens zitten die ik met blazen probeer te verwijderen omdat poetsen krasjes kan veroorzaken. en ik weet niet of de coating beschadigd met poetsen met opticcleaner (soort alcohol) als er vingersvlekken ed op komen..)
Aangezien het een fixt lens systeem is lijkt me het een prijzige actie het te herstellen als er een beschadiging optreed.

Dus mijn vragen:
1) als je er een aanschaft van de fabrikant vd camera/lens zelf, is de disorsy en andere negatieve effecten zoals vermindering van inkomend licht dan geminimaliseerd?
2) Als je alles goed schoon maakt en het cp-filter plaatst is het beter dit altijd te laten zitten of is het beter deze te verwijderen onder omstandigheden dat je het niet nodig hebt (bv binnen)?

(het zal vast wel egens in de 300 plus pagina's over filterscomments besproken zijn maar ik kon het niet vinden.) :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Ik zou niet weten waarom een filter van de lens-fabrikant zelf beter zou zijn.

Als je een goed filter neemt, van de grote bekende merken zijn dat prima spullen hoor. Zelf gebruiker van Hoya en B+W en de wat duurdere filters daarvan zijn gewoon van topkwaliteit!

Daarnaast word filters "stacken" altijd zoveel mogelijk afgeraden, je voegt immers weer een extra laag glas toe dus de beeldkwaliteit zal er sowieso niet door verbeteren maar verminderen. In hoeverre die vermindering is( minimaal of echt duidelijk) hangt af van de kwaliteit van je filters.

Overigens is een lens element niet gemaakt van boter hoor, het kan echt wel wat hebben en is harder dan de meeste stofjes. Tenzij het echt zand enzo is.
Laatst heb ik met mensen van Hoya gesproken over oa. coatings en schoonmaken. Zijzelf raden een lenspen aan, die absorbeert/neutraliseert vettig vuil (van bv. vingers) zonder dat het de coating aantast zoals sommige schoonmaak middelen. Geen idee of jouw middel de coating aantast maar ben zelf sinds een aantal jaar niet meer zo'n fan ervan sinds die middeltjes altijd wel war residu achterlieten bij verdampen.

Goed dan nu nog even wat wat ik zelf wilde delen. Op de Professional Imaging bij de Hoya stand eens gekeken naar HoyaHD filters. Serieus hard met zo'n ding op een statief staan rammen, lekker vuil gemaakt met vingers en daarna met shirt schoongemaakt. En ik moet zeggen dat ik onder de indruk was. Daarom de gok maar gewaagt en een 67mm Pola besteld, was wat huiverig aangezien de Pro1 Digital's een ramp zijn met vuil :(
Maar nu na wat gebruik van m'n nieuwe HD Pola ben ik er echt heel erg tevreden mee. Lekker dun frame, hoger lichtdoorlaat vermogen, frame draait smooth en makkelijk met vuil.

Dus als er mensen twijfelen tussen de bekende B+W (MRC) of Hoya HD's. Je kan de HD's met een gerust hart kopen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Mee eens, LensPen en/of Hoya HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

schoonmaak middel: Longs optic cleaner voor spiegels lenzen en beeldschermen, with antistatic agent.
Kan even geen zamenstellingslijst vinden.

En ik begrijp dat lenzenglas vaak van hard glas is gemaakt en dat vermoedelijk de buitenste lens zoizo al enigzins kras bestendig is maar ik heb zoiets van liever nu beslissen of het zinnig is dan achteraf balen dat je het niet gedaan hebt.

Enne die LensPen, even gekeken op t Web, ziet er handig uit. kende alleen die balg/kwasten.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

sapphire schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:26:
Dus als er mensen twijfelen tussen de bekende B+W (MRC) of Hoya HD's. Je kan de HD's met een gerust hart kopen :)
Ik dacht dat we dat al sinds vorig jaar hier hadden geconcludeerd :? Indien je voor Hoya kiest dan uitsluitend de HD reeks en anders gewoon B+W MRC / Käsemann :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Waarom bij Hoya de HD reeks en niet bijvoorbeeld de Pro ? Ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30
Ik heb een B+W 77mm Circ/Pol filter Käsemann en ik gebruik meestal zo'n dun doekje wat je bij een zonnebril krijgt. Werkt echt perfect. Ik weet eigenlijk niet wat een lenspen extra doet t.o.v. zo'n doekje, dus ik heb het nog nooit gekocht eigenlijk. Overigens heb ik nog nooit echt een ander pol. filter geprobeerd dus hoe waardevol de toevoeging Käsemann is weet ik niet. Hij was destijds in de aanbieding voor 110 euro dus ik heb die zonder twijfel direct gekocht. @copykat, ik heb voor al mijn lensen een B+W 77mm UV MRC en ik heb werkelijk nergens iets van een krasje op eender welk filter en ik heb dit toch al zeker 4 jaar zo en heb geen enkele spijt van deze "dure" aankopen; immers wil je je dure lenzen niet beschermen met een bokkiewokkie filter van fujiyama ofzo :P Ik heb zelf wat testen gedaan destijds met de 17-55, maar ik zie geen verschil in kwaliteit foto's MET of ZONDER filter. In ieder geval niet slechter dus dat scheelt ;) Wel heb ik in ieder geval extra bescherming van het front element.

Stacken doe ik niet aan, dan maar filter eraf-filter erop. Wat ik wel vaak een pain in the ass vind is het verwisselen van de pol. filter op bijv. mijn 17-55 of 10-22. Op de 70-200 is het een stuk minder een probleem. Waarschijnlijk door de ijzeren schroefdraad. Moet je natuurlijk even aan denken.

[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 17-06-2013 09:16 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:11
Waarom is iedereenzo tegen stacken? Ik gooi regelmatig een uv 010, käsemann polar, 0.6 en 0.3 nd op elkaar en dan komt er nog een 0.6 nd grad overheen voor de lucht.... Zou niet weten hoe je anders een long-exposure van bijv een waterval/stroom/beek kunt maken met een niet uitgebeten lucht.....

Gewoon kwaliteitsfilters nemen en je kunt weinig fout doen!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:27

Bonbridge

35-85

Hmm, ik was van plan om een Lee soft grad setje en een polariser te bestellen om mijn set compleet te maken voor ik op vakantie ga, nu blijkt dat vrijwel alles is uitverkocht.

Ik zou nog wel een 0.45 en een 0.75 soft grad kunnen kopen samen met een polariser, ik twijfel alleen aan de sterktes van deze twee filters. En voornamelijk aan de 0.45.

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Superdaantje schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:13:
De HD serie schijnt makelijker schoon te maken. Ik schiet al vele jaren met Hoya Pro en poets er lekker met mijn t-shirt overheen om ze schoon te maken. Het gepantserde glas in de dierentuinen heeft meer invloed op mijn foto's dan de filters.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Bonbridge schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:23:
Hmm, ik was van plan om een Lee soft grad setje en een polariser te bestellen om mijn set compleet te maken voor ik op vakantie ga, nu blijkt dat vrijwel alles is uitverkocht.

Ik zou nog wel een 0.45 en een 0.75 soft grad kunnen kopen samen met een polariser, ik twijfel alleen aan de sterktes van deze twee filters. En voornamelijk aan de 0.45.
Waarom wil je een set bestellen dan? Ik heb een 0.6HG en 0.9SG en kan heel ver komen.

Overigens hebben ze op omnifoto zowel de vierkante als ronde pola op voorraad. Welke wilde je hebben?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Superdaantje schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:13:
Omdat de Pro's een ramp zijn om schoon te maken, zelfs bij de Hoya stand geven ze dat direct toe.
Deathchant schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:15:
Ik heb een B+W 77mm Circ/Pol filter Käsemann en ik gebruik meestal zo'n dun doekje wat je bij een zonnebril krijgt. Werkt echt perfect. Ik weet eigenlijk niet wat een lenspen extra doet t.o.v. zo'n doekje, dus ik heb het nog nooit gekocht eigenlijk. Overigens heb ik nog nooit echt een ander pol. filter geprobeerd dus hoe waardevol de toevoeging Käsemann is weet ik niet. Hij was destijds in de aanbieding voor 110 euro dus ik heb die zonder twijfel direct gekocht. @copykat, ik heb voor al mijn lensen een B+W 77mm UV MRC en ik heb werkelijk nergens iets van een krasje op eender welk filter en ik heb dit toch al zeker 4 jaar zo en heb geen enkele spijt van deze "dure" aankopen; immers wil je je dure lenzen niet beschermen met een bokkiewokkie filter van fujiyama ofzo :P Ik heb zelf wat testen gedaan destijds met de 17-55, maar ik zie geen verschil in kwaliteit foto's MET of ZONDER filter. In ieder geval niet slechter dus dat scheelt ;) Wel heb ik in ieder geval extra bescherming van het front element.

Stacken doe ik niet aan, dan maar filter eraf-filter erop. Wat ik wel vaak een pain in the ass vind is het verwisselen van de pol. filter op bijv. mijn 17-55 of 10-22. Op de 70-200 is het een stuk minder een probleem. Waarschijnlijk door de ijzeren schroefdraad. Moet je natuurlijk even aan denken.
Als je bv. vet op je filter hebt van vingers dan verspreid zo'n doekje het alleen maar. Een lenspen neutraliseert het vet.
MasterMaceMichu schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:22:
Waarom is iedereenzo tegen stacken? Ik gooi regelmatig een uv 010, käsemann polar, 0.6 en 0.3 nd op elkaar en dan komt er nog een 0.6 nd grad overheen voor de lucht.... Zou niet weten hoe je anders een long-exposure van bijv een waterval/stroom/beek kunt maken met een niet uitgebeten lucht.....

Gewoon kwaliteitsfilters nemen en je kunt weinig fout doen!
Ik ben niet tegen, ik adviseer alleen het niet te doen als het niet nodig is. Een clear filter en een Pola is gewoon niet nodig. Zelf stack ik ook mijn ND/ND grads en Pola als ik daar behoefte aan heb, maar ga er geen onnodig UV filter voor gooien als er al 2 filters op de lens zitten.
ajhaverkamp schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:24:
[...]

De HD serie schijnt makelijker schoon te maken. Ik schiet al vele jaren met Hoya Pro en poets er lekker met mijn t-shirt overheen om ze schoon te maken. Het gepantserde glas in de dierentuinen heeft meer invloed op mijn foto's dan de filters.
Ik heb ook Pro's, en daaaaag coating.
Bij Hoya geven ze dit ook gewoon toe. Als je er goed op los poetst bij de Pro serie Pola's dan poets je zo de coating er vanaf. Mijne heeft dat ook al.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Heren, thanks voor de info!

ik heb aan de hand van dit topic even mijn licht op gestoken bij DF tips.nl perfecte site voor beginners.

Voor nu begin ik met een clear protect voor mn bridge. (UV-filter is onnodig heb ik gelezen.)
Zo'n polarisatiefilter geeft ook erg mooie effecten. Ze praten daar over circulair en lineair waarbij ik vermoed dat circulair nu alleen nog bestaat ivm AF door de lens. (ik lees dat je wel elke keer moet draaien aan het filter om het juiste effect te krijgen dus de zonnekap zal dan er af moeten..)
En de ND filters tja dan ga je volgens mij echt de tijd nemen om dé foto te maken.

Heeft overigens de grote van de sensor compact/ dslr nog invloed op de effecten die een filter veroorzaakt? (en de type lens?)

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 17-06-2013 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
Iemand bekend met de Nisi ND2000 ND filter? Heb zelf een B+W ND110, maar zit bij een zonnige dag op +/- 30 seconden (ISO 100, F/16). Vind ik net wat te kort. De Nisi ND2000 is dus een 11 stops (een stop meer dan de B+W, waarmee ik een minuut haal met veel zon) filter en erg betaalbaar (+/- 85 dollar!).

[ Voor 14% gewijzigd door tommyz op 17-06-2013 21:17 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt mij ook wel een mooi filter, maar ben bang dat weinig mensen hier zo'n ding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
@Sapphire: Ok. Strikt genomen is een clear filter inderdaad niet nodig als je een ander filter erop schroeft. Ik ben echter niet de handigste...(understatement van het jaar). Als ik mn clear van mijn lens draai, weet ikzeker dat ik daarna het front element sta te poetsen op een plek waar je dat niet wilt....

Overigens zou ik weleens een berer systeem willen hebben om filters op elkaar te bevestigen, bijv. met een klik systeem of iets magnetisch...ik sta altijd zo re klooien om die filters op elkaar te draaien....wordt je af en toe gek van... :(

@tommyz: dat ziet eruit als een mooi filtertje.... Zou inderdaad een mooie aanvulling zijn op de nd110, waar ik overdag vaak ook nog een .6 en .3 op schroef (of mn polar), om rond de minuut uit te komen.

Heb je deze online al gevonden in nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

tommyz schreef op maandag 17 juni 2013 @ 21:17:
Iemand bekend met de Nisi ND2000 ND filter? Heb zelf een B+W ND110, maar zit bij een zonnige dag op +/- 30 seconden (ISO 100, F/16). Vind ik net wat te kort. De Nisi ND2000 is dus een 11 stops (een stop meer dan de B+W, waarmee ik een minuut haal met veel zon) filter en erg betaalbaar (+/- 85 dollar!).
Er staat op internet een vergelijk tussen de B+W en de Nisi. Hierin komt de Nisi wel erg naar voren met een kleurzweem. Deze is uiteraard te corrigeren vanuit RAW, maar de kleurzweem neemt toe bij langere sluitertijden. Mogelijk is het dan niet meer goed te corrigeren. Of die kleurzweem voor de ND2000 geldt, weet ik niet, de test gaat over de 10 stops..

http://www.reddotphoto.co...omparison-B-W-versus-NiSi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Die kleurzweem had ik inderdaad gezien. Wist alleen niet dat dit toenam, naarmate de sluitertijd toeneemt. Maar dat zal met een B+W ND110 en een extra 3 of 6 stops ook wel het geval zijn. Dit filter is pas een paar maanden geleden geintroduceerd, dus wellicht ook even wachten op de reviews.

@MasterMaceMichu: Ik bestel altijd via Hongkong (gratis verzending), dus heb maar een mailalert ingesteld op ebay.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

tommyz schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 12:34:
Wist alleen niet dat dit toenam, naarmate de sluitertijd toeneemt.
Dat hij toeneemt, wist ik ook niet, totdat ik het ergens in een beschrijving gelezen had. Nog geen betrouwbare bron/test van gevonden of dit ook daadwerkelijk zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Puur technisch bekeken is dat toch niet mogelijk? Die kleurzweem komt door het gebruikte materiaal (en natuurlijk de lichtomstandigheden op dat moment). Een belichting op hetzelfde tijdstip van 20 seconden en f/16 of 10 seconden en f/11 krijgt dezelfde hoeveelheid licht binnen, dus zou evenveel kleurzweem moeten produceren als gevolg van gebruik van een ND-filter.

Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge

Bonbridge

35-85

Royz schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:44:
[...]

Waarom wil je een set bestellen dan? Ik heb een 0.6HG en 0.9SG en kan heel ver komen.

Overigens hebben ze op omnifoto zowel de vierkante als ronde pola op voorraad. Welke wilde je hebben?
Ik wilde graag de vierkante hebben. De ronde is echt té duur. De vierkante vind ik eigenlijk ook al te prijzig, maar ik wil graag mijn filter kit compleet hebben voor de vakantie.

Het vervelende is dat de zojuist bestelde polariser nog niet geleverd kan worden. De twee soft-grads heb ik wel net binnen gekregen. Ik hoop zo erg dat ik de polariser toch nog voor de vakantie binnen krijg.

Mijn set is nu als volgt:

0.3 Hard GND
0.45 Soft GND
0.6 Hard GND
0.75 Soft GND
0.9 Hard GND
Big Stopper
4*4 Polariser

En nu ben ik er dan ook helemaal klaar mee. Met deze set kan ik eindeloze combinaties maken. Ik kan niet wachten om wat mooie landschappen op te zoeken. Ik zal ze binnenkort ook gebruiken in combinatie met architectuurprojecten.

Ik teste net even mijn nieuwe soft grads, maar het is wel moeilijk om door je oculair te zien waar de grad zich ongeveer bevind helemaal met de .45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scaptic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-07 13:49
Het gebruik van de vierkante Lee pola-filter lijkt me redelijk beperkend. Je kan de polarisatie filter dan niet onafhankelijk van je GND filters draaien, iets wat me toch wel wenselijk lijkt.

Volgens de Lee site: This version is recommended for studio use, or when no filters are required in addition to the Polariser.

Dus niet te gebruiken in combinatie met de GND filters. Als je die dan toch niet kunt gebruiken is misschien een goede B+W pola filter een goedkopere oplossing.

Canon EOS 80D | Sigma 10-20mm f/4-5.6 | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS | Canon EF 70-200mm f/4 L IS | Canon EF 100mm f/2.8 Macro | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge

Bonbridge

35-85

Het is natuurlijk onzin dat hij niet te gebruiken zonder andere filters, en dat hij alleen in de studio geschikt is. De vierkante filter doet hetzelfde als de ronde, alleen kun je de vierkante niet afzonderlijk draaien. Ik zal dus de polarisatie voor mijn ogen goed moeten draaien voordat ik hem in een van de slots schuif of de holder in zijn compleet draaien. Daar heb ik verder geen problemen mee. Tuurlijk zegt Lee dit soort dingen, hun willen het liefst dat iedereen de duurste versie koopt. Maar dat de vierkante niets doet is gewoon niet waar. Dat hij minder makkelijk in gebruik is wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Idd, ik heb zelf ook de vierkante pola. Ik draai hem ook voor mijn ogen voordat ik hem gebruik. Grootste voordeel tegenover prijs, vind ik het gebrek aan vignetting.

Repost van eerder in dit topic:
Lee pola, 0.6ND HG en 0.9ND SG op 17mm en geen vignetting

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7425/8723059747_088181fde6_z.jpg
Fairy Pools on Isle of Skye by RoyzNL, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

tobiasvs schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 13:26:
Puur technisch bekeken is dat toch niet mogelijk? Die kleurzweem komt door het gebruikte materiaal (en natuurlijk de lichtomstandigheden op dat moment). Een belichting op hetzelfde tijdstip van 20 seconden en f/16 of 10 seconden en f/11 krijgt dezelfde hoeveelheid licht binnen, dus zou evenveel kleurzweem moeten produceren als gevolg van gebruik van een ND-filter.

Of zie ik het nu helemaal verkeerd?
Edit:

Hier een betere verklaring incl voorbeeld platen. De meeste ND filters filteren geen IR licht. Hierdoor is bij langere sluitertijden een opbouw van paarse/roze gloed. Deze zijn bij sluitertijden <60sec nog te corrigeren, maar bij langere sluitertijden wordt dit moeilijk.

Link waar oa informatie vandaan komt;
http://bulbexposures.com/...nd-filter-color-cast.html

[ Voor 29% gewijzigd door Get!em op 19-06-2013 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag een B+W polarisatiefiltertje opgepikt voor een paar tientjes, tweedehands. Morgen eens kijken hoeveel reflectie ik er mee uit het water kan halen. Zijn er nog specifieke dingen waar ik op moet letten bij gebruik van zo'n filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Nee niet echt. Je haalt het maximale polarisatieeffect op 90 graden van de zon dacht ik. Maar ja, als je een circulair polarisatie filter hebt is dat minder een issue. Hij houdt ook dan 2/3 stop licht tegen. Maar verder hoef je volgens mij nergens rekening mee te houden.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 10:49
Het enige wat ik kan bedenken is iets waar ik van de week achter kwam: met warm en vochtig weer wil er wel eens wat condens ontstaan tussen filter en lens. Had ik gewoon pech of is het over het algemeen handiger de filter niet op de lens te laten zitten en hem er pas na acclimatiseren op te schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Get!em schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 15:17:
Hier een betere verklaring incl voorbeeld platen. De meeste ND filters filteren geen IR licht. Hierdoor is bij langere sluitertijden een opbouw van paarse/roze gloed. Deze zijn bij sluitertijden <60sec nog te corrigeren, maar bij langere sluitertijden wordt dit moeilijk.

Link waar oa informatie vandaan komt;
http://bulbexposures.com/...nd-filter-color-cast.html
Ik heb van Hitech een 4 en 10 stops 100mm ND filter met IR filtering. Bij de 4 stops zie ik inderdaad geen color cast, bij de 10 stops zie ik een blauwe color cast.

Overigens heb ik ook een oude Hitech 10 stops 85mm ND filter en deze geeft een nog ergere color cast, dus dat IR filter lijkt wel iets te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 07:27
In opvolging van mijn keuze voor een nieuwe lens ga ik denk ik morgen de 50mm f/1.8 worden, dan houd ik over: een D3100 met 18-55 en een D7000 met 18-105, 35 1.8 en 50 1.8

Verder zit ik nog te kijken om een ND filter te halen. Ik zat te denken aan een Tiffen ND 0.9 filter en een verloopring 52mm naar 67mm om 'm op zowel mijn 18-105 VR (67mm) en 35 (en dan ook 50) te kunnen gebruiken, waar een 52mm filtermaat op zit (samen zo'n 55 euro). Echter lees ik zo links en rechts dat Tiffen filters niet zo best zijn en weet ik ook niet of dit het beste systeem is.

Maar - even (ongeveer) on-topic - is het het wel waard om dit te proberen aangezien ik geen UWA heb en bijna alle shots die ik met ND filters zie zijn met UWA's gemaakt. Wil vooral dingen proberen als zo'n 'zweverige' lucht krijgen en water te 'blurren' als jullie begrijpen wat ik bedoel. Bovendien wil ik mij wat gaan verdiepen in filmen met mijn D7000.

Zoals ik zei wil ik dus proberen met ND filters, maar ik wil ook geen weggegooid geld hebben na er achter te komen dat 't niet zo'n best product is. Echter ben ik niet van plan om ze echt heel vaak te gebruiken, want landschapsfotografie zonder UWA waar je locked bent op 18mm+ wordt je ook niet echt blij van :+

Ik zag dat bij FK een Cokin Z Pro Grad ND Kit U960 is afgeprijsd van €150 naar €80, maar hier moet dan nog wel een adapterring 67mm bij van €23 dus kom je op €103 wat ik best veel geld vind om te 'proberen'.

Toch maar hier geplaatst anders blijft het filtertopic dood ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 19-07-2013 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0.9 is wel maar 3 stops, dus je sluitertijd wordt dan 8x zo lang. Om de lucht en het water flink te blurren ben je afhankelijk van schemering. Wil je midden op de dag dit bereiken zit je meer aan 8-10 stops vast.

De kwaliteit van Tiffen is niet hetzelfde als bijvoorbeeld MRC filters van B+W. Of je dit heel erg gaat zien, geen idee. Misschien staat er wel ergens een mooie review.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Als je water en lucht wil blurren moet je sowieso geen grads nemen he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wh00pz
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 21:29
Guys,

Wil een ND filter kopen voor mijn 60D om effecten te bereiken zoals hier. Mijn grootste lens is nu 67mm diameter, maar als ik voor een cirkelvormige ND filter ga, neem ik gewoon een 77mm met een adapter ertussen voor eventueel grotere lenzen later.

Heb de volgende keuzes:

Cirkelvormig:
- Polaroid 77mm ND filter voor € 45,99 bij kamera-express
- Starblitz ND Fader ND2-400 77mm voor € 81,95 bij fotokonijnenberg
- Light Craft Workshop Fader ND MK II 77mm voor € 113 bij cameranu.nl
- Cokin Pure Harmonie 77mm ND-X Super Slim voor € 169 bij cameranu.nl
- Light Craft Fader ND Digi Pro-HD 77mm voor € 184,95 bij cameranu.nl
- Hoya Variable Density 77mm voor € 186,95 bij kamera-express
- Genus Eclipse ND Fader 77mm voor € 189,95 bij cameranu.nl

Vierkant met opzet:
- Stealth Gear ND Filter Kit P-systeem incl. Filterhouder voor € 59,99 bij kamera-express
- Verzameling van Cokin wat je zo gek kan maken als je wilt..

Mijn voorkeur gaat uit naar de cirkelvormige faders omdat dit makkelijker werkt tenzij iemand me kan overtuigen voor de vierkante opzetters te gaan. Verder is het natuurlijk makkelijk te zeggen om voor de duurste fader te gaan, alleen moet het natuurlijk in prijs-kwaliteit verhouding kloppen, dus is de Genus van 189 echt zo veel beter dan de polaroid van 45 euro..

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Dat sommige filters zo duur zijn, komt doordat ze instelbaar zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Universal Creations op 22-07-2013 17:15 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:21
wh00pz schreef op maandag 22 juli 2013 @ 10:01:
Guys,
Cirkelvormig:
- Polaroid 77mm ND filter voor € 45,99 bij kamera-express
- Starblitz ND Fader ND2-400 77mm voor € 81,95 bij fotokonijnenberg
- Light Craft Workshop Fader ND MK II 77mm voor € 113 bij cameranu.nl
- Cokin Pure Harmonie 77mm ND-X Super Slim voor € 169 bij cameranu.nl
- Light Craft Fader ND Digi Pro-HD 77mm voor € 184,95 bij cameranu.nl
- Hoya Variable Density 77mm voor € 186,95 bij kamera-express
- Genus Eclipse ND Fader 77mm voor € 189,95 bij cameranu.nl

[
Kijk eens op: http://maxsaver.net/Hoya-Neutral-Density.aspx
Naar mijn weten zonder verzendkosten. Heb hier mijn filters tot nu toe gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Beste Dames en heren, ik zoek een beschermend filter (skylight, UV of gewoon protector) voor een lichtsterke (f1.2) lens. Hierbij is helderheid voor mij het meest belangrijk. Ik sta op het punt een b+w UV te kopen maar deze heeft een lichte (gelige) waas (met een lens die dit van nature ook al heeft.)
Ik zoek dus het meest heldere glas incl. coating.(Dient voor niks anders dan bescherming, deze lens heeft een diameter van 62mm en bijna alleen maar uitstekend glas :( )
Graag hoor ik de ervaringen over de HOYA HD/pro of een ander merk.
Bedankt :)

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Hoya HD schijnt alle (marketing) praat waar te maken .. best you can get at the moment, highly recommended. De Pro is gewoon een average maar niet slecht filtertje. Ik heb ze niet, maar je hoort wel es wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Was laatst bij Cameranu.nl te gast bij de aanschaf van mijn 50mm f1.4. Ik had gepland de Hoya Pro aan te schaffen, zoals ik ook voor mijn andere lenzen had (ik dacht enkel HD te kopen voor L-lenzen in de toekomst).

De persoon achter de toonbank verklaarde me bijna gek, terwijl ik het niet echt begreep, voor mij was het maar een glaasje. Toen legde hij ze naast elkaar, en wat een wereld van verschil het inderdaad was. De pro reflecteert een beetje, de HD, wel, je ziet zelfs niet dat er glas instaat. Ik moet 3x kijken om te zien dat er een filter op mijn lens zit (dit kan je zelf best eens bekijken bij de lokale fotozaak).

Bovendien is de HD van gehard glas, wat jouw lenzen veel beter kan beschermen dan de pro (en gezien je spreekt over f1.2, vermoed ik dat deze niet echt goedkoop is).

Dus 1 tip: ga je voor Hoya, betaal dan die 30 eurootjes meer voor de HD, je krijgt er geen spijt van. Andere merken heb ik helaas geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wh00pz
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 21:29
Ik ben voor de hoga hd gegaan en een b+w 110nd erbij. Beiden in 77mm met verloopringen ertussen. Moet zeggen dat de hoya hd echt een superding is. Als je hem niet mount op je camera maar gewoon uit de losse hand richt op weerspiegelingen en je begint eraan te draaien zie je gewoon dat deze verdwijnen zonder dat er ook andere dingen veranderen zoals kleur. Een aanrader! (De 110nd heb ik nog niet kunnen testen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
wh00pz schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 12:33:
Ik ben voor de hoga hd gegaan en een b+w 110nd erbij. Beiden in 77mm met verloopringen ertussen. Moet zeggen dat de hoya hd echt een superding is. Als je hem niet mount op je camera maar gewoon uit de losse hand richt op weerspiegelingen en je begint eraan te draaien zie je gewoon dat deze verdwijnen zonder dat er ook andere dingen veranderen zoals kleur. Een aanrader! (De 110nd heb ik nog niet kunnen testen)
Ik veronderstel dat je het over een Hoya Circular Polarizer HD hebt?

Goed te weten dat ze daar ook sterk in zijn, want die staat nog op mijn verlanglijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

v0LrAtH schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 10:54:
Was laatst bij Cameranu.nl te gast bij de aanschaf van mijn 50mm f1.4. Ik had gepland de Hoya Pro aan te schaffen, zoals ik ook voor mijn andere lenzen had (ik dacht enkel HD te kopen voor L-lenzen in de toekomst).

De persoon achter de toonbank verklaarde me bijna gek, terwijl ik het niet echt begreep, voor mij was het maar een glaasje. Toen legde hij ze naast elkaar, en wat een wereld van verschil het inderdaad was. De pro reflecteert een beetje, de HD, wel, je ziet zelfs niet dat er glas instaat. Ik moet 3x kijken om te zien dat er een filter op mijn lens zit (dit kan je zelf best eens bekijken bij de lokale fotozaak).

Bovendien is de HD van gehard glas, wat jouw lenzen veel beter kan beschermen dan de pro (en gezien je spreekt over f1.2, vermoed ik dat deze niet echt goedkoop is).

Dus 1 tip: ga je voor Hoya, betaal dan die 30 eurootjes meer voor de HD, je krijgt er geen spijt van. Andere merken heb ik helaas geen ervaring mee.
Bedankt voor jullie ervaring 8), ik gebruik meestal goedkope marumi of b+w filters maar deze filtermaat (62mm) heb ik niet en gebruik ze meestal voor lensen die niet sneller zijn dan 1.4 (en vaak rond de 2.8, 55mm) Hier is transmissie niet heel erg belangrijk (als ze maar wel goed ge-coat zijn: luister je mee pallas en izumar filters uit de jaren 80 :F ).
Meteen een Hoya HD gekocht.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al meerdere malen naar ND-filters gekeken, nu ga ik er toch maar echt eens wat mee doen. Voornamelijk op vakantie zou ik er dan gebruik van gaan maken, maar ben nog even aan het kijken welke het dan zou worden... Voor het overdag vastleggen van water e.d. lijkt me 8 stops wel goed?

Hij zal indien mogelijk gebruikt gaan worden op 2 lenzen, de Canon 40mm f/2.8 en de 18-55mm kitlens. Echter is de 40mm 52mm en de 18-55 is 58mm. Maakt zo'n verloopding nog verschil qua kwaliteit? Lijkt me sowieso dat je dan 52-naar-58 moet hebben en niet andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-09 07:27
Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 10:30:
Ik heb al meerdere malen naar ND-filters gekeken, nu ga ik er toch maar echt eens wat mee doen. Voornamelijk op vakantie zou ik er dan gebruik van gaan maken, maar ben nog even aan het kijken welke het dan zou worden... Voor het overdag vastleggen van water e.d. lijkt me 8 stops wel goed?

Hij zal indien mogelijk gebruikt gaan worden op 2 lenzen, de Canon 40mm f/2.8 en de 18-55mm kitlens. Echter is de 40mm 52mm en de 18-55 is 58mm. Maakt zo'n verloopding nog verschil qua kwaliteit? Lijkt me sowieso dat je dan 52-naar-58 moet hebben en niet andersom?
Ja, de filter moet de maat hebben van je grootste aantal mm. Dus in jouw geval een 58mm filter en een step-up 52mm -> 58mm (thanks @ hieronder, het was vanochtend erg vroeg dus :O )

[ Voor 4% gewijzigd door Selmer op 29-07-2013 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartpostma schreef op maandag 29 juli 2013 @ 10:38:
[...]

Ja, de filter moet de maat hebben van je grootste aantal mm. Dus in jouw geval een 58mm filter en een step down 58-> 52
Ik dacht dat het dan een step-up was, en dat ze vanaf de lens keken ipv vanaf filter? :9 Heb er dan ook totaal geen verstand van... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 10:30:

Wat heb je op het oog? Een 8 stops filter ken ik niet echt, maar als je ND8 bedoelt, dat is maar 3 stops.

En dan rest de vraag, wat wil je bereiken. Overdag met fel licht zul je water meestal nog wel wat glad kunnen krijgen, maar het zal niet zo lang zijn dat wolken bijvoorbeeld ook in extremere mate bewogen zijn. Als het daarentegen wat donkerder is, zul je zien dat bij een waterval of met name een stromend beekje het minder mooi wordt (is smaak natuurlijk) bij een sluitertijd van 30 sec tot een minuut, weinig details meer. Daarom heb ik ook een 3, 6 en 10 stops, die ik gebruik afhankelijk van weer en gewenst effect. Dus ja, het kan genoeg zijn, maar alles hangt een beetje af van omstandigheden en je wensen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2013 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 12:14:
[...]

Wat heb je op het oog? Een 8 stops filter ken ik niet echt, maar als je ND8 bedoelt, dat is maar 3 stops.

En dan rest de vraag, wat wil je bereiken. Overdag met fel licht zul je water meestal nog wel wat glad kunnen krijgen, maar het zal niet zo lang zijn dat wolken bijvoorbeeld ook in extremere mate bewogen zijn. Als het daarentegen wat donkerder is, zul je zien dat bij een waterval of met name een stromend beekje het minder mooi wordt (is smaak natuurlijk) bij een sluitertijd van 30 sec tot een minuut, weinig details meer. Daarom heb ik ook een 3, 6 en 10 stops, die ik gebruik afhankelijk van weer en gewenst effect. Dus ja, het kan genoeg zijn, maar alles hangt een beetje af van omstandigheden en je wensen.
Ik zag inderdaad dat ik de dingen een beetje door elkaar haalde. Heb ze gevonden van 6 of 10 inderdaad. Heb nog niet echt specifieke dingen die ik er mee wil doen, meer er een beetje mee "spelen". Dit zal in eerste instantie voornamelijk op vakantie zijn. Gaan naar Samos (Grieks eiland), dus zal voornamelijk de zee worden met rotsen en zo. :9

Snap dat je uiteindelijk er meerdere zal kopen als je het vaker gaat gebruiken, maar ze zijn nou niet bepaald heel erg goedkoop, dus ga er natuurlijk niet gelijk een paar kopen. Daarnaast koop ik dan wel gelijk een goede, ga er namelijk stiekem al wel van uit dat ik het wat ga vinden... :+

Neig zelf momenteel meer naar de 10 stops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar kun je ook al heel veel leuke dingen mee doen, ik ben ook met een 10 stops begonnen en deze gebruik ik ook wel het meest aangezien ik ook vaak de lucht mee wil nemen zodat deze ook bewogen is.

Volgens mij zijn zelfs alle foto's met ND filter op mijn flickr genomen met de 10 stops (heb ook pas later de 3 en 6 erbij gehaald).
http://www.flickr.com/photos/wsrdam/sets/72157632355566371/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb hier een redelijke Lee (G)ND set liggen. Nu zit ik ook te denken om deze te gaan gebruiken op de objectieven van de systeemcamera.

Adapter ring is 52mm, maar heb ik een normale nodig of toch de UWA versie ? in verband met vingeting ?

Gebruik een filter houder met twee slots. De Lee cpl105 wordt niet meer gebruikt die staat dan ook te koop. Gebruik enkel nog ND grad en ND/big stopper filters.

Iemand ervaring met de normale filterhouder van Lee op objectieven van een systeemcamera, zoals bijvoorbeeld de Fuji, Leica, Olympus etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Laatst online: 10-09 18:36

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Verwijderd schreef op maandag 29 juli 2013 @ 15:15:
Daar kun je ook al heel veel leuke dingen mee doen, ik ben ook met een 10 stops begonnen en deze gebruik ik ook wel het meest aangezien ik ook vaak de lucht mee wil nemen zodat deze ook bewogen is.

Volgens mij zijn zelfs alle foto's met ND filter op mijn flickr genomen met de 10 stops (heb ook pas later de 3 en 6 erbij gehaald).
http://www.flickr.com/photos/wsrdam/sets/72157632355566371/
De 10stop ND van BW is beestig goed.
Enkel wel een oranje zweem maar dat is normaal bij zo'n filter.

Ik heb hem verkocht omdat ik de 16-35mm heb gekocht en deze de 82mm draad heeft.
Ik ben van plan een neiuwe te kopen maar zou dan zelfs naar 86mm of 92mm willen gaan, als ze bestaan.
Zodat ik zeker ben in de toekomst. Ofwel investeren in Lee.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Superdaantje schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 21:03:
Heb hier een redelijke Lee (G)ND set liggen. Nu zit ik ook te denken om deze te gaan gebruiken op de objectieven van de systeemcamera.

Adapter ring is 52mm, maar heb ik een normale nodig of toch de UWA versie ? in verband met vingeting ?

Gebruik een filter houder met twee slots. De Lee cpl105 wordt niet meer gebruikt die staat dan ook te koop. Gebruik enkel nog ND grad en ND/big stopper filters.

Iemand ervaring met de normale filterhouder van Lee op objectieven van een systeemcamera, zoals bijvoorbeeld de Fuji, Leica, Olympus etc.
Voor systeemcamera's gebruiken ze toch een aparte lijn? Volgens mij moet je deze hebben: http://www.leefilters.com...mera/system#seven5-system

Als je al spullen hebt die niet passen met dit systeem is het misschien inderdaad beter om op een andere manier iets voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik ben niet van plan om de seven5 te gaan kopen van Lee of een alternatief. Al gekeken naar de Seven5, maar heb het geld er niet voor over. Reden: ga de filters te weinig gebruiken. Gebruik ze nu al niet zo veel en daarom vliegt de Lee CPL105 de deur uit.

Mijn vraag is specifiek of iemand ervaring heeft met gebruik van de standaard set op dit soort camera's en dan het liefst met de X serie van Fuji.

Er zijn adater ringen voor objectieven met filtermaat 52mm etc. Vraag is dan ook welke beste te nemen voor een 18mm en 35mm. De standaard of de UWA in verband met vingeting.

Tevens vraag ik me af of de view finder dan nog werkt met de grote filter houder.

Wie heeft er ervaring met Lee en systeemcamera en dan ook echt in gebruik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Ik wil dan nou toch eindelijk een ND filtertje gaan kopen om watervallen te maken met lange sluiters, zonder dat ik het diafragma tot f/18 moet dichtknijpen ;)

Ik ben nu aan het twijfelen of ik dan wel de B+W ND 110 moet hebben of niet (en zo ja, is dat dan deze: pricewatch: B+W 110E ND E Coating 77mm ?). Die doet namelijk 10 stops.
Ik kan nu door het diafragma dicht te knijpen tot f/14 al een sluitertijd van 1 of 2 secs halen.

Waar ik het voor wil gebruiken is:
- Watervallen bij daglicht
- Wateroppervlaktes glad maken overdag.

Ik weet alleen even niet of ik daar langer dan 10-20 seconde voor moet hebben. Het nadeel van zo'n ND 110 is dat het meteen zo donker is dat autofocus praktisch wegvalt. Nou moet ik dit toch op een statief doen en kan via liveview MF doen...

Overigens zal ik waarschijnljk meer op f/5.6 willen zitten of f/8 wanneer ik hier gebruik van ga maken.
Is die 110 dan een goeie keuze of kan ik beter voor de 106 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Met watervallen kom je ook al een heel eind met een 4 stops Hoya filter. Maar om 't nog smoother te krijgen is de ND110 wel de beste optie. Ik gebruik zelf altijd live view i.c.m. de scherpstelknop voor live view (zit rechts van de zoeker bij Canon). Dit werkt perfect. Ten eerste kan je bij daglicht liveview prima gebruiken om je compositie te maken en ten tweede kan je op deze manier ook nog gewoon scherp stellen :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Ik zou zelf voor de 10 stops gaan, dan kan je nog iets doen met je diafragma. Met maar 3 of 6 stops zal je je diafragma ook nog helemaal moeten dicht gooien vrees ik. Watervallen en dergelijke doe je toch overdag dus er is licht genoeg.

Ik heb zelf een 3 stops en in combinatie met een pola kreeg ik overdag (in de volle zon) nog geen sluitertijden waar ik tevreden mee was.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3344/3272068033_022fe23c60_z.jpg?zz=1
ND filter test by mobyrick007, on Flickr

Foto is f22 met 3 stops ND en een pola. Sluitertijd was maar 0.5s als ik de exif mag geloven

[ Voor 36% gewijzigd door Moby op 23-08-2013 13:44 . Reden: foto er bij ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Hmmm....ja ik heb al een circ pol kaesemann al, dus i.c.m. bijvoorbeeld een 6 stops filter zou dit dan op 7 of 8 stops uitkomen.Ik lees natuurlijk veel over de ND110.
Wat ik liever niet wil is eerst scherpstellen en dan pas het filter erop draaien om te kunnen focussen (dan krijg je misschien toch wat verschuiving), dus Tommyz, als je inderdaad zegt toch nog te kunnen scherpstellen, dan ga ik er wel voor.

Ik ben veel in Schotland te vinden, dus vaak is het ook van dat scherpe licht terwijl het bewolkt is. Ook dan moet ie wel werken :)
Ook i.c.m. pol filter natuurlijk. Vaak krijg ik toch van die witte schitterplekken in het water. En ik moet wel zien wat het effect is van de polfilter als ik die ND erop schroef :)

Kijk, als ik met pol filter en de ND dan 7 of 8 stops haal, dan vind ik het niet zo erg om dan f/11 te gebruiken ipv f/8 om ook aan die benodigde 10 stops te komen.
Ik lees her en der in reviews van gebruikers dat hij toch een lichte rood-oranje zweem heeft. Ik ga er vanuit dat dit in LR te corrigeren valt.

[ Voor 20% gewijzigd door Deathchant op 23-08-2013 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Deze (Schotse ;)) foto is ook alleen met een pola op f11 gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7425/8723059747_088181fde6_z.jpg
Fairy Pools on Isle of Skye by RoyzNL, on Flickr

Maar wellicht is die sluitertijd voor jou te kort?

Ik hou altijd onderstaande gif aan, mijn persoonlijke favoriet is zo rond 0.6 - 1.3 sec. Daarboven vind ik het een stuk minder.
Afbeeldingslocatie: http://www.alexwisephotography.net/blog/wp-content/uploads/2011/11/IMG_1317.gif

[ Voor 21% gewijzigd door Royz op 23-08-2013 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
die had ik gezien ja :) Deze foto is prima, maar ik wil gladde water oppervlaktes en toch een zachtere waterval ja.
Als ik mijn eigen foto's erbij mag gebruiken: zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: https://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/q86/s720x720/970770_3156139478246_196615725_n.jpg
(deze is toevallig in het donker genomen)

En ondanks de schuim het wel woest maakt, zou ik deze foto ook wel "glad" water willen hebben:
Afbeeldingslocatie: https://sphotos-b.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/q72/s720x720/1016405_3213440830744_1080172354_n.jpg

En deze heb ik met f/22 gemaakt, iso160 en de kaesemann polfilter:
Afbeeldingslocatie: https://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/q71/s720x720/969619_3044811575118_1895064263_n.jpg
Dus zo wil ik het water hebben, waarbij het stromende water dus echt nog vloeiender moet.

En misschien zou ik de regenbui in de onderstaande foto ook intenser kunnen maken door een sluiter van rond de 3-5 secs:
Afbeeldingslocatie: https://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/q71/s720x720/1003514_3229254226069_1932868951_n.jpg

@Royz, rond de 5 sec vind ik wel mooi :)

[ Voor 14% gewijzigd door Deathchant op 23-08-2013 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Het hangt er ook maar net vanaf - zoals Moby zegt - wanneer je schiet. Ik haal met een ND110 met pola in fel zonlicht rond de 50 seconden op F/16. In de meeste gevallen prima. Wil je met zonsondergang schieten, dan is een 10 stops vaak weer net teveel (daarvoor heb ik een 4 stops). En wil ik meer dan 5 minuten schieten, dan pak ik m'n Fuji X100 (ingebouwd 3 stops filter) + pola + ND110 :)

Anyway; het ideale filter bestaat ook niet, maar met een 4 stops filter, pola filter en de ND110 kan ik in de meeste omstandigheden wel een mooie sluitertijd kiezen :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Is beide halen een optie? 3 en 6 stops? Met een pola er bij ben je maximaal voorbereidt op elke situatie.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Haal ze dan wel van 't zelfde merk. Als ik mijn B+W en Hoya op elkaar schroef, krijg je 't resultaat wat lijkt op een weekendje paddo's eten.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
dat is dus 2x 100 euro...dat vind ik teveel van het goeie. Ik denk dat ik ga voor de ND110.
Als ik tommyz voorbeeld volg:
50 secs - f/16 + pola.

zal ongeveer 10 secs zijn met f/8 of f/5.6 dan. Ik denk dat dat even genoeg is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Dat lijkt me de beste optie. Overigens zou ik 'm op ebay bestellen, daar staan ze voor 89 dollar (77mm, gratis verzending). Moet je iets langer geduld hebben, maar volgens mij scheelt 't wel aardig met de NL prijzen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ligt ook een beetje aan het type waterval. Ik heb toch gekozen voor 3, 6 en 10 stops. Het is inderdaad wat duurder, maar 10 stops bij een waterval vind ik zelf soms wat te veel van het goede. Ik gebruik de 10 stops meer voor zee of rivier glad krijgen en beweging in de wolken en de 3 en 6 stops voor watervallen/beekjes. Anders verlies je er veel detail in en worden ze helemaal wit, is althans mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Precies dat inderdaad. Dat wil ik ook niet, maar ja zoals ik al zei, 1 stopje met de iso omhoog en het diafragma op 5.6 zal ook wel helpen :) Ik wil gewoon geen 6x kopen en dan bij die ene situatie dat ik water glad wil hebben net niet genoeg heb, alhoewel ik dan wel het diafragma verder kan knijpen...maar dat is juist iets wat ik niet wil.

Dus na beredenatie ga ik toch voor de ND110, mocht dat tegenvallen, kan ik em altijd verkopen en voor de 106 gaan.

EDIT: ik zie nou net dat er ook een MRC variant is. Totaal niet op gelet, maar die is nergens te krijgen in NL. En op ebay ook niet al te goedkoop....

[ Voor 14% gewijzigd door Deathchant op 23-08-2013 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Probeer maxsaver.net. Heb ik ook al mijn b+w filters vandaan, scheelt een hoop en als je ze mailt voor 'special price' bij afname meerdere filters, kun je een nog betere deal maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Hmm mijn adres staat al "bekend" bij de douane :) Mijn vriendin bestelt veel voor haar webwinkel en wij moeten echt ALTIJD bij betalen aan customs. Dus dat gaat em niet worden. De MRC-variant is omgerekend 106 euro, maar tel maar eens 13 euro inklaringskosten en dan nog eens 21% BTW. Dan ben ik nog 140 euro aan het betalen...

EDIT: ik heb maxsaver even gemailed. In hoeverre is het "belangrijk" dat ik bij deze filter een MRC variant zou moeten hebben ivm flares e.d.? Ik zal em namelijk niet altijd i.c.m. polarisatiefilter gebruiken...

EDIT2: ik heb dus een mail terug en ik krijg 14 dollar korting :) Ik moest alleen een directe payment doen naar hun paypal....ik wilde echter graag een order zien, dus ik heb gevraagd of ze me een paypal invoice konden maken. Dit hebben ze gedaan binnen nog geen 2 minuten. Toen heb ik besloten Maxsaver het vertrouwen te geven, en die invoice dus betaald. 128 dollar voor deze:
http://maxsaver.net/B-W-7...x-110-Glass-Filter-4.aspx
De MRC variant dus. Omgerekend 98 euro, waar ik hier in NL nog maar net de non-MRC versie van krijg.

Ik krijg een tracknumber nog dat ik kan volgen via hongkongpost.com. Dus ik hoop dat ik het over een maandje heb. Ik kon het ook via EMS laten versturen en dan had ik het binnen 5 dagen. 25 dollar extra...dus toch maar gelaten...

[ Voor 66% gewijzigd door Deathchant op 27-08-2013 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Laatst online: 11-09 08:52
Ik ben opzoek naar een filter voor mijn camera (Sony RX100) i.c.m. een 52mm magfilter adapter.

Reden hiervoor is:
  • Bij dag licht plaatjes en video opnames met lagere F-stops voor betere DOF control.
  • Bij dag licht video opnemen met lagere F-stops i.c.m. met lagere shutter speeds (maximaal 1/100) voor meer motion blur.
  • Foto's maken van water met meer blur (zoals de vele voorbeelden in deze thread) en met maximaal F11 kom je niet heel ver.
  • Leaf shutter gaat maar tot 1/2000
Bestaat er zoiets als een goede Pola/ND combinatie filter? Of is een dedicated ND filter aan te raden voor mijn toepassingen?.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
Furfoot schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 12:49:
[...]

Bestaat er zoiets als een goede Pola/ND combinatie filter? Of is een dedicated ND filter aan te raden voor mijn toepassingen?.
In je hele lijst met redenen, zie ik niets staan waar een polariser je mee kan helpen. Dit zijn allemaal zaken in het domein van de ND filters.

Nu bestaan er ook variabele ND filters, die deels de werking van een polariser hebben. Maar naar het schijnt (niet eigen ervaring), geven deze filters echt geen goede kwaliteit (vooral veel focus issues).

Ik vrees dus dat je naar pure ND filters zal moeten kijken voor jouw doel, hoewel een aparte CPL filter nooit weggegooid geld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Deathchant schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 18:30:
Hmm mijn adres staat al "bekend" bij de douane :) Mijn vriendin bestelt veel voor haar webwinkel en wij moeten echt ALTIJD bij betalen aan customs. Dus dat gaat em niet worden. De MRC-variant is omgerekend 106 euro, maar tel maar eens 13 euro inklaringskosten en dan nog eens 21% BTW. Dan ben ik nog 140 euro aan het betalen...

EDIT: ik heb maxsaver even gemailed. In hoeverre is het "belangrijk" dat ik bij deze filter een MRC variant zou moeten hebben ivm flares e.d.? Ik zal em namelijk niet altijd i.c.m. polarisatiefilter gebruiken...

EDIT2: ik heb dus een mail terug en ik krijg 14 dollar korting :) Ik moest alleen een directe payment doen naar hun paypal....ik wilde echter graag een order zien, dus ik heb gevraagd of ze me een paypal invoice konden maken. Dit hebben ze gedaan binnen nog geen 2 minuten. Toen heb ik besloten Maxsaver het vertrouwen te geven, en die invoice dus betaald. 128 dollar voor deze:
http://maxsaver.net/B-W-7...x-110-Glass-Filter-4.aspx
De MRC variant dus. Omgerekend 98 euro, waar ik hier in NL nog maar net de non-MRC versie van krijg.

Ik krijg een tracknumber nog dat ik kan volgen via hongkongpost.com. Dus ik hoop dat ik het over een maandje heb. Ik kon het ook via EMS laten versturen en dan had ik het binnen 5 dagen. 25 dollar extra...dus toch maar gelaten...
Ik heb daar ook eens wat besteld en ik had het in minder dan een week binnen. Gaat vrij vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Ik haal ook al m'n filters bij hun. Mijn advies voor buitenlandse bestellingen van buiten de EU: nooit met EMS te laten verzenden, dan moet je standaard 17,50 inklaringskosten betalen (boeven!) met daar bovenop invoerrechten en het duurt daardoor een paar dagen extra. Soms is gewone post gewoon sneller.

ontopic: ik heb eigenlijk m'n ND110 nog nooit gebruikt :o

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Maxsaver zet volgens mij ook altijd een behoorlijk lager bedrag op de envelop dan de werkelijke waarde.
Dat is mijn ervaring iig. Heb er nu 3 keer een filter besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
M a r c o schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 17:58:
Maxsaver zet volgens mij ook altijd een behoorlijk lager bedrag op de envelop dan de werkelijke waarde.
Dat is mijn ervaring iig. Heb er nu 3 keer een filter besteld.
Was idd ook mijn ervaring. Wel zo prettig, erg klantvriendelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
helaas staat mijn adres al geflagged bij de douane. mijn vriendin bestelt veel voor haar webshop dus...maar goed, zelfs met inklaringskosten+btw ben ik nog goedkoper uit dan de 150 euro die die in NL kost.
Ik ken overigens maar weinig mensen die de MRC-variant hebben van het ND110 filter. Ze hebben bij mij 15 dollar erop gezet :)
Maar goed, ik moet het nog zien allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik heb wel ND106 MRC en ND110 MRC, maar buiten een beetje uitproberen volgens mij nog nooit gebruikt. Te weinig leuke situaties tegengekomen en de paar keer dat ik dat wel had, had ik weer geen statief bij me.

Heb wel m'n CPL (XS-Pro KSM MRC nano) heel veel gebruikt toen ik in Florida zat vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Laatst online: 11-09 08:52
v0LrAtH schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 13:16:
[...]

In je hele lijst met redenen, zie ik niets staan waar een polariser je mee kan helpen. Dit zijn allemaal zaken in het domein van de ND filters.

Nu bestaan er ook variabele ND filters, die deels de werking van een polariser hebben. Maar naar het schijnt (niet eigen ervaring), geven deze filters echt geen goede kwaliteit (vooral veel focus issues).

Ik vrees dus dat je naar pure ND filters zal moeten kijken voor jouw doel, hoewel een aparte CPL filter nooit weggegooid geld is.
Thx. Ik zat te kijken naar een Lightcraft Workshop Fader ND MK II 52mm. Deze gaat van 2 stops naar 8 stops, is dit zo'n variabele ND filter die jij beschrijft?

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, dat is zo'n variabele ND-filter die gewoon met 2 polarisatiefilters op elkaar werkt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1 ... 22 ... 32 Laatste

Let op:
Waarom een UV-filter doorgaans een onzinnige aankoop is: YouTube: UV Filters - A Waste of Time & Money