Ik zou niet weten waarom een filter van de lens-fabrikant zelf beter zou zijn.
Als je een goed filter neemt, van de grote bekende merken zijn dat prima spullen hoor. Zelf gebruiker van Hoya en B+W en de wat duurdere filters daarvan zijn gewoon van topkwaliteit!
Daarnaast word filters "stacken" altijd zoveel mogelijk afgeraden, je voegt immers weer een extra laag glas toe dus de beeldkwaliteit zal er sowieso niet door verbeteren maar verminderen. In hoeverre die vermindering is( minimaal of echt duidelijk) hangt af van de kwaliteit van je filters.
Overigens is een lens element niet gemaakt van boter hoor, het kan echt wel wat hebben en is harder dan de meeste stofjes. Tenzij het echt zand enzo is.
Laatst heb ik met mensen van Hoya gesproken over oa. coatings en schoonmaken. Zijzelf raden een lenspen aan, die absorbeert/neutraliseert vettig vuil (van bv. vingers) zonder dat het de coating aantast zoals sommige schoonmaak middelen. Geen idee of jouw middel de coating aantast maar ben zelf sinds een aantal jaar niet meer zo'n fan ervan sinds die middeltjes altijd wel war residu achterlieten bij verdampen.
Goed dan nu nog even wat wat ik zelf wilde delen. Op de Professional Imaging bij de Hoya stand eens gekeken naar HoyaHD filters. Serieus hard met zo'n ding op een statief staan rammen, lekker vuil gemaakt met vingers en daarna met shirt schoongemaakt. En ik moet zeggen dat ik onder de indruk was. Daarom de gok maar gewaagt en een 67mm Pola besteld, was wat huiverig aangezien de Pro1 Digital's een ramp zijn met vuil

Maar nu na wat gebruik van m'n nieuwe HD Pola ben ik er echt heel erg tevreden mee. Lekker dun frame, hoger lichtdoorlaat vermogen, frame draait smooth en makkelijk met vuil.
Dus als er mensen twijfelen tussen de bekende B+W (MRC) of Hoya HD's. Je kan de HD's met een gerust hart kopen