Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Voor m'n reis naar IJsland in juni/juli ben ik op zoek naar goede filters en na wat zoeken op diverse forums heb ik het volgende lijstje samengesteld:

- HiTech ND-grad 2 en 3 stops soft-edge
- HiTech ND-grad 2 stops hard-edge
- HiTech reverse-ND 2 stops
- HiTech ND 4 stops

Verder zit ik nog te twijfelen of ik hierbij ook een 105mm CPL neem in combinatie met een Lee/HiTech houder met adapterring voor de CPL.

De filters zijn allemaal 100x100 of 100x150mm om vignettering te voorkomen. De filters worden gebruikt in combinatie met een D700 + 16-35/4 of 50/1.8. Verder gaan nog mee een D200 en 70-200VR. En misschien nog de 28-300 maar dat is afhankelijk van het totale gewicht van m'n fotorugzak. Dus allemaal lenzen met 77mm filters (behalve de 50mm) en hiervoor natuurlijk een aantal ringen om de houder te kunnen monteren.

Nog suggesties? Ik wil eigenlijk deze maand de filters aanschaffen zodat ik er mee aan de slag kan zodat ik niet voor verrassingen kom te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-11-2022
Ik weet niet of dit de goede plek is, ik heb al gezocht maar ik kon het niet vinden waar anders te posten.

Ik heb me bij de Mediamarkt een pricewatch: Hama 67 mm coated UV filter aan laten smeren voor €40.00 ter bescherming van mijn glaswerk. Ik dacht klinkt logisch totdat ik hier de prijs in de prijswatch las.
Nu is mijn vraag of dit uberhaupt een relatief goed filter is want ik kan hier en op het internet van
dit type net niets vinden, anders ga ik deze morgen proberen te terug te brengen.

Mocht dit niets zijn wat is dan een goede optie voor mijn EF70-200 f/4L?

Ik heb het al gezien, dit topic geeft me de juiste informatie. Ik ga die Hama mooi terug brengen.

Maar een andere vraag dan, kan ik het beste gaan voor een clear lens filter, een UV filter of een Polarisatiefilter? Ik ga veel foto's schieten waarschijnlijk zee dus de laatste lijkt me dan het beste persoonlijk.

[Edit] Bedankt de gene die deze vraag heeft verplaatst. Ik heb al op filter gezocht maar dit topic kwam niet bovendrijven.

[ Voor 31% gewijzigd door Marc_87 op 22-01-2013 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Marc_87 schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 19:29:
Ik weet niet of dit de goede plek is, ik heb al gezocht maar ik kon het niet vinden waar anders te posten.

Ik heb me bij de Mediamarkt een pricewatch: Hama 67 mm coated UV filter aan laten smeren voor €40.00 ter bescherming van mijn glaswerk. Ik dacht klinkt logisch totdat ik hier de prijs in de prijswatch las.
Nu is mijn vraag of dit uberhaupt een relatief goed filter is want ik kan hier en op het internet van
dit type net niets vinden, anders ga ik deze morgen proberen te terug te brengen.

Mocht dit niets zijn wat is dan een goede optie voor mijn EF70-200 f/4L?

Ik heb het al gezien, dit topic geeft me de juiste informatie. Ik ga die Hama mooi terug brengen.

Maar een andere vraag dan, kan ik het beste gaan voor een clear lens filter, een UV filter of een Polarisatiefilter? Ik ga veel foto's schieten waarschijnlijk zee dus de laatste lijkt me dan het beste persoonlijk.

[Edit] Bedankt de gene die deze vraag heeft verplaatst. Ik heb al op filter gezocht maar dit topic kwam niet bovendrijven.
Gebruik geen filter, maar de zonnekap, dat is voldoende bescherming, die is diep genoeg. Een UV filter of clear lens filter is altijd een extra element dat de beeldkwaliteit naar beneden kan halen. Een polarisatiefilter is wel nuttig, maar niet om er constant op te laten zitten ter bescherming.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

LaurentS schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 23:13:
Gebruik geen filter, maar de zonnekap, dat is voldoende bescherming, die is diep genoeg. Een UV filter of clear lens filter is altijd een extra element dat de beeldkwaliteit naar beneden kan halen. Een polarisatiefilter is wel nuttig, maar niet om er constant op te laten zitten ter bescherming.
B+W 007 filters zijn toch wel verdomd "clear" kan ik je vertellen : Je moet zelfs je best doen om het glas van de filter te zien zo doorzichtig zijn die dingen ;)

Voor de rest ben ik er vreselijk blij mee als er weer eens water of zand op de filter zit in plaats van mijn lens die 20x zoveel kost ...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:59

Royz

Kleurenblind!!

Ik gebruik geen filter op mijn 24-105 maar wel op mijn 17-40 om weathersealing af te maken. Ik gebruik idd ook die B&W 007 filters.

Overigens heb ik voor het eerst met een 17-40 met UV filter en daarbij nog de Lee filterhouder met 3 plaatsen fotos gemaakt op 17mm en je ziet echt maar heel licht vignetting. Ongelofelijk! Met die el cheapo filters had ik bij 24mm al enorm vignetting :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Heb je hierbij de speciale wide-angle houder gebruikt? Ik ben namelijk ook op zoek naar een goede houder voor m'n (waarschijnlijk) Hitech filters en zat hierbij te denken aan de Lee houder omdat die op wide-angle wat meer naar achteren ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:14

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zelf gebruik ik een wide angel holder, aangezien de standaard houder te veel vingeting geeft. ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ja de wide-angle holder ja. Design si echt super goed over nagedacht. Raar dat dit nog niet is nagemaakt :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
OK, duidelijk. Ik ga dit weekend m'n bestelling maar eens plaatsen voor een Lee houder, adapter ringen (52, 72 en 77mm) en de Hitech filters (ND, ND-grad en ND-reverse grad). Ik was van plan dit te doen bij TeamworkPhoto in de UK, andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
kdbruin schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 08:59:
Voor m'n reis naar IJsland in juni/juli ben ik op zoek naar goede filters en na wat zoeken op diverse forums heb ik het volgende lijstje samengesteld:

- HiTech ND 4 stops

Verder zit ik nog te twijfelen of ik hierbij ook een 105mm CPL neem in combinatie met een Lee/HiTech houder met adapterring voor de CPL.

De filters zijn allemaal 100x100 of 100x150mm om vignettering te voorkomen. De filters worden gebruikt in combinatie met een D700 + 16-35/4 of 50/1.8. Verder gaan nog mee een D200 en 70-200VR. En misschien nog de 28-300 maar dat is afhankelijk van het totale gewicht van m'n fotorugzak. Dus allemaal lenzen met 77mm filters (behalve de 50mm) en hiervoor natuurlijk een aantal ringen om de houder te kunnen monteren.

Nog suggesties? Ik wil eigenlijk deze maand de filters aanschaffen zodat ik er mee aan de slag kan zodat ik niet voor verrassingen kom te staan.
Ik had deze vraag een tijdje terug al gesteld maar helaas nog geen antwoord gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

kdbruin schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 08:59:

- HiTech ND 4 stops

Ik denk dat het een erg goede insteek is, maar niet puur noodzakelijk. Ik ben zelf vorig jaar april in IJsland geweest en heb geen filters gebruikt behalve polarisatie. Ik vind je keuzes erg goed, ik zou alleen zelf 1 soft-edge en 1 hard-edge nemen. Waar ik meer aan had was mijn B&W 10 stops filter voor alle watervallen in IJsland. Hier heb je er maar 1 van (4 stops), daar zou ik eerder een 10 stops naast kopen. Dan heb je ten alle tijden long exposure mogelijkheden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Dank voor de info.

Nog een vraagje wat betreft een polarisatie filter. Zou je kiezen voor een screw-in filter (in heb nu een B+W 77mm MRC slim) of voor een polarisatie filter via de lee houder (middels de 105mm opzet ring)? Of misschien beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik heb zelf een B+W CPL opzet filter getest in samenwerking met een Lee filter houder. Er is mee te werken, maar vond dit niet zo geheel handig.

mijn werkwijze was. CPL instellen en dan filterhouder erop met de filter(s) die ik wilde gebruiken. Kan mij herinneren dat ik op de Lee site en op diverse sites heb gelezen dat men adviseert de CPL als laatste te plaatsen. Exacte reden van dit advies durf ik je niet te geven....

Zelf gebruik ik de Lee CPL 105 filter. Deze werkt prima, maar geeft wel iets meer vinget dan de B+W filter, maar kan wel mijn Lee ND set gemakkelijk blijven gebruiken. En LR helpt hier ook weer een handje ;-)

Ik zou het zelf eerst proberen met de CPL die je nu hebt. Vind je het niet praktisch kun je altijd overwegen een Lee CPL aan te schaffen.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 25-01-2013 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Volgens mij heeft hij geen CPL nu ;)

Ik heb zelf een B&W CPL schroeffilter maar ik ga die niet proberen op mijn Lee holder. De CPL 105 die Daan heeft is mij te duur, 315 euro vind ik nogal wat.

Wat ik ga doen is de vierkante pola van Lee kopen. welliswaar niet de draai-vrijheid als bij de CPL 105 maar wel zonder vignettering en maar 180 euro.

Voor reizen zou ik trouwens liever beide pola's hebben. Ik denk niet dat het fijn is de hele dag te lopen met die Lee holder en dan is een schroeffilter volgens mij wel sneller en fijner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
@Royz, ik heb al een 77mm B+W CPL dus dat zit wel goed. En ik heb even gekeken en er zijn ook nog andere 105mm CPL te vinden voor een iets betere prijs.

Ik zal TeamworkPhoto eens mailen wat ze aanraden in combinatie met de Nikon 16-35/4. Dat is tenminste hun suggestie op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 15:39
In het verleden redelijk tot geen filters gebruikt op enkele uitzonderingen na (alleen in trips met ruige omstandigheden of bij het schieten van foto's op feestjes e.d.) Onlangs heb ik wat nieuwe spullen aangeschaft waarbij ik toch overweeg om twee nieuwe filters aan te schaffen vooral als protector. Ik heb wat research gedaan en mede door de test van lenstip een paar jaar terug kwamen de Hoya HMC UV(0) als beste uit de test gevolgd door de B+W MRC filters.

Ik ben zelf dus tussen de volgende twee setjes aan het twijfelen: (andere sets vallen af zoals de Hoya HD's vanwege het gebrek van een 49mm variant (op dit moment) of mindere performance)

Hoya UV(0) HMC 49 mm
Hoya UV(0) HMC 72 mm óf

B+W XS Pro MRC Nano 49 mm
B+W XS Pro MRC Nano 72 mm

Het verschil in prijs is redelijk groot. Voor de prijs van de B+W filters kan ik bijna 2 setjes van de Hoya filters kopen. Is het prijsverschil van de B+W's het waard? Ik las dat de grote verschillen de bouwkwaliteit van de filters en het gemak van het schoonmaken de voordelen zijn van de B+W's.

Iemand ervaring met beide modellen en eventuele gebruikerservaringen? De UV(0) is enige tijd geleden al vervangen en uit productie, dus het zoeken naar relevante reviews anno 2012 is niet echt makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

When in doubt : C4 !! Ehh... B+W :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 16:19

Vliegvlug

Flight Simple

Voor mijn Sony SEL-P1650 objectief ben ik op zoek naar een UV filter.
De filtermaat is 40,5mm.

Nu was mijn oog gevallen op het Cokin Pure Harmonie UV MC filter.

Vooral vanwege het feit dat hij zo dun is.
Het lijkt me er niet uitzien om een filter van een halve centimeter op deze lens te zetten omdat hij zo compact is en het filter niet evenwijdig met de randen van het objectief zit maar er echt middenop.

Omdat het nog een vrij nieuw product is kan ik er helaas geen reviews van vinden.
Er zit in elk geval wel een coating op, genaamd "Everclear 5" met deze eigenschappen: WATER REPELLENT • ANTI-OIL • ANTI-DUST • ANTI-SOIL • SCRATCH RESISTANT
Helaas daar ook geen reviews van kunnen vinden.

Dus vroeg ik me af of er mensen hier zijn die ervaring met dit Cokin filter hebben?
Hoe verhoudt deze zich tot bijvoorbeeld een Rodenstock HR Digital UV Filter 40,5mm of een B+W UV Filter MRC 40,5E?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:38
Ik heb een Panasonic fz200 camera welke een 52mm lens heeft, kan ik hier gewoon elk 52mm filter op plaatsen of is hier een speciaal filter voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:27

Bonbridge

35-85

Zojuist ook maar de Big Stopper besteld. Het was gratis verzenden plus gewoon op voorraad dus dat is wel fijn. Eerst moesten mensen 6 maanden wachten om er een te ontvangen.

Dat maakt mijn LEE set als volgt:

- Hard GND: 0.3
- Hard GND: 0.6
- Hard GND: 0.9
- Bigstopper 3.0

Ik denk dat ik ooit nog twee filters toevoeg om mijn setje compleet te maken.
- Soft GND: 0.6
- 4x4 CPL

Alles zit erg prettig in de Lowepro Filterpouch 100. Ik ben tevreden :)

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 16:19

Vliegvlug

Flight Simple

Vliegvlug schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 11:13:
Voor mijn Sony SEL-P1650 objectief ben ik op zoek naar een UV filter.
De filtermaat is 40,5mm.

Nu was mijn oog gevallen op het Cokin Pure Harmonie UV MC filter.
...
Dus vroeg ik me af of er mensen hier zijn die ervaring met dit Cokin filter hebben?
Hmm, blijkbaar niemand die zo'n filter al heeft.
Daarom maar gewoon besteld en dan merk ik wel of het wat is. :)

Zal wel wat foto's met en zonder filter posten.
Maar wat zou de beste setup zijn om zo'n filter te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Vliegvlug schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 22:15:
[...]

Hmm, blijkbaar niemand die zo'n filter al heeft.
Daarom maar gewoon besteld en dan merk ik wel of het wat is. :)

Zal wel wat foto's met en zonder filter posten.
Maar wat zou de beste setup zijn om zo'n filter te testen?
Zoek op internet naar UV filter tests en kijk wat voor opstelling zij gebruiken.
Meeste "problemen" voor UV filters zijn flares door schuin invallend licht, contrast afname door schuin invallend licht, verkleuring ect.

Zoek dus de wat extreme situaties op, bijvoorbeeld schuin invallend kunstlicht en zie wat er gebeurt.

Ben benieuwd wat je van het filter vind, volgens mij zijn ze net op de markt dus ben je een van de eerste. Ze hebben de gangbare leica maten (39mm, 46mm) dus kan een mooi altenatief zijn voor de B/W's.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ik ben een beetje lost of het komt omdat het bijna weekend is. Ik wil een reversed ND grad van Hitech kopen en in mijn Lee holder doen. Echter lees ik verschillende reacties (o.a. over dikte verschil). Welke Hitech filters passen wel in een lee holder?

The holder is designed to be compatible with 100mm filters – our standard width.

na ja ik ga wel voor de 100x150 dan http://www.teamworkphoto....se-grad-09nd-p-14715.html dan:
Afbeeldingslocatie: http://www.teamworkphoto.com/pthmb/phpThumb.php?src=../images%2F0.9+rev+grad&w=400&h=400

[ Voor 38% gewijzigd door Royz op 08-02-2013 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Het beste is via het contact formulier even een mailtje richting TeamWorkPhoto te sturen. Je krijgt dan redelijk snel een antwoord op je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:09
Ik heb mijn zinnen gezet op de canon variant van de Sigma 17-50 F2.8 EX OS HSM.
Echter hier moet ook nog een UV- filtertje op. Bij bv cameranu.nl hebben ze combi-pretpakketjes
samengesteld:

http://www.cameranu.nl/nl...e&utm_campaign=affiliates

De filters in bovenstaande combi's zijn de:
* Hoya UV Filter 77mm HD
* Sigma EX MC UV Filter DG 77 mm
* B+W UV Filter MRC 77E

De duurste is de B&W, de goedkoopste de Sigma. Zit er werkelijk zoveel verschil in de genoemde UV filters, en wat betekent dit in de praktijk? Of is het vaak dat je enkel betaald voor de naam?

-- Dank mod voor verplaatsen! --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht dat hier wat meer voor jou relevante informatie te vinden is.

Op zich is je vraag volgens mij niet gerelateerd aan de lens, nog aan het systeem dat je gebruikt. (Simpel gezegd, een filter is een filter. Of je dat nu op een Sigma, Canon, Nikon, Tamron of andere lens gebruikt. Of je dat nu op een Sony, Nikon of Canon camera gebruikt.)

En ja, ik snap dat je gezocht hebt en niet kon vinden. Ik moest ook vier keer (of was het vijf) de zoekfunctie aanslingeren voor ik het goede topic te pakken had.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2013 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:09
Correct, de vraag is niet body/lens gerelateerd, maar meer of een duurdere UV filter andere prestaties neerzet t.o.v de goedkopere sigma filter. Sowieso zal ik het desbetreffende topic eens doornemen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:08
Bij dezen verplaatst naar het desbetreffende topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Moet eerlijk zeggen, op mijn 24-105 gebruik ik geen filter meer. Alleen nog op mijn 17-40, puur om hem weathersealed te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Lumics schreef op maandag 04 maart 2013 @ 13:48:
De duurste is de B&W, de goedkoopste de Sigma. Zit er werkelijk zoveel verschil in de genoemde UV filters, en wat betekent dit in de praktijk? Of is het vaak dat je enkel betaald voor de naam?
Er zit soms inderdaad ontzettend veel verschil in UV filters.

Sommige filters zou ik niet eens gebruiken als ik ze gratis zou krijgen. Niet eens als ik geld toe krijg. (tenzij er voor getallen voor de komma komen, dan wil ik het overwegen :))

Er zijn wel een paar sites die filters getest hebben.
Hier kun je goed zien dat sommige filters de boel echt grondig verzieken:
http://www.kenandchristin...ilter-Tests/1054387_ucZqa

En hier een uitgebreide test waar jouw opties volgens mij ook bij zitten:
http://www.lenstip.com/113.1-article-UV_filters_test.html

Dan kun je zelf de afweging maken hoeveel geld je wilt besteden aan extra kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben sinds kort in het bezit van mijn eerste dslr, de d800e met 14-24 lens. Op deze lens passen officieel geen filters maar gelukkig zijn er wel al een aantal filter kits op de markt gebracht. De totale set is daarmee wel heel groot maar voor mij de enige oplossing. De camera en lens stonden voor mij al vast en ik wil nou eenmaal filters gebruiken voor Long exposure en een CP-filter is ook onmisbaar. Zijn er toevallig nog meer mensen met de 14-24 lens icm een filtersysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 12-09 13:49
Je éérste DSLR? Wat is de gedachte erachter om dan gelijk voor een camera van kleine €3000 met een lens van €1500 te kiezen :? Je eerste auto was ook een Porsche 911?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
Hahn schreef op maandag 25 maart 2013 @ 13:23:
Je éérste DSLR? Wat is de gedachte erachter om dan gelijk voor een camera van kleine €3000 met een lens van €1500 te kiezen :? Je eerste auto was ook een Porsche 911?
Mijn god, gaan we weer? Al had hij een Leica of een Hasselblad gekocht als eerste camera, er is geen wet tegen dure eerste camera's en objectieven.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Het is een vraag, ik ben benieuwd wat de gedachte erachter is om gelijk zoveel geld uit te geven aan iets waar je nog geen ervaring mee hebt. Moet 'ie verder helemaal zelf weten, net zoals ik ook mag vragen waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn bericht is verplaatst. Past inderdaad beter hier, thx.
Ik heb inmiddels genoeg ervaring om zeker te weten dat ik hier nog lang ;) verder mee ga. Het is voor mij al langer een afweging geweest tussen gewicht/comfort enerzijds en kwaliteit anderzijds. Inmiddels is kwaliteit voor mij belangrijker geworden. Hoewel mijn huidige camera, de sony nex, zeker leuke foto's maakt vind ik het nu tijd worden voor een overstap.

Trouwens begrijp ik de verbazing van Han heus wel. Ik zie soms ook fotografen met dure camera's waarbij ik mijn vraagtekens zet vanwege hun gebruik en niveau. Of fotografen die hun dure camera nauwelijks gebruiken.

Maar goed, iemand ervaring met een filterkit voor de Nikkon 14-24 lens

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2013 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Stealthgear ND/ND-grad filters? In hoeverre zijn de houders te gebruiken met bestaande Hitech 100x100 en 100x150 filters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Tsja, als je het mij vraagt is er maar 1 beste oplossing en dat is Lee gebruiken. Maar ik ben bevooroordeeld :+

Meer info: http://www.leefilters.com/index.php/camera/system#sw-150

Afbeeldingslocatie: http://www.leefilters.com/images/system-sw-150-02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Teun, leuk bedacht maar voor mij te gelimiteerd. Een CP en een nd-grad zijn niet mogelijk/niet instelbaar.
@Royz, je gebruikt dus geen CP-filter? (''but there is no Polariser available for this system.'')

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jij hebt geen idee volgens mij wie "Nieuwe_nick" is/was ;)
Hint: iemand die hier menig showcase/hotshot materiaal heeft afgeleverd...
Dus ik gok dat hij zich echt wel raad weet met een camera als de D800.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

ik heb geen 14-24, ik heb het normale systeem. Er bestaan vast 150mm vierkante CP filters van andere fabrikanten. Ik moet wel zeggen dat ik denk dat die heeeeel prijzig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Universal Creations schreef op maandag 25 maart 2013 @ 20:06:
[...]

Jij hebt geen idee volgens mij wie "Nieuwe_nick" is/was ;)
Hint: iemand die hier menig showcase/hotshot materiaal heeft afgeleverd...
Dus ik gok dat hij zich echt wel raad weet met een camera als de D800.
Ah, zie het in z'n postgeschiedenis ja. Maar je snapt vast ook wel dat iemand met een nick die ik nog nooit had gezien vragen oproept bij mij als 'ie zegt dat 'ie een D800 + 14-24 heeft gekocht als z'n eerste spiegelreflexcamera ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
Mensen ik ben opzoek naar twee filters voor mijn 70-200 f4/L, dit ter bescherming een clear filter en een polarisatie filter voor wanneer ik op het strand ben om kitesurfers te fotograferen. Is een polarisatie filter echt nodig of kan het ook zonder? Ik vind deze namelijk toch wel vrij prijzig.

Nu heb ik mijn oog de volgende filters laten vallen, wat zeggen de experts hier van:
pricewatch: B+W XS-Pro Digital MRC Nano (007) ES 67mm
pricewatch: B+W XS-Pro-Digital Clear (007) MRC 67mm
pricewatch: B&W UV MRC 007 E 67mm
pricewatch: B+W Slim circulair Pol 67 E filter

[ Voor 30% gewijzigd door Marc_87 op 26-03-2013 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Clear filter: niet doen, gebruik een zonnekap
Polarisatiefilter: kan helpen bij de zee... maar kan natuurlijk ook zonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
Nordlys schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 12:43:
Clear filter: niet doen, gebruik een zonnekap
Polarisatiefilter: kan helpen bij de zee... maar kan natuurlijk ook zonder
Oke de zonnekap gebruik ik altijd al. :) Dus als ik die echt altijd gebruik en ook netjes de lens dop erop doe wanneer ik geen foto's maakt moet het ook goed gaan? Het is namelijk wel zo dat het een relatief duur lensje blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen om een kras op m'n lens te krijgen iig. Het is inderdaad een relatief duur lensje, zonde om er filters op te doen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Marc_87 schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 12:45:
[...]

Oke de zonnekap gebruik ik altijd al. :) Dus als ik die echt altijd gebruik en ook netjes de lens dop erop doe wanneer ik geen foto's maakt moet het ook goed gaan? Het is namelijk wel zo dat het een relatief duur lensje blijft.
Ik zou dan eerder de spulletjes goed verzekeren, mocht er wat mee gebeuren dat de schade/reparatie vergoed wordt.

Zelf gebruik ik geen bescherm filters op objectieven als de Canon 24-70 II als 70-200 II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FT Twisty
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-02 22:12

FT Twisty

😎🏍️🎮📺📷☕

Is het niet beter om wel een filter op de lens te zetten aangezien hij op het strand gaat fotograferen?
Ik had ergens gelezen dat het bescherming biedt tegen bijv. wind, zand en zeewater/zoute lucht ?

AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:25
Tenzij je in het zand gaat rollebollen met je lens zal die er weinig last van hebben hoor.

Ik heb zelf ook de 70-200/4 en sta er regelmatig mee op strand, zonder filter en geen enkel probleem. Ook niet met windkracht 10, want meestal als het zo hard waait is het toch vochtig en zand stuift dan niet zo (+ dat zand vaak toch niet zo hoog stuift op strand).

Polarisatie is opzich wel handig voor reflecties, alleen wat onhandig te bedienen met je zonnekap er op :p

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
Superdaantje schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 12:57:
[...]

Ik zou dan eerder de spulletjes goed verzekeren, mocht er wat mee gebeuren dat de schade/reparatie vergoed wordt.

Zelf gebruik ik geen bescherm filters op objectieven als de Canon 24-70 II als 70-200 II.
Dat kan ook, maar wat kost het en wat wordt er vergoed wanneer er wat mee is? Ik zit namelijk toch erg te twijfelen om toch zo'n filter te kopen want ik heb geen op krassen ook al zal het niet snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zie topic verzekeringen ;-)

Ben zelf verzekerd via mijn inboedel verzekering (kostbaarheden buitenhuis) en van de zomer ongeluk gehad in Japan met de 24-105 totaal los. Nieuw waarde uitgekeerd gekregen en de reparatie kosten voor de camera.

Ben verzekerd t/m 7000 of 8000€ wereldwijd.

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 26-03-2013 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_87
Superdaantje schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 19:29:
Zie topic verzekeringen ;-)

Ben zelf verzekerd via mijn inboedel verzekering (kostbaarheden buitenhuis) en van de zomer ongeluk gehad in Japan met de 24-105 totaal los. Nieuw waarde uitgekeerd gekregen en de reparatie kosten voor de camera.

Ben verzekerd t/m 7000 of 8000€ wereldwijd.
Heb het topic gevonden! Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
kdbruin schreef op maandag 25 maart 2013 @ 15:15:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Stealthgear ND/ND-grad filters? In hoeverre zijn de houders te gebruiken met bestaande Hitech 100x100 en 100x150 filters?
Deze vraag is een beetje ondergesneeuwd door de laatste discussie dus maar even een bumpje en wat extra informatie.

Ik heb even navraag gedaan bij een leverancier van de Stealth Gear filters en het blijkt dat de ND-grad filters alleen als soft-ND4 te krijgen zijn en de ND filters niet verder gaan dan ND8. Nu heb ik zelf de volgende set 100x100 en 100x150 filters in gedachte voor m'n vakantie naar IJsland:

ND16 (4-stops)
ND4 en ND8-grad soft
ND4 grad hard
Circulair polarisatie filter

Ik zit namelijk te twijfelen tussen de Stealth Gear filters en die van Hitech. De laatste bied ook de mogelijkheid om een 105mm rond CPL filter te gebruiken via een opzet ring. Dit heeft als voordeel dat je de CPL dan ook in combinatie met een ND-grad filter kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 19:28
Wat betreft CPL in combi met filters doe ik het op de volgende manier. Ik heb een elcheapo ebay setje, maar die is qua gebruik geloof ik gelijk aan die van Hitech. Mijn CPL schroef ik gelijk op de lens, op mijn CPL schroef ik dan de ring voor de houder van de filters.

Waar je op moet letten is dat je eerst je CPL opschroeft en de houder van je filter op je CPL. Niet helemaal vastdraaien. Dan draai je je CPL goed en zet je de houder van de filter recht. Vervolgens schuif je je filter in de houder. Het klinkt wellicht omslachtig, maar dat valt in de praktijk wel mee.

Over je setje filters kan ik je geen advies geven.

[ Voor 11% gewijzigd door douPel op 08-04-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

kdbruin schreef op maandag 08 april 2013 @ 08:21:
[...]
Ik zit namelijk te twijfelen tussen de Stealth Gear filters en die van Hitech. De laatste bied ook de mogelijkheid om een 105mm rond CPL filter te gebruiken via een opzet ring. Dit heeft als voordeel dat je de CPL dan ook in combinatie met een ND-grad filter kan gebruiken.
Opzetring geeft weer meer kans op vignetting he, ik weet neit hoeveel mm je lens is maar hou er rekening mee ;)
douPel schreef op maandag 08 april 2013 @ 11:43:
Waar je op moet letten is dat je eerst je CPL opschroeft en de houder van je filter op je CPL. Niet helemaal vastdraaien. Dan draai je je CPL goed en zet je de houder van de filter recht. Vervolgens schuif je je filter in de houder. Het klinkt wellicht omslachtig, maar dat valt in de praktijk wel mee.
Krijg je die houder nog wel makkelijk van je CPL af dan? en als ik het goed begrijp, kan je maximaal in 90 graden je pola gebruiken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
douPel schreef op maandag 08 april 2013 @ 11:43:
Wat betreft CPL in combi met filters doe ik het op de volgende manier. Ik heb een elcheapo ebay setje, maar die is qua gebruik geloof ik gelijk aan die van Hitech. Mijn CPL schroef ik gelijk op de lens, op mijn CPL schroef ik dan de ring voor de houder van de filters.
Deze oplossing gaat zeker vignettering geven met de Nikon 16-35/4 op 16mm. Ik moet dan een nieuw 77mm CPL filter kopen (ik heb nu een B+W slim met heel lichte vignettering op 16mm) en een dikkere CPL gaat dan zeker problemen geven.

Ook weet ik niet of de speciale wide angle adapter ringen (zodat de houder iets naar achter wordt geplaatst ten opzichte van een gewone adapter ring) dan gaat passen. Je kunt dan dubbel vignettering krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Royz schreef op maandag 08 april 2013 @ 13:58:
Opzetring geeft weer meer kans op vignetting he, ik weet neit hoeveel mm je lens is maar hou er rekening mee ;)
De lens waar het om gaat is de Nikon 16-35/4 in combinatie met de Nikon D700. Ik zag na wat zoeken een testje voorbijkomen van iemand die getest heeft met een Canon 5Dmk3 + 16-35/2.8 II en 24-70/2.8 II. Beide hebben wel een 82mm filtermaat in plaats van 77mm voor de Nikon. Hierbij zie je op 16mm een behoorlijk wat zitten bij gebruik van een houder met 1 slop + opzetring. Vanaf 22mm zie je niets meer. Bij gebruik van een 2 slots houder met 2x een ND filter erin, heb je geen last van vignettering op 16mm.

Linkje: http://eosfotografie.nl/l...-105-canon-16-35-ii-test/

Met 77mm zou je er iets minder last van moeten hebben, maar ik denk dat ik dat voor lief moet nemen. Ik zal denk ik vaker met 2 slots werken dan met 1 slot plus de opzetring. Verder is ook de dikte van het CPL filter van invloed dus daar moet ik ook even op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Ton
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-08 21:17
Ik heb zojuist mijn eerste DSLR aangeschaft en ben nu aan het rondkijken voor accessoires. Nu ga ik over vier weken eerst naar New York City en D.C. en vervolgens naar Florida, en dan lijkt het gebruik van een polarisatie filter wel een goed idee.

Nu heb ik eens rondgekeken op internet en vind daar deze filter review van Lenstip.com interessant. Daarin komt naar voren dat de Marumi polarisatie filters een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding hebben. Ik kan bij deze webshop de Marumi Super DHG Circular Polarizer 52mm voor zo'n 50 dollar aanschaffen, de Marumi DHG Circular Polarizer is 40 dollar, maar ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met Marumi filters.

De laatste keer dat Marumi genoemd werd in dit topic is alweer even geleden dus wat is jullie mening? Doen of niet?

Edit: Als vergelijking, verschillende Hoya polarisatie filter modellen zitten tussen de 40 en 60 dollar op Amazon.

[ Voor 11% gewijzigd door Mr Ton op 08-04-2013 17:09 ]

Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Royz schreef op maandag 08 april 2013 @ 13:58:

Krijg je die houder nog wel makkelijk van je CPL af dan?
Ja. Die houder schuift op een ring. De ring draai je net als je pola of filter in het schroefdraad van je lens, of, indien je hem met een cpl gebruik, in het schroefdraad van je cpl.
en als ik het goed begrijp, kan je maximaal in 90 graden je pola gebruiken dan?
Bovenstaande geeft hier al antwoord op. Aangezien de houder om een ring geschoven wordt, kun je die als een klein kind naar hartelust ronddraaien zoveel je wilt, zowel cpl als filterhouder :P
kdbruin schreef op maandag 08 april 2013 @ 14:59:
[...]

Deze oplossing gaat zeker vignettering geven met de Nikon 16-35/4 op 16mm. Ik moet dan een nieuw 77mm CPL filter kopen (ik heb nu een B+W slim met heel lichte vignettering op 16mm) en een dikkere CPL gaat dan zeker problemen geven.

Ook weet ik niet of de speciale wide angle adapter ringen (zodat de houder iets naar achter wordt geplaatst ten opzichte van een gewone adapter ring) dan gaat passen. Je kunt dan dubbel vignettering krijgen.
Misschien, misschien niet, ik weet het niet bij die lens en jouw filters. Die lens had je net nog niet aangegeven dus dat kan ik ook niet ruiken... Ik gaf je alleen een oplossing die voor mij werkt, of het voor jou werkt mag je helemaal zelf beslissen :P Zonder pola heb ik op mijn canon 10-22 ook de houder in beeld op 10mm. 10mm crop is toch equivalent aan 16mm FF? Mijn filters zijn echter maar 9.5*8.3 cm en ik kan me zomaar voorstellen dat bij 15*10cm filters de houder niet meer zichtbaar is op 10mm op mijn 10-22mm. Maar jij denkt dus van niet bij jouw lens.

Afgezien van of het wel of niet kan... Ik heb er voor mezelf vrede mee dat ik deze combi niet op 10mm kan gebruiken. Prima, dan gebruik ik 11mm en doe ik een stap naar achter 8)7...ja, dat kan misschien niet altijd, maar dat heb ik zelf nog niet meegemaakt. Zo vaak gebruik ik filters niet. Maar ik kan me goed voorstellen dat je gewoon wilt dat 'het werkt' hoor en gelijk heb je!

edit: ik begreep je verkeerd. Ik had in m'n hoofd dat het ging om de houder in beeld, maar je hebt het toch heel duidelijk over vignettering. Geen idee... O-)

[ Voor 3% gewijzigd door douPel op 08-04-2013 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Vraagje voor mensen die een B+W Circulair Polarising Käsemann MRC 77E hebben.

Deze dus:
http://www.cameranu.nl/nl...tal-77e/h98_25404_207254/

Kan het zijn dat de grote maten (77mm) van dit type filter wat meer oneven zijn bij het ronddraaien? Mijn kleine filters (39mm en 46mm, beide zelfde type) draaien mooi egaal rond. De 77mm gaat veel meer oneven. Het ene moment is die stroef, daarna weer heel licht.

Voordat ik hem opstuur ter reparatie toch even horen of ik inderdaad een niet goed werkend filter heb.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb deze: http://www.cameranu.nl/nl...-77e-slim-/h98_1147_8235/
En die gaat ook niet egaal rond. Verschil is niet groot, maar ongeveer 2x 1/6 gaat soepeler en 2x 1/3 gaat stroever. Het stuk waar "B+W" boven of onder staat gaat soepeler bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
RobertJRB schreef op maandag 08 april 2013 @ 21:56:
Kan het zijn dat de grote maten (77mm) van dit type filter wat meer oneven zijn bij het ronddraaien?
Ja, dat is een kenmerkend probleem van digitale filters...

Gekheid natuurlijk, maar hoe groter de diameter, hoe groter de kans dat er iets verbuigt, met het door jou genoemde resultaat als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Het gekke is dat mijn 72 mm. non Käsemann filter soepeler gaat dan de 77 mm. Käsemann 8)7
Maken die 5 mm. echt zoveel uit ?!?! Lijkt me een beetje raar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

kdbruin schreef op maandag 08 april 2013 @ 15:10:
[...]

....... Ik zal denk ik vaker met 2 slots werken dan met 1 slot plus de opzetring. Verder is ook de dikte van het CPL filter van invloed dus daar moet ik ook even op letten.
Zelf vind ik het prettiger om met twee houders te werken, waarvan één met 1 slot en CPL opzet ring en één met twee slots. Nadeel van de CPL opzet ring is dat je deze niet even snel van je houder schroeft.

Ik heb zelf gekeken naar de optie van opschroef CPL in combinatie met filter systeem, maar dit vond ik zelf erg onprettig werken. Eerst CPL instellen dan filterhouder erop. En als je wat wilde aanpassen dan weer filterhouder eraf. Dit was niet mijn ding.

Er zijn als goed is ook CPL filters die je in de houder kunt doen. En los ervan kunt draaien, maar hier heb ik me zelf niet in verdiept. En bedoel niet de Lee 4x4 CPL. De Lee 4x4 is ook een optie, maar dit vond ik persoonlijk niet zo prettig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
douPel, Superdaantje, bedankt voor jullie input. Ik heb zojuist maar eens de stoute schoenen aangetrokken en de volgende set in een winkelmandje gegooid:

- Hitech filter houder met 105mm opzetring
- Hitech ND filters 4 en 10 stops
- Hitech GND filters 2 en 3 stops soft, 2 stops hard
- Hitech wide-angle adapterring 72 en 77mm
- Hitech adapterring 52mm
- Heliopan 105mm slim CPL

Kost me wel een paar ribben uit m'n lijf maar dan hoop ik nu weer even vooruit te kunnen. Nu maar afwachten wanneer de postbode langs komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Gefeliciteerd! Hitech zal blij met je zijn ;) Laat even je bevindingen weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Inderdaad, ik ben ook wel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Ik ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Universal Creations schreef op maandag 08 april 2013 @ 23:00:
Ik heb deze: http://www.cameranu.nl/nl...-77e-slim-/h98_1147_8235/
En die gaat ook niet egaal rond. Verschil is niet groot, maar ongeveer 2x 1/6 gaat soepeler en 2x 1/3 gaat stroever. Het stuk waar "B+W" boven of onder staat gaat soepeler bij mij.
Thx!

Bij mij is het verschil erg groot en is het soms erg zwaar het filter rond te draaien. Wanneer je tegen de draad indraait draai je het filter zelfs los, inplaats van hem rond te draaien....
Dat was al zo toen ik hem kreeg, maar is alleen maar erger geworden.

Ik ga hem dus terugsturen voor reparatie oid. Van een filter voor zoveel geld had ik dit niet echt verwacht.
Ik had een rodenstock pola filter geprobeert bij cameranu.nl (maar dan offline :) ) en die was echt zo soepel als je zou verwachten.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik heb dezelfde en bij mij draait hij eigenlijk altijd even zwaar. Het is misschien wel iets stroef, maar dan blijft hij tenminste ook staan als je hem goed hebt gezet. Ik heb nooit problemen gehad dat ik hem losdraai van de lens als ik de filter alleen anders probeer in te stellen.

Ik heb wel meerdere keren gehad dat ik de filter nauwelijks meer van de lens af kreeg, omdat je daarvoor alleen maar wat hebt aan de achterste ring, omdat de voorste gewoon los daarvan kan draaien. Als je dan een beetje zweterige handen hebt (waar ik op vakantie in Florida nog wel eens last van had), was dat randje van 2 mm breed soms echt te weinig. Dan had ik een handdoek nodig om genoeg grip te krijgen om hem los te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Gisteren een deel van m'n Hitech setje binnen en even gekeken hoe zwaar de vignettering is in combinatie met m'n 16-35/4. Gebruik makend van de wide-angle adapter, 2-slot filter houder plus de ring voor het CPL filter (een Heliopan slim versie) dan is er tot ongeveer 22mm enige vorm van vignettering te zien. Ik heb nog niet gekeken hoe het zit zonder de ring erop, maar dat moet wel wat beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-08 18:29
Ik ben in de markt voor ND-filters en ND-gradient filters. Nu zit ik me af te vragen wat beter is. Is het beter om een Cokin filtersysteem te kopen waarbij je verschillende filters makkelijk erin kan schuiven? Of is het beter om gewoon losse filters te kopen die je er steeds op moet schroeven?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb Cokin filters besteld (A). Heb het nog niet ontvangen dus kan je geen ervaring vertellen. Indien je een wat beter merk (maar ook duurder) zoekt zou je Lee kunnen overwegen.

Ik heb hiervoor gekozen zodat ik de overgang tussen doorzichtig en grijs altijd precies op de horizon kan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Sakete schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:11:
Ik ben in de markt voor ND-filters en ND-gradient filters. Nu zit ik me af te vragen wat beter is. Is het beter om een Cokin filtersysteem te kopen waarbij je verschillende filters makkelijk erin kan schuiven? Of is het beter om gewoon losse filters te kopen die je er steeds op moet schroeven?

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Cokin of als het budget toereikend is LEE filters wanneer je vooral landschappen fotografeert en ook aan de slag gaat met grad ND filters. Denk vooral aan statiefwerk.

Opschroef filters van bijvoorbeeld B+W als je alleen een ND gebruikt om bijvoorbeeld in de zon nog wide open te kunnen fotograferen of als je af en toe een lange sluitertijd gebruikt.

Vario ND filter als je filmt, of als je niet goed weet welk ND filter je nodig hebt en dus alles gebruikt.

De waarheid ligt natuurlijk een beetje in het midden.

Ik heb zelf alle drie. Cokin setje van vroeger, B+W ND's (101, 102, 103, 106 en 110) en ook een vario ND filter.

Ik gebruik de losse B+W ND's het meest omdat ik de ND's vooral gebruik om overdag wide open te kunnen fotograferen. Een cokin setje zou daar onhandig voor zijn.
Het Vario filter is fijn, maar niet super handig omdat je een kruis krijgt bij te hoge waarden, omdat je altijd een beetje het pola effect krijgt en omdat de kwaliteit minder is als de B+W's.

Cokin gebruikte ik alleen voor landschappen met een grad ND. Als je de tijd hebt voor een foto is het een geweldig systeem (LEE helemaal). Maar voor straatfotografie is het me te langzaam.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Wat zijn die B+W filters duur zeg. Denk dat ik start met een 3-stops ND Hoya filter, die zijn nog betaalbaar. En dan adapterringen koop voor m'n andere lenzen.

In elk geval dank voor de reacties zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scaptic
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-07 13:49
Sakete schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 14:09:
Wat zijn die B+W filters duur zeg. Denk dat ik start met een 3-stops ND Hoya filter, die zijn nog betaalbaar. En dan adapterringen koop voor m'n andere lenzen.

In elk geval dank voor de reacties zover.
De Pro1 ND filters van Hoya doen weinig onder voor B+W maar zijn wat goedkoper. Ik zou ook zeker even op ebay of maxsaver.net kijken; dat kan een hoop geld schelen.

Dit is trouwens wel een leuke pagina over ND filters: http://www.redbubble.com/...o-neutral-density-filters

[ Voor 14% gewijzigd door Scaptic op 08-05-2013 14:25 ]

Canon EOS 80D | Sigma 10-20mm f/4-5.6 | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS | Canon EF 70-200mm f/4 L IS | Canon EF 100mm f/2.8 Macro | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Dank voor de link. Heb de 9-stops en 6-stops filter van Hoya besteld. Kan ik leuk mee spelen. Dat artikel die je linkt heeft me zeer geïntigreerd in deze extreme filters, ook wel genoemd Black Glass. Daar kan je overdag leuke effecten mee creëren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Voor het eerst in Schotland al mijn slots gebruikt op mijn Lee filterhouder en ik ben erg tevreden!

Lee pola, 0.6ND HG en 0.9ND SG op 17mm en geen vignetting :)

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7425/8723059747_088181fde6_z.jpg
Fairy Pools on Isle of Skye by RoyzNL, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Mooie foto! mooie compositie, mooie kleuren. Goed gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Sakete schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 23:36:
Mooie foto! mooie compositie, mooie kleuren. Goed gedaan!
Thx! had wat geluk met het weer, was even blauw in de lucht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:27

Bonbridge

35-85

Mooie foto joh! Hoe heb je de grads hier geplaatst? HE van rechts boven tot links midden en SE van boven tot water o.i.d?

Ik moet er ook wat meer mee doen, gebruik ze zelden. Maar dat komt voornamelijk omdat ik alleen hard edge ND's heb. Voor Architectuur niet de meest geschikte vind ik. Ik wil geen lijnen in beeld. Dus er staat al een soft edge ND op mijn lijstje (Lee .75 soft ). Maar ik twijfel om misschien toch voor het setje van drie te gaan.

- Bigstopper
- Polarizer
- GND HE 0.3
- GND HE 0.6
- GND HE 0.9
- GND SE 0.3
- GND SE 0.6
- GND SE 0.9

Dan kun je werkelijk alles doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Bonbridge op 10-05-2013 10:46 ]

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Thx! Ik heb de 0.6 pola recht naar beneden gezet, precies tot de onderkant van de stream van de waterval en de 0.9 heb ik ter hoogte van de lucht gedaan (wel iets lager omdat die een SG is). De pola heeft van de glimmende stenen een mooie vlakke muur gemaakt :)

Overigens, ik denk dat je gelijk hebt, alhoewel ik vaak een 4 of 5 stops filter nodig had om wat doortekening te krijgen in de lucht. Maar misschien zijn dat wel extreme gevallen

[ Voor 25% gewijzigd door Royz op 10-05-2013 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30
Hela, zeg die plek komt me bekend voor :D Het eerste watervalletje dat je ziet wanneer je aan de wandeling van de Fairy Pools begint. Kickse foto hoor! Ik moet ook een ND filter hebben man. Ik ga volgende week ook weer terug naar Schotland en ben nu leeggekocht (Sirui statief). Volgende keer koop ik een bigstopper :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Ik zit met smart te wachten op mijn Hoya ND400x filter (9 stops) en Hoya 6 stops ND filter. Dan kan ik ook gaan pielen met long exposure shots overdag. Hij is onderweg vanuit Hong Kong (www.maxsaver.net) :) En kan ik m'n nieuwe statief gelijk goed gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Ben beniewd hoe die Hoya's het doen. Ik vind NDs ook erg handig maar mijn B+W is echt ruk met de kleurzweem :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30
Ja is dat zo? Ik dacht juist dat die ND's van B+W de kleuren ietsje natuurlijker maakt...Dan ga ik nog maar eens even googlen....In ieder geval de resultaten die ik hier voorbij zie komen met B+W filters vind ik niet slecht :) Ik heb er dringend eentje nodig voor Schotland in Oktober :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Ja natuurlijk groen misschien, dat ding heeft echt een verschrikkelijke kleurzweem, en als je googled op ND110 en kleurzweem vind je genoeg :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ja klopt DC! De 1e waterval, erg erg mooi allemaal. Overigens heb ik geen big stopper gebruikt bij deze foto. Sterker nog, ik heb mijn big stopper geen moment uit mijn tasje gehaald in mijn hele reis in Schotland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sakete schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 20:22:
Ik zit met smart te wachten op mijn Hoya ND400x filter (9 stops) en Hoya 6 stops ND filter. Dan kan ik ook gaan pielen met long exposure shots overdag. Hij is onderweg vanuit Hong Kong (www.maxsaver.net) :) En kan ik m'n nieuwe statief gelijk goed gebruiken :)
400x is eigenlijk geen 9 stops. 512x zou dat wel zijn. Niet dat je dat echt zult merken ;)
Ik heb zelf een LCW ND500 en die is niet helemaal neutraal, maar zeker niet beroerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ondanks dat het wel te doen is, vind ik een ND-schroef filter verre van ideaal. Het werkt niet snel en het stacken is al helemaal lastig. Enige schroeffilter die ik nog iedere keer gebruik is een pola.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scaptic
Universal Creations schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 23:47:
400x is eigenlijk geen 9 stops. 512x zou dat wel zijn. Niet dat je dat echt zult merken ;)
Ik heb zelf een LCW ND500 en die is niet helemaal neutraal, maar zeker niet beroerd.
De 400 is inderdaad eigenlijk een 8.6 stops, maar wel een erg fijn filter.
Regardless of what I may think of the above claims, which is not much, the fact is that the Hoya ND x400 is “one of the most common ND Filters” for a reason, and that is it is an excellent filter. Period. Indeed, its colour management excels, whereas when I look at look at the only colour image on RB I know of to date taken with the LCW ND500, it appears LCW has major colour casting issues regardless of whether or not it is the only, true, 9-stop ND filter.
Zolang het maar te corrigeren is maakt het ook eigenlijk niet uit...

Canon EOS 80D | Sigma 10-20mm f/4-5.6 | Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS | Canon EF 70-200mm f/4 L IS | Canon EF 100mm f/2.8 Macro | Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Royz schreef op zondag 12 mei 2013 @ 12:06:
Ondanks dat het wel te doen is, vind ik een ND-schroef filter verre van ideaal. Het werkt niet snel en het stacken is al helemaal lastig. Enige schroeffilter die ik nog iedere keer gebruik is een pola.
Ligt eraan waar je het filter voor gebruikt. Een schroef ND filter is ideaal voor op straat waar je het filter gebruikt om de lens wide open te kunnen gebruiken in de felle zon.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

RobertJRB schreef op zondag 12 mei 2013 @ 12:43:
[...]

Ligt eraan waar je het filter voor gebruikt. Een schroef ND filter is ideaal voor op straat waar je het filter gebruikt om de lens wide open te kunnen gebruiken in de felle zon.
Klopt, helemaal waar :). Zit teveel met landschaps-gebruik in mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scaptic
Ik heb weinig problemen met schroef ND filters. Met een 3, 6 en "9" stops filter hoef ik normaal gesproken ook weinig te stacken.

Voor Grad ND zijn schoef filters wel waardeloos; van mijn B+W grad filter zit de overgang nooit op de juiste plaats :) . Misschien toch eens gaan kijken voor een Lee set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scaptic schreef op zondag 12 mei 2013 @ 12:34:
Zolang het maar te corrigeren is maakt het ook eigenlijk niet uit...
Ik heb vorige zomer een vergelijking gemaakt: http://www.flickr.com/pho...s/sets/72157630773300514/
Zonder en met correctie op de Zeiss 21/2.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Scaptic schreef op zondag 12 mei 2013 @ 12:54:
Ik heb weinig problemen met schroef ND filters. Met een 3, 6 en "9" stops filter hoef ik normaal gesproken ook weinig te stacken.

Voor Grad ND zijn schoef filters wel waardeloos; van mijn B+W grad filter zit de overgang nooit op de juiste plaats :) . Misschien toch eens gaan kijken voor een Lee set.
Een ND filter heeft alleen effect op de sluitertijd, daarnaast wil je toch de rest van de compositie ook controleren qua licht? Dan zul je toch moeten stacken met ND-grad(s) (tenzij je hem dus gebruikt voor diafragma)

[ Voor 3% gewijzigd door Royz op 12-05-2013 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Universal Creations schreef op zondag 12 mei 2013 @ 12:57:
[...]

Ik heb vorige zomer een vergelijking gemaakt: http://www.flickr.com/pho...s/sets/72157630773300514/
Zonder en met correctie op de Zeiss 21/2.8.
Die vallen nog mee. Ik was afgelopen september op Kreta en daar heb ik wat gespeeld met mijn ND110, waardeloos in kleur. De zweem was zo erg dat de foto's in kleur zga. onbruikbaar zijn. Het valt wel wat te corrigeren maar daar knapt de foto niet echt van op, gelukkig had ik sommige platen ook zonder filter gedaan voor de familie :)

Maargoed Hoya's zijn dus beter? Ik hoef niet perse 10- stops zo snel want ik merk dat ik het zelden gebruik.

Hoe zijn de ervarignen hier met Hitech? Goedkoper dan Lee, minder zweem dan Cokin, lijkt me wel mooi voor de wat mindere die-hard landschaps fotograaf :)

[ Voor 9% gewijzigd door sapphire op 12-05-2013 13:37 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Ik ben heel tevreden met m'n Hitech filters. Ik heb een setje geschikt voor de Cokin P-houder en daar weinig problemen met een eventuele kleurzweem bij m'n ND filters. Deze gaan ook niet verder dan 3 stops.

Voor m'n Nikon 16-35/4 ben ik overgestapt op de 100mm filters en heb hierbij gekozen voor de nieuwe ND-IR filters. Deze zouden het probleem met kleurzweem bij hogere stops moeten tegengaan. Helaas recentelijk m'n schouder uit de kom gehad en heb de nieuwe filters nog niet kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:11
sapphire schreef op zondag 12 mei 2013 @ 13:35:
[...]

Die vallen nog mee. Ik was afgelopen september op Kreta en daar heb ik wat gespeeld met mijn ND110, waardeloos in kleur. De zweem was zo erg dat de foto's in kleur zga. onbruikbaar zijn. Het valt wel wat te corrigeren maar daar knapt de foto niet echt van op, gelukkig had ik sommige platen ook zonder filter gedaan voor de familie :)

Maargoed Hoya's zijn dus beter? Ik hoef niet perse 10- stops zo snel want ik merk dat ik het zelden gebruik.

Hoe zijn de ervarignen hier met Hitech? Goedkoper dan Lee, minder zweem dan Cokin, lijkt me wel mooi voor de wat mindere die-hard landschaps fotograaf :)
Eeehhhhmmmm.....Custom WB? Gewoon je filter erop, grijs/wit kaart voor je lens, fototje nemen, CWB instellen op je camera en gaan.

Overigens heb ik tot nog toe altijd mijn ND110 keurig kunnen corrigeren achteraf in PS, ook zonder CWB.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:32

Polariteit

Fietsende fotografeur

sapphire schreef op zondag 12 mei 2013 @ 13:35:
[...]

Ik heb de 1/2/3 stops soft grad grijsverlopers; de 3 stops reverse grad en de 1.2 hard grad grijsverloop.

De 1/2/3 stops soft grad zijn gewoon prima spul; zolang je niet stapelt totaal geen kleurzweem. De reverse is wat minder; die heeft wel kleurzweem.

1.2 heeft ook wat last van kleurzweem, maar minder dan de reverse.

Je klacht over de nd110 herken ik ook niet, dat is prima te behandelen in lightroom met de witbalans...
Pagina: 1 ... 21 ... 32 Laatste

Let op:
Waarom een UV-filter doorgaans een onzinnige aankoop is: YouTube: UV Filters - A Waste of Time & Money