• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

De B+W zou meer nut hebben op een 16-85 of zo dus die Hoya is prima voor een kitlensje denk ik :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Ik heb die Hoya, en mijn broer heeft een B+W (volgens mij dat type)

Die Hoya doet het prima. Wel zie je dat de Hoya wat meer ND is dan de B+W. (1/3 stop of zo, niet echt spannend)
Ook is de Hoya iets minder makkelijk schoon te maken. (schijnt met de coating te maken te hebben)
Wat betreft de polarisatie zelf merkte ik geen verschil.

Die kleine nadelen van de Hoya vind ik minder belangrijk dan het prijsverschil.

[ Voor 3% gewijzigd door mjtdevries op 20-09-2012 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:59

Royz

Kleurenblind!!

Ik denk dat ik toch volledig over ga op Lee filters. Ik vind mijn B&W ND110 mooi, maar ik vind een Big Stopper van Lee toch handiger in praktijk. Aangezien ik ook goede ND grads nodig heb, kan ik die big stopper direct meenemen in mijn pakket. Wel uitgesmeerd over een aantal maanden, het is wel duur allemaal ;)

Voor zover ik me herinner had Marcel goede ervaringen met teamworkphoto.com. Even kijken of het de moeite waard is

[ Voor 15% gewijzigd door Royz op 01-10-2012 15:36 ]

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Royz schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:33:
Voor zover ik me herinner had Marcel goede ervaringen met teamworkphoto.com. Even kijken of het de moeite waard is
En niet alleen Marcel :) Ik heb hier m'n Hitech filters besteld. Snel en zonder problemen geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wavemaster100
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 11:56

wavemaster100

Very ZEISS

Royz schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:33:
Ik denk dat ik toch volledig over ga op Lee filters. Ik vind mijn B&W ND110 mooi, maar ik vind een Big Stopper van Lee toch handiger in praktijk. Aangezien ik ook goede ND grads nodig heb, kan ik die big stopper direct meenemen in mijn pakket. Wel uitgesmeerd over een aantal maanden, het is wel duur allemaal ;)

Mocht je een nederlandse leverancier willen: ik heb mijn BS bij omnifoto gehaald. Ging erg vlot. (ik heb verder geen belang in omnifoto)

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Nee joh, ik vind het fijn om meerdere adressen te hebben. Thx kdbruin en wavemaster voor de bijdrage :)

International shipping vind ik ook geen probleem

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:19
Jeej dit topic duikt weer op :)

Ik ben in de markt voor een nieuwe Pola. Mijn Hoya Pro1 digital van een aantal jaar oud ( 50€ 2e hands gekocht in 2008 ofzo) begint erg gammel te worden. Kan komen omdat ik hem in een kwade bui eens door de auto gesmeten heb omdat hij niet van de verloop ring af wilde O-) of door het zeer vele gebruik natuurlijk.....

iig moet er op termijn een nieuwe komen met sowieso een coating die beter is dan die van de Pro1, en dat heeft de gemiddelde pindakaaspot al want dat is serieus een drama !

Ben ik dan perse aangewezen op veel te dure B+W's MRC of zijn de nieuwe Hoya HD's ook echt een verbetering qua vuil af stotendheid ed. ?

en natuurlijk de kracht/hoeveelheid/sterkte van het polarisatie effect/vermogen. Of zit daar weinig verschil in ?

[ Voor 8% gewijzigd door sapphire op 01-10-2012 21:09 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-09 00:56
Ik koop binnenkort een DSLR de Nikon D5100+18-105mm en wil hier een filter voor kopen ter bescherming. Zelf dacht ik aan deze filter:
http://www.Camera.nl/Cata...-67-MM-MRC-4012240702367/

Echter is me een ding onduidelijk, is het ook mogelijk om de orginele lensdop hier op te klikken? Zodat ik niet iedere keer de filter eraf moet halen om dan pas de lensdop op de lens te klikken als ik deze ga vervoeren in een tas.

Is er een manier/specificatie waaraan ik dit kan zien? Buiten dit alles is deze filter optisch in orde en zijn geld waard voor de 18-105m kitlens? Ik ben benieuwd alvast bedankt :).

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:42
Heeft iemand ervaring met: http://www.84dot5mm.com/

Iets duurder dan Cokin, maar veel goedkoper als Lee en Hightech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Fresno schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 08:01:
Heeft iemand ervaring met: http://www.84dot5mm.com/

Iets duurder dan Cokin, maar veel goedkoper als Lee en Hightech.
Nooit van gehoord. Zelf heb ik nu Hitech filters (85mm) maar denk erover om naar 100mm Lee filters over te stappen. Geeft net iets meer ruimte op m'n groothoek en bij het stacken van meerdere ND filters merk ik toch dat er een blauw/magenta kleurzweem in de foto's zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:32

Polariteit

Fietsende fotografeur

nope, ben wel benieuwd. kan er op flickr iig niks over vinden...

en zo duur is hi-tech niet hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

kdbruin schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 08:36:
[...]

Nooit van gehoord. Zelf heb ik nu Hitech filters (85mm) maar denk erover om naar 100mm Lee filters over te stappen. Geeft net iets meer ruimte op m'n groothoek en bij het stacken van meerdere ND filters merk ik toch dat er een blauw/magenta kleurzweem in de foto's zit.
Ik twijfelde ook nog wel even, maar wil in principe geen risico's nemen met kleurzwemen enzo (ben kleurenblind dus wil ergens vanuit kunnen gaan :P). Wel interessant om te lezen dat jij van Hitech af wil stappen, want je kan toch ook naar 100mm hitech filters?

[ Voor 3% gewijzigd door Royz op 05-10-2012 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Laatst online: 11-09 12:12
Tiwazz schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 23:11:
Ik koop binnenkort een DSLR de Nikon D5100+18-105mm en wil hier een filter voor kopen ter bescherming. Zelf dacht ik aan deze filter:

Echter is me een ding onduidelijk, is het ook mogelijk om de orginele lensdop hier op te klikken? Zodat ik niet iedere keer de filter eraf moet halen om dan pas de lensdop op de lens te klikken als ik deze ga vervoeren in een tas.

Is er een manier/specificatie waaraan ik dit kan zien? Buiten dit alles is deze filter optisch in orde en zijn geld waard voor de 18-105m kitlens? Ik ben benieuwd alvast bedankt :).
Deze filter heeft aan de voorkant ook weer een schroefdraad waar de lensdop op geklikt kan worden. Dus dat is geen probleem.

En camera.nl zal je graag een UV-filter verkopen (daar zijn ze berucht om), maar je moet je wel afvragen of je op die kitlens van circa € 200 een extra investering van circa € 60 wilt doen puur ter bescherming. Op een digitale camera heeft een UV-filter nl. verder geen nut. Als je de zonnekap op de lens zet heb je ook een goede bescherming van je lens, en spaar je weer € 60 uit.

Wil je toch een UV-filter, koop dan wel een goede, want de goedkopere merken hebben een negatieve invloed op je beeldkwaliteit. Met die B&W MRC maak je dan wel een goede keus.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Royz schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 09:55:
[...]

Ik twijfelde ook nog wel even, maar wil in principe geen risico's nemen met kleurzwemen enzo (ben kleurenblind dus wil ergens vanuit kunnen gaan :P). Wel interessant om te lezen dat jij van Hitech af wil stappen, want je kan toch ook naar 100mm hitech filters?
Klopt. Maar zoals ik al schreef heb ik wat last van een kleurzweem bij het stacken van meerdere filters en dat is bij Lee iets beter onder controle. En de meerprijs voor Lee valt op zich ook wel mee aangezien je toch vele jaren de filters gebruikt.

Maar bij gebruik van 1 of 2 filters zijn de Hitech filters een prima keuze. Ik gebruik ze in een gemodificeerde Cokin P-houder (1 slot zodat groothoek geen problemen geeft) of een standaard P-houder (3 slots). Het voordeel van het Cokin systeem is dat het gemakkelijk te verkrijgen is en dat er voor de meeste filtermaten wel een adapter ring te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
B+W is een prima merk en zeker met de MRC filters kun je geen miskoop doen. Een ander zeer goed alternatief zijn de Hoya HD filters. Deze zijn wat dunner dan de standaard B+W filters maar hebben nog wel schroefdraad aan de voorzijde zodat je een lensdop kan plaatsen.

Maar zoals hierboven al staat, een UV filter is bij digitale fotografie niet echt nodig. Ik gebruik m'n UV filters alleen hoog in de bergen en in stoffige omgevingen. Verder schiet ik alles zonder UV filter.

Geen UV filter is ook gemakkelijker als je een polarisatie filter wilt gebruiken. Dan hoef je namelijk niet eerst je UV filter los te schroeven, CPL erop, CPL eraf, UV er weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Kleurzweem ervaar ik ook als ik meer dan 2 hitechs ga stapelen; en dan vooral als ik volledige ND's stapel; en niet zozeer nd-grads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

marceltuit schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 10:49:
Kleurzweem ervaar ik ook als ik meer dan 2 hitechs ga stapelen; en dan vooral als ik volledige ND's stapel; en niet zozeer nd-grads.
Heb je het dan over 2x een big stopper? Hoevaak gebruik je stacken van (volledige) ND filters?

Ik vind het wel jammer dat Lee geen reverse grad heeft trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Ik stack vaak een 2 + 3 stops ND filter maar zou heel graag een big stopper willen hebben alleen waren ze een hele tijd moeilijk leverbaar. Ik weet niet of het nu alweer wat beter is.

Ik weet ook niet of Hitech een reverse grad heeft maar Singh Ray heeft deze wel maar die zijn erg duur en lastig te krijgen hier in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ja Hitech heeft ze wel: http://www.teamworkphoto....1047_78_1115_768_271.html

Afbeeldingslocatie: http://www.teamworkphoto.com/pthmb/phpThumb.php?src=../images%2F0.6+Rev+Grad&w=400&h=400

Ik heb nog nergens verkoop punten gezien die Singh Ray verkopen. Ook niet met international shipping. Dat is ook de reden waarom ik dan voor Lee kies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:40

The Legend

*Plop*

The Legend schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:59:
Ik ga begin oktober op vakantie naar Curacao. Foto's daar zullen vanzelfsprekend veel water en lucht bevatten, dus ik wilde het effect van een polarisatiefilter eens proberen. Na me te hebben ingelezen kom ik tot de conclusie dat goedkope filters vaak een stuk minder goed werken. Ik vraag me echter af waar dan zo'n beetje de grens ligt :P Ik heb een D90 met (enkel) de 18-105 kitlens. Hiervoor heb ik een 67mm filter nodig. Na een beetje rondkijken kom ik op B+W en Hoya, bijvoorbeeld een Hoya voor ~€40 en een wat duurder de B+W voor ~€80 euro. Maar wat is dan hier precies het verschil tussen :?

[edit]

Na nog wat meer lezen beschouw ik de pricewatch: Hoya PL-CIR Pro1 Digital 67mm als voorlopige eerste keuze. Bij Maxsaver slechts $53. Is dit een goede keuze denken jullie?
Balen! Op 20 september een filter + lenspen besteld bij MaxSaver. Volgens hun op 21 september verstuurd, maar volgens HongKong Airmail pas op 27 september vertrokken :( Nog geen pakketje gezien, en ik ga komende dinsdag op vakantie ;( Dikke kans dat het dus te laat komt, balen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
@wesco, kdbruin

Bedankt voor jullie reactie! Tja het is inderdaad maar een "goedkope" kitlens maar een filter is altijd nog goedkoper dan een nieuwe lens :). Weet niet of ik de filter direct erbij aanschaf dat moet ik even bekijken op dat moment. Verder nog een vraag: aangezien het geen slim filter en is er kans op vignette. Nou is het 18m op wide dus 27mm equiv. Zou je dan last kunenn hebben van vignette door de filter ring? Verwacht van niet maar het zou vervelend zijn als dit wel zo was.

Nogmaals bedankt en alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Laatst online: 11-09 12:12
Tiwazz schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 13:42:
@wesco, kdbruin

Bedankt voor jullie reactie! Tja het is inderdaad maar een "goedkope" kitlens maar een filter is altijd nog goedkoper dan een nieuwe lens :). Weet niet of ik de filter direct erbij aanschaf dat moet ik even bekijken op dat moment. Verder nog een vraag: aangezien het geen slim filter en is er kans op vignette. Nou is het 18m op wide dus 27mm equiv. Zou je dan last kunenn hebben van vignette door de filter ring? Verwacht van niet maar het zou vervelend zijn als dit wel zo was.

Nogmaals bedankt en alvast bedankt :)
Vignettering door de filter heb je alleen maar last van bij echte ultra wide lenzen, dus bv. 10-20 mm op een crop camera als de D5100. Voor die 18-105 lens is dat geen probleem. Evt. heb je nog de Hoya HD filters, die zijn nog dunner, dus nog minder kans op vignettering.

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Wesco schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 13:58:
[...]

Vignettering door de filter heb je alleen maar last van bij echte ultra wide lenzen, dus bv. 10-20 mm op een crop camera als de D5100. Voor die 18-105 lens is dat geen probleem. Evt. heb je nog de Hoya HD filters, die zijn nog dunner, dus nog minder kans op vignettering.
Bedankt ik weet alles wat ik wilde weten :). Nu nog besluiten of ik het extra geld voor die lens waard vind, ach bijna kerst :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me alleen wel af of een filter puur voor bescherming van €60,- wel in verhouding is voor een lens van €200,-. Dat komt neer op een "verzekering" van 30% terwijl je ook al een zonnekap heb. Naar eigen schatting zou je voor reparatie voor het frontelement voor deze lens misschien €100,- kwijt zijn. Veel meer dan het frontelement zou een filter ook niet kunnen beschermen, want valschade houd ie niet tegen.
Als het filter dan toch een klap moet opvangen ga je deze ook weer vervangen waardoor je dan al €120,- aan filters uitgeeft. Dat komt dan neer op 60% van de totale waarde. 8)7

Het doet me een beetje denken aan kiezen tussen €60,- verlies gegarandeerd of kleine kans op €200,- verlies.

EDIT: Gadgetgek heeft in het verleden ook een filter van €40,- gehad op een lens van €200,- omdat de verkoper het zei. :P Later gebruikte ik die niet meer, omdat ie van slechte kwaliteit was. Nu heb ik een 24-105L zonder filter, maar ik ben wel verzekerd.

EDIT2: Een kennis van mij heeft een protectiefilter zitten op zijn kitlens. Eigenlijk vind ik dat zonde van het geld, want je geeft je geld uit aan een filter van +/- €30,- voor een lens van +/- €60,-. Dan betaal je dus 50% "premie" om je in te dekken voor de resterende 50%. 8)7 En de foto's werden er ook aanzienlijk slechter door. Ik kon er niet eens mee in tegenlicht fotograferen zonder lelijke flares.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2012 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:42
marceltuit schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 08:36:
nope, ben wel benieuwd. kan er op flickr iig niks over vinden...

en zo duur is hi-tech niet hoor...
Kan geen verkoper vinden in Nederland. Op de site van Nivo-Schweitzer doet de pagina van de 85 het juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Iemand misschien een polarisatie filter te leen voor 2 weken? Nu mijn Hoya nog onderweg is.. zou wel graag met filter foto's schieten op Curaçao :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ik betwijfel of er uberhaubt veel mensen zijn met 67mm filters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
Heeft iemand ervaring met het merk Nissin? Ik wil de Samyang 24mm 3.5 tilt-shift kopen als 'ie uit is, echter heeft deze lens een 82mm draad. Ik wil ook wel graag long exposures maken, maar $180,- voor een B+W ND110 is wat veel. Nu heeft Nissin ook een 10 stops filter, voor ongeveer $90,-. Dat scheelt nogal! Tevens komen de duurdere UV filters volgens mij ook wel aardig goed uit de test, dus wellicht schaf ik die ook maar gelijk aan :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Nee, ken het niet helaas. Prijsverschil is wel groot zeg!

Ik heb ook gelijk een vraag: ik heb op dit moment een 0.3, 0.6 en 0.9 soft grijsverloopfilter van Hi-tech. Helaas is dit niet altijd genoeg, maar nu zag ik dat Hitech ook een 1.2 verloopfilter heeft. Iemand hier met ervaring met dat ding?

En hoe zit het met de Reverse ND grads van Hitecht? Heeft zo'n ding een beetje nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Een reverse ND grad is vooral bij zonsondergangen een uitkomst of in situaties waar een vrij heldere band midden in de foto staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

kdbruin schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 08:57:
Een reverse ND grad is vooral bij zonsondergangen een uitkomst of in situaties waar een vrij heldere band midden in de foto staat.
Inderdaad, ik zie het nut er wel van in.

deze foto bijv kan je nooit voor elkaar krijgen met een normale ND grad. Ook in LR/PS met gradient wordt dat lastig
Afbeeldingslocatie: http://www.pbase.com/kahkityoong/image/74148090/original.jpg

Hier is een alternatief:
Is there an alternative? Well, if you are a photographer who uses Lee filters, here is an alternative. No, Lee don't make reverse ND Grad filters, yet, but here is what you can do.
If you have found that you need 1 or 1.5 stop on the reverse part to cover that bright part of the sky or to suit your personal needs, you need to get yourself 2x1 stop or 2x1.5 stop ND hard grads. By inserting them in the holder from opposite sides (see attachment #2), you create yourself a reverse ND Grad. The good thing is that you can adjust the size of the reverse to what precisely suits each scene
Afbeeldingslocatie: http://www.waynesphotos.co.uk/grads/6-stop-ND-stripe.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Royz op 18-10-2012 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Inderdaad Roy, dat soort platen zit ik nu nogal mee te dubben. Vlak boven de horizon is het vaak net te fel :(

ALternatief is op zich wel een goede, alleen ik heb geen hard grads. Dus als ik dan toch inkopen ga doen dan kan ik net zo goed gelijk zo'n reverse aanschaffen.

Iemand trouwens ervaring met de 1.2ND van hitech, en dan vooral op gebied van kleurzweem?

[ Voor 33% gewijzigd door Polariteit op 18-10-2012 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Of het waar is of niet houd ik even in het midden maar voor digitale fotografie wordt veelal gezegd dat je beter hard grads kunt gebruiken in plaats van soft grads. Ik zal eens kijken of ik deze uitspraak ergens terug kan vinden. Ben zelf ook wel benieuwd naar de achterliggende reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Hoezo dat dan? Je zou zeggen dat soft grads makkelijk toepasbaar zijn. Ik zit zelf te denken aan een 0.9 softgrad en 0.6 hardgrad om mee te beginnen. Daarna wil ik mijn B&W 110ND verkopen en de big stopper ervoor terugkopen. Alles in hetzelfde systeem :)

Ik denk dat ik dit Lee pakket ga bestellen:
Filters Foundation kit
77mm Wide Angle adapterring
ND 0.9 Soft Grad 100x150 filter

en dan zit er nog bij:
Cleaning fluid
schoonmaak doek
Inspiring Professionals Guide Using Filters

Ben wel benieuwd hoor! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Misschien een tip voor de mensen die graag eens een nd filter willen proberen, maar niet telkens willen wisselen of er veel geld aan willen uitgeven; fotga nd slim filter op eBay (aanpasbaar nd door te draaien)+/-10-12 euro voor de meeste filtermaten. De kwaliteit is goed, qua kwaliteit fotos nog niet geprobeerd.

[ Voor 5% gewijzigd door ToFast op 25-10-2012 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
ToFast schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:26:
De kwaliteit is goed, qua kwaliteit fotos nog niet geprobeerd.
Je hebt het nog niet geprobeerd, maar de kwaliteit is goed? Ik bergijp er niets van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Toff schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 23:44:
[...]

Je hebt het nog niet geprobeerd, maar de kwaliteit is goed? Ik bergijp er niets van...
Ik was incompleet, de kwaliteit van het materiaal en het draaimechanisme werken/zijn goed (dit had ik niet verwacht voor deze prijs, ook is dit filter slechts net zo dun als mijn uv-filters), de bouwkwaliteit zeg maar.

Ik zal binnenkort een update geven van de 'optische' kwaliteit, desalniettemin is een dergelijk filter leuk en handig om te proberen door de prijs.

[ Voor 28% gewijzigd door ToFast op 26-10-2012 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Oké, duidelijk, al begrijp ik niet hoe je de bouwkwaliteit kan beoordelen, zonder er daadwerkelijk mee gewerkt te hebben. IMHO kan je pas na een paarhonderd, zo niet paarduizend, foto's iets zeggen over de duurzaamheid van een produkt, maargoed, "het voelt stevig aan" is ook een indicatie, zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixellBox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-04-2024
Binnenkort ga ik over tot de aankoop van een Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II Zwart en daarbij nog een Canon EF 50mm f/1.8 II. Nu ben ik echter alleen nog opzoek naar eventuele filters.

Nu ben ik allereerst opzoek naar een ND filter, maar vraag ik mij af of ik er goed aan doe wanneer ik een budget filter koop (gezien ik startende ben heb ik een niet al te breed budget).

Het zelfde geldt voor een filter die diend al beschermig van de lens. Je hebt ze al vanaf een paar tientjes, maar of het ook veel soeps voor mijn does is weet ik niet. Zo lees ik dat sommige van dit soort filters behoorlijk afbraak doen aan de kwaliteit van de uiteindelijke foto.

Graag zou ik wat advies ontvangen, bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
PixellBox schreef op donderdag 01 november 2012 @ 21:50:
Binnenkort ga ik over tot de aankoop van een Canon EOS 600D + EF-S 18-55mm IS II Zwart en daarbij nog een Canon EF 50mm f/1.8 II. Nu ben ik echter alleen nog opzoek naar eventuele filters.

Nu ben ik allereerst opzoek naar een ND filter, maar vraag ik mij af of ik er goed aan doe wanneer ik een budget filter koop (gezien ik startende ben heb ik een niet al te breed budget).

Het zelfde geldt voor een filter die diend al beschermig van de lens. Je hebt ze al vanaf een paar tientjes, maar of het ook veel soeps voor mijn does is weet ik niet. Zo lees ik dat sommige van dit soort filters behoorlijk afbraak doen aan de kwaliteit van de uiteindelijke foto.

Graag zou ik wat advies ontvangen, bij voorbaat dank!
Hoezo wil je een ND filter? Aangezien je aangeeft een beginner te zijn, is het niet handiger eerst een tijdje met de camera te fotograferen om die beter onder de knie te hebben voor je speciaal filters gaat gebruiken?

Mocht je toch echt een ND filter willen gaan gebruiken moet je eerst duidelijk hebben waar je die voor wilt gebruiken.
Is het om een snelle lens in lichte omstandigheden te gebruiken (50/1.8 overdag in helder zonlicht), dan is een van 1 stop (ND0,3), 2 stops (ND0,6) of eventueel een 3 stops (ND0,9) filter wel genoeg. Is het meer voor effecten als het vervagen bewegingen dan kun je langzaam doorgaan naar 6 stops (ND1,8) tot zelfs 10 stops (ND3).
Welk filter de juiste is licht aan de omstandigheden. Soms is een ND0,9 genoeg, soms is een ND3 nog niet genoeg.

Ik heb zelf B+W ND's welke gewoon goed zijn. Maar wil je een volledig setje dan loopt de prijs snel op, tot voorbij de prijs van je lenzen.

Een goed altenatief, zeker voor een beginner die eigenlijk niet weet welke ND sterkte die nodig heeft, is een variablel ND filter. Eigenlijk 2 pola filters op elkaar.
Zitten nadelen aan, zoals een kruisvorm op je foto als het filter te sterk staat. En door de pola's krijg je altijd een beetje het pola effect.
Goedkope, maar toch goed, is een Lightcraft filter. Zijn te krijgen bij cameranu.nl.

Weet je wel welke sterkte je nodig hebt, en je denk het filter ook vaak te gebruiken dan zou ik voor B+W gaan, of Hoya of Heliopan.
Goedkope filters zou ik laten liggen omdat ze inderdaad de kwaliteit erg naar beneden kunnen halen. Dingen als verkleuringen (filter geeft kleur af), of reflecties heb je een stuk minder snel met de B+W's of heliopans. Is het alleen voor de lol, af en toe gebruiken, dan is zo'n goedkoop filter echter wel een goede optie. Waarom iets duurs kopen als je het toch maar minimaal gebruikt.

Ligt er dus helemaal aan waarvoor, en hoevaak je ze denk te gebruiken.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixellBox
De 600D en bijbehorende lenzen zijn inderdaad nogsteeds instap, maar ik heb gelukkig inmiddels al wat ervaring opgedaan met de 600D body van mijn vader.

De voornaamste reden dat ik voor ND filter zou kiezen, is vanwegen het vervagende effect (water, lucht etc.). Echter heb ik nog totaal geen ervaing met deze filter en weet ik dan ook niet of ik er goed aan doe gelijk een relatief dure filter te kopen. Verder is het mij nog onbekend welke dichtheid ik voor bovengenoemd effect nodig zou hebben, gezien jij aangeeft dat ik hierbij moet kijken naar stops tussen de 6 en 10.

Wanneer ik even naar de pricewatch kijk, valt het mij nog enigszins mee als ik prijzen tussen de 20 en 60 tegen kom voor B+W en Hoya.

Iets waar ik ook nog mijn vraagtekens bij heb, is of een van mijn lenzen hier wel geschikt voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
PixellBox schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:36:
De 600D en bijbehorende lenzen zijn inderdaad nogsteeds instap, maar ik heb gelukkig inmiddels al wat ervaring opgedaan met de 600D body van mijn vader.

De voornaamste reden dat ik voor ND filter zou kiezen, is vanwegen het vervagende effect (water, lucht etc.). Echter heb ik nog totaal geen ervaing met deze filter en weet ik dan ook niet of ik er goed aan doe gelijk een relatief dure filter te kopen. Verder is het mij nog onbekend welke dichtheid ik voor bovengenoemd effect nodig zou hebben, gezien jij aangeeft dat ik hierbij moet kijken naar stops tussen de 6 en 10.

Wanneer ik even naar de pricewatch kijk, valt het mij nog enigszins mee als ik prijzen tussen de 20 en 60 tegen kom voor B+W en Hoya.

Iets waar ik ook nog mijn vraagtekens bij heb, is of een van mijn lenzen hier wel geschikt voor is.
Ja hoor, die filters passen prima op je lenzen. Je moet alleen de juiste filtermaat hebben. Als ik het goed heb heeft de 18-55 een filtermaat van 58mm, en de 50/1.8 52mm.
Goedkoopst is dan een filter te kopen van 58mm, en een step down ring die van 58 naar 52mm gaat. Zo kun je 1 filter op beide lenzen gebruiken.

Voor echt vervagen is vaak een sterk ND filter handig. Dus ND 1,8 of liever ND 3. Helaas zijn dat ook filters waarbij het verschil tussen goedkoop en duur wel erg groot is. Zelfs bij de dure filters krijg je een kleurwaas (foto wordt net iets bruiner bijvoorbeeld bij de B+W), dus bij goedkope filters zal dit wel helemaal zo zijn. Bovendien ken ikzelf weinig goedkope ND filtes in dat soort sterktes.

Ik zou daarom zeker kiezen voor een hoya of B+W 110. Zoals je al gezien hebt valt de prijs best mee.

Met een 10 stops filter (b+w 110) kun je genoeg uitproberen en leuke effecten krijgen.

Je moet voor jezelf wel afvragen of het niet handiger is een variabel ND filter te kopen. De 58mm versie kost 69 euro bij cameranu.nl en dan heb je meteen een filter van 0 tot 9 stops. Iets minder dan de 10 stops B+W maar dat verschil is niet heel groot. De kwaliteit is best goed, ik heb er zelf ook eentje.

http://www.cameranu.nl/nl...i-58-mm/h266_11254_75184/

[ Voor 3% gewijzigd door RobertJRB op 02-11-2012 00:58 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 13:12
RobertJRB schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 00:57:
[...]
Je moet voor jezelf wel afvragen of het niet handiger is een variabel ND filter te kopen. De 58mm versie kost 69 euro bij cameranu.nl en dan heb je meteen een filter van 0 tot 9 stops. Iets minder dan de 10 stops B+W maar dat verschil is niet heel groot. De kwaliteit is best goed, ik heb er zelf ook eentje.
Zo'n variabel filter haalt alleen bij groothoek stand bij lange na de 9 stops niet. Het aantal stops is afhankelijk van je brandpuntsafstand. Zoals de poster al zegt, wilt hij met name foto's maken met vervagend water etc. Dan ben je wat mijbetreft beter uit met een ND110.

Filters t.b.v. van bescherming van je frontelement blijft een discussiepunt op alle internetfora. Ik gebruik ze zelf de laatste tijd niet meer omdat ik erg veel met andere filters (ND-grad - ND110) werk en niet wil stapelen. Ik zet er altijd een zonnekap op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixellBox
[b]RobertJRB schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 00:57:
Ja hoor, die filters passen prima op je lenzen. Je moet alleen de juiste filtermaat hebben. Als ik het goed heb heeft de 18-55 een filtermaat van 58mm, en de 50/1.8 52mm.
Goedkoopst is dan een filter te kopen van 58mm, en een step down ring die van 58 naar 52mm gaat. Zo kun je 1 filter op beide lenzen gebruiken.
Ik wist inderdaad al dat elke filter op elke lens past (mits de juiste mm's), maar mogelijk dat andere lenzen een stuk beter presteren wanneer een ND filter wordt gebruikt. Wat mij wel verstandig lijkt is inderdaad een step ringen voor andere (toekomstige) lenzen te kopen. Echter nijg ik dan eerder naar een 77mmfilter , waardoor ik deze in combinatie met vrijwel alle lenzen kan gebruiken. Brengt dit nog nadelen met zich mee?
[b]RobertJRB schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 00:57:
Hierbij lijkt mij een B + W ND110 dan toch meer geschikt, gezien het feit dat deze variable filter (voor wat ik las) bij stop 8 en 9 problemen gaat opleveren. Aan de andere kant lijkt het me ook wel mooi om een minder sterk effect (lagere stops) te kunnen creeren voor hetzelfde geld.

@RobertJRB & RobB_W,
beschikken jullie over zowel een variabele filter, als filter met hoge stop ( B + W ND110)? Zoja, wat is dan jullie ervaring met een variabele filter op een hoge stop T.O.V. een vaste filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
PixellBox schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 08:46:
Ik wist inderdaad al dat elke filter op elke lens past (mits de juiste mm's), maar mogelijk dat andere lenzen een stuk beter presteren wanneer een ND filter wordt gebruikt. Wat mij wel verstandig lijkt is inderdaad een step ringen voor andere (toekomstige) lenzen te kopen. Echter nijg ik dan eerder naar een 77mmfilter , waardoor ik deze in combinatie met vrijwel alle lenzen kan gebruiken. Brengt dit nog nadelen met zich mee?
TSja, 77 mm is natuurlijk een duurzamere aanschaf. En mits je niet in de toekomst de nieuwste L objectieven aan wilt schaffen (82 mm) dan is 77 mm een prima maat. Met de diameters van je huidige lenzen heb je echter best wat step-up ringen nodig. Maar op die wijze gebruik ik zelf ook mijn ND -100 in voorkomende gevallen op mijn 70 - 300 met step-up ringen.
Hierbij lijkt mij een B + W ND110 dan toch meer geschikt, gezien het feit dat deze variable filter (voor wat ik las) bij stop 8 en 9 problemen gaat opleveren. Aan de andere kant lijkt het me ook wel mooi om een minder sterk effect (lagere stops) te kunnen creeren voor hetzelfde geld.
Dat is inderdaad een prettige feature, maar heb niet de illusie dat je hier snel een LE-effect mee gaat creeëren. Bij fel daglicht is dat zelfs met een ND-100 al lastig.
@RobertJRB & RobB_W,
beschikken jullie over zowel een variabele filter, als filter met hoge stop ( B + W ND110)? Zoja, wat is dan jullie ervaring met een variabele filter op een hoge stop T.O.V. een vaste filter?
Ik heb alleen een ND-110, aangevelud met enkele ND grads en 2 - 4 - 6 stops ND filters. Geen variabele, daar heb ik dus geen verdere ervaring mee. Ik kan je daar dan ook niet meer over vertellen. Het enige wat ik je kan vertelen is dat een variabel filter en een ND-110 duidelijk een ander doel hebben. Je kan het effect van een ND-110 niet snel met een variabel filter halen en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
RobB_W schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 07:48:
[...]

Zo'n variabel filter haalt alleen bij groothoek stand bij lange na de 9 stops niet. Het aantal stops is afhankelijk van je brandpuntsafstand. Zoals de poster al zegt, wilt hij met name foto's maken met vervagend water etc. Dan ben je wat mijbetreft beter uit met een ND110.

Filters t.b.v. van bescherming van je frontelement blijft een discussiepunt op alle internetfora. Ik gebruik ze zelf de laatste tijd niet meer omdat ik erg veel met andere filters (ND-grad - ND110) werk en niet wil stapelen. Ik zet er altijd een zonnekap op.
Klopt, maar aangezien het om 18mm op APS-C gaat, dus zo'n 28mm, valt het wel mee. Bovendien hoef en wil je natuurlijk niet altijd alleen maar die 10 stops en geeft het variabele filter veel meer keuze. Zeker als je nieuw bent met fotografie, en nog nooit een ND filter gebruikt heb is een variabel filter wat mij betreft een veel betere optie. Als je na een tijd gebruiken precies weet wat je nodig hebt kan er altijd nog een 110 aan toegevoegd worden.

Als laatste heeft de 110 best een kleurzweem, en heeft dat variabele filter dat veel minder (ook minder stops natuurlijk).
PixellBox schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 08:46:
[...]

[...]

@RobertJRB & RobB_W,
77mm filter op een 52mm lens lijkt mij wat extreem. Betekend dat je meerdere step down ringen op elkaar moet gaan zetten (77mm naar 52mm bestaat niet) wat het niet echt veel stabieler maakt of makkelijker in gebruik.
Daarbij komt dat de lenzen die je gaat kopen beide een bewegende front hebben van plastic. Niet iets waar ik snel een zwaar 77mm en een zooi step down ringen aan zou hangen.
Oh, en de filters zijn natuurlijk ook een stuk duurder .

Als je niet echt een lens op het oog hebt die 77mm filters neemt, zou ik voor een kleinere gaan.

Ik heb zelf alle B+W ND's (101 tot 110) in verschillende maten (39mm en 46mm). Ook heb ik een 77mm variabel filter welke ik eigenlijk bijna niet gebruik, maar dat komt vooral omdat mijn meest gebruikte lenzen 39mm of 46mm zijn.

Zoals Rob zegt haalt het variabel filter minder stops, maar de B+W 110 heeft een kleurzweem die de variabele niet heeft. Volgens mij is er maar 1 10 stops filter dat minder kleurzweem heeft en dat is de LEE bigstopper, maar dat is meteen een heel ander type filter (met een filterhouder). En een andere prijsklasse.

Hierboven schrijf ik het al, maar de 110 kan ook een mooie aanvulling zijn op het variabele filter. Zo heb je met 2 filters van 0 tot 10 stops meteen in berijk.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixellBox
Het [verzamel] Long exposure fotografie (ND... filters) was voor mij uiteindelijk doorslaggevend. Bij de prachtige plaatjes zag ik voornamelijk een B+W ND110 voorbij komen, welke voor mij het gewenste effect geeft. In het begin zal ik er waarschijnlijk niet de mooiste foto's mee schieten, maar ervaring komt met de tijd.

Daarnaast heb ik nog eens nagedacht over de filtermaat en ben (op basis van jullie advies) tot de conclusie gekomen dat 58mm voor nu de beste maat. Overigens zijn er wel step up ringen van 52mm naar 77mm, maar dat terzijde.

Nogmaals super bedankt voor de vele uitleg en het gegeven advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Ik ben toch aardig klaar met die ND110, ding geeft echt een verschrikkelijke kleurzweem :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixellBox
Ik zal verder iet offtopic gaan, maar kleurzweem is toch prima te verwijderen tijdens nabewerking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 12-09 13:49
Als het één egale kleurzweem is over heel de foto misschien, maar dat is het meestal niet.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
Het varieert, soms is de zweem absurd makkelijk te verwijderen, soms totaal niet. En som, bijvoorbeeld bij zonsondergangen, voegt de kleurzweem nog wel eens wat toe ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Een echt alternatief voor een schroeffilter is er volgens mij ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Nouja het gaat redelijk maar inderdaad het is dat er geen alternatief is.

Anders toch ook maar naar Lee gaat loeren.... :|

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixellBox
De Lee big stopper gaat mijn budget voor nu helaas te boven, als lees ik er wel erg goede verhalen over.
Momenteel houd ik het op een B+W ND100.

[ Voor 4% gewijzigd door PixellBox op 04-11-2012 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben toe aan een polarisatie filter en heb dit topic een beetje doorgelezen en wil graag een Hoya of B+W filter. Maar wat ik niet helemaal snap zijn de prijzen.

Het gaat om een filter voor een Nikkor 18-105 lens 67mm. De polarisatiefilters in de pricewatch van Hoya zijn best goedkoop, de Slim zelfs goedkoper dan de regular. Is dat logisch?
#ProductPrijsSubtotaal
1Hoya Circulair Polarisatie Regular 67mm€ 42,-€ 42,-
1Hoya Circulair Polarisatie Slim 67mm€ 36,95€ 36,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 78,95

Dit geldt ook voor de B+W:
#ProductPrijsSubtotaal
1B+W Circulair Polarisatiefilter 67 E€ 74,-€ 74,-
1B+W Pol circular (S03E) E F-Pro 67mm€ 67,29€ 67,29
1B+W Slim circulair Pol 67 E filter€ 59,33€ 59,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 200,62

Nu zijn dat de normale filters en er zijn ook HD/MRC filters. Het is me niet duidelijk wat het verschil is, maar iedereen roept dat goedkoop duurkoop is bij filters. Dus dat zal hier ook wel zijn, klopt dat? En wat is het verschil met die van hierboven?
#ProductPrijsSubtotaal
1B+W Circulair Polarisatiefilter MRC 67 E€ 89,-€ 89,-
1B+W Käsemann MRC 67mm€ 89,64€ 89,64
1Hoya Pol Circular HD-Serie 67mm€ 87,86€ 87,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 266,50

Kortom ik kan het onderscheid niet maken/verklaren in features/prijs tussen de verschillende filters. Waarom zijn de slim versies van de goedkopere filters goedkoper en wat is het verschil tussen Hoya en B+W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Jelte schreef op maandag 05 november 2012 @ 12:54:
Ik ben toe aan een polarisatie filter en heb dit topic een beetje doorgelezen en wil graag een Hoya of B+W filter. Maar wat ik niet helemaal snap zijn de prijzen.

Het gaat om een filter voor een Nikkor 18-105 lens 67mm. De polarisatiefilters in de pricewatch van Hoya zijn best goedkoop, de Slim zelfs goedkoper dan de regular. Is dat logisch?
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 78,95

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 200,62

Nu zijn dat de normale filters en er zijn ook HD/MRC filters. Het is me niet duidelijk wat het verschil is, maar iedereen roept dat goedkoop duurkoop is bij filters. Dus dat zal hier ook wel zijn, klopt dat? En wat is het verschil met die van hierboven?
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 266,50

Kortom ik kan het onderscheid niet maken/verklaren in features/prijs tussen de verschillende filters. Waarom zijn de slim versies van de goedkopere filters goedkoper en wat is het verschil tussen Hoya en B+W?
MRC en HD filters zijn filters met een betere coating. Dit betekend in de praktijk vaak minder reflecties wat je foto ten goede komt.
Ook is bijvoorbeeld een filter met MRC beter schoon te maken. Er zitten minder snel poetsplekken op.

Kasemann filters zijn de toplijn van B+W. Die zijn van het beste glas gemaakt en hebben ook de MRC coating. Ook zijn ze volgens mij volkomen water en stof dicht.

Gezien de lens waar je de filters op wilt gaan gebruiken, lijkt het mij dat je met een gewoon filter, of een mrc als het verschil niet te groot is, ook prima uit de voeten kunt. Een kasemann lijkt mij wat overdreven voor zo'n lens.

Slim filters zijn gewone filters, alleen zit de voorste threat er niet op om het filter dunner te maken. Je kunt er dus geen filter (of lenskap) op zetten. Alleen echt kopen als je een slim filter nodig hebt.

Er is helaas geen stelregel of een lens een slim filter nodig heeft of niet. Mijn 18mm lens op full frame (= extreme groothoek) heeft bijvoorbeeld geen slim filter nodig. Dus je zult via andere gebruikers moeten ervaren welke je nodig hebt. Of je besteld gewoon het filter, en als blijkt dat het toch een slim moest zijn kun je die altijd weer inruilen voor een slim.

Waarom ze goedkoper zijn, waarschijnlijk het vraag en aanbod verhaal. Veel mensen kiezen een slimfilter omdat Pola grotendeel op groothoek gebruikt worden. Omdat er veel meer in verhandeld wordt kan de prijs ook naar beneden.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Jelte schreef op maandag 05 november 2012 @ 12:54:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 78,95

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 200,62

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 266,50

Ik heb deze gekocht voor m'n D90 + 18-105 pricewatch: Hoya PL-CIR Pro1 Digital 67mm. Voor $53 bij maxsaver.net, duurt wel een week of 2-3. Bevalt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Dank beide :)

@The Legend: Die Hoya die je voorstelt schijnt nogal krasgevoelig te zijn, maar verder wel goed volgens die polarisatiefiltertest (plaats 7).

Ik ga voor degene op plaats 6, de B+W CP MRC 67-E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Als je Hoya filters koopt, kun je het beste de Hoya HD filters nemen. Deze hebben een betere coating, zijn gemakkelijker schoon te maken en hebben, net als B+W MRC filters, een extra bescherming tegen krassen.

Het voordeel tov B+W slim filters is dat ze ook iets minder dik zijn maar nog wel een lensdop kunnen hebben. Hierdoor kun je ze ook gemakkelijker gebruiken op wide-angle lenzen zonder dat je last van vignettering krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:10

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Zijn er hier mensen die een polarisatiefilter gebruiken op een Sony NEX camera? Wat zijn jullie ervaringen? Ik zie modellen op het internet van enkele euro's, op bijvoorbeeld e-bay, of van 100 euro (sony).

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
De keuze of je wel of geen CPL gaat gebruiken is afhankelijk van het onderwerp en niet de camera.

Verder ben ik zelf gecharmeerd van de B+W MRC en Hoya HD filters. Beide zijn redelijk betaalbaar en van goede kwaliteit.

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Zijn er mensen die ervaring hebben met LEE filters en zo ja, hoe zijn deze opgeborgen? Ik lees dat je erg voorzichtig moet zijn voor scratches en dat de originele map niet OK is. Geldt dit probleem nog steeds? Is het aan te raden de 10 pouch filter map te kopen?

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Helaas geen ervaring met de LEE filters. Ik schiet zelf met 77mm filters die ik op me lenzen kan gebruiken dmv step-up ringen.

Dat brengt mij bij het volgende Ik heb helaas een nieuwe step-up ring nodig echter bij de gebruikelijke fotozaken liggen de prijzen voor een 67-77mm filter zo rond de €12-15,00! Waar ik mijn vorige (62-77mm) heb gekocht voor een paar eurootjes via een andere zaak, deze kan ik echter niet meer terug vinden. Heeft iemand een linkje waar deze ringen goedkoper zijn? (afgezien van ebay verkopers uit china). Thanks.

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Pat-Juh schreef op donderdag 29 november 2012 @ 13:15:
Heeft iemand een linkje waar deze ringen goedkoper zijn? (afgezien van ebay verkopers uit china). Thanks.
Waarom niet bij Chinese winkels? Ik heb ook een 67mm - 77mm step up ring van deze winkel, had hem binnen 5 werkdagen volgens mij http://maxsaver.net/67mm-...ilter/Converter-Lens.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Royz schreef op donderdag 29 november 2012 @ 14:57:
[...]

Waarom niet bij Chinese winkels? Ik heb ook een 67mm - 77mm step up ring van deze winkel, had hem binnen 5 werkdagen volgens mij http://maxsaver.net/67mm-...ilter/Converter-Lens.aspx
Die heb ik ook, alleen dan 72-77mm; werkt prima. en een prima prijsje :)

andere vraag: wat voor filter-houders gebruiken jullie om jullie filters in te bewaren? Ik bewaarde mijn hitech grijsverlopers altijd gewoon in het hoesje, maar die waaien allemaal weg :')

ik kwam op ebay zoiets tegen: http://www.ebay.com/itm/F..._Bags&hash=item415ee129fe

gaat zoiets werken? Ik wil absoluut niet dat de filters gaan krassen :+

[ Voor 18% gewijzigd door Polariteit op 03-12-2012 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 19:28
Ik gebruik deze, omdat deze bij mijn setje zat. Vind het prima werken, maar kan me voorstellen dat je bescherming wat aan de magere kant vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

marceltuit schreef op maandag 03 december 2012 @ 09:27:
[...]
andere vraag: wat voor filter-houders gebruiken jullie om jullie filters in te bewaren? Ik bewaarde mijn hitech grijsverlopers altijd gewoon in het hoesje, maar die waaien allemaal weg :')

ik kwam op ebay zoiets tegen: http://www.ebay.com/itm/F..._Bags&hash=item415ee129fe

gaat zoiets werken? Ik wil absoluut niet dat de filters gaan krassen :+
Mooie video ;)

YouTube: panel filter wallet.mov

Oveirgens heb ik de Lee multi filter pouch (10 stuks)
Afbeeldingslocatie: http://www.leefilters.com/images/40-accessories-multi-pouch.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ah tnx, zal het filmpje eens bekijken als ik een snelle verbinding heb :)

Die Lee filter houder, is die net zo duur als de filters van Lee? Vind het een beetje gek als ik een duurdere filter pouch heb dan dat mijn filters zelf bij elkaar kosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayjey
  • Niet online
iemand met deze graduated grey filters bekend?
http://www.haidaphoto.com/en/productsd.php?pid=79

Ik heb deze: http://www.haidaphoto.com/en/productsd.php?pid=181, is heel simpel.

[ Voor 33% gewijzigd door jayjey op 03-12-2012 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Ik wil ook eens beginnen met filters en een polarisatiefilter is het eerste waar ik aan denk. Nu hebben al mijn lenzen 55mm filtergrootte, muv de Tamron superzoom, die heeft 62mm filtergrootte. Nu had ik het idee om een 62mm B&W of Hoya filter te kopen, samen met een 55-62 mm adapter ring.

Zijn er zaken waar ik rekenining mee moet houden mbt de adapter ring?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

marceltuit schreef op maandag 03 december 2012 @ 14:46:
Ah tnx, zal het filmpje eens bekijken als ik een snelle verbinding heb :)

Die Lee filter houder, is die net zo duur als de filters van Lee? Vind het een beetje gek als ik een duurdere filter pouch heb dan dat mijn filters zelf bij elkaar kosten :P
Nee die pouch is 45 euro volgens mij, filters van lee varieren denk ik tussen de 100 en 150 euro per stuk maar een pola is bijv weer 190

oh wacht, de filterhouder is idd 150 euro ofzo ja :P

[ Voor 8% gewijzigd door Royz op 03-12-2012 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
ToFast schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:26:
Misschien een tip voor de mensen die graag eens een nd filter willen proberen, maar niet telkens willen wisselen of er veel geld aan willen uitgeven; fotga nd slim filter op eBay (aanpasbaar nd door te draaien)+/-10-12 euro voor de meeste filtermaten. De kwaliteit is goed, qua kwaliteit fotos nog niet geprobeerd.
Ik heb 'm ook eens aangeschaft, was voor 77mm volgens mij €13 kwijt incl verzenden vanuit Hong Kong. Behoorlijke groene kleurzweem, en er worden twee hoeken een stuk donkerder. Welke hoeken er donkerder worden verschilt ook nog met de stand waarin je de filter draait. Scherpteverlies valt wel heel erg mee.

Al met al voor €13 geen miskoop, zeker met de juiste nabewerking wel bruikbaar. Haalt het duidelijk niet bij de kwaliteit van de merk-filters, maar dat kun je ook niet verwachten voor een factor 15-20 goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:15
Dipsausje schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 07:30:
[...]

Ik heb 'm ook eens aangeschaft, was voor 77mm volgens mij €13 kwijt incl verzenden vanuit Hong Kong. Behoorlijke groene kleurzweem, en er worden twee hoeken een stuk donkerder. Welke hoeken er donkerder worden verschilt ook nog met de stand waarin je de filter draait. Scherpteverlies valt wel heel erg mee.

Al met al voor €13 geen miskoop, zeker met de juiste nabewerking wel bruikbaar. Haalt het duidelijk niet bij de kwaliteit van de merk-filters, maar dat kun je ook niet verwachten voor een factor 15-20 goedkoper...
Ook even opletten met een zwart kruis als je hem op een UWA gebruikt ;) Dit krijg je als je hem helemaal afstopt.
Afbeeldingslocatie: http://dslr.nl/artikel/20110606171345.jpg

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Afgesplitst uit een ander topic:
mjtdevries schreef op donderdag 06 december 2012 @ 19:38:
[...]

UC heeft al een verwijzing gedaan naar het filtertopic, dus daar zal ik niet verder op in gaan.
Maar deze lariekoek hierboven moet ik wel even op reageren.

Alleen een slecht UV filter ruineert je beeld.
Bij een goed UV filter zul je niets merken.

Het nadeel is dat een goed UV filter erg duur is.

@Ventieldopje:
Ik daag je uit op internet ook maar één enkel voorbeeld te vinden van een B+W MRC UV filter dat een beeld geruineerd heeft!
Zelfs op mijn 100-400 L die bekend staat als extreem intolerant tegenover UV filters is het verschil uiterst minimaal in een worst case scenario.
Ik reageerde op iemand die het UV filter als vervanging van een zonnekap wou gebruiken als bescherming, iemand met een naar mijn inzien beperkt budget, ik doelde dus ook niet op dure B+W UV filters, deze gebruiken professionals in barre omstandigheden om hun weather seal compleet te maken.

Het is echter geen vervanging voor de zonnekap aangezien een UV filter niks anders is dan een glazen plaatje voor je lens tegen direct contact met je front element, iets waar een zonnekap in vele situaties ook prima bescherming tegen bied. Daarnaast zorgt een zonnekap ook voor beter contrast en minder flares!

Laten we wel wezen, een UV filter voor je lens zal het beeld er niet beter op maken (ook de B+W's niet, iets wat je zelf ook bevestigd).

Je reactie vind ik dus wel een beetje overdreven door het lariekoek te noemen ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Blijkbaar ben ik dus een professional omdat ik een B+W MRC filter gebruik???

Het is lariekoek om te stellen dat een UV filter altijd je beeld ruineert. DAT is wat je beweerde en dat is wat er gecorrigeerd moest worden.

Verder is het ook niet waar dat iemand het UV filter als vervanging van een zonnekap wilde gebruiken. Dat werd helemaal niet geopperd.

Als een zonnekap groot genoeg is om daadwerkelijk bescherming te bieden voor je front element, dan raad ik een UV filter ook af.
(bv bij mijn 100-400 waar echt een flinke zonnekap op zit)

- Maar bij de meeste standaard zooms levert een zonnekap amper fysieke bescherming omdat ie zo kort is vanwege de groothoek stand.
- Verder zorgt de zonnekap dan ook vrijwel nooit voor beter contrast en minder flares omdat ie zo kort is vanwege de groothoek stand.
Ik heb een 17-85 gehad als standaard zoom en nu een 17-55 en ik vraag me serieus af waarom ik die zonnekap eigenlijk gebruik. Als ik de lens op 55mm heb staan, dan beschermt die zonnekap me alleen tegen licht dat van buiten de beeldhoek van 17mm komt. m.a.w. alleen tegen het licht dat van vrijwel 90 graden naast je komt. Maar zodra het maar een beetje van voren komt dan helpt het niet meer.

Daarom zit ik te overwegen voor die zooms zo'n rubberen zonnekap te kopen die je snel van lengte kunt veranderen.

Verder levert een filter bij het strand wel degelijke fysieke bescherming die een zonnekap niet levert.
En bij digitalrev bleek een filter betere fysieke bescherming te geven voor de schroefdraad op je lens. Maar daar had een korte zonnekap ook afdoende geholpen.

Ik gebruikte ooit een filter op mijn 100-400, maar niet meer omdat in de prakijk is gebleken dat die zonnekap uitstekende bescherming bied.
Ik gebuik wel een B+W MRC filter op mijn 17-55. Omdat de zonnekap zo ondiep is en omdat de prijs van dat filter in verhouding tot de lens wel mee valt.
Ik gebruik geen filter op mijn 85/1.8. Wederom is de zonnekap redelijk diep. (maar de bevestiging biedt weinig vertrouwen), maar de prijs van de lens ook zodanig dat een filter gewoon te duur is.
Op de 50/1.8 heb ik ook nooit een filter en zelfs nooit een zonnekap gebruikt. De lens zit zo diep in de behuizing dat die sowieso goed beschermd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:43

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Het is lariekoek om te stellen dat een UV filter altijd je beeld ruineert. DAT is wat je beweerde en dat is wat er gecorrigeerd moest worden.
Mjtdevries, ik ben het met je eens dat een UV filter niet _altijd_ je beeld ruïneert, maar als je daarmee ook impliciet beweert dat een UV filter je beeldkwaliteit niet nadelig beïnvloed, dan zijn we het niet met elkaar eens. 's Avonds met lichtbronnen in mijn beeld, zorgen mijn pro UV filters voor een berg extra flares en ellende die ik niet hoef in beeld. En ik heb de mooiste B+W en Hoya filters, multicaoted / layered en gesmeden door elven bij wijze van, ik heb nooit bespaard op die dingen toen ik ze nog gebruikte.

Ik raad echt niemand een UV filter aan, zeker niet nadat ik 2x een gevallen lens zag met een UV filter erop die gebarsten was en het front-element onder de krassen had gebracht. En de val was maar summier geweest, waardoor de inschatting op dat moment was dat het frontelement, die vele malen dikker is, niet gebarsten zou zijn van de val.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
maar als je daarmee ook impliciet beweert dat een UV filter je beeldkwaliteit niet nadelig beïnvloed,
Met de beste wil van de wereld kan ik niet inzien hoe je zo'n impliciete bewering in mijn reactie zou kunnen vinden.

Ik geef duidelijk aan dat een slecht filter je beeldkwaliteit absoluut nadelig beinvloed en een goed filter vrijwel niet. Maar er blijft altijd een klein verschil. Soms zo klein dat je het niet merkt en alleen kan meten, soms groot genoeg dat je het kunt zien als je weet waar je naar moet kijken.

Ik ben in al die jaren nog nooit mensen tegengekomen waarbij een MRC filter zorgde voor een berg extra flares en ellende. Als jij dat bij een B+W MRC filter ervaren hebt dan geloof ik dat uiteraard. Maar het zou dan dus de eerste keer zijn dat ik dat hoor.

Er zijn helaas weinig review sites die filters testen. Maar bij de weinigen die dat doen hebben ze bij de beste filters nooit die "bergen extra flares en ellende" kunnen genereren. Terwijl ze dan toch juist de worst-case scenarios proberen te testen.

Wat betreft front-elementen. Die zijn inderdaad erg stevig. En ja ik ken die twee fotos op internet waar een UV filter extra schade toebracht ook :)
Het blijft een lastige afweging. Daarom dat die discussie ook nooit op houdt.
Als de behuizing van je lens beschadigd waardoor je er nooit meer een polarizer op kan draaien, dan is dat wellicht nog wel duurder dan je front-element vervangen.

Dan heb je ook nog situaties waarbij je lens alleen weather resistant is met een filter. (of waarbij er waarschijnlijk minder stof in de behuizing komt: 17-55)

Eindelijk is de beste oplossing je lens niet te laten vallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het schoonmaken van een lens brengt ook het risico op (zeer kleine) krasjes met zich mee, meer nog dan een val. Die krasjes hebben meestal weinig effect op de beeldkwaliteit, maar vergroten de flare-gevoeligheid en verminderen contrast (en verkoopwaarde).

Dan maak ik liever een filtertje schoon. Dat kun je in flare-gevoelige situaties nog verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij lenstip hebben ze redelijk duidelijke reviews van de nodige filters en daar zie bij B+W MRC heel weinig problemen ontstaan.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Bij hun polarizer test kun je wel goed zien dat het een site is van wetenschappers die lenzen testen.
Ik heb bij een polarizer test echt geen behoefte om de Maxwell vergelijkingen te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Laatst online: 28-08 19:02
Verwijderd schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 12:58:
Het schoonmaken van een lens brengt ook het risico op (zeer kleine) krasjes met zich mee, meer nog dan een val. Die krasjes hebben meestal weinig effect op de beeldkwaliteit, maar vergroten de flare-gevoeligheid en verminderen contrast (en verkoopwaarde).

Dan maak ik liever een filtertje schoon. Dat kun je in flare-gevoelige situaties nog verwijderen.
Je moet ze dan ook niet schoonmaken met een schuurspons... Als je eerst even zachtjes met een doekje over de lens aait, maak je daarmee de grotere korrels al los en kras je niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De grote korrels blaas je er eerst af voordat je ook maar iets met een doekje doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Kunnen we de discussie eens omdraaien? Ik zou graag eens voorbeelden zien van foto's die BETER geworden zijn van het gebruik van een UV-filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toff schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 22:19:
Kunnen we de discussie eens omdraaien? Ik zou graag eens voorbeelden zien van foto's die BETER geworden zijn van het gebruik van een UV-filter.
Die bestaan volgens mij niet. Of heel misschien op 4km hoogte, waar de hoeveelheid UV wat meer is dan op de grond.
Of bedoel je niet-digitale fotografie, want dan kan het wel redelijk wat uitmaken.

[ Voor 9% gewijzigd door Universal Creations op 07-12-2012 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
De discussie gaat volgens mij over het beschermen van je lens, en het omdraaien van die specifieke discussie is inmiddels al gebeurd.

Maar ik wil die discussie over het beter maken van digitale fotos met een UV filter ook wel aan gaan; Er zijn mensen die een foto mooier kunnen maken door creatief gebruik van flares.
Dus in die zin kan het niet gebruiken van een zonnekap of juist wel gebruiken van een slecht filter een foto beter maken.
Ooit smeerden mensen vaseline op oude UV filters om bepaalde effecten te bereiken in hun fotos...

Dus wat dat betreft... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb hier nog een m42 camera met allerlei effect-filters liggen. Sommige daarvan hebben allerlei facetten om specifieke vervorming te creëren. Ik heb ze nog nooit uitgeprobeerd... Misschien dat het dan wel een nieuwe trend onder de hipsters kan worden.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:14

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Royz schreef op maandag 03 december 2012 @ 10:04:
[...]

Mooie video ;)

YouTube: panel filter wallet.mov

Oveirgens heb ik de Lee multi filter pouch (10 stuks)
[afbeelding]
Ik heb een Lee triple filter pouch en filter wrap. Deze in de kast gegooid en over gestapt op de Clik Elite Square Filter Valet. ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom heb jij spatten op je lenzen aan het einde van de dag? En wat is het probleem daaraan? Gebruik je überhaupt wel een zonnekap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThomasW schreef op vrijdag 07 december 2012 @ 18:41:
[...]

Je moet ze dan ook niet schoonmaken met een schuurspons... Als je eerst even zachtjes met een doekje over de lens aait, maak je daarmee de grotere korrels al los en kras je niets.
Nee, natuurlijk gebruik ik geen schuurspons, ik leg 'm altijd in een badje fluorzuur.

Dwaas als ik ben blaas ik altijd eerst (het liefst met zo'n knijpballetje), dan borstel ik met een zachte borstel en dan wrijf ik met een doekje, eventueel met geschikte vloeistof. Toch, als je bezig bent, moet het soms wat sneller.

Maar dan nog, één keer een zandkorreltje dat het blazen en borstelen ontwijkt en je hebt een paar mooie lussen over je lens. Soms zit er per ongeluk wat zand op het doekje. Het is me al eens gebeurd met een (duur) oculair van een microscoop, best zonde, maar in het geval van een microscoop niet zo'n probleem.

Sommige mensen zullen niet snel zand op hun lenzen hebben, andere wel. Het is een kwestie van risico afwegen. Als je geen filter wilt gebruiken, prima, maar er zijn argumenten vóór te bedenken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2012 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:27

Bonbridge

35-85

Even over de opberg mogelijkheden voor de 100x150 filters. Ik heb vorige week de Lowepro Filterpouch 100 binnen gekregen. Ben er erg blij mee.

Gemakkelijk aan je riem of tas te koppelen via een erg veilige manier. En erg prettig in gebruik!

En je kan ook je houdertje in het tasje doen zonder enig probleem.

Afbeeldingslocatie: http://www.ephotocraft.com/mmPHOTOCRAFT/Images/lowepro-sf-filter-pouch-100-l.jpg

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

In de buurt van een waterval staan maakte van mijn B+W Clear filter een mooie "Flare filter" :+

Dus ja, ik gooi overal een Clear filter op van B+W :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-02-2024
Ik heb een Sigma 18-250mm lens voor mijn 650D en wil daar een polarisatiefilter voor aanschaffen. Filtermaat is 72mm. Kan iemand hier advies in geven? Ik ben best bereid een goede (duurdere) aan te schaffen. Maar vraag mij af, hoe merkbaar zijn de verschillen tussen de prijsklassen. Het gaat namelijk van € 15,00 tot € 200,00. Ik zat qua prijsrange te denken aan € 50,00 tot € 70,00. Dat is puur wat ik er voor over heb. Heeft het zin om voor deze prijs te gaan zoeken of kan ik dan net zo goed de goedkoopste varaint aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Een polarisatiefilter kun je prima kopen binnen dat budget. €15,00 is wat goedkoop en lijkt me niet echt kwaliteit (maar ik baseer dat puur op gevoel). Voor €50,- moet je een leuk filtertje kunnen scoren :)

Als ik mag vragen, waarvoor wil je deze precies gebruiken? Houdt er rekening mee dat het je best wat licht kost en je dus, zelfs overdag, je settings flink moet aanpassen.

Ik heb deze test gevonden: http://www.lenstip.com/11..._Results_and_summary.html

De prijzen staan in Polish zlotys, omgerekend: 200 Polish zlotys = 48.9118 euros

[ Voor 20% gewijzigd door Sibylle op 11-12-2012 18:07 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikjannemann
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-02-2024
Ik wil het voor landschapfotografie. Heb afgelopen weekend met de sneeuw wat kiekjes geschoten en vermoed dat ik er meer uit kan halen met een polarisatie filter.

Ik twijfel tussen de volgende;

http://www.cameranu.nl/nl...er-slim/h98_33304_292624/

http://www.cameranu.nl/nl...72mm-regular/h98_207_510/

En deze is UV en Polarisatie in 1? http://www.digicamshop.nl...r-en-uv-coating-72mm.html

op digicamshop.nl staan 7 filters met maat 72mm. Overweeg ze allemaal, behalve die van € 130,00. Iemand persoonlijk ervaring met bepaalde merken?

/edit: Uit de test die je had gepost haal ik dat de filter van Marumi erg goed is (prijs/kwaliteit). Is er toevallig iemand met ervaring met dit merk?

http://www.fotovideo-shop...RC.-POLA-72MM-153672.html

[ Voor 15% gewijzigd door erikjannemann op 11-12-2012 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-08 12:18
erikjannemann schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 18:34:
Ik wil het voor landschapfotografie. Heb afgelopen weekend met de sneeuw wat kiekjes geschoten en vermoed dat ik er meer uit kan halen met een polarisatie filter.

Ik twijfel tussen de volgende;

http://www.cameranu.nl/nl...er-slim/h98_33304_292624/

http://www.cameranu.nl/nl...72mm-regular/h98_207_510/

En deze is UV en Polarisatie in 1? http://www.digicamshop.nl...r-en-uv-coating-72mm.html

op digicamshop.nl staan 7 filters met maat 72mm. Overweeg ze allemaal, behalve die van € 130,00. Iemand persoonlijk ervaring met bepaalde merken?

/edit: Uit de test die je had gepost haal ik dat de filter van Marumi erg goed is (prijs/kwaliteit). Is er toevallig iemand met ervaring met dit merk?

http://www.fotovideo-shop...RC.-POLA-72MM-153672.html
Naar aanleiding van diezelfde test heb ik de Marumi DHG Super CPL gekocht en ben daar erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb zelf B+W en heb wel eens een Marumi getest, doe mij maar B+W wegens meer contrast en minder gedoe met flares. Goedklope filters is iewks wmb.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Dat ligt er natuurlijk aan welke Marumi je gebruikt en welke B+W.
Uit die uitgebreide test van lenstip blijkt duidelijk dat er meerdere Marumi modellen zijn die beter presteren dan de betaalbare B+W modellen en net zo goed voor de helft van het geld van de topmodellen van B+W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:14

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik ben heel erg aan het twijfelen of ik een Lee 105 CPL filter ga aanschaffen of een op schroef CPL van B+W.
Voordeel van de B+W is dat deze minder vingetting heeft en ik deze ook makkelijk kan gebruiken zonder statief.

Lee weer een voordeel te gebruiken in combinatie met ND GND filters. Echter vraag ik me af hoe bruikbaar is die op 16mm en 24mm. Wordt gebruikt op FF en objectieven met filtermaat 82mm

Iemand ervaring met beide ?
-------------------------------------------------------

Edit: inmiddels de knoop doorgehakt en de Lee Circulair Polariser filter 105mm + adapter ring

[ Voor 17% gewijzigd door Daan_ op 29-12-2012 16:53 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Pagina: 1 ... 20 ... 32 Laatste

Let op:
Waarom een UV-filter doorgaans een onzinnige aankoop is: YouTube: UV Filters - A Waste of Time & Money