Kid Jansen schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 17:58:
M'n Canon 600D gaat tot ISO 100, lager kan jammer genoeg niet. Overigens gaat de 600D en lager maar tot 1/4000 seconde, 1/8000 heb je pas vanaf de 60D.
Overigens ga je voor 2 seconde of meer ook echt een monopod of een statief nodig hebben. Dan is ergens op leunen vaak al niet meer genoeg om voldoende stabilisatie te hebben om het echt scherp op de foto te krijgen. Anders zijn de dingen die stil staan en dus nog steeds scherp op de foto zouden moeten staan ook bewogen.
Maar een ND filter is dan misschien dus ook geen slecht idee, aangezien ik vaak wel fan ben van langere sluitertijden, omdat dat vaak een mooier contrast geeft tussen licht en donker.
Overigens hebben de 6 en 10 stop B+W filters ook nog een UV-/IR-block filter nodig (486M), omdat je anders een roodzweem krijgt, doordat de doorlating van rood boven de 660 nm hoger is:
[...]
Bij de 10 stop ND filter is dat probleem nog iets groter dan bij de 6 stop:
[...]
77MM ND 1.8-64X MRC (106M)
77MM ND 3.0-1,000X MRC (110M)
77MM UV/IR CUT MRC (486M)
Sowieso heb je voor dat soort fotografie een statief nodig.
Maar naast lange sluitertijden kan een 2 of 3 stops ook erg handig zijn om overdag wide open te kunnen fotograferen.
Ik heb daarvoor de B+W ND 102 en 103 in verschillende maten (helaas hebben al mijn lenzen een andere filtermaat).
Ze verkopen ook de 102 in MRC uitvoering. De 103 en daarboven zijn niet in MRC uitvoering te krijgen. Ik heb een 102 in MRC en zonder MRC en zou die zonder kiezen. Met MRC is veel prijziger en ik merk er niets van.
Voordeel voor mij is dat ik filters van 39mm, 43mm en 46mm nodig heb welke voordeliger zijn dan 77mm monsters. Volgens mij waren ze iets van 30 tot 50 euro per stuk.
Over de UV/IR filters. Dat zou ik niet doen.
Ten eerste geeft de 106 en 110 echt niet zo'n kleurzweem dat het hinderlijk is. En vind je het wel hinderlijk dan kun je het in photoshop heel makkelijk corrigeren. Ik merk er weinig van.
Ten tweede zijn het relatief dure filters. Bij mijn camera moet je zo'n filter gebruiken omdat die geen IR filter heeft. Alleen leica en B+W maken deze filters, die van leica zijn 100 euro tot 250 euro, die van B+W beginnen bij 50 tot 60 euro (voor 39mm)
Ten derde vraag ik me af of ze uberhaupt in grote maten bestaan, dacht dat ze alleen in leica maten bestaan omdat dat de enige camera is waarbij het nodig is (39mm tot 46mm filters, en daaromheen)
Ten vierde zijn ze zeer lastig te krijgen. Ik heb 3 of 4 maanden moeten wachten op het filter.
[
Voor 0% gewijzigd door
RobertJRB op 06-04-2012 18:55
. Reden: typfout ]