• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:44
Duurder is inderdaad vaak beter bij filters, maar 100 euro gaat wel uit van een 77mm filter. Een 58mm filter is een stuk goedkoper, puur omdat er minder glas/coating en dergelijke nodig zijn.

Wel zou ik een filter kopen wat puur polarisatie doet, UV heb je echt niet nodig met digitaal. Hoya is wel een goed merk, zolang je maar de gemulticoate versie koopt.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Ik wil een B+W circular MRC polarisatiefilter op m'n 60D zetten. Als ik op sommige websites kijk staat er ES achter de naam van het filter en bij andere sites niet. Is er echt een verschil? Verschil tussen de sites is ook behoorlijk, namelijk rond de €129 en €89,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Ik zou hem op een lens schroeven ipv je 60D, levert betere resultaten.

:p

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:53
Niemand een idee op mijn vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Er zit niet voor niets geen filterdraad op een S95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:20

breinonline

Are you afraid to be known?

Dancing_Animal schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 15:18:
Ik wil een B+W circular MRC polarisatiefilter op m'n 60D zetten. Als ik op sommige websites kijk staat er ES achter de naam van het filter en bij andere sites niet. Is er echt een verschil?
Ik weet niet wat voor maat je zoekt, maar op de website van B+W staan ze allemaal, inclusief uitleg. Een ES kan ik niet vinden daar.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 20:17
Dancing_Animal schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 15:18:
Ik wil een B+W circular MRC polarisatiefilter op m'n 60D zetten. Als ik op sommige websites kijk staat er ES achter de naam van het filter en bij andere sites niet. Is er echt een verschil? Verschil tussen de sites is ook behoorlijk, namelijk rond de €129 en €89,-.
ES staat volgens mij voor Extra Slim. Als je bijvoorbeeld een groothoek lens gebruikt heb je minder/geen last van vignetting met een ES variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:53
Toff schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 17:08:
Er zit niet voor niets geen filterdraad op een S95.
Sorry hoor, maar kun je dit toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Als je meer wilt dan eenvoudig point-and-shoot fotografie, kan je misschien beter uitkijken naar een toestel met meer mogelijkgheden dan een S95. De lensconstructie van de S95is niet berekend op een opplakstukje, (lensmate) waar dan weer filtertjes op komen. Dikke kans dat zoom- en scherpstelmechanisme in korte tijd problemen gaan vertonen door overmatige slijtage. Om die reden heeft bv de Canon G-serie een mogelijkheid om een hulpstuk aan het camerahuis vast te maken, waar dan weer de filters op bevestigd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag mijn buyincoins cokin filters + houders binnen gehad, op aanraden van Citruspers. Ik merk wel dat de grad ND filters behoorlijk vignetting geven op mijn 24-70 @ 24. Dit is iets wat ik zelf behoorlijk lastig vind. Hoewel ik voor de prijs van 10 dollar voor 1 filteradapter, 2 cokin houders, 3 ND8 filters, en 2 grad ND filters geen wonderen mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Net een B+W polrisatiefilter gekocht. Nou valt me op dat tijdens het draaien aande buitenste rand je af en toe een slepend geluid hoort en het net niet helemaal soepel draait. Is dat normaal of heb ik weer eens pech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 21:21

iichel

Gazoooo

Is 't niet gewoon nieuwigheid?

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb een vraagje over een ND2 filter. Ik ben op zoek naar zo'n filter om mijn beamer/projector een wat beter contrast te geven. Alleen zie ik op o.a. de wikipagina dat er versies zijn met een 'grey' coating en een 'clear' coating. Bijna alles echter wat ik online vind is 'grey'. Kan ik die ook gewoon gebruiken of tast dit de kleuren van m'n projectie aan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 11:59:
Ik heb vandaag mijn buyincoins cokin filters + houders binnen gehad, op aanraden van Citruspers. Ik merk wel dat de grad ND filters behoorlijk vignetting geven op mijn 24-70 @ 24. Dit is iets wat ik zelf behoorlijk lastig vind. Hoewel ik voor de prijs van 10 dollar voor 1 filteradapter, 2 cokin houders, 3 ND8 filters, en 2 grad ND filters geen wonderen mag verwachten.
After doing numerous tests, I have found that the Cokin P-holder and/or the drop-in sprocketed P-sized polarizers will cause vignetting on lenses wider than a 24mm fixed focal length lens or wider than 28mm on wide-angle zoom lenses with full frame sensor cameras.
Daar mag je de chinezen dus niet de schuld van geven, dat gebeurt ook met de originele houder ;)

@Satch Ik zou nogal oppassen met een filter, voor zo'n beamerlamp wordt het behoorlijk warm! Daarnaast snap ik niet precies hoe een ND filter je beamer beter contrast moet geven, je mag dan wel de zwartwaarden donkerder krijgen, maar je highlights gaan even hard naar beneden.

[ Voor 13% gewijzigd door citruspers op 09-01-2012 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 11:59:
Wat vind je van de bouwkwaliteit en beeldkwaliteit? Heeft het een grote invloed op de beeldkwaliteit qua kleurzwemen, scherpte, contrast etc? Ik wil het graag ook eens proberen en voor die prijs moet je het niet laten liggen denk ik.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
LaurentS, ik heb een paar pagina's terug vergelijkingen van de filters geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 19:36
Hij is al een paar maal langs gekomen maar ik ben bij KE de "Lightcraft Workshop Fader ND mark II" (is een variabel ND filter.

Goed bedoeld hebben ze mij deze verkocht maar helaas blijkt hij vanaf 4 stop op 10mm(16mm FF) een "zwart kruis" te produceren.
Laat ik hem nu juist voor mijn 10-22 hebben gekocht.
Nu is mijn ervaring met ND-filters/long exposure nul komma nul.

Mijn vraag, is 4 stops afdoende? of zal ik hem omruilen voor de 106E met 6 stop vast.

Naast standaard waterval/fontein werk wil ik hem gebruiken voor bliksem fotografie terwijl het nog niet donker is. vandaar combi UWA + long exposure.

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:01

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Dat ligt er aan wat je aan sluitertijden (0.5, 1, 2, 30 seconden?) wilt halen en tijdens welke weersomstandigheden (felle zon, schaduw, schemering?).
De reden dat er verschillende gradaties ND filters zijn is dat er verschillende omstandigheden zijn waar je die dingen wilt gebruiken.

als je normaal bij f/8 of f/11 een sluitertijd van 1/125 zou hebben overdag, dan kan je uitrekenen hoeveel ND je nodig hebt om daar bijvoorbeeld 4 seconden van te maken (9 stops). Diafragma verder knijpen kan ook, maar dat levert dan vaak weer een minder beeld op i.v.m. diffractie van het licht. BIj andere lichtomstandigheden zal je een lichter of donkerder ND filter nodig hebben.

Die variabele ND dingen zijn leuk, maar in een aantal situaties niet bruikbaar (zoals je zelf al hebt gemerkt), omdat je tegen de optische beperkingen van die dingen aanloopt (of ze zijn stervensduur). Net als bij de relatief goedkope (super)zoom objectieven.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 19:36
Ervaring leert dat ik voor mijn bliksem foto's z'n 20sec exposure gebruik, alleen is dit in het donker dus als hij in de 1ste 3 sec valt dan laat ik hem expres z'n 20 sec doorlopen (bulb)

Wil dus eigenlijk zoveel mogelijk tijd winst(meer stops) omdat hij ook in de laatste 1 sec van een exposure kan vallen.
ND filter met daglicht longexposure maken heb ik totaal geen ervaring mee aangezien ik bij "licht" niet meer dat 2 sec(??) heb om een flits te vangen en bliksem vangen dus zinloos word.

Ervaring met watervallen/fontein is dat 2 tot 10 sec ruim voldoende, met een 6 tot 10 stop lijkt mij dat je dit kan beheersen groter diafragma of in uiterste geval iso opkrikken.

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 10:51
Hebben mensen hier ervaring met macro filters om op je lens te schroeven, geeft dit echt zo'n slecht resultaat of is het nog wel acceptabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
@Snuurtje
Zelf geen ervaring mee, maar ik weet wel dat als je kwaliteit zoekt, dan moet je voor de achromatic close up filters gaan en niet zo'n standaard kit voor een paar tientjes. Voordeel van achromatic filters, de naam zegt het al, is dat ze uit twee lenzen bestaan waardoor het effect van chromatische aberratie wordt verminderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:42

paQ

Geen idee of het hier is toegestaan, maar ik ben in mijn opruimwoede nog wat B&W filters tegen gekomen. :P

Ik heb ze op marktplaats geknald (alle maten die ik niet meer kan gebruiken dan) maar ik vraag me tegelijkertijd ook af wat ze zouden moeten opbrengen (per stuk) :?

kan/mag ik hier een linkje droppen naar de ads ter review? zo niet:

58mm UV B&W, superkleine beschadiging op de ring, glas in zeer goede staat
58mm UV B&W, onbeschadigd, maar ik zie wel met enige moeite wat lichte swirl in een bepaalde reflectie
58mm B&W Nahe Linse, 3NL, werkelijk als nieuw
alle 3 in originele doosje
en dan nog een B&W 72mm UV filter F-PRO, ook helemaal smetteloos. Niet meer in originele doosje, maar wel een filterdoosje.

een bepaalde richtlijn maakt het voor mij wel wat makkelijker :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MCrkT.png

Nieuw filtersysteem van Lucroit voor onder andere Nikon 14-24/2.8 en Canon 14/2.8. Neemt industriestandaard 165x165mm (6.6x6.6") filters aan. Ze verkopen ook ND3.0 (10-stop) filters wat erg super is voor ultra wijde lenzen als 14-24. Er bestaan ook circular polarizers in 165x165 formaat, maar ze zijn ontzettend duur. Maar het is iig wel mogelijk.

http://lucroit.com/SHOP/

HEBBON! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Alleen geen adapter voor de TS-E 17mm... jammer....

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:11
Wel voor de Sigma 8-16, maar 260 euro vind ik wel een beetje veel voor die paar keer dat ik met ND-filters wil werken. Wel mooi dat de mogelijkheid er nu iig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paQ schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 14:41:
kan/mag ik hier een linkje droppen naar de ads ter review? zo niet:
Nope, je mag er geen linkje van droppen, dus je zal zelf op zoek moeten gaan naar prijzen van anderen (op marktplaats, ebay, fotoapparatuur.nl, etc)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brrrt
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 20:43
Ik heb laatst een nieuwe 55-250 lens gekocht en ben geïnteresseerd in een circular polarisatiefilter (58mm).
Na het topic redelijk doorgeplozen te hebben, zie ik sowieso dat vooral de B+W goed aangeschreven wordt, maar dat Hoya ook niet tegenvalt.

Aangezien mijn budget niet hoog is (heb laatst ook al een 58mm b+w uv filter gekocht), ben ik op zoek naar de best bang-for-buck. Hier kom ik uit op het volgende:In NL:Ik dacht serieus na over de laatstgenoemde, maar in dit topic kon ik er ook niks over vinden. Wel drie maal de vraag of 't wat was, maar geen antwoorden. De mensen bij Coolblue (reviews) zijn er redelijk positief over, maar ik zag toen ik 'm vandaag in m'n handen had geen verschil als ik aan de ring draaide.

Dan is de B+W slim vanuit Hongkong de goedkoopste, maar ik las dat slim niet aangeraden wordt voor cropcamera's (dus mijn 55-250 lens)? gaat dit dan gewoon niet, of is de andere van Maxsaver beter aan te raden voor deze lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

Snuurtje schreef op maandag 16 januari 2012 @ 22:24:
Hebben mensen hier ervaring met macro filters om op je lens te schroeven, geeft dit echt zo'n slecht resultaat of is het nog wel acceptabel?
Ik gebruik een Konica Minolta CL49-200 Close-up lensje. Dit is een achromatic close up filter met een +5 diopter, oorspronkelijk gekocht voor mijn Konica Minolta A2 bridge camera. Met een 55-49 mm adaptor ring gebruik ik deze lens nu in combinatie met een Minolta 70-210 F4 op mijn Sony A55. De vergrotingsfactor gaat omhoog van 0.25x (zonder filter) naar 1.4x als ik de lens op 210 mm gebruik. De DOF wordt dan echter zo flinterdun, dat er niet meer fatsoenlijk te focussen valt als het diafragma open staat. Diafragma moet dan fors dicht om nog wat scherpdiepte te krijgen, maar dan wordt het snel donker in de viewer. Voor beestjes eigenlijk niet bruikbaar, voor voorwerpen, bloem en etc. wel. Een voorbeeld van het binnenste van een roos, gemaakt met de lens op 210 mm en de close-up lens erop geschroefd. ISO100, A = f/32 en S = 20 seconden:

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7175/6540071533_2f8c051460_z.jpg

Ga je met de lens terug naar 100 mm, dan wordt de vergrotingsfactor met close-up lens ongeveer 0,7x, en heb je wel een redelijke DOF bij een niet al te klein diafragma.

Al met al ben ik best tevreden over het gebruik van dit filter voor macro.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
brrrt schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 22:26:
Ik heb laatst een nieuwe 55-250 lens gekocht en ben geïnteresseerd in een circular polarisatiefilter (58mm).
Dan is de B+W slim vanuit Hongkong de goedkoopste, maar ik las dat slim niet aangeraden wordt voor cropcamera's (dus mijn 55-250 lens)? gaat dit dan gewoon niet, of is de andere van Maxsaver beter aan te raden voor deze lens?
"Slim" is niet nodig op een 55-250, is waarschijnlijk duurder dan nodig en heeft als bezwaar dat er meestal niet een standaard lensdop op past. Vandaar waarschijnlijk de negatieve adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 10:51
EXX schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 16:32:
[...]

Ik gebruik een Konica Minolta CL49-200 Close-up lensje. Dit is een achromatic close up filter met een +5 diopter, oorspronkelijk gekocht voor mijn Konica Minolta A2 bridge camera. Met een 55-49 mm adaptor ring gebruik ik deze lens nu in combinatie met een Minolta 70-210 F4 op mijn Sony A55. De vergrotingsfactor gaat omhoog van 0.25x (zonder filter) naar 1.4x als ik de lens op 210 mm gebruik. De DOF wordt dan echter zo flinterdun, dat er niet meer fatsoenlijk te focussen valt als het diafragma open staat. Diafragma moet dan fors dicht om nog wat scherpdiepte te krijgen, maar dan wordt het snel donker in de viewer. Voor beestjes eigenlijk niet bruikbaar, voor voorwerpen, bloem en etc. wel. Een voorbeeld van het binnenste van een roos, gemaakt met de lens op 210 mm en de close-up lens erop geschroefd. ISO100, A = f/32 en S = 20 seconden:

[afbeelding]

Ga je met de lens terug naar 100 mm, dan wordt de vergrotingsfactor met close-up lens ongeveer 0,7x, en heb je wel een redelijke DOF bij een niet al te klein diafragma.

Al met al ben ik best tevreden over het gebruik van dit filter voor macro.
Thanks voor je uitgebreide reply!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snuurtje schreef op maandag 16 januari 2012 @ 22:24:
Als je een goede achromatische voorzetlens koopt, dan is het resultaat net zo goed als een volwaardige macro lens. Sterker, sommigen prefereren een telelens + voorzetlens boven een macro lens, omdat je er langere werkafstanden mee kunt bereiken.

De slechte resultaten die je hoort, komen van die goedkope Hama setjes. Dergelijke sets hebben enkelvoudige lensjes, en die produceren daarom enorme bergen chromatische en spherische abberatie.

Goede (achromatische) voorzetlenzen krijg je o.a. van de camera merken zelf. Eén enkele achromat van Canon of Nikon zit rond de 60 euro voor een kleine filter maat (~52mm), tot 120 euro voor grote maten (77mm)

Bij die goedkope setjes praat je over 20 euro voor 3 voorzetlensjes...

NB: De voorzetlens van B+W is géén achromat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-08 11:16

jelbo

Hij doet het niet!

AHBdV, interessant en niet al te duur. Ik heb een Nikkor 35mm/f1.8, 52mm, waar ik misschien wel een achromatische voorzetlens op kan zetten. Gaat dat werken denk je met een prime? Ik heb ook een Nikkor 18-200mm, maar daarop zie ik het niet gebeuren :P

Ontopic: op bovengemoemde objectieven heb ik nu UV-filters van Kenko zitten. Zijn die inderdaad identiek aan die van Hoya en daarmee 'ok' van kwaliteit? Ze zien er prima uit, al was m'n 72mm doa, de schroefdraad sprong er direct na openmaken van de verpakking uit :X

[ Voor 34% gewijzigd door jelbo op 02-02-2012 16:52 ]

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 12-09 12:34

EXX

EXtended eXchange

jelbo schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 16:50:
AHBdV, interessant en niet al te duur. Ik heb een Nikkor 35mm/f1.8, 52mm, waar ik misschien wel een achromatische voorzetlens op kan zetten. Gaat dat werken denk je met een prime? Ik heb ook een Nikkor 18-200mm, maar daarop zie ik het niet gebeuren :P
Hier vind je een artikel over het gebruik van extension tubes en close up filters, met een calculator wat het effect van de filter is op de vergrotingsfactor.

De Nikkor 35mm 1:1.8G DX heeft een vergotingsfactor van 0.16x. Met een +4 diopter close up lens wordt dat 0.3x. Dat schiet niet op. Bij telelenzen (100 mm en verder) gaat het pas echt fors effect hebben.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brrrt
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 20:43
Toff schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 01:35:
[...]

"Slim" is niet nodig op een 55-250, is waarschijnlijk duurder dan nodig en heeft als bezwaar dat er meestal niet een standaard lensdop op past. Vandaar waarschijnlijk de negatieve adviezen.
Bedankt voor de feedback! Ik had al in de OP gelezen dat dit het geval kon zijn. Gezien de prijs (en omdat ik eerst de Hoya wilde kopen, die optisch toch een stuk minder is) ben ik toch voor de normale B+W gegaan:De meningen over B+W zijn toch wel zo goed om me over de streep te trekken, en daar heb ik de € 45,- wel voor over. En het is nog een stuk goedkoper dan uit Nederland. :)

[ Voor 3% gewijzigd door brrrt op 02-02-2012 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals EXX al aangeeft, close-up lenzen werken het best met telelenzen. Extention tubes werken het best met korte lenzen. Of het een prime is of een zoom maakt niets uit. Eventueel voordeel van een zoom is dat je de vergroting nog kunt aanpassen, zonder de afstand te moeten varieren.

Voordeel van een telelens + close-up lens is dat je een langere werkafstand houdt, dan wanneer je een extention tube of een korte lens zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
kenko en hoya zijn beiden eigendom van hetzelfde bedrijf, maar dat betekent niet dat de producten nu ook gelijk zijn. Die filters zijn nog steeds verschillend.

(Ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb, maar het kwam kort geleden ook al een keer ter sprake op een forum en dit werd door het bedrijf zelf aangegeven)

Om maar even een extreem voorbeeld te geven. Het Indiaase Tata is eigenaar van Jaguar. Maar dat betekent niet dat een Tata Nano (http://en.wikipedia.org/wiki/Tata_Nano) ook maar enigszins lijkt op een Jaguar XK ;)

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-08 11:16

jelbo

Hij doet het niet!

True, true :)

Wat is de Nederlandse naam voor een 'back cap' oid om een filter aan de onder-/achterkant te beschermen tijdens vervoer? Ik zoek zoiets voor een 72mm filter.

Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: http://i.minus.com/if0ZBYF4xuU9s.jpg

Stack caps heten ze, en als ik daarop Google naar Nederlandse pagina's vind ik webshops die ze verkopen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door jelbo op 16-02-2012 15:53 ]

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 16:37

Isniedood

nee, echt niet!

Ik heb enige tijd geleden een hama filter gekocht voor mijn 17-50mm sigma en ik geloof dat dat geen hele goede keus was. Wil hier nu een vervanger voor en aanvullend wil ik een polarizer en een ND-filter. Voor laatst genoemde weet ik alleen niet hoeveel stops nou handig is en ben ook niet van plan er heel veel van te kopen. Cokin ben ik niet erg te spreken over geweest en had vaak last van een magenta waas die eroverheen zat.

Ik ben even aan het zoeken geweest op maxsaver en heb de volgende mogelijkheden samengesteld:

HOYA 77mm HD Circular Polarizing Digital Filter+ HOYA 77mm HD High Definition Digital UV Filter $184.40
B+W XS-PRO MRC Nano UV + Hoya PRO1 D Circular Polarizer 77mm (kit) $178.56
B+W XS-PRO MRC Nano UV + MRC Circular Polarizer 77mm (kit) $201.60

Aanvullend hierop één (of twee) ND filters:

B+W 77mm Neutral Density ND 0.9 (8x) 103 Glass Filter $76.99
B+W 77mm Neutral Density ND 0.6 (4x) 102 Glass Filter $40.50
Hoya 77mm Neutral Density - ND - 8x Glass Filter NEW $43.50
Hoya 77mm Neutral Density - ND - 4x Glass Filter NEW $39.90
Hoya 77mm PRO1 Digital ND16x (4-stop) Neutral Density ND16 1.2 Filter $63.90
B+W 77mm MRC Neutral Density ND 0.9 (8x) 103 Glass Filter $113.90

Ik heb groen gemarkeerd waar mijn voorkeur naar uitgaat. Wanneer ik de twee ND filters op elkaar schroef heb ik 5 stops teruggedrongen wat hopelijk voor mooie luchten gaat zorgen en mooi stromend water. Eventueel kan ik met de pola filter erbij 6 stops terug dringen. Kan me alleen niet voorstellen dat 3 filters op elkaar bevorderlijk is voor de kwaliteit.

Al met al vind ik het nog steeds allemaal erg veel geld, maar vind ik het zonde om de kwaliteit van zo'n dure lens te veel terug te dringen. Aan jullie de vragen:
  • Welke keuze zouden jullie maken?
  • Zie ik wat over het hoofd?
  • Zijn er goedkopere opties die ik net zo goed kan nemen/moet onderzoeken?

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Voor echte 6 stops, met maar 1 filter (dus kwaliteit niet te bagger) zou je die ook kunnen overwegen:

B+W 77mm Neutral Density (ND) 1.8 106 Glass Filter NEW
http://maxsaver.net/B-W-7...1.8-106-Glass-Filter.aspx

Wel duurder dan je 2 groene opties, maar met het voordeel dat je maar 1 filter nodig hebt en een B+W hebt welke ik persoonlijk prettiger en beter vind dan Hoya.

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Goed punt, maar wat vind je er precies beter aan dan?
Sowieso weet ik niet hoeveel stops ik wil eigenlijk. Hoeveel is bijvoorbeeld handig op een klaarlichte dag en hoeveel wil je bij een zonsondergang?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je kunt toch ook 2 pola's nemen en die op elkaar zetten? Of zit je dan met een rare lichtdoorlatingsfactor?
Zit eigenlijk zoiets wel te overwegen voor mijn setupje.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Verwijderd

Je zou een traploos instelbaar ND filter kunnen overwegen.

http://lightcraftworkshop.com/fader-nd-mk-ii.html

• Isniedood

Isniedood

nee, echt niet!

Die zijn wel duur, maar gaan wel ver. (8 stops)

Ook het overwegen waard, maar als ik het zo lees is het vooral bedoeld voor filmen. In het filmpje vond ik het voorbeeld ook niet echt lekker met kleuren.

edit: Oké minder duur dan ik dacht. 90 euro voor 77mm. Alleen is de vraag hoe erg aanwezig de X is in het beeld, doordat het twee polarisatiefilters zijn.

[ Voor 96% gewijzigd door Isniedood op 17-02-2012 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Weet iemand of maxsaver problemen heeft oid? Ik heb ze begin februari een filter op laten sturen en nog steeds niets gehad. Op hun contact-formulier reageren ze ook niet.

offtopic:
Zou mooi balen zijn, is een B+W 77mm pola. Duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Isniedood schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 23:58:
Die zijn wel duur, maar gaan wel ver. (8 stops)

Ook het overwegen waard, maar als ik het zo lees is het vooral bedoeld voor filmen. In het filmpje vond ik het voorbeeld ook niet echt lekker met kleuren.

edit: Oké minder duur dan ik dacht. 90 euro voor 77mm. Alleen is de vraag hoe erg aanwezig de X is in het beeld, doordat het twee polarisatiefilters zijn.
Ligt eraan wat voor lens je gebruikt. Bij tele is die X bijna niet te krijgen, bij groothoek eerder.
Ik heb zelf zo'n filter en ben er redelijk tevreden mee. Voordeel is dat je maar 1 filter nodig hebt voor een heel arsenaal aan grijswaarden. Zeker als je redelijk nieuw bent met grijsfilters is het fijn omdat je gewoon kan experimenteren. En op een koude dag is het ook fijn omdat je makkelijk van waarde wisselt.

Afbeeldingslocatie: http://web.me.com/robert.bijl/Site/005001_files/L1012283.jpg
Volgens mij op 3 stops..

Nadeel is inderdaad dat kruis, maar zeker met een dslr is het makkelijk te voorkomen. Gewoon draaien tot je hem zien en dan iets terug.
Op het filter staan ook maateenheden gegraveerd, dus als je eenmaal weet tot waar je kunt gaan is dat de voglende keer makkelijk terug te vinden.
Voor filmen erg handig, en ook voor fotografie een mooie goedkope keuze.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:59

Royz

Kleurenblind!!

Misschien een hele domme vraag, maar zie je hem eerder op 3 stops of 10 stops?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Royz schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 15:59:
Misschien een hele domme vraag, maar zie je hem eerder op 3 stops of 10 stops?
Dat kruis bedoel je? Als je het filter naar donker draait (dus naar meer F stops) verschijnt die bij een bepaald aantal stops. Dus er zit een max aan hoe donker je het filter kunt zetten.

Waar die max ligt, of dit is bij 8 stops of bij 10 stops ligt eraan of je een telelens gebruikt of een groothoek. Bij heel erge groothoek zul je tot 6 stops kunnen, bij een 70mm lens tot 10 stops.

Dus eerder bij 10 stops.

ps, ik heb een tabel met stops per brandpunt waaraan je kunt aflezen tot waar je kunt gaan met een bepaald brandpunt. Maar die kan ik pas zaterdag weer ophalen. Ik zal ze hier dan neerzetten.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valleyman
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 14:05
Boudewijn schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 15:08:
Weet iemand of maxsaver problemen heeft oid? Ik heb ze begin februari een filter op laten sturen en nog steeds niets gehad. Op hun contact-formulier reageren ze ook niet.

offtopic:
Zou mooi balen zijn, is een B+W 77mm pola. Duur.
Ik heb begin maart nog iets besteld en dat is al een dikke week binnen. Dus het is niet iets algemeens bij maxsaver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmmz het is idd fout gegaan bij de TNT, maarja die zouden ook eens moeite doen om dingen te fixen. Iets met geen briefje achtergelaten enzo.
Ze hebben die filter teruggestuurd naar .hk en ik moet het maar uitzoeken met de chinese posterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

ff noob vraagje. Ik heb vandaag 2 nieuwe UV filters gehaald en een circulair polarisatie filter van Hoya.

Moet ik dat UV filter er nou af halen als ik die cpol wil gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoeft niet maar je zou vignetting kunnen krijgen bij een erg wijde lens.

Let ook op dat je de UV en de pola filter niet snoeihard in elkaar draait; die units van elkaar afhalen kan een uitdaging vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Zo'n gradueel grijsfilter die je kunt draaien om het donkerer/lichter te zetten, dat is toch ook gepolariseerd glas? Ik zou niet weten hoe het anders moet werken namelijk.

Betekent dat dan dat je als je dat als je dus het hele filter draait je er ook schitteringen/reflecties mee weg kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je kunt ze iig met 2 pola's maken, maar of de ant en klare ook zo werken weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik ga in de zomer naar Miami en aangezien de lucht daar een stuk minder heiig is dan hier heeft een pola daar denk ik wel zin en het effect ervan vind ik altijd erg mooi (ik hou wel van die diepe verzadigde kleuren).

Zaterdagochtend ga ik bij CameraTools een vervanger voor m'n standaardlens zoeken (waarschijnlijk Sigma 17-50 of Canon 17-55) en daar wil ik de pola dan op gaan gebruiken. Beide lenzen hebben een filterdiameter van 77 mm. M'n 10-22 heeft ook een filterdiameter 77 mm, dus daar zou ik hem ook wel op willen gebruiken (hoeft geen slimfilter te zijn, want gebruik hem dan waarschijnlijk toch niet onder de 13 mm vanwege kleurverschillen).

Nou zag ik op de site van CameraTools dat ze daar een redelijke collectie aan 77 mm pola's van B+W, Hoya en Rodenstock op voorraad hebben, dus kan daar waarschijnlijk meteen wel wat uitzoeken. Zat zelf aan B+W te denken, want daar hoor ik het meest over en vrijwel altijd ook positief.

Nou heb ik alleen geen flauw idee welke pola ik dan zou moeten kopen. Ik neem aan dat de B+W Käsemann Circulair Polarisatie MRC Nano XS-Pro D 77mm het beste is van die zeven B+W filters die ze bij CameraTools hebben, maar is die de meerprijs ook waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:32

TMV

Kid Jansen schreef op donderdag 05 april 2012 @ 14:46:
Ik ga in de zomer naar Miami en aangezien de lucht daar een stuk minder heiig is dan hier heeft een pola daar denk ik wel zin en het effect ervan vind ik altijd erg mooi (ik hou wel van die diepe verzadigde kleuren).

Zaterdagochtend ga ik bij CameraTools een vervanger voor m'n standaardlens zoeken (waarschijnlijk Sigma 17-50 of Canon 17-55) en daar wil ik de pola dan op gaan gebruiken. Beide lenzen hebben een filterdiameter van 77 mm. M'n 10-22 heeft ook een filterdiameter 77 mm, dus daar zou ik hem ook wel op willen gebruiken (hoeft geen slimfilter te zijn, want gebruik hem dan waarschijnlijk toch niet onder de 13 mm vanwege kleurverschillen).

Nou zag ik op de site van CameraTools dat ze daar een redelijke collectie aan 77 mm pola's van B+W, Hoya en Rodenstock op voorraad hebben, dus kan daar waarschijnlijk meteen wel wat uitzoeken. Zat zelf aan B+W te denken, want daar hoor ik het meest over en vrijwel altijd ook positief.

Nou heb ik alleen geen flauw idee welke pola ik dan zou moeten kopen. Ik neem aan dat de B+W Käsemann Circulair Polarisatie MRC Nano XS-Pro D 77mm het beste is van die zeven B+W filters die ze bij CameraTools hebben, maar is die de meerprijs ook waard?
Als je geen haast hebt bij de filters zou ik even bij http://www.maxsaver.net kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Vakantie is 29 juli t/m 16 augustus, dus heeft geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

ik heb mijn kaesemann ook daar vandaan, scheelde 60e volgens mij

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Bij de B+W Käsemann Circulair Polarisatie MRC Nano XS-Pro D 77mm (1066400) scheelt het ongeveer €37 (€152 in plaats van €189). Waarschijnlijk nog iets minder, aangezien ik zowel met CC als PayPal altijd minder gunstige wisselkoersen kreeg doorberekend dan wat Google of beleggingssites aangaven als wisselkoers.

EDIT: Ik zie nu dat hij voor €130 bij Amazon.de en €154 bij Graus (inclusief verzendkosten) te koop is, totaal geen reden dus om hem helemaal uit HK te laten komen...

[ Voor 21% gewijzigd door Kid Jansen op 05-04-2012 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ik weet niks van de XS-Pro, ik heb de normale en die is 137 dollar en in Nederland 150e volgens mij. Wil je perse een XS-Pro nano? Ik ga even zoeken wat er beter aan is

Aha, door refused:
Voordeel van XS-Pro: het filter heeft gewoon een filterdraad voorop zitten voor lenscaps of -hoods maar zit qua formaat wel tussen normaal en slim in. En met nieuwe MRC Nano-coating natuurlijk...

[ Voor 41% gewijzigd door Royz op 05-04-2012 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Niet per se die, het was meer dat ik die even had bekeken omdat het de duurste was. Het prijsverschil zal met andere filters nog kleiner zijn bij maxsaver (in dit geval zijn zelfs helemaal niet goedkoper), dus dan is het denk ik niet de moeite waard als het maar om één filter gaat.

Zijn er overigens nog andere filters die echt meerwaarde bieden in Miami? Ga ik daar bijvoorbeeld ook nog ND filters nodig hebben? Ik zag dat die B+W Käsemann Circulair Polarisatie MRC Nano XS-Pro D 77mm (1066400) een verlengingsfactor had van 2.3 tot 2.8, dus dat zijn ook al 1.2-1.5 stops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik vond dit artikel wel een interessante uitleg over de werking van coatings (en alhoewel het artikel over lenzen gaat, is dit natuurlijk ook toepasbaar op filters). Het zegt natuurlijk niet of die Käsemann z'n meerprijs waard is, maar het geeft wel aan waarom je misschien toch liever niet hele cheapo filters wilt nemen.

Ik heb zelf een B+W MRC filter laatst aangeschaft, niet de Käsemann dus, en ik heb het idee dat ik daarmee wat meer flares vang dan zonder het filter. Ik weet niet of die Käsemann daar wat beter mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 14:17
Kid Jansen schreef op donderdag 05 april 2012 @ 15:55:
Niet per se die, het was meer dat ik die even had bekeken omdat het de duurste was. Het prijsverschil zal met andere filters nog kleiner zijn bij maxsaver (in dit geval zijn zelfs helemaal niet goedkoper), dus dan is het denk ik niet de moeite waard als het maar om één filter gaat.

Zijn er overigens nog andere filters die echt meerwaarde bieden in Miami? Ga ik daar bijvoorbeeld ook nog ND filters nodig hebben? Ik zag dat die B+W Käsemann Circulair Polarisatie MRC Nano XS-Pro D 77mm (1066400) een verlengingsfactor had van 2.3 tot 2.8, dus dat zijn ook al 1.2-1.5 stops.
Een polariser neemt wat licht weg, vuistregel is ongeveer een stop.

Heb je ND's nodig.. ligt eraan wat je wilt doen. Ze kunnen handig zijn als je in fel zonlicht toch je diafragma wat wil open zetten.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Wijnands schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 09:51:
Heb je ND's nodig.. ligt eraan wat je wilt doen. Ze kunnen handig zijn als je in fel zonlicht toch je diafragma wat wil open zetten.
Of als je de zee een wat uitgevlakter aanzien wil geven door een langere sluitertijd te gebruiken. Of als je een plein/straat overdag wilt fotograferen met lang genoege sluitertijd dat de mensen en auto's niet individueel herkenbaar zijn op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Kid Jansen schreef op donderdag 05 april 2012 @ 14:46:
Mij werd de Hoya HD aangeraden tegenover de B+W met als voornaamste reden dat de Hoya een stuk lichter is. Scheelt zo op het oog gewoon een stop.

De korte ervaring die ik er mee heb is dat de Hoya verder perfect z'n werk doet.

Hoya was ook een stuk goedkoper, ik heb er 119 euro voor betaald bij Kamera-express (ook 77mm, en slim zodat ik em op m'n 10-22 groothoek kan gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

InflatableMouse schreef op donderdag 05 april 2012 @ 10:22:
Zo'n gradueel grijsfilter die je kunt draaien om het donkerer/lichter te zetten, dat is toch ook gepolariseerd glas? Ik zou niet weten hoe het anders moet werken namelijk.

Betekent dat dan dat je als je dat als je dus het hele filter draait je er ook schitteringen/reflecties mee weg kan halen?
Om m'n eigen vraag maar even te beantwoorden, een gradueel grijsfilter kan je inderdaad ook als polarisatiefilter gebruiken.

Bij het draaien van de ring om het donkerer/lichter te maken verdwijnen of verschijnen de schitteringen/spiegelingen. Bij het draaien van het hele filter (zonder em donkerer/lichter te maken dus) verschijnen/verdwijnen de reflecties ook.

Maw, als ik dit filter goed gebruik kan ik dus de juiste donkerte kiezen en vervolgens door het hele filter te draaien de schitteringe weg halen. Twee vliegen in een klap. Moet ik alleen oppassen dat het filter niet van de lens afdondert ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
henkie196 schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 10:21:
[...]

Of als je de zee een wat uitgevlakter aanzien wil geven door een langere sluitertijd te gebruiken. Of als je een plein/straat overdag wilt fotograferen met lang genoege sluitertijd dat de mensen en auto's niet individueel herkenbaar zijn op de foto.
Wat ik van Miami foto's heb gezien ga je dat tijdens daglicht niet redden tenzij je echt 2 serieuze ND filters stackt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
InflatableMouse schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 10:55:
[...]

Om m'n eigen vraag maar even te beantwoorden, een gradueel grijsfilter kan je inderdaad ook als polarisatiefilter gebruiken.

Bij het draaien van de ring om het donkerer/lichter te maken verdwijnen of verschijnen de schitteringen/spiegelingen. Bij het draaien van het hele filter (zonder em donkerer/lichter te maken dus) verschijnen/verdwijnen de reflecties ook.

Maw, als ik dit filter goed gebruik kan ik dus de juiste donkerte kiezen en vervolgens door het hele filter te draaien de schitteringe weg halen. Twee vliegen in een klap. Moet ik alleen oppassen dat het filter niet van de lens afdondert ;).
Dat klinkt misschien leuk, maar in de praktijk zal dit echt niet werken of niet fijn iig. Ik heb zo'n variabel ND filter en het pola effect is echt maar heel beperkt aanwezig. Zeker niet zo sterk als je bij een gewoon polafilter kunt krijgen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

RobertJRB schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 11:55:
[...]

Dat klinkt misschien leuk, maar in de praktijk zal dit echt niet werken of niet fijn iig. Ik heb zo'n variabel ND filter en het pola effect is echt maar heel beperkt aanwezig. Zeker niet zo sterk als je bij een gewoon polafilter kunt krijgen.
Hm oke, dat zou jammer zijn. Met een beetje mazzel heb ik van het weekend wat tijd om eea uit te proberen en zal ik eens kijken of het verschil kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Wijnands schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 11:54:
Wat ik van Miami foto's heb gezien ga je dat tijdens daglicht niet redden tenzij je echt 2 serieuze ND filters stackt.
Is het daar dan zo licht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Ik heb wat foto's gezien van mensen die daar waren. OF het is knap bewolkt en dan is het goed te doen of het is zonnig en dan is het ook echt heel erg zonnig. Stad ligt op 25 graden noorder breedte. Om je een idee te geven, het zuidelijkste puntje van Spanje ligt op 36 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Dat Miami op 25° NB ligt had ik al gezien, maar ik heb geen idee hoeveel dat uit maakt qua licht.

De zon staat er 's middags in ieder geval wel erg hoog aan de hemel in de periode dat ik daar zit: 82.7°-77.7° op hoogtepunt rond 13:30 (op 20 juni zou het zelfs 87.7° zijn, vrijwel recht boven je dus). In Sevilla (Spanje) is dat in dezelfde periode "maar" 71.2°-66.1° en in Enschede slechts 56.4°-51.3°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Kid Jansen schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 14:34:
Dat Miami op 25° NB ligt had ik al gezien, maar ik heb geen idee hoeveel dat uit maakt qua licht.

De zon staat er 's middags in ieder geval wel erg hoog aan de hemel in de periode dat ik daar zit: 82.7°-77.7° op hoogtepunt rond 13:30 (op 20 juni zou het zelfs 87.7° zijn, vrijwel recht boven je dus). In Sevilla (Spanje) is dat in dezelfde periode "maar" 71.2°-66.1° en in Enschede slechts 56.4°-51.3°.
Nou, om het simpel te bekijken

Afgelopen zomer in barcelona zat ik overdag vaak op 1/8000 met f/2 en ISO 160 (laagste stand van mijn camera).

Diafragma dicht naar f/16 bijvoorbeeld gaat 6 stops terug naar 1/125. Dan een 8 stop ND filter erop brengt je terug naar 2 seconden sluitertijd. Genoeg voor wat leuke dingen maar niet genoeg om bijvoorbeeld iedere auto weg te blurren.
En dan ben je dus verplicht om op f/16 te gaan zitten.

Met een camera die naar ISO 50 kan win je alweer wat, en die 1/800e was wel de meest extreme van die dag. Maar goed :)

Ik snap trouwens niet dat de camera's van tegenwoordig alleen maar meer bizarre hoge ISO's aankunnen, maar niet meer een gewone ISO 32 of 50 of 64 aankunnen. Zou ik veel liever hebben dan iso 1000 000.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
M'n Canon 600D gaat tot ISO 100, lager kan jammer genoeg niet. Overigens gaat de 600D en lager maar tot 1/4000 seconde, 1/8000 heb je pas vanaf de 60D.

Overigens ga je voor 2 seconde of meer ook echt een monopod of een statief nodig hebben. Dan is ergens op leunen vaak al niet meer genoeg om voldoende stabilisatie te hebben om het echt scherp op de foto te krijgen. Anders zijn de dingen die stil staan en dus nog steeds scherp op de foto zouden moeten staan ook bewogen.

Maar een ND filter is dan misschien dus ook geen slecht idee, aangezien ik vaak wel fan ben van langere sluitertijden, omdat dat vaak een mooier contrast geeft tussen licht en donker.

Overigens hebben de 6 en 10 stop B+W filters ook nog een UV-/IR-block filter nodig (486M), omdat je anders een roodzweem krijgt, doordat de doorlating van rood boven de 660 nm hoger is:
Because of its higher transmission in the red beyond 660 nm, this filter brings a slightly warm tone to color photographs. If this effect is undesirable, a B+W UV-/IR-Blocking Filter 486 in front of the neutral density filter (not behind it) remedies that situation.
Bij de 10 stop ND filter is dat probleem nog iets groter dan bij de 6 stop:
With a light intensity reduction of ten f-stops, this B+W Neutral Density Filter has a slightly stronger warm tone than the ND 106.
77MM ND 1.8-64X MRC (106M)
77MM ND 3.0-1,000X MRC (110M)
77MM UV/IR CUT MRC (486M)

EDIT: om een idee te geven van m'n sluitertijden heb ik even gekeken in Lightroom en het volgende tabelletje gemaakt:

SluitertijdAantal foto's
1 seconde of langer104 (alleen maar nachtfoto's)
0.8 - 1/15349
1/20 - 1/501047
1/60 - 1/1251276
1/160 - 1/4001339
1/500 - 1/100089
1/1250 - 1/4000503 (alleen maar inputlag en ghosting tests voor beeldschermreviews)

Ik gebruik 1/60 seconde verreweg het meest. Daar heb ik ruim 16% van m'n foto's mee geschoten.

[ Voor 19% gewijzigd door Kid Jansen op 06-04-2012 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Kid Jansen schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 17:58:
M'n Canon 600D gaat tot ISO 100, lager kan jammer genoeg niet. Overigens gaat de 600D en lager maar tot 1/4000 seconde, 1/8000 heb je pas vanaf de 60D.

Overigens ga je voor 2 seconde of meer ook echt een monopod of een statief nodig hebben. Dan is ergens op leunen vaak al niet meer genoeg om voldoende stabilisatie te hebben om het echt scherp op de foto te krijgen. Anders zijn de dingen die stil staan en dus nog steeds scherp op de foto zouden moeten staan ook bewogen.

Maar een ND filter is dan misschien dus ook geen slecht idee, aangezien ik vaak wel fan ben van langere sluitertijden, omdat dat vaak een mooier contrast geeft tussen licht en donker.

Overigens hebben de 6 en 10 stop B+W filters ook nog een UV-/IR-block filter nodig (486M), omdat je anders een roodzweem krijgt, doordat de doorlating van rood boven de 660 nm hoger is:

[...]

Bij de 10 stop ND filter is dat probleem nog iets groter dan bij de 6 stop:

[...]

77MM ND 1.8-64X MRC (106M)
77MM ND 3.0-1,000X MRC (110M)
77MM UV/IR CUT MRC (486M)
Sowieso heb je voor dat soort fotografie een statief nodig.

Maar naast lange sluitertijden kan een 2 of 3 stops ook erg handig zijn om overdag wide open te kunnen fotograferen.

Ik heb daarvoor de B+W ND 102 en 103 in verschillende maten (helaas hebben al mijn lenzen een andere filtermaat).
Ze verkopen ook de 102 in MRC uitvoering. De 103 en daarboven zijn niet in MRC uitvoering te krijgen. Ik heb een 102 in MRC en zonder MRC en zou die zonder kiezen. Met MRC is veel prijziger en ik merk er niets van.
Voordeel voor mij is dat ik filters van 39mm, 43mm en 46mm nodig heb welke voordeliger zijn dan 77mm monsters. Volgens mij waren ze iets van 30 tot 50 euro per stuk.

Over de UV/IR filters. Dat zou ik niet doen.
Ten eerste geeft de 106 en 110 echt niet zo'n kleurzweem dat het hinderlijk is. En vind je het wel hinderlijk dan kun je het in photoshop heel makkelijk corrigeren. Ik merk er weinig van.
Ten tweede zijn het relatief dure filters. Bij mijn camera moet je zo'n filter gebruiken omdat die geen IR filter heeft. Alleen leica en B+W maken deze filters, die van leica zijn 100 euro tot 250 euro, die van B+W beginnen bij 50 tot 60 euro (voor 39mm)
Ten derde vraag ik me af of ze uberhaupt in grote maten bestaan, dacht dat ze alleen in leica maten bestaan omdat dat de enige camera is waarbij het nodig is (39mm tot 46mm filters, en daaromheen)
Ten vierde zijn ze zeer lastig te krijgen. Ik heb 3 of 4 maanden moeten wachten op het filter.

[ Voor 0% gewijzigd door RobertJRB op 06-04-2012 18:55 . Reden: typfout ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja aan de andere kant weet je dat een Leica vrij prijzig is qua accesoires, zeker als je ze bij Leica betrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
RobertJRB schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 18:54:
Ze verkopen ook de 102 in MRC uitvoering. De 103 en daarboven zijn niet in MRC uitvoering te krijgen.
De 106 en 110 waar ik naar link zijn ook MRC uitvoeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Boudewijn schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 19:09:
Tsja aan de andere kant weet je dat een Leica vrij prijzig is qua accesoires, zeker als je ze bij Leica betrekt.
Ik bedoel dat alleen leica en B+W dat soort filters maken, en beide zijn inderdaad nogal prijzig. Je bent dus aangewezen op een relatief duur filter zonder mogelijkheid goedkoop alternatief. Bovendien is van die twee alleen leica echt goed op voorraad. B+W's vind je gewoon nergens.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Kid Jansen schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 19:12:
[...]

De 106 en 110 waar ik naar link zijn ook MRC uitvoeringen.
Ik zie het, alleen bij de kleine maten (39mm, 46mm ect. ) blijkbaar niet.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Overigens geeft MRC niet een kwalitatief beter resultaat, het zorgt alleen voor een betere krasbestendigheid en maakt de filter beter vuil - en water afstotend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Kid Jansen schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 08:41:
Overigens geeft MRC niet een kwalitatief beter resultaat, het zorgt alleen voor een betere krasbestendigheid en maakt de filter beter vuil - en water afstotend.
De coating zorgt vooral voor minder reflectie, de krasbestendigheid en het vuil afstoten is een mooie toevoeging.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intel_478
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-08 03:06
Laatst heb ik met iets teveel moeite mijn B+W circ. pol. Käseman filter van mn lens afgeschroefd en nu draaid ie zeer stroef op een bepaalde kwartslag, een kwartslag verder en hij gaat weer soepel en dan weer zeer stroef.
Wat nu hieraan te doen?
Daarnaast heb ik laatst bij het gebruik het filter losjes op de lens geschroefd en zo eraan gedraaid voor het maken van de foto. Is dit van invloed op de kwaliteit van de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Klinkt alsof de schroefdraad wat beschadigd is. Nu maar hopen dat het die van je filter is en niet de filterdraad van je objectief. Ik heb er geen verstand van, maar nieuw draad tappen op het formaat filter, zie ik niet snel gebeuren. Misschien slijt het op de duur iets. Voor de kwaliteit van je foto maakt het niets uit, of je een filter vastschroeft of niet, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Wijnands schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 11:54:
Dat leek me eerst wat overdreven, totdat ik gisteren deze foto maakte van de lucht in Enschede (niet echt geweldig gelukt, maar dat is even niet het punt):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MO7h3J7u65ysCpbX8bV6e5c1/full.png

Waar het me hier om ging was dat ik bij die foto ook al met de volgende instellingen schoot:

116 mm
ISO100
f/16 (7,25 mm)
1/4000

En dat was om 18:00, toen de zon nog maar zo'n 30° boven de horizon stond en dus ook nog eens achter de wolken zat. Als ik voor zo'n foto ook al ongeveer aan de max van m'n camera zit (afknijpen naar f/22 levert je maar één stop winst op, maar dan krijg je wel heel erg last van diffractie), dan zijn ND filters misschien dus toch niet zo'n slecht idee voor Miami, al is het er maar ééntje met een filterfactor van 6 stops. Voor sommige situaties te donker en voor andere alsnog te licht, maar het geeft je in ieder geval alweer een stuk meer speelruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je fotografeert nu ook wel tegen de zon in, dan is de lichtsterkte nog wel een vracht hoger (de foto is nu zelfs nog onderbelicht). Sunny16 zegt dat je met zonlicht overdag op 1/100 sec uit moet komen met f/16 en iso100. Je zit dus nu gewoon een factor 40 lichtsterker (eigenlijk nog meer, als de foto goed belicht was). Maar goed, dat is het probleem van zon in je beeld.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Hij was juist iets overbelicht (+0.33 EV volgens lichtmeter van m'n 600D), maar heb hem in Lightroom meer verzadiging en contrast gegeven en daardoor werd hij wat donkerder. In het origineel was de zon rechtsonder precies wit. Die wolk linksonder was ook in het echt erg donker.

Verder snap ik dat het licht zo veel sterker is, maar dan nog.

[ Voor 6% gewijzigd door Kid Jansen op 12-04-2012 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Punt is, dat de camera door een grote felle lichtbron in beeld (de zon) in belichting gaat compenseren waardoor de camera automatisch onderbelicht ten opzichte van de "juiste" belichting. Wat de camera over je belichting zegt hoeft dus niet altijd juist te zijn. In dit soort extreme gevallen moet je zelf compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Weet iemand een goede (web) winkel voor B+W filters in wat kleinere maten?

Ik zoek de ND 101, 106 en 110 in 39mm en 46mm en die kan ik echt nergens vinden. 102 en 103 zijn wel te vinden maar de andere alleen in grote maten.
Factoryprices had ze wel op de website staan maar die hebben de bestelling na 4 maanden geannuleerd omdat ze niets binnen kregen en toen nog steeds geen idee hadden wanneer er geleverd zou worden.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maxsaver heeft ze niet op de site staan maar wellicht kunnen ze wel leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:48

Bonbridge

35-85

Ook ik zou graag een ND filter willen die 10 stops aan zou kunnen. Nu zijn er naar mijn zoeken slechts twee opties die kwalitatief echt goed zijn. De B+W versie en de Lee Big Stopper. En dan schijnt deze laatste de koning van de 10 stops te zijn. Dat geldt ook voor alle andere filters maar toch.

Nu moet je in mijn ogen toch een (te) hoog bedrag neerleggen voor deze filters. Maar kwalitatief zijn ze toch beter dan de B+W versies. Ik heb intussen ook wat filmpjes gezien van de Lee holder en het ziet er allemaal wel erg prettig en gebruiksvriendelijk uit. Want ik zou op den duur dan ook wat andere filters willen hebben. Weet iemand misschien een adresje waar de Big Stopper op vooraad is? Aangezien alle Lee filters met de hand gemaakt worden en de Big Stoppers nergens aan te slepen zijn. Ik zou hem dan graag voor de zomervakantie willen hebben namelijk.

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Cameranu heeft wel wat LEE spul liggen, alleen de bigstopper staat als leeftijd onbekend. Vorig jaar was er door problemen in de fabriek nergens iets te krijgen maar zo te zien zijn de voorraden weer aardig aangevuld. Lijkt me dat wanneer je hem nu besteld hij toch wel voor de vakantie binnen is.

Mocht je hem dan nog niet hebben kun je altijd een B+W 110 kopen en daar de holder op zetten voor eventuele andere grad ND filters of wat je nog meer wilt gebruiken.

Of de bigstopper echt beter is dan de 110 weet ik niet, de 110 heeft wel wat rode zweem maar de bigstopper was volgens mij ook niet vrij van kleurzweem.

En een LEE set kopen voor alleen een ND filter lijkt me niet nodig. LEE is vooral handig met grad ND's of voor het gebruik van meerdere filters tegelijk. Wil je echt voor die 10 stops gaan dan is een B+W goedkoper, veel compacter en handiger in het gebruik. Die lichte rode zweem krijg je er met digitaal makkelijk uit in de nabewerking.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bonbridge schreef op zondag 15 april 2012 @ 23:08:
Ook ik zou graag een ND filter willen die 10 stops aan zou kunnen. Nu zijn er naar mijn zoeken slechts twee opties die kwalitatief echt goed zijn. De B+W versie en de Lee Big Stopper. En dan schijnt deze laatste de koning van de 10 stops te zijn. Dat geldt ook voor alle andere filters maar toch.

Nu moet je in mijn ogen toch een (te) hoog bedrag neerleggen voor deze filters. Maar kwalitatief zijn ze toch beter dan de B+W versies. Ik heb intussen ook wat filmpjes gezien van de Lee holder en het ziet er allemaal wel erg prettig en gebruiksvriendelijk uit. Want ik zou op den duur dan ook wat andere filters willen hebben. Weet iemand misschien een adresje waar de Big Stopper op vooraad is? Aangezien alle Lee filters met de hand gemaakt worden en de Big Stoppers nergens aan te slepen zijn. Ik zou hem dan graag voor de zomervakantie willen hebben namelijk.
Je zou ook eens kunnen kijken naar de bigstopper van Hitech. Die past ook in de Lee holder. De filter heb ik onlangs aangeschaft in Engeland bij Teamworks. Ik heb hem nog niet geprobeerd. Dat ga ik dit weekeind eens doen. De reviews zijn lovend, althans dat de kwaliteit vergelijkbaar is met de Lee Bigstopper (http://blog.robertstracha...4/hitech-pro-stop-review/).

Prijs was ook een stuk vriendelijker dan de filters van Lee. Overigens heb ik een hele set van Hitech aangeschaft, waaronder ook een reverse grad. Service van Teamworks was goed. Had de filter binnen een week in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:15
Wat is eigenlijk het verschil tussen een B&W ND110E en een non E?
Hier een E versie: http://www.omnifoto.nl/pr...6-110+grijs+filters&c=&q=

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is het al eens vermeld maar ik kan het zo 1-2-3 niet vinden (ook verder niet op internet). Ik krijg met de Big Stopper een nogal blauwe kleurzweem. Weet iemand hoe je die weg kan halen met Photoshop CS5 of evt Lightroom 3 of 4?! Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Gewoon in Lightroom de witbalans aanpassen, je hebt daar een slider die min of meer de Planckian locus volgt:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lHN14sfphmdrMZ1i0aUEoaX3/full.jpg

Wellicht moet je daarna nog een beetje spelen met de groen-magenta slider om de witbalans helemaal goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 08:20:
Misschien is het al eens vermeld maar ik kan het zo 1-2-3 niet vinden (ook verder niet op internet). Ik krijg met de Big Stopper een nogal blauwe kleurzweem. Weet iemand hoe je die weg kan halen met Photoshop CS5 of evt Lightroom 3 of 4?! Alvast heel erg bedankt!
Ik gebruik altijd deze truuk. Werkt net iets beter dan het aanpassen van de witbalans is mijn ervaring :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel erg bedankt Tommyz. Dit was waar ik naar zocht! Heel simpel doch doeltreffend. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Ik heb net een 10 stops ND filter besteld! Niet de alom bekende B+W, maar een versie van Haida. Ik kwam die toevallig tegen op internet, en hij kost maar 35 piek :)

Zie hier en hier een vergelijking met de B+W. Het lijkt een prima alternatief dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag ter bescherming een 77mm (UV) filter aanschaffen voor mijn 24-105mm L lens. Inprincipe gebruik ik deze alleen in omgevingen met reële kans op vlekken, zoals bij veel kinderen of modder (zit bij een scoutingvereniging). Aangezien ik normaal gewoon zonder filter foto's maak (is toch het mooist) hoef ik geen dure coatings en dergelijke te hebben, maar ik wil wel nog mooi resultaat. Kan ik dan gewoon de goedkoopste nemen of zitten er filters bij die ik beter kan mijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2012 @ 23:27:
Aangezien ik normaal gewoon zonder filter foto's maak (is toch het mooist) hoef ik geen dure coatings en dergelijke te hebben, maar ik wil wel nog mooi resultaat.
Volgens mij klopt je redenatie niet. Je hebt juist wel dure coatings nodig en bovendien vuilafstotende. Kwa schoonmaakeigenschappen kom je uit bij B&W, boven Hoya, zo is de algemene opinie (niet mijn ervaring, want ik gebruik geen filters).
Met passende zonnekappen (hoeven geen originele te zijn) kan je ook veel ellende voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik bedoel is dat ik normaal geen filter gebruik voor mijn foto's en dus ook geen duur filter hoef te hebben. Helemaal geen filter is volgens mij beter dan een filter met coating.

Tenzij je het over wel of geen polafilter hebt, maar dat is een ander verhaal.

Ik zag toevallig deze in de pricewatch staan. Een B+W UV Haze (10) 77mm MRC. Voor €3,99 wel wat onderprijsd volgens mij. B+W met MRC is meestal wel goed, maar het is wel de enige winkel die ze nog verkoopt. Oud model misschien?

EDIT: Als ik op de link klik dan krijg ik een wieldop voor de auto te zien. Volgens mij verkopen ze hem dus niet meer. Die prijsvermelding is trouwens gelijk aan het wieldop.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2012 23:59 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 32 Laatste

Let op:
Waarom een UV-filter doorgaans een onzinnige aankoop is: YouTube: UV Filters - A Waste of Time & Money