Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-09 16:18
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 19:45:
Ik weet het, redcoon heeft hem hem voor 40 liggen:) Dankje!
Link in jou bericht is niet met HMC coating die ik heb gekocht. Ik heb me laten vertellen/voorlichten dat je goed op moet letten welke coating erop zit ivb met goed schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BeZaX schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 19:47:
[...]

Link in jou bericht is niet met HMC coating die ik heb gekocht. Ik heb me laten vertellen/voorlichten dat je goed op moet letten welke coating erop zit ivb met goed schoonmaken.
Hmm oke dan neem ik jou linkje:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 11:59

Royz

Kleurenblind!!

dat filter kreeg ik 2x gratis bij Maxsaver als gift (Hoya HMC UV) :p

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Royz schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 20:03:
dat filter kreeg ik 2x gratis bij Maxsaver als gift (Hoya HMC UV) :p
stuur dr maar eentje op:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Hij is onderweg!

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat waardeer ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:40
Thinkreal, ik heb al een dikke 2 jaar de 10-22. Ik heb een uv filter erop (B+W 77MRC) en soms doe ik een gewone, non-slimline polafilter erop. Geen probleem hoor. Niks vignetting :)
Je moet geen filters gaan stacken op de 10-22 ;)

hier, gemaakt met 10-22 met polafilter:
Afbeeldingslocatie: http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/251375_1371814431235_1707991775_624287_3709560_n.jpg

niks aant handje ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 16-07-2011 10:52 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deathchant schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 10:50:
Thinkreal, ik heb al een dikke 2 jaar de 10-22. Ik heb een uv filter erop (B+W 77MRC) en soms doe ik een gewone, non-slimline polafilter erop. Geen probleem hoor. Niks vignetting :)
Je moet geen filters gaan stacken op de 10-22 ;)

hier, gemaakt met 10-22 met polafilter:
[afbeelding]

niks aant handje ;)
Dat is mooi om te horen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-08 14:45

Erikz.nl

professioneel prutser

BeZaX schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 19:40:
Ik heb zelf ook afgelopen maand een Canon 10-22 gekocht en heb hier een Hoya 77mm HMC Super Pro1 UV Filter (google levert meer goedkopere shops op) erbij gekocht na wat speurwerk. Bevalt goed! Orginele lensdop past erop, goede coating om de filter gemakkelijk schoon te kunen maken en geen last van filter vignetting.
Die heb ik ook.
+ een Circl Pola uit dezelfde serie van Hoya. Werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:52
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 18:13:
Ik ga binnenkort een canon 10-22mm in huis halen maar ik zit nog een beetje met de filters. Ik ben van plan een uv en een polarisatie filter erbij te kopen maar ik las dat bij gewone filters vignetting kan optreden. Is dit beperkt of echt heel zichtbaar? Ik vind het ook zowat om bijna 200 euro neer te leggen voor 2 tiffen slimline filters..

EDIT:
Ik zag bij cameranu een kit waar een hoya slimline versie bij in zat die ik op redcoon voor de helft van de prijs kan kopen.
http://www.redcoon.nl/ind...77/cid/41015/refId/tweak/

Dit is een slimline versie right? En kan ik wel mijn gewone lenskap hierop doen?

Gr
Even iets heel anders, waar heb je dat gelezen? Ik ben daar namelijk erg benieuwd naar, ik heb dit nog nooit ergens gelezen en je vraag komt super geregeld voorbij met de opmerking erbij "ik heb gelezen dat...." Ik bedoel er verder niets mee maar ik ben gewoon erg benieuwd waar die hardnekkige onzin vandaan komt :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
gebruiken mensen hier een grijskaart als een pola-filter op de lens zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:31

Polariteit

Fietsende fotografeur

Amrit schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 11:59:
gebruiken mensen hier een grijskaart als een pola-filter op de lens zit?
ik wel, gebruik mijn ND110 wel eens icm mijn pola.

is wel moeilijk om het effect van de pola te bepalen... maar levert wel leuke effecten op (vooral midden op de dag levert het kleurwinst op)

[ Voor 7% gewijzigd door Polariteit op 20-07-2011 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met Sony live view krijg ik zelfs beeld wanneer ik de ND-110 + pola heb gemonteerd :) Moet er wel redelijk wat licht aanwezig zijn...

Overdag schiet ik eigenlijk alleen maar architectuur, landschappen pas vlak voor zonsondergang. Lich overdag is verschrikkelijk slecht voor landschappen, helemaal in de zomer...

Alle kleine details worden kapot gemaakt door het harde zonlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

marceltuit schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 12:23:
[...]

ik wel, gebruik mijn ND110 wel eens icm mijn pola.

is wel moeilijk om het effect van de pola te bepalen... maar levert wel leuke effecten op (vooral midden op de dag levert het kleurwinst op)
schroef je een ND110 en pola op elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amrit
  • Niet online
grijskaart, geen grijs-filter :P

Een Pola-filter verkleurt de werkelijkheid nogal, extra kleurdynamiek is welkom maar een verkleuring is weer minder. Volgens mij moest ik maar eens zo'n Spyder Cube aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Royz schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 13:35:
[...]

schroef je een ND110 en pola op elkaar?
Jep ;)

wel heel voorzichtig doen om de pola te houden zoals hij staat. en ook niet te strak, want anders komen ze niet meer los :S

@amrit: verre, foutje!

Dan is het antwoord: nee

@ikremers: dat vind ik dus wel meevallen. Vaak vind ik landschapsfoto's overdag gemaakt met mijn ND110 nog wel enigszins te pruimen, aangezien er dan een iets warmere tint over de foto's lijkt te zitten; in vergelijking met dezelfde foto's zonder ND110/pola

overigens vind ik het licht 's vonds wel mooier trouwens...

[ Voor 31% gewijzigd door Polariteit op 20-07-2011 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Zo, m'n B+W 77mm Kaesemann MRC Circular Polarizer Filter + gratis UV filter is ook binnen van MaxSaver. Op 18 juli besteld, vandaag binnengekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

marceltuit schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 13:52:
[...]
en ook niet te strak, want anders komen ze niet meer los :S
Daar moet je inderdaad goed op letten. Ik had eventjes mijn polarisatie filter op mijn UV geschroefd om te testen maar was iets te enthousiast en draaide ze iets te strak... Nou dat heb ik geweten :-( Nadeel van die filtertjes is ook nog dat ze niet al te dik zijn waardoor je als je wat grotere handen hebt je weinig grip kunt krijgen. Ben wel eventjes zoet geweest om ze weer van elkaar te krijgen :-(

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:19

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Datzelfde probleem had ik met een Mamiya adapterring op m'n Pentacon 6 objectief. Even te fanatiek gedraaid, kostte moeite om het weer los te krijgen. :)

Heeft iemand de BW ND110 al eens vergeleken met dezelfde van Lee? Ik ben een beetje aan het kijken naar een Lee systeem, maar zo'n BW is ook niet vervelend wellicht.

edet: Net een vergelijk gevonden: http://mattlauder.wordpre...top-nd-filter-review-pt1/

Deel 2 nog niet echt gevonden...

[ Voor 53% gewijzigd door Hillie op 26-07-2011 14:16 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

.Gertjan. schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 12:48:
[...]

Daar moet je inderdaad goed op letten. Ik had eventjes mijn polarisatie filter op mijn UV geschroefd om te testen maar was iets te enthousiast en draaide ze iets te strak... Nou dat heb ik geweten :-( Nadeel van die filtertjes is ook nog dat ze niet al te dik zijn waardoor je als je wat grotere handen hebt je weinig grip kunt krijgen. Ben wel eventjes zoet geweest om ze weer van elkaar te krijgen :-(
Er zijn inderdaad een aantal zaken waar je op moet letten bij het vast en los draaien van je filters:

- Draai ze vast en los op dezelfde hoogte, dezelfde dag etc. Boven op een berg heerst een andere druk dan in het dal. Daarom nooit op een berg vastdraaien en dan in het dal proberen los te draaien. De filters zijn dan gewoon aan elkaar gezogen door de onderdruk die tussen de twee filters zit. Zelfde geld voor de normale luchtdrukverdeling op het zelfde niveau, maar in mindere mate: Vastdraaien tijdens een lage druk gebied ( vaak stormachtige dag ) en dan proberen los te draaien tijdens hoge druk gebieden (vaak mooie zonnige dagen ) is niet aan te raden.

- Bij vastdraaien: draai ze vast, maar nadat je hem vast draait, gelijk weer een halve milimeter los draaien. Filter zit dan nog steeds goed vast, maar je krijgt hem vele malen makkelijker los.

- Bij losdraaien: ga niet oneindig hard knijpen. Je drukt de schroefdraad alleen maar vaster en krijgt hem alleen maar lastiger los. Een van de tips bij weinig grip: pak een strook plakband van het type scotch (copy tape). Plak dit rond het filter dat je eraf wilt halen. Wrijf het strak in de groefjes aan de rand. Probeer nu opnieuw los te draaien. Dit werkt voor circular polar nog beter (je draait nu niet per ongeluk het draaiende gedeelte van dit filter in de rondte)

- Bij vastdraaien: doe dit nooit in een vochtige warme ruimte. Tegen de tijd dat je er achterkomt dat hij op een koelere plek gaat beslaan aan de binnenkant kun je hem er tevens niet meer afkrijgen wegens onderdruk tussen de filters. Voorbeelden zijn: nauwe kloof bij een waterval, druk cafeetje bij wintersport (natte kleding etc).

- Bij losdraaien van vastzittende filters: leg de camera in een droge warme ruimte ( ~30Celsius)(bijv ruimte met houtkachel), als de lens/camera is geacclimatiseerd (ook 30C is geworden) kun je de truuk met de tape uithalen.

Meeste aangehaalde voorbeelden zijn eigen ervaringen... 8)7 en ik heb ze met beschreven methoden ook altijd weer los gekregen. :)
Lastigste situatie: UV filter met daarbovenop een circularpolarizer slim filter, opgedraaid op 3,5km hoogte (Oostenrijk) en daarna proberen eraf te draaien op 0m NaP (Nederland). Combi van weinig grip (slim-filter) en onderdruk (hoogte verschil) en vocht ( in de wolken erop gedraait..)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Sorry maar dat klinkt allemaal wel heel erg broodje-aap-verhaal achtig.
Nog nooit problemen gehad met filters als je ze maar niet te vast aandraait.

Vast is vast en dan heb je echt nooit problemen.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:11
Zelfde geld voor de normale luchtdrukverdeling op het zelfde niveau, maar in mindere mate: Vastdraaien tijdens een lage druk gebied ( vaak stormachtige dag ) en dan proberen los te draaien tijdens hoge druk gebieden (vaak mooie zonnige dagen ) is niet aan te raden.
Dat verschil lijkt mij veel te klein om daar een merkbare invloed op te hebben. Het grootste verschil tussen hoge en lage druk is iets van 960 naar 1040 hPa, dat is 8,3% verschil in luchtdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

RZor schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 14:10:
Sorry maar dat klinkt allemaal wel heel erg broodje-aap-verhaal achtig.
Nog nooit problemen gehad met filters als je ze maar niet te vast aandraait.

Vast is vast en dan heb je echt nooit problemen.
broodje-aap-verhaal : Ik wens u veel succes als je een filter ergens bovenin de bergen hebt vastgedraaid op een ander filter en je komt terug in het dal of Nederland.
PowerUp schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 14:14:
[...]

Dat verschil lijkt mij veel te klein om daar een merkbare invloed op te hebben. Het grootste verschil tussen hoge en lage druk is iets van 960 naar 1040 hPa, dat is 8,3% verschil in luchtdruk.
In mijn eigen ervaring weldegelijk merkbaar. Uiteraard is dit maar zeer gering in de meeste omstandigheden.

Nu moet ik ook zeggen dan ik er af en toe wat losjes mee omga en dus een filter er een maand op laat zitten (wisseling van lens zonder filter eerst te verwijderen en die lens blijft vervolgens een maand ongebruikt in de tas) wat het ook niet vergemakkelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Sowieso zijn twee filters op elkaar een heel slecht idee, denk dat daar meer het probleem zit dan bij één van de andere dingen die je aandraagt.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onzin, er zijn zoveel mensen die filter stacken. Denk aan een ND en een gradual ND van Cokin of Lee. Zelf schroef ik met regelmaat een pola filter op mijn ND110 en heb er nooit problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:11
Kenko introduceert variabele ND-filter.
Je kan hem instellen tussen 1,3 en 10 stops. Best een geinig concept :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

handig, scheelt je een hoop gesjouw met verschillende ND-filtertjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Er stond wel een aardige opmerking bij de reacties op dpreview.

Die dingen zijn gewoon twee polarisatie filters voor elkaar. Veel mensen hebben al een circulair polarisatie filter en als je er een lineair polarisatie filter voor zet krijg je hetzelfde effect. Je hebt meer kans op vignetting, maar het is wel een goedkope manier om zoiets een keer te proberen.

[ Voor 12% gewijzigd door mjtdevries op 02-08-2011 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twee polarisatie filters zijn beter dan zo'n variabel ND filter.

Uiteindelijk is zo'n variabel ND filter óók gewoon een combinatie van twee polarisatie filters. Máár.... daarbij kun je alleen de filters t.o.v. elkaar draaien. Je kunt i.h.a. niet de set t.o.v. je camera draaien. Niettemin zal zo'n variabel ND filter nog steeds óók als polarisatie filter werken. Waarbij je dan dus geen controle over de richting hebt.

Wanneer je zelf twee pol. filters op elkaar zet, heb je wel controle over de richting. Levert dus meer mogelijkheden om het beeld te beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Conclusie: Een ND110 + PL filter is het beste ;) Dat heb ik namelijk, en met de liveview functie van mijn sony camera kan ik het pola filter instellen.

Als ik een minder lange sluitertijd wil gebruik ik een kleine diafragma of een hogere ISO. Ik gebruik dat filter nu een jaar en heb nog nooit gedacht "Hmm, ik wou dat ik hem op 6 stops kon instellen.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 11:48
PowerUp schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 07:24:
Kenko introduceert variabele ND-filter.
Je kan hem instellen tussen 1,3 en 10 stops. Best een geinig concept :)
Ik had zo'n LightCraft Fader ND, maar na een half jaartje vervangen door een B+W ND110. Op een groothoek kwam vanaf 4 stops steeds meer een 'X' in beeld (doordat het twee pola's op elkaar zijn), en de 10 stops haalde je alleen bij meer dan 200mm. De Sigh Rays schijnen hier wat minder last van te hebben, maar die zijn ook 300+ euro.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:29
Even een vraag: Ik heb een krasje op mijn filter maar dan wel op de rand. Het zit niet voor de lens zelf en het is waarschijnlijk veroorzaakt door de lensdop. Kan dit kwaad en zie ik dit terug op de foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 12:07
Freezhost schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 19:42:
Even een vraag: Ik heb een krasje op mijn filter maar dan wel op de rand. Het zit niet voor de lens zelf en het is waarschijnlijk veroorzaakt door de lensdop. Kan dit kwaad en zie ik dit terug op de foto's?
Even een fotootje van een blauwe lucht schieten op F/22 of hoger, dan kun je zien of je het terug ziet.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:29
Bedankt hopelijk morgen even proberen... zou zonde zijn hij is net een week oud |:(

Edit: Morgen zien we denk ik geen blauwe lucht... zijn er nog andere opties of niet?

[ Voor 37% gewijzigd door Freezhost op 05-08-2011 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Ik wed, dat je er geen moer van ziet op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeyJIJdaar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-09 19:27
Ik heb bij maxsaver een mooie 77 MRC XSP besteld en had hem tijdens mijn vakantie (6 dagen na bestelling binnen). Net niet op tijd, maar toch keurig. Tevens heb ik er een mooi Hoya 77mm HMS Slim frame erbij. Altijd fijn.

Nu heb ik zelf al een B&W F-pro MRC liggen en een Hoya 55mm HMC. Die laatste Hoya is een UV(O). Maar mijn nieuwe gratis uv filter is een UV(C). De nieuwe B&W is een UV-Have filter...

Wat is nu het verschil tussen al die benamingen? Is er een verschil.

Ik wil namelijk nog een 49mm voor mijn Nex en een 55 mm voor mijn macro bestellen en wil de goede hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:48
op 9-11 een Hoya 77mm HMC UV(C) Multi-coated Filter Thin besteld bij Maxsaver.net en 4 dagen later was ie in huis! Dat was echt supersnel, had eerder 2 weken verwacht ofzo. Filter ziet er goed uit, was ook goed verpakt.

Gelijk op mijn 24-105L geplaatst en lensdop past ook perfect erop.

[ Voor 13% gewijzigd door Rainesh op 13-08-2011 20:29 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je een slim polarisatiefilter koopt en een gewone, loop je dan alsnog risico op vignettering?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:06

Cheezus

Luiaard

Als je ze stacked bedoel je? Of je last krijgt van vignettering ligt vooral aan je lens, (U)WA hebben daar over het algemeen sneller last van dan telelenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eksit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:41
Ik heb nu drie filters er in de toekomst kunnen er nog een paar bijkomen. Ze komen allemaal in overmaatse doosjes. Hoe bewaren jullie de filters compact, veilig en snel toegankelijk?

Eksit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Laatst online: 12-09 12:38
Ik heb ze in zo'n Tiffen filter mapje zitten. Die ik heb kunnen er 4 in, maar je hebt er ook van 6 meen ik. Voor mij werkt het perfect. Snel en toch goed opgeborgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:58
Hoya heeft er bijvoorbeeld een met zes vakjes.
(Persoonlijk vind ik die dingen niets. Ik heb zelf geen filters die in een doosje zwemmen, maar anders zou ik er een doosje voor nemen die wel past. Ik wil dat de filters zijn afgeschermd.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Afgeschermd van wat? Want bij die van mij komt in dat tasje geen stof, raken ze elkaar niet en zit er voldoende stof+vulling omheen om ze voldoende te beschermen. Of je moet ermee willen gaan frisbeeën ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Dadona schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 20:32:
Hoya heeft er bijvoorbeeld een met zes vakjes.
(Persoonlijk vind ik die dingen niets. Ik heb zelf geen filters die in een doosje zwemmen, maar anders zou ik er een doosje voor nemen die wel past. Ik wil dat de filters zijn afgeschermd.)
Ik heb vaak een zooitje filters mee, dus heb zo'n mapje van 6 vakjes, wel een ander merk zonder gaas maar met dat zachte plastic.
Alleen al voor het formaat zou ik er eentje gebruiken. Ik gebruik kleine filters tot 46mm dus de doosjes zijn nog erg compact, maar 6x zo'n compact doosje tegenover 1 mapje maakt echt een groot verschil.

Bovendien zitten ze er heel veilig in. De buitenkant is dikker dus kan makkelijk tegen een stootje, en de filters zitten er (wanneer die is ingevouwen) geklemd in dus kunnen ook niet bewegen.
Bovendien kun je er, mocht je niet 4 of 6 filters hebben, ook dingen in doen als een brillendoekje of bijvoorbeeld geheugenkaartjes.

Let er wel op dat de groot formaat filters (ik schat 72mm + bij de 4 stuks map) er niet in passen. Ik heb nog een 77mm vario ND filter en die is dus zelfs groter dan het mapje.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Deze mapjes bestaan natuurlijk in verschillende maten. Die van mij kan 4x 77mm filters aan. Die zijn dus wel ergens te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:58
TranceSetter schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 20:35:
Afgeschermd van wat? Want bij die van mij komt in dat tasje geen stof, raken ze elkaar niet en zit er voldoende stof+vulling omheen om ze voldoende te beschermen. Of je moet ermee willen gaan frisbeeën ofzo
Misschien heb jij de luxe versie. Die van mij hebben gaas waar stof doorheen kan en de zijkanten van het mapje zijn gewoon open. (Maar de filters kunnen niet uit het vakje komen.) Zelfs zonder te willen frisbeeën ga ik dan toch liever voor doosjes. Maar goed, er speelt ook wel een beetje mee dat ik niet met zes filters rondloop (twee CPLs, UV zit op de lenzen).

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ik heb een mooi leren mapje van B+W gekocht bij Kamera express waar 6x een 77mm filter in past. Echt erg mooi, was maar 11e :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb de mijne gewoon in de losse B+W doosjes :). Heb er dan ook maar weinig.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Ik heb ze ook in een doosje omdat dat toch iets meer bescherming biedt, ik heb alleen wel 2 filters in 1 doosje zitten (schuim een beetje aangepast) zodat het ook niet zoveel ruimte inneemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:04

wontcachme

You catch me? No you wont

Iemand ervaring met de Hoya HRT Polarisatiefilter en UV-Coating? Dit lijkt me een mooi filter zodat ik er niet twee moet mee sjouwen, maar werkt het ook goed?

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Ook Heliopan heeft nu een vario ND filter.
Van ND 0,4 tot ND 1,8. Dus 1 tot 6 stops.

http://www.heliopan.de/news.shtml

http://landscapephotograp...-sizes-from-55mm-to-82mm/

Ook de wat hoger segment filtermakers nu dus bezig met vario's. Zag dat B+W ook een vario ND systeem heeft maar dat zijn echt 2 losse filters inclusief (grote) filterhouder.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

wontcachme schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 19:59:
Iemand ervaring met de Hoya HRT Polarisatiefilter en UV-Coating? Dit lijkt me een mooi filter zodat ik er niet twee moet mee sjouwen, maar werkt het ook goed?
Heb je echt een UV filter nodig? Voor zover ik weet worden UV-filters tegenwoordig vooral gebruikt als lens-protectie en hebben ze geen (positieve) invloed op de beeldkwaliteit in het digitale tijdperk.
Een gewoon polarisatie filter zal trouwens ook al aardig wat UV tegenhouden, een 2-in-1 filter lijkt me meer marketingpraat dan nuttig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wontcachme schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 19:59:
Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar. Ik heb namelijk zowel een UV filter als een polarisatie filter nodig. Ik ga binnenkort naar Chili op vakantie en daar zit ik de helft van de tijd boven de 3000 meter en hebben ze daar nogal een gaatje in de ozonlaag waardoor er fijn wat extra UV straling bijkomt. Het zou dan in combinatie zijn met m'n D3100 en standaard 18-55 kitlens.

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Ik zit de laatste tijd wat te experimenteren met Verloopfilters. Dit is wel geinig spul, hoewel je je kan afvragen in hoeverre je hiervoor geen Photoshop kunt gebruiken. Gevoelsmatig is het denk ik beter om het meteen te doen bj het nemen van de foto.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Hillie

Hillie

Photoshop gebruiken kan in sommige situaties, maar als je delen van foto's 2 of 3 stops bij moet trekken kun je nogal eens wat lelijke bijeffecten krijgen. Hoe meer je bij de opname goed doet, hoe beter je startpunt en minder frustratie en vaak ook hoe beter het resultaat.

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Op zich ben ik wel geinteresseerd in die halve graduated verloop filters. Ik vraag me alleen nog een paar dingen af. Waar zit het verloop nou? Precies in het midden? op 1e 3e? Is dat aan te passen door te draaien? Is de sterkte aan te passen? :)

• Hillie

Hillie

Voor dergelijke setups zijn filters van Lee en consorten wel handig, dat zijn grotere plakken die in een houder voor je objectief kan schroeven en door draaien en schuiven kun je de overgang plaatsen. Hier is het een beetje uitgelegd: http://www.leefiltersusa....sets/JC_Filter_PDFqxd.pdf

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Zoiets bedoel ik eigenlijk ja, maar Cokin heeft die toch ook? Ziet er wel lekker uit :D

• sapphire
Alleen is Cokin Failliet :p

Gabriël AM5

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Voor Cokin zijn ook aanvullingen beschikbaar van 1 of ander ander merk die in de houders passen. Ik weet zo niet welke. Cameranu.nl had die dingen laatst in een mailing staan.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Duur hoor, een houder en filter is alweer 150euro geloof ik. En alleen konijnenberg verkoopt hem? Toch ga ik er wel naar kijken, ik vind het handiger dan die opschroef filters :)

Als ik cameranu bekijk, zie ik een cokin houder en grijs verloop filter voor samen 50 euro...

heb het topic doorgelezen.

@hierboven: Stealth Gear en Travor maken nu dezelfde soort spullen.

[ Voor 37% gewijzigd door Royz op 19-08-2011 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:54
Ik heb een Canon 10-22 lens en ga daarvoor nog een UV-filter aanschaffen. Nou is het algemeen bekend dat je bij die lens echt geen slim filter hoeft te kopen, maar ik vroeg me af, geldt dat ook als je de zonnekap erop hebt? Of krijg je dan icm een gewoon filter toch een beetje vignettering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

Met de originele (of imitatie) zonnekap niet, als je een zonnekap hebt die je nog eens op het filter zelf moet schroeven zou dat wel kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Eindelijk iemand die het snapt dat slim filters niet nodig zijn :)

Maar nee je krijgt door een zonnekap geen extra vignetting, waarom zou dat uit moeten maken? Je schroeft de kap niet bovenop het filter ofzo hoor, deze gaat met een bajonet aansluiting op de lens en die aansluiting ligt soortvan achter het filter dus je hebt er geen last van.

[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 23-08-2011 11:45 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
net een nd2-400 fader filter gekocht (echt japanse coating) voor niet al te veel... was weer een van die uitspattingen omdat ik wat andere spullen nodig had. We gaan zien of het wat is :)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Zondag een Hoya Pro1 52mm Circular Polarizing Filter via eBay besteld voor €43 inclusief verzendkosten, bij cameranu.nl €59,95. Wil deze vooral op vakantie gaan gebruiken bij zonnige dagen aan het strand.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 16:44
Ik heb een Cokin P compatibele (beleefder dan kloon) set besteld bij buyincoins.com voor een verbluffende totaalprijs van 17 euro. Niet slecht, aangezien 1 Cokin adapterring hier in NL al 30 euro kost! 8)7

Naar aanleiding van mijn post hebben enkele tweakers al hun setje besteld, dus plaats ik hier mijn ervaringen omdat mijn setje al binnen is.

Fotos:

Ring+P-houder op Sigma 15-30mm
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MtE8u.jpg

52mm Adapter ring
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WH9hn.jpg

52mm adapter + P houder
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1eqxZ.jpg

Hele zooitje met ND filter
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/C0tEh.jpg

Testfoto's met het NDfilter: (klik voor groter)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sG0dRl.jpg

De foto met ND filter is een stuk fletser dan die zonder filter, maar door het iets opkrikken van het contrast en de verzadiging kan je dat helemaal tegen gaan. Nou eens kijken hoe flets het wordt als ik hem in de zon mik...

Antwoord: vrij flets.

[ Voor 23% gewijzigd door citruspers op 03-09-2011 14:45 ]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie

Hillie

Je kunt natuurlijk wel de goedkope hardware pakken en er goede filters (Lee of Hitech 85mm versies, misschien heeft Singh Ray die maat ook?) indoen. Dan bespaar je toch leuk op de soms nodeloos dure hardware, maar kun je met goede filters aan de slag.

Tenslotte kijkt vrijwel iedereen hier naar optimale kwaliteit objectieven en dan is het best vreemd om daar het goedkoopst mogelijke plasticje/glaasje voor te duwen wat direct in het lichtpad hangt. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Hillie op 03-09-2011 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Precies, dat is ook een eventueel plan 2 mocht ik me echt storen aan de kwaliteit van het ND filter.

Ik snap je helemaal hoor, met het goedkope filter voor de dure lens, maar ik doe bijna geen landschapswerk, en -tenminste voorlopig- is het me nog geen duur filter waard.

Voor 2 filters voor 5 euro wil ik nog wel eens een gokje wagen en kijken of het iets voor mij is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-09 12:11
Heb zelf 3 Hitech's, maar probleem is dat die 'plastic' (resin) zijn. En dat krast na een tijdje toch behoorlijk, wat je weer terugziet in lastige licht situaties....Als die Lee's nou eens wat beter leverbaar werden, dan stapte ik direct over!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Ik heb sinds een jaar of 3 ook een setje van hitech, tot nu toe geen krassen. Maar 't is wel zachter dan glas inderdaad. Voor de prijs van een Lee filter kan ik er echter nog wel een paar van hitech kopen ;)

Als je 3 filters samen gebruikt zijn die van hitech trouwens ook niet meer zo neutraal, klein beetje magenta (bij een 1.2 ND, 0,9 hard edge nd-grad en 0,6 soft edge nd-grad gestapeld). Vind ik niet zo'n probleem, ik gebruik er vaak toch maar 1 tegelijk + evt een polarizer.
De adapterringen en houders heb ik gewoon via ebay of dealextreme ofzo gekocht, eentje verzaagd tot groothoekhouder zodat ie ook bij 17mm @ FF buiten beeld blijft.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Ik heb net gisteren de D5100 gekocht met Nikon 18-105mm lens na aanraden hier. Tot nu toe super blij mee. Was echt super verbaasd hoe goed VR werkte; in het half-donker s'avonds met een sluitertijd van 1" nog een superscherp beeld geschoten vanuit de hand. Respect hoor!

Maar ik heb nog een vraagje. In de winkel wilde de verkoper mij een UV-filter aansmeren waar ik gelijk nee op heb gezegd; ik heb allang geleerd om niks extra's bij te kopen, je wordt er altijd mee genaaid. Ik heb wel even nagelezen en ben niet helemaal zeker van mijn zaak meer. Ik ga namelijk binnenkort naar Nepal ergens tussen 3000-5000m in. Is het dan wel verstandig om een UV-filter aan te schaffen? Of maakt dat niet zo veel uit met mijn "cheapo" lens? Zal ik verschil ervaren?

En natuurlijk, zo ja, welke?

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Een UV filter gebruik ik vrijwel nooit, ik vind de zonnekap veel meer bescherming bieden (die heb ik er eigenlijk altijd wel op zitten). Ik zou sowieso nooit een budget UV filter op mijn lens plaatsen, het is zonde als het de foto beïnvloedt.

Echter, ga je foto's maken op zulke hoogtes, dan zou een UV filter weldegelijk kunnen helpen. Ik zou in dat geval wel een UV filter gebruiken. Schaf wel een beetje fatsoenlijke aan (geen el cheapo), in vergelijking met CPL of andere filters zijn ze niet zo prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 13:39
jvdgeest schreef op zondag 11 september 2011 @ 13:13:
Een UV filter gebruik ik vrijwel nooit, ik vind de zonnekap veel meer bescherming bieden (die heb ik er eigenlijk altijd wel op zitten). Ik zou sowieso nooit een budget UV filter op mijn lens plaatsen, het is zonde als het de foto beïnvloedt.

Echter, ga je foto's maken op zulke hoogtes, dan zou een UV filter weldegelijk kunnen helpen. Ik zou in dat geval wel een UV filter gebruiken. Schaf wel een beetje fatsoenlijke aan (geen el cheapo), in vergelijking met CPL of andere filters zijn ze niet zo prijzig.
Een uv-filter op een dslr is voor de beeldkwaliteit altijd zinloos. Voor de sensor zit immers al een zeer degelijke uv- en ir-filter. Voor een filmcamera kan een uv-filter enig nut hebben op grote hoogtes. Voor een recente dslr eigenlijk niet. het enige voordeel van een uv-filter is dat je bescherming hebt voor je lens. Op een 18-105 vind ik dat nutteloos.

Enkele oudere dslrs hebben niet zo een sterke ingebouwde uv-filter, dus dan zou het eventueel wel nut kunnen hebben, maar dat is puur theoretisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
De oudere DSLR's hebben vaker last van een te zwak infrarood filter, dan een te zwak UV filter (zoals bijvoorbeeld mijn Nikon D2H, of de Leica M8 (geen DSLR).

Maar hiervoor is het grote filtertopic in het leven geroepen, nietwaar? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Teun_2 schreef op zondag 11 september 2011 @ 17:20:
Voor een filmcamera kan een uv-filter enig nut hebben op grote hoogtes.
UV filters hebben ook nut in het zonnige zuiden--Spanje, Griekenland, etc, tropen. Je merkt het aan de blauwige waas die over je foto's komt als je geen UV filter gebruikt.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 13:39
Shark.Bait schreef op maandag 12 september 2011 @ 02:12:
[...]

UV filters hebben ook nut in het zonnige zuiden--Spanje, Griekenland, etc, tropen. Je merkt het aan de blauwige waas die over je foto's komt als je geen UV filter gebruikt.
Ik ben het met mijn digitale camera nog niet tegengekomen. Hoe zou je dit verklaren? Er zit immers al een uv-filter in je digitale camera ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

jvdgeest schreef op zondag 11 september 2011 @ 13:13:
Een UV filter gebruik ik vrijwel nooit, ik vind de zonnekap veel meer bescherming bieden (die heb ik er eigenlijk altijd wel op zitten).
Ik stond laatst bij een waterval en de windrichting maakte er een mini regen van terwijl ik foto's zat te maken + video op te nemen : Dan heb ik toch liever al die druppels op mijn filter dan op mijn lens ;)

Sta je in de regen of stofwolken ergens : Erop schroeven dat ding !!!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Jemig je doet nu net alsof lenzen niets kunnen hebben. Om een beetje regen maak ik me echt niet meer druk hoor, ik sta zelfs in windkracht 9 gewoon op strand, daar heb je van die leuke zoutaanslag ;)

Die spullen van tegenwoordig kunnen wel wat hebben hoor zeker een paar druppels regen kan weinig kwaad...

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Was meer bedoeld als "indien je de lens een beetje in goede staat wil houden" maar goed...
Lijkt me toch lullig als je tijdens het schoonmaken zand korrels tegen komt die krassen op je voorste element veroorzaken : Filter is makkelijker en goedkoper te vervangen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Hmm, dus de uitslag is dat het geen zin heeft. Moderne apparatuur heeft al goede UV filter ingebouwd, en met mijn entry-level lens merk je er toch niks van. Duidelijk :)

(het lijkt me een beetje overkill om alleen ter bescherming voor 70 euro een filter op de lens te zetten die maar 170 euro kost in de winkel)

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
nero355 schreef op maandag 12 september 2011 @ 12:04:
Was meer bedoeld als "indien je de lens een beetje in goede staat wil houden" maar goed...
Lijkt me toch lullig als je tijdens het schoonmaken zand korrels tegen komt die krassen op je voorste element veroorzaken : Filter is makkelijker en goedkoper te vervangen :)
Je hebt het over water druppels/nevel. Tenzij je in het zand gaat liggen rollen met je apparatuur kan ik met vrij grote zekerheid zeggen dat zand niet zo snel op je lens komt als je deze op normale hoogte houd. En ik kom wekelijks op strand/duin/bouwplaatsen :)

Ik gebruik zelf ook UV-fitlers hoor (niet altijd overigens) maar valt me gewoon op dat menen hier soms denken dat het front element van een lens van suikergoed is. Fabrikanten zijn niet gek hoor, die dingen zijn gewoon gemaakt van stevig en gecoat glas. En netjes houden, tja ik gooi (nog net) niet met m'n spullen maar ik behandel het niet alsof het heilig is hoor, het blijven gebruiksvoorwerpen en gereedschap imho. :)

[ Voor 24% gewijzigd door sapphire op 12-09-2011 14:36 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Op digitalREV hebben ze een keer met een hamer op het front element van een lens zitten slaan.

Het was bepaald niet makkelijk om er zichtbare schade op te veroorzaken...

• citruspers
Nog eventjes deel 2 van mijn ubercheapass Cokin P setje: de ND Grad!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dmEecl.jpg

Ding doet netjes zijn werk, de kleuren worden er eigenlijk niet zo veel fletser door. De lucht lijkt wel een lichte magenta kleur te krijgen.

Goed genoeg voor mij in ieder geval. Voor het weinige gebruik vind ik dit een prima resultaat voor een filter van 4 dollar :+

• sapphire
Ik reed vandaag langs een lokale foto toko war ik normaal straal langs loop. Alleen nu stond er een grabbelbak :)

Uit de grabbelbak een setje oude B+W filters gehaald. B+W 58ES 102 4x (2 stops ND), B+W 48E 010 (uv filter) en een B+W 48E NL4 (4x closeup)

De 48mm's zijn voor m'n Canonet en de 58mm ND ga ik denk gebruiken op m'n 85/1.8 :)
En dat voor een paar euro !

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Voor de geinteresseerden in lee filters:

Ik heb momenteel contact met de nederlandse importeur (Controllux) waar ik 2 Lee filter swatches heb besteld tegen verzendkosten (10E). Als het goed is zouden deze groot genoeg moeten zijn voor op een reportageflitser, of in een gelhouder achterop een lens (zoals de Sigma 15-30mm, 10mm enzovoorts).

Als ze een beetje goed werken en goede optische kwaliteit leveren ga ik misschien een velletje bestellen voor in mijn filterhouder (die grote vellen kosten ~10 euro per stuk).

Als jullie geinteresseerd zijn hou ik jullie op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
citruspers schreef op vrijdag 16 september 2011 @ 16:48:

Als jullie geinteresseerd zijn hou ik jullie op de hoogte :)
* NickH geïnteresseerd is

• citruspers
De filters zijn binnen!

Mijn eerste indruk was: holy shit. Ik verwachte een klein swatchje, maar deze heeft werkelijk alle kleuren van de regenboog, en meer. Naast dat zijn er ook nog speciale correctiefilters (CTO, CTB, CTG/F, Sodium), lenscorrectiefilters (minus green), ND filters en frosted diffusiefilters!

Hier allereerst een foto van de swatch, naast een fotorolletje als schaal.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yUSbG.jpg

Dat is natuurlijk niet praktisch om mee te nemen, dus heb ik bij de outlet store een setje carabiners gehaald, waar ik 2 setjes filters aan vast heb gemaakt. Eentje met correctiefilters (CTO/CTB enzovoorts), en eentje met effectfilters (kekke kleurtjes om bijvoorbeeld een achtergrond kleur te geven):

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/o7BSj.jpg

De filters zijn groot genoeg voor een SB-600, en misschien ook wel de SB-800 en 900, maar die heb ik hier helaas niet. Controllux heeft van alle filters ook grotere vellen (waar je dus zelf enkele filters van kunt snijden), maar die kosten wel een tientje per stuk...

Van een stukje plastic heb ik een houdertje gefabriceerd a la http://arofarmer.blogspot...gel-holder-version-2.html

Deze werkt perfect, en zolang er maar wat ruimte tussen kop en houder/gel zit wordt het ook niet te warm na 10 full power flitsen achter elkaar

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KeYjv.jpg

Niet gek!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Cool! Hoe komen wij aan die filters voor de flitser voro 10e? ;)

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:47

Vis

Royz schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:27:
Cool! Hoe komen wij aan die filters voor de flitser voro 10e? ;)
REquote :)

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

• citruspers
Bugger, ze hebben dus de webshop vernieuwd, en nou hebben ze die swatches niet meer lijkt het wel. Wel kunnen jullie natuurlijk proberen een mailtje te sturen en zon setje aan te vragen. Het heet geloof ik een Lee Designer Sample boekje.

Begrijp wel dat een bedrijf er heel snel mee kapt als iedereen die boekjes bestelt en geen filters er bij koopt, dus doe iedereen een lol en bestel er een groot filter bij voor 7 euro. Een groot CTO filter heb je sowieso iets aan, of eventueel de Lee heatshield als je een krachtige flitser hebt en je je gels niet wilt smelten. En anders een rol Nichiban gaffa tape, dat heeft elke strobist toch wel nodig ;)

Anyhow, dit is de website: https://www.controllux.nl/webshop/ (De filters staan onder "consumables")
Ze hebben me erg netjes geholpen dus ik ga er zeker nog wel een keer weer wat bestellen. Misschien een setje rigger handschoenen, die zijn misschien perfect om te fotograferen in de winter).

[ Voor 23% gewijzigd door citruspers op 21-09-2011 15:50 ]

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

citruspers schreef op woensdag 21 september 2011 @ 15:03:
Deze werkt perfect, en zolang er maar wat ruimte tussen kop en houder/gel zit wordt het ook niet te warm na 10 full power flitsen achter elkaar
Dat was bij het eerste probleem, smeltende gels :)

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• citruspers
Yep. Is nog verbazingwekkend hoeveel warmte er van een xenon flitser af komt op korte afstand. Hou je arm er maar eens voor, soms ruik je verschroeid haar als je op full power flitst :+

Maar goed, Blauw is de grootste risicogel hiervoor, aangezien die het meeste licht absorberen (Y=2% soms)

[ Voor 22% gewijzigd door citruspers op 21-09-2011 16:30 ]

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-08 14:54

• citruspers
Ik denk dat je daar niet veel succes mee gaat hebben na mijn post over goedkope chinese Cokin klonen :p

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 10:39

LoneWolf

Just a Byte

@citruxpers, ik heb de lee filters ook, welke heb jij als setjes genomen ? vind het moeilijk keuze voor beetje goede kleuren te maken.

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-08 14:54
De fanatiekeling zal altijd Lee kiezen t.o.v. Cokin ;). Het is niet voor niks dat er een wachtrij van maanden is voor Lee filters..

• sapphire
Ja ze produceren geen h*l ;)

Gabriël AM5

• citruspers
LoneWolf schreef op woensdag 21 september 2011 @ 18:52:
@citruxpers, ik heb de lee filters ook, welke heb jij als setjes genomen ? vind het moeilijk keuze voor beetje goede kleuren te maken.
In mijn correctiesetje heb ik:

Alle CTO, CTG, CTB en CT Straw
Alle ND's
Alle CTx + ND setjes
Alle Sodium (Hi, Indus, urban)
Leelux diffusiefilter (laat nog relatief veel licht door)

In mijn effectensetje heb ik eigenlijk alleen felle kleuren die me een beetje aanspreken, plus de primaire kleuren. Vooral Violet schittert door afwezigheid, die kleur doet me gewoon helemaal niks. Wel heb ik geloof ik een felpaarse en verder richting roze en lichtblauw. Verder nog bij uitzondering "Aurora Borealis Green", omdat, shit, wie wil er nou geen kleur bij zich hebben die "Aurora Borealis Green" heet? :+

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 10:39

LoneWolf

Just a Byte

Heb idd die collor corrections er al uitgevist, maar waar zijn die Sodiom colors dan voor eigenlijk ?
Kleuren ben ik gewoon aan het proberen, foto maken en dan maar zien wat er uit komt :D

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Pagina: 1 ... 16 ... 32 Laatste

Let op:
Waarom een UV-filter doorgaans een onzinnige aankoop is: YouTube: UV Filters - A Waste of Time & Money