Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-09 11:21

mvh

State Governor

Kaesemann is een duurdere, beter afgesloten versie: zie wolver1ne in "Het grote filter topic". Als hij goedkoper is dan een 'gewone' MRC kan het zijn dat dit filter dat niet heeft (overigens zijn sterke ND-filters ook niet als MRC verkrijgbaar).

Misschien vertelt de site van B+W je meer? En ja, grote filters zijn duur :). Als je voor een ND-filter gaat kom je met 3 stops al een beetje in de buurt, zeker als je er ook nog een polarisatiefilter op zet. Mijn beperkte ervaring zegt dat je buiten overdag met ISO 100 f/8 1/250s vaak een goede belichting krijgt, dus daar kun je f/16 1/60s van maken en met 4 stops (polarisatie + ND) wordt dat 1/4 s.

Je kunt ook ND-filters op elkaar schroeven, dat zou ik (achteraf) misschien eerder doen dan één zware aanschaffen.

---
Wat mij is opgevallen bij het gebruik van mijn 10-stops ND-filter is dat de belichtingsmeter niet meer werkt. Volgens mij geeft hij al gauw aan dat de foto zwaar overbelicht zal zijn. Ligt dit aan mij of komt dit doordat het gewoon te donker wordt voor de camera (50D)?

[ Voor 4% gewijzigd door mvh op 18-05-2011 08:10 ]

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 15:09
deblaauwn schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 08:09:
[...]

Wat mij is opgevallen bij het gebruik van mijn 10-stops ND-filter is dat de belichtingsmeter niet meer werkt. Volgens mij geeft hij al gauw aan dat de foto zwaar overbelicht zal zijn. Ligt dit aan mij of komt dit doordat het gewoon te donker wordt voor de camera (50D)?
Dat "probleem" heb ik ook (40D). Los het op door zonder filter te meteren, en dan in manual (dik) 10 stops verder te gaan zitten. Dan is het resultaat meestal goed. Soms nog een tweede of derde keer na een aanpassing, maar daar hebbben we digitaal voor ;)

Of zijn er mensen die hier een andere (betere) oplossing voor hebben. Btw, focussen gaat meestal nog wel goed met ND erop.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:19
Ik zeg lang leve de Exposure compensator app :)

Gewoon licht meten zonder filter, filter erop en 10 stops compensatie in de app zetten en je camera daarop instellen. Liever lui dan moe :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Deathchant schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 14:09:
Ik weet niet of ik de toegevoegde waarde zal merken van de Kasemann-editie...@Nero, is dat de MRC versie die jij hebt? Ik zie die van 117 euro (Redcoon) staan als B+W Käsemann Pol Circ AUCM 77 mm. De titel vertelt niks over MRC, maar staat in de beschrijving wel erbij. Ik wil wel echt ontspiegeld glas hebben, anti stof en anti kras. Bij oom konijn is de gewone MRC pola al erg duur (139 euro ofzo)
Hij is gewoon MRC en alles... ik heb de hele B+W site afgezocht, maar niet kunnen vinden wat AUCM inhoudt. Dus kijk effe welke diameter je nodig hebt en gewoon bestellen die meuk :)

Ik heb trouwens ook nog het een en ander met step up ringen geprobeerd en dat is inderdaad een ramp i.c.m. een Polarisatie filter dus bij deze raad ik het iedereen af :X |:( :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Waarom is dat een ramp ?

Overigens zou ik me niet te druk maken of een pola nou MRC is of niet. Ik heb een Hoya Pro1 digital, ik zeg eerlijk dat ik nog nooit een filter heb gezien wat zó lastig schoon te maken is, echt verschrikkelijk :(. Maar sinds ik een goeie lenspen heb ik zelfs dat een makkie geworden, nou ok dan is MRC ook ontspiegelend misschien, maar een pola ontspiegeld toch sowieso :+

iig werkt hij prima en koste in verhouding met een B+W (MRC)/ Käeseman erg weinig :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:38
Een Hoya Pro1 is ook een multicoated filter :) Ik weet iig wel dat ik nooit meer hoya koop, puur en alleen om de schoonmaakirratie die het bij me oproept ;-) Lenspen of niet, ik wil ze gewoon onder de kraan kunnen houden en schoon afdrogen. B+W heeft dat gelukkig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30
Ik vraag me wel echt af wat het verschil is tussen:
B+W Pol Circular MRC 77 mm zw
en de
B+W Käsemann Pol Circ AUCM 77 mm

Er zit maar 3 euro prijs verschil in, en als die AUCM echt MRC is EN kasemann, dan kan het al bijna niet dat deze maar 117 euro is t.o.v. 120 euro voor die andere....

Nou ja, ik heb in ieder geval die kasemann besteld omdat ik er dan even vanuit ga dat ie ook MRC is.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
TranceSetter schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 13:53:
Een Hoya Pro1 is ook een multicoated filter :) Ik weet iig wel dat ik nooit meer hoya koop, puur en alleen om de schoonmaakirratie die het bij me oproept ;-) Lenspen of niet, ik wil ze gewoon onder de kraan kunnen houden en schoon afdrogen. B+W heeft dat gelukkig wel.
Ik heb nog nooit een filter onder de kraan gehouden en zal dat ook nooit doen. Maar ik begrijp je punt, ik heb echt gezoren nooit meer een Hoya te kopen omdat ze echt een drama zijn om schoon te maken. Alles wat Hoya was heb ik ook weggedaan om die reden tot ik die lenspen kreeg.
Nu is het echt *veeg* *veeg* met die pen en schoon. Dan hou ik liever mijn Hoya van 50 euro met een pen van 5 euro en hou ik die overige 65 € wel in m'n zak want ik ga echt geen Pola van 120 euro kopen.

Optisch zijn ze ook prima dus voor de tweaker met een budget een goede optie icm een lenspen :)

Overigens zijn MRC's ook niet zaligmakend want 95% van de vlekken op m'n filters zijn vette vingers en ook gewoon op MRC's blijf ik een zweem zien zonder goede schoonmaakspullen.

@ Nero hieronder: Geen problemen mee hoor ;) Gewoon niet zo strak draaien, maar een pola is idd veeeeel lastiger dan een "normaal" filter zonder roterend element.

[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 18-05-2011 14:34 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dat is wel zo, want deze hebben ze ook : http://www.redcoon.nl/ind..._Circular_Kaeseman_77_mm/

Daarom ook mijn eerdere bericht : Gauw bestellen voordat ze het door hebben :P
Als je de filter eraf wil halen dan heb je amper grip op de filter en de step up ring apart en krijg je ze dus niet meer uit elkaar |:( Ik had de verhalen gelezen, maar dat het ZO erg is/was had ik niet verwacht.
Voor ND filters of zo zal het misschien wel werken, maar Polarisatie filters zou ik het in ieder geval niet doen !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
dat is toch te mooi om waar te zijn: 77mm Kasemann+circ pol+MRC voor 117 euro.
die laatste wat jij postte van 156 euro, lijkt mij meer de prijs waar deze kasemann op moet zitten.

EDIT: ik heb em maar besteld inderdaad. Ik kijk wel of het MRC is of niet en probeer gewoon uit.
EDIT2: ik heb even in de online chat gezeten en het schijnt dat deze Kasemann van 117 euro een oud model is, dat vervangen wordt met de kasemann van 156 euro (Het nieuwe model heeft een update gekregen in de coatingswijze). Toen ik vroeg wat voor significant voordeel dit had, kwam een antwoord dat ik het moest mailen.
Maar de 117 euro is idd zo laag omdat ze deze filters gaan opruimen.

[ Voor 62% gewijzigd door Deathchant op 18-05-2011 15:12 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Ik begrijp de euforie over die prijs niet zo, want het nieuwe filter kost omgerekend net 101 euro hier: http://maxsaver.net/B-W-7...lar-Polarizer-Filter.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 14:31:
Dat is wel zo, want deze hebben ze ook : http://www.redcoon.nl/ind..._Circular_Kaeseman_77_mm/

Daarom ook mijn eerdere bericht : Gauw bestellen voordat ze het door hebben :P

[...]

Als je de filter eraf wil halen dan heb je amper grip op de filter en de step up ring apart en krijg je ze dus niet meer uit elkaar |:( Ik had de verhalen gelezen, maar dat het ZO erg is/was had ik niet verwacht.
Voor ND filters of zo zal het misschien wel werken, maar Polarisatie filters zou ik het in ieder geval niet doen !!
Heb er niet zo heel veel moeite mee om mijn pola van mijn ND110 filter af te halen. Gewoon zorgen dat je de pola niet te strak aandraait, is ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh

mvh

State Governor

Het gebeurt je hooguit één keer dat je filters te strak aandraait (de puntjes om de rand grijpen dan in elkaar), daarna let je wel op :). Ik was van plan nooit meer een polarisatiefilter ergens op te draaien, maar uiteindelijk heb ik dat toch wel weer gedaan. Als je goed oplet kan dat wel, bovendien valt je filter ook al niet meer zomaar als je hem half aangedraaid hebt.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Tja... ik ben niet zo van het "vast is vast" gedoe... meer "vast is vast + een beetje extra vast" :+
Kan het te maken hebben gehad met de ringen die ik had gekocht ? Zitten daar verschillen tussen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
ik mag hopen dat er wat verschil zit tussen een ring die je voor 2 euro uit hongkong koopt of eentje die 15 euro is in de winkel...

Van B+W is bekend dat ze altijd brons gebruiken voor hun filters omdat die dan blijkbaar niet extreem vast gaan zitten, want met bv aluminium wel zou kunnen.

Daar moet je trouwens wel op letten als je B+W op ebay koopt, want voor de aziatische markt leveren ze goedkopere modellen die wel aluminium gebruiken ipv brons. Er werd vaak gedacht dat die namaak waren, maar B+W heeft toegegeven dat die echt zijn.

Maar voor het grote prijsverschil en de paar spaarzame keren dat ik een pola gebruik zorg ik dan gewoon dat ik het "vast is vast" principe hanteer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Toff schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 15:50:
Ik begrijp de euforie over die prijs niet zo, want het nieuwe filter kost omgerekend net 101 euro hier: http://maxsaver.net/B-W-7...lar-Polarizer-Filter.aspx
Dat is dan het "oude" model zoals Redcoon ook al zei. Daarbij moet ik zeggen dat ik niet doe aan hongkong-shipments zonder verzendkosten e.d. Ik vind het onzin om voor mijn plezier een klein filtertje met een vliegtuig vanuit Hongkong te laten sturen tegen duppie-eersterang-prijzen.
Maar goed, dat is dan meer een principekwestie van mijzelf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@ Deathchant: Er staat met koeienletters NEW bij, dus ik neem toch aan dat het om het nieuwste filter gaat.
Over die reiskosten zou ik me geen zorgen maken. De truc bij dit soort zendingen is, dat ze gebruikmaken van anders lege ruimte in vliegtuigen. Daarom kan het de ene keer een week duren en de andere keer zes weken. Eigenlijk zou je principieel vóór nuttig gebruik van anders lege vliegtuigcapaciteit moeten zijn. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
@Deathchant, als jij het nu in een vliegtuig laat stoppen of het bedrijf waar je het koopt heeft het al voor je gedaan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Misschien betaalt hij gewoon principieel graag teveel. Ieder zijn ding toch :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:16

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

deblaauwn schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 08:09:
Welke heb je? Die van Lee?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Ja new ja. Maar er staat niet bij ow deze NEW dan ook hetzelfde is als dat artikelnummer van die nieuwe kasemann bij redcoon. Maar goed, ik wilde dat gewoon weten om even te kijken waarom ik meer moet betalen voor de nieuwere versie als het voor mij geen significant veel voordeel oplevert. Volgens redcoon zijn de kleuren NOG beter bij het gebruik van die nieuwe filter.

Over die reiskosten was eigenlijk een beetje offtopic. Natuurlijk betaal ik ook liever niet teveel, maar goed. Ik weet niet zeker of dat zo gaat zoals jij dat zegt (hoe weet je dat dat zo gaat?). Ik wil gewoon niet meedoen aan dat principe dat ik het perse voor een duppie moet kunnen krijgen, ookal moet daarvoor een vliegtuig uit Hongkong komen. Nou weet ik wel dat het niet zo extreem is zoals ik dat nu zeg, maar goed. Laten we dat even offline houden, sorry voor het "veroorzaken" ervan ;) Als het me hier 10 euro meer kost, dan doe ik dat gewoon, want dan heb ik het ook sneller. Ik vertrek maandag op vakantie, dus dan moet het wel hier zijn he ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Deathchant op 20-05-2011 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Toff schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 22:23:
@ Deathchant: Er staat met koeienletters NEW bij, dus ik neem toch aan dat het om het nieuwste filter gaat.
En om het 100% zeker te weten heb ik B+W gemaild : maxsaver.net verkoopt de oude versie !!
De oude heeft als code 45620 en de nieuwe 1066400 en die van maxsaver is dus 45620 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met new bedoelen ze natuurlijk ongebruikt. Anders zou er latest model o.i.d. staan.
Hillie schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 00:08:
[...]

Welke heb je? Die van Lee?
Met een 10 stops filter moet je alles handmatig doen, ligt niet aan he type filter. Metermechanisme raakt ervan in de war. Wat de lichtmeter je vertelt moet je compleet negeren.
Deathchant schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 11:21:
[...]

Dat is dan het "oude" model zoals Redcoon ook al zei. Daarbij moet ik zeggen dat ik niet doe aan hongkong-shipments zonder verzendkosten e.d. Ik vind het onzin om voor mijn plezier een klein filtertje met een vliegtuig vanuit Hongkong te laten sturen tegen duppie-eersterang-prijzen.
Maar goed, dat is dan meer een principekwestie van mijzelf ;)
Waar denk je dat dat filter van de NL winkel vandaan komt? Uit hun achtertuin? Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van bulk shipment waardoor ze het goedkoop kunnen aanbieden.

[ Voor 117% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2011 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZfGsBl.jpg

85 euro bij FactoryPrices. Voordeel van XS-Pro: het filter heeft gewoon een filterdraad voorop zitten voor lenscaps of -hoods maar zit qua formaat wel tussen normaal en slim in. En met nieuwe MRC Nano-coating natuurlijk...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2011 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 19:40

Milo.

klik

Ik heb ook zo een xs pro ding en vind die filterrand schijt irritant hehe.. de canon dop past er gewoon niet normaal op en/of "valt" eraf door de krappe ruimte. Gelukkig heb ik ook nog een tokina dop die iets dunner is en die past er wel normaal op.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
nero355 schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 12:05:
[...]

En om het 100% zeker te weten heb ik B+W gemaild : maxsaver.net verkoopt de oude versie !!
De oude heeft als code 45620 en de nieuwe 1066400 en die van maxsaver is dus 45620 ;)
"Oud of nieuw" is hier niet aan de orde. Het "dure" filter 1066400 heeft "nano-coating". Mijn idee is dat beide filters gewoon naast elkaar blijven bestaan, zoals je ook MRC en non-MRC naast elkaar hebt.
Blijft staan, dat 117 euro duurder is dan 101 euro, voor hetzelfde filter. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:07
Na lang wikken en wegen toch een polarizer gekocht voor op mijn 15-85. Van de week binnen gekregen en vandaag even snel een testje uitgevoerd. Totaal niet op instellingen gelet (F/5 :S) en door het raam van m'n kamer heen geschoten :P, maar het effect is duidelijk.
Niet alleen in de lucht, maar ook de reflectie van ramen en daken, en vooral de saturation (bv. bomen) vielen me op.

geen polarizer:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2601/5754511399_b372f862d4_z.jpg
Polarizer Test None by berendsrob, on Flickr

polarizer minimum effect:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2698/5755019442_8b8aa132ac_z.jpg
Polarizer Test Min by berendsrob, on Flickr

polarizer maximum effect:
Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5183/5754472767_401b1786e7_z.jpg
Polarizer Test Max by berendsrob, on Flickr

Ik hoop binnenkort nog wat foto's te schieten van waterreflecties (of juist niet met de polarizer :). Dat is voor mij eigenlijk de belangrijkste reden waarom ik hem heb gekocht.
Hopelijk helpen deze foto's mensen met beslissen om wel of geen pola te kopen.

[ Voor 17% gewijzigd door RobbieB op 24-05-2011 16:09 . Reden: Foto toegevoegd zonder de polarizer op de lens. ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
wel interessant dat je die foto zonder pola filter hebt toegevoegd. Daarin zie je namelijk geen lichtvlek op de zijkant van die schutting. Een stukje flare?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
mjtdevries schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:41:
wel interessant dat je die foto zonder pola filter hebt toegevoegd. Daarin zie je namelijk geen lichtvlek op de zijkant van die schutting. Een stukje flare?
Geen idee. foto is 10 min. later gemaakt. De foto's met polo vanaf statief, de gene zonder uit de hand. Andere hoek, zoomlengte etc.. Ik denk dat het gewoon een momentopname was. De zon kwam van links en kon met geen mogelijkheid de lens barrel in komen (ik was binnen en de zon was nog niet in beeld), dus flare lijkt mij niet mogelijk eerlijk gezegd.

[ Voor 16% gewijzigd door RobbieB op 24-05-2011 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh

mvh

State Governor

Ik zou er ook nog even naar kijken :). Wat is het voor een filter (coating)?

[ Voor 7% gewijzigd door mvh op 25-05-2011 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
deblaauwn schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 11:04:
Ik zou er ook nog even naar kijken :). Wat is het voor een filter (coating)?
B&W Circulair MRC. Zal vandaag op hetzelfde tijdstip nog eens kijken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
mjtdevries schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:54:
ik mag hopen dat er wat verschil zit tussen een ring die je voor 2 euro uit hongkong koopt of eentje die 15 euro is in de winkel...

Van B+W is bekend dat ze altijd brons messing gebruiken voor hun filters omdat die dan blijkbaar niet extreem vast gaan zitten, want met bv aluminium wel zou kunnen.
Je bedoeld natuurlijk messing ipv brons.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgoldie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-04 22:35

Sgoldie

- ondertitel -

sapphire schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 14:28:
[...]

Ik heb nog nooit een filter onder de kraan gehouden en zal dat ook nooit doen. Maar ik begrijp je punt, ik heb echt gezoren nooit meer een Hoya te kopen omdat ze echt een drama zijn om schoon te maken. Alles wat Hoya was heb ik ook weggedaan om die reden tot ik die lenspen kreeg.
Nu is het echt *veeg* *veeg* met die pen en schoon. Dan hou ik liever mijn Hoya van 50 euro met een pen van 5 euro en hou ik die overige 65 € wel in m'n zak want ik ga echt geen Pola van 120 euro kopen.

Optisch zijn ze ook prima dus voor de tweaker met een budget een goede optie icm een lenspen :)

Overigens zijn MRC's ook niet zaligmakend want 95% van de vlekken op m'n filters zijn vette vingers en ook gewoon op MRC's blijf ik een zweem zien zonder goede schoonmaakspullen.

@ Nero hieronder: Geen problemen mee hoor ;) Gewoon niet zo strak draaien, maar een pola is idd veeeeel lastiger dan een "normaal" filter zonder roterend element.
welke lenspen heb je en kun je die aanbevelen? (of een andere?)

UTRECHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
yzf1kr schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 13:55:
Je bedoeld natuurlijk messing ipv brons.
Je hebt gelijk, het moet inderdaad messing zijn.
(Die engelsen zouden daar een beter woord voor moeten kiezen dan 'brass'. Dat verwar je veel te makkelijk met ons brons ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:32
Sgoldie schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 14:58:
[...]

Ik heb ooit op eBay.com een lenspen uit Hong Kong laten komen voor $2. Volgens mij is het deze. Ik heb geen ervaring met de originele lenspen, maar deze doet het goed. Al kost de originele lenspen in Nederlandse winkels volgens mij ook maar een paar euro (alleen wordt hij dan niet thuisbezorgd ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgoldie

Sgoldie

- ondertitel -

mjtdevries schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 16:41:
Lijkt mij weerkaatsing van dat schoorsteentje, dat zie je ook bij die linker, alleen wat minder fel...zou alleen juist verwachten dat weerkaatst licht niet weergegeven wordt met een polafilter...

UTRECHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgoldie

Sgoldie

- ondertitel -

--Niels-- schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 21:36:
[...]

Ik heb ooit op eBay.com een lenspen uit Hong Kong laten komen voor $2. Volgens mij is het deze. Ik heb geen ervaring met de originele lenspen, maar deze doet het goed. Al kost de originele lenspen in Nederlandse winkels volgens mij ook maar een paar euro (alleen wordt hij dan niet thuisbezorgd ;)).
Ah thanks, ik zal eens checken.

UTRECHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Sgoldie schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 14:58:
[...]

Ik kreeg hem gratis bij Maxsaver bij een bestelling maar het is de zelfde als deze bij DX.
En er staan er honderden op ebay voor een prikkie.

Ik ga er denk maar eens een stapeltje bestellen want ze zijn verdraaid handig, zeker voor de vieze filters van broederlief :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Sgoldie schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 08:12:
[...]

Lijkt mij weerkaatsing van dat schoorsteentje, dat zie je ook bij die linker, alleen wat minder fel...zou alleen juist verwachten dat weerkaatst licht niet weergegeven wordt met een polafilter...
Hmm.. zou inderdaad kunnen. En weerkaatst licht kan natuurlijk wel weergeven worden als het op een dergelijke manier weerkaatst wordt dat het licht dezelfde richting heeft als het licht dat wel binnenkomt (duidelijk?). Omdat het 'schoorsteentje' rond is, wordt het licht waarschijnlijk alle kanten op weerkaatst. Daarom zie je het mssn ook in beide foto's.

[ Voor 10% gewijzigd door RobbieB op 26-05-2011 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:32

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik gebruik een cokinsetje met ook een cokin-polarisatie. Echter begint deze cokin-polarisatie mij een beetje tegen te staan, omdat je hem niet fatsoenlijk in de houder rond kan draaien. Daarom zit ik te kijken om gewoon een pola-filter te kopen die ik zo op mijn lens kan schroeven.

Welke merken zijn zoal aan te raden? Ik wil dan het liefst eentje aanschaffen van 77 milimeter, zodat die op mijn groothoeklens past. Dan zit ik echter wel met vignettering. Dus ik wil wel kijken voor een dunne versie. Welke dunne versies zijn aan te raden?

Ik ken eigenlijk alleen B&W, maar kan me niet voorstellen dat dat de enige zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoya is er ook nog.

En goedkopies van Hama enzo.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Waarom krijg je vignetting op je groothoek?

Je weet dat in dit topic ongeveer elke 5 pagina's weer langskomt dat iemand een filter voor zijn Canon 10-22 zoekt maar niet weet welke slim hij/zij moet kiezen. En dan hier weer word uitgelegd dat je op 10mm crop geen slim filter nodig hebt :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

sapphire schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 11:59:
Waarom krijg je vignetting op je groothoek?

Je weet dat in dit topic ongeveer elke 5 pagina's weer langskomt dat iemand een filter voor zijn Canon 10-22 zoekt maar niet weet welke slim hij/zij moet kiezen. En dan hier weer word uitgelegd dat je op 10mm crop geen slim filter nodig hebt :+
Die heeft hij niet :P

Tamron 11-18 mm <= Die dus en ik gok ook voor die Sigma op 17 mm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

idd, ik heb helemaal geen canon 10-22. Met mijn B&WND110 heb ik iig een dijk aan vignetting op de tamron, en een klein beetje op de sigma op 17mm. Dat wil ik met een pola dus absoluut neit hebben.

En ik heb idd geen 58 pagina's doorgelezen, dus het kan idd zijn dat ik een dubbele vraag stel :P

@Boudewijn: tnx. Hama's laat ik sowieso links liggen, heb iets te vaak gehoord dat de kwaliteit daarvan niet goed is.

Iemand die iets kan zeggen welke pola's de minste vignetting opleveren? Hoya? B&W?

Wat is er kwalitatief beter: hoya, BnW, iets anders?

En ja, het duizelt mij een beetje met al die afkortingen van BnW :F

[ Voor 6% gewijzigd door Polariteit op 31-05-2011 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

B+W FTW!!! :+

Maar de Hoya HD serie schijnt ook wel OK te zijn. Lees anders alleen de laatste 8 pagina's of zo daar zijn heel wat opties genoemd denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

ok tnx.

Is het een rare aanname als je op een 10mm geen vignetting hebt met een niet-slim filter, dat je het dan ook niet zal hebben op een 11mm van een andere lens? Of is het van meer zaken afhankelijk?

Ik zit er namelijk een beetje mee dat die slim-versies van B+W geen zonnekap erop kan hebben :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

De 10-22 is daar uniek in geloof ik. Alle andere lenzen vignetten er op los :)
Zonnekap ? Bedoel je niet de lenscap ? Zonnekap moet je altijd eraf laten, want anders kan je niet bij je Pola komen !!

Er zijn wel speciale zonnekappen voor geloof ik. Bedoel je die ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ow verrek ja das waar ja. stom :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Met de zonnekappen van een UWA heb je nog aardig wat ruimte om bij je filter te komen, bij de imitatie-kap van m'n 10-22 lukt het tenminste prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

ok tnx. ik heb inmiddels even her en der op internet zitten zoeken, en het schijnt dat de tamron 11-18 geen last van vignetting heeft. Denk dat ik de slimversie dus maar gewoon links ga laten liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten Vollebregt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:45
Hoya HD is een prima polarisatie filter.

Dat terzijde, houdt er wel rekening mee dat je met een pola op een UWA lens grote kans hebt op oneven lucht (voorbeeld: klik). Dit komt doordat de polarisatie niet uniform is bij UWA lenzen. Niet dat dit erg hoeft te zijn, het effect kan zelfs heel mooi zijn, maar om eventuele nare verassingen te voorkomen...

My case has so many fans that it hovers above the ground

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

I know, maar toch bedankt ;) zolang het niet echt zwart is vind ik het vaak wel mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:27

Bonbridge

35-85

Nu jullie het daar toch over hebben, heeft de Tokina 11-16mm. hier last van? Moet hier een extra dunne UV op of volstaat een normale ook? Of werkt beide gevallen niet op deze lens?

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Bonbridge schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 21:59:
Nu jullie het daar toch over hebben, heeft de Tokina 11-16mm. hier last van? Moet hier een extra dunne UV op of volstaat een normale ook? Of werkt beide gevallen niet op deze lens?
Ik heb het niet doorgelezen, maar staat er hier niks tussen: http://www.kenrockwell.com/tokina/11-16mm.htm

Edit: overigens zojuist de B+W 77 keizermans MRC pola besteld. hopelijk maandag binnen :D

[ Voor 10% gewijzigd door Polariteit op 01-06-2011 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh

mvh

State Governor

Sten Vollebregt schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 17:00:
Hoya HD is een prima polarisatie filter.

Dat terzijde, houdt er wel rekening mee dat je met een pola op een UWA lens grote kans hebt op oneven lucht (voorbeeld: klik). Dit komt doordat de polarisatie niet uniform is bij UWA lenzen. Niet dat dit erg hoeft te zijn, het effect kan zelfs heel mooi zijn, maar om eventuele nare verassingen te voorkomen...
Dat zal niet van de UWA afhangen, maar omdat je zoveel lucht op de foto krijgt is links en rechts in beeld niet op dezelfde manier gepolariseerd :). Je zult het ook zien als je met een langere brandpuntsafstand foto's onder verschillende hoeken neemt (en aan elkaar plakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Ik heb vandaag ff wat foto's gemaakt van mijn nieuwe iMac. Maar het resultaat vond ik toch wel opvallend. Ik heb een CP filter gebruikt, en het viel me op dat er wel een erg groot effect in zat.

Onderstaande foto's zijn beide gemaakt met de iMac op volle brightness. Dus hij staat écht op beide foto's aan. Doet veel zo'n filter :)

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5115/5795969231_8382187846.jpg
iMac without CP-filter by Hans Woltering, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2309/5796527372_b437c12b0b.jpg
iMac with CP-filter by Hans Woltering, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhm, denk dat je de titels verkeerd om hebt geplaatst :P :?

Ik heb een tijdje terug ook een CPL gehaald, één van de beste investeringen die een buitenfotograaf kan maken i.m.o.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2011 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 15:12:
Uhm, denk dat je de titels verkeerd om hebt geplaatst :P :?
Dat is nou net het gekke... Het scherm was donker mét filter... Normaal zou je het inderdaad andersom verwachten.
Ik heb een tijdje terug ook een CPL gehaald, één van de beste investeringen die een buitenfotograaf kan maken i.m.o.
Helemaal met je eens. Probleem wel is dat het effect altijd anders is. En dat je hier in Nederland er niet altijd heel veel van hoeft te merken, maar dat in bv zuid-Italië het effect te sterk is om nog mooie luchten te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
TranceSetter schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 15:16:
[...]

Dat is nou net het gekke... Het scherm was donker mét filter... Normaal zou je het inderdaad andersom verwachten.
Hoezo? Je weet toch wel hoe een CPL filter werkt, en wanneer hij werkt?

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
TranceSetter schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 15:16:
[...]

Nope, dit is precies wat je verwacht. Draai maar eens aan je polarizer als hij op de iMac gericht is. Je zult zien dat hij dan het scherm wel gaat weergeven.

De lichtgolven van je iMac worden nml. In 1 richting uitgezonden en als je je pola gedraaid hebt dat net die richting er niet door komt krijg je dus een zwart scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
.Gertjan. schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 22:16:
Ook eens mijn recente aanwinsten tonen :)
Hama Polarisatie filter: Voor op de kitlens van mijn camera (Canon EOS 500D), een aantal keer wat foto momenten gemist door hinderlijke reflecties op bijvoorbeeld glas. Deze filter zal het mogelijk niet helemaal kunnen voorkomen, maar zorgt waarschijnlijk wel voor wat acceptabelere foto's.
Het feit dat je kitlens zegt doet mij vermoeden dat het om de 18-55 IS gaat, maar die heeft toch een draaiend front-element? Dat is niet echt handig met een polarizer, dan moet je eerst focussen, dan je polarizer goed zetten wat waarschijnlijk je focust verlegd. Dat is niet echt heel praktisch.
offtopic:
Niet bedoeld om vervelend te doen, maar gewoon een praktische vraag omdat ik ook lenzen met roterende elementen heb (behalve mijn 15-85) en ik vroeg me af of je er een goede oplossing voor had bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

RobbieB schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 22:35:
[...]

offtopic:
Niet bedoeld om vervelend te doen, maar gewoon een praktische vraag omdat ik ook lenzen met roterende elementen heb (behalve mijn 15-85) en ik vroeg me af of je er een goede oplossing voor had bedacht.
offtopic:
I know, kwam ik dus achter toen de filter binnenkwam. Maar de 18-55 is de enige lens die een beetje in de buurt komt bij een groothoek en welke ik wil "inzetten" bij buiten-/landschapsfotografie (mijn andere lenzen zijn een Tamron (dacht) 70 - 300 (hierbij is het nadeel dat de filter diameter best groot is (dure filters) en ik niet altijd even goed te spreken ben over de kwaliteit) en de Canon 50mm). Toen ik hem erop zette kwam ik er inderdaad achter dat de polarisatie filter vrolijk mee draaide (voorheen nooit op gelet), later lals ik inderdaad op internet dat dit door velen als irritant wordt gezien. Weet overigens niet of bij de ander lenzen de filter ook mee zou bewegen.

Het voordeel van die hama filter is dat er een soort "pookje" aan zit (sommige andere filters schijnen dat niet te hebben), je kunt het filter element redelijk goed draaien met dat pookje. Bij de (test)foto's die ik tot nu toe heb gemaakt heb ik gewoon dat pookje vastgehouden waardoor de onderkant van de filter inderdaad met de lens meedraait, maar het stuk met de filter zelf mooi op zijn plek zit, op zich werkt dit redelijk, maar echt bijzonder praktisch is het niet. Afhankelijk van de stand van het pookje wordt het lastiger om zowel camera+lens te ondersteunen en het pookje vast te houden.

Gelukkig is het geen heel duur filtertje geweest (bij Amazon besteld voor ik geloof net iets meer dan 20 euro), het is ook puur om te spelen en wilde er dus niet al te veel geld aan besteden. Als het niet bevalt gaat hij weer weg.

Nu ik er wat meer over nadenk is het misschien ook wel een optie er eentje aan te schaffen voor de Tamron, die gebruik ik bijvoorbeeld in een dierentuin, daar heb je soms ook behoorlijk last van spiegelingen (een mislukt fotomoment door hinderlijke spiegeling was ook de reden dat ik uiteindelijk voor zo'n filtertje ben gaan shoppen). Mogelijk volgt er nog 1 voor de tamron dus :P

Desalniettemin scherp opgemerkt :)

[ Voor 12% gewijzigd door .Gertjan. op 10-06-2011 08:38 . Reden: Bij nader inzien is die Tamron volgens mij een 70 - 300 ]

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

@Gertjan, moet je ipv. zo'n irritant filtertje niet eens gaan shoppen voor een zonnekapje voor je lenzen?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Ventieldopje schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 02:35:
@Gertjan, moet je ipv. zo'n irritant filtertje niet eens gaan shoppen voor een zonnekapje voor je lenzen?
Sorry dat ik me ermee bemoei, maar wie ben jij om te beoordelen waar Gertjan z'n prioriteiten moet leggen?

Ik laat m'n zonnekappen altijd thuis, en ben maar wat tevreden met m'n 'irritante' filtertjes (B+W MRC pola's in mijn geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:59
.Gertjan. schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 08:34:
[...]

offtopic:
Het voordeel van die hama filter is dat er een soort "pookje" aan zit (sommige andere filters schijnen dat niet te hebben), je kunt het filter element redelijk goed draaien met dat pookje. Bij de (test)foto's die ik tot nu toe heb gemaakt heb ik gewoon dat pookje vastgehouden waardoor de onderkant van de filter inderdaad met de lens meedraait, maar het stuk met de filter zelf mooi op zijn plek zit, op zich werkt dit redelijk, maar echt bijzonder praktisch is het niet. Afhankelijk van de stand van het pookje wordt het lastiger om zowel camera+lens te ondersteunen en het pookje vast te houden.
Hopen dat de AF motor van je lens het overleeft. Die micormotortjes kunnen al niet zo veel hebben.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Ventieldopje schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 02:35:
Want? Moet eerlijk zeggen dat ik vrij weinig last heb gehad van de zon tot nu toe. Kan goed dat ik straks op vakantie er meer last van krijg, in de zuidelijke landen is de zon net iets meer aanwezig, maar tot nu toe heb ik er weinig last van gehad :) Het staat overigens wel op het lijstje, maar volgens mij zijn daar ook weer tig soorten en maten in te krijgen.
martijn_tje schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 10:20:
[...]
Hopen dat de AF motor van je lens het overleeft. Die micormotortjes kunnen al niet zo veel hebben.
De draaibare ring op de polarisatie filter draai vrij soepel (de filter bestaat uit de delen, een vast deel wat je op je lens draait en een flexibel deel wat je kunt draaien), dus in principe heeft mijn motor er weinig last van. Tijdens de methode die ik gebruikt heb voelde ik zo goed als geen weerstand, dus ik vermoed geen grote problemen. Er zijn volgens mij ook filters die je volgens mij bijstelt door de hele filter te draaien (dus dieper/minder diep in de schroefdraad van de lens), daar had ik dit zeker niet bij gedaan :)

Op de 50mm zou ik het overigens minder snel doen, want had gelezen dat het motortje daar helemaal snel kapot gaat, daar mag je ook niet aan je lens draaien als hij in AF staat, terwijl de 18-55 kitlens daar niet heel veel moeite mee heeft.

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

.Gertjan. schreef op zondag 12 juni 2011 @ 14:39:
[...]

Want? Moet eerlijk zeggen dat ik vrij weinig last heb gehad van de zon tot nu toe. Kan goed dat ik straks op vakantie er meer last van krijg, in de zuidelijke landen is de zon net iets meer aanwezig, maar tot nu toe heb ik er weinig last van gehad :) Het staat overigens wel op het lijstje, maar volgens mij zijn daar ook weer tig soorten en maten in te krijgen.

[...]

De draaibare ring op de polarisatie filter draai vrij soepel (de filter bestaat uit de delen, een vast deel wat je op je lens draait en een flexibel deel wat je kunt draaien), dus in principe heeft mijn motor er weinig last van. Tijdens de methode die ik gebruikt heb voelde ik zo goed als geen weerstand, dus ik vermoed geen grote problemen. Er zijn volgens mij ook filters die je volgens mij bijstelt door de hele filter te draaien (dus dieper/minder diep in de schroefdraad van de lens), daar had ik dit zeker niet bij gedaan :)

Op de 50mm zou ik het overigens minder snel doen, want had gelezen dat het motortje daar helemaal snel kapot gaat, daar mag je ook niet aan je lens draaien als hij in AF staat, terwijl de 18-55 kitlens daar niet heel veel moeite mee heeft.
Omdat filters op lenzen met een draaien element niet echt handig is en omdat je zei dat je hoopte de reflecties in glas etc. tegen te houden met dit filter, een zonnekap kost minder en zorgt voor een hoop minder gedoe. Op de site van canon kun je wel vinden wat voor zonnekap bij je lens hoort, heeft niet alleen te maken met filter maat maar ook de lengte en vorm etc. ;)

Mn reactie was wel aardig snobby, sorry daarvoor :X

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Ventieldopje schreef op zondag 12 juni 2011 @ 16:46:
[...]

Omdat filters op lenzen met een draaien element niet echt handig is en omdat je zei dat je hoopte de reflecties in glas etc. tegen te houden met dit filter, een zonnekap kost minder en zorgt voor een hoop minder gedoe. Op de site van canon kun je wel vinden wat voor zonnekap bij je lens hoort, heeft niet alleen te maken met filter maat maar ook de lengte en vorm etc. ;)

Mn reactie was wel aardig snobby, sorry daarvoor :X
Och daar had ik al doorheen gekeken hoor :)

Reflecties kun je maar gedeeltelijk tegenhouden met een zonnekap volgens mij. Spiegelingen volgens mij zo goed als niet (of je zou de kap volledig vlak tegen het glas moeten planten, maar dat komt je compositie niet altijd ten goede). Een polarisatiefilter komt een stuk verder daarin (denk ik). Daarbij valt de prijs nog mee hoor :) Dit filtertje was < 25 euro, dus was nog redelijk. Het is ook maar om te proberen, bevalt het niet mag hij in de kast stof liggen verzamelen :) Maar naast reflecties kun je nog een hoop andere dingen met die filters, wat ik tot nu toe gelezen heb is het ook goed om wolkenpartijen of waterpartijen te fotograferen.

Voor zonnekappen voor de verschillende lenzen moet ik even gaan speuren (zit ook nog een Tamron tussen). Uiteindelijk wil ik ze waarschijnlijk wel aanschaffen, maar alles op zijn tijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippengaas
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-09 23:23
Ik heb net een canon 550d gekocht met de standaard 18-55 kitlens en de 50 mm f/1.8. Ik werd er door iemand op gewezen, dat een UV filter handig is (voornamelijk) voor de bescherming van de lens. Ondanks dat het vrij goedkope lenzen zijn zou ik het toch zonde vinden als ze kapot gaan, dus daarom dacht ik dat een filter wel handig zou zijn. Alleen nu las ik dat een filter op de kitlens niet goed zou werken in verband met bewegende onderdelen of iets dergelijks.

Na de OP te hebben gelezen kwam ik op deze website uit, die een aantal filters vergeleek. Daarom ging ik op zoek naar Hoya filters, maar aangezien de test al wat ouder is kan ik sommige filters moeilijk vinden. Ik kwam uiteindelijk bij de onderstaande filters uit, maar ik weet niet echt wat de verschillen zijn en of het de meerprijs van $11 rechtvaardigt.

HOYA PRO1 D Digital 58 58mm UV(0) Filter DMC THIN of HOYA 58mm HMC UV(C) Multi-Coated Filter THIN
HOYA PRO1 D Digital 52 52mm UV(0) Filter DMC THIN of HOYA 52mm HMC UV(C) Multi-Coated Filter THIN

Als tweede weet ik niet 100% zeker of deze filters passen op de? Het aantal mm klopt, alleen weet ik verder niet of ik ergens anders op moet letten.

[ Voor 41% gewijzigd door kippengaas op 16-06-2011 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Dat van de bewegende delen is met Polarisatie filters, die moet je draaien en doordat het front element van je kitlens draait word dat dan lastig. Maar bij UV filters maakt het niet uit.

De Hoya filters die je hebt gekozen lijken me gewoon prima filters hoor, niets mis met de PRO1's. Ik zou me toch afvragen of het het waard is, ik weet niet wat deze filters kosten maar om een filter van 30 euro op een lens van 80~100 euro te zetten vind ik persoonlijk wat enthousiast. Als je een lens laat vallen is het plastic het zwakste niet het glas. dan lijkt mij een filter wat overdreven, maar dat is maar mijn mening.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 19:40

Milo.

klik

Wat sapphire zegt,
De filters die je op hebt gezocht passen inderdaad, 58mm voor je kitlens en 52mm voor de 50mm f/1.8.. echter kijk eens naar je 50mm, het glas licht erg diep en is redelijk lastig te stoten of te bekrassen...
De kitlens heeft een nog mindere waarde dus tja of je daar een 'duur' filter op wil zetten dat is aan iedereen zelf.. je zou ook een zonnekapje kunnen aanschaffen, dan heb je ook minder kans dat je het glas raakt..
Verder qua uv filters, ze zeggen dat B+W MRC filters het beste zijn omdat ze hard zijn en dubbel gecoat zodat je minder schitteringen opvangt, de hoya is ook een goede, echter deze schijnen wat lastiger schoon te maken zijn, naja als je toch al voorzichtig met je spullen omgaat en niet met je vingers het glas vettig maakt lijkt me dat ook te verwaarlozen hoor.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Cheezus

Luiaard

Een leuke blog over het effect van (meerdere) UV filters: http://www.lensrentals.co...od-times-with-bad-filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Binnenkort ga ik over tot de aanschaf van een circulair polarisatiefilter, en ook wellicht een ND110-filter. Graag zou ik deze in 77mm kopen, ik heb ook een 70-200mm lens met een diameter van 77mm.

Het punt is, ik heb ook een tamron 17-50mm en deze is 67mm. Ik zou de filters graag ook hierop gebruiken, met een stepupring van 67-77mm. Is dit mogelijk? Zijn er mensen die op deze lens ook 77mm filters gebruiken?

Ik snap dat natuurlijk de zonnekap niet meer gebruikt kan worden (logisch) maar ook dat dit wellicht vignetting kan opleveren bij veel groothoek. Ik ben benieuwd of iemand mij hier ervaring mee heeft, en me kan vertellen of dit een probleem is of niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:08
Ik gebruik een ND110 filter van 77mm op de Tamron 17-50, en dat gaat prima, geen vignettering te bekennen. Een polarisatiefilter is misschien wat vervelender, omdat je door het draaien sneller de stepupring los kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

PowerUp schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 09:58:
Ik gebruik een ND110 filter van 77mm op de Tamron 17-50, en dat gaat prima, geen vignettering te bekennen. Een polarisatiefilter is misschien wat vervelender, omdat je door het draaien sneller de stepupring los kan draaien.
Bedankt, dat wilde ik horen ;) Ook niet op 17mm dus?

Dat draaien lijkt me niet echt een probleem, als ik dat weet, let ik gewoon goed op.

Edit: Woot, dat het er na 7 jaar nog eens van mag komen, mijn 1000e post ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Bio op 17-06-2011 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

PowerUp schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 09:58:
Ik gebruik een ND110 filter van 77mm op de Tamron 17-50, en dat gaat prima, geen vignettering te bekennen.
Stepupring + ND filter lijkt me inderdaad goed te doen.
Een polarisatiefilter is misschien wat vervelender, omdat je door het draaien sneller de stepupring los kan draaien.
Of de stepupring en pola filter niet meer los van elkaar krijgt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
Hier nog iemand die een 77mm ND110 en Pola gebruikt op en 67mm lens.
Gaat prima hoor :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Lijkt me ook geen slechte deal: http://www.camerafilterstore.nl/Marumi-Super-DHG-CPL.html

Die Marumi Super DHG filters kunnen zich volgens deze review meten met de beste B+W filters:
http://www.lenstip.com/11..._Results_and_summary.html

Of het zo is, geen idee, maar het prijsverschil is zodanig dat je je er geen buil aan kunt vallen.
Die review wordt op internet trouwens wel vaker aangehaald, dus men lijkt er wel enig gewicht aan toe te kennen.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh

mvh

State Governor

sapphire schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 19:58:
Hier nog iemand die een 77mm ND110 en Pola gebruikt op en 67mm lens.
Gaat prima hoor :)
Ik wilde ook 77 mm gebruiken op een 67 mm lens (70-200 f/4) maar bij mij past de zonnekap dan niet meer. Ach, een zonnekap plus polarisatiefilter is toch niet handig om tegelijk te gebruiken... ik ben er wel over aan het nadenken om mijn lens/filterdiameters te gaan matchen op de lange termijn :)

Vignettering met een groter filter zal niet zo'n probleem zijn; hoewel je rand wat langer wordt verspringt hij wel. Vignettering zul je eerder krijgen als je een kleiner filter monteert, maar soms (zeker met EF-lenzen op een crop-body) kan dat ook zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:59

Royz

Kleurenblind!!

Dus niemand met een stepup ring kan zijn zonnekap nog gebruiken als ik je goed begrijp? ik ben zelf ook aan het kijken voor een dergelijk filter oplossing :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-08 14:45

Erikz.nl

professioneel prutser

Het CP effect hierboven is precies wat je zou verwachten. Niets raars dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Royz schreef op maandag 04 juli 2011 @ 15:36:
Dus niemand met een stepup ring kan zijn zonnekap nog gebruiken als ik je goed begrijp? ik ben zelf ook aan het kijken voor een dergelijk filter oplossing :)
Er zijn rubberen zonnekappen met schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het beste filter voor b&w fotografie? Ik heb gehoord dat rood het contrast verhoogd en de lucht iets donkerder maakt en hierdoor meer detail geeft in zwart wit maar weet niet of dit waar is, heb het ook nog niet kunnen testen! Kan iemand me tips geven?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 09:45:
Wat is het beste filter voor b&w fotografie? Ik heb gehoord dat rood het contrast verhoogd en de lucht iets donkerder maakt en hierdoor meer detail geeft in zwart wit maar weet niet of dit waar is, heb het ook nog niet kunnen testen! Kan iemand me tips geven?:)
Je zou kunnen beginnen met geel. Als dat niet sterk genoeg blijkt, kan je op oranje overstappen. Rood ben ik eigenlijk nooit aan toegekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toff schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 20:19:
[...]

Je zou kunnen beginnen met geel. Als dat niet sterk genoeg blijkt, kan je op oranje overstappen. Rood ben ik eigenlijk nooit aan toegekomen.
Hoe bedoel je dit? Omdat het heel overdreven is of omdat het een heel andere manier van belichten etc is om een mooi contrast te krijgen. Ik zoek echt een filter waarmee ik "ultra monochrome" kan schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Inderdaad, in de analoge tijd was een roodfilter - voor mij tenminste - teveel van het goede en mijn oranjefilter gebruikte ik ook zelden. Voor "mooie wolken" was geel - of een polarisatiefilter - voldoende, maar als je "Willink luchten" wilt, ga gerust je gang met oranje of rood. Digitaal denk ik, dat je met HDR en/of nabewerking in kleur mooiere resultaten kan bereiken en de stap naar z/w is digitaal, vanaf een kleurenbestand, een stuk eenvoudiger dan met film. Schiet je met film, of schiet je digitaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik schiet digitaal:) Bedankt voor de info zo ver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Nou, ik heb de stap gemaakt naar aanleiding van dit topic. Na al het goede nieuws over Maxsaver ook daar maar gekocht voor 240 dollar.

code:
1
2
3
4
B+W 77mm MRC UV BRASS Filter F-PRO Multi-Coated     $59.90
B+W 67mm MRC UV BRASS Filter F-PRO Multi-Coated        $37.35
B+W 77mm Kaesemann MRC Circular Polarizer Filter NEW     $119.90
67mm to 77mm Step-Up Ring Lens-to-Filter/Converter Lens $4.95

Voor mijn 70-200 en straks mijn 17-55 :). Een ND110 had ik al en ben ik zeer tevreden over!

Wel spannend trouwens, er staat
What is more, you can also get a free gift: 1x Hoya HMC UV 77mm Filter by Just buying one of those chosen filters.
.
Nu heb ik 2 filters gekocht die hieronder vallen, maar ben benieuwd of ik 2x een Hoya krijg (en wat de kwaliteit dan is :P)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Royz schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 19:42:
Nou, ik heb de stap gemaakt naar aanleiding van dit topic. Na al het goede nieuws over Maxsaver ook daar maar gekocht voor 240 dollar.

code:
1
2
3
4
B+W 77mm MRC UV BRASS Filter F-PRO Multi-Coated     $59.90
B+W 67mm MRC UV BRASS Filter F-PRO Multi-Coated        $37.35
B+W 77mm Kaesemann MRC Circular Polarizer Filter NEW     $119.90
67mm to 77mm Step-Up Ring Lens-to-Filter/Converter Lens $4.95

Voor mijn 70-200 en straks mijn 17-55 :). Een ND110 had ik al en ben ik zeer tevreden over!

Wel spannend trouwens, er staat
[...]
.
Nu heb ik 2 filters gekocht die hieronder vallen, maar ben benieuwd of ik 2x een Hoya krijg (en wat de kwaliteit dan is :P)
Ben zeer tevreden met mijn HMC Pro1 Super filters van Hoya.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Erikz.nl schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 20:10:
[...]

Ben zeer tevreden met mijn HMC Pro1 Super filters van Hoya.
Ik heb nog een Tokina 12-24 die ik ook vaak gebruik. Die heeft nog geen filter. Ben benieuwd of ik een slim nodig zou hebben... eerst hopen dat ik hem uberhaubt krijg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
Neuh, heb je niet nodig. Ik heb een canon 10-22 en ik heb een gewone gekocht: 77mm Circ Pol B+W kaesemann. Doet het prima. Geen last van cones o.i.d. Plus, met een slimfilter kun je je lenskap niet meer erop doen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ja die heb ik ook gekocht... ik heb redelijk "geluk" dat ik 2 camera's van 77mm heb en die 70-200 past een stepup ring op, al vraag ik me af of ik dat vaak zal gebruiken.

Nu ik toch met filters bezig met zou ik wel een graduated filter willen zien. volgens mij kan je in sommige situaties erg goede resultaten halen zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Kick: Maxsaver is geweldig. vorige week vrijdag besteld. maandag verstuurd, dinsdag nacht al in het vliegtuig en vandaag aangekomen. 1 week dus en 2 gratis hoya filters als gift. Dat mensen nog anders bestellen zeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Deathchant schreef op vrijdag 08 juli 2011 @ 21:45:
Neuh, heb je niet nodig. Ik heb een canon 10-22 en ik heb een gewone gekocht: 77mm Circ Pol B+W kaesemann. Doet het prima. Geen last van cones o.i.d. Plus, met een slimfilter kun je je lenskap niet meer erop doen he.
De Hoya slim filters slikken gewoon een lensdop hoor. Dat B+W dat niet goed voor elkaar heeft is echt te gek voor woorden, helemaal voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is nog wel het vervelendste van zo'n slim filter. Zo'n ding is ook meer bedoeld voor mensen die naast een pola-filter ook nog een andere willen gebruiken.

Op 17mm met mijn gewone pola+nd110 krijg ik een kleine donkere hoek. Niet zo'n heel groot probleem voor mij, ik crop toch altijd wel iets weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga binnenkort een canon 10-22mm in huis halen maar ik zit nog een beetje met de filters. Ik ben van plan een uv en een polarisatie filter erbij te kopen maar ik las dat bij gewone filters vignetting kan optreden. Is dit beperkt of echt heel zichtbaar? Ik vind het ook zowat om bijna 200 euro neer te leggen voor 2 tiffen slimline filters..

EDIT:
Ik zag bij cameranu een kit waar een hoya slimline versie bij in zat die ik op redcoon voor de helft van de prijs kan kopen.
http://www.redcoon.nl/ind...77/cid/41015/refId/tweak/

Dit is een slimline versie right? En kan ik wel mijn gewone lenskap hierop doen?

Gr

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2011 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:18
Ik heb zelf ook afgelopen maand een Canon 10-22 gekocht en heb hier een Hoya 77mm HMC Super Pro1 UV Filter (google levert meer goedkopere shops op) erbij gekocht na wat speurwerk. Bevalt goed! Orginele lensdop past erop, goede coating om de filter gemakkelijk schoon te kunen maken en geen last van filter vignetting.

[ Voor 14% gewijzigd door BeZaX op 15-07-2011 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks, die had ik nodig haha:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:18
Zoek nog wel even op Pricewatch en Google. Er zijn namelijk goedkopere shops dan dit ene resultaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet het, redcoon heeft hem hem voor 40 liggen:) Dankje!
Pagina: 1 ... 15 ... 32 Laatste

Let op:
Waarom een UV-filter doorgaans een onzinnige aankoop is: YouTube: UV Filters - A Waste of Time & Money