Volgens die site die net gepost werd:marceltuit schreef op maandag 01 november 2010 @ 19:31:
haha ja wat is het nou, step up of step down...
Step up:
To the Side of The Camera : 67mm
To the Side of The Filter : 77mm
Die dus.
Volgens die site die net gepost werd:marceltuit schreef op maandag 01 november 2010 @ 19:31:
haha ja wat is het nou, step up of step down...
Op een crop-body kan het wel eens nuttig zijn, i.c.m. een FF-objectief. Het blijven natuurlijk lapmiddelen.TranceSetter schreef op maandag 01 november 2010 @ 18:36:
Een step-down ring is eigenlijk zinloos, aangezien je dan meestal een deel van je lens blokkeert.
Ja! Mits je geen slim filter koopt.bkor schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 23:25:
Kun je op zo'n filter dan ook nog de lensdop vastmaken?
Een goeie! Lees het topic maar eens door, je moet of een multicoated willen (MRC/HMC) of niets op je lens.. Kijk wel goed naar wat je lens kost en wat het filter kost en of dat in balans is. Filter van 50e op een lens van 80e vind ik niet zo nuttig, bij lenzen van 500+ is zo'n bedrag weer heel anders.En welk filter moet ik dan hebben?
Goed kijken naar het aantal mm, ken de Nikon lenzen niet zo goed maar kitlenzen zijn meestal 58mm. To be sure: het staat als 't goed is ergens op je lens en volgens mij staat het sowieso in de speclijst van de tweakers pricewatch bijv, dus dat kun je zelf opzoeken.Hoe weet ik welke maat ik moet hebben?
Standaard zijn de Nikon kitlenzen 52mm in doorsnee, niet 58Wouter87 schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 23:42:
Goed kijken naar het aantal mm, ken de Nikon lenzen niet zo goed maar kitlenzen zijn meestal 52mm. To be sure: het staat als 't goed is ergens op je lens en volgens mij staat het sowieso in de speclijst van de tweakers pricewatch bijv, dus dat kun je zelf opzoeken.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ok, karigZandpad schreef op woensdag 10 november 2010 @ 08:07:
[...]
Standaard zijn de Nikon kitlenzen 52mm in doorsnee, niet 58. Je kunt het op de onderkant van de lens zien, bij de lensmount. Daarstaat het doorsnee tekentje met het getal in millimeters erachter. Dat is de filtermaat.
UiteraardWouter87 schreef op woensdag 10 november 2010 @ 12:00:
[...]
Ok, karighaha nee zonder gekheid, ik zei ook al dat ik 't niet precies wist.. maar ik ga niet iets opzoeken wat een vraagsteller zelf kan zien op z'n lens, danwel kan opzoeken, wat ik overigens ook adviseerde
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
Rizon: maar met het oog op stof e.d. is een zonnekap toch wel een voordeel?Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2010 @ 13:34:
bkor moest ik iemand zijn die UVfilters koopt voor z'n lezen, zou ik voor die lenzen geen UVfilters kopen. Ze zijn spotgoedkoop en doordat ze 52mm zijn zou je ze enkel op een klein aantal primes kunnen overnemen wanneer je betere lenzen koopt. 77mm is bijvoorbeeld al veel universeler voor latere collectie zoomlenzen.
Zelf gebruik ik nergens een UVfilter op omdat de enige reden bij een dslr bescherming is. Echter is een zonnekap even goed of beter tegen valschade en die heeft ook nog eens nut om erop te zitten. Ik doe dus niet mee met de geldklopperij, winkeliers moeten maar hun marge halen op elk product.
Bespaar je de €100 en gebruik het om sneller een SB600 of een leuke prime te kunnen kopen imo.
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2010 12:40 ]
Zal er dan nog eens naar kijken. Viel me een beetje tegen dat het een merk is dat je bij normale filters nooit ziet. Bij Hoya en B+W weet ik precies hoe het met de coatings zit, bij lightcraft niet. En waarom zien we nooit iemand met een lightcraft UV of pola lopen? Beetje alsof er iets mis mee is, of in ieder geval niet zo goed als eerder genoemde merkensapphire schreef op woensdag 10 november 2010 @ 11:02:
Die lightcraft is wel redelijk bekend hoor, is hier in het topic ook al eens besproken.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
ALS stof en zand je lens zandstralen, dan is IMHO een beetje schade op je frontlens het minste om je zorgen over te maken, met een consumentensetje. Dan zit stof en zand uiteindelijk overal in je objectieven en je bodies... Ik ben het met Rizon eens - en ik draag dat hier al jaren uit - dat een zonnekap in 95% van de situaties waar je als amateurfotograaf in terechtkomt meer bescherming biedt dan een UV-filter. Ik schiet zelf al jaren filterloos en ik ben niet kinderachtig als het een beetje waait of regent.Gizz schreef op woensdag 10 november 2010 @ 20:19:
En je moet maar zo denken: als stof of zand in de lucht genoeg is om je lens te zandstralen, dan sta jij echt niet vrolijk een foto te maken. Voor je huid en ogen is dat dan behoorlijk onprettig
Black card technique doet het ook goed en veel goedkoper.Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 13:28:
[...]
Ik wou net zeggen; waarom geen GND filters? Dat is toch wel een must-have voor landschappen.
Leuk voor als het al schemert, maart verder niet. Hoe wil jij met een sluitertijd van 1/200e seconden timen dat je de helft van die tijd (dus 1/400e) een zwart kaartje half voor je lens houdt? Dat werkt pas vanaf 1+ seconden sluitertijd.wolver1ne schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 16:12:
[...]
Black card technique doet het ook goed en veel goedkoper.
Een ND filter samen met een zwart kaartje werkt wel.Gizz schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 19:22:
[...]
Leuk voor als het al schemert, maart verder niet. Hoe wil jij met een sluitertijd van 1/200e seconden timen dat je de helft van die tijd (dus 1/400e) een zwart kaartje half voor je lens houdt? Dat werkt pas vanaf 1+ seconden sluitertijd.
En een cokinhouder plus GND kost je ook niet honderden euro's.
Wel 's zelf met cokin gnd filters gewerkt? Ik wel namelijk en ik vind het met de kleurzweem enorm meevallen.sapphire schreef op woensdag 01 december 2010 @ 01:06:
[...]
@ Gizz: die Cokin GND filters kosten je de kop niet nee, jammer genoeg staan ze wel bekend om kleurzwemen. En andere merken GND filters zijn óf slecht verkrijgbaar of erg prijsig. denk daarbij aan Lee of Hitech
Nee zelf nog nooit gebruikt. Wel al een aantal keer op het punt gestaan om ze te kopen maar de veelal negatieve reacties (ook van mede tweakers) hebben me weerhouden. Laatste keer dat ik keek was een complete set 129 euro ofzo dus opzich ook te doen, en Hitech's had ik een creditcard voor nodigWijnands schreef op woensdag 01 december 2010 @ 06:48:
[...]
Wel 's zelf met cokin gnd filters gewerkt? Ik wel namelijk en ik vind het met de kleurzweem enorm meevallen.
bestel je de houder + ring via ebay oid, dan betaal met een beetje mazzel max. 5 dollar voor de houder of ring.mjtdevries schreef op woensdag 01 december 2010 @ 12:29:
129 euro lijkt me zelfs aardig aan de hoge kant voor een cokin kit. (afhankelijk hoe groot de kit is)
De P houder is iets van een tientje. Ring om 'm aan een lens te zetten 18 euro. En de ND en GND filters zijn per stuk ook niet zo erg prijzig. ergens tussen de 10 en 20 euro.
Een LEE starterset hoeft niet heel veel te kosten, en is echt vele malen meer kwaliteit dan cokin. Helaas staan ze wel overal in backorder.sapphire schreef op woensdag 01 december 2010 @ 12:35:
Ik had gekeken naar een Z houder-kit.
Je kunt ook het filter niet in de houder doen, maar handmatig voor de lens houden en dan op en neer bewegen tijdens de belichting. Zo kun je de grens van het filter veel waziger houden en heb je een meer natuurlijke foto.mjtdevries schreef op woensdag 01 december 2010 @ 10:31:Persoonlijk vind ik echter een GND niet plezierig werken, omdat die "rechte" scheiding meestal niet geschikt is voor de fotos die ik maak. HDR is echter ook niet altijd zo ideaal, want takken van bomen bewegen en water is helemaal rampzalig.
Dus dan wordt het het handmatig combineren van meerdere belichtingen.
Leica MM + Sony A9
Leuk enzo dat Lee spulen Hitech maar geloof dat je dat Hitech spul bij 1 winkel maar kon bestellen die ook naar NL verzend. En die winkel accepteerde alleen creditcard, en die heb ik niet.RobertJRB schreef op woensdag 01 december 2010 @ 23:08:
[...]
Een LEE starterset hoeft niet heel veel te kosten, en is echt vele malen meer kwaliteit dan cokin. Helaas staan ze wel overal in backorder.
Haitech (oid) heeft ook goede filters, maar de filterhouder is niet modulair zoals bij LEE. Kun je beter een LEE filterhouder nemen en daar de 100x100 Haitech op zetten als het goedkoper moet.
De Cokin filters heeft wel degelijk kleurzwemen en is niet neutraal. Als ik het ND grad filter gebruik zit er tussen het blanke en donkere deel ook kleurverschil.
[...]
Je kunt ook het filter niet in de houder doen, maar handmatig voor de lens houden en dan op en neer bewegen tijdens de belichting. Zo kun je de grens van het filter veel waziger houden en heb je een meer natuurlijke foto.
Ook zijn er filters te koop waarbij het verloop veel gelijkmatiger gaat.
Leica MM + Sony A9
Goeie dag zeg, wat een prijzen voor die LEE filters...RobertJRB schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 01:10:
Nivo schweitzer in amsterdam, waar ik hele goede ervaring mee heb, verkoopt hitech, cameranu verkoopt LEE. Valt dus wel mee
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
tijd terug al dat ik gezocht had maar bedankt voor de tipRobertJRB schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 01:10:
Nivo schweitzer in amsterdam, waar ik hele goede ervaring mee heb, verkoopt hitech, cameranu verkoopt LEE. Valt dus wel mee
Hahasapphire schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 14:54:
[...]
tijd terug al dat ik gezocht had maar bedankt voor de tip
Gisteren nog aan je gedacht btw....niets engs hoor maar schoot me te binnen toen ik een vitrine met mooie Leica gear (en Roleiflexen) stond te bewonderen
Leica MM + Sony A9
IS dat waar? Kan men hetzelfde effect krijgen in Photoshop zoals met die polarisatiefilter?
[ Voor 14% gewijzigd door PowerUp op 09-12-2010 11:11 ]
Deels wel. De intens blauwe luchten die je met een polarisatiefilter kan maken kun je faken.bh6 schreef op donderdag 09 december 2010 @ 08:33:
IS dat waar? Kan men hetzelfde effect krijgen in Photoshop zoals met die polarisatiefilter?
Kijk, als jij geen zin hebt om dat soort luchten te shoppen houdt niks je tegen om een polarisatiefilter aan te schaffen. Zoals ik al zei, over de zin en onzin van beschermende filters is in de filter discussie genoeg geschreven. Filters die wel degelijk nog zin hebben zijn de egaal en deels grijs gekleurde filters.Dan wil dit zeggen dat de aanschaf van zo een filter totaal overbodig geworden is dezer dagen? En andere filters dan ook?
Met photoshop, lightroom, capture nx of waar je ook voor gaat kun je een hoop doen, niet alleen op de hele foto maar ook op delen daarvan. Zeker als je raw schiet kun je met moderne cameras een hoop doen, kijk dit maar 's, foutje gemaakt in belichting en het verschil laten zien tussen onbewerkt en een druk op de auto knop in adobe camera raw.Lijkt me vrij revolutionair, op het eerste gezicht dat Photoshop dat gewoon softwarematig allemaal kan doen...
Natuurlijk. Overdag is het alleen makkelijk als je hdr of panorama wil schieten.Inderdaad, avond landschappen en zonsondergangen zullen wat moeilijker te fotograferen zijn zonder tripod, maar overdag denk ik dat het wel zal lukken, dat hoop ik toch.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Voornamelijk interieur door de ramen heen of de motor bij een exoot
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Verwijderd
Life is not about specs, it is about joy!
[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 14-12-2010 23:22 ]
Wat Saphirre zegt, ik zou in dit geval zeker voor de LEE gaan. De houder hoeft niet zo heel veel meer te kosten dan die Cokin PRO, maar je krijgt wel een top kwaliteit en modulaire houder voor dat geld.sapphire schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 23:21:
ja die Cokin PRO troep is duur.
Ik heb me vorig jaar eens in verdiept, kijken wat ik nog weet.
Ik neem aan dat je een ND filter gebruikt voor je long exposure? Want op een losse 17-40 5DII kan een gemodde P-houder met 1 filter zonder ernstige vignetting te krijgen. Maar met een lens+ND-filter+ houder ga je dat bijna zeker wel zien.
Zo'n Cokin Z-houder is niet modulair toch? Lee heeft namelijk precies zo'n houder maar die kun je uit elkaar halen. Omdat die gewoon groter en breder is (dan een Cokin P maar bijna gelijk aan een Cokin Z) heb je kans dat als je die op een filter schroeft dat je dan met bv. één filter nog geen vignetting krijgt. Nadeel is wel dat dat nog een dure oplossing is!
Maar mocht je een oplossing vinden of dingen ontdekken laat het hier dan weten want sowieso ik, maar denk ook een aantal andere zijn er wel benieuwd naar
Als je een polafilter neemt met schroefdraad voorop (dus geen slim versie) kun je zo de ring ervoor monteren.marceltuit schreef op donderdag 23 december 2010 @ 07:48:
Ik gebruik op het moment een Cokin-polarisatie filter. Echter, dit vind ik niet zo handig omdat die een slot extra in beslag neemt in de houder, en omdat ik mijn zonnekap dan niet kan gebruiken als ik alleen de pola gebruik.
Nu vroeg ik mij af: als je een screw-in polarisatie(gerenomeerd merk, dus B&W of hoya ofzo) gaat gebruiken, kan je dan daarop nog een cokin-houder draaien?
En nog een vraag hierover: ik heb verschillende maten lenzen. Stel nou dat ik een pola koop in de grootste diameter en deze met een verloopring op een lens zet met kleinere diameter, heeft dit dan een nadelig effect op de werking van de filter?
Leica MM + Sony A9
Verwijderd
Fotootje van de Toyota Prius die ik van de zomer heb gemaakt.Verwijderd schreef op donderdag 09 december 2010 @ 14:20:
In het geval van dat voorbeeld verkies ik zonder pola. Komt veel natuurlijker over.
Als het interieur moet genomen worden van buitenaf is het wel een leuke oplossing.
Hangt er maar van af wat je zoekt. Ikzelf leg graag vast wat ik zie.
Je benoemd prima waarom ik de zachte een stuk meer gebruik dan de harde. En ja, goed positioneren is belangijk en vraagt enige oefening. Overigens is het wel zo dat je alleen in hele extreme lichtomstandigheden echt lelijke dingen ziet als je een stukje horizon mist.Stormer schreef op donderdag 23 december 2010 @ 12:39:
Om de balans qua licht bij landschappen beter te krijgen, lees ik dat er gebruik gemaakt kan worden van een graduated neutral density filter. Waardoor je lucht bijvoorbeeld twee stops minder belicht wordt, maar de rest van de foto wel correct belicht wordt. Als ik echter de gnd-filters bekijk, dan heb je daar de keuze uit een zacht en hard verloop qua rand. Hoe goed werkt dat, het lijkt mij dat dit enkel goed werkt als je een duidelijk rechte horizon hebt, geen bomen etc. Anders krijgen bomen, heuvels, enz. toch ook een aantal stops minder licht, waardoor het plaatje heel onnatuurlijk oogt?
Ik ben benieuwd naar ervaringen van GND filters, of je hier echt last van hebt, of dat je wellicht een bepaalde techniek moet gebruiken.
Verwijderd
Leica MM + Sony A9
Komt meer omdat ik de 113 tegenkwam voor 30 euro in 46mm. Dus blijkbaar oude stock.wolver1ne schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 15:13:
@Robert
B+W ND113 wordt niet meer geproduceerd. Maar 13 kun je ook makkelijk met 2 filters bereiken.
46mm filter van 106 en 110 bestaan wel, maar waar ze verkrijgbaar zijn, weet ik niet. Misschien is het wel een idee om een grotere filter formaat en een verloopring te kopen.
Leica MM + Sony A9
Zal ik doen,wolver1ne schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 02:04:
Aha. Zou je dan ook willen vragen of zij ook ND120 leveren?
Gelukkig nieuw jaar allemaal!
Leica MM + Sony A9
Heb het nagevraagd bij Factoryprices.nl en ND 120 is niet meer te krijgen. ND 106 en ND 110 in 46mm waren op aanvraag te krijgen dus die heb ik meteen besteld.wolver1ne schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 02:04:
Aha. Zou je dan ook willen vragen of zij ook ND120 leveren?
Gelukkig nieuw jaar allemaal!
Leica MM + Sony A9
Verwijderd
Als je met hele lange sluitertijden wilt werken bij heel veel licht, om bijvoorbeeld een kunstige foto te maken van een zee bij daglicht of een waterval, en dan ook nog met een heel groot diafragma, dan kan ik me voorstellen dat je best wat stops nodig kan hebben..Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 22:08:
Waar heb je zoveel stops voor nodig? Ik kan zo snel niets verzinnen.... Vooral omdat het op een gegeven moment zwaar ten koste van je diafragma of iso gaat?
Verwijderd
Ja, ik snap het ook niet. een gewone lensdop is een stuk voordeliger en laat nog minder licht door.Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 22:08:
Waar heb je zoveel stops voor nodig? Ik kan zo snel niets verzinnen.... Vooral omdat het op een gegeven moment zwaar ten koste van je diafragma of iso gaat?
Die 113 en 120 met 13 en 20 stops waren niet voor mij hoor maar vroeg ik voor iemand anders (zie paar posts terug).Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 23:09:
bij een waterscape (kust/zee) denk ik juist aan een klein diafragma.. dan wil je toch voor zoveel mogelijk scherpte(diepte) over het algemeen, of niet? afgezien van het water natuurlijk in dit geval wat dan vlak moet zijn.
een waterval is alweer anders, kan ik me nog wel wat bij voorstellen en een kunstige foto ook
maar ik vraag het ook gewoon uit nieuwsgierigheid..
Leica MM + Sony A9
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Er wordt volgens de importeur (Holst) nu (en al een aantal weken niet) niets meer uitgeleverd. Get 'm while you can (maar zorg wel dat de winkel ze op voorraad heeft en niet hoeft te bestellenTranceSetter schreef op donderdag 13 januari 2011 @ 16:21:
Dat is erg slecht nieuws zeg. Ben het wel met mjtdevries eens dat het voor de ND-grads zijn die zinvol zijn. Het systeem is natuurlijk niet het meest handige, maar ook bijna niet anders mogelijk, aangezien je bij nd grads de horizon recht moet kunnen zetten.
Polarisatie filters schroef ik toch liever direct op de lens, stukje makkelijker wel.
Moet ik toch maar eens kijken voor een ND4 en ND8 grad voordat ze echt omvallen.
[ Voor 15% gewijzigd door mennovanw op 13-01-2011 20:48 ]
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Cokins zijn voor mij iig goed genoeg, en als jij iets weet dat een vergelijkbare prijs heeft hoor ik het graag.want zo goed zijn Cokin filters ook weer niet en er zijn zat alternatieven
[ Voor 6% gewijzigd door SpeedingWilly op 18-01-2011 09:01 ]
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2011 10:17 ]
Verwijderd
Voor je ND lijkt me, dan geeft een pola het sterkste effect lijkt meVerwijderd schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:37:
Om het contrast wat te verhogen heb ik een B+W circular pola filter besteld, maar ik vraag mij af wat de juiste volgorde is. Moet het pola filter buiten of kan deze ook voor het ND filter geplaatst worden?
voor 37 euro zou ik het wel doen.ReneDD schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 12:04:
Via Fotobooms heb ik voor 69euro de 72mm variant besteld... Voor dat geld (en die kleine besparing) ga ik niet moeilijk doen
Verwijderd
Lang leve de gunstige dollar koersRavnoss schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 23:22:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...I%26otn%3D1#ht_2899wt_907
Nu hoop ik alleen dat ik het goede heb besteld :-)
[ Voor 14% gewijzigd door tommyz op 10-02-2011 20:14 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq