[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 28 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 59.028 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geheugen al eens probeert lager te zetten met divider? Andere settings checken, limiet NB 2100MHz / HT 1800Mhz.
Astennu schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 23:10:
MS blokkeert dit. Ze hebben de support uit windows 7 gesloopt ik weet ook niet waarom.
Kijk, dit wist ik niet. Leuke zet weer van Microsoft... :O
dahakon schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 23:48:
Dat is het excuus, niet de verklaring. Een jonge techniek kan soms een beetje aanloopproblemen hebben wat stabiliteit betreft. Microsoft is hier moedwillig een positiefe ontwikkeling hardnekkig aan het blokkeren door het onmogelijk te maken.

In feite houdt Microsoft wederom innovatie tegen voor eigenbelang.
Precies, al helemaal als de chipset met IGP en high end videokaart van één fabrikant zijn. Ook tussen verschillende fabrikanten zou het op den duur gewoon moeten kunnen werken met een beetje support van beide uit. Aan AMD zal het niet liggen kwa support, kijk maar naar CF met support voor SLi.
Wat zou dan het voordeel zijn voor MS in dit opzicht, hun eigen powersaving features? (Die ook nog wel eens problemen willen veroorzaken met CnQ bij hun nieuwere OS'en, een techniek van AMD al zeer lange tijd in gebruik is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Het verhaal van het unlocken van de triple CPU van AMD was al bekend, nu komt blijkbaar het vervolg maar in dit geval lijkt het mogelijk cache te unlocken.

Phenom X4 800 serie heeft toch 6 MB L3 cache?

:D

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Haha, maar ik denk niet dat die cores en cache voor niets uitgezet worden, anders zou het gewoon zonde zijn van het geld voor AMD natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat hoeft niet. Met binning: Wikipedia: Product binning zorg je er voor dat je slechtere producten kan verkopen. Het probleem is als je vraag hoger is aan je low en dan aan je higher-end. Dan zul je dus goeie cores moeten op offeren om aan de vraag te voldoen(Bedenk je dat de productie kosten eigenlijk lager zijn dan research kosten) en om flink omzet te draaien. Hierdoor is het mogelijk dat ze wel goed werken. Geld natuurlijk niet voor allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Ik gok dus gewoon dat de yields erg goed zijn, zelfs beter dan verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voer voor discussie:
http://www.theinquirer.ne...de-commission-rules-intel
Korea Fair Trade Commission rules against Intel
Guilty of bullying AMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Interessante shit. Er worden flinke bedragen genoemd. Ik ben dan ook benieuwd welke bedragen op wat voor termijn terug kunnen vloeien in de kas van AMD, via een claim op de gelden na deze antitrustzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Zeer interessant. Het is natuurlijk te betwijfelen of alles zo lekker vettig is gebeurd als roddelquirer doet uitschijnen, maar het leest althans vlotjes. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RuddyMysterious op 11-03-2009 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spNk schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 12:45:
Haha, maar ik denk niet dat die cores en cache voor niets uitgezet worden, anders zou het gewoon zonde zijn van het geld voor AMD natuurlijk.
Tenzij de vraag naar triple-cores zo hoog is dat alleen de defecte X4's niet meer voldoende zijn, dan moeten de goed werkende CPU's wel kreupel maken ;)

Om even samen te vatten wat Reinman eigenlijk al zei :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2009 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 00:17:
Tenzij de vraag naar triple-cores zo hoog is dat alleen de defecte X4's niet meer voldoende zijn, dan moeten de goed werkende CPU's wel kreupel maken ;)
Kunnen ze misschien beter de niet defecte X4's iets goedkoper maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 00:30:
[...]

Kunnen ze misschien beter de niet defecte X4's iets goedkoper maken.
Nog goedkoper. Je betaalt maar 30 euro extra voor een quad. Dat is bij Intel wel anders. Wat AMD doet met die tripple cores is niet handig voor hun winst. Maar aan de andere kant krijgen ze wel weer marktaandeel. Waar mensen anders misschien toch maar die Intel C2D gekocht hadden omdat de X3 niet verkrijgbaar was. Zolang ze maar winst blijven maken op elke verkochte cpu is het in ieder geval goed.

Ben benieuwd wanneer die Native Dual core cpu's komen en de Quads zonder L3 cache. Die laatste zouden best wel eens leuk kunnen worden. Goedkoop. Erg zuinig en waarschijnlijk ook beter overclockbaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 11-03-2009 08:37 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Could face massive fine

Intel could be slammed by a massive fine by EU regulator over charges its pricing policies were aimed to suppress competition in retail channels.

If EU regulators have their way, the company could be forced to pay a fine to the tune of 10 percent of its annual revenue, but more worryingly, they could take action to change Intel's pricing model on the European market.

The European Commission claims Intel's pricing practices, such as rebates given to system integrators and retailers, were aimed at driving AMD out of the market. The charges allege Intel gave rebates to partners under the condition they obtain most CPUs from Intel, and even made payments to system integrators to delay or cancel AMD based products.

Intel denies the charges and claims its actions were lawful, and says it will not speculate on the EC's decision. However, in a filing to US regulators, the chipmaker warned the EC could indeed rule against Intel.

Analysts expect the Commission will rule Intel breached EU antitrust laws and that the company will face a hefty fine, even higher than the one imposed on Microsoft a couple of years back.

More here.
Ik ben benieuwd wat daar uit komt. Echter is de schade al gedaan.En ik denk ook niet dat AMD ook maar iets van het geld van die boete krijgt (als ze al een boete krijgen).

Echter zou het wel een harde klap voor intel zijn. Maar dit had AMD eigenlijk nodig toen ze er beter voor stonden zodat ze nu meer geld in kas hadden gehad. En dus de fabs niet weg hoefde te doen. Want ik denk dat die fabs afstoten nog steeds een grote fout is. Nu lijkt het wel leuk maar mochten ze terug komen hebben ze denk ik in de toekomst problemen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Had je mijn post überhaupt wel gelezen? AMD kan na deze antitrustzaak een zaak beginnen om het geld te claimen wat Intel moet dokken, aangezien AMD het grootste lijdende voorwerp zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:07
x

[ Voor 100% gewijzigd door Zeus op 01-05-2009 01:39 . Reden: huubhuubhuub ... ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jejking schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 13:15:
Had je mijn post überhaupt wel gelezen? AMD kan na deze antitrustzaak een zaak beginnen om het geld te claimen wat Intel moet dokken, aangezien AMD het grootste lijdende voorwerp zijn geweest.
Nope heb ik niet gezien. Ben de laatste tijd niet meer helemaal op de hoogte (niet alle posts meer gelezen. Alleen de laatste paar. Zal wel even terug lezen.

Maar nog de fabs zijn ze al kwijt...... Ben echt benieuwd wat voor een effect dat gaat hebben in de toekomst.

[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 11-03-2009 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:35

Crp

de X4 955 verschenen op XtremeSystems forum

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=220981

ziet er goed uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Ik kan er niet uit wijs worden dat het een 955 is hoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

spNk schreef op zondag 15 maart 2009 @ 14:29:
Ik kan er niet uit wijs worden dat het een 955 is hoor?
Multiepleir van 16x, dus stock 3.2Ghz. ;)

Maar het is wel een ES, dus niet echt een 955, wellicht een 955 ES, maar ik heb niet de hele thread gelezen. :)

Edit/

Heb wel even gelezen en het is een ES en als ik het goed begrijp liep die 2.4Ghz stock, maar heeft een unlocked multie, wat niet vreemd is voor een ES, is dus helemaal geen 955 of een ES die op 3.2Ghz stock loopt. Of heb ik het nu mis?
Astennu schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 08:36:
[...]

Ben benieuwd wanneer die Native Dual core cpu's komen en de Quads zonder L3 cache. Die laatste zouden best wel eens leuk kunnen worden. Goedkoop. Erg zuinig en waarschijnlijk ook beter overclockbaar.
Dacht dat cache bijna niks verbruikt, heb dat een keer met wouter over gehad tijdje terug en kwamen tot conclusie dat het nauwelijks scheelde qua stroom verbruik.

Geheugen verbruikt niet zoveel en paar MB op een cpu schijnbaar helemaal weinig, maar ben benieuwd of het iets gaat schelen bij AMD. Tijd zal het leren. :)

[ Voor 84% gewijzigd door mad_max234 op 15-03-2009 17:48 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Maar als je dan gaat kijken naar bijvoorbeeld een Sempron welke minder cache heeft dan een Athlon, zie je dat deze wel een stuk zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:30

rapture

Zelfs daar netwerken?

Thoroughbred-B: Sempron op 1,6V en geklokt van 1,5 to 2 GHz met TDP van 62W. Athlon uit vergelijkbare klokfrequentiebereik op 1,6V start van 51W en gaat tot 65,3W TDP. Er zit 2 jaar tijdsverschil in release datums.

Als ik de andere cores overloop, dan zie ik bij dezelfde klokfrequentie geen grote verschillen.
Wikipedia: List of AMD Sempron microprocessors
Wikipedia: List of AMD Athlon XP microprocessors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Eh dat gaat niet op natuurlijk, de Duron is vergelijkbaar met de Athlon XP, niet de Sempron. De Sempron heeft een 64bit instructie set itt de Duron.

Wikipedia: List of AMD Athlon 64 microprocessors

Dat is een stuk hoger.

[ Voor 34% gewijzigd door spNk op 15-03-2009 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Er staat in die lijst nochtans ook een Brisbane G2 sempron van 1,8GHz en met twee maal 256kB L2 cache aan 65W TDP, terwijl er een AthlonX2 5050e bestaat die aan 2,6GHz werkt met twee maal 512kB L2 cache en met een TDP van 45W.

Volgens mij zijn semprons niet persé zuiniger, maar zijn het waarlijk de afval processoren van AMD. Ik herinner mij dat toen de tbred-B en thorton gebaseerde semprons uitkwamen die veel minder goed konden oc'n dan de vroeger zo populaire tbred-B 2400+ AIUHB en allerlei JIUHB en JIUCB cores die ze verkochten onder de AthlonXP naam.

Conclusie: Sempron is meestal minder goed dan Athlon, zowel bij het overclocken als voor zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp

Crp

ik ging van de specs uit, deze ES komt veel overheen met de specs die aangekondigd werden voor de 955

nieuws: 'AMD komt met 3,2GHz Phenom II X4 955'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Je kunt beter stellen dat voor normale desktop systemen, ze gestopt zijn met het ontwikkelen van Semprons, de Athlon zijn plaats heeft overgenomen als 'goedkope' processor en de Phenom de Athlon zijn plaats heeft overgenomen voor het high-end gebeuren.
Die Athlon X2 5050e is namelijk nog helemaal niet zo heel erg oud en Semprons zijn al een behoorlijke tijd niet echt meer ge-update voor de desktop. Je vergelijkt een Sparta core met een Brisbane Energy Efficient core. Gevolg in deze is dat de Sempron inderdaad minder zuinig is, maar dat dit met name komt omdat er dus geen directe doorontwikkeling meer voor is (met uitzondering van de paar nieuw aangekondigde Semprons die het meer zouden moeten opnemen tegen een Intel Atom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Hoezo? Ik vergelijk Brisbane G2 semprons met Brisbane G2 athlonX2's. De Brisbane G2 semprons zijn volgens wikipedia nog maar een jaar oud, dus dat ze significant ouder zijn dan een X2 5050e lijkt me onzin. Niet vergeten dat een Sparta cpu maar één kern heeft, en geen twee zoals een Brisbane cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Alles wat ik van een brisbane sempron terug kan vinden, lijkt meer op het goedkoop dumpen van slechte brisbane cores, om er toch nog wat aan te verdienen. Daarbij is het dan ook redelijk logisch dat de beste cores, van het midden van de wafer, gebruikt worden voor de energie-efficiente 4050e tot en met de 5050e processors, en de slechtste cores aan de buitenkant als Semprons gedumpt worden. Ze zijn in ieder geval niet gemakkelijk te vinden als losse processor.

Overigens zijn de 4850e en de 5050e nog niet zo heel oud. Eerder kwamen ze ook niet verder dan een 2300MHz 45Watt CPU met de Brisbanes, pas later zijn ze er ook sneller gekomen. Waarschijnlijk loont het gewoon niet om 2600+MHz Semprons uit te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:03
Het is een beetje stil rond de release van de Phenom II X4 9xx processors. Ik wil namelijk graag in april nieuwe PC samenstellen. Het liefste met een AM3 proc+ mobo. Prijs van DDR3 geheugen is namelijk ook flink gezakt. Daarnaast heb ik liever nu AM3 dan AM2+. Waarschijnlijk is dat iets psychologisch maar ook wegens het feit dat het langer mee zal gaan. Dit alles natuur in combi met een Ati HD4890. Als de proc en mobo tenminste niet al te duur zijn..

Ik dacht trouwens dat de P925 uit zou komen in februari.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

AMD Athlon X4 Propus benchmarked

The processor is runs on a DDR2 endowed 790FX motherboard. The multi-threaded Cinebench R10 benchmarks shows 8738 points, which is not enough to match the older Phenom X4 9750 (2.4GHz) that scored close to 9500 points in the same test.

The top models of the Propus family will be called Athlon X4 615 (2.7GHz) and Athlon X4 605 (2.5GHz). Both processors will get a TDP rating of 95W and launch for the AM3 platform in April. Although, rumors claim that these models have been postponed to Q3, 2009.

The first Energy Efficient model, called Athlon X4 605e, running at 2.5GHz and only consuming 65W, will appear in April. This model can be the first to reach the market as it will be announced in April as well, but may become available in stores as soon as before the end of March.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

dahakon schreef op zondag 15 maart 2009 @ 23:42:
Alles wat ik van een brisbane sempron terug kan vinden, lijkt meer op het goedkoop dumpen van slechte brisbane cores, om er toch nog wat aan te verdienen. Daarbij is het dan ook redelijk logisch dat de beste cores, van het midden van de wafer, gebruikt worden voor de energie-efficiente 4050e tot en met de 5050e processors, en de slechtste cores aan de buitenkant als Semprons gedumpt worden. Ze zijn in ieder geval niet gemakkelijk te vinden als losse processor.

Overigens zijn de 4850e en de 5050e nog niet zo heel oud. Eerder kwamen ze ook niet verder dan een 2300MHz 45Watt CPU met de Brisbanes, pas later zijn ze er ook sneller gekomen. Waarschijnlijk loont het gewoon niet om 2600+MHz Semprons uit te brengen.
Oh, je bedoelt dat ze minder goeie brisbanes dumpen als brisbane semprons, terwijl ze de sparta core verder ontwikkelen in het licht van betere semprons, zoiets?

Mij lijkt het sinds het verhaal van de lekstromen eerder zo dat als je de zuinigste cpu wilt hebben per volt en per clock, dat je zal moeten gaan voor ofwel een topmodel (hoogste clock binnen een TDP categorie), ofwel een op zich zeer zuinig model zoals de xx50e series (relatief hoge clock binnen een lage TDP categorie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Spartas wordt volgens mij ook niet echt doorontwikkeld. Op dit moment is de enige echte nieuwe Sempron de gemaakt met de Huron core. Dan heb je het over een Sempron 210U Die wel redelijk efficient is met 15Watt op 1500 MHz. Deze zijn dan weliswaar niet voor desktops bedoeld, maar voor de desktop is de Athlon nu feitenlijk de 'goedkoopste' processor in AMD's lijn, waarbij de xxxxe bedoeld zijn als meest energie-efficiente processors, zowel bij Athlon alswel bij de Phenoms overigens.

De semprons die dus op de Brisbane core gebouwt zijn, zijn gewoon budget-cpu's die waarschijnlijk niet door de binning heen kwamen, om toch nog wat geld te kunnen verdienen aan die cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driftkikker
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-05 13:04
Ik heb even een vraagje, of de temperaturen in mijn pc kloppen. Het hoort niet helemaal thuis hier, maar vind het overdreven om er een topic voor open te gooien.

Als ik alleen wat surf, dan is de GPU 40 graden, en de CPU 16 graden.

Nu klopt de GPU denk ik wel, want die stijgt naar een graad of 63 wanneer ik de fans lager zet.
Maar dat de CPU slechts 16 graden is, en met de fans op een laag pitje, maar 21, wat zowel met coretemp als speedfan gemeten is, vind ik vreemd. Helemaal niet erg natuurlijk, maar toch vreemd omdat ik lees dat andere mensen om en rond de 40 graden zitten. Die van mij haalt met BF2 en TrackMania net de 37.
Het betreft de AMD Phenom 9650Quad core 2.3Ghz. Ik heb overigens wel de Arctic Cooling Freezer xtreme

Nu is mijn vraag, klopt de temp. van de CPU denken jullie? Als het wel zo is ben ik natuurlijk dik tevreden, want AMD garandeert tot 70 graden. :9~

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
  • Laatst online: 09-07 22:10
Driftkikker schreef op maandag 16 maart 2009 @ 16:15:
Ik heb even een vraagje, of de temperaturen in mijn pc kloppen. Het hoort niet helemaal thuis hier, maar vind het overdreven om er een topic voor open te gooien.

Als ik alleen wat surf, dan is de GPU 40 graden, en de CPU 16 graden.

Nu klopt de GPU denk ik wel, want die stijgt naar een graad of 63 wanneer ik de fans lager zet.
Maar dat de CPU slechts 16 graden is, en met de fans op een laag pitje, maar 21, wat zowel met coretemp als speedfan gemeten is, vind ik vreemd. Helemaal niet erg natuurlijk, maar toch vreemd omdat ik lees dat andere mensen om en rond de 40 graden zitten. Die van mij haalt met BF2 en TrackMania net de 37.
Het betreft de AMD Phenom 9650Quad core 2.3Ghz. Ik heb overigens wel de Arctic Cooling Freezer xtreme

Nu is mijn vraag, klopt de temp. van de CPU denken jullie? Als het wel zo is ben ik natuurlijk dik tevreden, want AMD garandeert tot 70 graden. :9~

Alvast bedankt.
Even logisch nadenken: Als je CPU aangeeft dat hij 16°C is dan wil dat zeggen dat de omgevingstemperatuur lager is dan 16°C. Tenzij je nu verschrikkelijk koud zal hebben, zal de temperatuur niet correct zijn.
Misschien nog eens een ander programmatje zoeken die wel deftig de temperaturen kan uitlezen van een Phenom. (Misschien geen slecht idee om dit in de topicstart te vermelden)

Verder nieuws: Intel heeft nu dan toch hun beklag gedaan over de deal met de Arabieren.
Intel says it's prepared to end agreement with AMD

Intel Corp. has notified Advanced Micro Devices Inc. that it plans to terminate a cross-licensing agreement between the two companies within 60 days if AMD doesn’t correct an alleged violation of the agreement, according to a federal filing.

The dispute between the semiconductor companies involves a 2001 patent cross-license agreement between Sunnyvale-based AMD(NYSE:AMD) and Santa Clara-based Intel (NASDAQ:INTC). It also threatens the Global Foundries project, a joint manufacturing venture organized last month by AMD and Advanced Technology Investment, the filing with the U.S. Securities and Exchange Commission shows.

AMD spokeswoman Catherine Greenlaw said the complaint is Intel’s attempt to distract attention from antitrust scrutiny it has been facing.

“Should this matter proceed to litigation, we will prove that Intel fabricated this claim to interfere with our commercial relationships and thus has violated the cross-license,” she said.

In February, AMD approved a major cash infusion from the Abu Dhabi investment company that will help fund the $4.6 billion computer chip fabrication plant planned for Malta, N.Y.

The deal also directs $2.1 billion to The Foundry Co., a temporary name for the partnership between AMD and ATIC that was created to spin off AMD’s manufacturing operations. Those manufacturing operations include the $4.6 billion chip fab planned for the Luther Forest Technology Campus in Malta, about 15 miles north of Albany, as well as AMD’s manufacturing operations in Dresden, Germany.

During 2008, AMD reported a $3 billion net loss on $5.8 billion in revenue.

Bron
Blijkbaar vinden de aandeelhouders dit toch plezant, aangezien de koers 4% hoger staat vandaag. Wat is het ergste dat hieruit kan voortkomen? Dat Intel en AMD elkaars Intellectual property niet meer mogen gebruiken? Maar dat zou dan toch betekenen dat beide hun processors niet meer zouden mogen produceren, aangezien ze beide technologie van elkaar gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:44
penetreerbeer schreef op maandag 16 maart 2009 @ 17:56:
Blijkbaar vinden de aandeelhouders dit toch plezant, aangezien de koers 4% hoger staat vandaag. Wat is het ergste dat hieruit kan voortkomen? Dat Intel en AMD elkaars Intellectual property niet meer mogen gebruiken? Maar dat zou dan toch betekenen dat beide hun processors niet meer zouden mogen produceren, aangezien ze beide technologie van elkaar gebruiken?
Dat dacht ik ook inderdaad. Volgens mij staat AMD64 ook onder de cross license. Dit gaat nog leuk worden.

* GENETX hoopt dat Intel zijn eigen graf graaft. Leuk voer voor de antitrust zaken en alles wat daar ngo weer uit volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

penetreerbeer schreef op maandag 16 maart 2009 @ 17:56:
Als dit voor een rechter moet komen duurt het zeker vijf jaar voor er een definitief vonnis ligt. Daar kunnen allerlei gekke dingen uitrollen, maar ik verwacht niet dat het ooit zo ver zal komen. Dit is waarschijnlijk gewoon een manier voor Intel om zijn onderhandelingspositie te verbeteren. Even spierballen tonen, als het ware.

Het punt waar het om gaat is dat AMD een twijfelachtige constructie heeft opgezet met Abu Dhabi. De huidige overeenkomst met Intel stelt namelijk dat ze het leeuwendeel van hun processors zelf moeten maken. Maar in hoeverre is GlobalFoundries nog een onderdeel van AMD? Ze hebben wel 50% stemrecht, maar zijn slechts 34% eigenaar en dragen niets meer bij aan het nieuwe bedrijf, terwijl ATIC er miljarden in gaat pompen. Voor mij is duidelijk dat Mubadala de touwtjes nu stevig in handen heeft, maar de vraag is of men - bijvoorbeeld door dat (papieren?) stemrecht - door een juridische maas in het contact heen kan sluipen.

Intel zal onder dreiging van een slepende patentenoorlog proberen om (voor hen) gunstigere voorwaarden af te dwingen voor de crosslicense, terwijl AMD natuurlijk hetzelfde zal proberen. Maar verwacht niet dat er binnenkort chips van de schappen worden gehaald of iets dergelijks ;).

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik vind dat X86 in dit geval vrij gegeven moet gaan worden. Misschien niet helemaal eerlijk tov intel. Maar MS gaat geen OS meer maken voor iets anders van X86 (voor consumenten dan voor servers hebben ze ook nog IA64).

AMD is nog maar een van de 3 of 4 die X86 cpu's mag maken. Dus het is belangrijk voor de consument dat er concurrentie blijft. Patenten op technieken moet nog wel kunnen. Maar het gebruik van X86 moet in mijn ogen wat vrijer beschikbaar worden. Maar misschien zie ik ook dingen over het hooft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H004
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-05 19:55
Astennu schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 11:28:
Ik vind dat X86 in dit geval vrij gegeven moet gaan worden. Misschien niet helemaal eerlijk tov intel. Maar MS gaat geen OS meer maken voor iets anders van X86 (voor consumenten dan voor servers hebben ze ook nog IA64).
Zou AMD zich daarom niet kunnen beroepen op de Essential facilities doctrine?
quote: wiki
While the doctrine has most frequently been applied to natural monopolies such as utilities and owners of transportation facilities, it has also been applied in situations involving intellectual property. For example, it is possible for a court to apply the doctrine in a case where one competitor refuses to sell materials protected by copyright or patent to potential competitors.
X86 is zo ingeburgerd, dat zonder de licentie hierop AMD vrijwel geen mogelijkheid meer heeft om nog cpu's te produceren.

[ Voor 0% gewijzigd door H004 op 17-03-2009 11:50 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:00

OMX2000

By any means necessary...

Op zich best raar dat de consument hier geen echte stem in heeft. AMD heeft de consument multi-core, on die memory controllers, AMD64, energie zuinige CPU's en lagere prijzen voor CPU's gegeven. Ik vind het opvallend dat de meeste innovaties op het x86 platform door AMD zijn gedaan, en dat dat toch echt wel mee moet tellen. Zonder AMD zouden we nu nog steeds dure CPU's hebben die enorm veel warmte ontwikkelen.

Een compleet nieuwe instructieset is mogelijk natuurlijk. Maar niet zonder support van Microsoft. Het zou helemaal niet zo gek zijn om helemaal van de x86 legacy af te zijn, en een nieuwe architectuur neerzetten die veeel efficienter is dan het huidige x86 platform. Een OS op basis van een nieuw platform is zeker te doen. Apple heeft het ook voor elkaar geboxt.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OMX2000 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 12:50:
Op zich best raar dat de consument hier geen echte stem in heeft. AMD heeft de consument multi-core, on die memory controllers, AMD64, energie zuinige CPU's en lagere prijzen voor CPU's gegeven. Ik vind het opvallend dat de meeste innovaties op het x86 platform door AMD zijn gedaan, en dat dat toch echt wel mee moet tellen.
Toch vind ik dit wel weer erg kort door de bocht. Intel heeft immers x86 bedacht en 'groot' gemaakt, en ik denk dat de meeste innovaties dan ook bij Intel vandaan komen (ondanks dat AMD hier natuurlijk wel aan heeft bijgedragen).
OMX2000 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 12:50:

Zonder AMD zouden we nu nog steeds dure CPU's hebben die enorm veel warmte ontwikkelen.
En zonder Intel (en hun C2D) zou een Athlon 64x2 4600+ nog steeds € 700,- kosten (prijspeil maart 2006; een FX62 kostte toen ruim € 1.000,-). Dus dat geldt voor beide fabrikanten. De enige reden dat AMD nu zulke goedkope CPU's levert, is omdat ze de snellere Intels niet kunnen bijbenen. Reken maar dat de rollen waren omgedraaid qua prijsstelling als de Ph2 (overtuigend) sneller was geweest dan de i7.

Wat betreft de claim van Intel; ik denk dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen. Intel zal heus wel beseffen dat ze met het ontbinden van de crosslicense ook zichzelf diep in de vingens snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 13:35:
[...]

Toch vind ik dit wel weer erg kort door de bocht. Intel heeft immers x86 bedacht en 'groot' gemaakt, en ik denk dat de meeste innovaties dan ook bij Intel vandaan komen (ondanks dat AMD hier natuurlijk wel aan heeft bijgedragen).

[...]

En zonder Intel (en hun C2D) zou een Athlon 64x2 4600+ nog steeds € 700,- kosten (prijspeil maart 2006; een FX62 kostte toen ruim € 1.000,-). Dus dat geldt voor beide fabrikanten. De enige reden dat AMD nu zulke goedkope CPU's levert, is omdat ze de snellere Intels niet kunnen bijbenen. Reken maar dat de rollen waren omgedraaid qua prijsstelling als de Ph2 (overtuigend) sneller was geweest dan de i7.

Wat betreft de claim van Intel; ik denk dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen. Intel zal heus wel beseffen dat ze met het ontbinden van de crosslicense ook zichzelf diep in de vingens snijden.
intel heeft x86 helemaal niet groot gemaakt, dat hebben IBM en vooral MS gedaan
in het begin was Apple en anderen even belangrijk, het is omdat IBM klonen toeliet, die logischerwijze x86 cpu's gebruikten (die tot en met de 486 niet altijd van intel waren geproduceerd!) en doordat MS DOS zo ingeburgerd werd
intel heeft eigenlijk gewoon heel veel geluk gehad (net als MS, welke ook door IBM werden uitgekozen)

het is trouwens wel degelijk dankzij AMD dat de prijzen laag liggen: zonder concurrentie zijn de prijzen meestal hoog, welke van de twee de snelste/duurste is, is niet belangrijk, als er maar TWEE zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
[...]

Met een klein verschil dat AMD het geld nodig heeft, en kan gebruiken ook. Intel kan gemakkelijk zijn prijzen laten dalen, kijk maar eens wat voor een winst Intel elk jaar maakt. Denk eens naar waar dat geld naar toe gaat.

Een stukje uit de overeenkomst tussen Intel en AMD:
Bron
(a) A party may terminate the other party's rights and licenses
hereunder upon notice if the other party hereto commits a
material breach of this Agreement and does not correct such
breach within sixty (60) days after receiving written notice
complaining thereof. In the event of such termination, the
rights and licenses granted to the defaulting party shall
terminate, but the rights and licenses granted to the party
not in default shall survive such termination of this
Agreement subject to its continued compliance with the terms
and conditions of this Agreement.

(b) A party hereto may terminate this Agreement upon sixty (60)
days written notice of termination to the other party given at
any time upon or after:

(1) the filing by the other party of a petition in
bankruptcy or insolvency;

(2) any adjudication that the other party is bankrupt or
insolvent;

(3) the filing by the other party of any petition or answer
seeking reorganization, readjustment or arrangement of
its business under any law relating to bankruptcy or
insolvency;

(4) the appointment of a receiver for all or substantially
all of the property of the other party;

(5) the making by the other party of any assignment for the
benefit of creditors;

(6) the institution of any proceedings for the liquidation
or winding up of the other party's business or for the
termination of its corporate charter;
Eerste deel zegt dat de overtreder zijn licensies verliest en dat de andere de overtreders licensies zou behouden. (zo heb ik het toch begrepen).
Het tweede deel zegt wanneer de andere de overeenkomst mag verbreken. Enkele tijdstippen verhalen over het bankroet zijn of "insolvency" (ik weet wel wat het betekent maar in het nederlands kan ik het niet zeggen). Nummer (4) zegt dat als er een ontvanger is van het volledige of bijna het volledige van de eigendommen van de andere. Een onvanger is er hier niet, maar wel een subsidiary.
1.22. "Subsidiary" shall mean any corporation, partnership, joint venture,
limited liability or other entity, now or hereafter, in which a
party

(a) owns or controls (either directly or indirectly) or originally
contributed
(either directly or indirectly) at least fifty
percent (50%) of the tangible and intangible assets of such
entity
; and

(b) owns or controls (either directly or indirectly) either of the
following:

(1) if such entity has voting shares or other securities, at
least fifty percent (50%) of the outstanding shares or
securities entitled to vote for the election of
directors or similar managing authority and such entity
is under no obligation (contractual or otherwise) to
directly or indirectly distribute more than seventy
percent (70%) of its profits to a third party, or

(2) if such entity does not have voting shares or other
securities, at least fifty percent (50%) of the
ownership interest that represents the right to make
decisions for such entity and an interest sufficient to
receive at least thirty percent (30%) of the profits
and/or losses of such entity.

(c) An entity shall be deemed to be a Subsidiary under this
Agreement only so long as all requisite conditions of being a
Subsidiary are met.
Een subsidiary betekent een bedrijf waar (a) het moederbedrijf minstens 50% van de bezittingen "gegeven" heeft (AMD heeft alle fabrieken bijgedragen) en (b)(2) indien er geen stem aandelen bestaan dat het moederbedrijf minstens 50% van de stemmen heeft en minstens 30% van de winst of verlies van het bedrijf krijgt (ik denk dat AMD nog 35% ofzo van het bedrijf bezit, dus nog zoveel winst of verlies kan ontvangen).

Dus ik denk dat Intel gewoon bang is en wat meer geld van AMD wil ontvangen (want ik meen dat AMD Intel nog altijd betaald om processoren te kunnen verkopen) en dat er uiteindelijk niets zal veranderen. De aandeelhouders (waaronder ik) zijn het hier blijkbaar mee eens en hebben de aandelen vandaag even 14% omhoog geduwt (nu terug naar 8% gezakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
mad_max234 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 17:35:
[...]

Multiepleir van 16x, dus stock 3.2Ghz. ;)

Maar het is wel een ES, dus niet echt een 955, wellicht een 955 ES, maar ik heb niet de hele thread gelezen. :)

Edit/

Heb wel even gelezen en het is een ES en als ik het goed begrijp liep die 2.4Ghz stock, maar heeft een unlocked multie, wat niet vreemd is voor een ES, is dus helemaal geen 955 of een ES die op 3.2Ghz stock loopt. Of heb ik het nu mis?

[...]

Dacht dat cache bijna niks verbruikt, heb dat een keer met wouter over gehad tijdje terug en kwamen tot conclusie dat het nauwelijks scheelde qua stroom verbruik.

Geheugen verbruikt niet zoveel en paar MB op een cpu schijnbaar helemaal weinig, maar ben benieuwd of het iets gaat schelen bij AMD. Tijd zal het leren. :)
Dien ik van mijn clawhammer naar een newcastle ging merkte ik dat de cpu temp stukken lager was. Toen ga ik nog geen watt monitor maar ik gok dat hij ook minder gebruikte. Maar we zullen het straks wel zien als die eerste quads zonder L3 uitkomen. Ik denk dat het behoorlijk wat kan schelen. Misschien in verhouding minder maar 10-20 watt is denk ik niet onmogelijk. In ieder geval wordt de core een stuk kleiner en dus goedkoper te produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
Misschien niet zo spectaculair, maar toch interessant:
AMD Beats Intel in 45 nm "Low Power" Server Test

A server configured with new AMD (NYSE: AMD) low power Opteron "Shanghai HE" processors used 13 to 21 percent less power while delivering better throughput when compared to a virtually identical server configured with Intel (NASDAQ: INTC) Xeon "low power" processors. The test results were collected during extensive testing by Neal Nelson, an independent computer performance consultant. The results have been given the consultant's money back accuracy guarantee.

"The AMD based server beat the Intel based server in our tests. We processed millions of transactions against a real database and we measured the total throughput and the total power used by the servers. We are certain of the accuracy of our test results and we provide our customers with a money back guarantee. If a system under-performs in the real world, we will take it back and refund the purchase price," commented Neal Nelson, president of the consulting firm.

The servers were tested with three different transaction workloads: a calculation intensive workload, a disk I/O intensive workload and the "idle" state when the server was powered up and waiting for transactions to arrive. The entire test suite was run twice, first with 4 gigabytes and then with 16 gigabytes of main memory.

For the calculation intensive workload the Opteron reported 1.0 to 6.3 percent higher throughput. The disk intensive throughput tests ranged from 1.1 percent favoring the Xeon to 5.0 percent favoring the Opteron. The power consumption, however, favored the Opteron in every test with a range of 13.1 to 20.8 percent. When the power readings were normalized by throughput the Opteron advantage ranged from 21.8 to 26.8 percent.

The servers used in this test had virtually identical configurations. The only notable differences were that the Intel server had an 8 percent faster clock frequency with 2.5 versus 2.31 gigahertz, and the Intel server used "Fully Buffered" memory modules (FB-DIMMs).

Nelson has observed that for several years Intel has been asserting that it's central processing units (CPUs) are more power efficient than comparable CPUs from AMD. Intel, however, does not discuss the fact that, for the current generation of Xeon server CPUs, the Intel architecture requires an external memory controller chip as part of the server chipset (this is not required for the AMD CPUs) and that Intel mandates the use of FB-DIMM-based memory technology which draws more power than the DDR2 memory technology used by AMD processor-based servers.

The net effect of these architectural differences is that an Intel based server can draw more power at the platform-level when compared to an AMD based server that delivers comparable throughput. A server's total throughput and total power consumption are much more important than whether some individual computer chip consumes more or less power.

The Nelson test results should not be confused with power usage test results from the Standard Performance Evaluation Corporation (SPEC). The SPECPower test was created by a committee of engineers from computer manufacturers (including Intel). SPEC issues a disclaimer which specifically states that the test results may not predict real world experiences. The Nelson test was designed and executed entirely by an independent computer consultant and Nelson offers a money back guarantee of its accuracy.

Nelson's firm has over 35 years experience providing data processing consulting services to some of the world's largest computer customers including the U.S. Army, U.S. Navy, the Internal Revenue Service, McDonalds, WalMart and Federal Express. Nelson operates a benchmarking laboratory that is available to commercial and government users for independent computer performance tests.

A free white paper with more information about these test results is available from Neal Nelson at (847) 851-8900 or by email at neal@nna.com. Trademarks that may be mentioned in this document are the property of their owners.

Bron: azonano
Nog wat nieuws over de klacht van Intel rond de spin-off:
Zelfs al komt het toch een rechtzaak rond de patenten, dan zal het zeker nog 3 jaar duren tot er een uitspraak komt en er eventueel productie moet gestaakt worden.
AMD AND INTEL SITUATION AROUND THE CREATION GLOBALFOUNDRIES

Yesterday we reported about the conflict between Intel and AMD around the creation of GLOBALFOUNDRIES company, which will release products, which uses some Intel developments . The latter is dissatisfied that AMD possesses only 34,2% of actions. In Intel opinion , from this side GLOBALFOUNDRIES cannot consider AMD as subdivision , therefore the conditions for license agreement are disrupted.

In the opinion of AMD representatives , Dresden factories, their colleagues, technological developments and intellectual property as minimum is 50- percent in the active GLOBALFOUNDRIES memberships.

Furthermore, the existing requirements provide the rights of not less than 50% of voices for AMD , the structure of AMD and GLOBALFOUNDRIES completely corresponds. Plus, AMD will obtain more than 30% incomes and losses in the joint enterprise.

Further AMD representatives express that Intel would want to remove from the market all competitors. According to Intel Representatives , Intel and AMD exist on the market for a period of almost 40 years, and Intel does not desire the withdrawal of AMD from the market, but it only attempts to protect its rights of intellectual property.

According to jurists estimation , even if AMD fails to proof its point of view , a solution will be required for not less than three years. All this time AMD can continue the release of processors and chipset according to the existing license agreement.

We will hope that the conflict between the companies will be removed with the minimum losses form both sides.

Bron: Xtreview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Een leuke strip over het x86 gebeuren... enjoy!
TGDaily - Clara County: x86 cross-license dispute

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phenom II X4 955 aangekondigd voor 20 April...

http://www.hardware-infos...s.php?news=2811&sprache=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Astennu schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 07:26:
[...]

Dien ik van mijn clawhammer naar een newcastle ging merkte ik dat de cpu temp stukken lager was. Toen ga ik nog geen watt monitor maar ik gok dat hij ook minder gebruikte. Maar we zullen het straks wel zien als die eerste quads zonder L3 uitkomen. Ik denk dat het behoorlijk wat kan schelen. Misschien in verhouding minder maar 10-20 watt is denk ik niet onmogelijk. In ieder geval wordt de core een stuk kleiner en dus goedkoper te produceren.
Ik betwijfel het, zal wellicht wel wat schelen, maar veel verwacht ik er zeker niet van. athlon met dubbel cache verbruiken ook niks meer of minder, 512KB of 1MB maakte niks uit in verbruik, sterker nog de 1Mb core's waren vaak nog iets zuiniger en klokte beter dan de 512KB athlon 64.

San diego core waren stuk beter en zuiniger dan venice core.

Cache is denk ik gewoon heel erg zuinig en valt er gewoon niet vele te halen.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 19-03-2009 16:52 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

phenom 2 955... Als deze bijv. de prijs van 250 euro gaat krijgen wordt het prijs verschil tussen core I7 en phenom 2 te klein. Amd vecht qua prestatie al nog met quad cores. Intel is al een stap verder.

Amd heeft een goede strategie en wint van intel qua prijs/prestatie. Maar kan het high-end segment niet bedienen. Ati bedient zowel mid-end en high end segment (met x2 gpu's) Dit is voor Amd niet mogelijk helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

AMD's prijsvoordeel ligt vooral bij de overige onderdelen van een volledig platform: het geheugen (als je voor DDR2 gaat tenminste) en het moederbord zijn bij de keuze voor AMD een pak goedkoper dan als je voor een Intel Core i7 platform zou gaan, waardoor het te kleine prijsverschil tussen de Phenom 955 en de Core i7 920 wordt gecompenseerd. Of die compensatie voldoende groot is om AMD nog steeds in het voordeel te laten, dat weet ik niet direct, maar je mag zeker geen 1:1 prijsvergelijkingen doen op enkel processoren als je goed weet dat je met enkel processoren niets bent, je moet een volledig systeem hebben om er iets mee te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mie9iel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 21:30
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 18:49:
Amd heeft een goede strategie en wint van intel qua prijs/prestatie. Maar kan het high-end segment niet bedienen. Ati bedient zowel mid-end en high end segment (met x2 gpu's) Dit is voor Amd niet mogelijk helaas.
Voor gamen heb je aan "mid" CPUs als de X4 940 en 955 wel genoeg. Met 2 sli of cf kaarten is de cpu in de meeste games nogsteeds niet de bottleneck. Dan kun je beter 2x zo vaak je mid end CPU upgraden of je geld in GPU power steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand nog iets gelezen over de vermeende L3 cache flush ,wat AMD zou ontwikkelen (ism Microsoft)?
Met deze techniek zou de L2 cache in het L3 "geparkeerd" kunnen worden, als ik het goed heb begrepen,om vervolgens een aantal cores te kunnen uitschakelen.
Wie weet kom je dan nog onder het verbruik van een X2,gezien ik er nu plusminus 30 watt boven zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
DevilsProphet schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 18:53:
AMD's prijsvoordeel ligt vooral bij de overige onderdelen van een volledig platform: het geheugen (als je voor DDR2 gaat tenminste) en het moederbord zijn bij de keuze voor AMD een pak goedkoper dan als je voor een Intel Core i7 platform zou gaan, waardoor het te kleine prijsverschil tussen de Phenom 955 en de Core i7 920 wordt gecompenseerd. Of die compensatie voldoende groot is om AMD nog steeds in het voordeel te laten, dat weet ik niet direct, maar je mag zeker geen 1:1 prijsvergelijkingen doen op enkel processoren als je goed weet dat je met enkel processoren niets bent, je moet een volledig systeem hebben om er iets mee te zijn.
DDR3 geheugen is de laatste tijd al enorm gedaald.

DDRAM 2GB DDR3-1333 PC3-10600 CL9 A-DATA, EUR 21.68
DDRAM 2GB DDR II 800MHZ PC6400 V-Data, EUR 14.37

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

In belgië is de prijsdaling van DDR3 iets minder uitgesproken volgens wat ik zie als ik snel rondkijk bij de ietwat bekende shops, en aangezien ik daar woon is dat voor mij minder relevant. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mie9iel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 21:30
DFI heeft ondertussen ondertussen ook een AM3 moederbord
http://us.dfi.com.tw/port...dowstate=normal&mode=view

wel intresant als je pci kaarten hebt die je liever niet upgrade.
3 PCI Express (Gen 2) x16 slots - x16/x16 or x16/x16/x4 CrossFire
3 PCI slots
En DDR3 natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-05 09:42
Hmm, zou iemand mij misschien even wat willen uitleggen?

Het viel me namelijk op dat de Gigabyte GA-MA-790FX-DS5 bij een webwinkel als bijvoorbeeld salland niet leverbaar is. In plaats daarvan staat er bij hun de GA-MA-790FX-UD5P te koop. Ik dacht dat dit een DDR3 moederbord was. Dus heb ik gekeken, en de DDR3 variant staat inmiddels bekend onder de naam GA-MA-790FXT-UD5P.

Zeg ik het nu goed wanneer ik zeg dat de DDR2 variant een opvolger is van de 790FX-DS5? Ik heb hiervoor al even op het overzichtje bij gigabyte gekeken (linkie) en daaruit maak ik wel op dat dit zo is, maar helemaal zeker weet ik het nog niet.

Ik vroeg me dit af omdat ik de DS5 wel zag zitten als moederbord voor mijn upgrade, maar nu twijfel ik of ik met de UD5P (DDR2) kan gaan.

Trouwens, nog even geen DDR3 voor mij, want er staat hier nog wat vers DDR2 geheugen met micron chips :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Rian schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 13:55:
Hmm, zou iemand mij misschien even wat willen uitleggen?

Het viel me namelijk op dat de Gigabyte GA-MA-790FX-DS5 bij een webwinkel als bijvoorbeeld salland niet leverbaar is. In plaats daarvan staat er bij hun de GA-MA-790FX-UD5P te koop. Ik dacht dat dit een DDR3 moederbord was. Dus heb ik gekeken, en de DDR3 variant staat inmiddels bekend onder de naam GA-MA-790FXT-UD5P.

Zeg ik het nu goed wanneer ik zeg dat de DDR2 variant een opvolger is van de 790FX-DS5? Ik heb hiervoor al even op het overzichtje bij gigabyte gekeken (linkie) en daaruit maak ik wel op dat dit zo is, maar helemaal zeker weet ik het nog niet.

Ik vroeg me dit af omdat ik de DS5 wel zag zitten als moederbord voor mijn upgrade, maar nu twijfel ik of ik met de UD5P (DDR2) kan gaan.

Trouwens, nog even geen DDR3 voor mij, want er staat hier nog wat vers DDR2 geheugen met micron chips :Y)
GA-MA790FX-DS5: Oud moederbord met mindere SB600 southbridge en had verder problemen met bepaalde processors

GA-MA790FX-UD5P: Nieuwe versie van bovenstaande, SB750 southbridge die betere overclockmogelijkheden biedt, maar ook meer en betere features. De SB600 was al zwaar verouderd bij de intro van de 700-series chipset.

GA-MA790FXT-UD5P: AM3 DDR3 broertje van de non-T versie. Dat is dus het verschil met die hierboven.

Dus, als je nog DDR2 hebt kun je gerust de 2e uit dit rijtje nemen, de eerste zou ik links laten liggen. Destijds wel leuke borden (heb zijn lichtere GA-MA790X-DS4 broertje), maar nu gewoon achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
De 790FX-DS5 is al een tijd niet meer leverbaar. De 790FX-UD5P is inderdaad de opvolger, met DDR2 en SB750 southbridge. De U staat voor Ultra Durable 3. Gigabyte is op dit moment bezig al haar moederborden te voorzien van Ultra Durable 3 technologie (behalve de budget borden). Deze kan je allemaal herkennen aan de U in de productnaam.

Overigens had de 790FX-DS5 heel wat gebreken, zie ook GA-790FX-DS5 + 9850 BE = Unstable en GA-MA790FX-DS5. Waarschijnlijk zijn deze problemen opgelost met de 790FX-UD5P, maar dit weet ik niet zeker.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Waarbij meteen vermeld mag worden dat Ultra Durable 3 marketingbullshit is en geen/bijzonder weinig meerwaarde biedt tov Ultra Durable 2 etc., in ieder geval op S775. Notabene getest door Tweakers herinner ik me, en zie hier het linkje:

reviews: Gigabytes Ultra Durable 3 getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Dat mag wel zo zijn, het lijkt me toch prettig te weten waar de verschillen zitten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rian
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-05 09:42
Oke, bedankt voor de uitleg. Dit maakt het veel duidelijker. Ik heb tot dusver nog geen reviews van dit specifieke moederbord kunnen vinden, maar aangezien de UD5P dus een verbeterde versie is van de DS5, met betere overclock features, denk ik toch dat ik voor deze ga.
Ben wel benieuwd hoe dat precies zit met alle probleempjes van de DS5. Van wat ik begrepen heb, zijn sommigen met de komst van de SB750 verholpen, zoals het feit dat RAID niet werkt wanneer je sata optische drives hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ik heb tot dusver nog geen reviews van dit specifieke moederbord kunnen vinden
Dat verbaast me niks, dat moederbord is bijna nergens te verkrijgen. De MA790FXT-UD5P (met DDR3) is ondertussen wel (vlot) verkrijgbaar.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 11:41

the_RJ

Banana Hammock!

Ik heb een MA790FXT-UD5P. Ik draai hierop RAID0 met 2 Samsung schijven en heb een WD Raptor als C: schijf die dus niet RAID draait, samen met de sata optische drives, geen probleem alhier.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer

Globalfoundries already finding potential customers in Japan and Taiwan: Q&A with CEO Doug Grose

Globalfoundries, the spin-off of AMD's former manufacturing operations, is working to build its customer base in Taiwan and Japan, according to company CEO Doug Grose. Grose, who visited Taiwan on March 24, said in an interview with Digitimes that Globalfoundries will initially focus on 45nm production, and schedules to transition to the 32nm- and 22nm-class nodes by 2012.

Q: Can you talk about the motivations of Globalfoundries' capacity expansion plans for 2009 in light of the current economy?

A: Globalfoundries believes now is a good time to build our order volumes as well as hunt for new talent. We are stepping up progress on developing a strong business infrastructure and are gearing up for the next semiconductor cycle which will follow the reversal of the current economic downturn. Wafer manufacturing services is a business that should see constant expansion over the long term since IDMs are likely to gradually pull-back from investment in advanced process technologies.

For 2009, Globalfoundries has scheduled to implement second phase capacity expansion at our Module 2 facilities (formerly Fab 38) in Dresden, Germany. We also plan to break ground on the 12-inch fab at the Luther Forest Technology Campus (LFTC) in Saratoga County, New York, in the middle of the year. Meanwhile, constructing a new fab in the Asia Pacific could also be an option. Our goal is to enter 32nm production by the end of 2009, with a combined capacity of 50,000 wafers per month.

Q: In addition to major contributions from AMD, are you also seeking other clients?

A: We are paying particular attention to potential customers in Japan and Taiwan.

We are focused on technologies for the 45nm node and beyond, and are developing both SOI technology and Bulk CMOS technology. The strength of Globalfoundries' process nodes can be seen in low-power (LP), general-purpose (GP) and high-power (HP) platforms. Our target to meet time-to-market goals and mass production is aimed at tying up with large-size IDMs and IC design houses. We are currently negotiating with some potential customers.

Q: How do you see the Intel-TSMC strategic partnership on Atom-core system-on-chip (SoC) designs affecting Globalfoundries?

A: We are a close collaborator with ARM and intend to remain neutral and open to individual applications and various customers who have their own expertise.

Bron: Digitimes

Even kort samengevat:
32nm tegen eind 2009 met 50000 wafers per maand vs 20000 wafers nu!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Op http://www.bouweenpc.nl/nieuws/2318 zijn foto's verschenen van een MSI moederbord met de RD890 / SB850 chipset.

Afbeeldingslocatie: http://images.hardware.info/news/amd-rd890c.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Jammer van dat kleine fannetje, ik hoop dat dit niet perse noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Nee, dat is reference. De chipset zal uiteindelijk wel passief gekoeld worden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Wat koelt deze overigens? @ northbridge zie ik namelijk onder het bouweenpc ad een passieve heatsink zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DevilsProphet schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 18:53:
Ddr3 is eigen keuze maar uiteindelijk wordt het standaard dus als je al 250 euro uitgeeft aan een cpu, waarom geen ddr3 erbij. Zoveel duurder is het niet. Het mobo van de core I7 is ook 80 euro duurder. Het ddr3 (4gb vs 6gb) ook ongeveer 30 euro duurder. De cpu dus bijna niks. bij elkaar opgeteld 110 euro verschil.

Als je phenom 2 955 neemt, neem dan ddr3 en een goedkoop mobo anders is het voordeel wel erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 20:42:
[...]

Ddr3 is eigen keuze maar uiteindelijk wordt het standaard dus als je al 250 euro uitgeeft aan een cpu, waarom geen ddr3 erbij. Zoveel duurder is het niet. Het mobo van de core I7 is ook 80 euro duurder. Het ddr3 (4gb vs 6gb) ook ongeveer 30 euro duurder. De cpu dus bijna niks. bij elkaar opgeteld 110 euro verschil.

Als je phenom 2 955 neemt, neem dan ddr3 en een goedkoop mobo anders is het voordeel wel erg klein.
Waarom zou iemand de duurste phenom2 willen afwegen tegen de goedkoopste core i7? Als je dat doet is het verschil inderdaad vrij klein, maar dat is een eerder onrealistische situatie.

En zoals ik eerder al heb vermeld is DDR3 in het belgenland nog steeds significant duurder dan DDR2, zelfs als het gaat om dezelfde hoeveelheden. Dat doet natuurlijk enkel hier terzake, dus dat terzijde.

edit: Tevens is het prijsverschil van 80 euro wederom gezien door eerder de duurdere moederborden voor AM2 (voor AM3 zijn ze allemaal ~€130, dus daar is niks fout) te vergelijken met de eerder goedkopere moederborden voor de Core i7.

Wat er schort met je stelling is dat je denkt dat AMD's enige alternatief voor Core i7 de top-end uit het gamma moet zijn. Er zijn echter genoeg mensen die gelukkig zijn met dat ietsje minder, en zullen daardoor maar twee derde van de prijs van een top-end AMD systeem betalen. Die mindere prijs laat het verschil met een Core i7 systeem al heel wat groter worden, en dat is waar ik op doel.

[ Voor 25% gewijzigd door RuddyMysterious op 27-03-2009 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk phenom2 is gewoon een budget quadcore. Als dat op 3.2 ghz wordt geclockt en het prijs verschil dan minder dan 150 euro is, vind ik een core I7 een betere keuze. Maar dit hangt ook af van de rest van je pc.

Dat ietsje minder klopt gewoon niet, de core I7 is veel sneller dan phenom 2.

Dan reagerend op de ddr3-kwestie: ik zeg ook ALS je voor ddr3 kiest dan is ph2 955 geen goede keuze. Als je gewoon ddr2 runt is het een prima keuze.

Ik heb dit al meerdere malen gezegd , maargoed. Als je pc boven de 1200 euro zit vind ik dat de core I7 er wel in mag zitten met dat geld. Minder dan op de gpu. Als je echt alleen maar gamet, kan ik me voorstellen dat je dit niet doet maar is gamen 1 van de dingen die je op een pc doet dan vind ik een core I7 geen slecht idee. In gamen helpt het niet veel maar het verbeterd de algehele beleving van de pc. Ik vind crossfire vaak overdreven. Er zijn maar een paar games die het nodig hebben en ik vind het gewoon het geld niet waard. De meeste games lopen geweldig op 1 gpu en die 50 fps meer boven de honderd merk je echt niet. Van een snelle gpu merk je veel meer. Je programma's starten sneller op, je multitasking is verbeterd, single-thread is op en top en je memory bandwidth is enorm. Je systeem is kortom veel sneller. Dit merk ik pas echt, MAAR DIT VERSCHILT VAN PERSOON TOT PERSOON. Ook voegt voor sommige mensen een iets betere framerate echt wat toe.

En vergeet niet dat dx11 eraan komt dus een core I7 is een betere investering dan triple-cf bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowroad
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-05 12:02
helemaal met Ritsaart eens, en ik ben verre van en intel fan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 22:09:
Kijk phenom2 is gewoon een budget quadcore. Als dat op 3.2 ghz wordt geclockt en het prijs verschil dan minder dan 150 euro is, vind ik een core I7 een betere keuze. Maar dit hangt ook af van de rest van je pc.

Dat ietsje minder klopt gewoon niet, de core I7 is veel sneller dan phenom 2.
Ik vergeleek een Ph2 955 met een goedkopere Ph2, ik vergeleek geen Core i7 met een Ph2. Natuurlijk is een Core i7 sneller, maar is dat snelheidsverschil mij die extra kost waard? Ik zou neen zeggen, aangezien ik een systeem dat "snel genoeg is" kan krijgen voor minder geld, zoals een X4 8xx of een X3 7xx cpu samen met 4GB DDR2 op een 780G bordje. Dat is namelijk gebied waar de Core i7 niet kan concurreren: budget-land. Ik ben een bang-per-buck-profeet, en ik geloof ook in een nut-bovengrens, en de Core i7 gaat daar over, althans toch voor mij.
Dan reagerend op de ddr3-kwestie: ik zeg ook ALS je voor ddr3 kiest dan is ph2 955 geen goede keuze. Als je gewoon ddr2 runt is het een prima keuze.
Dat is waar ja, maar ik zou nu zeker nog geen DDR3 nemen. Ik wacht wel tot de technologie zo standaard is dat ze DDR3 bij een pakje kauwgom geven. ;)
Ik heb dit al meerdere malen gezegd , maargoed. Als je pc boven de 1200 euro zit vind ik dat de core I7 er wel in mag zitten met dat geld.
Tuurlijk mag dat bij zo'n dure pc, maar ik ben van mening dat een pc zo duur niet hoeft te zijn. Vroeger gaven we honderden euro's uit voor een thunderbird 1,4GHz en Pentium4 2,4GHz, of zelfs 450 euro voor een Pentium3 600MHz. Nu zitten we met quadcores van +3GHz per core. Het gaat verdorie snel. Mijn behoeften stijgen daarentegen minder snel, dus ik kan er alleen maar extra van genieten door nu zulk een lage som geld uit te geven aan een computer, en er toch meer geniet van hebben dan ik vroeger zou gehad hebben aan een duurdere computer. Wat ik zo raar vind is dat dit niet zo is bij andere mensen. Die blijven maar sneller willen, en willen er dan ook honderden euro's meer aan opdoen dan dat ik zou doen. Vind ik het waard? Absoluut niet. Vinden zij het waard? Blijkbaar wel, maar ik begrijp niet echt waarom.
Minder dan op de gpu. Als je echt alleen maar gamet, kan ik me voorstellen dat je dit niet doet maar is gamen 1 van de dingen die je op een pc doet dan vind ik een core I7 geen slecht idee. In gamen helpt het niet veel maar het verbeterd de algehele beleving van de pc. Ik vind crossfire vaak overdreven. Er zijn maar een paar games die het nodig hebben en ik vind het gewoon het geld niet waard. De meeste games lopen geweldig op 1 gpu en die 50 fps meer boven de honderd merk je echt niet. Van een snelle gpu merk je veel meer. Je programma's starten sneller op, je multitasking is verbeterd, single-thread is op en top en je memory bandwidth is enorm. Je systeem is kortom veel sneller. Dit merk ik pas echt, MAAR DIT VERSCHILT VAN PERSOON TOT PERSOON. Ook voegt voor sommige mensen een iets betere framerate echt wat toe.

En vergeet niet dat dx11 eraan komt dus een core I7 is een betere investering dan triple-cf bijv.
Dat is waar, maar je hebt hier een misser omdat je mij blijkbaar aanzien hebt als een gpu-boven-cpu persoon, maar ik ben simpelweg een "genoeg is genoeg"-persoon. ;)

Nuja, mensen die alsnog een Core i7 kopen, die zijn nodig om de economie op peil te houden, ja toch? Dat zij op die manier zorgen dat ik mijn midrange cpu's aan nog belachelijk lagere prijzen kan krijgen, dan kan het mij allemaal niet zo schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Laatst online: 16:03
Als het over gamen gaat is de Phenom II echt wel een goede processor..
De PII is in games net zo snel als de Core i7 en soms zelfs ietsje sneller.. Weet niet hoe het kan maar bij sommige tests komt dat er wel gewoon uit..

Ik ga in april een nieuwe pc kopen....
Het enige waar ik mij zorgen over maak is dit::

Een Core i7 is een stuk sneller met Crossfire... Laat nu net de 5870 net zo snel zijn als een crossfire opstelling van de tegenwoordige videokaarten. Dan is de Core i7 toch een stuk sneller met die nieuwe videokaarten? Of ligt dit gewoon anders?

Is het trouwens waard om nog tot eind april te wachten en een P2 955 te kopen met DDR3 en AM3? Of zal ik rond 10 april gewoon de P2 940 met AM2+ en DDR2 geheugen kopen?

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:27

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Mijn advies zou zijn:
Als je op dit moment geen upgrade nodig hebt/wilt, is het zoiezo raadzaam om te wachten. Uit jouw bericht is op te maken dat je dusdanig aan het twijfelen bent hoe een Core i7 omgaat met crossfire opstelling en de toekomstige 5870/5890 (want die komt namelijk ook, en hoogstwaarschijnlijk ook een X2, maar dat terzijde) in Crossfire dan daar ook goed mee overweg kan. Waarschijnlijk bevindt AMD dan zich ook in de 8-series chipset, waardoor het waarschijnlijk ook (een stuk) beter zal worden.
Ik heb op dit moment een HD4870X2 in combinatie met een Phenom 9950 @ 2,6Ghz (stock) en 1066mhz DDR2 4GB geheugen. Op zich zou ik met een Phenom II 940 prima uit te voeten kunnen, maar omdat ik vind dat het tijd word voor DDR3 wacht ik zoiezo totdat AMD's AM3 platform ingeburgerd is, en dat we de 955 stevig kunnen overklokken.
Een Phenom 9950 inclusief met de HD4870X2 is op zich niet echt een goede... keus. Ik haal er zoiezo niet het maximale eruit, omdat de CPU duidelijk de bottleneck is. Een Phenom II 940 zou dit naar mijn weten ruimschoots oplossen, door hem even te tillen naar 3,6Ghz+, maar vanwege eerder beschreven redenen wacht ik lekker op AM3 met z'n 955 en DDR3 geheugen dat dan ongetwijfeld goedkoper zal zijn dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noel
  • Laatst online: 14-09 17:45
Volgens mij, en ik hoop dat ik het fout voor heb, denkt hij dat een i7 met 1x 5870 gigantisch veel beter zal zijn dan een PII met 1x 5870 omdat een i7 nu met 2x 4870 in CF ""zoveel beter"" is dan een PII met 2x 4870 in CF. Wat een bizarre veronderstelling is.

CrossFire/SLI is alleen de moeite als je geld te veel hebt en de prestaties van een topkaart alleen maar kan verbeteren door er een 2de topkaart naast te hangen.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Noel schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 10:12:
Volgens mij, en ik hoop dat ik het fout voor heb, denkt hij dat een i7 met 1x 5870 gigantisch veel beter zal zijn dan een PII met 1x 5870 omdat een i7 nu met 2x 4870 in CF ""zoveel beter"" is dan een PII met 2x 4870 in CF. Wat een bizarre veronderstelling is.
Met dergelijke veronderstellingen, zoals die inderdaad gemaakt wordt door Ritsaart, kun je niet veel anders doen dan wederom het Anandtech artikel erbij te halen waarin het tegendeel bewezen wordt.

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3506&p=1

Hierin kun je goed zien dat de Phenom II 940 (momenteel ruim 55 euro goedkoper in de pricewatch) in basis net zo goed mee kan met de Core i7 920 in Crossfire, uitzonderingen daar gelaten. Daarnaast is het ook aardig absurd om de Phenom II weg te zetten als een budget processor alsof het te vergelijken is met een trabantje (phenom) en een ferrari (i7). De Phenom II is inderdaad trager in een aantal zaken, om verschillende redenen. Maar zoals ik ook al eerder aangaf, wordt het gros van die dingen langzaamaan overgenomen door de videokaart. Videoconversie, Photoshopping, video-playback.

Daarnaast, hoef je zoals ook aangegeven, dus niet voor de allerduurste Phenom II te gaan tegenover de goedkoopste i7. Goedkopere Phenoms kun je even gemakkelijk overklokken, waarmee dezelfde prestatiewinsten gepaard gaan als met de duurdere Phenoms. Anders kun je namelijk net zo goed gaan kijken naar de i7 965 EE, die net zo goed niet echt verder komt dan 4GHz met lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Van een snelle gpu merk je veel meer. Je programma's starten sneller op, je multitasking is verbeterd, single-thread is op en top en je memory bandwidth is enorm. Je systeem is kortom veel sneller. Dit merk ik pas echt, MAAR DIT VERSCHILT VAN PERSOON TOT PERSOON. Ook voegt voor sommige mensen een iets betere framerate echt wat toe.
Ik denk dat je ipv GPU CPU bedoelt, zo las ik het tenminste.

En dan zit je er compleet naast. Aan een officesuite kun je weinig meer verbeteren, ook aan het internet en muziek luisteren, filmpje kappen kun je niets meer verbeteren..

Imho zijn er nog maar 1 niche markt waar een high-end CPU zoals de i7 loont:
- Video- en audiobewerken.

En dat is dan nog niet eens een consumentenmarkt, voor de rest lonen natuurlijk de server processors in hun gebieden en de snelle Core i7's bij zware bewerkingen en waar een server CPU te duur is.

Alleen daar blinkt de Core i7 nog uit. Voor de veeleisende gebruiker is een Phenom II genoeg, zelfs met crossfire. Zelf zit ik op een Athlon X2 5600+ en sinds ik niet meer game en alleen wat internet vanuit Linux is dit voor mij dikke overkill. Een tragere X2 volstaat al voor het verwerken van HD video. VOor de taken die 50% van de bevolking met zijn PC doet volstaat een Atom al 8)7

Nee, van een snellere CPU ga niets merken. Met 4 cores die je tegenworodig hebt lig ik niet wakker van een RAR bestandje dat op de achtergrond 10 seconden langer bezig is, daarvoor hebben we multitasken uitgevonden. Programma's starten ook niet sneller, je harde schij fis zwaar een bottleneck, alleen Vista heeft daar nog een nuttig trucje voor, maar ook die is CPU onafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Laatst online: 07:05
Ik ben het helemaal met GENETX eens. Als je echt een systeem wilt dat snel respond moet je investeren in een goeie SATA / SAS controller en daar een paar disk in RAID gaan gooien. Of een SSD. Dan wordt de grootste bottleneck van je PC, je harddisk, wel wat vlotter en als je iets merkt dan is het dat wel.

Meer geheugen bandbreedte door een snellere CPU is ook een beetje de plank mis slaan. Die CPU staat toch meer te wachten op het geheugen als dat ie er wat aan heb dankzij de latencies die geheugen heeft. En in games doet de PII het prima en doet hij zeker niet onder voor de Core i7. Je ziet ook bij games dat er veel meer variable zijn dan alleen maar de CPU. En ja, het is leuk dat je rarretjes 10-20 seconden sneller klaar zijn met uitpakken / inpakken. Of dat je HD filmpje opnieuw renderen maar 2 uur duurt ipv 3. Je moet toch wachten, dus of je nou wat meer wacht of niet .. boeiend. Een deftig video rendering tooltje kan je vast nog wel terug zetten op single threaded dus dan heb je nog een core over om gewoon van je PC gebruik te maken.

Zoals GENETX ook al zei, applicaties waar je vaak pure rekenkracht nodig hebt loont een Core i7 wel, want dat heeft ie wel. Maar voor de rest: Core i7 is overrated naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Kijk phenom2 is gewoon een budget quadcore.
Een Phenom II kan je meten met een Core 2 Quad. Dat is geen budget, dit valt onder het kopje performance. De eerste generatie Phenom zou ik eerder onder budget quad core durven plaatsen.
DDR3 wordt mainstream tegen eind dit jaar. Het prijsverschil tussen standaard geheugenlatjes DDR2 en DDR3 is al niet groot meer. Dit lijkt me nu een ideaal moment voor AMD om de overstap in gang te zetten.
Ik heb dit al meerdere malen gezegd , maargoed. Als je pc boven de 1200 euro zit vind ik dat de core I7 er wel in mag zitten met dat geld. Minder dan op de gpu. Als je echt alleen maar gamet, kan ik me voorstellen dat je dit niet doet maar is gamen 1 van de dingen die je op een pc doet dan vind ik een core I7 geen slecht idee. In gamen helpt het niet veel maar het verbeterd de algehele beleving van de pc. Ik vind crossfire vaak overdreven. Er zijn maar een paar games die het nodig hebben en ik vind het gewoon het geld niet waard. De meeste games lopen geweldig op 1 gpu en die 50 fps meer boven de honderd merk je echt niet. Van een snelle gpu merk je veel meer. Je programma's starten sneller op, je multitasking is verbeterd, single-thread is op en top en je memory bandwidth is enorm. Je systeem is kortom veel sneller. Dit merk ik pas echt, MAAR DIT VERSCHILT VAN PERSOON TOT PERSOON. Ook voegt voor sommige mensen een iets betere framerate echt wat toe.
Ik zie je geen 1920x1080 met alle toeters en bellen open draaien op één videokaart. En ja, die resolutie wordt steeds meer en meer populairder door de massale opkomst van 21.5" 16:9 monitoren (die ook nog eens heel goed betaalbaar zijn).
En dat weet jij nu al? Microsoft zegt dat DirectX 11 multithreaded wordt, en jij weet al hoe dat zal uitpakken?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 10:47
Hacku schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 13:12:
[...]

Ik zie je geen 1920x1080 met alle toeters en bellen open draaien op één videokaart. En ja, die resolutie wordt steeds meer en meer populairder door de massale opkomst van 21.5" 16:9 monitoren (die ook nog eens heel goed betaalbaar zijn).
Een single GTX280, en ook HD4870 eigenlijk, draait elk spel behalve Crysis met alle toeters en bellen + 4XAA prima op 1920X1200 kan ik zeggen uit ervaring. Daar heeft hij wat mij betreft wel gelijk in.
Met de rest van het CPU verhaal idd niet want normaal office/internet etc. gebruik kan zelfs op een single core nog prima, wat dat betreft nog geen enkel verschil gemerkt tussen mn huidige Q6600 en vorige single core AMD4000.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer

AMD to launch entry-level desktop platform before September

AMD has revealed to its Taiwan motherboard partners that Pisces, a new entry-level desktop platform based on its Athlon II processors (Propus, Rana and Regor) and the new 55nm-based 780G+ IGP chipset (ATI Radeon HD 4200 GPU), is scheduled to be released before September this year.

The 780G+ chipset will enter the design validation test (DVT) stage in April, while related motherboards will be showcased at Computex Taipei 2009 in June, according to industry sources in Taiwan.

AMD declined the opportunity to respond to this report saying it cannot comment on unannounced products.

In related news, market demand for AMD's desktop CPUs including Phenom II X3 700 series and Phenom II X4 920 is climbing due to their low price, prompting motherboard makers to forecast that AMD's share of the global desktop CPU market will step up to 30% in the second quarter.

Bron: Digitimes

Edit: Ik had er zelf nogal snel overgekeken, maar er staat dat AMD een markt aandeel van 30% kan halen in 2Q2009. Waar het marktaandeel van AMD in 4Q2008 op 17% stond. Wat een boost heeft AMD gekregen met de phenom II.

[ Voor 9% gewijzigd door penetreerbeer op 01-04-2009 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Vandaag vernomen dat de Phenom II 945 en 955 op 28/04 worden geïntroduceerd.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:15
Huh kijk die prijzen: pricewatch: AMD Phenom II X4 920

1 april grap ofzo? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
5 shops die dezelfde grap maken? Een georganiseerde grap ofzo, zelfs op de websites staat hetzelfde bedrag. Maarja, zelfs al bestel je die aan die prijs, de prijz kan nog altijd tijdens de bestelling aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
penetreerbeer schreef op woensdag 01 april 2009 @ 13:09:
[...]

5 shops die dezelfde grap maken? Een georganiseerde grap ofzo, zelfs op de websites staat hetzelfde bedrag. Maarja, zelfs al bestel je die aan die prijs, de prijz kan nog altijd tijdens de bestelling aangepast worden.
Zou het? Als ze de prijs aanpassen dan is de verkoop direct ongeldig toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:24
Stephan224 schreef op woensdag 01 april 2009 @ 13:48:
[...]

Zou het? Als ze de prijs aanpassen dan is de verkoop direct ongeldig toch?
Klopt, dan moeten ze dat melden aan je en dan moeten ze de optie bieden om de koop te annuleren of een meerprijs te betalen en alsnog je bestelling krijgen.

What a fine day for Science! | Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Als je door klikt en dus naar de webshop gaat, zie je wel dat er de gewone prijs staat... Geen idee waar de PW die lage prijs vandaan haalt

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
StefanvanGelder schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:29:
Als je door klikt en dus naar de webshop gaat, zie je wel dat er de gewone prijs staat... Geen idee waar de PW die lage prijs vandaan haalt
Nee hoor, was iig niet zo. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
-The_Mask- schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:40:
[...]

Nee hoor, was iig niet zo. ;)
Nu wel dus :P In de PW staat bij mij nog steeds de lage prijs maar bij de shop niet (meer).

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Alleen Max ICT en @ll-M@ll hanteren nog zulke prijzen. Heel vreemd.
anathema schreef op zondag 29 maart 2009 @ 03:18:
[...]

Een single GTX280, en ook HD4870 eigenlijk, draait elk spel behalve Crysis met alle toeters en bellen + 4XAA prima op 1920X1200 kan ik zeggen uit ervaring. Daar heeft hij wat mij betreft wel gelijk in.
Met de rest van het CPU verhaal idd niet want normaal office/internet etc. gebruik kan zelfs op een single core nog prima, wat dat betreft nog geen enkel verschil gemerkt tussen mn huidige Q6600 en vorige single core AMD4000.
AMD Sempronnetje van 1,8ghz (manila 3400+) met 3GB RAM @ 533mhz draait Vista x64 SP1 als een zonnetje met een ingebouwde nVidia 6150SE IGP, waarmee Aero gewoon aanstaat en geen problemen geeft. :P

[ Voor 84% gewijzigd door Dijkertje op 01-04-2009 18:07 . Reden: dubbel post edit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

oops dubbelpost, excuses. :o

[ Voor 96% gewijzigd door Dijkertje op 01-04-2009 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dijkertje schreef op woensdag 01 april 2009 @ 18:05:
Alleen Max ICT en @ll-M@ll hanteren nog zulke prijzen. Heel vreemd.
Helemaal niet vreemd leverancier zegt dat de voor die prijs kunnen leveren en de winkelier die toch meestal geen flauw benul ervan heeft neemt het gewoon over. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 21:52
Heeft iemand al geprobeerd ze te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp

Crp

bij AllMal is ie nog wel goedkoop

edit, link werkt niet zo lekker

[ Voor 68% gewijzigd door Crp op 02-04-2009 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Devil777 schreef op woensdag 01 april 2009 @ 20:57:
Ja bij MaxICT. :P
Even zien wat ze zeggen.
Zal wel iets zijn van hij is niet meer leverbaar. :+

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 11:49:
[...]

Ik denk dat je ipv GPU CPU bedoelt, zo las ik het tenminste.

En dan zit je er compleet naast. Aan een officesuite kun je weinig meer verbeteren, ook aan het internet en muziek luisteren, filmpje kappen kun je niets meer verbeteren..

Imho zijn er nog maar 1 niche markt waar een high-end CPU zoals de i7 loont:
- Video- en audiobewerken.

En dat is dan nog niet eens een consumentenmarkt, voor de rest lonen natuurlijk de server processors in hun gebieden en de snelle Core i7's bij zware bewerkingen en waar een server CPU te duur is.

Alleen daar blinkt de Core i7 nog uit. Voor de veeleisende gebruiker is een Phenom II genoeg, zelfs met crossfire. Zelf zit ik op een Athlon X2 5600+ en sinds ik niet meer game en alleen wat internet vanuit Linux is dit voor mij dikke overkill. Een tragere X2 volstaat al voor het verwerken van HD video. VOor de taken die 50% van de bevolking met zijn PC doet volstaat een Atom al 8)7

Nee, van een snellere CPU ga niets merken. Met 4 cores die je tegenworodig hebt lig ik niet wakker van een RAR bestandje dat op de achtergrond 10 seconden langer bezig is, daarvoor hebben we multitasken uitgevonden. Programma's starten ook niet sneller, je harde schij fis zwaar een bottleneck, alleen Vista heeft daar nog een nuttig trucje voor, maar ook die is CPU onafhankelijk.
Het loont ook bij encoden en transcoden als dat onder video bewerking staat. De core I7 is gewoon veel sneller en je gaat het merken. Je hebt veel beter SINGLETHREAD performance door turbo-mode. Je kunt veel meer tegelijk doen. Je filmpjes zijn sneller geencode op je ipod.

Een raid controller is maai ja. Maar vaak lever het toch niet zo veel performance op als je denkt. Een ssd of raptor is beter. Raid controller halen belasting van de cpu af en daar heeft de core I7 echt niet veel last van. Ik vind raid controllers echt voor servers. Het kost gewoon veel geld en je performance gaat minder hard omhoog dan bij een core I7.

Core I7 is future-proof. Veel mobo's gaan westmere ondersteunen. Dat haalt het am3 socket nooit.

De core I7 is puur technisch gezien veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Verwijderd schreef op woensdag 01 april 2009 @ 21:52:
Het loont ook bij encoden en transcoden als dat onder video bewerking staat. De core I7 is gewoon veel sneller en je gaat het merken. Je hebt veel beter SINGLETHREAD performance door turbo-mode. Je kunt veel meer tegelijk doen. Je filmpjes zijn sneller geencode op je ipod.

Een raid controller is maai ja. Maar vaak lever het toch niet zo veel performance op als je denkt. Een ssd of raptor is beter. Raid controller halen belasting van de cpu af en daar heeft de core I7 echt niet veel last van. Ik vind raid controllers echt voor servers. Het kost gewoon veel geld en je performance gaat minder hard omhoog dan bij een core I7.
Dat ligt er volledig aan wat je prioriteiten zijn: zoals aangegeven gaan enkel de prestaties significant verbeteren bij zeer cpu-intensieve taken zoals video en audio encoding en transcoding. Fotobewerking kan eventueel ook nog schelen als je daar zware toeren mee zult uithalen. Voor de rest kan ik geen dagdagelijkse bezigheid bedenken waarbij een Core i7 systeem zoveel sneller is als dat het meer kost.

Verkondigen dat een Core i7 meer prestatiewinst zal geven dan het gebruik van een raidcontroller (waarbij de cpu niet belast wordt indien het gaat om een hardwarematige raidcontroller, zoniet is die niet zo duur als je laat uitschijnen) is louter gebaseerd op jouw mening en prioriteiten. Niet iedereen zal zo weinig baat hebben bij een raidcontroller of een andere vorm van snellere disk-I/O en zo veel baat hebben van een snellere cpu als jij. Daarom is het logisch dat niet iedereen even hard gebaat is met een Core i7 als jij.
Verwijderd schreef op woensdag 01 april 2009 @ 21:52:Core I7 is future-proof. Veel mobo's gaan westmere ondersteunen. Dat haalt het am3 socket nooit.

Als er iets is wat je zo goed als nooit moet doen in computerland is het wel futureproof proberen zijn. Technologieën zijn leuk, maar het beste (voor je portemonnée vooral) is wachten tot hardware die een bepaalde technologie ondersteunt is ingeburgerd en de prijzen daarvan gedaald zijn tot een zeer democratisch niveau. Zo ben je in the long run zo goed als het kan up to date met de technologie die op dat moment welig tiert, en heb je zo veel mogelijk geld uitgespaard. Is dat niet iets waar iedereen blij mee kan zijn?

Dat gezegd zijnde jeukt het bij mij soms aan het tweakerbotje om eens dé krachtpatser van deze generatie cpu's te willen bezitten. Maar zoals bij elke mogelijke buitensporige uitgave komt er de voorwaarde: is dat je geld wel waard? Aan ieder om dat voor zich te beslissen. Ik daarentegen laat me zo min mogelijk zot maken door de markt en probeer zoveel mogelijk waar voor mijn geld te krijgen. Als de Core i7 mij nu een voldoende grote meerwaarde biedt omdat ik grote nood heb aan processorkracht, dan zal je mij niet zien aarzelen. Nu doet het er echter niet zo toe, temeer omdat zowel mijn laptop als mijn desktop nog zijn uitgerust met een singlecore processor, waardoor élke cpu die ik nu zou kopen een gigantische stap voorwaarts zou zijn. Ik neem aan dat dat niet bij iedereen het geval zou zijn, waardoor het nogal verspilling lijkt om te upgraden van een Phenom1 of een Core 2 Quad naar een Ph2 ipv een Core i7, want er is geen significant snelheidsverschil. Voor mij echter wel, dus mede dankzij de prijs van de Ph2 als volledig platform en ook omdat ik nog student ben lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat ik voor AMD zal kiezen indien ik mijzelf een nieuwe computer aanschaf. Als het om een laptop gaat, dan zal de keuze makkelijker voor Intel vallen, maar dat komt eerder door de afwezigheid van AMD in dat marktsegment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:15
Devil777 schreef op woensdag 01 april 2009 @ 20:57:
Ik heb er ook 1 besteld bij central point. Kijken wat er gebeurt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mart1jn
  • Laatst online: 15:38
Ik heb het gisteren bij 4launch geprobeerd waarop ik het volgende mailtje kreeg.

Door een foutje bij onze leverancier stond de verkoopprijs van de bestelde 063995 AMD Phenom II X4 920 2.8GHz HT 8MB AM2 Box verkeerd vermeld op de site.

Helaas kunnen wij deze voor het bedrag van EUR 41.50 niet leveren. Wenst u uw bestelling door te laten gaan voor de normale prijs van EUR 185.50 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:30

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op woensdag 01 april 2009 @ 21:52:
Core I7 is future-proof. Veel mobo's gaan westmere ondersteunen. Dat haalt het am3 socket nooit.

Het kan allemaal wel duurder, mooier, sneller,... maar wat is de toegevoegde waarde aan je werk/toepassing?

Als ik slechts 1 keer per maand honderden foto's door meerdere batches stampt. Dan kan die bewerking van bv een uur tot drie kwartier of half uur gereduceerd worden. Win ik er iets mee dat ik tijdens het gamen of browsen de batches sneller of trager kan laten gaan? Kan ik snel genoeg de belichting van de raw's bijstellen om de batches gevuld te houden? Meer snelheid levert hier geen toegevoegde waarde.

Hetzelfde met het encoderen, compileren,... Als het een nachtje kost, dan laat je het draaien en je komt wel later terug. Of het nu 100% van een nachtje of 75% van een nachtje aan tijd kost, maakt weinig uit. Zo wordt er werkelijk in het bedrijfsleven geredeneerd.

Je moet al lange batches hebben die hele etmalen kunnen opvullen, dan kan je eens naar meer performance gaan kijken.

Verzading was sinds Pentium 3 of Athlon 1GHz al een probleem. Vroeger wachten we op de trage computers. Ik heb in Word de zinnen zien opbouwen, lettertje voor lettertje verscheen het op mijn scherm. Op een gegeven moment zit Office meer op de gebruiker te wachten ipv de gebruiker op Office. Hoe geavanceerde de hardware wordt, hoe meer gebruikers over het verzadingspunt geraken. Intel Atom en goedkope Athlon's op 780G bordjes hebben hun markt.

De dualcore is interessant voor het feit dat 1 van de 2 cores volledig belast kan zijn en je kan op de andere core verder werken. Triplecore biedt de mogelijkheid om 2 cores bezig te houden en op een derde te werken. Goedkope midend en hoog geklokt, maakt de triplecore momenteel interessant. Quadcores voegen weinig toe voor hun meerprijs.
penetreerbeer schreef op woensdag 01 april 2009 @ 09:07:
Edit: Ik had er zelf nogal snel overgekeken, maar er staat dat AMD een markt aandeel van 30% kan halen in 2Q2009. Waar het marktaandeel van AMD in 4Q2008 op 17% stond. Wat een boost heeft AMD gekregen met de phenom II.
AMD brengt features van highend naar midend zodat je met bv 100 euro Radeon 4830 up to date bent. In de lowend zijn de features ook goed gevuld ipv Intel's neiging om het plat te castreren en de chipsets zijn zuinig. In driekwart tot 90% van de markt doet AMD niet onder aan Intel. Intel dacht met Core i7 dat de economisch goede tijden langer gingen duren, terwijl AMD meer op de bang for buck mikt. De rationele keuze is in driekwart tot 90% van de situaties AMD.

Vandaar kan het marktaandeel naar 30% groeien. Niet iedereen heeft de kennis en volgt de hardwarenieuws om de meest rationale keuze op het moment te kiezen. Je hebt nog de hardnekkige "AMD is onstabiel, onbetrouwbaar,..." uit het verleden met oa heetkoppen, te zwakke voedingen, Via-chipsets, Tom's hardware filmpje van het losmaken van koelvinnen,...

Door de productie in een meer kapitaalkrachtig bedrijf te plaatsen, is AMD nu strategisch sterk genoeg geworden om de strijd met Intel echt aan te gaan. In het verleden was het kiezen tussen tragere processors met kleine cache in grote aantallen of snellere processors met dikke cache in kleine aantallen. De verhouding tussen cache en oppervlakte

Grootste verandering aan Phenom II is 6MB cache dat AMD nu wegens strategische verandering wel erop kan plaatsen en in aantallen kan produceren. Dat was aan de Conroe te zien, 2MB Conroe versus 4MB Conroe. 4MB cache boost games tot 16% vooruit tov 2MB cache. Voor Intel is dat zo gemakkelijk als een big gun op een tank zetten voor big fire power. Enige moeilijke eraan is voldoende geld en productiecapaciteit hebben, Intel had in de jaren 90 veel geld kunnen farmen. Voor AMD lag zulke grote cache jarenlang buiten hun bereik en nu begint Intel bang te worden. AMD muilkorven met een beperking op uitbesteding kon Intel jarenlang veilig houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ten eerste: core I7 is veel meer dan een quad core. Ik snap de vergelijking wel met een quad core maar hij is niet helemaal terecht. In veel multithreaded apps is de core I7 veel sneller (het verschil is vaak 30%). Jij kijkt alleen naar cores. De core I7 heeft nog veel meer functies. Memory controller on-die, turbo mode. Alles verbeterd. Je memory bandwidth gaat omhoog dus je pc wordt gewoon sneller.

Ik vind de ph2 een geweldige processor. Ik vind ook core I7 ook een geweldige processor. Ik ben fan van beide. Maar ik weet wel welke stukken beter is. Als je pc onder de 1000 euro zit (hier kan over worden gediscussieerd) is ph 2 de beste keuze. Maar zit je boven de 1200 euro dan is de core I7 de beste keuze. Geen twijfel mogelijk (ja, of je zit in exclusieve markten zoals servers etc.) Crossfire kan je zo binnen een aantal maanden weer uit je pc gooien nu de dx11 kaarten in augustus komen. Om daar nu geld in te gaan investeren.

Dan over westmere: Dit is een energie zuinige processor die per core betere prestatie levert. Dus jouw vergelijk met duo en quad cores gaat niet op. En ja 6 cores, niet slecht toch? Ook nog voor niet eens zon gekke prijs als je toch al in het high-end segment zit.

Wat voegen snellere processoren toe. Koop een athlon zou ik zeggen en ga gamen. Prima mogelijk. Alles kan alleen moet je soms 2 keer zo lang wachten. Maakt niet uit want ik zet mijn pc toch de hele nacht aan... Ik heb het over high-end. Core I7 is high-end. In het high-end segment moet alles zo snel mogelijk. Ik vind het een rare vergelijking om te zeggen dat ik mijn pc een nacht aan zou moeten laten staan. Ik heb hier een mooie celeron D. Ik zet hem wel in de meterkast en laat hem een week encoden.

Ja een raid controller is handig voor sommige mensen maar ik denk dat een ssd dan meer helpt voor de meeste mensen. Ik denk dat de meeste mensen met core I7 meer opschieten maar goed... That's my opinion...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 20:41:
Ten eerste: core I7 is veel meer dan een quad core.
Nee het is niet meer dan een quad core. Dat ie HT heeft helpt, maar het kan hem ook tegen werken. Zoek maar eens op.
Ik snap de vergelijking wel met een quad core maar hij is niet helemaal terecht. In veel multithreaded apps is de core I7 veel sneller (het verschil is vaak 30%). Jij kijkt alleen naar cores.
Dat is idd leuk voor een aantal applicaties. Voor gaming maakt het niet uit. Die zijn nog niet zo ver.
De core I7 heeft nog veel meer functies. Memory controller on-die, turbo mode. Alles verbeterd. Je memory bandwidth gaat omhoog dus je pc wordt gewoon sneller.
On die geheugen controller heeft AMD ook en al lang. Memory bandwith is zo belangrijk als dat je nodig hebt. Niet meer. De Core i7 heeft zo veel dat het niet eens nuttig is voor het gros van de programma's. Kijk naar de 2900XT voor zijn tijd gigantische bandbreedte. Er werd nauwelijks gebruik van gemaakt. Bandbreedte alleen is niet gelukzalig makend. Je moet er wel gebruik van maken en kunnen maken.
Ja een raid controller is handig voor sommige mensen maar ik denk dat een ssd dan meer helpt voor de meeste mensen. Ik denk dat de meeste mensen met core I7 meer opschieten maar goed... That's my opinion...
Raid heeft idd zijn nadelen. SSD ook. Prijs/GB. Dan laat ik de schokkende Serie 1 SSD maar buiten beschouwing.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2009 20:54 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.