Astennu schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 12:44:
Jep en dat kost bakken met geld. Een beetje pc tegenwoordig staat gewoon 180 watt te verstoken als hij niets doet. High end vga kaarten verbruiken idle nog steeds best veel.
Alleen Pc's met onboard spul en alle power saving features aan zijn zuinig die zitten rond de 50-70 watt.
Ach dan kost die 30watt besparing je 1 a 2 euro per maand (schatting), als je 12 uur aan het gamen bent elke dag 7 dagen per week, dat vind je een probleem, maar een videokaart kopen van 300 euro elk 2 jaar of zelf eerder omdat je net niet meer op het aller hoogst kan spelen vinden de meeste heel normaal.
Denk dat je hoogstens 1 tot 3 euro kan besparen per maand, als je elke dag 6 uur (vol belast) achter de pc zit, word je dus niet rijker of armer van, bij 24/7 gebruik en meerder machines gaat het uiteraard wel meer schelen.
En ik weet wat stroom kost

heb 4 aquariums waarvan de lampen elke dag 12 uur aanstaan en waarvan alleen al 418watt aan TL buizen in hangen, die verstoken dus nog meer want daar komen de evsa nog bij en die worden erg heet, daar gaat dus ook nog wat verloren, en dan komen de pompen, co2 reactors, fans, controllers, magneetventielen, etc er nog bij. En heb daarbij ook nog LCD TV, PC's, alle andere huishoudelijke apparaten, etc aanstaan. Denk dat ik wel richting de 1KW per uur uitkom, dat kost me dus 2 a 3 euro per dag, no big deal dus.
1KW (1000watt) kost me in piek uren 22cent, en van 23.00 tot 07.00u (dal uren) kost het 11cent, die 30watt is dus niks, zeker als je pc niet 24/7 aanstaat, en dan nog bij 100% belasting. Want Athlon/Phenom die idle draait met C&Q aan zal je bijna niks extra kunnen besparen, gaat dus echt alleen maar om de belaste uren als je C&Q aan heb staan (wat wel slim is natuurlijk).
Voordat je dus 22cent heb bespaart met die 30watt stroom besparing, met 6 uur per dag gamen, dan moet je dus net iets meer dan 33 uur gamen, en alleen in piek uren, dat is dus al bijna 1 week. game je dus iets minder dan bespaar je dus nog geen 22cent. Al die commotie om 22cent is beetje overdreven, zelfs bij 100watt besparing ga je nog niks merken einde van de maand, je kan niet ineens een keer extra of minder uit eten met je vrouw, door 100watt te besparen, misschien een ijsje extra moet wel lukken.
Nee met 1 machine die niet constant aanstaat en belast word, ga je geen zwart gat in je portemonnee slaan.