Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Ik ben een pc aan het bouwen met de volgende specs:

AMD Phenom 9850 BE
Gigabyte 790FX DS5 moederbordje
2x1 GB PC6400 Kingston value CL5 1.8v
Coolermaster 520W modulaire voeding.
2x 500 GB WD in Raid 1

Nu het probleem: Windows XP 32 Bit geïnstalleerd alle drivers er op en dan prime draaien. Maar als ik memory mee test altijd een crash binnen 5 min. (op een van de cores)

Dus ik heb 2 andere setjes geheugen geprobeerd PC5300 en mijn Team Xtreem PC6400 die 1200 MHz kunnen maar dat hielp niet. Ook veel bios settings geprobeert maar niets lijkt te helpen. Ook raar als ik handmatig timings wil instellen start de pc daar na niet meer door en komt i met de melding dat hij niet door kan starten of ik default settings wil laden. ( ik gebruik de nieuwste F5 bios)

C&Q werkt trouwens ook niet. Staat in bios netjes op Auto in windows AMD CPU drivers geinstalleerd.

Maar nu AMD Single core 3800+ Cpu er in gedaan. En boel werkt meteen. Ben em nu aan het testen op 267 MHz FSB met 420 MHz geheugen maar alles is dus gewoons stabiel met prime.

Dus nu vraag ik me af. Kan deze cpu nou niet zo goed met het moederbord overweg ? of heb ik er een die defect is ? Ik heb geen ander moederbord waar deze op werkt want DFi wil voor de infinity moederborden geen nieuwe bios uitbrengen met Phenom support. Me Broer heeft wel een 790F DS4 maar die gaat het niet leuk vinden als ik zijn pc overhoop ga halen om een cpu te testen.

Dit soort vage problemen had ik ook met een GA 690G moederbordje en een 6400+ er op. Die heb ik later vervangen door een Asus met een nForce chipset 6400+ werkte daar ook niet maar een 5800+ wel die het op de GA 690G ook niet deed. Begin toch te denken dat Gigabyte niet zo'n goede keuze is als het lijkt..... Voortaan toch maar weer DFi kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 18-05-2008 11:02 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
Hmm, Ik heb een ook een Phenom 9850 BE icm een K9A2 Platinum V2 (790FX) en 4 GB ddr2 1066MHz (het geheugen wordt officieel door de mamaplank ondersteunt)t. Als dit geheugen op 1066MHz draait en ik draai zo'n memory tester krijg ik 1000en errors (aluwel ik wel gewoon windows kon installeren zonder problemen, dus dat windows met zo veel problemen stabiel kon draaien is een wonder/raadsel). Draai ik het op 800MHz dan draait het 100% stabiel. Het heeft bij mij te maken met single en dual channal op 1066MHZ. Draait alles in single channal -> 100% in die memory tester. Draait het in dual channel -> duizenden errors. Misschien heb je er wat aan.

[ Voor 5% gewijzigd door achtbaanfreak op 18-05-2008 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ja dat idee had ik ook al. Memtest gaf ook geen errors.

Er zijn ook twee modes: Unganged en Ganged.

Heeft iets te maken met de memory controller of hij 1x 128Bit doet of 2x 64 Bit per channel. Maar ja ik moet er wel achter zien te komen of het systeem 100% stabiel is. Want het is voor een klant en moet straks stock gewoon helemaal goed draaien.

Ben er nu wel achter dat het geheugen 445 MHz kan en moederbord ook makkelijk meer aan kan dus dat het daar niet zit.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

proc een beetje down clocken misschien, als hij dan wel stabiel blijft is die processor gaar. En energie beheer in windows toch wel ingesteld in windows :9~ ?

[ Voor 20% gewijzigd door Hekking op 18-05-2008 12:07 ]

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Hekking schreef op zondag 18 mei 2008 @ 12:06:
proc een beetje down clocken misschien ? En energie beheer in windows toch wel ingesteld in windows :9~ ?
Downclocken heb ik ook al getest. Zowel cpu speed als NB speed van de memory controller. Dat Energie beheer kun je gelijk in hebben. Die staat natuurlijk nog standaard na de reinstall.

Soms kijk je over dat soort dingen heen :D Thanks.

Ik ga de PC wel gewoon een week lang gebruiken door er op te werken. Zal em wat overclocken zodra ik zeker weet dat stock speeds op stock voltages stabiel zijn. Want blijkbaar werken tools zoals Prime niet op deze cpu's ?

Wel voor cpu stability maar niet voor het geheugen. Lekker iritant. 8)7

Edit: Na instellen van energie beheer naar laptop werkt het nog niet maar ik reinstall alles wel ff just to be sure.

[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 18-05-2008 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinester
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-07 11:52

Sinester

Game Guru

Astennu schreef op zondag 18 mei 2008 @ 12:10:
[...]
Ik ga de PC wel gewoon een week lang gebruiken door er op te werken. Zal em wat overclocken zodra ik zeker weet dat stock speeds op stock voltages stabiel zijn. Want blijkbaar werken tools zoals Prime niet op deze cpu's ?
Prime geeft hier stock geen problemen ik heb een X49850 in combo GA-MA790X-DS4 en 4gb OCZ ddr800
kan ik uren draaien zonder errors.
overclocken gaat hier minder, maar ik ben daar ook niet echt een pro in

Hello there

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Je mag wel even bij mijn komen testen, of kan mijn Asus M3A geen 125w aan? Vraag me af of ik dan mijn moederbord opblaas, 5+1 Phase. :X

Ik woon vlak bij jou, woon in oost. ;)

Ga even kijken of mijn Asus dat aan kan.

Edit/

Ja er is een nieuwe bios beschikbaar voor B3's voor mijn bordje en 9850 word ondersteunt.

Heb je het bordje wel van de B3 bios voorzien, want b3 hebben volgens mijn allemaal een update nodig.

[ Voor 31% gewijzigd door mad_max234 op 18-05-2008 12:42 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Asus blaas je op met een 125watt cpu, ik heb al een m3a opgeblazen :P
Overigens zou een DS5 wel die phenom aan moeten kunnen.
Staat dacht ik wel op de supported list van Gigabyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Bij mij was het ook niet stabiel op stock settings,na het veranderen van de vcore en ddr voltage was het probleem verholpen.
Wel van de andere voltages afblijven want daar wordt hij onstabiel van.
Ik heb 2 DS4 mobo's gehad met beide hetzelfde probleem...

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nou dan ga ik er maar van uit dat de cpu dus kapot is ?

Trouwens 5 MHz FSB oc = meteen crash windows wil dan niet meer starten. PC gaat soms niet meer normaal aan.

Dus ik denk dat deze gewoon DOA was ?
Speedy-J schreef op zondag 18 mei 2008 @ 12:50:
Bij mij was het ook niet stabiel op stock settings,na het veranderen van de vcore en ddr voltage was het probleem verholpen.
Wel van de andere voltages afblijven want daar wordt hij onstabiel van.
Ik heb 2 DS4 mobo's gehad met beide hetzelfde probleem...
Hoeveel v-core dan ? En DDR volt ? want die is hier 1.28 voor de cpu en 1.95 voor mem. Met de Single core cpu kon ik gewoon 890 MHz halen op het geheugen.

Ik vind dit wel erg vreemd hoor dat je nog geen eens 5 MHz FSB oc kunt doen zonder blue screens en alles.

Edit alles even naar default gezet ga nu 215 testen. En de case fans even aangesloten want cpu werd heel heet heb de Artic freezer nog niet binnen dus moet het met de boxed cooler doen. Alles behalve ideaal :)

[ Voor 72% gewijzigd door Astennu op 18-05-2008 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achtbaanfreak
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-12-2024
Het met de hand instellen van de aanbevolen voltages voor het geheugen op 1066MHz (2,1 volt) gaf bij mij geen resultaat. Ik heb verder niet aan de voltages van de cpu gezeten. Ik ben ook niet aan het over/onderklokken geweest van cpu en nb dus daar kan ik niks over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
achtbaanfreak schreef op zondag 18 mei 2008 @ 13:06:
Het met de hand instellen van de aanbevolen voltages voor het geheugen op 1066MHz (2,1 volt) gaf bij mij geen resultaat. Ik heb verder niet aan de voltages van de cpu gezeten. Ik ben ook niet aan het over/onderklokken geweest van cpu en nb dus daar kan ik niks over zeggen.
Mja met het geheugen dat ik er nu in heb zitten hoef ik dat ook niet te proberen :) Met me team xtreem deed hij het gister wel gewoon op 1066 mhz alleen prime klapte er dus uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2008 @ 12:43:
Die Asus blaas je op met een 125watt cpu, ik heb al een m3a opgeblazen :P
Overigens zou een DS5 wel die phenom aan moeten kunnen.
Staat dacht ik wel op de supported list van Gigabyte.
Oke, al staat op de asus site dat de 9850 word ondersteunt, en dat je de laatste bios nodig heb.

http://support.asus.com/c...SLanguage=en-us&model=M3A

" Phenom X4 9850 (HD985ZXAJ4BGH),2.5GHz,125W,rev.B3,SocketAM2+,Quad-Core ALL 0805"

Het is een M3A met AMD 770 chipset, geen M3A-xx (met 780g chipset)

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 18-05-2008 13:33 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mad_max234 schreef op zondag 18 mei 2008 @ 13:33:
[...]

Oke, al staat op de asus site dat de 9850 word ondersteunt, en dat je de laatste bios nodig heb.

http://support.asus.com/c...SLanguage=en-us&model=M3A

" Phenom X4 9850 (HD985ZXAJ4BGH),2.5GHz,125W,rev.B3,SocketAM2+,Quad-Core ALL 0805"

Het is een M3A met AMD 770 chipset, geen M3A-xx (met 780g chipset)
Weet ik, ik had ook een M3A met 770; maar die mosfets kunnen het gewoon niet aan.
Daar zal een biosje heus niks aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Astennu schreef op zondag 18 mei 2008 @ 12:51:

Hoeveel v-core dan ? En DDR volt ? want die is hier 1.28 voor de cpu en 1.95 voor mem. Met de Single core cpu kon ik gewoon 890 MHz halen op het geheugen.

Ik vind dit wel erg vreemd hoor dat je nog geen eens 5 MHz FSB oc kunt doen zonder blue screens en alles.

Edit alles even naar default gezet ga nu 215 testen. En de case fans even aangesloten want cpu werd heel heet heb de Artic freezer nog niet binnen dus moet het met de boxed cooler doen. Alles behalve ideaal :)
Mijn vcore staat hier op 1.30V en ddr op 2.1v.
Maar goed zo aan de rest van het verhaal te zien lijk de cpu wel gaar,je zal de eerste niet zijn met een gare 9850

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2008 @ 15:09:
[...]

Weet ik, ik had ook een M3A met 770; maar die mosfets kunnen het gewoon niet aan.
Daar zal een biosje heus niks aan veranderen.
Raar en ik heb het niet over de bios heb het over de suport list waar hij in staat. En biosen kunnen meer slopen dan je denkt,

Niet dat er ooit een 125w cpu op dit bordje komt, maar was wel handig geweest voor even te testen.

En ik zie wel systemen staan op internet (ook op e-bay worden 9850+M3A aangeboden) met een Phenom 9850 en een M3A moederbord.

http://forums.amd.com/for...eadid=94296&enterthread=y
(heeft wel wat problemen maar geen opgeblazen mosfets, dacht dat het aan de koeling lag van de mosfets bij de meeste)

Toch raar. :)

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 18-05-2008 16:02 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Speedy-J schreef op zondag 18 mei 2008 @ 15:15:
[...]

Mijn vcore staat hier op 1.30V en ddr op 2.1v.
Maar goed zo aan de rest van het verhaal te zien lijk de cpu wel gaar,je zal de eerste niet zijn met een gare 9850
Is dat zo ? Heb nog niet echt veel verhalen gehoord moet ik zeggen. Wel erg eigenlijk dat dat kan gebeuren je zou toch zeggen dat de quality control van een bedrijf als AMD goed zou zijn ?

Maar Prime moet dus gewoon goed werken ? Want anders laat ik komende week gewoon een andere komen gaat deze terug.

En 2.1v voor 800 mhz CL5 ? Cpu krijgt al 1.295v onder load.

Edit:

Draai nu op 215 FSB cpu loopt dan 2690 mhz. Mem 830 MHz. NB mult omlaag naar 9x dus 1935 MHz en HTT bus speed naar 1800 gezet dus loopt nu ook iets van 1930 mhz.

Hij is nu vol belast met }:O en tegelijk 3dmark 2001 SE lijkt goed te gaan waar ik eerst beeld corruptie kreeg.

[ Voor 23% gewijzigd door Astennu op 18-05-2008 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Het ziet er goed uit hij is nu al meer dan 8 min OCCT 2.0 stable. Die knalde er eerst al na 1 min uit. Dus het zit em in een combinatie van de HTT speed en de NB speed want die zijn underclockt mem en cpu zijn overclocked.

Edit:

Hij heeft de 20 min gehaald. Dus ik ga nu uitzoeken wat de oorzaak is dus of de HTT speed of de NB clocks maar die laatste heb ik gister ook al even snel getest.

Anyway ben nu even een run aan het doen om te kijken wat de cpu kan. Hij draait nu 2800 mhz met 1800 fsb en 1800 nb tot nu toe helemaal stabiel met stock volts boxed cooler :| valt me nog niet tegen.

Update:

Ik heb getest met HTT speeds op de stock mult en NB op stock mult maar bij beide krijg ik een crash. De enige manier om het zaakje stabiel te krijgen is HTT en NB 50-75 MHz te underclocken dat is al voldoende. dus i guess cpu gaar. Morgen maar eens bellen over dit probleem. Eventueel nog iets gaan testen met NB en HTT voltage maar het probleem is dus dat als de bios zichzelf daar defaults reset het systeem nooit stabiel zal zijn. Wat dus niet acceptabel is want degene die met deze pc gaat werken heeft hier totaal geen verstand van.

De tot nu toe Prime stable settings zijn:

CPU 2704 Mhz (1.25v in bios = 1.296 met load)
HTT bus speed 216 Mhz
Mem 864 MHz (1.95v auto in bios)
NB speed 1948 MHz
HTT link speed 1948 MHz

2800 MHz kan hij ook nog hebben maar 2914 deed hij niet meer op stock volts. Limit zal er wel tussen in zitten. Dit alles wel met stock cooling.

Dus cpu zelf is best leuk alleen NB en HTT doen rot. Misschien ligt het wel alleen maar aan de NB in de cpu kan me best voorstellen dat die HTT links ook daar uitkomen. Maar met de cores zelf is niets mis :)
Ook leuk dat je per core de multipler kan bepalen :) dus als je dan een rotte core hebt clock je die gewoon lager. Ik kan niet wachten op de 45nm versie van de Phenom dan gaat me Intel cpu er meteen weer uit. Dit is wel leuk tweaken al die verschillende dingen die je kunt instellen.

Op 2800 MHz had ik trouwens 38k in 3dmark 2001 SE met een HD3870 X2. Niet echt veel vergeleken met een Q6600 op 3.2 GHz maar goed. We weten allemaal dat die daar erg snel zijn. Het is in ieder geval sneller dan een Dual core X2 5600+ op 3.0 GHz. Of misschien zelfs 3.2 Ghz.

[ Voor 119% gewijzigd door Astennu op 18-05-2008 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Net de winkel gebeld en die wou het niet geloven. Hij had in de afgelopen 3 jaar nog nooit een kapotte cpu van AMD of intel gehad. (sinds die heatspreaders er op zitten en dan dus echt kapot niet dat pinnetjes krom zijn of zo)

Hij verdenkt zelf het moederbord. Tja ik weet het ook niet heb niet even een 2e plankje om te testen.

Edit:

Het lijkt er op dat het het moederbord is. Op het Gigabyte 790X DS4 moederbord van me broer loopt het zaakje nu op 2735 MHz en nb en htt link op 2100 MHz dus de cpu kan het wel.

V-core kan hier alleen niet lager dan 1.36 onder load maar goed of die 0.05v het verschil was ? volgens mij had ik dat al getest zal ik voor de zekerheid nog een keer doen maar het lijkt er op dat het toch het moederbord is.

[ Voor 38% gewijzigd door Astennu op 19-05-2008 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik ken ook echt niemand die een kapotte cpu heeft gehad, nooit mee gemaakt. Wel fysiek kapot, maar dat kan altijd gebeuren en of dat nu amd zijn schuld was of iemand anders is/was niet te achterhalen.

Maar mooi dat je nu weet waar het probleem zit. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ja inderdaad mooi. Die Quad ging best hard. 3.0 Ghz op 1,36v deed hij op de DS4. Viel me nog niet tegen zeg. Die 45nm quads kunnen nog wel eens leuk gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DE Soap gaat verder.

Nieuw DS5 plankje and guess what ? De problemen blijven. Dus Phenom 9850 is niet compatible met de DS5 want op de DS4 van me broer deed hij het perfect er leuk dit :(

Asus maakt flut planken Gigabyte blijkbaar ook al. Toch maar weer terug naar Abit en DFi....

Heb echt altijd problemen met moederborden van die eerste twee merken. Dingen waarvan op de doos staat dat ze het kunnen werken gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Probeer de MSI K9A2 Platinum,niet al te duur en toch een goed moederbord.
Ik heb 2 DS4 mobo's versleten,die waren niet stabiel te krijgen met een phenom 9500.
Zer zijn beide kapot gegaan.
De MSI moet zijn eerste vastloper nog krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Speedy-J schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 19:42:
Probeer de MSI K9A2 Platinum,niet al te duur en toch een goed moederbord.
Ik heb 2 DS4 mobo's versleten,die waren niet stabiel te krijgen met een phenom 9500.
Zer zijn beide kapot gegaan.
De MSI moet zijn eerste vastloper nog krijgen :)
Mja toch erg moederbord van 125 euro.... En even proberen wordt lastig moet er echt snel een hebben systeem moet de deur uit.

Maar zal er eens naar kijken moet wel 6 Sata poorten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach ja...
Na een DS4 en een Asus M3A heb ik nu een DQ6 en die kan wel alles aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Na een bios update naar F6 werkt stock wel maar 203 Htt is al weer te veel. DS4 deed dat wel. Maandag even een andere cooler er op die de warmte makkelijker de kast uit krijgt. Misschien helpt dat nog....

Ik wil wel dat het systeem wat marge heeft dus eigenlijk moet 205-210 wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Zaakje is nog steeds niet stabiel.....

Op stock speeds met OCCT krijg ik gewoon reboots binnen 5 min stress testen. Ik vind dit echt niet leuk meer. Ik zou dit systeempje voor een leuk vrienden prijsje in elkaar zetten maar ben er nu al 4x zo lang mee bezig als normaal :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De F6 bios zou de 9950 CPU ondersteunen voor het DS5 bord.
Heb echter de 9850BE nog niet op de Gigabyte CPU supportlist gezien!
Ik heb in ieder geval de zelfde problemen gezien als hier beschreven met de
B2 en B3 revisies Black Edition.

De eerste biosen waren op standaard klokspeed op dit bord al niet echt stabiel te noemen,latere bios gaf betere resultaten .
De freqentiebus en/of multiplier tikkie verhogen geeft onstabiliteit
De 2800mhz met multiplier op 14 als op de DQ6 van een vrind van me lukt me dus echt niet.

Had er erg graag een AMD Phenom in gehad maar mijn DS5 bord lijkt aan zijn grens zodra er een Phenom ingepropt wordt.
Sommige borden draaien wel goed ,als de marge groter was geweest hadden ze het allemaal behoorlijk gedaan misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik denk wel dat ik iets heb gevonden. Probeer eens een fan te richten op de NB en de PWM heatsink. Toen liep de PC ineens wel prime stabiel. Eerst kon je die heatsink niet aanraken met goede cooling wat hij niet eens lauw.

Ik gok dat die Phenom het PWM gedeelte dusdanig belast dat de NB ook te heet wordt. Bij de DS4 is deze cooling niet met een heatpipe verbonden en daar was alles wel stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou de binnekort vernieuwde 790FX/SB750 en nieuwe 790GX/SB750 chipset hier iets aan verbeteren? Ik ben namelijk van plan om binnekort een nieuw bordje te kopen, waarschijnlijk met 790GX chipset en daarop een 9850BE, maar als ik deze topic lees begin ik toch te twijfelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik zou zeer zeker geen Gigabyte mobo nemen,ik lees best veel ellende over die dingen. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=184131
Zowel hier als op extreme systems gaat het allemaal niet zo lekker op de gigabyte mobo's.
Bij mij zijn ze helaas ook stuk gegaan.
Zonder koeling worden ze loeiheet,en uiteindelijk zal de PWM het begeven.
Altans dat was bij mij het geval.

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-J op 01-06-2008 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Mja Asus is ook niet geweldig dus ja...... Ik ga gewoon weer voor DFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Heb net met Gigabyte Gesproken. En die vertelde mij dat de 9850 inderdaad niet ondersteund wordt door de DS5 wel door de DS4 en de DQ6.

Dus mooi bale :( 9750 zou wel werken vaag genoeg 8)7. Hun beweren dat het niet met de cooling te maken heeft. Ik krijg het idee dat dat wel een mede oorzaak is.

Maar goed die cpu gaat er in ieder geval uit. Want ik moet echt geen gedonder hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik zie even het verschil niet tussen een DS5 en DS4 kwa PWM ,Ik denk ook niet dat hij stabieler gaat werken met bv een Phenom 9750 ,die ook een TDP heb van 125 watt.
Er zijn ook 95 watt versies naar dan nog denk ik niet dat het voledig stabiel gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Speedy-J schreef op maandag 02 juni 2008 @ 17:07:
Ik zie even het verschil niet tussen een DS5 en DS4 kwa PWM ,Ik denk ook niet dat hij stabieler gaat werken met bv een Phenom 9750 ,die ook een TDP heb van 125 watt.
Er zijn ook 95 watt versies naar dan nog denk ik niet dat het voledig stabiel gaat werken.
Er zit wel verschil in het PWM gedeelte zoals ik hier zie. En dat was het dus als ik de 9850 naar 9750 nb en HTT speeds clock is het zaakje rock sollid. Dus het klopt helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nog wat tests gedaan 9750 speeds werken goed. Maar meer dan dat ook niet. Op die eerste plank kon ik tot 1950 NB speed komen deze wil niets meer dan 1800 hebben anders gaat het fout.

Dus oude plankje er terug in 9750 er op en klaar.

Me broer is nu aan het genieten van de 9850 BE op 3.0 Ghz stock volts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Nette resultaten met die CPU,jammer dat de DS5 niet wil meewerken.
Ik blijf het raar vinden dat een budget model DS4 wel werkt met phenom 9850 en de stukken duurdere DS5 weer niet.
Vage mensen daar bij Gigabyte....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Speedy-J schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 13:03:
Nette resultaten met die CPU,jammer dat de DS5 niet wil meewerken.
Ik blijf het raar vinden dat een budget model DS4 wel werkt met phenom 9850 en de stukken duurdere DS5 weer niet.
Vage mensen daar bij Gigabyte....
Nog vager is dat de nieuwe 9950 wel ondersteund wordt. Maar ik vermoed dat die een 3600 MHz fsb heeft en dus 1800 MHz NB. Clock naar 2900 ging ook wel op de DS5 maar de hoge HTT en NB speeds trekt die niet en dat is juist het verschil tussen die 9850 BE en de rest.

Maar met super veel airflow over het cpu/pwm gedeelte liep het wel stabiel. Maar goed dat was even een delta fan 12cm met 4000 rpm. Dus design fout i guess....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Naar mijn weten is de 9950 140 watt ,daar gaat de ds5 het erg moeilijk mee krijgen vrees ik.
Ook de ds4 moet wat ectra koeling hebben bij de pwm.
Ik ben blij dat ik van de ds4 af ben want dit gaat nooit goedkomen als er al 2 overleden zijn hier,de msi doet het perfect en ondersteund ook de nieuwste phenom 9950.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ha ha nou weten we waar we aan toe zijn logica bij Gigabyte begrijp ik niet echt.

En 3Ghz met 9850BE op stock volts lukt op DQ6 van me maat niet .
Mooi dat het dus wel kan !.
De clocks van de HTT en NB zijn hoger maar het blijft een feit dat een DS4 er geen probleem mee heeft.
Lijk inderdaad op een ontwerp fout ,God had ik eerder willen weten cq moeten beseffen!!

Ik ga het AMD quad-core avontuur begin volgend jaar weer aan ,nieuwe ronde nieuwe kansen .Er zit een 5600+ in nu, geen quad maar goed ,ook nu behoorlijk hoge moederbord temps in Everest wanneer overclockt.

Hoop dat ik de nieuwe ATI4870 nog met deze setup beetje aan kan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
DS4 heeft weer andere probs :( 3.0 Ghz 100% stabiel maar als je even de PC uit zet en opnieuw opstart komt hij de bios niet door.

Dus bios hard resetten en vervolgens overclock toepassen is er niets aan de hand. Ookal clock je maar iets over 2e keer booten doet hij gewoon niet met de phenom. Lekker bagger dus :( Nu draait alles stock. Ram zelfs underclocked omdat dat standaard zo staat. Maar om me broer nu een nieuw bord te laten kopen vind ik ook weer zo lam. Het moet gewoon werken.

Dus dat was ook weer het laatste GA bordje :( er blijft echt niets normaals meer over tegenwoordig altijd gezeik met die plankjes.

Ik wil weer terug naar de tijd dat ABiT de NF7-S had geweldige plank. Ook de eerdere DFI's waren supper.

Het lijkt alsof er alleen nog maar focus is op intel planken en die van AMD totaal verwaarloost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Mijn 2e DS4 deed het eigenlijk best goed,HTT 272Mhz met de Phenom 9500.
Koude start was geen probleem,maar het was wel een probleem om boven de 125 watt TDP te komen want enkele weken daarna blies hij op.
Ik snap niet dat Gigabyte durft te adverteren dat er nog zwaardere phenoms op geplaatst kunnen worden.
De PWM heeft geen extra koeling,dus logisch dat hij doorbrand na verloop van tijd.
Ook met koeling is het waardeloos,ik dacht dat ik safe zat en juist daar ging hij over zijn nek.
Ik heb me bordje weer terug gestuurt op RMA en ben al bang dat ik een 3e DS4 krijg aangeboden.
In dat geval gaat hij in de verkoop.
Ik ben nu erg happy met me MSI K9A2 Platinum,meschien niet het beste board maar toch wel erg betrouwbaar en stabiel.
Normaal heb ik ook DFI of Sapphire moederborden dus overstappen naar een ander merk was wel een drempel,en achteraf gegrond want Gigabyte deugt niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ja dat idee krijg ik ook. Asus heeft ook al te veel probleempjes. Dus keuzes worden wel beperkt. Maar als die phenom niet boven stock kan draaien kan hij beter zijn 5600+ weer installeren. Met de huidige games zal dat sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ben achter het probleem van de DS4. Je mag alles instellen behalve de multipler. Als je die omhoog doet zal hij maar 1x booten. Dus heb nu de FSB op 240 gezet met 12,5 is ook 3.0 GHz. Alleen NB en de HTT links zijn nu 80 MHz underclocked maar dat is geen ramp. Hij start nu tenminste wel elke keer door.... Leuk unlocked mult moet je mobo er wel wat mee kunnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Heb er nu een Phenom 9750 in zitten. HTT naar 210 gezet dus hij is overclocked en is nu helemaal stabiel. Dus dan zal stock zo meteen geen probleem moeten zijn.

Dus DS5 helaas alleen maar Phenom 9750 of lager....

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 12-06-2008 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komt Gigabyte niet met een refresh van de DS5/DQ6 aangezien de 790FX binnekort met SB750 door het leven gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

join the club, had deze topic niet gezien

't is een zooitje met Nvidia icm met de Phenom (9850)

WEDEROM Nvidia chipset problemen nu icm Phenom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 21:05:
Komt Gigabyte niet met een refresh van de DS5/DQ6 aangezien de 790FX binnekort met SB750 door het leven gaat?
Denk het wel er komt ook een 790 GX chipset.
Verwijderd schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 22:52:
join the club, had deze topic niet gezien

't is een zooitje met Nvidia icm met de Phenom (9850)

WEDEROM Nvidia chipset problemen nu icm Phenom!
En dit ligt echt aan de DS5 niet aan de 790 FX chipset. Phenom 9750 loopt nu helemaal goed. Mja ook die lagere HTT en NB speeds. 50 mhz minder was genoeg voor het eerste bord 2e moederbord moest echt die 1800 hebben hoger = game over.

[ Voor 41% gewijzigd door Astennu op 14-06-2008 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien dat ik langzaam van begrip ben maar:

als Gigabyte op de site zet dat de 790FX-DS5 de 9950 aankan dan kan hij dat toch? Anders gaat iedereen toch Gigabyte aansprakelijk stellen?

Wordt lastig verkopen met alle forums vol met klachten zoals dat...

Ik wou net een 9850 gaan bestellen, (wordt ook ondersteund volgens gigabyte bios F6 dan)maar nu begin ik weer te twijfelen...

Astennu, kan je aangeven waar die PWM zit?? (voor het koelen, kan ik temps meten) NB weet ik nog wel te vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PWM zil links van je CPU onder de cooling,als het maar geen BE is ...knal die Phenom derin!

Die Brisbane G2 is ook redelijk te doen dacht ik zo.

Vloeken heb ik wel gedaan maar aanklagen....
Denk dat Gigabyte die bordjes snel in elkaar gezet heeft, heb er wel wat "dingetjes" mee gehad.
Maar het draait verder wel goed...al wordt de SB 750 beter .

Wil je niet het flashen aanpraten maar het laatste bios is een redelijke overklokker! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:06:
Misschien dat ik langzaam van begrip ben maar:

als Gigabyte op de site zet dat de 790FX-DS5 de 9950 aankan dan kan hij dat toch? Anders gaat iedereen toch Gigabyte aansprakelijk stellen?

Wordt lastig verkopen met alle forums vol met klachten zoals dat...
Inderdaad, erg vreemd dat de 9950 er wel bij staat. Ik zal morgen eens bij Gigabyte luisteren wat het probleem is. Overigens kan je op de DS5 een 8 pin connector aansluiten, dus de cpu krijgt zeker voldoende stroom.

Ik heb vandaag ook een systeem met een DS5 gebouwd, cpu was een Phenom X4 9550. Het systeem draaide best stabiel, maar bij het opstarten gaf hij aan dat het geheugen in 64-bit unganged draait. CPU-Z heeft echter dual channel aan. Ik heb er even naar gezocht, en dit kwam ik tegen:
ganged mode is 1x128bit dual channel

unganged is 2x64 bit dual channel

Some motherboards are reporting unganged as single channel at boot, this is not true, if you see anyone saying they have defective memory please point them to this post.

Ganged will give higher sandra bandwidth at this time than unganged, this is because sandra does not fully support phenom and is working in 1 thread mode. Once sandra supports Phenom unganged 2x64bit will take the lead

If you are running multi threaded benchmarks you need to be in unganged mode, this is the fastest way of running the system.
En dit is ook interessant: http://www.teamati.com/sh...d2bd1&p=56210&postcount=3

[ Voor 5% gewijzigd door XWB op 29-07-2008 22:52 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vreemd dat je vaak hoort dat phenoms problemen hebben met diverse moederborden, zou toch niet mogelijk moeten zijn in mijn ogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

9950 kan al helemaal niet! WEER FOUT VAN GIGABYTE OP HUN WEBSITE!

Ik durf te wedden dat als je die 9950 had gekocht toen Gigabyte het wel op hun site hadden staan, dat ze niet "aansprakelijk waren geweest", kun je nagaan wat voor vieze acties die gasten allemaal mogen uithalen zonder dat de consument beschermt wordt in wat voor vorm dan ook.

Update voor mijn eigen Gigabyte-soap:

Mijn vraag was alleen maar; "Hoe gebruik ik de HT-bus van 4Ghz?" (met een ds5)

Simpele vraag toch voor op 1 na duurste bord van Gigabyte?

Wat krijg ik terug:

Gigabyte:"Ga naar je leverancier."
Leverancier:"CPU staat duidelijk NIET op de compatibiliteitslijst"

Ik:"Toen ik het moederbord kocht bestonden die cpu's nog niet, dus welke lijst bedoel je?"
"Mijn vraag was dus; Hoe gebruik ik die 4Ghz HT-bus?!"

Leverancier:"dat het mobo een 4Ghz HT-bus heeft betekend niet dat alle cpu's erin kunnen"
"geheugen heeft hetzelfde, want ook niet alle dimms kunnen erin terwijl ze wel op de juiste snelheid draaien"

Ik: "maar HOE GEBRUIK IK DE 4GHZ HT-bus???!!!!!" (g*dv*rd*mm*)

Leverancier:"de 9350e gebruikt de 4Ghz HT-bus en kan in de DS5"

Ik: "Op de compatibiliteitslijst staat DUIDELIJK dat de 9350e GEEN HT-bus heeft van 4Ghz!"

Ik heb nu maar iets harder gevraagd om een oplossing en aangegeven dat ik bereid ben hun in gebreke te stellen indien ze niet correct handelen.

Niemand anders die dit gevoel met mij deelt?
Ik vind dit echt niet kunnen!

Gigabyte stelt immers nog steeds op hun site:

Introduction
The GA-MA790FX-DS5 is GIGABYTE's next generation, high performance platform based on the new AMD 790FX Chipset and support for the new AMD Phenom™ quad-core processors, with the latest AM2+ platform support, integrated DDR2 1066 memory controller, HyperTransport™ 3.0 technology links and 128-bit Floating Point Units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Tja, hoe gebruik je die bus, heb je al in de bios gekeken? Normaal gezien gaat dit vanzelf, naargelang de processor die je erin geprikt hebt. Mocht dat niet werken, dan moet je hem manueel op 2GHz kunnen zetten.

Verder wel een vaag verhaal, waarom komen ze plots met die 9350e af? Die heeft overigens een 3,6Ghz bus (2x 1,8).

Verder is het natuurlijk handig als je de juiste mensen weet te bereiken. Doe je verhaal anders even tegen Sibren Blondé (sibren [at] giga-byte.nl), ik geef je meer kans bij hem. Probeer je verhaal zo duidelijk mogelijk neer te zetten, en in een beetje fatsoenlijk NL :+
The GA-MA790FX-DS5 is GIGABYTE's next generation, high performance platform based on the new AMD 790FX Chipset and support for the new AMD Phenom™ quad-core processors, with the latest AM2+ platform support, integrated DDR2 1066 memory controller, HyperTransport™ 3.0 technology links and 128-bit Floating Point Units.
Dat is het marketing verhaaltje, en hierop mag je je nooit baseren om een aankoop te doen.

March of the Eagles

Verwijderd

Bedankt voor de tip, ik zal het proberen, wel jammer dat het zo moet.

Er zijn geen processoren op de markt die een HT-bus van 4Ghz hebben en compatibel zijn met dit moederbord, dat is nu juist het probleem.
Zoals jij het steld ben ik dus verplicht om te gaan overclocken om een door Gigabyte aangeprezen specificatie en eigenschap van het moederbord te kunnen gebruiken...

Dat is het probleem juist, dat het bord de HT-bus niet op die snelheid aankan en dat Gigabyte wel met die specificaties het mobo verkoopt.

Wat ik bedoelde met de marketingverhaaltje van Gigabyte is dat ze niet gerechtigd zijn vanalles te stellen zonder dat daar iets van waar is. Ook niet in reclame/wat voor vorm dan ook.

Mei 2008: Gigabyte brengt op de markt moederbord met omschrijving:
".....and support for the new AMD Phenom™ quad-core processors...."
Juli 2008: Komen de processoren uit die voor het eerst de HT-bus op 4Ghz hebben, maar werken niet op dit moederbord.

Hier kunnen ze zich nog uit praten door te zeggen dat dat over low-end quads ging, maar daar koop je natuurlijk niet het op 1 na duurste moederbord voor.

Grootste euvel is dus dat de HT-bus niet te gebruiken is op 4Ghz en dat kunnen ze niet weerleggen.

Ik wilde gewoon tegen bijbetaling een beter bord dat wel aan de getoonde specificaties voldoet :(

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Er zijn geen processoren op de markt die een HT-bus van 4Ghz hebben en compatibel
Jawel, de 9950 heeft 2x 2GHz HT bus (= 4GHz).
Zoals jij het steld ben ik dus verplicht om te gaan overclocken om een door Gigabyte aangeprezen specificatie en eigenschap van het moederbord te kunnen gebruiken...
Als het niet vanzelf naar 4GHz gaat, zal je dat inderdaad zelf moeten doen. Dat valt niet onder overklokken, aangezien de 9950 toch op 4Ghz werkt. Dus of het nu automatisch op 4GHz staat, of je doet het zelf, dat maakt weinig uit.

Overigens ken ik de bios niet van buiten, er is ook een kans dat je helemaal niks kan instellen. Of dat het bord op die snelheid onstabiel wordt. In dat geval heb je pech, en kan je enkel een bios update proberen.
Mei 2008: Gigabyte brengt op de markt moederbord met omschrijving:
".....and support for the new AMD Phenom™ quad-core processors...."
Juli 2008: Komen de processoren uit die voor het eerst de HT-bus op 4Ghz hebben, maar werken niet op dit moederbord.
Tja, mja. In theorie zou het ook moeten werken, aangezien het dezelfde 790FX chipset is als op de DQ6. Als je de ervaringen van dit moederbord opzoekt, dat moge duidelijk zijn dat dit een bugged moederbord is. Er is sowieso meer aan de hand dan enkel de HT bus en het niet ondersteunen van de Phenom 9950.

[ Voor 43% gewijzigd door XWB op 24-09-2008 11:15 ]

March of the Eagles

Verwijderd

Hacku, je leest mijn zin half. (begin jij nou ook al? :( )

Je quote zelfs de helft van mijn zin:
"Er zijn geen processoren op de markt die een HT-bus van 4Ghz hebben EN compatibel zijn met dit moederbord".

De 9950 is dus niet compatibel zoals in eerdere posts te lezen is en op de Gigabyte website.....

De HT-bus van 4Ghz is dus NIET te gebruiken op deze mobo. (wellicht ooit in de toekomst maar ja)

Dat is dus wat ik niet vind kunnen, wel op de doos en websites zetten en mooie verhalen erbij, maar de HT-bus op 4Ghz gebruiken ho maar :(

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Inderdaad, ik had iets te snel gelezen :)

Wat staat er in de bios? Kan je daar iets aanpassen? Krijg je beeld met de 9950?

March of the Eagles

• Astennu
Heel iritant en slecht. Maar de DS5 is inderdaad de enige in die serie die problemen heeft met 4 GHz HTT. Ik had er een die wou wel 3900 doen de ander ook maar net 3650-3700.

De 9850 BE en de 9950 BE kunnen wel werken maar moet je die HTT mult dus naar 9x zetten zodat je op 3.6 GHz HTT en NB speeds uitkomt. Want die NB speeds van 4 GHz trekt het bord ook niet het is echt de combinatie die omlaag moet.

Vage is dat het goekopere DS4 bord het wel gewoon trekt. Erg jammer. IMO kun je beter een MSI Platinum 2 halen. Zelfde prijs classe alleen dan net zo high end als de DQ6 van GA.

Het probleem is dus niet dat het moederbord niet compatibel is met de cpu's maar gewoon de 4 GHz HTT niet aan kan. Waarschijnlijk een ontwerpfout in de DS5 versie. Maar de CPU's kun je wel draaiend krijgen met lagere HTT en NB speeds ik had de 9850 op de DS5 gewoon op 3.0 Draaien alleen HTT dus op 3.6.

Als je helemaal geen beeld hebt met de 9950 is het wel een ander verhaal want ik kon wel gewoon booten alleen het was niet stabiel te krijgen. Misschien moet je even met de geheugen bankjes spelen die in een ander slot steken. Heb van mensen gehoord dat de PC daar na wel gewoon wou starten.

(ik heb niet alles uitgebreid gelezen dus het kan zijn dat ik dingen over het hooft heb gezien dus probeer even wat opties voor je te schetsen waar je misschien wat aan hebt).

[ Voor 40% gewijzigd door Astennu op 24-09-2008 14:26 ]

Verwijderd

Ik heb na deze streek van Gigabyte niet op de gok een 9950 gekocht,
leek me niet zo verstandig....

Wat voor problemen je allemaal krijgt als je toch een 9950/9850 erin knalt kan je overal lezen...

Ik ben zeker wel een tweaker, maar geen rijke stinkerd. Ik vond het moederbord al duur genoeg en aangezien dat de grootste miskoop is geweest ooit ben ik iets voorzichtiger met "high-end spullen".

Wat ik raar vind is dat niemand het erover heeft dat de 4Ghz bus niet gebruikt kan worden, maar wel zo verkocht wordt. Dat je een cpu erin kan knallen met een HT-bus van 3.6Ghz en die dan op 4Ghz kan zetten weet ik ook wel, maar dat wil je niet en al helemaal niet met dit moederbord, want zelfs daarmee heeft het mobo veel problemen.

9950 erin gooien en hopen dat ik beeld krijg? voel je je wel lekker?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2008 14:35 ]

• Astennu
Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 14:32:
Ik heb na deze streek van Gigabyte niet op de gok een 9950 gekocht,
leek me niet zo verstandig....

Wat voor problemen je allemaal krijgt als je toch een 9950/9850 erin knalt kan je overal lezen...

Ik ben zeker wel een tweaker, maar geen rijke stinkerd. Ik vond het moederbord al duur genoeg en aangezien dat de grootste miskoop is geweest ooit ben ik iets voorzichtiger met "high-end spullen".

Wat ik raar vind is dat niemand het erover heeft dat de 4Ghz bus niet gebruikt kan worden, maar wel zo verkocht wordt. Dat je een cpu erin kan knallen met een HT-bus van 3.6Ghz en die dan op 4Ghz kan zetten weet ik ook wel, maar dat wil je niet en al helemaal niet met dit moederbord, want zelfs daarmee heeft het mobo veel problemen.

9950 erin gooien en hopen dat ik beeld krijg? voel je je wel lekker?
Nee dat is niet wat ik zeg. De DS5 heeft een bug waardoor 4.0 niet stabiel meer is tenzij je een hele dikke airflow over het PWM gedeelte pompte toen kon ik met het best werkende bord 2050 halen maar dat was een 120mm delta fan die een giga herrie maakte.

De DS4 en de DQ6 werken wel perfect met 4.0 ghz en hoger. DS5 heeft als enige een ontwerpfout en GA erkent dat min of meer ook want alleen bij de DS5 staan de BE cpu's met 4.0 Ghz HTT niet op de support list.

De 9850 en de 9950 zullen wel gewoon booten op de DS5. Echter zal het bord standaard meteen 4.0 Ghz HTT pakken waardoor het systeem gewoon niet lekker stabiel is. Wat je bij die cpu's op dat bord dus moet doen is de HTT mult en NB mult op x9 zetten en dan werkt het zaakje gewoon.

Je hebt gewoon peg gehad met je DS5 high end aankoop. Want meestal gaat het bij die borden juist goed qua compatibiliteid maar ja het moet een keer fout gaan... Ik had het ook. Ik dacht ah die DS4 ( cheap versie) kan het dus zal de duurdere DS5 het wel kunnen mooi niet dus. De DS4 draait perfect met 4 GHz stock stelt hij ook zelf in. 4200-4300 gaat zelfs goed.

Maar aangezien de DS5 een probleem heeft met die NB en HTT speeds is een BE heel handig om over te clocken aangezien je met je HTT speeds niet echt veel hoger kan of je moet die mults omlaag gooien maar ik weet niet of de NB en HTT mult bij een non BE wel unlocked zijn. Maar in iedergeval een 9950 zou gewoon moeten werken zolang je die NB en HTT mult op 9x zet en met de cpu mult kun je em dan gewoon naar 3.0 clocken of hoger als de cpu het aan kan.

Anders is er altijd nog de 8 dagen niet goed geld terug garantie bij winkels. Of je krijgt alles terug of je ruilt em in voor een 9750.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Anders is er altijd nog de 8 dagen niet goed geld terug garantie bij winkels. Of je krijgt alles terug of je ruilt em in voor een 9750.
Ik zou niet de cpu inruilen, maar het moederbord. Het feit dat dit geen stabiel bord is op HT 4GHz, zou ik het zaakje niet vertrouwen op 3,6Ghz (ook al werkt het).

March of the Eagles

Verwijderd

Ben benieuwd hoe de Deneb zich in dit bord zal kunnen "gedragen".
Of ik moet geld hebben om beide (sb750 bord + Deneb) te gelijk te kopen als de nieuwe AMD vierpitter er is.
Als dat zo is neem ik de moeite maar niet...

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Voor Deneb zou ik sowieso een moederbord met SB750 bridge nemen. En zeker niet deze DS5, als Gigabyte geen bios met 45nm ondersteuning uitbrengt, gaat deze vlieger zeker niet op. En waarom zou je geen geld hebben om beide samen te kopen? Leg het geld voor een moederbord dan even opzij, en blijf eraf ;)

March of the Eagles

Verwijderd

Astennu, bedankt voor je uitleg. Het was niet als aanval bedoeld.

Ik doelde meer erop dat ik niet ga tweaken als het standaard productiefout(en) bevat, zeker niet binnen garantie. (Ik zou het wel werkend krijgen, daar gaat het echt niet om)
(Zoals Hacku ook aangeeft)

Ik verwachtte dat er meer tweakers waren die dat gevoel hebben.

Jammer van Gigabyte dat ze niet iets regelen voor hun klanten die verder wel tevreden zijn over Gigabyte. (ook passen ze de website niet aan)

Ze hebben immers bios-updates waar aandacht aan is besteed, goede prijzen, bordje werkt perfect met amd X2 ..... geen slecht spul, maar productie/ontwerp-fout blijft een fout en als je die niet erkend wordt het minder rozenkleurig in mijn ogen.

@Hacku; Gaan de 45nm deneb er niet in dan denk je?
Die hebben stuk lager TDP dus hoopte dat dat wel zou lukken....

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De eerste Denep cpu's zullen een TDP van 125W meekrijgen. Overigens is niet de TDP het probleem, maar die 4GHz HT bus. Denep krijgt ook een 4GHz HT bus (nieuws: 'AMD gaat naamgeving processors herzien'), dan zal het zaakje op de DS5 ook niet werken.

March of the Eagles

Verwijderd

jammer, ik hoopte dat het een combinatie zou zijn, maar als het echt de 4Ghz is die niet gehaald kan worden (stabiel,zonder tweaken uiteraard)....

Heb wel ff gebelt van tevoren om uit te leggen dat ik niet meer ga mailen. (4x was genoeg vond ik)
Daarop werd doodleuk gezegd dat ik RMA moest aanvragen...
Ik ging akkoord met voorwaarde dat hij de conclusie van ons gesprek in een resume in de mail naar mij zou sturen.

Ik ben nu in het stadium; wachten op akkoord rma van leverancier.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
RMA? Daar ga je niks mee opschieten, als ze de RMA al aanvaarden, krijg je in het beste geval een andere DS5.

March of the Eagles

Verwijderd

Hacku schreef op woensdag 24 september 2008 @ 15:48:
Voor Deneb zou ik sowieso een moederbord met SB750 bridge nemen. En zeker niet deze DS5, als Gigabyte geen bios met 45nm ondersteuning uitbrengt, gaat deze vlieger zeker niet op. En waarom zou je geen geld hebben om beide samen te kopen? Leg het geld voor een moederbord dan even opzij, en blijf eraf ;)
Wel een nieuwe CPU kopen en geen passend bord ,je hebt gelijk zo erg is het ook weer niet :) .
Idd een geschikte bios is ook nog maar de vraag ,en Deneb verdient natuurlijk een nieuwe chipset .

• Astennu
Hacku schreef op woensdag 24 september 2008 @ 16:58:
RMA? Daar ga je niks mee opschieten, als ze de RMA al aanvaarden, krijg je in het beste geval een andere DS5.
Het is ook geen defect volgens GA. Want hun zeggen dan gewoon wordt niet ondersteunt. Zie ook CPU Support list.

Is niet helemaal eerlijk vooral omdat de goedkope DS4 het wel kan. Maar goed het is niet anders. Ik zou het bord gewoon verpatsen en dan een SB750 plankje op de kop tikken dat in combinatie met een 45nm Deneb wordt echt knallen.
Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2008 @ 18:12:
[...]

Wel een nieuwe CPU kopen en geen passend bord ,je hebt gelijk zo erg is het ook weer niet :) .
Idd een geschikte bios is ook nog maar de vraag ,en Deneb verdient natuurlijk een nieuwe chipset .
Het is beter van wel maar niet nodig. Deneb zou op de meeste AM2+ planken kunnen draaien. Alleen de planken die geen 4 GHz htt aan kunnen vallen buiten de boot. Dat zijn planken die nu ook de 9850 BE en de 9950 BE niet aan kunnen.

Ik zou het onzin vinden als er geen support komt op oudere borden het kan namelijk makkelijk. Dan is het puur geldklopperij en AMD staat juist altijd voor upgrading. Lang met een socket doen en zo. Dit soort dingen verpesten het.

[ Voor 41% gewijzigd door Astennu op 24-09-2008 20:05 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Het is ook geen defect volgens GA. Want hun zeggen dan gewoon wordt niet ondersteunt. Zie ook CPU Support list.
Dit moederbord was al op de markt voor de 9950, natuurlijk dat 'ie er niet op stond ;) Dat lijkt me geen reden, van een moederbord met 790FX chipset mogen we toch verwachten dat die probleemloos met een 4GHz HT bus overweg kan. Zeker wanneer deze info bij bij de specs staat:
Hyper Transport Bus 5200/2000 MT/s

March of the Eagles

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 21:06
Tsja..
Check eens op de AMD site of dat moederbord door hun wordt gesupport voor die CPU... Heb met mijn 9950 aardig wat issues gehad voor ik het op een goed moederbord had, zie mijn topic 'geheugen gaat stuk?'....

Check hier welke mainboards AMD aanbeveelt:

http://products.amd.com/en-us/RecommendedMBFilter.aspx

edit: zo te zien adviseert AMD voor de 9850 alleen de Gigabyte Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 en de Gigabyte GA-MA790GP-DS4H. De 790FX-DS5 staat daar dus NIET bij!

En aangezien ik , zie mijn eigen topic, slechte ervaringen heb met GB moederboard die zelf wel zegt te ondersteunen en waarvan AMD dat niet zegt, is mijn advies... back to the shop :-)

[ Voor 35% gewijzigd door marklinfan op 25-09-2008 12:28 ]

Verwijderd

@marklinfan; Als ik die lijst nou 4 maanden geleden had.....

Ik hoop met de RMA (er is niets "defect") erkenning te krijgen dat er fabriek-af iets mis is met dit moederbord.

Indien ze de rma goedkeuren en weer een DS5 sturen, stuur ik die meteen weer terug. (zelfde probleem!)
(rma goedkeuren geeft aan dat er iets mis is)

Ze kunnen niet bewijzen dat de HT-bus 4Ghz aan kan...
Het moederbord is overigens niet oud, 4 maanden? (toen de nieuwste en AM2+ zou toekomstgericht zijn?)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2008 14:54 . Reden: aanvulling ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
marklinfan schreef op donderdag 25 september 2008 @ 12:24:
Tsja..
Check eens op de AMD site of dat moederbord door hun wordt gesupport voor die CPU... Heb met mijn 9950 aardig wat issues gehad voor ik het op een goed moederbord had, zie mijn topic 'geheugen gaat stuk?'....

Check hier welke mainboards AMD aanbeveelt:

http://products.amd.com/en-us/RecommendedMBFilter.aspx

edit: zo te zien adviseert AMD voor de 9850 alleen de Gigabyte Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 en de Gigabyte GA-MA790GP-DS4H. De 790FX-DS5 staat daar dus NIET bij!

En aangezien ik , zie mijn eigen topic, slechte ervaringen heb met GB moederboard die zelf wel zegt te ondersteunen en waarvan AMD dat niet zegt, is mijn advies... back to the shop :-)
Nogmaals, die vlieger gaat niet op, aangezien het moederbord gekocht werd voor de 9950 op de markt was.

March of the Eagles

Verwijderd

Hacku, weet je wat "Hyper Transport Bus 5200/2000 MT/s" precies inhoud qua MHz?

Kan je dit rechtstreeks omrekenen?

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
MT = Megatransfer/s.

HT heeft een up & down link, de waarden hierboven zijn het totaal. 5200 = 5,2Ghz (2x 2,6Ghz dus, het maximum voor HT 3.0), en 2000 = 2x1 GHz, het maximum dat voor HT 2.0 gebruikt wordt.

De Phenom 9950 heeft dus 2x 2Ghz.

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 25-09-2008 15:34 ]

March of the Eagles

Verwijderd

Hacku,

Begrijp ik je goed als ik zeg dat het moederbord dus zelfs 2x2.6Ghz moet aankunnen?

En de 9850/9950 hebben 2x2Ghz en dat gaat al niet...

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ja, een AM2+ socket is gemaakt voor HT 3.0, dus in theorie moet dat tot 2x 2,6Ghz gaan. Phenom doet - afhankelijk van het model - "slechts" 1,8 of 2,0 GHz. De chipset (790FX) kan er ook perfect mee overweg.

Probleem bij de DS5 is, zoals Astennu al zei, een ontwerpfout op dit bord. Bepaalde onderdelen worden te warm wanneer de bus > 2,0GHz gaat, en daardoor wordt het systeem instabiel.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jongens, antwoord van leverancier: :( (ik heb de leverancier gecensureerd als :*leverancier* )

-----------
Mijn collega heeft contact opgenomen met GigaByte zoals afgesproken aan de telefoon, hieronder vind u de e-mail conversatie met GigaByte.

Zoals u kunt lezen, geven zij ook aan dat deze processoren simpelweg niet ondersteund worden. Persoonlijk denk ik dat het met het wattage te maken heeft, er zijn veel moederborden die de 140 Watt processoren niet ondersteunen.
Waarschijnlijk, als AMD een nieuwe 4Ghz (systeembus) processor op de markt brengt, die niet 140 Watt maar 125 Watt verbruikt, zal het hoogstwaarschijnlijk zonder problemen werken.

Wat betreft de processor die ik had aangeraden, was mijn fout ik had naar de snelheid van de processor gekeken en niet naar de systeembus; mijn excuses hiervoor.

Helaas is het niet te voorspellen welke processoren er uit gebracht worden door AMD, als zij zeggen dat een moederbord aan bepaalde specificaties moet voldoen maakt Gigabyte hiermee moederborden. Maar als AMD vervolgens nieuwere nog snellere black editions uitbrengt, waar Gigabyte niet op gerekend heeft, kan het dus voor komen dat het niet samenwerkt.
Dit geldt ook voor Intel processoren en moederborden, op dit moment zijn er zoveel verschillende types op 1 socket dat het niet allemaal meer zomaar werkt.

Hier kan noch Gigabyte noch *leverancier* noch de leveranciers iets aan veranderen. Als u binnen 8 dagen dit probleem had gehad, konden wij u aanbieden het moederbord te ruilen; maar na 5 maand is dat simpelweg niet mogelijk.

De processor heeft toen niet als compatible gestaan en nu ook niet, oftewel er is geen fout gemaakt door Gigabyte.
Tevens is het geen defect of fout in het moederbord, want dan zouden geen van de Phenom processoren werken.

Met vriendelijke groet,

*naam werknemer*
Technical Support
-----------------------------------------

Ze proberen er dus omheen te praten, alsof het om de cpu gaat en niet om de HT-bus.

"De processor heeft toen niet als compatible gestaan en nu ook niet, oftewel er is geen fout gemaakt door Gigabyte"

Oh? 8)7 Dit is toch geen legale manier van handelen? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal straks nog even bellen om aan te geven dat het hiet niet om een cpu gaat, maar om het niet kunnen gebruiken van de HT-bus op 4Ghz...., maar ik ben bang dat Gigabyte zich achter hun "compatibiliteits-lijst" gaat schuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aanvulling: dit is de mail die de *leverancier* aan Gigabyte heeft gestuurd, ik denk dat de vraag verkeerd gesteld is.

Geachte heer/mevrouw,

Een klant van ons heeft het volgende moederbord bij ons aangeschaft.
GA-MA790FX-DS5. Nu heeft deze een aantal problemen.

Op het moederbord doos staat het volgende 4Ghz HT-bus, maar het moederbord kan de snelheid niet aan. Hierbij een link, wat het allemaal wat duidelijker maakt:
GA-790FX-DS5 + 9850 BE = Unstable

Mijn vraag aan u is, is hier een oplossing voor?

Graag verneem ik van u.

Met vriendelijke groet,

*leverancier*
----------------------

Ik heb nooit gezegd dat ze moesten linken naar tweakers en met name deze thread, omdat de titel luidt: "GA-790FX-DS5 + 9850 BE = Unstable".

Gigabyte heeft dus alleen de titel gelezen en geconcludeerd dat de klacht daarover ging, terwijl de *leverancier* duidelijk vraagt naar de snelheid van de 4Ghz HT-bus.

Ze houden zich gewoon van de domme dus... (ben nog niet klaar met Gigabyte, to be continued)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Verwijderd schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 11:39:
aanvulling: dit is de mail die de *leverancier* aan Gigabyte heeft gestuurd, ik denk dat de vraag verkeerd gesteld is.

Geachte heer/mevrouw,

Een klant van ons heeft het volgende moederbord bij ons aangeschaft.
GA-MA790FX-DS5. Nu heeft deze een aantal problemen.

Op het moederbord doos staat het volgende 4Ghz HT-bus, maar het moederbord kan de snelheid niet aan. Hierbij een link, wat het allemaal wat duidelijker maakt:
GA-790FX-DS5 + 9850 BE = Unstable

Mijn vraag aan u is, is hier een oplossing voor?

Graag verneem ik van u.

Met vriendelijke groet,

*leverancier*
----------------------

Ik heb nooit gezegd dat ze moesten linken naar tweakers en met name deze thread, omdat de titel luidt: "GA-790FX-DS5 + 9850 BE = Unstable".

Gigabyte heeft dus alleen de titel gelezen en geconcludeerd dat de klacht daarover ging, terwijl de *leverancier* duidelijk vraagt naar de snelheid van de 4Ghz HT-bus.

Ze houden zich gewoon van de domme dus... (ben nog niet klaar met Gigabyte, to be continued)
Klopt niet slim want de 9850 BE staat niet op de support list dus hun hebben gelijk in het geval van dit topic. Maar goed het probleem is eigenlijk wel de 4 GHz HTT bus maar zie dat maar eens te bewijzen. Ga je dat met een 9750 doen zeggen ze ja overclocken dus daarom werkt het niet.

Eigenlijk zetten ze dingen op de doos die niet kloppen. Maar wen er maar aan Asus heeft dat ook al vaker gedaan. Werkte ook voor geen meter. En je krijgt bij asus nog veel minder support dan bij GA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goh Gigabyte heeft alsnog dit bord het 140watt capable logo gegeven!
Ieder ander Gigabyte AM2+ bord was al veel eerder hier voor goed gekeurd .
Ook heeft het AM3 CPU support gekregen zoals op de lijst staat die onlangs werd bekent gemaakt.
Het bios (F6)is wel van mei dit jaar best gedateerd dus.

Zou het bord nu 125 watt Phenom II cpus aan kunnen incluis de DDR2 940 BE.
De PHENOM II is natuurlijk stuk subtieler in verbruik met zijn 45nm.
En direct hebben ze nog een 3.6 HTT bus bij auto setting in de bios.

DDR3 borden zijn er voorlopig nog niet en ik wacht en hoop op nog wat meer keus in AM2+ 790/750 mobos .
Misschien ga ik het heel eigenwijs toch ff proberen als de Deneb II er is . >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:09

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

9950BE werkt hier perfect op een MSI KA790GX. Had eigenlijk een DKA790GX besteld i.v.m. 2x PCIe x16 2.0 maar Alternate had de verkeerde geleverd. Op zich niet zo'n groot probleem sinds er een HD4870x2 ingeramd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is mooi, hoe hoog loopt ie eigenlijk als ik vragen mag, en hoe hoog komt je NB en HT-link? :)
DKA en de DKA Platinum, en alle andere 790GX/SB750 borden zijn maximaal 2 x 8 lanes trouwens.
Alleen de nog nieuwere790FX/SB750 borden hebben 2 x16 lanes PCIe.

790GX max 1x 16 of 2 x 8 lanes.
790FX max 2 x 16 lanes, als ik gaoed heb geen 3 keer. (zowel sb750 als sb600)

Op zich zijn de borden niet eens zo duur. Buiten de asus M3A79 -T, bekijk de DFI borden eens, 2 mooie GX borden en de FX versie is goedkoper dan die van Asus.
DFI 790GX junior leek mij wel nice, mATX als ik het goed heb.
Voor de rest de Foxconn ook wel leuk leek mij en de MSI DKA non-platinum, nog één?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:09

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

HTT en NB kunnen beiden op 2,8ghz, standaard is het allebei 2Ghz.
Mja zodra het AM3 platform ingeburgerd is neem ik waarschijnlijk een ander moederbord en de Phenom II natuurlijk. 4Ghz met een quadcore is niet vies. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmmja, 2.8Ghz LOL komt dus op 5,6Ghz uit, screw GB! :P
HTT --> ak FSB, de basis frequency van CPU, BUS, GEHEUGEN.
HT-link --> Link naar NB en RAM, niet HTT!!! maar het resultaat van htt x mp.
RAM --> DDR dual data rate, dus DDR2 2(mp) x dual htt.
Los daarvan nog dividers.

Ok, kan me NB mp niet omlaag gooien, met bios v1.1 dsu blijft op 9 staan. 9 x 200 = 1800Mhz , hey dat klopt, mmm dan 2800/200 = 14 :D Volgens heefft alleen de Asus M3A79-T een NB mp van 13, dus 2600Mhz.
Anders kan ook. 2800/9 = 311Mhz, dat zou een mooie HTT zijn, maar helaas doet de HTT hier maar max 240-245Mhz x 9, kom je rond de 2150-2200 uit, en dan met extra koeling op de heatsink oiok nog.

Dus dat vind ik wel een knap kunstje, leg mij dat eens even uit, welke bios gebruik je ook? :)
Is het niet gewoon je CPU op 14 x 200, aangezien het een BE is?
Pagina: 1