[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 97 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 42.224 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

Grozno

acts without consequence!

Daarmee weten we ook nog niets over de hoeveelheid shaders die er in komen te zitten.
Ik doe lekker met Reinman mee, ik ben niet verbaasd als er ineens extra shaders ingebakken zitten. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Grozno op 02-03-2009 12:31 ]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:58
Ik ga inderdaad ook voor een 20-25% boost. Mja kan ook makkelijk zijn dat het maar 10% zal zijn.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Anoniem: 134818 schreef op maandag 02 maart 2009 @ 12:19:
Dat zijn de samples, dus die kunnen nog hoger geklokt worden :P.
Die snelheden van 850 en 975 kunnen uiteindelijk ook -lager- uitvallen dan de A11 sample ;) . Mensen denken altijd dat samples maar harder en harder kunnen, maar soms wordt een sample ook gereviseerd door afkeuring en moeten ze een stapje terug.

Desalniettemin zou dat in zijn eentje (die sample clocks) nog steeds geen 20% maken - dan moet er net wat meer gebeuren van binnen. Ik hoor echter meer bij de groep van "we zien wel" :p . Ik koop toch altijd 1 generatie ouder ... deed ik met mijn 8800 en nu ben ik stiekem aan het kijken naar een GTX280/4870 met een zeer stille en goede koeler voor een prachtprijsje. Minder bragging rights, maar wel goeie performance - so screw bragging :) .

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Zeker, lager kan ook, al verwacht ik dat niet gezien de 770 al op 750 draait en ik de meeste Vmod kaarten toch richting de 800+ zie gaan. Met een beetje meer voltage en wat slimme tweaks om de temperatuur naar beneden te halen, is zon snelheid zeer zeker mogelijk. :). Al is het zo, we horen eigenlijk allemaal bij de groep van we zien wel omdat niemand het echt weet. Al vind ik speculeren wel leuk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
Ok, een ander gerucht uit de Chinese forums. Let op! :Y)

Volgens dit gerucht wordt de RV790 gemaakt op het TSMC 55nm GT proces, terwijl de RV770 gemaakt werd op het GC proces. Bij TSMC heb je per productieproces verschillende varianten. Vaak ziet het er als volgt uit:

- GC = General Consumer Platform proces
- GP = General Purpose proces
- GT = High Performance proces
- HS = High Speed proces
- LP = het Low Power proces

Dat er een GT versie was voor 55nm bij TSMC was onbekend... staat niet op de site... daar staan namelijk alleen een GP en GC bij 55nm. Het schijnt dus dat de RV770 met GC vaak niet stabiel hoger te klokken was dan 850Mhz. Met de vernieuwde GT versie van het proces is dit wel mogelijk en zouden snelheden van 1Ghz mogelijk moeten zijn met overklokken en daarmee zou zoals al eerder aangegeven in dit topic, de performance net onder de GTX285 liggen (en in sommige gevallen er zelfs boven uit steken).

Dan over die pinlayout wijziging. Het kan een architecturele verandering betekenen, maar het hoeft niet. Soms kunnen bepaalde dingen efficienter doordat blijkt dat het via 1 pin kan ipv bv 2. Soms worden bepaalde dingen uit de GPU weg gehaald die overbodig blijken te zijn waardoor ook pins bespaard kunnen worden (theoretisch gezien zou dit bv kunnen met de CrossFire Sideport).

De Chinezen melden verder dat RV790 op een 10 layer PCB komt, terwijl RV740 op een 8 layer PCB terecht komt. 8 Layer voor een videokaart in de prijsklasse van de RV740 is best veel... en zou dus veel overklokpotentieel voor de langzaamste RV740 variant kunnen betekenen mits die ook van 8 layers gebruik maakt.

Dan nog wat theorycrafting... altijd leuk. :9

Het verklaart meteen waarom de RV740 in de HD4700 range valt en de RV790 in de HD4800 range en niet in een HD4900 range. De kans is namelijk groot dat je een RV790 toch in CFX kan zetten met een RV770 omdat de architectuur gelijk is. Wanneer een RV740 namelijk HD4840 zou heten, zoals door enkelen geopperd omdat de performance hoger ligt dan die van een HD4830, zou je namelijk verwarring kunnen scheppen en mensen laten denken dat je deze "HD4840" in CFX zou kunnen laten werken met een HD4830. Door het in een andere range te laten vallen, wordt duidelijk dat dit niet werkt. Maar hier is natuurlijk ook wel weer een uitzondering op te vinden.. namelijk de HD4350 die je in CFX kan zetten met een HD4550.. maar die gebruiken wel dezelfde GPU (RV710)! Daarnaast verdwijnt de HD4830 toch van het toneel zodra de RV740 er is.

Tip: Bedenk je wel dat geruchten van Chineze en Taiwanese forums er om bekend staan dat ze vaak als eerste de waarheid boven tafel weten te krijgen, zeker wanneer de launch al over een maand is (6 April). :7

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 18:00
Wat denken jullie trouwens van de plannen van intel om bij TSMC te gaan produceren. Als Intel veel productiecapaciteit bij TSMC koopt zal dit nadelige gevolgen hebben voor amd & nvidia. Is dit een strategische zet van intel of heeft intel echt een productietekort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
oeLangOetan schreef op maandag 02 maart 2009 @ 13:52:
Wat denken jullie trouwens van de plannen van intel om bij TSMC te gaan produceren. Als Intel veel productiecapaciteit bij TSMC koopt zal dit nadelige gevolgen hebben voor amd & nvidia. Is dit een strategische zet van intel of heeft intel echt een productietekort?
Ik vond dat ook al zo vaag. Intel heeft 8 fabs als niet veel meer. Ik vond het heel appart.

En over die RV790. Als je een HD4830 met een HD4870 in CF gooit gaat dat dan zonder al te veel problemen ? Ik kan me voorstellen dat in ieder geval een deel van de shaders op de HD4870 uit gaat en als de HD4870 meer mem heeft daar ook een deel niet van gebruikt wordt.

Want ik ben op die manier even aan het inschatten of 960 shaders nog wel een optie is. Clockspeed verschil mag. Maar voorheen werd meer geheugen/shaders op de kaart die het meeste had gelijk getrokken met de kaart die over de minste shaders/mem size beschikte.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

CJ schreef op maandag 02 maart 2009 @ 13:34:
- GC = General Consumer Platform proces
- GP = General Purpose proces

- GT = High Performance proces
- HS = High Speed proces
Wat is precies het verschil tussen GC en GP, of tussen GT en HS? Performance staat in de computer wereld ook een beetje gelijk aan speed toch - of maak je dan iets heel snels wat niet presteert ... dan zou je het niet snel willen maken :/ ?

1GHz overclocks moet je niet naar kijken trouwens, het gaat er qua volume markt om echt wat de stock kaarten doen. Dat gaat over 80-85% van alle kaarten die mensen in hun computer krijgen, dat is belangrijk. Maar als we het over 850MHz+ hebben met 4GHz+ voor het geheugen dan wordt het aardig, maar zitten er op die snelheden ook extra spu's bij - dan begint de GTX285 al in zicht te komen.

Maar even snel: de GTX285 -hoeft- toch niet in zicht te komen, dat ligt allemaal aan de prijs die ze willen vangen voor de RV790 series toch :) . Een GTX285 wisselt nu voor €330 van eigenaar en dat is dalende (logischerwijs) - maar als de RV790 onder de €280 blijft en daarbij 85% prestatie geeft van een GTX285, dan is het prima toch :) ? De driehonderd is namelijk echt zo'n grens waarbij mensen denken "en nu wordt het te gek met de prijs voor een spelletjeskaart". Heck - ik besteed persoonlijk nooit meer dan €200 euro per 1 onderdeel in mijn computer, ever.

[ Voor 3% gewijzigd door Cassius op 02-03-2009 14:52 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Zou dat echt zo gaan? Want dan zou Intel een voorrangsbehandeling krijgen en voor zover ik weet werkt dat niet zo bij TSMC. AMD en nVidia hebben al een bepaalde hoeveelheid wavers besteld en die krijgen ze ook. Dus als Intel daar ineens langs komt en z'n portemonnee trekt, dan denk ik niet dat TSMC zo stom is om ineens te zeggen van "Jongens, de grote jongen is langs geweest... dus jullie moeten het nu met minder capaciteit doen." Dat zou wel erg onprofessioneel zijn. Aan de andere kant zou het me ook niks verbazen als dit zou gebeuren.

Daarnaast denk ik dat het weinig invloed zal hebben op AMD. AMD heeft al min of meer laten weten dat hun eigen spin off The Foundry Company ook GPUs zal kunnen gaan produceren, dus het lijkt logisch dat ze bepaalde GPU gerelateerde producten zelf gaan maken naast Fusion producten. Ze hebben ook aangegeven dat nVidia welkom is als klant.
Cassius schreef op maandag 02 maart 2009 @ 14:51:
[...]
Wat is precies het verschil tussen GC en GP, of tussen GT en HS? Performance staat in de computer wereld ook een beetje gelijk aan speed toch - of maak je dan iets heel snels wat niet presteert ... dan zou je het niet snel willen maken :/ ?
Goede vraag. Dat is iets wat TSMC je beter kan uitleggen.... Het is nu eenmaal hoe ze hun processen noemen. Elk proces is gericht op producten met bepaalde vereisten. Zie dit overzicht voor het verschil tussen GC en GP op 55nm:

Afbeeldingslocatie: http://www.tsmc.com/english/b_technology/img/55nm.gif

Daar is dus nu ook zoals het er nu naar uit ziet een GT variant bij gekomen. En ze hebben er nog meer. Op 45nm bijvoorbeeld hebben ze ook nog GS (General Purpose Superb) en LGP (Low Power Triple Gate Oxide) naast het Low Power (LP) proces.

Het rijtje was trouwens een algemeen rijtje. Soms komt een bepaalde type niet voor op een bepaald proces. En 40nm staat nog niet eens op de site vermeld. Grappig is trouwens dat veel mensen het nog niet eens is opgevallen dat GPUs niet op 45nm gemaakt gaan worden, maar gelijk door gaan naar de die-shrink 40nm.

Meer over TSMC: http://www.tsmc.com/engli...atform/b0101_advanced.htm

En ja, de RV790 blijft redelijk geprijst... iig max $299, maar het zal nog even afhangen van wat nVidia gaat doen met de prijzen van z'n GTX285. Daarnaast worden er op Cebit trouwens ook nog 2GB varianten verwacht van de HD4870.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
TSMC is enorm geavanceerd en heeft genoeg productiecapaciteit, daar zou ik me geen zorgen om maken.
Ik vond dat ook al zo vaag. Intel heeft 8 fabs als niet veel meer. Ik vond het heel appart.
Niet alle fabs zijn voor de productie van cpu's, en Intel is (volop) bezig met omschakeling naar 32nm voor ergens eind dit jaar / Q1 2010 en dan heb je niet alle capaciteit beschikbaar. Daarnaast is er veel meer vraag naar de Atom cpu dan verwacht werd, dus zo gek vind ik dat nog niet.

[ Voor 29% gewijzigd door XWB op 02-03-2009 15:38 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Astennu schreef op maandag 02 maart 2009 @ 14:28:
[...]
Als je een HD4830 met een HD4870 in CF gooit gaat dat dan zonder al te veel problemen ? Ik kan me voorstellen dat in ieder geval een deel van de shaders op de HD4870 uit gaat en als de HD4870 meer mem heeft daar ook een deel niet van gebruikt wordt.
Een HD4830 in CrossFireX met een HD4850 of HD4870 werkt gewoon zonder problemen. Of het handig/logisch is om te doen is een tweede.

Deze review gemist? Was een tijdje terug in dit topic gepost inclusief CrossFire HD4830 + HD4850:

Afbeeldingslocatie: http://www.gameplanet.co.nz/art/gallery/59211.img

http://www.gameplanet.co....-4800-Crossfire-round-up/

Zoals je ziet kan je dan ofwel beter gaan voor een HD4830 in CF of een HD4850 in CF en geen hybride opstelling. Een HD4830 in CF is bijna net zo snel. Dit komt natuurlijk omdat de HD4850 zich aanpast aan de HD4830 en 160 streamprocessors en 8 TMUs uitschakelt zodat de boel gelijk loopt. Het kleine voordeel voor de HD4830 + HD4850 combo ligt hem dan ook in het feit dat de HD4850 hoger geklokt is (625Mhz vs 575Mhz) dan de HD4830, maar in CrossFireX dus wel zijn eigen kloksnelheid behoudt (dit wordt dus niet teruggeklokt naar HD4830 waarden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-06 20:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

edit:

deze post was zo laat, dat het geen zin meer heeft.

[ Voor 85% gewijzigd door Edmin op 02-03-2009 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Newsflash: AMD opent de aanval op GTS250 en GTS240

De GTS250 en GTS240 worden morgen officieel voorgesteld (of in ieder geval de GTS250). AMD reageert met.... Pricedrops!

HD4870 512MB: $149
HD4850 512MB: $129

http://www.dailytech.com/...p+to+129/article14433.htm

De HD4870 512MB wordt nu recht tegenover de GTS250 1GB (voorheen GF9800GTX+) gepositioneerd. Aangezien de HD4870 512MB niet veel onder deed voor de GTX260, kan je je voorstellen dat er een world of hurt op de GTS250 wordt losgelaten. De GTS240 wordt straks bestreden met de RV740. In plaats van Mei (zoals eerder gemeld door The Source) is ook deze launch naar voren gehaald omdat de yields erg goed zijn. Dus ook April voor de RV740.

De HD4850 512MB wordt tegenover de GTS250 512MB gezet en we weten allemaal nu al wel dat de HD4850 en 9800GTX+ redelijk aan elkaar gewaagd zijn.

Oh en VR-Zone meldt het volgende om de line-up compleet te maken. 6 April komt de HD4890 512MB voor $199. Eind April worden de 1GB OC versies van de HD4890 gelanceerd (think XXX Black Editions, Toxics, etc) voor $299. Ook VR meldt dat de RV790 niks meer is dan een Super RV770.

http://vr-zone.com/articl...pr-6th/6664.html?doc=6664

Zal me niks verbazen als de 1GB versie van de HD4870 en HD4850 er uit worden gefaseerd en ook zal het me niks verbazen als straks de overgebleven HD4870 en HD4850 straks ook gebruik maken van de RV790 GPU. Zoiets hebben ze in het verleden ook al gedaan met de R580+.

[ Voor 45% gewijzigd door CJ op 02-03-2009 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
nVidia doet gewoon een rebranding, prijs en performance blijft gelijk. Waarom dan een prijsdaling van AMD?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Meer marktaandeel winnen. Ze staan daar nog steeds iets achter... en simpelweg omdat ze het kunnen... Ze hebben minder inventory problemen dan nVidia... daarnaast komt er een nieuwe generatie aan... dus er moet plaats gemaakt worden boven in de lineup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jb1988
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2020
Hacku schreef op maandag 02 maart 2009 @ 16:54:
nVidia doet gewoon een rebranding, prijs en performance blijft gelijk. Waarom dan een prijsdaling van AMD?
Ze voeren bij de rebranding van die kaarten wel een klein beetje de core speed em mem speed op maar niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Jb1988 schreef op maandag 02 maart 2009 @ 17:06:
[...]

Ze voeren bij de rebranding van die kaarten wel een klein beetje de core speed em mem speed op maar niet zoveel.
Niet dus. De GTS250 is niets meer en niets minder dan een GF9800GTX+ (alleen de geheugengrootte wordt verdubbeld bij de snelste variant). Partners van nVidia hebben een tijd terug al nieuwe biossen gekregen waarmee ze hun 9800GTX+ kunnen flashen zodat deze door de drivers als GTS250 herkend wordt. Dit hebben ze al vaker gedaan in het verleden met andere kaarten (8800GT -> 9800GT, 8800GS -> 9600GSO).

Alleen de GTS240 is een opgevoerde GF9800GT. Zie ook mijn post in het nVidia topic met de precieze informatie. ;)

[ Voor 28% gewijzigd door CJ op 02-03-2009 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Laatst online: 17-06 21:05
Ik vraag me iets af.
Ik ga in April/Mei dus een nieuwe PC samenstellen. Ik game op 1680x1050. Is het dan de moeite waard om de 1gb versie van de HD4890 te nemen? Volgens mij was er namelijk op die reso niet zo veel verschil. En 100 dollar = 70 euro ofzo. is wel een groot verschil..

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-06 09:42
Hacku schreef op maandag 02 maart 2009 @ 16:54:
Nvidia zet hier ook weer een marketingcampagne tegenover. En we weten allemaal dat ze dat kunnen als de beste. Lijkt me dus niet meer dan logisch dat AMD hierop een antwoord klaar moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 20:40
CJ schreef op maandag 02 maart 2009 @ 15:32:
[...]

... Daarnaast worden er op Cebit trouwens ook nog 2GB varianten verwacht van de HD4870.
2GB 8)7 Is dat niet ontzettende overkill? leuk voor mensen met een 30" (of groter scherm) ofzo?

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:44

Krizzie

Progressive Music \o/

Er zijn altijd wel progsels die er gebruik van weten te maken. Volgens mij is GTA4 er een van.

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Die prijzen van de HD4870 zijn echt super laag. Zo zie je maar weer hoe goedkoop die RV770 eigenlijk te maken is :) Maar als je die prijzen bekijkt zal de RV790 of heel snel zijn als hij 300 dollar kost of straks toch zeker 25% sneller zijn en 250 dollar kosten.

De HD4850 X2 zal anders ongeveer even duur zijn alleen dan nog sneller ook. Ik verwacht niet dat de RV790 die gaat verslaan. Want in dat geval zou de boost groter zijn dan 25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286793

Ja interessant punt. Als ati de rv790 voor een prijs van 250 dollar willen verkopen moet sowieso de prijs van de de hd4850x2 omlaag OF de rv790 moet echt beter gaan presteren.

Ik verwacht zelf dat de rv790 een behoorlijke verrassing kan gaan worden. De hd4870 was ook niet direct bedoeld om met de gtx260 te concurreren. Het zou mij ook niet verbazen als de hd4890 toch stiekem wel dicht in de buurt van de gtx285 komt. De hd4850x2 is sneller dan de gtx285. Als ati de hd4850 verlaagd gaat de hd4850 denk ik ook wel omlaag. Dan zou het niet gek zijn dat de hd4890 misschien wel met een 2gb versie komt die de hd4850x2 en de gtx285 verslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 286793 schreef op maandag 02 maart 2009 @ 20:03:
Ja interessant punt. Als ati de rv790 voor een prijs van 250 dollar willen verkopen moet sowieso de prijs van de de hd4850x2 omlaag OF de rv790 moet echt beter gaan presteren.

Ik verwacht zelf dat de rv790 een behoorlijke verrassing kan gaan worden. De hd4870 was ook niet direct bedoeld om met de gtx260 te concurreren. Het zou mij ook niet verbazen als de hd4890 toch stiekem wel dicht in de buurt van de gtx285 komt. De hd4850x2 is sneller dan de gtx285. Als ati de hd4850 verlaagd gaat de hd4850 denk ik ook wel omlaag. Dan zou het niet gek zijn dat de hd4890 misschien wel met een 2gb versie komt die de hd4850x2 en de gtx285 verslaat.
Juist niet als die RV790 de 25% al haalt dan is de HD4850 X2 nog steeds sneller en die zit in het zelfde prijs segment. Dus eigenlijk moet die RV790 nog goedkoper worden of het is een chip die meer dan 25% sneller zal zijn. Want zeg eerlijk waarom een HD4890 kopen voor 250 dollar als je voor 250 dollar ook een HD4850 X2 kan hebben die iets van 25-40% sneller zal zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287880

De HD 4850 X2 was niet de GTX 280 killer die het had kunnen/moeten zijn. Misschien vanwege warmteproductie/stroomverbruik, misschien omdat Sapphire de enige was die hem maakte en de support niet altijd even goed was. Ze hadden die agressiever in de markt moeten zetten, de 4870 X2 trekt vanzelf wel aandacht maar pas nu zien mensen hoe goed die 4850 X2 eigenlijk is.

Die 4850 X2 staat inderdaad voor 250 in de PW, als de 4850 een drop krijgt zal die X2 er wellicht ook een krijgen. Dan moet RV790 een flinke verbetering zijn tov RV770.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:25
Ik vind ATi meer en meer op chinezen lijken die de markt ontregelen met hun lage prijzen. Enige verschil is dat chinees spul meestal troep is en bij ATI is dit niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-06 06:33
Hoezo wordt de markt ontregelt?? Beetje rare vergelijking als je 't mij vraagt :?

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Anoniem: 287880 schreef op maandag 02 maart 2009 @ 22:15:
De HD 4850 X2 was niet de GTX 280 killer die het had kunnen/moeten zijn.
AMD heeft imho initieel de potentie van de 4850X2 onderschat. Daarom is deze graka ook niet door AMD als ref. design aangeleverd. Sapphire heeft de gok wel genomen en daar verdienen ze credit voor. Qua support niet geweldig, al worden ze tegenwoordig gewoon in Catalyst drivers opgenomen, maar weldegelijk een GTX280 killer!

Karakedi, als het niet voor AMD was, kocht je nu een high-end graka voor 500-600 euro en liep een GTX295 uit naar de €700. Wat kan er slecht zijn aan gezonde concurrentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
AMD heeft wel het reference design geleverd van de HD4850X2. Deze kaart stond immers vanaf het begin op de planning. AMD had dus wel degelijk al een referencedesign klaar staan.

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/video/ATI/4870X2/1GBcardscoming.jpg

De reden waarvan ik denk dat die verantwoordelijk is voor het feit dat er zo weinig aandacht besteed is aan de HD4850X2, heb ik ook al eerder gepost in dit topic:

Hier:
De HD4870 was bedoelt als tegenstander van de 9800GTX en niet zoals-ie dat nu doet de GTX260. Ik heb een vermoeden dat de HD4850X2 is uitgesteld omdat men oorspronkelijk er van uit ging dat men deze nodig zou hebben om de GTX260 te verslaan, net zoals men vermoedde dat men de HD4870X2 zou moeten gebruiken om de GTX280 te verslaan. Toen bleek dat de HD4870 in z'n uppie wel de GTX260 kon bij benen, was de noodzaak voor een HD4850X2 een stuk minder. Maar nu er meerdere concurrenten zijn (GTX285, GTX295) past-ie een stuk beter in de line-up.
CJ in "[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."\
Zie de link voor meer slides en andere info. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126513

ATI zal toch zeker zo snel mogelijk, mits goede yields, daarom gebruiken ze nu eerst de RV740 om de yields omhoog te krijgen, de RV770 op 55nm willen vervangen zodat ze meer winst kunnen maken en beter prijzen kunnen aanbieden.

De 4830 en de 4850 X2 zijn de laatste cores. Zeker nu de yields hoog genoeg zijn op 55nm, is de HD4630 een beetje te duur om te maken, deze eruit en snel vervangen door een gpu gemaakt voor deze prijsklasse en yields die er bij horen namelijk de rv740.

Waarom zo laat een 4850X2, deze kaart kost AMD meer dan een HD4870 1GB, en de overgebleven cores moeten weg.
Dus nu is AMD nog even op goede 55nm yields aan het teren waarvan ze er liever zo weinig mogelijk gpu's als een 4830 de deur uit laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

CJ schreef op maandag 02 maart 2009 @ 16:50:
HD4870 512MB: $149
HD4850 512MB: $129
En nVidia zal gaan verlagen met GTX260 en GTX280 oude voorraad. De GTX260 gaat dik onder de 200 euro en de GTX280 moet onder de 250 verkrijgbaar worden. De vraag is of dat genoeg is als je deze prijzen ziet ...

Erg jammer dat ATi niets doet met de 4870 1GB, dat is een kaart die de GTX260 (de nieuwe 216 55nm) gewoon echt goed kan aanpakken in meerdere scenario's - daar hadden ze echt nog wel een klap kunnen uitdelen.

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Mwah, dat er niets gereleased is, wil nog niet zeggen dat het niet gebeurt. Als de 4870 in zijn geheel over de blommen gaat in april, dan zal AMD wel moeten als ze van de voorraad af willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Edmin schreef op maandag 02 maart 2009 @ 23:59:
Mwah, dat er niets gereleased is, wil nog niet zeggen dat het niet gebeurt. Als de 4870 in zijn geheel over de blommen gaat in april, dan zal AMD wel moeten als ze van de voorraad af willen.
Yep, I suppose. Overigens vinden jullie niet dat de RV790 1GB versies nogal stevig aan de prijs worden om alleen een clockbump te zijn :/ ?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Cassius schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 00:05:
[...]

Yep, I suppose. Overigens vinden jullie niet dat de RV790 1GB versies nogal stevig aan de prijs worden om alleen een clockbump te zijn :/ ?
Huh?

HD4890 512 -> $199
HD4890 1GB -> $229-249
HD4890 1GB OC -> $299

Als ik de geruchten mag geloven dan komt er een 1GB variant van de HD4890 en een 1GB variant van de HD4890 OC. En als 55nm GT echt zulke spectaculaire resultaten (950Mhz+ haalbaar) biedt als de chinezen ons willen doen geloven, dan is het de meerprijs wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MMM, op 950MHz mogen ze wel wat aan het idle verbruik doen, want dat is nu al een dik verlies voor AMD. De 260gtx is van de beste performance/watt kaarten in load, idle geweldig laag, zelfde als een HD4850.
vGPU VDDC van 1.3+V mmm, veel energie hoor, hopelijk kunnen ze powerplay verbeteren of mss ook het I/O gedeelte naar een zuiniger tak verplaatsen met mss andere voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Vandaag gaat een interessante dag worden met reviews die 2 jaar terug eigenlijk al hadden kunnen worden gepubliceerd, aangezien de GTS250 (G92) dus een GF9800GTX+ (G92) is die op z'n beurt weer een overgeklokte GF9800GTX (G92) is, die op z'n beurt weer een overgeklokte 8800GTS 512 is (G92). Op zich heb ik aan de ene kant wel bewondering voor nVidia omdat om een GPU die bijna 2.5 jaar oud is als 'nieuw' te lanceren en er ook nog eens mee weg te komen. En dan niet eens in 1 product, nee... zelfs in 2 producten (GTS240 heeft immers ooke en G92 aan boord).

Het zal me benieuwen hoe mild de recensenten zullen zijn... en in hoeverre ze rekening houden met de aangekondigde prijsverlagingen... want hoe je het ook went of keert... met die prijsverlagingen worden de twee gerebrande kaarten van nVidia eigenlijk al neergeschoten voordat ze gelanceerd zijn, tenzij ze ook daar nog eens zelf flink in de prijzen gaan snijden.

Het heeft een tijdje geduurd, maar AMD speelt nu dus een van z'n troefkaarten uit die ze verkregen hadden door een GPU met hoge marges te maken die zowel kleiner is als G92b en GT200b op 55nm. Het ironische is dat de HD4870 nu, zo'n 8 maanden na launch, dus eindelijk tegen de kaart gaat opboksen die als oorspronkelijke tegenstander bedoeld was:

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/video/ATI/4850/amd1.png

nVidia gaat ongetwijfeld niet stil zitten en zal genoegen nemen met minder marges (vorig kwartaal zaten ze op een dieptepunt van iets onder de 30% met GT200 terwijl AMD daar dik boven zat met RV770) simpelweg omdat ze het wel kunnen hebben. En AMD probeert nu steeds meer mindshare terug te winnen bij de grote massa als verkoper van videokaarten met de beste prijs/prestatie om zo stukje bij beetje aan marktaandeel terug te schnabbelen. Het feit dat nV geblunderd heeft op de mobiele markt en veel OEMs inmiddels (voor de veiligheid/zekerheid?) weer zijn overgestapt op Mobility Radeons zal straks ook wel te zien zijn in de cijfers. Daar waar AMD al Mobility Radeons uit brengt op basis van GPUs uit de RV7x0 reeks, daar heeft nVidia nog steeds geen M-varianten van de GT200b. Hoog tijd voor nV om wakker te worden, want de geruchten worden ook steeds sterker dat G212 geannuleerd is, alhoewel die volgens mij met gemak de RV790 van zich af had kunnen houden.

Als VR-Zone het bij het rechte eind heeft worden dus op 6 april de twee nieuwe GPUs van AMD gelanceerd. Is het jullie ook opgevallen dat er nu bijna elke dag nieuwe geruchten uit komen, maar dat er eigenlijk nog helemaal geen zekerheid is over de architectuur zelf (gewijzigd of niet)? Ze hebben bij AMD wel hun lesje geleerd wat betreft loslippigheid zeker na de blunder met de HD4850 vorig jaar... :+

Het eerste interessante Cebit nieuws:
First Look: Asus W90 Mobility Radeon HD4870X2

[ Voor 3% gewijzigd door CJ op 03-03-2009 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik vind die prijzen van de HD4890 1 GB wel erg hoog als je die vergelijkt met de HD4850 en de HD4870 dan vewacht je toch wel een boost van 20% gezien de prijs. Maar we zullen het allemaal wel zien :) nog een maandje geduld. En als AMD slim is komen ze meteen met een X2 en niet pas 2-3 maanden later.

En die Asus HD4870 X2 laptop is super gaaf :D alleen ik vrees dat die ook erg duur wordt. Het is dat ik geen laptop meer gebruik maar anders zou dat wel een erg mooie machine geweest zijn. Ik gok dat dat ding toch zeker 3000 euro gaat kosten. Als niet meer.

[ Voor 30% gewijzigd door Astennu op 03-03-2009 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:59
CJ schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 02:14:
Het zal me benieuwen hoe mild de recensenten zullen zijn... en in hoeverre ze rekening houden met de aangekondigde prijsverlagingen... want hoe je het ook went of keert... met die prijsverlagingen worden de twee gerebrande kaarten van nVidia eigenlijk al neergeschoten voordat ze gelanceerd zijn, tenzij ze ook daar nog eens zelf flink in de prijzen gaan snijden.
Vrij mild als ik het verdict van deze eerste review lees op guru3D.
http://www.guru3d.com/art...250-2048mb-review-test/20

Maar ze hebben daar nog geen rekening gehouden met prijsdalingen van ATI.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-03 21:55
Blijkbaar nog niet gepost hier:
De nieuwe 40nm ATI Mobility Radeon 4860 en 4830
AMD Launches World’s First 40nm Graphics Processors: ATI Mobility Radeon™ HD 4860 and ATI Mobility Radeon™ HD 4830

− Cutting-edge technology process and advanced memory technologies combine as AMD delivers highly mobile yet high-performance DirectX® 10.1 gaming and rich HD content −

Hannover, Germany (CeBIT) -- March 3, 2009 --AMD (NYSE: AMD) today announced the world’s first graphics processors to harness 40nm process technology: the ATI Mobility RadeonTM HD 4860 and ATI Mobility RadeonTM HD 4830. These feature-rich graphics processors redefine mobile PC entertainment with advanced capabilities including support for the latest Microsoft DirectX® 10.1 games, a home theater-quality HD multimedia experience, and energy-efficient features for long battery life at work, at home or at play.

“People now decidedly prefer mobile PCs, and innovations like this 40nm mobile GPU show AMD is uniquely positioned to make the best entertainment experiences of desktop PCs possible in a notebook,” said Rick Bergman, senior vice president and general manager, Graphics Products Group, AMD. “Depending on the performance of the panel or external monitor, laptops that feature these tiny, powerful but efficient graphics engines can run today’s most demanding game titles at beyond 1080p HD resolution, or playback full 1080p HD video with high energy efficiency thanks to ATI PowerPlay™ and 40nm process technology.”

ATI Mobility Radeon HD 4860 graphics will be featured in the forthcoming Asus K notebook.

“ASUS always strives to be first to deliver the newest and most advanced technology to our customers and launching the Asus K series Notebook with these new graphics processors from AMD demonstrates that,” said Henry Yeh, GM of ASUS’ Notebook Business Unit.

The new 40nm production process allows notebook manufacturers to deliver more graphics horsepower in a smaller ASIC die size, giving people access to highly capable discrete graphics ideal for smaller notebooks. This milestone marks the fifth consecutive first-to-market process transition for ATI graphics processors.

“AMD always seeks to deliver the most advanced, yet relevant technology to our customers,” continued Bergman. “We were first with DirectX® 10.1 support, first to design graphics cards supporting GDDR5 memory technology, first with WHQL certified drivers for Windows Vista®, first to launch a unified shader architecture, and for the fifth consecutive time, first to launch GPUs based on a new process node. That’s a meaningful track record of reliable execution for our customers.”

“AMD continues to push the envelope of graphics processor performance, energy efficiency, and leading features with the introduction of its 40nm graphics processors,” said Mark Liu, senior vice president, Advanced Technology Business, TSMC. “TSMC and AMD have a long history of success bringing the first graphics processors to market on new process technologies, including 90nm, 80nm, 65nm, 55nm and now 40nm.”

The GPU for the best mobile HD entertainment
ATI Mobility Radeon HD 4860 and ATI Mobility Radeon HD 4830 graphics processors feature powerful 3D engines derived from the award-winning ATI Radeon™ HD 4800 desktop series architecture with support for DirectX 10.1. Take crisp, detail-rich images and outstanding visual effects wherever you go for unparalleled levels of 3D gaming realism. The ATI Mobility Radeon HD 4860 supports GDDR5 memory technology contributing to stunning improvements in game play and performance with nearly twice the memory bandwidth of GDDR3.

Home theater enthusiasts can enjoy a portable HD experience with full 1080p HD viewing on HD-capable displays and or TVs. People can upscale to nearly twice the display resolution of HD content or watch standard definition video in near-HD quality with enhanced DVD up-scaling*. The second generation AMD Unified Video Decoder (UVD) keeps the CPU free to run social media applications or virus scan while UVD helps process intensive content such as Blu-ray movies. This helps lower power consumption and reduces the need for high fan settings, enabling a quieter and cooler laptop experience.

Leading energy efficiency
Additional power-saving features include ATI PowerPlay™, ATI PowerXpress™, and ATI™ Switchable Graphics™ technologies.

Availability
Initially the ATI Mobility Radeon HD 4860 and ATI Mobility Radeon HD 4830 graphics processors are available in quality notebooks from leading notebook manufacturer ASUS, with models planned for availability beginning in Q2 2009. For more information visit www.amd.com/mobility/hd4800

1. Get more information on ATI Mobility Radeon™ graphics processors
2. Read what AMD’s Rick Bergman has to say about 40nm mobile graphics on AMD Blogs
3. Check out the images of the new ATI Mobility Radeon™ graphics processors
Source: Direct van AMD

Edit: specificaties

Mobility Radeon HD 4860 - 640 SPs, 32 TMUs, 16 ROPs - 128-bit Memory Interface
~ 650MHz Core, Up To 1000MHz (4000MHz Effective) GDDR5

Mobility Radeon HD 4830 - 640 SPs, 32 TMUs, 16 ROPs - 128-bit Memory Interface
~ 600MHz Core, Up To 900MHz (1800MHz Effective) GDDR3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
(jarig!)
-AzErTy- schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 09:13:
[...]

Vrij mild als ik het verdict van deze eerste review lees op guru3D.
http://www.guru3d.com/art...250-2048mb-review-test/20

Maar ze hebben daar nog geen rekening gehouden met prijsdalingen van ATI.
Verbaast me niks dat Guru3D mild is over nVidia kaarten. :+

Ik vind het wel uiterst vreemd dat in deze review, de 9800GTX+ in veel games structureel beter presteert dan de HD4850 512MB. Ik was in de veronderstelling dat de reviews van de afgelopen paar maanden juist een tegenovergesteld beeld lieten zien.

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Leuke laptop chips !!! Zijn ze dan eindelijk terug in het notebook segment ? eerst was ATi daar heer en meester. Maar daar na lieten ze dat versloffen kwamen veel te laat met nieuwe chips uit. Maar dit is wel er mooi ! Als ze dit met de RV8xx en vooral RV870 nou ook doen. Gewoon zo snel mogelijk een snelle notebook chip op de markt hebben kunnen ze die kroon ook van nVidia afpakken.

Zelfde geld voor de HD4890 X2 desktop kaart. Die kan de GTX295 ook verslaan mits die 20% per chip gehaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Astennu schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 07:48:
Ik vind die prijzen van de HD4890 1 GB wel erg hoog
:)
Schijnbaar heeft AMD verwachtingen geschapen met zijn prijsstrategie. Toen ik twee maanden geleden mijn 4870 1GB voor de absolute bodemprijs van €200 kocht, was de eerstvolgende prijs in de PW gewoon keihard €230! Als we er dan voor het gemak vanuit gaan dat de 4890 rondjes rent om de GTX260-c216 en dat ook nog eens voor een lagere prijs, dan is de dcirkel weer rond. De druk ligt immers bij NV en het is interessant om te zien hoe zij dit denken te counteren. Prijsverlaging? Met zo'n dure chip? Of hebben ze een nieuw modelletje in de mouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
  • Laatst online: 18-06 09:42
penetreerbeer schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 10:04:

Mobility Radeon HD 4860 - 640 SPs, 32 TMUs, 16 ROPs - 128-bit Memory Interface
~ 650MHz Core, Up To 1000MHz (4000MHz Effective) GDDR5
Waar komen deze specs vandaan? Heb niet het hele artikel gelezen (het is nog vroeg, sorry), maar als ik mijn ogen er in vogelvlucht overheen laat gaan zie ik het niet staan.

Mijn punt is, als dit officiële specs zijn, dan mogen we toch ook wat meer verwachten van het GDDR5 geheugen in de HD4890. Aangezien dit de snelste single-gpu kaart van AMD gaat worden ga ik er niet vanuit dat ze langzamer geheugen (geruchten hangen zo rond de 975 geloof ik) gaan gebruiken dan dat ze voor handen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

CJ schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 00:20:
[...]
HD4890 512 -> $199
HD4890 1GB -> $229-249
HD4890 1GB OC -> $299
Ow ik dacht dat ik in je andere post las (weet het vrij zeker): "De 4890 512 voor 199 en de OC 1GB versies voor 299" - dus ik zag ineens honderd euro verschil :X . Maar het was uiteraard te verwachten dat er non-OC versies zouden zijn. Als er dan prijzen opduiken van 220 euro (bijvoorbeeld) dan kan je the world of pain ook nog wel zien aankomen voor de GTX260 216-55nm ... want die krijgt ook klappen op dat niveau.

Nu is nVidia natuurlijk niet retarded en zullen ze zo snel mogelijk kijken wat ze gaan doen. Chips tover je niet zomaar uit je hoed - prijsverlagingen wel. Ik verwacht dat de yields voor een G92b chip ondertussen zo supergoed zijn dat daar wel 9800GTX+ (lees: GTS250) uitgeperst kan gaan worden voor €120. Ik kan ze nu al kopen voor €130 als ik de acties afloop met rebates o.i.d.

Maar is die 6 april nou zeker of is dat "verwacht" :p ?

GTS250? http://www.paradigit.nl/info.php?group=3&art=10020428

[ Voor 3% gewijzigd door Cassius op 03-03-2009 10:45 ]

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Vandaag gepost op computerbase:

Benchies met de asus notebook

http://www.computerbase.d...s_w90vp_mobility_4870_x2/

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/2/4/6/0/2/3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/2/4/6/0/2/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/2/4/6/0/2/2.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door peakaboo op 03-03-2009 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Deels offtopic maar een aantal mensen vroegen zich af (waaronder ik zelf) waarom Intel Atom bij TSMC laat maken. Ik heb het volgende artiekel gelezen: http://www.xbitlabs.com/n...trategic_Partnership.html

En dan kom ik de volgende punten tegen:
1: Zorgen dat er makkelijker aanpassingen gemaakt kunnen worden aan het ontwerp
2: Zorgen dat ze ook hun spullen in delen van de wereld mogen verkopen waar alleen producten die gemaakt zijn in taiwan verkocht mogen worden. (misschien klopt wat ik zeg niet helemaal maar het komt er op neer dat er in bepaalde landen regelingen gelden waardoor alleen spullen verkocht mogen worden die in het land zelf gemaakt worden. En op deze manier kan Intel in een aantal landen producten gaan verkopen waar ze dat eerst niet konden).
3: Ze krijgen toegang tot TSMC technieken (neem aan dat ze die niet voor hun eigen fabs mogen gebruiken maar dan kunnen ze er nog steeds van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• penetreerbeer
  • Laatst online: 31-03 21:55
Snorro schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 10:36:
[...]

Waar komen deze specs vandaan? Heb niet het hele artikel gelezen (het is nog vroeg, sorry), maar als ik mijn ogen er in vogelvlucht overheen laat gaan zie ik het niet staan.

Mijn punt is, als dit officiële specs zijn, dan mogen we toch ook wat meer verwachten van het GDDR5 geheugen in de HD4890. Aangezien dit de snelste single-gpu kaart van AMD gaat worden ga ik er niet vanuit dat ze langzamer geheugen (geruchten hangen zo rond de 975 geloof ik) gaan gebruiken dan dat ze voor handen hebben.
Source

Ze lanceren dus 40nm op laptops? Wat zou daar de reden voor zijn? Normaal gezien komen de mobility radeons toch als laatste en meestal wel een eindje na de lancering van de desktop GPU's.
Ligt het verbruik dan zo laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blastpe
  • Laatst online: 15:39
penetreerbeer schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 13:19:
[...]

Source

Ze lanceren dus 40nm op laptops? Wat zou daar de reden voor zijn? Normaal gezien komen de mobility radeons toch als laatste en meestal wel een eindje na de lancering van de desktop GPU's.
Ligt het verbruik dan zo laag?
"The GPUs sport 640 stream processors in a die size that is nearly the same size as the previous mobile near high-end 4670 chip, which had 320 stream processors. Power consumption shows a nearly 50% increase in performance per watt, resulting in a slight overall increase under maximum load, but a near doubling of mobile compute performance to 832 Gflops compared to 4600-series (up from 432 Gflops), and down slightly from 880 Gflops in 4800-series though on less power.

ATI as also significantly improved its power savings features. When not in use, the GPU powers-down using ATI PowerExpress and ATI Switchable Graphics Technology. In addition, the 40nm parts employ advanced clock gating, which exists in coarse, medium and fine modes, along with a GPU activity monitor which can be used to manually set the value, along with auto-monitor features based on lower peak power and TDP targets. All of these Radeon power-saving features are extended further by the ability to utilize a separate, built-in graphics processor of much lower power consumption. And switching between the integrated graphics processor and ATI Mobility Radeon HD can be done on the fly without rebooting."

Source

[ Voor 26% gewijzigd door Blastpe op 03-03-2009 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Ter vergelijking hier wat pics.

40nm M97 aka Mobility Radeon HD4830/HD4860 aka de notebook variant van de RV740
Afbeeldingslocatie: http://img407.imageshack.us/img407/9969/amrhd4800img0478ang.jpg

826M transistoren, dus dan weten we ook meteen de grootte van RV740. ;)

M98 aka Mobility Radeon HD4850/HD4870 aka de notebook variant van de RV770 op 55nm
Afbeeldingslocatie: http://img407.imageshack.us/img407/6187/amrhd4800img0424boardan.jpg

En hier de M96 aka Mobility Radeon HD4650/HD4670 aka de notebook variant van de RV730 op 55nm
Afbeeldingslocatie: http://img264.imageshack.us/img264/4130/amrhd4600img0425boardan.jpg

Zie het verschil in die-size. Wat AMD dus omschrijft klopt wel ongeveer. De M97 (RV740) heeft op 40nm bijna dezelfde die-size als de M96 (RV730) op 55nm, maar heeft wel twee keer zo veel streamprocessors aan boord. Het verschil in transistor size met de M96 is zo'n 300 miljoen. Die 300 miljoen heeft AMD dus gebruikt om 320 extra SPs er in te proppen, alsmede GDDR5 support en 2 extra Renderbackends (RBEs, dus 8 ROPs meer). Hij verbruikt iets meer dan een M96, maar de performance per watt gaat dus met 50% omhoog. Dit zou je dus waarschijnlijk ook kunnen doortrekken naar de desktop varianten zodat je weet wat je kan verwachten van de RV740 wat betreft stroomverbruik.

Edit:

Rick Bergman heeft z'n Blog op de Game.amd.com site geupdate. Interessant klein fragment eruit:
This is the fifth consecutive time that AMD is first to launch graphics processors based on a new process node, but the first time we've chosen to make such a debut in the mobile market. (Not to worry desktop fans: 40nm desktop parts are coming soon.)
http://blogs.amd.com/play...ree-mobile-computing.aspx

[ Voor 15% gewijzigd door CJ op 03-03-2009 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sm0k3r
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:07

Sm0k3r

cough...cough...

karakedi schreef op maandag 02 maart 2009 @ 22:15:
Ik vind ATi meer en meer op chinezen lijken die de markt ontregelen met hun lage prijzen. Enige verschil is dat chinees spul meestal troep is en bij ATI is dit niet het geval.
Wat een banale opmerking trouwens, maar goed; als een producent zijn product scherp kan prijzen zonder zelf er verlies op te maken en zijn product is ook nog kwalitatief hoog dan is hij juist bezig de markt aan het verbeteren, want concurrenten met goedkoop prul kunnen zowat het niet permitteren prul te produceren want voor zelfde geld heb je een goed product in huis.

Oftewel ATI zorgt ervoor dat Nvidia hun goedkoopste producten nog lager moeten prijzen en hun mid end opeens low end prijzen moeten meegeven.

Voortaan naar big picture kijken.

"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 15:24:
Ter vergelijking hier wat pics.

40nm M97 aka Mobility Radeon HD4830/HD4860 aka de notebook variant van de RV740
[afbeelding]

826M transistoren, dus dan weten we ook meteen de grootte van RV740. ;)

M98 aka Mobility Radeon HD4850/HD4870 aka de notebook variant van de RV770 op 55nm
[afbeelding]

En hier de M96 aka Mobility Radeon HD4650/HD4670 aka de notebook variant van de RV730 op 55nm
[afbeelding]

Zie het verschil in die-size. Wat AMD dus omschrijft klopt wel ongeveer. De M97 (RV740) heeft op 40nm bijna dezelfde die-size als de M96 (RV730) op 55nm, maar heeft wel twee keer zo veel streamprocessors aan boord. Het verschil in transistor size met de M96 is zo'n 300 miljoen. Die 300 miljoen heeft AMD dus gebruikt om 320 extra SPs er in te proppen, alsmede GDDR5 support en 2 extra Renderbackends (RBEs, dus 8 ROPs meer). Hij verbruikt iets meer dan een M96, maar de performance per watt gaat dus met 50% omhoog. Dit zou je dus waarschijnlijk ook kunnen doortrekken naar de desktop varianten zodat je weet wat je kan verwachten van de RV740 wat betreft stroomverbruik.

Edit:

Rick Bergman heeft z'n Blog op de Game.amd.com site geupdate. Interessant klein fragment eruit:

[...]

http://blogs.amd.com/play...ree-mobile-computing.aspx
Cool. Die RV740 ziet er nice uit. Als ze nou een high end chip maken met de grote van een RV770 kun je heel wat extra SP's en RBE's in die chip stoppen :P

Een chip met 960 shaders en wat extra RBE's op 40nm zou nog kleiner zijn dan de RV770 :| Sterker nog ze zouden er volgens mij makkelijk 480 bij in kunnen proppen. En dan ongeveer op dezelfde size uit komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 03-03-2009 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Astennu schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 17:04:
[...]

Cool. Die RV740 ziet er nice uit. Als ze nou een high end chip maken met de grote van een RV770 kun je heel wat extra SP's en RBE's in die chip stoppen :P

Een chip met 960 shaders en wat extra RBE's op 40nm zou nog kleiner zijn dan de RV770 :| Sterker nog ze zouden er volgens mij makkelijk 480 bij in kunnen proppen. En dan ongeveer op dezelfde size uit komen.
Tja, als je het zo bekijkt kan alles... had alles gekund... was mogelijk geweest... Maar vraag je dit eens af...

Wat heb je liever... dat AMD zich concentreert op het verkleinen van RV770 naar 40nm en er wat extra shaders, TMUs en eventueel wat RBEs bij propt om het de GTX285 nog even wat moeilijker te maken... of dat ze zich zich volop richten op die ene nieuwe highend kaart die een flink stuk sneller gaat worden dan de RV770, sowieso gemaakt gaat worden op 40nm en later dit jaar uit gebracht wordt?

Onthoudt dan wel dat het niet gemakkelijk is om simpelweg een GPU te verkleinen wanneer je van de ene process-node naar de andere process-node gaat. Het is niet simpelweg een half-node wat vaak niet meer is dan een simpele die-shrink omdat dezelfde libraries gebruikt kunnen worden (zoals bij 90nm -> 80nm, of 65nm -> 55nm of 45nm -> 40nm).

Dus nogmaals. Wat heb je liever. Focus op een ingewikkelde die-shrink of de focus op de nieuwe DX11 GPU op 40nm en het gebruiken van een minder ingewikkelde chip (RV740) als test voor het 40nm proces?

Ik weet het antwoord wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287880

Wat is die 740 klein zeg. Denken jullie dat er een RV 740 X2 kan komen of zou dat maf zijn? HD 4830 crossfire is vaak beter dan een HD 4870 1GB. Dan zou RV 740 X2 voor grofweg twee maal +-100 euro kunnen concurreren met RV 790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 18:01:
[...]

Tja, als je het zo bekijkt kan alles... had alles gekund... was mogelijk geweest... Maar vraag je dit eens af...

Wat heb je liever... dat AMD zich concentreert op het verkleinen van RV770 naar 40nm en er wat extra shaders, TMUs en eventueel wat RBEs bij propt om het de GTX285 nog even wat moeilijker te maken... of dat ze zich zich volop richten op die ene nieuwe highend kaart die een flink stuk sneller gaat worden dan de RV770, sowieso gemaakt gaat worden op 40nm en later dit jaar uit gebracht wordt?

Onthoudt dan wel dat het niet gemakkelijk is om simpelweg een GPU te verkleinen wanneer je van de ene process-node naar de andere process-node gaat. Het is niet simpelweg een half-node wat vaak niet meer is dan een simpele die-shrink omdat dezelfde libraries gebruikt kunnen worden (zoals bij 90nm -> 80nm, of 65nm -> 55nm of 45nm -> 40nm).

Dus nogmaals. Wat heb je liever. Focus op een ingewikkelde die-shrink of de focus op de nieuwe DX11 GPU op 40nm en het gebruiken van een minder ingewikkelde chip (RV740) als test voor het 40nm proces?

Ik weet het antwoord wel.
Ik zeg ook niet dat ze het moeten doen. Ze kunnen zich ook veel beter bezig houden met de RV870 dont get me wrong. Daarom is het ook niet raar als de RV790 straks gewoon een soort R360 versie van de RV770 is.

Ik hoop dan wel dat ze het geen waar nVidia mee komt (GT300) dan ook echt kunnen bijhouden en eigenlijk ook verslaan. Al zal dat wel niet aangezien ATi meer op de RV770 manier verder wil en nVdia volgens mij geowon voor een grote chip zal gaan. Dus dan krijgen we een beetje het zelfde verhaal als nu. Maar de X2 versie kan de GT300 dan wel verslaan dus dan is het ook goed.

Het gaat in ieder geval weer een interessant jaar worden qua VGA kaarten.
Anoniem: 287880 schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 18:14:
Wat is die 740 klein zeg. Denken jullie dat er een RV 740 X2 kan komen of zou dat maf zijn? HD 4830 crossfire is vaak beter dan een HD 4870 1GB. Dan zou RV 740 X2 voor grofweg twee maal +-100 euro kunnen concurreren met RV 790
Ik vermoed van niet. Dan zit je te dicht op de HD4890 en vooral de HD4850 X2 waar er ook al niet al te veel van gemaakt worden. Dan kun je beter twee van die kaarten in een CF moederbord proppen (of 3 :P ) ipv moeite doen om een nieuw pcb te ontwerpen.

[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 03-03-2009 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja het is goed dat ati zich richt op de rv870. Ik hoop voor ze dat de situatie net als nu blijft. Als de gt300 weer een idiote prijs krijgt nV het weer heel erg moeilijk. Ik ben bang dat nV wel van hun fouten hebben geleerd.

Persoonlijk interesseert het mij niet zo veel wie er wint. Ik heb wel een voorkeur voor ati maar als de voordelen echt duidelijk bij een nV kaart liggen neem ik die gewoon. Ik denk dat dat voor veel mensen wel geld.

1 ding is zeker. Nvidia moet echt wel wat aan de manier gaan doen hoe ze hun chips maken. Ik bedoel: hij moet niet veel groter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwardvGelder
  • Laatst online: 23-05 19:15
Anoniem: 286793 schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 20:08:
Ja het is goed dat ati zich richt op de rv870. Ik hoop voor ze dat de situatie net als nu blijft. Als de gt300 weer een idiote prijs krijgt nV het weer heel erg moeilijk. Ik ben bang dat nV wel van hun fouten hebben geleerd.

Persoonlijk interesseert het mij niet zo veel wie er wint. Ik heb wel een voorkeur voor ati maar als de voordelen echt duidelijk bij een nV kaart liggen neem ik die gewoon. Ik denk dat dat voor veel mensen wel geld.

1 ding is zeker. Nvidia moet echt wel wat aan de manier gaan doen hoe ze hun chips maken. Ik bedoel: hij moet niet veel groter worden.
Waarom ben je er bang voor dat Nv van hun fouten hebben geleerd?
En ik verwacht dat over een paar generaties Nvidia ook wel overstapt op deze tactiek/techniek van Ati, alleen al omdat ze nu kunnen zien dat het effectiever is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-06 19:44
peakaboo schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 11:16:
Vandaag gepost op computerbase:

Benchies met de asus notebook
Mogelijk is er wat foutgegaan met de benchies?, zoniet is een score van 10k 3dmark06 echt slecht, de 4850 haalt dat zelfs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Asrock komt met CrossFire op hun nForce mobo's:

http://vr-zone.com/forums...740i-board-by-asrock.html
http://www.hardware-aktue...rossfire_auf_nforce_740i/

Alleen nVidia schijnt er dus geen toestemming voor te hebben gegeven... ze wisten het zelfs niet eens dat Asrock er mee bezig was... Asrock schijnt voor elk nForce mobo uit hun assortiment een bios klaar te hebben staan die CrossFire mogelijk maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmmm moet nvidia daar perse toestemming voor geven dan? Gezien Crossfire licentie gewoon gebruikt mag worden. Heeft Nvidia in zijn licentie staan dat ze daar extra voor moeten dokken of het gewoon niet mag?

ps. laat op nog CJ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
nVidia heeft tot nu toe erg moeilijk gedaan over twee dingen wanneer het aan komt op multi-GPU.

1) SLI op andere mobo's dan mobo's met nForce chipset
2) Het openstellen van nForce mobo's voor CFX

Punt 1 was wel te zien aan de lange lijdensweg die de Intelchipsets hebben moeten afleggen totdat uiteindelijk de X58 officieel SLI 'mocht' ondersteunen. En als het aan nVidia had gelegen dan was daarvoor ook nog de speciale nForce200 chip voor nodig die voor een extra bedrag meegeleverd werd. Uiteindelijk was deze chip wonderbaarlijk genoeg toch niet echt nodig, alhoewel ze wel eerst anders deden vermoeden. En SLI op andere chipsets dan nForce chips was een feit.

Punt 2 is het andere pijnlijke punt. nV wilde het liefst natuurlijk dat mensen die een mobo kopen met nForce chipset en ook nog eens interesse hebben in multi-GPU natuurlijk voor twee of meer GeForces zouden gaan. Aan AMD heeft het nooit gelegen. Ze hebben - toendertijd nog in de vorm van ATI - aangegeven dat, wat hun betreft, CrossFire ook op nForce/SLI mobo's zou moeten werken, indirect de verwijtende vinger wijzend in de richting van nVidia als degene die het met opzet zou tegen houden.

Door de jaren heen zijn er wel enkele pogingen geweest om het tot stand te brengen en enkele zijn daar zelfs al succesvol in geweest. HP heeft bv de VoodooPC Blackbird 02 uitgerust met een Asus Striker 2 die zowel SLI als CrossFire ondersteunde, maar wilde niet vertellen hoe ze het gedaan hadden. Waarschijnlijk hebben ook zij iets in de bios verandert, want daar leek het probleem te liggen... of beter gezegd, daar leek nVidia het gebruik van CrossFire op SLI moederborden uit te sluiten.

Nu er een schaap over de dam is, zal het me niets verbazen als er straks meerdere zullen volgen. Voor CrossFire is dit een leuke extra zet in de rug en voor nV kan dit natuurlijk ook voordelig uitpakken op het gebied van mobo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-05 11:15
Ik ben wel benieuwd naar de performance dan van die gehackte crossfire opstellingen vergeleken met officiële CF moederborden, als het gelijk is dan heeft Asrock iets zeer leuks in handen! Wel opvallend trouwens dat het weer Asrock is die ermee komt, bedrijf heeft al heel veel rare producten op de markt gezet...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is juist het leuke van Asrock. Zij combineren veel meer. Ze zorgen voor veel meer flexibiliteit. Volgens mij weinig andere fabrikanten die AGP en PCIe op één bord integreren of een bord hebben waarop je verschillende sockets kunt plaatsen voor upgradebaarheid. Meestal voor een nette prijs ook, Wel zijn sommige upgrade sockets bijv moeilijker te krijgen.
Lijkt me een beetje hun motto om ons flexibilteit aan te bieden, daarom ook dat ze er mee bezig zijn.
HP is gewoon een grote OEM'er, die hebben druk gezet op nVidia, dus maakt nVidia een uitzonderingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EdwardvGelder schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 22:37:
[...]

Waarom ben je er bang voor dat Nv van hun fouten hebben geleerd?
En ik verwacht dat over een paar generaties Nvidia ook wel overstapt op deze tactiek/techniek van Ati, alleen al omdat ze nu kunnen zien dat het effectiever is.
Vanuit ati's standpunt gezien is het niet goed als nV van hun fouten leert. Voor de consument alleen maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Omdat CJ nog op zijn bed ligt ;)

Nieuwsflits!
AMD FirePro V8700 met RV770 GPU onder Tom's hamer.
http://www.tomshardware.c...o-v8700,review-31526.html
That's why we can recommend the ATI FirePro V8700 as an ideal product for demanding all-around graphics professionals, without any doubts or hesitation whatsoever.
Geen slechte deal voor de prof dus, en dat met maar minimale verandering in specs t.o.v. een 'normale' HD4870...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Edmin schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 19:16:
Omdat CJ nog op zijn bed ligt ;)

Nieuwsflits!
AMD FirePro V8700 met RV770 GPU onder Tom's hamer.
http://www.tomshardware.c...o-v8700,review-31526.html

[...]

Geen slechte deal voor de prof dus, en dat met maar minimale verandering in specs t.o.v. een 'normale' HD4870...
Dat is bij dit soort kaarten altijd het geval. Meestal meer geheugen en vooral andere drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-06 12:44
Ik dacht zelfs dat er op bepaalde kaarten zo een firepro/gl bios geflashed kon worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
spNk schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 21:18:
Ik dacht zelfs dat er op bepaalde kaarten zo een firepro/gl bios geflashed kon worden?
Klopt daardoor kan je dan van de firegl drivers gebruik maken. Maar met games heb je daar helemaal niets aan. Die gaan er zelf op achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Newsflash: Stormrise - DX10.1 functies uitgelegd

Stormrise is de nieuwe RTS van The Creative Assembly die ook de Total War serie gemaakt hebben. Alhoewel Stormrise voornamelijk gericht is om ook een groot console-publiek aan te spreken, is de PC versie volledig rondom DX10 gebouwd. Er is geen DX9 versie van en is dus alleen Vista only... en wat nog mooier is... vanaf het begin is er ook rekening gehouden met DirectX10.1 wat natuurlijk alleen door AMD en S3 ondersteunt wordt.

PC Games Hardware interviewt de lead designer over de keuzes die gemaakt zijn wat betreft de DX versie. Kort samengevat komt het hier op neer (en de meeste zaken wisten jullie al wat betreft de voordelen van DX10.1 boven DX10):
Artem Kulakov: From day one Stormrise has been designed as a new type of RTS for next generation consoles and PCs. Stormrise has been designed for DirectX 10 and Vista only right from the start. Integrating DX10.1 was an opportunity to increase performance and improve visual quality even further.
Er wat dieper op ingaand wordt het volgende uitgelegd:
PCGH: What are the advantages of DX10.1 in comparison to DX10 as far as render quality and performance is concerned? Will there be technical features that can only be realized with DX10.1?

Artem Kulakov: We integrated DX10.1 features to give extra performance benefits for players that have compatible hardware:
  • DX10.1 adds a new instruction called Gather, which can gather 4 texture samples at once, at a much lower cost than issuing 4 separate Sample instructions. Consequently we are able to optimize our shadow map technique, and even shoot for higher quality.
  • The Gather instruction will also allow us to optimize our Screen Space Ambient Occlusion (SSAO) algorithm - again producing a higher image quality
Lees het volledige interview hier: http://www.pcgameshardwar...-with-Lead-Designer/News/

Mocht je het gemist hebbe, de preview op Tweakers: reviews: Preview: Stormrise

De volgende grote DX10.1 titel is natuurlijk EA's Battleforge. Zie mijn volgende post.

Newsflash: Powercolor komt met HD4670 AGP?

PC Games Hardware meldt ook dat Powercolor een HD4670 AGP op de planning heeft staan. Dit kan haast niet anders dan de laatste stuiptrekking zijn voor het AGP platform (imo mag het nu zo snel mogelijk afsterven :X ). De HD4670 leent zich er wel goed voor. Het is een goedkope GPU, die weinig stroom verbruikt en toch redelijk snel is. Ben je echter in het bezit van een HD3850 AGP dan zou dit meer een sidegrade zijn dan een upgrade.

Bron: http://www.pcgameshardwar...based-graphics-card/News/

[ Voor 29% gewijzigd door CJ op 05-03-2009 03:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ongelooflijk hoe lang ze die AGP bus nog kunstmatig in leven hebben weten te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Newsflash: Ook Tom Clancy's HAWX gebruikt DirectX10.1

Ik zei in m'n vorige post dat Battleforge van EA de volgende grote DirectX10.1 titel is, maar dat is niet zo... dat is namelijk Tom Clancy's HAWX van Ubisoft!

HAWX maakt gebruik van DX10.1 op bijna dezelfde manier zoals Stormrise dat doet, namelijk voor Screen-Space-Ambient-Occlusion en de schaduwen. Er zijn geen verschillen in IQ met het DX10 pad, alleen gebruikt men in HAWX DX10.1 om meer performance te krijgen. Een HD4870X2 is op het DX10.1 pad zo'n 10% sneller dan op het DX10 pad. PC Games Hardware zegt dat je voor dit verschil bij wijze van spreken 4xAA aan kan zetten en dus gratis 4xAA krijgt.

http://www.pcgameshardwar...ortspiel-Simulation/News/

Newsflash: PC Games Hardware test Chronicles of Riddick: Assault On Dark Athena

Herinneren jullie je nog die populaire game Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay? Die draaide toendertijd enorm veel beter op GeForces dan op Radeons. Pas na veel driverupdates wist het Catalyst team er voor te zorgen dat de TWIMTBP game goed draaide op Radeons.

De opvolger is er nu... Assault on Dark Athena.. en volgens de eerste tests van PC Games Hardware is de stand van zaken nu volledig omgekeerd. De Radeons voelen zich als een vis in het water. Heeft AMD z'n zaakjes goed voor elkaar? Of is het dit keer nVidia die z'n zaakjes minder goed voor elkaar heeft en z'n drivers nog moet optimaliseren? Zonder AA weet zelfs een HD3870 de GTX285 nog bij te benen.... en dat in een OpenGL game wat vroeger het sterke punt van nV was...!

De versie die getest is, is een review-code. Dat wil zeggen dat dit zo goed als de final-code is en er technisch gezien nog erg weinig aan gaat veranderen. De performance zal dus redelijk overeenkomen met de game zoals die gereleased wordt met dezelfde drivers.

PC Games Hardware vermoedt dat dit deel extra voordeel heeft op Radeons omdat de game voor het Xbox360 platform ontwikkeld is en de GPU in de Xbox de voorvader is van de RV670 en RV770.

Klik hier voor de benchmarks: http://www.pcgameshardwar...k-Test/Action-Spiel/Test/

AMD Marketingfilmpje van de M97 GPU aka Mobility Radeon HD4830 en Mobility Radeon HD4860:

[ Voor 62% gewijzigd door CJ op 05-03-2009 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Edmin schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 00:04:
Ongelooflijk hoe lang ze die AGP bus nog kunstmatig in leven hebben weten te houden...
Ja en nee.

Bij mijn vriendin hebben ze nog een S939 systeem staan met een dual core X2 op 2.55 GHz 2 GB ram. Die pc is prima in orde en meer dan snel genoeg. Alleen de X800 Pro is niet snel genoeg meer. En met die CPU kun je meer dan prima gamen. Die HD4670 zal nog steeds de bottelnek zijn.

Maar goed voor mij zelf mag AGP er uit maar ik denk dat er nog genoeg mensen zijn die een AGP systeem hebben met voldoende CPU power.

Als er geen markt zou zijn zouden er ook geen producten komen.

Trouwens mooi dat er nu eigenlijk wat meer DX10.1 gemes komen. Dit heeft veel te lang geduurd. Ik hoop dat snel snel meer komen. En dat nVidia eens op zijn plaats gezet wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Astennu op 05-03-2009 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Nu we het toch over discontinued tech hebben...
Beginning next month with the Catalyst 9.4 release, support for the R300/400/500 generations of graphics processors will be dropped from AMD's mainline ATI driver. In a move they hope will allow them to focus their efforts on newer and upcoming graphics processors, the mainline Catalyst driver on both Linux and Windows will stop supporting cards older than the Radeon HD 2000 series. Linux customers affected will be encouraged to use their open-source driver stack (xf86-video-ati or xf86-video-radeonhd and Mesa) or stay with the Catalyst 9.3 driver.

Catalyst 9.3 is due out later this month and it will be the last unified release that supports the all Radeon GPUs going back to the R300 series. After that point, only the Catalyst driver that is updated monthly will only support the R600/700 series (and future ASICs). This move is beneficial to AMD by having their Catalyst developers focus primarily on their newer products and by stripping out the support for older cards so there is less code to maintain and hopefully better quality code as a result. Ideally we will see speedier and more reliable adoption of graphics processors to be released in the future. To the customer, this is a good move, permitting you are an owner of a Radeon HD 2000 graphics card or later (or an RS690/RS740 IGP, but the RS780 will remain supported). With developers being able to just focus on the newer hardware, you should see new features faster and greater reliability. If you are bound to R500 hardware or older, well, you have vintage hardware and hopefully the current Catalyst driver is good enough or you can use ATI's open-source stack. This move is similar to what happened to the R200 series support back with the fglrx 8.28.8 driver, but at that time the hardware was three generations old and the R600 series was nearing its introduction.

NVIDIA has been using a similar approach where their once very unified driver architecture now spans three legacy drivers. NVIDIA's three legacy Linux drivers plus their main Linux driver are all updated regularly with fixes and support for newer kernel / X Server releases, while new features are generally bound to their newest driver that supports the GeForce 6 series and later. AMD will be moving the R300/400/500 support to just a single legacy driver, but this branch will not be maintained. In fact, do not really look for legacy driver updates after April, as AMD does not intend to add support for newer kernel / X.Org server releases to this driver. What NVIDIA doesn't have though, is any real open-source strategy. NVIDIA's only open-source driver is xf86-video-nv, which is widely known as being obfuscated and only contains basic 2D acceleration support.

Will this move generate greater benefits within the open-source ATI stack? It does not appear AMD will be ramping up on their open-source efforts. In fact, just this week the RadeonHD driver took a serious blow as one of the three Novell developers that were responsible for its development was laid off. The remaining developers are also facing shorter work hours.
When it comes to documentation, AMD has now released specifications that cover up through the latest RV770 GPUs, including what is needed for OpenGL acceleration. AMD also released DRM code for the R600/700 series that is needed as the first step in open-source 3D acceleration. At this time, the only benefits for the end-user is the ability to render a basic triangle, 2D EXA acceleration, and basic X-Video support. There is not yet any usable Mesa support for the R600/700 series, which will provide basic OpenGL support, while full-blown OpenGL support will likely not arrive until the Gallium3D infrastructure is in place. This though should all stabilize within the few years before AMD would likely drop R600/700 support from its Catalyst software.
http://www.phoronix.com/s...tem=amd_r500_legacy&num=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Vwb het eerste deel van dat bericht: ik denk dat het niet meer dan terecht is. Voor de X1k series kaarten en lager is de rek er wel zo'n beetje uit. Bovendien zit de scheiding nu precies op Dx10 GPU's, wat de ontwikkeling van een nieuwe Catalyst wellicht een klap eenvoudiger zou kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-06 10:22
Edmin schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 09:44:
Vwb het eerste deel van dat bericht: ik denk dat het niet meer dan terecht is. Voor de X1k series kaarten en lager is de rek er wel zo'n beetje uit. Bovendien zit de scheiding nu precies op Dx10 GPU's, wat de ontwikkeling van een nieuwe Catalyst wellicht een klap eenvoudiger zou kunnen maken.
Behalve Dx10, ook op OpenGL 3.0. Dit zou het maken van drivers inderdaad eenvoudiger moeten maken. Ik hoop dat de Linux drivers hier ook van proviteren en dat we onder Linux stabielere drivers zullen zien.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhr89
  • Laatst online: 17-06 21:05
Nou maar goed dat ik binnenkort een nieuwe pc ga aanschaffen...
Maarja.. het is niet meer dan logisch. Als ik nu een nieuwe driver installeer zal ik ook niet beloofde 30% winst hebben op bepaalde games he ;) Mijn kaart zal waarschijnlijk al maximaal geoptimaliseerd zijn.

Als ze dit doen zal het makkelijker worden voor hun om een goede driver te maken denk ik. Ze hebben dan een klap minder videokaarten waar ze dan rekening mee moeten gaan houden. Als ze daar aparte drivers voor maken die misschien eens in de 3 maanden komen, hebben ze daar tijd zat voor.

Misschien dat de drivers dan nog beter worden omdat ze zich nu vol kunnen concentreren op de nieuwste kaarten en vooral het DX10.1 gedoe.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:25

SgtStrider

Fractal Switchover!

Demon_Eyez schreef op maandag 02 maart 2009 @ 18:07:
[...]
2GB 8)7 Is dat niet ontzettende overkill? leuk voor mensen met een 30" (of groter scherm) ofzo?
Ik heb zelf een 4870 met 1GB GDDR5 op een Dell 3007WFP, maar hiermee kan ik hem maar half opengooien. Texturebalk zit dan al op 996MB. Ik wacht dus met smart op 2GB GDDR5 kaarten, aangezien ik dan eindelijk GTA4 op volledige details kan spelen op 2560x1600 :)

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik vind dat ze wel heel veel in een keer schrappen. Imo hadden ze de R500 er nog wel in moeten houden omdat er nog veel van die kaarten gebruikt worden. Aan de andere kant houden ze met de R600 en R700 alleen maar DX10 unified shader kaarten over dus (vergelijkbare tech) Dus het is wel logish. Maar een X1950 XTX kan in sommige gevallen een HD370 verslaan. Dus die kaarten kunnen nog prima mee. Dus voor die mensen is het wel zonde. Een jaartje langer was leuk geweest. Maar goed ik denk niet dat het een hele grote ramp zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
@ Astennu: De R3x0, R4x0 en R5x0 zitten nou eenmaal erg aan elkaar verbonden. Ze zijn allemaal gebaseerd op dezelfde architectuur (R3x0) en delen dus dezelfde basisdriver. Optimalisaties die hier gemaakt werden, waren vaak generieke optimalisaties die alle drie de generaties beinvloeden (de een vaak iets meer dan de ander). Dit zag je vaak ook in de drivers dat zelfs nog een 9x00 kaart jaren na release nog een boost kreeg door optimalisaties voor de X1x00 generatie.

Wat betreft performance is het nu wel zo'n beetje uitgekristalliseerd op die drie generatie GPUs. En er wordt amper meer iets aan gedaan. De GPUs hebben zich inmiddels nu wel bewezen door zelfs in de meest recente games hun toenmalige tegenstanders van nVidia er flink uit te rennen (zie bv 7900GTX vs X1950XTX).

Het is dus niet meer dan logisch dat wanneer de support weg valt, dit tegelijk voor alle GPUs is die op dezelfde architectuur gericht zijn. Dit gebeurde jaren terug ook met de R100 en R200. Daar werd op een gegeven moment ook amper meer iets aan gedaan, behalve dan wanneer er een baanbrekende bug gevonden werd. En over een aantal jaren zal het weer zo gaan, want dan wordt de support voor de R6x0 en R7x0 tegelijkertijd gestopt.

Ruby op Cebit die een high end CrossFireX systeem samen stelt bij de Sapphire stand:

Afbeeldingslocatie: http://www.itx.ba/images/stories/2009/Cebit/sapphire-masina2.jpg

http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=12411&Itemid=1

[ Voor 9% gewijzigd door CJ op 05-03-2009 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 20:40
@Ruby
Nou als ik weer eens problemen heb met het inbouwen van m'n watergekoelde crossfire kaarten weet ik bij wie ik moet nu aankloppen voor support, dat gaat helemaal goedkomen :+ >:)

[ Voor 20% gewijzigd door Demon_Eyez op 05-03-2009 16:08 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Laatst online: 18-06 13:05
http://www.legionhardware.com/document.php?id=813&p=0

Review HAWX performance, wel interessant. Nvidia in DX9 stuk sneller, maar hoe zwaarder de setting hoe dichterbij ATI komt en zelfs sneller wordt met DX10 en 8XAA.
DX10.1 wordt niet genoemd, ik neem aan dat ze dat wel hebben aangezet bij ATI kaarten.
Zou nvidia dit ook nog kunnen gebruiken met toekomstige drivers aangezien ze wel een deel van de DX10.1 code ondersteunen?

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Nee.

nVidia ondersteunt multi-sample buffer read en writes, maar geen Gather 4. Met andere woorden, ze ondersteunen gedeeltes voor verbeterde anti-aliasing, maar niet de shader en texture verbeteringen die DirectX 10.1 brengt.

Voor een geheugensteuntje: CJ in "[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - D..."

[ Voor 17% gewijzigd door CJ op 05-03-2009 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Newsflash: AMD gebruikt al 5Ghz GDDR5

De huidige HD4870 maakt gebruik van 4Ghz GDDR5 en is geklokt op 3,6Ghz. De M97 GPU die in de Mobility Radeon HD4860 gebruikt wordt maakt volgens de officiele AMD foto's gebruik van niets minder dan 5Ghz GDDR5. Volgens Qimonda is dit geheugen al sinds Q4 in massaproductie gegaan, dus het zou kunnen dat we straks op meer producten van AMD dit type geheugen gaan zien. 5Ghz GDDR5 gekoppeld aan een 256-bit memory interface levert maximaal 160GB/s aan bandbreedte op. Dit is dus aanzienlijk meer (39%) dan de 115,2GB/s die een HD4870 heeft.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/11jowo7.png

http://gpucafe.com/2009/03/ati-already-using-5ghz-gddr5/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmmmm.... :) RV790 met 5Ghz GDDR5? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat zou wel erg prettig zijn... Ik merk bij het OC'en dat het huidige GDDR5 op de 4870 toch best kwetsbaar is; al snel kwamen de artifacts me tegemoet. Dit, in combinatie met hogere GPU clocks, moet een lekerre boost kunnen geven. Op deze manier is die 20% best mogelijk, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik vraag me af of een overgeclockte RV770 wel snel genoeg is voor 5 GHz GDDR5. Bij de HD4870 heb ik voor me gevoel al mem bandbreedte over. Een Core OC levert veel meer op dan een mem oc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Volgens mij hebben we in een eerder deel ook al eens gediscussieerd over de geheugenbandbreedte van de 4870. Ik denk dat je gelijk hebt en was dan ook vergeten te vermelden dat ik nog steeds denk dat het aantal SPU's naar 960 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Daar heb ik steeds minder vertrouwen in. Zou wel logisch zijn met 5 GHz mem. Maar aan de andere kant een HD4860 zou ook al veel sneller geheugen krijgen als de HD4870 desktop kaart. Dus dat zegt niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
En de geruchtenmolen van Fudzilla gaat nu weer de andere kant op. RV790 is geen speedbump van RV770, maar is grondig onder handen genomen. :Y)
RV790 is not a faster RV770

CeBIT 2009: An entirely new chip

We learned some bits and pieces on ATI's upcoming RV790 chip and we can now happily confirm that his is yet another 55nm chip from ATI.

The company didn’t want to postpone the introduction of the new card in performance segment and therefore did it in 55nm, while RV740 remains the first 40nm. RV740 just launched as a mobile chip, and we’ve seen it up and running, while the desktop part should arrive in the next month or two.

The new chip is a new architecture, but with some basic concepts taken from the RV770, that is why the chip will be significantly faster than anything based on the RV770. It is not just a speed bump and a better batch of RV770 based Radeon HD 4870 and 4850 chips, it is a newer and better chip.

It looks like this new chip will beat the GTX 260, and it could even get close to GTX285, but at a much more affordable price.
Bron: http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=12439&Itemid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Een volledig nieuwe chip (architectuur?) onder de RV7xx naamgeving? Dat lijkt me sterk, maar het zou een enorme stunt zijn. Wat in ieder geval goed gaat: geen twee sites lijken het met elkaar eens te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Nah dat denk ik niet. Misschien hebben ze de shaders nog wat compacter kunnen maken zodat ze er wat meer in kunnen stoppen. Maar goed hij zou dan weer 55nm zijn. En AMD wil geen grote chips meer dus ik verwacht geen 960 shaders in een 55nm chip. Of ze moeten wel heel grondig aan het verbouwen zijn geweest. En wat CJ de vorige keer ook al zij met de RV870 op komt lijkt het met dat ze niet te veel moeite in de RV7xx serie gaan stoppen.

Maar goed als het wel een kompleet verbouwde RV770 is heeft nVdia een probleem. Ze hebben de rek ook al aardig uit hun GT200b. Alleen die opvolger GT210 of zo ? met de extra shaders zou nog voor problemen kunnen zorgen. (dit zou een chip worden met iets van 300 shaders volgens de geruchten)

[ Voor 25% gewijzigd door Astennu op 06-03-2009 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sja ik denk dat zowel Nvidia als ATI de les van 3Dfx wel geleerd hebben en niet alles voor langere gewin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Astennu schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 14:09:
En wat CJ de vorige keer ook al zij met de RV870 op komt lijkt het met dat ze niet te veel moeite in de RV7xx serie gaan stoppen.
De RV870 laat nog wel even op zich wachten. In de tussentijd is de piek in de verkopen van de RV770 er ook wel uit. AMD kan het zich met de huidige stand van zaken niet veroorloven om dan nog maar eens zes maanden achterover te leunen. De eerder geclaimde 20% winst is noodzakelijk om de verkopen op peil te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Edmin schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 14:35:
[...]

De RV870 laat nog wel even op zich wachten. In de tussentijd is de piek in de verkopen van de RV770 er ook wel uit. AMD kan het zich met de huidige stand van zaken niet veroorloven om dan nog maar eens zes maanden achterover te leunen. De eerder geclaimde 20% winst is noodzakelijk om de verkopen op peil te houden.
Nee ok zo moeten wel iets doen maar een speedbump van 10% zou genoeg zijn. Daar is geen chip van 25% voor nodig. (daar hebben we het over als we de GTX280 willen evenaren voor de GTX285 heb je 30-35% nodig)

Een chip van 25% boven op de RV770 zou wel weer veel nieuwe klanten trekken. Maar de vraag is verdien je het terug ? De chip zou gewoon 55nm zijn. En hij moet dan wel groter zijn als de RV770. Want AMD kan niet 2x toveren. Met overgang van de RV670 naar de RV770 hebben ze alles al een stuk kompacter gemaakt. Ik denk niet dat ze dat nog een keer voor elkaar krijgen. In ieder geval niet zo efficient als de eerste keer.

Maar ik wil wel een super snelle RV790. Dan koop ik er zeker een. Bij een simpele speedboost wacht ik toch maar even op de RV870.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:23
ach, ze slopen die sideport er gewoon uit, slaan er een paar extra shaders in, gooien het voltage wat omhoog en plaatsen een grotere koeler waardoor de 900+ mhz gehaald word: VOILA!, a gtx280/gtx285 killer is born :+

appeltje eitje techniek.... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Roddels van Cebit van partners die 'anoniem' willen blijven.

RV790 is niets meer dan een overgeklokte RV770. De standaard versie draait op 850Mhz core en 975Mhz mem. Door het gebruik van een verbeterd 55nm proces (zie een van m'n voorgaande posts over 55nm GT RV790 vs 55nm GC RV770) zijn hogere kloksnelheden mogelijk. 900Mhz moet nu gemakkelijk te doen zijn. Dit wordt aan partners overgelaten voor de OC versies die eind April gelanceerd zullen worden, een aantal weken nadat de 'standaard' RV790 begin april gelanceerd is.

Daarnaast lijkt er geen X2 versie te komen, tenzij deze echt significant sneller is dan een GTX295. Misschien dat dit aan partners zelf wordt overgelaten om uit te brengen zoals Sapphire dat deed met de HD4850X2. De launchprijs was in dollars al min of meer bekend. Nu dan de euro prijs. Volgens PC Games Hardware zou de HD4890 rond de €230-€240 gelanceerd worden en niet duidelijk is of het hier om de 1GB of 2GB variant gaat. Mijn gok.. 1GB.

Hiermee komt de HD4890 wat betreft prijs gezien nagenoeg recht tegenover de goedkoopste GTX260 Core 216 uit de pricewatch. De HD4890 neemt het stokje dus over van de HD4870 en aangezien de HD4870 1GB het prima doet tegenover een GTX260 Core 216, zal de HD4890 dus nog een betere prijs/prestatie verhouding brengen.

Bron: http://www.pcgameshardwar...mors-from-the-Cebit/News/

Afgaande op de goedkoopste prijzen uit de pricewatch zou je uit kunnen gaan van de volgende situatie (even geen X2 meegerekend):

HD4890 1GB OC/XXX/Superclocked: €279
HD4890 1GB: €229/€239 - vs GTX 260
HD4870 1GB: €179 - vs GTS 250 OC
HD4870 512MB: €149 - vs GTS 250 1GB
HD4850 512MB: €119 - vs GTS 250 512MB
HD4770 512MB: €99 (goedkoopste HD4830 = €89) - vs GTS 240
HD4750 512MB: €79 - vs GF9600GT

2x een HD4890 1GB in CF zou het dan op moeten kunnen nemen tegen een GTX295. Een 950Mhz OC versie zou al iets meer dan 1.5 Tflops leveren terwijl de RV770 slechts 1.2 Tflops haalt. En we weten allemaal wel dat de RV770 meer dan genoeg bandbreedte heeft en z'n performance dus meer uit corespeed verhoging moet halen.

[ Voor 5% gewijzigd door CJ op 07-03-2009 03:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weiman
  • Laatst online: 29-05 15:26
Goh, als dat het enige verschil is lijkt het me het verstandigst om gewoon een 2 HD4870 te halen ofzo.. die zijn nu niet bepaald duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een 2 gb hd4870 van sapphire komt eraan!

http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=12423&Itemid=1

[ Voor 89% gewijzigd door Anoniem: 286793 op 07-03-2009 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

CJ schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 13:50:
En de geruchtenmolen van Fudzilla gaat nu weer de andere kant op. RV790 is geen speedbump van RV770, maar is grondig onder handen genomen. :Y)

[...]

Bron: http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=12439&Itemid=1
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:23
mijn 4870 oc versie draait al op 800mhz. lijkt me sterk dat ze zoveel drukte maken om 50-100mhz verschil.

this smells........ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry ik was er niet zo bij (heb een beetje koorts 8)7 ) Zal het meteen weghalen!
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!

Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!

Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.

Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!