[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 97 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 42.257 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Anoniem: 126513 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 15:09:
Maar een goede Itanium geoptimaliseerde code is uiteraard een stuk sneller dan het zelfde doel te willen halen met een goede X86 geoptimaliseerde code. Tegenwoordig zijn de x86 procs wel een stuk verbeterd zoals bijv Core i7 en Ph 2.
Denk dat je dat nog wel eens tegen kan vallen. Het ligt gewoon aan de taak. Massive parralel is gewoon werk voor een itanium. Maar als je op Single socket zit, dan is een itanium gewoon traag vergeleken met een moderne X86 CPU. De power 6 is wel krachtig, maar is echt brute force. 4.7Ghz en ze willen nog hoger.
reviews: Is de Shanghai sterk genoeg voor AMD?
Als tegenargument voor andere structuren is natuurlijk Intels 'keuze' om voor een x86 GPU te gaan! Of dit waar zal zijn zullen we gaan zien. Wat ik van CJ las, zou er op zijn minst één consoleontwikkelaar zijn die voor een Intel GPU zou kiezen. Dat moet dan toch wel wat zijn willen ze een goede GPU bouwer zoals nVidia even aan de te ikant zetten.
Sja, Iedereen roept Larabee!!! Maar ik ben opzich nog redelijk sceptisch. Ze 'beloven'(=gerucht) dat de Larabee uit gaat komen met een een power van 1,5Tflop. Sja, een RV770 core haalt al 1,2 Tflop. Bedenk nu dus dat de volgende generatie weer een stap sterker word. Dan kan de Larabee wel uit komen op 1,5Tflop, maar dan zijn ati en nvidia al een stuk verder. 2 Tflop voor een single GPU zit er al te komen hoor. :> . Al zegt Tflop niet alles over performance, het maakt wel makkelijk vergelijken. O-) . Voordeel van Larabee is natuurlijk gewoon de coding.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 09-02-2009 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07 08:00
Weet iemand waneer de nieuwe HD49 serie uitkomen van ATi? want ik wil dan in die tijd mijn 4850s verkopen en dan de 4995X2 halen, als hij niet prijzig is, dan meteen een i7 erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
Niemand weet het. Wanneer het wel bekend is (of bekend gemaakt mag worden) dan hoor je het hier in dit topic als een van de eersten.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:46
edit:

nevermind, verplaats in ander topic :)

[ Voor 85% gewijzigd door Mich op 09-02-2009 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is het nieuwstopic, dus geen topic voor problemen etc. Hier voor kan je terecht bij => Het ATi HD48XX Ervaringen Topic - Deel 7 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107626

Anoniem: 134818 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 15:25:
... Ze 'beloven'(=gerucht) dat de Larabee uit gaat komen met een een power van 1,5Tflop. Sja, een RV770 core haalt al 1,2 Tflop. Bedenk nu dus dat de volgende generatie weer een stap sterker word. Dan kan de Larabee wel uit komen op 1,5Tflop, maar dan zijn ati en nvidia al een stuk verder. 2 Tflop voor een single GPU zit er al te komen hoor. :> ...
Beetje kortzichtig misschien? T gaat natuurlijk om de performance per mm2. Verder is Intel sowieso een stapje voor in processing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die was ook niet spectaculair hoor. Ook de TDP was redelijk on par met de rest.
reviews: Larrabee: op het kruispunt van gpu en cpu
Maar hoe gaat Larrabee er in de praktijk uitzien? Geruchten spreken over een videokaart met 24 cores, met een kloksnelheid van 2GHz en een tdp van 150W. Zo'n beest zou op papier 1,5 teraflops aan rekenkracht hebben
Maar goed. Dat zijn oude geruchten. Altijd eerst zien dan geloven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.xbitlabs.com/n...t_Company_s_Web_Site.html
Technical specifications of the ATI RV740, M93 and M97 graphics processors are unknown at present.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 10-02-2009 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 08:42
De eerste stappen naar OpenCL welliswaar pas op de CPU

AMD zeigt erste OpenCL-Demo auf der CPU

http://www.computerbase.d...ruar/amd_opencl-demo_cpu/

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-07 08:00
Anoniem: 107626 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 20:43:
[...]

Beetje kortzichtig misschien? T gaat natuurlijk om de performance per mm2. Verder is Intel sowieso een stapje voor in processing.
Ik ben heel benieuwd waar Intel mee komt. Als Larabee een beetje mee kan komen qua performance, dan schaf ik er misschien wel eentje aan tegen die tijd om mee te spelen. Ik denk echter dat als ze de beloofde 1.5Tflops halen, niet mee kunnen komen met Ati/nVidia. Tegen die tijd zitten zij ook zeker wel op 1.5Tflops, daarnaast is de hardware van de traditionele videokaarten special purpose hardware en daardoor altijd sneller dan een software matige OpenGL of DirectX laag op een Larabee (die geen OpenGL of DirectX hardwarematig doet, maar een x86 software implementatie draait).

Je moet echter ook niet vergeten dat als er één of twee jaar geleden is geroepen: 1.5Tflops, dat dit niet hoeft te betekenen dat het niet meer wordt. Kijk maar wat Ati deed met de HD4xxx serie. Er was ruimte voor meer power en er was meer power nodig om op het juiste concurrentie niveau te komen. Datzelfde kan Intel natuurlijk ook doen.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 20:17

Sayko

Knowledge Is Power

Eindelijk ook Hardware transcoding op de Ati kaarten met cyberlink. Ik zal vanavond eens testen.

http://www.cyberlink.com/multi/download/patches_4_en_US.html
Build 2519

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icam0
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-06-2021
Modbreak:Zie de waarschuwing.
Om je vraag toch kort te beantwoorden: Ooit afgevraagd waar "DDR" voor staat? Opzoeken :P
En die MHzen... DDR doet Basissnelheid x 2. Dus 993MHz maak afgerond maal 2 die 1.9 GHz. Alleen is de ene keer de DDR snelheid genoteerd en de andere keer de basissnelheid.
Daar zouden we de Pricewatchers eens op moeten attenderen...

[ Voor 77% gewijzigd door Ultraman op 10-02-2009 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Hardware-infos komt met het bericht dat ook de komende Catalyst 9.2 waarschijnlijk nog steeds de AF DX10 bug bevat.
Wie uns ein technischer Mitarbeiter AMDs in einem Telefonat mitteilte, werde mit an Sicherheit grenzender Wahrscheinlichkeit im nächsten Catalyst, Catalyst 9.2, der Bug wieder behoben sein.

Hintergrund ist der, dass es in DirectX 10-Spielen seit besagtem Catalyst 8.12 Hotfix nicht mehr möglich ist, über den Catalyst-Treiber anisotropische Filterung zu aktivieren. Es ist gleichgültig, auf was der Regler gesetzt ist; in DirectX 10-Spielen ist er prinzipiell intern applikationsgesteuert. Problematisch ist dies nun in Spielen, wo über das Spiel-Menü die anisotropische Filterung nicht eingestellt werden kann.

Prominentestes Beispiel ist an dieser Stelle Crysis Warhead.

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
:X

Zou je alsjeblieft je Duits enorm willen bijspijkeren of anders even de Engelse vertaling willen lezen op hardware-infos????

"behoben" komt van "beheben" en betekent "gefixt".

Niemand heeft wat aan foutieve quotes en vertalingen van websites, zeker wanneer het om dit soort dingen gaat. Voor je het weet gaat het een eigen leven leiden en kom je het tegen op -tig nieuws sites.
A technical staff member of AMD told us on the phone that the bug will be solved in the next Catalyst, Catalyst 9.2, with almost certainty.
http://www.hardware-infos...s.php?news=2733&sprache=1

Volgens dit artikel is de AF bug dus gefixed en niet zoals je zegt nog steeds aanwezig! Een wereld van verschil. :>

[ Voor 10% gewijzigd door CJ op 11-02-2009 14:51 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
Omg....je hebt uiteraard gelijk. Ik schaam me diep. 7(8)7

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Newsflash: Driverheaven interviewt XFX over ATI Radeons

2009 begon goed met de aankondiging van XFX om ook ATI Radeons aan te bieden. Wat leidde tot deze beslissing? Hoe verdelen ze hun resources tussen ATI en nVidia? Komt XFX met AMD chipset moederborden? En wat staat er in de toekomst nog meer op ons te wachten?
DriverHeaven: What other cool products and designs can we expect this year? Obviously we know much of this will be under NDA, but hopefully you can entice our readers as to what XFX are planning?

Cy: At XFX we are always looking at what is next, so 2009 as mentioned at the start began with a bang - This however is only the first salvo, we intend to take ATI to the next level of overclocking as we will soon start to roll out our Black Edition Models, the clocks and designs of this are always kept confidential and only a handful of people are privy to the final specifications - If I told you I would have to kill you!

We are also very much looking forward to the new products that will be launched from ATI this year - We would love to get our teeth into this.
Lees het gehele interview hier: http://www.driverheaven.net/interviews.php?interviewid=11

En pak dan ook gelijk deze twee reviews mee als je toch op Driverheaven zit te browsen:
XFX Radeib HD 4870 1GB XXX
XFX Radeon HD 4650 1GB

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:12

Edmin

Crew Council

get on my horse!

nieuws: Samsung start massaproductie 50nm-gddr5

In navolging over de speculaties omtrent mogelijke tekorten aan GDDR5 op de markt. Samsung start de massaproductie van dit geheugen en verwacht een stijging in de vraag voor dit jaar van 20%. De productie start je natuurlijk allen als er orders binnen zijn. Heeft AMD een contract met Samsung over de levering (evt. voor de RV740 en generatiegenoten?)

• CJ
  • Niet online
(overleden)

• exodude
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-08-2023
Dat mooi moet ik nog eens over na denken, vind die kaart met de koeler erboven niet echt mooi :P maar ja dat is natuurlijk eigen mening.

Weet iemand toevallig wanneer RV790/RV740 exact uitkomt? ( misschien dat maart @ CeBit niet meer relevant is en ze het proces willen versnellen? )
En met de 5xxx serie?

Off-topic

Voor de mensen die het wat intresseert, AM3 borden.

http://www.alternate.nl/html/categoryListing.html?cat1=16&cat2=439&cat3=0&bfbox=0&&tn=HARDWARE&l1=Moederborden&l2=AMD&l3=Socket+AM3&

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Er zijn ongetwijfeld mensen die weten wanneer RV740 en RV790 uit komen, maar ik denk dat ze dat voorlopig nog niet (officieel) vertellen. ;) April is echter de maand die de laatste tijd veel in de wandelgangen genoemd wordt en ook dat de RV790XT in het $299 slot gaat vallen is een veel gehoord gerucht. De volgende generatie komt uit voor het eind van het jaar aldus mijn glazen bol.... Wanneer het officieel vermeld mag worden zie je dat als eerste terug in de first post van dit topic. :+

PC Games Hardware neemt trouwens een kijkje naar de performance van videokaarten en CPUs in F.E.A.R. 2 Project Origin. Zie: http://www.pcgameshardwar...settings-compared/?page=2 Leuk detail: De X1950Pro maakt gehakt van de GF7900GTX.

[ Voor 3% gewijzigd door CJ op 12-02-2009 19:24 ]

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-07 17:38

Format-C

Tracing Rays

CJ schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 19:22:
Wanneer het officieel vermeld mag worden zie je dat als eerste terug in de first post van dit topic. :+
Ik dacht dat jij juist dingen kón vermelden die waar waren, en nog NIET officieel bekend waren of door mensen vrijgegeven mogen worden die onder een NDA staan.

Jij staat toch niet onder enige vorm van NDA? :? Jij kan toch alles zeggen? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Format-C op 12-02-2009 20:06 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Ik sta niet onder NDA. Maar zeg nou zelf... denk je dat ik uberhaupt nog spul voor de launch krijg als ik nu al releasedates of andere zaken ga noemen die normaal gesproken wel onder NDA staan?

Vorig jaar kreeg ik ook een aantal weken voor de launch al de HD4870 binnen toen iedereen zich nog stond te verbazen over de pre-launch van de HD4850. Hoe groot acht je de kans dat ik vervroegd een RV790XT krijg of een vroeg exemplaar van de RV870 als ik nu alles er uit flap? :+

Ik ga gewoon te werk zoals ik dat altijd gedaan heb. Hier en daar een hint... en soms hebben jullie het niet eens door als er een hint verstopt is. Dat ik alles mag zeggen, wil niet zeggen dat ik dat ook doe. Dat heb ik nooit gedaan. ;)

• exodude
Mensen, wat ik me wel afvraag, heb momenteel een Ati X1900 XTX 512 MB DDR3 in mijn pc zitten en vroeg me af hoe hij presteert in vergelijking met kaarten uit bijv. de 48xx(x2) serie en tegenover Ati onboard solutions.

Ik kan geen benches vinden daarover, misschien dat een van jullie wat tegen gekomen is?
bijv. dank.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Soms moet je voorzichtig zijn om je bronnen te bewaren. Als CJ nu (in het theoretische geval dat hij dat zou kunnen) de exacte roadmap en specs van de komende twee generaties hier neer zou zetten, zou dat meteen de laatste inside-info zijn die hij hier ooit nog post.

De kip met de gouden eieren, zeg maar.

edit: Doh! in dezelfde minuut 3 posts...

edit:
@ exodude
Ik meen te hebben gelezen dat de X1900XTX nu ongeveer gelijk staat aan de HD4670. Het is in een van de topics van deze reeks voorbij gekomen.

[ Voor 25% gewijzigd door Edmin op 12-02-2009 20:14 ]

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-07 14:18
idd leuk om te zien dat de 7900gtx verslagen wordt door de veel goedkopere x1950pro.
ook goed om te zien dat de x1900xtx het spel ook nog prima aankan op nette settings! (mijn zoontje heeft mijn oude x1900xtx :o)

onvoorstelbaar dat mijn huidige 4870 maar liefst 3x zo snel is als dat monster!

en wederom gaan de gtx260 216 en de 4870 weer gezellig samen op.....

de gtx285 maakt wederom (voor zijn prijs) weinig indruk. wel is duidelijk dat hij is wat de gtx280 al minimaal had moeten zijn. 8)

• meljor
exodude: toevallig dat ik er net iets over zei.... de x1900xtx blijft in mijn ogen een geweldige kaart. mijn zoontje heeft hem dus nu en draait met een atlon x2 4400 en 2gb alle spellen op nette instellingen. zelfs crysis draait mooi op medium.

echter: de huidige kaarten zijn in veel gevallen 2 tot 3x zo snel......

mocht je gamen op 1280x1024 en AA niet belangrijk vinden in ALLE games (want sommigen kunnen wel) dan kan je x1900xtx nog wel even mee. game je op hogere resoluties en ook nog graag met AA (zoals de meesten hier) dan wordt het tijd voor een nieuwe kaart.

maar het moet gezegd: dankzij de goed structuur die ATi gebruikt heeft in de x1900 serie, zijn de kaarten nog prima bruikbaar in huidige games. dit kun je niet bepaald zeggen van de geforce 7 reeks. zelfs de 7950gx2 trekt veel huidige games amper.......

• CJ
  • Niet online
(overleden)
PC Games Hardware heeft nog een andere review online staan waarin ze verschillende GPUs uit verschillende generaties tegen elkaar afzetten.

R480, R580, R600, RV670, RV770
NV40, NV49/G71, NV50/G80, G92, GT200b/GT206

Je ziet dat de R480 toch best wel een sterke GPU was ondanks het gebrek aan SM3.0. Vaak walst hij over de NV40 heen en soms weet hij zelfs de G71 (7900GTX) van de volgende generatie bij te benen. Ook wordt goed zichtbaar dat de R580 een erg sterk staaltje techniek was (zie de vergelijking met G71) en dat deze de R600 soms beschamend op achterstand weet te zetten. Des te duidelijker is daardoor ook weer de sprong naar RV770, waarmee ATI zich weer op de kaart weet te zetten tegen het geweld in van de G80.

http://www.pcgameshardwar...-card-generations/?page=1

• exodude
Wat ik me wel nog steeds afvraag is de koeling/warmte en het stroom verbruik.

De Ati X1900XTX wat hier in zit heeft de standaard koeling ( de kaart is ook niet van een externe partij zoals Sapphire ) en heeft idle al een temperatuur van ~50 graden celsius en onder het spelen van bijvoorbeeld Bioshock ( wat hij ook nog eens op high settings kan doen terwijl de frame rates net nog te doen zijn ) een temperatuur van 80-90 graden zonder fanspeed te veranderen.

Die temps zorgen er voor dat de computer vast blijft hangen en ik niet verder kan spelen.

• CJ
  • Niet online
(overleden)
De temps die je noemt zijn normaal voor de R580 GPU die in je X1900XTX zit, zowel onder load als idle. Probeer de luchtstroom in je kast eens te verbeteren... heb je ook last van vastlopers wanneer je met open systeemkast speelt? In principe zou het verhitten van een GPU in z'n uppie niet moeten zorgen voor vastlopers van het systeem en zijn er meer factoren die er samen aan bijdragen.

Verder past dit eigenlijk niet meer in dit topic aangezien we het nu over een helpdeskprobleem gaan hebben en dit geen helpdesktopic is maar een NIEUWS topic. Het antwoord op je (overigens best interessante) eerste vraag (hoe presteert de X1900XTX tov de huidige generatie) is gegeven. De X1950XTX (die niet meer was dan een iets getweakte X1900XTX) presteert soms beter dan de HD2900XT zeker met AA aan. Voor het overgrote deel zit-ie er echter net onder. Aangezien een HD4670 een gestripte (en op sommige gebieden verbeterde) HD2900XT is, kan je er van uit gaan dat de prestaties van de X1900XTX vergelijkbaar is met de HD4670.

• exodude
CJ schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 21:39:
De temps die je noemt zijn normaal voor de R580 GPU die in je X1900XTX zit, zowel onder load als idle. Probeer de luchtstroom in je kast eens te verbeteren... heb je ook last van vastlopers wanneer je met open systeemkast speelt? In principe zou het verhitten van een GPU in z'n uppie niet moeten zorgen voor vastlopers van het systeem en zijn er meer factoren die er samen aan bijdragen.

Verder past dit eigenlijk niet meer in dit topic aangezien we het nu over een helpdeskprobleem gaan hebben en dit geen helpdesktopic is maar een NIEUWS topic. Het antwoord op je (overigens best interessante) eerste vraag (hoe presteert de X1900XTX tov de huidige generatie) is gegeven. De X1950XTX (die niet meer was dan een iets getweakte X1900XTX) presteert soms beter dan de HD2900XT zeker met AA aan. Voor het overgrote deel zit-ie er echter net onder. Aangezien een HD4670 een gestripte (en op sommige gebieden verbeterde) HD2900XT is, kan je er van uit gaan dat de prestaties van de X1900XTX vergelijkbaar is met de HD4670.
Sorry, dankje trouwens voor het beantwoorden van mijn vragen en het ligt inderdaad aan de koeling in mijn systeem, er zit maar een intake fan in.

Verder zag ik dit nog http://forums.hardwarezone.com.sg/showthread.php?p=35154203

5870x4

Master/Slave principe

[ Voor 3% gewijzigd door exodude op 12-02-2009 21:46 ]

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:31

Grozno

acts without consequence!

Daar staat wel leuk bij elk plaatje: Concept by IlluminAti

;)

Edit: Waarom post je het dan?

[ Voor 18% gewijzigd door Grozno op 12-02-2009 22:10 ]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• exodude
Grozno schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 22:01:
Daar staat wel leuk bij elk plaatje: Concept by IlluminAti

;)
Ik beweer ook niet dat dat ook echt de 5xxx(xX) serie gaat worden.

;)

Edit/

De prijzen zullen ook verwaarloosbaar zijn als het waar zou zijn.
oa door economische status.

[ Voor 24% gewijzigd door exodude op 12-02-2009 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

Het lijkt erop dat Catalyst 9.2 spoedig online staat:

http://twitter.com/CatalystMaker

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Catalyst Maker heeft afgelopen week ook op Rage3D bevestigd dat Catalyst 9.3 in Maart komt en hij durfde het zelfs aan om te voorspellen dat Catalyst 9.4 in April komt. :+
News on the street - I can confirm that 9.2 will be in Feb, and 9.3 will be in March, and heck why not 9.4 will be in April.
http://rage3d.com/board/s...1335783259#post1335783259

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 10:45
Nog bedankt CJ voor de tips so far :)

Ik ben ook benieuwd of er vrij snel een RV790 X2 komt of dat dat toch een tijdje gaat duren.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monda
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-07 17:46
exodude schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 21:18:
Wat ik me wel nog steeds afvraag is de koeling/warmte en het stroom verbruik.

De Ati X1900XTX wat hier in zit heeft de standaard koeling ( de kaart is ook niet van een externe partij zoals Sapphire ) en heeft idle al een temperatuur van ~50 graden celsius en onder het spelen van bijvoorbeeld Bioshock ( wat hij ook nog eens op high settings kan doen terwijl de frame rates net nog te doen zijn ) een temperatuur van 80-90 graden zonder fanspeed te veranderen.

Die temps zorgen er voor dat de computer vast blijft hangen en ik niet verder kan spelen.
Precies zelfde probleem met de zelfde kaart... heb voor een fan en achter een fan...(Cooler master Mystique)
Met ventilator in open kast blazen zorgt voor minder vastlopers. Heb het probleem nooit kunnen oplossen...

PSN: Mondaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ola ola, tijdje terug alweer mn laatste post, lees het forum nog wel een paar x per week. Altijd leuke nieuwtjes (knipoog naar CJ). Draai zelf nog altijd op mn 4870x2 die ik vanaf dag 1 in bezit had :)

Wat ik even wil mededelen is dat er waarschijnlijk een soort van 'bug' in 9.1 CCC zit.

Sinds ik die erop heb (vista 64bit ultimate) heb ik problemen met het afsluiten van company of heroes (na het afsluiten of terugkeren naar het menu na het een potje te hebben gespeeld, krijg je de o zo bekende melding .... has stopped working).

Een maat van me heeft dezelfde videokaart en zelfde OS en heeft dit probleem ook precies hetzelfde. Aangezien ik dit probleem nog nooit eerder heb gehad en kort na de install van 9.1 optrad, heb ik zo m'n vermoedens. Daarom wil ik het even laten weten zodat meer mensen dit misschien herkennen.

Toegevoegd: Een 'nieuwtje':

Sapphire Radeon HD 4850 X2 sinkt im Preis
http://www.computerbase.d..._radeon_hd_4850_x2_preis/

[ Voor 10% gewijzigd door peakaboo op 13-02-2009 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
Monda schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 09:01:
[...]

Precies zelfde probleem met de zelfde kaart... heb voor een fan en achter een fan...(Cooler master Mystique)
Met ventilator in open kast blazen zorgt voor minder vastlopers. Heb het probleem nooit kunnen oplossen...
ik wil hier toch nog even kort op reageren: Ik had precies hetzelfde teoen met zowel de x1950pro als daarna met de x1900xtx. De oplossing is simpel: plaats een extra fan op de kaart ter hoogte van waar de vrm's zitten. deze worden namelijk nog heter dan de rest van de kaart en dat zorgt na een tijdje gamen voor problemen, en niet de gpu of geheugen. graag even zelf opzoeken waar de vrm's zitten want dit is wel weer genoeg offtopic (sorry)

eh nieuwtje dan maar? catalyst 9.12 komt waarschijnlijk in december... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-07 08:52
CJ schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 19:22:
Er zijn ongetwijfeld mensen die weten wanneer RV740 en RV790 uit komen, maar ik denk dat ze dat voorlopig nog niet (officieel) vertellen. ;) April is echter de maand die de laatste tijd veel in de wandelgangen genoemd wordt en ook dat de RV790XT in het $299 slot gaat vallen is een veel gehoord gerucht.
Officieel zal ik het zeker niet vertellen. Maar de 4890 is 20% sneller (tov 4870) komt met 1G DDR5 en zal ~299$ gaan kosten. Officiele prijs staat nog niet vast dit ligt aan nieuwe NV pricing. M/Apr zul je de standaard SKU zien en E/Apr de OC versie (25-30% sneller). Zullen bieden tussen de 285 en 260 van NV gezet worden.

De 4770 (target 9800GT) komt in mei en zal ~119$ kosten met 512MB DDR5, de costdown is de 4750 (target 9600GT) en die heeft 1G DDR3 voor een prijs van ~99$. Prijzen kunnen hoger uitvallen want mem prijs is al met 40% omhoog geschoten sinds deze aankondiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246336

Veel beter samengevat als mijn"woensdag gehaktdag"waar ik terecht een mod standje kreeg referent op de vele woensdagen waar de Ati Catalyst driver werd uitgegeven en doelde op de vele klaagzangen tov de ATI driver ontwikkeling mbt snelheid en degelijkheid en dergelijke.
Humor moet idd te begrijpen zijn:

"eh nieuwtje dan maar? catalyst 9.12 komt waarschijnlijk in december... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286793

Ik ben van plan een nieuw core I7 systeem aan te schaffen met een nvidia gtx 260 black edition.

Ik ben nu alleen erg bang dat als ik dat ding koop er al weer een gt 300 aankomt. Of natuurlijk een nieuwe ati kaart. Cj, jij denk dat de nieuwe ati kaart eind 2009 verschijnt? En wat denk je van de nieuwe nvidia kaart (niet echt ontopic maar toch).

Ik ben van plan mijn systeem zo in april of mei te kopen. Is het dan verstandig om nog gewoon met de gtx 260 te gaan aangezien de nieuwe ati kaarten (en die van nvidia ook) toch al weer onderweg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

en waarom denk je dat het ATi nieuwstopic een goede plek is om dat te vragen? Kijk even naar de BBG discussie hier of loop eens langs het NVidia topic.

Natuurlijk zal er aan het einde van het jaar een nieuwe generatie grafische kaarten zijn. Dat is nou eenmaal het lot van een pc gamer.

[ Voor 24% gewijzigd door Edmin op 14-02-2009 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Ik zal proberen toch antwoord te geven maar het wel een beetje in de discussiesfeer te houden, De GT300 van nVidia laat nog op zich wachten. Deze mag je rond dezelfde tijd verwachten als de RV870 en zal net als de nieuwe ATI Radeon volledig DX11 compliant zijn. nVidia komt eerst nog met de GT212. De GT212 is volgens hardnekkige geruchten datgene wat G92 was tot G80, maar dan van GT200(b)/GT206, een flink getweakte die-shrink die veel efficienter is.

nV zal wel met een veel efficientere chip moeten komen, want GT200 en zelfs de 55nm GT200b/GT206 zijn verschrikkelijk inefficient. Want zeg nou zelf... Een chip die bijna 2x keer zo groot is als de RV770, 2x meer ROPs heeft (32 vs 16), 2x meer TMUs heeft (80 vs 40), waar de shaders bijna 100% sneller draaiden dan de RV770 (750Mhz vs 1400/1500Mhz), die een 2x zo grote memory interface heeft (512 vs 256), die alle I/O en SLI onderdelen op een aparte chip (NV/IO chip) moet plaatsen.... en dan gemiddeld slechts 10-20% sneller is en soms zelfs het onderspit moet delven tegen de RV770... dat kan je gewoon geen efficiente chip noemen.

De verwachting is dus dat nV rond de (na)zomer met een chip komt die afgeslankt is en efficienter. Denk bv aan een 256-bit memory interface met GDDR5 ipv een 512-bit memory interface met GDDR3. Hierdoor zal de GPU zelf al zo'n 200M transistoren kleiner kunnen worden. Verder zal men ongetwijfeld werken aan de 8xAA performance, omdat tijdens deze generatie daar pijnlijk de achilleshiel van de GT200 (en G80/G92) architectuur duidelijk wordt tov de RV770. Men zal de ROPs dus eindelijk na jaren onder handen nemen om AA performance te verbeteren. Als het ze lukt om GT212 op 40nm te maken met de nodige efficientie tweaks, dan zou nV een GPU moeten kunnen maken die zo'n 30-40% sneller is dan GT200(b), maar toch kleiner en goedkoper is.

GT300 zal een volledig ander beest zijn. De verwachting is dat nV wat drastischer de bezem door z'n architectuur zal heen laten gaan dan AMD dat gaat doen bij de RV870. Het zal zelfs kunnen dat deze meer gaat lijken op de RV770... bedenk je wel... de ontwikkeling van deze GPU werd eind 2005/begin 2006 gestart... toen G80 al uitontwikkeld was en toen ATI net de R580 had uitgebracht die nV toch flink aan het schrikken bracht. Ze zagen dat ATI ineens voor meer shaderpower ging per pipeline (3 shaderunits per pipeline) ging (wat ze vanzelfsprekend ook doorzetten in R6x0 en R(V)7x0 met hun 5 streamprocessors per shaderunit) en dat het efficient werkte (zie vooral nu de X1900XTX vs GF7900GTX). Dus het zou me niks verbazen als nV ook die kant op gaat... van streamprocessors die nu 1 bewerking per klokslag uitvoeren (wel op dubbele kloksnelheid), naar streamprocessors die meer bewerkingen per klokslag kunnen uitvoeren a la de shaderunits van AMD die er in het gunstigste geval 5 kunnen uitvoeren.

Het wordt in ieder geval een interessante strijd weer in de tweede helft van dit jaar. Nu MS al van verschillende kanten laat merken dat Windows 7 echt wel dit jaar uit gaat komen (zie bv aangekondigde Vista -> Win 7 omruil programma's), kan je er van uit gaan dat AMD en nV hun DX11 kaarten dan klaar zullen hebben staan om de vele zieltjes te winnen van de gamers. Overigens moet ik nog wel zeggen dat ik het me goed kan voorstellen als nV besluit om hun GT212 helemaal niet uit te brengen wanneer DX11 en/of Windows 7 bv al rond de zomer uitgebracht gaat worden.

Wat verstandig is om te kopen... je weet nu dat rond April er een verbeterde versie aan gaat komen van de RV770 die de GTX285 gaat benaderen in performance voor een prijs van $299. nV gaat niet stil zitten... die gaan de prijzen ook laten zakken als reactie. Rond april zou je dus niet vreemd moeten opkijken als de GTX260 en GTX285 een stuk goedkoper zijn dan op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
De informatie die AMD aan partners gegeven heeft over de HD4890 (dus de info die The Source hier postte) gaat snel de wereld over. VR-Zone heeft er al een artikel aan gewijd en ik kan je zeggen dat ze deze info niet via mij gekregen hadden (nou ja, niet compleet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen woord over het aantal SPU's...... Zou die dan gelijk blijven?! :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-01 11:24
The pricing? Between US$199 to US$249.
Dat klinkt toch wel wat gunstiger dan het verhaal van The Source ;) Helaas ook wat onwaarschijnlijker...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
En toch komt het allemaal van dezelfde bron. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CJ schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 12:17:
Ik zal proberen toch antwoord te geven maar het wel een beetje in de discussiesfeer te houden, De GT300 van nVidia laat nog op zich wachten. Deze mag je rond dezelfde tijd verwachten als de RV870 en zal net als de nieuwe ATI Radeon volledig DX11 compliant zijn. nVidia komt eerst nog met de GT212. De GT212 is volgens hardnekkige geruchten datgene wat G92 was tot G80, maar dan van GT200(b)/GT206, een flink getweakte die-shrink die veel efficienter is.

nV zal wel met een veel efficientere chip moeten komen, want GT200 en zelfs de 55nm GT200b/GT206 zijn verschrikkelijk inefficient. Want zeg nou zelf... Een chip die bijna 2x keer zo groot is als de RV770, 2x meer ROPs heeft (32 vs 16), 2x meer TMUs heeft (80 vs 40), waar de shaders bijna 100% sneller draaiden dan de RV770 (750Mhz vs 1400/1500Mhz), die een 2x zo grote memory interface heeft (512 vs 256), die alle I/O en SLI onderdelen op een aparte chip (NV/IO chip) moet plaatsen.... en dan gemiddeld slechts 10-20% sneller is en soms zelfs het onderspit moet delven tegen de RV770... dat kan je gewoon geen efficiente chip noemen.

De verwachting is dus dat nV rond de (na)zomer met een chip komt die afgeslankt is en efficienter. Denk bv aan een 256-bit memory interface met GDDR5 ipv een 512-bit memory interface met GDDR3. Hierdoor zal de GPU zelf al zo'n 200M transistoren kleiner kunnen worden. Verder zal men ongetwijfeld werken aan de 8xAA performance, omdat tijdens deze generatie daar pijnlijk de achilleshiel van de GT200 (en G80/G92) architectuur duidelijk wordt tov de RV770. Men zal de ROPs dus eindelijk na jaren onder handen nemen om AA performance te verbeteren. Als het ze lukt om GT212 op 40nm te maken met de nodige efficientie tweaks, dan zou nV een GPU moeten kunnen maken die zo'n 30-40% sneller is dan GT200(b), maar toch kleiner en goedkoper is.

GT300 zal een volledig ander beest zijn. De verwachting is dat nV wat drastischer de bezem door z'n architectuur zal heen laten gaan dan AMD dat gaat doen bij de RV870. Het zal zelfs kunnen dat deze meer gaat lijken op de RV770... bedenk je wel... de ontwikkeling van deze GPU werd eind 2005/begin 2006 gestart... toen G80 al uitontwikkeld was en toen ATI net de R580 had uitgebracht die nV toch flink aan het schrikken bracht. Ze zagen dat ATI ineens voor meer shaderpower ging per pipeline (3 shaderunits per pipeline) ging (wat ze vanzelfsprekend ook doorzetten in R6x0 en R(V)7x0 met hun 5 streamprocessors per shaderunit) en dat het efficient werkte (zie vooral nu de X1900XTX vs GF7900GTX). Dus het zou me niks verbazen als nV ook die kant op gaat... van streamprocessors die nu 1 bewerking per klokslag uitvoeren (wel op dubbele kloksnelheid), naar streamprocessors die meer bewerkingen per klokslag kunnen uitvoeren a la de shaderunits van AMD die er in het gunstigste geval 5 kunnen uitvoeren.

Het wordt in ieder geval een interessante strijd weer in de tweede helft van dit jaar. Nu MS al van verschillende kanten laat merken dat Windows 7 echt wel dit jaar uit gaat komen (zie bv aangekondigde Vista -> Win 7 omruil programma's), kan je er van uit gaan dat AMD en nV hun DX11 kaarten dan klaar zullen hebben staan om de vele zieltjes te winnen van de gamers. Overigens moet ik nog wel zeggen dat ik het me goed kan voorstellen als nV besluit om hun GT212 helemaal niet uit te brengen wanneer DX11 en/of Windows 7 bv al rond de zomer uitgebracht gaat worden.

Wat verstandig is om te kopen... je weet nu dat rond April er een verbeterde versie aan gaat komen van de RV770 die de GTX285 gaat benaderen in performance voor een prijs van $299. nV gaat niet stil zitten... die gaan de prijzen ook laten zakken als reactie. Rond april zou je dus niet vreemd moeten opkijken als de GTX260 en GTX285 een stuk goedkoper zijn dan op dit moment.
Geweldig!

Ik ben alleen wel erg bang voor het stroomverbruik van dat ding. Ik hoop echt dat dat ze net als bij nV het stroomverbruik in idle laag houden. Ik vraag me af: kan het stroomverbruik minderen alleen door de verbeterde RV790 chip? Stroomverbruik is tegenwoordig zeker wel een issue. Maarja door zijn lage prijs verdien je die prijs in stroom zeker wel terug. Ik wacht zoieso even tot april om te kijken hoe de hd 4890 het gaat doen.

Ik zou wel graag willen weten hoe ze dat gaan doen met de hitte die dat ding vrij maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het stroomverbruik zal ongetwijfeld binnen de perken blijven. Ik maak me meer zorgen over de warmteontwikkeling. Dat vind ik op het moment echt het grootste nadeel van de 4870. Met name de digitale VRM's worden kokend heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exodude
Edmin schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 17:49:
Het stroomverbruik zal ongetwijfeld binnen de perken blijven. Ik maak me meer zorgen over de warmteontwikkeling. Dat vind ik op het moment echt het grootste nadeel van de 4870. Met name de digitale VRM's worden kokend heet.
http://www.overclock.net/...-hd-4870-vrm-cooling.html

Misschien leuk artikel?

Het stroomverbruik zal ook lager uitvallen in 40 nm procedure, hoeft niet perse te betekenen dat een 4890 100 watt minder verbruikt dan een 4870, maar het zal waarschijnlijk lager uitvallen. hoewel dat ook nog de vraag maar is sinds de hogere clock en ja als de hitte dan nog te groot is kun je nog altijd een aftermarket cooler kopen of voor een watergekoelde oplissing gaan. ( wat, neem ik aan, elke tweaker wel begrijpt/weet :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-07 08:52
CJ schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 12:17:
Het kan wel eens een keer zijn dat Windows met DX11 er eerder is als de HW voor DX11. Overigens gaat de DX11 kaarten van ATI ook True HD Audio support (dus met DRM). Samples worden pas in Q2 verwacht dus ik verwacht de daadwerkelijke hardware niet voor Q4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Het ligt er natuurlijk maar net aan hoe de eerste A11 sample uit de bus komt. AMD begint altijd met de A11 sample. Daarna moet-ie vaak nog een keertje terug en is de A12 pas de productiesample.

Met de RV670 ging het echter in 1x goed en werd van de A11 sample de productiesample gemaakt. Daardoor kon die een maand of 2 voor de geplande datum uitgebracht worden. Het duurde toen dus nog geen extra kwartaal om 'm uit te brengen. Dus afhankelijk van of het mee of tegen zit (door bv eigen of externe fouten zoals TSMC die nu problemen heeft met 40nm bij bepaalde producten), kan het dus best zijn dat een verwachting in Q2 al een echt product in Q3 oplevert wat dus in de nazomer/back-to-school periode zou zijn. Gaat het tegen zitten dan kunnen we echter zo een half jaar verder zijn (zie R520).

Ik verwacht zelf een late Q3, vroege Q4 launch... afhankelijk van wanneer NV hun DX11 generatie lanceert en hoe die presteert....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar directx 11 is toch volledig backwards-compatible met directx 10/10.1?

http://www.bit-tech.net/b...a-look-at-what-s-coming/2

Of worden er op het moment speciale kaarten gemaakt die extra goed met directx 11 werken?

Overigens ben ik ook bang voor de hitte die het ding gaat produceren. Alleen denk ik wel dat er een goede oplossing voor bedacht wordt. Ze kunnen toch niet een kaart leveren die nog ergere problemen met hitte heeft dan de vorige? Ik bedoel: ATI wil toch verbeteren? Het lijkt mij zeer logisch dat ze notitie hebben genomen van de problemen van hun vorige kaarten en dat ze het op alle mogelijke manieren proberen te verbeteren.

De tijd zal het leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Anoniem: 286793 schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 20:27:
Maar directx 11 is toch volledig backwards-compatible met directx 10/10.1?

http://www.bit-tech.net/b...a-look-at-what-s-coming/2

Of worden er op het moment speciale kaarten gemaakt die extra goed met directx 11 werken?
Dat betekent dat de dx10.1 code in zijn geheel in de Dx11 API zit, maar het wil niet zeggen dat je Dx10.1 GPU alle Dx11 instructies aankan.

exodude, hier een thread waar dit probleem uitgebreid uit de doeken wordt gedaan:
http://www.xtremesystems....hread.php?t=194121&page=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er staat letterlijk:

Multi-threading is also a welcome and much-needed addition to the API – the best thing about it though has to be the backwards compatibility, subject to driver updates from the hardware vendors, with DirectX 10 hardware. This will likely really benefit multi-GPU setups, because they’re often CPU limited – being able to queue up draw calls on multiple CPU cores makes a lot of sense in that respect. However, what’s worrying about that is the potential for even more multi-GPU products – I really hope that, at some point, we can get the scaling we as customers deserve from these double-chipped cards all the time.

Hoezo heeft iedereen het steeds over dat het niet werkt op directx 10 hardware. Bedoel je met ''...maar het wil niet zeggen dat je Dx10.1 GPU alle Dx11 instructies aankan.'' Dat sommige games in directx 11 werken op een directx10 graka dat ze helemaal, niet werken op zon graka (in directx 11) of dat ze gedeeltelijk niet/wel werken in directx11. Ik ben echt heel erg in de war. Hier lees ik toch ook weer dat het werkt op oude hardware.

http://blog.wired.com/games/2008/07/directx-11-supp.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

http://msdn.microsoft.com/en-us/directx/aa937789.aspx
Direct3D 11 provides additional pipeline stages to support real-time tessellation of high order primitives. With extensively programmable capabilities, this feature allows many different methods for evaluating high-order surfaces, including subdivision surfaces using approximation techniques, Bezier patches, adaptive tessellation, and displacement mapping. This feature will only be available on Direct3D 11-class hardware, so in order to evaluate this feature you will need to use the Reference Rasterizer. For a demo of tessellation in action, check out the SubD11 sample available through the Sample Browser.
Hier zie je wat ik bedoel. Dx11 mode zal werken op Dx10 hardware, maar niet alle features worden ondersteund. Dit heeft zijn weerslag op de kwaliteit van de beelden en ook op de snelheid waarmee de graka de instructis afhandelt. Tesselation is een feature waar veel mensen naar uitzien, omdat het realistischer beelden op je scherm zou kunnen brengen. Dat werkt dus alleen met Dx11 hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:45

Cheezus

Luiaard

Anoniem: 286793 schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 21:08:

Hoezo heeft iedereen het steeds over dat het niet werkt op directx 10 hardware. Bedoel je met ''...maar het wil niet zeggen dat je Dx10.1 GPU alle Dx11 instructies aankan.'' Dat sommige games in directx 11 werken op een directx10 graka dat ze helemaal, niet werken op zon graka (in directx 11) of dat ze gedeeltelijk niet/wel werken in directx11. Ik ben echt heel erg in de war. Hier lees ik toch ook weer dat het werkt op oude hardware.
Kort gezegd werkt een DX11 game niet op je DX10(.1) graka.
Een game zal echter niet alleen DX11 ondersteunen maar ook een alternatief hebben voor een oudere DX. Dan zal de game niet optimaal draaien (trager of minder effecten) maar nog wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt! Nu snap ik het!

Microsoft unveiled Direct3D 11 at the Gamefest 08 event in Seattle, with the major scheduled features including GPGPU support, tessellation[11][12] support, and improved multi-threading support to assist video game developers in developing games that better utilize multi-core processors. Direct3D 11 will run on Windows Vista and its successor Windows 7. Parts of the new API such as multi-threaded resource handling can be supported on Direct3D 9/10/10.1-class hardware. Hardware tessellation and Shader Model 5.0 will require Direct3D 11 supporting hardware. [13] Microsoft has since released the Direct3D 11 Technical Preview. [14]. DirectX 11 is scheduled to be released as part of the Windows 7 operating system.

Multithreading gaat dus wel werken op directx 10 graka. Maargoed ik denk dat ik dat ik zeker niet ga wachten op directx 11. Er moet ook nog support komen en ik moet echt nog maar gaan zien hoe erg prachtig die effecten nou eigenlijk zijn (ik heb wel eens een preview gezien). Daar komt ook nog bij dat er weinig bekent is over de kaarten en ook de release date is zo goed als niet bekend.

De hd4890 is zeker nog wel minstens een jaar zeer goed te gebruiken en ook nog eens voor een lage prijs. Daar kan nvidia toch niet tegenop. Als directx 11 vroeg verschijnt zal nV de technologie gebruiken in hun nieuwe graka's (gt 300). Zit het echter tegen dan moeten ze er vlug nog even een graka's tussen proppen om te blijven concurreren met de hd4890.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Ik snap de verwarring niet? Het gaat gewoon zo meteen weer zoals het altijd is gegaan wanneer er een nieuwere versie van DirectX uit komt. De nieuwe versie ondersteunt hardwarematig alle functionaliteit uit de oudere voorgaande versies. Omgekeerd kan een oudere versie bepaalde onderdelen van een nieuwere DX versie ondersteunen, maar het zal nooit alle functies hardwarematig ondersteunen.

Dus om straks DX11 games te kunnen spelen heb je straks echt een DX11 kaart nodig. Computeshader nodig? Jammer, maar dat gaat niet met je HD4890. Tesselation nodig? Helaas, maar je GTX285 heeft dat niet.

Natuurlijk zullen er fallbackpaths aanwezig zijn omdat bepaalde dingen ook bv onder DX10.1 mogelijk zijn, maar wanneer je specifieke DX11 functies nodig hebt... dan heb je echt een RV870 of GT300 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

CJ schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 21:55:
Ik snap de verwarring niet? Het gaat gewoon zo meteen weer zoals het altijd is gegaan wanneer er een nieuwere versie van DirectX uit komt. De nieuwe versie ondersteunt hardwarematig alle functionaliteit uit de oudere voorgaande versies. Omgekeerd kan een oudere versie bepaalde onderdelen van een nieuwere DX versie ondersteunen, maar het zal nooit alle functies hardwarematig ondersteunen.
Dat weet jij, dat weet ik.... maar voor sommigen onder ons kan dit best nieuw zijn. We hebben niet allemaal de introductie van de eerst Dx bewust meegemaakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
oftewel: net zoals je nu alle games met een directx9 kaart kan spelen (alleen dus niet met dx10 functies), zo kun je straks alle dx11 games spelen met je dx10(.1) kaart maar dus alleen zonder de dx11 functies.

voordat er dx11 only spellen komen zijn we alweer een flinke tijd verder.....

bovendien moet het zich wat mij betreft eerst maar eens bewijzen qua ''betere'' functies.
dx9 gaf ook niet gelijk veel mooiere plaatjes en ook dx10 gaat zich nu pas een beetje meer onderscheiden van dx9.
nieuwere versies worden pas goed benut wanneer de meeste mensen de hardware hebben. eerder is het meer een oefening voor de programmeurs dan een ''must'' om het volledig te implementeren.

don't worry...... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Edmin schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 23:14:
[...]

Dat weet jij, dat weet ik.... maar voor sommigen onder ons kan dit best nieuw zijn. We hebben niet allemaal de introductie van de eerst Dx bewust meegemaakt. ;)
En daarom bestaat er zoiets als de search en google... zeker op een forum als dat van Tweakers en zeker in een videokaartentopic als deze mag je toch wel enige voorkennis dan wel eigen initiatief verwachten... zeker wanneer het op simpele basic vragen aan komt (het staat zelfs in de topic waarschuwing vermeld)... Ik vind het niet erg om bepaalde zaken opnieuw uit te leggen, maar vergeef me mijn (oprechte!) verbazing als iemand de basisinstituten van DirectX niet kent.... dan wel zelf niet even wat research gedaan heeft alvorens te posten.

Overigens heb ik de introductie van de eerste DX ook niet echt bewust mee gemaakt... ik was toen lang niet zo met videokaarten bezig als nu... denk dat ik pas rond DX7 op de interesse-boot ben gestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb helemaal nooit een introductie van directx megemaakt. Dit is de eerste keer. Zelfs de introductie van directx 10 heb ik niet bewust meegemaakt. Dus vergeef me dat ik best dom kan overkomen op dit gebied.

Ik vind het alleen vervelend dat als ik een graka koop er over een half jaar meteen een hele nieuwe feature beschikbaar is op een directx 11 grafische kaart. Maarja anders moet ik nog een half jaar wachten. Dit zal ook altijd zo blijven bij pc's.

Nu zijn sommige dingen van directx 11 wel backwards compatible met oudere hardware. Alleen voor tessellation en shader model 5.0 heb je wel echt een directx 11 kaart nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
CJ schreef op zondag 15 februari 2009 @ 02:07:
[...]

En daarom bestaat er zoiets als de search en google... zeker op een forum als dat van Tweakers en zeker in een videokaartentopic als deze mag je toch wel enige voorkennis dan wel eigen initiatief verwachten... zeker wanneer het op simpele basic vragen aan komt (het staat zelfs in de topic waarschuwing vermeld)... Ik vind het niet erg om bepaalde zaken opnieuw uit te leggen, maar vergeef me mijn (oprechte!) verbazing als iemand de basisinstituten van DirectX niet kent.... dan wel zelf niet even wat research gedaan heeft alvorens te posten.

Overigens heb ik de introductie van de eerste DX ook niet echt bewust mee gemaakt... ik was toen lang niet zo met videokaarten bezig als nu... denk dat ik pas rond DX7 op de interesse-boot ben gestapt.
ik heb ze wel allemaal meegemaakt maar vanaf dx7 is het ook pas echt interessant. specifieke dx6 (en lager) kaarten zijn er volgens mij niet eens. behalve dat de voodoo kaarten geen 32bit kleuren konden, kon je volgens mij elke functie bijna wel aanspreken met iedere ''redelijke'' kaart. vanaf dx7 kan dat niet meer, en zijn de shaders en de versie ervan, een belangrijke rol gaan spelen. Daarvoor keek een game wel naar je dx versie, maar niet naar de hardware op zich, zodat je het spel altijd wel kon starten als je dx up to date was.

hardware-matige versnelling is er volgens mij ook pas vanaf dx5 of dx6. daarvoor was er alleen software rendering en op een gegeven moment natuurlijk opengl en het goddelijke 3dfx glide (yeah, those were the days!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-07 11:47
[b][message=31503396,noline]

Nu zijn sommige dingen van directx 11 wel backwards compatible met oudere hardware. Alleen voor tessellation en shader model 5.0 heb je wel echt een directx 11 kaart nodig.
Ik meen hier echter veel gelezen te hebben dat de huidige ATi kaarten vanaf de X1k of de HD2k series al de Tesselation chip/unit aan boord hebben. Ik ben benieuwd dus in hoeverre de ATi kaarten dus alle function van DX11 ondersteunen, met name een belangrijke als deze.

Eigenlijk doet het me een beetje denken aan wat ik veel van nVidia fans lees, dat hun laatste generatie danwel slechts DX10 gecertificeerd is, maar daarnaast toch ook wel een hoop van DX10.1 ondersteund, wat uiteraard verwarrend is. Maar goed, als ATi dus Tesselation over het DX10.1 pad kunnen doen, zou dat zeker een welkome feature zijn lijkt mij. Nu maar hopen dat game developers het gaan gebruiken, lijkt me eindelijk een goede reden om van XP af te stappen en direct naar 7 te gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.bit-tech.net/b...a-look-at-what-s-coming/3

Helaas is de tessellation unit in de huidige gpu's niet compatible met dx 11. Ik hoop dat developers die hun game in dx 11 willen maken ook support toevoegen voor de tessellation unit van de ati gpu's.

Heel misschien maakt ati wel een driver update die het mogelijk maakt deze unit toch te gebruiken in directx 11 games!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
ATI heeft de tesselation unit in hun Radeon GPUs al vanaf Catalyst 8.3 beschikbaar gemaakt voor developers (tegelijkertijd met DX10.1 functionaliteit). Die kunnen, mits ze het willen, al bijna een jaar lang via DX experimenteren met de tesselation unit en deze zelfs aanspreken en gebruiken in games.

NHN Games gebruikt de unit al in hun game die in development is: KLIK VOOR FILMPJE (ook met Screen Space Ambiant Occlusion en Global Illumination op Radeons)

AMD heeft de unit geactiveerd zodat developers alvast weten wat er gaat komen in de toekomst met DX11. En een beetje oefening met een bepaalde techniek kan nooit kwaad en zal AMD ook geen windeieren leggen, aangezien nV geen Tesselator had om mee te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

dus in theorie zou dat kunnen leiden tot Dx11 games die van huis uit beter presteren op Radeons, omdat ontwikkelaars op Radeons met tesselation hebben leren werken?
Interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:56

Apoca

Array Technology Industry

Wat is de size van de tesselation unit? Lijkt me erg intressant om te weten, aangezien ATi deze nu dus al in de core heeft zitten en nV deze der nog in moet bouwen. Waar de tesselation unit zit is geen plaats voor andere dingen he.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Grootte van de tesselation unit bij AMD is verwaarloosbaar. Daarom heeft zelfs de laagste HD Radeon 'm ook al. Voor de grootte hoeven ze 't namelijk niet te laten.

Tesselation in DX11 houdt veel meer in dan de simpele niet programmeerbare Tesselator in de huidige Radeons. Verwacht dus niet dat je ineens allerlei DX11 achtige dingen kan uitvoeren op je Radeon met Tesselator. Het is een opstapje richting DX11. Niet meer. Niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 15:29

frankknopers

Goud is geen geld

CJ schreef op zondag 15 februari 2009 @ 20:28:
Grootte van de tesselation unit bij AMD is verwaarloosbaar. Daarom heeft zelfs de laagste HD Radeon 'm ook al. Voor de grootte hoeven ze 't namelijk niet te laten.

Tesselation in DX11 houdt veel meer in dan de simpele niet programmeerbare Tesselator in de huidige Radeons. Verwacht dus niet dat je ineens allerlei DX11 achtige dingen kan uitvoeren op je Radeon met Tesselator. Het is een opstapje richting DX11. Niet meer. Niet minder.
Dus eigenlijk zit die tesselator in de R600 en later er vooral in voor de developers, aangezien de final specs in DX11 toch weer anders zijn.. Dat is wel jammer als de HD3870 bijvoorbeeld geen voordeel kan halen uit tesselation tov bijvoorbeeld de 8800GT in toekomstige games. Dan heb je meer aan een fundamentele voorsprong zoals destijds de X1900 serie met een 3:1 verhouding van de shaders..

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Nee. De reden dat de Tesselator in de R600 en andere kaarten zit is simpel. Xbox360. Games die de Tesselator gebruiken van de Xenos/R500 GPU (zoals Viva Pinata) kunnen - mits de developers het willen - erg gemakkelijk geport worden naar de PC inclusief het intact houden van het gebruik van de Tesselator, immers de developer kan op Radeons ook gebruik maken van de Tesselator. De tesselator bestond dus al in de Xbox360, nam niet veel ruimte in beslag, dus het was weinig moeite voor ATI om dit over te hevelen naar een desktop GPU.

De Xenos heeft dus ook de tesselator aan boord, zei het een iets eerdere versie, maar voor de rest grotendeels identiek. De tesselator in R600 en RV670 is gelijk en de tesselator in de HD4K serie is ten opzichte van die twee GPUs ook weer ietsje verbeterd zodat developers er gemakkelijker toegang toe kunnen krijgen.

Dat developers nu een beetje kunnen proeven van de power van een Tesselator is mooi meegenomen en zal AMD wellicht een klein voordeel kunnen opleveren in de toekomst.

[ Voor 12% gewijzigd door CJ op 15-02-2009 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik denk dat als Windows 7 uit is. En de next gen games op de markt komen. Je de echte power vna de HD3x en de HD4x pas zult gaan zien als in ieder geval alle features van DX10.1 aangesproken gaan worden. En dat ze dan net als de R580 een leuke boost krijgen tov hun nV tegenhangers.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik hoop alleen niet dat het lijstje van games dat wordt gemaakt in dx11 net zo mager is als die van dx 10. Ik vind vaak het aantal beschikbare games op de pc sowieso al erg slecht.

Als directx 11 uitkomt en de functies van directx 10.1 volledig benut worden kan het ati inderdaad een voorsprong geven.

Al deze functies (shader model 5.0, tesselator etc.) zijn allemaal wel leuk en aardig maar er moeten natuurlijk wel GOEDE games uitkomen die dit ondersteunen. En met de pc gaat het al niet zo lekker qua games (althans in vergelijking met de console) dus het is eerst toch nog even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
ATI CrossFire Xtension v1.0
by AgentGOD
-----------------------------
Home pages: www.epichardware.com & www.ultimate-filez.com
Donation: www.ultimate-filez.com/?page=donate

Description:
Ever ran into a problem where you could not use your big, multiple ATI GPU setup on a new game?
Don't worry, many people have had the same issue, and up until now, the only solution was to
wait for an updated build of the Catalyst drivers, which usually takes over a month! Now, that
problem has a solution! ATI CrossFire Xtension allows you to create custom profiles that will
force CrossFire (ATI multi-GPU solution) support on non-supported, or new, games and applications.

Requirements:
-Microsoft .NET Framework v2.0 (minimum)
-An non-crossfire supported Direct3D/OpenGL game (usually)
-Two or more ATI graphics cards (dual-GPU on single PCB counts)
-Windows XP/Vista (32-bit or 64-bit)

Instructions:
Extract the program to its own folder, then run the program. Add a game/application to the program
to create a profile for that game/application. Be sure to select the correct rendering method! If
you aren't sure which one your game uses, you can always check Google! Then, launch the game by
selecting, then double-clicking the game, or click the Launch button. Your profile settings will be
saved upon quitting the program, or you can manually save by hitting the Save button. The profile will
be saved as "ATI_CF_Xtension.ini" in the same folder.

Enjoy!

Credits:
----------
AgentGOD - coding the program
ATI/AMD - for the HD 4870 X2
TricksOfDeath - UI revisions
NickF - bug testing

Copyright © 2009 [E]pic [H]ardware & Ultimate Filez
Het ideale programma'tje? Heb het zelf nog niet getest.
Hier te downloaden.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Uhmm. Dit is nou iets wat ik allang in de catalyst drivers had verwacht. Maar ik ga dit wel eens testen. Ik weet al zeker 2 games waar echt geen CF support in zit. Eens kijken of het dan wel werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Ben benieuwd Astenu of het daadwerkelijk werkt.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Vanmorgen stond op de FP nog bij "Upcoming nieuws en meuk" dat RV740 door AMD uitgesteld was tot april. Inmiddels is het weer verdwenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Op de FP staan de laatste tijd veel artikelen die ook op Fudzilla staan. Dus als je die in de gaten houd weet je de geruchten ook. Alleen dan wat eerder dan dat ze op tweakers staan.

[ Voor 37% gewijzigd door Astennu op 16-02-2009 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Of je volgt gewoon dit topic... we zijn hier meestal toch het eerst. En de bronnen die genoemd worden in de frontpage topics zijn vaak weer herleiden naar dit topic... zie ook het artikel over de HD4890.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
CJ schreef op maandag 16 februari 2009 @ 15:27:
Of je volgt gewoon dit topic... we zijn hier meestal toch het eerst. En de bronnen die genoemd worden in de frontpage topics zijn vaak weer herleiden naar dit topic... zie ook het artikel over de HD4890.
Inderdaad hier is het nieuws vaak nog veel eerder dan Fud of andere sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Overigens over dat CrossFire programmaatje. Het enige wat het automatisch doet is het volgende. Selecteer je een Direct3D titel, dan hernoemt-ie de game naar "Crysis.exe". Selecteer je een OpenGL titel, dan hernoemt-ie het naar "etqw.exe". Je loopt dus vroeg of laat tegen rare dingen aan... het hernoemen naar een gametitel die wel CFX ondersteuning heeft, is geen garantie voor het goed functioneren in andere games. Zie bv het feit dat Fallout3 problemen oplevert wanneer je het renamed naar Oblivion.exe, terwijl Fallout3 wel gebaseerd is op de Oblivion3 engine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Newsflash: Tripple A DirectX 10.1 games are on the way!

Jaja, het begint nu op gang te komen.. er komen meer DirectX10.1 titels aan! Na een wankele start met Ubisoft's Assassin's Creed en S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky die in een patch geupdate werd naar DirectX 10.1... komen er volgende maand twee native DX10.1 titels uit!

De eerste is gelijk een grote titel. Stormrise van The Creative Assembly die ook de hele "Total War" serie gemaakt hebben, wordt in maart uitgegeven door Sega.
“SEGA welcomes the chance to deliver one of next year’s most technologically advanced titles, Stormrise. AMD’s enthusiastic commitment to new standards such as DirectX 10.1 in the ATI Radeon HD 4800 series is helping us develop a game which looks better and runs faster than was possible on previous platforms,” said Chris Southall, CTO Europe, SEGA. “SEGA is delighted to team up with AMD on one of our forthcoming games. AMD’s firm commitment to cutting-edge technology makes them a natural partner for us on Stormrise.”
Hoe DX10.1 gebruikt is, is niet bekend, maar aangezien de game ook op consoles uit komt lijkt het logisch dat DX10.1 gebruikt is om de game te optimaliseren voor het PC platform.

Gamesite: http://www.stormrisegame.com/
Feature Game op AMD site: http://game.amd.com/us-en/play_info.aspx?id=31&p=0

De tweede titel is natuurlijk die andere grote titel... Battleforge van EA Phenomic, die ook achter de Spellforce serie en Settlers (1 & 3) zitten.
“With Battleforge, EA is pushing the boundaries of the real-time strategy genre introducing social and community technologies to deliver a whole new online experience. It only makes sense that we leverage the latest technology such as DirectX 10.1 supported by the new ATI Radeon HD 4800 series of graphics cards from AMD to deliver an amazing experience for gamers,” said Dirk Ringe, vice president, EA Phenomic. “We’re working hard to deliver a new fantasy RTS experience never seen before. Using DirectX 10.1 and AMD’s graphics technology will enable Battleforge to look its absolute best.”

Website: http://www.battleforge.com/cms/front_content.php

Later dit jaar komt ook nog Ubisoft met een grote DX10.1 titel, namelijk Call of Juarez: Bound In Blood en is het de verwachting dat Blizzard DX10.1 support heeft toegevoegd aan enkele grote titels die op dit moment nog in development zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

CJ schreef op maandag 16 februari 2009 @ 16:06:
Newsflash: Tripple A DirectX 10.1 games are on the way!

Jaja, het begint nu op gang te komen.. er komen meer DirectX10.1 titels aan! Na een wankele start met Ubisoft's Assassin's Creed en S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky die in een patch geupdate werd naar DirectX 10.1... komen er volgende maand twee native DX10.1 titels uit!

De eerste is gelijk een grote titel. Stormrise van The Creative Assembly die ook de hele "Total War" serie gemaakt hebben, wordt in maart uitgegeven door Sega.

[...]

Hoe DX10.1 gebruikt is, is niet bekend, maar aangezien de game ook op consoles uit komt lijkt het logisch dat DX10.1 gebruikt is om de game te optimaliseren voor het PC platform.

[video]

[video]

Gamesite: http://www.stormrisegame.com/
Feature Game op AMD site: http://game.amd.com/us-en/play_info.aspx?id=31&p=0

De tweede titel is natuurlijk die andere grote titel... Battleforge van EA Phenomic, die ook achter de Spellforce serie en Settlers (1 & 3) zitten.

[...]

[video]

Website: http://www.battleforge.com/cms/front_content.php

Later dit jaar komt ook nog Ubisoft met een grote DX10.1 titel, namelijk Call of Juarez: Bound In Blood en is het de verwachting dat Blizzard DX10.1 support heeft toegevoegd aan enkele grote titels die op dit moment nog in development zijn.
Goed nieuws dat dit een beetje begint door te breken. Beter laat dan nooit! :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Opvallend trouwens dat niemand dit nog heeft genoemd... Hot Hardware heeft een aantal Mobility Radeon HD4000 kaarten gekregen om mee te testen. Het bijzondere aan deze kaarten zijn dat het PCIe kaarten zijn. AMD maakt namelijk de Mobility kaarten ook op PCIe kaarten zodat ze deze gemakkelijk kunnen testen:

http://hothardware.com/Ne...D-4000-Series-Sneak-Peek/

Oh en XFX heeft nu ook een HD4870X2 aan hun assortiment toegevoegd: http://www.xfxforce.com/e...%204000series/4870X2.aspx Helaas nog geen XXX versie.

Verder heeft CNet nog een interessante $200-$300 shootout online staan. De GTX280, GTX260 Core 216 Superclocked en HD4850X2 nemen het tegen elkaar op. In deze niet zo spannende wedstrijd wint de HD4850X2 het met twee vingers in z'n neus: http://news.cnet.com/8301...50-1.html?tag=mncol;title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

CJ schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 02:53:
Opvallend trouwens dat niemand dit nog heeft genoemd... Hot Hardware heeft een aantal Mobility Radeon HD4000 kaarten gekregen om mee te testen. Het bijzondere aan deze kaarten zijn dat het PCIe kaarten zijn. AMD maakt namelijk de Mobility kaarten ook op PCIe kaarten zodat ze deze gemakkelijk kunnen testen:
En in de toekomst in kunnen bouwen in notebooks, die bijv vervangbare grafische chips/kaarten hebben. Net zoiets als een MMX-module, ook een mini-bus waar de grafische chip met eigen geheugen opzit die vervangen kan worden in notebooks.

Er zijn ook PCI-express gebaseerde kaarten met een MMX-slot. In feite kan je hiermee dus je PC-upgraden met een MMX-kaart zonder er een PCI-express kaart nog in te moeten doen.

Maar goed, een MMX-module in je PC :P Scheelt wel een beetje stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Het is trouwens MXM ipv MMX. ;) Asus had met de Trinity videokaart een erg leuk tripple CFX MXM videokaartje gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.slashgear.com/gallery/data_files/7/4/ASUS_Trinity_1.jpg

Dan iets wat ik elke lezer van dit topic aanraadt om regelmatig te lezen... De officiele weblogs op http://game.amd.com. Die worden de laatste tijd regelmatig geupdate. En eind vorig jaar had Richard Huddy er een erg interessant PR praatje voor DirectX10.1 online staan. 't Is wel marketingpraat, maar alles wat-ie zegt klopt eigenlijk wel.

Weblogs: http://blogs.amd.com/play/default.aspx
I started this blog with a question, "What does DirectX 10.1 bring?" I hope the answer is clear:
  • It brings games players closer to reality
  • It brings faster, prettier graphics
  • It brings realism to life
Richard Huddy over DX10.1: http://blogs.amd.com/play...tx-10-1-and-all-that.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
The Source schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 18:30:
[...]

Het kan wel eens een keer zijn dat Windows met DX11 er eerder is als de HW voor DX11. Overigens gaat de DX11 kaarten van ATI ook True HD Audio support (dus met DRM). Samples worden pas in Q2 verwacht dus ik verwacht de daadwerkelijke hardware niet voor Q4.
Nog even hierop terugkomend... samples... van Cypress? Ik hoorde dat een bepaalde DX11 GPU rond Q4 voor de partner validation zal gaan... weet alleen nog niet helemaal zeker of het om Cypress gaat of RV830... of beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Ah Cypress dus, kreeg opeens een flashback van wat je toen als hint gaf "begon met een C en heeft te maken met een boom"
Had het toen goed ook nog :o
[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 95

[ Voor 37% gewijzigd door Bullus op 17-02-2009 17:32 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Yep. Dat had je goed onthouden. ;)

Ik hoorde vandaag trouwens dat de pin layout van de RV790 anders is dan die van de RV770. Dat kan maar 1 ding betekenen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Een getweakte versie, exclusief dieshrink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Dat-ie getweakt was... was toch wel duidelijk... daar doelde ik dus ook niet op....

Pinlayoutwijzigingen wijzen meestal op iets grotere architecturele veranderingen dan wat je onder een tweak zou kunnen verstaan. ;) Het ziet er dus naar uit dat het niet een simpele getweakte RV770 is die zo is gefinetuned dat-ie op iets hogere kloksnelheden zou kunnen lopen. Een verandering van pin layout doet vermoeden dat de wijzingen dus iets groter zijn... en dat moet ook haast wel om die 20% sneller te kunnen verantwoorden.

Bij dezelfde SP en TMU aantallen, zou een 13% verhoging in engineclock en 8% verhoging in geheugenclock niet voldoende zijn om een doorsnee 20% performance winst te boeken. Daar is meer voor nodig.

Zie bv het verschil tussen de HD4850 en HD4870 die ongeveer gemiddeld op 20% ligt, maar dit wordt bereikt door een 20% hogere engineclock en een 80% hogere geheugenbandbreedte. Hetzelfde geldt voor het verschil tussen de HD4830 en HD4850. Dat is ook gemiddeld 20%, maar hier wordt het veroorzaakt door een 9% hogere engineklok, 10% meer geheugenbandbreedte, 25% meer shaderprocessors en 25% meer TMUs.

Zoals je ziet is er dus veel voor nodig om 20% verschil te rechtvaardigen. Iig meer dan 13% engineklok en 8% memory. Wat zou er nog meer aan kunnen bijdragen? Dit is even pure natte vingerwerk en wat logisch nadenken.... 20% meer shaderunits en daardoor ook 20% meer TMUs.

Dit zou je prima kunnen releasen als HD4890, terwijl je de snellere XT samples bewaart voor je partners die het dan een maand later uit kunnen brengen als bv XFX Radeon HD4890 XXX Black Edition, of MSI Radeon HD4890 OC, of Sapphire HD4890 Toxic. Op die manier zorg je er voor dat de HD4890 netjes in de 4800 Serie blijft terwijl ook OC versies nog binnen deze serie kunnen passen... Er was anders amper ruimte geweest voor nog 2 SKUs binnen de 4800 Serie.

Overigens schijnt de RV740 een klein monstertje te zijn. Alle stats wijzen er op dat deze gewoon gelijk is aan de HD4830, maar dan in native vorm die wel even 21% (of meer) hoger is geklokt. Hij zou dan akelig dicht bij de HD4850 moeten kunnen komen in een aantal tests en in sommige tests misschien zelfs sneller kunnen zijn. Zou dat de reden zijn dat nVidia de 9800GT nog even wat overklokt als GTS240 (12% snellere core en 22% meer geheugenbandbreedte)? In de huidige vorm gaat-ie namelijk redelijk gelijk op met de HD4830...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

20% meer SPU's.....dat maakt het er zon 192SPU's welke weer 960 shader processors heeft....Dat komt precies over een met de speculaties :P.

De geruchten waren 850+ Mhz Core, 4Ghz GDDR5, 960 Shader processors.

Tlijkt er op of dat dus uit blijkt te komen :).

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 18-02-2009 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73609

Wat driver info..

Catalyst 9.2 komt later deze week uit.
En deze driver bevat de multi-threaded optimalisaties.

Voor de Windows 7 beta testers.. Jullie moeten nog een maandje wachten op nieuwe drivers.
Catalyst 9.3 zal weer uitkomen voor Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
Anoniem: 73609 schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 10:11:
Wat driver info..

Die multi-threaded optimalisaties zijn vooral voor DX10 games
Plus de Catalyst 9.2 geeft wat snelheids verbeteringen voor nieuwe spellen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Indy91 op 18-02-2009 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 10:12

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Anoniem: 73609 schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 10:11:
Wat driver info..

Voor de Windows 7 beta testers.. Jullie moeten nog een maandje wachten op nieuwe drivers.
Catalyst 9.3 zal weer uitkomen voor Windows 7.
Ik blijf er bij dat ze vandaag in de avond gereleased worden. >:)

Sowieso is dat het hele gebeuren rondom Twitter.com/CatalystMaker flut. Iemand probeert interessant te doen.

http://twitter.com/CatalystMaker

[ Voor 14% gewijzigd door Splinter Cell op 18-02-2009 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Die RV790 is wel sweet. Ben alleen benieuwd of ze ook meteen naar 40nm gaan. Anders wordt de RV790 wel een super hete chip als hij toch 55nm is en een stukje groter wordt dan de RV770.

Niet echt handig voor een X2 setup krijg je wat meer herrie want het zaakje moet wel gecooled worden. En als we kijken naar de strategie achter de RV770 zou je denken dat ze voor 40nm gaan voor de RV790. Maar de vraag is of dat wel haalbaar is. Relatief grote chip vergeleken met de RV740 op een nieuw productie process.

Maar het wordt zeker een hele krachtige chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-07 16:07
De RV740 zou de eerste GPU op 40nm zijn en de RV790 komt voor de RV740. Op welk procedé zou deze nu gemaakt zijn? ;)

Zie ook FP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Leuk berichtje op computerbase over een third party koeler van Artic:

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/2/4/4/5/0/1_m.png

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/2/4/4/5/0/2_m.png

http://www.computerbase.d...ro_xtreme_4870x2_50_grad/

[ Voor 37% gewijzigd door peakaboo op 18-02-2009 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
OMG :D ze hebben em passend gemaakt voor de X2 :D

Ik heb een soortgelijke voor me HD4850. Werkt geweldig. En Artic kennende is de prijs ook nog redelijk. Binnenkort er maar eens een halen :D

En 50 graden onder refferenced :| dat zou iets van 45c load zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Astennu op 18-02-2009 13:03 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!

Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!

Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.

Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!