Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 18:54:
Vandaag een brief op de deurmat van XS4ALL dat de korting op mijn adsl gekort word en ik 3euro per maand meer moet gaan betalen.
Ik krijg wel de mogelijkheid om over te stappen op XS4ALL Only. Heb ik wat snellere verbinding als soort goedmakertje...
Fraai is dat.
Ik heb ook een Lite abonnement met korting. Die 3Mb is trouwens al weer een tijdje terug zonder enige melding naar 4Mb gegaan. Het wegpesten van het Mxstream netwerk wordt nu toch wel wat erg hinderlijk agressief.
Ik heb enkele keren contact gehad met XS4All. Onder andere over contractverlenging en ook over de verschillende netwerken. Hieronder wat van mijn ervaringen.
Toen eind 2002 in mijn woonplaats ADSL mogelijk werd ben ik na het uitzitten van mijn contract bij Planet begin maart 2003 klant van XS geworden. Ik wou een modem/router/switch combinatie gaan gebruiken maar die hadden ze toen nog niet. Alleen modems voor 1 PC. Ik heb daarom toen ook geen gebruik kunnen maken van een goedkope modemaanbieding en heb zelf gewoon een E-Tech ISDN modem/router/switch gekocht die het nu al die jaren al in principe probleemloos doet (met ondertussen twee switches erachter

).
Toen VOIP een beetje in opkomst was heb ik me daar ook eens even in verdiept en was daardoor op de hoogte van de vrij veelzijdige Fritzboxen. Toen ik eens belde voor contractverlenging kon ik evt. wel een modem krijgen maar dat waren van die oninteressante flutdingen die niets méér konden dan wat ik al heb. Ik maakte die XS medewerker toen attent op die Fritzboxen (die kende hij niet) en zei dat dát nou pas interessante dingen waren en dat ze die nou eens aan moesten gaan bieden. Dat deden ze toen nl. nog niet. Hij moest maar eens bij AVM op de site gaan kijken zei ik hem. Ruim binnen een jaar geloof ik bood XS toen plotseling trots die modems aan voor nieuwe abonnees. Ik weer bellen. Ja ik kon nu ook zo'n modem krijgen bij contractverlenging maar dan raakte ik wel mijn korting kwijt en moest ik ook overstappen naar Only. Als ik trouwens op 4Mb wil blijven (met 2x zo hoge upstream dan nu), wat ik eerlijk gezegd wel genoeg vind, zou ik ook geloof ik iets van 6 euri minder dan ik nu per maand betaal kwijt zijn. Maar dan ook weer verplicht naar Only. Pure chantage vond ik en ik ging er ook niet mee akkoord. Ik had al mindere berichten over de kwaliteit van de Only verbinding gehoord. Ik ben dus meer blijven betalen om op Mxstream te kunnen blijven zitten. Links en rechts krijgen nieuwe abonnees de mooiste presentjes en ik heb nog nooit iets van XS gehad. Daar ben je dan al weer ruim zes jaar trouwe klant voor.
Ik ben me eens gaan afvragen waarom XS (KPN dus) de mensen zo graag van dat Mxstream netwerk af wou hebben en naar het Bitstream netwerk wil overhevelen en kwam op de volgende theorie uit. Het is voor KPN natuurlijk veel makkelijker/goedkoper om i.p.v. én analoog én ISDN én ADSL slechts één netwerk te hoeven ondersteunen. Omdat ADSL voor internet toch nodig is is het het makkelijkst om daar alles mee te doen. Vandaar dat KPN ons liefst allemaal aan de VOIP heeft. Ik vermoedde dat nieuwe telefoonaansluitingen wel eens gewoon standaard een ADSL aansluiting in de meterkast zouden kunnen gaan krijgen waar dan, ook als je geen internet zou nemen, wel gewoon de telefonie over zou kunnen gaan.
Ik vermoedde ook dat, om de kwaliteit van de telefonieverbindingen te kunnen waarborgen, KPN misschien wel eens dat Mxstream netwerk primair zou kunnen willen gebruiken voor VOIP en ander verkeer alleen maar toestaan als dat het telefonieverkeer niet schaadt. TCP/IP is nu eenmaal uit de aard der zaak zeker niet heel erg geschikt voor een tijdskritische toepassing als telefonie. Om vertraagde datapakketjes te vermijden kun je beter zorgen dat het niet te druk is op het voor VOIP gebruikte netwerk.
Ergens vorig jaar had ik weer eens contact met ze en ik wou weten wat me stond te wachten. Of XS me evt. zou gaan dwingen om naar dat Bitstream netwerk over te stappen, waar ik nou niet bepaald alleen maar enthousiaste mensen over hoorde? Ik had nl. een keer eerder een XS medewerkster horen zeggen dat dit evt. zou kunnen gaan gebeuren. Ik zou nl. goed nijdig worden als ik al die tijd extra betaald had om op Mxstream te blijven zitten en ze me dan plotseling toch naar het Bitstream netwerk over zouden zetten. Toen werd gezegd dat dit NIET zou gebeuren. Ik vroeg toen ook naar de achtergronden van XS/KPN om zo hardhandig te proberen mij van dat Mxstream netwerk weg te krijgen. De XS medewerker wist dat niet, verwachtte ik ook niet want het is een netwerkaspect en daar gaat KPN over, en ik werd toen met de contactpersoon voor XS bij KPN doorverbonden. De persoon waar XS dus blijkbaar contact mee opneemt als ze iets met KPN te verhapstukken hebben. Mooi dacht ik. Dat zal tenminste iemand met enige kennis van zaken zijn.
En inderdaad. Toen ik hem mijn theorie even voorlegde BEVESTIGDE hij die. KPN zou inderdaad het hele telefonieverkeer naar VOIP willen gaan overzetten om op termijn analoog en ISDN de deur uit te kunnen doen en daar inderdaad het Mxstream netwerk primair voor willen gebruiken. Ook zouden nieuwe aansluitingen (nieuwbouw huizen?) alleen nog maar VOIP telefonie krijgen. Toen ik opmerkte dat zo voortvarend overstappen naar een protocol dat i.v.m. het niet noodzakelijkerwijs sequentieel (of überhaupt) aankomen van de datapakketjes eigenlijk niet optimaal geschikt was voor telefonie, ook al reserveer je daar dan capaciteit op een netwerk voor, toch eigenlijk wel een beetje vreemd was reageerde hij met: "Glasvezel". Blijkbaar gaat men er van uit dat als eenmaal tot ver in de wijken overal glasvezel ligt tot uiteindelijk door-to-door dat dan de communicatie zo snel is dat de beperkingen van TCP/IP geen limiting factor meer zullen zijn en dit voor spraak 'goed genoeg' zal zijn. Dat beaamde hij ook. Wist ik dat ook weer.
Nu heb ik ook eens ergens iets in ik meen een XS nieuwsgroep gelezen van iemand die er blijkbaar verstand van had dat Mxstream 'Pure Ethernet' is/aan het worden is en dat Bitstream (nog?) ATM zou zijn en dat dit o.a. het verschil in kwaliteit veroorzaakte. Ik heb dat nog niet helemaal uitgezocht. Zijn er hier evt. netwerkguru's die daar meer over weten? Mijn verbinding met XS is tot op heden nog altijd PPPoA (over ATM dus) geweest en niet PPPoE (over Ethernet).
Maar zo'n prijsverhoging voelt dus aan als een volgende stap om ons Mxstreamers weg te pesten naar het Bitstream netwerk om Mxstream vrij te maken voor telefonie omdat KPN analoog en ISDN eruit wil gooien.
Ik vind dat eerlijk gezegd nogal schofterig.
Het zal mij benieuwen wat dat zal gaan worden.