Ben nu al maanden aan het mailen/bellen met XS4ALL om mijn adsl snelheid weer goed te krijgen. Maar het lijkt wel of ze mij express tegenwerken onderhand.
Even een paar mailtjes:
Geachte heer xxxx,
Zojuist heb ik een meting voor u verricht en heb het volgende kunnen
achterhalen:
lqd.parameter.actual.bitrate 6144.0 768.0 kb/s
lqd.parameter.attainable.bitrate 6144.0 928.0 kb/s
lqd.parameter.rel.capacity.occupation 100.0 83.0 %
lqd.parameter.attenuation 21.0 12.0 dB
lqd.parameter.loop.attenuation dB
lqd.parameter.noise.margin 9.0 11.0 dB
U heeft momenteel een snelheid van 6144 Kb/s op de downstream, waar
dit ook
direct het max. haalbare is. De verklaring hiervoor is het type
lijnkaart waar u
op zit.
U zit op een ADSL 1 lijnkaart in de wijkcentrale, waarop niet veel
meer haalbaar
is op de afstand die u van de centrale zit. U maakt momenteel gebruik
van het
max. op de lijn, waardoor er veel packetloss zal zijn. Dit kan er
mogelijk voor
zorgen dat uw verbinding onstabiel is.
Zojuist heb ik kunnen achterhalen dat er ook andere kaarten zitten in de
centrale waar u op bent aangesloten. Om op een ADSL 2+ kaart te komen
zitten,
zal de verbinding echter omgestoken moeten worden. Om er zeker van te
zijn dat u
op een ADSL 2+ kaart wordt geplaatst, kunt u het beste een Lite
verbinding
aanvragen. Hierop kunt u de verbinding verlagen naar een start
abbonement.
Ik weet dat het bovenstaande vaag klinkt, helaas is dit echter de
enige methode
om u op een ADSL 2+ kaart te krijgen, waarover u hogere snelheden kunt
behalen
zonder dat de verbinding onstabiel wordt. In de huidige situatie zult
u moeten
downgraden naar een lager profiel om de verbinding stabiel te krijgen.
Indien u verder nog vragen of eventuele opmerkingen heeft, vernemen
wij dit
uiteraard graag van u.
Daarna bleek dat ik niet zelf hoger kon aavragen en dus wederom gemaild. Toen kreeg ik dit:
Dank voor uw bericht.
Ik heb zojuist de lijn ge-upgrade naar 10/1 Mb p/s. Dit zou voldoende moeten zijn om de lijn in ieder geval in te laten trainen op ADSL 2+ indien deze kaart beschikbaar is. Indien de snelheid en stabiliteit niet verbeterd zal het alsnog noodzakelijk zijn om de verbinding (tijdelijk) over te zetten naar ADSL Lite zodat u ook daadwerkelijk op een ADSL 2+ kaart word aangesloten.
Ik zal de lijn de komende dagen in de gate houden, indien de situatie niet verbeterd zal ik de lijn alsnog upgraden naar ADSL Lite om na te zien of we op deze wijze het probleem kunnen oplossen.
Mocht u nog aanvullende vragen hebben vernemen wij dit graag.
Maand later nog niks veranderd, ik weer gemaild en nu dit weer:
Het upgraden van de verbinding is door de netwerkbeheerder geweigerd omdat u op een ADSL1 centrale zit.
De enige oplossing om de verbinding hoger te zetten is om deze te verhuizen naar het eerste aderpaar, hierop zit ook een telefoonnummer wat eindigt op 634. Mocht u van deze optie gebruik willen maken, welke geheel kosteloos is, vernemen wij dit graag.
Heel leuk, maar omdat de KPN geen nieuwe kabel wilde leggen hier (alle draden waren bezet in de leiding en ze wilde geen nieuwe aanleggen naar buitengebied) zitten wij op een aderpaar van de buren die dus bovenstaand nummer hebben. What the fuck heeft uberhaupt het aderpaar er ook mee te maken vraag ik me af, want een breuk/slechte kabel ontkennen ze elke keer.
Maar ik snap er geen zak meer van nu. Dan kan het weer wel, dan niet, dan wel, dan niet enz..... Ondertussen zit ik nogsteeds op 6mbit ipv 8mbit (op 2km van centrale), de errors lopen met de dag op en de SN ratio loopt weer richting de 6 (wat ik eerst had bij 8mbit). Dat wordt binnenkort dus nog langzamer internet. Dit terwijl ik 1/1.5 jaar geleden zonder problemen 8mbit had en zonder disconnects.
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)