Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:37

Saven

Administrator

Erik. schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 18:27:
mmm jammer, nja niks aan te doen.
Jammer dat hij deze week niet verzonden is.

Zou er een wachtrij in de hal staan met alle pakketjes die opgehaald moeten worden :P hahah

Lol zie dit: De verzending van uw bestelling wordt voorbereid sinds 15-8-2009
Net stond er 12de.
Op de pakbon staat nu Ident. Systeemetiket waar dient dat voor?
Er staat een tabel met daarin cijfers van 1 t/m 10 en bij 1 heb ik wat karakters staan.

Hoppa :Fase:5. Verzonden
Chill :)
Uw bestelling is verzonden sinds 16-8-2009 Fase:5. Verzonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-03 06:08
Ik heb de SXPS nu een paar dagen gebruikt....En ik ga hem retourneren ;)

Ik vind hem echt *te* warm worden als je hem zwaar belast. Het is gewoon niet comfortabel meer om hem dan op schoot te hebben. De GPU tikt regelmatig 90+ graden aan. De grootste boosdoener zijn de eerder genoemede ventilation holes aan de achterkant van de laptop. Als de laptop dichtgeklapt zit dan zijn er 5 'rijen' vent. holes, maar wanneer je het scherm open hebt zijn er daar nog maar 2 van over. De rest zijn geblokkeerd door het scherm.

Het is zelfs zo erg dat ik tijdens het spelen van willekeurige games (getest met Men of War, Mass Effect en Left 4 Dead) verschrikkelijke slowdowns krijg wanneer de GPU de 90 graden aantikt. Nu weet ik dat ik hem iets koeler zou moeten kunnen laten lopen door zelf goede koelpasta aan te brengen, maar ik vind het eigenlijk van de gekke dat dit soort acties nodig zijn.

Verder hebben sommige mensen, waaronder mijzelf, ook last van zogenaamde flikkeringen in hun scherm als de laptop niet aan het stroomnet hangt. Ik heb met sommige notebookreview gebruikers gesproken die hetzelfde probleem hebben. Voor alsnog geen oplossing.

Verder is het een fijne laptop hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik ben echter op zoek naar iets wat out of the box goed werkt. Morgen Dell maar bellen dat ik hem terug ga sturen. En dan weer op zoek naar een andere laptop :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Dat van die air-outtake vind ik ook maar iets raars. Dat dit ten eerste zo ontworpen wordt (door mensen die veronderstelt worden hiervoor competent te zijn) kan ik al niet snappen, laat staan dat dit door de evaluatie van het prototype wordt goedgekeurd.
Dan stel ik mij toch vragen bij "de competentie" daar bij Dell, zelfs mijn grootmoeder zou op voorhand weten dat dit problemen zal gaan geven.

Dus ik sta er ook sceptisch tegenover. Als de GPU regelmatig gaat terugklokken omdat hij te warm wordt, vind ik dit ook onaccpetabel en zal hij waarschijnlijk teruggestuurd worden.

Wat is de policy hieromtrent over? Kan je hem gewoon terugsturen met die reden en je geld terugvragen? Want gewoon terugsturen dat ze het probleem moeten oplossen, is nutteloos. Het ontwerp is en blijft het ontwerp zoals het is, en daar gaan ze niks aan veranderen, dus de oorzaak zal blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

onder lichte belasting blijft hij wel gewoon "cool"?

en hoe zit het met de accuduur (idle)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackadder-
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-05 09:04
heb nog een detailvraag omtrent de graka... ;-)
is dit 1gb DDR 2 of DDR 3 grafisch geheugen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
Stu: als consument heb je in NL het recht om een product binnen 7 werkdagen na levering te retourneren, zonder reden van opgaaf. Dit staat ook in de algemene voorwaarden van Dell. Ik wil dus ook mijn geld terug (minus verzendkosten), aangezien het inderdaad niet iets is wat ze op kunnen lossen.

darkstone: echt cool blijft hij ook niet bij licht gebruik. Niet zo storend als tijdens bijvoorbeeld een game, maar je benen gaan best zweten als hij op schoot staat. Accuverbruik, een kleine 2 uur met brightness op 50% en wifi aan. Maar goed; dat wist ik van te voren, daar heb ik hem ook niet op uitgezocht.

blackadder: DDR3

Maar goed; ik vind het wel spijtig, de laptop is verder gewoon degelijk. Alleen zoals stu al aangeeft is het echt *onbegrijpelijk* dat ze de vent. holes zo slecht geplaatst hebben.

Ik neig nu naar een Toshiba Satellite A500-14Q. Ook 16", maar dan met een ATI mobility 4650, T7450 en 500gb hdd voor 800 euro. Het is allemaal net wat minder, maar de air outtake zit in ieder geval aan de zijkant. Esthetisch misschien wat minder, maar dat neem ik graag voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat hij gewoon warm wordt is voor mij persoonlijk geen bezwaar.
Dat hij daardoor gaat terugklokken vind ik niet kunnen.

Het rottige is dat ik echt geen alternatief weet voor die prijs dat mij kan bekoren. Dus als ik het terugstuur, heb ik nog geen oplossing.
Ik ga eens kijken of ik met een extra fan de koeling niet kan verbeteren. Alleen spijtig dat dat binnen de 7 dagen moet opdat ik nog de mogelijkheid heb om terug te sturen als het alsnog niet goed gaat.

kellhus, heb je de mogelijkheid om eens wat detail-foto's te nemen van de air-outtake vanuit verschillende hoeken en met het scherm ook met verschillende hoeken geopend? Dan kan ik, op voorhand al eens uitkijken naar een eventuele oplossing. Eventueel ook goede foto's van de laptop in het algemeen waarop alle intakes ook zichtbaar zijn?

edit> waar vind je die Toshiba voor 800 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 305634

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop. Als ik bij Dell kijk richting DDR3 en een beetje redelijke graphics dan kom ik uit bij de Studio XPS 16. De andere modellen zijn eigenlijk niet zo interessant vind ik zelf.

Nu vraag ik me af of die hitteproblemen echt zo groot zijn? Hier lees ik namelijk dat het wel binnen de perken blijft.

Bij Dell kom ik uit bij 2 mooie configs:
De N00X1602 (€ 1282,06):
Intel Core 2 Duo P8600 (2,4 GHz, 3 MB cache).
Windows Vista HP (met upgrade naar 7)

En de N00X1604 (€ 1548,-):
Intel Core 2 Duo T9600 (2,8 GHz, 6 MB cache)
Windows Vista HP (met upgrade naar 7)
Blu-Ray ROM
TV tuner

Aan de overkant kijk ik naar XXODD. Zij leveren voor € 1413,-:
Intel Core 2 Duo (2,53 GHz, 3 MB cache)
nVidia GeForce GTX260m

Alle overige opties zijn hetzelfde (op de HDD na, die ik zelf wil vervangen voor SSD), en dus vermeld ik die niet.

Nu zit ik hard te piekeren welke ik zal nemen. De 5% coupon die ik heb gaat niet op voor de 2e Dell, dat is nou net weer jammer.

Welke raden jullie mij aan? De laptop word een PC vervanger (een best flinke) voor o.a. schoolgebruik. *officieel* wil ik gaan gamen op mijn Xbox, maar een beetje kracht is wel altijd welkom (pauzes xD). De Dell heeft natuurlijk dat mooie RGB LED scherm. De XXODD heeft gewoon brutere kracht.

Blu-ray is voor mij eigenlijk geen toevoeging (ga de schijfjes niet kopen, en heb geen brander ervoor). Windows eigenlijk ook niet heel erg (kan ik via school wel aan komen denk ik) maar wel weer fijn dat het er bij zit (vooral omdat het Windows 7 is).

Edit: kun je zelf een SSD inbouwen zonder de garantie te verliezen? Ik KAN het wel, maar wil mijn garantie er niet voor inleveren.

Edit2: heb ik wat aan die tuner? Ik neem aan dat alleen Ned 1, 2,3 en een regionale zender te ontvangen zijn? Is er betaald (KPN?) meer mogelijk of krijg je dat niet werken i.c.m. de tuner in de laptop?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 305634 op 16-08-2009 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
Stu: zal ik doen, maar vandaag gaat het niet meer worden ivm bezoek.

Verder heb ik me vergist in de prijs, hij kost 900 euro bij 4Launch:

http://www.4launch.nl/shop/merk/toshiba#p-4-productid-078422

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackadder-
Ik heb de Studio XPS 16 met de vorige graka (de HD 3670) en als je gewoon gebruikt maakt van een cooling pad, dan is er niets aan de hand hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn xps 16 met een hd3670 dan nog, niet eens onacceptabel heet werd. Hoe het zit met de nieuwe videokaart weet ik niet, maar ik meen juist gelezen te hebben dat die koeler zou meoten zijn!

@ BDHTagger:
Heb je het RGBLED scherm gekozen ofzo? :P De specs van jouw eerste systeem, met 3 jaar in home garantie kostte mijn 'maar' 999.9 euro
Ik zou overigens voor je eerste config gaan zonder RGBLED :) Met het RGBLED schijnen juist heel veel kleurproblemen te zijn dat ze net niet kloppen.
Dat kun je we aanpassen opzich, maar dan nog is het niet 100% optimaal.

[ Voor 23% gewijzigd door Saven op 16-08-2009 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackadder-
Saven schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 13:02:
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn xps 16 met een hd3670 dan nog, niet eens onacceptabel heet werd. Hoe het zit met de nieuwe videokaart weet ik niet, maar ik meen juist gelezen te hebben dat die koeler zou meoten zijn!
Ik denk dat deze laptop prijs/kwaliteit momenteel de beste is in zijn segment. Warmte problemen zijn makkelijk op te lossen door extra cooling fans ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 305634 schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 12:37:
Nu vraag ik me af of die hitteproblemen echt zo groot zijn? Hier lees ik namelijk dat het wel binnen de perken blijft.
Daar gaat het wel telkens over de modellen met 3670. De vraag is of de meningen daar ook kunnen gelden voor de 4670.

Verder zou het probleem meestal opgelost worden met die recentere BIOS van Dell (waarin fanspeeds beter aangepast zijn naar de temperaturen**), maar dan zou je weer verwachten dat de modellen met 4670 deze BIOS zowiezo al hebben omdat de BIOS er al is van voor de 4670 periode. Misschien de moeite voor kellhus om eens te kijken of de sxps 16 van hem wel degelijk de goede BIOS versie heeft.
kellhus schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 12:39:
Stu: zal ik doen, maar vandaag gaat het niet meer worden ivm bezoek.
Mooi zo!
Uiteraard mogen andere sxps16 gebruikers dit ook doen.

Overigens onacceptabel wordt het voor mij: als componenten erdoor gaan terugklokken. Dat is de magische grens tussen acceptabel en onacceptabel. Gebeurt dit op exact 90°C?

Heeft er iemand al ervaring met het vervangen van de koelpasta? In welke mate verbetert dit de koeling? Doen ze na vervaning moeilijk over garantie? Gebruiken ze gewone witte siliconenpasta bij Dell?
(als ze moelijk zouden over garantie na vervanging van pasta, dan breng ik, wanneer ik garantie nodig zou hebben, gewoonweg terug een klodder witte siliconenpasta aan zoals het van Dell uit het geval is)

** is overigens ook maar een onprofessionele oplossing, ze hadden gewoon het ontwerp beter moeten maken met die air-outtake. Daarbij wordt hij hierdoor luider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Saven schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 13:02:

@ BDHTagger:
Heb je het RGBLED scherm gekozen ofzo? :P De specs van jouw eerste systeem, met 3 jaar in home garantie kostte mijn 'maar' 999.9 euro
Ik zou overigens voor je eerste config gaan zonder RGBLED :) Met het RGBLED schijnen juist heel veel kleurproblemen te zijn dat ze net niet kloppen.
Dat kun je we aanpassen opzich, maar dan nog is het niet 100% optimaal.
Ow?!

Ik dacht dat RGB LED nog beter zou moeten zijn???

Fijn dat je dit zegt, dan kan ik beter die honderden Euro's uitsparen.

De 2e is persee RGB LED en die zou dan onmiddelijk afvallen. Blu-Ray had geen voordeel (voor mij) zoals ik al eerder zei en die TV tuner is waardeloos in Nederland denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 305634 op 16-08-2009 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackadder-
Heb nog een vraagje.
Ik heb dus ook de externe monitor van 23" besteld. Deze heeft net als de native resolution van de laptop, een 1920x1080 resolutie. Nu vraag ik mij af of de grootte van het scherm eigenlijk invloed heeft op de prestaties van de graka? Zal de laptop/graka meer prestatie moeten leveren om een beeld op een 23" scherm te krijgen, of heeft de grootte van je scherm geen belang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blackadder- schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 13:55:
Heb nog een vraagje.
Ik heb dus ook de externe monitor van 23" besteld. Deze heeft net als de native resolution van de laptop, een 1920x1080 resolutie. Nu vraag ik mij af of de grootte van het scherm eigenlijk invloed heeft op de prestaties van de graka? Zal de laptop/graka meer prestatie moeten leveren om een beeld op een 23" scherm te krijgen, of heeft de grootte van je scherm geen belang?
De resolutie is de bepalende factor.

Een scherm van 1" @ 1080p (die bestaan natuurlijk niet) vraagt even veel als een 84" @ 1080p.

De resolutie zegt hoeveel informatie een scherm kan weergeven, hoe meer informatie, hoe zwaarder om te berekenen. De grootte maakt daarbij niet uit. Jij hebt momenteel een van de zwaarste resoluties, zwaarder zal je eigenlijk haast niet tegenkomen. Een thuisbioscoop eist dus eigenlijk hetzelfde als jouw scherm (ervanuitgaande dat die ook Full-HD is).

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 305634 op 16-08-2009 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 305634 schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 13:27:
[...]

Ow?!

Ik dacht dat RGB LED nog beter zou moeten zijn???

Fijn dat je dit zegt, dan kan ik beter die honderden Euro's uitsparen.

De 2e is persee RGB LED en die zou dan onmiddelijk afvallen. Blu-Ray had geen voordeel (voor mij) zoals ik al eerder zei en die TV tuner is waardeloos in Nederland denk ik.
Na nog even te hebben gezocht kan ik eigenlijk niks negatiefs erover vinden, hooguit de batterijduur. Iemand hier die negatieve ervaringen heeft met RGB LED schermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 305634 schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:17:
[...]

Na nog even te hebben gezocht kan ik eigenlijk niks negatiefs erover vinden, hooguit de batterijduur. Iemand hier die negatieve ervaringen heeft met RGB LED schermen?
Ik lees soms commentaren dat inderdaad de kleuren oververzadigd kunnen zijn en dat het contrast weer slechter is als bij het WLED scherm. Sommige enkelingen stellen dat het WLED scherm eigenlijk een minstens even goede keuze is. Ervaring heb ik er niet mee nee, is dus ook maar hetgeen ik lees.

In de wetenschap dat het WLED scherm al een bovengemiddeld goed laptopscherm is, en a.d.h. van wat sommigen zeggen, heb ik zelf zonder twijfel gekozen voor het WLED scherm. Die 310 euro extra is het RGB mij niet waard (100 euro extra zelfs ook niet). Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949 schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:27:
[...]

Ik lees soms commentaren dat inderdaad de kleuren oververzadigd kunnen zijn en dat het contrast weer slechter is als bij het WLED scherm. Sommige enkelingen stellen dat het WLED scherm eigenlijk een minstens even goede keuze is. Ervaring heb ik er niet mee nee, is dus ook maar hetgeen ik lees.

In de wetenschap dat het WLED scherm al een bovengemiddeld goed laptopscherm is, en a.d.h. van wat sommigen zeggen, heb ik zelf zonder twijfel gekozen voor het WLED scherm. Die 310 euro extra is het RGB mij niet waard (100 euro extra zelfs ook niet). Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.
Dan word het WLED denk ik, ik vind € 310,- ook wel zeer prijzig, zeker als het haast niet uitmaakt. Ook zie ik veel andere fabrikanten de term LED gebruiken, dat verwijst dan naar WLED neem ik aan? Zo heb ik een Samsung UE32B6000 LED-TV, ik kan er vanuitgaan dat dit WLED is???

Overigens kom ik bij Dell dan rond de € 1000,- uit. XXODD (de andere optie van hierboven van mij) is dan nabij de € 500,- duurder. Dan maakt die extra game performance mij ineens niet meer uit en ga ik wss voor de Dell. Zal ze nog even afwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

LED = WLED idd
Maar je moet eens op notebookreview.com forum kijken. Daar is een apart forum voor de Dell Studio XPS laptops met zeer veel nuttige info over onder andere de schermen, en eventuele problemen en oplossingen :)

En geloof me :P van 310 euro kun je leuke dingen doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Saven schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 16:00:
LED = WLED idd
Maar je moet eens op notebookreview.com forum kijken. Daar is een apart forum voor de Dell Studio XPS laptops met zeer veel nuttige info over onder andere de schermen, en eventuele problemen en oplossingen :)

En geloof me :P van 310 euro kun je leuke dingen doen ;)
Ok, ik zal daar zo even kijken.

Het grapje pakt dan al goedkoper uit. Had gerekend rond de € 1500 voor een goede laptop kwijt te zijn (voor een beetje grafische kracht) + € 300 voor een SSD = € 1800,-. Nu word het ongeveer € 1000,- voor de laptop en € 200,- voor een SSD = € 1200,- totaal. Zeer goed geprijsd als je het mij vraagt. Wel vind ik het Dell assortiment een grote chaos, ik heb alle DDR3 laptops in mijn scherm staan, de grafische mindere eruit gefilterd, dan hou ik alleen nog enkele XPS 16 modellen over. Het irritante bij die modellen is dat ze erg op elkaar lijken (de normale en de aanbiedingen) en het soms ineens € 200,- verschilt tussen 2 compleet dezelfde configs.

Wel nog een belangrijke vraag: kan ik zelf (eenvoudig) een SSD inbouwen. Het belangrijkste daarbij is dat mijn garantie behouden blijft. Ik heb wel genoeg ervaring om hem in te bouwen, maar die garantie zou zonde zijn :(.

Ook weet ik nog niet goed of ik een 720p scherm moet nemen of een 1080p, het heeft beide zo zijn voordelen.

De 720p is lekker licht voor games, de 1080p is naadloos op mijn Full-HD TV. Daarmee bedoel ik dat eenvoudige dingen zoals wallpapers, game-instellingen etc. dan lekker hetzelfde blijven, en niet telkens veranderen mocht ik hem op mijn TV aansluiten. 1080p is uiteraard ook weer groot om in te werken, wat ik al gewend was van mijn TV (staat mijn PC nu ook op). Ten slotte kom ik met een 1080p config nog goedkoper uit ook (dat bedoel ik dus met chaotisch assortiment).

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 305634 op 16-08-2009 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superchanbe
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06-2024
als je dan de origineel onderdelen weer terug zet dan heb je toch geen probleem ??
ik ga al zeker een Intel X25-M 80 GB in plaatsen en een andere processor.
nu ga wel terug wachten tot die verzendingskosten terug gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:43

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een Witte LED is in kleurengamma vergelijkbaar met de CCFL en dat is slechts de helft van wat een analoge televisie hoorde te tonen, maar zonder de nadelen van CCFL.

Met RGB LED wordt je scherm met 3 primaire kleuren belicht zodat je dubbel zo grote kleurengamma hebt of vergelijkbaar met de analoge televisie.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1229941453.png
reviews: Jaaroverzicht: de opkomst van led-backlights

Met 3 verschillende kleuren een scherm belichten kan ervoor zorgen dat bv de rode ledjes te hard branden tov de rest. Ofwel laat je de rode ledjes minder hard branden ofwel ga je met hardwarematige calibratie de grafische kaart commanderen om minder rood uit te sturen. Alle schermen geven sowieso kleuren in de wilde weg en calibratie heb je altijd nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Anoniem: 305634 schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 16:37:
[...]

Ok, ik zal daar zo even kijken.

Het grapje pakt dan al goedkoper uit. Had gerekend rond de € 1500 voor een goede laptop kwijt te zijn (voor een beetje grafische kracht) + € 300 voor een SSD = € 1800,-. Nu word het ongeveer € 1000,- voor de laptop en € 200,- voor een SSD = € 1200,- totaal. Zeer goed geprijsd als je het mij vraagt. Wel vind ik het Dell assortiment een grote chaos, ik heb alle DDR3 laptops in mijn scherm staan, de grafische mindere eruit gefilterd, dan hou ik alleen nog enkele XPS 16 modellen over. Het irritante bij die modellen is dat ze erg op elkaar lijken (de normale en de aanbiedingen) en het soms ineens € 200,- verschilt tussen 2 compleet dezelfde configs.

Wel nog een belangrijke vraag: kan ik zelf (eenvoudig) een SSD inbouwen. Het belangrijkste daarbij is dat mijn garantie behouden blijft. Ik heb wel genoeg ervaring om hem in te bouwen, maar die garantie zou zonde zijn :(.

Ook weet ik nog niet goed of ik een 720p scherm moet nemen of een 1080p, het heeft beide zo zijn voordelen.

De 720p is lekker licht voor games, de 1080p is naadloos op mijn Full-HD TV. Daarmee bedoel ik dat eenvoudige dingen zoals wallpapers, game-instellingen etc. dan lekker hetzelfde blijven, en niet telkens veranderen mocht ik hem op mijn TV aansluiten. 1080p is uiteraard ook weer groot om in te werken, wat ik al gewend was van mijn TV (staat mijn PC nu ook op). Ten slotte kom ik met een 1080p config nog goedkoper uit ook (dat bedoel ik dus met chaotisch assortiment).
De 1080p schijnt kwalitatief een stuk beter te zijn dan de 720p :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rapture schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 16:50:
Een Witte LED is in kleurengamma vergelijkbaar met de CCFL en dat is slechts de helft van wat een analoge televisie hoorde te tonen, maar zonder de nadelen van CCFL.

Met RGB LED wordt je scherm met 3 primaire kleuren belicht zodat je dubbel zo grote kleurengamma hebt of vergelijkbaar met de analoge televisie.
[afbeelding]
reviews: Jaaroverzicht: de opkomst van led-backlights

Met 3 verschillende kleuren een scherm belichten kan ervoor zorgen dat bv de rode ledjes te hard branden tov de rest. Ofwel laat je de rode ledjes minder hard branden ofwel ga je met hardwarematige calibratie de grafische kaart commanderen om minder rood uit te sturen. Alle schermen geven sowieso kleuren in de wilde weg en calibratie heb je altijd nodig.
Ik heb me nog nooit met calibratie bezig gehouden, wat zech jij dat ik het beste kan doen dan? RGB of gewoon WLED?

@ Saven:
Had de 720 al uit mijn hoofd gezet inmiddels. Was een stuk duurder en 1080p komt lekker overeen met met mijn scherm. De lekker hoge resolutie is lekker werken, maar is Full-HD @ 15,6 niet wat klein allemaal xD?

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 305634 op 16-08-2009 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Ik vond op mijn oude 16" dat full hd opzich erg goed te doen was. Hoe dat zit met 15.6" weet ik nog niet, maar ik denk dat het zo goed als geen verschil is.

Anders is er nog altijd de mogelijkheid om de DPI te verhogen waardoor je iets grotere letters krijgt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

WLED als je niet honderden euro's ervoor wilt geven en niet met kleurkritische zaken bezig bent.

In de workflow van fotografen, DTP'ers, drukkers,... heb je kleurbeheer zodat de kleuren bij elke professional op het scherm hetzelfde eruit zien en zelfs het drukwerk ziet hetzelfde eruit. Om zoiets te bereiken begin je met alle apparatuur te kalibreren, van scheve kleuren naar het rechttrekken van de afwijkingen. Je kan alleen corrigeren wat er beschikbaar is. Als de scherm maar de helft van het kleurengamma weergeeft, dan krijg je door het kalibreren niet plotseling een volledige kleurengamma. RGB LED heeft dan een voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knaak
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 17:55

Knaak

It's me, Mario!

kellhus schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 11:39:
Maar goed; ik vind het wel spijtig, de laptop is verder gewoon degelijk. Alleen zoals stu al aangeeft is het echt *onbegrijpelijk* dat ze de vent. holes zo slecht geplaatst hebben.
De vent is idd het grootste minpunt aan de hele laptop. Maar geeft dit problemen als je hem gewoon op een bureau gebruikt? Ik heb mijn vorige laptop namelijk amper (lees: 2 of 3 keer) op schoot gehad en verder altijd op een bureau. Als hij echt te warm word op een bureau zou dat wel enorm kl*te zijn. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackadder-
MOAW schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 19:16:
[...]

De vent is idd het grootste minpunt aan de hele laptop. Maar geeft dit problemen als je hem gewoon op een bureau gebruikt? Ik heb mijn vorige laptop namelijk amper (lees: 2 of 3 keer) op schoot gehad en verder altijd op een bureau. Als hij echt te warm word op een bureau zou dat wel enorm kl*te zijn. :(
Ik denk dat werken op een bureau wel meevalt (heb ik toch met mijn studio xps 16 HD3670) desnoods iets onder de achterste pootjes zetten/cooling pad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:15
ik denk dat ik morgen toch maar de 9cell batterijkoop, Dan staat de laptop ook op hogere pootjes achter, en ben ik naast dat ik langere batt duur heb, ook deels van het warmteprobleem af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Maar de prijs van de 9cell is wel belachelijk hoog. Ik sta echt altijd versteld van hoe duur die batterijen wel niet zijn. Die dingen worden voor like 1 dollar gemaakt ergens in china, en vervolgens verkopen ze hem voor 120 dollar ofzo.

Ja, lekkere winstmarge :P Maar kan ook te fur gaan :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superchanbe
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06-2024
heeft iemand een Notebook koeler die bij deze latop past ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310040

superchanbe schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 20:17:
heeft iemand een Notebook koeler die bij deze latop past ??
Google even naar: zalman nc2000 of naar Cooler Master NotePal Infinite Notebook Cooler. Ik denk dat het wel mee gaat vallen met de temps. De laptop is ook niet echt bedoeld voor gaming (alhoewel de HD 4670 wel erg goed scoort :P).

Bij de weg, tapt de cooler elektriciteit van de laptop af? Zo ja, heeft dat merkbaar invloed op de batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik.
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06-2018
Ik heb eens op youtube gekeken, zo te zien moet je het aan de usb hangen.
Er zitten 2 fans in, de pc kan volgens mij maar 200ma leveren, hoe dat met een laptop zit weet ik niet.
2 fans zullen niet veel verbruiken. Alles heeft natuurlijk invloed op je accu.
Hoe dat ding verder in elkaar zit geen idee, vind het wel knap 2 fans :P

Edit: In een ander filmpje zie ik de tekst voorbij komen dat er geen usb poort verloren gaat. Of ze hebben een hubje gemaakt of er moet een accu is.

[ Voor 24% gewijzigd door Erik. op 16-08-2009 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knaak

Knaak

It's me, Mario!

Nee je kan hem actief/passief gebruiken, dat bedoelen ze wss. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
miss een domme vraag:

hoe krijg ik de batterij uit de sxps? er zit een shuifje bij de batterij, die heb ik verschoven, alleen zit de batterij nog best vast. Ik wil hem ook niet forceren. (Nevermind; Ik ben er al achter)

en jullie hadden het over een schakelaar die op de laptop zit, die je kunt omzetten zodra de batterij opgeladen is, om hem dan niet verder op te laden als hij aan het netstroom hangt?

[ Voor 5% gewijzigd door HBSVDK op 17-08-2009 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, dit word het denk ik:

Studio XPS 16 (N00X1602):
Intel Core 2 Duo P8600 (2,4 GHz, 3 MB cache)
Intel WiFi 5300 kaart

Verder alles standaard, totaal € 987,56.

Heeft iemand nog tips/opmerkingen/kortingen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik.
Net een mail van UPS gehad, wanneer de levering is, duurt nog de hele week :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackadder-
Erik. schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 11:22:
Net een mail van UPS gehad, wanneer de levering is, duurt nog de hele week :(
Kan nog langer duren heur. Heb er zelf ervaring mee met mijn vorige studio xps. UPS mailde mij dat hij normaal op een woensdag ging arriveren, het werd ook vrijdag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe lang duurt de levering nou eigenlijk gemiddeld?

Wat voor SSD zit erin, een Samsung lees ik? Is die sneller dan een Intel X25-M G2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Gemiddeld ongeveer 2 weken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik.
Nja achteraf ging het inderdaad niet slecht, ben alleen anders gewend :)

Dit staat er op de site van UPS: Verzonden of gefactureerd op. Daar staat een datum die nog moet komen, waar dient dat voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackadder-
Erik. schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 12:22:
Nja achteraf ging het inderdaad niet slecht, ben alleen anders gewend :)

Dit staat er op de site van UPS: Verzonden of gefactureerd op. Daar staat een datum die nog moet komen, waar dient dat voor?
Dat weet ik niet precies, maar eenmaal er niet meer staat 'ontvangen factuurgegevens', dan kan het wel snel gaan hoor! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik.
He jammer nou :P dat is wat er nog staat, wellicht de nieuwe lever datum? Mijn lever datum is 1 dag meer dan daar staat namelijk.
Lijkt me alleen niet anders zou er wel staan nieuwe lever datum ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Hier staat hij ook op
Status: Ontvangen factuur gegevens
Verzonden of gefactureerd op: 19/08/2009

Maar, in het Dell mailtje stond als onderwerp: Dell geplande leverdatum 20/08/2009

Wordt ie nou op 19/08 geleverd of op 20ste :P
Aangezien mijn vorige laptop ook op dezelfde dag werd bezorgd als de factuur, en een dag vóór de Dell geplande leverdatum uit het mailtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:58
Bij mij staat de leverdatum ook op 20/08.
Denk dat hij de 19e wel geleverd zal worden.
Pakketje ontvangen uit Polen via UPS duurt 2 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik.
Bij mij staat precies hetzelfde vandaar dat ik ook vroeg wat het betekende.
Verzonden of gefactureerd is niet echt een duidelijke beschrijving dat je product op die dag bezorgd wordt:P

Saven, dus je laptop kwam op de datum dat bij Verzonden of gefactureerd stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

@Erik: klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eindelijk, mijn xps is vandaag van fase 3 naar fase 5 gegaan :D Hoelang duurt het voordat ik hem binnen heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knaak

Knaak

It's me, Mario!

Hmm nu kan ik niet meer kiezen tussen de XPS 13 of 16. Aangezien ik mijn laptop dagelijks mee naar school moet nemen lijkt de XPS 13 mij een betere keus. Echter vind ik de XPS 13 wel erg duur, aangezien je voor hetzelfde geld de XPS 16 hebt die (veel) beter presteerd.

Iemand ervaring met de mobiliteit van de XPS 16? Accuduur maakt niet veel uit aangezien ik niet lang in de trein zit. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Knaak op 17-08-2009 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik.
Als je laptop vandaag verzonden is en je hebt mail van UPS gehad als je geluk hebt heb je hem eind deze week ;) Denk Donderdag of Vrijdag.

Ik ga mijn xps16 ook mee naar school nemen, heb ik hem voor gekocht. Dell heeft goede degelijke laptops.
Wil ook niet dat ik programma's niet kan draaien, gewoon een goede laptop voor school en goed voor wat games :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

MOAW schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 15:43:
Hmm nu kan ik niet meer kiezen tussen de XPS 13 of 16. Aangezien ik mijn laptop dagelijks mee naar school moet nemen lijkt de XPS 13 mij een betere keus. Echter vind ik de XPS 13 wel erg duur, aangezien je voor hetzelfde geld de XPS 16 hebt die (veel) beter presteerd.

Iemand ervaring met de mobiliteit van de XPS 16? Accuduur maakt niet veel uit aangezien ik niet lang in de trein zit. :)
Mobiliteit is wel in orde. In de tijd dat ik mijn oude nog had, heb ik hem op veel plaatsen meegenomen maar nooit problemen gehad of ergernissen :P

[ Voor 63% gewijzigd door Saven op 17-08-2009 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
Ik zou nog een foto plaatsen van de ventilation holes, dus bij deze. Excuses voor de slechte kwaliteit, het was even snel snel. Het idee zou echter over moeten komen.

Met het scherm bijna gesloten zijn de vijf rijen met vent. holes goed zichtbaar:

Afbeeldingslocatie: http://ice.dark-age.nl/pics/IMG_2523.JPG

Hier staat het scherm open, waardoor er nog maar *twee* rijen met vent. holes zichtbaar zijn. De andere worden geblokkeerd door het scherm. Erger is nog dat de twee rijen die nog beschikbaar zijn deels *onder* de laptop zitten. Als je de laptop dus op schoot, op de bank of op tafel hebt staan zijn zo goed als alle openingen geblokkeerd.

Afbeeldingslocatie: http://ice.dark-age.nl/pics/IMG_2524.JPG

Dit zorgt dus voor de af en toe absurde hitte. Tijdens het spelen van een game was het gewoon niet prettig om de laptop op schoot te houden. En zoals aangegeven zakt de performance in elkaar als de GPU rond de 90 graden warm is. En dat is niet acceptabel vind ik.

Ik weet dat er laptop coolers zijn, maar ik wil gewoon normaal op de bank kunnen zitten met een laptop zonder zo'n grote cooler op schoot, met daarop nog eens de laptop. Sowieso snap ik nog steeds niet dat je de air outtake op zo'n plek plaatst, maar goed.

Vandaag bevestiging gekregen van Dell dat ik mijn geld terug kan krijgen, minus de kosten voor het ophalen van de laptop. Ze komen vrijdag langs.

Ik heb nog geen vervanger voor de XPS, al neig ik momenteel naar de Toshiba A500-14Q. Met vent. holes aan de zijkant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Zit er niet meer zo'n travel remote bij de Studio XPS 16? Niet dat ik die ooit gebruikte maar was wel een leuke gadget bij de M1530

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vraag me af of het mogelijk is om het component hier rechts op de foto gewoon weg te laten (of te vervangen door een eigen-creatie, moet toch voor wat meer ademruimte zorgen. Ben dan ook wel een voetje kwijt, maar dat los ik wel op.
Hoewel ik andere oplossingen ook nog niet uitsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik.
Anoniem: 144949 schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 20:16:
Ik vraag me af of het mogelijk is om het component hier rechts op de foto gewoon weg te laten (of te vervangen door een eigen-creatie, moet toch voor wat meer ademruimte zorgen. Ben dan ook wel een voetje kwijt, maar dat los ik wel op.
Is dat zo los te halen of moet je er meer dingen voor los halen op de laptop?
Dat is misschien wel iets :) Dan kan je wellicht ook een rooster aan de onderkant maken ofzo iets...
Ik ben zeer benieuwd en heb interesse! please let me know ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Erik. op 17-08-2009 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
Stu: dat kan zo te zien wel, maar niet zonder het scherm eerst te verwijderen. Verder lijkt het samen te vallen met het buigmechanisme van het scherm, waardoor het misschien niet makkelijk lost te halen valt.

Sowieso gaat dat voor mij wat ver, ik wil gewoon een goede oplossing out of the box als ik 900 euro ergens voor betaal. Maar ik snap dat sommige mensen bereid zijn om dit soort stappen te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik.
Daar zit inderdaad wat in, maar een beetje hobbyen is nooit weg ;)
Je zou hem los kunnen halen na kunnen maken, gieten uit hars bijv. en dan uitfrezen met een dremel.
Ik denk dat daar wel mooie resultaten uit kunnen komen.

Ik denk dat hij los te halen is op het moment dat je de bodem plaat los gehaald hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door Erik. op 17-08-2009 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kellhus schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 20:28:
Stu: dat kan zo te zien wel, maar niet zonder het scherm eerst te verwijderen. Verder lijkt het samen te vallen met het buigmechanisme van het scherm, waardoor het misschien niet makkelijk lost te halen valt.
Hm dat valt wel tegen.
Sowieso gaat dat voor mij wat ver, ik wil gewoon een goede oplossing out of the box als ik 900 euro ergens voor betaal. Maar ik snap dat sommige mensen bereid zijn om dit soort stappen te nemen.
Ik wil ook een goede oplossing out of the box, probleem is dat de ideale laptop zonder nadeel niet bestaat. De sxps16, zelfs met dit nadeel, is voor zijn prijs in mijn ogen nog altijd de beste optie (of beter gezegd de minst slechte).
Eigenlijk best triestig, ik ga zelf een dell-concurrent bedrijf starten met "perfecte laptops" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knaak

Knaak

It's me, Mario!

Het warmte probleem is ook echt de enige reden om hem niet te kopen zover ik merk, want de rest "rocked" nogal kwa prijs/kwaliteit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949 schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 20:16:
Kan je dan niet gewoon vents maken in het losse stukje? Of is het 1 solide stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik.
Anoniem: 310040 schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:41:
[...]

Kan je dan niet gewoon vents maken in het losse stukje? Of is het 1 solide stuk?
Je bedoelt onderop? Dat kan inderdaad wel, alleen zou ik niet op originele onderdelen gaan rommelen.
Zou een replica maken en daar mee hobbyen.
De fan is geplaatst om de lucht naar achteren uit te blazen niet naar onderen, wellicht levert dat ook nog een uitdaging op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Erik. schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 22:03:
[...]

Je bedoelt onderop? Dat kan inderdaad wel, alleen zou ik niet op originele onderdelen gaan rommelen.
Zou een replica maken en daar mee hobbyen.
De fan is geplaatst om de lucht naar achteren uit te blazen niet naar onderen, wellicht levert dat ook nog een uitdaging op.
De vraag is dan, wil je de laptop hiervoor uit elkaar halen? Om hem te vervangen moet wel het scherm eraf! Dat doe ik liever niet....

Oh, ik kreeg net een mailtje van dat ik hem op de 24e ontvang. Is het mogelijk (nadat ik de laptop uit de doos heb gehaald enzo) en hij toch niet bevalt hem te laten vervangen, of mijn geld terug? Want ik ga studeren in het buitenland, zou dit mogelijk om in Engeland te doen? Mijn garantie kan ik gewoon claimen daar, volgens de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
Dat is extra vervelend ja. Als ik nu achter de vent holes voel, dan voel ik totaal geen lucht naar buiten geblazen worden. Als ik het scherm naar voren buig dan blaast de warme lucht opeens tegen mijn hand. De lucht gaat dus inderdaad recht naar achteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik.
kellhus schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 22:13:
Dat is extra vervelend ja. Als ik nu achter de vent holes voel, dan voel ik totaal geen lucht naar buiten geblazen worden. Als ik het scherm naar voren buig dan blaast de warme lucht opeens tegen mijn hand. De lucht gaat dus inderdaad recht naar achteren.
Op zich zou het wel helpen als je extra holes maakt, ik weet niet of het scherm los moet.
Als ik de foto's bekijk denk ik alleen de onderkant omdat daar lipjes zitten en die zijn dan vrij als het goed is zou je hem er dan met een kleine beweging zo uit moeten kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik de verdere foto's van de anandtech-review bekijk lijkt het me inderdaad dat dat component los moet te maken zijn zonder het scherm te moeten demonteren (ik zie toch foto's met het scherm en zonder dat component).
Ben allensinds benieuwd en sta er toch ook heel sceptisch tegenover (want gewoon zoals hij is, blokkeert het scherm de outtake echt te fel vind ik). Ik hou de optie om terug te zenden toch zeker open (hoewel ik geen beter alternatief weet). Vandaag is de status op "5. Verzonden" gegaan en van zodra hij hier is, ga ik echt zeer uitgebreid testen.
Hoe langer ik erover nadenk hoe kwader ik word van het feit dat zo'n prachtige laptop compleet v******t wordt door zo'n ongeloofelijk seniel en inferieur koelingsontwerp. Als de GPU terugklokt door oververhitting, verliest de laptop onmiddellijk het voordeel van de krachtige 4670 en kan ik even goed een andere laptop (en kleiner dan!) kiezen.

kellhus, wat zijn de kosten die Dell vraagt voor het terugsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven

Saven

Administrator

Volgensmij valt het best mee met het 'ontwerp' fout. De lucht kan nog weg tussen het luchtgat en het scherm, en stel dat dat niet het geval zou zijn, kan de overtollige lucht nog weg via de ventholes iets naar onder waar het scherm er niet dicht bij op zit. De lucht zoekt gewoon een andere weg om naar buiten te kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Anoniem: 144949 schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 20:43:
Ik wil ook een goede oplossing out of the box, probleem is dat de ideale laptop zonder nadeel niet bestaat. De sxps16, zelfs met dit nadeel, is voor zijn prijs in mijn ogen nog altijd de beste optie (of beter gezegd de minst slechte).
Eigenlijk best triestig, ik ga zelf een dell-concurrent bedrijf starten met "perfecte laptops" :P
Je kan niet alles hebben zodat je altijd iets moet inleveren.
  • Je kan voor goede performance en lage prijs gaan, maar je krijgt een omplooibare plastic laptop. Tijdens het typen voel je het toetsenbord al door de tafel zakken. bv Studio 1555
  • Je kan voor stevigheid en lage prijs gaan, maar Intel onboard of een GeForce dat nauwelijks beter presteert. bv Vostro 1520 (alleen lage resolutie schermen verkrijgbaar?)
  • Als je performance en stevigheid wilt, dan zie je de prijzen naar IBM Thinkpad, HP Elitebook,... niveau stijgen. Als student kan ik de performance van een Studio 1555, 1680x1050 scherm, de stevigheid van een business laptop, 3 jaar garantie,... krijgen voor 1386 euro. Het blijft wel 500 euro boven een Studio 1555 of een Vostro 1520. 500 euro is ook 2 maanden huur en voorschotten water/elektriciteit/centraleverwarming/...
Dan heb je nog het "vermogenbudget" waarmee elk laptop geconfronteerd wordt. Je begint met een processor/chipset-combinatie dat 35 à 40W @ full load verstookt. Een scherm, harde schijf,... komt ook erbij kijken en de grafische kaart durft 7, 13, 30 of nog meer Watt verstoken. Grafische kaarten kan je dus in vermogencategorieën indelen en in elke categorie kan je benchmarken/kiezen. De Watt-uren van de batterij door het vermogen delen geeft een idee van batterijduur. Als de laptop idle is, dan heb je minder verbruik en meer batterijduur.

Meer vermogen betekent ook meer warmte dat je moet afvoeren. Dit botst regelrecht tegen de trend om laptops kleiner, dunner,... te maken. Dan worden de koelingskanalen steeds smaller zodat je de luchtsnelheid oneindig hoog moet opdrijven om nog hetzelfde debiet te behalen. Ergens houdt de fysica op zodat de hardware terug begint te throttlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
Vandaag eindelijk de laptops mogen ontvangen. Ik heb helaas nog niet kunnen testen of er inderdaad warmte problemen ontstaan. Dat zal er ook nog niet zo snel van komen aangezien ik er misschien 2 terugstuur zonder dat te hebben getest. Eén heeft namelijk 5 stof/vlekken/plekken op het scherm achter het doorzichtige plastic zeg maar, de ander heeft gewoon een deuk op de lcd cover iets aan de linkerkant van het Dell Logo.
Ik had gehoopt meer geluk te hebben en niet weer zo'n gedoe te krijgen als met eerdere bestellingen, waarschijnlijk heeft het niks met geluk te maken en ligt het gewoon aan het assembleren wat verre van perfect is.
Bah morgen bellen dan maar, ik zie hier net na rond te klikken op hun support afdeling dat ik een mail moet sturen? Ik kan hier toch ook gewoon hopelijk naar de klantenservice over bellen? Uit ervaring weet ik dat mailen soms wel erg lang kan duren...

Edit: Waar kan ik die telefoonnummers vinden? Ik vind alleen het nummer van XPS Premium tech Support ( 020-674 4594), achja zoek morgen wel verder :z

[ Voor 6% gewijzigd door Nivk op 18-08-2009 00:10 . Reden: telefoonnummers ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rapture schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 23:46:
Ergens houdt de fysica op zodat de hardware terug begint te throttlen.
Hetzelfde "vermogensbudget" als de Studio XPS 16 steekt Asus in een 14" (die overigens lekker koel blijft), van smallere koelingskanalen gesproken. Ok, het 14" scherm produceert iets minder warmte, maar dat moet dan ook niet langs koelingskanalen.
Het feit is gewoon dat de koeling slecht ontworpen is met het scherm dat de outtake blokkeert. De heatpipes zijn geen probleem, de fan is geen probleem, de heatsink is geen probleem. Ze hadden gewoon de outtake iets meer naar onderen moet richten, of aan de zijkant implementeren. Problem solved en dan had je een fantastische laptop, met hetzelfde vermogensbudget, strakke prijs en goede stevigheid.

Maargoed, ik wacht af en zal de laptop met een kritisch oog evalueren als ik hem in mijn handen heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Typenummer van die Asus? Ik zie een oudere 14" Asus met 10W aan grafische kaart en tot 50W aan processor/chipset. Je hebt dan 60W dat met heatpipes, ventilators,... afgevoerd wordt.

Studio XPS 16 begint met 35 à 40W aan processor/chipset en er komt nog 35W aan grafische kaart erbij. 3x meer warmte dat je van de grafische kaart moet afvoeren, maar wat minder warmte van de processor/chipset.

Het sluit niet uit dat er gewoon slechte ontwerpen bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
Saven schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 23:21:
Volgensmij valt het best mee met het 'ontwerp' fout. De lucht kan nog weg tussen het luchtgat en het scherm, en stel dat dat niet het geval zou zijn, kan de overtollige lucht nog weg via de ventholes iets naar onder waar het scherm er niet dicht bij op zit. De lucht zoekt gewoon een andere weg om naar buiten te kunnen
Als het scherm open staat voel ik echt amper warme lucht naar buiten komen. Als ik vervolgens het scherm dichtklap dan voel ik direct de warme lucht vrijkomen.

Verder is stof achter het scherm iets wat ik ook regelmatig voorbij zie komen op notebookreview. Zelf heb ik ook last van een trilling in het rechterdeel van mijn scherm als de laptop niet aan het stroomnet hangt. Ik las dat er meerdere mensen met dit probleem zijn. Nieuwe drivers bieden in ieder geval geen oplossing.

Maar goed; dat zou een klein probleem zijn voor mij. Het feit dat ik momenteel amper normaal een game kan spelen (1 van de redenen van aanschaf) is vervelender. Ik heb even gekeken, en na 10 minuten Mass Effect spelen beginnen de slowdowns vanwege de hitte. De GPU zit dan standaard tegen de 90 graden aan (bekeken via Everest Ultimate).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je het scherm zover openklapt als maar kan, komt de outtake dan gedeeltelijk vrij een de paneelkant van het scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
wel raar,
bij 5 min gta 4 spelen zat bij mij de gpu op 60graden. Ik zorg er dan wel voor dat de luchtgaten aan de onderkant niet teveel geblokkeerd zijn. Ik heb trouwens al een 9cell besteld, Deze zorgt ervoor dat de laptop iets hoger staat. Heb ik Dus meteen een betere airflow als de xps op een tafel staat, en dus een betere koeling.

Ik zal zo ff een kwartiertje spelen en dan met everest ook eens de temperaturen van de proc,chipset en graka bekijken. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
Stu: als je het scherm helemaal openklapt zijn er twee vent holes open aan de panelzijde ja. Maar het is nogal een ongelukkige manier om je scherm open te houden als je hem op schoot wil gebruiken. En de lucht heeft geen vrije doorgang, Het komt grotendeels nog tegen het scherm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

HBSVDK schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 08:23:
wel raar,
bij 5 min gta 4 spelen zat bij mij de gpu op 60graden. Ik zorg er dan wel voor dat de luchtgaten aan de onderkant niet teveel geblokkeerd zijn. Ik heb trouwens al een 9cell besteld, Deze zorgt ervoor dat de laptop iets hoger staat. Heb ik Dus meteen een betere airflow als de xps op een tafel staat, en dus een betere koeling.

Ik zal zo ff een kwartiertje spelen en dan met everest ook eens de temperaturen van de proc,chipset en graka bekijken. Ben benieuwd.
Na 5 min heeft de laptop inderdaad nog geen thermisch evenwicht bereikt en is dus nog niet volledig opgewarmd, maar 60 graden is allensinds al een goede temperatuur.
Feit is dat de GPU-temperatuur zeer sterk afhankelijk is van spel tot spel, en het kan dus bij een ander spel veel slechter uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackadder-
Ik denk dat ik een oplossing gevonden heb voor het hitteprobleem. Althans voor mij toch: aangezien ik toch met een externe monitor zal werken, en ik hoogstwaarschijnlijk een externe muis/toetsenbord zal gebruiken, heb ik besloten de laptop daar gewoon te plaatsen met dichtgeklapt scherm en hem te gebruiken als desktop ;-). De ventholes zullen niet meer geblokkeerd zijn en de laptop zal dan ook niet zo snel verslijten. Enkel tijdens de lessen gebruik ik dan de laptop zoals het hoort. Enkel op kot maak ik er een "desktop" van :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blackadder- hoe groot is het hitteprobleem bij jou dan (bij opengeklapt scherm)? Ook zodanig dat de GPU 90 graden bereikt en daardoor gaat terugklokken?

Ik ga de laptop 90% vd tijd gebruiken in een situatie waarin ik geen extern scherm heb, dus voor mij is dat allensinds geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackadder-
Ik heb nog niet gewerkt met de nieuwe studio xps, die met de 4670 graka, maar met de vorige reeks heb ik geen terugklokking waargenomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik.
Ach ik zie wel, voor iedereen is het warmte gevoel verschillend :P
Dat de laptop terug loopt als hij te warm is is logisch hij beschermt zichzelf, alleen wel jammer dat dat gebeurd alleen al bij gamen.

Ik wacht even af hoe het loopt, wellicht maak ik zelf een stukje wat ik kan plaatsen met meer holes.

UPS geeft btw nog aan dat het factuur gegevens ontvangen heeft. Kan verder nog niets zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Erik. op 18-08-2009 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackadder-
Erik. schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 13:00:
Ik wacht even af hoe het loopt, wellicht maak ik zelf een stukje wat ik kan plaatsen met meer holes.
Goed idee ;-)

Daarnet is UPS langsgeweest met mijn 23" full HD 1080p scherm!!
Heb het scherm even aangekoppeld aan de 1080p laptop van mijn zus en het resultaat is adembenemend 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blackadder- schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:31:
Ik denk dat ik een oplossing gevonden heb voor het hitteprobleem. Althans voor mij toch: aangezien ik toch met een externe monitor zal werken, en ik hoogstwaarschijnlijk een externe muis/toetsenbord zal gebruiken, heb ik besloten de laptop daar gewoon te plaatsen met dichtgeklapt scherm en hem te gebruiken als desktop ;-). De ventholes zullen niet meer geblokkeerd zijn en de laptop zal dan ook niet zo snel verslijten. Enkel tijdens de lessen gebruik ik dan de laptop zoals het hoort. Enkel op kot maak ik er een "desktop" van :D.
Had jij niet beter de XPS dekstop kunnen bestellen dan?

Anyways... mijne is besteld, had ook maar dat accidental damager erbij genomen, heb nu 1 jaar stage, dus dat voelt wel beter dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackadder-
Anoniem: 305634 schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 14:48:
[...]

Had jij niet beter de XPS dekstop kunnen bestellen dan?
Nee hoor :D
Heb dagelijks minimum 6 uur les met de laptop xD
Zou onhandig zijn met een desktop niet? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik.
Met je tafel op wieltjes :P
Lekker in de bus of school andere dingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackadder-
Erik. schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:50:
Met je tafel op wieltjes :P
Lekker in de bus of school andere dingen :P
Théhé :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn monitor heeft geen HDMI, maar ik wel de xps via vga erop aan sluiten. Geeft dat dan wel hetzelfde beeld als via de hdmi? Mn xps heb ik nog niet binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackadder-
Anoniem: 310040 schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 16:09:
Mijn monitor heeft geen HDMI, maar ik wel de xps via vga erop aan sluiten. Geeft dat dan wel hetzelfde beeld als via de hdmi? Mn xps heb ik nog niet binnen.
Mijn monitor heeft ook geen HDMI...
Wel een gewone VGA (blauwe) aansluiting.
Ik heb ook nog een snoer bijgekregen om een DVD-speler ofzo aan te sluiten? Het lijkt hard op een VGA aansluiting, maar het is wit. Iemand? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackadder-
Blackadder- schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 16:12:
[...]

Mijn monitor heeft ook geen HDMI...
Wel een gewone VGA (blauwe) aansluiting.
Ik heb ook nog een snoer bijgekregen om een DVD-speler ofzo aan te sluiten? Het lijkt hard op een VGA aansluiting, maar het is wit. Iemand? ;)
Edit: het is DVI, iemand die weet wat dat is? kan ik dit aansluiten op de studio xps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blackadder- schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 16:18:
[...]

Edit: het is DVI, iemand die weet wat dat is? kan ik dit aansluiten op de studio xps?
DVI (Digital Visual Interface) is gewoon een verbinding tussen pc en monitor. Het verschil is dat DVI een hoge bandbreedte heeft. En de xps heeft geen DVi ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackadder-
Anoniem: 310040 schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 16:28:
[...]

DVI (Digital Visual Interface) is gewoon een verbinding tussen pc en monitor. Het verschil is dat DVI een hoge bandbreedte heeft. En de xps heeft geen DVi ingang.
Er bestaan HDMI-kabels met DVI-uitgang. Zou zo'n kabel betere kwaliteit tonen dan een gewone VGA kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is wel redelijk basis, kan je perfect zelf opzoeken.

Anyway, dit is DVI:
Afbeeldingslocatie: http://zedomax.com/blog/wp-content/uploads/2008/09/dvi.jpg

Andere pin-layouts van DVI zijn (wat ze respectievelijk betekenen kan je perfect opzoeken):
Afbeeldingslocatie: http://dsnimg.dell.com/images/external/images/Monitor/277px-DVI_Connector_Types.svg.png

Dit is HDMI:
Afbeeldingslocatie: http://www.360drives.com/images/xbox360-hdmi.jpg

Zowel DVI als HDMI zijn digitaal, en zijn wat betreft digitaal beeldsignaal (*) hetzelfde, daarom kan je ook verloopstukjes/kabels vinden:
Afbeeldingslocatie: http://www.dynavector.com.au/images/HDMI-DVI-D_cable.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tvcables.co.uk/images/items/dvi-to-hdmi.jpg

Dat ze digitaal zijn betekent dus dat ze met 1 en 0 werken (respectievelijk volle signaalspanning/stroom en geen spanning/stroom ) en dus zeer ongevoelig zijn voor ruis, waardoor ze in normale omstandigheden perfect beeldsignaal zonder verlies geven.

Dan heb je D-Sub:
Afbeeldingslocatie: http://www.kmc.go.tz/helpdesk/ITeducation/Basic/B4/image/dsub15.jpg

Dit is analoog signaal, ruis heeft hier dus een invloed op. Een beetje ruis heeft maar een beetje invloed, veel ruis heeft veel invloed (en als zodanig uit zich dat in het beeld). Normaal gezien ga je op een desktop-pc niet het onderscheid tussen digitaal en analoog kunnen zien (tenzij de kabel op 2cm van een hoogspanningstransfo loopt bij wijze van spreken), echter op laptops die aan de adapter hangen heb ik op externe scherm wel al vaak horizontale ruisstrepen gezien, afkomstig van de adapter, en wordt doorgegeven via D-Sub signaal).

(*) Een DVI-connector/kabel draagt meestal ook hetzelfde analoge signaal als D-Sub, waardoor je ook meestal verloopjes/kabels kan vinden.
Afbeeldingslocatie: http://www.graficall.nl/ProductImages/4291P.jpg
Ook kan een HDMI connector/kabel een audio-signaal dragen (wordt meestal niet toegepast), en DVI niet. Bij gebruik van een verloopstukje/kabel verlies je dus die audio-functionaliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 18-08-2009 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156406

Ikzelf heb zelf (nog) geen Dell SXPS 16 maar ik zie dat hier nu plots (na lange tijd dat de XPS 16 al beschikbaar is) dat Dell een grote boosdoener is?!
Ik zie enorm veel filmpjes op Youtube van trotse bezitters van deze fantastische laptop (Youtube link), zeker als ik dit vergelijk met de filmpjes van een Sony Vaio bijvoorbeeld die je bijna niet vindt.. (Youtube link)
Dus ik begrijp al die commotie rond die warmte niet..
Of is het sinds de nieuwe Grafische kaart zo erg geworden (ik hoorde dat het net verbeterd wat..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
Ik zie nergens dat Dell hier de grote boosdoener is. Ik ben tot nu toe de enige die klaagt over de hitte. Het is natuurlijk puur persoonlijk, al blijf ik erbij dat de keuze van de air outtake ongelukkig is geweest.

Het is verder een prima laptop, alleen is hij voor mij gewoon niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156406

omdat hij niet op je schoot kan staan?
Ik zie ook dat jij zegt dat hij 90+°C (idd ondragelijk) maar andere hoor ik dan dat ze best dragelijk zijn.. Heb jij een T... processor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kellhus
Ik gebruik de laptop voornamelijk op schoot ja, wat gewoon niet prettig is als je een game aan het spelen bent. Daar zou ik nog mee kunnen leven, ware het niet dat door de gebrekkige air takeout de temperatuur dusdanig oploopt dat de 4670 terug clocked, wat natuurlijk dramatisch is voor je performance tijdens het gamen.

Ik zoek dus gewoon een laptop die ik op schoot kan gebruiken. Zonder grote laptop cooler, zonder handmatige aanpassingen aan de air takeout, zonder hem te verhogen of weet ik veel wat. Ik heb het overdag druk genoeg, in de avond wil ik gewoon simpelweg op de bank kunnen relaxen met dat ding op schoot ;)

En nee, ik had ook gewoon de P8600.

[ Voor 3% gewijzigd door kellhus op 18-08-2009 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lionels
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 15:59
Hey
ik zou graag deze laptop bestellen. OMdat ik toegepaste informatica ga doen volgend jaar. Ik ben du niet van plan om zware games te spelen. dus bij gewoon gebruik word het dan nog zo warm? en ik ben van plan om iets tege de warmte te kopen. maar ik twijfel tussen dit http://www.targus.com/uk/product_details.asp?sku=TXZ013EU of tussen een fan cooler http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=MTIzMw== of http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=MTIyNw==. Wat zouden jullie nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
Ik heb al een tijdje een Cooler Master Notepal Infinite deze gebruik ik voor een XPS M1530. Enige storende was de missende USB hub aan de linkerkant waar wel al een soort plastic mal voor klaar was gemaakt.... Maar goed er is nu een nieuwe versie en die heeft wel 4 USB poorten. Cooler Master verkoopt overigens nog veel andere notebook coolers.
Deze ben ik waarschijnlijk van plan te gaan kopen voor mijn S-XPS 1640 of de duurdere Zalman NC-2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156406 schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 20:33:
Ikzelf heb zelf (nog) geen Dell SXPS 16 maar ik zie dat hier nu plots (na lange tijd dat de XPS 16 al beschikbaar is) dat Dell een grote boosdoener is?!
Ik zie enorm veel filmpjes op Youtube van trotse bezitters van deze fantastische laptop (Youtube link), zeker als ik dit vergelijk met de filmpjes van een Sony Vaio bijvoorbeeld die je bijna niet vindt.. (Youtube link)
Dus ik begrijp al die commotie rond die warmte niet..
Of is het sinds de nieuwe Grafische kaart zo erg geworden (ik hoorde dat het net verbeterd wat..)
Het algemeen niveau van die reviews op youtube is zonder meer slecht. Op de relevante technische zaken gaat men niet: scores, fps, temperaturen, etc. Het enige wat je er uit leert is dat ze 25 keer zeggen dat hij mooi blinkt. Kijk bv maar de 3delige review van hwguys.com. Die vent zit gewoon de hele tijd de laptop te strelen en veel meer informatief komt er niet uit.

Die commotie rond de warmte is simpel:
- hij wordt gewoon warm maar throttelt niet: acceptabel wat mij betreft
- hij wordt te warm en gaat throttelen: onacceptabel, in dat geval doet de hardware niet waarvoor het verkocht wordt, het is dan evenveel waard als een laptop zonder dedicated GPU of zelfs minder waard, want een laptop zonder dedicated GPU zit tenminste niet onzinnig 35W te verstoken. In dit geval is commotie zeker gegrond omdat aan het probleem niks gedaan kan worden. Het is inherent aan het belachelijk ontwerp van het koelsysteem en de enige oplossing is dat Dell het ontwerp van het koelsysteem aanpast (wat niet gaat gebeuren)

Van zodra de mijne aankomt wordt deze uitgebreid getest op dit criterium. Als hij throttelt ga ik hem waarschijnlijk ook proberen terug te sturen binnen 7 dagen met terugstorting vh volledige aankoopbedrag (minus verzendkost voor terugstuur). Hij voldoet dan simpelweg niet aan de specs en hij is niet hetgeen waar ik voor betaald heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjetor
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-06 10:12
Anoniem: 144949 schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 00:46:
[...]

Het algemeen niveau van die reviews op youtube is zonder meer slecht. Op de relevante technische zaken gaat men niet: scores, fps, temperaturen, etc. Het enige wat je er uit leert is dat ze 25 keer zeggen dat hij mooi blinkt. Kijk bv maar de 3delige review van hwguys.com. Die vent zit gewoon de hele tijd de laptop te strelen en veel meer informatief komt er niet uit.

Die commotie rond de warmte is simpel:
- hij wordt gewoon warm maar throttelt niet: acceptabel wat mij betreft
- hij wordt te warm en gaat throttelen: onacceptabel, in dat geval doet de hardware niet waarvoor het verkocht wordt, het is dan evenveel waard als een laptop zonder dedicated GPU of zelfs minder waard, want een laptop zonder dedicated GPU zit tenminste niet onzinnig 35W te verstoken. In dit geval is commotie zeker gegrond omdat aan het probleem niks gedaan kan worden. Het is inherent aan het belachelijk ontwerp van het koelsysteem en de enige oplossing is dat Dell het ontwerp van het koelsysteem aanpast (wat niet gaat gebeuren)

Van zodra de mijne aankomt wordt deze uitgebreid getest op dit criterium. Als hij throttelt ga ik hem waarschijnlijk ook proberen terug te sturen binnen 7 dagen met terugstorting vh volledige aankoopbedrag (minus verzendkost voor terugstuur). Hij voldoet dan simpelweg niet aan de specs en hij is niet hetgeen waar ik voor betaald heb.
Hmm zou je misschien kunnen uitleggen hoe je hem uitgebreid gaat testen? welke programma's enzo
Want het enige probleem is dat ik maandag op vakantie ga en ik wil voor die tijd weten of ik hem houd of terug stuur |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga hem gewoon gebruiken zoals ik hem wil gebruiken: op een tafel geplaatst, zonder hem op te hogen voor extra koeling. Scherm gewoon open in een hoek die comfortabel kijkt. Ik ga me dus niet in bochten wringen voor opstellingen om het probleem te vermijden. Hij moet het gewoon doen in normale werkomstandigheden, dus ga ik hem zo testen.
Vervolgens 3D belasten: ettelijke 3DMark runs (verschillende jaargangen) op verschillende resoluties. Verscheidene videospellen ook met verscheidene instellingen. Dus een breed spectrum aan soorten GPU&CPU belastingen. Ondertussen temps en clocks on-the-fly loggen (moet normaal met GPU-Z gaan) en kijken wat die doen. Throttlen = FAIL.
Pagina: 1 ... 9 ... 32 Laatste

Dit topic is gesloten.