die staat bij de 1645, de 1640 heeft a11 als laatste..Mathijsjansen86 schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 09:28:
[...]
De nieuwste Bios is van 9 december en is versie A03. Ik weet niet of je dezelfde bedoeld, anders zou je die kunnen proberen.
Verwijderd
Uiteindelijk heeft de persoon die mij hielp, verder nog gemaild vandaag en is alles uiteindelijk opgelost en heb ik mijn bestelling gedaan.Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 10:59:
[...]
Mensen.., waarom is iedreen zo raar bezig.
Je weet dat als je dell belt minimaal 10% eraf kan halen.
Als je een systeem samenstel die al flinke korting heeft en je belt dell en zegt dat je het net effe te duur vindt.
Dan moet je je mandje opsturen en gaat hij er nog effe 150 euro af halen.
En dan stuur je mail terug of het niet nog goedkoper kan.. kan het niet.. ga akkoord..
Ik had gwn 150 euro korting met 1 telefoontje.
En op dat moment had ik al 525 euro korting kwa acties
Ik heb de standaard i7 set (zwart) en dan alleen wel een dell wireless N kaart.
Mij is het niet gelukt om korting te krijgen, ik kon zelfs de wireless N kaart niet met korting krijgen, dit koste me uiteindelijk 2 tientjes extra.
Mijn verwachte leverdatum is trouwens pas 5 februari 2010
Dat is toch wel erg lang, verwachten ze dat het bijna 2 maanden duurt, is dit normaal?
Ik bestel tenslotte een laptop en geen auto.
vandaag telefonisch (België-zakelijk) offerte laten maken voor een XPS 16 Core I7
1275 euro excl btw incl zending
= 1542 incl BTW en incl zending
wireless N was geen probleem,
echter op de 500 GB schijf zit 3 weken levertijd
de 320 was wel vlot leverbaar voor 50 euro minder
graag jullie opmerkingen, advies ... systeem hieronder
ik heb nog niet toegezegd
1275 euro excl btw incl zending
= 1542 incl BTW en incl zending
wireless N was geen probleem,
echter op de 500 GB schijf zit 3 weken levertijd
de 320 was wel vlot leverbaar voor 50 euro minder
graag jullie opmerkingen, advies ... systeem hieronder
verdere korting was niet mogelijk volgens de verkoper, hij stuurt me de offerte per mail door,Studio XPS 16 : Intel Core i7 Processor 720QM(1.60GHz,6MB cache)
Display : 16in RGBLED Black Leather Edge to Edge Full HD1080p with TrueLife
Memory : 4096MB (2x2048) 1333MHz DDR3 Dual Channel 1
Hard Drive : 500GB Free Fall Sensor (7200RPM) 1
Optical Drive : Internal DVD+/-RW (DVD & CD read and write) Slot Load Drive
Power Supply : XPS 90W AC Adapter
Battery : 9 - cel batterij (optie)
No Carrycase
Graphics : 1GB ATI Radeon HD 4670 graphics card 1
TV tuner : no
Wireless : Dell Wireless 1520 (802.11n) Half Mini Card 1
Dell Wireless 370 Bluetooth-module - Europees
Keyboard : BE Keyboard
Operating System : Dutch Genuine Windows 7 Professional (64 BIT)
ik heb nog niet toegezegd
zit te denken om een xps 16 samen te stellen.
Maar ik vroeg me....zit er veel verschil in de 15,6 inch scherm en de 16 inch scherm? |(resolutie,techniek, etc?)
Want ze schelen in prijs behoorlijk veel.
Maar ik vroeg me....zit er veel verschil in de 15,6 inch scherm en de 16 inch scherm? |(resolutie,techniek, etc?)
Al een aantal weken zit ik onderstaand topic te volgen:
http://forum.notebookrevi...ead.php?t=437800&page=139
Op dit topic wordt het probleem van Throttling besproken bij de 1645 editie van de XPS 16. Dit is het terugschakelen van de multiplier van de processor bij intensieve toepassingen. Na veel onderzoek van tweakers op dat forum is gebleken dat de adapter van 90 watt onvoldoende is om het systeem van genoeg stroom te kunnen voorzien. Vooral de processor en video kaart trekken te veel stroom. Vanuit Dell wordt het probleem wel onderkend, maar er is nog geen officiele oplossing voor. De tweakers daar hebben wel een oplossing en dat is het gebruik van een grotere adapter 130/150 watt in samenwerking met het programma 'Throttlestop'. Dit programma staat to dat het systeem meer dan 90 watt uit de adapter kan trekken.
Nu is mijn vraag of iemand van de eigenaren van een XPS 1645 hier in Nederland ook problemen met Throttling ondervind en of zij ook hebben geklaagd bij Dell of Throttlestop al gebruiken. Hopelijk komt er snel een officiele oplossing voor zodat we het maximale uit onze laptops kunnen halen
http://forum.notebookrevi...ead.php?t=437800&page=139
Op dit topic wordt het probleem van Throttling besproken bij de 1645 editie van de XPS 16. Dit is het terugschakelen van de multiplier van de processor bij intensieve toepassingen. Na veel onderzoek van tweakers op dat forum is gebleken dat de adapter van 90 watt onvoldoende is om het systeem van genoeg stroom te kunnen voorzien. Vooral de processor en video kaart trekken te veel stroom. Vanuit Dell wordt het probleem wel onderkend, maar er is nog geen officiele oplossing voor. De tweakers daar hebben wel een oplossing en dat is het gebruik van een grotere adapter 130/150 watt in samenwerking met het programma 'Throttlestop'. Dit programma staat to dat het systeem meer dan 90 watt uit de adapter kan trekken.
Nu is mijn vraag of iemand van de eigenaren van een XPS 1645 hier in Nederland ook problemen met Throttling ondervind en of zij ook hebben geklaagd bij Dell of Throttlestop al gebruiken. Hopelijk komt er snel een officiele oplossing voor zodat we het maximale uit onze laptops kunnen halen
Er is inderdaad een groot prijsverschil. Het goedkope scherm is een White LED scherm en het duurdere scherm een RGB LED scherm. Werkelijk witte leds zijn niet te maken, daarom wordt het WLED scherm belicht door een gele led met blauwe coating. Dit zorgt er voor dat er een kleine verkleuring kan optreden. RGBLED kan wel echt wit creeren en geeft daarom meer helderheid en echtere kleuren. Nadeel van RGBLED is dat het flink stroom trekt.Maurizio schreef op woensdag 16 december 2009 @ 10:31:
zit te denken om een xps 16 samen te stellen.
Zelf heb ik helaas nog geen van deze schermen gezien, maar als ik alle reacties lees, dan zijn beide schermen erg goed. De RGBLED schijnt helemaal fantastisch te zijn, maar ook voor de WLED lees ik alleen goede reacties. Succes met je keuze
kijk, dat is duidelijk.Mathijsjansen86 schreef op woensdag 16 december 2009 @ 11:03:
[...]
Er is inderdaad een groot prijsverschil. Het goedkope scherm is een White LED scherm en het duurdere scherm een RGB LED scherm. Werkelijk witte leds zijn niet te maken, daarom wordt het WLED scherm belicht door een gele led met blauwe coating. Dit zorgt er voor dat er een kleine verkleuring kan optreden. RGBLED kan wel echt wit creeren en geeft daarom meer helderheid en echtere kleuren. Nadeel van RGBLED is dat het flink stroom trekt.
Zelf heb ik helaas nog geen van deze schermen gezien, maar als ik alle reacties lees, dan zijn beide schermen erg goed. De RGBLED schijnt helemaal fantastisch te zijn, maar ook voor de WLED lees ik alleen goede reacties. Succes met je keuze
Maar merk je het verbruik ook van het RGBled scherm tijdens mobiel gebruikt? of scheelt het maar 10min. op de accu...
...kan nog steeds niet kiezen
ik gebruik de 15,6inch wled, en het is echt een verademing, iedereen die de laptop ziet, valt meteen de kwaliteit van het scherm op.
Dus een rgbled, is nog mooier, maar ik denk dat het overbodig is (ik heb em alleen nog nooit gezien). van die 240euro die het extra kost, kun je beter een dell 2209WA eIPS dell schermpje kopen
Dus een rgbled, is nog mooier, maar ik denk dat het overbodig is (ik heb em alleen nog nooit gezien). van die 240euro die het extra kost, kun je beter een dell 2209WA eIPS dell schermpje kopen
De RGB led is echt een snoepje (heb hem zelf ook), zou hem als je het geld kan missen niet
voorbij laten gaan.
De Wled schijnt ook prima te zijn, maar volgens iemand op noteboek forum (die beide naast elkaar heeft gezien) absoluut geen partij voor de RGB led
voorbij laten gaan.
De Wled schijnt ook prima te zijn, maar volgens iemand op noteboek forum (die beide naast elkaar heeft gezien) absoluut geen partij voor de RGB led
Verwijderd
dat is gewoon hetzelfde scherm als op de studio 15HBSVDK schreef op woensdag 16 december 2009 @ 11:49:
ik gebruik de 15,6inch wled, en het is echt een verademing, iedereen die de laptop ziet, valt meteen de kwaliteit van het scherm op.
Verwijderd
Ik dacht dat die van studio 15 HD was, dus HD ready.
Het is nog wel een enorm verschil tussen HD ready en full HD...
IS de Studio XPS 15,6 scherm geen Full HD?Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2009 @ 12:34:
Ik dacht dat die van studio 15 HD was, dus HD ready.
Dat wordt dacht ik zo aangegeven op de website bij de configurator.
Verwijderd
Studio XPS is wel full HD, de studio 15 is een hele andere lijn van Dell (goedkoper).
Dit is geen full HD, ander systeem dus.
Dit is geen full HD, ander systeem dus.
De Studio XPS 15,6 is wel Full HD (1080p). De Studio 15 daarentegen is HD Ready (720p) en heeft dus een lagere resolutie.fonias schreef op donderdag 17 december 2009 @ 10:10:
[...]
IS de Studio XPS 15,6 scherm geen Full HD?
Dat wordt dacht ik zo aangegeven op de website bij de configurator.
De studio 15 kan gekozen worden met 15.6" scherm met een resolutie van 1366x768, maar ook met een full hd (1920x1080) resolutie. Beide schermen zijn bij de studio 15 WLED.
Verwijderd
het hd-scherm wat je op je studio 15 kan zetten (1080p) zit ook in de xps 16
vandaar dat ie 15.6 is, dat is namelijk het formaat van de S15
vandaar dat ie 15.6 is, dat is namelijk het formaat van de S15
Net even wat BR's in mn XPS gedraaid, man o man wat zie dat er strak uit
En dat terwijl ik mn scherm nog moet calibreren, heb nu alleen nog maar wat instellingen aangepast.
Standaard ziet het scherm er niet uit en krijg je snel pijn in je kop van al die "oversaturated" kleuren.
Heb thuis een gecalibreerde Pioneer Kuro PDP-LX5090 dit blijft uiteraard mooier (aangezien ik nou eenmaal een Plasma fan ben) maar voor een LCD is dit zekers echt heel goed te doen en er moet nog (veel) meer uit te halen zijn.
Heb wel PowerDVD 9 geinstalleerd en die brakke OEM versie er vanaf gekiept, die was echt waardeloos
En dat terwijl ik mn scherm nog moet calibreren, heb nu alleen nog maar wat instellingen aangepast.
Standaard ziet het scherm er niet uit en krijg je snel pijn in je kop van al die "oversaturated" kleuren.
Heb thuis een gecalibreerde Pioneer Kuro PDP-LX5090 dit blijft uiteraard mooier (aangezien ik nou eenmaal een Plasma fan ben) maar voor een LCD is dit zekers echt heel goed te doen en er moet nog (veel) meer uit te halen zijn.
Heb wel PowerDVD 9 geinstalleerd en die brakke OEM versie er vanaf gekiept, die was echt waardeloos
Ik heb de sxps 16 nu een weekje in gebruik en hij is echt geweldig. Reageert supersnel, w7 is zeer gebruikersvriendelijk en het scherm (WLED) is prachtig. Ik kom van een 17" A7T van Asus met een resolutie van 1440x900 en dit is echt een verademing! En wat een verschil in helderheid! Hij is meteen veel helderder dan de Asus en haarscherp.
Wat de discussie betreft over W of RGB LED, ik heb zelf ook voor de keuze gestaan, maar uiteindelijk toch maar niet gedaan. Ik vond de voordelen van het scherm niet opwegen tegen de kosten. Daarbij is WLED echt vele malen beter dan de CCFL. Heb je het niet, dan mis je het niet is mijn devies en bespaar je de 240 euro en koop daar maar iets anders voor (zoals een extern beeldscherm
). Voorlopig werk ik nog op m'n laptop beeldscherm, dan kan ik nog sparen voor een mooie 24"
Wat de discussie betreft over W of RGB LED, ik heb zelf ook voor de keuze gestaan, maar uiteindelijk toch maar niet gedaan. Ik vond de voordelen van het scherm niet opwegen tegen de kosten. Daarbij is WLED echt vele malen beter dan de CCFL. Heb je het niet, dan mis je het niet is mijn devies en bespaar je de 240 euro en koop daar maar iets anders voor (zoals een extern beeldscherm
Ik zie net dat ze de prijs voor een upgrade naar 16" Full HD hebben verhoogd... van 240euro naar 320.
Creating my own hero.
ze hebben ook de de 15,6" met 720p toegevoegd...de 1080p is nu met 80 euro meerprijsFasterinside schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 13:52:
Ik zie net dat ze de prijs voor een upgrade naar 16" Full HD hebben verhoogd... van 240euro naar 320.
Ik kan de 1645 helemaal niet weervinden op de site van dell nu. Zelfs zoeken levert geen resultaat op hier?
Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0
Verwijderd
Weet je wat raar is..
Dat ik xps gekregen heb op 30 november..
En heb intel duo core 2.55ghz en gwn de rest en alles en tv kaart..
Hij wordt maar 40 graden..En met gamen ongeveer 55 graden(gtaiv op zijn hoogst, lagt af entoe)
+ dat de tv kaart niet werkt..
Had gebelt en ze vertelde me dat die alleen in bepaalde regios wordt..
Nou lekker dan.. hupppa 50 euro foetsie..
Dat ik xps gekregen heb op 30 november..
En heb intel duo core 2.55ghz en gwn de rest en alles en tv kaart..
Hij wordt maar 40 graden..En met gamen ongeveer 55 graden(gtaiv op zijn hoogst, lagt af entoe)
Dat is zo om de maand ongeveer heb ik gemerkt. De ene keer 240 euro meer, de andere keer 320 euro meerFasterinside schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 13:52:
De 720p is in de standaard versie aangeboden. Dat verklaart de €80,-
[ Voor 76% gewijzigd door guapper op 19-12-2009 21:45 . Reden: quote mixup ]
Verwijderd
Daarom dat ik die op het allerlaatste nippertje nog uit mijn config heb gehaald.Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 18:11:
Verwijderd
Momenteel staat mijn bestelling in productie 
Ik hoop dat hij toch wel een heel stuk sneller wordt geleverd dan de verwacht 5 februari!
Ik hoop dat hij toch wel een heel stuk sneller wordt geleverd dan de verwacht 5 februari!
Verwijderd
De SXPS 16 heeft een IR porrt, weet iemand hoe je de IR aan kan zetten? Of staat deze altijd aan?
Volgens mij is die ir poort voor je afstands bediening.
Welke afstandsbediening?Erik. schreef op maandag 21 december 2009 @ 00:12:
Volgens mij is die ir poort voor je afstands bediening.
Er zit er geen bij, terwijl er wel een ruimte voor is in de laptop.
Zie ook geen remote beschikbaar voor de XPS16 op de Dell site.
Bij mn XPS1530 zat hij er wel gewoon standaard bij.
Het is algemeen bekend dat de Core i7 zichzelf overklocked, mits de temperatuur dit toelaat. Nu word de Dell standaard al warm, wil dit zeggen dat de i7 niet of weinig overklocked omdat hij anders te warm word?
Creating my own hero.
Intel heeft zelf al ingebouwd dat de CPU terug schakeld als limieten bereikt zijn. Dit is wordt bepaald aan de hand van huidig stroomverbruik, geschat stroomverbruik en temperatuur van de cores.Fasterinside schreef op maandag 21 december 2009 @ 11:19:
Het is algemeen bekend dat de Core i7 zichzelf overklocked, mits de temperatuur dit toelaat. Nu word de Dell standaard al warm, wil dit zeggen dat de i7 niet of weinig overklocked omdat hij anders te warm word?
Daarnaast heeft Dell ook nog een terugschakeling ingebouwd ivm de honger naar stroom van deze laptop. De adapter van 90 watt is onvoldoende om de laptop te voeden (het theoretische verbruik van de core i7 en de GPU kunnen dit al bijna op). Het moederbord schakeld dan de cpu of gpu terug, wat leidt tot slechte performance in games (haperende beelden ed.). Normaal kan de processor met een multiplier van 12/13 draaien, maar door dit terugschakelen is de multiplier slechts 7. Dit hele probleem is uitgebreidt behandeld in de amerikaans forum wat ik al enkele weken volg. Alleen een grotere adapter gebruiken is hier niet alleen het probleem, want het moederbord blijft die adapter dan afknijpen op 90 watt. Een van de tweakers op dat forum heeft een programma (Throttlestop) geschreven wat dit terugschakelen tegen gaat, hierdoor wordt de performance veel verhoogd. Dell heeft ondertussen het probleem ook erkend en is bezig met het werken aan een oplossing. Hopelijk is deze oplossing er snel zodat ik ook mijn laptop met een gerust hart kan bestellen.
Temperatuur is trouwens geen probleem, ook niet bij het gebruik van Throttlestop. Onder volledige belasting is de cpu 70-80 graden.
Bedankt voor de reply. Jammer dat dit zo is. Maar waarom lees ik hier dan wel positieve reacties over de laptop icm. i7 ? Vreemd. Ik ben van plan om na de kerstvakantie de laptop te bestellen. Eerst maar eens een oplossing van Dell afwachten...Mathijsjansen86 schreef op maandag 21 december 2009 @ 12:30:
[...]
Intel heeft zelf al ingebouwd dat de CPU terug schakeld als limieten bereikt zijn. Dit is wordt bepaald aan de hand van huidig stroomverbruik, geschat stroomverbruik en temperatuur van de cores.
Daarnaast heeft Dell ook nog een terugschakeling ingebouwd ivm de honger naar stroom van deze laptop. De adapter van 90 watt is onvoldoende om de laptop te voeden (het theoretische verbruik van de core i7 en de GPU kunnen dit al bijna op). Het moederbord schakeld dan de cpu of gpu terug, wat leidt tot slechte performance in games (haperende beelden ed.). Normaal kan de processor met een multiplier van 12/13 draaien, maar door dit terugschakelen is de multiplier slechts 7. Dit hele probleem is uitgebreidt behandeld in de amerikaans forum wat ik al enkele weken volg. Alleen een grotere adapter gebruiken is hier niet alleen het probleem, want het moederbord blijft die adapter dan afknijpen op 90 watt. Een van de tweakers op dat forum heeft een programma (Throttlestop) geschreven wat dit terugschakelen tegen gaat, hierdoor wordt de performance veel verhoogd. Dell heeft ondertussen het probleem ook erkend en is bezig met het werken aan een oplossing. Hopelijk is deze oplossing er snel zodat ik ook mijn laptop met een gerust hart kan bestellen.
Temperatuur is trouwens geen probleem, ook niet bij het gebruik van Throttlestop. Onder volledige belasting is de cpu 70-80 graden.
Creating my own hero.
Het terugschakelen gebeurd alleen bij een zware load. Dit is bijv bij GTA 4, die zowel voor de CPU als GPU intensief is. Waarschijnlijk weten veel mensen niet van het probleem en denken dat ze bij haperende beelden aan de grenzen van de hardware zitten en spelen dan de game op een lagere setting. Maar als je gaat spelen op accu ipv netstroom, dan is de laptop wel tot meer in staat, omdat die output niet is begrensd. In all het overige gebruik kom je niet aan die grens van 90 watt, en zal je dus ook niets merken. Als laatste is er ook zeker nog een verschil tussen WLED en RGBLED. De laatste verbruikt namelijk aanzienlijk meer stroom waardoor het probleem groter wordt. Gelukkig wordt het probleem erkend door Dell en zal er hopelijk snel een officiele oplossing komen.Fasterinside schreef op maandag 21 december 2009 @ 15:57:
[...]
Bedankt voor de reply. Jammer dat dit zo is. Maar waarom lees ik hier dan wel positieve reacties over de laptop icm. i7 ? Vreemd. Ik ben van plan om na de kerstvakantie de laptop te bestellen. Eerst maar eens een oplossing van Dell afwachten...
[ Voor 4% gewijzigd door Ties86 op 21-12-2009 17:00 ]
Toch vreemd die verhalen daar, want ik heb er zelf helemaal geen last van met mijn 1645. Ik heb het voor ik deze laptop kocht ook de hele tijd gelezen, maar toen bleek dat ik er geen last van had niet meer. Tijdens het gamen doet alles het prima, alleen maakt hij nogal wat lawaai (hij wordt aardig warm, daar komt het door). Als ik zo alt-tab eruitga is de zijn CPU en GPU vaak rond de 70 graden.
Het enige probleem met die 90W is dat hij zo gruwelendig langzaam oplaadt tijdens het gamen. Denk daarbij aan 2% in 't uur tijdens load...
Specs:
720qm, 4gb, 500GB HDD, WLED, HD4670, 90W
Het enige probleem met die 90W is dat hij zo gruwelendig langzaam oplaadt tijdens het gamen. Denk daarbij aan 2% in 't uur tijdens load...
Specs:
Mooi om te horen dat er ook mensen zijn die hier helemaal geen last van hebben, het scheelt natuurlijk aardig omdat jij de 'laagste' specs hebt van dit systeem. Dat geeft hoop. Ik had toch wat vraagjes:Zinu schreef op maandag 21 december 2009 @ 17:22:
Toch vreemd die verhalen daar, want ik heb er zelf helemaal geen last van met mijn 1645. Ik heb het voor ik deze laptop kocht ook de hele tijd gelezen, maar toen bleek dat ik er geen last van had niet meer. Tijdens het gamen doet alles het prima, alleen maakt hij nogal wat lawaai (hij wordt aardig warm, daar komt het door). Als ik zo alt-tab eruitga is de zijn CPU en GPU vaak rond de 70 graden.
Specs:
-Hoe zit het met de temperatuur van jouw adapter? Op dat forum worden berichten gemeld van adapters die zo heet worden dat je ze niet meer kan aanraken en dat zelfs het plastic begint te smelten.
-Heb je al wel eens benchmarks gedraaid met bijv superpi om te zien of de multiplier van de processor wordt teruggeschakeld?
Alvast bedankt voor je antwoorden
Verwijderd
Als je goed wilt belasten:
- orthos
- furmark
- wireless enablen en een groot bestand overpompen
- BT enablen
- helderheid scherm max
- DVD tje kopieren naar harde schijf
- muziekje spelen op de laptopspeakers
- indien mogelijk nog wat zaken aan de USB poorten hangen (2.5" hd ofzo)
En dat alles tegelijk.
Dan inderdaad clocks in het oog houden om te zien of er teruggeklokt wordt, en zeker goed de temperaturen in het oog houden. Ik ben benieuwd naar de resultaten.
- orthos
- furmark
- wireless enablen en een groot bestand overpompen
- BT enablen
- helderheid scherm max
- DVD tje kopieren naar harde schijf
- muziekje spelen op de laptopspeakers
- indien mogelijk nog wat zaken aan de USB poorten hangen (2.5" hd ofzo)
En dat alles tegelijk.
Dan inderdaad clocks in het oog houden om te zien of er teruggeklokt wordt, en zeker goed de temperaturen in het oog houden. Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Verwijderd
Mmm...
Ik ben benieuwd, vandaag een mail gehad van Dell, hij wordt 29/12 bezorgd.
Al met al dus toch nog wel erg snel, precies 2 weken en dan zot kerst daar nog is tussen
Ik ben benieuwd, vandaag een mail gehad van Dell, hij wordt 29/12 bezorgd.
Al met al dus toch nog wel erg snel, precies 2 weken en dan zot kerst daar nog is tussen
Verwijderd
Ben al een tijd een aanschaf voor een nieuwe laptop aan het inplannen. Omdat ik enkele specifieke wensen heb kwam ik qua prijs/prestatie verhouding uit bij de xps 16. Ook heb ik in het verleden goede ervaringen met Dell.
Omdat ik voor aanschaf van een laptop toch van te voren wil weten wat ik aanschaf ben ik via google enkele fora tegengekomen waarin een en ander wordt besproken...en dus uiteindelijk bij tweakers terechtgekomen.
Waren het eerst nog de latency problemen is het nu de energieconsumptie die mij doen twijfelen om de laptop aan te schaffen.De latency schijnt met de bios update inmiddels verholpen te zijn.
Maer omdat de laptop onder andere gebruikt gaat worden voor live optredens (Ableton Live) en als mobiele DAW heb ik enkele vragen:
Ik heb een Native Intruments Kontrol 1 usb audio interface, en deze heeft genoeg stroom nodig om te functioneren. Wordt de powerconsumptie een probleem icm de i7?
Als ik ooit een firewire interface aanschaf zijn de chipsets dan wel goed genoeg, heb nl gelezen dat deze enkel goed werken met de TI chipsets.
Ook ben ik aan het twijfelen tussen 720p en 1080p WLED..is de resolutie zo strak dat ik voor het tweaken van de vst GUI (knopjes) een bril moet aanschaffen?
Is de WLED 720p prima (lees:veel beter dan een normaal TFT) of is het gelet op de GUI geen probleem om de 1080p aan te schaffen (80,- meerprijs)?
tnx in advance
Omdat ik voor aanschaf van een laptop toch van te voren wil weten wat ik aanschaf ben ik via google enkele fora tegengekomen waarin een en ander wordt besproken...en dus uiteindelijk bij tweakers terechtgekomen.
Waren het eerst nog de latency problemen is het nu de energieconsumptie die mij doen twijfelen om de laptop aan te schaffen.De latency schijnt met de bios update inmiddels verholpen te zijn.
Maer omdat de laptop onder andere gebruikt gaat worden voor live optredens (Ableton Live) en als mobiele DAW heb ik enkele vragen:
Ik heb een Native Intruments Kontrol 1 usb audio interface, en deze heeft genoeg stroom nodig om te functioneren. Wordt de powerconsumptie een probleem icm de i7?
Als ik ooit een firewire interface aanschaf zijn de chipsets dan wel goed genoeg, heb nl gelezen dat deze enkel goed werken met de TI chipsets.
Ook ben ik aan het twijfelen tussen 720p en 1080p WLED..is de resolutie zo strak dat ik voor het tweaken van de vst GUI (knopjes) een bril moet aanschaffen?
Is de WLED 720p prima (lees:veel beter dan een normaal TFT) of is het gelet op de GUI geen probleem om de 1080p aan te schaffen (80,- meerprijs)?
tnx in advance
Verwijderd
Als het vermogen tekort komt om de laptop te voeden, dan zal normaal gezien de CPU (en misschien GPU ook) teruggeklokt worden). Voor zover ik weet heeft dit geen invloed op de functionaliteit van de USB poorten. Daarbij kan je ook nog altijd een Core 2 Duo Pxxxx cpu nemen met 25W TDP ipv 45W TDP bij de i7 cpu's. Het helpt ook om te undervolten, helderheid van het scherm niet hoger te zetten dan nodig, BT en Wifi uit te schakelen wanneer je het niet gebruikt.Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 00:51:
Die vraag kan jij het beste zelf beantwoorden. Je hebt die audio USB interface nu toch al? Test nu gewoon al eens op welke resolutie deze goed werkt. Wordt alles van de GUI prima weergegeven op 720p (= bij dell 1366*768 ?) dan zal 1080p voor die software niet echt een meerwaarde zijn.Ook ben ik aan het twijfelen tussen 720p en 1080p WLED..is de resolutie zo strak dat ik voor het tweaken van de vst GUI (knopjes) een bril moet aanschaffen?
Een goede reply, maar het is eigenlijk te gek voor woorden dat je dingen moet de-activeren (wifi, BT) omdat je anders niet genoeg power hebt. Dat gaat wel erg ver.Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 09:52:
[...]
Als het vermogen tekort komt om de laptop te voeden, dan zal normaal gezien de CPU (en misschien GPU ook) teruggeklokt worden). Voor zover ik weet heeft dit geen invloed op de functionaliteit van de USB poorten. Daarbij kan je ook nog altijd een Core 2 Duo Pxxxx cpu nemen met 25W TDP ipv 45W TDP bij de i7 cpu's. Het helpt ook om te undervolten, helderheid van het scherm niet hoger te zetten dan nodig, BT en Wifi uit te schakelen wanneer je het niet gebruikt.
[...]
Ik ben benieuwd morgen met wat voor actie Dell morgen komt.
Creating my own hero.
Verwijderd
Dat is inderdaad symptonenbestrijding en verandert niets aan de slechte engineering van dell. Beetje zelfde kwestie als de warmteproblemen die gerapporteerd werden bij de studio xps 16 en 13.Fasterinside schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 10:32:
Een goede reply, maar het is eigenlijk te gek voor woorden dat je dingen moet de-activeren (wifi, BT) omdat je anders niet genoeg power hebt. Dat gaat wel erg ver.
Bij het zoeken naar een laptop was ik ook op zoek naar het perfecte product, helaas vind je dat niet voor een schappelijke prijs en moet je dan iets kiezen met wat nadelen en mankementen waar je mee moet leren leven.Of je moet hoger gaan in prijs. Been there done that.
Opties zijn:
- zuinigere CPU nemen (wat eigenlijk ook te gek voor woorden is om het ding deftig te laten werken)
- zwaardere adapter erbij nemen (wat eigenlijk ook te gek voor woorden is (kost je extra geld) om het ding deftig te laten werken)
- andere laptop zoeken die hierin geen problemen geeft (maar dan misschien wel andere nadelen waar je wel mee kan leven)
Ik zou hierbij gewoon geduld hebben, want Dell gaat zeker met een oplossing komen. Anders kan je altijd nog een grotere adapter aanschaffen en Throttlestop gebruiken.Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 10:47:
[...]
Opties zijn:
- zuinigere CPU nemen (wat eigenlijk ook te gek voor woorden is om het ding deftig te laten werken)
- zwaardere adapter erbij nemen (wat eigenlijk ook te gek voor woorden is (kost je extra geld) om het ding deftig te laten werken)
- andere laptop zoeken die hierin geen problemen geeft (maar dan misschien wel andere nadelen waar je wel mee kan leven)
De problemen met stroom zijn trouwens niet zo groot als hier wordt geschets. Het gaat voornamelijk om de gezamelijke zware load op CPU en GPU. Deze twee kunnen samen al zo'n 80 watt verstoken en dan blijft er vrij weinig over. Het draaien van een progje voor tijdens een muziek optreden zal nooit zoveel trekken en de noodoplossingen als: helderheid, bleutooth, wifi etc zijn niet nodig
Wellicht ben ik eigenwijs, maar zou dat niet de allerbeste optie zijn? Ik heb jullie berichten met veel aandacht gelezen, en de problemen zijn toch niet kinderachtig lijkt me. Het is niet alsof je het hebt over een klein nadeeltje dat je op de koop toe neemt bij een 'premium' laptop van deze prijs toch?Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 10:47:
[...]
Of ligt dat nu aan mij? Ik vind dat het om een enorm bedrag gaat namelijk, dit soort minpunten zou ik nooit op de koop toe nemen
[ Voor 11% gewijzigd door bear87 op 22-12-2009 12:13 ]
Verwijderd
@bear87: weet jij een alternatief?
Dus binnen dezelfde klasse, met ongeveer dezelfde specs en ongeveer dezelfde prijs. En dan zonder nadelen.
Dat is dus feitelijk het probleem, er scheelt altijd wel iets met de alternatieven
- of ze hebben minder specs
- of ze hebben ook problemen
- of ze zijn moeilijk of niet verkrijgbaar
- of ze zijn goed maar dan zijn ze weer een pak duurder en vallen ze dus eigenlijk niet binnen dezelfde prijsklasse
De Studio XPS 1640 was bij mij eigenlijk het beste alternatief voor een 14" Asus die niet verkrijgbaar was. Hierbij heb ik leren leven met:
- het feit dat 16" een pak groter en dus minder mobiel is dan 14"
- de sxps16 eigenlijk wat te weinig usb poorten heeft
- de sxps 16 een slot load drive heeft, wat ik niet fijn vind en waarvan de eject alleen maar softwarematig werkt
- het belachelijk koelontwerp met het gevolg van hoge temps bij hoge load
- ietwat minder CPU
- een irritant blinkend design waar alle vuil, stofjes en vingerafdrukken direct op zichtbaar zijn, weinig zakelijke uitstraling
Allemaal nadelen waar je mee moet leren leven en die een beetje gecompenseerd worden door weer wat voordelen:
- hoge resolutie
- iets betere grafische chip
En beide opties hadden zowiezo al het grote nadeel te hebben van een blinkend scherm.
Wat mijn ervaring betreft ga je dus toch genoegen moeten nemen met een paar nadelen, ook al is het een premium laptop.
Dus binnen dezelfde klasse, met ongeveer dezelfde specs en ongeveer dezelfde prijs. En dan zonder nadelen.
Dat is dus feitelijk het probleem, er scheelt altijd wel iets met de alternatieven
- of ze hebben minder specs
- of ze hebben ook problemen
- of ze zijn moeilijk of niet verkrijgbaar
- of ze zijn goed maar dan zijn ze weer een pak duurder en vallen ze dus eigenlijk niet binnen dezelfde prijsklasse
De Studio XPS 1640 was bij mij eigenlijk het beste alternatief voor een 14" Asus die niet verkrijgbaar was. Hierbij heb ik leren leven met:
- het feit dat 16" een pak groter en dus minder mobiel is dan 14"
- de sxps16 eigenlijk wat te weinig usb poorten heeft
- de sxps 16 een slot load drive heeft, wat ik niet fijn vind en waarvan de eject alleen maar softwarematig werkt
- het belachelijk koelontwerp met het gevolg van hoge temps bij hoge load
- ietwat minder CPU
- een irritant blinkend design waar alle vuil, stofjes en vingerafdrukken direct op zichtbaar zijn, weinig zakelijke uitstraling
Allemaal nadelen waar je mee moet leren leven en die een beetje gecompenseerd worden door weer wat voordelen:
- hoge resolutie
- iets betere grafische chip
En beide opties hadden zowiezo al het grote nadeel te hebben van een blinkend scherm.
Wat mijn ervaring betreft ga je dus toch genoegen moeten nemen met een paar nadelen, ook al is het een premium laptop.
ik gebruik aardig wat plug-ins met kleine knopjes, maar ik heb wel goede ogen. Alles is prima te lezen, ik zit laid back bijna een meter er vandaan en kan de pixels nog onderscheiden. De hoeveelheid werkruimte is geweldig met 1080p
@Disco Stu
Ik zoek al een tijdje naar een alternatief, maar dat zal binnenkort wel komen als half januari die nieuwe cpu's ook komen. Dan verschijnen er veel nieuwe modellen. Daar is mijn hoop op gevestigd.
Waar het mij om gaat is dat ik de problemen die jij opnoemt vrij ernstig vind. Die laptop klopt gewoon niet, als ik zie wat jij allemaal opnoemt...daar ga ik geen 1200 euro euro voor betalen!
Begrijp me niet verkeerd, ik wil hem graag hebben hoor...qua afwerking komt hij het meest in de buurt van een MBP denk ik, en dat zoek ik. Dus ik heb ook liever dat het niet waar is wat je zegt, maar voor mij is het zoveel geld dat ik dit gewoon verontrustend vind.
Ik zoek al een tijdje naar een alternatief, maar dat zal binnenkort wel komen als half januari die nieuwe cpu's ook komen. Dan verschijnen er veel nieuwe modellen. Daar is mijn hoop op gevestigd.
Waar het mij om gaat is dat ik de problemen die jij opnoemt vrij ernstig vind. Die laptop klopt gewoon niet, als ik zie wat jij allemaal opnoemt...daar ga ik geen 1200 euro euro voor betalen!
Begrijp me niet verkeerd, ik wil hem graag hebben hoor...qua afwerking komt hij het meest in de buurt van een MBP denk ik, en dat zoek ik. Dus ik heb ook liever dat het niet waar is wat je zegt, maar voor mij is het zoveel geld dat ik dit gewoon verontrustend vind.
[ Voor 24% gewijzigd door bear87 op 22-12-2009 20:42 ]
Verwijderd
@ disco Stu...tnx voor je reply...ik wil de i7 core juist aanschaffen om zo de grenzen op te zoeken (experimenteren) mbt live editing zonder alles te "freezen" of te renderen...lijkt me toch vreemd dat je al die kracht niet kan benutten maar er wel voor betaalt. Maer aan de andere kant zal de processor hoe dan ook beter zijn dan mn huidige laptop en desktop samen. Ik probeer gewoon te anticiperen op hoe ik zal omgaan met de "gebreken". Het komt voor mij ophetzelfde neer als wanneer je een nieuwe auto aanschaft waarbij de ruitenwissers wel werken...mits het niet regent. Ik vraag me echt af of Dell met een officiele oplossing komt of dat Dell officieus klanten aanraad om zelf maar het een en ander te proberen , met de kans dat je garantie gewoon vervalt.
Het enige alternatief voor mij was de MPB 13" met dual boot, echter vind ik deze te duur mbt de specs, bij apple betaal je m.i. 10% meer puur voor het merk.
@bbs...de vst GUI's zijn dus groot genoeg om ermee te kunnen werken? Midi, beziercurves intekenen geeft geen probleem?
(Als jij pixels ziet van 1 meter afstand dan klopt er toch iets niet..dat is dan niet bepaald HD te noemen
ik ben benieuwd naar de aanbiedingen van morgen..
Het enige alternatief voor mij was de MPB 13" met dual boot, echter vind ik deze te duur mbt de specs, bij apple betaal je m.i. 10% meer puur voor het merk.
@bbs...de vst GUI's zijn dus groot genoeg om ermee te kunnen werken? Midi, beziercurves intekenen geeft geen probleem?
(Als jij pixels ziet van 1 meter afstand dan klopt er toch iets niet..dat is dan niet bepaald HD te noemen
ik ben benieuwd naar de aanbiedingen van morgen..
Degene die een witte voorkant hebben of binnenkort krijgen, graag even wat persoonlijke amateur foto's plaatsen! Ik ben erg benieuwd hoe dat er uitziet, moet volgens mij nog mooier zijn van de zwarte uitvoering!
Ik heb momenteel mijn 13de maand binnen, dus morgen even bekijken welke actie ze hebben en tot wanneer. Als alles een beetje mee zit bestel ik de XPS16 white nog deze week!
Ik heb momenteel mijn 13de maand binnen, dus morgen even bekijken welke actie ze hebben en tot wanneer. Als alles een beetje mee zit bestel ik de XPS16 white nog deze week!
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Same, ik zie alleen de 1645 al lang niet meer op de Dell site, terwijl dit wel de versie was die 'beter' zou zijn als de normale 16 (koeling etc.)Juancho schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 23:05:
Degene die een witte voorkant hebben of binnenkort krijgen, graag even wat persoonlijke amateur foto's plaatsen! Ik ben erg benieuwd hoe dat er uitziet, moet volgens mij nog mooier zijn van de zwarte uitvoering!
Dell Studio XPS 16
Hoe kun je dat zien dan? Ik wist ook helemaal niet dat er nog verschillende types van de XPS waren. Dat maakt het er natuurlijk niet makkelijker op pfff. Er zijn toch gewoon een 4-tal XPS16 laptops, van goedkoop model naar duur model?
Wbt het duurdere model en de actie van deze week, volgens mij maakt het weinig uit. Ik heb net even een systeemcheck gedaan van het duurste type, de standaard uitvoering met alleen een wijziging voor Win7 Prof en een 500GB HD ipv 300GB.
Met EPP maar zonder kortingsbon kom ik dan uit op € 1.188,17. Kortom, nog even een kortingsbon scoren en het bedrag zal weer rond de 1100 euro liggen wat ik ook wilde. Dan moet het deze week toch maar gebeuren
Wbt het duurdere model en de actie van deze week, volgens mij maakt het weinig uit. Ik heb net even een systeemcheck gedaan van het duurste type, de standaard uitvoering met alleen een wijziging voor Win7 Prof en een 500GB HD ipv 300GB.
Met EPP maar zonder kortingsbon kom ik dan uit op € 1.188,17. Kortom, nog even een kortingsbon scoren en het bedrag zal weer rond de 1100 euro liggen wat ik ook wilde. Dan moet het deze week toch maar gebeuren
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Zou iemand een prestatieindex van de onderdelen kunnen posten van een Windows 7 machine met een i7 processor? Ik ben wel benieuwd naar de algemene "windows" prestatie.
The story so far: In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
De vorige versie van de XPS (typenummer 1640) heeft nogal last gehad van hitte problemen. Dit is het type voor de core i7 processoren en voor zover ik weet wordt deze ook nog steeds gebruikt voor die laptops. Aangezien de i7 een veel hogere TDP heeft en dus ook verwacht wordt meer warmte te genereren is de behuizing van de XPS veranderd. Dit werd typenummer 1645. De problemen met hitte zijn hierdoor zo goed als verdwenen.
Wel vreemd dat de 720p optie al weer van de website af is. Niet dat ik dit zou overwegen, maar daardoor was de prijs van de 1080p wel ineens 80 euro duurder geworden.
Wat ik geen leuke ontwikkeling vind is de prijs van de SSD. Ongeveer 3 weken geleden stond de upgrade van 128gb SSD nog voor 65 euro op de site en nu is deze upgrade al 190 euro. Voor die prijs ga ik zeker geen SSD van Samsung (standaard in Dell computers) erin laten zetten, maar zal ik er later zelf wel een Intel Postville in zetten.
Wel vreemd dat de 720p optie al weer van de website af is. Niet dat ik dit zou overwegen, maar daardoor was de prijs van de 1080p wel ineens 80 euro duurder geworden.
Wat ik geen leuke ontwikkeling vind is de prijs van de SSD. Ongeveer 3 weken geleden stond de upgrade van 128gb SSD nog voor 65 euro op de site en nu is deze upgrade al 190 euro. Voor die prijs ga ik zeker geen SSD van Samsung (standaard in Dell computers) erin laten zetten, maar zal ik er later zelf wel een Intel Postville in zetten.
Maar de 1645 is verdwenen van de website van Dell, terwijl deze er wel een ruime tijd tussen heeft gestaan.Mathijsjansen86 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 11:21:
De vorige versie van de XPS (typenummer 1640) heeft nogal last gehad van hitte problemen. Dit is het type voor de core i7 processoren en voor zover ik weet wordt deze ook nog steeds gebruikt voor die laptops. Aangezien de i7 een veel hogere TDP heeft en dus ook verwacht wordt meer warmte te genereren is de behuizing van de XPS veranderd. Dit werd typenummer 1645. De problemen met hitte zijn hierdoor zo goed als verdwenen.
edit:
Als je een XPS16 besteld, staat er in je besteloverzicht wél Studio XPS 1645 Order - Netherlands
Als je een XPS16 besteld, staat er in je besteloverzicht wél Studio XPS 1645 Order - Netherlands
[ Voor 8% gewijzigd door Scyth op 23-12-2009 11:41 ]
Dell Studio XPS 16
Verwijderd
Ah ik dacht dat een sxps16 met i7 per definitie een 1645 is. Maar blijkbaar kan je ook 1640 met i7 hebben en 1645 met C2D?
Wat zijn dan de concrete verschillen tussen de 1640 behuizing en 1645 behuizing?
Wat zijn dan de concrete verschillen tussen de 1640 behuizing en 1645 behuizing?
Precies wat Mathijsjansen86 schreef. De i7 1640 werd te warm, dus zijn er wat veranderingen aan de behuizing aangebracht (extra ventilatiegaten voor zover ik begreep). Dit is de 1645 geworden.Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 11:47:
Ah ik dacht dat een sxps16 met i7 per definitie een 1645 is. Maar blijkbaar kan je ook 1640 met i7 hebben en 1645 met C2D?
Een C2D met een 1645 behuizing is er (voor zover ik weet) niet.
Dell Studio XPS 16
Verwijderd
Toevallig iemand met een 1645 die wat detail-pics wilt maken van de verbeterde behuizing met koeling en ventilatiegaten?
Ik heb dit wel gevonden

Dell Studio XPS 16
Ziet er naar uit dat de rechter inderdaad de nieuwe is. De koperen afvoer is dikker en korter.
The story so far: In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Worden deze, aangepaste, laptops dan minder warm dan de XPS M1530 laptops? Als dat zo is, maken ze dan ook minder herrie?
Verwijderd
Hm buiten de lengte vd heatpipes en ietswat andere koelblokken zie ik er niet veel verschillend aan. Spijtig dat de backcover vd 1645 er niet helemaal opstaat, heb ook gelezen dat dat anders zou zijn.
Verwijderd
Is het niemand opgevallen dat niet enkel de 720p voor de i7 core is komen te vervallen maar ook de 500gb standaard optie (die er gisteren nog wel op stond). Je betaalt dus het hetzelfde als gisteren met 200gb minder opslag.. 
Enig pluspuntje is iig wel dat ik nu niet meer hoef (kan) te kiezen tussen de 720 en 1080.
@disco stu: op de U.S. site van dell heb je volgens mij een optie voor een backcover zonder leerafwerking.
@ Scyth: als ik je edit post begrijp dan is de i7 wel de 1645?
Zal ik nu afwachten tot de volgende aanbieding of loop ik dan de kans dat ze deze aanbieding ook weer "intrekken" met prijsstijging als gevolg?
Enig pluspuntje is iig wel dat ik nu niet meer hoef (kan) te kiezen tussen de 720 en 1080.
@disco stu: op de U.S. site van dell heb je volgens mij een optie voor een backcover zonder leerafwerking.
@ Scyth: als ik je edit post begrijp dan is de i7 wel de 1645?
Zal ik nu afwachten tot de volgende aanbieding of loop ik dan de kans dat ze deze aanbieding ook weer "intrekken" met prijsstijging als gevolg?
Verwijderd
Ik heb zoals al eerder gemeld, vorige week mijn dell xps 16 (i7) besteld.
Dit is automatisch volgens mijn factuur een 1645 geworden.
Wat betreft het verschil in prijs qua scherm van een 720p naar een 1080p is 80 euro.
Wanneer er via de site van dell vanuit een 720p wordt gewerkt zal een upgrade naar een full hd (1080p) WLED scherm 80 euro bedragen en is dus automatisch ook de upgrade naar een RGB-Led 80 euro duurder.
Tenminste dit lijkt me logisch.
Wat betreft de warme problemen en vermogen,
Ik denk dat het al met al wel mee valt, wanneer het echt zo slecht is, zou dell dell deze lijn er toch wel tot nader order uit halen.
Verder denk ik ook dat mensen die "gewoon" zeer tevreden zijn met hun aankop zich veel minder op dit soort forums bevinden dan mensen die wel klachten hebben.
Hiermee wil ik dus zeggen dat je vaak (bijvoorbeeld hier) alleen maar de klachten hoort.
Maar goed ik hoop dit soort vragen snel te kunnen beantwoorden.
Dit is automatisch volgens mijn factuur een 1645 geworden.
Wat betreft het verschil in prijs qua scherm van een 720p naar een 1080p is 80 euro.
Wanneer er via de site van dell vanuit een 720p wordt gewerkt zal een upgrade naar een full hd (1080p) WLED scherm 80 euro bedragen en is dus automatisch ook de upgrade naar een RGB-Led 80 euro duurder.
Tenminste dit lijkt me logisch.
Wat betreft de warme problemen en vermogen,
Ik denk dat het al met al wel mee valt, wanneer het echt zo slecht is, zou dell dell deze lijn er toch wel tot nader order uit halen.
Verder denk ik ook dat mensen die "gewoon" zeer tevreden zijn met hun aankop zich veel minder op dit soort forums bevinden dan mensen die wel klachten hebben.
Hiermee wil ik dus zeggen dat je vaak (bijvoorbeeld hier) alleen maar de klachten hoort.
Maar goed ik hoop dit soort vragen snel te kunnen beantwoorden.
Verwijderd
Mijn xps heeft geen 1 keer zitten throttelen wat ik er ook op gooi. Ik vindt dit toch een vreemde zaak....
Gamen, Photoshoppen, After Effect, het werkt prima bij mij. Ik gebruikt het oude model de 1640, wat mij wel opvalt en zou graag het van jullie kant willen horen.
Hoeveel rijtjes met vents heb jij? De mijne heeft 5 hoeveel heeft heb jij?
Gamen, Photoshoppen, After Effect, het werkt prima bij mij. Ik gebruikt het oude model de 1640, wat mij wel opvalt en zou graag het van jullie kant willen horen.
Mijn 1645 heeft er 5*4, volgens mij hebben ze de uitgang van latere 1640 modellen ook al gewijzigd.
Hier overigens ook geen last van hitte problemen, het enige straalkacheltje is de adaptor deze wordt wel loeiheet.
Heb hierover al kontakt gehad en er is nog geen oplossing, heb wel een extra adaptor gekregen omdat ze dachten dat deze wellicht niet goed was.
Maar de andere wordt net zo heet, ach een extra adapter is nooit weg, verder even afwachten met welke oplossing ze gaan komen.
Hier overigens ook geen last van hitte problemen, het enige straalkacheltje is de adaptor deze wordt wel loeiheet.
Heb hierover al kontakt gehad en er is nog geen oplossing, heb wel een extra adaptor gekregen omdat ze dachten dat deze wellicht niet goed was.
Maar de andere wordt net zo heet, ach een extra adapter is nooit weg, verder even afwachten met welke oplossing ze gaan komen.
Verwijderd
Nee dat doen ze niet. De problemen doen zich voor onder zware belasting. Het zijn net de 5% "tweakers" die hun laptop gemiddeld nogal belasten. 95% van de klanten van Dell zijn doorsnee gebruikers die niet zoveel gamen, die niet eens weten dat de hardware throttelt bij te hoge temperaturen. De drops nemen ze gewoon voor lief, ze denken dat dat normaal is.Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 19:32:
Hier op het forum (en andere fora) ga je dus heel veel mensen vinden met klachten omdat het mensen zijn met relatief veel hardwarekennis en dus snel de problemen tegenkomen en ook herkennen. Ten aanzien van het totaal aantal klanten van Dell is dat echter maar een minderheid. Dat neemt niet weg dat de koeling en de adapter substantieel ondergedimensioneerd zijn voor de hardware.
Dell trekt zich in principe niets aan van het relatief lage percentage klagers, als ze die klanten verliezen hebben ze alsnog de grote massa niet-tweakers aan wie ze hun slecht ge-engineerde producten kunnen slijten (veel mensen kopen hem "omdat hij mooi" is).
Ook bij deze niet-tweakers is het probleem substantieel aanwezig maar uit het zich nauwelijks omdat deze mensen hun hardware nauwelijks belasten. De mensen die wel gamen en drops hebben, denken dat dit normaal is en weten niet dat het eigenlijk hun hardware is die terugklokt wordt omwille van té warm.
Bij mij heeft die wel gethrotteld. In het begin heb ik dit uitgebreid getest. Zowel bij COD4 als HL2 rezen de temperaturen de pan uit en kreeg ik redelijk snel drops. GPU en CPU waren beiden tegelijk 89°C wat er op wijst dat hun gezamelijk koelvinnenblok in verzadiging was en niet meer warmte kon afvoeren.Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 20:01:
Mijn xps heeft geen 1 keer zitten throttelen wat ik er ook op gooi. Ik vindt dit toch een vreemde zaak....
In een later stadium heb ik de indruk dat het nu minder erg is geworden, waarschijnlijk door het inwerken van de koelpasta, het feit dat ik de CPU undervolt heb (wat aanzienlijk minder warmteproductie tot gevolg heeft) en het feit dat ik ook veel minder games ben gaan spelen.
Ik heb overigens 4 rijen (en 4 kolommen). De 5de rij, bevindt die zich eigenlijk meer naar de bodem toe, of meer naar de bovenkant (richting scherm)?
Die extreme hitte van de adapter wijst ook weer op het feit dat de adapter underpowered is. Als naast de belasting ook nog de accu opgeladen moet worden, dan wordt continu de volle spanning door de adapter getrokken. De temperatuur loopt daardoor erg hoog op, zo zelf dat je de adapter niet vast kunt houden. Hitte is verder geen probleem meer met de nieuwe behuizing.noteboeki schreef op woensdag 23 december 2009 @ 20:21:
Mijn 1645 heeft er 5*4, volgens mij hebben ze de uitgang van latere 1640 modellen ook al gewijzigd.
Dat Chump0 geen last heeft van throttling verbaasd mij niets aangezien de processors in de 1640 een TDP hebben van 25 watt ipv de 45 van de i7
Ik weet ook niet helemaal zeker hoe Dell dit probleem op gaat lossen. Er is inderdaad een groot deel van de gebruikers die niets merkt van dit probleem en denkt dat het normaal is. Een call-back zal dus bijvoorbeeld nooit gebeuren. Wel zijn er in Amerika een aantal laptops van klanten opgehaald voor onderzoek en zijn ze druk bezig het probleem op te lossen, waarschijnlijk een nieuwe adapter en bios update.
Ik hoop dat ze het daarmee voor elkaar gaan krijgen.
Ik begreep van de technische ondersteuning dat het moederbord fysiek begrenst is op die 90watt.
Dus een 130 watt erop zal weing helpen en kon zelfs schade toebrengen, ik mocht er eentje hebben als ik het recht op garantie op zou geven
Ik begreep van de technische ondersteuning dat het moederbord fysiek begrenst is op die 90watt.
Dus een 130 watt erop zal weing helpen en kon zelfs schade toebrengen, ik mocht er eentje hebben als ik het recht op garantie op zou geven

Verwijderd
Hoe kan in godsnaam een 130W adapter bij gebruik op een bord dat begrensd is op 90W schade toebrengen?
Goed bezig Dell
Als ze zo'n fabeltjes gaan verzinnen om onder garantie uit te komen...
Goed bezig Dell
hmm door al die griezelige verhalen hierboven is misschien de Sony Vaio van rond 1200 euro toch niet zo'n raar alternatief....
Al ben ik zo'n huis/thuis/keuken gebruiker die vast niet veel zal merken van hitte en schokkerig beeld?
Al ben ik zo'n huis/thuis/keuken gebruiker die vast niet veel zal merken van hitte en schokkerig beeld?
Het moederbord is enkel en alleen via de Bios begrensd op 90 watt. Een aantal Dell vertegenwoordigers hebben gezegd dat een 130 watt adapter schade aan kan brengen, maar dat is grote onzin (en ook tegengesproken door de tech afdeling van Dell). Alle gebruikers die een 130 watt of zelfs 150 of 210 watt adapter gebruiken ondervinden helemaal geen problemen, de laptop zal toch alleen maar het benodigde wattage uit de adapter trekken.
Verwijderd
Welk model heb jij voor de xps? Misschien dat dit wat uitmaakt, als je een spel speelt is de laptop dan aangesloten aan de oplader? Je perst er wat extra kracht uit door hem aan de oplader te hangen, als ik een spel speel dan hangt hij altijd aan de oplader, misschien dat dit een verschil maakt?Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 20:59:
[...]
Bij mij heeft die wel gethrotteld. In het begin heb ik dit uitgebreid getest. Zowel bij COD4 als HL2 rezen de temperaturen de pan uit en kreeg ik redelijk snel drops. GPU en CPU waren beiden tegelijk 89°C wat er op wijst dat hun gezamelijk koelvinnenblok in verzadiging was en niet meer warmte kon afvoeren.
In een later stadium heb ik de indruk dat het nu minder erg is geworden, waarschijnlijk door het inwerken van de koelpasta, het feit dat ik de CPU undervolt heb (wat aanzienlijk minder warmteproductie tot gevolg heeft) en het feit dat ik ook veel minder games ben gaan spelen.
Ik heb overigens 4 rijen (en 4 kolommen). De 5de rij, bevindt die zich eigenlijk meer naar de bodem toe, of meer naar de bovenkant (richting scherm)?
Verder heb ik nooit 89graden ondervonden, ik heb wel een een keer het scherm laten vervangen, waarbij de monteur (voor de een of andere reden) een extra koelblok heeft meegenomen. Die heb ik laten vervangen, dit was ongeveer twee maanden geleden.
Verwijderd
De 1640.
N08X1602 met
P8600
2*2gig ram
320gig hd
wifi 5100
BT 370
Ten tijde van het testen, altijd op adapter.
N08X1602 met
P8600
2*2gig ram
320gig hd
wifi 5100
BT 370
Ten tijde van het testen, altijd op adapter.
Zijn er al wat reviews uit voor de XPS16 met een i7? Ik zoek me wezeloos, maar kom aldoor uit bij reviews met andere processoren.
Volgens mij klopt dit niet. Dit probleem van Throttling is juist aan het licht gekomen omdat de performance op batterij beter was dan op adapter. Als de laptop aan de adapter hangt, wordt de stroom beperkt tot 90 watt. De accu kan wel meer stroom leveren.Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2009 @ 13:46:
[...]
Je perst er wat extra kracht uit door hem aan de oplader te hangen, als ik een spel speel dan hangt hij altijd aan de oplader, misschien dat dit een verschil maakt?
Verwijderd
Als de laptop aan de oplader hangt, dan clockt hij de grafische kaart iets hoger om zo de extra kracht te kriigen. En dus presteert beter, je kan dit ook via de ATI CCC aanzetten zonder dat de laptop aan de oplader hangt, maar dan is je batterij binnen een uur leeg.Mathijsjansen86 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 15:18:
[...]
Volgens mij klopt dit niet. Dit probleem van Throttling is juist aan het licht gekomen omdat de performance op batterij beter was dan op adapter. Als de laptop aan de adapter hangt, wordt de stroom beperkt tot 90 watt. De accu kan wel meer stroom leveren.
Heeft iemand hier al iets gehoord over een nieuwe driver voor de GPU? Die ik nu gebruik is een windows 7 beta
Dan lijkt het me een fluitje van een cent om dit aan te passen.Mathijsjansen86 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 12:28:
Het moederbord is enkel en alleen via de Bios begrensd op 90 watt. Een aantal Dell vertegenwoordigers hebben gezegd dat een 130 watt adapter schade aan kan brengen, maar dat is grote onzin (en ook tegengesproken door de tech afdeling van Dell). Alle gebruikers die een 130 watt of zelfs 150 of 210 watt adapter gebruiken ondervinden helemaal geen problemen, de laptop zal toch alleen maar het benodigde wattage uit de adapter trekken.
Waarom wordt er dan zo moeilijk gedaan en passen ze niet gewoon de bios aan?
Verwijderd
Ik heb de laptop bij me Ma op kantoor laten bezorgen aangezien praktisch geen 1 bezorger mijn huis kan vinden.
Vandaag ging me ma om 15.20 uur naar huis van der werk.
Is de laptop om 15.24 uur bezorgd, enorm zuur.
Mijn juweeltje ligt dus op me te wachten.
Verwijderd
Haha, zit je huis dan zo moeilijk verstopt ?Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2009 @ 22:32:
Ik heb de laptop bij me Ma op kantoor laten bezorgen aangezien praktisch geen 1 bezorger mijn huis kan vinden.
Das jammer zeg!
Wat voor configuratie heb je gekozen ?
Verwijderd
Hallo,
Weet iemand waarom ik nu ineens geen Blu-ray brander kan selecteren?
Er staat alleen nog een DVD station en niet meer de mogelijkheid een blu-ray optisch lees station of blu-ray writer te selecteren zoals vorige week.
Er staat alleen nog een DVD station en niet meer de mogelijkheid een blu-ray optisch lees station of blu-ray writer te selecteren zoals vorige week.
Bel of chat met dell...Verwijderd schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 12:24:
Hallo,
Ik moet zeggen dat nu ik de speedstep en intel turbo boost uitgezet heb in de bios hij niet zo snel meer throttlet, nog steeds wel overigens maar het duurt langer voordat dat begint en wanneer het begint is het minder hevig. Echter is de performance daardoor wel minder dan hij zou kunnen zijn..
Verwijderd
Denk je dat de oude model (de 1640) beter is dan de 1645?bbss schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 13:41:
Ik moet zeggen dat nu ik de speedstep en intel turbo boost uitgezet heb in de bios hij niet zo snel meer throttlet, nog steeds wel overigens maar het duurt langer voordat dat begint en wanneer het begint is het minder hevig. Echter is de performance daardoor wel minder dan hij zou kunnen zijn..
Hallo,
Sinds enkele weken heb ik een Studio XPS 1640, voorzien van een legale versie van Windows 7 Ultimate, geupgrade vanaf Vista Ultimate.
Wanneer ik netjes via start, afsluiten, de laptop wil uitschakelen gaat alles goed tot en met het beeld afsluiten...
Daarna start de laptop vaak vanzelf opnieuw op, zonder iets te doen.
Heel soms gaat de laptop wel vanzelf uit.
Wat ik heb geprobeerd:
- Bios update naar A11
- Herinstallatie Windows
- Update van de chipset.
- Instellingen in bios en energiebeheer getest
- Nieuwste Windows update opgehaald.
Heeft iemand enige idee waar dit probleem kan zitten?
Alvast bedankt:)
Sinds enkele weken heb ik een Studio XPS 1640, voorzien van een legale versie van Windows 7 Ultimate, geupgrade vanaf Vista Ultimate.
Wanneer ik netjes via start, afsluiten, de laptop wil uitschakelen gaat alles goed tot en met het beeld afsluiten...
Daarna start de laptop vaak vanzelf opnieuw op, zonder iets te doen.
Heel soms gaat de laptop wel vanzelf uit.
Wat ik heb geprobeerd:
- Bios update naar A11
- Herinstallatie Windows
- Update van de chipset.
- Instellingen in bios en energiebeheer getest
- Nieuwste Windows update opgehaald.
Heeft iemand enige idee waar dit probleem kan zitten?
Alvast bedankt:)
Verwijderd
in apparaatbeheer, bij alle apparaten "die apparaat kan de computer uit stand-by halen" uitzetten?
Heb ik net allemaal gecontroleerd, maar verhelpt het probleem ook niet helaas:(Verwijderd schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 13:59:
in apparaatbeheer, bij alle apparaten "die apparaat kan de computer uit stand-by halen" uitzetten?
Toch bedankt voor je reactie!
Heeft iemand anders nog een tip?
De 5000-serie van ATI komt er rap aan. Zijn er al theorieën over of deze in januari ook in de XPS komen te zitten?
Verwijderd
Ik heb koelpasta vervangen voor GPU en CPU. Lijkt op het eerst zicht wel te helpen, bij GPU en CPU onder volle last (Furmark en Orthos) is de hoogst waargenomen temperatuur 81°C voor de GPU en CPU lijkt nog wat lager te bljven. De BIOS update kan natuurlijk ook invloed gehad hebben (fan leek redelijk snel te gaan versnellen). Mijn warmteproblemen kan ik nu wel als "van de baan" beschouwen denk ik.
Hier ben ik ook zeer benieuwd naar, aangezien voor mij ook de besteldatum in Januari ligt. Even het forum van Dell in de gaten houden .Xardas schreef op zaterdag 26 december 2009 @ 16:18:
De 5000-serie van ATI komt er rap aan. Zijn er al theorieën over of deze in januari ook in de XPS komen te zitten?
Creating my own hero.
Verwijderd
Net besteld:
XPS 16: 1640
P8700
6gb
500gb 7200rpm
15,6" WLED White leather
1GB HD 4670
Intel Wifi 5300
1jaar garantie (vond de uitbreiding wel belachelijk duur)
met alle kortingen ben ik 1000 euri kwijt. Na ontvangst (2 -3 weken??) meteen proberen voor de software geld
terug te krijgen.
Twijfelde nog wel tussen deze en de Sony Vaio FW51JF, maar de specs van Dell vond ik net wat beter.
Hoop dat ik geen spijt krijg van de 15,6"tov 16,4" van de Sony, maar zit nu ook achter een (werk) laptop met 15,4" of 15,6" met 1680x1050, dus denk dat ik geen spijt ga krijgen...
P8700
6gb
500gb 7200rpm
15,6" WLED White leather
1GB HD 4670
Intel Wifi 5300
met alle kortingen ben ik 1000 euri kwijt. Na ontvangst (2 -3 weken??) meteen proberen voor de software geld
terug te krijgen.
Twijfelde nog wel tussen deze en de Sony Vaio FW51JF, maar de specs van Dell vond ik net wat beter.
Hoop dat ik geen spijt krijg van de 15,6"tov 16,4" van de Sony, maar zit nu ook achter een (werk) laptop met 15,4" of 15,6" met 1680x1050, dus denk dat ik geen spijt ga krijgen...
Hm das wel een redelijke prijs volgensmij Jemo,
Ik was ook 1000 euro kwijt, maar dat was met:
P8600
320GB 7200 rpm
4gb ram
Intel WIFI 5100
3 jaar in-home garantie.
De P8700 was zijn meerprijs destijds niet waard, en de intel wifi kaart is prima voor mij
Ik was ook 1000 euro kwijt, maar dat was met:
P8600
320GB 7200 rpm
4gb ram
Intel WIFI 5100
3 jaar in-home garantie.
De P8700 was zijn meerprijs destijds niet waard, en de intel wifi kaart is prima voor mij
Verwijderd
Ik heb bij de 1640 nu BIOS A11 erop gezet.
Ik merk dat hij nu idle verder lager draait dan daarvoor: multiplier 3 x ipv 6 x.
Nu dus: 800MHz CPU (3 x 266) @0.875V
Ervoor: 1600MHz CPU (6 x 266) @? (allensinds hoger dan 0.875V)
Nog iemand die dat heeft?
Op zich niet slecht dat ze dat doen, maar ze mogen het wel in de changelog zetten.
Ik merk dat hij nu idle verder lager draait dan daarvoor: multiplier 3 x ipv 6 x.
Op zich niet slecht dat ze dat doen, maar ze mogen het wel in de changelog zetten.
Dat lijkt me best gunstig voor de batterijduur. Heb je nu ook minder last van warmteproblemen?Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 09:59:
Ik heb bij de 1640 nu BIOS A11 erop gezet.
Verwijderd
Warmteproblemen heb je zowiezo pas last van onder een stevige belasting. Dan zit de CPU zowiezo al op z'n volle 2.4GHz. Dus hoe laag dat die idle gaat is niet echt relevant vor de warmte.Xardas schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 13:10:
[...]
Dat lijkt me best gunstig voor de batterijduur. Heb je nu ook minder last van warmteproblemen?
Nu is het niet geheel duidelijk wat er gebeurt:
Soms gaat hij volgens CPU-Z naar ~2533MHz terwijl de CPU maar 2400MHz is. Dus multiplier 9.5 ipv 9.
9.5 * 266 =~2533
Na wat opzoekwerk bliijkt dit normaal te zijn: IDA of Intel Dynamic Acceleration: Zorgt ervoor dat de multiplier van 9 naar 9.5 gaat wanneer 1 core zwaar belast wordt en de andere niet. De andere zou dan naar een sleepmodus gaan.
Ook blijkt de 3x MP niet te kloppen, maar is het gewoon een 6x MP maar dan wel met gehalveerd FSb waardoor je alsnog op 800MHz uitkomt.
Met FSB op 133 ipv 266 vermoed ik dat Vcore 0.875V wordt gemaakt. (6*133=800MHz)
Met FSB op 266 vermoed ik dat Vcore 1.000V wordt gemaakt. (6*266=1600Mhz)
Onder multibelasting: 9*266=2400MHz @Vcore=1.125V
Onder singlebelasting: 9.5*266=2533MHz op 1 core en sleepmodus op andere core @Vcore=?V
De moeite om eens verder te testen, heb helaas nu niet veel tijd.
Verwijderd
met RMclock draaiende doet hij dat al langer, bij de studio 15Verwijderd schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 13:51:
Ook blijkt de 3x MP niet te kloppen, maar is het gewoon een 6x MP maar dan wel met gehalveerd FSb waardoor je alsnog op 800MHz uitkomt.
miss de moeite de proc te undervolten? dat scheelt n paar watt
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2009 14:22 ]
Verwijderd
Net wat getest: die 9.5x MP heeft geen positieve invloed op bv een superpi benchmark wanneer ik de affiniteit op 1 core instel:
Dus affiniteit niet ingesteld: 9x MP en superpi wordt in een bepaalde tijd gedaan
Affiniteit op 1 core ingesteld: 9.5x MP (superpi blijft op diezelfde core draaien), en je zou dan verwachten dat de tijd beter wordt. Echter blijkt het telkens een fractie trager te zijn.
Ik denk dus dat ik niet veel verlies door die IDA af te zetten en misschien kan ik inderdaad maar weer eens beter RM clock gaan gebruiken. Alleen weet ik niet wat het geeft met die gehalveerde FSB, dus moet ik dat weer gaan uitpluizen in RM Clock (en ook weer voor elke mogelijk staat welke Vcore mogelijk is...)
Dus affiniteit niet ingesteld: 9x MP en superpi wordt in een bepaalde tijd gedaan
Affiniteit op 1 core ingesteld: 9.5x MP (superpi blijft op diezelfde core draaien), en je zou dan verwachten dat de tijd beter wordt. Echter blijkt het telkens een fractie trager te zijn.
Ik denk dus dat ik niet veel verlies door die IDA af te zetten en misschien kan ik inderdaad maar weer eens beter RM clock gaan gebruiken. Alleen weet ik niet wat het geeft met die gehalveerde FSB, dus moet ik dat weer gaan uitpluizen in RM Clock (en ook weer voor elke mogelijk staat welke Vcore mogelijk is...)
Heb ik iets gemist? Ik zie hier dat je meteen gaat proberen voor de software geld terug te krijgen. Dit klinkt wel interessant, wat moet daar voor gedaan worden?Verwijderd schreef op maandag 28 december 2009 @ 21:06:
Net besteld:
P8700
6gb
500gb 7200rpm
15,6" WLED White leather
1GB HD 4670
Intel Wifi 5300
terug te krijgen.
Ik hoor het graag, ik ben namelijk nogsteeds een student, dus kan elke euro mooi gebruiken.
Alvast bendakt
Bedankt voor de snelle reactie, ik zal het morgen eens op mijn gemak doorlezen.
Iemand trouwens tips over waar ik een 9-cell batterij kan kopen voor deze laptop? Ik had de optie namelijk niet bij Dell zelf, en voor mijn schoolgebruik is het altijd handig om een accu te hebben die wat langer mee kan.
Alvast bedankt
Iemand trouwens tips over waar ik een 9-cell batterij kan kopen voor deze laptop? Ik had de optie namelijk niet bij Dell zelf, en voor mijn schoolgebruik is het altijd handig om een accu te hebben die wat langer mee kan.
Alvast bedankt
Verwijderd
Check het verschil in prijs:
U.S.
Intel® Core™ i7-720QM Quad Core Processor @ 1.6GHz (2.8GHz Turbo Mode, 6MB Cache)
Full HD Widescreen 16.0 inch RGBLED LCD (1920x1080) W/2.0 MP
6GB Shared Dual Channel DDR3 at 1333MHz
500GB 7200 RPM SATA Hard Drive
ATI Mobility RADEON® HD 4670 – 1GB
85 WHr 9-cell Lithium Ion Primary Battery
$1649 = 1142,52 EURO
Hollandia
Intel® Core™ i7 Processor 720QM (1.60Ghz, 6MB cache)
Backcover in zwart leder: 15.6-inch witte led Full HD-beeldscherm (rand tot rand, 1080p, met TrueLife)
4.096 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2 x 2.048]
320 GB (7.200 rpm) harde schijf met Free Fall-sensor
1GB ATI® Radeon™ HD 4670 graphics card
6-cel lithium-ion hoofdbatterij (56 Wh)
€ 1.199,01= $1730,53
Als je de specs EN de prijzen vergelijkt ben je heel wat goedkoper uit.
Hoewel ik nog voorlopig de throttlegate issues in de gaten blijf houden vraag ik me wel af of het, gezien bovenstaande, voordeliger is om de xps via de US Dell site te bestellen. Want met exact dezelfde specs als de U.S. versie ben je op de nederlandse Dell site € 2.057,00 ($2968,87) kwijt.
....bijna 2 maal zo duur..WTF!?
U.S.
Intel® Core™ i7-720QM Quad Core Processor @ 1.6GHz (2.8GHz Turbo Mode, 6MB Cache)
Full HD Widescreen 16.0 inch RGBLED LCD (1920x1080) W/2.0 MP
6GB Shared Dual Channel DDR3 at 1333MHz
500GB 7200 RPM SATA Hard Drive
ATI Mobility RADEON® HD 4670 – 1GB
85 WHr 9-cell Lithium Ion Primary Battery
$1649 = 1142,52 EURO
Hollandia
Intel® Core™ i7 Processor 720QM (1.60Ghz, 6MB cache)
Backcover in zwart leder: 15.6-inch witte led Full HD-beeldscherm (rand tot rand, 1080p, met TrueLife)
4.096 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2 x 2.048]
320 GB (7.200 rpm) harde schijf met Free Fall-sensor
1GB ATI® Radeon™ HD 4670 graphics card
6-cel lithium-ion hoofdbatterij (56 Wh)
€ 1.199,01= $1730,53
Als je de specs EN de prijzen vergelijkt ben je heel wat goedkoper uit.
Hoewel ik nog voorlopig de throttlegate issues in de gaten blijf houden vraag ik me wel af of het, gezien bovenstaande, voordeliger is om de xps via de US Dell site te bestellen. Want met exact dezelfde specs als de U.S. versie ben je op de nederlandse Dell site € 2.057,00 ($2968,87) kwijt.
US is altijd stukken goedkoper. o.a vanwege het veel voordeligere belastingstelsel, en de dollar is momenteel niets waard ivm de euro. Probleem is echter, als je hem uit amerika wilt halen, en je hem wilt invoeren, je uiteindelijk meer kwijt bent. Als je het gewoon probeert over de duane te ''smokkelen'' en ze pakken je ben je ook de sigaar.
Zelfde bij Apple's en nog veel meer andere producten die zijn in de US ook 40% goedkoper als je het omrekend dan hier zoiets.
Zelfde bij Apple's en nog veel meer andere producten die zijn in de US ook 40% goedkoper als je het omrekend dan hier zoiets.
Dit topic is gesloten.