Mythling schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 14:19:
Het gaat nou even echt niet lekker. ik ben nou serieus W7 aan het overwegen
Ik heb de nVidia drivers geinstalleerd, xbmc geinstalleerd en ingesteld op VDPAU, FullHD trekt ie echter niet. Geluid over HDMI gaat niet, en ik heb die overscan. Ik vind het zo vreemd dat het bij iedereen werkt, want hier gaat alles even mis...
Ik heb een ASRock ION 330 en had in eerste instantie ook geen geluid over hdmi. In XBMC kreeg ik 'Failed to innitialized audio hardware' of iets dergelijks. Na veel ge-google en instelingen geprobeert had ik plotseling geluid. Helaas weet ik echter niet meer wat nu exact de instelling is geweest wat het werkend heeft gekregen. (ben een Linux noob en weet dus niet wat het allemaal betekent). Ik kan je alleen de instellingen in Ubuntu geven en XBMC en wat ik nog weet.
1. Ik gebruik de laatste NVidia drivers 185.18.14 voor de ION (weet niet of dat van belang is voor het geluid)
2. Zorg ervoor dat je ALSA geinstalleert hebt (kan via de Synaptic Package Manager)
Ik heb: alsa-base, alsa-utils, gstreamer0.10-alsa, lib32asound2 (ook al heb ik 64 bit linux), lbao2, lbasound2, libasound2-plugins, libesd-alsa0, libmikmod2, libpt2.6.1-plugins-alsa, libsdl1.2debian-alsa, linux-sound-base, pulseaudio (wordt niet gebruikt denk ik).
3. Bij system->preferences->sound: tab devices het volgende selecteren:
Sound events: HDA Nvidia NVDIA HDMI (ALSA)
Music and Movies: HDA Nvidia NVDIA HDMI (ALSA)
Audio Conferencing : HDA Nvidia NVDIA HDMI (ALSA)
Default Mixer Tracks: HDA Nvidia (Alsa mixer)
Als je Test drukt moet je geluid horen (zet de TV niet te hard want het is een verschrikkelijk test geluid)
4. Bij volume control device 'HDA NVidia (alsa mixer) bij playback geluid unmuten en hoog zetten. Bij tab switches heb ik alles aangevinkt (weet niet of dat nodig is, eventueel bij prefferences zichtbaar maken).
5. In XBMC bij de audio hardware het volgende instellen (wat nodig is):
Audio output: digital
Audio output device: hdmi
Passtrough output device: hdmi
Nogmaals, ik ben pas 3 dagen met Linux bezig, dus weet niet wat dit allemaal betekent en of dit bij de oplossing hoort. Maar zo werkt het in ieder geval bij mij. Succes.