Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomassmit
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-09 22:42
finsdefis schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:04:
Voor de Amex Gold (regular) kaarthouders staat nu de reservering open voor het dining-voordeel. Eens kijken hoeveel er deze keer aan upselling gedaan wordt ;) iemand nog aanraders o.b.v. de Platinum-ervaring?
(in het verleden wel een paar tegengekomen in dit topic)
Kyatcha Den Haag vond ik persoonlijk de moeite waard, maar wel aan de dure kant als je los van het menu wilt bijbestellen.

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 17:02
Mawlana schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:30:
Amex blue lijkt me niet interessant. Met de relatief beperkte acceptatie van Amex heb ik toch een Mastercard achter de hand, dan kan ik die net zo goed gebruiken voor alles.

Ik lees net trouwens dat je bjj kaartaanvragen (Platinum) tot en met 30 september €120 parkeertegoed ontvangt.

[...]
Gezien de prijs van excellence parking kan je daar een half uurtje staan :P

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04:37
In de US heeft AMEX wel een mooie refresh gedaan van de Platinum. https://frequentmiler.com/895-platinum-card/. Erg situationeel, maar als je in de juiste doelgroep valt is er veel voordeel te halen. (wonend in de stad, regelmatig uit eten, houd van mooie hotels)

Zou leuk zijn als er eens een refresh in NL komt die het allemaal wat interessanter maakt, i.p.v. 'upgrades' die eigenlijk een downgrade zijn, zoals de dining credit verandering. Mijn inziens zou een FHR credit, Uber credit een mooie toevoeging zijn.
Mawlana schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:30:
Amex blue lijkt me niet interessant. Met de relatief beperkte acceptatie van Amex heb ik toch een Mastercard achter de hand, dan kan ik die net zo goed gebruiken voor alles.

Ik lees net trouwens dat je bjj kaartaanvragen (Platinum) tot en met 30 september €120 parkeertegoed ontvangt.

[...]
Zolang je maar 3000 euro per jaar uitgeeft is het een gratis kaart waar je nog wat punten mee spaart, misschien krijg je een mooie upgrade offer. Anderzijds is het wellicht lucratiever om helemaal op te zeggen en dan na 12 maanden de optie te hebben een nieuwe bonus te pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tuniq schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:13:
Zou leuk zijn als er eens een refresh in NL komt die het allemaal wat interessanter maakt, i.p.v. 'upgrades' die eigenlijk een downgrade zijn, zoals de dining credit verandering. Mijn inziens zou een FHR credit, Uber credit een mooie toevoeging zijn.
Ik geloof niet dat dat gaat komen zonder verhoging van de kosten. Er is in Nederland simpelweg te weinig marge waaruit die voordelen bekostigd kunnen worden. (Geen absurd hoge rente op openstaande schulden, en beperkte interchange fees)

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04:18
finsdefis schreef op donderdag 18 september 2025 @ 17:04:
Voor de Amex Gold (regular) kaarthouders staat nu de reservering open voor het dining-voordeel. Eens kijken hoeveel er deze keer aan upselling gedaan wordt ;) iemand nog aanraders o.b.v. de Platinum-ervaring?
(in het verleden wel een paar tegengekomen in dit topic)
Die mail heb ik ook gehad. Maar volgens de instructies moet ik dan in de app reserveren, maar die optie heb ik nergens..?

Het vat de extra’s van een AMEX kaart wel een beetje samen zo is mijn ervaring het eerste halfjaar.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@VidaR-9 Dit moet in de Amex experiences app en niet de reguliere app.

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04:37
Zr40 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:33:
[...]

Ik geloof niet dat dat gaat komen zonder verhoging van de kosten. Er is in Nederland simpelweg te weinig marge waaruit die voordelen bekostigd kunnen worden. (Geen absurd hoge rente op openstaande schulden, en beperkte interchange fees)
Dat ben ik wel met je eens. De marge in NL lager, maar dit soort wijzigingen gaan ook wel gepaard met een fee verhoging in de US, die komen ook niet gratis. In deze refresh gaat de fee $200 dollar omhoog, ik vermoed dat de calculatie van AMEX is dat de extra benefits potentieel hoger zijn, maar de breakage op deze benefits ervoor zorgt dat de netto kosten voor hun $200 of lager zijn.

Wat wel interessant is in de NL situatie. Ik ben benieuwd of de opening van de Centurion lounge volgend jaar het e.e.a. gaat veranderen. Misschien zouden ze privium terug kunnen schroeven zodra de dedicated AMEX lounge opent op Schiphol. En daarvoor wat meer andere voordelen inbrengen, waardoor ze een wat breder publiek aan kunnen spreken. Want nu is het helaas ook zo dat als je niet vaak vliegt of niet vanaf Schiphol het eigenlijk niet interessant is op de lange termijn.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04:18
Jay-B schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:18:
@VidaR-9 Dit moet in de Amex experiences app en niet de reguliere app.
Lol. Ik lach mezelf nu keihard uit hier.. 😂

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Tuniq schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:28:
[...]

Dat ben ik wel met je eens. De marge in NL lager, maar dit soort wijzigingen gaan ook wel gepaard met een fee verhoging in de US, die komen ook niet gratis. In deze refresh gaat de fee $200 dollar omhoog, ik vermoed dat de calculatie van AMEX is dat de extra benefits potentieel hoger zijn, maar de breakage op deze benefits ervoor zorgt dat de netto kosten voor hun $200 of lager zijn.

Wat wel interessant is in de NL situatie. Ik ben benieuwd of de opening van de Centurion lounge volgend jaar het e.e.a. gaat veranderen. Misschien zouden ze privium terug kunnen schroeven zodra de dedicated AMEX lounge opent op Schiphol. En daarvoor wat meer andere voordelen inbrengen, waardoor ze een wat breder publiek aan kunnen spreken. Want nu is het helaas ook zo dat als je niet vaak vliegt of niet vanaf Schiphol het eigenlijk niet interessant is op de lange termijn.
Eigenlijk is de marktpositionering sowieso een beetje gek in NL. De reguliere Plat biedt veel voordelen op vliegvelden d.m.v. Privium (plus Priority Pass) en de Loungebox en daarnaast het gedowngrade diningvoordeel; de Flying Blue Amex biedt aardig wat XP en meer FB miles maar überhaupt geen vliegveld- of loungevoordelen.

Voor een bescheiden frequent flyer zou een combinatie van beide kaarten ideaal zijn. Zelfs als je al FB Gold Status hebt is de Privium lounge + irisscan te prefereren.

Voor mijzelf is Platinum het niet echt meer 'waard' tegenwoordig: betalen voor partnerkaart + devaluatie diningvoordeel + minder MR sparen dan voorheen. Bij het diningvoordeel vind ik het vooral erg jammer dat de internationale component geschrapt is en dat het goedkoop aanvoelt om via een socialdeal/AH-dinerbon constructie iets te moeten reserveren.

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Is het nog mogelijk om een reis welke je niet compleet kan betalen met je amex-kaart toch te laten dekken door de reisverzekering? Ik kan er weinig over terugvinden hoe dit te doen maar weet zeker dat dit eerder voorbij is gekomen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

finsdefis schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:02:
[...]
Eigenlijk is de marktpositionering sowieso een beetje gek in NL. De reguliere Plat biedt veel voordelen op vliegvelden d.m.v. Privium (plus Priority Pass) en de Loungebox en daarnaast het gedowngrade diningvoordeel; de Flying Blue Amex biedt aardig wat XP en meer FB miles maar überhaupt geen vliegveld- of loungevoordelen.

Voor een bescheiden frequent flyer zou een combinatie van beide kaarten ideaal zijn. Zelfs als je al FB Gold Status hebt is de Privium lounge + irisscan te prefereren.

Voor mijzelf is Platinum het niet echt meer 'waard' tegenwoordig: betalen voor partnerkaart + devaluatie diningvoordeel + minder MR sparen dan voorheen. Bij het diningvoordeel vind ik het vooral erg jammer dat de internationale component geschrapt is en dat het goedkoop aanvoelt om via een socialdeal/AH-dinerbon constructie iets te moeten reserveren.
Inderdaad, als bescheiden frequent flyer heb ik inmiddels ook beide kaarten. Dat heeft er bij mij toe geleid dat ik de Platinum kaart ben gaan zien als een bundel van services waar toevallig ook een betaalkaart bij zit.

Van die bundel hebben (voor mij) alleen Privium, de PP lounges, en Marriott/Hilton Gold toegevoegde waarde. De Loungebox boeit mij niet en het dining voordeel past niet goed in mijn gebruikelijke leven.

Zou ik uit de voeten kunnen komen met alleen de FB kaart plus de losse services die ik daadwerkelijk gebruik? Ja, zeker weten. Maar ik denk niet dat ik er heel veel mee zou besparen, en daarnaast is de hotelstatus ook niet los te koop. Daarom houd ik 'm aan.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Jay-B schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:25:
Is het nog mogelijk om een reis welke je niet compleet kan betalen met je amex-kaart toch te laten dekken door de reisverzekering? Ik kan er weinig over terugvinden hoe dit te doen maar weet zeker dat dit eerder voorbij is gekomen.
Volgens de verzekeringsvoorwaarden moet de reis (vervoer en accommodatie) volledig zijn betaald met de kaart of met een loyalty programma. Een reis die is betaald met een ander betaalmiddel valt buiten de dekking.

Alleen de dekkingen voor medische hulp, ongevallen en rechtsbijstand tijdens de reis zijn niet afhankelijk van waarmee de reis is betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-09 21:54
Zr40 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:46:
[...]

Volgens de verzekeringsvoorwaarden moet de reis (vervoer en accommodatie) volledig zijn betaald met de kaart of met een loyalty programma. Een reis die is betaald met een ander betaalmiddel valt buiten de dekking.

Alleen de dekkingen voor medische hulp, ongevallen en rechtsbijstand tijdens de reis zijn niet afhankelijk van waarmee de reis is betaald.
Bij de vereiste documenten bij bvb dekking van reis ongemakken in de experience app moet je het amex aankoopbewijs of bewijs dat je niet met amex kon betalen. Dus het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:38
Zr40 schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:33:
[...]

Juist voor AMEX zijn er toch geen beperkingen wat betreft de interchange fees, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
mfkne schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 06:44:
[...]

Juist voor AMEX zijn er toch geen beperkingen wat betreft de interchange fees, toch?
Jawel, in de EU ligt die cap voor alle debit (0.2%) en credit cards (0.3%) gelijk. Waarom zou Amex een uitzondering genieten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
finsdefis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:32:
[...]

Jawel, in de EU ligt die cap voor alle debit (0.2%) en credit cards (0.3%) gelijk. Waarom zou Amex een uitzondering genieten?
Nee.
Amex valt volgens PSD2 onder een 3-partijenbetaalkaartschema en VISA/MasterCard onder een 4-partijenbetaalkaartschema.
Amex is naast het kaartschema tevens de kaartuitgevende instantie.
MC en VISA zijn alleen het kaartschema, deze worden door andere partijen uitgegeven.
3-partijenschema's zijn uitgezonderd.

Edit: Zie de verordening.

[ Voor 9% gewijzigd door Wally2002 op 19-09-2025 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wally2002 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:04:
[...]
Dat is zo zeker nog niet. Hier lopen rechtszaken over tot aan het Europese Hof van Justitie. Zie bijvoorbeeld de volgende uitspraken:

https://uitspraken.rechts...=ECLI:NL:RBROT:2021:13747
https://uitspraken.rechts...s?id=ECLI:NL:CBB:2023:453
https://eur-lex.europa.eu.../?uri=celex%3A62023CC0549

[ Voor 33% gewijzigd door Zr40 op 19-09-2025 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
Zr40 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 17:26:
[...]

Dat is zo zeker nog niet. Hier lopen rechtszaken over tot aan het Europese Hof van Justitie. Zie bijvoorbeeld de volgende uitspraken:

https://uitspraken.rechts...=ECLI:NL:RBROT:2021:13747
https://uitspraken.rechts...s?id=ECLI:NL:CBB:2023:453
https://eur-lex.europa.eu.../?uri=celex%3A62023CC0549
Dank. Als ik het even snel bestudeer gaat dit specifiek over de co-branded kaart met KLM, waarin KLM dan de 4e partij zou zijn. De verordening an sich staat niet ter discussie lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Wally2002 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 16:04:
[...]

Nee.
Amex valt volgens PSD2 onder een 3-partijenbetaalkaartschema en VISA/MasterCard onder een 4-partijenbetaalkaartschema.
Amex is naast het kaartschema tevens de kaartuitgevende instantie.
MC en VISA zijn alleen het kaartschema, deze worden door andere partijen uitgegeven.

Edit: Zie de verordening.
Vreemd, wat betekent dit concreet dan qua cap voor Amex? Want in de EU is het alsnog niet zo absurd als in de VS met soms fees van 3%. En bij veel payment providers zie ik geen onderscheid tussen verschillende EEA-kaarten.

[ Voor 5% gewijzigd door finsdefis op 19-09-2025 23:26 ]

• Wally2002
  • Nu online
finsdefis schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 23:05:
[...]

Vreemd, wat betekent dit concreet dan qua cap voor Amex? Want in de EU is het alsnog niet zo absurd als in de VS met soms fees van 3%. En bij veel payment providers zie ik geen onderscheid tussen verschillende EEA-kaarten.
De achterliggende gedachte is dat de kaartschemas in 4-partijenschemas teveel macht hadden waardoor de markt niet goed functioneerde.

Amex heeft dus geen wettelijke cap, maar er is blijkbaar wel genoeg marktwerking waardoor de fees alsnog beperkt blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7KlE2rMNWhpfeHixlEIgCcsX70=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/er8XVi1YRKtR56VyaqVZ718Y.jpg?f=user_large

Bij ICS zijn ze nu ook alle schaamte voorbij. Bizar dat ze dit zo durven te promoten...

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-09 11:15
Even aan bijv Lubach sturen, voor hetzelfde geld wil hij er kort aandacht aan besteden, dan leren ze het snel genoeg af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Redondo1982 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:53:
[Afbeelding]

Bij ICS zijn ze nu ook alle schaamte voorbij. Bizar dat ze dit zo durven te promoten...
Tja, feitelijk is het ook gunstiger dan roodstand. Maar voor de doelgroep die vaak rood staat is dit natuurlijk wel erg verleidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:43
Als je hier kritiek op hebt, dan trek je het hele bestaansrecht van creditcards in twijfel. Dat is toch juist de reden om creditcard te hebben ipv een debitcard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
Redondo1982 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:53:
[Afbeelding]

Tja, blijkbaar voelen ze zich genoodzaakt, want verder zijn er weinig goede redenen om een creditcard van ICS aan te houden.
Met de invoering van de debitkaarten van MC en VISA is het online winkelen geen probleem meer en ook in het buitenland betalen idem.

Dan hou je alleen nog over:
- autohuur en hotels die perse een creditcard willen zien (is al in de communicatie door ICS gebruikt)
- en de aankoopverzekering.

Het laat m.i. vooral zien dat ICS een beetje wanhopig is.
Laatst ook al een verzoek gehad om een enquete in te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
wibblemoo schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:12:
Als je hier kritiek op hebt, dan trek je het hele bestaansrecht van creditcards in twijfel. Dat is toch juist de reden om creditcard te hebben ipv een debitcard?
Een creditcard wordt hier inderdaad voor gebruikt, daarom kan je er wel tegen ageren zodra een verstrekker er zo doelbewust mee adverteert. Dit is kolen op het vuur gooien. Snap je dit echt niet? Dit is hetzelfde als in een verslavingskliniek de plaatselijke drugsdealer laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
finsdefis schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:06:
[...]

Tja, feitelijk is het ook gunstiger dan roodstand. Maar voor de doelgroep die vaak rood staat is dit natuurlijk wel erg verleidelijk.
Geen woord aan gelogen, dat zullen ze ook wel misbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Wally2002 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:33:
[...]

Tja, blijkbaar voelen ze zich genoodzaakt, want verder zijn er weinig goede redenen om een creditcard van ICS aan te houden.
Met de invoering van de debitkaarten van MC en VISA is het online winkelen geen probleem meer en ook in het buitenland betalen idem.

Dan hou je alleen nog over:
- autohuur en hotels die perse een creditcard willen zien (is al in de communicatie door ICS gebruikt)
- en de aankoopverzekering.

Het laat m.i. vooral zien dat ICS een beetje wanhopig is.
Laatst ook al een verzoek gehad om een enquete in te vullen.
Verbaasd me niks, ik ben terug bij ICS nadat Amex steeds meer afroomde qua voordelen. Ik heb zelf een cc voor het scheiden van aankopen, ook online in het buitenland. Één overzicht etc. Echter zal er voor mij ook een moment komen dat ik alles met de betaalpas doe, want het biedt steeds minder voordelen. Voor mij maakt het ook niet uit, het moet toch allemaal betaalt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:43
Redondo1982 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:35:
[...]

Een creditcard wordt hier inderdaad voor gebruikt, daarom kan je er wel tegen ageren zodra een verstrekker er zo doelbewust mee adverteert. Dit is kolen op het vuur gooien. Snap je dit echt niet? Dit is hetzelfde als in een verslavingskliniek de plaatselijke drugsdealer laten komen.
Die analogie slaat nergens op. Een drugsdealer doet niets anders dan drugs verkopen en dat is in alle gevallen slecht. Wat die kliniek er mee te maken heeft zie ik niet zo direct. Wellicht doel je op iets zoals 'de kat op het spek binden'?

Een creditcardbetaling reken je in alle gevallen achteraf af, daar is niets mis mee. Het kan een probleem opleveren als je dat geld niet hebt, maar dat doet niets af aan de functie van het product, die niet per definitie slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
wibblemoo schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:45:
[...]

Die analogie slaat nergens op. Een drugsdealer doet niets anders dan drugs verkopen en dat is in alle gevallen slecht. Wat die kliniek er mee te maken heeft zie ik niet zo direct. Wellicht doel je op iets zoals 'de kat op het spek binden'?

Een creditcardbetaling reken je in alle gevallen achteraf af, daar is niets mis mee. Het kan een probleem opleveren als je dat geld niet hebt, maar dat doet niets af aan de functie van het product, die niet per definitie slecht is.
Ik vind het weldegelijk een passende vergelijking. Je begrijpt ook in ene keer de strekking, daar is een vergelijking een prima hulpmiddel voor. Je kan het helemaal gaan ontleden zoals jij doet, dan zal je vast wat vinden. Voor nu was de boodschap wel duidelijk, daar ging het me om. Een creditcard-maatschappij die aanzet tot het 'uitstellen' van een betaling dmv een kaart die ook geld kost is echt uit den boze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
Het is vooral een 180-graden draai ten opzichte van eerdere communicatie en acties van ICS waarin zij het hele klantenbestand doorgelicht hebben, bestedingslimieten hebben verlaagd en zelfs overeenkomsten eenzijdig beëindigd hebben, omdat mensen die 15+ jaar al klant waren en altijd hun rekening op tijd betaald hebben opeens niet meer kredietwaardig waren. En het stopzetten van de 'gespreid betalen'mogelijkheid.

En ja, ik snap dat dat vooral vanuit de zorgplicht kwam maar deze boodschap straalt totaal het tegenovergestelde uit.

Terwijl ze m.i. prima een concurrent product t.o.v. Amex kunnen neerzetten waarbij ze al vanzelf het voordeel hebben van de veel betere acceptatie van MasterCard of Visa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
Wat ik mis in bovenstaande discussie is niet de ethiek van het bedrijf of dat het tegen hun strenge regels in gaat maar dat dit een slimme manier is om geld te verdienen.

Ik ben net even kijken in mijn ICS en je betaalt 2.5% bij het overboeken van jouw kredietruimte naar jouw betaalrekening, dit is niks meer dan een extra feature om meer geld te verdienen aan bestaande klanten.

En ja het is 'goedkoper' dan roodstand omdat je geen rente betaalt bij het terugbetalen van je uitstaand saldo, maar wat ik mis is dat je bij roodstand een permanent limiet hebt en bij ICS dit elke maand moet terugbetalen wat kan leiden tot problemen.

Dus ja ik denk dat dit niks meer is dan een manier om van hun huidige klanten meer kosten te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:58
Youtl schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:50:

Ik ben net even kijken in mijn ICS en je betaalt 2.5% bij het overboeken van jouw kredietruimte naar jouw betaalrekening, dit is niks meer dan een extra feature om meer geld te verdienen aan bestaande klanten.
Dan kan je beter via Wise het geld overboeken. Een stuk voordeliger! Even gecontroleerd, bij €1000 brengt Wise €15,16 kosten in rekening. €29,36 bij €2000. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
Youtl schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:50:
Dus ja ik denk dat dit niks meer is dan een manier om van hun huidige klanten meer kosten te pakken.
Heb je het nu over de opname-faciliteit ? Die biedt ICS voor zover ik herinner al jarenlang aan.

En natuurlijk probeert ICS geld te verdienen, het is een commercieel bedrijf.
En met het geheel stoppen van de gespreid-betalen functionaliteit (juist vanwege de landelijke ontwikkelingen m.b.t. voorkomen van schulden/zorgplicht) is er logischerwijs een inkomstenbron minder voor ICS. Verder zijn de fees die ze kunnen pakken op transacties ook beperkt.
Ze moeten het dan vooral hebben van de kaartbijdrage (die dus ook flink gestegen is).

Met de laatste mailings lijkt ICS vooral het belang van het überhaupt hebben van een creditcard te benadrukken , vermoedelijk zijn er de nodige opzeggingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
Mawlana schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:07:
[...]

Dan kan je beter via Wise het geld overboeken. Een stuk voordeliger! Even gecontroleerd, bij €1000 brengt Wise €15,16 kosten in rekening. €29,36 bij €2000. :P
Trade Republic rekent 10€ en bij Revolut is het volgens mij gratis om je account op te laden met je ICS kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
Wally2002 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:33:
[...]

Heb je het nu over de opname-faciliteit ? Die biedt ICS voor zover ik herinner al jarenlang aan.

En natuurlijk probeert ICS geld te verdienen, het is een commercieel bedrijf.
En met het geheel stoppen van de gespreid-betalen functionaliteit (juist vanwege de landelijke ontwikkelingen m.b.t. voorkomen van schulden/zorgplicht) is er logischerwijs een inkomstenbron minder voor ICS. Verder zijn de fees die ze kunnen pakken op transacties ook beperkt.
Ze moeten het dan vooral hebben van de kaartbijdrage (die dus ook flink gestegen is).

Met de laatste mailings lijkt ICS vooral het belang van het überhaupt hebben van een creditcard te benadrukken , vermoedelijk zijn er de nodige opzeggingen.
Ja de opname faciliteit want zo lees ik de eerdere post ook deels als alternatief op rood stand.

Ik heb zelf die mail namelijk niet ontvangen maar ik wil best geloven dat ze marktaandeel verliezen met de hogere kaartbijdrage en Amex wat terrein lijkt te winnen ten opzichte van 10 jaar geleden en de opkomst van debit MC/VISA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
Youtl schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:45:
[...]
Ja de opname faciliteit want zo lees ik de eerdere post ook deels als alternatief op rood stand.
De mail die vandaag door ICS is verstuurd (en waar een screenshot van is gepost hier) doet de oproep om, als je even geen geld hebt en je op salaris/inkomen moet wachten, je aankopen met je creditcard te betalen, zodat je die pas na 21 dagen hoeft terug te betalen. Dat kost je niets ipv een roodstand van je betaalrekening te benutten, waar je gelijk op dag 1 al een (hoge) rente moet betalen.

De optie voor het opnemen van geld vanaf de creditcard naar je bankrekening (of cash via een ATM) staat hier los van en wordt ook niet aangemoedigd door ICS.

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:28
Youtl schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 21:43:
[...]

Trade Republic rekent 10€ en bij Revolut is het volgens mij gratis om je account op te laden met je ICS kaart.
Klopt als je geld van je ICS kaart opneemt via Revolut zijn er geen kosten aan verbonden en hoef je de 2,5% overboekingskosten niet te betalen. Incidenteel lijkt mij niet erg. Of dat verstandig is als je dat vaak doet is vers 2 (het moet altijd na een paar weken terug betaald worden). Beetje rondpompen van geld.

[ Voor 17% gewijzigd door Datisraar op 25-09-2025 09:35 ]

• Wally2002
  • Nu online
Datisraar schreef op donderdag 25 september 2025 @ 09:27:
[...]

Klopt als je geld van je ICS kaart opneemt via Revolut zijn er geen kosten aan verbonden en hoef je de 2,5% overboekingskosten niet te betalen. Incidenteel lijkt mij niet erg. Of dat verstandig is als je dat vaak doet is vers 2 (het moet altijd na een paar weken terug betaald worden). Beetje rondpompen van geld.
Inderdaad het advies om het incidenteel en niet met grote bedragen te doen. Het triggert vrijwel gegarandeerd een onderzoek bij ICS, sinds dat ze de zorgplicht heel serieus nemen. Dit vanuit een ervaring die volgens mij hier of in het revolut topic was gepost.
Pagina: 1 ... 94 95 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1