Dank voor je reactie!fopjurist schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:16:
[...]
Waarom moet dat? Ik kan daarover in de voorwaarden niets vinden. Wettelijk moet je een gebrek binnen bekwame tijd na ontdekking melden, waarbij twee maanden na ontdekking in ieder geval tijdig is.
Dat was waar het gesprek met Amazon op neerkwam: ik heb het te laat gemeld volgens de medewerker, en daarom wilden ze niks meer betekenen. De medewerker hield dus vol dat dit binnen 30 dagen gemeld had moeten worden, zelfs een paar dagen later was prima, maar 2 maanden was echt te lang en ‘het systeem stond niet toe om nog iets voor me te betekenen’ aldus de medewerker. Ze was wel bereid het gesprek naar me te mailen voor de claim bij de creditcard maatschappij gelukkig.
Wat nog steeds vreemd is: als de doos incompleet was (er mist een steentje bijv.) hadden ze ook moeten zorgen dat hij compleet zou worden. Nu missen alle stenen, en willen ze niks doen. Helaas is het een groot bedrijf en een relatief klein bedrag (rond de €150) en daarvoor is het lastig iets tegen Amazon zelf te beginnen.
(Ik heb in januari nog tegen een bedrijf geprocedeerd en gewonnen, maar… wat kost dat een pak geld! Grofweg €1500 voor je een uitspraak in handen hebt is niet helemaal waar ik naartoe wil voor dit bedrag)
Toevallig was Amazon zelf inderdaad ook de verkoper, mede daarom had ik meer van ze verwacht.[...]
Volgens de voorwaarden geldt de GeldTerugService voor het geval dat het bestelde product verkeerd geleverd of nep is. Daarvan is sprake. Er geldt wel een aantal uitsluitingsgronden, waaronder dat je direct aan de verkoper betaald moet hebben. Werd de legodoos door Amazon zelf verkocht of door een derde? In dat eerste geval moet ING je gewoon helpen. In het tweede geval ga je vermoedelijk bot vangen (op grond van deze uitspraak van het Kifid) en moet je het toch weer bij Amazon proberen.
Ik vond op basis van de voorwaarden ook dat dit precies is wat de ING dekt, maar ik kreeg het idee dat ze het proces bewust frustreren zodat mensen de handdoek in de ring gooien. (6 weken wachten op besluit, documenten kwijtraken, dan afwijzen, weer 6 weken wachten..)
Ik heb vanmiddag nog even gebeld, aardige mensen aan de lijn: die begrepen totaal niet waarom het afgewezen was, zou gedekt moeten zijn adhv mijn omschrijving. Echter was er storing en konden ze me niet naar de juiste afdeling doorsturen, dan werd de lijn verbroken en moest opnieuw bellen. Andere medewerker, zelfde verhaal: bel morgen even terug als de storing voorbij is. Dat ga ik dus nog even doen morgen.
Interessante uitspraak van het Kifid trouwens: goed reden om een creditcard te nemen die wél bescherming bied bij aankopen via een tussenpartij. Want anders is 90% van het aanbod op bijv. Bol of Amazon alsnog niet beschermd via je creditcard..
[ Voor 4% gewijzigd door thaan op 19-06-2024 21:23 ]