Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 14:27

The Inquisitor

Greetings weaklings

Mag je met het dinertegoed van AMEX Gold ook lunchen? Ik neem aan dat het gewoon om de vendor gaat, en dat er geen restricties zijn in de tijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-09 11:18
The Inquisitor schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:48:
Mag je met het dinertegoed van AMEX Gold ook lunchen? Ik neem aan dat het gewoon om de vendor gaat, en dat er geen restricties zijn in de tijd?
Klopt. Je kan ook gewoon een borreltje doen en betalen. Het gaat om de vendor, niet de tijd, de grootte van de maaltijd/gezelschap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holdem_NL
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-09 19:49
Ok ik dacht laat ik hier mijn vraag eens stellen. Misschien heeft iemand hier ervaring mee. Ik heb een auto gereserveerd voor een vakantie in Spanje bij Goldcar met mijn Rabobank Mastercard. In de voorwaarden staat dat er geen initialen mogen worden gebruikt bij de voor- of achternaam. Nu is dat bij mijn voornaam wel helaas. Ga ik daar problemen mee krijgen of maak ik me druk om niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

hollandje schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:51:
[...]

Klopt. Je kan ook gewoon een borreltje doen en betalen. Het gaat om de vendor, niet de tijd, de grootte van de maaltijd/gezelschap :)
Awesome, thanks, precies wat ik wilde weten :)

Iets anders: lees ik de voorwaarden van de AMEX Gold reisverzekering goed dat je maximaal 350 euro kan claimen op je bagage, waarvoor ook nog 100 euro eigen risico geldt...? M.a.w. 250 euro vergoeding voor bijv je camera, iphone en ipad?
Holdem_NL schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:52:
Ok ik dacht laat ik hier mijn vraag eens stellen. Misschien heeft iemand hier ervaring mee. Ik heb een auto gereserveerd voor een vakantie in Spanje bij Goldcar met mijn Rabobank Mastercard. In de voorwaarden staat dat er geen initialen mogen worden gebruikt bij de voor- of achternaam. Nu is dat bij mijn voornaam wel helaas. Ga ik daar problemen mee krijgen of maak ik me druk om niks?
Dat zegt de autoverhuurder? Er mogen geen initialen op je creditcard staan?

[ Voor 34% gewijzigd door The Inquisitor op 10-06-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holdem_NL
  • Laatst online: 28-09 19:49
@The Inquisitor

Ja klopt dat zegt de verhuurmaatschappij. Ik heb al contact gehad met ze, maar daar wordt ik niet veel wijzer van helaas... Ben dus benieuwd of ze een creditcard weigeren omdat alleen de voornaam in initialen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Holdem_NL schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:02:
@The Inquisitor

Ja klopt dat zegt de verhuurmaatschappij. Ik heb al contact gehad met ze, maar daar wordt ik niet veel wijzer van helaas... Ben dus benieuwd of ze een creditcard weigeren omdat alleen de voornaam in initialen is.
Bij AMEX kun je kiezen en ik kies altijd de variant met initialen + achternaam. Ik heb auto's gehuurd in Spanje, Costa Rica, Australië en weet ik het nog meer, maar ze hebben nog nooit mijn creditcard gecheckt. Alleen in het apparaat gestopt en pincode invoeren voor de borg, maar ze controleren verder niets. Ik had net zo goed de kaart van iemand anders kunnen meenemen.

Dus naar mijn ervaring hoef je je niet druk te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:56
Holdem_NL schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:52:
Ik heb een auto gereserveerd voor een vakantie in Spanje bij Goldcar
Heeft niks met het topic te maken, maar volgens mij moet je vooral niet bij Goldcar huren. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar die naam komt altijd negatief voorbij, en als je ff op Google zoekt zul je moeite hebben goede reviews te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
The Inquisitor schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:03:
[...]

Bij AMEX kun je kiezen en ik kies altijd de variant met initialen + achternaam. Ik heb auto's gehuurd in Spanje, Costa Rica, Australië en weet ik het nog meer, maar ze hebben nog nooit mijn creditcard gecheckt. Alleen in het apparaat gestopt en pincode invoeren voor de borg, maar ze controleren verder niets. Ik had net zo goed de kaart van iemand anders kunnen meenemen.

Dus naar mijn ervaring hoef je je niet druk te maken.
Dit gaat over Goldcar. Ze zijn heel erg strikt. Ik huur zelf altijd met ze omdat ze gewoon veel goedkoper zijn dan de rest. Meestal gebruik ik een debit kaart met mijn hele naam maar er zijn wel eens momenten gehad waar ik mijn ing debit kaart moest gebruiken. Die 2 keer dat ik mijn ing debit (met alleen initialen) heb gebruikt kon dat. Dit was Goldcar Spanje, Goldcar Portugal is een heel eigen onderneming met eigen regeltjes. Daar kon ik bijvoorbeeld niet met een ing debit kaart de borg betalen. Hun klantenservice is niet heel behulpzaam dus het is echt een 'your milage may vary' situatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:11
The Inquisitor schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:53:

Iets anders: lees ik de voorwaarden van de AMEX Gold reisverzekering goed dat je maximaal 350 euro kan claimen op je bagage, waarvoor ook nog 100 euro eigen risico geldt...? M.a.w. 250 euro vergoeding voor bijv je camera, iphone en ipad?
Klopt voor beschadiging, verlies of diefstal. Plus 350 euro voor geld en reisdocumenten.
Maximaal 2 claims per 12 maanden.

Edit: toch niet, het max is 700 euro en de 350 is per artikel of paar/stel artikelen ( denk aan set van 2 ski’s).

Vertraagde baggage valt onder 4.7.

[ Voor 10% gewijzigd door Wally2002 op 10-06-2024 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Wally2002 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:48:
[...]

Klopt voor beschadiging, verlies of diefstal. Plus 350 euro voor geld en reisdocumenten.
Maximaal 2 claims per 12 maanden.

Edit: toch niet, het max is 700 euro en de 350 is per artikel of paar/stel artikelen ( denk aan set van 2 ski’s).

Vertraagde baggage valt onder 4.7.
Thanks.
Dat is een vrij karige vergoeding voor multimedia apparaten dus helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
The Inquisitor schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 08:08:
[...]

Thanks.
Dat is een vrij karige vergoeding voor multimedia apparaten dus helaas.
Ik snap wat je zegt. Om precies te zijn en vooral voor anderen die dit lezen:
De vergoeding bij de Amex Gold verzekering voor verlies, schade of diefstal is sowieso vrij karig, niet alleen voor multimedia-apparaten. Vrijwel alle artikelen worden vergoed. alleen huishoudelijke artikelen, normale slijtage en breuk of schade aan breekbare of broze voorwerpen zijn uitgesloten.
Het lijkt een beetje spijkers op laag water zoeken, Ik noem dit echter bewust omdat er ook verzekeringen zijn die sommige productgroepen (vaak samengevat als 'waardevolle zaken') wel expliciet uitsluiten of expliciet beperken qua vergoeding (denk idd aan laptops, multimedia apparaten, horloges/sieraden, fotoapparatuur).

Ter vergelijk: de voorwaarden van de VISA World Card Platinum (via ICS). met 165 euro per jaar vergelijkbaar met de Gold amex.
Heeft een goede dekking van max 7500 per verzekerde per reis. Maar wel veel uitsluitingen of beperkte dekking op veel soorten artikelen. Voor smartphones bv een dekking van max 250 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-EEJ5NrxUX0A6QoNkNj05BYEkA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sXg612sx1XdvZguiqA8ZJ1be.png?f=fotoalbum_large

Wederom 10% cashback op KLM vluchten en reizen voor de amex platinum kaart. Wel even vooraf registreren en actie loopt tot 20 juni

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-09 20:48
Beetje jammer dat ik vorige week al iets bij de KLM had geboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hier toevallig ook gisteren geboekt :+

Actie is overigens niet exclusief voor Platinum kaarthouders; ik heb deze met een Gold kaart ook ontvangen.

Let ook even op de voorwaarden: uiterlijk 20 juni betalen, reisperiode t/m 30 november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Met terugwerkende kracht doen ze zeker niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorteh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-09 17:27
hollandje schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:16:
[Afbeelding]

Wederom 10% cashback op KLM vluchten en reizen voor de amex platinum kaart. Wel even vooraf registreren en actie loopt tot 20 juni
Jammer, ik heb de mail niet gehad. Is het een algemene link in de mail? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:17
Dacht even snel punten over te boeken van amex naar flying blue. Maar lees op de site dat dit 3 tot 10 werkdagen kan duren. Wat is jullie ervaring, niet instant dus?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Morpheusk schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:55:
Dacht even snel punten over te boeken van amex naar flying blue. Maar lees op de site dat dit 3 tot 10 werkdagen kan duren. Wat is jullie ervaring, niet instant dus?
Vorig jaar was het een kwestie van enkele uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
Morpheusk schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:55:
3x gedaan. 1 keer binnen 24 uur, andere 2 keer (2e en 3e keer) 3 dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:12
menzo schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:41:
Met terugwerkende kracht doen ze zeker niet aan.
Heb je alles al betaald? Wij hadden al geboekt en alleen aanbetaling gedaan, 2e deel betaling heb ik de vorige ronde naar voren gehaald en eerder betaald: werkte prima met de actie:
Hmmbob schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:09:
We hadden nog maar de helft aanbetaald. Aangemeld via de link, dag later KLM Holidays gebeld of we het restant mochten betalen, keurige betaallink gekregen en ik zag net de creditering in mijn overzicht staan. Dank voor de tip, toch weer bijna 400 euro terug ontvangen :+
Hmmbob schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:18:
edit: wij waren aan het balen dat we niet het hele bedrag nog moesten betalen, maar ik lees nu pas die "max €400", daar zitten we echt super dicht bij. Top! :+ _/-\o_

[ Voor 49% gewijzigd door Hmmbob op 11-06-2024 18:35 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:35
hollandje schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:01:
[...]

Heel apart dat ze dit niet op orde hebben in Nederland. In de US is een transfer van Amex naar Flying Blue/KLM altijd instant in mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
Hmmbob schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:33:
[...]

Heb je alles al betaald? Wij hadden al geboekt en alleen aanbetaling gedaan, 2e deel betaling heb ik de vorige ronde naar voren gehaald en eerder betaald: werkte prima met de actie:

[...]

[...]
Ja was een los ticket van 950 precies een week geleden. Jammer maar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:12
.

[ Voor 100% gewijzigd door Hmmbob op 11-06-2024 22:40 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:17
Mawlana schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 17:57:
[...]

Vorig jaar was het een kwestie van enkele uren.
hollandje schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:01:
[...]

Niet echt consequent dus, heb het er maar niet op gegokt.
Zr40 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:30:
Hier toevallig ook gisteren geboekt :+

Actie is overigens niet exclusief voor Platinum kaarthouders; ik heb deze met een Gold kaart ook ontvangen.

Let ook even op de voorwaarden: uiterlijk 20 juni betalen, reisperiode t/m 30 november.
Ik zit tijdelijk op Green en kreeg er ook bericht over. Zo juist een vlucht geboekt, loopt het betaalscherm vast. De vlucht staat wel tussen mijn boekingen inclusief boekingsnummer, maar ben niet eens tot mijn CC gegevens gekomen. Gaat weer lekker, prijs is inmiddels ook gestegen als ik opnieuw wil boeken.

Ik kan trouwens ook gewoon een stoel reserveren. :+

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinoken__
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 24-09 10:35
Hoe zit het met de actie van 30.000 Miles bij een FB Gold Card icm met een referral?

Als ik een random referral gebruik dan zie ik alleen nog een 6.000 Miles bonus maar niet meer de oorspronkelijk 30.000. Is dit een weergave fout of vervangt de referral (6k) de standaard aanmeldbonus (30k)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:39
[Afbeelding]

Voor alle mails die ik van Amex krijg, kreeg ik deze niet (wel Platinum card holder).

Jammer, heb net 3 vluchten geboekt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

shinoken__ schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 00:34:
Hoe zit het met de actie van 30.000 Miles bij een FB Gold Card icm met een referral?

Als ik een random referral gebruik dan zie ik alleen nog een 6.000 Miles bonus maar niet meer de oorspronkelijk 30.000. Is dit een weergave fout of vervangt de referral (6k) de standaard aanmeldbonus (30k)?
Op dit moment is de actie enkel 6.000 Miles:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dtPy63P5-ZIrTqdGd6u1HtbxhMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2LyidvFlgSBweWl1rBchjT5.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weststar
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-09 19:16
[Afbeelding]

Zie de mail nu ook… 10 juni net tickets gekocht naar de VS die met die 10% cashback erg dicht op die €400,- zit. 😩

Wat denken jullie, zal een belletje naar KLM nog iets kunnen opleveren? Of moet ik hiervoor bij AMAX zijn?

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reckoner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:55
Heb nu net een maand een amex gold card. Helaas tot nu toe nog niet heel blij mee.

Ik heb al meerdere keren gehad dat een betaling werd afgewezen omdat mijn uitstaand saldo hoger is dan ze van me gewend zijn.
Ik betaal maandelijks een aardig bedrag voor deze kaart, maar mag er dus niet volledig gebruik van maken. Met andere kaarten heb ik dit probleem nooit gehad.

Ik heb meerdere keren contact opgenomen met ze, maar helaas kunnen ze niets doen. Het kan twee tot drie maanden duren voordat mijn limiet ‘normaal’ wordt.
Toch best apart dat ze de referral bonus pas uitkeren nadat je minimaal € 2500,- in twee maanden hebt betaald met je kaart, maar dat het dus vrij lastig is om de kaart te kunnen gebruiken.

Ik heb tussendoor ook handmatig € 1000,- gestort om weer wat meer ruimte te creëren. Nu staat er nog iets van € 800,- open en heb ik nog slechts € 90,- aan bestedingsruimte.

Ik hoop dat het snel beter wordt, anders is het mij het sparen van punten en overige voordelen echt niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weststar
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-09 19:16
Reckoner schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 07:24:
Heb nu net een maand een amex gold card. Helaas tot nu toe nog niet heel blij mee.

Ik heb al meerdere keren gehad dat een betaling werd afgewezen omdat mijn uitstaand saldo hoger is dan ze van me gewend zijn.
Ik betaal maandelijks een aardig bedrag voor deze kaart, maar mag er dus niet volledig gebruik van maken. Met andere kaarten heb ik dit probleem nooit gehad.

Ik heb meerdere keren contact opgenomen met ze, maar helaas kunnen ze niets doen. Het kan twee tot drie maanden duren voordat mijn limiet ‘normaal’ wordt.
Toch best apart dat ze de referral bonus pas uitkeren nadat je minimaal € 2500,- in twee maanden hebt betaald met je kaart, maar dat het dus vrij lastig is om de kaart te kunnen gebruiken.

Ik heb tussendoor ook handmatig € 1000,- gestort om weer wat meer ruimte te creëren. Nu staat er nog iets van € 800,- open en heb ik nog slechts € 90,- aan bestedingsruimte.

Ik hoop dat het snel beter wordt, anders is het mij het sparen van punten en overige voordelen echt niet waard.
Ik heb de FB gold card nu ongeveer 3 weken en ervaar dit eigenlijk niet. Heb tot nu toe bijna 4000 euro probleemloos mee kunnen uitgeven (o.a. KLM vliegtickets, boodschappen bij Aldi en tanken) en vandaag zijn de 30000 bonuspunten ook bijgeschreven.
Zal er een verschil zijn met reguliere Gold kaart en de FB versie?

Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wally2002

Dit is helaas wel hoe het werkt. De limiet groeit mee, al naar gelang je gebruik van de kaart en vooral ook het tijdig betalen van de maandelijkse rekening. Ze moeten daar eerst een goed beeld van hebben vandaar die 2-3 maanden.

Aan de andere kant kan je bestedingslimiet flink groeien, veel meer dan een vaste limiet die bv ICS je wilt geven.

Handmatig storten is in deze fase idd wel de enige manier om bestedingsruimte te hebben.

Dat anderen zoals @weststar gelijk een hogere limiet bij de start hebben is heel goed mogelijk omdat het vooral ook op je inkomen gebaseerd wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
Amex is wat dat betreft de minst ideale kaart om vlak voor een vakantie ofzo aan te vragen volgens mij. Uit de reacties blijkt dat je weinig zekerheid hebt over je bestedingsruimte.

Afgelopen maand heb ik het flink gebruikt in Azië trouwens. In meedere landen (Maleisië, Zuid-Korea en Japan) in korte tijd.

Geen enkele geweigerde betaling. Het openstaande saldo was iets minder dan de helft van m'n totale spend in 2023 (de betaling aan amex deed dus pijn 😭).

De acceptatie van amex een stuk beter dan verwacht. Ik heb m'n Wise-kaart alleen gebruikt voor de kleinere uitgaven. Als ik voor alle betalingen Wise had gebruikt, dan had ik wel een paar honderd euro kunnen besparen overigens. Maar de aankoopverzekering vond ik belangrijker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:49

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat

Dat wordt het zeker. Het grote voordeel van amex is juist het limiet. Waar een ICS of MasterCard met 5k wel ophoudt, kan een amex veel verder. Ik heb al 15 jaar een amex en juist het geen zorgen maken over een limiet (nooit tegenaan gelopen) is erg fijn op vakanties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10:16
We Are Borg schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 08:47:
[...]

Dat wordt het zeker. Het grote voordeel van amex is juist het limiet. Waar een ICS of MasterCard met 5k wel ophoudt, kan een amex veel verder. Ik heb al 15 jaar een amex en juist het geen zorgen maken over een limiet (nooit tegenaan gelopen) is erg fijn op vakanties
Ook bij ICS (iig de Black Card) kun je een hogere limiet krijgen, maar moet je wel aantonen dat je een bijbehorend inkomen hebt. Was bij mij snel geregeld een paar jaar terug.

Heb nu sinds 6 weken een AMEX Blue kaart, en heb probleemloos mijn uitgave patroon kunnen voortzetten zonder weigering. De limieten zoals door anderen genoemd heb ik niet ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reckoner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:55
Goed om te horen dat het wel echt beter gaat worden en dat anderen wel al vanaf het begin zorgeloos de kaart kunnen gebruiken.
Ik zal nog wel even geduldig blijven en hopen dat het snel beter wordt.

Aan mijn inkomen ligt het overigens niet. Kan me ook niet voorstellen dat dit invloed heeft doordat je gewoon zelf een bedrag zou kunnen invullen waar niet op gecontroleerd wordt (ik had geen controle in ieder geval).

Het was beter geweest als hier duidelijker over gecommuniceerd werd en als je limiet gewoon in de app te zien is. Voorkomt flink wat onduidelijkheid.

Het zou ook beter zijn als de eerste drie maanden goedkoper of gratis zouden zijn. Je kan de kaart die periode niet volledig gebruiken.

Ik denk dat ik nu al iets meer ruimte heb doordat ik eerder al 1000 heb overgemaakt en vandaag de eerste automatische afschrijving is doorgevoerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
Reckoner schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:34:
Goed om te horen dat het wel echt beter gaat worden en dat anderen wel al vanaf het begin zorgeloos de kaart kunnen gebruiken.
Ik zal nog wel even geduldig blijven en hopen dat het snel beter wordt.

Aan mijn inkomen ligt het overigens niet. Kan me ook niet voorstellen dat dit invloed heeft doordat je gewoon zelf een bedrag zou kunnen invullen waar niet op gecontroleerd wordt (ik had geen controle in ieder geval).

Het was beter geweest als hier duidelijker over gecommuniceerd werd en als je limiet gewoon in de app te zien is. Voorkomt flink wat onduidelijkheid.

Het zou ook beter zijn als de eerste drie maanden goedkoper of gratis zouden zijn. Je kan de kaart die periode niet volledig gebruiken.

Ik denk dat ik nu al iets meer ruimte heb doordat ik eerder al 1000 heb overgemaakt en vandaag de eerste automatische afschrijving is doorgevoerd.
Het hele idee van een vaag beleid bij Amex zorgt er ook mede voor dat mensen geen misbruik maken of een te groot bedrag opnemen en niet meer kunnen terugbetalen. Vergeet niet, Amex is een charge card en doet aan maandelijks terugbetalen en niet gespreid zoals vroeger ook kon bij de meeste ICS kaarten.

Financiele instellingen moeten erop toezien dat ze de zorgplicht naleven en hun klanten niet in de problemen brengen door overkreditering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
Reckoner schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:34:
Heb ik in het verleden ook niet gehad. Ze hebben volgens mij wel manieren, al dan niet via derde partijen, om een soort interne 'creditscore' te bepalen. Niet alleen bij BKR.
Wat ook goed mogelijk is, is dat ze ook naar je postcode kijken, statistisch zijn er buurten waar er meer problemen zijn met tijdig betalen zeg maar.

je kunt je bestedingslimiet online op de site controleren. Je geeft aan hoeveel je wilt uitgeven en Amex vertelt of het kan. Let op: je kunt de tool maar een paar keer per dag gebruiken, en het schijnt ook te zijn dat het gebruik geregistreerd wordt en meegenomen wordt in je limiet/kredietwaardigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wally2002 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:57:
[...]
je kunt je bestedingslimiet online op de site controleren. Je geeft aan hoeveel je wilt uitgeven en Amex vertelt of het kan. Let op: je kunt de tool maar een paar keer per dag gebruiken, en het schijnt ook te zijn dat het gebruik geregistreerd wordt en meegenomen wordt in je limiet/kredietwaardigheid.
Ik weet niet wat voor invloed het zou hebben op het limiet/kredietwaardigheid, maar op de een of andere manier is elke keer als ik het check het limiet serieus hoog. Toen ik het net checkte was een uitgave van 17,5K geen probleem. Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met limieten (gelukkig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
PolarBear schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:20:
[...]

Ik weet niet wat voor invloed het zou hebben op het limiet/kredietwaardigheid, maar op de een of andere manier is elke keer als ik het check het limiet serieus hoog. Toen ik het net checkte was een uitgave van 17,5K geen probleem. Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met limieten (gelukkig).
Het groeit inderdaad redelijk hard mee, als je een of enkele maanden wat hogere uitgaven had wordt het inderdaad een serieus bedrag. Ik heb het ook wel weer zien krimpen na een aantal maanden beduidend lagere uitgaven.

De link met je kredietwaardigheid is meer een via-via verhaal daarom ook het woordje 'schijnt'.
Amex zal daar natuurlijk nooit uitspraken over doen, met als reden wat hiervoor ook al is aangehaald (misbruik voorkomen en zorgplicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:06
stefxx schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:19:
[...]

Ook bij ICS (iig de Black Card) kun je een hogere limiet krijgen, maar moet je wel aantonen dat je een bijbehorend inkomen hebt. Was bij mij snel geregeld een paar jaar terug.

Heb nu sinds 6 weken een AMEX Blue kaart, en heb probleemloos mijn uitgave patroon kunnen voortzetten zonder weigering. De limieten zoals door anderen genoemd heb ik niet ervaren.
Was benieuwd wat je spend afgelopen 6 weken was ?

Zelf heb ik 250+ spend AMEX Blue zonder weigering gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefxx
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10:16
Ultrafast schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:44:
[...]Was benieuwd wat je spend afgelopen 6 weken was ?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
O wow aardig spend stevig ... voor starter blue kaart ... O-)

Misschien past een green card voor je beter ? Dan had je 1 op 1 MR voordeel gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Is een Plat (FB) card niet zinvoller voor jou?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
Erasmo schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:11:
[...]

Is een Plat (FB) card niet zinvoller voor jou?
Iedereen kan zelf vrij keuze kiezen hoor. Maar green card zou idd veel meer voldoende. Ik ken ook iemand verhaal dat zelf een black card helemaal terug naar blue card gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ultrafast schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:37:
[...]

Iedereen kan zelf vrij keuze kiezen hoor. Maar green card zou idd veel meer voldoende. Ik ken ook iemand verhaal dat zelf een black card helemaal terug naar blue card gaat.
Uiteraard is het z'n eigen keuze maar het verschil aan FB miles tikt aardig aan bij deze spend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Hoe hoog is de referral fee voor de amex Platinum op dit moment?

Dit is geen verzoek om een referral aanbieding, want ik weet dat dat niet mag. Ik ben mij puur aan het oriënteren.

[ Voor 48% gewijzigd door groggy op 14-06-2024 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:57
groggy schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 07:56:
Hoe hoog is de referral fee voor de amex Platinum op dit moment?
Net gekeken, 12.000 MR voor de introducé. Niet de moeite, ik zou nog even wachten als dat kan.

[ Voor 3% gewijzigd door oohh op 14-06-2024 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
oohh schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 07:59:
[...]

Net gekeken, 12.000 MR voor de introducé. Niet de moeite, ik zou nog even wachten als dat kan.
Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Heeft er iemand met een AmEx Platinum ook zojuist een bericht gekregen om je interesse achter te laten voor AmEx Centurion?

What's a cube to you?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Rizzi schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:00:
Heeft er iemand met een AmEx Platinum ook zojuist een bericht gekregen om je interesse achter te laten voor AmEx Centurion?
Die krijg je vrij regelmatig als je spend wat hoger is dan normaal, maar de vereisten zijn voor mij nog altijd onbereikbaar. Snap niet dat ze dit blijven pushen als ze weten dat je niet voldoet aan de inkomens-eis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
Jeoh schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:12:
[...]

Die krijg je vrij regelmatig als je spend wat hoger is dan normaal, maar de vereisten zijn voor mij nog altijd onbereikbaar. Snap niet dat ze dit blijven pushen als ze weten dat je niet voldoet aan de inkomens-eis.
Ik krijg deze mail ook elke 3 maanden ongeveer. Ik ga geen 8000€ uitgeven het eerste jaar voor wat magere voordelen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

[...]

[ Voor 98% gewijzigd door Rizzi op 17-06-2024 11:23 ]

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Nu online
hollandje schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:22:
[...]

Ik krijg deze mail ook elke 3 maanden ongeveer. Ik ga geen 8000€ uitgeven het eerste jaar voor wat magere voordelen :|
Persoonlijk vind ik dat Amex hier de plank misslaat. Het gat tussen Platinum en Centurion is vrij groot.

Je kan beter een tussenkaart zoeken van rond de €1500 per jaar. Grotere kans dat er meer animo is voor die kaart waardoor je toch geld kan verdienen op de tussenkaart.

€4000 per jaar en €4000 inschrijf is te veel.

Aan de andere kant kan Amex dit misschien expres aanbieden om mensne meteen te pushen naar de Centurion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Youtl schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:30:
[...]

Persoonlijk vind ik dat Amex hier de plank misslaat. Het gat tussen Platinum en Centurion is vrij groot.

Je kan beter een tussenkaart zoeken van rond de €1500 per jaar. Grotere kans dat er meer animo is voor die kaart waardoor je toch geld kan verdienen op de tussenkaart.

Aan de andere kant kan Amex dit misschien expres aanbieden om mensne meteen te pushen naar de Centurion.
Ik zie ook niet goed welke extra voordelen Centurion heeft t.o.v. Platinum v.s. extra kosten. Ik vlieg alleen KLM, en daar heb ik al status. Persoonlijke 24/7 conciërge boeit mij ook niet, zo belangrijk en druk ben ik niet.

What's a cube to you?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Youtl schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:30:
[...]

Emailuitnodiging van vorige week gaf 8.000 EUR eenmalig en 4.000 per jaar 8)7 En dan in de voordelen uitleggen dat het niet houdbaar is om de schiphol VIP service te bieden voor een gast, dus mag alleen de hoofdkaarthouder de VIP service gebruiken (met een max dacht ik).

Ik vond de voordelen veel te mager. Ik dacht vroeger dat je een 2de business class ticket gratis kon krijgen (max 4x per jaar?). Hoe dan ook is de verhouding kosten versus voordelen compleet zoek, tenzij het je puur om het hebben van zo'n kaart gaat en de kosten niet boeiend zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

We Are Borg schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:55:
[...]

Emailuitnodiging van vorige week gaf 8.000 EUR eenmalig en 4.000 per jaar 8)7 En dan in de voordelen uitleggen dat het niet houdbaar is om de schiphol VIP service te bieden voor een gast, dus mag alleen de hoofdkaarthouder de VIP service gebruiken (met een max dacht ik).

Ik vond de voordelen veel te mager. Ik dacht vroeger dat je een 2de business class ticket gratis kon krijgen (max 4x per jaar?). Hoe dan ook is de verhouding kosten versus voordelen compleet zoek, tenzij het je puur om het hebben van zo'n kaart gaat en de kosten niet boeiend zijn :)
Elite-status bij een hoop luchtvaartmaatschappijen en hotels is ook wel fijn.

edit: Maar geen 4k per jaar fijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Als je 4k aan zo'n kaart besteed, vlieg je toch al minimaal business? Dus welke statusvoordelen heb je dan nog bij een airline :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

Andere airline / alliance? Zelfde met hotels, soms heb je helaas geen keuze (heb bijvoorbeeld Hilton Diamond, maar waar ik woon is er geen Hilton, alleen Marriott).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:35
Ik gebruik nu een tijdje revolut als Credit card. Echt geweldig!

Je kan kostenloos meerdere credit cards aanmaken, en betaalt geen rente er over.
Er zijn verschillende keuzes, zoals een eenmalige credit card. Of credit cards benamingen geven.

Soms heb je wel eens op aankopen op website die ik niet helemaal vertrouw met mijn credit card gegevens. En dan is een eenmalige credit card zeer handig. Daarnaast hou ik er niet van dat een credit card in eens me rekening kan plunderen.

Daarnaast heb ik een credit card via revolut die ik 'subscriptions' heb genoemt. En daar komen all mijn kosten op voor abonnementen. Handig om aankopen en abbonomenten te scheiden.

Een handig feature is dat je apple pay of google pay er mee kan gebruiken. Mocht je een fysiek kaart willen, dan kan je deze gewoon bestellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:56
Revolut is echter geen creditcard maar een debitcard waarbij je uitgaven meteen van je rekening worden afgeschreven. Geen wonder dus dat je geen rente moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
Zijn er überhaupt nog creditcards beschikbaar in Nederland met een kredietfaciliteit? Bij ICS is het niet meer mogelijk, en wordt ondertussen ook afgebouwd.

Geen kredietfaciliteit = geen rente.

Enige reden om rente te betalen is wanneer je een betaling mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-09 01:23
Mawlana schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:23:
Zijn er überhaupt nog creditcards beschikbaar in Nederland met een kredietfaciliteit? Bij ICS is het niet meer mogelijk, en wordt ondertussen ook afgebouwd.

Ik had een ING creditcard (januari heb ik hem opgezegd) en daar kon ik het openstaande bedrag in maandelijkse termijnen terug betalen. Dat is dus krediet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox3214
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:35
mfkne schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:00:
Revolut is echter geen creditcard maar een debitcard waarbij je uitgaven meteen van je rekening worden afgeschreven. Geen wonder dus dat je geen rente moet betalen.
Ahh oke! Dat verklaard een hoop. Maar waarom zou je dan een credit card nemen? Als je het op deze manier kan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Fox3214 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:54:
[...]

Ahh oke! Dat verklaard een hoop. Maar waarom zou je dan een credit card nemen? Als je het op deze manier kan doen?
Zoveel redenen... je hebt bij een normale creditcard niet meteen dat geld nodig (aka je kunt iets kopen, huren, bestellen, etc.) zonder dat je op dat precieze moment dat geld hebt. Het is ook enorm handig voor dingen als autohuur (waar een debit card vaak niet eens wordt geaccepteerd), en andere zaken (soms hotels) waar je borg dient te staan. Daarnaast een uitgebreide verzekering voor aankopen, en bij de duurdere kaarten ook een reis- en annuleringsverzekering, die niet op een (gratis) debit creditcard van toepassing zijn,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
hollandje schreef op maandag 17 juni 2024 @ 11:22:
[...]

Dit, Centurion biedt eigenlijk net niets als je niet op allerlei concierge achtige services zit te wachten.
Jeoh schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:12:
Andere airline / alliance? Zelfde met hotels, soms heb je helaas geen keuze (heb bijvoorbeeld Hilton Diamond, maar waar ik woon is er geen Hilton, alleen Marriott).
Mja, maar goed voor die 8000 euro kan je ook nog wel een paar keer businessclass vliegen zonder status en een premium hotelkamer boeken.

Ik vind Amex in Nederland qua perks net niets tov andere landen. Begrijp mij niet verkeerd ik ben er nog steeds tevreden mee (in mijn geval met name Privium/Verzekeringen) maar de rest van de perks. Zeker nu het verdienen van MR punten versoberd is en de kosten omhoog zijn gegaan. Het zit voor mij nog wel aan de kant prijs/voordeel ok, maar het is niet meer 100% vanzelfsprekend. Het mag wel weer wat spannender gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Mawlana schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:23:

Bij creditcards is er per definitie sprake van een krediet(faciliteit). Zo niet, zouden het debit kaarten zijn.

Je doelt neem ik aan op de gespreid betalen faciliteit?

Het argument dat ICS gebruikt is dat klanten voor een lange termijn een openstaand saldo hadden, en dat niet passend zou zijn bij hoe ICS met krediet om wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Jeoh schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:12:
Je krijgt Marriott Gold :') Daar heb je echt heel weinig aan en haal je ook zo met stays.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 17-06-2024 18:58 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:49

g0tanks

Moderator CSA
fsfikke schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:56:
[...]

Je krijgt Marriott Gold :') Daar heb je echt heel weinig aan en haal je ook zo met stays.
Marriott wordt inderdaad pas interessant vanaf Platinum voor het inbegrepen ontbijt. :p

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Wally2002 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 18:48:
[...]

Bij creditcards is er per definitie sprake van een krediet(faciliteit). Zo niet, zouden het debit kaarten zijn.

Je doelt neem ik aan op de gespreid betalen faciliteit?

Het argument dat ICS gebruikt is dat klanten voor een lange termijn een openstaand saldo hadden, en dat niet passend zou zijn bij hoe ICS met krediet om wil gaan.
Nou ja in de rest van de wereld is een creditcard wel iets anders dan binnen 30 dagen je saldo moeten voldoen. Daar 'hoort' de gespreid betalen faciliteit bij. Dat hele verhaal van ICS vond ik maar een beetje bullshit. Ik vind het jammer dat er vrijwel geen creditcards zijn mét de gespreid terugbetalen optie. Ja het is duur krediet maar je had altijd de mogelijkheid alles direct terug te betalen. En het gaf toch net wat flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
PolarBear schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:12:
[...]

Nou ja in de rest van de wereld is een creditcard wel iets anders dan binnen 30 dagen je saldo moeten voldoen. Daar 'hoort' de gespreid betalen faciliteit bij. Dat hele verhaal van ICS vond ik maar een beetje bullshit. Ik vind het jammer dat er vrijwel geen creditcards zijn mét de gespreid terugbetalen optie. Ja het is duur krediet maar je had altijd de mogelijkheid alles direct terug te betalen. En het gaf toch net wat flexibiliteit.
Ja zo begrijp ik het ook. Ik heb begrepen dat een card die één keer per maand de uitgaven van je rekening afschrijft ook wel een "Chargecard" wordt genoemd en bij een creditcard dus een krediet hoort.
Debitcard, chargecard, Creditcard. Maar ik weet niet of de naamgeving altijd zo strict wordt gehanteerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Green.car6808 op 17-06-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Laatst online: 13:05
[...]

In Nederland hebben we ook nog zoiets als BKR. Als je maandelijks gewoon betaalt wordt dit niet geregistreerd bij BKR.

Als je gespreid kan betalen (of je no gebruik van maakt of niet) wordt dit wel geregistreerd.

Een BKR-registratie kan een flinke impact hebben op ie leencapiciteit voor je hypotheek. Dat realiseren mensen zich vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Sinds 1 januari 2024 is er een maximale rente op leningen (daar vallen ook credit cards onder). Wellicht heeft één en ander met elkaar te maken?

https://www.rijksoverheid...dietvergoedingspercentage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
[...]

De oorspronkelijke vraag ging erover of er creditcards met een kredietfaciliteit zijn. Die zijn er dus per definitie, je kunt immers aankopen doen uit een krediet (hence the word creditcard).
Daarbij horen ook afspraken over terugbetalen. In Nederland worden er geen nieuwe kaarten meer uitgegeven die een revolving credit mogelijkheid hebben.
Je moet dus je saldo elke maand volledig voldoen. Deze kaarten heten zoals hiervoor aangegeven Charge cards, maar dat is dus een type creditcard.
Ik durf niet te beweren dat in de rest van de wereld men automatisch een revolving credit associeert met het woord creditcard, maar in Amerika is dat wel gangbaar, vandaar ook de term charge card om onderscheid te maken.

De reden dat ICS ermee gestopt is komt vanuit de bredere trend in de sector om invulling te geven aan de zorgplicht en problemen met schulden te voorkomen. Ook andere banken gingen bijvoorbeeld limieten voor rood staan verlagen. ICS is daar in de communicatie idd redelijk vaag over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Met de ING creditcard kan je maandelijks gespreid je creditcard saldo terugbetalen

https://www.ing.nl/partic...ditcards/gespreid-betalen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
Green.car6808 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 05:57:
Met de ING creditcard kan je maandelijks gespreid je creditcard saldo terugbetalen

Voor bestaande kaarthouders die deze optie nog hebben. Er worden geen nieuwe kaarten meer met deze optie uitgegeven.

Uit de door jou gelinkte pagina:
Het aanvragen van Gespreid Betalen op creditcards is niet meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
La1974 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:59:
[...]
Een BKR-registratie kan een flinke impact hebben op ie leencapiciteit voor je hypotheek. Dat realiseren mensen zich vaak niet.
Ja ook een beetje in het bizarre. Ik mocht nog 453 euro rood staan bij een ING-rekening die ik al meer dan 10 jaar niet had maar nog wél bij de BKR stond toen ik mijn hypotheek aanvroeg. En ik mocht dat zelf oplossen, anders geen hypotheek.
Wally2002 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 23:16:
[...]

De reden dat ICS ermee gestopt is komt vanuit de bredere trend in de sector om invulling te geven aan de zorgplicht en problemen met schulden te voorkomen. Ook andere banken gingen bijvoorbeeld limieten voor rood staan verlagen. ICS is daar in de communicatie idd redelijk vaag over.
Tja elke zorgplicht die een bank al dan niet terecht krijgt leidt in mijn ervaring tot veel bureaucratie en weinig effectieve oplossingen. Zie ook het hele KYC en WWFT feest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Ah en Amex past ook de voorwaarden voor de Business Gold Card aan:
Bij American Express streven we ernaar om u als ondernemer optimaal te ondersteunen. Daarom introduceren we vanaf 1 september 2024 diverse nieuwe voordelen voor de American Express Business Gold Card. Met het toevoegen van deze nieuwe voordelen zijn wij genoodzaakt om een jaarlijkse bijdrage in rekening te brengen en een aantal voordelen van de Business Companion Card aan te passen. Hieronder leest u meer over de nieuwe voordelen.
Met ingang van 1 april 2025 passen we het aantal Membership Rewards aan dat u spaart van 1,5 naar 1 punt per uitgegeven euro. Ook betaalt u vanaf volgend jaar een jaarlijkse bijdrage van € 270*. Dit is van toepassing vanaf uw volgende jaarlijkse verlenging na 1 april 2025. Vanaf september kunt u profiteren van de nieuwe voordelen, terwijl de Membership Rewards wijziging en aangepaste jaarlijkse bijdrage pas ingaan vanaf 1 april 2025.
En verder metal card, Priority Pass en Loungebox On the go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
PolarBear schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:02:
[...]

Ja ook een beetje in het bizarre. Ik mocht nog 453 euro rood staan bij een ING-rekening die ik al meer dan 10 jaar niet had maar nog wél bij de BKR stond toen ik mijn hypotheek aanvroeg. En ik mocht dat zelf oplossen, anders geen hypotheek.
Het is vooral een erg zwart-wit systeem. Goed dat het er is, en ergens moet men natuurlijk een grens leggen, maar het wordt al snel 'computer says no', zonder maatwerk. Niemand durft ook meer z'n vingers te branden want voor je het weet heb je als financiële instelling een boete te pakken.
Tja elke zorgplicht die een bank al dan niet terecht krijgt leidt in mijn ervaring tot veel bureaucratie en weinig effectieve oplossingen. Zie ook het hele KYC en WWFT feest.
Helemaal eens. En ook hier een zwart-wit systeem, waar geen maatwerk meer mogelijk is en er bovendien voor de erg veilige kant (vanuit de bank gezien) wordt gekozen.
Beste voorbeeld is ICS die zonder pardon vele klanten heeft opgezegd. Vaak trouwe klanten die al jaren een creditcard hebben, altijd keurig alles op tijd betaald hebben, maar ineens niet meer kredietwaardig zijn want 'zorgplicht'.

Het meest vervelende is dat er weinig alternatieven zijn in de NL markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:03
Green.car6808 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 05:57:

Ik heb toevallig nu een case lopen met mijn ING creditcard. Die heb ik al 10 jaar geloof ik, maar nog nooit een chargeback/case gedaan, en nu wel.
Legodoos op Amazon besteld, ontvangen en apart gezet om cadeau te geven. Maand later cadeau gegeven, 30 dagen later door de ontvanger een keer geopend om te gaan bouwen: zitten er hondenbrokken in. Kennelijk een doos die door een andere klant retour is gedaan met hondenbrokken om het te laten doen lijken alsof hij nog vol is.

Amazon wil niks vergoeden, want had binnen 30 dagen gemeld moeten worden. Case bij ING, 6 weken gewacht: afgewezen met want je bent bij betaling akkoord gegaan met de voorwaarden van het bedrijf door je creditcard gegevens in te vullen.
Ho even… dit is précies waar ING mee schermt: tot 120 dagen na aankoop bescherming voor een verkeerd ontvangen artikel danwel scam. Nergens in hun voorwaarden staat dat ze zich mogen verschuilen achter de voorwaarden van de verkoper. Ze gebruiken precies waar ik tegenaan loop, als situatie om hun creditcard aan te prijzen.

Ik heb dus bezwaar ingediend, en indien dat wordt afgewezen zeg ik de kaart per direct op.
Maar, wat is mijn alternatief? Er is naar mijn weten geen creditcard zo goedkoop als die van de ING (€20 p/j).

ICS Visa world card a €40 p/j of is een American Express Blue Card a €35 p/j een betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
thaan schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 19:57:
[...]
ICS Visa world card a €40 p/j of is een American Express Blue Card a €35 p/j een betere optie?
Euroclix heeft nog een MC voor 15 euro per jaar en je spaart wat punten. Weet niet precies hoe het met de aflevergarantie zit.

Amex Blue is prima en kan zelfs gratis zijn bij voldoende uitgaven (3000 per jaar iirc), maar is iets minder qua acceptatie (via Paypal kan ook nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
[...]

Ik heb dus bezwaar ingediend, en indien dat wordt afgewezen zeg ik de kaart per direct op.
Maar, wat is mijn alternatief? Er is naar mijn weten geen creditcard zo goedkoop als die van de ING (€20 p/j).

Ik heb mijn ING card begin dit jaar opgezegd en een American Express Blue card genomen.
Die kaart is gratis als je minimaal €3000,- per jaar met de kaart besteed. Dan heb je gratis een creditcard. De acceptatie is minder dan bij Mastercard en Visa maar hotels en autoverhuurders accepteren bijna altijd wel AMEX (dat zijn de enige reden dat ik persoonlijk een creditcard gebruik en geen ander betaalmiddel)
Ik tank (Total) en doe boodschappen (Dirk en Jumbo) met de AMEX card. Verder kom ik wel eens bij Kruidvat en macDonalds die de card accpteren. Zo kom ik makkelijk aan de €3000,- per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
Green.car6808 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:30:
[...]

Ik heb mijn ING card begin dit jaar opgezegd en een American Express Blue card genomen.
Die kaart is gratis als je minimaal €3000,- per jaar met de kaart besteed. Dan heb je gratis een creditcard. De acceptatie is minder dan bij Mastercard en Visa maar hotels en autoverhuurders accepteren bijna altijd wel AMEX (dat zijn de enige reden dat ik persoonlijk een creditcard gebruik en geen ander betaalmiddel)
Ik tank (Total) en doe boodschappen (Dirk en Jumbo) met de AMEX card. Verder kom ik wel eens bij Kruidvat en macDonalds die de card accpteren. Zo kom ik makkelijk aan de €3000,- per jaar.
Misschien dat ik die €3k wel haal, maar anders is die €35 p/j ook prima te overzien, dus dat houdt me niet tegen. Het is voor mij voornamelijk voor online aankopen, maar inderdaad de acceptatie van AMEX is wat me een beetje huiverig maakt.

De enige reden dat ik er nu over nadenk om over te stappen is omdat ik het belachelijk vind dat áls ik een keer de service achter een creditcard nodig heb, ze direct weigeren.
Dus juist wel dit soort zaken dekken is een beetje wat ik zoek uit een volgende creditcard.

Iemand die ervaring heeft met de service van ICS of AMEX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
PolarBear schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:06:
Ah en Amex past ook de voorwaarden voor de Business Gold Card aan:

[...]

[...]

En verder metal card, Priority Pass en Loungebox On the go.
Gek, deze mail nog niet gekregen. Guess dat ik deze dan maar opzeg. Heb bijna geen zakelijke uitgave behalve wat computer hardware zo nu en dan. Jammer dat daar nu ook 1.5 punt per euro weg gaat, erg jammer :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

thaan schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:38:
[...]

Misschien dat ik die €3k wel haal, maar anders is die €35 p/j ook prima te overzien, dus dat houdt me niet tegen. Het is voor mij voornamelijk voor online aankopen, maar inderdaad de acceptatie van AMEX is wat me een beetje huiverig maakt.

De enige reden dat ik er nu over nadenk om over te stappen is omdat ik het belachelijk vind dat áls ik een keer de service achter een creditcard nodig heb, ze direct weigeren.
Dus juist wel dit soort zaken dekken is een beetje wat ik zoek uit een volgende creditcard.

Iemand die ervaring heeft met de service van ICS of AMEX?
Online is de acceptatie van Amex best goed. Je zou kunnen kijken naar een Gold card zelfs, die is iets duurder maar met het dining tegoed, korting op prime, Priority Pass en de loungebox op Schiphol kun je dat prima terug verdienen, en dan heb je ook nog de MR die je spaart.

Ik heb zelf tot nu toe 1x de dekking moeten gebruiken, dat was een Etsy winkel waarvan de uitbater nergens op reageerde, aangegeven bij Amex, die probeerden daarna contact op te nemen en na het verlopen van hun termijn netjes het bedrag terug gekregen.

Ook de reisverzekering werkte prima, door familieomstandigheden een reis moeten annuleren en ook daar kregen we de kosten minus eigen risico van terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinoken__
Inmiddels heb ik een Amex FB Gold ontvangen! Nu ben ik druk bezig om een beetje bekend te raken in hoe ik zo min mogelijk Miles laat liggen, vandaar volgende vraag:

Niet volledig gerelateerd aan de Amex FB Gold creditcard, maar heeft iemand hier ervaring met aankopen van Amazon met FB?

Ik zit naar een grotere aankoop te kijken om mijn Amex FB Gold bonus grens te bereiken, en bij Amazon krijg je via Flying Blue zelf ook nog eens 3 miles per euro. Nu zit ik even met een goedkoop product te testen of mijn aankoop geregistreerd wordt (zodat ik het bij de grote aankoop met dezelfde browser kan doen), maar helaas nog geen bevestiging hiervan ontvangen..

Is iemand dit wel gelukt en hoe lang duurt het voordat je een bevestiging ontvangt en/of is er een beter topic om specifiek zulke FB benefits te bespreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja hoor, werkt prima, ook via Bol, Mediamarkt en wat er net in de promo is. Net via een Lego set van €300 iets van 1800FB miles verdiend. Als je twijfelt dan kun je rechts bovenin je klik/koop geschiedenis zien.

[ Voor 21% gewijzigd door Erasmo op 19-06-2024 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinoken__
Erasmo schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:16:
Ja hoor, werkt prima, ook via Bol, Mediamarkt en wat er net in de promo is. Net via een Lego set van €300 iets van 1800FB miles verdiend. Als je twijfelt dan kun je rechts bovenin je klik/koop geschiedenis zien.
Yes, goede! Daar even gekeken maar Amazon zie ik daar niet terug, al lijkt het dat Amazon net buiten die Earn Online module valt en een eigen promo is, ik ga nog even afwachten!

Wel top dat Earn Online, ga toch al snel i.p.v. 1 mile per euro naar minimaal 2/3 miles per euro zo.. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandje
shinoken__ schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:23:
[...]

Yes, goede! Daar even gekeken maar Amazon zie ik daar niet terug, al lijkt het dat Amazon net buiten die Earn Online module valt en een eigen promo is, ik ga nog even afwachten!

Wel top dat Earn Online, ga toch al snel i.p.v. 1 mile per euro naar minimaal 2/3 miles per euro zo.. :P
Ik koop vaak via Amazon met de link op flying blue en het gaat nu niet meer mis bij mij. Hier wat tips.

1) accepteer alle cookies vooraf op beide websites
2) voeg het product pas toe aan je winkelwagen als je op de link hebt gelikt op de website van Flying Blue. Als je het product al in je winkelwagentje hebt werkt het niet, verwijder deze dus tijdelijk. (Copy paste de naam van het product en dan kan je hem snel terugvinden.
3) zet je adblocker uit op amazon.nl en Flyingblue.nl
4) zet ook externe adblockers (pihole e.d.) uit
5) zorg dat je ingelogd bent op beide services ;)

Tip 2 is belangrijk, zo heb ik aan het begin nooit mijn miles gekregen :/ en idd, Amazon is via de flying blue website, niet via earnonline.

Link is https://www.flyingblue.nl/nl/earn/partners/shopping-amazon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinoken__
hollandje schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:15:
[...]

Ik koop vaak via Amazon met de link op flying blue en het gaat nu niet meer mis bij mij. Hier wat tips.

1) accepteer alle cookies vooraf op beide websites
2) voeg het product pas toe aan je winkelwagen als je op de link hebt gelikt op de website van Flying Blue. Als je het product al in je winkelwagentje hebt werkt het niet, verwijder deze dus tijdelijk. (Copy paste de naam van het product en dan kan je hem snel terugvinden.
3) zet je adblocker uit op amazon.nl en Flyingblue.nl
4) zet ook externe adblockers (pihole e.d.) uit
5) zorg dat je ingelogd bent op beide services ;)

Tip 2 is belangrijk, zo heb ik aan het begin nooit mijn miles gekregen :/ en idd, Amazon is via de flying blue website, niet via earnonline.

Link is https://www.flyingblue.nl/nl/earn/partners/shopping-amazon
Thanks voor de tips! Had zojuist nog even een tweede bestelling geplaatst via Edge op m'n iPhone (daar heb ik alle privacy features uitgezet en gebruik ik ook vaak voor CashbackXL dingen) + daarna product zoeken in Amazon App i.p.v. via Chrome op m'n Macbook, daar had ik in uBlock vooraf al Amazon + Flying Blue gewhitelist, maar nog geen bevestiging gezien.

Hoe snel kreeg je een melding dat de Miles bijgeboekt zijn als "pending"? Wellicht gewoon ongeduldig, maar wil hem even goed in orde hebben voordat ik 1,5k naar Amazon overmaak en zoveel Miles misloop. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
shinoken__ schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:27:
[...]

Thanks voor de tips! Had zojuist nog even een tweede bestelling geplaatst via Edge op m'n iPhone (daar heb ik alle privacy features uitgezet en gebruik ik ook vaak voor CashbackXL dingen) + daarna product zoeken in Amazon App i.p.v. via Chrome op m'n Macbook, daar had ik in uBlock vooraf al Amazon + Flying Blue gewhitelist, maar nog geen bevestiging gezien.

Hoe snel kreeg je een melding dat de Miles bijgeboekt zijn als "pending"? Wellicht gewoon ongeduldig, maar wil hem even goed in orde hebben voordat ik 1,5k naar Amazon overmaak en zoveel Miles misloop. :+
Het gebruik van een app vind ik altijd tricky. Het werkt voor thuisbezorgd en bol bij mij, maar heb het vaak ook niet werkend gekregen. Het laatste wat ik besteld had was op zondag ochtend en staat nu in mijn overzicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZOs-OW3Glr97Zbq0QrXQ0TF6SU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vI6Ujc8EFKXWBQXLQYbyzNkO.png?f=fotoalbum_large

Ik weet niet precies hoe lang het duurt voordat het er op staat maar met earnonline wordt het meestal rond 2:00 's nachts dezelfde dag verwerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
[...]
Case bij ING, 6 weken gewacht: afgewezen met want je bent bij betaling akkoord gegaan met de voorwaarden van het bedrijf door je creditcard gegevens in te vullen.
Ik neem aan dat je aan ING jouw correspondentie met Amazon hebt aangeleverd, omdat zij willen zien dat je er met Amazon niet bent uitgekomen?

Even als check:
ING stelt nu dus dat Amazon zich wel aan de overeenkomst met jou heeft gehouden, door 'iets' te leveren, en als de klant niet, conform hun voorwaarden, binnen 30 dagen meld dat het niet in orde is, Amazon dan voldaan heeft aan haar verplichtingen vanuit de overeenkomst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaan
Wally2002 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:37:
[...]

Ik neem aan dat je aan ING jouw correspondentie met Amazon hebt aangeleverd, omdat zij willen zien dat je er met Amazon niet bent uitgekomen?

Even als check:
ING stelt nu dus dat Amazon zich wel aan de overeenkomst met jou heeft gehouden, door 'iets' te leveren, en als de klant niet, conform hun voorwaarden, binnen 30 dagen meld dat het niet in orde is, Amazon dan voldaan heeft aan haar verplichtingen vanuit de overeenkomst?
Dat klopt (helaas): ik moest zowel de factuur aanleveren, als de communicatie met Amazon. Beide direct in het aanvraagformulier geüpload. 3 weken later een email: we hebben de documenten niet, kun je ze alsnog mailen? Uiteraard direct nog een keer gedaan, vreemd maargoed.

En inderdaad, nu stellen ze dat er plotseling aan de voorwaarden van Amazon voldaan moet worden, namelijk dit binnen 30 dagen melden. Dat heb ik niet gedaan: het was een cadeau, het klonk als lego in de doos, ik heb hem zelf niet geopend. Echter, volgens de voorwaarden van ING is het helemaal geen reden om mijn GeldTerug verzoek af te wijzen: nergens in de voorwaarden staat dat ik aan de voorwaarden van de verkoper moet voldoen.

Uiteraard ligt a) mijn boosheid bij Amazon, want die weigeren wat te doen, terwijl ze nooit het product geleverd heb dat ik besteld heb. Echter kan ik niks tegen Amazon, want grote partij en die doen niks voor me.

Maar b) ik vertrouw in dit geval op de ING die nou precies dit soort scams gebruikt om te adverteren voor hun creditcard.

Maar tot nu toe lijkt de ING niet waar te maken waar ze mee adverteren en stellen ze, bij het indienen van een claim, additionele eisen waar in de voorwaarden niet over gesproken wordt.
Erasmo schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:03:
[...]

Online is de acceptatie van Amex best goed. Je zou kunnen kijken naar een Gold card zelfs, die is iets duurder maar met het dining tegoed, korting op prime, Priority Pass en de loungebox op Schiphol kun je dat prima terug verdienen, en dan heb je ook nog de MR die je spaart.

Ik heb zelf tot nu toe 1x de dekking moeten gebruiken, dat was een Etsy winkel waarvan de uitbater nergens op reageerde, aangegeven bij Amex, die probeerden daarna contact op te nemen en na het verlopen van hun termijn netjes het bedrag terug gekregen.

Ook de reisverzekering werkte prima, door familieomstandigheden een reis moeten annuleren en ook daar kregen we de kosten minus eigen risico van terug.
Ah dat is goed om te horen. Ik zou de Amex idd gebruiken voor wat abonnementen en online aankopen en wellicht wat vaker indien de kaart daardoor goedkoper wordt (zoals AMEX Blue). De Gold overweeg ik niet, die voordelen ga ik allemaal niet gebruiken namelijk, maar eerder de Blue of Green.
Goed om te horen dat jij in ieder geval wel goede ervaringen heb met de klantenservice van AMEX. Ik heb niet het gevoel dat er nou heel veel opties zijn:

- American Express
- ING CreditCard
- ICS (of het nou via ABN is, ANWB of ICS direct)

De keuze op creditcard gebied is volgens mij vrij mager als ik het zo bekijk, het meeste komt uit de koker van ICS, en daar ben ik niet heel happig op.

[ Voor 29% gewijzigd door thaan op 19-06-2024 13:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hollandje
hollandje schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 01:17:
[...]

Gek, deze mail nog niet gekregen. Guess dat ik deze dan maar opzeg. Heb bijna geen zakelijke uitgave behalve wat computer hardware zo nu en dan. Jammer dat daar nu ook 1.5 punt per euro weg gaat, erg jammer :|
Naar aanleiding van dit toch maar even een belletje gedaan naar american express voor een retentieaanbod op mijn persoonlijke platinum (ik moest eigenlijk al bellen want ik ga net mijn 3e jaar in) en dit ook als een van de verminderingen aangegeven waarom ik de kaart misschien wil opzeggen/downgraden.

Initieel een aanbod van 25000 punten met 3 maanden 2 MR per €

Ik gaf aan dat ik dit toch wel wat mager vond en uiteindelijk een aanbod gekregen voor 50.000 punten zonder de extra MR. In principe wel akkoord mee gegaan maar toch nog even aangegeven dat ik het ook jammer vond dat ik niet met mijn telefoon en google wallet kan betalen en uiteindelijk nog die extra punt per euro erbij gekregen.

Het aanbod is uiteindelijk dus 50.000MR + 2 MR punten per € voor de komende 3 maanden.

Members only: spend
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Had hetzelfde retentie aanbod vorig jaar gekregen na mijn eerste jaar membership dus ik ben er tevreden mee. Moest er dit jaar wel wat meer voor pushen bij de medewerker maar het is uiteindelijk toch goed gekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
thaan schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:32:

[...]

Goed om te horen dat jij in ieder geval wel goede ervaringen heb met de klantenservice van AMEX. Ik heb niet het gevoel dat er nou heel veel opties zijn:
Ik wil hier ook nog wel even op inhaken. Zelf heb ik ook goede ervaringen met de klantenservice van Amex. Had een keer iets via AliExpress besteld waar ik uiteindelijk pas na 30 dagen achter kwam dat het niet werkte (stom payload injector dingetje dat ik de hele tijd in een doosje had gelaten tot ik het nodig had). Contact gehad met de verkoper op AliExpress en het kwam erop neer dat het niet zijn fout was maar die van mij (wat niet waar is, heb meerdere van dit soort producten en je kan de payload gewoon via een usb kabeltje op het apparaat zetten, maar enfin)

Amex gebeld voor mijn aankoopverzekering en aangegeven dat het om €13 ging en na het aanleveren van een foto van het product, een omschrijving, en het mondeling aangegeven dat de verkopende partij niet meewerkte binnen een paar dagen mijn geld terug gekregen.

Vond dat ik snel en goed geholpen was (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
hollandje schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:13:

Naar aanleiding van dit toch maar even een belletje gedaan naar american express voor een retentieaanbod op mijn persoonlijke platinum (ik moest eigenlijk al bellen want ik ga net mijn 3e jaar in) en dit ook als een van de verminderingen aangegeven waarom ik de kaart misschien wil opzeggen/downgraden.

...

Had hetzelfde retentie aanbod vorig jaar gekregen na mijn eerste jaar membership dus ik ben er tevreden mee. Moest er dit jaar wel wat meer voor pushen bij de medewerker maar het is uiteindelijk toch goed gekomen :)
Dank voor dit data punt.
Heb je de NLtalige klantenservice gesproken? Ik lees ook ervaringen met de Engelstalige lijn waar men moeizaam met een retentie offer schijnt te komen.

Moest je nog echt 'dreigen' met opzeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:17

AntiPasta

d1 m0z4rella

Wally2002 schreef op maandag 17 juni 2024 @ 23:16:
[...]
Ik durf niet te beweren dat in de rest van de wereld men automatisch een revolving credit associeert met het woord creditcard, maar in Amerika is dat wel gangbaar, vandaar ook de term charge card om onderscheid te maken.
Groot-Britannië net zozeer, daar is ook een hele markt in balance transfers waarbij je een kaart kan nemen die je bestaande schulden overneemt. Als je dat goed speelt kun je een hele tijd rentevrij staan op een kaart.

Even een ander iets, nu ik hier toch ben: ik plan een emigratie naar België, heeft iemand hier ervaring met kaarten daar? Ik ga mij ook uitschrijven in Nederland, ik ben benieuwd of ICS mij dan nog een kaart wil geven. Amex heb ik al goede ervaringen met verhuizen van land. Wel zie ik dat Zaventem geen Privium-equivalent heeft, alleen "Fast lane". Dat is wel jammer.

Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
Wally2002 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:27:
[...]

Dank voor dit data punt.
Heb je de NLtalige klantenservice gesproken? Ik lees ook ervaringen met de Engelstalige lijn waar men moeizaam met een retentie offer schijnt te komen.

Moest je nog echt 'dreigen' met opzeggen?
Kreeg eerst engelstalig en gevraagd naar de retentieafdeling omdat zij daar waarschijnlijk geen toegang voor hebben. Zij gaf aan van wel, maar alleen haar tool werkte nu niet. Uiteindeleijk dus Nederlandstalig.

Dreigen niet echt, speelde het meer op de downgrade en dat platinum wat magertjes begon te vinden qua voordelen. Had nooit de intentie om platinum op te zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002

Maar b) ik vertrouw in dit geval op de ING die nou precies dit soort scams gebruikt om te adverteren voor hun creditcard.

(...)

Maar tot nu toe lijkt de ING niet waar te maken waar ze mee adverteren en stellen ze, bij het indienen van een claim, additionele eisen waar in de voorwaarden niet over gesproken wordt.
Wellicht dat @fopjurist hierin kan adviseren. Hij maakt zich hard voor consumentenrecht, en heeft ook al ervaring met een andere casus betreffende de ING creditcard aldus zijn site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Ah dat is goed om te horen. Ik zou de Amex idd gebruiken voor wat abonnementen en online aankopen en wellicht wat vaker indien de kaart daardoor goedkoper wordt (zoals AMEX Blue). De Gold overweeg ik niet, die voordelen ga ik allemaal niet gebruiken namelijk, maar eerder de Blue of Green.

- American Express
- ING CreditCard
- ICS (of het nou via ABN is, ANWB of ICS direct)

De keuze op creditcard gebied is volgens mij vrij mager als ik het zo bekijk, het meeste komt uit de koker van ICS, en daar ben ik niet heel happig op.
Je hebt op dit moment geen Amazon Prime? Dat en de 2x€50 diner tegoed en je zit al bijna aan de kaartbijdrage. PP en loungebox zijn dan inderdaad alleen wat waard als je nog vliegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

[...]

Ik heb toevallig nu een case lopen met mijn ING creditcard. Die heb ik al 10 jaar geloof ik, maar nog nooit een chargeback/case gedaan, en nu wel.
Legodoos op Amazon besteld, ontvangen en apart gezet om cadeau te geven. Maand later cadeau gegeven, 30 dagen later door de ontvanger een keer geopend om te gaan bouwen: zitten er hondenbrokken in. Kennelijk een doos die door een andere klant retour is gedaan met hondenbrokken om het te laten doen lijken alsof hij nog vol is.

Amazon wil niks vergoeden, want had binnen 30 dagen gemeld moeten worden.
Waarom moet dat? Ik kan daarover in de voorwaarden niets vinden. Wettelijk moet je een gebrek binnen bekwame tijd na ontdekking melden, waarbij twee maanden na ontdekking in ieder geval tijdig is.
Case bij ING, 6 weken gewacht: afgewezen met want je bent bij betaling akkoord gegaan met de voorwaarden van het bedrijf door je creditcard gegevens in te vullen.
Volgens de voorwaarden geldt de GeldTerugService voor het geval dat het bestelde product verkeerd geleverd of nep is. Daarvan is sprake. Er geldt wel een aantal uitsluitingsgronden, waaronder dat je direct aan de verkoper betaald moet hebben. Werd de legodoos door Amazon zelf verkocht of door een derde? In dat eerste geval moet ING je gewoon helpen. In het tweede geval ga je vermoedelijk bot vangen (op grond van deze uitspraak van het Kifid) en moet je het toch weer bij Amazon proberen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Pagina: 1 ... 75 ... 95 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1