Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djurres
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-06 07:27
Limiet gaat vlot omhoog bij amex. Bestedingsruimte checker is leuk, maar heeft ook invloed op je limiet uiteindelijk. Als je iedere dag 3x zit te checken vinden ze daar wel degelijk wat van.

Geef 't 2/3 maand en je zit al gauw rond 5/6k limiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:03
SAICRJMPM schreef op zondag 25 februari 2024 @ 03:46:
[...]

Wat heb je aan een credit card die bijna nergens geaccepteerd wordt? Hoe dan toch tevreden zijn ermee? Lijkt me frustrerend die continue onzekerheid als je wilt betalen
Amex heb je dan ook niet voor de uitstekende (offline) acceptatie, maar juist voor de andere voordelen (vooral tijdens het reizen).
Ik ga er zelf vanuit dat ik in fysieke winkels nergens met Amex kan betalen, tenzij ik dat bv vooraf uitzoek of op een sticker bij de deur check. Is dan geen frustratie maar een mooie meevaller dat het wel kan.

Alleen in de USA zul je een brede acceptatie aantreffen die nagenoeg vergelijkbaar is met VISA en MasterCard.

En ook in NL kun je bij veel grotere ketens en supermarkten ook met Amex terecht (Kruidvat, Hema, Aldi, Jumbo, Dirk).

Zoals in dit draadje meermalen aangegeven kun je online op veel plaatsen ermee betalen, als het niet rechtstreeks kan dan via PayPal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-06 18:10
Ik betaal altijd bij de Total en de Jumbo met American Express.
Wat mij opvalt is dat de PIN apparatuur bij deze winkels soms weigeren.
ik krijg dan de melding "Betalen met deze pas niet mogelijk"
Ik probeer het dan eerst met Apple pay en daarna met de pas zelf.

Bij Total lukte het me recent niet bij het betalen aan de pomp maar binnen bijde kassa lukte het wel. Bij de Jumbo (waar ik altijd succesvol met American Express betaal) vandaag ook de melding "Betalen met deze pas niet mogelijk" (bij dezelfde kassa waar ik drie dagen geleden succesvol betaalde met AMEX)

Ook even met AMEX contact opgenomen maar die zien de geweigerde transacties niet eens terug en zeggen dat er niks mis is met mijn card / account. De bedrijfsleider van de plaatselijke Jumbo kan het ook niet uitleggen maar zal er naar kijken.

Herkennen mensen dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb ook al winkels gehad die me vertelden dat mijn AMEX geweigerd was maar de klant een halfuurtje eerder vlot wel met zijn AMEX betaald had. En als AMEX zelf het niet kan traceren, dan houdt het op.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Soms werkt contactloos niet en met chip wel :). Total kom ik nooit: jumbo’s waar ik kom werkt het altijd (ook contactloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-06 12:10
Misschien een "stomme" vraag: Doet AmEx aan jaaroverzichten? En zo ja: waar (en wanneer) vind ik die?

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ben.Hahlen schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:03:
Misschien een "stomme" vraag: Doet AmEx aan jaaroverzichten? En zo ja: waar (en wanneer) vind ik die?
Nee, dat doen ze niet. Je kan het rekeningoverzicht gebruiken voor de periode waarin de jaarwisseling valt waarmee je zelf kan berekenen wat de schuld was op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Zr40 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:20:
[...]

Nee, dat doen ze niet. Je kan het rekeningoverzicht gebruiken voor de periode waarin de jaarwisseling valt waarmee je zelf kan berekenen wat de schuld was op dat moment.
Thanks!

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:21
Ik heb redelijk vaak met amex dat als de kaart niet goed op de machine ligt dat die al snel zegt dat de pas het niet doet. Misschien is het signaal gewoon wat slechter door het metaal :?

En ja, ik scan hem altijd met de plastic kant naar de lezer O-). Meestal als die contactloos geweigerd wordt doet die het wel met de pas in de machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:11
Borromini schreef op zondag 25 februari 2024 @ 18:15:
Ik heb ook al winkels gehad die me vertelden dat mijn AMEX geweigerd was maar de klant een halfuurtje eerder vlot wel met zijn AMEX betaald had. En als AMEX zelf het niet kan traceren, dan houdt het op.
Bij de DekaMarkt bij mij hangt het er vanaf welke zelfscanpaal je gebruikt, vier accepteren geen Amex, de andere vier wel :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
Rub147 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:01:
[...]

Bij de DekaMarkt bij mij hangt het er vanaf welke zelfscanpaal je gebruikt, vier accepteren geen Amex, de andere vier wel :X
Best maf dit soort dingen toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Green.car6808 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 08:44:
[...]

Best maf dit soort dingen toch ?
Als je zo'n terminal afneemt, bij bijvoorbeeld Adyen of CCV, dan kies je een pakket met payment providers die je ondersteunt met dat ding. Als ze terminals hebben vervangen kan het best zijn dat de vervangers een ander subscription plan hebben. Ik heb dat ook wel eens gehad met Amex.. dat ik in een kroeg wilde betalen en dat er even een andere terminal gehaald moest worden.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarryHaver
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13-06 11:44
Ik kreeg net het bericht dat de ICS Visa Card bij ASN van 26 naar 35 euro per jaar gaat, een prijsverhoging van maar liefst 34%. Absurd. Nu betaal ik niet graag te veel, dus ik ben een beetje naar opties aan het kijken. Ik zie dat de ANWB ook een Visa-kaart heeft voor 24,95 (ik ben lid). Zijn er nou verschillen tussen deze twee cards? En heb ik überhaupt wel een visa-kaart nodig? Ik heb ook N26 waaraan een gratis mastercard gekoppeld zit. Dat is wel een debitcard denk ik. Dat betekent in de praktijk dat ik vaker geld zal moeten overboeken naar mijn N26-rekening en dat ik dus ook minder rente kan trekken op dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

HarryHaver schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:52:
Ik kreeg net het bericht dat de ICS Visa Card bij ASN van 26 naar 35 euro per jaar gaat, een prijsverhoging van maar liefst 34%. Absurd. Nu betaal ik niet graag te veel, dus ik ben een beetje naar opties aan het kijken. Ik zie dat de ANWB ook een Visa-kaart heeft voor 24,95 (ik ben lid). Zijn er nou verschillen tussen deze twee cards? En heb ik überhaupt wel een visa-kaart nodig? Ik heb ook N26 waaraan een gratis mastercard gekoppeld zit. Dat is wel een debitcard denk ik. Dat betekent in de praktijk dat ik vaker geld zal moeten overboeken naar mijn N26-rekening en dat ik dus ook minder rente kan trekken op dat geld.
Dat bericht heb ik ook gekregen. Vind het een belachelijke verhoging.
De bijdrage is van €20 naar €22,50, €26 en nu €35 gegaan.

Heb wel een aantal Debit kaarten, maar dit is mijn enige creditcard. Misschien toch maar gewoon opzeggen?

Juist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05:03
Jeldert schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:43:
[...]

Heb wel een aantal Debit kaarten, maar dit is mijn enige creditcard. Misschien toch maar gewoon opzeggen?
Afhankelijk waar je de kaart precies voor gebruikt kan je ook eens nadenken over een AMEX. Een nadeel is zeker de lagere acceptatie. Maar als je de kaart enkel gebruikt voor hotels, vliegtickets en een enkele grote webshop is de acceptatie vrijwel gelijk.

De instapper van AMEX, de Blue card is gratis bij een spend van minimaal 3000 euro per jaar en anders 35 euro.

Een voordeel is dat je ook nog wat punten/cashback spaart, al gaat dat vrij traag op deze kaart. (1 punt per 2 euro). Deze kan je inwisselen bij partners zoals KLM (dit geeft meer waarde dan directe cashback), of direct voor cashback. (1000 punten is 3 euro/ 0.15% cashback).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-06 22:43
HarryHaver schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:52:
Ik heb vorige maand een NSKIV creditcard aangevraagd. Deze is het eerste jaar gratis + 35 euro cadeau. Zie onderstaande post van @walterworld.
walterworld schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:06:
[...]

https://www.icscards.nl/aio/personal?param1=SKICRD.SKI
Nu het eerste jaar gratis + € 35,- tegoed
Wereldwijd betaalgemak
Inclusief Aankoopverzekering van 180 dagen

Je hoeft geen lid te zijn van de NSKIV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Green.car6808
Tuniq schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:07:
[...]

Afhankelijk waar je de kaart precies voor gebruikt kan je ook eens nadenken over een AMEX. Een nadeel is zeker de lagere acceptatie. Maar als je de kaart enkel gebruikt voor hotels, vliegtickets en een enkele grote webshop is de acceptatie vrijwel gelijk.

De instapper van AMEX, de Blue card is gratis bij een spend van minimaal 3000 euro per jaar en anders 35 euro.

Een voordeel is dat je ook nog wat punten/cashback spaart, al gaat dat vrij traag op deze kaart. (1 punt per 2 euro). Deze kan je inwisselen bij partners zoals KLM (dit geeft meer waarde dan directe cashback), of direct voor cashback. (1000 punten is 3 euro/ 0.15% cashback).
Helemaal eens. Ik heb ook de Master (credit) card van mijn bank opgezegd (€20.- per jaar) en de AMEX Blue card genomen. Acceptatie valt eigenlijk nog wel mee is mijn ervaring.

Ik gebruik online altijd de debitcards en heb nog nooit meegemaakt dat die niet werden geaccpteerd.
Geen creditcard voor nodig (tenzij je kopen op afbetaling wilt)

Bij onderstaande fysieke winkels heb ik tot nu toe (sinds december vorig jaar) met AMEX betaald en het lijstje groeit nog.
De autohuurverhuurbedrijven staan hier niet bij maar bijna allemaal (zo te lezen op de websites van de bedrijven) accpteren ze óf AMEX óf debitcards... voor zover ik dat tot nu toe heb kunnen zien. Dit is is mijn enige punt van aandacht bij AMEX. Ik huur op vakantie in allerlei landen nog wel eens auto's en weet niet zeker of ik ooit een keer ga meemaken dat ik ergens een keer sta en dat ze zeggen dat ze alleen Visa- of Master (credit) cards accepteren. Je kan er dan altijd nog voor kiezen een bedrag aan geld als borg te geven.. mocht dat ooit gebeuren.

Winkels:
Aldi
Dunkin donuts
Hema
H&M
Intertoys
Jumbo
Kruidvat
Mediamarkt
Zara

Tanken:
Esso
Shell
Tango
Tinq
Total

Andere:
Efteling
NS
Van der Valk
Thuisbezorgd
La place

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04:20
Waarschijnlijk al oud nieuws, maar ICS stopt per 1 oktober helemaal met het gespreid betalen.
https://www.icscards.nl/n...spreid-betalen-faciliteit

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
EDIT schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:20:
Waarschijnlijk al oud nieuws, maar ICS stopt per 1 oktober helemaal met het gespreid betalen.
https://www.icscards.nl/n...spreid-betalen-faciliteit
Klanten die op dat moment nog een Gespreid Betalen Faciliteit hebben én een openstaand saldo van meer dan € 50 hebben, hebben vanaf dat moment 5 jaar de tijd om het volledige openstaande saldo te betalen. De creditcard wordt wel geblokkeerd/opgezegd.

Eigenlijk komt het erop neer dat het wordt omgezet in een persoonlijke lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcordon3
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-04 06:35
Ik heb een vraag over Mastercard Black.
Ik vind de MC Black interessant met name de PP maar ik twijfel. De doorlopende reisverzekering klinkt alleen goed als je voorkomt dat je een andere reisverzekering moet kopen.

Ik zie echter veel slechte ervaringen met Axa (Inter Partner Assistance). Ze reageren erg traag en je moet veel papierwerk doen, eindeloze telefoongesprekken (wachten), enz. Veel mensen geven op of als ze het geld ontvangen, is het na maanden van bellen en documenten sturen.

Ik vind het bijvoorbeeld verontrustend dat dit in een ander land gebeurt (zoals in de VS.) terwijl je snel medische zorg nodig hebt en het niet vooraf kunt betalen (erg duur). Dat kan ook gebeuren met huurautoverzekering (tot 50,000€).

Heeft iemand een goede ervaring met MC Black doorlopende verzekering (met name bij een ongeval, hoge huurauto kosten of medische zorg in het buitenland)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:46
Ik heb +10 jaar een Amex FB silver en een gemiddelde spend tussen de 1k en 2k met uitschieters naar 6-7k. Nu kreeg ik vandaag ineens via de app een melding dat ik de uitgaven limiet van 1k heb bereikt.
Ik heb nog nooit zo'n melding gehad en ook verder geen bericht.
Altijd optijd betaald en inkomen is ook stabiel.
Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Goof2000 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:44:
Ik heb +10 jaar een Amex FB silver en een gemiddelde spend tussen de 1k en 2k met uitschieters naar 6-7k. Nu kreeg ik vandaag ineens via de app een melding dat ik de uitgaven limiet van 1k heb bereikt.
Herkent iemand dit?
Verdachte transacties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:05
Goof2000 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:44:
Herkent iemand dit?
Kijk in de app eens bij Account/Instellingen/Notificaties. Daar kun je onder “uitgavenlimiet” zien of er automatisch een notificatie wordt gestuurd bij een bepaald bedrag. Mogelijk heeft een update van de app dit aangezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
Nee, volgens mij alleen Nederlandse bedrijven en webshops in elk geval bedrijven waar ik vaker dingen heb gekocht. De enige die nieuw zijn of een beetje bijzonder is Unraid licentie en Google premium via Oekraïne, maar dat is nog steeds Google.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
oohh schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:53:
[...]

Kijk in de app eens bij Account/Instellingen/Notificaties. Daar kun je onder “uitgavenlimiet” zien of er automatisch een notificatie wordt gestuurd bij een bepaald bedrag. Mogelijk heeft een update van de app dit aangezet?
Thanks, inderdaad dat is het. Nieuwe telefoon en daar heb ik blijkbaar ingesteld dat ik bij 1000 euro een melding wilde krijgen. Het is dus iets wat ik zelf heb ingesteld. 🤐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Jeldert schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:43:
[...]

Ik vond het eigenlijk al redelijk prijzig om een CC te hebben, en begon meer te twijfelen bij de prijsverhoging. Ik gebruik mijn CC regelmatig, maar heb nog nooit gebruik hoeven maken van enige service van ICS zelf.

Heb ook een Revolut account dus heb besloten om dan maar uitsluitend die te gaan gebruiken.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-06 16:49
Spixo schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 21:09:
[...]

Ik heb vorige maand een NSKIV creditcard aangevraagd. Deze is het eerste jaar gratis + 35 euro cadeau. Zie onderstaande post van @walterworld.

[...]
Dit is de aanrader. De actie werkt nog steeds en je krijgt gewoon een kaart gratis voor het eerste jaar met daarbovenop nog eens 35,- vrij te besteden tegoed. Ik zag dat mijn afschrift pas begon te lopen toen de 35,- was uitgegeven. En verder gewoon een ICS kaart met toegang tot de korting website van ze. En als je een paar dagen Apple pay activeert nog 5,- extra korting als je binnen 7 dagen je eerste 20,- via Apple Pay betaald.

En inderdaad de Amex blue. 3,- per maand of gratis bij een uitgave van 3000,- per jaar wat hier boven ook al genoemd werd.

Vraag hier voor wie al een blue kaart heeft: betaal je 3,- per maand tot je de 3000,- euro bereikt hebt en is de kaart daarna gratis, of krijg je het betaalde dan ook weer terug?

De acceptatie van Amex is verbazend goed. Veel winkels die het niet aangeven, maar waar het wel werkt. En online merk ik dat veel shops die visa en Mastercard zeggen te accepteren ook gewoon Amex blijken te herkennen en accepteren als je het nummer bij “Visa” intikt. Na intikken van je kaart nummer zie je dan een blauw Amex logo verschijnen achter het nummer. Dan weet je dat je door kan gaan. Mogelijk komt dit door de generieke betaal interface van de grotere betaalproviders of wordt bredere Amex acceptatie voorbereid.

Ik tank altijd op de Amex kaart voor de punten en betaal er online mee. Verder af en toe boodschappen er mee halen of iets bij Hema of een restaurant halen.

Ik steek de kaart eigenlijk altijd in de pinmachine, contactloos werkt zeer matig. Alleen bij Q park werkt het. De draadloze antenne zit bij de metalen chip in de buurt. De range is beperkt en als de terminal reageert moet je de kaart vooral erg stil houden tijdens het uitlezen. En max 50,- per dag contactloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vetter
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-02 08:51
ik overweeg de AMEX Platinum, zijn er op dit moment nog aanbiedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
vetter schreef op zondag 3 maart 2024 @ 21:33:
Niet echt. Via referrals krijg je nu slechts 12k punten. Als je kunt wachten dan zou ik dat doen. Volgens mij is er begin februari een actie afgelopen, normaliter heeft Amex ongeveer elke drie maanden een actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
Zoals oohh ook al aangaf is er op dit moment geen lopende actie. De volgende actie verwacht ik persoonlijk rond eind maart-medio april pas weer. Mocht amex hun verleden herhalen kan je een verdubbeling van de introductiebonus verwachten. Dit zou dus 24.000 MR zijn i.p.v. de huidige 12.000 MR aanbieding die er loopt. Dit ontvang je als je €5000 in de eerste 3 maanden na kaartactivatie uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
ucsdcom schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:55:
[...]

Vraag hier voor wie al een blue kaart heeft: betaal je 3,- per maand tot je de 3000,- euro bereikt hebt en is de kaart daarna gratis, of krijg je het betaalde dan ook weer terug?
Ik heb sinds januari de American Express Blue card en heb nog geen kosten betaald. Wat ik begrijp van wat er over op hun website staat is dat er €36,- na een jaar in rekening wordt gebracht tenzij je €3000,- of meer hebt besteed .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Laatst online: 12:01

s3n

In november heb ik mijn FB AMEX geupgrade van gold naar platinum. De spend van 5K voor de bonus punten heb ik al even geleden gehaald, maar de bonuspunten heb ik nog niet gehad. Weet iemand hoelang dat normaal duurt / of je ergens kan zien wanneer die uitgekeerd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jdome
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:13
s3n schreef op maandag 4 maart 2024 @ 08:26:
In november heb ik mijn FB AMEX geupgrade van gold naar platinum. De spend van 5K voor de bonus punten heb ik al even geleden gehaald, maar de bonuspunten heb ik nog niet gehad. Weet iemand hoelang dat normaal duurt / of je ergens kan zien wanneer die uitgekeerd worden?
Ik moest de 5k spend voor 29 februari 2024 halen (upgrade van Gold naar Platinum). Dit had ik al enige tijd geleden gehaald. Laatst nagevraagd wanneer ik de punten zou krijgen en ze gaven bij mij aan dat ik ze voor eind april 2024 krijg. Ze zijn waarschijnlijk bang dat je anders gelijk weer downgrade.

[ Voor 5% gewijzigd door Jdome op 04-03-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Ik heb nu een AMEX FB Silver. Vorig jaar, toen ik deze afsloot, was dat nog handig omdat ik veel vluchten boekte met mijn privé CC en dan deze kon declareren bij het werk. Nu hebben we van het werk een platform waar we op moeten boeken, dus dat voordeel is weg.
Rond juni/juli is het eerste jaar voorbij, dus de vraag gaat dan spelen: wat is handig? Een FB AMEX houden, of overstappen naar een "normale" AMEX (Gold lijkt mij de meest handige, op dit moment).
Wat is jullie gedachte hier over?

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ben.Hahlen schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:10:
Ik heb nu een AMEX FB Silver. Vorig jaar, toen ik deze afsloot, was dat nog handig omdat ik veel vluchten boekte met mijn privé CC en dan deze kon declareren bij het werk. Nu hebben we van het werk een platform waar we op moeten boeken, dus dat voordeel is weg.
Rond juni/juli is het eerste jaar voorbij, dus de vraag gaat dan spelen: wat is handig? Een FB AMEX houden, of overstappen naar een "normale" AMEX (Gold lijkt mij de meest handige, op dit moment).
Wat is jullie gedachte hier over?
Is het mogelijk om van een FB-kaart naar een reguliere over te stappen? Dat zou wel mooi zijn, volgens mij kon dat in het verleden niet.

Verder hangt een hoop af van je spend en use case. Krijg je al loungetoegang via je werk bijv.? Kun je iets met het dinertegoed?

Misschien komt er wel weer een upgrade-actie zoals laatst met Plat --> 75k MR punten was zeker een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
finsdefis schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:14:
[...]
Is het mogelijk om van een FB-kaart naar een reguliere over te stappen? Dat zou wel mooi zijn, volgens mij kon dat in het verleden niet.
Dat is al een goede eerste vraag :)
Dat gaan we onderzoeken.
Verder hangt een hoop af van je spend en use case. Krijg je al loungetoegang via je werk bijv.? Kun je iets met het dinertegoed?

Misschien komt er wel weer een upgrade-actie zoals laatst met Plat --> 75k MR punten was zeker een goede deal.
Nee, geen lounge access via mijn werk, diner-tegoed kan ik zeker wat mee.

Ga eens rustig onderzoeken, dank!

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battysquad
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-04 14:59
12k is inderdaad de huidige bonus. Beter wachten inderdaad. *knip* referral links zijn niet toegestaan.

[ Voor 32% gewijzigd door Orion84 op 04-03-2024 17:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rclahsen
  • Laatst online: 09:53
[...]

https://www.americanexpre...nl_menu_cards_extra_appup

Als je eerst een FB kaart selecteert dan zie je ook dat de reguliere Amex kaarten als optie ertussen staan.

Vorige maand heb ik op deze manier ook mijn kaartsoort laten wijzigen en binnen een week heb je dan de nieuwe kaart in huis.

Opnieuw een aanvraag doen hoeft dus niet 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0uwkes
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-11-2024
Beste forum,

sinds kort Amex card (gold)

2 vraagjes;

1. Hebben jullie veelal de betaling aan Amex op automatisch staan of handmatig? Wat zijn daarvan de voor-
en nadelen
2. Hoe ziet automatische betaling qua tijdslijnen eruit? Daar kom ik niet helemaal uit. Alleen "er wordt 5-8
dagen na ontvangst factuur geincasseerd". Wanneer valt een factuur ? Is dat echt op kalendermaand
niveau?

alvast dank,

gegroet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:15
Als ik doorga bij NSKiV zegt die dat er een jaalrijkse bijdrage ins vn €18, teriwjl er bovenaan de pagina ene banner is van nu het eerste jaar gratis + €35 tegoed. Ik ga uit van de banner neem ik aan?
ucsdcom schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:55:
[...]

Dit is de aanrader. De actie werkt nog steeds en je krijgt gewoon een kaart gratis voor het eerste jaar met daarbovenop nog eens 35,- vrij te besteden tegoed. Ik zag dat mijn afschrift pas begon te lopen toen de 35,- was uitgegeven. En verder gewoon een ICS kaart met toegang tot de korting website van ze. En als je een paar dagen Apple pay activeert nog 5,- extra korting als je binnen 7 dagen je eerste 20,- via Apple Pay betaald.

En inderdaad de Amex blue. 3,- per maand of gratis bij een uitgave van 3000,- per jaar wat hier boven ook al genoemd werd.

De acceptatie van Amex is verbazend goed. Veel winkels die het niet aangeven, maar waar het wel werkt. En online merk ik dat veel shops die visa en Mastercard zeggen te accepteren ook gewoon Amex blijken te herkennen en accepteren als je het nummer bij “Visa” intikt. Na intikken van je kaart nummer zie je dan een blauw Amex logo verschijnen achter het nummer. Dan weet je dat je door kan gaan. Mogelijk komt dit door de generieke betaal interface van de grotere betaalproviders of wordt bredere Amex acceptatie voorbereid.

Ik tank altijd op de Amex kaart voor de punten en betaal er online mee. Verder af en toe boodschappen er mee halen of iets bij Hema of een restaurant halen.

Ik steek de kaart eigenlijk altijd in de pinmachine, contactloos werkt zeer matig. Alleen bij Q park werkt het. De draadloze antenne zit bij de metalen chip in de buurt. De range is beperkt en als de terminal reageert moet je de kaart vooral erg stil houden tijdens het uitlezen. En max 50,- per dag contactloos.

NS FC: SW 2742 0448 8213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
0uwkes schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:46:
Beste forum,

2 vraagjes;

1. Hebben jullie veelal de betaling aan Amex op automatisch staan of handmatig? Wat zijn daarvan de voor-
en nadelen
2. Hoe ziet automatische betaling qua tijdslijnen eruit? Daar kom ik niet helemaal uit. Alleen "er wordt 5-8
dagen na ontvangst factuur geincasseerd". Wanneer valt een factuur ? Is dat echt op kalendermaand
niveau?

alvast dank,

gegroet.
1. Op automatisch aangezien ik nogal vergeetachtig/lui ben met betalingen.
2. De notificatie dat het rekeningoverzicht klaarstaat valt bij mij iedere maand op dezelfde dag (de 21e) in de mailbox. De betaling volgt 4 t/m 7 dagen later. Ik heb niet uitgezocht hoe de weekenden/feestdagen vallen maar heb het vermoeden dat dat de marge veroorzaakt.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
Beste forum,

2 vraagjes;

en nadelen
niveau?

alvast dank,

gegroet.
Automatisch, ik zou het opzich wel zelf handmatig kunnen doen maar ik zie daar geen reden voor in mijn situatie.

Het enige voordeel dat ik mij kan bedenken is dat je dan zelf kan controleren wanneer je betaalt en evt op tijd geld van een spaarrekening kan overmaken. Er zit bij marge in wanneer het van mijn rekening wordt afgeschreven. Soms een dag eerder, soms een dag of 2 later.

Als je het zelf overmaakt loop je het risico te laat te betalen en volgens mij zijn de kosten (lees boete) redelijk hoog. En daarnaast zal dat impact hebben op je bestedingslimiet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:31
Beste forum,

2 vraagjes;

en nadelen
niveau?

alvast dank,

gegroet.
1. Automatisch

2. Meestal krijg ik het maandoverzicht op de 21ste. Met 2 dagen daarna de aankondiging van de maandafrekening. En de daadwerkelijke incasso valt bij mij op de meeste maanden op de 27ste

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
Handmatig. Met een partner die veel bestelt en retourneert ontvang ik vaak na het rekeningoverzicht nog restituties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fosse
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-06 17:26
Beste forum,

2 vraagjes;

en nadelen
niveau?

alvast dank,

gegroet.
1. Automatisch

2. Ik heb hier eens specifiek contact over gehad met Amex. Je kunt zelf de startdatum van de periode kiezen (dit mag maximaal de 28e van de maand zijn). Als je dus de 28e kiest dan loopt iedere periode voor Amex t/m de 27e. Dit is wat ik heb gekozen.

Vervolgens fluctueert de exacte afschrijf-datum dan een beetje. Dit zijn mijn persoonlijke gegevens dit jaar (datum creditering op statement):
2 januari op statement, 4 januari afgeschreven
1 februari op statement, 1 februari afgeschreven
4 maart op statement, 5 maart afgeschreven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Laatst online: 08:00

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Musta schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:59:
Als ik doorga bij NSKiV zegt die dat er een jaalrijkse bijdrage ins vn €18, teriwjl er bovenaan de pagina ene banner is van nu het eerste jaar gratis + €35 tegoed. Ik ga uit van de banner neem ik aan?

[...]
Bij mij is afgelopen maand €18 voor de jaarlijkse kaartbijdrage in rekening gebracht, ik ging eigenlijk ook uit van €35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostman
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-06 18:16

ghostman

dwarf

semve schreef op zondag 25 februari 2024 @ 08:48:
[...]

Is jouw limiet inmiddels al verhoogd?
Djurres schreef op zondag 25 februari 2024 @ 12:02:
Limiet gaat vlot omhoog bij amex. Bestedingsruimte checker is leuk, maar heeft ook invloed op je limiet uiteindelijk. Als je iedere dag 3x zit te checken vinden ze daar wel degelijk wat van.

Geef 't 2/3 maand en je zit al gauw rond 5/6k limiet.
Mocht iemand het nog interessant vinden, limiet gaat inderdaad heel snel bij AMEX. Vandaag bijna 1K uitgegeven en heb nu zo'n 2K uitgegeven deze maand (totaal), en nog geen bericht ontvangen dat ik meer uitgeef dan ze verwachten :)

Moet wel zeggen dat ik de bestedingsruimte checker niet echt gebruik, als AMEX het niet goedkeurd dan betaal ik wel op een andere manier (nog niet voorgekomen sinds de eerste maand tho).

En PayPal FTW, bijvoorbeeld bij Steam wordt AMEX niet ondersteund, maar PayPal wel. Dan krijg je alsnog je puntjes haha.

[ Voor 5% gewijzigd door ghostman op 26-03-2024 23:46 ]

|~ Steam ~ Twitch ~ YouTube ~|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik ben van plan om een "gratis" tweede Amex aan te vragen voor mijn vrouw, maar wat ik graag wil weten en niet op internet kan vinden is of de uitgaven op deze kaart apart geregistreerd worden en van een andere bankrekening afgeschreven kunnen worden.

Als het allemaal van dezelfde rekening moet, is nog niet zo'n groot probleem, maar als ik niet uit elkaar kan houden wat ik uitgeef en wat mijn vrouw uitgeeft, hebben we een groter probleem :+

Ik lees net dit op de site: "Als u de maandafrekening betaalt via automatische incasso, dan is het niet mogelijk om de uitgaven met de extra kaarten via een ander rekeningnummer te betalen" dus die vraag is beantwoord.

[ Voor 19% gewijzigd door JackBol op 27-03-2024 14:00 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
JackBol schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:58:
Ik ben van plan om een "gratis" tweede Amex aan te vragen voor mijn vrouw, maar wat ik graag wil weten en niet op internet kan vinden is of de uitgaven op deze kaart apart geregistreerd worden en van een andere bankrekening afgeschreven kunnen worden.

Als het allemaal van dezelfde rekening moet, is nog niet zo'n groot probleem, maar als ik niet uit elkaar kan houden wat ik uitgeef en wat mijn vrouw uitgeeft, hebben we een groter probleem :+

Ik lees net dit op de site: "Als u de maandafrekening betaalt via automatische incasso, dan is het niet mogelijk om de uitgaven met de extra kaarten via een ander rekeningnummer te betalen" dus die vraag is beantwoord.
De hoofdkaarthouder kan alle uitgaven zien. Je kan per transactie zien welke kaart is belast. Ook kan je maandoverzichten creëren per kaart. De extra kaarthouder kan de uitgaven van de hoofdkaarthouder niet zien trouwens.

Als je graag via twee rekeningnummers wil betalen, dan zal je automatische incasso moeten uitschakelen (gewoon even bellen). Daarna kan je een bedrag overmaken onder vermelding van je kaartnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Ga volgende maand verhuizen naar Engeland. Zou ik het overzetten van AmEx Platinum NL naar AmEx Platinum UK kunnen combineren met een retentiebonus? Wil 'm sowieso meenemen, maar als ik er ook nog wat extra's uit kan slepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ghostman schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 23:43:
En PayPal FTW, bijvoorbeeld bij Steam wordt AMEX niet ondersteund, maar PayPal wel. Dan krijg je alsnog je puntjes haha.
Niet meer, Steam ondersteunde het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Mawlana schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:04:
[...]

De hoofdkaarthouder kan alle uitgaven zien. Je kan per transactie zien welke kaart is belast. Ook kan je maandoverzichten creëren per kaart. De extra kaarthouder kan de uitgaven van de hoofdkaarthouder niet zien trouwens.

Als je graag via twee rekeningnummers wil betalen, dan zal je automatische incasso moeten uitschakelen (gewoon even bellen). Daarna kan je een bedrag overmaken onder vermelding van je kaartnummer.
Nee dit is genoeg, ik kan gewoon intern verrekenen met mijn vrouw :)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
Jeoh schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:50:
Ga volgende maand verhuizen naar Engeland. Zou ik het overzetten van AmEx Platinum NL naar AmEx Platinum UK kunnen combineren met een retentiebonus? Wil 'm sowieso meenemen, maar als ik er ook nog wat extra's uit kan slepen...
Ja in principe kan dit. Mijn ervaring is dat je kaar niet wordt omgezet, maar je feitelijk gewoon een nieuwe kaart krijgt. Altijd even handig om ook te kijken wat de beste bonus op dat moment is. (online kun je vaak een betere vinden dan je wordt aangeboden aan de telefoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TreizeK
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-09-2024
Ik heb zojuist de Amex Gold ontvangen en geactiveerd. Wanneer ik wil registeren voor Amazon Prime en voor het dinertegoed krijg ik de foutmelding "bedankt voor uw interesse in het dinertegoed. dit voordeel is helaas niet beschikbaar."

Iemand enig idee hoe dit zit?

(Ik bel morgen anders ook wel even met de klantenservice.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:49
TreizeK schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:19:
Ik heb zojuist de Amex Gold ontvangen en geactiveerd. Wanneer ik wil registeren voor Amazon Prime en voor het dinertegoed krijg ik de foutmelding "bedankt voor uw interesse in het dinertegoed. dit voordeel is helaas niet beschikbaar."

De eerste paar weken is alles een beetje raar. Duurde bij mij uiteindelijk 3 weken voordat ik het kon activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deniaL1337
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:53
TreizeK schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:19:

Kan meestal snel via de chat geregeld worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-06 18:08
Wat is de catch van cashback? Ik kan een behoorlijk bedrag aan cashback laten storten op mijn rekening, maar ik ben een beetje huiverig om dit te doen. Geld kost geld en kan niet gratis zijn. In de voorwaarden kan ik niet terugvinden wat de gevolgen zijn. Het gaat om een Chase Flex Visa.

-edit-
Is een Mastercard, geen Visa.

[ Voor 10% gewijzigd door ibmpc op 28-03-2024 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuniq
ibmpc schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:11:
Wat is de catch van cashback? Ik kan een behoorlijk bedrag aan cashback laten storten op mijn rekening, maar ik ben een beetje huiverig om dit te doen. Geld kost geld en kan niet gratis zijn. In de voorwaarden kan ik niet terugvinden wat de gevolgen zijn. Het gaat om een Chase Flex Visa.
Is dit een Amerikaanse kaart? Zover ik weet hebben we geen Chase Flex in NL. Er zijn geen gevolgen; je hebt deze cashback immers gespaard door je uitgaven. Dit wordt gezien als rebate en is dus niet taxable.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
ibmpc schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:11:
Even snel op TPG gekeken, maar het lijkt er op dat je alleen maar cashback kunt krijgen. Pas wanneer je andere Chase kaarten hebt kun je punten naar luchtvaartmaatschappijen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibmpc
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-06 18:08
oohh schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:35:
[...]

Even snel op TPG gekeken, maar het lijkt er op dat je alleen maar cashback kunt krijgen. Pas wanneer je andere Chase kaarten hebt kun je punten naar luchtvaartmaatschappijen sturen.
Best veel voordelen die ik er maar eens uit moet halen.
Tuniq schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:34:
[...]

Is dit een Amerikaanse kaart? Zover ik weet hebben we geen Chase Flex in NL. Er zijn geen gevolgen; je hebt deze cashback immers gespaard door je uitgaven. Dit wordt gezien als rebate en is dus niet taxable.
Klopt, Amerikaanse kaart. Maar dan nog, dat geld moet toch ergens vandaan komen? Ergens betaal ik er voor, wellicht zit het verwerkt in de aanschafprijs in de winkels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
ibmpc schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:46:
[...]

[...]

Klopt, Amerikaanse kaart. Maar dan nog, dat geld moet toch ergens vandaan komen? Ergens betaal ik er voor, wellicht zit het verwerkt in de aanschafprijs in de winkels?
Merchants betalen in de VS een veel hoger bedrag om debit en credit kaarten te accepteren dan in bijvoorbeeld de EU. Verder kan Chase ook geld verdienen met andere diensten die zij jou leveren. Ook betalen sommige andere kaarthouders wel jaarlijks een bedrag om hun kaart te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
ibmpc schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:46:
[...]

[...]

Dat klopt. De tarieven voor merchants op creditcards liggen veel hoger als op de debitkaart die in NL wordt gebruikt. Een winkel betaald al snel tussen 1.5-3% fee. Daarnaast verdiend de bank aan je op het moment dat je niet direct je kaart afbetaald e.d. De cashback en andere voordelen worden daar dus van betaald. Ook de reden waardoor de cashbacks percentages en het aantal punten wat je kan sparen veel hoger ligt in US.

Overigens zijn de fees voor een creditcard betaling niet veel lager in NL; die liggen ook al snel op 1.5%-2%; maar het gebruik van een creditcard is niet zo'n gemeengoed. Debitkaart is goedkoper en vaak maar een cent of tien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:57
Voor degene die het gebruiken, krijg vandaag een mail dat het programma van Mastercard met Airmiles stopt. Dus geen Airmiles meer bij Mastercard bestedingen vanaf 1 mei.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TreizeK
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-09-2024
deniaL1337 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 09:38:
[...]

Kan meestal snel via de chat geregeld worden
Ik heb ze gebeld en het was direct opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
evleerdam schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:01:
Voor degene die het gebruiken, krijg vandaag een mail dat het programma van Mastercard met Airmiles stopt. Dus geen Airmiles meer bij Mastercard bestedingen vanaf 1 mei.
Sowieso was het alleen bij bestedingen in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostman
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-06 18:16

ghostman

dwarf

PolarBear schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 15:14:
[...]

Niet meer, Steam ondersteunde het wel!
Oeh, ik heb hem er nog wel tussen staan in Steam, laatste aankoop van ~2 weken geleden ging het ook nog goed :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mx_msJrvvFWrIKsqWwsEnQRoCb4=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/zv7DhvTEgNbAkNuFJMm6GsbV.png?f=fotoalbum_small

|~ Steam ~ Twitch ~ YouTube ~|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandje
ghostman schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 16:27:
[...]

Oeh, ik heb hem er nog wel tussen staan in Steam, laatste aankoop van ~2 weken geleden ging het ook nog goed :)

[Afbeelding]
Nee als in American Express wordt niet meer ondersteund. Een jaar geleden werd amex nog ondersteund als betaalmiddel bij Steam. PayPal werkt gelukkig nog wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Recent even met AMEX gebeld. Heb op dit moment FB Gold en wil graag Privium plus nemen. Dan komt de AMEX Platfinum kaart natuurlijk in het zicht. Was met een 24K of 50K bonus wel mooi geweest, maar ik begreep aan de telefoon dat je niet kunt switchen van FB Gold naar AMEX Platinum om vervolgens upgrade punten te krijgen. De welkomstbonus is ook niet van toepassing op bestaande klanten en dan moet je eerst een jaar geen klant meer zijn bij AMEX voordat je weer in aanmerking komt.

Mis ik een slimme truc? Wat als ik opzeg en zodra de kaart is afgelopen bel voor een aanbod?

Thanks!

Onderstaand de calculatie die ik nu gemaakt heb:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
## Huidige kosten (p/j)

Privium plus: 285
Flying Blue Gold: 198
---
Totaal: 483

## Amex Platinum kosten
Platinum: 780

## Amex platinum waarde
Privium plus: 285
Dinner: 300
Membership Points 24K: 240
Andere benefits buiten beschouwing gelaten
----
Totaal: 825

'Winst': 45 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:40
Zijn de voorwaarden voor partner-privium gewijzigd? Ik zie nu ineens staan dat het gekoppeld is aan een extra platinum card - ik dacht voorheen dat je die Privium for Partner 'meteen' aan kon vragen (zonder extra card), if heb ik dat mis?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
Mawlana schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 14:04:
[...]

Let op, dit vind amex niet leuk als het geld van een rekening komt die niet van de hoofdkaarthouder is.
Spreek uit ervaring..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
Hmmbob schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:12:
Zijn de voorwaarden voor partner-privium gewijzigd? Ik zie nu ineens staan dat het gekoppeld is aan een extra platinum card - ik dacht voorheen dat je die Privium for Partner 'meteen' aan kon vragen (zonder extra card), if heb ik dat mis?
Kan idd ook, moet je gewoon in experiences app persoon registreren, en dan naar privium gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Djurres schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:33:
[...]

Kan idd ook, moet je gewoon in experiences app persoon registreren, en dan naar privium gaan.
Sorry, dat gaat te snel voor me. Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
Djurres schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:33:
[...]

Let op, dit vind amex niet leuk als het geld van een rekening komt die niet van de hoofdkaarthouder is.
Spreek uit ervaring..
Op zich wel begrijpelijk. Ik heb alleen ervaring met het betalen vanaf mijn eigen rekeningnummers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
Amex Platinum kaarthouders kunnen tot en met 30 april 80k punten verdienen per succesvolle referral. De aanvrager ontvangt 48k (Platinum) of 24k (Gold). Voor de welkomstbonus moet je binnen drie maanden €4000 (Platinum) of €2500 (Gold) besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
Mawlana schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:40:
Amex Platinum kaarthouders kunnen tot en met 30 april 80k punten verdienen per succesvolle referral. De aanvrager ontvangt 48k (Platinum) of 24k (Gold). Voor de welkomstbonus moet je binnen drie maanden €4000 (Platinum) of €2500 (Gold) besteden.
Opmerkelijk, normaliter is er alleen zo'n hoge bonus met de kerstperiode :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
Hmmbob schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:46:
[...]

Sorry, dat gaat te snel voor me. Wat bedoel je?
In de amex experiences app registreer je je vriendin als partner. Vervolgens naar privium op schiphol en aangeven dat ze je partner is en de privium-basic moet hebben die bij je amex in zit. Dan zou 't goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
Wederom een KLM Holidays actie bij american express. 15% korting (max €400) tot 16 april. Max 15.000 registraties. Activatielink staat in de email die ze net verstuurd hebben.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FLzUgLD.png

registratielink is: https://amexcampaign.my.s...b31DNA4iE-ywirpTw_HwpI3so

[ Voor 33% gewijzigd door hollandje op 03-04-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
G*dver, dat hebben we een tijdje terug al geboekt.

Mail zelf niet gehad trouwens.

[ Voor 26% gewijzigd door Hmmbob op 03-04-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinoken__
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-06 22:04
Ik zit ik al een tijdje te kijken om een Amex Gold te nemen, en nu er weer een bonus is ben ik het toch weer extra aan het overwegen.

De platinum is het nog niet waard tenzij ik ook mijn boodschappen ermee zou kunnen afrekenen of mijn hosting inkopen als freelancer aanzienlijk toe gaan nemen. Ik verwacht dat laatste wel relevant kan gaan worden.

Nu heb ik een drietal vragen, die iemand hier mogelijk kan beantwoorden:

Een van de dingen die mij opvalt is de reisverzekering die op Amex Gold zit. Ik betaal nu namelijk ook ~10,00 per maand aan NN voor een doorlopende reis+annuleer verzekering. Als ik het goed begrijp kan ik zolang ik de reis betaal met de Amex kaart, deze verzekering opzeggen en daarmee al €120 per jaar besparen, en dan kost de kaart eigenlijk nog maar 60 per jaar?

Hoe zit het met het minimum bestedingsbedrag om de bonus te krijgen? Ik heb op dit moment een aanbetaling openstaan voor een vakantie in oktober (die tot 7 dagen voor vertrek te annuleren is). Ik kan binnen het termijn van de bonus de betaling voldoen, maar als we toch in begin oktober besluiten niet te kunnen, vermoed ik dat de punten ook weer ingetrokken worden als we dan een refund ontvangen op de kaart? Anders weet ik dat ik op een andere manier aan het bedrag moet komen voor de bonus. ;-)

In hoeverre kan ik zakelijke (ZZP) aankopen combineren met prive aankopen? En zou ik (deels) de creditcard kosten zakelijk kunnen opvoeren?

Alvast bedankt voor jullie reacties op deze (waarschijnlijk relatief simpele) vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

shinoken__ schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:59:

Een van de dingen die mij opvalt is de reisverzekering die op Amex Gold zit. Ik betaal nu namelijk ook ~10,00 per maand aan NN voor een doorlopende reis+annuleer verzekering. Als ik het goed begrijp kan ik zolang ik de reis betaal met de Amex kaart, deze verzekering opzeggen en daarmee al €120 per jaar besparen, en dan kost de kaart eigenlijk nog maar 60 per jaar?
Kort antwoord: ja. Langer antwoord: even goed de voorwaarden vergelijken zodat je weet wat de verschillen zijn qua dekking :)
Hoe zit het met het minimum bestedingsbedrag om de bonus te krijgen? Ik heb op dit moment een aanbetaling openstaan voor een vakantie in oktober (die tot 7 dagen voor vertrek te annuleren is). Ik kan binnen het termijn van de bonus de betaling voldoen, maar als we toch in begin oktober besluiten niet te kunnen, vermoed ik dat de punten ook weer ingetrokken worden als we dan een refund ontvangen op de kaart? Anders weet ik dat ik op een andere manier aan het bedrag moet komen voor de bonus. ;-)
Een credit zorgt sowieso weer voor puntenaftrek. Kans dat de extra punten vervallen is aannemelijk, maar alleen AMEX kan dat bevestigen
In hoeverre kan ik zakelijke (ZZP) aankopen combineren met prive aankopen?
Mag niet, gebeurd wel :)
En zou ik (deels) de creditcard kosten zakelijk kunnen opvoeren?
Dat is meer een boekhoudkundige vraag: imo wel maar de meningen zullen daar over verschillen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
shinoken__ schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:59:
Ik zit ik al een tijdje te kijken om een Amex Gold te nemen, en nu er weer een bonus is ben ik het toch weer extra aan het overwegen.

De platinum is het nog niet waard tenzij ik ook mijn boodschappen ermee zou kunnen afrekenen of mijn hosting inkopen als freelancer aanzienlijk toe gaan nemen. Ik verwacht dat laatste wel relevant kan gaan worden.

In hoeverre kan ik zakelijke (ZZP) aankopen combineren met prive aankopen? En zou ik (deels) de creditcard kosten zakelijk kunnen opvoeren?

Alvast bedankt voor jullie reacties op deze (waarschijnlijk relatief simpele) vragen.
Ik zou idd even kijken naar de verzekeringsvoorwaarden bij amex on te kijken naar de dekking en of dit voldoende is. Je moet rond de 70% van de reis hebben betaald met amex om de volledige reisverzekering te hebben. Zie hieronder een overzichtje dat ik een jaar terug heb gemaakt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRb2b_dGPE2jWd2ZYINP0zdFVcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0N1zNsZLURKCGqcjq68ApMij.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals borg al aangaf, amex kan punten terugpakken als ze dat willen bij een terugbetaling. Ik zou geen slapende honden wakker maken door te bellen. Als het echt lastig is om die 2500€ te halen in 3 maanden vanaf activatie zijn er nog wel wat onethische manieren om dit wel te halen. I.e. bestel wat op Amazon en retourneer het en krijg Amazon tegoed ipv terugstorten. Of retourneer wat bij de Bijenkorf ikea in de winkel en gebruik een andere pas voor de terugbetaling. Niet netjes, kan wel.

Zakelijke uitgaven mag niet, kan wel. Kwam weleens voor dat er per ongeluk persoonlijk wat voorgeschoten werd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
hollandje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:08:
[...]
Of retourneer wat bij de Bijenkorf in de winkel en gebruik een andere pas voor de terugbetaling. Niet netjes, kan wel.
De afgelopen keren (vorige week nog) ging het automatisch terug naar de amex waarmee ik heb betaald. Ik hoefde mijn pasje niet eens te laten zien. Bij Ikea kan het wel. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
Mawlana schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:23:
[...]

De afgelopen keren (vorige week nog) ging het automatisch terug naar de amex waarmee ik heb betaald. Ik hoefde mijn pasje niet eens te laten zien. Bij Ikea kan het wel. :P
Ah goed dat het het zegt, ik pas het aan. Ben benieuwd of het ook nog werkt bij Hornbach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Nu online
hollandje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:24:
[...]

Ah goed dat het het zegt, ik pas het aan. Ben benieuwd of het ook nog werkt bij Hornbach
Vorige maand toen ik een lamp met de verkeerde fitting moest omruilen kon ik wel retourpinnen met een ander pasje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
hollandje schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:21:
Wederom een KLM Holidays actie bij american express. 15% korting (max €400) tot 16 april. Max 15.000 registraties. Activatielink staat in de email die ze net verstuurd hebben.

[Afbeelding]

registratielink is: https://amexcampaign.my.s...b31DNA4iE-ywirpTw_HwpI3so
Hmmbob schreef op woensdag 3 april 2024 @ 16:52:
G*dver, dat hebben we een tijdje terug al geboekt.

Mail zelf niet gehad trouwens.
We hadden nog maar de helft aanbetaald. Aangemeld via de link, dag later KLM Holidays gebeld of we het restant mochten betalen, keurige betaallink gekregen en ik zag net de creditering in mijn overzicht staan. Dank voor de tip, toch weer bijna 400 euro terug ontvangen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
Hmmbob schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:09:
[...]

[...]

We hadden nog maar de helft aanbetaald. Aangemeld via de link, dag later KLM Holidays gebeld of we het restant mochten betalen, keurige betaallink gekregen en ik zag net de creditering in mijn overzicht staan. Dank voor de tip, toch weer bijna 400 euro terug ontvangen :+
Mooi voordeel haha. Is toch de helft van je jaarbijdrage verdiend ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
hollandje schreef op zondag 7 april 2024 @ 19:12:
[...]

Mooi voordeel haha. Is toch de helft van je jaarbijdrage verdiend ;)
Precies wat de baas zei!

edit: wij waren aan het balen dat we niet het hele bedrag nog moesten betalen, maar ik lees nu pas die "max €400", daar zitten we echt super dicht bij. Top! :+ _/-\o_

edit2: heb zo ook wel eens een zakendiner in een bepaald restaurant voorgeschoten en gedeclareerd. Die stond natuurlijk ook op een Amex lijst voor het dinertegoed :+

[ Voor 45% gewijzigd door Hmmbob op 07-04-2024 19:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Heb het hier nog niet langs zien komen, maar zojuist bij de lokale Albert Heijn werd mijn ICS Mastercard bij de zelfscankassa gewoon geaccepteerd!

Op de kassabon bij het gedeelte over de betaling zie ik een zeer laag transactienummer, zo laag dat ik vermoed dat de terminal zeer recent is vervangen of gereset en sinds vandaag live staat. Is het een proef of een vergissing, ik weet het niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 08-04-2024 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

Interessant :)

https://www.ah.nl/klanten...t-mijn-creditcard-betalen

Het is aan de lokale franchiser om het te bepalen (acceptatie). Handig om te weten, helaas geen amex dus jumbo blijft voor mij de primaire keuze voor boodschappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Zr40 schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:16:
Heb het hier nog niet langs zien komen, maar zojuist bij de lokale Albert Heijn werd mijn ICS Mastercard bij de zelfscankassa gewoon geaccepteerd!

Op de kassabon bij het gedeelte over de betaling zie ik een zeer laag transactienummer, zo laag dat ik vermoed dat de terminal zeer recent is vervangen of gereset en sinds vandaag live staat. Is het een proef of een vergissing, ik weet het niet.
Is het niet gewoon een mooie bijkomstigheid als gevolg van het overstappen van Maestro naar Mastercard debit, waarbij ook creditcards worden geaccepteerd?

Gezien de link hiervoor van We are borg lijkt het wel een bewuste keuze te zijn om wel creditcards te accepteren, voor de gewone winkels althans. Franchisers blijven een apart dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wally2002 schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:55:
[...]

Is het niet gewoon een mooie bijkomstigheid als gevolg van het overstappen van Maestro naar Mastercard debit, waarbij ook creditcards worden geaccepteerd?

Gezien de link hiervoor van We are borg lijkt het wel een bewuste keuze te zijn om wel creditcards te accepteren, voor de gewone winkels althans. Franchisers blijven een apart dingetje.
Creditcards worden niet standaard geaccepteerd met de overgang van Maestro/V PAY naar Mastercard/Visa Debit. Creditcardacceptatie moet specifiek aan staan, anders wordt dit niet geaccepteerd. In de meeste AH zal je dus niet met je CC kunnen betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

xileS schreef op maandag 8 april 2024 @ 20:22:
[...]

Creditcards worden niet standaard geaccepteerd met de overgang van Maestro/V PAY naar Mastercard/Visa Debit. Creditcardacceptatie moet specifiek aan staan, anders wordt dit niet geaccepteerd.
Dat klopt. Natuurlijk maakt de acceptatie van deze debitkaarten het wel eenvoudiger om creditcards te accepteren, maar het is geen verplichting.
In de meeste AH zal je dus niet met je CC kunnen betalen.
Nu weet ik niet hoeveel AH winkels van franchisenemers zijn en hoeveel daarvan zullen afwijken in eigen beleid, maar in de eigen winkels zal je dat volgens bovenstaande link van @We Are Borg wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Zr40 schreef op maandag 8 april 2024 @ 21:17:
[...]

Dat klopt. Natuurlijk maakt de acceptatie van deze debitkaarten het wel eenvoudiger om creditcards te accepteren, maar het is geen verplichting.
Hoezo eenvoudiger? Volgens mij is dat even eenvoudig als voordat deze debitkaarten er waren. Je kiest als acceptant voor CC contract/acceptatie of niet.

Ik zou juist als bedrijf die eerst wel CC accepteerde en daardoor dus ook Mastercard debit (via het creditcardcontract) al kon accepteren, met de nieuwe acceptatie van Mastercard/Visa debit, juist overwegen om CC acceptatie uit te zetten. Wat buitenlanders (binnen de EEA) kunnen alsnog met hun Mastercard/Visa betalen, zolang het een debitcard is. Zo nodig is een CC acceptatie niet in NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Niet zo zeer technisch eenvoudiger maar meer een “natuurlijk” moment om eens goed naar de acceptatie van de diverse kaartschema’s te kijken.

En het heeft wel erg lang geduurd als je het vergelijkt met andere supermarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wally2002 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 07:25:
Niet zo zeer technisch eenvoudiger maar meer een “natuurlijk” moment om eens goed naar de acceptatie van de diverse kaartschema’s te kijken.

En het heeft wel erg lang geduurd als je het vergelijkt met andere supermarkten.
Ik snap dat dit een creditcard topic is, maar ik ken in NL eigenlijk niemand zonder een maestro/vpay of Mastercard/visa debit pas. Dus ik snap zeer goed dat supermarkten en andere bedrijven niet voor een CC acceptatie kiezen. Noodzaak is er niet, tenzij je op een toeristen plek zit, dan zou je dat idd kunnen overwegen. En met de komst vab Mastercard/visa debit acceptatie is ook op deze plekken een cc acceptatie weer minder noodzakelijk. Dus als je eerst wel cc accepteerde is het niet gek om weer te kijken of de cc acceptatie inmiddels niet uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Mja, zelfs de kleine foodtruck met een SumUp apparaat ondersteunt gewoon alle kaarten, dus zo moeilijk kan het niet zijn. Verschil zal vast in de kosten liggen, bij Sumup 1.9% per transactie en dat kan voor een supermarkt al snel oplopen natuurlijk.

1.9% van een kar boodschappen van 100 euro is €1,90, terwijl pinnen €0,10-€0,25 kost

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 09-04-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

"Sorry, wij accepteren alleen creditcards bij volle maan op een oneven dag"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hmmbob schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:26:
Mja, zelfs de kleine foodtruck met een SumUp apparaat ondersteunt gewoon alle kaarten, dus zo moeilijk kan het niet zijn. Verschil zal vast in de kosten liggen, bij Sumup 1.9% per transactie en dat kan voor een supermarkt al snel oplopen natuurlijk.
SumUp biedt eenvoud, en je kan daarom geen kaarten uitsluiten. Heeft ook geen zin, want de tarieven van SumUp zijn gelijk voor alle typen kaarten.

Voor zo'n food truck is eenvoud vaak meer waard dan scherpere tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:26:

1.9% van een kar boodschappen van 100 euro is €1,90, terwijl pinnen €0,10-€0,25 kost
Juist een kleine foodtruck heeft SumUp, want voor een groter bedrijf is het vaak slimmer om een pin apparaat te kopen. Helemaal als het om grotere transacties gaat.

Het gaat dus idd niet of het moeilijk is om creditcards te accepteren en zal veelal de extra kosten zijn die daarmee gepaard zijn. Stel je voor, jij hebt als consument zelf de keuze welke betaalpas je mag gebruiken. Alleen betaal je zelf de extra kosten, bijvoorbeeld dus 1,9% bij creditcards. Kies jij er dan altijd voor om die €1,90 (op €100,-) extra te betalen met CC of die 6 cent voor een debitcard?

De acceptant mag dit dus niet doorberekenen naar de consument, dus dan is het veel makkelijker om helemaal geen CC te accepteren. Zolang er geen tientallen mensen in de winkel zijn die niet kunnen betalen is dat dus ook geen probleem. In de meeste gevallen heeft men gewoon een debitcard.

Als consument gewoon de keus krijgt om zijn CC te gebruiken, dan gaat die natuurlijk veel vaker gebruikt worden. Dus die optie uit laten is niet zo heel gek in de meeste gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
xileS schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:32:
[...]

Juist een kleine foodtruck heeft SumUp, want voor een groter bedrijf is het vaak slimmer om een pin apparaat te kopen. Helemaal als het om grotere transacties gaat.

Het gaat dus idd niet of het moeilijk is om creditcards te accepteren en zal veelal de extra kosten zijn die daarmee gepaard zijn. Stel je voor, jij hebt als consument zelf de keuze welke betaalpas je mag gebruiken. Alleen betaal je zelf de extra kosten, bijvoorbeeld dus 1,9% bij creditcards. Kies jij er dan altijd voor om die €1,90 (op €100,-) extra te betalen met CC of die 6 cent voor een debitcard?

De acceptant mag dit dus niet doorberekenen naar de consument, dus dan is het veel makkelijker om helemaal geen CC te accepteren. Zolang er geen tientallen mensen in de winkel zijn die niet kunnen betalen is dat dus ook geen probleem. In de meeste gevallen heeft men gewoon een debitcard.

Als consument gewoon de keus krijgt om zijn CC te gebruiken, dan gaat die natuurlijk veel vaker gebruikt worden. Dus die optie uit laten is niet zo heel gek in de meeste gevallen.
Dit is wel een interessante vraag, ik ben benieuwd hoe het creditcardgebruik en aanbod gaan veranderen bij meer en meer gebruik door de consument in NL. (wanneer er weinig volume is zal dit niet snel veranderen). Ik woon zelf niet in Nederland, maar in de US. Hier zijn creditcards gemeengoed, maar de reward schemes voor de consument zijn ook erg interessant. In Nederland er relatief weinig volume en ook geen concurrentie op dit soort programs, ondanks dat de merchant tarieven voor creditcards niet heel anders zijn (je zou dus zeggen dat er ruimte is voor rewards op creditcard spend). Op dit moment is Amex eigenlijk de enige die dit aanbied in Nederland, maar de percentages en rewards zijn vele malen lager dan in US.

Met de kaarten die ik heb, is mijn minimale cashback 2.6%, op restaurants, boodschappen en gas is het zo'n 5%, betere purchase protection/verzekeringen, ook betaal ik nooit exchange rate opslag in het buitenland. Dit is nog los van bonussen, elk jaar wel een aantal (i.e. spend 5000/800 dollar terug) Met dergelijke reward programs kun je veel voordeel halen bij een beetje slim gebruik. De crux is natuurlijk dat de creditcard aanbieders ook op andere manieren geld aan je verdienen, bijvoorbeeld door hoge interest wanneer je niet direct afbetaald. En indirect worden deze programs ook gefinancierd door mensen die er niet slim gebruik van maken en cash of debit betalen.

In dit systeem is het zo dat wanneer je niet met creditcard betaald, je eigenlijk dief van eigen portemonnee bent omdat er geen surcharge voor de creditcard gevraagd mag worden. Alternatief mag je wel een discount geven als je cash betaald, dat zie je wel her en der. Dus voor de minder 'slimme gebruiker' is dit systeem nadeliger. Ook is het zo dat je veel sneller in de schulden kan raken door al het 'vrij' beschikbare credit.

In mijn geval heb ik hier meer voordeel t.o.v. het huidige Nederlands systeem. Maar in het algemeen kun je je wel afvragen of het US systeem voordeliger is voor de algemene consument. Veel mensen kunnen simpelweg niet verantwoordelijk met de creditcards omgaan en iedereen moet hun marge maken, dus de extra cost van de creditcard beland uiteindelijk gemiddeld in de prijs van producten.
Pagina: 1 ... 71 ... 93 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1