Opzouten schreef op zondag 2 juli 2023 @ 13:47:
[...]
Ik dacht het wel als zij alleen reist en ik niet meega.
En ik heb nog geen reis geboekt. Ik doe dat pas als m’n besluit qua wat ik ga doen rond is.
Dus voor mijn situatie (nog te boeken reis): amex, MasterCard of toch die Aegon verzekering van 160 euro per jaar die mager lijkt. M’n gold card kost ook al 70 euro per jaar inclusief partner kaart dus ja…
NB ik betaal altijd ALLES via cc als het kan, probeer iDeal te vermijden. Platinum kaart van amex lijkt leuk maar ontzettend duur, referral of toch black ics ?
Ik verdien aardig en leuk maar een echte zaken man die op reis gaat naar allerlei dure oorden ben ik niet. Maar als ik ga dan ga ik wel goed op vakantie.
Nogal een lang berichtje hieronder, maar hopelijk helpt een beetje
Platinum van Amex is inderdaad aan de dure kant. Als je er eventjes een berekeningetje van maakt kan je er toch best wel wat voordeel mee behalen, en dit is puur de cash waarde. Ik kan eigenlijk alleen wat zeggen over amex omdat ik zelf de kaart heb en geen gebruik maak van Mastercard Black.
Als we er van uitgaan dat je de kaart voor éen jaar aanschaft. Dan ben je dus €760,- kwijt. Omdat het dinertegoed van platinum per kalenderjaar reset betekent dat dat je in je eerste jaar, en ook enige jaar, €600,- aan dinertegoed hebt (dit is wel in de veronderstelling dat Amex het dinertegoed door laten lopen tot volgend jaar). Dan zijn de kosten voor de kaart nog maar €160,-.
Je krijgt nu vanwege de actieperiode 30.000 punten met een referral en deze punten zijn 100% zeker €120,- cash waard als je ze puur gebruikt als een waardebon of 'statement credit'. Je haalt de 'required spent' eigenlijk heel snel omdat je vakantie al rond de €3k ligt en dat is een vereiste om deze bonuspunten te krijgen. Dan zit je op een totaal kostenplaatje van €40,-.
Dan heb je dus voor die €40,- goede reisverzekeringen (zelf nog nooit gebruik van gemaakt), Privium + Privium Partner voor je partner, éen gratis extra platinum kaart voor je partner, Priority Pass voor een heel jaar (de kleine zal in sommige lounges wel mee mogen komen, moet je even checken met de lounges op de vliegvelden in kwestie vanwege de leeftijd), en wat andere toeters en bellen waar je soms gebruik van kan maken (gratis ontbijt bij het hilton voor 2 pers., 2 loungeboxes per platinum kaart op schiphol, en wat kortingtjes vanwege status bij autoverhuur/hotels).
Het nadeel is dan wel met Amex dat kaartacceptatie ietswat minder is dan Mastercard (vooral in het buitenland (behalve US, MEX, CA). Maar hotels, luchtvaartmaatschappijen en overal waar ze eigenlijk Paypal accepteren werkt het gewoon goed (behalve china southern airlines).
Daarnaast heb je het nadeel dat de uiterking bij amex iets lager liggen dan MC, 10.000€ voor het afbreken/annuleren van een reis bij amex plat, en zoals jij al had gevonden, €18.500 bij MC. €3 miljoen ziektekostenvergoeding bij Amex, €7.5 miljoen bij MC. Of 240 dagen aankoopbescherming bij amex, ipv 365 bij MC.
Oftewel, je bent
nog beter verzekerd bij Mastercard Black, maar amex platinum is ook zeker niet slecht. Bij amex krijg je een hoop leuke benefits, zoals privium, wat dinertegoed, en statussen her en der. Maar als het puur gaat om de absolute totaalwaarde van de dekking van de verzekering ligt MC hoger.
Daarnaast gaat mijn rekensommetje voor amex ook alleen maar op als je er van uit gaat dat je waarschijnlijk wel uit 4-5x uit eten zou zijn gegaan in binnen- en buitenland. Voor een kostenoverzichtje van Mastercard moet je wel echt even zelf kijken want daar heb ik, zoals ik al eerder zei, niet veel kennis van. Uiteindelijk is het natuurlijk aan jou de overweging om te kijken wat nou echt goed aansluit op jouw situatie en op die van je partner. Hopelijk helpt het een beetje