Ik heb net een heel bijzondere ervaring opgedaan met ICS. Mijn bestedingslimiet was plotseling met 68% verlaagd, oftewel van 2500 naar 800 euro. Dan schrik je als je een negatief bedrag ziet aan wat er nog te besteden is.
Dan maar bellen, er zal wel een fout zijn gemaakt? Nee, niet volgens de medewerker. Ik heb een gespreid betalen faciliteit (waar ik gewoon elke maand de volle 100% van de rekening betaal, dus ik maak er feitelijk geen gebruik van). En met mijn inkomen, wat ik aan huur betaal en wat er bij BKR geregistreerd zou zijn, plus mogelijk nog andere factoren, zou ik volgens hem niet meer krediet hebben dan die 800 euro en dat is gebaseerd op de inkomensgegevens die ik recentelijk heb moeten opgeven. Laat ik zo zeggen, mijn inkomen is wat je kan verwachten op HBO niveau en de huur is vrij laag.
Ik vraag hem wat er nodig is om weer terug naar 2500 euro bestedingslimiet te worden gezet. Is dat slechts een paar honderd euro

Hij vond het niet eens raar dat een netto loon stijging van 11 procent zou resulteren in een stijging van ruim 300% aan krediet
En dan de oplossing, ik zou dan moeten stoppen met die gespreid betalen faciliteit. En dat kan alleen door een nieuwe kaart aan te vragen. Op mijn aangeven dat het bij mijn weten gewoon een knop was die omgezet kon worden, was hij er van overtuigd dat die er niet zou zijn. Ik zou het daar kunnen vragen om die faciliteit uit te zetten, maar dat zou dan alleen tijdelijk zijn.
Dus terwijl hij zo bezig is log ik in op de website, zoek naar de betaalmethode en zet die van gespreid betalen naar 100% incasso. Niets tijdelijk dus. Toen wist hij niet meer goed wat te zeggen. Hij wist ineens ook niet veel meer. Hij had eerder aangegeven dat die 2500 euro bestedingslimiet er wel was geweest als ik niet gespreid betalen had gehad, maar nu wist hij niet of ik die 2500 euro limiet weer terug zou krijgen. Dat moest hij navragen, maar ik zou dan over een paar dagen bericht moeten krijgen. Nou, ik hoop het.
Maar ik vind het wel bizar en een waarschuwing waard. Ook al zou inkomen en lasten voldoende zijn om een lening van duizenden euro's af te sluiten, is dat voor ICS niet voldoende voor een credit card. Mocht iemand die gespreid betalen faciliteit aan hebben staan, kijk dan goed of die nog wel nodig is en zo niet: zet het uit, anders loop je kans dat ICS net als bij mij de limiet fors verlaagd.
En nog een stukje achtergrond, de hele reden dat ik die gespreid betalen faciliteit enkele jaren geleden had aangezet was dat er toen dusdanig grote uitgaven aan kwamen dat ik niet zeker wist of ik de credit card rekening in 1 keer zou kunnen voldoen. Door goed plannen was het uiteindelijk wel gelukt, dus ik heb in al die 10 jaar dat ik die kaart heb nog nooit van enig krediet gebruik hoeven te maken. Had ik die faciliteit na die maand maar gelijk weer uitgezet...