Het kleine-mismoderatietopic deel XIII Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:
  • 18.686 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 09:54

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Topicstarter

Het kleine-mismoderatietopic deel XIII

In dit topic worden mis-moderaties aangedragen, zodat er gedicussieerd kan worden of deze rechtgezet moeten worden. Indien je een beginnende moderator bent, wordt geadviseerd om onderstaande informatie goed door te lezen.

Wanneer je een reactie maakt dan verwachten we van je dat je het TMF Beleid doorgenomen hebt.

Introductie
In verschillende onderdelen op de Tweakers.net Frontpage is het mogelijk om te modereren. Moderatie wordt in eerste instantie gedaan om gebruikers de mogelijkheid te geven om de reacties bij nieuwsberichten (en dergelijke) in te delen naar kwaliteit. Een gebruiker kan er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen erg nuttige posts te lezen door het niveau omhoog te zetten. Het moderatiesysteem zorgt er verder voor dat gebruikers die een reactie plaatsen kunnen zien welke waardering hun post krijgt.

Moderatie is user-driven dus dat wil zeggen dan in principe iedereen mag modereren. Hierdoor is het ook mogelijk dat sommige posts verkeerd worden gemodereerd, omdat elk mens fouten maakt of door personen die het systeem misbruiken.

Dit topic is een verzamelplaats van zogenaamde mis-moderaties, zodat we met meerdere reguliere modders kunnen ingrijpen indien de moderatie verkeerd gemodereerd is. Eventueel kan een powermod ingrijpen als de reactie tegen de regels is of de moderatie niet meer rechtgezet kan worden (bijvoorbeeld als de reactie te oud is of als er teveel mensen verkeerd hebben gemodereerd).

Je mag natuurlijk altijd een eigen topic openen en dat is zeker verstandig als je een stevige discussie verwacht. Als er onverhoopt toch een lange discussie onstaat kan een forum-moderator de discussie afsplitsen naar een eigen topic.

Hoe te modereren
Modereren gaat grotendeels naar eigen inzicht, maar er zijn een aantal richtlijnen gemaakt waar een moderator zich grotendeels aan moet houden. Deze richtlijnen zijn te vinden in: reviews: Tweakers.net moderatie faq. Deze richtlijnen zijn bedacht, zodat elke reactie geplaatst bij een artikel een zo objectief mogelijke moderatie krijgt. Het is namelijk niet de bedoeling om een moderatie hoog of laag te modereren, omdat je het ermee eens bent of niet. Verder wordt sterk aangeraden de TMF miniFAQ door te lezen, want de meest voorkomende vragen komen daar aan bod.

Afwijkingen
Om de personen die veel mis-modereren eruit te vissen is er een ModBot gemaakt. Deze zal automatisch de afwijkingen controleren, zodat deze niet buiten proportie zijn. De afwijking van moderators met een active status zal afgewogen worden met de moderaties van de experts. Bij experts worden de afwijkingen vergeleken met andere experts. De afwijking van jezelf is te vinden op:
http://tweakers.net/reacties/?Action=ModPerformance

Meer informatie over de ModBot en klachtafhandeling is te vinden in:
ModBot / Modstatus klachtenloket

Hoe we de meldingen graag zien
• Plaats waar de fout staat inclusief volledige URL
(de directe URL is te verkrijgen door op het datum-tijd gedeelte te klikken boven elke reactie).
• Suggestie voor verbetering, evt. met een korte toelichting.

De Tweakers Moddereter Forum IRC :+
Er is ook een irc waar over moderaties en/of posts gepraat kan worden. Deze is hier te vinden:

/server irc.tweakers.net:6667
/join #tmf

Of direct via Mibbit:
http://embed.mibbit.com/?...eakers.net&channel=%23tmf

Links
Het TMF Beleid, ModFAQ en miniFAQ:
TMF Beleid
reviews: Tweakers.net moderatie faq
TMF miniFAQ

ModBot+ Klachtafhandeling:
ModBot / Modstatus klachtenloket

Modperformance:
http://tweakers.net/reacties/?Action=ModPerformance

Vorige deel:
Het kleine-mismoderatietopic deel XII

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Cloud schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 16:40:
Mwa misschien wel een open deur maar toch vind ik de reactie best wel wat toevoegen. Van mij krijgt hij wel een +1, al zij het een krappe. :)
Agree, ik vind het wel een aardige reactie eigenlijk

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Daarom heb ik hem gister ook een +1 gegeven. ;)

Vind het toch wat vreemd dat deze pcgek in 'nieuws: Pioneer stopt na 29 jaar met productie Laserdisc-spelers' op neutraal staat, alleen de informatie die achter de link te vinden is heeft al meerwaarde :)

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Als je deze post die in het Chinees (of een andere taal uit die regio) is opgesteld een +2 geeft denk ik dat je maar beter je modrechten kwijt kunt raken.

Is namelijk een schoolvoorbeeld van een -1.

Idem voor degene die deze reactie een +2 gaf, want ook dat is een -1.

En degene die deze post een +1 gaf mag ook zijn modrechten inleveren imho, want ook dát is een -1.

Ook een +1 voor deze reactie is erg discutabel, want ook hier ga ik voor de -1.

[ Voor 48% gewijzigd door wildhagen op 16-01-2009 18:07 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Heb ze doorgelopen en gemeld binnen crew-sectie.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 20:25

mr_obb

Lakse Perfectionist

wildhagen schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 18:04:
Als je deze post die in het Chinees (of een andere taal uit die regio) is opgesteld een +2 geeft denk ik dat je maar beter je modrechten kwijt kunt raken.

Is namelijk een schoolvoorbeeld van een -1.

Idem voor degene die deze reactie een +2 gaf, want ook dat is een -1.

En degene die deze post een +1 gaf mag ook zijn modrechten inleveren imho, want ook dát is een -1.

Ook een +1 voor deze reactie is erg discutabel, want ook hier ga ik voor de -1.
Die reacties zijn allemaal niet gewenst, maar alleszins begrijpelijk. Die posts van Beut zijn echt ongelofelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

mr_obb schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 18:17:
[...]

Die reacties zijn allemaal niet gewenst, maar alleszins begrijpelijk.
Ik vind het niet begrijpelijk als je dat op de FP doet, dan doe je zoiets maar via zijn Gallerypage of via DM/ICQ/email etc.

Het lokt namelijk alleen maar verdere reacties (trolls, flames, offtopics etc) uit, en voegt werkelijk niks toe, nocht heeft het met het onderwerp van de newspost te maken.

Alles boven de -1 voor alle genoemde reacties vind ik om die reden modmisbruik.
Die posts van Beut zijn echt ongelofelijk.
Dat zeker. Ik heb al zijn drie reacties bekeken en er tekent zich zeker een patroon af dat hij kennelijk te lui is om normaal te tikken.

[ Voor 14% gewijzigd door wildhagen op 16-01-2009 18:21 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 20:25

mr_obb

Lakse Perfectionist

wildhagen schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 18:19:
[...]

Ik vind het niet begrijpelijk als je dat op de FP doet, dan doe je zoiets maar via zijn Gallerypage of via DM/ICQ/email etc.

Alles boven de -1 voor alle genoemde reacties vind ik modmisbruik.
Helemaal mee eens hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

dat is inderdaad een serie -1. Dan laat ik mij niet eens inhoudelijk uit over het waarom van de -1, het hoort gewoon niet op de FP thuis.

Dat geld natuurlijk voor de beroerde post maar nog meer voor de trieste mensen die erop ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Waarom krijgt deze reactie overigens zoveel nullen?

Voor de edit was het al een niets-toevoegende oneliner en zou een 0 nog wel kunnen. Maar de edit gaat op twee punten de fout in: 1) moderatiegezeik, 2) de edit bevat een regelrechte flamebait.

Die drie dingen bij elkaar opgeteld, én het feit dat zoiets nu al andere ongewenste reacties doet ontstaan eronder, maken het mijns inziens tot een -1.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Die zullen wel komen van voor de edit, denk je niet?

Op dat soort posts heb ik mijn grootste verschil in zitten bij de moderaties.

[ Voor 43% gewijzigd door Hooglander1 op 16-01-2009 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hooglander1 schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 19:37:
Die zullen wel komen van voor de edit, denk je niet?
Dat denk ik inderdaad niet nee. Er stonden er net namelijk nog maar 2 die een 0 gaven, en toen stond die edit er al een hele tijd. En nu opeens 10x 0...

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 16-01-2009 19:38 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

wildhagen schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 19:38:
[...]

Dat denk ik inderdaad niet nee. Er stonden er net namelijk nog maar 2 die een 0 gaven, en toen stond die edit er al een hele tijd. En nu opeens 10x 0...
Ow, dat is wel raar, misschien mensen die niet naar de rant kijken of zich daadwerkelijk aangesproken voelen door de rant? Je weet het niet, gelukkig hebben we daar de mod-bot voor :)

Wat ik niet snap is waarom deze op -1 staat

Anoniem: 174991 in 'nieuws: Philips werkt aan 21:9-lcd-tv'

Zo erg is die toch niet?

[ Voor 13% gewijzigd door Hooglander1 op 16-01-2009 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCapK
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 22:45

TheCapK

It's always tease, tease,

Hooglander1 schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 19:39:
[...]

Ow, dat is wel raar, misschien mensen die niet naar de rant kijken of zich daadwerkelijk aangesproken voelen door de rant? Je weet het niet, gelukkig hebben we daar de mod-bot voor :)

Wat ik niet snap is waarom deze op -1 staat

Anoniem: 174991 in 'nieuws: Philips werkt aan 21:9-lcd-tv'

Zo erg is die toch niet?
Hij is totaal off-topic. Het gaat over een TV van Philips en dan begint hij over de iPod touch. Heeft er niets mee te maken. Vandaar een -1!

Keep smiling! It makes people wonder what you've been up to!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Mislukt grapje dan, ik vind -1 wel erg ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:02

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

"[Reactie gewijzigd door snirpsnirp]" staat er onderaan z'n reactie, en hij is nu al nutteloos, ik weet niet wat het hiervoor was... Ergo mag hij mooi onder het maaiveld blijven, alhoewel het een -1 'jammer' blijft.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
In dit nieuwsbericht worden flink wat reacties die een -1 horen te krijgen op +2 gemod (door 1 persoon). Misschien is het handig om eens na te kijken wie dit heeft gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Dat het door één en dezelfde persoon gedaan is, zou kunnen, maar dat kun je nooit met zekerheid zeggen.
Er zijn maar een paar mensen die dat wel kunnen achterhalen, wij iig niet. ;)

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
pcgek schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 11:17:
Dat het door één en dezelfde persoon gedaan is, zou kunnen, maar dat kun je nooit met zekerheid zeggen.
Er zijn maar een paar mensen die dat wel kunnen achterhalen, wij iig niet. ;)
Ik bedoelde met 1 persoon meer te zeggen dat het om 1 'stem' gaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-06 20:13

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Wéér iemand die de essentie van het probleem niet kan vatten en dan maar de mensen die erachter zitten afdoen als "randdebielen" (sic.).

Dit vind ik persoonlijk een -1 waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SumatroX
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-01-2024
Mee eens, sowieso is het belachelijk om in de discussie mensen dom te noemen omdat ze een ander standpunt hebben. Daar is juist de hele discussie voor, zodat iedereen zijn standpunt duidelijk kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:58
DevilsProphet schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 13:39:
Wéér iemand die de essentie van het probleem niet kan vatten en dan maar de mensen die erachter zitten afdoen als "randdebielen" (sic.).

Dit vind ik persoonlijk een -1 waard.
Ik vind die reactie een krappe 0, weliswaar gebruikt hij het woord "randdebielen" maar dat is niet gericht tegen de discussiepartners voorzover ik kan nagaan. Bij het gebrek aan directe flame op de persoon vind ik het wel een 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Laatst online: 01:23

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Met zoveel reacties ben ik liever wat strenger en dan kan dit niet meer door de beugel hoor, een -1 van mij.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

De reactie ik222 in 'nieuws: Trust roept voedingen terug wegens brandgevaar' lijkt me een overduidelijke -1, het is me een raadsel waarom dat maar liefst 7 keer 0 en een keer een +1 heeft gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik weet niet, maar misschien zou een powermod eens kunnen kijken wie deze reactie een +1 gaf? Het is 5x +1, dus ik hoop niet dat dit een Promod is geweest.

Deze reactie is namelijk een schoolvoorbeeld van een -1, alles hoger dan dat valt alleen als 'modmisbruik' te classificeren.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Volgens mij is er iemand +1's aan het rondgooien geweest in:
http://tweakers.net/nieuw...elde-hd4670-ultimate.html

Heb er 1 al naar neutraal gemod, maar iedereen die iets in de trend van goed, cool & leuk zei heeft een +1 gekregen... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-06 07:51

Lulukai

God's gift to women

3dfx in 'nieuws: Een na grootste elektronicaketen VS sluit definief zijn deuren'
Die +2 mag zijn modrechten verliezen.

update: Hij heeft het veranderd naar +1, wat natuurlijk nog overdreven is.

[ Voor 16% gewijzigd door Lulukai op 18-01-2009 15:12 . Reden: update ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik denk dat het of een 0 of een -1 moet zijn (beiden zijn verdedigbaar), maar vanwege het op de man spelende en licht flamend aandoende toontje ga ik zelf voor laatste, een -1 dus. +1 is idd te hoog, en die +2 al helemaal.

En degene die deze reactie een +1 gaf mag ook wel eens nagekeken worden. Dit is absoluut een schoolvoorbeeld van een -1 wegens een combinatie van flamen ("honden") en trollen (die niet-onderbouwde insinuatie mbt Mugabe en Koenders). Ergste is dat het nog een "expert"-mod lijkt te zijn ook...

Edit: En zojuist komt er nog een modmisbruiker bij die ook een +1 gaf, mag dus ook worden nagekeken ;)

[ Voor 18% gewijzigd door wildhagen op 18-01-2009 16:36 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:44
wildhagen in 'nieuws: Seagate erkent nieuwe problemen met Barracuda-schijven'
En onze goede vriend wildhagen mag hiervoor wel een +2 krijgen imo
Hij vermeldt iets, het klopt ook nog :P en daarenboven nog eens de nette link naar een GoT-draadje...
Zeker een +1 waard, daar staat ie ook op, maar voor mijn part vliegt ie naar +2 en daarmee ook naar "De hall of fame van bijna onbestaande +2 fipo's"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCapK

TheCapK

HyperBart schreef op zondag 18 januari 2009 @ 17:30:
wildhagen in 'nieuws: Seagate erkent nieuwe problemen met Barracuda-schijven'
En onze goede vriend wildhagen mag hiervoor wel een +2 krijgen imo
Hij vermeldt iets, het klopt ook nog :P en daarenboven nog eens de nette link naar een GoT-draadje...
Zeker een +1 waard, daar staat ie ook op, maar voor mijn part vliegt ie naar +2 en daarmee ook naar "De hall of fame van bijna onbestaande +2 fipo's"
Het idee is leuk maar dan gaat het dadelijk lijken alsof we mensen met een beetje functie proberen te belonen dor een post hoger te beoordelen dan hij waard is. Die +1 heeft ie van mij wel gekregen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:44
k1n8fisher schreef op zondag 18 januari 2009 @ 19:55:
[...]

Het idee is leuk maar dan gaat het dadelijk lijken alsof we mensen met een beetje functie proberen te belonen dor een post hoger te beoordelen dan hij waard is.
Hoezo? imo verdient hij die +2...
Niet omdat ie promod is ofzo, maar gewoon ook voor zijn inhoud, als het iemand anders was evengoed een +2...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Ik vond hem ook (inhoud is niet meer dan een paar linkjes) niet meer dan een +1 waard ;)

En deze lijkt me vrij nutteloos Maxession in 'nieuws: Seagate erkent nieuwe problemen met Barracuda-schijven' is in mijn ogen niet meer dan een -1 waard.

[ Voor 7% gewijzigd door pcgek op 18-01-2009 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCapK

TheCapK

pcgek schreef op zondag 18 januari 2009 @ 20:23:
Ik vond hem ook (inhoud is niet meer dan een paar linkjes) niet meer dan een +1 waard ;)

En deze lijkt me vrij nutteloos Maxession in 'nieuws: Seagate erkent nieuwe problemen met Barracuda-schijven' is in mijn ogen niet meer dan een -1 waard.
Slaat idd nergens op! -1 it is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjerry
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09-2022

Pjerry

En aldus sprak....

Een zekere flamigheid kan niet ontkend worden in Krentenbol in 'nieuws: Sapphire lanceert passief gekoelde HD4670 Ultimate'. Voor mij een -1.

Pjerry leest de les....
De laatste review: lensje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjerry

Pjerry

En aldus sprak....

Wel heel erg off-topic....
Jack Flushell in 'nieuws: Sapphire lanceert passief gekoelde HD4670 Ultimate'. De sub-thread is voor de rest weggemod, waarom deze niet?

Pjerry leest de les....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik zie de flame niet? Wmb gewoon een 0. Waar zit volgens jou de flame dan in?
Pjerry schreef op zondag 18 januari 2009 @ 23:34:
Wel heel erg off-topic....
Jack Flushell in 'nieuws: Sapphire lanceert passief gekoelde HD4670 Ultimate'. De sub-thread is voor de rest weggemod, waarom deze niet?
Ik weet het niet. Wat mij betreft ook te offtopic en te loos, dus een -1. Kan echter nog wel wat puntjes gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09-2024
Die eerste vind ik ook gewoon een 0, die tweede is wel een -1 inderdaad.

When you only live once, try not to die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Ulysses

Niet van jou

Anoniem: 91169 in 'nieuws: Microsoft moet mogelijk Windows-versie maken zonder IE' In gaan op een flame ... is ook flamen lijkt me ... wat zoveel +1's heeft opgeleverd is me echt een raadsel. In ieder geval voegt het niets toe, en imo mag het gewoon naar het afvoerputje. (-1)

Ken ik jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het is geen flamen, maar wel bijzonder nutteloos. Dus wat mij betreft ook een -1. Imo moet je zulke replies gewoon links laten liggen en niet op reageren. Er komt toch niks zinnigs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
Ik vind hem wel grappig eigenlijk. Een 0 voor de humor :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjerry

Pjerry

En aldus sprak....

RoD schreef op zondag 18 januari 2009 @ 23:38:
[...]

Ik zie de flame niet? Wmb gewoon een 0. Waar zit volgens jou de flame dan in?

[...]
Hij heeft twee DVI uitgangen, maar op het plaatje zit op één uitgang een converter naar HDMI. Kijken blijft een kunst natuurlijk 8)7 . Het vet gedrukte incl. hamer, vind ik flamen. Maar daar kunnen we van mening over verschillen.

Pjerry leest de les....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
Volgens mij heeft hij het over zichzelf, op jezelf flamen vind ik niet zo storend :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

arne schreef op maandag 19 januari 2009 @ 02:41:
Volgens mij heeft hij het over zichzelf, op jezelf flamen vind ik niet zo storend :p
Inderdaad. Hij leest iets niet goed, streept dat door en zet dat zinnetje neer. Lijkt me duidelijk naar zichzelf bedoelt en dus ook helemaal niet verkeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjerry

Pjerry

En aldus sprak....

RoD schreef op maandag 19 januari 2009 @ 08:57:
[...]

Inderdaad. Hij leest iets niet goed, streept dat door en zet dat zinnetje neer. Lijkt me duidelijk naar zichzelf bedoelt en dus ook helemaal niet verkeerd :)
Verkeerd geïnterpreteerd. Mijn -1 is al een nul geworden.
eeuwige dank van mijn zijde.... >:)

Pjerry leest de les....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
Voor foutjes in het artikel is er een apart topic aanwezig. Op de FP zijn ze niet gewenst. Die laatste is ook nog wat over moderatie aan het zeuren, dat maakt het er niet beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Inderdaad. Spelfouten melden hoort daar niet thuis. Het wordt zo ongetwijfeld aangepast en dan zijn die reacties in één klap waardeloos. Imo dus terecht op -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 22:22

PcDealer

HP ftw \o/

Men betwijfeld een getal in het artikel en het wordt weerlegd met bronvermelding. Ik vind het daarom geen -1 waard.

[ Voor 26% gewijzigd door PcDealer op 19-01-2009 16:51 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het is gebruikelijk dat spelfouten niet op de FP gemeld worden. Het gaat niet in op de inhoud, de redacteuren gaan echt niet alle reacties doorspitten op fouten (die kijken in het GR-topic) en zodra de fout verbeterd wordt zijn de reacties op de FP waardeloos en nutteloos scrollwerk.

Spelfouten dien je gewoon in het desbetreffende topic in GR te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Zoals een reactie ge-edit mag worden en de score ook na de edit bepaald wordt (het niet relevant is wat er voor de edit stond), zo gaat dat ook met nieuwsberichten: je corrigeert een typefout en na correctie van dat foutje slaat de reactie nergens meer op.... en dan is het -1.
Sowieso dat er verschillende wegen bestaan naar GR waar spelfouten meer tot hun recht komen dan dat het nageslacht deze op de FP wil lezen.
Hoe goed bedoeld of hoe lullig het ook is, dat wel......

[ Voor 6% gewijzigd door Delerium op 19-01-2009 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 22:22

PcDealer

HP ftw \o/

RoD schreef op maandag 19 januari 2009 @ 16:53:
Het is gebruikelijk dat spelfouten niet op de FP gemeld worden. Het gaat niet in op de inhoud,
Het gaat hier wel in op de inhoud, namelijk de hoeveelheid ontvangen gelden.

Bij nader inzien ben ik het er wel mee eens dat na corrigeren van de onoplettendheid van de nieuwsposter de reply er niet meer toe doet. Hoewel ik nog steeds een -1 een zware "straf" vind.

[ Voor 25% gewijzigd door PcDealer op 19-01-2009 17:11 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ik maak altijd een verschil in 'huh, is dat zo?' en 'fout!!!!oneone', maar als iemand daarna meteen daar klaagt op de moderatie is een -1 wel sneller gezet. Zal ze zo eens beter bekijken wat ik ervoor geef.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik vind het allen -1's, ten eerste om de reeds eerder aangegeven spelfoutenmeldingen die niet op de FP horen. En de laatste 2 nog eens extra wegens moderatiegezeik dat óók al niet op de FP hoort.

[ Voor 19% gewijzigd door wildhagen op 19-01-2009 17:33 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

PcDealer schreef op maandag 19 januari 2009 @ 17:09:
[...]

Het gaat hier wel in op de inhoud, namelijk de hoeveelheid ontvangen gelden.
Een statistisch gegeven wat dient in een bepaald onderwerp. Dat het nou hoeveelheid X of Y is vind ik niet bijzonder inhoudelijk. Daarbij komt dat het overduidelijk een feitelijke fout is. Dat moet dus aangepast worden en in GR gemeld worden. Het heeft verder geen discussiewaarde.

Dat maakt dat ik het zelf toch wel heel duidelijk "GR-materiaal" vind.

Anoniem: 274478 in 'nieuws: T-Mobile begint voorverkoop G1'
Is dit nou volledig offtopic (hij vertelt verhalen over hoe hij z'n iPhone wilde bestellen) of relevant (hetzij in beperkte mate) door de koppeling met T-Mobile?

[ Voor 17% gewijzigd door RoD op 19-01-2009 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Misschien een idee om bij iedereen eenmalig een waarschuwing te activeren die boven de reacties staat waarin gezegd wordt dat alle niet-inhoudelijke fouten in het nieuwsbericht moeten gemeld worden in de juiste thread in dit subforum. Tevens zou deze waarschuwing voor elke persoon die deze regel niet respecteert opnieuw eenmalig geactiveerd moeten worden. Deze waarschuwing zou dus 1) opvallend moeten zijn en 2) niet permanent aanwezig mogen zijn omdat men zich anders acclimatiseert aan de waarschuwing en de boodschap uit het oog verliest.

Het lijkt me wel wat, zo'n opzichtig veld met daarin grote gekleurde letters van hoe en wat, af en toe door je oogopening geduwd krijgen. ;) Voor mij lijkt het al iets duidelijker dan een obscuur linkje met de naam "feedback" rechtsbovenaan het artikel, vér weg van de reacties.

Want uiteindelijk komt het probleem van mensen die typefouten aanhalen op de frontpage telkens weer, maar er wordt blijkbaar niet genoeg aan gedaan, getuige de hoeveelheid incidenten die blijven gebeuren.

Dat je je hier duidelijk motiveert, RoD, is goed, maar wij zijn hier niet de personen die je moet overtuigen om zulke dingen niet meer te posten op de frontpage. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
Het probleem is alleen dat er nog veel meer zaken zijn om rekening mee te houden op de FP. Die zaken krijgt iemand al duidelijk eenmalig voor zich, namelijk in de voorwaarden bij het registreren. Dat niemand die leest is een ander punt :p. Een mogelijkheid tot een extra waarschuwing voor de powermods is er al, in de vorm van pushmessages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Ik zie hier BM in 'nieuws: Youtube experimenteert met directe download video's' niet meer in dan een 0, en jullie?
(is zelfs gemod met +2)

[ Voor 6% gewijzigd door pcgek op 19-01-2009 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
Inderdaad niet heel bijzonder imo.
De 'expert' die +2 gemod heeft, mag wat mij betreft echt z'n modrechten inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het staat gewoon in het artikel, dus inderdaad een 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Degene die RoD aandroeg heb ik een -1 gegeven, hoewel er een link is, is het merendeels offtopic bij dit nieuwsbericht. Wat me ook opviel was de reactie eronder: iceking_e in T-Mobile begint voorverkoop G1. Een +1? Een 0 moet nog wel te doen zijn, maar ik vind het reclame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Die vind ik helemaal té offtopic gaan. Die reactie gaat puur over het bestellen van een iPhone, en daarmee is elke binding met het artikel verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCapK

TheCapK

Deze reactie haalt imho een heel goed punt aan wat je verder nooit hoort in discussies over kopieerrechten en de muziekindustrie. Van mij mag hij dan ook wel een +1 hebben (zeer inzichtvol)!

Over het algemeen vindt ik de reacties in dat topic sowieso redelijk netjes blijven (op een enkeling na die dan ook keihard wordt afgestraft voor zijn over 1 kam scheren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 223418

Is reactie Anoniem: 47000 in 'nieuws: 'Downloaders Adobe Reader komen in erotische chat terecht'' nou echt een 0 waard? Ik vind het toch een -1 hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
Ik vind hem wel grappig :) Van mij een 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
spam inclusief flame met een grappig tintje... wel een twijfelgeval wat mij betreft. Het feit dat dit foxit net zo goed zo kunnen overkomen dan adobe en het dus een nutteloze flame is in een poging reclame te maken overheerst bij mij toch net iets meer dan het grappig gevoel, een -1 van mij dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik kan er wel een onschuldig geintje in zien. De flame zie ik niet zo. Spam vind ik het ook niet, want Foxit is nu eenmaal een bekend alternatief. * RoD geeft een 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
De flame is dat het aan adobe zou liggen (weer een reden om foxit te gebruiken), spammen met foxit is net zo nuttig als zeggen dat je een ipod hebt in PMD en het "geintje" dat je dan wel wat mist heeft ook niks met het gebruik van foxit ipv acrobat reader te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Laatst online: 17-06 19:48

pino85

Im just a Bird in the Sky

Voor mij zakt deze toch af naar de -1, puur vanwege het op de man spelen in de laatste zin anders had ik een 0 gegeven
Denken jullie hier anders over?

Cid Highwind in 'nieuws: 'Nvidia voorziet GT300-gpu van mimd-clusters''

[ Voor 4% gewijzigd door pino85 op 20-01-2009 08:49 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCapK

TheCapK

Anoniem: 261542 in 'nieuws: Intel gaat AMD's Yukon bestrijden met nieuw ultraportable-platform'
Deze reactie was blijkbaar sarcastisch bedoeld maar lokt wel meteen (natuurlijk) weer trolls en flames uit.
Even dat draadje goed in de gaten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

k1n8fisher schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 09:15:
Anoniem: 261542 in 'nieuws: Intel gaat AMD's Yukon bestrijden met nieuw ultraportable-platform'
Deze reactie was blijkbaar sarcastisch bedoeld maar lokt wel meteen (natuurlijk) weer trolls en flames uit.
Even dat draadje goed in de gaten houden?
Van die reply was het verschil voor de edit wel heel lastig te bepalen of het fanboytroll of sarcasme was. Als het al 1 van beide was, dan heb ik 'm nog op -1 gezet zodat anderen weten dat het gewoon ongewenst was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Anoniem: 222963 in 'nieuws: Intel gaat AMD's Yukon bestrijden met nieuw ultraportable-platform',
Rollo in 'nieuws: Intel gaat AMD's Yukon bestrijden met nieuw ultraportable-platform'

Deze op de persoon gerichte reacties hebben wat mij betreft nog een zetje nodig richting -1, dat is iig waar ik ze op heb. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door pcgek op 20-01-2009 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCapK

TheCapK

Delerium schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 09:21:
[...]

Van die reply was het verschil voor de edit wel heel lastig te bepalen of het fanboytroll of sarcasme was. Als het al 1 van beide was, dan heb ik 'm nog op -1 gezet zodat anderen weten dat het gewoon ongewenst was.
Ik bedoelde ook zeker niet te zeggen dat hij na de edit alsnog 0 moet krijgen. Ik waarschuwde alleen even voor de flamewar die het zou kunnen uitlokken!
In dat draadje mag de post van peugeot106xsi ook nog wel wat downmods hebben wegens trolling!

[ Voor 15% gewijzigd door TheCapK op 20-01-2009 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Allebei een edit op (ong)dezelfde tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Beide reacties staan inmiddels terecht op de -1 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
Ik weet niet wat je geëdit hebt, maar eerlijk gezegd boeit me dat ook niet. +1 gegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 91169 in 'nieuws: Telco's bereiden zich voor op drukte door inhuldiging Obama'

Welke idioot heeft die +2 gegeven? Kan iemand die ff checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
Deze reactie heb ik naar -1 gemod. De reactie is misschien behulpzaam bedoeld, maar wel compleet off-topic. Ik zie nu dat iemand een 0 gemod heeft.
Ik vind het toch echt een -1, omdat het gewoon off-topic is. Wat vinden jullie ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

In navolging van die discussie lijkt het mij raar dat vgroenewold telkens +1 krijgt op elke reply, terwijl zijn tegenstander steevast 0 krijgt. Het is niet alsof het intellectueel niveau of het offtopic-niveau van beide personen hun replieken verschillen, enkel de mening. Mij lijkt dat dus op meningmodden.

Ik zou beide +1 geven over de hele discussie voor zover de replieken enige inhoudelijke waarde hebben, maar dat lijkt er wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Over welke reacties heb je het nu? Er staan nogal wat reacties in die subdraad en er staan ook veel van op +1. Ik vind het trouwens niet offtopic. Het is welliswaar een zijspoor, maar wel eentje die de achtergrond aansnijdt van het draadje. Wat mij betreft dus zeker relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
Emile schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 16:29:
Deze reactie heb ik naar -1 gemod. De reactie is misschien behulpzaam bedoeld, maar wel compleet off-topic. Ik zie nu dat iemand een 0 gemod heeft.
Ik vind het toch echt een -1, omdat het gewoon off-topic is. Wat vinden jullie ervan?
Het lijkt mij gewoon een 0. Hij geeft simpelweg aan dat het feit dat TomTom voor WM beschikbaar is niet gelijk is aan dat het voor de meeste PDA's / Smartphones beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
Oke, ben dan iets te streng geweest. Bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Geen idee, de hele draad maar nagelopen. Er staat her en der wel +2 materiaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

RoD schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 16:38:
Over welke reacties heb je het nu? Er staan nogal wat reacties in die subdraad en er staan ook veel van op +1. Ik vind het trouwens niet offtopic. Het is welliswaar een zijspoor, maar wel eentje die de achtergrond aansnijdt van het draadje. Wat mij betreft dus zeker relevant.
Ja, ik bedoedelde niet dat ze absoluut offtopic waren, maar dat ze beide relatief even hard offtopic gingen. :p

En ja nu je het zegt, het is er wat beter op geworden. Misschien moest ik gewoon wat afwachten, want uiteindelijk komen veel posts qua moderatie vanzelf op hun pootjes terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik kan niet ontdekken waarom deze of deze reacties een +1 krijgen.

De eerste is gewoon een keurige 0, maar de tweede vind ik een -1. Meteen iemand met een andere mening uitmaken voor hypochonder is imho niet erg beschaafd, om het niet ronduit een troll/flame te noemen.

En degene die deze troll een +2 gaf mag imho wel eens worden onderzocht door een powermod. De reactie verdient een -1 namelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door wildhagen op 20-01-2009 18:28 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-05 19:46
Anoniem: 112442 in 'nieuws: KPN verdient geen cent aan Digitenne'

Deze reactie is pertinent onwaar, zie ook mijn reactie daarop. Toch staat hij op positief!

Edit: Inmiddels alweer omlaag gemod.

[ Voor 7% gewijzigd door Samopsa op 20-01-2009 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Vind deze Anoniem: 47000 in 'nieuws: Antec presenteert Nine Hundred Two-behuizing' gewoon onschuldig, hij geeft alleen maar aan dat het moeilijk is om wat te zien in een zwart gespoten kast. Een 0 moet toch volgens mij wel kunnen :)

[ Voor 3% gewijzigd door pcgek op 20-01-2009 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 21:28
Volgens mij is er 1 modder behoorlijk aan het mismodden in dat stralings-topic. Weer 1 van mij welke onterecht op -1 staat: vgroenewold in 'nieuws: Samsung haalt 140.000 telefoons terug vanwege te veel straling -update'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
arne schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 16:22:
Ik weet niet wat je geëdit hebt, maar eerlijk gezegd boeit me dat ook niet. +1 gegeven
Dank. Ik edit heel vaak mijn posts aangezien ik bij nalezen vaak een verkeerde zin of spelfouten zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
Ik blijf bezig met jou in dat topic :p. Een 0 dit keer. Maar ik vraag me wel af welke "expert" daar lekker aan het meningmodden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
arne schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 19:25:
Ik blijf bezig met jou in dat topic :p. Een 0 dit keer. Maar ik vraag me wel af welke "expert" daar lekker aan het meningmodden is.
Tsja, meestal maakt het mij weinig uit als ik zelf een reactie +1 vind (van mijzelf) maar het een 0 krijgt. -1 daarentegen slaat echt nergens op, vandaar dat ik dat toch even meldt. Excuses voor de tijd die je had kunnen besteden aan de wereldvrede. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Ben ik het niet mee eens. Nutteloos is discutabel en een -1 vind ik veel te hard aangezien hij op zich wel punt heeft en totaal geen beledigende zaken meldt o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
vgroenewold schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 20:46:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Nutteloos is discutabel en een -1 vind ik veel te hard aangezien hij op zich wel punt heeft en totaal geen beledigende zaken meldt o.i.d.
Wat is volgens jou het nut dan ? Het draag 0,0 bij aan de discussie, is volledig op de man gespeeld en scheert en passant ook nog even 90% van de tweakers over 1 kam.

Waarom nutteloos: Je overtuigt de poster er niet mee, weerleg de claim als je geloofwaardiger wil overkomen, dan zou je eventueel, een kleine opmerking kunnen maken over de ter zake kundigheid. En ik geloof best dat je gelijk hebt in deze discussie, maar jij blijft wel ingaan op de inhoud en niet op de persoon, wat prijzenswaardig is.

[ Voor 27% gewijzigd door Jorrit op 20-01-2009 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het melden dat 90% van de Tweakers zich iets aan mag trekken en dat dit voor vgroenewold niet geldt, vind ik niet inhoudelijk reageren. Dan reageer je op de vorm en dat vind ik ongewenst. Verder staat er niets inhoudelijks in wat dit compenseert dus dan wordt het netto een -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Nadat ik dit zeer informatieve topic heb doorgelezen, waarin alles al is genoemd vind ik deze vgroenewold in 'nieuws: Samsung haalt 140.000 telefoons terug vanwege te veel straling -update' geen meerwaarde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Laatst online: 18-06 09:02
Jorrit schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 20:51:
[...]

Wat is volgens jou het nut dan ? Het draag 0,0 bij aan de discussie, is volledig op de man gespeeld en scheert en passant ook nog even 90% van de tweakers over 1 kam.
Vaak worden begin berichten met -1 beoordeeld maar daaronder gaat de discussie dan wel verder met allemaal +1 en 0. Dan heeft het bericht wel bijgedragen aan een positieve discussie.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
xzaz schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 21:26:
[...]

Vaak worden begin berichten met -1 beoordeeld maar daaronder gaat de discussie dan wel verder met allemaal +1 en 0. Dan heeft het bericht wel bijgedragen aan een positieve discussie.
Onzin, deze berichten dragen zelden bij een een discussie, het lokt alleen maar een persoonlijke discussie uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arne
Bedenk eens een nuttige discussie die uit de genoemde post voort zou kunnen komen dan? Ik kan me alleen een discussie voorstellen over de al dan niet aanwezige kennis bij vgroenewold of een discussie over 90% van de tweakers. Beide lijken mij niet gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Laatst online: 18-06 09:02
Jorrit schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 21:37:
[...]

Onzin, deze berichten dragen zelden bij een een discussie, het lokt alleen maar een persoonlijke discussie uit.
Ik bedoel followups dus mensen die reageren op de post van de -1. Niet de bovenstaande situatie. Dan heeft de post van -1 wel bijgedragen aan de discussie maar krijgt toch -1. Dat betekend dat -1 post zeker wel kunnen bijdragen aan de discussie.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.