Ik heb sinds 2 weken een Dell 10v mini en heb hem direct toen hij binnenkwam gehackt naar Snow Leopard (versie 10.6). Hierbij mijn ervaringen:
Hoe heb ik geinstalleerd:
1. Ik heb de gids op
Gizmodo gebruikt. Het taalgebruik is voor een niet-techno zoals ik prima te begrijpen en alles wordt heel helder stap voor stap uitgelegd met een paar handige foto's.
Ik heb NIET de update van de trackpad gebruikt waar Gizmodo naar verwijst, omdat dat een oude versie lijkt te zijn. Ik heb van het forum van MyDellMini een recente update gehaald voor de trackpad.
2. Het installeren van Snow Leopard was een fluitje van een cent en heel makkelijk om te doen. Ik ben geen techeut, maar meer een 'geavanceerd gebruiker' en heb weinig ervaring met hacken. Veel verder dan een gehackte iPhone ben ik nog niet gekomen, maar dit was uitstekend te doen.
3. BIOS naar een lagere versie zetten was spannend (blauwe schermen en hard gepiep), maar feitelijk ook simpel om te doen.
4. Het koste nog de meeste tijd om de installatieschijf van Snow Leopard over te zetten op een 8GB stickje. Dat duurde bijna 2 uur. De rest ging allemaal vlotter. In totaal heeft het me ongeveer 3 uur gekost, zonder dat ik iets had voorbereid of al had geinstalleerd of gedownload. Na die 3 uur werkte Snow Leopard! Supertof!
Hoe werkt het nu:
5. De trackpad van de Dell valt me erg tegen. Ik gebruik in de praktijk altijd een muis erbij, terwijl ik dat op m'n MacBook Pro nooit doe. De bediening van de trackpad blijft haperen (ook na het installeren van wat updates van de drives voor de trackpad). Voor onderweg is het eventueel wel te doen, maar een muis werkt echt beter. Dit valt me tegen, want ik wil helemaal niet met een muis werken.
EDIT: Na installatie van de nieuwste netbookInstaller (zie tips hieronder) werkt het wel uitstekend. De touchpad is prima te gebruiken en haast vergelijkbaar met de kwaliteit van m'n MacBookPro.
6. Ik heb internet-tethering met m'n iPhone werkend en dat gaat prima (zowel via USB als via bluetooth). Ik kan dus onderweg m'n iPhone in m'n zak doen en dan via de telefoon met m'n netbook online. Zo tof!
Tips voor het gebruik van een netbook naast een andere computer:
7. M'n mail is altijd gesychroniseerd met m'n MacBook Pro, omdat ik een IMAP-mailaccount gebruik. Alle nieuwe mail en de onderhanden mail van lopende klantprojecten staat op de server bij m'n provider. Met m'n MacBook Pro, m'n iPhone en nu m'n AppleDell kan ik dus altijd bij alle recente mail. Superhandig. \
8. Ik heb eenmalig alles van m'n MacBookPro via m'n Time Capsule overgezet op m'n netbook. Voordeel is dat je dan ook direct bijvoorbeeld al je favorieten in je browser goed hebt staan, maar ook dat alle programma's die je ooit op je andere Mac hebt geinstalleerd op je netbook staan. Dus zaken als Office voor de Mac, iWork, Evernote, of mindmap-programma's: alles staat op de netbook en alles lijkt te werken. Beter gezegd: ik ben nog geen programma's tegengekomen die niet op de netbook werken.
9. Ik synchroniseer al m'n belangrijke bestanden met Dropbox (ik gebruikte eerst iDisk maar dat werkte matig). Dropbox synct m'n netbook, MacBook Pro en iPhone, dus heb ik ook op de netbook al m'n belangrijke bestanden van m'n MacBook altijd bij de hand. Ik kan de netbook dus heel makkelijk gebruiken naast m'n echte grote laptop zonder dat ik bestanden niet bij me heb. Daardoor is het heel makkelijk om de netbook een dagje mee te nemen naar een beurs, seminar of een dagje treinen. De grote laptop blijft dan veilig thuis en ik heb niet zo'n zware tas. :-)
Kleine dingen die nog niet goed werken:
10. De slaap-functie werkt nog niet, m'n netbook is bevroren als ik hem weer opstart. Ik heb nog niet uitgezocht of en hoe ik dit kan oplossen, maar sluit hem nu steeds helemaal af.
EDIT: Na de installatie van de nieuwste netbookInstaller werkt dit nu ook.
11. Bluetooth werkt goed, maar het enige nadeeltje is dat het 'hard' aanstaat en dat ik het niet eenvoudig uit kan zetten. Dat is jammer als ik de batterij gebruik en energie wil besparen, verder is het geen groot issue.
EDIT: Na de installatie van de nieuwste netbookInstaller werkt dit nu ook.
12. Heel soms zijn er menu's (bijvoorbeeld onder 'schermvoorkeuren') iets te lang voor je scherm en kun je net niet bij de knoppen die nodig zijn om een instelling te veranderen. Je kunt
hier twee scriptjes downloaden waarmee je de resolutie van je scherm dan snel op 80% zet, zodat alles wel zichtbaar is. Daarna draai je het scriptje voor 100% en is je scherm weer normaal. Je kunt de scriptjes eenvoudig downloaden en als knoppen in je dock zetten. Heel handig!
Samenvattend:
+ Installeren van Snow Leopard op de Dell v10 was bij mij een fluitje van een cent
+ Synchroniseren met Dropbox en IMAP-mail werkt supergoed. Je hebt ook op je netbook alle recente bestanden altijd bij de hand
- De trackpad werkt slecht. Hopelijk komt daar nog een update voor. EDIT: Trackpad werkt nu ook uitstekend na installatie van een update.
Al met al: ik heb nu een tweede zakelijke apple laptop (de Dell netbook) voor slechts E 330. Dit is een geweldige backup en een heerlijk handzaam apparaatje voor onderweg als ik m'n laptop niet mee wil nemen.
Tip: ik heb m'n Dell direct uit de doos gehacked, maar eigenlijk is dat niet handig. Je kunt beter een paar uitgebreide tests met de hardware doen (werkt bluetoot, werkt Wifi, etc) en dan pas gaan hacken. Als je dan problemen krijgt, dan weet je in elk geval dat het niet aan de hardware van je laptop heeft gelegen.
[
Voor 19% gewijzigd door
Verwijderd op 21-12-2009 21:53
]