kor952 schreef op zondag 23 mei 2010 @ 02:14:
[...]
Ik lees toch met enige verwondering jouw berichten omtrent het vervangen van de GPU. Volgens mij zit deze nl. op het moederbord gesoldeerd en is dus niet te vervangen. Of zijn er externe kaarten die via de PCI express card slot werken?
MXM = Pci-express (zie ook GPU-z want die geeft het ook aan dat het pci-express is)
Via de PCI express card slot zou het wel kunnen, alleen deze heeft maar 4 a 8 lanes wat niet de snelheid echt ten goede komt.
De 5650 mobility 1GB GDDR3 zou een MXM 3 kaart eigenlijk moeten zijn. Dit aangezien de Alienware serie(Alienware M17x) van de nieuwere modellen je ook 260mGTX, 280mGTX, mobility 5870, 5870 crossfire kunt krijgen en dit zijn allemaal mxm 3 type B videokaarten.(en geloof me die zitten echt niet gesoldeerd)
Intel® Core™ i5 Processor 520M (2,40 GHz, 3 MB cache)
Genuine Windows® 7 Home Premium, 64bit, Dutch
17-inch WXGA Dual CCFL-breedbeeldscherm (1.440 x 900) – meer dan HD (900p)
Single 1GB ATI® Mobility Radeon™ HD 5870
4.096 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM [2 x 2.048]
160 GB (7.200 rpm) harde schijf met Free Fall-sensor
8X DVD+/- RW Optical Drive (DVD & CD read and write)
45 jaar Collect & Return Hardware Support inbegrepen bij uw pc
Geen beveiliging/antivirusbeveiliging
Dat zou gewoon een losse MXM board moeten zijn, en ik denk dat het in de Studio laptops niet anders is.
Die kaarten komen allemaal van ATI of nvidia. Dell zelf doet ze eigen videokaart bios erin flashen. En dan is het een dell eigens kaart. Dus als je ergens zo`n kaart kan kopen en een dell bios erin kan flashen dan zou het moeten werken, mits het moederbord bios geen blockering heeft en de kaart gewoon accepteerd.
Alleen Intel oplossing en SIS en dat soort dingen worden vaak gesoldeerd.
Dus waarschijnlijk werkt die Dell 5870 ook in de studio, aangezien de vendor ID precies het zelfde zijn.
En als je via de bios de clock snelheden verlaagd (dus aka 5850 = een lager geclockte 5870)
Dan heb je dus een 5850 videokaart.
Met een beetje tunen zou deze kaart best rond de 30watt specificaties kunnen blijven en dus prima in de studio werken.
Alleen de 4570 zou een mxm3 type A moeten zijn
Nou heb ik totaal geen ervaring met een dell hoe hun werken met de aansluiting van de videokaart.
Maar in me vorige FJS PI 1536 -> Geflashed met Alienware M5500
Tot aan de mobililty 4650 en 4670 was het mxm2.1 (wel in extreem beperkte oplage) Want deze kaarten zijn makkelijker te krijgen voor de MXM 3 spec. Alle oudere kaarten zijn allemaal MXM 2.0 /2.1
De nieuwere worden allemaal van type MXM 3 specs voor zien.
Verschil tussen A en B:
Type B is langer en heeft een extern powerboard erbij zitten. (dus alleen voor kaarten die vrij veel stroom nodig hebben.
Type A is korter en heeft dit powerboard niet of minder uitgebreid en dus alleen voor low cost kaarten.
A en B zijn volgens allebei met elkaar uit te wisselen, want connector is het zelfde.
Als je een B in een A notebook wilt plaatsen moet je wel ruimte hebben voor een B, anders zal het niet gaan passen en dus alleen kunnen er A kaarten in.
Draaide zowat bijna alles erop. En die was mxm 2.1
Dus ik weet wel wat ik aan het doen ben.
Heb inmiddels de back lit US keyboard en een 6200 AGN wifi module in bestelling staan.
Dus soon maar eens de notebook uit elkaar trekken om te zien wat voor soort videokaart adapter erin zit.
Dan heb ik:
2de notebook HDD kooi
Backlite keyboard
6200 AGN Wifi (vervanger voor me huidige 1520 half mini N card)
Volgende optie word:
Kijken naar de videokaart mogelijkheden..
Windows HP upgraden naar minimaal professional.
Als ik iets met de videokaart kan doen daarna processor upgrade geven
en 2GB upgraden naar 4GB 1333Mhz.
Zat eigenlijk eerst te denken om voor quad core te gaan, maar zie er denk ik toch vanaf. Omdat ze niet perse sneller hoeven te zijn (wegens de traag geclockte cores) En door de 45nm techniek verbruiken ze mij niet iets te veel en wil gaan tot 35wTDP. Dus waarschijnlijk een Core i5 540m, of een Core i7 620m.
[
Voor 64% gewijzigd door
Robin4 op 26-05-2010 13:52
]
http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.