Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Algemeen Studio/Strobist Topic

Pagina: 1 ... 24 25 26 Laatste
Acties:
quote:
Arrien schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 12:56:
Het maakt niet uit of je op 1/200 of bv 1/15 schiet zolang je maar geen omgevingsicht gaat meepakken.
Dan is de belichtingstijd altijd de synchronisatietijd flitsduur van de flitser, dus bv 1/800 of 1/1500

Dus je foto's zijn exact hetzelfde belicht ook al gebruik je een veel langere sluitertijd
Zover de theorie ja. Maar de praktijk is anders helaas. Opgegeven flitsduur van eigenlijk alle merken is kolder. Bijna alle flitsbuisjes gloeien na en dat geeft een significante hoeveelheid licht af nog waardoor je ook bewogen foto's kan krijgen ondanks de flits als enige lichtbron.

Nieuwe Hybrid Breath te koop, dubbele camera strap

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:52

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

quote:
Nomad schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 16:35:
ik fotografeer in de studio ook op 1/160e. Lelijk maar nodig helaas. Of ik nu met elinchrom, multiblitz, bowens of linkstar schiet, mijn 5d3 en 5d2 kunnen niet zonder donkere onder/bovenkant op 1/200+ .
Ook de 5DMKIII ?!
Ik dacht dat die op 1/250 zat net als de 7D of een 1D body :?

Toen ik weleens met een 400D + een Falcon Eyes achtige set schoot deed ik altijd 1/125 vanwege de shutter dus ik ken het probleem :)

HELP GoT TO THE TOP
DPC GoT WhatPulse Team :)

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:27
Volgens mij heeft 7D 1/250 als synclimiet, maar 5D3 1/200. Maar ik kan het fout hebben :)

Hahn wijzigde deze reactie 29-01-2014 20:09 (8%)

The devil is in the details.

Praktijk is in ieder geval 160 met zowel 5d2 als 5d3 bij mij. 1/200 gaat niet goed.

• Arrien
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22:00
quote:
Nomad schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 14:05:
[...]

Zover de theorie ja. Maar de praktijk is anders helaas. Opgegeven flitsduur van eigenlijk alle merken is kolder. Bijna alle flitsbuisjes gloeien na en dat geeft een significante hoeveelheid licht af nog waardoor je ook bewogen foto's kan krijgen ondanks de flits als enige lichtbron.
Echt nog nooit iets van gemerkt. Ik schiet in de studio meestal 1/125 F9.5 ongeveer, dus lijkt me onmogelijk daarmee nagloeilicht mee te pakken. Misschien als je vol open diafragma gebruikt.

http://www.avfoto.nl

• sweebee
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 15-08 20:34
Nagloeilicht heb ik nog geen last van gehad. Had laatst 2 dames die sprongen tijdens de foto en gewoon helemaal scherp. 1/125e F8.

5DIII + 6D + 15mm Fisheye F/2.8 + 16-35mm L F/2.8 II + 24-70mm L F/2.8 II + 85mm F/1.8 + 70-200mm L F/2.8 IS II + Speedlite 430EX II || MacBook Pro Retina 15 ‘17

• y2kbug
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 26-10-2017
quote:
moozzuzz schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 11:19:
[...]

Interessante vraag. Ik zou denken dat of Nikon een incorrecte max sync speed adverteert, of de flitsset te traag reageert waardoor het moment van volledige sensorbelichting al voorbij is wanneer de flits "in beeld" komt. Op basis van mechanisch vs electronisch gok ik dat de Nikon de schuldige is, maar wellicht kan iemand anders dit beter duiden?
[zout op slakken leg modus] Toch jammer om Nikon de zwarte piet toe te spelen als een Canon 5DII camera niet het gehoopte resultaat geeft met Elinchron lampjes. [/zout op slakken leg modus]

volgens de specs zou de 5DII 1/200 moeten doen voor max sync. En eigenlijk zou ik verwachten van een camera van een dergelijk niveau dat ie dat ook haalt als het gespecificeerd wordt.
Misschien om de Elinchron uit te sluiten zou je het eens kunnen testen met een speedlite.
quote:
Arrien schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 21:17:
[...]

Echt nog nooit iets van gemerkt. Ik schiet in de studio meestal 1/125 F9.5 ongeveer, dus lijkt me onmogelijk daarmee nagloeilicht mee te pakken. Misschien als je vol open diafragma gebruikt.
quote:
sweebee schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:46:
Nagloeilicht heb ik nog geen last van gehad. Had laatst 2 dames die sprongen tijdens de foto en gewoon helemaal scherp. 1/125e F8.
Welke merken studio flitsers hebben jullie?

Reportage flitsers hebben er sowieso geen last van. En Elinchrom in mijn ervaring ook bijna niet. Maar ik weet 100% zeker dat Falcon Eyes, Linkstar, Bowens en zo nog wat meer merken er wel last van hebben.

• TranceSetter
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 15-08 15:51

TranceSetter

Nothing rhymes with orange

Dit is wel een zeer interessant stukje theorie. Vanavond eindelijk tijd om eens fatsoenlijk te gaan testen, dus dan ga ik eens in lange sluitertijden zitten en kijken wat dat doet :) Aan de apparatuur mag het eigenlijk niet liggen als ik het zo lees :)

Mijn website - Flickr - Facebook
5DII + TS-EF17-200 f/2.8-4 L IS USM II + 2xIII + licht

• Arrien
quote:
Nomad schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:13:
[...]

[...]

Reportage flitsers hebben er sowieso geen last van. En Elinchrom in mijn ervaring ook bijna niet. Maar ik weet 100% zeker dat Falcon Eyes, Linkstar, Bowens en zo nog wat meer merken er wel last van hebben.
Ik heb Elinchrom BXRi.

Daarvoor heb ik Linkstar gehad, en bij springfoto's had ik wel eens last van bewegingsonscherpte maar de flitsduur daarvan was ongeveer 1/700 en van de Elinchrom is die een stuk korter.
Dat is ook een van de redenen waarom ik geswitched ben.

Arrien wijzigde deze reactie 31-01-2014 19:01 (4%)

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21:25
quote:
[Canon-fanboy-modus]Ik heb een 40D, 1/250e sync en geen zwarte balken :p :+ [/]

Dit gezegd zijnde, mijn officiële excuses, zal wellicht verschillende posts door mekaar gehaspeld hebben.

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 13-12-2016
quote:
Nomad schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 14:05:
[...]

Het heeft niet met de flitsbuisjes te maken, maar met de ontlading van de flitser. Bij de meeste studio flitsers gebeurt dat op basis van een condensator. Bij een speedlite is het een transistor.

http://www.paulcbuff.com/sfe-flashduration.php :)

Dus een Chinese flitser met een t.5 van 1/700, zal op vol flits vermogen, 50% van zijn flits hebben "geflitst" in 1/700. De overige 50% duurt nog wat langer.

Op het moment dat je het flits vermogen omlaag brengt, zal de t.5 tijd alleen maar langer worden

• sweebee
  • Laatst online: 15-08 20:34
quote:
Nomad schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:13:
[...]

[...]

Ik heb jinbei's

5DIII + 6D + 15mm Fisheye F/2.8 + 16-35mm L F/2.8 II + 24-70mm L F/2.8 II + 85mm F/1.8 + 70-200mm L F/2.8 IS II + Speedlite 430EX II || MacBook Pro Retina 15 ‘17

• Muldert
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 24-06 23:50
Donderdag kwam na slechts zés (!) dagen wachten de Yonguo YN-560 III uit China aan. Geschatte levertijd was 25 februari, en hij kwam 29 januari (22 januari besteld).

Wat een apparaat! Voelt aan als een solide A merk. Stevig plastic, handige bouncecard etc. Prachtding voor een beginner voor maar 52 euro, omgerekend :-)

• CrashOverDrive
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 16-08 10:59
Prima dingen idd. Voelen goed aan en bovenal, flitsen ook goed :P
Als je trouwens voor ~14 euro zo'n RF-603 van ebay trekt voor op je body (602 werkt ook), dan kan je ze ook draadloos triggeren (de III versie van de YN-560 heeft een interne ontvanger).

CrashOverDrive wijzigde deze reactie 02-02-2014 01:01 (3%)

• Homer
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
quote:
CrashOverDrive schreef op zondag 02 februari 2014 @ 01:00:
Prima dingen idd. Voelen goed aan en bovenal, flitsen ook goed :P
Als je trouwens voor ~14 euro zo'n RF-603 van ebay trekt voor op je body (602 werkt ook), dan kan je ze ook draadloos triggeren (de III versie van de YN-560 heeft een interne ontvanger).
Die dingen zijn volgens mij in prijs verhoogd... Wilde er gisteren een bestellen, kon er geen op ebay vinden onder de 39 euro.

• vandijk
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 15-08 15:57
quote:
moozzuzz schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 21:44:
[...]

[Canon-fanboy-modus]Ik heb een 40D, 1/250e sync en geen zwarte balken :p :+ [/]

Dit gezegd zijnde, mijn officiële excuses, zal wellicht verschillende posts door mekaar gehaspeld hebben.
Met de combinatie van 40D met Cybersync triggers en 430EX haalde ik 1/320 zonder balken. Met mijn 5D2's haal ik meestal 1/200. Heel soms zie ik bij 1 van de camera's dan een balk. Die is dan met 1/16o verdwenen.

Met de G11 (geen sluiter) kon ik 1/4000e halen met de cybersync trigger 8) . Het vermogen van de flitser wordt dan wel minder. De sluitertijd is korter dan de duur van de flits

5D2 + grip x 2|EOS M3|EFM 22/2|EFM 18-55|EFM 11-22|EFM > EF|EF12|EF25|8-15/4|17-40/4|24-105/4 IS|70-200/4 IS|14/2.8 II|24/1.4 II|35/1.4|50/1.2|85/1.2 II|100/2.8 IS|135/2|430EX x2|580EX2 x2| Manfrotto|Lowepro| Pelican|Elinchrom

• CrashOverDrive
quote:
Homer schreef op maandag 14 april 2014 @ 01:29:
[...]

Die dingen zijn volgens mij in prijs verhoogd... Wilde er gisteren een bestellen, kon er geen op ebay vinden onder de 39 euro.
Welke `dingen`? :?
Die RF-603 zie ik nog overal op ebay staan voor 12,95 incl verzenden. (wel per 1, er staan ook setjes op ebay, maar als je de YN-560 wilt triggeren heb je er maar 1 nodig omdat die hem intern hebben)

De YN-560 iii voor 43,20 incl verzenden, maar die is nooit goedkoper geweest :>

CrashOverDrive wijzigde deze reactie 14-04-2014 11:03 (13%)
Reden: aanvulling

• Homer
  • Niet online
quote:
CrashOverDrive schreef op maandag 14 april 2014 @ 11:02:
[...]

Welke `dingen`? :?
Die RF-603 zie ik nog overal op ebay staan voor 12,95 incl verzenden. (wel per 1, er staan ook setjes op ebay, maar als je de YN-560 wilt triggeren heb je er maar 1 nodig omdat die hem intern hebben)

De YN-560 iii voor 43,20 incl verzenden, maar die is nooit goedkoper geweest :>
De RF-603, http://www.ebay.com/sch/i...RF-603&_sacat=0&_from=R40 goedkoper dan $29 incl verzendkosten staan ze er niet.

De YN-560 III zie ik wel vaak voor rond de ¤45 incl. verzendkosten.

• CrashOverDrive
Ik zie ze op jouw link ook. Sorteer eens op prijs :P
Of gebruik deze, staat al goed ;)

• Homer
  • Niet online
Pff ik zocht naar setjes.. Maar voor de Yongnuo heb je dat niet eens nodig idd.. My bad.

Ik heb al een 430EX II en wil wat uit gaan breiden. De volgende dingen staan op het lijstje:
YN-560 III
Light stand (http://www.ebay.nl/itm/Ne...ash=item1c3e459ce4&_uhb=1)
Softbox (http://www.ebay.nl/itm/So...60cm-24-x24-/320883593548)

Voldoet 2 meter maximale werkhoogte voor een licht statief? Of is hoger aan te raden?

Homer wijzigde deze reactie 14-04-2014 11:37 (86%)

• moozzuzz
quote:
Homer schreef op maandag 14 april 2014 @ 11:22:
Light stand (http://www.ebay.nl/itm/Ne...ash=item1c3e459ce4&_uhb=1)
Voldoet 2 meter maximale werkhoogte voor een licht statief? Of is hoger aan te raden?
Ik ben altijd van plan geweest om de L3900 Heavy Duty lightstand van FE aan te schaffen, vanwege vermeende robuustheid en de extra hoogte. Doch onlangs lijkt het FE (en Linkstar) hun gamma wat aangepast te hebben waardoor er meer mogelijkheden zijn mbt statieven >2m. Twijfelaar die ik ben vraag ik mezelf nu af op ik de meerprijs (enkele tientallen euries in geval van 2 statieven) voor de >3m wel wil geven.

Ter info:
- FE L3900 (394cm) kost zo'n 55/stuk
- LS LS-39Y (390cm) kost zo'n 55/stuk
- FE L2900 (384cm) kost zo'n 45/stuk
- LS LS-29Y (290cm) kost zo'n 45/stuk
- Visico LS 8008 (292cm) kost zo'n 35/stuk (nooit eerder v dit merk gehoord - zoveelste kloon wellicht)
- LS L-30L (300-cm) kost zo'n 35/stuk

Verder nog op zoek naar een betaalbaar striplight... tips welkom!
http://benel.nl/webshop/s...-balhoofden/lampstatieven hier heb je wel wat mogelijkheden qua statieven.

Ik heb zelf deze:
http://benel.nl/webshop/s...ef-ls-806-114-260-cm.html

en deze:

http://benel.nl/webshop/s...ab-heavy-duty-394-cm.html

Beiden bevallen goed voor hun functie. De 806 is kleiner, goedkoper en prima op zich. De heavy duty heb ik 2 van voor mijn grotere boxen (150cm octa, 160cm striplight en mijn 230cm plu).

• Siparti
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23-06 18:56
Lang naar een geschikt topic gezocht, ik denk dat deze het meest in de buurt komt.

Een vriend van me heeft me gevraagd om een groepsfoto van de +-25 medewerkers van z'n bedrijf te maken.
Op zich geen probleem maar hij wil dat ik de foto later aan kan passen door medewerkers te verwijderen/toevoegen, zodat niet iedere zoveel maanden iedereen aanwezig hoeft te zijn als er wat verandert in het personeelsbestand.

Ik denk dat het wel te doen is maar tast nog een beetje in het duister over hoe ik hier vorm aan moet geven.
Twee flitsers met paraplu's neerzetten, stuk tape op de grond plakken en iedereen 1 voor 1 op dezelfde plek laten staan en fotograferen (om vervolgens alles uit te snijden en bij elkaar te plakken)?

Heeft iemand al eens zoiets gedaan en wat tips voor me? Of voorbeelden? Ik hoor het graag :)
Via Google kwam ik alleen maar 'group shot tutorials', actions en presets tegen.

• Muldert
Pfoe, klinkt als een klus! Je wilt een groepsfoto maken, waar je iedereen er zomaar uit kan knippen? Dit is niet te doen, als de middelste persoon van de middelste rij vertrekt..

Ik denk haast dat ik het niet snap, want dit klinkt als een absurde opdracht :-)

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Wat je zoekt is dit:

Lijkt me?

Het gemakkelijkste is om iedereen los van elkaar te fotograferen voor een witte backdrop (evt. een greenscreen als de achtergrond een kleur moet hebben, en een zwarte backdrop als de achtergrond in elk geval zwart moet zijn. Dit laatste zou ik je echter afraden: van wit in het echt naar zwart in post gaat beter dan andersom). Een simpele lichtsetup (1 key met reflector, 1 hairlight) moet dan voldoende zijn om mensen individueel te belichten, maar let er wel op dat je de achtergrond apart zult moeten belichten en daar, om een egale lichtverspreiding te krijgen, wel genoeg lichten en modifiers voor nodig hebt. Een egale achtergrond is hier extra belangrijk omdat je anders heel veel werk in Photoshop hebt (ongeveer 25 keer zo veel :+ ).

Achteraf in Photoshop zul je de afbeeldingen over en naast elkaar moeten leggen om zo een "composite" te maken. Voordeel van de simpele, goed belichte achtergrond is dat je niet met de magic selector tool aan de slag hoeft, maar je al een heel eind moet kunnen komen met layer blend modes. Zoeken op Google met de term "Photoshop composite group photo" moet je wel verder helpen.

Het belangrijkste is dus om een cleane achtergrond te hebben, een vooraf bedachte (simpele) lichtopstelling en elke keer exact dezelfde foto te maken. Een studio of afgesloten kamertje met kruisje op de grond is dus ideaal om de portretten te maken. Bepaal ook op welke afstand je de lichten van je onderwerp zet en waar je je reflectors positioneert. Staat onnatuurlijk als de key opeens van links komt terwijl 20 andere onderwerpen van rechts zijn belicht.

Daarnaast (redelijk obvious): bewaar alle individuele RAW's en PSD's, zodat je later e.e.a. nog kunt aanpassen (naar zwart-wit omzetten bijvoorbeeld) zonder dat alle foto's opnieuw genomen moeten worden.

tobiasvs wijzigde deze reactie 06-10-2014 21:39 (16%)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Siparti
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 23-06 18:56
@Muldert Dat is het idee inderdaad. Ik denk dat ik, door iedereen los te fotograferen, de middelste persoon relatief makkelijk kan verplaatsen/verwijderen.

M'n Google opdracht is inmiddels ontwikkeld tot 'composite group shot' en ik begin zowaar wat voorbeelden te vinden (http://jbaumgart.wordpres.../large-group-small-space/)
Iemand hier ook ervaring mee?

@tobiasvs ik zag je post pas nadat ik gepost had, bedankt voor je reactie! Nuttige tip over de achtergrondbelichting, nog niet zo over nagedacht (ik was nog in de veronderstelling dat het vooral veel 'refine (selection) edge'-werk ging worden in Photoshop).

Siparti wijzigde deze reactie 06-10-2014 22:13 (26%)

• moozzuzz
Aan te raden is een chroma key achtergrond te kiezen hiervoor :-) Sowieso zal het een huzarenstukje worden om dan iedereen samen te plakken: mensen genereren nu eenmaal ook schadum en voor een goed resultaat zal je je dus kunnen amuseren om overal schaduw bij te werken.

• Arrien
Bij chroma-key moet je wel erg opletten dat je geen groene zwemen in het haar of kleding krijgt, dat is erg lastig te verwijderen. Dus je zou dan veel ruimte moeten houden tussen de personen en de achtergrond.

Als je achtergrond wit blijft zou ik zelf ook op wit fotograferen.

• moozzuzz
quote:
Arrien schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 23:46:
Bij chroma-key moet je wel erg opletten dat je geen groene zwemen in het haar of kleding krijgt, dat is erg lastig te verwijderen. Dus je zou dan veel ruimte moeten houden tussen de personen en de achtergrond.
Goed punt :^) En ik die dacht dat het aan mijn bewerkingsskills lag :p

• the mod man
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 00:08

the mod man

iets van beeldmaker

Kickje!

Ik had wat tijd over vandaag. Valt zeker nog wat aan te verbeteren maar dat zie ik de volgende keer wel. Weerspiegeling is 100% echt. De ondergrond moet ik nog even goed reinigen (de eerste foto was echt dramatisch)

Belicht met 2 speedlights van achter en 1 speedlight op camera die tegen een reflector bounchde recht boven de camera.

I can't wait to shoot!

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 23:43

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Haha, nice! Custom flesjes, of photoshop? :)

Woutoud.com

• moozzuzz

• the mod man
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 00:08

the mod man

iets van beeldmaker

quote:
Woutoud schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 23:50:
Haha, nice! Custom flesjes, of photoshop? :)
Photoshop enkel om de achtergrond echt volledig zwart te krijgen en het flesje te dupliceren.
quote:
moozzuzz schreef op vrijdag 07 november 2014 @ 23:52:
[...]

De volgende keer met écht bier ;^)
Dit is m'n eigen bier jah :9 Gekregen van ID-T/Sensation/Heineken _/-\o_

the mod man wijzigde deze reactie 08-11-2014 00:07 (35%)

I can't wait to shoot!

• Hoicks
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 03-08 22:49

Hoicks

Techno!

Ik heb een Yongnuo Yn-560 TX met een tweetal Yongnuo YN-560 III flitsers. Nu wil ik eigenlijk ook mijn SB-700 bedienen via de controller op RF-603.

Is er een flitsschoentje welke ook de flitsintensiteit en zoomkop van mijn SB-700 kan aanpassen via de bovengenoemde controller?

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• Muldert
Gaat per definitie niet werken. Dit zou betekenen dat de flash zijn levels terugkoppelt aan de receiver en dat doet hij niet (niet met een Yongnuo compatible receiver tenminste).

• Acolyte57
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15-08 14:16

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

De opvolger van de YN560-III is aangekondigd, de onverwachte -IV :')

http://flashhavoc.com/yongnuo-yn560-iv-flash-announced/

Deze heeft een TX ingebouwd, dus voortaan kun je vanaf één YN560-IV al je andere YN560-III of -IV's instellen.

Acolyte57 wijzigde deze reactie 10-12-2014 01:59 (3%)

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• jazzVL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 26-06-2017
goh zie hier vaak het merk YongNuo voorbij komen, heb op wat youtube video's van fotografen wel vaker gezien dat ze dit merk gebruiken. Hoe zijn deze flitsers eigenlijk, zie goede reacties in dit topic. Zelf heb ik nu een mecablitz metz 52. Tijdens mijn laatste bezoek in hongkong zag ik dat deze daar veel goedkoper is (175 euro of zo en hier 239 ongeveer)
Maar zelfs voor de prijs van eentje in hk kan je 3 van die YongNuo flitsers halen? Zelf wil ik uiteindelijk mijn flitser namelijk opbouwen naar 3 flitsers en als die YongNuo zo goedkoper zijn dan is dat natuurlijk qua budget beter :P
Voor mijn wiresless flash gebruik ik nu eentje van "pixel pawn TF-361"
Is zo'n metz 52 het extra geld waard? Of is het met flitsers meer van "een flits is een flits" :P

"If u do something do it with style, or do it at all."

• moozzuzz
5 jaar geleden zou ik Metz aangeraden hebben tov Yongnuo, nu omgekeerd. Ik heb 2 YN560III's die ik kan aansturen met m'n 560TX, werkt perfect :). Ik vermoed dat je op vlak van lichtkleur op reportage flitsers sowieso niet erg streng mag zijn, maar verder lijkt 't tegenwoordig wel op te gaan: een flits is een flits ;^). De chinese handleiding bij m'n 560TX was de enigste drawback.

• jazzVL
heb je voor een Yongnuo flitser aparte wireless triggers nodig specifiek voor Yongnuo of zou ik voor de transmitter die ik nu heb voor de metz gewoon een extra receiver kunnen halen om een Yongnuo flitser aan te sturen?
Prijs verschil voor de Yongnuo vergeleken met de metz is echt gigantisch dus al zou die ietsjes minder zijn dan is het misschien zelfs te overwegen :P (als die flitsers echt slechter zijn dan natuurlijk niet, maar hoor weinig slechte verhalen over die flitsers?)

• Acolyte57

Acolyte57

quote:
jazzVL schreef op zondag 14 december 2014 @ 22:26:
goh zie hier vaak het merk YongNuo voorbij komen, heb op wat youtube video's van fotografen wel vaker gezien dat ze dit merk gebruiken. Hoe zijn deze flitsers eigenlijk, zie goede reacties in dit topic.
QC is hit en miss, zoals chinese producten vaak zijn. Mijn eerste YN flitser die op de Strobist markt gericht was (5+ jaar geleden) had ik praktisch DOA. Eerste keer dat ik 'm uitprobeerde deed ie *poef* in een flits van rook en gesmolten condensators. Geld teruggekregen maar toch jammer. Daarentegen zijn er duizenden mensen over de hele wereld die geen problemen hebben met de huidige generaties, of in ieder geval meteen een prima werkende opgestuurd kregen toen ze defect bleken. Ze worden gezien als meest bang-for-buck, vooral met het nu ingebouwde trigger systeem waarmee je ook de sterkte van elke afzonderlijke flits draadloos kunt instellen vanaf een remote of de nieuwste generatie flits (de -IV). Nooit meer een softbox open te hoeven halen en een statief naar beneden te trekken om de power in te stellen, gewoon vanaf je camera met een paar kliks, klinkt mij ideaal. Ben nu zelf aan het kijken naar een setje van 3 YN's om op over te stappen voor klein studiowerk.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• trinite_t
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 03-08 14:09
Ik ben al een tijdje opzoek naar een set betaalbare statieven + paraplus (liefst met dubbel functie) (2x paraplu, 2x statief + swiffels). Ik kan niet veel vinden en als ik wat vind is het direct heel duur, of er wordt niet verstuurd naar NL.

Verder zit er aan te denken om als triggers de YN622C-TX + YN622C te kopen. Ik heb al een speedlite, zouden jullie er dan een zo goedkoop mogelijke flitser bij kopen? of toch ook een YN560IV?

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• moozzuzz
Dat is afhankelijk van wat je wil doen. Speedlites hebben in de regel een veel kortere flitsduur dan gewone toortsen. Handig voor beweging. Mixen speedlite+toorts lijkt me lastig gezien de kleurtemperatuur in de regel niet gelijk is. De YN560III of opvolger hebben het grote voordeel dat ze al een receiver hebben zitten, dat zal je met de meeste toortsen niet hebben (zonder een maandloon kwijt te zijn ;) ).

Ben zelf ook al een tijdje op zoek naar zo'n setje overigens.

• trinite_t
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 03-08 14:09
Voor nu denk ik eerst maar eens speedlites. Het grote voordeel is dat het lekker portable is. En ik weet nog niet hoeveel ik er mee verder ga. (alhoewel het wel steeds leuker wordt). En aanschaf prijs is ook wel belangrijk. Een set studio flitser kan altijd nog. Dan is het geld voor de speedlites niet verloren (is dan ook alleen maar 1 extra flitser)

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

• Ingel
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 20-03-2015
Ik ben ook aan het experimenteren en heb toevallig deze week een setje 560 IV besteld van onderstaande e-bay verkoper, was binnen 4 dagen in huis aangezien uit DE verzonden en werkt prima. Natuurlijk altijd een risico ivm garantie, maar het is wel cheap.

http://www.ebay.de/itm/Yo...sand-aus-DE-/161521766081?

EOS M, EF-M 11-22, 18-55, 22, Minolta 200 2.8, Canon FD 50 1.4

• Acolyte57

Acolyte57

Nice! Hoeveel heb je er gekocht? Bevallen ze?

• jazzVL
goh thnx voor alle info, dat er risico is dat ze gelijk overlijden kan ik me voorstellen, maar met dat prijs verschil kan je gemakkelijk nog eentje kopen.
die YN560III met ingebouwde receiver kan je die dan ook met niet YTN transmitters bedienen? want dat zou idd voordeel zijn dat je geen aparte receivers hoeft te kopen.
Denk dat ik toch paar van die YN flitsers ga proberen, het blijft voor mij een hobby en niet iets waarmee ik geld verdien :P
ttl remote tranceiver was daarom ook buiten budget, het moet immers wel leuk blijven :) (ook voor de $$)

jazzVL wijzigde deze reactie 15-12-2014 13:30 (26%)

• Muldert
Ik koop zelf regelmatig YN-560III's in uit China voor 52 euro per stuk. Prima verkoper, al zo'n twintig zonder problemen en zonder doane binnengekregen. Als je interesse hebt kan ik zijn naam wel even doorspelen :-)

• Ingel
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 20-03-2015
Het zijn mijn eerste flitsers, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar voor de hobby lijkt het me zeker prima. Ik heb er twee gehaald, totaal 124 euro, nog goedkoper dan een tweedehands canon flitser. En even duur als zo'n versie III, dus daarvoor hoef je ook niet te twijfelen.

Ik heb ze pas heel even geprobeerd, bevalt op het eerste zicht goed, voelt degelijk aan, maar of ze lang meegaan is natuurlijk nog af te wachten. Je kan bijvoorbeeld de ene op de camera in tx mode zetten en daarmee bij de andere (in rx mode) remote sterkte en zoom instellen. Ik heb nog zo'n 605 trigger onderweg uit China, waardoor ik ze allebei als rx off-camera kan gebruiken, dan moet ik wel op een van de flitsers de sterkte instellen, je kan natuurlik ook zon 560tx halen, maar dat leek me wat groot voor op de M. Erg flexibel dus. Er zit zelfs een redelijk begrijpbare engelse handleiding bij.

Nu knutselen aan de DIY beauty dish of softbox om het allemaal lekker goedkoop te houden ;-)

EOS M, EF-M 11-22, 18-55, 22, Minolta 200 2.8, Canon FD 50 1.4

• jazzVL
@Muldert thnx voor het aanbod, maar hoeft niet. mijn schoonzus gaat in januari naar hongkong en in januari komen een oom en tante vanuit hk naar nederland.
zolang ik maar precies aan kan geven wat ik wil hebben dan kunnen zij dat meenemen :)

Ik ga denk ik wel een YN flitser halen, voor die prijs is het wel het proberen waard. Nu nog even huiswerken om te kijken voor welke

• Acolyte57

Acolyte57

Ja ik twijfel of zo'n TX niet toch ook handig is voor op de camera, anders moet je daar altijd ook een -IV op dragen. Dat is toch wat zwaarder dan zo'n oude CTR301 trigger die ik nu gebruik.

• moozzuzz
zo'n tx kost ook de wereld niet eigenlijk hé - 35 ofzo uit het hoofd?

• Acolyte57

Acolyte57

True, kan ik er net zo goed bij kopen idd.

Weten jullie nog een goedkope beauty dish voor met speedlights te vinden, ergens in de 22" range? Ik blijf steeds weer verrast dat dat die dingen zo duur zijn, zelfs op de usual china/ebay sites.

Overweeg namelijk anders dit te DIY'n: http://www.ishootshows.co...graphers-diy-beauty-dish/
Maar aangezien ik nog niet eerder met metaal heb gewerkt (maar op zich de tools wel heb) is dat toch een twijfelpuntje. Kan me voorstellen dat dat ook goed mis kan gaan :')

• moozzuzz
Iemand ervaring met Illustar. Het zou een Belgisch / EU merk zijn, doch aan prijssetting en naambekendheid te zien wellicht eerder een rebranded chinees. De vraag is dus welke kwaliteit mag ik verwachten... Mijn google kunde vindt niet meteen relevante informatie (zit te kijken naar 800Ws toortsen (eg: FI 800D)).

• Sjoerdfoto
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 16-08 11:59

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

quote:
Acolyte57 schreef op woensdag 17 december 2014 @ 17:08:
True, kan ik er net zo goed bij kopen idd.

Weten jullie nog een goedkope beauty dish voor met speedlights te vinden, ergens in de 22" range? Ik blijf steeds weer verrast dat dat die dingen zo duur zijn, zelfs op de usual china/ebay sites.

Overweeg namelijk anders dit te DIY'n: http://www.ishootshows.co...graphers-diy-beauty-dish/
Maar aangezien ik nog niet eerder met metaal heb gewerkt (maar op zich de tools wel heb) is dat toch een twijfelpuntje. Kan me voorstellen dat dat ook goed mis kan gaan :')
Heb zelf ook een BD geknutseld. 34cm bowl van de Xenos (groter kon ik ff niet vinden.

Gat in geboord van 10cm. Falcon eyes adapterring gekocht en erop gebout. Zwart/wit gespoten. Reflector van verwarmd/gebogen plastic, op 80mm bouten gezet en gaan.

Nikon D610 + glas, licht en pootjes | MacBook Pro Retina 13,3" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 09-07-2017
Is het verschil in richtgetal van 28 (SB700) en 38 (SB800) echt heel duidelijk merkbaar in de praktijk? Ik heb de SB800 gehad en daar was ik erg tevreden mee, maar ik heb verder geen ervaring met flitsers. De SB700 lijkt me sneller te bedienen en is moderner. De keuze zou voor mij puur afhangen van de flitskracht. De SB800 gebruikte ik amper op volledige kracht, maar ik heb daar niet mega veel ervaring mee. Ik was eigenlijk nog veel aan het experimenteren binnenshuis.

PS. Het gaat er vooral om of er tijdens het gebruik van bijvoorbeeld umbrella's en softboxes, snel tekort is aan flitskracht of niet. Ik heb wel het idee dat de flitskracht flink omhoog moest met een umbrella als die bijvoorbeeld 2 meter bij een onderwerp vandaan staat.

Luxicon wijzigde deze reactie 08-05-2015 02:03 (23%)

Nikon D7100 | Sigma 18-35 f/1.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jowblow
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14-08 19:10
quote:
Muldert schreef op maandag 15 december 2014 @ 13:45:
Ik koop zelf regelmatig YN-560III's in uit China voor 52 euro per stuk. Prima verkoper, al zo'n twintig zonder problemen en zonder doane binnengekregen. Als je interesse hebt kan ik zijn naam wel even doorspelen :-)
Als je zijn naam wilt delen graag! Ik ben hier wel in geïnteresseerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 13-08 11:54

Msel

...

Beste Tweakers,

Ik maak voor mijn werk de productfoto's (van urnen) en nu ben ik bezig een semi professionele studio in te richten. Omdat dit voor mij de eerste studio is die ik inricht hoor ik graag jullie adviezen vooral m.b.t. de kwaliteit van de merken. Liever wat meer geld uitgegeven dan een miskoop.

De ruimte wordt 3,5 m x 3.5 m met grijze muren. De grootste producten die ik schiet zijn 35 cm hoog en 20 cm breed die ook als set van 3 urnen worden gefotografeerd. De standaard 275 cm papieren rollen zijn dus groot genoeg.

Ik had de volgende flits set in gedachten:
http://www.bonjourfoto.nl...io-Flitsset-Digitaal.html (Linkstar LFK-250D)

Verder dacht ik aan de volgende fototafel óf een simpel achtergrond systeem met rollen papier en een gewone tafel eronder.

Het doel is om sfeervolle productfoto's te maken waar ik kan spelen met licht, scherpte/diepte en mooie echte schaduwen. Voorheen knipte we alles los en daar stappen we compleet vanaf.

De materialen die gefotografeerd worden variëren van messing, glas, keramiek, hout, marmer etc.

Dit is ongeveer het mikpunt qua fotografie:

Mijn vragen die hieruit volgen zijn:
  • Is 250 wat genoeg voor deze ruimte?
  • Zijn de lampen van voldoende kwaliteit?
  • Is de fotoruimte groot genoeg voor wat ik wil?
Mocht iemand nog meer vragen nodig hebben dan hoor ik dat graag!

ASROCK 990FX X3 | AMD FX-8350 | ATI HD 5670 | 8GB DDR3-1333 | SAMSUNG 830-256GB | ADATA S510-64GB | SAMSUNG HD103SI 1TB | SEAGATE ST310005 1TB | WIN7 PRO X64

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 18-07 20:43
Wat betreft lichtopbrengst is je ruimte niet heel relevant, meer hetgeen je wilt fotograferen. Voor urnen is 250 Ws meer dan zat. Je hebt niet zoveel scherptediepte nodig dus hoef je geen klein diafragma te hanteren dus heb je altijd licht genoeg.

Kwalitatief roept iedereen altijd maar wat, iedereen heeft wel een Miele wasmachine die steeds kapot ging en een ander heeft een Indes(h)it die het al 20 jaar volhoudt. Dat is voor studiospul niet anders, wel is het zo dat een merk als Elinchrom zich uitsluitend richt op professionals en daarom veel positieve geluiden kent; een merk als Linkstar heeft ook beginners-spul met kunststof flitsers.
Daar wordt door profs altijd wat lacherig over gedaan. Die hebben thuis voor 10K aan Broncolor staan en vinden een flitssetje van 200 euro daarom per definitie meuk. Logisch, want Broncolor verkoopt een simpel aluminium lampstatief voor prijzen waar je in India een nier voor koopt.

Het professionele segment van Linkstar, dus de metalen bodies met Bowens-koppeling etc is echt heel degelijk. Een Elinchrom flitser is misschien wat meer verfijnd in termen van instelopties, maar daar betaal je dan ook het viervoudige voor en de accessoires zijn helemaal schofterig duur (terwijl alle parapluutjes uit dezelfde fabriek komen).

Je ruimte is groot zat. Een stelregel is dat je qua afstand tot je onderwerp 1 tot 2 keer de diameter van een lichtvormer (softbox of plu) moet aanhouden dus dat lijkt me hier max 2 meter.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Msel

Msel

...

Bedankt voor je informatie Captain Pervert!

De bedoeling is om van elk product een functionele foto te maken (volledig scherp) en een foto waar ik inzoom op een detail van de urn met beperkte scherpte/diepte (meestal F2.2). Ik werk met de Canon 50 mm 1.8 maar ben van plan nog een lichtsterke 24mm prime aan te schaffen vanwege de rkleine ruimte.

Gaat dit nog problemen opleveren?

ASROCK 990FX X3 | AMD FX-8350 | ATI HD 5670 | 8GB DDR3-1333 | SAMSUNG 830-256GB | ADATA S510-64GB | SAMSUNG HD103SI 1TB | SEAGATE ST310005 1TB | WIN7 PRO X64

• moozzuzz
Zonder je op kosten te willen jagen, maar mss moet je ook bedenken hoeveel flitsers je wenst in te zetten (eg heb je genoeg met 2+reflectieschermen). Hier op de Thalys (met een klote wifi) heb ik je link niet opengedaan, maar draadloze besturing is erg fijn, zeker in relatief kleine ruimtes. Als je de ruimte permanent kan inpalmen is een vinyl degradé een interessante optie in de toekomst. Vinyl is makkelijk wasbaar terwijl papier snel vuil wordt, scheurt, ...

• Captain Pervert
quote:
Msel schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 13:12:

Gaat dit nog problemen opleveren?
Nee. :) Zeker niet.
Wat betreft draadloos flitsen koop je bij die flitsset een draadloze zender+ ontvanger zoals mijn bovenbuurman zegt bijv zoiets, dat werkt prima en is eigenlijk wel een must. Traditioneel zitten er bij flitsers nog steeds sync-kabels, maar dat is een fossiel uit de tijd dat triggersets nog heel duur waren. De benodigde aansluiting voor een sync-kabel zit bovendien tegenwoordig alleen nog op high-end SLRs zoals categorie Canon 5D en hoger.

/edit
Vinyl is inderdaad heel tof, maar is pas nodig als je per dag 3 shoots doet met kinderen, huisdieren of handelt in tweedehands fietsen en motoren. Voor een paar urnen moet je gewoon een papierrol van 6 tientjes hebben en niet een vinylrol van het drievoudige. Dat haal je er echt niet uit, met een paar uurnen gaat een papierrol van 11 meter eeuwig mee.

Dit soort aanbevelingen doen me denken uit de tijd dat ik in een PC-winkel werkte, daar kwamen mensen met hun nerd-neefje naar de winkel voor een Word/surf/patience PC en op aanraden van dat neefje kochten ze een PC die drie keer duurder was dan nodig omdat dat neefje dat tof vond. :P

Captain Pervert wijzigde deze reactie 27-05-2015 15:00 (31%)

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Om de schaduwen zo zacht te krijgen als op de voorbeeldfoto is een flinke paraplu wel aan de raden trouwens, met dat kleine pluutje uit die set gaat dat niet lukken denk ik.

//Edit: de softbox is wel van een redelijk formaat, maar zal wel een wat ander resultaat geven.

Woutoud wijzigde deze reactie 27-05-2015 15:44 (22%)

Woutoud.com

• SndBastard
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 14:04
Voor productfotografie zou ik er toch al een beetje rekening mee houden dat je enorm veel reflectieschermen / platen, kaarten etc nodig gaat hebben. De keren dat ik productfotografie deed was ik er in ieder geval altijd een uur of wat mee aan het tweaken voordat het licht precies goed viel. Langer als het ook nog glanzend was...

• Msel

Msel

...

Draadloos flitsen was ik al van plan. Had al gelezen dat het inderdaad een must is voor die prijs.

Bedankt voor de tip Woutoud! Ik wilde al wat extra props en plu's aanschaffen maar ben met eerst aan't oriënteren op de pure basis. Weet iemand of die softboxen en plu's uit china wat zijn voor erbij?

Heb in de loop der tijd al een boel foamplaten, achtergronden en andere knutsels bijeengesprokkeld. Zit er wel aan te denken om nog 2 reflectieschermen op statief erbij te nemen voor de reflecterende spullen.

Ik ga deze basisset voorstellen en zo snel mogelijk aanschaffen zodat tijd genoeg heb om te oefenen met deze setup! De deadline is om in oktober 400 urnen(sets) te fotograferen in de bovengenoemde stijl. Krijg er zin in!

Bedankt tot zo ver!

Msel wijzigde deze reactie 27-05-2015 23:56 (7%)

• Captain Pervert
Een Broncolor paraplu van een meter kost 60 euro, een Chinese kost 15 euro. Wil dat zeggen dat je na drie keer openklappen het doek aan flarden hebt en de metalen stokken in je oogballen hebt steken? Nee natuurlijk niet.
De dure merken focussen zich op de apparatuur, het kan helemaal niet uit een productielijn op te zetten voor paraplu's. Die dingen komen vrijwel allemaal uit dezelfde Chinese fabrieken, alleen met een ander labeltje eraan.
P.S. misschien moet je die flitsset-shop eens mailen of er icm de tafel/achtergrond nog een goede combi-prijs mogelijk is

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Ik heb twee 150 cm. paraplu's van ¤100,- en een 100 cm. van twee tientjes. Nou, dat verschil is echt wel merkbaar! ;)

Woutoud.com

• Captain Pervert
Die vergelijking gaat mank, pak er maar eens een goedkope paraplu van 150 cm bij en je zult zien dat die ter ondersteuning van de grootte net zo stevig is. Daarnaast moet je je afvragen of je echt een paraplu van 100 euro aan wilt raden aan iemand die een keer een weekje urnen gaat schieten. 100 euro geef je uit als schoolfotograaf, als je 5x per dag je zootje moet opbouwen en afbreken en het 20 jaar mee moet gaan.

Tweakers zijn van nature geneigd totaal overpowered adviezen te geven. Urnen fotograferen met vier lichtpunten? Welnee... Apple fotografeert hun nieuwe telefoons misschien zo, maar dat gaat om miljarden, het wordt uitgeprint ter grootte van bushokjes, dat moet 114% perfect zijn. Maar iemand die een urn wil uitzoeken, gaat die letten op de fotografische perfectie of vindt die 98% ook genoeg?

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Het enige dat ik aanraad is om een grotere paraplu te halen, indien super zachte schaduwen nodig zijn. Het maakt mij niet uit hoe duur die vervolgens is. Voor een 150 cm. model ben je dan al gauw ¤60,- kwijt, maar die zal het ongetwijfeld prima doen.

Ik ben het met je eens dat een goede achtergrondrol en twee flitsers met adequate modifiers ruim voldoende is om nette foto's van urnen te kunnen maken. Dat hoeft zeker geen kapitalen te kosten.

Woutoud.com

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:28
Ben ik te pragmatisch als ik stel dat je ook een touwtje kan spannen en daar een laken overheen kan gooien? Joe McNally haalt er goeie resultaten mee, en de opbouwtijd maakt voor een eenmalig klusje ook niet veel uit lijkt me ;)

I'm a photographer, not a terrorist

• Captain Pervert
Kan prima, maar een laken moet je eigenlijk apart uitlichten met minimaal 1 extra flitser (kom je toch uit op extra flitsers :P) vanwege de kreuken en vouwen. Bij papier of vinyl hoeft dat niet echt, tenzij je onderwerp veel schaduwen geeft (bij personen vaak het geval). Maar bij simpele producten heb je van hoofd- en invullicht genoeg afvallend licht om de achtergrond prima helder te krijgen.

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:28
Ah, ik doelde meer op het gebruik van het laken als oversized plu (dus lichtbron en niet achtergrond). Qua achtergrond heb je zeer waarschijnlijk gelijk door kreuken!

I'm a photographer, not a terrorist

• g0tanks
  • Laatst online: 22:40
Ik heb het een en ander gelezen over 'outside portrait photography' en zie dat je met een simpele reflector en natuurlijk licht vaak al erg mooie resultaten kan krijgen. Echter is zo'n reflector erg lomp als je geen extra persoon hebt om te helpen. Vaak wordt ook nog naast de reflector een speedlight + umbrella/softbox gebruikt.

Ik heb nu alleen een speedlight + statief tot mijn beschikking en vroeg me af of dit voldoende is om degelijke portretten te maken op een zonnige dag, of dat het echt een must is om nog te investeren in een reflector en/of umbrella/softbox.

Ook is er veel te vinden over DIY softboxes van karton en alufolie, is dat bijvoorbeeld al tien keer beter dan zo'n kleine diffuser cap die standaard bij de flitser zit?

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:16
quote:
g0tanks schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 01:47:
Ik heb het een en ander gelezen over 'outside portrait photography' en zie dat je met een simpele reflector en natuurlijk licht vaak al erg mooie resultaten kan krijgen. Echter is zo'n reflector erg lomp als je geen extra persoon hebt om te helpen. Vaak wordt ook nog naast de reflector een speedlight + umbrella/softbox gebruikt.

Ik heb nu alleen een speedlight + statief tot mijn beschikking en vroeg me af of dit voldoende is om degelijke portretten te maken op een zonnige dag, of dat het echt een must is om nog te investeren in een reflector en/of umbrella/softbox.

Ook is er veel te vinden over DIY softboxes van karton en alufolie, is dat bijvoorbeeld al tien keer beter dan zo'n kleine diffuser cap die standaard bij de flitser zit?
Een reflector kun je ook in een klem zetten op een statief. Dan kun je hem ook in elke hoek zetten die je wilt.

Een paraplu is lekker goedkoop en gemakkelijk op te zetten, al is het effect niet vergelijkbaar met een softbox. Ik zou zeggen: koop een houder voor bijv. een paraplu/softbox voor onder je flitser en koop een niet al te grote witte paraplu. Daar kun je door heen schieten en je kunt hem eventueel reflecterend gebruiken. 2 effecten in 1 zonder al te veel gedoe of kosten.

• g0tanks

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Als je een swivel-adapter koopt, dan zou ik gelijk voor een goeie gaan. Ik heb er nu drie, waarbij de laatste pas van voldoende kwaliteit is om altijd te kunnen gebruiken.
Deze: http://www.cameranu.nl/nl...4-umbrella-swivel-adapter

Woutoud.com

• Gianti
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 27-10-2015
sorry voor het binnenvallen, maar ben beginnende studio fotograaf. Heb mijn best gedaan met zoeken of ik hier al iets over vond, maar er kwam niets naar boven. Ik wil graag een beauty dish aanschaffen. Maar ik twijfel welk formaat handig is voor portretten/ dieren foto's

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Dat hangt af van het effect dat je wilt bereiken en de ruimte die je beschikbaar hebt.
Hoe groter de lichtbron is relatief gezien, hoe zachter het licht wordt. Een kleine dish moet je dan dichter bij je onderwerp hebben, in vergelijking met een grotere. Wil je harder licht, dan heb je meer afstand nodig.
Tevens heb je natuurlijk te maken met de inverse square law, waardoor de fall off veel groter is als je lichtbron dicht op je onderwerp zit.
Maar goed, al met al zou ik persoonlijk voor beauty shots kijken naar een 55cm model.

Woutoud.com

• SndBastard
quote:
Gianti schreef op maandag 27 juli 2015 @ 12:03:
sorry voor het binnenvallen, maar ben beginnende studio fotograaf. Heb mijn best gedaan met zoeken of ik hier al iets over vond, maar er kwam niets naar boven. Ik wil graag een beauty dish aanschaffen. Maar ik twijfel welk formaat handig is voor portretten/ dieren foto's
Ik denk dat daar eerst een paar vragen bij komen.
  • Heb je een vaste studio en wordt dit een vaste / verrijdbare oplossing in de studio, of moet het portable zijn?
  • Wat is het budget ongeveer?
  • Heb je al flitsers en zo ja, zijn er nog eigenschappen / connectoren waar het aan moet voldoen?
  • Wat voor modifiers heb je nog meer, of wat ben je van plan aan te schaffen? een octabox of grote softbox kan in een aantal gevallen wel alternatief zijn, en daar kan je op prioriteren.

SndBastard wijzigde deze reactie 27-07-2015 12:41 (11%)

• Gianti
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 27-10-2015
Ik heb nu 2 400w flitsers met S-Bajonet aansluiting :) en een plu en softbox van 60x90cm. Ik wil onder de 100 euro blijven :)

Ik heb geen vaste studio, maar het blijft allemaal wel 'thuis'.

dank je woutoud!

• g0tanks
Ik heb een vraag over de zoom-head position setting op mijn Nikon SB-800. Als ik de speedlight op remote zet om hem off-camera te gebruiken, kan ik de zoom-head position alleen nog maar handmatig instellen. Dat is logisch, maar wat is dan een goede waarde om in te stellen? Maakt het niet heel erg uit waar de speedlight zich dan bevindt t.o.v. het onderwerp en de camera? Ik kan hier niet veel over vinden op Google, behalve dat iemand aanraadt om deze zo klein mogelijk te maken als je de flash wil bouncen.

• moozzuzz
zo klein mogelijk = zo breed mogelijk bedoel je?

Ik vrees dat er geen magisch goede setting bestaat en dat alles situatie-afhankelijk is. In combinatie met een modifier hoe breder hoe zachter vermoed ik :). Uiteraard hoe breder je 't licht uitspreidt, hoe minder sterk het is (dus meer power nodig).

Verder wil je vaak enkel (een deel van) je onderwerp belichten en dan ben je niets met een heel brede lichtbeam.

• g0tanks
Dat bedoel ik ja. :) Dus dat wordt gewoon experimenteren.

• SndBastard
Het is inderdaad vaak een kwestie van experimenteren, maar ik kies meestal voor een zoom instelling van rond de 35mm om te beginnen.
Er is wel een aantal handvaten om rekening mee te houden. Flits je in een paraplu, dan is de wijdste instelling vaak wijder dan de paraplu en flits je er voor een deel "omheen". Zet je je flitser op 105mm, dan gebruik je alleen maar het middelste stuk van je paraplu en da's ook weer niet de bedoeling.

Bij een plafond geldt een beetje hetzelfde. Als je het licht wat zachter wil maken maar wel een stuk plafond in beeld hebt is het niet mooi om daar een rand licht in te zien. Als je nog een stuk muur achter je hebt is het soms ook wel mooi om je flitser wat naar achteren te richten. Op die manier heb je een heel grote en zachte lichtbron.
Even een vraagje hier. Ik werk nagenoeg altijd met studioflitsers en het was alweer even geleden dat ik voor het laatst als strobister aan de gang was. Nu was ik op een klus, met Yongnuo YN-622 op de camera en een 580ex op een statiefje. Zo ver niets nieuws en ik ben gewend vanaf de camera (5d3) prima de flitser in te kunnen stellen. Dat ik hem op M, TTL, etc kan zetten en eigenlijk alles in kan stellen.
Maar ik kreeg hem toen niet van TTL af, M was greyed-out. Kon het niet selecteren. Ik had tijdens de klus geen tijd om te lang te kloten ermee, en heb de klus in TTL gedaan. Maar dat was alles behalve de bedoeling vooraf en niet fijn.
Nu probeer ik het probleem te reproduceren, maar het lukt me niet. Heb dezelfde opstelling, maar kan nu prima M, TTL etc allemaal instellen.

Wat kan er toen mis gegaan zijn waardoor ik alleen E-TTL kon schieten en meer niet? Want mocht ik het weer een keer hebben, wil ik het graag dan wel oplossen, want ik ben geen vriendjes met off-cam E-ttl flitsen.

(first/second curtain was niet de oplossing, dat hoopte ik zelf. High speed sync ook niet)

Nomad wijzigde deze reactie 28-09-2015 10:34 (4%)

• Henk
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 15-08 09:48
quote:
Nomad schreef op maandag 28 september 2015 @ 10:30:
Even een vraagje hier. Ik werk nagenoeg altijd met studioflitsers en het was alweer even geleden dat ik voor het laatst als strobister aan de gang was. Nu was ik op een klus, met Yongnuo YN-622 op de camera en een 580ex op een statiefje. Zo ver niets nieuws en ik ben gewend vanaf de camera (5d3) prima de flitser in te kunnen stellen. Dat ik hem op M, TTL, etc kan zetten en eigenlijk alles in kan stellen.
Maar ik kreeg hem toen niet van TTL af, M was greyed-out. Kon het niet selecteren. Ik had tijdens de klus geen tijd om te lang te kloten ermee, en heb de klus in TTL gedaan. Maar dat was alles behalve de bedoeling vooraf en niet fijn.
Nu probeer ik het probleem te reproduceren, maar het lukt me niet. Heb dezelfde opstelling, maar kan nu prima M, TTL etc allemaal instellen.

Wat kan er toen mis gegaan zijn waardoor ik alleen E-TTL kon schieten en meer niet? Want mocht ik het weer een keer hebben, wil ik het graag dan wel oplossen, want ik ben geen vriendjes met off-cam E-ttl flitsen.

(first/second curtain was niet de oplossing, dat hoopte ik zelf. High speed sync ook niet)
Let er even op dat je dezelfde YN-622 gebruikt. Die dingen willen individueel wel eens een beetje vreemd doen. Zo heb ik er inmiddels 1 met een grote gele sticker erop, omdat die niet meer als transmitter wil functioneren :P

• Bravo
  • Laatst online: 14-08 17:40

Bravo

Second Best

Laatst een vergelijkbaar probleem gehad. Bleek de Magic Lantern firmware op dat geheugenkaartje compleet anders ingesteld te staan. Zou dat kunnen?

Flickr
Canon 6D
17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Ik maak geen gebruik van Magic Lantern.
Henk zijn voorstel ga ik even testen, kijken of er een stukke tussen zit. Heb er 6, dus kan goed zijn dat ik die combi sindsdien niet meer gebruikt heb.

• Kypo
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 16-08 07:53
Ik ben al een tijdje opzoek naar een beginners studio set. Het soort foto's dat ik wil maken zijn portretten en full body.

Op het moment schiet ik dat soort foto's met een yongnuo 565EXII en een mini paraplu, echter merk ik dat ik graag een tweede flitser zou willen.

Hier een voorbeeld van wat er dan uit komt rollen :)

Nu vroeg ik me af of een beginners studio set veel meer waarde toevoegd dan een speedlight. Ik zat te denken aan de volgende klik.

M'n budget is relatief laag (rond de 150¤). Bovenstaande set heeft voor 170¤ alles wat ik denk nodig te hebben, een draadloze trigger heb ik al en de Godox set heeft een slave functie.

Raden jullie het mij af om bovenstaande set te halen? Het gaat me voornamelijk om te oefenen en te onderzoeken of het wat voor mij is. Een extra speedlight kost, als je een budget apparaat neemt, minder dan de studio set. Maar dan heb ik nog geen extra plu, softbox en statief...

EDIT: Ik zie nu ook deze langs komen... 50¤ boven budget, wel meer power. Maar ook wel weer een (voor mij) onbekend merk... Ik kan ook lastig reviews over Qihe flitsers vinden... Is dit goed spul om mee in te stappen en dan later (als studiowerk me bevalt) te upgraden?

Kypo wijzigde deze reactie 09-10-2015 10:15 (15%)

• roelbb
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:48

roelbb

knorretje

quote:
Kypo schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 09:28:
Ik ben al een tijdje opzoek naar een beginners studio set. Het soort foto's dat ik wil maken zijn portretten en full body.

Op het moment schiet ik dat soort foto's met een yongnuo 565EXII en een mini paraplu, echter merk ik dat ik graag een tweede flitser zou willen.

Hier een voorbeeld van wat er dan uit komt rollen :)
[afbeelding]

Nu vroeg ik me af of een beginners studio set veel meer waarde toevoegd dan een speedlight. Ik zat te denken aan de volgende klik.

M'n budget is relatief laag (rond de 150¤). Bovenstaande set heeft voor 170¤ alles wat ik denk nodig te hebben, een draadloze trigger heb ik al en de Godox set heeft een slave functie.

Raden jullie het mij af om bovenstaande set te halen? Het gaat me voornamelijk om te oefenen en te onderzoeken of het wat voor mij is. Een extra speedlight kost, als je een budget apparaat neemt, minder dan de studio set. Maar dan heb ik nog geen extra plu, softbox en statief...

EDIT: Ik zie nu ook deze langs komen... 50¤ boven budget, wel meer power. Maar ook wel weer een (voor mij) onbekend merk... Ik kan ook lastig reviews over Qihe flitsers vinden... Is dit goed spul om mee in te stappen en dan later (als studiowerk me bevalt) te upgraden?
ik zou die paar tientjes meer uitgeven als ik het nu weer zou moeten kopen. Ik heb ook een instap set met een 95mm knel aansluiting aan de flitskop. Het duurdere setje heeft een bajonet aansluiting wat de duurdere merk flitsers ook hebben (o.a. bowens) voordeel is dat als je duurder/betere flitsers wil, je niet allemaal nieuwe softboxen moet gaan kopen. Ook in accesoires is er meer keus met een bajonet sluiting op de flitskop

roelbb

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

dippert

Enige tijd geleden heb ik op advies van enkele ervaren tweakers een beunhaas setup gemaakt welke prima voldoet voor de foto's die ik wil maken. Namelijk een oud laken met de flitser erachter als soort softbox. Nu gebruik ik echter een oud wasrek en wil die zooi eigenlijk weggooien, het grofvuil komt binnenkort. :+

Mijn idee was om een low-budget softbox o.i.d. te kopen ter vervanging van deze constructie. Het is niet de bedoeling die erg intensief te gaan gebruiken, maar qua opslag lijk hij mij veel minder ruimte innemen dan een wasrek en oud laken. Zijn er softboxen voor weinig geld die ook daadwerkelijk hetzelfde gaan leveren als deze setup of ga ik teleurgesteld raken?

Natuurlijk kan ik wel googlen en de goedkoopste softbox halen, maar ik zit een beetje met het punt dat het laken natuurlijk een enorm oppervlak heeft en een softbox voor weinig vaak niet. :)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

Absoluut, altijd een bayonet aansluiting kiezen die generiek is, zodat je niet beperkt/afhankelijk bent. Want je kan goed besparen op third-party softbox/beautydish/octa etc.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Gloeiende dit is nog een studie op zich ben ik al achter. :D
Eerst maar eens wat informatie voor beginners zoeken. :+

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Ik gebruik Godox S-mountadapters voor speedlights, daar passen alle accessoires op die geschikt zijn voor Bowens S-mount. :)

Woutoud.com

• moozzuzz
ALs je die goedkope softbox met enorme oppervlakte alsnog zou vinden: laat me dat ajb weten. Helaas exploderen de prijzen van zodra je meer dan 50x70 wil of een striplight/octo ambieert.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Op ebay staan er genoeg van onze vriendjes uit Hong Kong. Maar dat moet je het er wel voor over hebben weken te wachten en/of prul te krijgen. :P

• moozzuzz
quote:
Gonadan schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 23:53:
Op ebay staan er genoeg van onze vriendjes uit Hong Kong. Maar dat moet je het er wel voor over hebben weken te wachten en/of prul te krijgen. :P
Ik kijk niet regelmatig op ebay maar vaak zijn die exemplaren ook duur (niet zo duur mss als bij konijn of benel ed). Ik zoek wel op grote exemplaren, eg strip van 35x180+ of octo van 150+...
quote:
moozzuzz schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 23:50:
ALs je die goedkope softbox met enorme oppervlakte alsnog zou vinden: laat me dat ajb weten. Helaas exploderen de prijzen van zodra je meer dan 50x70 wil of een striplight/octo ambieert.
http://www.benel.nl/websh...ngraat-fer-sb30160hc.html
(55 ex btw als je ingelogd bent als ondernemer).
Die heb ik ook, en hoewel die hier in ongebruik ligt heb ik er veel plezier van gehad :)

edit:
Ik heb zelf een andere grotere octa, dus geen ervaring mee, maar deze is best groot en betaalbaar (en met honingraad, wat ik essentieel vind)
http://www.benel.nl/websh...oningraat-fer-ob12hc.html
(65 ex btw)

Nomad wijzigde deze reactie 04-11-2015 13:33 (20%)

quote:
Zijn er ook varianten die geschikt zijn voor speedlights? Ik heb nog geen studio flitsers namelijk.

Fujifilm X-T2 || 50mm f/2 || 23mm f/2

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

dippert

Ja die zijn er wel, van eentje die direct op je speedlight hangt tot serieuze formaten. Maar ik heb besloten mijn laken nog maar even niet weg te gooien, voordat ik door heb hoe dit wereldje werkt ben ik alweer aan een volgende shoot toe. Plus het loopt aardig snel in de munten lijkt wel. :P

Pagina: 1 ... 24 25 26 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True