Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Algemeen Studio/Strobist Topic

Pagina: 1 ... 24 25 26 Laatste
Acties:
quote:
PdeBie schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:44:
[...]

Zijn er ook varianten die geschikt zijn voor speedlights? Ik heb nog geen studio flitsers namelijk.
quote:
Woutoud schreef op maandag 02 november 2015 @ 20:41:
Ik gebruik Godox S-mountadapters voor speedlights, daar passen alle accessoires op die geschikt zijn voor Bowens S-mount. :)
Ik dacht dat die link wel te leggen was en heb het niet expliciet genoemd zodoende.

edit: En door studio spul te kopen ipv specifiek voor speedlights heb je 10x zoveel keuze en is het breder inzetbaar.

Nomad wijzigde deze reactie 04-11-2015 13:50 (9%)

Nieuwe Hybrid Breath te koop, dubbele camera strap

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Moet je dan nog wat specifieks doen met je speedlite? Bouncer erop of juist niet?

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

quote:
Nomad schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:49:
[...]

En door studio spul te kopen ipv specifiek voor speedlights heb je 10x zoveel keuze en is het breder inzetbaar.
Klopt, maar ik heb momenteel al meerdere speedlights, dus vandaar :)

En om nou meteen Elinchrom of Broncolor aan te schaffen etc. gaat me wat te ver :P

website

quote:
PdeBie schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:08:
[...]

Klopt, maar ik heb momenteel al meerdere speedlights, dus vandaar :)

En om nou meteen Elinchrom of Broncolor aan te schaffen etc. gaat me wat te ver :P
Maar daarom ook de quote van woutoud erbij, met een adapter kan je dus prima alles op een speedlight gebruiken, maar houd je de keuze ruim en open voor later.
quote:
Gonadan schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:02:
Moet je dan nog wat specifieks doen met je speedlite? Bouncer erop of juist niet?
Yep, zou ik wel doen. Hoe wijder versprijd, hoe mooier je de softbox gebruikt.

Nomad wijzigde deze reactie 04-11-2015 14:11 (24%)

• Gonadan
  • Niet online
Ik was aan het editten maar er zijn alweer nieuwe posts. :+

Volgens de plaatjes hoef je met de speedlite dus niet iets extra te doen. Gewoon vastschroeven.
En toen deed Nomad een ninja edit. :+

De S-type bracket is dus niet meer dan die ring met drie pootjes die je vaak ziet. Dus alles wat een s-type bracket/mount heeft zou daar dan op moeten passen? Feitelijk heb je dan in de basis een bracket en standaard nodig, en dan kan je los? :D

Gonadan wijzigde deze reactie 04-11-2015 14:17 (5%)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

quote:
Nomad schreef op woensdag 04 november 2015 @ 14:10:
[...]

Maar daarom ook de quote van woutoud erbij, met een adapter kan je dus prima alles op een speedlight gebruiken, maar houd je de keuze ruim en open voor later.
Oeps ja, je hebt gelijk. Ik lees verkeerd :)

Excusez-moi! :P

website

• jesper86
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Ik zie dat de S-Type bracket er in twee smaakjes is, Bowens mount of Elinchrom. Maar Bowens is dus aan te raden omdat daar meer en/of voordeliger accessoires voor te vinden zijn dan Elinchrom ?

http://www.cameranu.nl/nl...dox-s-type-bracket-bowens
http://www.cameranu.nl/nl...-s-type-bracket-elinchrom
quote:
jesper86 schreef op maandag 16 november 2015 @ 14:37:
Ik zie dat de S-Type bracket er in twee smaakjes is, Bowens mount of Elinchrom. Maar Bowens is dus aan te raden omdat daar meer en/of voordeliger accessoires voor te vinden zijn dan Elinchrom ?

http://www.cameranu.nl/nl...dox-s-type-bracket-bowens
http://www.cameranu.nl/nl...-s-type-bracket-elinchrom
Ja absoluut. Bowens heeft zelf al veel accessoires, maar er zijn nog wel 20 andere merken die voor die vatting accessoires maken. Elinchrom accessoires zijn duur en third party maakt er niet of weinig voor. Elinchrom accessoires zijn vaak wel mooier afgewerkt en gaan langer mee. Maar dat is voor incidenteel gebruik niet de 300% meerprijs waard vermoed ik :)

• jesper86
  • Niet online
Ah juist dat klinkt aannemelijk. Het ziet er wel luxe uit allemaal inderdaad de spullen met een Elinchrom logo erop, maar 300% dat is dan weer minder fijn.

Ik zat naar continue licht setjes te kijken en zag dat daar dan een softbox bij zit die je als een tent met losse stokjes moet opbouwen. Op een filmpje zag dat er niet heel plezierig uit. Is dat bij allemaal zo, of zijn andere los verkrijgbare softboxen wel enigszins handig uitklapbaar?
quote:
jesper86 schreef op maandag 16 november 2015 @ 15:04:
Ah juist dat klinkt aannemelijk. Het ziet er wel luxe uit allemaal inderdaad de spullen met een Elinchrom logo erop, maar 300% dat is dan weer minder fijn.

Ik zat naar continue licht setjes te kijken en zag dat daar dan een softbox bij zit die je als een tent met losse stokjes moet opbouwen. Op een filmpje zag dat er niet heel plezierig uit. Is dat bij allemaal zo, of zijn andere los verkrijgbare softboxen wel enigszins handig uitklapbaar?
Ja eigenlijk wel. Daarom gebruik ik naast softboxen ook veel paraplu's. En je hebt tegenwoordig dit:
http://www.benel.nl/websh...x-fesb-9090-90x90-cm.html
klappen als paraplus in. Zijn sneller opgezet als een traditionele softbox, maar een normale paraplu is zeker nog sneller. Ik heb enkele opklapbare softboxen, enkele gewone softboxen, octabox, striplights, beautydishes etc etc. In mijn studio gebruik ik het allemaal, op locatie 90% paraplu's omdat ik niet wil lopen kloten voor de ogen van de klant met softboxjes en diffuus papiertjes die met klittenband erin vast gezet moeten worden :P

• jesper86
  • Niet online
Oh nice.

Kwam ook Godox Witstro tegen, maar dat is dus weer een heel ander systeem. Die Multi Softbox AD-S7 ziet er wel handig uit .. maar alleen voor Witstro flitsers geloof ik. Lijkt me (nog?) een vrij beperkt systeem.

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 22-02 21:11
quote:
jesper86 schreef op maandag 16 november 2015 @ 15:51:
Oh nice.

Kwam ook Godox Witstro tegen, maar dat is dus weer een heel ander systeem. Die Multi Softbox AD-S7 ziet er wel handig uit .. maar alleen voor Witstro flitsers geloof ik. Lijkt me (nog?) een vrij beperkt systeem.
In Russische dans/bar-gelegenheden lopen er altijd party-fotografen rond en die hebben allemaal zo'n portable Godox softboxje (al was het bij hen een "ander merk"). Maakt leuke foto's :+ #wasted

• jesper86
  • Niet online
Er zijn Russische dans/bar-gelegenheden in Nederland ? En werkt het ? Zeker als ze hem off-camera gebruiken moet dat best degelijke plaatjes opleveren denk ik.

• Henk
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 22-02 13:27
Waarom zou je indoor in hemelsnaam zoveel power nodig hebben dat je met een (onhandige) barebulb gaat lopen :?

• tobiasvs
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Werkt prima. Heb (toen ik nog mijn 60D had) gewoon mijn 430EX2 off-camera gebruikt bij dit soort feestjes. Daar zat dan gewoon een OmniBounce op, maar het principe is hetzelfde (zo'n softbox van 20cm diagonaal is niet bijster veel groter). Levert veel mooiere plaatjes op dan on-camera flits :)

@Henk: die lopen gewoon met een reportageflitser rond, niet met een grote flitskop en dito accessoires :P

tobiasvs wijzigde deze reactie 17-11-2015 11:23 (15%)

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• moozzuzz
quote:
Henk schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 11:21:
Waarom zou je indoor in hemelsnaam zoveel power nodig hebben dat je met een (onhandige) barebulb gaat lopen :?
Was een softbox op reportage-flitser gemonteerd (diameter zo'n 50-60cm schat ik).

• Gonadan
  • Niet online
quote:
Nomad schreef op maandag 16 november 2015 @ 15:38:
Ja eigenlijk wel. Daarom gebruik ik naast softboxen ook veel paraplu's. En je hebt tegenwoordig dit:
http://www.benel.nl/websh...x-fesb-9090-90x90-cm.html
klappen als paraplus in. Zijn sneller opgezet als een traditionele softbox, maar een normale paraplu is zeker nog sneller. Ik heb enkele opklapbare softboxen, enkele gewone softboxen, octabox, striplights, beautydishes etc etc. In mijn studio gebruik ik het allemaal, op locatie 90% paraplu's omdat ik niet wil lopen kloten voor de ogen van de klant met softboxjes en diffuus papiertjes die met klittenband erin vast gezet moeten worden :P
Crap, ik had eigenlijk de hoop dat het relatief makkelijk opzetten en wegzetten was. Maar dat gaat met zo'n lowbudgetoplossing niet lukken ben ik dan bang. :P

• McMiGHtY
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 15-02 10:22
Moet je voor de gein is kijken naar die fashiofotografen die in de "make up" rondlopen
Heel veel kleine softboxjes met een speedlight off camera

http://www.datacrash.net

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

quote:
moozzuzz schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 13:47:
[...]

Was een softbox op reportage-flitser gemonteerd (diameter zo'n 50-60cm schat ik).
50cm diameter? Lijkt me echt ontzettend onhandig manoeuvreren in zo'n overvolle club. Maar goed, gotta get that shot h :+

• moozzuzz
quote:
tobiasvs schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 11:46:
[...]

50cm diameter? Lijkt me echt ontzettend onhandig manoeuvreren in zo'n overvolle club. Maar goed, gotta get that shot h :+
Dat viel erg goed mee (ook qua drukte trouwens - was in Siberi, waar het economisch niet al te goed gaat) en de plaatjes zijn inderdaad wel goed. Moet ook wel want ze worden nadien op een betaalsite aangeboden (HQ d/l of print).
quote:
tobiasvs schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 11:22:
Werkt prima. Heb (toen ik nog mijn 60D had) gewoon mijn 430EX2 off-camera gebruikt bij dit soort feestjes. Daar zat dan gewoon een OmniBounce op, maar het principe is hetzelfde (zo'n softbox van 20cm diagonaal is niet bijster veel groter). Levert veel mooiere plaatjes op dan on-camera flits :)

@Henk: die lopen gewoon met een reportageflitser rond, niet met een grote flitskop en dito accessoires :P
Heb je wat voorbeelden hiervan? Ben wel benieuwd :)

website

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Helaas niet, de foto's zijn gemaakt bij mijn studentenvereniging en alleen voor intern gebruik :)

quote:
tobiasvs schreef op maandag 23 november 2015 @ 16:35:
Helaas niet, de foto's zijn gemaakt bij mijn studentenvereniging en alleen voor intern gebruik :)
ok, helaas ;) :)

website

Gisteren dan toch eindelijk ook maar eens een lampstatief gekocht en een softbox.

Gaat in combinatie met mijn speedlights gebruikt worden.
Helaas niet nog kunnen proberen, maar daar komt deze week zeker verandering in :)

website

Ik overweeg om over te stappen naar de Phottix Indra flitsers, zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben?

Ze lijken op papier wel de shit. Soort van B1's van Profoto, maar dan met de optie om het eventueel ook nog via 230v aan te sluiten (met dure accessoire).
Ze ondersteunen dus de bowens mount, voor mij al een plus, hebben TTL (voor mij nutteloos) en meest toffe is.....ze hebben HSS. Dat laatste maakt ze super cool.

Cheap zijn ze alleen niet, ik zou er dan 4 willen. 2x 350W en 2x500W, plus accupack en AC-adapter.:
http://www.kamera-express...ight-and-battery-pack-kit
en
http://www.kamera-express...o-battery-no-ac-adapter-/
en
http://www.kamera-express...phottix-indra-ac-adapter/
en
http://www.kamera-express...ansmitter-for-canon-v1-5/
en
http://www.kamera-express...tery-pack-5000mah-li-ion/
(voor de 500W's op locatie te kunnen gebruiken)
En dan heb je ook nog wat losse kabels, laders, accessoires nodig en die tikken allemaal flink aan.

Bij elkaar ram je zonder problemen de 4k voorbij en dat is eigenlijk wel wat gortig. Ik heb namelijk nu al 5 studioflitsers en op zich werken die natuurlijk ook al grotendeels prima.
Maar, die phottix dingen zijn wel erg mooi compact, geen ellende met verlengkabels en stroom zoeken. Geen groepen bij de klant eruit knallen met je flitsers op full power (enkele keren gebeurd :P). En het geheel is significant kleiner, dus je sleept minder.
Samen met de features die gewone flitsers niet hebben, maakt dit een tof, maar duur, pakketje.

Iemand die ze kent en/of er iets van vind?

• RobbieHifi
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 16:10
quote:
Nomad schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:21:
Ik overweeg om over te stappen naar de Phottix Indra flitsers, zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben?

Iemand die ze kent en/of er iets van vind?
Zelf heb ik een set Indra 360. Ben erg tevreden met deze lampen. In het verleden wel eens met Elinchrom quadra geschoten en dat zijn prima dingen. De Indra's daar zijn met Bowens direct softboxen en diffusors op te zetten.

Nog een groot voordeel van de Indra's is dat deze ook te gebruiken zijn met korte sluitertijden en open diafragma in buiten situaties. Inmiddels heeft Elinchrom dit ook (volgens mij met hulp van Phottix).

Zelf vind ik het fijne lampen, die snel zijn neer te zetten. Geen geleur met kabels. De 360 heeft wel een zeer bescheiden accu. Voor mij is het vermogen voldoende. Ik heb meestal geen uitgebreide buitenshoots. Ik schiet enkele platen buiten en dan is het afdoende. Moet je voor 15 man buiten portretten gaan schieten zou dat wel eens anders kunnen zijn. De Indra 500 heeft meer jus. De accu van de 500 is ook te bebruiken op de 360.

Vermogen voor de Indra 360 is voor mij voldoende. Ook om de zon weg te drukken met een relatief open diafragma.
quote:
RobbieHifi schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:04:
[...]

Zelf heb ik een set Indra 360. Ben erg tevreden met deze lampen. In het verleden wel eens met Elinchrom quadra geschoten en dat zijn prima dingen. De Indra's daar zijn met Bowens direct softboxen en diffusors op te zetten.

Nog een groot voordeel van de Indra's is dat deze ook te gebruiken zijn met korte sluitertijden en open diafragma in buiten situaties. Inmiddels heeft Elinchrom dit ook (volgens mij met hulp van Phottix).

Zelf vind ik het fijne lampen, die snel zijn neer te zetten. Geen geleur met kabels. De 360 heeft wel een zeer bescheiden accu. Voor mij is het vermogen voldoende. Ik heb meestal geen uitgebreide buitenshoots. Ik schiet enkele platen buiten en dan is het afdoende. Moet je voor 15 man buiten portretten gaan schieten zou dat wel eens anders kunnen zijn. De Indra 500 heeft meer jus. De accu van de 500 is ook te bebruiken op de 360.

Vermogen voor de Indra 360 is voor mij voldoende. Ook om de zon weg te drukken met een relatief open diafragma.
Wat zit er standaard bij bij zo'n indra 350W. Je krijgt er een klein accuutje bij (formaat flinke telefoon zag ik al :P), maar ik neem aan ook een kabel om de accu op te laden? Of zit zelfs dat er niet bij? (zag het nergens staan dat het erbij zit.)

Ik zou eerst gaan voor 1 350W denk ik en vrij snel er achteraan een 500W versie. Maar die AC adapter kan ook zowel de 350 en 500W aansturen?

En mijn belangrijkste vraag, als je HSS gebruikt, neem dan zijn vermogen ook flink af (van de profoto B1 wel namelijk, die halveert in power per halvering sluitertijd in HSS)

En ik zie online dat sommigen er echt een tasje/koffertje bij hebben, weet jij daar meer over? Krijg je hem in doosje mee, of zit er een opbergtas e.d. bij? De info online is nogal eh summier :P

• Kypo
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 13:30
Ik ben opzoek naar een goed achtergrond doek. Op het moment werk ik met een wit rolgordijn dat ik nog ergens had liggen. Maar deze is niet breed en lang/hoog genoeg (breedte +/- 150 en hoogte +/- 200 cm). Statieven heb ik al wel staan (falcon eyes dingen die ongeveer 300 cm hoog kunnen).

Flitsers heb ik een tweetal Qihe 400 flitsers met softbox en plu erbij.

Waar ik nu aan zat te denken is zo'n dwarsbalk van Falcon Eyes die je dus op die statieven kan bevestigen. De breedte daarvan is 420 cm. Dus dat is ruim zat (ding kost ongeveer 40) voor wat ik nodig denk te hebben. Veel meer moet het ook niet zijn, want die ruimte heb ik niet. Af en toe meenemen van het spul lijkt me ook best praktisch.

Alleen dan de achtergrond zelf. Ik wil om te beginnen sowieso een witte achtergrond hebben, later eventueel andere kleuren (groen en donkergrijs?) erbij. Dan is vervolgens de vraag, een doek of papier?

In eerste instantie lijkt een doek mij prettiger werken. Omdat je deze kan wassen (strijken wordt dan wel weer een feest), maar als er echt grove vlekken in komen dan is papier weer een beter idee.
Wat resultaat op de foto's betreft heb ik geen idee. Wellicht dat jullie mij hier wat over kunnen vertellen?

Wat ik tot nu toe in gedachten heb is dus een doek en dwarsbalk. Maar als jullie een betere oplossing voor rond de 100/150 dan zou ik dat erg kunnen waarderen :)

EDIT: Ik zie zojuist dat papieren rollen ook een stuk prijziger zijn :/ Waarschijnlijk wordt het dan een stoffen achtergrond :) Of iemand moet me weten te overtuigen dat papier veel beter is!

EDIT2: (ik blijf editten:P) Papieren rol voor rond de 6 tientjes gevonden... Keuzes keuzes keuzes ...

Kypo wijzigde deze reactie 17-03-2016 09:52 (10%)

• RobbieHifi
quote:
Nomad schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:13:
[...]

Wat zit er standaard bij bij zo'n indra 350W. Je krijgt er een klein accuutje bij (formaat flinke telefoon zag ik al :P), maar ik neem aan ook een kabel om de accu op te laden? Of zit zelfs dat er niet bij? (zag het nergens staan dat het erbij zit.)

Ik zou eerst gaan voor 1 350W denk ik en vrij snel er achteraan een 500W versie. Maar die AC adapter kan ook zowel de 350 en 500W aansturen?

En mijn belangrijkste vraag, als je HSS gebruikt, neem dan zijn vermogen ook flink af (van de profoto B1 wel namelijk, die halveert in power per halvering sluitertijd in HSS)

En ik zie online dat sommigen er echt een tasje/koffertje bij hebben, weet jij daar meer over? Krijg je hem in doosje mee, of zit er een opbergtas e.d. bij? De info online is nogal eh summier :P
Bij de camera zit ook een adapter voor het laden van de accu bij. De 360 en 500 kunnen aan de AC adapter. Ook kan de 360 aan de accu van de 500 (zit kabel bij de 360).

Het vermogen neemt wel iets af bij HSS. Niet zoals Profoto. Phottix gebruikt de techniek die de nieuwe Elinchrom ook heeft. Het vreet altijd wel wat vermogen, maar is voor mij nog altijd bruikbaar beleven.

De flits komt met een ruime tas waar alles in kan. Dus accu, lader, flits, reflector en de transmitter (die moet je er los bijkopen).
quote:
Kypo schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 09:42:
Ik ben opzoek naar een goed achtergrond doek. Op het moment werk ik met een wit rolgordijn dat ik nog ergens had liggen. Maar deze is niet breed en lang/hoog genoeg (breedte +/- 150 en hoogte +/- 200 cm). Statieven heb ik al wel staan (falcon eyes dingen die ongeveer 300 cm hoog kunnen).

Flitsers heb ik een tweetal Qihe 400 flitsers met softbox en plu erbij.

Waar ik nu aan zat te denken is zo'n dwarsbalk van Falcon Eyes die je dus op die statieven kan bevestigen. De breedte daarvan is 420 cm. Dus dat is ruim zat (ding kost ongeveer 40) voor wat ik nodig denk te hebben. Veel meer moet het ook niet zijn, want die ruimte heb ik niet. Af en toe meenemen van het spul lijkt me ook best praktisch.

Alleen dan de achtergrond zelf. Ik wil om te beginnen sowieso een witte achtergrond hebben, later eventueel andere kleuren (groen en donkergrijs?) erbij. Dan is vervolgens de vraag, een doek of papier?

In eerste instantie lijkt een doek mij prettiger werken. Omdat je deze kan wassen (strijken wordt dan wel weer een feest), maar als er echt grove vlekken in komen dan is papier weer een beter idee.
Wat resultaat op de foto's betreft heb ik geen idee. Wellicht dat jullie mij hier wat over kunnen vertellen?

Wat ik tot nu toe in gedachten heb is dus een doek en dwarsbalk. Maar als jullie een betere oplossing voor rond de 100/150 dan zou ik dat erg kunnen waarderen :)

EDIT: Ik zie zojuist dat papieren rollen ook een stuk prijziger zijn :/ Waarschijnlijk wordt het dan een stoffen achtergrond :) Of iemand moet me weten te overtuigen dat papier veel beter is!

EDIT2: (ik blijf editten:P) Papieren rol voor rond de 6 tientjes gevonden... Keuzes keuzes keuzes ...
Mijn ervaring is dat je zeker weten papier wilt ipv doek. Doek is ook niet geschikt om op te staan wat mij betreft en als je eens fullbody wilt schieten dan zullen ze er toch op moeten staan. Papier is goedkoop zat en je rolt het gewoon pas over de vloer als je ook echt fullbody schiet, tot die tijd kan je het oneindig als achtergrond gebruiken. Een 11meter rol kan je zodoende al wel lang mee doen, ikzelf koop rollen van 35m meter, maar ik gebruik het dan ook wat vaker en meer (werk als fotograaf).
quote:
RobbieHifi schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:22:
[...]

Bij de camera zit ook een adapter voor het laden van de accu bij. De 360 en 500 kunnen aan de AC adapter. Ook kan de 360 aan de accu van de 500 (zit kabel bij de 360).

Het vermogen neemt wel iets af bij HSS. Niet zoals Profoto. Phottix gebruikt de techniek die de nieuwe Elinchrom ook heeft. Het vreet altijd wel wat vermogen, maar is voor mij nog altijd bruikbaar beleven.

De flits komt met een ruime tas waar alles in kan. Dus accu, lader, flits, reflector en de transmitter (die moet je er los bijkopen).
Perfect, volgens mij weet ik dan genoeg. Ik ga morgen maar eens naar Zwolle rijden. naar KE, om daar nog even de apparatuur te voelen en te proberen en dan maar eens een setje kopen denk ik :)

• Kypo
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 13:30
quote:
Nomad schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:13:
[...]

Mijn ervaring is dat je zeker weten papier wilt ipv doek. Doek is ook niet geschikt om op te staan wat mij betreft en als je eens fullbody wilt schieten dan zullen ze er toch op moeten staan. Papier is goedkoop zat en je rolt het gewoon pas over de vloer als je ook echt fullbody schiet, tot die tijd kan je het oneindig als achtergrond gebruiken. Een 11meter rol kan je zodoende al wel lang mee doen, ikzelf koop rollen van 35m meter, maar ik gebruik het dan ook wat vaker en meer (werk als fotograaf).
Aah thnx!!

Weet ik waar ik naar moet gaan zoeken :)

• RobbieHifi
quote:
Nomad schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 11:13:

Perfect, volgens mij weet ik dan genoeg. Ik ga morgen maar eens naar Zwolle rijden. naar KE, om daar nog even de apparatuur te voelen en te proberen en dan maar eens een setje kopen denk ik :)
Und? Is het wat voor jou?
quote:
Woutoud en ik zijn bijna 2 uren bij Kamera-express geweest afgelopen vrijdag en aan het prutsen geweest met de Phottix. En de enige conclusie die ik kan trekken is dat we wel met een stuk exemplaar te maken moeten hebben gehad. Want we kregen werkelijk niets voor elkaar. De twee werknemers die aanwezig waren van KE zelf, kwamen er ook niet uit hoor en gaven ook aan dat ze ons niet verder kon helpen.

Klopt het dat de flitser in TTL modes moet staan, zodat je de op de trigger hem op manueel kan zetten en daar de power moet instellen? En dat hij rustig 5x achter elkaar niet flitst terwijl je wel een foto maakt. En dat TTl belichting ongeveer 5 stops overbelicht? Zo ja, dan werkte de flitser perfect en hoef ik hem echt niet. Zo nee, dan was die stuk en hoef ik hem alsnog niet, want dan is mijn vertrouwen in het apparaat wel een beetje weg.

En HSS kost echt heel veel vermogen, Je houd dan niet veel meer over dan wat een speedlight ook wel aan power kan geven. Maar dat schijnt/blijkt ook bij zijn concurrenten het geval te zijn, dus dat is iets waar je mee moet leren leven als het ware.

Nomad wijzigde deze reactie 23-03-2016 10:57 (5%)

• RobbieHifi
Mijn 360 doet dit in ieder geval niet zo. Je kan zowel power instellen op de flits, als op de trigger. Je kunt de trigger dus gewoon simpel als trigger gebruiken en de instellingen op de flits regelen. Bij mij vuurt die ook altijd. Moet wel even goed in de hotshoe duwen, want je moet er zeker van zijn van de contacten.

Een defecte nieuwe flitser (of trigger) is niet echt goed voor de gemoedsrust.

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 17:34
quote:
Nomad schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 10:56:
[...]

En HSS kost echt heel veel vermogen, Je houd dan niet veel meer over dan wat een speedlight ook wel aan power kan geven. Maar dat schijnt/blijkt ook bij zijn concurrenten het geval te zijn, dus dat is iets waar je mee moet leren leven als het ware.
Maar dat ga je toch ook nooit vermijden? Je flitser moet ineens 10+(?) keer flitsen in dezelfde tijd dat je normaal 1x zou flitsen. Dat gaat je altijd veel vermogen kosten denk ik. Misschien dat je met een hufterige hoeveelheid condensatoren de stroomtoevoer nog wel kan regelen, maar de hitte die daarbij vrijkomt lijkt me ook wel een probleem.

Ik ben wel benieuwd wat goedkoper is, een set goede HSS flitsers, of een (extra) body met bladsluiter of elektronische sluiter. Vooral dat laatste heb je tegenwoordig al voor vrij weinig in mirrorless bodies.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18:40
Volgens mij hoort dit in dit topic:

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die met LED bakken werken.

Deze gevonden via Fstoppers:
YouTube: DIY Photography LED Studio Lights for Portraits & Headshots

Maar hoe heten deze dingen in Nederland.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roelbb
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-02 10:17

roelbb

knorretje

quote:
kevinl schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 14:02:
Volgens mij hoort dit in dit topic:

Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die met LED bakken werken.

Deze gevonden via Fstoppers:
YouTube: DIY Photography LED Studio Lights for Portraits & Headshots

Maar hoe heten deze dingen in Nederland.
Ik ben ze hier nog niet tegen gekomen. Ik vermoed dat het LED "tl"buizen zijn. (met een T8 voet) dat kun je ook zelf maken. De buizen moeten dan wel een kleur temperatuur van 5000K hebben. zoals deze bijvoorbeeld

roelbb

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 09-07-2017
Wat ik mij over het algemeen afvraag met flitsen / licht meten:

1) Om omgevingslicht aan te passen, stel je de shutterspeed in, net als anders. Maar hoe kan het zo zijn dat je met high speed sync alsnog goed belichte foto's krijgt, of zie ik dat verkeerd? Edit: het lijkt mij dat als je dit gebruikt en het omgevingslicht er niet om vraagt, de omgeving megadonker wordt? Daar gaat de vraag meer over, omdat ik op Youtube iemand 1/8000 met een bewolkte dag zag gebruiken (waar bij wijze 1/250 prima licht geeft) en de foto goed belicht was. Kan zijn dat dat niet kan / niet klopt.

2) Vaker zie ik dat er lichtmeters gebruikt worden, maar de werking / toepassing is mij nog een raadsel. Het klinkt alsof het licht gemeten wordt, en op basis van je shutterspeed wordt aangegeven, welk diafragma je nodig hebt voor een goed belichte foto. Als dat zo is, vraag ik mij af of er daadwerkelijk met dat diafragma foto's gemaakt worden (gezien dat nogal afgestopt kan zijn). Of stel je dan bijvoorbeeld de flitser 4 stops lager in, om het diafragma ook 4 stops meer te openen?

In ieder geval wat wel duidelijk is (denk ik). Op basis van een lichtmeter kun je zeer precies het benodigde flitslicht en omgevingslicht aanpassen. (neemt TTL deze functie over?)

3) Stel dat je twee flitsers gebruikt (of een continue licht), dan zul je twee verschillende metingen krijgen. Daardoor snap ik niet hoe je daar de camera goed op aan kunt passen, of zul je dan de output / power van 1 lichtbron moeten aanpassen?

Luxicon wijzigde deze reactie 05-10-2016 13:47 (12%)

Nikon D7100 | Sigma 18-35 f/1.8

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 00:16

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

quote:
Luxicon schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 13:40:
Wat ik mij over het algemeen afvraag met flitsen / licht meten:

1) Om omgevingslicht aan te passen, stel je de shutterspeed in, net als anders. Maar hoe kan het zo zijn dat je met high speed sync alsnog goed belichte foto's krijgt, of zie ik dat verkeerd?
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, maar ik zou niet weten waarom je met HSS geen goed belichte foto's zou kunnen krijgen. Dat zou de feature nogal onbruikbaar maken namelijk.
quote:
Edit: het lijkt mij dat als je dit gebruikt en het omgevingslicht er niet om vraagt, de omgeving megadonker wordt? Daar gaat de vraag meer over, omdat ik op Youtube iemand 1/8000 met een bewolkte dag zag gebruiken (waar bij wijze 1/250 prima licht geeft) en de foto goed belicht was. Kan zijn dat dat niet kan / niet klopt.
HSS is vooral nuttig als je wilt flitsen, maar ook met een kleine DoF wilt werken, terwijl er veel omgevingslicht is.
quote:
2) Vaker zie ik dat er lichtmeters gebruikt worden, maar de werking / toepassing is mij nog een raadsel. Het klinkt alsof het licht gemeten wordt, en op basis van je shutterspeed wordt aangegeven, welk diafragma je nodig hebt voor een goed belichte foto. Als dat zo is, vraag ik mij af of er daadwerkelijk met dat diafragma foto's gemaakt worden (gezien dat nogal afgestopt kan zijn). Of stel je dan bijvoorbeeld de flitser 4 stops lager in, om het diafragma ook 4 stops meer te openen?
Bij flitsen doet de sluitertijd er eigenlijk niet toe, tenzij je over de limiet gaat. Dat speelt voor een lichtmeter dan ook niet direct een rol. Een lichtmeter meet hoeveel licht een flits geeft en berekend aan de hand daar van hoe ver je moet af stoppen voor een goed belicht shot.
quote:
In ieder geval wat wel duidelijk is (denk ik). Op basis van een lichtmeter kun je zeer precies het benodigde flitslicht en omgevingslicht aanpassen. (neemt TTL deze functie over?)
Omgevingslicht doet een lichtmeter dus niets mee als je de flits meet, hij pakt alleen de hoogste piek vziw.
quote:
3) Stel dat je twee flitsers gebruikt (of een continue licht), dan zul je twee verschillende metingen krijgen. Daardoor snap ik niet hoe je daar de camera goed op aan kunt passen, of zul je dan de output / power van 1 lichtbron moeten aanpassen?
Als je beide flitsers triggert kan de lichtmeter nog steeds prima z'n werk doen en je vertellen welke diafragmawaarde er nodig is toch?

Woutoud.com

• Luxicon
quote:
Woutoud schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 00:16:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, maar ik zou niet weten waarom je met HSS geen goed belichte foto's zou kunnen krijgen. Dat zou de feature nogal onbruikbaar maken namelijk.

[...]

HSS is vooral nuttig als je wilt flitsen, maar ook met een kleine DoF wilt werken, terwijl er veel omgevingslicht is.

[...]

Bij flitsen doet de sluitertijd er eigenlijk niet toe, tenzij je over de limiet gaat. Dat speelt voor een lichtmeter dan ook niet direct een rol. Een lichtmeter meet hoeveel licht een flits geeft en berekend aan de hand daar van hoe ver je moet af stoppen voor een goed belicht shot.

[...]

Omgevingslicht doet een lichtmeter dus niets mee als je de flits meet, hij pakt alleen de hoogste piek vziw.

[...]
Als je beide flitsers triggert kan de lichtmeter nog steeds prima z'n werk doen en je vertellen welke diafragma waarde er nodig toch?
Bedankt. Dat maakt het (deels) begrijpelijk(er).

De vraag was / is dus eigenlijk wat voor actie onderneem je aan de hand van de meting. Het lijkt mij een beetje gek om f/11 te gaan gebruiken als de meter die waarde aangeeft. Misschien wil je wel met f/2.8 fotograferen. Het lijkt me nog best lastig om precies voor elkaar te krijgen. Want stel dat je een lagere F-waarde wil, zal de flitser minder krachtig moeten staan ingesteld, maar ook zal je een hogere sluitertijd nodig hebben om het omgevingslicht er goed op te hebben staan. Dus opzicht kan ik snappen dat je het flitslicht goed kan instellen, maar hoe kun je dat goed combineren met het gewenste omgevingslicht? Misschien dat je bijvoorbeeld 4 stops nodig hebt aan F-waarde. Kun je de sluitertijd evenredig aanpassen. Zou dat logisch zijn op basis van de gemeten waarden?

Een lichtmeter meet de piek inderdaad, tenzij deze ook spotlight kan meten (omgevingslicht). Omdat TTL een preflash geeft, dacht ik dat dit misschien een beetje werkt als een lichtmeter ook voor je doet. Ik ben echt een leek op dit gebied, dus kan echt gekke dingen zeggen. :+

Luxicon wijzigde deze reactie 06-10-2016 18:07 (45%)

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Die f/11 die de lichtmeter aangeeft is wat je nodig hebt om een goede/correcte belichting te krijgen. Dat betekent niet per se dat je dan f/11 moet instellen, je kan ook prima een ander diafragma instellen en bijvoorbeeld ISO of sluitertijd aanpassen ;)

En licht meten doe je door de flash ook echt af te laten gaan tijdens de meting, want je wil de echte waarde, geen pre-flash oid.

The devil is in the details.

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

quote:
Luxicon schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 17:58:
[....] Want stel dat je een lagere F-waarde wil, zal de flitser minder krachtig moeten staan ingesteld, maar ook zal je een hogere sluitertijd nodig hebben om het omgevingslicht er goed op te hebben staan. Dus opzicht kan ik snappen dat je het flitslicht goed kan instellen, maar hoe kun je dat goed combineren met het gewenste omgevingslicht?
Als je met flits werkt zit je met een limiet op je sluitertijd. Voor Nikon is dat in veel gevallen 1/250.
Als die limiet overschreden wordt begint de sluiter in beeld te komen. Dat betekent dat je dus omgevingslicht kunt balanceren met de flits vanaf 1/250 tot aan... Ik weet eerlijk gezegd niet of er een limiet op zit aan de andere kant. Langer dan 1/15 ben ik nooit gegaan volgens mij.
High speed sync is bedacht om die limiet aan de korte kant soort van op te heffen. Dat is echter gedaan door een flitser heel kort als continu licht te laten werken (een serie korte pulsen), wat vervolgens betekent dat de flitser op dezelfde manier op je instellingen reageert als andere continue lichtbronnen en dus ook minder zichtbaar wordt bij kortere sluitertijden. Gevolg is dan weer dat HSS power slurpt!
Maakt dit het duidelijker voor je?

Woutoud.com

• Luxicon
quote:
Hahn schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 18:31:
Die f/11 die de lichtmeter aangeeft is wat je nodig hebt om een goede/correcte belichting te krijgen. Dat betekent niet per se dat je dan f/11 moet instellen, je kan ook prima een ander diafragma instellen en bijvoorbeeld ISO of sluitertijd aanpassen ;)

En licht meten doe je door de flash ook echt af te laten gaan tijdens de meting, want je wil de echte waarde, geen pre-flash oid.
Ah juist. Stel dat je dan aan gaat passen, heb je dan nog wel wat een lichtmeter? Ik heb in een video met lichtmeting trouwens nog niet gezien dat iemand erop doelde een meting van f/2 voor elkaar te krijgen bijvoorbeeld. Dat zou duiden op een lange power output. Toch lijkt het mij een goed middel voor constante belichting (en tijdbesparend).
quote:
Woutoud schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 19:26:
[...]

Als je met flits werkt zit je met een limiet op je sluitertijd. Voor Nikon is dat in veel gevallen 1/250.
Als die limiet overschreden wordt begint de sluiter in beeld te komen. Dat betekent dat je dus omgevingslicht kunt balanceren met de flits vanaf 1/250 tot aan... Ik weet eerlijk gezegd niet of er een limiet op zit aan de andere kant. Langer dan 1/15 ben ik nooit gegaan volgens mij.
High speed sync is bedacht om die limiet aan de korte kant soort van op te heffen. Dat is echter gedaan door een flitser heel kort als continu licht te laten werken (een serie korte pulsen), wat vervolgens betekent dat de flitser op dezelfde manier op je instellingen reageert als andere continue lichtbronnen en dus ook minder zichtbaar wordt bij kortere sluitertijden. Gevolg is dan weer dat HSS power slurpt!
Maakt dit het duidelijker voor je?
Ja, zeker, bedankt! Vooral qua omgevingslicht (en dat het meer power slurpt). Dan is dat in ieder geval duidelijk. :)

Wel snap ik nog steeds niet helemaal het nut van de lichtmeter, of het aanpassingsvermogen dat je eventueel nodig hebt om er goed gebruik van te kunnen maken. Ik dacht dat je op basis van een meting je instellingen zou 'weten', maar het lijkt er een beetje op dat je vast zit aan een bepaalde F-waarde. Als je f/16 meet kun je veel lager gaan, en zou je de power output een stuk kunnen verlagen lijkt mij, maar goed. Of stel dat je twee flitsers gebruikt, en bij n een andere waarde meet, zul je denk ik bij n flitser de power output moeten aanpassen?

Het lijkt mij een handig instrument, maar anderzijds lijkt het wel wat ouderwets om nog te gebruiken als ik hier en daar op fora lees. Komt dat omdat mensen vaak TTL gebruiken, of is er een andere reden voor dat het gebruik ervan minder populair wordt? Hier zal ik echt nog vaak testen hoe de resultaten met TTL zijn, maar ik ben wel fan van manual mode.

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Lichtmeters stammen nog uit het analoge tijdperk en zijn tegenwoordig minder nuttig dan vroeger. In de goede ouwe tijd koste elke foto geld, dus wilde je van te voren weten of je belichting ging kloppen.
Dan is het erg handig om te weten welk diafragma je moet hebben voor een bepaalde hoeveelheid licht. :)
Nogmaals, bij twee flitsers meet je natuurlijk beide in een keer. Anders heb je er niet zo veel aan.

Woutoud wijzigde deze reactie 06-10-2016 23:11 (14%)

Woutoud.com

• moozzuzz
quote:
Sluitertijd is voor het omgevingslicht, aperture is voor het flitslicht. Als je omwille van teveel omgevingslicht de sluitertijd hoger wil dan de sync aankan (ergens >1/160 1/250 voor de standaard dslr) dan komt HSS in beeld.

Als je op F/4 wil fotograferen (omwille van DoF) maar je flistlichtmeter geeft F/8 aan, moet je simpelweg je flitser minder sterk laten flitsen.

Als je op F/4 wil fotograferen maar het omgevingslicht is te sterk, dan gooi je je sluitertijd omhoog en komt HSS eventueel in de picture. Let er op dat HSS de output van je flitser (zeer) sterk beperkt, zoals Nomad ook al aangaf.

offtopic: hoort dit topic niet eerder thuis in de hardware sectie :+

edit: spuit11

moozzuzz wijzigde deze reactie 07-10-2016 10:08 (1%)
Reden: spuit11

• Luxicon
quote:
Woutoud schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 23:09:
Lichtmeters stammen nog uit het analoge tijdperk en zijn tegenwoordig minder nuttig dan vroeger. In de goede ouwe tijd koste elke foto geld, dus wilde je van te voren weten of je belichting ging kloppen.
Dan is het erg handig om te weten welk diafragma je moet hebben voor een bepaalde hoeveelheid licht. :)
Nogmaals, bij twee flitsers meet je natuurlijk beide in een keer. Anders heb je er niet zo veel aan.
Dat klinkt heel aannemelijk zo inderdaad. Het resultaat is nu prima te checken en misschien ook goed in te schatten op basis van ervaring.
quote:
moozzuzz schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:07:
[...]

Sluitertijd is voor het omgevingslicht, aperture is voor het flitslicht. Als je omwille van teveel omgevingslicht de sluitertijd hoger wil dan de sync aankan (ergens >1/160 1/250 voor de standaard dslr) dan komt HSS in beeld.

Als je op F/4 wil fotograferen (omwille van DoF) maar je flistlichtmeter geeft F/8 aan, moet je simpelweg je flitser minder sterk laten flitsen.

Als je op F/4 wil fotograferen maar het omgevingslicht is te sterk, dan gooi je je sluitertijd omhoog en komt HSS eventueel in de picture. Let er op dat HSS de output van je flitser (zeer) sterk beperkt, zoals Nomad ook al aangaf.

offtopic: hoort dit topic niet eerder thuis in de hardware sectie :+

edit: spuit11
Duidelijk :) Het klinkt best aantrekkelijk als je met een lagere F-waarde wil fotograferen. Met minder kracht flitsen en wel het resultaat behalen. Wat wel interessant is om achter te komen, is hoever je kunt komen met high speed sync, wat vast erg afhankelijk zal zijn van het omgevingslicht (dat de flitskracht niet zo laag wordt, dat het niet zichtbaar is op je voorwerp). Dus stel: je hebt goed licht met deze instelling: sluitertijd 1/250 + flitskracht 1/128 (wel erg zwak licht lijkt me). Dan zou je kunnen aanpassen naar sluitertijd 1/1000 + flitskracht 1/32?

Wat ik wel super vind is dat de camerafuncties (van de interne flash) werken voor externe flashes. Zoals rode ogen reductie / high speed sync / slow / rear sync.

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Ik heb een tijdje terug een testje gedaan samen met Nomad, toen lukte het om op 1/5000, f/1.8 met 1/1 tegen de zon in te flitsen. Dat was met een 500 W s unit.
In hoeverre jou berekening opgaat weet ik echter niet... Maar ik verwacht dat je de stops niet 1-op-1 over kunt hevelen.

Woutoud.com

• moozzuzz
quote:
Luxicon schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 19:57:
Dus stel: je hebt goed licht met deze instelling: sluitertijd 1/250 + flitskracht 1/128 (wel erg zwak licht lijkt me). Dan zou je kunnen aanpassen naar sluitertijd 1/1000 + flitskracht 1/32?
Dat zou kloppen als HSS even sterk kon flitsen als gewoon flitsen, maar dit is niet zo. Hier een eenvoudig artikel dat stelt dat er +/- 1 stop verlies is per verdubbeling v/d shutterspeed vd speedlites. Ook bij Profoto staat er "1 f-stop of flash light is lost for every doubling of the shutter speed".

Jouw voorbeeld zou ik dus stellen: sluitertijd x4 = flashpower = x16.

Edit: en de link vergeten :+

http://neilvn.com/tangents/high-speed-flash-sync/

moozzuzz wijzigde deze reactie 10-10-2016 13:31 (5%)
Reden: link

• Luxicon
quote:
Woutoud schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 20:24:
Ik heb een tijdje terug een testje gedaan samen met Nomad, toen lukte het om op 1/5000, f/1.8 met 1/1 tegen de zon in te flitsen. Dat was met een 500 W s unit.
In hoeverre jou berekening opgaat weet ik echter niet... Maar ik verwacht dat je de stops niet 1-op-1 over kunt hevelen.
quote:
moozzuzz schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 10:35:
[...]

Dat zou kloppen als HSS even sterk kon flitsen als gewoon flitsen, maar dit is niet zo. Hier een eenvoudig artikel dat stelt dat er +/- 1 stop verlies is per verdubbeling v/d shutterspeed vd speedlites. Ook bij Profoto staat er "1 f-stop of flash light is lost for every doubling of the shutter speed".

Jouw voorbeeld zou ik dus stellen: sluitertijd x4 = flashpower = x16.

Edit: en de link vergeten :+

http://neilvn.com/tangents/high-speed-flash-sync/
Top, bedankt voor de input! Dat klinkt behoorlijk goed, 1/5000 met f/1.8 en het onderwerp goed belicht krijgen met de flitser (tegen de zon in). Zonder het flitslicht is dat natuurlijk een silhouet. 500W is behoorlijk krachtig.

Met HSS mag je dus rekening houden met een 2 stops, per 1 stop qua sluitertijd. Dus je zou gaan van 1/32 naar 1/8 qua flitskracht, als je de sluitertijd aanpast van 1/500 naar 1/1000 (theoretisch gezien).

Opzich kan ik mij voorstellen dat je regelmatig HSS nodig hebt, met lage F-waarden / zon of wanneer je een onderwerp erg strak wil vastleggen ( bewegen voorwerp zoals haren).

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Bewegende voorwerpen helpt HSS niet voor normaal gesproken. De flitstijd is namelijk korter dan de sluitertijd. Met 1/250 bevries je beweging wel :)

Woutoud wijzigde deze reactie 10-10-2016 15:05 (9%)

Woutoud.com

• Luxicon
quote:
Woutoud schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 15:04:
Bewegende voorwerpen helpt HSS niet voor normaal gesproken. De flitstijd is namelijk korter dan de sluitertijd. Met 1/250 bevries je beweging wel :)
Is het niet zo dat de HSS er juist voor zorgt dat het werkt, zoals de shutter ook werkt met natuurlijk / omgevingslicht? Dus dat het onderwerp wel degelijk strak wordt vastgelegd met bijvoorbeeld 1/8000 (door het flitslicht)?

• moozzuzz
Een flits van een goedkope flitser is zo'n 1/700 terwijl pro-versies 1/2000 tot 1/10.000 halen (*). Daarom wordt gezegd dat de sluitertijd op zich niets uitmaakt bij stobist-fotografie: 1s of 1/250 (of HSS 1/1000) is beide (veel) trager dan 1/5000 en daarom bevriest de flits de beweging en de sluitertijd niet (remember: sluitertijd = omgevingslicht, aperture = flistlicht).

HSS simuleert continu licht door een snelle reeks flitsen te genereren. Daarom is het gek om te stellen dat "dankzij" HSS beweging kan bevroren worden. De beweging is immers "beter" bevroren door n flits :).

(*) piek-halfwaarde-tijden, ook nog eens afhankelijk van hoe sterk je flitst tov fullpower.

• Luxicon
quote:
moozzuzz schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 15:47:
Een flits van een goedkope flitser is zo'n 1/700 terwijl pro-versies 1/2000 tot 1/10.000 halen (*). Daarom wordt gezegd dat de sluitertijd op zich niets uitmaakt bij stobist-fotografie: 1s of 1/250 (of HSS 1/1000) is beide (veel) trager dan 1/5000 en daarom bevriest de flits de beweging en de sluitertijd niet (remember: sluitertijd = omgevingslicht, aperture = flistlicht).

HSS simuleert continu licht door een snelle reeks flitsen te genereren. Daarom is het gek om te stellen dat "dankzij" HSS beweging kan bevroren worden. De beweging is immers "beter" bevroren door n flits :).

(*) piek-halfwaarde-tijden, ook nog eens afhankelijk van hoe sterk je flitst tov fullpower.
Aha, ik dacht dat flash duration betekende hoe snel je de shutter speed maximaal kan gebruiken voor een goede foto. Als ik dat zo nakijk bij specificaties, veranderd de flash duration als je de flitskracht aanpast. Dus op 1/1 is de flash duration in dat geval het langst. Dus hoe sneller die flash duration, hoe beter je actie kan 'bevriezen'?

Dit stukje las ik net, vandaar ik hier even ging kijken:
quote:
Another positive is the ability to stop action with your shutter speed instead of your flash. Common wisdom when not working in HSS says that if you want to freeze action and stay within your camera’s sync speed of 1/250, you need to have a strobe with an extremely fast flash duration. So your shutter curtains drop open, the flash pops and travels to your subject at an extremely fast rate, freezing it in the frame. This is great and has certainly been working just fine for a very long time, but if you had the choice to not have the limitation of your shutter, would you like it? My guess is yes. It is simply a matter of flexibility, and it seems silly to me to have thousands of dollars of gear only to be trapped in a box. Shooting like this also means that you might have to routinely shoot at smaller apertures like f/8 or f/11 which means if you want the shallow depth of field, you either won’t get it, or you’ll have to use neutral density filters. This brings me to a question I get a lot.
Bron

• Henk
quote:

En als je het dan helemaal goed wilt doen, niet naar t.5 kijken, maar naar t.1. Op t.5 heb je namelijk pas de helft van je licht te pakken, en de ontlading van t.5 naar t.1 duurt langer dan van t1.0 naar t.5, zeker bij goedkopere flashes.

• HyperTrophy
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17:11
quote:

bij hss, is het juist je sluitertijd die de actie bevriest. immers je heb hoogstwaarschijnlijk al zoveel licht dankzij je open diafragma, dat er niet veel flitslicht nodig is.

• moozzuzz
quote:
Henk schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:31:
En als je het dan helemaal goed wilt doen, niet naar t.5 kijken, maar naar t.1. Op t.5 heb je namelijk pas de helft van je licht te pakken, en de ontlading van t.5 naar t.1 duurt langer dan van t1.0 naar t.5, zeker bij goedkopere flashes.
Klopt helemaal (maar die t.1 gegevens zijn niet altijd even goed beschikbaar).
quote:
Luxicon schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 19:31:
Als ik dat zo nakijk bij specificaties, veranderd de flash duration als je de flitskracht aanpast. Dus op 1/1 is de flash duration in dat geval het langst. Dus hoe sneller die flash duration, hoe beter je actie kan 'bevriezen'?
Speedlight flashes zijn 'korter' (flashduration t.5) naarmate de power zakt. Echter bij studioflashes is het net andersom: hoe lager de power, hoe relatief langer de t.5 duurt.
quote:
HyperTrophy schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 09:40:
bij hss, is het juist je sluitertijd die de actie bevriest. immers je heb hoogstwaarschijnlijk al zoveel licht dankzij je open diafragma, dat er niet veel flitslicht nodig is.
Ja en nee: Ik bedoelde het volgende: in een situatie waarbij je HSS nodig hebt om de foto te maken die je wenst te maken, wordt de beweging veelal bevroren (omdat vanaf 1/1000 1/2000 al een goed "bevriezing" bekomt. Maar dat is het gevolg en niet het doel in de typische HSS-usecase. Laten we het gebruik van HSS niet aanraden als middel om beweging te bevriezen ;).

In de praktijk is er overigens wel relatief veel flitslicht nodig gezien je immers vaak mr licht wilt op je onderwerp dan van de omgeving. vb een tegenlicht situatie of een situatie waarbij je de harde schaduwen van de middagzon wil verzachten met een fill light. Vandaar ook de originele vraagstelling rond power-verlies bij HSS.

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

Sinds kort ben ik mezelf aan het verdiepen in portretfotografie en heb waarschijnlijk zo'n 200+ uur gestoken in het bekijken en leren van workshops en tutorials. (Ideaal om de reistijd met het OV optimaal te benutten).

De setup die ik momenteel gebruik:

Camera: Sony A7II
Lens: 85mm Batis / 35mm Distagron
Licht: Godox AD600B + XT1S
Octabox: Rapid Box XL
Software: Capture One

Volgens vele professionals is Profoto (B1) de industrie standaard en omdat ik dus met een andere lichtbron werk ontstaat er dus ook wat verwarring qua verschillen in functionaliteit.

En verschil wat ik niet helemaal begrijp is de verschillen in power output. Zie onderstaande afbeeldingen.
Bij Profoto wordt er gewerkt met hele getallen en tienden en bij Godox met breuken. Is hier een goede reden voor en zijn er daadwerkelijk verschillen? Is er iets van een conversietabel om het beter te begrijpen.

Om de technische specificaties er bij te pakken:
Profoto: 9-Stop Power Range with 1/10th precision
Godox: 1/256 – 1/1 Output (1/3rd Increments)

Ik gebruik momenteel geen lichtmeter, maar hier schijnen ook veel fotografen in tweestrijd over te zijn. Het lijkt alsof de oude generatie er bij zweert en de jongeren het niet nodig vinden i.v.m. EVF ingebouwde lichtmeters etc.

Tijdens mijn sessie zet ik de godox in handmatige modus, die wordt draadloos bestuurd via de XT1-s op de hotshoe van mijn camera, ik schiet tethred in capture one en heb de "waarschuwingen" aangezet zodra de highlights of shadows een bepaalde grens bereiken.

Op gevoel en smaak bepaal ik de instellingen van het diafragma en studio licht, maar het lijkt alsof een lichtmeter voor je bepaald wat de instellingen van je camera zouden moeten zijn, wellicht dat er een (creative) wereld voor me open gaat, maar ik betwijfel of ik cruciale dingen mis met mijn huidige workflow.

Ben benieuwd naar jullie gedachtes en ervaringen op dit gebied.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Een lichtmeter bepaalt zeker niet wat je instellingen voor je camera zou moeten zijn, hij vertelt je puur hoeveel licht er is. En drukt dat uit in een diafragma / sluitertijd / iso combinatie, zodat je het makkelijk begrijpt.
Na meten kan je gewoon draaien aan je instelwieltje en dan loopt de lichtmeter wel door het diafragma heen qua opties en de bijbehorende sluitertijden als het ware.

Ik heb 2 jaar een lichtmeter gebruikt om tot de conclusie te komen dat je (ik) er echt geen drol aan hebt.

Wat ik belangrijk vind in een studioflitser is dat hij vooral zacht kan (hard kunnen ze nagenoeg allemaal wel) en het een welkome bonus is als die HSS heeft. Jouw Godox heeft beiden volgens mij dus lekker mee spelen en plezier van hebben.

De notering 1/256 etc vind ik een mooiere notering, omdat je meteen ziet hoeveel power je gebruikt van je totale vermogen. De 1,2,3,4 etc van bij Profoto vind ik nogal stom, omdat je wat mij betreft impliceert dat zeg standje 2 correspondeert met een andere flitser op stand 2, maar dat is alleen zo als ze beiden toevallig hetzelfde vermogen hebben.

Verder heb ik je topic even verplaatst naar het workflow deel van ons forum, waar er al meer te vinden is over studioflitsers.

• ATOR
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Een lichtmeter is handig als hij je tijd bespaart doordat je geen testfoto's hoeft te maken. Je kunt zonder een foto te maken de lichtsterkte meteen goed zetten. Bijvoorbeeld het hoofdlicht op je onderwerp, een rimlight 1 stop eronder, het 1 stop overbelichten van een witte achtergrond en het matchen van twee flitsers.
Verder is het erg handig als je voor een shoot test setups maakt, je kunt dan de posities en lichtsterktes van de flitsers noteren en bij de shoot zelf snel een opstelling maken.
Je zult na de eerste foto de lichten altijd nog moeten fine-tunen tot het plaatje echt mooi is maar als het zonder een foto te hoeven maken al ongeveer goed is scheelt het een hoop gedoe, zeker bij complexe setups.

De 'stomme' notering van Profoto lijkt me zelf wel handig. De hele getallen zijn neem ik aan stops, tweenhalve stop extra is van 2 naar 4.5, dat is met de breuken notatie (1/128 naar uhm..) altijd even rekenen.

• moozzuzz
quote:
Destianto schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:39:
Is er iets van een conversietabel om het beter te begrijpen.

Voor zover ze dezelfde output (Ws) hebben:
Profoto Godox
9 1/1
8 1/2
7 1/4
6 1/8
5 1/16
4 1/32
3 1/64
2 1/128
1 1/256

Mi zijn de Profoto's vooral de benchmark omdat ze vrij constant flitsen, als in: steeds dezelfde output & steeds dezelfde WB, tov andere merken die grotere toleranties hanteren. En mi ook omdat je vooral amerikaanse review-sites leest :+
quote:
ATOR schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 12:36:
De 'stomme' notering van Profoto lijkt me zelf wel handig. De hele getallen zijn neem ik aan stops, tweenhalve stop extra is van 2 naar 4.5, dat is met de breuken notatie (1/128 naar uhm..) altijd even rekenen.
knopje 2,5 standen verdraaien (dus ergens tussen 1/32 - 1/64e) :+. Maar ik vind de stops ook handiger hoor :).

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

quote:
moozzuzz schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 15:21:
[...]

Profoto Godox
9 1/1
8 1/2
7 1/4
6 1/8
5 1/16
4 1/32
3 1/64
2 1/128
1 1/256
Kijk, dat maakt het een stuk duidelijker.

4 stops is dus 1/32 (Vergelijkbaar met wat ik voornamelijk in de studio gebruik en ook zie in de tutorials)

Bedankt!

• HyperTrophy
Volgens mij is er eea lang niet duidelijk wanneer en waarvoor je exact een lichtmeter gebruikt....

Wat de meesten ook niet weten is dat elke lichtmeter en camera eigenlijk op elkaar af moeten worden gestemd. Dit om te weten wat de uitersten in het dynamisch bereik van de sensor te kunnen bewaken en afladeren.
(Mits dit instelbaar is op je meter natuurlijk)

• moozzuzz
quote:
HyperTrophy schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 17:10:
Volgens mij is er eea lang niet duidelijk wanneer en waarvoor je exact een lichtmeter gebruikt....
Vooral de verschillen in tutorials vallen daarin op (mi). De een zegt de meter te houden richting camera, de andere richting lichtbron :). In veel gevallen zal dat niet zoveel uit maken, maar dan is de meerwaarde van die lichtmeter ook meteen nihil :P.

• Henk
Lichtmeters hebben zeker hun nut; met name als je meerdere flitsers gebruikt kun je zien hoe hun verhoudingen op een onderwerp zijn. Afstanden, modifiers, etc hebben allemaal invloed op de intensiteit van de hoeveelheid licht die je onderwerp bereikt.

Dat gezegd hebbende; ik heb er een, maar gebruik hem amper. Je gaat dingen vanzelf op gevoel en ervaring doen.

• ImmortalSoul
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 16:01
Edit: fout.

ImmortalSoul wijzigde deze reactie 24-02-2017 09:49 (99%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Voor degenen die, net als ik, nog maar net beginnen met flitsers etc.
https://fstoppers.com/edu...pplies-photography-167674

Deze video vond ik persoonlijk heel prettig om te zien hoe de afstand van de lichtbron (flitser) zich verhoudt tot het licht op je onderwerp.

Echt de basics dit, maar deze video legt het voor mij heel prettig uit.

website

• Dennis_k
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14:07
Zack Arias heeft ook een hele interessante workshop hierover

YouTube: OneLight Workshop v 2.0 Trailer

• wcduck
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar iets waar van ik niet weet of het bestaat. Ik wil met mijn on-board flits een (of meerdere) externe flits aansturen in een softbox. Buiten een softbox is dit geen probleem, aangezien dan de optical slave functie (S2) gebruikt kan worden. De optische trigger van de flits werkt echter niet in een softbox. Bestaat er een apparaatje dat optisch een flits detecteert, en deze vervolgens doorgeeft via een kabel aan de flits? De flits betreft een Neewer TT560. De camera een Panasonic GM1 zonder hot-shoe.

wcduck wijzigde deze reactie 03-03-2017 10:52 (4%)

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

quote:
PdeBie schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 08:53:
Voor degenen die, net als ik, nog maar net beginnen met flitsers etc.
https://fstoppers.com/edu...pplies-photography-167674

Deze video vond ik persoonlijk heel prettig om te zien hoe de afstand van de lichtbron (flitser) zich verhoudt tot het licht op je onderwerp.

Echt de basics dit, maar deze video legt het voor mij heel prettig uit.
Hier nog een aanrader als je dit weekend niets te doen hebt (gratis livestream van ongeveer 5-6 uur!) Naast de tutorials van Peter Hurley ben ik erg te spreken over die van Lindsay Adler.

https://www.creativelive....ing-classes-photography_4

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 17:38
Was bijna 5 uur lang, Draait tot morgen rond half zes in loop door.

Heeft mij aardig wat geleerd en geholpen een keuze te maken in wat ik straks wil.
Twee weken terug twijfelde ik nog tussen continue licht of flits, Inmiddels weet ik vrij zeker dat het studio flits wordt.
Welke set qua merk en type daar volgt binnenkort wel een topic voor.
Nu eerst een reflector uitzoeken en bestellen en vervolgens daar een beetje mee spelen samen met de speedlights die ik nog over heb, Ze zijn manual in te stellen dus moeten ze prima werken als optical slaves. Niet praktisch voor regelmatig gebruik maar hopelijk wel voor mijn beeldvorming.

Bedankt nog voor de tip, Zag het net op tijd en heb het vanaf begin kunnen volgen.
Nu eerst iets maar gaan eten, Heb trek gekregen. ;)

• wcduck
  • Niet online
quote:
wcduck schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 10:51:
Ik ben op zoek naar iets waar van ik niet weet of het bestaat. Ik wil met mijn on-board flits een (of meerdere) externe flits aansturen in een softbox. Buiten een softbox is dit geen probleem, aangezien dan de optical slave functie (S2) gebruikt kan worden. De optische trigger van de flits werkt echter niet in een softbox. Bestaat er een apparaatje dat optisch een flits detecteert, en deze vervolgens doorgeeft via een kabel aan de flits? De flits betreft een Neewer TT560. De camera een Panasonic GM1 zonder hot-shoe.
Even een kick van mijn eigen vraag. Heeft iemand een suggestie, of zal ik een eigen topic moeten openen?

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12:30

Ventieldopje

I'm not your buddy, pal!

Denk niet dat het bestaat (of goed werkt). Normaal gebruik je hier radio triggers voor maar die hebben doorgaans een flitsschoen nodig. Al kun je ze misschien ook gebruiken via een kabel :)

www.maartendeboer.net
1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• Universal Creations
  • Laatst online: 19:08
https://www.hama.com/00006967/hama-synchromat-slave-unit
Zet daarop een radiografische trigger (Cactus V5) en hang een ontvanger (Cactus V5) aan de studioflitser en dat zou moeten werken, lijkt mij. Erg omslachtig maar voor iets van 80 zou je klaar moeten zijn.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• HyperTrophy
Ik denk dat je je gm1 wel door praktisch alle compact camera's zonder hotshoe kunt vervangen want er is gewoon geen markt voor...

• moozzuzz

• wcduck
  • Niet online
quote:
Universal Creations schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:01:
https://www.hama.com/00006967/hama-synchromat-slave-unit
Zet daarop een radiografische trigger (Cactus V5) en hang een ontvanger (Cactus V5) aan de studioflitser en dat zou moeten werken, lijkt mij. Erg omslachtig maar voor iets van 80 zou je klaar moeten zijn.
Top! Dit kan inderdaad werken! Ik ga nog even doorzoeken naar een trigger/ontvanger die iets goedkoper is.

Een andere vraag waar wellicht iemand een oplossing voor heeft: bestaan er grote softboxen die zowel met een flitser intern (statief door box heen, staafje die ook met paraplu wordt gebruikt aan softbox en flitser in box) als met een flitser extern (die ronde flitsers die je aan de softbox draait) gebruikt kunnen worden? Dit lijkt me praktisch omdat ik dan met een softbox meerdere toepassingen heb. Ik kan er enkele daglichtlampen in hangen om het effect van licht te bekijken, en een bestaande Neewer 560 flits gebruiken om beweging te freezen.
quote:
HyperTrophy schreef op maandag 13 maart 2017 @ 21:05:
Ik denk dat je je gm1 wel door praktisch alle compact camera's zonder hotshoe kunt vervangen want er is gewoon geen markt voor...
Ik begrijp je opmerking niet helemaal. Kan je iets uitweiden? (serieuze vraag)

wcduck wijzigde deze reactie 14-03-2017 12:48 (13%)

• Universal Creations
  • Laatst online: 19:08
quote:
wcduck schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:46:
Een andere vraag waar wellicht iemand een oplossing voor heeft: bestaan er grote softboxen die zowel met een flitser intern (statief door box heen, staafje die ook met paraplu wordt gebruikt aan softbox en flitser in box) als met een flitser extern (die ronde flitsers die je aan de softbox draait) gebruikt kunnen worden? Dit lijkt me praktisch omdat ik dan met een softbox meerdere toepassingen heb. Ik kan er enkele daglichtlampen in hangen om het effect van licht te bekijken, en een bestaande Neewer 560 flits gebruiken om beweging te freezen.
Wat je nodig hebt is een beugel met een vatting voor softboxen en houder om je flitser op te zetten.
Zoiets als dit: https://nl.aliexpress.com...-Softbox/32636302919.html
Dan kun je gewoon softboxen (met dezelfde vatting als deze beugel) gebruiken en er ook paraplu's in steken.

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• CasGas
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 22-02 15:24
quote:
Thanx

Ondertussen deze maar besteld:

http://www.benel.eu/websh...es-wall-boom-wb-1250.html

Niet helemaal wat ik wil, maar anders kan ik die nog voor de andere kant gebruiken, dus in ieder geval het proberen waard..

5D3 | 7D | 14 2.8 | 40 2.8 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 300 4 | 10-18 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 21 1.4 | 35 2.8

• HyperTrophy
quote:
wcduck schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:46:
[...]

Ik begrijp je opmerking niet helemaal. Kan je iets uitweiden? (serieuze vraag)
er is geen oplossing voor jouw type camera, en andere toestellen zonder hotshoe. deze zijn niet hiervoor gebouwd/geprogrammeerd

• Hans van Eijsden
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22-02 22:42
Mooi om te zien in bovenstaande reacties dat het gebruik van een lichtmeter ook in Nederland steeds weer meer een feit is. Mijn dagelijkse workflow (ik werk voornamelijk in het buitenland in de fashionscene) bestaat uit meten, meten, meten, voor minder doen zowel de opdrachtgevers als ik het niet. Ik weet eigenlijk niet beter.

Onlangs is Sekonic met de Speedmaster L-858D lichtmeter gekomen. Deze lichtmeter kan ook de flitsduur meten. Voorheen moest ik namelijk een lichtgevoelige transistor op een oscilloscoop aansluiten en zelf alle flitstijden berekenen. Nu kan dat dus betrouwbaar, zonder omrekenen, met n druk op de knop.

Ik heb al mijn Elinchrom flitsers stuk voor stuk gemeten, op elke power setting, elk type hier: de ELC 500, de ELC 1000, de ELB 400 met HS, Pro en Action heads en de Quadra Hybrid met ook de HS, Pro en Action heads.
Met JavaScript heb ik de gemeten waardes tegen elkaar uitgezet in een interactieve grafiek, zodat het in n oogopslag duidelijk is op welk vermogen je met welk licht de scherpste beelden krijgt. De ELB 1200 wil ik binnenkort ook toevoegen.

Op https://www.hansvaneijsde...erpste-fotos-elke-camera/ heb ik het artikel staan met de grafiek, en ik heb het artikel zowel in het Nederlands als in het Engels geschreven. Ik hoop dat ik jullie ermee kan helpen. 😃

https://www.hansvaneijsden.com

• wcduck
  • Niet online
Ik heb een "Mini Pioneer Series Studio Flash" aangeschaft, die ik hoopte als slave flash te gebruiken. De flits is bij mijn weten generiek, en wordt uitgebracht als meerdere merken zoals VidaXL en Godox, evenals andere budget merken. Het model dat ik heb is 120 Ws (https://www.vidaxl.nl/e/8...io-flitser-flitskop-120ws). Wanneer ik met een digitale camera flits (Panasonic GM1, Nikon D40, Canon Ixus), flitst de flitskop gewoon mee, maar helaas wel out of sync. Een instelling wijzigen op mijn Panasonic wanneer de flits moet vuren (1st or 2nd curtain) heeft geen effect. Wat wel werkt is rode ogen flits gebruiken. In vermoed dat de twee flitsen die de camera genereert dan ver genoeg uit elkaar zitten voor flitskop om zich opnieuw op te laden en een tweede maal te vuren. Mijn andere speedlight (Neewer 560) geeft geen problemen, op welke camera stand dan ook. Ik vermoed dat het niet werken van de nieuwe flitskop te maken heeft met het feit dat hij geen digitale camera's ondersteunt, in de vorm dat hij de pre-flash ziet als hoofdflits. Eenvoudiger gezegd: de S2 modus ontbreekt. Klopt mijn vermoeden? Is er een manier om het alsnog werkend te krijgen, of doe ik er beter aan alles weer terug te sturen?

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Ik denkt dat je vermoeden klopt, want tijdens het lezen was dat mijn conclusie ook. Dat betekent echter gelijk dat ik ook last heb van confirmation bias nu. :P

Woutoud.com

• wcduck
  • Niet online
quote:
Woutoud schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 17:50:
Ik denkt dat je vermoeden klopt, want tijdens het lezen was dat mijn conclusie ook. Dat betekent echter gelijk dat ik ook last heb van confirmation bias nu. :P
Hahaha, altijd lastig. Ik zal voortaan mijn eigen conclusies in spoiler tags zeggen :P . Ik geloof dat het er op neer komt dat ik de boel weer in kan pakken en terug kan sturen. Jammer. Misschien toch maar een extra Neewer TT560, een softbox en een bracket om de Neewer te bevestigen aanschaffen.

Vraagje: komt het nog vaak voor dat de optische slave unit S2 modus niet ondersteunt? Ik ben op marktplaats aan het kijken voor een alternatief, maar ook hier zie ik vaak geen modus-knop op de strobes staan.

wcduck wijzigde deze reactie 29-04-2017 19:54 (15%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Ik hoop dat ik wederom in het goede topic zit: weet iemand een (goedkoop) reflectiescherm met een bevestigingsoptie, bijvoorbeeld de standaard 1/4 maat? Het lijkt me ideaal om een reflectiescherm te bevestigen aan een statief dat ik al heb. Ik zou het zonde vinden om een speciale standaard te moeten kopen (boom-arm achtige constructie met een of twee klemmen) van rond de 50 euro, en daarnaast ook nog een reflectiescherm van 25 euro. Ik wil er hooguit enkele keren mee experimenteren. Feitelijk zoek ik zoiets: https://www.amazon.de/Nee...iffuser-Kit/dp/B00KAWWUYM . Maar dan eentje die niet na 1x bevestigen afbreekt (zie de reviews).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 12:30

Ventieldopje

I'm not your buddy, pal!

quote:
wcduck schreef op maandag 1 mei 2017 @ 23:51:
Ik hoop dat ik wederom in het goede topic zit: weet iemand een (goedkoop) reflectiescherm met een bevestigingsoptie, bijvoorbeeld de standaard 1/4 maat? Het lijkt me ideaal om een reflectiescherm te bevestigen aan een statief dat ik al heb. Ik zou het zonde vinden om een speciale standaard te moeten kopen (boom-arm achtige constructie met een of twee klemmen) van rond de 50 euro, en daarnaast ook nog een reflectiescherm van 25 euro. Ik wil er hooguit enkele keren mee experimenteren. Feitelijk zoek ik zoiets: https://www.amazon.de/Nee...iffuser-Kit/dp/B00KAWWUYM . Maar dan eentje die niet na 1x bevestigen afbreekt (zie de reviews).
Poeh nee, ik heb gewoon zo'n arm waarmee ik m'n schermen kan bevestigen en dat werkt prima :)

www.maartendeboer.net
1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 22-02 15:24

5D3 | 7D | 14 2.8 | 40 2.8 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 300 4 | 10-18 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
quote:
Bedankt voor de input. Het punt is alleen dat mijn statief een laag model is. Ik wil dus dat ik de reflector aan de onderkant kan bevestigen, en dat deze door de eigen stijfheid rechtop blijft staan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het maken van een keuze. Ik ben op zoek naar het volgende:
- een softbox, zo groot mogelijk
- een bijbehorende grid
- beugel voor bevestiging aan statief
- statief
- flits, eventueel mijn huidige Neewer TT560
Het doel is enkel ervaring krijgen met belichting, reflecties en portretten schieten. Geenszins ben ik van plan iets professioneels met een flitsset te doen. De kans is zeer groot dat de set na enige tijd weer op marktplaats wordt verkocht. Ik wil dan ook het liefst zo min mogelijk geld kwijt zijn aan de set. De eisen en wensen:
- zo goedkoop mogelijk
- eenvoudig/snel inklapbaar, zowel de softbox als het statief
- dient gebruikt te kunnen worden met een Panasonic GM1 => minimaal S2 mode ondersteuning, en optische sensor buiten de softbox
- ervaring met een andere flits-set (zie mijn eerdere posts) leerde mij dat een 50x70 cm softbox aan de kleine kant is
- mogelijkheid tot koppelen van opzetstukken als snouts (toekomst)

Zelf uitgezocht:

Goedkoopste optie 80x80cm softbox:
Statief Etime Lampenstativ: 9 euro
Softbox, grid, beugel 56 euro
Totaal: 65 euro

Duurdere optie 95cm octagon:
Statief Etime Lampenstativ: 9 euro
Softbox en grid Phot-R octagon: https://www.amazon.de/Pho...dlites/dp/B00VHVOUPW?th=1 59 euro
Beugel Neewer Bowens: https://www.amazon.de/Nee...flexschirm/dp/B00JAAXH1A/ 18 euro
Totaal: 86

Duurdere optie 120 cm octagon:
Statief: Cullmann Alpha 2800 + verkoopstuk 1/4 inch naar spigot: https://www.amazon.de/Cul...pf-Auszge/dp/B00I6L9CL8/ 32,50 euro
Softbox en grid Phot-R octagon: https://www.amazon.de/Pho...dlites/dp/B00VHVG2VM?th=1 68 euro
Beugel Neewer Bowens: https://www.amazon.de/Nee...flexschirm/dp/B00JAAXH1A/ 18 euro
Totaal: 118,50

Mijn vragen:
1. Hebben jullie suggesties wat eventuele alternatieven. Met name de prijs zou ik naar beneden willen hebben.
2. Is het mogelijk een camerastatief (optie 3) te gebruiken als lamp-statief? Is dit aan te raden?
3. Kan een Neewer TT560 eigenlijk wel een softbox oppervlak belichten?
4. Is een goedkoop lamp-statief als die van Etime aan te raden? Geen geld, maar valk zoiets dan ook makkelijk om?

Bij voorbaat dank voor de hulp.

wcduck wijzigde deze reactie 06-05-2017 13:01 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
In hoeverre hebben kleine flitsaccessoires zoals de Rogue Flashbender Small/Mirrorless/Large echt relevant effect?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
quote:
begintmeta schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 14:43:
In hoeverre hebben kleine flitsaccessoires zoals de Rogue Flashbender Small/Mirrorless/Large echt relevant effect?
Ik heb zelf ervaring met een 30x30 softbox op een externe flitser. Ik moet zeggen dat ik het effect daarmee tegen vind vallen. Het reflecteren van een flits tegen een witte muur heeft een veel meer verzachtend effect.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

Zo'n Flashbender is een noodoplossing, maar werk op zich wel. Wat wcduck zegt klopt ook, maar bij gebrek aan muur moet je wat. :P

Woutoud.com

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
Mee eens, beter dan niets, maar verwacht er niet teveel van. Ik zou ook zeker geen 35 euro aan iets dergelijks uitgeven. Uit China kan je ze meestal onder de 5 euro halen, incl verzenden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Ik ben een beetje aan het kijken of het zinvol kan zijn, anders is een (statief (of assistent) met) reflector of paraplu misschien uiteindelijk gewoon zinvoller om mee te nemen, maar zo'n miniset is wel wat laagdrempeliger mee te nemen. Heb eigenlijk altijd veel met het omgevingslicht gedaan, weinig met modificatie daarvan, of met het toevoegen van licht, maar wil me daar toch wat meer in verdiepen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wcduck
  • Niet online
quote:
wcduck schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 12:56:

Mijn vragen:
1. Hebben jullie suggesties wat eventuele alternatieven. Met name de prijs zou ik naar beneden willen hebben.
2. Is het mogelijk een camerastatief (optie 3) te gebruiken als lamp-statief? Is dit aan te raden?
3. Kan een Neewer TT560 eigenlijk wel een softbox oppervlak belichten?
4. Is een goedkoop lamp-statief als die van Etime aan te raden? Geen geld, maar valk zoiets dan ook makkelijk om?

Bij voorbaat dank voor de hulp.
Even een kick van mijn vraag. Ik zou met enig antwoord zeer geholpen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woutoud

Woutoud

Moderator Foto & Video

P/√P

1: Wat je aandraagt is prima voor de basis.
2: Ja, dat kan. Eventueel heb je wel een adaptertje nodig om de bracket er op te kunnen krijgen. Zach Arias heeft wel een duidelijke video op YouTube geloof ik. Hij noemt zo'n dingetje een "brass monkey".
3: 80x80 is wel fors voor een simpele flitsers, maar het kan.
4: Voor een lampstatief zou ik voor een stevige gaan, maar dat hangt erg af van je budget. Ik heb een C-stand van Falcon Eyes bijvoorbeeld, maar die is niet direct goedkoop. Als het niet heel lang heel hoeft te blijven kan het prima goedkoop.

Woutoud.com

Iemand toevallig al een keer gespeeld met de Godox AD200 set?

In ons nieuwe huis ga ik een kamer inrichten als studio en zat aan deze set te denken.

website

• PatrickV
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08:44
Nog niet mee gespeeld, omdat ik hem net gisteren binnen heb gehad. :X
ah cool. Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen :)

website

• Unidentified
  • Niet online

Unidentified

"...Terra Incognita..."

@PdeBie Die van mij komt van het weekend binnen ;)

Ben trouwens ook erg benieuwd naar de Rotolight Neo 2 (Nu met flits)

Unidentified wijzigde deze reactie 04-10-2017 16:58 (40%)

Pagina: 1 ... 24 25 26 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*