Sinds kort ben ik mezelf aan het verdiepen in portretfotografie en heb waarschijnlijk zo'n 200+ uur gestoken in het bekijken en leren van workshops en tutorials. (Ideaal om de reistijd met het OV optimaal te benutten).
De setup die ik momenteel gebruik:
Camera: Sony A7II
Lens: 85mm Batis / 35mm Distagron
Licht: Godox AD600B + XT1S
Octabox: Rapid Box XL
Software: Capture One
Volgens vele professionals is Profoto (B1) de industrie standaard en omdat ik dus met een andere lichtbron werk ontstaat er dus ook wat verwarring qua verschillen in functionaliteit.
Eén verschil wat ik niet helemaal begrijp is de verschillen in power output. Zie onderstaande afbeeldingen.
Bij Profoto wordt er gewerkt met hele getallen en tienden en bij Godox met breuken. Is hier een goede reden voor en zijn er daadwerkelijk verschillen? Is er iets van een conversietabel om het beter te begrijpen.
Om de technische specificaties er bij te pakken:
Profoto: 9-Stop Power Range with 1/10th precision
Godox: 1/256 – 1/1 Output (1/3rd Increments)
Ik gebruik momenteel geen lichtmeter, maar hier schijnen ook veel fotografen in tweestrijd over te zijn. Het lijkt alsof de oude generatie er bij zweert en de jongeren het niet nodig vinden i.v.m. EVF ingebouwde lichtmeters etc.
Tijdens mijn sessie zet ik de godox in handmatige modus, die wordt draadloos bestuurd via de XT1-s op de hotshoe van mijn camera, ik schiet tethred in capture one en heb de "waarschuwingen" aangezet zodra de highlights of shadows een bepaalde grens bereiken.
Op gevoel en smaak bepaal ik de instellingen van het diafragma en studio licht, maar het lijkt alsof een lichtmeter voor je bepaald wat de instellingen van je camera zouden moeten zijn, wellicht dat er een (creative) wereld voor me open gaat, maar ik betwijfel of ik cruciale dingen mis met mijn huidige workflow.
Ben benieuwd naar jullie gedachtes en ervaringen op dit gebied.