Ik heb al een tijdje de Jinbei DC-600 mobiele flitsset, en ik heb net de optionele ringflits + een beautydish gekocht. Kan hem morgen bij KB gaan halen, indien er interesse is schrijf ik dan wel een quickndirty review??
Misschien interessant voor de strobists hier:
ZaPPZion in "CreativeLive workshops"
ZaPPZion in "CreativeLive workshops"
Heeft er iemand nog wat advanced lightbox technieken om met reflecties om te gaan? Zo'n shot bijvoorbeeld:

Horloge in de lightbox, Canon 60d op f/11, 1/200, ISO100, 1 flits achter de lightbox (main) en 1 flits rechts van de lightbox (fill).
De hele lightbox is wit, ik heb zelfs de houder van het horloge bedekt met witte A4tjes om niet op te vallen, ik schiet door het afsluitende witte doek die bij de lightbox hoort heen om de 'voorkant' zoveel mogelijk af te dichten... Maar die reflecties in de gepolijste kast zijn nog steeds verschrikkelijk. Terwijl ik over de rest van de shot best tevreden ben.

Horloge in de lightbox, Canon 60d op f/11, 1/200, ISO100, 1 flits achter de lightbox (main) en 1 flits rechts van de lightbox (fill).
De hele lightbox is wit, ik heb zelfs de houder van het horloge bedekt met witte A4tjes om niet op te vallen, ik schiet door het afsluitende witte doek die bij de lightbox hoort heen om de 'voorkant' zoveel mogelijk af te dichten... Maar die reflecties in de gepolijste kast zijn nog steeds verschrikkelijk. Terwijl ik over de rest van de shot best tevreden ben.
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Welke reflecties vind je eigenlijk zo vreselijk? en wat vind je er vreselijk aan?
Gepolijst metaal kun je alleen als gepolijst metaal herkennen door die reflecties. Als het niet zou reflecteren dan zou het er vreemd uit zien.
Wat je wel kan beinvloeden zijn de locaties van de reflecties en wat er in de reflectie te zien is.
Wat je zou kunnen doen is bv het licht niet van achteren laten komen. Dan krijg je hele andere reflecties. Wellicht dat je die dan mooier vind.
Persoonlijk stoort mij alleen de reflecties op het glas. Daarvoor zou je een polarizer kunnen proberen.
Gepolijst metaal kun je alleen als gepolijst metaal herkennen door die reflecties. Als het niet zou reflecteren dan zou het er vreemd uit zien.
Wat je wel kan beinvloeden zijn de locaties van de reflecties en wat er in de reflectie te zien is.
Wat je zou kunnen doen is bv het licht niet van achteren laten komen. Dan krijg je hele andere reflecties. Wellicht dat je die dan mooier vind.
Persoonlijk stoort mij alleen de reflecties op het glas. Daarvoor zou je een polarizer kunnen proberen.
Dit boek is erg nuttig om door te lezen en bevat antwoorden op zulke vragen 
http://www.amazon.co.uk/L...hotographic/dp/0240812255
Dat boek is inderdaad geweldig. Dat zou iedereen moeten lezen.
De bolle rand van de kast die het dichtst bij de camera staat, waar je de camera ook in gereflecteerd ziet dus, is nu een ongedefinieerde zooi. De reflectie voegt wat mij betreft niks toe aan de definitie van de ronding van het metaal, hij is zelfs vrij verwarrend. Er zitten ook meerdere tinten 'wit' in, in plaats van een meer uniform gelijke look. Ik snap dat advertentiefoto's geretoucheerd worden, maar ik probeer wel veel meer die kant op te gaan.mjtdevries schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 09:22:
Welke reflecties vind je eigenlijk zo vreselijk? en wat vind je er vreselijk aan?
Ah, dat stuk ben ik nou eigenlijk juist erg tevreden overPersoonlijk stoort mij alleen de reflecties op het glas. Daarvoor zou je een polarizer kunnen proberen.
LSM heb ik uiteraard, dat is een standaard Strobist-buy. Maar het hoofdstuk over rounded metal zegt eigenlijk alleen maar 'gebruik een lightbox'. Check, zo ver was ikJvdGeest schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 09:26:
Dit boek is erg nuttig om door te lezen en bevat antwoorden op zulke vragen
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Maar wat is het probleem? dat je de box in het horloge ziet?Acolyte57 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 14:41:
[...]
LSM heb ik uiteraard, dat is een standaard Strobist-buy. Maar het hoofdstuk over rounded metal zegt eigenlijk alleen maar 'gebruik een lightbox'. Check, zo ver was ik
And it goes BRAAAAAPP!
Dat het een lelijke reflectie van de box in het horloge isROFLASTC schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 15:00:
Maar wat is het probleem? dat je de box in het horloge ziet?
Wat zien we eigenlijk in die reflectie? Volgens mij is het meer dan alleen maar de zwarte ronding van de lens.
De lens zul je nooit uit de reflectie kunnen halen.
De lens zul je nooit uit de reflectie kunnen halen.
Zo te zien is het de binnenkant van de lightbox, de rand ervan en de lens. Die reflecties ga je, denk ik, niet makkelijk in-camera weg krijgen. Misschien dat het wat helpt als je een wit doekje aan die kant van de lightbox hangt met een gat voor de lens. Dan heb je in ieder geval het stuk lightbox in de reflectie al niet meer. De daadwerkelijke lens ga je denk ik alleen weg krijgen door onder een andere hoek te schieten, wat natuurlijk niet wenselijk is als je specifiek deze hoek wil gebruiken.
Ticking away, the moments that make up a dull day
het 1e wat ik zou proberen is een Pola filter.Acolyte57 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 15:23:
[...]
Dat het een lelijke reflectie van de box in het horloge is
And it goes BRAAAAAPP!
Het topic is al weer een tijdje stil, maar ik ben nu na veel met gewone speedlites gefotografeerd te hebben op zoek naar een complete flitsset om een (zeer kleine) fotostudio bij mij thuis neer te zetten. Na eerst gekeken te hebben naar de instapset van FalconEyes, de SSFK-3150B.
Ik lees hierover dat de bouwkwaliteit niet al te best is, en waar ik ook mee zit is dat ik er niet zomaar een grid of iets dergelijks op kan zetten, aangezien er geen bajonetsluiting op zit. Ook ben ik niet zeker of 150Ws wel genoeg is om lang mee vooruit te kunnen.
Hierdoor ben ik gaan kijken naar de duurdere set van FalconEyes, de GNK-3300mv
Ik heb het idee dat door de metalen behuizing van de flitsers de bouwkwaliteit iets beter is en dus langer mee moeten gaan. Ook zijn de flitsers 300Ws wat me iets meer speelruimte geeft. Het enige nadeel voor mij persoonlijk is de prijs, aangezien het niet mijn hoofdactiviteit op het gebied van fotografie is (ik hou me voornamelijk bezig met fotografie op congressen en in het ziekenhuis, maar krijg soms wel aanvragen voor portretfotografie).
Zoals jullie zien zijn dit complete sets met achtergrond e.d. zodat ik zo min mogelijk los hoef te kopen. Ik heb namelijk het idee dat als ik drie losse flitsers moet kopen en nog al deze accessoires erbij, duurder uit ben dan wanneer ik een set als deze koop.
Nu heb ik geen andere merken gezien die dit soort sets verkopen, maar ik kan wat over het hoofd zien.
Mijn vraag aan jullie is dan ook of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met de FalconEyes, of andere tips hebben. Mijn budget is toch wel maximaal rond de 700 euro, alle suggesties zijn welkom
Ik lees hierover dat de bouwkwaliteit niet al te best is, en waar ik ook mee zit is dat ik er niet zomaar een grid of iets dergelijks op kan zetten, aangezien er geen bajonetsluiting op zit. Ook ben ik niet zeker of 150Ws wel genoeg is om lang mee vooruit te kunnen.
Hierdoor ben ik gaan kijken naar de duurdere set van FalconEyes, de GNK-3300mv
Ik heb het idee dat door de metalen behuizing van de flitsers de bouwkwaliteit iets beter is en dus langer mee moeten gaan. Ook zijn de flitsers 300Ws wat me iets meer speelruimte geeft. Het enige nadeel voor mij persoonlijk is de prijs, aangezien het niet mijn hoofdactiviteit op het gebied van fotografie is (ik hou me voornamelijk bezig met fotografie op congressen en in het ziekenhuis, maar krijg soms wel aanvragen voor portretfotografie).
Zoals jullie zien zijn dit complete sets met achtergrond e.d. zodat ik zo min mogelijk los hoef te kopen. Ik heb namelijk het idee dat als ik drie losse flitsers moet kopen en nog al deze accessoires erbij, duurder uit ben dan wanneer ik een set als deze koop.
Nu heb ik geen andere merken gezien die dit soort sets verkopen, maar ik kan wat over het hoofd zien.
Mijn vraag aan jullie is dan ook of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met de FalconEyes, of andere tips hebben. Mijn budget is toch wel maximaal rond de 700 euro, alle suggesties zijn welkom
Ik heb ook een vraagje, waar ik zelf niet goed uit kom.
Heb momenteel 4 flitsers in de studio van Linkstar. En hoewel de specs aangeven dat de sync tijd gewoon 1/200e mag zijn en de flash duration 1/700e seconde, is beide gewoon niet waar. Triggers of bedraad maakt geen verschil, als ik een egaal vel schiet:
Dit is mijn resultaat:
1/250e:

1/200e:

1/160e:

1/125e:

Je ziet hier dat zelfs 1/125e lichter is dan 1/160e. Terwijl de specs van linkstar aangeven dat ik op 1/125e en 1/200e hetzelfde zou moeten zien. Well, I don't.
Ik ga er vanuit dat het inherent is aan de bouw/ontwerp van Linkstar en dat dat hoort bij een goedkoper merk.
Maar eigenlijk bevallen de flitsers me prima, doen het altijd, flitsen consistent qua power, goed instelbaar (1/32e tot full power), actieve koeling en ik heb een hoop accessoires voor op bowens vatting.
Nu de hamvraag, stel ik ga wat anders kopen, wat moet het dan worden. Ik kan overgaan naar Elinchrom, populair merk in Nederland, maar heeft geen Bowens vatting. Als er goede koppelstukken te koop zijn, dan kan ik mijn bestaande light-modifiers blijven gebruiken. En dat is eigenlijk wel een voorwaarde. Ik heb teveel accessoires om alles nieuw te kopen (softboxen groot en klein, octabox, stripe-light, beauty dish (en plu's) etc.
Zijn er flitsers die bowens vatting hebben en wel de volledige flits geven binnen 1/200e seconde?
Budget, mwoa, voor 4 flitskoppen wil ik eigenlijk niet meer dan 1600/1800 ex btw betalen.
Elinchrom, bowens, calumet, wat zijn de opties die mij kunnen helpen?
De sync speed van mijn huidige set vind ik soms wat onhandig, maar in de praktijk werk ik er al jaren mee zonder noemenswaardige issues. Het is meer dat het mij stoort uit principe en ik een enkele keer echt beweging wil bevriezen met flitsers en dat nu slecht kan.
Oh en de 580exII als flitslicht gaat gewoon zoals het zou moeten tot en met 1/200e. Vanaf 1/250e gaat ook daar niet goed, maar is logisch.
Heb momenteel 4 flitsers in de studio van Linkstar. En hoewel de specs aangeven dat de sync tijd gewoon 1/200e mag zijn en de flash duration 1/700e seconde, is beide gewoon niet waar. Triggers of bedraad maakt geen verschil, als ik een egaal vel schiet:
Dit is mijn resultaat:
1/250e:

1/200e:

1/160e:

1/125e:

Je ziet hier dat zelfs 1/125e lichter is dan 1/160e. Terwijl de specs van linkstar aangeven dat ik op 1/125e en 1/200e hetzelfde zou moeten zien. Well, I don't.
Ik ga er vanuit dat het inherent is aan de bouw/ontwerp van Linkstar en dat dat hoort bij een goedkoper merk.
Maar eigenlijk bevallen de flitsers me prima, doen het altijd, flitsen consistent qua power, goed instelbaar (1/32e tot full power), actieve koeling en ik heb een hoop accessoires voor op bowens vatting.
Nu de hamvraag, stel ik ga wat anders kopen, wat moet het dan worden. Ik kan overgaan naar Elinchrom, populair merk in Nederland, maar heeft geen Bowens vatting. Als er goede koppelstukken te koop zijn, dan kan ik mijn bestaande light-modifiers blijven gebruiken. En dat is eigenlijk wel een voorwaarde. Ik heb teveel accessoires om alles nieuw te kopen (softboxen groot en klein, octabox, stripe-light, beauty dish (en plu's) etc.
Zijn er flitsers die bowens vatting hebben en wel de volledige flits geven binnen 1/200e seconde?
Budget, mwoa, voor 4 flitskoppen wil ik eigenlijk niet meer dan 1600/1800 ex btw betalen.
Elinchrom, bowens, calumet, wat zijn de opties die mij kunnen helpen?
De sync speed van mijn huidige set vind ik soms wat onhandig, maar in de praktijk werk ik er al jaren mee zonder noemenswaardige issues. Het is meer dat het mij stoort uit principe en ik een enkele keer echt beweging wil bevriezen met flitsers en dat nu slecht kan.
Oh en de 580exII als flitslicht gaat gewoon zoals het zou moeten tot en met 1/200e. Vanaf 1/250e gaat ook daar niet goed, maar is logisch.
Toch eens een subtiel schopje ^^
Je zou eens naar metz flitsers kunnen kijken, deze hebben ook een bowens bajonet. Wordt onder andere bij camera-tools verkocht en zijn in verschillende vermogens te krijgen. Metz is vooral bekend voor zijn camera flitsers maar hebben op de fotokina een lijn studio flitsers uitgebracht.
Misschien dat transcontinenta (de importeur) ze heeft staan voor demo in hun showroom. voor dit soort bedragen wil je het toch eerst gezein hebben voordat je iets koopt, toch?
link naar specs
Misschien dat transcontinenta (de importeur) ze heeft staan voor demo in hun showroom. voor dit soort bedragen wil je het toch eerst gezein hebben voordat je iets koopt, toch?
link naar specs
[ Voor 10% gewijzigd door roelbb op 06-11-2012 10:38 ]
roelbb
Verwijderd
Er wordt wel meer melding gemaakt van 5D's icm grote flitsers dat de sync tijd onder de 1/200 gehouden moet worden om geen lamellen in beeld te krijgen. Het loont de moeite om er een google actie op los te laten want het lijkt erop dat je dat niet gaat oplossen met nieuwe flitsers!Nomad schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:07:
I...knip...
bijv:
http://strobist.blogspot.nl/2010/01/know-your-sync.html
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2012 12:25 ]
Mooi artikel!Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 12:23:
[...]
Er wordt wel meer melding gemaakt van 5D's icm grote flitsers dat de sync tijd onder de 1/200 gehouden moet worden om geen lamellen in beeld te krijgen. Het loont de moeite om er een google actie op los te laten want het lijkt erop dat je dat niet gaat oplossen met nieuwe flitsers!
bijv:
http://strobist.blogspot.nl/2010/01/know-your-sync.html
Ik heb drie Yongnuo flitsers: YN-565ex, YN-560, YN-460II. Tot nu toe geen problemen op syncspeed van 1/200s (50D). Gisteren nog flink geflitst bij een opdrachtje en werkt prima.
Toch ga ik eens dezelfde test doen als jij Nomad, zal wel ff duren voordat ik tijd heb helaas.
Ctrl+k
reportage flitsers flitsen vele malen sneller dan studio flitsers, dus die yongnue flitsers gaan hier geen problemen mee hebben, mijn 580 en 430ex flitsers hebben dat ook niet.
Dat de 5d's hier problemen mee hadden wist ik niet, dan schiet het inderdaad erg weinig op
.
De Metz studioflitsers heb ik inderdaad enkele weken geleden meegekregen van de importeur van Transcontinenta, waar ik ook de vraag heb gesteld over flitstijden. Helaas heb ik er geen antwoord op gekregen. Ik werk in de studio nu op 1/125e en vind dat eigenlijk net niet helemaal lekker werken.
Ik zal Transcontinenta nog eens bellen deze week.
Eventueel een andere camera voor in de studio gebruiken, maar dat zou dan een 1ds3 of 1d4 moeten zijn en dat is toch wel zonde van het geld.
Dat de 5d's hier problemen mee hadden wist ik niet, dan schiet het inderdaad erg weinig op
De Metz studioflitsers heb ik inderdaad enkele weken geleden meegekregen van de importeur van Transcontinenta, waar ik ook de vraag heb gesteld over flitstijden. Helaas heb ik er geen antwoord op gekregen. Ik werk in de studio nu op 1/125e en vind dat eigenlijk net niet helemaal lekker werken.
Eventueel een andere camera voor in de studio gebruiken, maar dat zou dan een 1ds3 of 1d4 moeten zijn en dat is toch wel zonde van het geld.
De zwarte balk die je onderin ziet is het tweede gordijn van je sluiter, dat is een camera issue. De sync speed van je camera is dus 1/125. Daar gaan andere studioflitsers niets aan helpen.
De gemelde flitsduur is meestal de t0.5 tijd. Dat is de tijd waarin de flitsoutput boven de 50% van de maximale (ingestelde) output zit. Er komt dus nog een flinke staart licht achteraan. De t0.1 waarde, de tijd waarin de flitsoutput boven de 10% van de ingestelde maximale output zit, kan wel 5 x hoger zijn.
De duur van een volledige flits, van 0 tot 0% ligt fors boven de t0.5 tijd, dus met een langere sluitertijd zie je meer licht.
Dit geldt voor bijna alle studioflitsers, heeft niets met goedkoop te maken. Er zijn een paar studioflitsers die de output afkappen zoals het gebeurt bij opzetflitsers. De Alien Bees Einstein schiet me te binnen. Misschien dat de Hensel en de nieuwe Profoto set ook zoiets doen om een ultrakorte flitsduur te behalen.
De gemelde flitsduur is meestal de t0.5 tijd. Dat is de tijd waarin de flitsoutput boven de 50% van de maximale (ingestelde) output zit. Er komt dus nog een flinke staart licht achteraan. De t0.1 waarde, de tijd waarin de flitsoutput boven de 10% van de ingestelde maximale output zit, kan wel 5 x hoger zijn.
De duur van een volledige flits, van 0 tot 0% ligt fors boven de t0.5 tijd, dus met een langere sluitertijd zie je meer licht.
Dit geldt voor bijna alle studioflitsers, heeft niets met goedkoop te maken. Er zijn een paar studioflitsers die de output afkappen zoals het gebeurt bij opzetflitsers. De Alien Bees Einstein schiet me te binnen. Misschien dat de Hensel en de nieuwe Profoto set ook zoiets doen om een ultrakorte flitsduur te behalen.
Aah, ik had je post maar half gelezen. de 580 doet het goedNomad schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:31:
reportage flitsers flitsen vele malen sneller dan studio flitsers, dus die yongnue flitsers gaan hier geen problemen mee hebben, mijn 580 en 430ex flitsers hebben dat ook niet.
Dat de 5d's hier problemen mee hadden wist ik niet, dan schiet het inderdaad erg weinig op.
Studioflitsers zijn sowieso langzamer en ontladen hun condensator helemaal (tenminste de meeste modellen, zijn vast speciale sets op de markt). Je krijgt dus sowieso een langzame afname van het licht en niet een plotselinge afkapping zoals met speedlights.
Zoals boven mij gezegd wordt dus, ik weet niet of je echt gebaat bent bij een andere camera. Wellicht is een sterkere set of harder flitsen een makkelijkere oplossing. Of kan dat niet?
Is het een idee om een aantal speedlights aan te schaffen puur voor die keren dat je iets snels wilt bevriezen? Lijkt mij goedkoper dan een speciale studioset die dat kan, en met 4x580 kun je ook flink wat afflitsen.
Ik heb geen studioflits ervaring, dus misschien zie ik wel iets cruciaals over het hoofd, ik hoor het graag
[ Voor 10% gewijzigd door Sibylle op 06-11-2012 14:06 ]
Ctrl+k
Dat het mijn gordijn is ben ik me van bewustATOR schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 13:37:
De zwarte balk die je onderin ziet is het tweede gordijn van je sluiter, dat is een camera issue. De sync speed van je camera is dus 1/125. Daar gaan andere studioflitsers niets aan helpen.
Dat alle flitsers "nagloeien" ben ik me van bewust, maar dit is wel erg extreem en merkbaar. Meer merkbaar dan ik gewend ben.
Een vriend van mij heeft Elinchrom, ik ga die eens testen met specifiek mijn 5d3. Ik kan me namelijk niet herinneren dat die er last van hadden. Beetje jammer alleen dat al mijn softboxen e.d. daar niet op passen.
@Sybille, ja 4x 580ex zou kunnen werken en is een oplossing. Maar daar passen minder makkelijk mijn softboxen omheen en ze zijn niet zo krachtig (grote softboxen verliezen zorgen voor best veel verlies van power en je hebt zodoende wel wat nodig aan kracht). Daarnaast stellen die een stuk minder makkelijk in dan studioflitsers en hebben ze geen instellicht die de studio verlicht tussen de foto's door
[ Voor 12% gewijzigd door Nomad op 06-11-2012 18:52 ]
Verwijderd
Ik loop steeds vaker tegen het probleem aan dat ik foto’s van planten (in pot) of bloemen (in vaas) moet fotograferen voor mijn werk als planten veredelaar op een moment dat ik buiten door weersomstandigheden niet uit de voeten kan.
Foto’s gebruik ik voor detail beschrijvingen maar ook commercieel voor drukwerk.
Foto’s wil ik bovendien uit de achtergrond kunnen halen indien nodig en ook wil ik nu en dan wat macro foto's maken.
Om het nog lastiger te maken zou ik ook nu en dan een video opname willen maken.
Ik zie door de bomen het bos niet meer wat betreft de mogelijkheden die in het forum beschreven worden, inmiddels is wel duidelijk geworden dat goedkoop duurkoop is.
Mijn gevoel zegt dat continu licht voor mij de beste optie is aangezien ik ook video opnamen wil maken.
Wat zouden jullie mij aanraden?
Foto’s gebruik ik voor detail beschrijvingen maar ook commercieel voor drukwerk.
Foto’s wil ik bovendien uit de achtergrond kunnen halen indien nodig en ook wil ik nu en dan wat macro foto's maken.
Om het nog lastiger te maken zou ik ook nu en dan een video opname willen maken.
Ik zie door de bomen het bos niet meer wat betreft de mogelijkheden die in het forum beschreven worden, inmiddels is wel duidelijk geworden dat goedkoop duurkoop is.
Mijn gevoel zegt dat continu licht voor mij de beste optie is aangezien ik ook video opnamen wil maken.
Wat zouden jullie mij aanraden?
Voor 'zo nu en dan' een video zou ik geen videolampen kopen, maar dat hangt er ook beetje vanaf wat je onder 'zo nu en dan' verstaat. En verder: wat heb je ervoor over?
The devil is in the details.
Verwijderd
Video komt op de laatste plaats, als video fotografie in de weg zit dan vergeet ik video direct.Hahn schreef op woensdag 05 december 2012 @ 12:55:
Voor 'zo nu en dan' een video zou ik geen videolampen kopen, maar dat hangt er ook beetje vanaf wat je onder 'zo nu en dan' verstaat. En verder: wat heb je ervoor over?
Budget is +/- € 1200
Aanwezig zijn enkel camera en statief.
Verwijderd
Naar mijn weten zijn er geen combinatielampen voor foto/video. Met video heb je continu licht, maar is de lamp veel minder vel en met fotografie heb je felle flitsen, maar deze lampen kan je niet op continu zetten. Elk heeft namelijk een andere techniek om licht te genereren.Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 15:31:
[...]
Video komt op de laatste plaats, als video fotografie in de weg zit dan vergeet ik video direct.
Budget is +/- € 1200
Aanwezig zijn enkel camera en statief.
Iemand met meer verstand van lampen mag me verbeteren. Ik heb namelijk (bijna) geen kennis van studiofotografie.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2012 18:42 ]
Voor fotografie wordt over het algemeen lampen gebruikt die flitsen, maar voor fotografie kan je op zich ook prima constant licht gebruiken, maar dat is meestal wel duurder. Voor €1200 kan je een heel leuk lampensetje aanschaffen voor fotografie, maar ik denk dat je met videolichten dan nog niet heel erg ver bent (maar ik heb me nog niet heel veel verdiept in videolampen).
Ik heb een 600D met een 380EX II en op een druilige zondagmiddag kwam ik erachter, dat je daarmee gewoon out-of-the-box off-shoe kan flitsen
(misschien voortaan de manual maar eens helemaal doorlezen)
Nu zoek ik echter een softbox om op mijn 380EX te zetten. Een octaboxje lijkt me leuk maar zijn die er wel? Welk formaat kun je met dit vermogen ueberhaupt aan? En welke setup leent zich om de (infrarood?) remote gewoon te laten werken?

Nu zoek ik echter een softbox om op mijn 380EX te zetten. Een octaboxje lijkt me leuk maar zijn die er wel? Welk formaat kun je met dit vermogen ueberhaupt aan? En welke setup leent zich om de (infrarood?) remote gewoon te laten werken?
De draadloze flits-functie werkt niet met infrarood maar met de interne flitser zelf. Deze flits kaatst makkelijk via lichte voorwerpen/muren naar je flitser toe.
Sig
Iemand nog ideeen voor een setup qua licht voor productfotografie?
Het zijn veel metalen onderdelen, ongeveer vergelijkbaar met bijvoorbeeld een hoefijzer qua grootte en reflecties.
Ik wil enigszins kunnen spelen met het licht, dus een lichttent of photocube valt naar mijn idee af, dat is meer voor foto's maken van een webshop product voor "de bulk".
Zou bijvoorbeeld een "Lastolite 3259 Flitsset Lumen8 200W/S Kit" of een "Jinbei Delicacy D-180 Studio Flits Kit De Luxe" al genoeg licht opbrengen? De rest wil ik invullen met wit karton of hoe het dan ook uitkomt op dat moment..
Het zijn veel metalen onderdelen, ongeveer vergelijkbaar met bijvoorbeeld een hoefijzer qua grootte en reflecties.
Ik wil enigszins kunnen spelen met het licht, dus een lichttent of photocube valt naar mijn idee af, dat is meer voor foto's maken van een webshop product voor "de bulk".
Zou bijvoorbeeld een "Lastolite 3259 Flitsset Lumen8 200W/S Kit" of een "Jinbei Delicacy D-180 Studio Flits Kit De Luxe" al genoeg licht opbrengen? De rest wil ik invullen met wit karton of hoe het dan ook uitkomt op dat moment..
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Niemand die daar advies over kan geven?
Ondertussen ook deze set gevonden:
http://www.folux.nl/Webwi...-Flitsset-P-250-nr.4.html
Maar die zijn niet echt fijn in te stellen qua licht, 1/1, 1/2, 1/4, 1/8 en 1/16. Dat lijkt mij niet heel erg prettig.
Ondertussen zit ik ook al te twijfelen over de http://www.fotoflits.com/elinchrom-d-lite-rx-one-softbox-set
Dit is maar 100w, maar omdat ik het toch echt binnen wil gaan gebruiken (voor op de tafel voornamelijk). Meteen skyport systeem erbij, dus dat is meteen opgelost. Mocht ik het later meer moeten gaan gebruiken kan ik eventueel andere lampen erbij kopen, zodat ik deze meer als achtergrond verlichting kan gaan gebruiken..
Of heeft er iemand betere ideeën?
Ondertussen ook deze set gevonden:
Maar die zijn niet echt fijn in te stellen qua licht, 1/1, 1/2, 1/4, 1/8 en 1/16. Dat lijkt mij niet heel erg prettig.
Ondertussen zit ik ook al te twijfelen over de http://www.fotoflits.com/elinchrom-d-lite-rx-one-softbox-set
Dit is maar 100w, maar omdat ik het toch echt binnen wil gaan gebruiken (voor op de tafel voornamelijk). Meteen skyport systeem erbij, dus dat is meteen opgelost. Mocht ik het later meer moeten gaan gebruiken kan ik eventueel andere lampen erbij kopen, zodat ik deze meer als achtergrond verlichting kan gaan gebruiken..
Of heeft er iemand betere ideeën?
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Je eerdere vraag vond ik te specifiek, die kan ik niet voor je beantwoorden.. Ik weet wel wat van flitssets en waar je op moet letten, door dit hele topic 3x te lezen.CasGas schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 15:25:
Mind you, juist de Elinchroms zijn niet traploos, maar met 1/10 stop. Ik zie dat die Menik koppen gewoon traploos in te stellen zijn.. dus dat is het probleem niet.
Kwaliteit van het merk heb ik geen ervaring mee (net als met die webshop), heb er niets over gelezen en al helemaal niet gebruikt.. dus dat moet je verder zelf onderzoeken. Het zijn twee nogal verschillende sets hoor, onder andere een verschil in het instellicht, 100w tov 50w (meer is vaak fijner, en het instellicht is bij Elinchrom redelijk goed dimbaar). Vooral het flitsvermogen loopt nogal uiteen, uh en de prijs ook trouwens
1/10e stop is _meer_ dan zat precies genoeg om mee in te stellen. Je wilt niet hele stops in stappen hebben, maar 1/4e stop stapjes zou wat mij betreft al prima zijn. Mijn eigen zijn ook traploos in te stellen, maar dat is alles behalve noodzakelijk. 1/10e stop stapjes is dus 100% prima en hoef je je niet beperkt mee te voelen.
1/4e is vrij goed te compenseren met je camera (hoewel die net in 1/3e werkt ipv 1/4e stops zou je flitser in 1/3e stops instellen logischer zijn vind ik).Nomad schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 21:43:
1/10e stop is _meer_ dan zat precies genoeg om mee in te stellen. Je wilt niet hele stops in stappen hebben, maar 1/4e stop stapjes zou wat mij betreft al prima zijn. Mijn eigen zijn ook traploos in te stellen, maar dat is alles behalve noodzakelijk. 1/10e stop stapjes is dus 100% prima en hoef je je niet beperkt mee te voelen.
Het is absoluut prima genoeg (kan ik je uit eigen Elinchrom ervaring vertellenNomad schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 21:43:
1/10e stop is _meer_ dan zat precies genoeg om mee in te stellen.
Misschien dat CasGas nog naar een instap-set van Linkstar of Falcon Eyes kan kijken?
[ Voor 4% gewijzigd door Wouter87 op 06-02-2013 22:27 ]
Ik had gister een shoot in een woonkamer. Veel ruimte dus ik kon met mijn 100mm op afstand gaan staan en toch vrijwel hele lichamen er op zetten. Alleen die ^&%^ trigger deed het vaak niet.
Ik wil dus een nieuwe trigger! Mijn cheap ass dingetje werkt niet goed. Verder dan drie meter is niet mogelijk zo ongeveer (batterijen waren vol). Ook TTL is wel handig (niet noodzakelijk). Weten jullie nog iets. Het hoeft niet al te duur te wezen, en het hoeft het ook niet 100% van de tijd te doen, maar 98% van de tijd zou wel prettig zijn ipv 50%
Ik heb nu dit: http://www.fotokonijnenbe...sh-versie-4-compleet.html
Is de volgende stap dan meteen een pocket wizard? Of is dit ook al goed genoeg? Geen TTL volgens mij http://www.fotokonijnenbe...wireless-trigger-set.html
Ik wil dus een nieuwe trigger! Mijn cheap ass dingetje werkt niet goed. Verder dan drie meter is niet mogelijk zo ongeveer (batterijen waren vol). Ook TTL is wel handig (niet noodzakelijk). Weten jullie nog iets. Het hoeft niet al te duur te wezen, en het hoeft het ook niet 100% van de tijd te doen, maar 98% van de tijd zou wel prettig zijn ipv 50%
Is de volgende stap dan meteen een pocket wizard? Of is dit ook al goed genoeg? Geen TTL volgens mij http://www.fotokonijnenbe...wireless-trigger-set.html
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Geef dan wel even aan welke je gebruikteMoby schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:47:
Ik had gister een shoot in een woonkamer. Veel ruimte dus ik kon met mijn 100mm op afstand gaan staan en toch vrijwel hele lichamen er op zetten. Alleen die ^&%^ trigger deed het vaak niet.
Ik herken het namelijk niet met mijn cheap ass triggers (wil je ook weten welke ik heb?
Zucht de 3 uur slaap per nacht gaat me nu opbreken...

[ Voor 3% gewijzigd door Gutteguttegut op 31-05-2013 12:14 ]
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Sorry Gutje
zo duidelijk?
Hier is het nog een paar keer
http://www.fotokonijnenbe...sh-versie-4-compleet.html
zo duidelijk?
De trigger die ik heb? Zijn echt super fijn en werken awesome. Zoals je weet heb ik er al op grotere afstand mee gewerkt tijdens klimmen.Moby schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 12:24:
Sorry Gutje
zo duidelijk?
Ik heb er nu 6 van in gebruik. Wat mij betreft alle features die PW's ook hebben, TTL, hgh speed sync op 1/8000e, remote je flitsers instellen via het menu van de camera zelf etc.
https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
En stuk duurder dan normale triggers, maar stuk cheaper dan PW's.
[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 31-05-2013 12:33 ]
Natuurlijk, die waren inderdaad prima. Ik zie dat je er twee krijgt, en beide kunnen ontvangen en sturen. 100 euro is goed te doen.
Dank
Dank
Als je een beetje goed zoekt kun je ze voor 70 euro per 2 vinden. (is mij in de eerste week dat die dingen op de markt kwamen gelukt)
Die dingen zijn echt geweldig. En lekker handig dat ze AA batterijen slikken.
Ze voelen ook een stuk steviger aan dan die cactus dingen.
Die dingen zijn echt geweldig. En lekker handig dat ze AA batterijen slikken.
Ze voelen ook een stuk steviger aan dan die cactus dingen.
Same here, ik heb/had de Cactus v4, werkten op zich wel aardig (1 op de 5 á 10 keer wel misfire), maar voelen wel vrij cheap aan.
Sindskort 4 stuks van de YN622c en die zijn ten eerste stukken degelijker gebouwd, je kan er gewoon AA's in gebruiken én ze kunnen veel meer dan alleen maar lomp triggeren. High Speed Sync, TTL en flitsers vanaf body instellen zijn awesome
Dus die meerprijs van een paar tientjes (ik had laatst ook 2 stuks voor €63) is het ontiegelijk waard.
Sindskort 4 stuks van de YN622c en die zijn ten eerste stukken degelijker gebouwd, je kan er gewoon AA's in gebruiken én ze kunnen veel meer dan alleen maar lomp triggeren. High Speed Sync, TTL en flitsers vanaf body instellen zijn awesome

Dus die meerprijs van een paar tientjes (ik had laatst ook 2 stuks voor €63) is het ontiegelijk waard.
[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 31-05-2013 17:58 ]
Wat zijn de ervaringen met de cactus v5?
Stukken beter dan de v4, ik gebruik ze niet heel intensief maar in de 2 jaar heb ik eigenlijk nog nooit een misfire gehad, doet ook dienst als afstandsbediening, zit een test knop op en heeft een x-tal kanalen om uit te kiezen (waarmee je ook verschillende groepen kan aanmaken, kanaal 0 stuurt alle flitsers aan maar als je een flitser op 1 zet en de andere op 2 kan je dus simpel op afstand tussen 2 flitsers schakelen of ze allebei af laten gaan). Dat gezegd hebbende, als ik naar de specs en ervaringen van die YN622 kijk, zou ik er nu wel voor kiezen om een paar tientjes meer neer te leggen en die te halen(als je ze in china besteld betaal je evenveel als die v5 triggers in NL). High speed sync, ttl, flitsers op afstand bedienen zijn gewoon zeer handige zoniet onmisbare features.
Ik heb die Delicay gehad, genoeg licht voor headshots in een kleine studio. Voor productfotografie moet het meer dan genoeg zijn!CasGas schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 11:55:
[...] of een "Jinbei Delicacy D-180 Studio Flits Kit De Luxe" al genoeg licht opbrengen? [...]
Cactus v4 weigert soms dienst, zoals Hahn al zegt (1-10 procent van de shots gok ik), verder vind ik het een top ding gezien z'n lage prijs.Moby schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 11:47:
[...] Alleen die ^&%^ trigger deed het vaak niet.[...]
Ik ben ook een stobist setje gaan samenstellen, en natuurlijk is het de sport om het zo goedkoop mogelijk te doen. Een Speedlite 430 EX II had ik al (en de Cactus ook), hiermee heb ik ze aangevuld:
- Flitser, LumoPro LP 160 (€ 70 op Marktplaats, € 143 bij cameraNU)
- Swivel Bracket (€ 4,90 bij DealExtreme)
- Witte shoot trough plu (€ 5,20 bij DealExtreme)
- Light stand? (tips?)
- Light stand, Falcon Eyes I-2001 (€16 bij CameraNU)
Even het topic doorgezocht naar 'stand' en gevonden dat Falcon Eyes een goedkoop model maakt (de I-2001). Ik haal ze liever tweedehands maar soit. Handig zo'n topic!
[ Voor 43% gewijzigd door Siparti op 31-05-2013 21:57 ]
Wat betreft (goedkope) flitsers zou ik vooral naar de YongNuo's kijken, die heb je nieuw voor hele leuke prijzen. Ik heb bijvoorbeeld een YN560II en die kost in Nederland iets van €90 nieuw.
En wat betreft goedkope swivel brackets: ik heb er best wel spijt van dat ik van die goedkope dingen heb, want ik heb toch iedere keer m'n twijfels bij of ze het gewicht van m'n flitser + trigger + paraplu wel echt houden.
Paar weken geleden is m'n YN622c trigger + Canon 580EXII op een betonnen weg gedonderd, omdat zo'n bracket het niet helemaal hield tijdens het wandelen met lichtstatief en trigger + flitser. Gelukkig doet alles het nog (ik krijg de trigger alleen niet meer van het voetje, dus die zit er nu permanent op
), maar je schrikt je toch wel even het leplazarus als je spul opeens voor je uit stuitert
En wat betreft goedkope swivel brackets: ik heb er best wel spijt van dat ik van die goedkope dingen heb, want ik heb toch iedere keer m'n twijfels bij of ze het gewicht van m'n flitser + trigger + paraplu wel echt houden.
Paar weken geleden is m'n YN622c trigger + Canon 580EXII op een betonnen weg gedonderd, omdat zo'n bracket het niet helemaal hield tijdens het wandelen met lichtstatief en trigger + flitser. Gelukkig doet alles het nog (ik krijg de trigger alleen niet meer van het voetje, dus die zit er nu permanent op
Hahn, hoe werkt dat high speed triggeren nou, zou dat ook kunnen op een 550d?Hahn schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 17:56:
Same here, ik heb/had de Cactus v4, werkten op zich wel aardig (1 op de 5 á 10 keer wel misfire), maar voelen wel vrij cheap aan.
Voor zover ik weet zou het op een 550D ook wel moeten werken en als ik Google mag geloven klopt dat
Alleen moet je dus wel een flitser hebben die ook HSS kan, dus bijvoorbeeld een Canon 430EXII of 580EXII.
En hoe het werkt is dat de flitser meerdere keren heel snel flitst, zodat je uiteindelijk toch een volledig belichte foto krijgt. Wat bij normaal flitsen niet zou werken boven 1/200e of 1/250e (ligt aan de maximale syncsnelheid, verschilt per camera), omdat de first en second curtain elkaar te snel opvolgen om de flits op de gehele foto te krijgen.
Dit plaatje legt het vast duidelijker uit dan ik nu doe:

HSS kost dus wel meer energie, maar soms (vaak
) kan het verdomd handig zijn.
En hoe het werkt is dat de flitser meerdere keren heel snel flitst, zodat je uiteindelijk toch een volledig belichte foto krijgt. Wat bij normaal flitsen niet zou werken boven 1/200e of 1/250e (ligt aan de maximale syncsnelheid, verschilt per camera), omdat de first en second curtain elkaar te snel opvolgen om de flits op de gehele foto te krijgen.
Dit plaatje legt het vast duidelijker uit dan ik nu doe:

HSS kost dus wel meer energie, maar soms (vaak
[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 31-05-2013 23:56 ]
Thanks voor de ervaring en tips!Jay-P schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 18:55:
Stukken beter dan de v4, ik gebruik ze niet heel intensief maar in de 2 jaar heb ik eigenlijk nog nooit een misfire gehad, doet ook dienst als afstandsbediening, zit een test knop op en heeft een x-tal kanalen om uit te kiezen (waarmee je ook verschillende groepen kan aanmaken, kanaal 0 stuurt alle flitsers aan maar als je een flitser op 1 zet en de andere op 2 kan je dus simpel op afstand tussen 2 flitsers schakelen of ze allebei af laten gaan). Dat gezegd hebbende, als ik naar de specs en ervaringen van die YN622 kijk, zou ik er nu wel voor kiezen om een paar tientjes meer neer te leggen en die te halen(als je ze in china besteld betaal je evenveel als die v5 triggers in NL). High speed sync, ttl, flitsers op afstand bedienen zijn gewoon zeer handige zoniet onmisbare features.
Ok, hier ook maar eens aan de strobist gear... Ik kijk al een ruime tijd mee in dit topic en wil nu toch maar eens de spulletjes aanschaffen om er ook wat mee te kunnen gaan spelen.
Ik heb een (leuk?) setje samengesteld om te gebruiken met m'n 580EX II:
- Cactus V5 Wireless Flash Transceiver Duo - € 59,95
- Visico LS-8006 Lampstatief (14793) - € 27,95
- Westcott (109cm/43 Inch) Opvouwbare Paraplu Optical White Satin - € 26,95
Weet alleen nog even niet wat handiger is qua swivel icm de aansluiting op de Cactus V5.. De LumoPro LP633 Umbrella Swivel + HotShoe adapter of de LumoPro LP634 Umbrella Swivel Adapter. Iemand ervaring met één of beide en de V5?
De reden dat ik dit vraag, is dat de swivel aansluiting onderop de V5 niet recht onder hotshoe zit waar je flitser moet komen... Voor mijn gevoel is dit niet stevig, maar ik heb die dingen nooit in handen gehad dus het zou zomaar zwaar overdreven van mijn kant kunnen zijn. Ook heb ik gevoelsmatig het idee dat een hotshoe verbinding minder sterk is dan een swivel verbinding? Maar nu heb ik dit soort dingen al heel snel waarbij ik iets niet sterk genoeg acht... Heel vervelend
Als iemand een beter idee heeft, mijn twijfels en eventuele misplaatste gevoelens kan tegenspreken hoor ik dat graag
Ik heb een (leuk?) setje samengesteld om te gebruiken met m'n 580EX II:
- Cactus V5 Wireless Flash Transceiver Duo - € 59,95
- Visico LS-8006 Lampstatief (14793) - € 27,95
- Westcott (109cm/43 Inch) Opvouwbare Paraplu Optical White Satin - € 26,95
Weet alleen nog even niet wat handiger is qua swivel icm de aansluiting op de Cactus V5.. De LumoPro LP633 Umbrella Swivel + HotShoe adapter of de LumoPro LP634 Umbrella Swivel Adapter. Iemand ervaring met één of beide en de V5?
De reden dat ik dit vraag, is dat de swivel aansluiting onderop de V5 niet recht onder hotshoe zit waar je flitser moet komen... Voor mijn gevoel is dit niet stevig, maar ik heb die dingen nooit in handen gehad dus het zou zomaar zwaar overdreven van mijn kant kunnen zijn. Ook heb ik gevoelsmatig het idee dat een hotshoe verbinding minder sterk is dan een swivel verbinding? Maar nu heb ik dit soort dingen al heel snel waarbij ik iets niet sterk genoeg acht... Heel vervelend

Als iemand een beter idee heeft, mijn twijfels en eventuele misplaatste gevoelens kan tegenspreken hoor ik dat graag
Hallo lieve medetweakers,
een collega heeft me gevraagd of ik een groepsfoto kan maken met z'n familie. Het gaat om een man of 8.
Nu heb ik zelf niet heel veel ervaringen met mensen op de foto zetten, en al helemaal niet met groepen. Hij wil dit buiten doen. Alle tips zijn welkom wbt groepsfoto's, maar ik vraag me vooral af of ik met 2 speedlites genoeg power heb om tegen de zon in te flitsen evt? Ik heb een EX430 II en een YN565.
Zijn hierbij softboxes noodzakelijk?
een collega heeft me gevraagd of ik een groepsfoto kan maken met z'n familie. Het gaat om een man of 8.
Nu heb ik zelf niet heel veel ervaringen met mensen op de foto zetten, en al helemaal niet met groepen. Hij wil dit buiten doen. Alle tips zijn welkom wbt groepsfoto's, maar ik vraag me vooral af of ik met 2 speedlites genoeg power heb om tegen de zon in te flitsen evt? Ik heb een EX430 II en een YN565.
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Verwijderd
Het mooie van dat hij het buiten wilt doen is dat je niet noodzakelijk de flitsen nodig hebt. Moest je toch willen flitsen kom je er wel met die 2 flitsers, al zou ik een reflectieve paraplu gebruiken voor elk van de flitsers. Camera op 1/100, F/8, iso daarop instellen, en daarna de flitsers toevoegen. Maar ik zou het in elke geval eerst eens proberen zonder flitsers.Sjekster schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 11:50:
Hallo lieve medetweakers,
Thx for the tip! Ik heb btw geen paraplu's (althans, geen 2. Ik heb 1 statiefbevestiging en 1 reflectieve paraplu).
Zou zonder paraplu's ook werken? Of creëert dat toch echt te harde schaduwen? Anders zou er toch een en ander aangeschaft moeten worden, waar mijn voorkeur niet gelijk naar uit gaat.
Zou zonder paraplu's ook werken? Of creëert dat toch echt te harde schaduwen? Anders zou er toch een en ander aangeschaft moeten worden, waar mijn voorkeur niet gelijk naar uit gaat.
Je hoeft natuurlijk niet per se tegen de zon in te flitsen, je kunt ze ook in de schaduw zetten en de flitsers alleen gebruiken om de schaduwen op te vullen.
En softboxes gebruiken om 8 mensen te belichten, dan ga je hele grote softboxen en dus ook heel veel flitskracht nodig hebben. Dus ik zou het eerst zonder modifier proberen.
Weet je al hoe je ze neer wilt gaan zetten? 8 mensen naast elkaar lijkt mij lastiger dan 2 rijen van 4 mensen naast elkaar.
En softboxes gebruiken om 8 mensen te belichten, dan ga je hele grote softboxen en dus ook heel veel flitskracht nodig hebben. Dus ik zou het eerst zonder modifier proberen.
Weet je al hoe je ze neer wilt gaan zetten? 8 mensen naast elkaar lijkt mij lastiger dan 2 rijen van 4 mensen naast elkaar.
Het zijn 4 stelletjes (+ 2 babies, hoorde ik vandaag), ik hoop ze in 2 rijen neer te kunnen zetten, maar dat hangt ook beetje van hun lengtes af denk ik. Ken maar 2 van de 8, dus daar kan ik helaas weinig over zeggen momenteel.
Als je zegt zonder modifier, dan bedoel je dus gewoon flitsen zonder paraplu / softbox etc?
Het is in ieder geval gewoon een vriendendienst, heb al aangegeven dat ik geen apparatuur bezit voor uitgebreide belichting. Huren van wat softboxes zou kunnen, maar als waarschijnlijk heb ik dan meer nodig dan alleen de softboxen, mijn flitsers zullen dan zoals je zegt niet helemaal toereikend zijn?
Als je zegt zonder modifier, dan bedoel je dus gewoon flitsen zonder paraplu / softbox etc?
Het is in ieder geval gewoon een vriendendienst, heb al aangegeven dat ik geen apparatuur bezit voor uitgebreide belichting. Huren van wat softboxes zou kunnen, maar als waarschijnlijk heb ik dan meer nodig dan alleen de softboxen, mijn flitsers zullen dan zoals je zegt niet helemaal toereikend zijn?
Alles wat je voor je flitser zet, houdt licht tegen en snoept dus kracht weg. Dus als jij een softbox of paraplu gaat gebruiken, dan krijg je weliswaar meer verdeeld (en zachter) licht, maar ook minder licht.
En zonder modifier bedoel ik gewoon alleen de kale flitser(s) ja
En zonder modifier bedoel ik gewoon alleen de kale flitser(s) ja
Om wat meer te experimenteren ben ik opzoek naar een leuke/betaalbare paraplu softbox. Eentje vergelijkbaar met de Apollo 28" of Apollo Orb van Wescott. Helaas ben ik al een tijdje opzoek maar kom ik ze enkel maar in het buitenland tegen waar ik met Creditcard moet betalen. In Nederlandse shops kom ik vrijwel alleen reguliere softboxen tegen die je niet als een paraplu kan opzetten, laat staan een imitatie van de Apollo Orb octabox. Voor mij is het mij te duur om er €130-€180 aan uit te geven, echter ben ik wel op zoek naar een andere mogelijkheid dan me reguliere (shoot-through) paraplu.
ik heb deze paraplu/softbox mits je natuurlijk een studio flitser hebt met een paraplu houder.
roelbb
Even een kick voor dit topic, vanwege een vraagje van mij.
Ik heb een D600, een oude SB-80DX en een nieuwe el cheapo TTL flitser - Triopo TR981N. Doet het best aardig op de camera, maar off-camera matig - CLS is niet z'n fort.
Nu wil ik een beetje met licht gaan spelen. De twee speedlights apart, en eventueel de ingebouwde flitser als fill-in licht - of niet, natuurlijk. Moet op manual, maar omdat ze allebei een thyristor-oogje hebben is daar heel aardig mee te stoeien.
Ik dacht daarvoor 3 Yong-Nuo 603's nodig te hebben en een SC-17 of 28-cord. Dan kan ik één Yong-Nuo als master aan de cord los van de camera houden (zodat de interne flits kan opklappen en werken), en de twee andere gebruiken om de Triopo en de SB-80DX te triggeren.
Mijn vraag is: gaat dit werken? Of doet de interne flits het niet als de flitsvoet in gebruik is, zodat ik geen fill-in flitsje heb? En is het schema zoals ik dat in mijn hoofd heb wat, of lijkt het nergens naar?
Ik heb een D600, een oude SB-80DX en een nieuwe el cheapo TTL flitser - Triopo TR981N. Doet het best aardig op de camera, maar off-camera matig - CLS is niet z'n fort.
Nu wil ik een beetje met licht gaan spelen. De twee speedlights apart, en eventueel de ingebouwde flitser als fill-in licht - of niet, natuurlijk. Moet op manual, maar omdat ze allebei een thyristor-oogje hebben is daar heel aardig mee te stoeien.
Ik dacht daarvoor 3 Yong-Nuo 603's nodig te hebben en een SC-17 of 28-cord. Dan kan ik één Yong-Nuo als master aan de cord los van de camera houden (zodat de interne flits kan opklappen en werken), en de twee andere gebruiken om de Triopo en de SB-80DX te triggeren.
Mijn vraag is: gaat dit werken? Of doet de interne flits het niet als de flitsvoet in gebruik is, zodat ik geen fill-in flitsje heb? En is het schema zoals ik dat in mijn hoofd heb wat, of lijkt het nergens naar?
[ Voor 4% gewijzigd door bobcom op 22-10-2013 15:47 ]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Als je iets op de flitsvoet zet, kan volgens mij de interne flitser niet (volledig) openklappen en zal het niet doen ben ik bang.bobcom schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:14:
Even een kick voor dit topic, vanwege een vraagje van mij.
Dat was voor mij de reden om te denken aan een SC-17 of -28 cord; itt tot wat ik zie van de triggers steken die niet uit naar voren zodat de flitser kan opklappen. Kwestie van proberen, natuurlijk, alleen er is geen winkel die flash cords voert binnen een straal van 150 km - vandaar dat ik het vraag.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Als je in omg. Venlo woont, kun je mijn flash cord proberenbobcom schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 22:22:
Dat was voor mij de reden om te denken aan een SC-17 of -28 cord; itt tot wat ik zie van de triggers steken die niet uit naar voren zodat de flitser kan opklappen. Kwestie van proberen, natuurlijk, alleen er is geen winkel die flash cords voert binnen een straal van 150 km - vandaar dat ik het vraag.
Dank voor je aanbod, maar ik zit zo'n 1200 km zuidelijker
Aj, ik kom net uit Italie en over 3 weken naar Spanje. Woon je daar?
Yep, in Italie, en goed uitgeruste fotowinkels zijn behoorlijk schaars (Rome, Bologna, Milaan). Dus ik ben op het net aangewezen. Maar kan jij je on-camera flits gebruiken als je flash cord in de schoen zit? Of moet ik er eerst zoiets op zetten om ervoor te zorgen dat de interne flitser helemaal kan opklappen?

(lijkt me trouwens ook handig voor bouncen met fill-in)

(lijkt me trouwens ook handig voor bouncen met fill-in)
Ik wil nu ook wat gaan spelen met off-camera flitsen, daarom heb ik een trigger setje gekocht op ebay (moet nog geleverd worden). Ik kon er erg weinig reviews van vinden, maar de reviews die ik vond waren positief. Dus voor die prijs wil ik de gok wel wagen.
Zijn er toevallig mensen die hier ervaring mee hebben?
http://www.ebay.co.uk/itm...ageName=ADME:L:OC:NL:3160
Ervaring niet, maar het ziet er een beetje uit als een rebranded Pixel trigger (weet even niet welk type precies). Voor de prijs kan het weinig verkeerd doen. De simpele 2.4GHz triggers zijn over het algemeen prima, maar ik zou er niet een betaalde shoot van af laten hangen als het mijn enige trigger mechanisme is. Om die reden ben ik nu meer voor trancievers, omdat dat een simpele manier is om backup transmitters te hebben.[b][message=41331390,noline]...
Je zou eens op de strobist flickr groep kunnen zoeken of dat iets brengt.
Ah, betaalde shoots doe ik eigenlijk niet. Meer om zelf eens wat te spelen en wat hobbymatige zaken. Een eventuele misser kan makkelijk opnieuw gemaakt worden dan
.
Ik zal eens even kijken of er iets op Flickr over te vinden is
. Ze lijken inderdaad wel op die Pixel triggers (Soldier denk ik, de H550 van Ojecoco lijkt op de King van Pixel).
Ik zal eens even kijken of er iets op Flickr over te vinden is
Geen ervaring mee, maar heb zelf de RF_603's van Yongnuo en die bevallen erg goed. Transceivers, slikken AAA-batterijtjes en kosten volgens mij nog minder dan die triggers hierboven.
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Ik moet morgen foto's maken bij een bedrijf van alle medewerkers voor op de website hiervoor heb ik thuis wat uitgeprobeerd.
Het verschil tussen de foto's is: In foto 1 heb ik 1 flitser recht van voren door een paraplu als fill light. In foto 2 heb ik die zelfde flitser met een gel direct achter mij gericht op de achtergrond.
Verder links een grote paraplu en rechts achter een flitser met grid voor het rim light (met een verschillende kleur gel) Morgen heb ik 1 flitser extra waardoor ik de 2 kan combineren. Iemand tips op of aanmerkingen? De foto's willen ze graag in landscape, maar daar kwam ik pas na de test run achter.

ja dit ben ik zelf en ik haat het om op de foto te komen
Het verschil tussen de foto's is: In foto 1 heb ik 1 flitser recht van voren door een paraplu als fill light. In foto 2 heb ik die zelfde flitser met een gel direct achter mij gericht op de achtergrond.
Verder links een grote paraplu en rechts achter een flitser met grid voor het rim light (met een verschillende kleur gel) Morgen heb ik 1 flitser extra waardoor ik de 2 kan combineren. Iemand tips op of aanmerkingen? De foto's willen ze graag in landscape, maar daar kwam ik pas na de test run achter.

ja dit ben ik zelf en ik haat het om op de foto te komen
I can't wait to shoot!
Laatste is qua licht prima, alhoewel ik zelf niet voor zou kiezen om de kickerlight/hairlight warmer te doen qua kleur, ziet er beetje apart uit vind ik.
En wat betreft houding, armen over elkaar komt nogal gesloten over en ik zou de mensen morgen ook gewoon in de camera laten kijken
En wat betreft houding, armen over elkaar komt nogal gesloten over en ik zou de mensen morgen ook gewoon in de camera laten kijken
Ik vind bij de laatste de schaduw in het gezicht te aanwezig, dat wil ik meer gaan laten lijken op de eerste.Hahn schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 22:22:
Laatste is qua licht prima, alhoewel ik zelf niet voor zou kiezen om de kickerlight/hairlight warmer te doen qua kleur, ziet er beetje apart uit vind ik.
Ik heb de gels net vanmiddag gehaald en dit was even kijken. Ik denk dat ik hairlight zonder gel ga doen inderdaad. Pose is
I can't wait to shoot!
Ik vind de laatste dan weer beter dan de eerste; de eerste setup is zo "plat". Er is niets mis met een beetje contrast. Alleen vind ik je laatste setup wat apart, hij rijmt niet helemaal met de foto, er zou meer contrast in de rechterkant van het gezicht moeten zitten. Was dit in een kleine ruimte geschoten? Laag plafond?the mod man schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 22:26:
[...]
Ik vind bij de laatste de schaduw in het gezicht te aanwezig, dat wil ik meer gaan laten lijken op de eerste.
Ik heb de gels net vanmiddag gehaald en dit was even kijken. Ik denk dat ik hairlight zonder gel ga doen inderdaad. Pose isweet ik
Op de meeste (bedrijfs) sites oogt een lichte danwel witte achtergrond beter, maar dat is natuurlijk afhankelijk van de webdesigner. Heb je enig idee hoe de foto's op de site komen?
Trouwens een voorbeeld van jouw laatste setup (maar dan met grote octabank ipv plu en beautydish van achteren) : http://onemediasales.nl/pagina/over#wie
Tweede vind ik ook zeker beter dan de eerste, maar ik vind het raar dat de hairlight warmer is dan de keylight, zou het eerder koeler maken. Nu lijkt het net alsof de zon op z'n haar schijnt, terwijl 'ie in een studio(omgeving) staat
De tweede foto spreekt voor mij een stuk meer dan de eerste foto. Het grotere contrast maakt de foto zeker interessanter om naar te kijken. Dit viel eigenlijk al meteen op bij de kleine versie, bij mij dan
Mooi topic dit! Precies wat ik zoek.
Nadat ik Strobist 101 tegenkwam en dat in één ruk doorlas ben ik ervan verzekerd dat een flitser mijn fotografie naar een nieuw niveau zou kunnen tillen. Als fotograaf run ik samen met mijn vrouw een blog, www.acupoflife.nl en we zouden graag onze/mijn fotografie verbeteren.
Ons budget is echter erg krap en daarom was ik aan het kijken naar de YongNuo YN-560 III.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Klopt het dat de recycle tijd 4 seconden is? Is dat normaal voor een flitser? Voor een shoot burst ik vaak de foto's achter elkaar door met soms minder dan een seconde er tussen; kan ik een betaalbare flitser dan vergeten?
Alvast bedankt!
Nadat ik Strobist 101 tegenkwam en dat in één ruk doorlas ben ik ervan verzekerd dat een flitser mijn fotografie naar een nieuw niveau zou kunnen tillen. Als fotograaf run ik samen met mijn vrouw een blog, www.acupoflife.nl en we zouden graag onze/mijn fotografie verbeteren.
Ons budget is echter erg krap en daarom was ik aan het kijken naar de YongNuo YN-560 III.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Klopt het dat de recycle tijd 4 seconden is? Is dat normaal voor een flitser? Voor een shoot burst ik vaak de foto's achter elkaar door met soms minder dan een seconde er tussen; kan ik een betaalbare flitser dan vergeten?
Alvast bedankt!
Die recycletijd van 4 seconden gaat om een full power flash, die heb je hopelijk niet zoveel nodig (en zo wel, dan zit je ook zo door je batterijen heen).
Als flashnoob zijnde:
de situatie die ik beschrijf (een fotoshoot met regelmatige bursts) in daglicht (geen idee wat hoeveel power daarvoor nodig is), dat zou met een dergelijke flitser moeten kunnen? (granted dat ik reserve batterijen bij me heb voor het geval dat.... :-))
de situatie die ik beschrijf (een fotoshoot met regelmatige bursts) in daglicht (geen idee wat hoeveel power daarvoor nodig is), dat zou met een dergelijke flitser moeten kunnen? (granted dat ik reserve batterijen bij me heb voor het geval dat.... :-))
Zo niet, dan ga je met flitsers niet ver komen, want die hebben al snel zo'n lange recycletijd (op full power dan), ongeacht of het nou een YongNuo of high-end Canon/Nikon is.
Maar gewoon proberen. En anders misschien een reflector overwegen of de flitser als fill gebruiken en niet als key light?
Maar gewoon proberen. En anders misschien een reflector overwegen of de flitser als fill gebruiken en niet als key light?
[ Voor 32% gewijzigd door Hahn op 12-01-2014 20:21 ]
Ik weet niet wat het verschil tussen fill en key is
Maar als het is wat ik vermoed (alleen het onderwerp wat extra 'pop' geven vs. de complete scene belichten) dan zal ik vooral veel fill nodig hebben
Sinds een paar maanden geleden een stuk verder gekomen. Heb naast mijn D600 en Triopo TR981N nu ook een SB800 uit de vlooienbaai gevist. Hieronder eerste experiment:

(D600 op TTL-commander met -2, SB-800 links op 45° (TTL-slave) @ 14 mm met wijdspreidlensje, Triopo rechts op 45° (doet geen TTL-slave) op MA 1/64, 105 mm als een soort spot.)
Geeft best wel een aardig effect, alleen: waar wordt meer in de diepte ingegaan (boeken, sites etc) op al die mogelijkheden van instellingen, groepen, kanalen en dergelijke? Bijvoorbeeld: hoe verhoudt de flitscompensatie op de camera zich tot die in het Commander-menu? Want ik weet niet eens of ik, wanneer ik compensatie -2 op de camera ingeef, alleen de on-cam flash of ook de SB-800 terugschroef. En da's nog maar één vraagje - de andere moet ik nog ontdekken.
Dus graag een stapel antwoorden op voorhand, want dit smaakt beslist naar meer.

(D600 op TTL-commander met -2, SB-800 links op 45° (TTL-slave) @ 14 mm met wijdspreidlensje, Triopo rechts op 45° (doet geen TTL-slave) op MA 1/64, 105 mm als een soort spot.)
Geeft best wel een aardig effect, alleen: waar wordt meer in de diepte ingegaan (boeken, sites etc) op al die mogelijkheden van instellingen, groepen, kanalen en dergelijke? Bijvoorbeeld: hoe verhoudt de flitscompensatie op de camera zich tot die in het Commander-menu? Want ik weet niet eens of ik, wanneer ik compensatie -2 op de camera ingeef, alleen de on-cam flash of ook de SB-800 terugschroef. En da's nog maar één vraagje - de andere moet ik nog ontdekken.
Dus graag een stapel antwoorden op voorhand, want dit smaakt beslist naar meer.
Nog even terugkomen op de horloge shoot:
Check ook eens Ming Thein, hij schiet veel comercieel werk voor grote horloge merken:
Op zijn blog staan een aantal artikelen over Horological, aantal zijn wat oud en missen wel wat foto's maar de tips zijn, naar mijn mening, wel goed.
http://blog.mingthein.com/onassignment/
Check ook eens Ming Thein, hij schiet veel comercieel werk voor grote horloge merken:
Op zijn blog staan een aantal artikelen over Horological, aantal zijn wat oud en missen wel wat foto's maar de tips zijn, naar mijn mening, wel goed.
http://blog.mingthein.com/onassignment/
Zoals een aantal posts hierboven te lezen is ben ik aan het kijken naar de YN 560 III. Ik heb nog nooit een flitser gebruikt. Ik heb me erin verdiept zover ik kan, maar er rest mij een vraag.
Voor food-fotografie, kan ik met enkel een flitser en een umbrella of softbox raamlicht nabootsen?
Concreter. Kan ik foto's zoals gemaakt voor deze artikelen: http://www.abeautifulmess...ul-mess-recipe-index.html
namaken met alleen een flitser? (uitgaande van dat kamer nagenoeg donker is)
Voor food-fotografie, kan ik met enkel een flitser en een umbrella of softbox raamlicht nabootsen?
Concreter. Kan ik foto's zoals gemaakt voor deze artikelen: http://www.abeautifulmess...ul-mess-recipe-index.html
namaken met alleen een flitser? (uitgaande van dat kamer nagenoeg donker is)
Ja, mits je softbox/plu groot genoeg is en dicht genoeg op je onderwerp staat. "Raamlicht" is gewoon licht met een grote bron. Bedenk alleen wel dat je daarmee het onderwerp goed belicht, maar de achtergrond niet per se ook goed belicht wordt.
Ik heb nu in ieder geval de YN 560 III besteld (China, 4 weken dus..) met een Meyin RF-604 tranceiver. Als het budget het toelaat binnenkort een plu e.d. aanschaffen :-)
Inderdaad, een Lumopro statiefje + een shoot-through kost je bij elkaar zo'n €60 ofzo, en dan neem je het nog ruim.
Als je super cheapie gaat dan moet het zelfs voor onder of rond de 40 euro op de deurmat kunnen liggen denk ik.SndBastard schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 08:03:
Inderdaad, een Lumopro statiefje + een shoot-through kost je bij elkaar zo'n €60 ofzo, en dan neem je het nog ruim.
Lampstatieven zijn er rond de 15 tot 20, kopjes 5 tot 10 en plu's rond de 15 tot 20. Even goed zoeken en je hebt nog gratis verzenden.
Zelf al een tijdje rond zitten kijken voor een studio-set. Na lang afwegen tussen Linkstar, Falcon Eyes en Elinchrom heb ik toch voor de laatste gekozen. Bij de Linkstar en Falcon Eyes zou je 3 flitsers krijgen, 3 softboxes, meer accesoires etc. Bij de Elinchrom set 'maar' 2 flitsers van ieder 200Ws, en 2 softboxen, maar nu dat ik de set binnen heb ben ik wel blij dat ik voor Elinchrom gekozen heb. Zelfs hun instapmodel ziet er goed verzorgt en stevig uit. Dan heb ik over Falcon Eyes al andere verhalen gehoord.
Het gaat trouwens om deze set:
D-Lite RX 2/2 To Go

Nu wacht ik alleen nog op een rol achtergrondpapier, maar kan alvast gaan proberen met wat de belichting doet, etc.
Zijn er nog specifieke camera instelling die jullie gebruiken tijdens studio-sessies? Op ISO 100, f/2.8 en sluitertijd op 1/160 moest ik de flitsers behoorlijk dimmen om geen overbelichtte foto's te krijgen. Met f/8 gaat het prima trouwens.
En nog een tweede vraag: waarom krijg ik zwarte balken als ik een sluitertijd gebruik van 1/200s of hoger? Ik weet dat het aan de sluiter ligt, maar als mijn flitsers een flitsduur van 1/1200s hebben, dan zou dit toch pas bij een kortere sluitertijd mogen ontstaan?
Het gaat trouwens om deze set:
D-Lite RX 2/2 To Go

Nu wacht ik alleen nog op een rol achtergrondpapier, maar kan alvast gaan proberen met wat de belichting doet, etc.
Zijn er nog specifieke camera instelling die jullie gebruiken tijdens studio-sessies? Op ISO 100, f/2.8 en sluitertijd op 1/160 moest ik de flitsers behoorlijk dimmen om geen overbelichtte foto's te krijgen. Met f/8 gaat het prima trouwens.
En nog een tweede vraag: waarom krijg ik zwarte balken als ik een sluitertijd gebruik van 1/200s of hoger? Ik weet dat het aan de sluiter ligt, maar als mijn flitsers een flitsduur van 1/1200s hebben, dan zou dit toch pas bij een kortere sluitertijd mogen ontstaan?
wat is de maximale sync snelheid van je camera?
Naar ik begrepen heb om het even heel kort door de bocht te stellen is alleen de hele sensor tegelijk open voor licht op snelheden tot je max flits sync snelheid. Alles sneller dan worden delen van de sensor afgedekt met een gordijn. Daardoor zijn dus delen van je sensor afgedekt op het moment dat de flits afgaat.
Wat ik zo snel terug kon vinden is de max sync snelheid van je 5D mk2 "maar" 1/200.
Naar ik begrepen heb om het even heel kort door de bocht te stellen is alleen de hele sensor tegelijk open voor licht op snelheden tot je max flits sync snelheid. Alles sneller dan worden delen van de sensor afgedekt met een gordijn. Daardoor zijn dus delen van je sensor afgedekt op het moment dat de flits afgaat.
Wat ik zo snel terug kon vinden is de max sync snelheid van je 5D mk2 "maar" 1/200.
Er wordt weliswaar geadverteerd met die snelheid, maar ik heb wel eens gehad dat die 1/200ste helemaal niet gehaald werd. 1/160e is eerder reëel.
Eens testen dan wat er van de 1/320 van mijn D7000 overblijft, testen zal wel niet met een studio set zijn maar met een "simpele" SB900
Voor snelle flash sync tijden zul je toch uit moeten wijken naar een fossiele camera zoals de Nikon D70 
Die balken worden in elk geval veroorzaakt door je camera. Ik zet die meestal op 1/200 of 1/250.
Die balken worden in elk geval veroorzaakt door je camera. Ik zet die meestal op 1/200 of 1/250.
Oh, ik heb eigenlijk nooit gehad dat 1/200 niet gehaald werd. Dat is voor mij wel de baseline eigenlijk.tobiasvs schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 11:43:
Er wordt weliswaar geadverteerd met die snelheid, maar ik heb wel eens gehad dat die 1/200ste helemaal niet gehaald werd. 1/160e is eerder reëel.
ik fotografeer in de studio ook op 1/160e. Lelijk maar nodig helaas. Of ik nu met elinchrom, multiblitz, bowens of linkstar schiet, mijn 5d3 en 5d2 kunnen niet zonder donkere onder/bovenkant op 1/200+ .
Maar feitelijk is van 1/200 naar 1/160 een derde stop.....mja daar lig ik niet wakker van eigenlijk.
Maar feitelijk is van 1/200 naar 1/160 een derde stop.....mja daar lig ik niet wakker van eigenlijk.
Bij hogere brandpuntsafstanden zou je toch wel graag naar kortere sluitertijden gaan, maar het verschil tussen 200 en 160 is inderdaad te verwaarlozen.
Interessante vraag. Ik zou denken dat of Nikon een incorrecte max sync speed adverteert, of de flitsset te traag reageert waardoor het moment van volledige sensorbelichting al voorbij is wanneer de flits "in beeld" komt. Op basis van mechanisch vs electronisch gok ik dat de Nikon de schuldige is, maar wellicht kan iemand anders dit beter duiden?TranceSetter schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 09:15:
De duur van je flits is dusdanig kort dat je daarmee je onderwerp wel bevriest. Bewogen foto's door te lange sluitertijden icm flits is niet heel waarschijnlijk. Zeker reportage flitsers (strobist) flitsen extreem kort en bevriezen daardoor goed.TranceSetter schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 00:27:
Bij hogere brandpuntsafstanden zou je toch wel graag naar kortere sluitertijden gaan, maar het verschil tussen 200 en 160 is inderdaad te verwaarlozen.
Elinchrom flitst ook vrij kort en zodoende gaat het daarmee ook wel altijd goed.
Linkstar/Falcon Eyes e.d. flitsen wat langer (specs zeggen van niet, praktijk zegt van wel) en kan je wel bewogen foto's mee krijgen en dan is 1/160e zeker wel van invloed en moet je niet proberen op 1/50e te schieten.
Het maakt niet uit of je op 1/200 of bv 1/15 schiet zolang je maar geen omgevingsicht gaat meepakken.
Dan is de belichtingstijd altijd de synchronisatietijd van de flitser, dus bv 1/800 of 1/1500
Dus je foto's zijn exact hetzelfde belicht ook al gebruik je een veel langere sluitertijd
Dan is de belichtingstijd altijd de synchronisatietijd van de flitser, dus bv 1/800 of 1/1500
Dus je foto's zijn exact hetzelfde belicht ook al gebruik je een veel langere sluitertijd
[ Voor 42% gewijzigd door Arrien op 29-01-2014 12:57 ]
http://www.avfoto.nl
Let op:
Laat je set-up zien als je een foto plaatst!
Laat je set-up zien als je een foto plaatst!