Zou jij in dat geval eerder gaan voor een D-lite serie? of moet je om echt beetje kortere flitstijden wilt krijgen flink investeren? (het bevriezen van bijvoorbeeld een springend model)NeOTheMaTriXM schreef op woensdag 14 december 2011 @ 21:09:
[...]
Doh, paar posts terug nog zitten uitleggenstudio flitsers worden langzamer als je ze zachter zet (uitzonderingen weg gelaten, bepaalde modellen van Broncolor en Profoto worden wel sneller op lager vermogen)
Als je die Linkstar dus op zijn laagst vermogen zet, bevriest hij z'n beetje ongeveer... uhmm niks..
Aangegeven flits duratie is namelijk ook een zogenaamde t.5 tijd. De echte flits tijd, de t.1 waarde (zijn weinig fabrikanten die t.1 tijden gebruiken, maar meestal zijn dat wel de $$$$ fabrikanten) zal lager liggen. Ik verwacht ergens iets van 1/400ste op vol vermogen.
Mijn eigen ervaring met Linkstar is in ieder geval niet al te best. 1 flits kop overleden (amper gebruikt) andere doet het wel, maar output is erg instabiel, slechte flits duratie maar het meest verschrikkelijke, kleur verandering als je het vermogen veranderd…
Mocht je in iedergeval voor een D-Lite gaan, ga dan voor een de 200 watt versie. De 400 watt versie heeft gewoon een extra condensator = extra vertraging.Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2011 @ 21:13:
[...]
Zou jij in dat geval eerder gaan voor een D-lite serie? of moet je om echt beetje kortere flitstijden wilt krijgen flink investeren? (het bevriezen van bijvoorbeeld een springend model)
- Enlinchrom (t.5)
- D-Lite 2: 1/1200 (€ 220)
- D-Lite 4: 1/800 (€ 279)
- BXri 250w: 1/2762 (€ 425)
Voordeel van studio flitters daarin tegen is dat je een grote lijn aan modifiers hebt. Zo ben ik zelf erg te spreken over de beauty dish. Maar die Deep Octa gaat er ook nog wel komen
[ Voor 0% gewijzigd door NeOTheMaTriXM op 14-12-2011 21:26 . Reden: Even aan geven dat het t.5 tijden zijn. ]
Verwijderd
Nog eens heel iets anders.. Hoe zijn jullie begonnen wat ruimte betreft. Ik wil gaan stoeien met wat studio werk. Maar mijn kantoor is niet echt geschikt. Ook iedere keer het hele huis verbouwen is misschien ook niet de beste optie. Iemand tips? Garagebox of kelder ergens huren ofzo?
Ok, het wordt er iig niet eenvoudiger van om wat uit te zoekenATOR schreef op woensdag 14 december 2011 @ 19:33:
@Roflastc
Als je een 150cm octa op een meter of drie van je model zet ga je het niet redden met een reportageflitser, dan wil je het vermogen van een 400W studioflitser.
Met paraplu's krijg je niet het licht/schaduw effect van de foto's waar je naar linkt. Een beautydish+octa (foto vrouw) en striplights+octa (foto man) geven een vorm aan het licht die je niet met paraplu's krijgt.
And it goes BRAAAAAPP!
Hangt ervan af wat je wilt doen. Als ik object fotos maak, of foto's van mijn hondje:Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2011 @ 23:21:
Nog eens heel iets anders.. Hoe zijn jullie begonnen wat ruimte betreft. Ik wil gaan stoeien met wat studio werk. Maar mijn kantoor is niet echt geschikt. Ook iedere keer het hele huis verbouwen is misschien ook niet de beste optie. Iemand tips? Garagebox of kelder ergens huren ofzo?

Dan schiet ik dat op mijn kamer, daar heb ik ongeveer 3mx3,5m ruimte en als ik door de deuropening schiet dan kan ik schieten op maximaal 4,5m afstand ongeveer.
Dat is niet voldoende voor personen, dus dan verbouw ik de boel in de woonkamer/keuken! Kost me 15minuten om een tafel te verplaatsen en verder alles op te zetten.
Het is niet ideaal maar ik heb geen alternatief! In de zomer kan ik in de tuin werken...
[ Voor 10% gewijzigd door Sibylle op 19-12-2011 15:07 ]
Ctrl+k
Verwijderd
Zit in Regio rotterdam, zit er aan te denken gewoon bij ad hoc anti kraak pandje te regelen ofzo.Sibylle schreef op maandag 19 december 2011 @ 14:17:
[...]
Hangt ervan af wat je wilt doen. Als ik object fotos maak, of foto's van mijn hondje:
[afbeelding]
Dan schiet ik dat op mijn kamer, daar heb ik ongeveer 3mx3,5m ruimte en als ik door de deuropening schiet dan kan ik schieten op maximaal 4,5m afstand ongeveer.
Dat is niet voldoende voor personen, dus dan verbouw ik de boel in de woonkamer/keuken! Kost me 15minuten om een tafel te verplaatsen en verder alles op te zetten.
Het is niet ideaal maar ik heb geen alternatief! In de zomer kan ik in de tuin werken...
kost ook maar 150 / 200 in de maand
Koop een huis met een zolder en/of een grote garage
Bij m'n volgende huis wordt dat echt wel een vereiste, ik heb altijd te weinig plek....
Gisteren een reflectiescherm, snoot en grid gehad, straks eens mee aan de slag gaan
Ben benieuwd....
Wat is een handige manier om een reflectiescherm ergens aan te bevestigen?
Bij m'n volgende huis wordt dat echt wel een vereiste, ik heb altijd te weinig plek....
Gisteren een reflectiescherm, snoot en grid gehad, straks eens mee aan de slag gaan
Ben benieuwd....
Wat is een handige manier om een reflectiescherm ergens aan te bevestigen?
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Nou had ik dus bedacht om voor de 29e a.s. mijn 1e echte studio flitser te hebben. De set-up foto uit de op van Gerard Henninger (griet op een dak) leek mij wel een goed uitgangspunt om eens te gaan lezen en leren over wattages, afstand etc.
Zogezegd zo ge mailed naar alle shops uit de OP plus 1 die ik met google vond willen mij gelijk een 1000,- set verkopen en als ik dan aan het praten sla over waar ik aan denk en wat ik wil reageren ze alsof men water ziet branden. Tot dusver tig keer gemailed over mijn wens en wat ze daartoe mij kunnen aanbieden... 0,0 reactie. En dit was al afgelopen week he dus Kerst / Schmerst
Zogezegd zo ge mailed naar alle shops uit de OP plus 1 die ik met google vond willen mij gelijk een 1000,- set verkopen en als ik dan aan het praten sla over waar ik aan denk en wat ik wil reageren ze alsof men water ziet branden. Tot dusver tig keer gemailed over mijn wens en wat ze daartoe mij kunnen aanbieden... 0,0 reactie. En dit was al afgelopen week he dus Kerst / Schmerst
And it goes BRAAAAAPP!
Ik zie volgens mij ook water branden, want ik kan je niet volgen
The devil is in the details.
Nou zegHahn schreef op zondag 25 december 2011 @ 12:36:
Ik zie volgens mij ook water branden, want ik kan je niet volgen

Ik zal dan wel gek worden dan.
Ik wilde een 1 flitser met beautydish die 2 personen kan pakken over niet al te grote afstand. Ik ging, in de mails, wat vragen stellen over welke spullen er allemaal te koop zijn als ik zoiets wil (Ik had ook linkjes gegeven naar de foto's uit de OP incl set-up plaatje) En daar begon de ellende mee geloof ik. Kreeg reacties van die winkels dat ze dat ff moesten uitzoeken want ze wisten niet welke flitsers dat allemaal kunnen. Kennelijk heeft men het liefst dat de klant meteen besteld wat hij wil en geen vragen stelt over welk apparaat wat allemaal kan en wat de beste prijs/kwaliteit is. Ik was nml niet van plan een apparaat te halen dat nog tig mensen kan flitsen. Ik wil hooguit 1 a 2 personen in een portret kunnen zetten en ik wilde alleen maar weten wat ze zelf het handigst daarvoor vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door ROFLASTC op 25-12-2011 13:15 ]
And it goes BRAAAAAPP!
Verwijderd
Redelijk dezelfde ervaring gehad, ik had voor me zelf duidelijk wat ik wilde uitgeven en bereiken, daarnaast had ik dusdanig onderzoek gedaan dat ik op 2 setjes uitkwam alleen kon niet echt vinden wat de verschillen zijn.ROFLASTC schreef op zondag 25 december 2011 @ 13:06:
[...]
Nou zeg![]()
![]()
Ik zal dan wel gek worden dan.
Ik wilde een 1 flitser met beautydish die 2 personen kan pakken over niet al te grote afstand. Ik ging, in de mails, wat vragen stellen over welke spullen er allemaal te koop zijn als ik zoiets wil (Ik had ook linkjes gegeven naar de foto's uit de OP incl set-up plaatje) En daar begon de ellende mee geloof ik. Kreeg reacties van die winkels dat ze dat ff moesten uitzoeken want ze wisten niet welke flitsers dat allemaal kunnen. Kennelijk heeft men het liefst dat de klant meteen besteld wat hij wil en geen vragen stelt over welk apparaat wat allemaal kan en wat de beste prijs/kwaliteit is. Ik was nml niet van plan een apparaat te halen dat nog tig mensen kan flitsen. Ik wil hooguit 1 a 2 personen in een portret kunnen zetten en ik wilde alleen maar weten wat ze zelf het handigst daarvoor vinden.
Daarnaast had ik als extra vraag gesteld over het investeren in minder spullen maar van betere merken tov veel accessoires maar wat goedkopere spullen, ik moest zeker de duurdere nemen en 0,0 response op de andere 2 (veel belangrijkere) vragen en zonder onderbouwing waarom de duurdere een betere investering zou zijn.
Heel vervelend.
Simpel uit te leggen: men wil je wel helpen.. maar kan dat niet.
Stukje èchte praktijk ervaring dat zo'n fotowinkel mist, ik denk dat als jij begrijpt hoe je die voorbeeldfoto kan maken, je dat advies van hen ook niet nodig hebt.
Stukje èchte praktijk ervaring dat zo'n fotowinkel mist, ik denk dat als jij begrijpt hoe je die voorbeeldfoto kan maken, je dat advies van hen ook niet nodig hebt.
Verwijderd
Ik ga deze week mijn strobist materiaal wat uitbreiden. Ik ben van plan om een boomstand te kopen, samen met de Westcott Apollo Orb, de Lastolite Triflash sync adapter, en een batterypack voor m'n SB-900.
Ik hoop hiermee in de zomer de zon de baas te kunnen. Wat denken jullie dat er anders/beter kan?
Ik hoop hiermee in de zomer de zon de baas te kunnen. Wat denken jullie dat er anders/beter kan?
Die batterypack is gewoon een doosje waar 6 AA's in kunnen, en een kabeltje naar je flitser. Ik zou overwegen om die van Ebay te halen. Desnoods koop je gewoon dezelfde Phottix van ebay, dan heb je precies dezelfde kwaliteit als de winkel je levert, maar voor een lagere prijs
Verwijderd
strak plan, mss zelfs van dealextreme. Ik zal het eens bekijken.citruspers schreef op woensdag 28 december 2011 @ 12:50:
Die batterypack is gewoon een doosje waar 6 AA's in kunnen, en een kabeltje naar je flitser. Ik zou overwegen om die van Ebay te halen. Desnoods koop je gewoon dezelfde Phottix van ebay, dan heb je precies dezelfde kwaliteit als de winkel je levert, maar voor een lagere prijs
Het is de bedoeling om op die triflash mijn 2 sb-600's en mijn sb-900 te zetten, dan zal ik daar wel genoeg power uitkrijgen vermoed ik?
Verwijderd
Vanwaar de westcott? Zelf zou ik voor een octa gaan met de mogelijkheid voor een grid.Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 12:05:
Ik ga deze week mijn strobist materiaal wat uitbreiden. Ik ben van plan om een boomstand te kopen, samen met de Westcott Apollo Orb, de Lastolite Triflash sync adapter, en een batterypack voor m'n SB-900.
Menik heeft bijvoorbeeld hele goedkope met grid
Verwijderd
Ik wil hetzelfde systeem, of toch iets waar ik 3tal speedlites in kan steken. Ik bestel hier alles omdat die winkel een paar straten verder is, prima service heeft, en ik het binnen 3 dagen kan gaan ophalen, als ik hem hier ergens in het Belgische kan gaan afhalen zou dit perfect zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2011 17:16 ]
3 Speedlights is nog steeds niet echt veel vermogen. Tevens is ook de vraag wat je definitie is van de zon de baas zijn. Je zal iig niet het vermogen hebben om het nacht te maken terwel het dag isVerwijderd schreef op woensdag 28 december 2011 @ 17:15:
Ik wil hetzelfde systeem, of toch iets waar ik 3tal speedlites in kan steken. Ik bestel hier alles omdat die winkel een paar straten verder is, prima service heeft, en ik het binnen 3 dagen kan gaan ophalen, als ik hem hier ergens in het Belgische kan gaan afhalen zou dit perfect zijn.
Zelfs een studioflitser zal daar moeite mee hebben. Mijn 500W schiet max daglicht naar lichte schemer.NeOTheMaTriXM schreef op donderdag 29 december 2011 @ 21:12:
[...]
3 Speedlights is nog steeds niet echt veel vermogen. Tevens is ook de vraag wat je definitie is van de zon de baas zijn. Je zal iig niet het vermogen hebben om het nacht te maken terwel het dag is
Je hebt zeker 800W nodig, wil je echt van flinke zon naar flink donker willen gaan volgens mij.
(er vanuit gaande dat je fullbody schiet en dus je flitser niet mega dichtbij kan hebben)
[ Voor 8% gewijzigd door Nomad op 29-12-2011 21:30 ]
Verwijderd
Okido.. mijn spulletjes zijn onderweg.
2x Elinchrom BXRI 250
1x Elinchrom BXRI 500 (zal ongetwijfeld op termijn wel een 2e bij komen)
De standaard portalite softboxjes van Elinchrom
Verder wat goedkoop spul van menik besteld om is wat ervaring op te doen
2x striplight 40 x 160 + grid
1x 170 cm octa
1x 90cm octa
statiefjes
Zwart / Wit Bonero background
Nog todo:
- Beauty Dish
- Background support
- Boom stand
2x Elinchrom BXRI 250
1x Elinchrom BXRI 500 (zal ongetwijfeld op termijn wel een 2e bij komen)
De standaard portalite softboxjes van Elinchrom
Verder wat goedkoop spul van menik besteld om is wat ervaring op te doen
2x striplight 40 x 160 + grid
1x 170 cm octa
1x 90cm octa
statiefjes
Zwart / Wit Bonero background
Nog todo:
- Beauty Dish
- Background support
- Boom stand
Verwijderd
volledig donker hoeft nou ook niet, ik wil het gewoon kunnen balanceren met daglicht. Bedoeling is om deze op m'n boom ( die overigens vandaag is binnengekomen), vlakbij het model te zetten, hoewel ik wat bang ben om 3 speedlites met trigger etc aan die boom een eind boven de grond te hangen. Volgens de specs zou de boom 5 Kg kunnen dragen, maar dat is dan zonder dat ik het laatste segment uitschuif. Indien gewenst maak ik maandag een reviewtje van de boom?Nomad schreef op donderdag 29 december 2011 @ 21:30:
[...]
Zelfs een studioflitser zal daar moeite mee hebben. Mijn 500W schiet max daglicht naar lichte schemer.
Je hebt zeker 800W nodig, wil je echt van flinke zon naar flink donker willen gaan volgens mij.
(er vanuit gaande dat je fullbody schiet en dus je flitser niet mega dichtbij kan hebben)
Verwijderd
Graag ik zoek er ook nog 1Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 16:30:
[...]
volledig donker hoeft nou ook niet, ik wil het gewoon kunnen balanceren met daglicht. Bedoeling is om deze op m'n boom ( die overigens vandaag is binnengekomen), vlakbij het model te zetten, hoewel ik wat bang ben om 3 speedlites met trigger etc aan die boom een eind boven de grond te hangen. Volgens de specs zou de boom 5 Kg kunnen dragen, maar dat is dan zonder dat ik het laatste segment uitschuif. Indien gewenst maak ik maandag een reviewtje van de boom?
Ook ik heb interesse
Verwijderd
Ik zal dit morgen en overmorgen doen. Eind maandag avond kan je dus iets verwachten. Eventueel met filmpje.
Ik verveelde mij vandaag wat en was wat rond aan het zien voor een mobiele flitsset voor op locatie.
Bij fotokonijnenberg kwam ik deze tegen: De jinbei RD1200 voor 410 euro!
Ik weet dat dit chinese flitsen zijn, maar voor dat geld kan je toch niets fout kopen, Veel reviews vind ik er niet over, en de enige die ik er zo meteen over vond, was vrij positief. Ik vermoed dat de kleurtemperatuur niet enorm consistent zal zijn, maar daar merk je bij een locatieshoot toch niet veel van. Er is dan nog de optie om een ringlits van jinbei erbij te kopen voor een lage prijs, en die op hetzelfde pack aan te sluiten. Lijkt me zeker wel interessant, wat denken jullie?
Ik verveelde mij vandaag wat en was wat rond aan het zien voor een mobiele flitsset voor op locatie.
Bij fotokonijnenberg kwam ik deze tegen: De jinbei RD1200 voor 410 euro!
Ik weet dat dit chinese flitsen zijn, maar voor dat geld kan je toch niets fout kopen, Veel reviews vind ik er niet over, en de enige die ik er zo meteen over vond, was vrij positief. Ik vermoed dat de kleurtemperatuur niet enorm consistent zal zijn, maar daar merk je bij een locatieshoot toch niet veel van. Er is dan nog de optie om een ringlits van jinbei erbij te kopen voor een lage prijs, en die op hetzelfde pack aan te sluiten. Lijkt me zeker wel interessant, wat denken jullie?
[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2012 06:47 ]
Weet iemand of je ergens los paraplu-'bekleding' kan kopen waardoor je van je shoot through witte paraplu een bounce paraplu kan maken? Dus dat je door middel van een zwart (met zilvere binnenkant) stukje stof je witte paraplu om kan toveren tot een bounce paraplu.
Ik heb nu 2 witte paraplu's die ik als shoot through kan gebruiken, maar ik zou ook willen experimenteren met bounce paraplu's, maar ik vind het beetje onzin om daar 2 aparte paraplu's voor te kopen als het ook zo zou kunnen. Ik heb alleen geen idee waar ik op zou kunnen zoeken om te vinden wat ik zoek

Convertible noemen ze het in het Engels zo te zien. Als iemand betere termen weet hoor ik het alsnog graag
Omkeerbare paraplu levert aardig wat op. Maar alleen dat stukje stof is zeker nergens los te kopen?
Ik heb nu 2 witte paraplu's die ik als shoot through kan gebruiken, maar ik zou ook willen experimenteren met bounce paraplu's, maar ik vind het beetje onzin om daar 2 aparte paraplu's voor te kopen als het ook zo zou kunnen. Ik heb alleen geen idee waar ik op zou kunnen zoeken om te vinden wat ik zoek
edit:
Ha, zoiets zoek ik dus:
Convertible noemen ze het in het Engels zo te zien. Als iemand betere termen weet hoor ik het alsnog graag
[ Voor 22% gewijzigd door Hahn op 01-01-2012 14:56 ]
Je hebt wel van die convertible paraplu's, maar de stof zelf er bij doen wordt latiger denk ik. Convertible's zijn ook niet zo duur trouwens.
Ja dat weet ik, maar ik heb ze pas net gekocht en als dat stukje stof los te krijgen zou zijn zou dat een stuk makkelijker en goedkoper zijn dan weer 2 nieuwe paraplu's te kopen
En als ik toch 2 nieuwe paraplu's moet gaan kopen, kan ik net zo goed echte bounce paraplu's kopen, denk dat die beter zijn dan van die 2-in-1 dingen.
Maar ja, eerst maar eens lekker uitproberen met m'n shoot throughs, kan later altijd nog kijken naar bounce.
Maar ja, eerst maar eens lekker uitproberen met m'n shoot throughs, kan later altijd nog kijken naar bounce.
Ik heb geen idee waarom jij stof zou willen kopen om in je paraplu te doen, als je voor een klein bedrag een volledige paraplu kan kopen. http://www.fotokonijnenbe...plu-zwart---wit-82cm.html
Er zullen vast betere zijn, maar het lijkt mij een prima ding om mee te beginnen?
Edit: Als je een zilveren binnenkant prefereert: http://www.fotokonijnenbe...lu-wit---zilver-85cm.html
Er zullen vast betere zijn, maar het lijkt mij een prima ding om mee te beginnen?
Edit: Als je een zilveren binnenkant prefereert: http://www.fotokonijnenbe...lu-wit---zilver-85cm.html
[ Voor 18% gewijzigd door Aloys op 01-01-2012 15:07 ]
Omdat ik dus al 2 paraplu's heb en het me een stuk makkelijker lijkt om 2 paraplu's + 2 buitenkantjes te gebruiken dan om 4 paraplu's te gebruiken. En in plaats van €30 voor 2 extra paraplu's zat ik aan €5 á €10 voor 2 buitenkantjes te denken.
Daarom.
Maar als die buitenkanten niet los verkrijgbaar zijn zit er niks anders op, maar ik kon het allicht vragen, niet?
Normale paraplu's kan ik zelf ook wel vinden natuurlijk
Daarom.
Maar als die buitenkanten niet los verkrijgbaar zijn zit er niks anders op, maar ik kon het allicht vragen, niet?
Normale paraplu's kan ik zelf ook wel vinden natuurlijk
[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 01-01-2012 15:11 ]
Uiteraard kan je het vragen, maar ik denk gewoon niet dat je zoiets kan vinden voor z'n prijsje. Dan moet je bijna gaan hobby'en met aluminiumfolie.
Ik ventileer overigens ook maar mijn mening/google kunsten, ik heb nog nooit met een paraplu geschoten. Doel voor 2012 dan maar bij deze: een tweede flitser erbij en twee paraplu's
.
Ik ventileer overigens ook maar mijn mening/google kunsten, ik heb nog nooit met een paraplu geschoten. Doel voor 2012 dan maar bij deze: een tweede flitser erbij en twee paraplu's
Aangezien die 2-in-1 dingen meestal maar zo'n €5 duurder zijn dan de normale versie leek het me dat het best mogelijk zou moeten zijn voor die prijs
Maar dan moet iemand wel op het idee zijn gekomen om die los te verkopen, maar helaas

Ik ben ze nog niet tegengekomen, ook omdat er niet echt een standaard is qua paraplu bevestigingspuntjes enzo.
Als je voor een convertible gaat zou ik deze overwegen:
A-merk (WestCott), redelijk groot, dubbel collapsible (dus erg klein mee te nemen) en goedkoop. Heb hem zelf ook
http://www.cameratools.nl...3-109cm-optical-white-sa/
Als je voor een convertible gaat zou ik deze overwegen:
A-merk (WestCott), redelijk groot, dubbel collapsible (dus erg klein mee te nemen) en goedkoop. Heb hem zelf ook
http://www.cameratools.nl...3-109cm-optical-white-sa/
Misschien kan je 2 converible paraplu's kopen, en de 2 gewone doorverkopen?
Verwijderd
Om mijn goede voornemens te kunnen uitoefenen heb ik nog wat spullen nodig... Misschien kijk ik niet goed maar ben al een tijd bezig te inventariseren welke background support ik moet gaan kopen. Ik zie hier weinig op verschillende fora's over terug wat ervaringen e.d. betreft.
Natuurlijk moet ik zelf beslissen welke maten ik nodig heb, aangezien het gaat over 9 van de 10 keer fotograferen van 1 model, maar de optie wil hebben dingen te doen met actie / sporters e.d. denk ik er goed aan te toen een variabele support te nemen die minimaal tot 300cm breed en 270cm hoog kan. Ik zie veel aanbod in goedkoop spul zoals menik, qihi, falcon eyes enz. zeer beperkt in het voor mij bekende merk manfrotto. Iemand ervaringen?
Natuurlijk moet ik zelf beslissen welke maten ik nodig heb, aangezien het gaat over 9 van de 10 keer fotograferen van 1 model, maar de optie wil hebben dingen te doen met actie / sporters e.d. denk ik er goed aan te toen een variabele support te nemen die minimaal tot 300cm breed en 270cm hoog kan. Ik zie veel aanbod in goedkoop spul zoals menik, qihi, falcon eyes enz. zeer beperkt in het voor mij bekende merk manfrotto. Iemand ervaringen?
Verwijderd
Ikzelf heb ervaring met 2 statieven en een katrol systeem voor 3 rollen. Zelf zou ik 2 palen kopen die je kan bevestigen tussen grond en plafond, en dus niet breder zijn dan 1 enkele paal, zeker als ze permanent kunnen blijven staan. De afmetingen die je noemt zijn dan zeker de minimum die je nodig hebt.Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2012 @ 09:20:
Om mijn goede voornemens te kunnen uitoefenen heb ik nog wat spullen nodig... Misschien kijk ik niet goed maar ben al een tijd bezig te inventariseren welke background support ik moet gaan kopen. Ik zie hier weinig op verschillende fora's over terug wat ervaringen e.d. betreft.
Ik heb zelf bij konijnenberg net de Jinbei discovery DC-600 besteld, mag hem morgen gaan halen. Ik zal voor jullie een mooie review schrijven, samen met de westcott apollo orb.
Ik ben na een lange tijd werken met een SB-28 en een SB-80DX, nu wel toe aan "propper" studioflitsers, dus geen probeer/instapmodellen, maar een serieuze set. Bij kleine opdrachtjes kan ik nog wel toe met de strobist-style, maar het wordt allemaal wat groter, en het moet beter..
Na wat rondkijken, en eens alles op een rij gezet te hebben, ben ik er denk ik wel uit..
maar toch heb ik nog wel wat vragen aangaande de volgende sets en opties:
Het gaat me dan met name om de stevigheid (ik kom regelmatig dronken mensen tegen, wat gebeurt er als er een flitser omvalt?? Kans is niet groot, maar "wat als" wil ik wel even overwegen) en over de herlaad tijden (wil graag binnen een seconde, of "gevoelsmatig wel snel" een nieuwe foto kunnen maken.)
Elinchrom D-Lite 4 (to go set, dus 2 flitsers, 2x softbox, statieven + skyport) voor 800 euro (FotoFlits)
Wat een top set, qua specs super (herlaad tijd) - het enige dat ik me kan bedenken, is dat het wellicht zonde is als er iemand m'n flitser omloopt en hij stuk is.. Stond van de week een 2e handse op MP (zonder skyport systeem) maar die is helaas al weg, dat was perfect geweest...
Linkstar FS-300D (2x flits, softbox + statief) voor 439 euro.
Oudere serie van Linkstar, staat niet meer in de catalogus, is op sommige plekken nog op voorraad. Vind tegenstrijdige berichten over de herlaad tijden, het varieert van 0,2-1,5 sec en de ander zegt 2 tot 3 seconde. Het eerste lijkt mij wat te vlug, gezien het geen hoge klasse van Linkstar was/is. Mooie set verder voor dat bedrag, ook vrij compleet, behalve de 50w instellamp - die is wel wat mager.
Linkstar LF-300A (2x flits, 1 softbox, + 1 plu + statieven) voor 499 euro (+2e softbox €60 extra)
Hele mooie serie van Linkstar, het enige wat me onlogisch lijkt, is de herlaad tijd van 1-2 sec, dat lijkt me echt te lang, dat zal in de praktijk minder zijn lijkt me.. maargoed, nergens informatie te vinden. Iemand ervaringen met de LF serie, Nomad jij hebt die toch?
Lastolite Lumen8 F400 (2x flits, plu en statief) voor 389 euro.
Alternatief, opzich prima specs, 100w instellampje had net wat meer gemogen, maar ach. Herlaad tijden zijn best vlot met 0,4-1,6. Er zitten plu's bij, dus bij het willen van softboxen komt er nog wat bovenop.. Aan de andere kant, er staat ook een weinig gebruikt setje in V&A, voor 300 euro.. dus kan nog een optie zijn.
Wat is wijsheid....? Eigenlijk wil ik gewoon de Elinchrom, overal lees je dat het spul echt heel goed is, en ook nog Zwitserse kwaliteit heeft en lang mee gaat (er is ook niet zoveel tweedehands te krijgen..)
Na wat rondkijken, en eens alles op een rij gezet te hebben, ben ik er denk ik wel uit..
Het gaat me dan met name om de stevigheid (ik kom regelmatig dronken mensen tegen, wat gebeurt er als er een flitser omvalt?? Kans is niet groot, maar "wat als" wil ik wel even overwegen) en over de herlaad tijden (wil graag binnen een seconde, of "gevoelsmatig wel snel" een nieuwe foto kunnen maken.)
Elinchrom D-Lite 4 (to go set, dus 2 flitsers, 2x softbox, statieven + skyport) voor 800 euro (FotoFlits)
Wat een top set, qua specs super (herlaad tijd) - het enige dat ik me kan bedenken, is dat het wellicht zonde is als er iemand m'n flitser omloopt en hij stuk is.. Stond van de week een 2e handse op MP (zonder skyport systeem) maar die is helaas al weg, dat was perfect geweest...
Linkstar FS-300D (2x flits, softbox + statief) voor 439 euro.
Oudere serie van Linkstar, staat niet meer in de catalogus, is op sommige plekken nog op voorraad. Vind tegenstrijdige berichten over de herlaad tijden, het varieert van 0,2-1,5 sec en de ander zegt 2 tot 3 seconde. Het eerste lijkt mij wat te vlug, gezien het geen hoge klasse van Linkstar was/is. Mooie set verder voor dat bedrag, ook vrij compleet, behalve de 50w instellamp - die is wel wat mager.
Linkstar LF-300A (2x flits, 1 softbox, + 1 plu + statieven) voor 499 euro (+2e softbox €60 extra)
Hele mooie serie van Linkstar, het enige wat me onlogisch lijkt, is de herlaad tijd van 1-2 sec, dat lijkt me echt te lang, dat zal in de praktijk minder zijn lijkt me.. maargoed, nergens informatie te vinden. Iemand ervaringen met de LF serie, Nomad jij hebt die toch?
Lastolite Lumen8 F400 (2x flits, plu en statief) voor 389 euro.
Alternatief, opzich prima specs, 100w instellampje had net wat meer gemogen, maar ach. Herlaad tijden zijn best vlot met 0,4-1,6. Er zitten plu's bij, dus bij het willen van softboxen komt er nog wat bovenop.. Aan de andere kant, er staat ook een weinig gebruikt setje in V&A, voor 300 euro.. dus kan nog een optie zijn.
Wat is wijsheid....? Eigenlijk wil ik gewoon de Elinchrom, overal lees je dat het spul echt heel goed is, en ook nog Zwitserse kwaliteit heeft en lang mee gaat (er is ook niet zoveel tweedehands te krijgen..)
[ Voor 0% gewijzigd door Wouter87 op 03-01-2012 14:58 . Reden: kopjes dik gemaakt ]
Verwijderd
Mijn Jinbei DC-600 is binnen. Eerste indruk: het batterypack voelt goed aan, de flitskop wat plastiekig, maar het werkt allemaal wel goed. Er zijn enkele dingen die beter kunnen, maar daar vertel ik jullie vrijdag meer over!Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2012 @ 13:44:
[...]
Ikzelf heb ervaring met 2 statieven en een katrol systeem voor 3 rollen. Zelf zou ik 2 palen kopen die je kan bevestigen tussen grond en plafond, en dus niet breder zijn dan 1 enkele paal, zeker als ze permanent kunnen blijven staan. De afmetingen die je noemt zijn dan zeker de minimum die je nodig hebt.
Ik heb zelf bij konijnenberg net de Jinbei discovery DC-600 besteld, mag hem morgen gaan halen. Ik zal voor jullie een mooie review schrijven, samen met de westcott apollo orb.
snelle eerste indruk: http://500px.com/lakker/blog/22407
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2012 20:48 ]
Je weet het zelf eigenlijk al; Elinchrom is hier toch het beste merk, als je het geld ervoor kan missen zeker doen! Ik heb vorige week nog 2 Elinchrom koppen goed kunnen verkopen die al bijna 20 jaar oud waren.Wouter87 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:50:
Ik heb ook Linkstars gehad, maar het grootste probleem dat ik daar mee had was de lage flitsduur van 1/700s waardoor ik geregeld bewegingsonscherpte had.
Skyportsysteem is trouwens ook top!
http://www.avfoto.nl
Ik heb inderdaad 5x Linkstar flitsers in de studio staan. En voor die flitsers heb ik softboxes, octabox, beautydish, snoot, paraplu's etc....en juist die accessoires maken een flitser. En daarom koos ik voor Linkstar, omdat die accessoires betaalbaar zijn.Wouter87 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 14:50:
Ik ben na een lange tijd werken met een SB-28 en een SB-80DX, nu wel toe aan "propper" studioflitsers, dus geen probeer/instapmodellen, maar een serieuze set. Bij kleine opdrachtjes kan ik nog wel toe met de strobist-style, maar het wordt allemaal wat groter, en het moet beter..
Elinchrom zijn hartstikke mooie flitsers, maar kosten 250% meer ofzo, en de accessoires kosten evengoed bijna 3x zoveel. En ik zie het verschil niet op de foto
1/700s vind jij te lang? Ik weet niet wat voor dingen jij fotografeert, maar ik fotografeer in de studio en ik heb nog nooit bewegingsonscherpte gehad. In principe is 1/700s seconde kort genoeg voor een 700mm tele lens stil houden zonder stabilisatie. Tenzij je springende katten in de studio gaat fotograferen, denk ik niet dat je tekort komt qua flitsduur.Arrien schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 20:22:
[...]
Je weet het zelf eigenlijk al; Elinchrom is hier toch het beste merk, als je het geld ervoor kan missen zeker doen! Ik heb vorige week nog 2 Elinchrom koppen goed kunnen verkopen die al bijna 20 jaar oud waren.
Ik heb ook Linkstars gehad, maar het grootste probleem dat ik daar mee had was de lage flitsduur van 1/700s waardoor ik geregeld bewegingsonscherpte had.
Skyportsysteem is trouwens ook top!
Er zijn dus wel scenario's te bedenken wanneer je korter wilt flitsen (springende kat noem ik al), maar voor normaal portret/groep/studio werk, kan ik me niet voorstellen dat je beperkt wordt door 1/700s.
Ik heb o.a. een 150cm octa met grid, zou ik die voor elinchrom kopen, dan kost mij die:
http://www.fotoflits.com/rotalux-octa-135-cm
+
http://www.fotoflits.com/...talux-octa-el26184-135-cm
Ik heb geen beperkingen gevonden in de linkstar flitsers voor mijn werk, dus ik zie de meerwaarde niet van elinchrom. Dat zegt dus niet dat ze er niet zijn, maar ik heb er geen meerwaarde van. En ik heb ook wel met elinchrom gewerkt trouwens, meerdere malen.
Mja klopt, ik wil inderdaad ook eigenlijk de Elinchroms.. maar heb ik ze echt nodig? Eerlijk gezegd is "als je het geld ervoor kan missen" niet echt een top argument..Arrien schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 20:22:
[...]
Je weet het zelf eigenlijk al; Elinchrom is hier toch het beste merk, als je het geld ervoor kan missen zeker doen! Ik heb vorige week nog 2 Elinchrom koppen goed kunnen verkopen die al bijna 20 jaar oud waren.
1/700e, de D-lite 400w/s kop heeft 1/800, de 200w/s 1/1200.. dus de D-Lite doet dat niet veel beter..Ik heb ook Linkstars gehad, maar het grootste probleem dat ik daar mee had was de lage flitsduur van 1/700s waardoor ik geregeld bewegingsonscherpte had.
Okey, helemaal top, LF serie had je toch? Maar hoe denk jij over de herlaadtijden, hoeveel watt/sec heb je en hoe ervaar je dat, heb je iets als een 500 of 400 bijvoorbeeld, wat vergelijkbaar is met wat ik wil kopen? (300 zou dan nog net wat sneller moeten zijn zelfs)Nomad schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 20:45:
[...]
Ik heb inderdaad 5x Linkstar flitsers in de studio staan. En voor die flitsers heb ik softboxes, octabox, beautydish, snoot, paraplu's etc....en juist die accessoires maken een flitser. En daarom koos ik voor Linkstar, omdat die accessoires betaalbaar zijn.
Elinchrom zijn hartstikke mooie flitsers, maar kosten 250% meer ofzo, en de accessoires kosten evengoed bijna 3x zoveel. En ik zie het verschil niet op de foto. En al mijn 5 flitsers leven nog en hebben geen mankementen.
Het zijn groepen mensen inderdaad, die wel in vrolijke stemming zijn, maar dat zou moeten werken. Ik schiet nu strobist style en dat gaat prima.. maar het moet net wat beter: dus snel herladen, wat meer power (diafragma iets verder dicht voor betere scherptediepte) en gewoon een meer profi look.Er zijn dus wel scenario's te bedenken wanneer je korter wilt flitsen (springende kat noem ik al), maar voor normaal portret/groep/studio werk, kan ik me niet voorstellen dat je beperkt wordt door 1/700s.
Ik was er overigens vanuit gegaan dat Elinchrom ook de S-mount had, niet goed gekeken dus.. maar daar zijn adapters als deze (http://www.ebay.com/itm/P...ain_3&hash=item45fdba60b6) wel voor te kopen, voor 44 dollar (2 stuks) van het gezeur af - zou moeten werken toch?Ik heb o.a. een 150cm octa met grid, zou ik die voor elinchrom kopen, dan kost mij die:
+
Dank beiden (Arrien en Nomad) voor het advies. Waar ik dus eerder volledig aan Elinchrom dacht, vanwege het gemak en kwaliteit (leek mij), denk ik dus nu juist weer wat meer aan Linkstar... hmz, dit gaat nog wel wat dagen durenIk heb geen beperkingen gevonden in de linkstar flitsers voor mijn werk, dus ik zie de meerwaarde niet van elinchrom. Dat zegt dus niet dat ze er niet zijn, maar ik heb er geen meerwaarde van. En ik heb ook wel met elinchrom gewerkt trouwens, meerdere malen.
[ Voor 6% gewijzigd door Wouter87 op 03-01-2012 21:42 . Reden: wat zaken aangepast ]
We hebben het waarschijnlijk over de flitsduur; de tijd dat de flits "nagloeit". Bij beweging maakt dat wel veel uit, zeker bij frisse foto's van springende mensen. Met m'n Elinchrom RX flitser is de duur 1/2850 sec en dat maakt het "freezen" van je bewegende model een stuk makkelijker. Ik had heeeeel langer geleden QiHe flitsers (= Linkstar, zelfde Chinese flitser) had ik af en toe ook last van een bewogen model.Nomad schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 20:45:
1/700s vind jij te lang? Ik weet niet wat voor dingen jij fotografeert, maar ik fotografeer in de studio en ik heb nog nooit bewegingsonscherpte gehad. In principe is 1/700s seconde kort genoeg voor een 700mm tele lens stil houden zonder stabilisatie. Tenzij je springende katten in de studio gaat fotograferen, denk ik niet dat je tekort komt qua flitsduur.
Er zijn dus wel scenario's te bedenken wanneer je korter wilt flitsen (springende kat noem ik al), maar voor normaal portret/groep/studio werk, kan ik me niet voorstellen dat je beperkt wordt door 1/700s.
We hebben het hier dus niet over sluitertijd, want zelfs met een sluitertijd van 1/10 kan ik een dynamisch onderwerp redelijk scherp op de foto zetten in de studio (sensor -> belichting -> kort moment -> etc etc, iedereen kent de techniek wel).
Heb de discussie een beetje gemist en het is laat, dus ben even te lui om alles terug te lezen, maar ik zeg : Elinchrom!Wouter87 schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 21:39:
Mja klopt, ik wil inderdaad ook eigenlijk de Elinchroms.. maar heb ik ze echt nodig? Eerlijk gezegd is "als je het geld ervoor kan missen" niet echt een top argument..
- Betrouwbare kleurtemperatuur
- Degelijke light modifiers/softboxen die heel snel in elkaar te zetten zijn d.m.v. plu-systeem
- Skyport Systeem (ook voor de iPhone/iPad/Laptop)
- Super klantvriendelijke importeur (FotoFlits) met goede support
- "Innovatief", denk aan bijvoorbeeld de Ranger Quadra
Ik zeg : ElinchromDank beiden (Arrien en Nomad) voor het advies. Waar ik dus eerder volledig aan Elinchrom dacht, vanwege het gemak en kwaliteit (leek mij), denk ik dus nu juist weer wat meer aan Linkstar... hmz, dit gaat nog wel wat dagen duren
Maar om je te helpen; Koop een D-Lite setje en haal van eBay goedkope namaak softboxen met Elinchrom speedring. Dan heb je niet de kwalteit en snelheid van de Elinchrom softboxen, maar het scheelt nu even wat geld. Zodra je weer wat geld over hebt koop je het echte Elinchrom spul
Kijk hier even naar, misschien dat je er iets aan hebt (en nee, het is geen spam).
Inderdaad heb ik het dan over kleine kinderen die rondrennen, springfoto's, of haren met de windmachine enz.Nomad schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 20:45:
[...]
1/700s vind jij te lang? Ik weet niet wat voor dingen jij fotografeert, maar ik fotografeer in de studio en ik heb nog nooit bewegingsonscherpte gehad. In principe is 1/700s seconde kort genoeg voor een 700mm tele lens stil houden zonder stabilisatie. Tenzij je springende katten in de studio gaat fotograferen, denk ik niet dat je tekort komt qua flitsduur.
Bewegingsonscherpte van het onderwerp dus, natuurlijk niet van het stilhouden van de camera.
Hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, maar ik merk wel verschil met de Elinchrom BXRI's die ik nu heb.
http://www.avfoto.nl
Heb ik deze gemist?Verwijderd schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 14:46:
Ik zal dit morgen en overmorgen doen. Eind maandag avond kan je dus iets verwachten. Eventueel met filmpje.

Verwijderd
Nee, heb het gewoon wat druk gehad, ik ga er nu aan beginnen.
EDIT: Quick'n'dirty
http://500px.com/lakker/blog/22470
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2012 13:25 ]
Grmbl nou ga ik echt twijfelen, bij mij springen de mensen ook wel eens (of althans dat willen ze) maar dat is eigenlijk maar heel af en toe..GerardHenninger schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 03:11:
[...]
We hebben het waarschijnlijk over de flitsduur; de tijd dat de flits "nagloeit". Bij beweging maakt dat wel veel uit, zeker bij frisse foto's van springende mensen. Met m'n Elinchrom RX flitser is de duur 1/2850 sec en dat maakt het "freezen" van je bewegende model een stuk makkelijker. Ik had heeeeel langer geleden QiHe flitsers (= Linkstar, zelfde Chinese flitser) had ik af en toe ook last van een bewogen model.
Nomad, hoe lukt dat bij jou? Ook zit ik echt nog met het vraagstuk herlaad-tijden..
Ik weet het allemaal, alleen dat makkelijk opbouwen /plu systeem van softboxen wist ik niet.Heb de discussie een beetje gemist en het is laat, dus ben even te lui om alles terug te lezen, maar ik zeg : Elinchrom!
- Betrouwbare kleurtemperatuur
- Degelijke light modifiers/softboxen die heel snel in elkaar te zetten zijn d.m.v. plu-systeem
- Skyport Systeem (ook voor de iPhone/iPad/Laptop)
- Super klantvriendelijke importeur (FotoFlits) met goede support
- "Innovatief", denk aan bijvoorbeeld de Ranger Quadra
Kan alleen geen filmpje vinden hoe je die portalite 66cm nou (snel) in elkaar zet..?
Elinchrom site, en fotoflits is maar erg sumier wat betreft informatie. Op de JouwBuis vind je ook niks.
Thanks, weet niet of ik je helemaal goed snap, maar als ik kijk naar 2 losse units, dan heb ik voor 100 euro (ex btw) meer: een skyport zender, 2 statieven, 2 softboxen èn tassen, dat lijkt me geen slechte deal... dat is toch beter dan losse flitsers kopen? Of bedoel jij, als extra accessoires (buiten de Portalite 66 softboxen) spullen van eBay met speedring? Of bedoel je, later een betere (echte?) Elinchrom set, ik volg hem niet helemaal... het was waarschijnlijk laatMaar om je te helpen; Koop een D-Lite setje en haal van eBay goedkope namaak softboxen met Elinchrom speedring. Dan heb je niet de kwalteit en snelheid van de Elinchrom softboxen, maar het scheelt nu even wat geld. Zodra je weer wat geld over hebt koop je het echte Elinchrom spul
Nee, zeker geen spam, ik lees als trouwe twitter volgerKijk hier even naar, misschien dat je er iets aan hebt (en nee, het is geen spam).
Ik heb een Linkstar LF-400 set en ben daar erg tevreden over. Heb hem voor iets meer dan de helft van de nieuwprijs tweedehands gekocht. Ze zijn degelijk gebouwd en hebben een Bowens S vatting waar je heel veel betaalbare modifiers voor kunt krijgen.
Ik had wat internet verhalen gelezen dat de kleurtemperatuur van goedkope flitsers niet stabiel zou zijn (natuurlijk altijd zonder bewijs
) maar na uitgebreid testen is dat bij deze Linkstars niet het geval.
Je kunt geen actie bevriezen met deze set maar dat gaat je ook niet lukken met de D-Lite 400W. Een Elinchrom Ranger RX set heeft wel een veel kortere flitsduur maar is van een heel andere prijsklasse.
Als ik een nieuwe set zou kopen zou ik de Elinchrom D-Lite 4 kiezen boven de Linkstar LF-400. De D-lite set is niet veel duurder, heeft skyport en een extra softbox en de naam Elinchrom zorgt ervoor dat de set beter zijn waarde behoudt.
Linkstar is tweedehands wel veel flitser voor je geld.
Ik had wat internet verhalen gelezen dat de kleurtemperatuur van goedkope flitsers niet stabiel zou zijn (natuurlijk altijd zonder bewijs
Je kunt geen actie bevriezen met deze set maar dat gaat je ook niet lukken met de D-Lite 400W. Een Elinchrom Ranger RX set heeft wel een veel kortere flitsduur maar is van een heel andere prijsklasse.
Als ik een nieuwe set zou kopen zou ik de Elinchrom D-Lite 4 kiezen boven de Linkstar LF-400. De D-lite set is niet veel duurder, heeft skyport en een extra softbox en de naam Elinchrom zorgt ervoor dat de set beter zijn waarde behoudt.
ThanksVerwijderd schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:03:
[...]
Nee, heb het gewoon wat druk gehad, ik ga er nu aan beginnen.
EDIT: Quick'n'dirty
http://500px.com/lakker/blog/22470
Je zegt dat je er 85kg aan kunt hangen, dat lijkt me nogal optimistisch?
Zeker met een tegengewicht van 3,45 kgXcalibur schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:46:
[...]
Thanks
Na wat googlen kom ik op een max gewicht van 5 kg op 170 cm.
Dunno of ik daar mijn RX-600 aan durf hangen hoor

:: Not an expert, but I play one on YouTube :: Dodgereviews @ Youtube ::
Verwijderd
Ja is dus 5 kg, was met het snel zijn!Xcalibur schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:46:
[...]
Thanks
Ik heb ook niet zo'n zware flitsset. De flitskop die ik heb is bijna volledig plastiek, dus dat vormt niet meteen een probleem!dodge_911 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:58:
[...]
Zeker met een tegengewicht van 3,45 kg
Na wat googlen kom ik op een max gewicht van 5 kg op 170 cm.
Dunno of ik daar mijn RX-600 aan durf hangen hoor
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2012 17:12 ]
Dat klinkt logischer inderdaad :-)
5kg moet genoeg zijn voor mn speedlights...
Misschien ben ik bevooroordeeld (ik weet het wel zeker), maar ik zou iets meer geld uitgeven voor een D-Lite setje. Met een D-Lite 2 zit je aan 1/1200 sec, met de D-Lite 4 is het 1/800ste.Wouter87 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 15:03:
Grmbl nou ga ik echt twijfelen, bij mij springen de mensen ook wel eens (of althans dat willen ze) maar dat is eigenlijk maar heel af en toe..
Iets beter zoeken op UwTube : Voorbeeld 1 - Voorbeeld 2Ik weet het allemaal, alleen dat makkelijk opbouwen /plu systeem van softboxen wist ik niet.
Kan alleen geen filmpje vinden hoe je die portalite 66cm nou (snel) in elkaar zet..?
Elinchrom site, en fotoflits is maar erg sumier wat betreft informatie. Op de JouwBuis vind je ook niks.
Maar je hebt de Elinchrom Portalite softboxen (low budget, onzin dingen) en de Elinchrom Rotalux softboxen. Die laatste hebben wel het plu systeem, die Portalite's dus niet.
Ik doelde ook op een D-Lite setje. 'S nachts iemand proberen te helpen is misschien niet zo'n goed idee voor meThanks, weet niet of ik je helemaal goed snap, maar als ik kijk naar 2 losse units, dan heb ik voor 100 euro (ex btw) meer: een skyport zender, 2 statieven, 2 softboxen èn tassen, dat lijkt me geen slechte deal... dat is toch beter dan losse flitsers kopen? Of bedoel jij, als extra accessoires (buiten de Portalite 66 softboxen) spullen van eBay met speedring? Of bedoel je, later een betere (echte?) Elinchrom set, ik volg hem niet helemaal... het was waarschijnlijk laat![]()
Nee, zeker geen spam, ik lees als trouwe twitter volgeraltijd je blog en kan dit soort informatie altijd wel heel erg waarderen..
Ik heb geen idee wat je budget is en of je al bepaalde spullen hebt staan, maar ik zou beginnen met :
- D-Lite 2 kit
- 107cm reflector (5 in 1)
- Paar goedkope lightmodifiers van eBay (softbox, beautydish, snoot etc)
- 1m x 2m piepschuim plaat (of hoe dat mag heten) als reflector, kost ook geen drol.
Maar koop niet teveel, begin gewoon simpel en blijf oefenen todat je het allemaal perfect begrijpt, daarna kan je altijd extra spullen kopen. Zelfs met maar 1 flitser kan je hele vette foto's maken
Ik heb het anders wel meegemaakt; met vijf flitsers waren er soms een paar die iets warmer (geler) waren dan de rest waardoor ik dus gekleurd licht op het model had. Heel vervelend vond ik dat. Het was niet constant, anders kon ik er nog rekening mee houden.ATOR schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 15:47:
Ik had wat internet verhalen gelezen dat de kleurtemperatuur van goedkope flitsers niet stabiel zou zijn (natuurlijk altijd zonder bewijs) maar na uitgebreid testen is dat bij deze Linkstars niet het geval.
Dat valt wel mee, want met een Ranger RX zit je tussen de 1/1150 en 1/4310 (afhankelijk van het ingestelde vermogen + externe flitskop). Dezelfde getallen haal je ook met de andere flitsers van Elinchrom. Persoonlijk heb ik liever een extra Quadra RX dan een Ranger RX.Je kunt geen actie bevriezen met deze set maar dat gaat je ook niet lukken met de D-Lite 400W. Een Elinchrom Ranger RX set heeft wel een veel kortere flitsduur maar is van een heel andere prijsklasse.
Mee eens.Als ik een nieuwe set zou kopen zou ik de Elinchrom D-Lite 4 kiezen boven de Linkstar LF-400. De D-lite set is niet veel duurder, heeft skyport en een extra softbox en de naam Elinchrom zorgt ervoor dat de set beter zijn waarde behoudt.
[ Voor 18% gewijzigd door GerardHenninger op 04-01-2012 22:46 ]
Verwijderd
Mijn plan was origineel ook om er 2x sb-600 en een sb-900 op te zette, in de westcott octabox, zou net moeten gaan, en als ik hem dan wat minder uitschijf kan jij wat meer houden ook!Xcalibur schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 22:14:
Dat klinkt logischer inderdaad :-)
Verwijderd
Ik zat nog steeds met 2 vraagstukken waarik nog steeds weinig info over heb, wellicht kan ik het nog eens proberen, echter heb ik op 1 vraag reeds acties ondernomen.
Achtergrond sets.
Ik heb inmiddels een Calumet heavy-duty background set aangeschaft. Deze was in de aanbieding maar was natuurlijk net te laat. uiteindelijk toch nog voor 139 euro gekregen. Ziet er sterk uit, mooie handige tas. en 3.66m breed en 3.60 hoog leken met toch wel aardige specs. Iemand daadwerkelijk al ervaring met deze of andere sets?
Boom stand
Ik zoek nog steeds naar een redelijk geprijsde maar steady boom stand.
Gaan om eem bxri 500 + 90cm octa, als de 150cm er ook op zou gaan is het helemaal geniaal (zo zwaar zijn die modifiers niet. Ik zag van manfrotto zo'n klem + losse boom pole. Wat gebruiken jullie?
Achtergrond sets.
Ik heb inmiddels een Calumet heavy-duty background set aangeschaft. Deze was in de aanbieding maar was natuurlijk net te laat. uiteindelijk toch nog voor 139 euro gekregen. Ziet er sterk uit, mooie handige tas. en 3.66m breed en 3.60 hoog leken met toch wel aardige specs. Iemand daadwerkelijk al ervaring met deze of andere sets?
Boom stand
Gaan om eem bxri 500 + 90cm octa, als de 150cm er ook op zou gaan is het helemaal geniaal (zo zwaar zijn die modifiers niet. Ik zag van manfrotto zo'n klem + losse boom pole. Wat gebruiken jullie?
Qua achtergrond support zou ik me niet zo druk maken, zolang het maar (goed) hangt is het prima. Ik heb zelf drie rollen aan een muur bevestigd en dat werkt ook prima. Met een standaard "2-statieven-met-stang" heb je vaak dat de rol niet lekker oprolt. Als je de mogelijkheid hebt om iets als dit op je statieven op te hangen dan zou ik dat zeker doen. Helaas houden niet veel statieven het gewicht van 2+ rollen en gaan ze voor- of achterover hangen/buigen.Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:52:
Ik zat nog steeds met 2 vraagstukken waarik nog steeds weinig info over heb, wellicht kan ik het nog eens proberen, echter heb ik op 1 vraag reeds acties ondernomen.
Achtergrond sets.
Zoek even naar een NL-shop waar ze deze Manfrotto 420b hebben. Lekker goedkoop en houdt een BXRi + 150cm octa prima, ik spreek uit ervaringBoom stand
Verwijderd
Super, dank voor de goede en complete reactie. had al meerdere malen gekeken naar die 420B. Scheelt wel even wat in prijs zeg in de US en hier in NL.GerardHenninger schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:02:
[...]
Qua achtergrond support zou ik me niet zo druk maken, zolang het maar (goed) hangt is het prima. Ik heb zelf drie rollen aan een muur bevestigd en dat werkt ook prima. Met een standaard "2-statieven-met-stang" heb je vaak dat de rol niet lekker oprolt. Als je de mogelijkheid hebt om iets als dit op je statieven op te hangen dan zou ik dat zeker doen. Helaas houden niet veel statieven het gewicht van 2+ rollen en gaan ze voor- of achterover hangen/buigen.
[...]
Zoek even naar een NL-shop waar ze deze Manfrotto 420b hebben. Lekker goedkoop en houdt een BXRi + 150cm octa prima, ik spreek uit ervaringWel goed je zandzak vullen met zand of zoals in mijn geval met halve stoeptegels.
Er staat wel dat hij max 2kg aankan. Dat lijkt me toch wel te weinig, of is dit met zandzakken e.d. op te lossen?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2012 13:50 ]
2KG? Lol. Ik heb er meer aan hangen. Zolang het contragewicht maar goed is, de stang/het statief is sterk genoeg.Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:49:
[...]
Super, dank voor de goede en complete reactie. had al meerdere malen gekeken naar die 420B. Scheelt wel even wat in prijs zeg in de US en hier in NL.
Er staat wel dat hij max 2kg aankan. Dat lijkt me toch wel te weinig, of is dit met zandzakken e.d. op te lossen?
Dank ATOR voor de overweging, helemaal waar, ben momenteel naar 2e hands aan het kijken 

Begin nu zelfs weer te twijfelen aan 200 of 400 watt. GH, zou ik jou wat voorbeeld foto's mogen mailen? (wil geen foto's van klanten op i-net zetten) misschien dat je me dan beter kan vertellen wat het beste voor me is (wat ik nu met flits doe aan foto's, blijf ik ook nog wel even doen verwacht ik..)GerardHenninger schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 22:38:
Misschien ben ik bevooroordeeld (ik weet het wel zeker), maar ik zou iets meer geld uitgeven voor een D-Lite setje. Met een D-Lite 2 zit je aan 1/1200 sec, met de D-Lite 4 is het 1/800ste.
Oke dank, dat is duidelijk!Iets beter zoeken op UwTube : Voorbeeld 1 - Voorbeeld 2
Maar je hebt de Elinchrom Portalite softboxen (low budget, onzin dingen) en de Elinchrom Rotalux softboxen. Die laatste hebben wel het plu systeem, die Portalite's dus niet.
Budget, tsja, ik wil het liefst zo weinig mogelijk uitgeven. Eerst maar eens de basis en dan zien we daarna wel verder. Daarom snap ik ook niet helemaal waarom ik meteen softboxen op eBay moet gaan halen? Zijn die portalite's echt zo kut dan of wat ??![]()
Ik heb geen idee wat je budget is en of je al bepaalde spullen hebt staan, maar ik zou beginnen met :
- D-Lite 2 kit
- 107cm reflector (5 in 1)
- Paar goedkope lightmodifiers van eBay (softbox, beautydish, snoot etc)
- 1m x 2m piepschuim plaat (of hoe dat mag heten) als reflector, kost ook geen drol.
Ik weet het!Maar koop niet teveel, begin gewoon simpel en blijf oefenen todat je het allemaal perfect begrijpt, daarna kan je altijd extra spullen kopen. Zelfs met maar 1 flitser kan je hele vette foto's makenNiet zomaar dingen kopen omdat je dan denkt dat je betere foto's gaat maken (zelfde geldt voor fotoapparatuur in het algemeen). Niet dat die opmerking hier helpt op het geargeile Tweakers forum
[ Voor 4% gewijzigd door Wouter87 op 05-01-2012 15:34 . Reden: wat aanpassingen gedaan ]
Verwijderd
Vergeet niet dat die flash durations de t0,5 tijden zijn en niet de echte t.1 tijden. Die zijn vaak een factor 3 trager. Om echt sport te bevriezen zul je speedlight nodig hebben (dan praat ik echt over snelle bewegingen) Voor kleine sprongetjes kun je sowieso beter voor D-lite's gaan ipv Linkstar of iets. Koop dan wel de 2's die zijn een stuk sneller (de 4' zit alleen een extra onderdeel waardoor er meer kracht uit komt maar het langer duurt)Wouter87 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:30:
[...]
Begin nu zelfs weer te twijfelen aan 200 of 400 watt. GH, zou ik jou wat voorbeeld foto's mogen mailen? (wil geen foto's van klanten op i-net zetten) misschien dat je me dan beter kan vertellen wat het beste voor me is (wat ik nu met flits doe aan foto's, blijf ik ook nog wel even doen verwacht ik..)
Die Quadra A heads (liefst 2 op 1 power pack) zijn een goede tussenkomst.
Andere optie is nog de Einstein E640 heads, die zijn alleen in verhouding prijzig hier te krijgen, en de support zal lastig zijn. Dit zijn echter wel nieuwe type flashes die (in tegenstelling tot standaard strobes) sneller worden naar mate je de flash power omlaag zet, net als een speedlights dus.
Power is overrated, ik gok dat 200 w/s genoeg moet zijn. Mailen mag altijd : gerard [@ MODS RULEN] gerardhenninger.nlWouter87 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 15:30:
Begin nu zelfs weer te twijfelen aan 200 of 400 watt. GH, zou ik jou wat voorbeeld foto's mogen mailen? (wil geen foto's van klanten op i-net zetten) misschien dat je me dan beter kan vertellen wat het beste voor me is (wat ik nu met flits doe aan foto's, blijf ik ook nog wel even doen verwacht ik..)
Een echte Hollander!Budget, tsja, ik wil het liefst zo weinig mogelijk uitgeven. Eerst maar eens de basis en dan zien we daarna wel verder. Daarom snap ik ook niet helemaal waarom ik meteen softboxen op eBay moet gaan halen? Zijn die portalite's echt zo kut dan of wat ??
Verwijderd
Om toch maar even aan te sluiten op het "goedkope softboxen" onderwerp hier wat foto's van wat ik vandaag heb mogen ontvangen. Na mijn 150cm Octabox nu ook 2x 40x200cm boxen binnen, ook van het merk Memik. Kost geen drol en ziet en voelt toch erg sterk aan. wel is het een gedoe ze in elkaar te krijgen, voor het eerst dat ik zoiets doe eigelijk.

Iemand ervaring met dit merk op een langere termijn?
Nu ben ik eigelijk nog op zoek naar een beautydish met mogelijkheid voor een grid.
Iemand suggesties? of gewoon de (wat duurdere) softlites van Elinchrom.

Nu ben ik eigelijk nog op zoek naar een beautydish met mogelijkheid voor een grid.
Ook gewoon van eBay / een B-fabrikant kopen. Die softlites van Elinchrom zijn echt niet boeiend en hebben geen grid.Verwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 18:23:
Ik zie een s-vattingVerwijderd schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 18:23:
Om toch maar even aan te sluiten op het "goedkope softboxen" onderwerp hier wat foto's van wat ik vandaag heb mogen ontvangen. Na mijn 150cm Octabox nu ook 2x 40x200cm boxen binnen, ook van het merk Memik. Kost geen drol en ziet en voelt toch erg sterk aan. wel is het een gedoe ze in elkaar te krijgen, voor het eerst dat ik zoiets doe eigelijk.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Nu vind ik 40x200 net wat groot en zat ik zelf meer te denken aan 35x150 ofzo.
Hoe uniform licht komt er eigenlijk uit, kan hij het mooi verdelen over die hele 200cm lengte, of gaat hij in het midden veel harder af?
Verwijderd
Ik heb helaas mijn bxri set nog niet binnen
had hem wel al verwacht dus kan het nog niet zeggen, vandaar mij vraag of er ervaringen mee zijn, zodra ik de flitsers heb maak ik gelijk wat test shots.
ik heb nu dus 2x 40x200+grid en
1x 150cm octa
Ik heb ze toevallig gehaald bij http://www.folux.nl
om precies te zijn dit type: http://www.folux.nl/softboxen-met-grid
de 40x200 waren 104 eur
en de 150cm octa was 107 eur (zonder grid)
Ze hebben standaard bowens (s-bajonet)
maar hebben ook Elinchrom, pulso, broncolor, hensel enz.
ik heb nu dus 2x 40x200+grid en
1x 150cm octa
Ik heb ze toevallig gehaald bij http://www.folux.nl
om precies te zijn dit type: http://www.folux.nl/softboxen-met-grid
de 40x200 waren 104 eur
en de 150cm octa was 107 eur (zonder grid)
Ze hebben standaard bowens (s-bajonet)
maar hebben ook Elinchrom, pulso, broncolor, hensel enz.
Verwijderd
Super voor de info!
Ziet er goed uit iig! Zodra je flitsers heb ben ik benieuwd naar de test's :)!
Laat ons maar wat zien dan :)!
Ben erg benieuwd, zoek ook 2 stripes alleen die van elinchrom zijn niet zo leuk voor de portomonee!
Ziet er goed uit iig! Zodra je flitsers heb ben ik benieuwd naar de test's :)!
Laat ons maar wat zien dan :)!
Ben erg benieuwd, zoek ook 2 stripes alleen die van elinchrom zijn niet zo leuk voor de portomonee!
Ben wel benieuwd naar de fotos die je op die rainy day nou gemaakt hebt!
Ik ben opzoek naar een simpel, goedkoop studio setje met minstens 2 draadloze flitskoppen, en minstens 2 softboxen, voor in een kleine ruimte (thuis) portretten etc te maken.
k zat te googlen, en ik kwam uit op deze site: http://www.koopgoedkoop.n...otografie/studiosets.html
Iemand ervaring met deze website? Is het betrouwbaar, en is dit voldoende voor wat ik in gedachten heb?
K zie het meer als een 'uitprobeer' setje, zodat ik voornamelijk kan experimenteren met studio licht.
Mijn budget is ongeveer 200 euro.
Thanks voor het adviseren
k zat te googlen, en ik kwam uit op deze site: http://www.koopgoedkoop.n...otografie/studiosets.html
Iemand ervaring met deze website? Is het betrouwbaar, en is dit voldoende voor wat ik in gedachten heb?
K zie het meer als een 'uitprobeer' setje, zodat ik voornamelijk kan experimenteren met studio licht.
[ Voor 9% gewijzigd door Vis op 09-01-2012 09:59 ]
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
1/700ste T.5 is niet genoeg om een 700mm lens stil te houden. Ik heb het inmiddels al 4 keer herhaald in dit topic. Maar ik blijf gewoon volhouden tot het begint over te komenNomad schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 20:45:
[...]
Ik heb inderdaad 5x Linkstar flitsers in de studio staan. En voor die flitsers heb ik softboxes, octabox, beautydish, snoot, paraplu's etc....en juist die accessoires maken een flitser. En daarom koos ik voor Linkstar, omdat die accessoires betaalbaar zijn.
Elinchrom zijn hartstikke mooie flitsers, maar kosten 250% meer ofzo, en de accessoires kosten evengoed bijna 3x zoveel. En ik zie het verschil niet op de foto. En al mijn 5 flitsers leven nog en hebben geen mankementen.
[...]
Ik heb o.a. een 150cm octa met grid, zou ik die voor elinchrom kopen, dan kost mij die:
+
Ik heb geen beperkingen gevonden in de linkstar flitsers voor mijn werk, dus ik zie de meerwaarde niet van elinchrom. Dat zegt dus niet dat ze er niet zijn, maar ik heb er geen meerwaarde van. En ik heb ook wel met elinchrom gewerkt trouwens, meerdere malen.
1/700ste T.5 is dus de flits duratie op volledig vermogen. Op lager vermogen wordt dus je flits duratie slechter.
En daarbij is T.5 is niet je effectieve flits duratie, maar het punt is dat maar weinig fabrikanten hun T.1 tijd opgeven. Komt ook omdat deze in de meeste gevallen gewoon bagger is

En zie mijn eerdere posts in dit topic voor uitgebreidere informatie.
En nog een linkje erbij Strobist over T.5 en T.1 en wat het allemaal inhoud
Ik was vandaag weer eens aan het loeren naar flash triggers. Heb al een tijdje RF-603's op het oog. Vandaag was ik eens op zoek naar triggers die qua prijs nog steeds ruim onder PW's zitten maar wel wat 'luxer' zijn dan de RF-603's.
Ik kwam deze tegen bij Konijn die me erg mooi lijken: http://www.fotokonijnenbe...wireless-trigger-set.html
Plaatje van Inet:

Weet nog niet of ik dat direct zal kiezen maar ziet er wel erg mooi uit als ik dat zo zie.
Ik kwam deze tegen bij Konijn die me erg mooi lijken: http://www.fotokonijnenbe...wireless-trigger-set.html
Plaatje van Inet:

Weet nog niet of ik dat direct zal kiezen maar ziet er wel erg mooi uit als ik dat zo zie.
Ze ondersteunen geen TTL, of lees ik eroverheen?
Zo niet, zie ik eigenlijk geen enkele reden om deze boven de RF-603's te kiezen.... ?
Zo niet, zie ik eigenlijk geen enkele reden om deze boven de RF-603's te kiezen.... ?
Ziet er fancy uit hoorsapphire schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 11:30:
Ik was vandaag weer eens aan het loeren naar flash triggers. Heb al een tijdje RF-603's op het oog. Vandaag was ik eens op zoek naar triggers die qua prijs nog steeds ruim onder PW's zitten maar wel wat 'luxer' zijn dan de RF-603's.
Plaatje van Inet:
[afbeelding]
Als dat 65 euro waard is, dan zeker aanschaffen
Voornamelijk het fancy gedeelte ja 
Er zitten wat leuke kleine dingetjes aan zoals dat ze op 230v kunnen werken, schermpje en wat praktischer qua vorm.
Maargoed mezelf kennende bestel ik denk toch RF-603's. Zijn simpelweg goedkoper dus vervangbaar. En dat is een pluspunt, hoef ik niet voorzichtig ermee te doen
word dus definitief byebye PT-04's
Er zitten wat leuke kleine dingetjes aan zoals dat ze op 230v kunnen werken, schermpje en wat praktischer qua vorm.
Maargoed mezelf kennende bestel ik denk toch RF-603's. Zijn simpelweg goedkoper dus vervangbaar. En dat is een pluspunt, hoef ik niet voorzichtig ermee te doen
Lijkt mij de juiste keuze. Ik heb met de RF-602's echt nog nooit ook maar iets gehad qua ellende en ik kan er altijd op vertrouwen.sapphire schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 11:59:
Voornamelijk het fancy gedeelte ja
Ik heb ook wel met PW's gewerkt en als ik een tientje moest bij betalen om daar mee te werken, zou het mij het tientje niet waard zijn. Die 602's doen alles wat ze moeten doen, dus de 603's ongetwijfeld ook (cosmetische upgrade toch?)
Verwijderd
http://www.flickr.com/pho...r/sets/72157628810220159/Snuurtje schreef op maandag 09 januari 2012 @ 02:56:
Ben wel benieuwd naar de fotos die je op die rainy day nou gemaakt hebt!
Deze zijn ermee getrokken, in een Westcot apollo orb, een 110cm octabox
Ik heb er zelf twee gekocht een paar maanden geleden. Het zijn flits koppen met een vermogen van 120ws dus echt veel is het niet, maar om uit te proberen is het niet verkeerd. Er passen accessoires op van falcon eyes (alles met een 9,5 cm diameter geen bajonet sluiting).Vis schreef op maandag 09 januari 2012 @ 09:57:
Ik ben opzoek naar een simpel, goedkoop studio setje met minstens 2 draadloze flitskoppen, en minstens 2 softboxen, voor in een kleine ruimte (thuis) portretten etc te maken.
er is een optische slave trigger voor handen en het vermogen is traploos instelbaar.
roelbb
Verwijderd
Een aantal van jullie vroegen zich af hoe de Menik softboxes er uit zagen.
Hierbij de 40x200cm strip.
Wat uitgebreidere info op: 500px blog

Tas die er bij komt

Tas met nieuwe softbox

Gemonteerde softbox

testshot1

testshot2

Stof aan binnen en buitenkant

Grid

Shot met grid

Shot zonder grid
Ben benieuwd hoe jullie het eruit vinden zien, heb vrij weinig ervaring. morgen komen me andere bxri 250 en 500. Dan ga ik eens verder testen en uitproberen
Hierbij de 40x200cm strip.
Wat uitgebreidere info op: 500px blog

Tas die er bij komt

Tas met nieuwe softbox

Gemonteerde softbox

testshot1

testshot2

Stof aan binnen en buitenkant

Grid

Shot met grid

Shot zonder grid
Ben benieuwd hoe jullie het eruit vinden zien, heb vrij weinig ervaring. morgen komen me andere bxri 250 en 500. Dan ga ik eens verder testen en uitproberen
Nu voel ik me wel even een n00b....
Ik heb vandaag een Lumopro Studio Clamp binnengekregen:

Niet bepaald rocketscience hoe dat ding werkt, ik heb zelfs al ontdekt waar het driehoekige ding voor is wat je eraf kunt halen!
Maarrr: er zit ook nog een zakje bij, met een inbussleutel, en 2 schroefjes. Deze schroefjes passen op zich in gaten bovenop de kop (naast de stud).
Maar ik kan niks verzinnen wat ik daarmee kan doen, of wat ik ermee vast kan zetten???
Wie heldert dit op?

Niet bepaald rocketscience hoe dat ding werkt, ik heb zelfs al ontdekt waar het driehoekige ding voor is wat je eraf kunt halen!
Maarrr: er zit ook nog een zakje bij, met een inbussleutel, en 2 schroefjes. Deze schroefjes passen op zich in gaten bovenop de kop (naast de stud).
Maar ik kan niks verzinnen wat ik daarmee kan doen, of wat ik ermee vast kan zetten???
Wie heldert dit op?
Verwijderd
Je kan er normaal een haak opschroeven zodat je er dingen aan kan hangen. Hier worden vaak Batterypacks zoals de Quadra aangehangen, wat dan ook dienst doet als statief gewicht/zandzak. Je hangt de batterypack er aan, via het handvat dat aan de meeste packs zit.Xcalibur schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 20:33:
Nu voel ik me wel even een n00b....![]()
[afbeelding]
Wie heldert dit op?
Hmm, een haak die ik erop kan schroeven....
Denk niet dat ik die veel nodig ga hebben, thanks iig
Denk niet dat ik die veel nodig ga hebben, thanks iig
ziet er goed uit, waar heb je die nou geplaatst tov je onderwerp? Heb bij sommige foto's wel zoiets van dat ik de felheid, kleuren wat onnatuurlijk vind overkomen bij de achtergrond, maar das mssn kwestie van smaak. En de belichting vh bos had je natuurlijk niet in de hand.Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 17:36:
[...]
http://www.flickr.com/pho...r/sets/72157628810220159/
Deze zijn ermee getrokken, in een Westcot apollo orb, een 110cm octabox
Verwijderd
Hij stond ongeveer een 2-tal meter van het model, het midden van de octabox op hoofdhoogte, en iets naar beneden getild. Kracht van het pak stond dan ook meestal op minimum, en ik had op mijn lens een ND8 filter zitten om toch rond F/2 te kunnen blijven.Snuurtje schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:29:
[...]
ziet er goed uit, waar heb je die nou geplaatst tov je onderwerp? Heb bij sommige foto's wel zoiets van dat ik de felheid, kleuren wat onnatuurlijk vind overkomen bij de achtergrond, maar das mssn kwestie van smaak. En de belichting vh bos had je natuurlijk niet in de hand.
Verwijderd
Eindelijk een setje gereed..
2x Elinchrom BXRI 250
1x Elinchrom BXRI 500
1x Menik octa 150cm
2x Menik Strip 40X200
2x Elinchrom portalite 66x66
1x Continues ring light
1x Calumet heavy duty backtround support
1x Benro collapsable zwart/wit background 100x200cm
3x simpele air cushioned lamp statieven
1x Elinchrom EL-Skyport Speed.
Todo:
- Beauty Dish (twijfel tussen mola of een meer el-cheapo variant)
- Achtergrond papier
- Studio ruimte, denk aan antikraak pandje ofzo tijdelijk (iemand ideeen regio rdam)
- Wat kleinere strips
- Battery pack (op termijn)
- Reflectie scherm + houder voor light stand
- Boom stand + contra gewicht
En nu nog wat onderwerpen om te fotograferen ;-)
Heb genoeg ideen maar gister voor het eerst in mn leven iets met studio flitsers gedaan...
Maar in een veel veel veel te kleine ruimte.
2x Elinchrom BXRI 250
1x Elinchrom BXRI 500
1x Menik octa 150cm
2x Menik Strip 40X200
2x Elinchrom portalite 66x66
1x Continues ring light
1x Calumet heavy duty backtround support
1x Benro collapsable zwart/wit background 100x200cm
3x simpele air cushioned lamp statieven
1x Elinchrom EL-Skyport Speed.
Todo:
- Beauty Dish (twijfel tussen mola of een meer el-cheapo variant)
- Achtergrond papier
- Studio ruimte, denk aan antikraak pandje ofzo tijdelijk (iemand ideeen regio rdam)
- Wat kleinere strips
- Battery pack (op termijn)
- Reflectie scherm + houder voor light stand
- Boom stand + contra gewicht
En nu nog wat onderwerpen om te fotograferen ;-)
Heb genoeg ideen maar gister voor het eerst in mn leven iets met studio flitsers gedaan...
Maar in een veel veel veel te kleine ruimte.
Ik weet niet of je jouw spullen daar wilde stallen maar er zijn ook kleine dansschooltjes die het wel waarderen als iemand ruimte huurt.Verwijderd schreef op zondag 15 januari 2012 @ 12:39:
And it goes BRAAAAAPP!
Verwijderd
Ja voor de tijden dat ze zelf de zaaltjes niet gebruiken bijvoorbeeld?ROFLASTC schreef op zondag 15 januari 2012 @ 13:20:
[...]
Ik weet niet of je jouw spullen daar wilde stallen maar er zijn ook kleine dansschooltjes die het wel waarderen als iemand ruimte huurt.
yup. geld ook voor scouting(s) clubsVerwijderd schreef op zondag 15 januari 2012 @ 13:49:
[...]
Ja voor de tijden dat ze zelf de zaaltjes niet gebruiken bijvoorbeeld?
And it goes BRAAAAAPP!
Of zoek een fotograaf met een studio, waar je ofwel mee kan samenwerken, of waar je regelmatig de studio van kan huren.
De meeste fotografen, inclusief ikzelf, verhuren de studio ook om de kosten te drukken van een pand.
Zelfs de drukste fotograaf moet ook de helft van de tijd nabewerken bij wijze van, dus bijna alle fotografen hebben onbenutte uurtjes qua studio.
De meeste fotografen, inclusief ikzelf, verhuren de studio ook om de kosten te drukken van een pand.
Zelfs de drukste fotograaf moet ook de helft van de tijd nabewerken bij wijze van, dus bijna alle fotografen hebben onbenutte uurtjes qua studio.
Hier een leuke DIY voor een opvouwbaar flits beauty/octodish achtig geval: http://hunterfrerich.tumb...t-diffuser-process-inside
De knoop maar eens doorgehakt en mijn Elinchrom D-Lite IT 4/4 setje (en Sekonic L-358) in het V&A gezet 
Heb de flitsers na de opdrachten waar ze voor bedoeld waren nooit meer gebruikt en in totaal iets van 300 keer geflitst, dus dat is ook zonde
Heb de flitsers na de opdrachten waar ze voor bedoeld waren nooit meer gebruikt en in totaal iets van 300 keer geflitst, dus dat is ook zonde
Gister voor een vriendin foto's geschoten van hun appartementje voor op Funda; hun makelaar vroeg 600eu om een interieurfotograaf te laten komen. Ik geloof dat ze met mij lekker uit eten nemen goedkoper uit zijn 
Merk wel dat ik hier de gear eigenlijk gewoon niet voor heb; voor kleine kamers heb ik gewoon niet genoeg groothoek. Iets haast richting fisheye zou fijn zijn. Een fullframe sensor ook niet vervelend eigenlijk. Het her en der creatief verstoppen van flitsers maakt dit wel een leuke strobist hobby
. Aantal piccas:
Keuken kant woonkeuken

Shoot-through paraplu op 1/8 vanaf rechtsboven van de camera
Flits op 1/8 boven op de keukenkastjes richting plafond, net buiten beeld
Flits met omnibounce links buiten beeld op 1/16 voor beetje fill waar de plu niet meer kwam
Lopen spelen tot ik het licht uit het keukenlampje op de foto zag
Woonkamer kant woonkeuken

Shoot-through paraplu op 1/1 vanaf links buiten beeld
Flits op 1/4 met lambency diff rechts van camera voor fill
Badkamer

Flits op 1/1 met zuignap (eindelijk eens gebruikt!) bevestigd aan badkamerwand rechts van camera gericht op plafond
Merk wel dat ik hier de gear eigenlijk gewoon niet voor heb; voor kleine kamers heb ik gewoon niet genoeg groothoek. Iets haast richting fisheye zou fijn zijn. Een fullframe sensor ook niet vervelend eigenlijk. Het her en der creatief verstoppen van flitsers maakt dit wel een leuke strobist hobby
Keuken kant woonkeuken

Shoot-through paraplu op 1/8 vanaf rechtsboven van de camera
Flits op 1/8 boven op de keukenkastjes richting plafond, net buiten beeld
Flits met omnibounce links buiten beeld op 1/16 voor beetje fill waar de plu niet meer kwam
Lopen spelen tot ik het licht uit het keukenlampje op de foto zag
Woonkamer kant woonkeuken

Shoot-through paraplu op 1/1 vanaf links buiten beeld
Flits op 1/4 met lambency diff rechts van camera voor fill
Badkamer

Flits op 1/1 met zuignap (eindelijk eens gebruikt!) bevestigd aan badkamerwand rechts van camera gericht op plafond
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Fisheye voor zoiets is dus alles wat je _NIET_ wilt 
Zo'n ding vervormt zo erg dat het huis er niet mooier op word.
Ik moet wel zeggend at ze erg licht zijn, pas op daarmee want als potentiële kopers dan langs komen valt het zo tegen als het huis opeens veel donkerder is. Ik probeer daarom ook altijd het daglicht te laten zien, of iig de illusie ervan. Als mensen dan langs komen hebben ze van ter voren iig een reële maar wel positieve verwachting
Ik moet wel zeggend at ze erg licht zijn, pas op daarmee want als potentiële kopers dan langs komen valt het zo tegen als het huis opeens veel donkerder is. Ik probeer daarom ook altijd het daglicht te laten zien, of iig de illusie ervan. Als mensen dan langs komen hebben ze van ter voren iig een reële maar wel positieve verwachting
Maar dat kun je in post gewoon weer rechttrekken toch? Ik heb hier nu ook flink de perspectief functie van LR gebruikt om alles weer op z'n plek te krijgen; m'n reguliere 17-85 is ermee opgehouden (de infamous ERR01) dus ik moest m'n ouwe kitlens uit 2005 weer uit het stof graven om deze piccas te schieten. Dat ding is ook niet bepaald in staat om twee parallele lijnen te makensapphire schreef op maandag 16 april 2012 @ 16:45:
Fisheye voor zoiets is dus alles wat je _NIET_ wilt
Goed punt wel, had ik nog niet zo over nagedacht. Ik ging voor de IKEA catalogus vibe, maar een beetje verwachtingsmanagement was misschien ook niet gek geweest.Ik moet wel zeggend at ze erg licht zijn, pas op daarmee want als potentiële kopers dan langs komen valt het zo tegen als het huis opeens veel donkerder is. Ik probeer daarom ook altijd het daglicht te laten zien, of iig de illusie ervan. Als mensen dan langs komen hebben ze van ter voren iig een reële maar wel positieve verwachting
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Alles kan in PS, of je dat wilt is een tweede.
Voor een keertje is niet erg maar als je regelmatig een hele rits foto's moet rechtrekken begint dat toch aardig in de uren te zitten. en als ik dan voor bedrag X 1 uur of 2 uur moet werken om een goed resultaat te krijgen kies ik liever voor 1 ipv. 2 uur
En je foto's ogen ook echt wel netjes hoor, dat is eht hem niet
Hoor alleen regelmatig mensen klagen dat de foto's op Funda er heel anders uitzagen dan irl. Te licht en vaak te veel gebruik van groothoek. Een mini appartementje eruit alten zien als een half kasteel kan best, alleen zodra mensen dan binnenstappen valt het zo tegen. Kunst is om de foto's realistisch mooi te maken
maargoed ik leer zelf ook nog massa's bij hoor
Voor een keertje is niet erg maar als je regelmatig een hele rits foto's moet rechtrekken begint dat toch aardig in de uren te zitten. en als ik dan voor bedrag X 1 uur of 2 uur moet werken om een goed resultaat te krijgen kies ik liever voor 1 ipv. 2 uur
En je foto's ogen ook echt wel netjes hoor, dat is eht hem niet
Hoor alleen regelmatig mensen klagen dat de foto's op Funda er heel anders uitzagen dan irl. Te licht en vaak te veel gebruik van groothoek. Een mini appartementje eruit alten zien als een half kasteel kan best, alleen zodra mensen dan binnenstappen valt het zo tegen. Kunst is om de foto's realistisch mooi te maken
Nette foto's hoor :-)
Ik heb het idee dat het formaat ook wel goed klopt?
Ik heb het idee dat het formaat ook wel goed klopt?
netjes hoor, had nr 1 alleen iets meer naar rechts genomen denk ik. En lekker licht is wel goed juist denk ik. Niemand wil een donker huis, dus je wil alles op de foto zo perfect mogelijk presenteren, om zoveel mogelijk potentiele kopers te trekken lijkt me. Want wil je 100 kijkers waarvan 90 zeggen meh donker, en 10 toch nog steeds geinteresseerd, of maar 30 kijkers met slechts 3 geinteresseerden? Dan ga ik voor het eerste.
Een fisheye vervormt zo erg dat je er echt niet aan wilt beginnen om dat te gaan rechttrekken. Een ultrawide (10-22mm bijvoorbeeld) zou natuurlijk wel kunnen werken.Acolyte57 schreef op maandag 16 april 2012 @ 17:10:
[...]
Maar dat kun je in post gewoon weer rechttrekken toch?
Wahahaha 100 kopersSnuurtje schreef op woensdag 18 april 2012 @ 23:48:
netjes hoor, had nr 1 alleen iets meer naar rechts genomen denk ik. En lekker licht is wel goed juist denk ik. Niemand wil een donker huis, dus je wil alles op de foto zo perfect mogelijk presenteren, om zoveel mogelijk potentiele kopers te trekken lijkt me. Want wil je 100 kijkers waarvan 90 zeggen meh donker, en 10 toch nog steeds geinteresseerd, of maar 30 kijkers met slechts 3 geinteresseerden? Dan ga ik voor het eerste.
Als je tegenwoordig uberhaupt 3 kijkers krijgt mag je al blij zijn
En als je dan een huis super licht en grootboek hebt gefotografeerd en mensen komen kijken en het is gewoon niet zo zijn ze niet blij. Hebben ze een slechte eerste indruk, en die blijft vaak hangen
Daar zit de zijmuur van de woonkeuken, die was erg lelijk op de foto dus heb ik er maar op deze wijze af gesneden.Snuurtje schreef op woensdag 18 april 2012 @ 23:48:
netjes hoor, had nr 1 alleen iets meer naar rechts genomen denk ik.
Ik hoefde niet specifiek een fisheye te hebben, met 10mm zou ik ook al erg tevreden zijn hoorHahn schreef op woensdag 18 april 2012 @ 23:51:
Een fisheye vervormt zo erg dat je er echt niet aan wilt beginnen om dat te gaan rechttrekken. Een ultrawide (10-22mm bijvoorbeeld) zou natuurlijk wel kunnen werken.
True, maar je kunt het ook zo zien: met slechte foto's komen er 0 kijkers en kunnen ze überhaupt niet een indruk krijgensapphire schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 01:01:
Als je tegenwoordig uberhaupt 3 kijkers krijgt mag je al blij zijn.
En als je dan een huis super licht en grootboek hebt gefotografeerd en mensen komen kijken en het is gewoon niet zo zijn ze niet blij. Hebben ze een slechte eerste indruk, en die blijft vaak hangen
Dat bedoel ik, en dacht al dat er zoiets soortgelijks was bij 1. Prima gedaan dan. Strobist is sowieso erg cool, heb zelf 1 430EXII waar ik soms wat offshoe mee doe, maar weet niet of ik dat nog ga uitbreiden, het is elke keer veel werk en zo vaak doe ik het ook weer niet.
@Snuurtje:
Daarom is er ook een middenweg waar ik het steeds over heb. Ik maak mijn foto's ook licht en lekker fris, maar niet té.
Nou kunnen we wel verder een welles-nietus spelletjes gaan spelen, maar het was alleen bedoeld om mijn ervaring te delen. Vind je het niets, ook prima
Wil er alleen bij vermelde dat ik wekelijks makelaars spreek, mijn vriendin makelaar in opleiding is en al wat jaartjes in het wereldje meedraait. Zelf regelmatig in huizen die de verkoop ingaan of staan kom en ondertussen de lokale markt hier (regio bollenstreek) aardig begin te kennen.
En als ik dan adviezen van al die kanten krijg om niet te overdrijven qua groothoek en belichting vertrouw ik daar meer op dan de ideeën van mijn mede-tweakers over de woningmarkt
Daarom is er ook een middenweg waar ik het steeds over heb. Ik maak mijn foto's ook licht en lekker fris, maar niet té.
Nou kunnen we wel verder een welles-nietus spelletjes gaan spelen, maar het was alleen bedoeld om mijn ervaring te delen. Vind je het niets, ook prima
Wil er alleen bij vermelde dat ik wekelijks makelaars spreek, mijn vriendin makelaar in opleiding is en al wat jaartjes in het wereldje meedraait. Zelf regelmatig in huizen die de verkoop ingaan of staan kom en ondertussen de lokale markt hier (regio bollenstreek) aardig begin te kennen.
En als ik dan adviezen van al die kanten krijg om niet te overdrijven qua groothoek en belichting vertrouw ik daar meer op dan de ideeën van mijn mede-tweakers over de woningmarkt
Let op:
Laat je set-up zien als je een foto plaatst!
Laat je set-up zien als je een foto plaatst!