Algemeen Studio/Strobist Topic

Pagina: 1 ... 21 ... 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Het zou (theoretisch) nodig kunnen zijn als je een buitenshoot doet waar je het felle zonlicht relatief ten opzichte van het flitslicht uit wilt schakelen, toch?

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, of in iedergeval het flitslicht een hoofdrol wil laten spelen. Als deze set een snelle flitstijd heeft dan wil ik daar ook gebruik van kunnen maken.

Stel je hebt fel tegenlicht, en je wil op 2.8 schieten en met je flitser het model invullen dan zou je misschien een sluitertijd krijgen van 1/1000ste of sneller. Dan moet ik dus nu diafragmeren om op een sluitertijd van 1/250ste te komen. En dat wil ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 12:36
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 15:36:
Ja, of in iedergeval het flitslicht een hoofdrol wil laten spelen. Als deze set een snelle flitstijd heeft dan wil ik daar ook gebruik van kunnen maken.

Stel je hebt fel tegenlicht, en je wil op 2.8 schieten en met je flitser het model invullen dan zou je misschien een sluitertijd krijgen van 1/1000ste of sneller. Dan moet ik dus nu diafragmeren om op een sluitertijd van 1/250ste te komen. En dat wil ik niet.
ND filter ?

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
Of ND-filters gebruiken en paar stops onderbelichten :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonvw
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-01 14:49
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 15:36:

Dan moet je een ND filter gaan gebruiken lijkt me zo :)

Spuit11 aanwezig, was dus al 2 keer gemeld 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door leonvw op 31-10-2011 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:13
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 14:31:
[...]

Oke dus mijn quadra S kop heeft een flitsduur van 1/3000ste seconde die ik dus niet eens gebruiken kan.
Ik heb bewust toen gekozen voor het Skyport systeem vanwege de ingebouwde unit in de Quadra. Maar eigenlijk moet ik er dus Pocketwizards aan hangen om volledig gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden? Mooi belabberd eigenlijk.
Zoals hierboven is aangegeven is de flitsduur heel wat anders dan de sluitertijd/x-sync; je haalt dingen door elkaar. Met een korte flitsduur kan je beweging beter vastleggen/freezen, dat heeft niet zoveel met je x-sync te maken. Verdiep je er wat meer in, want je had het van te voren kunnen weten, het staat duidelijk aangegeven op de website van Elinchrom. Jij haalt echter zaken door elkaar.

Je zit gewoon vast aan je 1/250ste tenzij je Hypersync wilt proberen met Pocketwizards; maar het is geen garantie dat het met jouw setup werkt. Anders TTL gebruiken, maar ook dat is hierboven al gezegd.

Maar zoals hierboven ook wordt aangegeven, werkt een ND filter prima voor situaties waarbij je met een groot diafragma wilt werken op locatie i.c.m. flitsers. Houd er wel rekening mee dat je AL het licht verminderd met een ND filter, dus ook je flitslicht. Dat houdt in dat je flitsers nodig hebt met genoeg w/s.

Voorbeeld van mij zelf :
Midden in de zomer, 15:00 uur 's middags, volle zon zonder wolkjes ervoor. Ik wilde de omgeving iets donkerder maken, inclusief de lucht. Dat lukte niet met 1/160ste, zelfs niet met ISO 50 op m'n camera.
Enige oplossing was een ND filter (Lightcraft VariND in dit geval). Nu had ik de omgeving goed, maar ik moest m'n flitsers er wel op aanpassen, in dit geval op ongeveer 600 w/s. Hierdoor kon ik op 1/160 (max x-sync) + ISO 50 + f11 (zodat iedereen "scherp" was) de foto's maken.

Met jouw Quadra moet zoiets ook wel lukken, aangezien ze tot 400 w/s gaan. Op een zonnige dag de hele omgeving 2 a 3 stops onderbelichten lukt je echter niet, daar heb je te weinig power voor.

[ Voor 4% gewijzigd door GerardHenninger op 31-10-2011 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:39
precies mijn punt inderdaad. Wil je een andere verhouding continu licht / flitslicht, dan kan je met je sluitertijd prutsen (maar dat gaat maar tot zo ver en zeker niet tot 1/3000 zoals Gerard al aangeeft) en dus ga je domweg extra power nodig hebben in je flitsers.

Dus wat je met je sluitertijd niet kan oplossen, kan je heel aardig oplossen met power in je flitsers, daarom zijn er ook zulke sterke flitsers. Met flitsen gaat het puur om de verhoudingen tussen je lichtbronnen, de rest doet er zo ongeveer niet toe.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jullie hebben gelijk jongens. Ik haal het een en ander door elkaar.
Toch bedankt voor de adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-08 13:42
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 17:54:
Jullie hebben gelijk jongens. Ik haal het een en ander door elkaar.
Toch bedankt voor de adviezen.
En nog wat anders: je flits duratie is het korst op vol vermogen, en bij de Quadra neemt je flits duratie toe (wordt dus langzamer) als je de flitser zacht zet.

Handig weetje voor als je nog eens voor actie foto's gaat :P Speedlights daarin tegen werken weer anders die gaan sneller op lager vermogen en gaan op vol vermogen het langzaamst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

NeOTheMaTriXM schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 20:32:
Speedlights daarin tegen werken weer anders die gaan sneller op lager vermogen en gaan op vol vermogen het langzaamst.
Ow, hoezo is dat niet zo bij studioflitsers dan? Ik had verwacht dat dit in principe overal gelijk zou zijn...

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Acolyte57 schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 21:16:
[...]

Ow, hoezo is dat niet zo bij studioflitsers dan? Ik had verwacht dat dit in principe overal gelijk zou zijn...
vziw geldt het voor de meeste studioflitsers ook. Dat ze langer afgaan bij hardere flits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ik wil ook graag instappen met flitsers :) Ik loop nu namelijk altijd tegen het probleem aan dat ik binnen overdag of in de avond hoge ISO moet gebruiken. Gisteren wou ik groepsfoto maken (onverwachts) in een cafe met collegas en zat ik met 18mm f/3,5 ISO1600 toch nog op 1/15s met interne flits :S Geen tijd om ter plekke uit te zoeken of dat beter kon, maar dat is dus onacceptabel voor mij :P

Aangezien ik net pas begin, wil ik niet teveel geld uitgeven en viel mijn oog op de Yongnuo Flitser YN-565EX die op eBay voor $150 gaat en bij fotokonijnenberg(klik) voor €125 (maar die hebben niet op voorraad, en ik moet maar raden hoelang 'in bestelling' er nog staat).
Heeft iemand hier ervaring mee? Een review die mij iig hoop geeft:

Specs: http://www.fotogenic.com...._SpeedLite_Flash_strobist

[ Voor 9% gewijzigd door Sibylle op 01-11-2011 12:49 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 13:47
Ik heb zelf de YN-560 (scrol een beetje omhoog), en dat is een fijn ding. De 565 voegt volgens mij TTL metering toe, maar behoud de power en de body van de 560

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
citruspers schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 14:01:
Ik heb zelf de YN-560 (scrol een beetje omhoog), en dat is een fijn ding. De 565 voegt volgens mij TTL metering toe, maar behoud de power en de body van de 560
thanks, ik had al een aantal topics doorzocht op "565" en "Yonh nuo" maar zo zie je maar weer dat t moeilijk is om te vinden soms.
Net besteld op ebay voor €115,- :D Ik ben zeer benieuwd!

En nu moet ik wel serieuzer aan de slag met fotografie...heb dan 4lenzen+grip+goed statief+goede flitser, met een shuttercount van ~4000 (in totaal met de eerste DSLR die ik heb in mn leven :P ).

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Damn, die Yongnuo 565 is best interessant :D Zie 'm voor €110 op eBay staan. Zat eraan te denken om misschien een 430EXII te nemen (heb al een 580EXII en een SB-28), maar dat is toch al snel weer 80 euro duurder.

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 01-11-2011 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Afgelopen zondag bij Gerard:

Eind van de dag nog even een groeps/nerd foto maken :)

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://temp.servervangerard.nl/forum/workshop/20111030_GoTMeet_0025.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Gutteguttegut op 01-11-2011 15:31 ]

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Nomad schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 21:24:
vziw geldt het voor de meeste studioflitsers ook. Dat ze langer afgaan bij hardere flits.
Ow. Wat is er anders aan die Quadra dan? Ik dacht dat dat een studioflitser was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Hahn schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 14:59:
Damn, die Yongnuo 565 is best interessant :D Zie 'm voor €110 op eBay staan. Zat eraan te denken om misschien een 430EXII te nemen (heb al een 580EXII en een SB-28), maar dat is toch al snel weer 80 euro duurder.
Heb je geinformeerd bij fotokonijnenberg? Want opeens is het ding nergens meer te vinden op hun website...gewoon verwijderd dus. als je googled op "565 konijnenberg" zie je wel nog de link maar die doet het niet meer.
Gutteguttegut schreef op dinsdag 01 november 2011 @ 15:26:
Afgelopen zondag bij Gerard:
[video]
Eind van de dag nog even een groeps/nerd foto maken :)

Resultaat:
[afbeelding]
ziet er leuk uit, maar wat hebben jullie de hele dag gedaan? :P En waar zijn die fotos?

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Sibylle schreef op donderdag 03 november 2011 @ 01:31:
[...]
ziet er leuk uit, maar wat hebben jullie de hele dag gedaan? :P En waar zijn die fotos?
Eh..die moeten nog door de keuring :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Sibylle schreef op donderdag 03 november 2011 @ 01:31:
[...]

Heb je geinformeerd bij fotokonijnenberg? Want opeens is het ding nergens meer te vinden op hun website...gewoon verwijderd dus. als je googled op "565 konijnenberg" zie je wel nog de link maar die doet het niet meer.
Ik heb het over eBay, waarom zou ik dan geïnformeerd hebben bij Fotokonijnenberg :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Ik had ook al een post geplaatst over de YN-565, maar dan in het:
Centraal Canon-dedicated Flits-topic
Yongnuo heeft wat nieuwe interessante producten: de YN-565 EX - een volledig compatible Canon-ttl-flitser
Ook hadden ze eerder al een E-TTL II flitser, de YN-468 en YN-560, maar deze nieuwe is toch wel een flinke stap voorwaarts. Tevens hebben ze al een tijdje een volledig compatibele speedlight commander, die net als bij Canon ook ST-E2 heet.

Review 565: http://speedlights.net/20...o-yn-565-ex-flash-review/
Discussie op Flickr 565: http://www.flickr.com/gro...iscuss/72157626222173934/

Het is allemaal best wel nieuw nog, heeft misschien iemand er al ervaring mee? Normaal helemaal niet zo van het 3rd party-spul, maar voor 150 dollar (110 euro, eBay) heb je een flitser met bijna de kracht van een 580EXII en een hele hoop mooie features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Acolyte57 schreef op woensdag 02 november 2011 @ 01:17:
[...]

Ow. Wat is er anders aan die Quadra dan? Ik dacht dat dat een studioflitser was.
Ja zijn ze ook, dus geen idee :).
Normaal gaat een flitser om van 1/32e naar 1/1e qua power te gaan vaak zowel de flitser harder zetten èn spelen met de lengte van de flits, om totaal 32e keer harder/zachter te halen qua bereik. Voor zover ik weet in ieder geval.
Waarom de quadra anders is, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:36
Ik zie dat CameraNu inmiddels ook de StandBagger tassen verkoopt :)
http://www.cameranu.nl/nl...ers/StandBagger/H6064_R9/

Ik wacht nog steeds op een review van deze dingen trouwens! :+

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
Nomad schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 21:24:
[...]

Incorrect..
quote: Uit de handleiding van Alien Bees
Flash Duration
The flash duration is a measurement of the time that it takes for the capacitor(s) to release their charge. As discharging the capacitor’s stored energy produces a flash, the amount of time that the flash is present will vary based on the amount of energy to be discharged. A higher power model flash unit, with more capacitors storing more energy, will have a longer flash duration, as there is more energy to discharge. For example, the B400 unit at full power has a shorter flash duration than the B800 unit at full power. However, when you lower the flashpower of that B800, the flash duration does not get shorter. When the flashpower is lowered, the amount of voltage applied to the capacitor(s) is lowered. So, even though the same flashpower output can be achieved by a B400 and a lowered B800, the B400 has only one capacitor to discharge, whereas the B800 has two to discharge, taking slightly more time. When you reduce the flashpower on a unit, the flash duration actually increases. The duration gets longer by roughly 1/4 to 1/2 as you lower the power from full down to 1/32 power.
Studio flitsers gebruiken condensators deze hebben een "ontlaad patroon". Dus een condenstator op een lager voltage heeft nog steeds de zelfde lange ontlaad cycle om tot T.1 te komen.

En goedkope studio flitsers hebben dus een bagger T.1 @ full power. Zet je het lager word je flits duratie zelfs nog langer.. waarmee het best mogelijk is dat je flits duratie maar 1/125ste is op 1/32ste. En daarmee dus makelijk beweging is te zien.

Speedlights gebruiken thyristor, een thyristor is in staat om direct aan en uit te gaan. En zijn daarmee dus sneller op lagere outputs.

Zie ook: http://www.scantips.com/speed2.html

PS: Er zijn wel bepaalde (specifieke) modellen bij ProFoto en Broncolor, waarbij de de flits duratie niet verloopt zoals je zou verwachten van een studio flitser.
Nomad schreef op donderdag 03 november 2011 @ 15:28:
[...]

Ja zijn ze ook, dus geen idee :).
Normaal gaat een flitser om van 1/32e naar 1/1e qua power te gaan vaak zowel de flitser harder zetten èn spelen met de lengte van de flits, om totaal 32e keer harder/zachter te halen qua bereik. Voor zover ik weet in ieder geval.
Waarom de quadra anders is, geen idee.
De quadra is dus gewoon een typisch doorsnee studio flitser. korte flits duratie op 1/1, lange op 1/32ste.

[ Voor 10% gewijzigd door NeOTheMaTriXM op 06-11-2011 14:13 . Reden: 2e stukje van Nomad toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik vind die YN-560 wel interessant.
Handmatig instelbaar en kost maar een paar $ tientjes op ebay. Lijkt me ideal om te strobisten, of mis ik iets cruciaals tov m'n oude SB-28 ?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Scrol naar boven, ik heb er eentje. Wat wil je weten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Als je toch alles op manual doet maakt het knap weinig uit welke flitser je hebt imho :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14

sapphire

Die-hard pruts0r

Nouja ik heb nu een EX430 en een echt ernstig gebruikte SB-28. Die YN560's kosten in verhouding echt niet veel dus ik ben benieuwd wat ik over het hoofd zie, gezien goedkoop vaak duurkoop is :p

Dus ik ben benieuwd hoe ze zich tot bv een Nikon of Canon flitser verhouden.
Ik begreep dat ze handmatig instelbaar zijn qua flitsintensiteit en dat de kop kan 'zoomen'. Ik ga er van uit dat ze plasticy aanvoelen maar dat maakt me niet veel uit. Dus wat is jou ervaring ermee ?

@Xcalibur: Tja manuel, TLL oid lijkt me niet echt goed werken met meerdere flitsers op termijn. Of zeg ik dan iets heel doms :?
En neit iedere flitser is bruikbaar, hij moet wel in te stellen zijn. Toen ik me een paar jaar terug voor eth laatst verdiepte in strobist spulletjes waren die Yongnuo dingen er nog niet en was de keus een stuk kleiner (vandaar de vele vraag naar oa. oude Nikons toen).

[ Voor 29% gewijzigd door sapphire op 06-11-2011 17:03 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik vind zelf de bouw erg goed. Hij wiebelt een beetje in de hotshoe maar zit wel stevig vast met de locking pin. Het ding kan qua power helemaal van 1/128 tot 1/1 dus daar is ook niets te klagen. Ook zoomt hij van 24 tot 105mm, recyclet hij in 2 a 3 seconden op full power

En als extra bonus zit er nog een optische slave in ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:28

-Sander-

///M Powerrrrrr

Xcalibur schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 13:07:
Ik zie dat CameraNu inmiddels ook de StandBagger tassen verkoopt :)
http://www.cameranu.nl/nl...ers/StandBagger/H6064_R9/

Ik wacht nog steeds op een review van deze dingen trouwens! :+
Mooi, ja ben ook nog steeds aan het wachten op de review :+ :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6040/6320046384_c064fbbbb8_z.jpg
Één van de resultaten van een middagje spelen met licht bij Gerard Henninger (zie eerder dit topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi resultaat Gutteguttegut!

Ik was trouwens vandaag in een camera winkel en ze vertelde mij dat ik mijn canon 430II optisch kan triggeren doormiddel van een flits vanuit de quadra ranger bijvoorbeeld. Dus zonder tussenkomst van een flitsschoentje met lichtgevoelige cell. Volgens mij is dat onzin want ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen. Wie weet hoe dat zit?

Ik heb overigens maar een skyport speed ontvanger genomen zodat ik hiermee mijn 430 kan triggeren. Weet ik in iedergeval zeker dat ie het doet. Daarmee is natuurlijk nu mijn cactus pt04 set geheel onbruikbaar geworden want alles wordt nu aangestuurd via het skyport systeem. Ideaal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2011 @ 15:45:
Ik was trouwens vandaag in een camera winkel en ze vertelde mij dat ik mijn canon 430II optisch kan triggeren doormiddel van een flits vanuit de quadra ranger bijvoorbeeld. Dus zonder tussenkomst van een flitsschoentje met lichtgevoelige cell. Volgens mij is dat onzin want ik heb het nog nooit voor elkaar gekregen. Wie weet hoe dat zit?
Volgens mij is dat onzin. Ik ben iig nog nooit een optical slave stand tegengekomen op mijn 430.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Gutteguttegut schreef op zondag 06 november 2011 @ 23:57:
[afbeelding]
Één van de resultaten van een middagje spelen met licht bij Gerard Henninger (zie eerder dit topic).
Zag 'm op Flickr, op zich cool shot, maar ik mis alleen de pupillen :P

Hoe heb je het belicht en welke instellingen en apparatuur heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
Hahn schreef op maandag 07 november 2011 @ 16:57:
[...]

Zag 'm op Flickr, op zich cool shot, maar ik mis alleen de pupillen :P

Hoe heb je het belicht en welke instellingen en apparatuur heb je gebruikt?
Dat dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut

Gutteguttegut

CEO of TFD

Haar pupillen werden bijzonder klein van een Falcon Eyes RFL-3 :*)
Afbeeldingslocatie: http://www.benel.eu/images/webshop/falcon-eyes-ring-light-rfl-3-90w-full-falcon-eyes-rfl-3-29303-481.jpg
Welke je ook gereflecteerd terug kunt zien in haar ogen/pupillen.

Globaal was dit de setup:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2iqbp4z.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Gutteguttegut op 08-11-2011 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Beetje stil hier...
Ik heb net al gepost in een ander topic over flitsers:
Sibylle in "Centraal Canon-dedicated Flits-topic"

Deze flitser zou erg goed zijn voor zijn prijs, en ik wil dat ook graag testen! Maar ik heb geen referentiekader dus ik ben bang dat ik al snel tevreden zal zijn. Is er iemand die interesse heeft in het uitvoeren van een mini review oid?

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:56
Ik heb een Canon 60d die draadloos flitsen ondersteunt met bijv. 430ex

nu heb ik zelf 2x 430ex die ik dus draadloos aan kan sturen.

Nu wil ik wat experimenteren met strobist etc. Dus dacht, waar kan ik het beste beginnen? statief met paraplu? reflector of diffuser? of softbox? (als dat kan met reportage flitsers?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Gutteguttegut schreef op zondag 06 november 2011 @ 23:57:
[afbeelding]
De sharpening is mij wel wat te veel of ligt dat aan mij ? Ik sharpen zelf in ieder geval niet zo hard als de foto hier.

Wel tof shot opzich, maar ook niet meer dan dat. Hij pakt me niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
sweebee schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 12:32:
Ik heb een Canon 60d die draadloos flitsen ondersteunt met bijv. 430ex

nu heb ik zelf 2x 430ex die ik dus draadloos aan kan sturen.

Nu wil ik wat experimenteren met strobist etc. Dus dacht, waar kan ik het beste beginnen? statief met paraplu? reflector of diffuser? of softbox? (als dat kan met reportage flitsers?)
Waarom experimenteer je niet gewoon eerst met alleen je flitsers, zonder extra accessoires als paraplu's enzo? :) Als je dat al wel doet, dan laat je dat (voor mij) niet genoeg blijken :P
Nomad schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 13:04:
[...]

De sharpening is mij wel wat te veel of ligt dat aan mij ? Ik sharpen zelf in ieder geval niet zo hard als de foto hier.
Ik vind de sharpening niet heel erg aanwezig, maar je ziet wel dat het aan de scherpe kant is. Wat mij meer opvalt is echter de softheid om haar hoofd, wat misschien een beetje te groot contrast is met de scherpte in haar gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Hahn, daar ben ik het mee eens. Die onscherpte in haar haar bijvoorbeeld strookt niet echt met haar gezicht.

Gut, ik heb mooier werk van je gezien dan dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben mij aan het oriënteren voor een eerste studio setje, het gaat in eerste instantie puur om home-studio gebruik, maar wel om te kijken of het me buiten Sport fotografie ligt ja of nee en er evt verder mee te gaan.

Mogelijk in de nabije toekomst ook locatie werk om te combineren met huidige portret opdrachtjes e.d.
Omdat het puur uitproberen is en uittesten twijfel ik tussen wat budget setjes. Sowieso 3 flitsers, dan kan ik altijd nog mijn 580exII gebruiken als ik ergens wat mis.

uit eerste onderzoek ben ik uitgekomen op een Elinchrom setje 4/4 togo + extra 400w/s.
Dan kan ik daar vervolgens nog 1 voor 1 spulletjes bijkopen waar nodig zoals strip boxen, achtergrond systeempje enz.

Aan de andere kant een goedkoper Linkstar setje, vraag me alleen af of 300w/s genoeg is. iemand ervaring met linkstar en Elinchrom, voordeel linkstar tov elinchrom is de gemakkelijke bediening dmv een knopje ipv een digitale display..

Als ik even verder denk, en ik wil bewegende dingen gaan doen omdat ik toch al hoofdzakelijk sport doe kan een snelle flitstijd ook voordelen hebben. volgens mij is elinchrom d-lite op FP 1/1200.. en linkstar 1/700 als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Ik ben nu ook aan het twijfelen over een instap flits setje. Ik heb een YN-565 die goed bevalt, maar ik wil meer. Helaas moet ik sterk rekening houden met het budget, dus heb ik niet zoveel keuze ;)

Ik heb op eBay gezocht en ik denk dat ik het beste kan kiezen tussen deze twee configuraties:
http://www.ebay.nl/itm/54...nt_RL&hash=item27bba50262

3 x 180w Strobe light
3 x Light Stand (Max: 190cm Height)
Barn Door With Honeycomb Grid & 4-Color Gel Set
2 x 70 x 50cm (Soft box)
1 x Black/Silver Umbrella (33") + 1 x White Umbrella (33")
1 x 16 Channel wireless Trigger (transmitter and receiver)
1 x Deluxe Carrying Bag (78 x 25 x 25cm)

100% BRAND NEW!! 1 Year Warranty!
En:
Yongnuo 2.4GHz RF-603 C1 €29
2x YN-460 II €81.40
2x Studio Light Stand Tripod €27
2x Flash Gun Tripod/Stand Mount white Diffuser Umbrella €23
Beide zo rond de €170 (verzendkosten zijn blijkbaar gratis :D )
Ik twijfel nog sterk, het heeft beide zo zijn voor en nadelen.
Die studioflitserset heeft DRIE flitsers, en een hoop accessoires erbij maar moet ingestoken worden in t stopcontact.

Het setje dat ik zelf bij elkaar heb gezocht is wel mobiel maar ook minder krachtig en flexibel (alleen twee paraplu diffusors). Ik moet vaak batterijen opladen en vervangen. Minder krachtig (denk ik), maar wel beter instelbaar.

Iemand een goede tip die de doorslag geeft?

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je vergeet nu de batterijen mee te rekenen. Je geeft aan zelf een YN-565 te hebben, dus het is 3 studioflitsers vs 3 normale flitsers.

De belangrijkste vragen lijken me: Wat wil je gaan fotograferen? En wil je dat op een vaste locatie doen of op een willekeurige locatie? Uit die antwoorden kan je zelf wel een conclusie trekken :) .

Edit: Heb je de kosten voor remotes op de flitsers meegerekend? Lijkt er wel op :) .

[ Voor 12% gewijzigd door Aloys op 05-12-2011 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjado
  • Laatst online: 22-03 18:03

Tjado

Dé man

Die light stands en umbrellas kunnen zeker weten goedkoper.

Ik zal even het setje opzoeken wat ik van ebay heb geplukt :)

edit: bij nader inzien komt die van mij rond dezelfde prijs uit voor twee sets :X

ik heb DEZE

Afbeeldingslocatie: http://www.hermeshine.com/ebay/stand_b_soft.jpg

Stand + mount + umbrella voor $36,95

[ Voor 60% gewijzigd door Tjado op 05-12-2011 22:39 ]

Die ene, met die snor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Leuk prijsje, maar komt de flitser niet veel te hoog te staan ten opzichte van de (vrij kleine) paraplu? Je flitst niet bepaald in het midden van de paraplu in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Die Yungnuo's hebben wel groothoek diffusers, die van mij lijkt ook 5 graden naar beneden te flitsen (als ik 'em zo ver mogelijk buig).

Daarbuiten, deze paraplu's zijn om doorheen te schieten (toch?) . Die in de studio set op ebay zijn gemaakt om om als reflectiescherm te gebruiken. Dat zal ongetwijfeld een hogere lichtopbrengst geven, over het effect kan ik geen uitspraken doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik heb zelf deze statieven voor 15 euro per stuk: http://www.cameratools.nl...mpstatief-w804-86-205-cm/

Gecombineerd met deze koppen/pluhouders voor 7 euro per stuk:

http://www.dealextreme.co...rella-holder-c-type-33540

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Ik wil dus wel graag producten en personen en dieren (huisdieren) gaan schieten.
Voor de hobby, maar ook wel af en toe betaald een fotoshoot doen. Dus portretten en modellenwerk.

Het heeft voordelen dat ik dan vrijwel altijd stroom heb...ik denk dat de keren dat ik buiten bezig ga ook wel op te vangen zijn met een reflectiescherm oid.

Ik neig een beetje naar de studioflitsers, maar zijn deze wel van voldoende kwaliteit en vermogen?
http://www.ebay.nl/itm/54...nt_RL&hash=item27bba50262

Hoe staat dit bijvoorbeeld in verhouding tot de 580EXII ?

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Tja, hoe professioneel wil je het hebben? Als je zit te twijfelen tussen een 580EXII en een lampensetje van €200, dan maak ik daaruit op dat je er niet heel veel geld aan kwijt wilt zijn. En dan zou ik zelf het houden bij 580EXII + paraplu :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Hahn schreef op maandag 05 december 2011 @ 23:32:
Tja, hoe professioneel wil je het hebben? Als je zit te twijfelen tussen een 580EXII en een lampensetje van €200, dan maak ik daaruit op dat je er niet heel veel geld aan kwijt wilt zijn. En dan zou ik zelf het houden bij 580EXII + paraplu :P
Ik heb al een YN-565 (zelfde als de 580EXII maar zonder highspeed), maar ik merk toch dat dit net te weinig is. Ik heb een tweede en eigenlijk derde flitser nodig om bijvoorbeeld een beetje praktisch professioneel uitziende foto's te maken van producten, huisdieren en personen. Met één flitser is al een hoop te doen, vooral off-camera. Maar met één of twee extra veel meer, en veel makkelijker.

Dus nu twijfel ik :P Als ik eenmaal één losse YN-460II + paraplu en stand koop, dan zal ik dat alleen uitbreiden. Terwijl ik ook in één koop klaar kan zijn met die studioset.

Het is een hobby, en dat mag best wat geld kosten vind ik, maar t moet wel verantwoord zijn ;P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Lees reviews en houd rekening met een prijs die wel iets hoger dan €200 uit zal vallen als je zo'n lampenset wilt. Een goede dan tenminste. Als ik aan zo'n lampenset zou beginnen, dan zou ik denk ik niet onder de €400 gaan zitten, tenzij 'ie echt heel goed aangeschreven staat (maar overal waar ik over enigszins goede setjes lees kom ik prijzen van €500-600 tegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Ik ben t tegengekomen:
http://www.amazon.com/540...io-Lighting/dp/B003MA5YM4

Daar kom ik al grootste nadeel tegen:
-Lange laad tijd (4-8s, afhankelijk van power).

Verder hebben een paar mensen het erover dat ze 2extra receivers moeten kopen, maar dat is onzin want in de specs staat gewoon dat ze triggeren op slave-sensor (en hopelijk is dat optisch, anders moet ik toch twee receivers kopen :P ).
oooooh, moeilijk :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Optisch triggeren vind ik toch niet ideaal, met m'n Cactus-triggersetje gaat het veel beter :P

Je hebt nu al een YN565 zei je, haal voor €50(?) zo'n YN460 erbij met wat paraplu's en dingen, dan kan je voor zo'n €100-120 aan de gang. Valt dat toch echt tegen, dan zou ik later alsnog voor zo'n lampenset gaan kijken (en dan gelijk wat meer geld ervoor uittrekken). En dan verkoop je je flitsers en zooi desnoods voor de helft van de prijs. En wat het je 'gekost' heeft kan je zien als huurkosten of leerkosten of wat dan ook :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Hahn schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 00:00:
Optisch triggeren vind ik toch niet ideaal, met m'n Cactus-triggersetje gaat het veel beter :P

Je hebt nu al een YN565 zei je, haal voor €50(?) zo'n YN460 erbij met wat paraplu's en dingen, dan kan je voor zo'n €100-120 aan de gang. Valt dat toch echt tegen, dan zou ik later alsnog voor zo'n lampenset gaan kijken (en dan gelijk wat meer geld ervoor uittrekken). En dan verkoop je je flitsers en zooi desnoods voor de helft van de prijs. En wat het je 'gekost' heeft kan je zien als huurkosten of leerkosten of wat dan ook :+
True, thanks voor advies!
Ik heb nog eens gezocht en er zijn toch wat dingen die mij over de streep trekken:
-Losse Speedlight flitsers laden sneller op (dan die set op eBay tenminste)
-Losse Speedlight flitsers zijn nauwkeuriger in te stellen
-Losse Speedlight flitsers zijn mobieler
-Losse Speedlight flitsers zijn sneller (highspeed is wel iets dat ik wil verkennen)
-Losse speedlight flitsers zijn qua vermogen hetzelfde of beter dan goedkope studioflitsers (iig afgaande op richtgetal)

Grootste nadeel vind ik wel dat ik mezelf nu al zie slepen met 24batterijen die constant moeten worden opgeladen en ik heb minder accessoires.

Ik ga dus voor de losse spulletjes en twee goedkope flitsers + remote. Kijken of dat een beetje mijn smaak en stijl is.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Laatst online: 03-09 15:33
Sibylle schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 10:49:
-Losse Speedlight flitsers zijn sneller (highspeed is wel iets dat ik wil verkennen)
-Losse speedlight flitsers zijn qua vermogen hetzelfde of beter dan goedkope studioflitsers (iig afgaande op richtgetal)
Wat bedoel je met highspeed?
highspeed-sync is met die chinese 580 kloon niet mogelijk.

Als je de tijd van de flits zelf bedoeld, dat is erg afhankelijk van het model. (volgens mij niet bekend bij dat ebay model)

Wat betreft richtgetal moet je goed in de gaten houden dat die heel slecht te vergelijken zijn.
Bij studioflitsers word meestal in Watt per seconde gerekend.

Met het richtgetal zie je de hoeveelheid licht die op een bepaalde afstand op een voorwerp terecht komt. Maar een studioflitser verlicht rondom. Terwijl een speedlight naar voren flitst in een beperkte hoek. In zo'n beperkte hoek krijg je sneller een boel licht op een voorwerp (dat zich in die hoek bevind)
Maar als je die studio flitser met een reflector of softbox uitrust dan heeft dat heel veel invloed op de hoeveelheid licht die je dan naar voren krijgt.
Die ebay dingen zijn zo te zien 180 Ws en dat is volgens mij krachtiger dan een Canon 580 EX.
Die 580 heeft een richtgetal van 15 bij 14mm en 30 bij 28mm. Zonder die beeldhoek zegt dat richtgetal niets. Bij een 580 zou je geloof ik ergens op 100Ws uitkomen.

Ws is handiger omdat je een betere vergelijking kan maken onafhankelijk van de accessoire die je op de flitskop zet. Maar ook Ws zegt niet alles.
Want 180Ws aan licht leveren in een korte flitspuls is moeilijker dan in een lange flits. Met name dat kan dan weer belangrijk zijn ivm met je high-speed wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:13
Verwijderd schreef op zondag 04 december 2011 @ 17:41:
Als ik even verder denk, en ik wil bewegende dingen gaan doen omdat ik toch al hoofdzakelijk sport doe kan een snelle flitstijd ook voordelen hebben. volgens mij is elinchrom d-lite op FP 1/1200.. en linkstar 1/700 als ik het goed heb.
Voordat ik je verder help....... Wat versta jij onder flitstijd (1/1200 - 1/700) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
ik kan me niets anders voorstellen dan een totale flitstijd van 1/700s voor een full-power burst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
mjtdevries schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 13:44:
[...]

Wat bedoel je met highspeed?
highspeed-sync is met die chinese 580 kloon niet mogelijk.

Als je de tijd van de flits zelf bedoeld, dat is erg afhankelijk van het model. (volgens mij niet bekend bij dat ebay model)

Wat betreft richtgetal moet je goed in de gaten houden dat die heel slecht te vergelijken zijn.
Bij studioflitsers word meestal in Watt per seconde gerekend.

Met het richtgetal zie je de hoeveelheid licht die op een bepaalde afstand op een voorwerp terecht komt. Maar een studioflitser verlicht rondom. Terwijl een speedlight naar voren flitst in een beperkte hoek. In zo'n beperkte hoek krijg je sneller een boel licht op een voorwerp (dat zich in die hoek bevind)
Maar als je die studio flitser met een reflector of softbox uitrust dan heeft dat heel veel invloed op de hoeveelheid licht die je dan naar voren krijgt.
Die ebay dingen zijn zo te zien 180 Ws en dat is volgens mij krachtiger dan een Canon 580 EX.
Die 580 heeft een richtgetal van 15 bij 14mm en 30 bij 28mm. Zonder die beeldhoek zegt dat richtgetal niets. Bij een 580 zou je geloof ik ergens op 100Ws uitkomen.

Ws is handiger omdat je een betere vergelijking kan maken onafhankelijk van de accessoire die je op de flitskop zet. Maar ook Ws zegt niet alles.
Want 180Ws aan licht leveren in een korte flitspuls is moeilijker dan in een lange flits. Met name dat kan dan weer belangrijk zijn ivm met je high-speed wensen.
Dat vermogen klopt helemaal, en ik herken mezelf ook niet in wat ik heb getyped want zo zit t niet in mijn hoofd :P Wellicht even afgeleid en toen op automatische piloot een foutje gemaakt.
De speedlights zijn (neem ik aan) zwakker dan de studioflitsers, zeker als ik een yn565 en yn460II heb ipv 3x180Ws flitsers.
In praktijk verwacht ik echter dan ik evengoed overweg kan met de speedlights qua vermogen, dus wat dat betreft is het nu geen issue. Als ik echt vermogen wil of nodig heb, dan wil ik toch doorsparen voor een veel krachtigere set dan 180Ws.

Juist dat het zo moeilijk is om 180J in een korte flits te leveren maakt het voor mij aannemelijk dat speedlights meer geschikt zijn voor highspeed.
http://speedlights.net/20...yn-560-vs-canon-580ex-ii/
zegt:
Model YN560 580EX II
Flash duration (full power) 1/200 1/833
En op deze website: http://www.waynesthisandthat.com/flashdurations.html
Is te zien dat de Canon theoretisch op 1/128 vermogen een 1/107,000s durende flits heeft, maar in praktijk om te compenseren voor de efficiency-loss in de lamp 'slechts' tot tussen de 1/26,000s en 1/44,000s komt.
De yn-565 en yn-460II hebben dezelfde of betere lamp als de yn-560.
Verder is te zien aan de full-power flash tijden dat de lamp+circuit ongeveer 4x minder efficiënt is als die van Canon. Dan komt het grofweg uit op een flitsduur van 1/6,500 and 1/11,000 op 1/128 vermogen, het is een grove schatting maar de marge is dan ook behoorlijk!

Ik kom amper goedkope 180Ws flitsers tegen die een flitsduur korter dan 1/800-1/1000s hebben op internet. Aangezien die van eBay zo goedkoop zijn, verwacht ik niet dat ze echt fantastisch kort werken maar laat ik uitgaan van 1/1000s.
Ik kan maar tot 1/8 van het maximale vermogen gaan, dat zou bij dezelfde efficiëntie dus 1/8000s opleveren, maar als ik in dezelfde orde van grootte ga zitten qua verliezen als de Canon Speedlight dan kom ik al uit op een flitsduur van 1/2000s. Zelfs met wishfull thinking valt dat dus vies tegen.

Al met al ben kijk ik uit naar de dag dat mijn bestelling er is en ik kan gaan proberen :D Hopelijk geen spijt, maar dat verwacht ik niet :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Wat heb je nou uiteindelijk besteld dan? :P Want ik kan niet helemaal uit je verhaal opmaken of je nou voor de flitsers bent gegaan of de lampenset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerardHenninger schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 13:45:
[...]

Voordat ik je verder help....... Wat versta jij onder flitstijd (1/1200 - 1/700) ?
Ik bedoel in ieder geval niet de sync speed ofzo. maar de "flash duration".
mjtdevries schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 15:44:
ik kan me niets anders voorstellen dan een totale flitstijd van 1/700s voor een full-power burst?
ik begreep dat dit fullpower is, als je hem op minder power zet zou hij sneller moeten zijn. (als ik het mis heb hoor ik het graag!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Hierbij een interessante test waarbij je kan zien dat een Canon 550EX zo'n 1/1000 seconde flitsduur heeft bij 1/2 power. Ook vermelden ze 1/10000 bij 1/28 power, maar daar zou ik niet vanuit durven te gaan in de praktijk. Bovendien, ik zit toch aan de 1/250 x-sync :+ .

http://www.bobatkins.com/...dite_high_speed_sync.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Hahn schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 16:17:
Wat heb je nou uiteindelijk besteld dan? :P Want ik kan niet helemaal uit je verhaal opmaken of je nou voor de flitsers bent gegaan of de lampenset.
2x YN RF-603 C1 Wireless Flash Trigger Shutter Release Remote
1x Speedlite YN-460II
2x Professional Photo Studio Light Lighting Stand
1x Battery + cover for Canon LP-E5 Rebel T1i EOS 500D MC
2x Flash Gun Tripod/Stand Mount white Diffuser Umbrella

Samen inclusief verzendkosten €150, maar er gaat hopelijk nog iets van de verzendkosten af in overleg met de verkoper. Dan zou het uitkomen op €135-140.

Dan heb ik nog ruimte in het budget voor een extra flitser zodat ik in totaal 3flitsers (ik heb thuis al een YN-565) heb en er ééntje op mijn camera kan laten of los ergens kan neerzetten.
Al met al kan ik deze spullen blijven gebruiken en makkelijker uitbreiden. De YN-460II is ook een prima flitser om in je tas te hebben en op locatie ergens neer te zetten of te hangen.
Aloys schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 16:26:
Hierbij een interessante test waarbij je kan zien dat een Canon 550EX zo'n 1/1000 seconde flitsduur heeft bij 1/2 power. Ook vermelden ze 1/10000 bij 1/28 power, maar daar zou ik niet vanuit durven te gaan in de praktijk. Bovendien, ik zit toch aan de 1/250 x-sync :+ .

http://www.bobatkins.com/...dite_high_speed_sync.html
x-sync maakt niet zoveel uit bij deze flitstijden. Je moet zorgen dat je omgevingslicht veel minder is dan je flitslicht en dan kun je best high-speed foto's maken. Je sluitertijd is dan veel langer dan de flitsduur, maar als je zorgt dat gedurende die flits er veel meer licht op je sensor valt dan al die tijd dat de flits niet actief is dan heb je het beeld gedurende die superkorte flitstijd vastgelegd.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:16

Aight!

'A toy robot...'

Kan deze vraag ook wel hier stellen lijkt mij, iemand ervaringen met de California Sunbounce?
http://www.calumetphoto.n...25_diffusor_2_3/csb000155

Heb binnenkort een fotoshoot met jongeren (portret), aangezien ik nog geen flitsers heb wilde ik er me twee huren. Die California Sunbounce werd me aangeraden, dan hoefde ik maar een flitser te huren en een beetje creatief omspringen met het licht.

Ik werk alleen, dus of het handig is lijkt me weer een tweede...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Ik zet liever een flitser op een statief dan zo'n reflector die omwaait :-P
In je eentje lijkt me dat geen reeele optie eigenlijk? Is het binnen of buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Laatst online: 19:16

Aight!

'A toy robot...'

Xcalibur schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 22:43:
Ik zet liever een flitser op een statief dan zo'n reflector die omwaait :-P
In je eentje lijkt me dat geen reeele optie eigenlijk? Is het binnen of buiten?
Haha, jah daar heb je ook gelijk in. Het is in ieder geval wel binnen. Buiten is het te koud voor die jongeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Laatst online: 01-09 19:01
Sibylle schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 16:40:
[...]
1x Speedlite YN-460II
[...]
Nog een reden dat je voor deze hebt gekozen in plaats van een 560? Of puur budget? Immers is de 560 min of meer gelijk aan de 565 qua vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
Goochelaar schreef op woensdag 07 december 2011 @ 09:57:
[...]

Nog een reden dat je voor deze hebt gekozen in plaats van een 560? Of puur budget? Immers is de 560 min of meer gelijk aan de 565 qua vermogen.
Puur budget. De 460II was €40 en de 560 was €60-70. Als de 460II qua belichting goed meevalt dan koop ik er nog één en anders koop ik een 560.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Aight! schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 20:02:
Kan deze vraag ook wel hier stellen lijkt mij, iemand ervaringen met de California Sunbounce?
http://www.calumetphoto.n...25_diffusor_2_3/csb000155

Heb binnenkort een fotoshoot met jongeren (portret), aangezien ik nog geen flitsers heb wilde ik er me twee huren. Die California Sunbounce werd me aangeraden, dan hoefde ik maar een flitser te huren en een beetje creatief omspringen met het licht.

Ik werk alleen, dus of het handig is lijkt me weer een tweede...
Aight! schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 23:27:
[...]

Haha, jah daar heb je ook gelijk in. Het is in ieder geval wel binnen. Buiten is het te koud voor die jongeren :P
Ik gebruik een California Sunbounce en vind het erg prettig werken. Het is heel anders dan een standaard reflectiescherm. Het reflecterend doek zit op een aluminium frame gespannen dat makkelijk vast te houden is. Door dat de reflector er goed op zit gespannen en niet rond is krijg je ook een veel mooiere lichtval op je model.

Buiten gebruik ik bijna alleen nog deze reflector als ik met 1 hoofdlicht wil werken en binnen (studio) gebruik ik deze om schaduwen wat op te lichten. (de openings foto op mijn site is met alleen de Sunbounce gemaakt, foto 6 (closeup is deze gebruikt als invul licht met 1 flitser erbij).

Met de juiste klem kun je de Sunbounce ook op een statief monteren. Je kunt er ook met een flitser tegenaan bouncen. Daar kun je zelfs een speciale klem voor kopen. Ik denk als je hiermee geen ervaring hebt dat je dan beter een flitser kunt huren om met een simpele witte paraplu te werken.

[ Voor 21% gewijzigd door Joepv op 07-12-2011 12:00 ]

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
Voor de geïnteresseerden in Yonguo flitsers, er komt een nieuwe versie uit van de 560:

Yongnuo manual flash NEW 560-II

Voornamelijk de behuizing van de 565 en een display achterop. Dat kijkt toch een stuk moderner :P

Zelf twijfel ik nog een beetje tussen een 560 en een 565. Ik heb immers al een 430exII, dus wil ze voornamelijk extern gebruiken. Het voordeel van de 565 is, dat mocht ik met de 430 power tekort komen, deze ook on-camera makkelijk te gebruiken is. Misschien dan toch maar een 565 én een 560II :9~ Aan de andere kant, voor 1 yn565 kun je 2 yn560(II)'s kopen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Over de 560 lees ik toch vrij veel dat ze na een (kort) tijdje kapot gaan, hopelijk wordt dat beter met de 560-II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Er waren inderdaad in het begin wat problemen met DOA 560's maar ze hebben het productieproces aangepast (metalen voetje in plaats van plastic enzovoorts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om even in de discussie aan te haken, hebben flashes zoals de Yongnuo 560 genoeg power om een striplight van 30*120cm volledig te belichten, of een octabox van 150cm? (puur voor indoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Dat ligt er maar aan hoe sterk je wilt dat de octabox verlicht word....

En "indoor" hangt er ook maar net van af of je het dan over een theater zaal hebt, of een woonkamer. Voor woonkamers heb je normaal gesproken zat licht.

Het grootste probleem bij een striplight zal zijn om 'm egaal te verlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
Inderdaad is er tussentijds (begin 2011?) al een aanpassing geweest bij de 560 waarin o.a. het metalen voetje is toegevoegd. Toen is echter de naam niet aangepast.

Ik meen iets gelezen te hebben over slechte condensators, maar of daar inmiddels betere voor gebruikt worden weet ik niet. Wel lees je overal dat de 565 kwalitatief een stuk beter aanvoelt, hopelijk geldt dat ook voor de gebruikte componenten.

Hopelijk komen er geen nieuwe kinderziektes bij door het nieuwe scherm, dan bestel ik binnenkort een paar 560-II's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik vind eerlijk gezegd de bouwkwaliteit van de 560 prima, en het batterijklepje is fantastisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
Dat is alleen maar mooi, want bij de 560II zou dat dus nóg beter moeten zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Zijn er mensen met ervaringen met rollen van groter dan 2,72m breed. Ik vind op internet wel 3,5m, maar dat is maar 80cm extra en meteen 30meter lang (en 200 euro ex verzend).
De rol mag best 4 meter breed zijn, die ruimte heb ik wel in de studio, maar mag gewoon een metertje of 10/15 lang zijn en meer dan 200 euro hoeft hij ook niet perse te zijn :+

Iemand die wat weet, kon niet veel vinden zo snel in winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Close enough? http://www.fotokonijnenbe...cm-arctisch-wit-10-m.html

Je moet natuurlijk wel zelf even zoeken. Ik had eigenlijk gehoopt dat omnifoto wat zou hebben, om het er even lekker in te wrijven, maar dat lukte niet. :+

edit:
Okeej "slechts" 3,60m, maar: 10 meter lengte en < 200 euro en gratis verzending :P .

edit2:

Savage, een grote speler in deze achtergrond rollen papier/vinyl/doek levert ook bijna niets groter dan 3,04 meter. Waarschijnlijk zal het erg moeilijk worden om groter te gaan.

Een ander idee, afhankelijk van hoe je wilt fotograferen, is het gebruik van twee rollen. Je rol ze dan beide helemaal af, en dan rol je ze weer op met bijvoorbeeld 20-40 cm overlap. Desnoods met een randje lijm, dan moet de lijn redelijk onzichtbaar blijven (als je het uit de focus houdt natuurlijk). :)

[ Voor 56% gewijzigd door Aloys op 08-12-2011 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Als je zoveel breedte nodig hebt, kun je dan niet beter aan de zijkant van de rol gaan staan met je camera? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:38
Nomad schreef op donderdag 08 december 2011 @ 22:09:
Zijn er mensen met ervaringen met rollen van groter dan 2,72m breed. Ik vind op internet wel 3,5m, maar dat is maar 80cm extra en meteen 30meter lang (en 200 euro ex verzend).
De rol mag best 4 meter breed zijn, die ruimte heb ik wel in de studio, maar mag gewoon een metertje of 10/15 lang zijn en meer dan 200 euro hoeft hij ook niet perse te zijn :+

Iemand die wat weet, kon niet veel vinden zo snel in winkels.
Maakt de kleur nog iets uit?

Ik meen te herinneren dat de hoofdlocatie Fotovakschool (Apeldoorn), haar papier bestelt bij cameratools... Kan alleen zo snel niet op de site vinden wat hun grote maximaal is. Grootste is 3,55m (Black).

Is vinyl niet een stuk makkelijker? Schoon te maken, geen kreukels en makkelijker mee te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Aloys schreef op donderdag 08 december 2011 @ 22:21:
Close enough? http://www.fotokonijnenbe...cm-arctisch-wit-10-m.html

Je moet natuurlijk wel zelf even zoeken. Ik had eigenlijk gehoopt dat omnifoto wat zou hebben, om het er even lekker in te wrijven, maar dat lukte niet. :+

edit:
Okeej "slechts" 3,60m, maar: 10 meter lengte en < 200 euro en gratis verzending :P .

edit2:

Savage, een grote speler in deze achtergrond rollen papier/vinyl/doek levert ook bijna niets groter dan 3,04 meter. Waarschijnlijk zal het erg moeilijk worden om groter te gaan.

Een ander idee, afhankelijk van hoe je wilt fotograferen, is het gebruik van twee rollen. Je rol ze dan beide helemaal af, en dan rol je ze weer op met bijvoorbeeld 20-40 cm overlap. Desnoods met een randje lijm, dan moet de lijn redelijk onzichtbaar blijven (als je het uit de focus houdt natuurlijk). :)
Je optie van 2 rollen samenvoegen vind ik nog niet eens zo beroerd. Itt mobiele sets, moet de achtergrond rol in de studio zichzelf dragen, dus daar zou ik een stevige constructie voor moeten vinden.

Normale rol 2,72m breed en 11 meter lang is zo'n 50 euro.
Dan is 3,6m lang (90cm breder) en 10 meter lang voor 200 euro ineens best wat uit proportie :p, maar ok, 3,6m is wel 30% breder en dat is wel fijn....maar 30% voelt nog niet alsof al mijn problemen dan opgelost zijn :P.
Zandpad schreef op donderdag 08 december 2011 @ 23:50:
[...]

Maakt de kleur nog iets uit?

Ik meen te herinneren dat de hoofdlocatie Fotovakschool (Apeldoorn), haar papier bestelt bij cameratools... Kan alleen zo snel niet op de site vinden wat hun grote maximaal is. Grootste is 3,55m (Black).

Is vinyl niet een stuk makkelijker? Schoon te maken, geen kreukels en makkelijker mee te nemen...
het is puur voor in de studio, meenemen hoef ik het niet. 2,72m lengte past makkelijk in de auto nog, 3,6m niet meer, ik heb geen busje ofzo :P, gewoon een station.
Vinyl heb ik niet heel veel ervaring mee, maar papier bevalt me eigenlijk wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Nomad schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 11:38:
[...]
Je optie van 2 rollen samenvoegen vind ik nog niet eens zo beroerd. Itt mobiele sets, moet de achtergrond rol in de studio zichzelf dragen, dus daar zou ik een stevige constructie voor moeten vinden.
Ik weet niet hoe zwaar die rollen papier zijn, maar als het gewicht een beetje meevalt moet dat samenvoegen niet zo moeilijk zijn. Kwestie van bij een bouwmarkt een buis vinden die straks in zo'n rol past en dan in beide rollen steken voor bijvoorbeeld 1 meter. Dan zal het in de praktijk niet doorzakken.

Zou je anders niet net zoals die mobiele set gewoon een buis/stok door de hele lengte kunnen steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Aloys schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 12:24:
[...]

Ik weet niet hoe zwaar die rollen papier zijn, maar als het gewicht een beetje meevalt moet dat samenvoegen niet zo moeilijk zijn. Kwestie van bij een bouwmarkt een buis vinden die straks in zo'n rol past en dan in beide rollen steken voor bijvoorbeeld 1 meter. Dan zal het in de praktijk niet doorzakken.

Zou je anders niet net zoals die mobiele set gewoon een buis/stok door de hele lengte kunnen steken?
zo'n stang erdoor zoals bij een mobiele set is een andere constructie die niet zo gebruiksvriendelijk is met op en afrollen.
Een buis vinden met de juiste dikte om twee rollen te verbinden wil ik wel eens naar gaan kijken.

Heb 4 rollen in de studio aan de muur hangen, dus ik zou dan 4x nog zo'n rol moeten kopen + 4x verbindingbuis...zal alsnog wel wat geld gaan kosten, maar dan heb je ook meteen wat :).
(ik kan niet 1 rol verlengen en de rest niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Je kan wel eerst één rol verlengen en de rest niet en dan testen of de constructie stevig is. Lijkt me een goed plan voordat je 4 rollen koopt en de boel daar verbouwd. ;) . Maar met 4 rollen en wat buis (hoeft niet duur te zijn) zit je iets over die 200 van één rol, dus een prijs-vriendelijke oplossing is het zeker :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
Aloys schreef op vrijdag 09 december 2011 @ 12:51:
Je kan wel eerst één rol verlengen en de rest niet en dan testen of de constructie stevig is. Lijkt me een goed plan voordat je 4 rollen koopt en de boel daar verbouwd. ;) . Maar met 4 rollen en wat buis (hoeft niet duur te zijn) zit je iets over die 200 van één rol, dus een prijs-vriendelijke oplossing is het zeker :) .
Ja daarom, ik wil dat wel eens proberen. Het ophangsysteem is alleen niet variabel met hoe ver het uit elkaar kan, dus als ik 1 rol succesvol doe, dan moeten de andere rollen ook mee.

*zodra die tijd heeft, gaat hij eens prutsen ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart.O
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 14:28
Ik zit er aan te denken om een (5 in 1 )reflector met statiefje te kopen om een beetje te beginnen met wat portret fotografie. Welke grote raden jullie mij aan, 32"/42" en waarom? Of is het een dom iets om te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor fotografie heb ik er geen ervaring mee, met film wel een beetje en zelfs een klein reflectorscherm scheelt al heel veel. Zeker als je eens wat met belichting wilt spelen dan is het geen miskoop denk ik (ik heb geen idee wat die dingen kosten, maar je merkt wel redelijk wat resultaat als je dingen goed wilt uitlichten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik zat ook aan een 5-in-1 reflector te denken en ik zat ook al te bedenken of ik een 107cm of kleiner wilde. De kleinere versie (82cm geloof ik) heb je voor zo'n 35 euro, de 107cm heb ik alleen nog maar richting de 70 euro gevonden eigenlijk, dus dat vond ik wel wat veel schelen.

Links naar goedkopere shops zijn altijd welkom natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Als je gewoon zo'n ronde bedoelt, ik heb hem van Konijnenberg voor 40 euro..
http://www.fotokonijnenbe...in-1-reflector-105cm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart.O
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 14:28
Als je goed zoekt op amazong vind je die van 110 voor 1 tientje.
edit:http://www.amazon.com/Neewer-110CM-Collapsible-Multi-Disc-Reflector/dp/B002ZIMEMW/ref=pd_cp_p_1

http://www.amazon.com/Fot...TF8&qid=1323729838&sr=1-5

Deze is er ook in 42 inch met standaart, de poot zal niet zo veel soeps zijn maar beter dan niks.

Nog meer mensen met ervaringen?

[ Voor 13% gewijzigd door Bart.O op 13-12-2011 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwegertje
  • Laatst online: 17-06 22:08
Heeft iemand misschien ervaring met Lastolite? Ik zou graag willen beginnen met wat studio werk en dit kwam ik tegen in het vraag en aanbod deel van Tweakers.
Ik heb op de openingspagina gekeken van dit topic, helaas zijn daar wat gaten in gevallen (zoals bij de beginners set). Ik wil wel graag een set die gemakkelijk uit te breiden is. Ik heb begrepen dat dan een Bowens-vatting aan te raden is. Ik vind het niet erg tweedehands te kopen, en mijn budget is ongeveer 400 euro. Mocht Lastolite niets zijn, waar zou ik dan naar moeten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
het moet traploos instelbaar zijn, met toch het liefst wel van 1/32e power tot 1/1 power, dus een flinke range.
Dat flitsers hard kunnen is alleen maar interessant als je te maken hebt met een combi van continue licht en flitslicht. Als je alleen flitslicht hebt (in huis vaak :) ), dan moeten de flitsers vooral hard èn zacht kunnen.

Bowens vatting is fijn, omdat er veel accessoires voor te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Laatst online: 16-09-2021
In de ZOOM van augustus, stond een special over een thuis studio.. in het artikel komt de LUMEN 8 F400 van Lastolite ook voor. Adviesprijs 498 euro en score een 7.5. Eindoordeel is zo te zien prima, niets bijzonders in het artikel om hier te melden eigenlijk - zoals wel vaker bij ZOOM.

Na het bekijken op de Lastolite site (http://www.lastolite.com/lumen8-kits.php) zie ik dat deze flitser S-vatting heeft (is wel redelijk de standaard, maar altijd even opletten want niet alles heeft die vatting). Deze set is overigens niet traploos instelbaar, maar per 1/10 stop. Of dit een probleem is moet je zelf beslissen. Oplaadtijd is wel vrij snel, 0.4 ~ 1.6 sec halen de meeste Falcon Eyes/Linkstars niet, die zitten daar toch wel boven..

Jammer dat ZOOM op die belangrijke aspecten niet in gaat, maar daarom lees ik het magazine ook nauwelijks.. blij dat mijn abbo verlopen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Hela,

Ik wil mij eens op dit gebied gaan begeven maar dan met een klein stapje. Sinds ik mijn 43Am flitser op mijn A55 heb ben ik erin gaan geloven zeg maar. Ik wil nu wat lampen hebben om fotos te maken zoals die van voorbeelden 1t/m3 uit de OP. Met name de portret fotos hebben mijn intresse. Nu vond ik op Flickr al een pagina van iemand ide heel veel setups heeft uitgetekend waaronder 1 vrij eenvoudige. Het was dan een setup met een beautydish, een grote hexagonale softbox erachter, camera ertussen. Geen andere lampen maar nog wel een medium grey achtergrond rol.

Deze: http://farm5.staticflickr.com/4129/5218828179_f666ab1aa5.jpg

Nu zag ik een vrij goedkope set hier:

http://www.allesvoordefot..._complete_home_studio.htm

Maar ga ik daar vergelijbare resultaten mee halen? Als ik zo'n achtergrondrol heb, een dish en de plu achteraanzet ala een softbox en dan de softbox uit de set aan de zijkant zet. Het is een beetje lastig te overzien hoe je welke resultaten krijgt iig. Want ik begrijp dat je nog wel ea moet instellen aan studioflitser eer je ze gebruikt (F getal en al dan niet max vermogen instellen etc)

Wellicht dat het voor mij als onbekende op dit gebied wat makkelijker is als ik alleen een dish zou hebben en mijn externe sony flitser bij een achtergrond rol? Denk dat ik nog wel wat kan maken daarmee namelijk.
wat is dan de beste maar minimale starters keus als je portret fotos wilt maken in een studio achtige omgeving?

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
ROFLASTC schreef op woensdag 14 december 2011 @ 04:06:
Hela,

Ik wil mij eens op dit gebied gaan begeven maar dan met een klein stapje. Sinds ik mijn 43Am flitser op mijn A55 heb ben ik erin gaan geloven zeg maar. Ik wil nu wat lampen hebben om fotos te maken zoals die van voorbeelden 1t/m3 uit de OP. Met name de portret fotos hebben mijn intresse. Nu vond ik op Flickr al een pagina van iemand ide heel veel setups heeft uitgetekend waaronder 1 vrij eenvoudige. Het was dan een setup met een beautydish, een grote hexagonale softbox erachter, camera ertussen. Geen andere lampen maar nog wel een medium grey achtergrond rol.

Deze: http://farm5.staticflickr.com/4129/5218828179_f666ab1aa5.jpg

Nu zag ik een vrij goedkope set hier:

http://www.allesvoordefot..._complete_home_studio.htm

Maar ga ik daar vergelijbare resultaten mee halen? Als ik zo'n achtergrondrol heb, een dish en de plu achteraanzet ala een softbox en dan de softbox uit de set aan de zijkant zet. Het is een beetje lastig te overzien hoe je welke resultaten krijgt iig. Want ik begrijp dat je nog wel ea moet instellen aan studioflitser eer je ze gebruikt (F getal en al dan niet max vermogen instellen etc)

Wellicht dat het voor mij als onbekende op dit gebied wat makkelijker is als ik alleen een dish zou hebben en mijn externe sony flitser bij een achtergrond rol? Denk dat ik nog wel wat kan maken daarmee namelijk.
wat is dan de beste maar minimale starters keus als je portret fotos wilt maken in een studio achtige omgeving?
fijn dat je hobby zo goed bevalt dat je gaat uitbreiden :) Ik heb tijd geleden ook besloten om het wat grondiger aan te pakken op budget en hopelijk heb je iets aan mijn bevindingen (al zijn ze bthe subjectief).

Imho heb je meer aan flitsers dan aan een achtergrond nu.
Ik heb ervoor besloten om geld uit te geven aan
-drie reportageflitsers (dus geen studio) (yongnuo via ebay, 465, 560, 565)
-difuser paraplus (109cm bij fotokonijnenberg zn cheap)
-standaarden voor paraplus en bevestiging (ebay, el cheapo, maar omwaai kwaliteit)
-remote trigger setje (ebay, ik trigger maar 1flitser, de rest triggert optisch mee)
-reflector/diffusee (vandaag bestellen of maken)
Deze setup heeft nadelen maar is wel heel modulair en wenbaar en mobiel en dat heb ik nodig.

Ik heb voor drie flitsers gekozen omdat dat imo de meeste portret fotos die ik mooi vind wel mogelijk maakt, zeker met een paar reflectors/diffusers.
Kijk bijvoorbeeld een paar van dit soort videos: op youtube van Prophotolife episodes 13 en 14.

De achtergrond kun je thuis makkelijk goedkoop maken met een stuk gordijnstof of een kleed, heb je meer budget voor een flitser ;)
Met drie flitsers kun je btw al heel veel, ik wou per see de mogelijkheid om iemand of iets isolated te schieten (geheel witte achtergrond, zonder nabewerking) en dat lukt nu makkelijk met een simpel laken als achtergrond.
Succes!

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Sibylle schreef op woensdag 14 december 2011 @ 07:04:
[...]

fijn dat je hobby zo goed bevalt dat je gaat uitbreiden :) Ik heb tijd geleden ook besloten om het wat grondiger aan te pakken op budget en hopelijk heb je iets aan mijn bevindingen (al zijn ze bthe subjectief).

Imho heb je meer aan flitsers dan aan een achtergrond nu.
Ok, duidelijk en flitsers et plus is wssl wat makkelijker om mee te werken. Wat voor camera heb jij ook al weer en hoe trigger je het precies? Ik heb dus een A55 en vziw is daar wel een schoentje voor om 3 tegelijk te triggeren.

het soort fotoos dat ik nu wil proberen is dit

http://www.flickr.com/pho...pool-991556@N21/lightbox/

en dit: http://www.flickr.com/pho...in/set-72157612323337297/

Krijg jij dat ook voor elkaar met 3 flitsers en plus vooral mbt huidstint en egaliteit?

Een achtergrond kan idd ook iets anders zijn zoals een egaal geverfde muur ofzo. Foutjes clonestamp ik wel weg, meestal.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwegertje
  • Laatst online: 17-06 22:08
Ik heb met iets verder verdiept, en op marktplaats gekeken. Stond een setje van Linkstar te koop bij mij in de buurt. Deze gaat ook tot 1/32 en 400w/s. Ik vroeg me alleen af of dit echt nodig is? Kan iemand misschien beschrijven hoeveel je nodig hebt met een aantal situaties als voorbeeld? Ik dacht wel dat 400 mooi was, lijkt me beter dat je dan niet altijd op vol vermogen hoeft te flitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb een 400W Linkstar set en dat is meer dan genoeg vermogen. Ik fotografeer meestal 1 model in een ruimte van 8x5m en loop er regelmatig tegenaan dat ik het vermogen lager dan 1/32 zou willen hebben. 400W is wel lekker voor het fotograferen van groepen. Meer dan 400W heb je eigenlijk niet nodig in de studio.

@Roflastc
Als je een 150cm octa op een meter of drie van je model zet ga je het niet redden met een reportageflitser, dan wil je het vermogen van een 400W studioflitser.
Met paraplu's krijg je niet het licht/schaduw effect van de foto's waar je naar linkt. Een beautydish+octa (foto vrouw) en striplights+octa (foto man) geven een vorm aan het licht die je niet met paraplu's krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 16:22:
[...]

Ik bedoel in ieder geval niet de sync speed ofzo. maar de "flash duration".

[...]

ik begreep dat dit fullpower is, als je hem op minder power zet zou hij sneller moeten zijn. (als ik het mis heb hoor ik het graag!)
Doh, paar posts terug nog zitten uitleggen :P studio flitsers worden langzamer als je ze zachter zet (uitzonderingen weg gelaten, bepaalde modellen van Broncolor en Profoto worden wel sneller op lager vermogen)

Als je die Linkstar dus op zijn laagst vermogen zet, bevriest hij z'n beetje ongeveer... uhmm niks.. :P

Aangegeven flits duratie is namelijk ook een zogenaamde t.5 tijd. De echte flits tijd, de t.1 waarde (zijn weinig fabrikanten die t.1 tijden gebruiken, maar meestal zijn dat wel de $$$$ fabrikanten) zal lager liggen. Ik verwacht ergens iets van 1/400ste op vol vermogen.

Mijn eigen ervaring met Linkstar is in ieder geval niet al te best. 1 flits kop overleden (amper gebruikt) andere doet het wel, maar output is erg instabiel, slechte flits duratie maar het meest verschrikkelijke, kleur verandering als je het vermogen veranderd…
Pagina: 1 ... 21 ... 26 Laatste

Let op:
Laat je set-up zien als je een foto plaatst!